Satunnaisuus ja mutaatiot

4

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutaation yleistymiseen kannassa vaikuttaa myös sen hyödyllisyyden lisäksi se että onko ko. ominaisuus vallitseva vai väistyvä. Pienissä yhteisöissä on lyhyt matka yksilötason perinnöllisyystekioöistä populaatiotasolle. Eli vaikka mutaatio olisikin hyödyllinen, se ei välttämättä pääse yleistymään, korkeintaan eristyneessä yhteisössä, jonka geneettinen muuntelu on kapeampaa, jolloin molemmat vanhemmat omaavat tämän resessiivisen mutaation. tietysti jos geneettinen monimuotoisuus on liian vähäistä, seuraukset on tiedossa.

      • Tuosta ei ollut oikeastaan kysymys. Viestini olennainen anti oli (tai ainakin oli tarkoitus olla) siinä, ettei meidän tulisi käyttää sattumaa selityksenä niissä tilanteissa, joissa kysymys voi hyvinkin olla tiedonpuutteesta. Mielestäni mutaatioiden syntyprosessi on eräs potentiaalinen esimerkki tällaisesta: äkkiseltään satunnaiselta vaikuttava, mutta pintaa raaputettaessa yllätävänkin paljon säännönmukaisuutta sisältävä ilmiö.

        Houkutus mennä korkealla olevan riman ali on usein suuri.


      • Turkana
        illuminatus kirjoitti:

        Tuosta ei ollut oikeastaan kysymys. Viestini olennainen anti oli (tai ainakin oli tarkoitus olla) siinä, ettei meidän tulisi käyttää sattumaa selityksenä niissä tilanteissa, joissa kysymys voi hyvinkin olla tiedonpuutteesta. Mielestäni mutaatioiden syntyprosessi on eräs potentiaalinen esimerkki tällaisesta: äkkiseltään satunnaiselta vaikuttava, mutta pintaa raaputettaessa yllätävänkin paljon säännönmukaisuutta sisältävä ilmiö.

        Houkutus mennä korkealla olevan riman ali on usein suuri.

        oletkin oikeassa siinä, etteivät mutaatiot ole satunnaisia, niin kutsuisin niitä kuitenkin satunnaisiksi samasta syystä kuin pidämme nopanheittoa satunnaisena: emme vain tiedä kaikkia tapahtumaan vaikuttavia tekijöitä, eikä meillä myöskään koskaan ole mahdollisuutta saada millään laskumenetelmällä kaikkea selville. Tuon laskumenetelmän pitäisi kyetä huomioimaan esim. 2 miljardin valovuoden takainen supernovan räjähdys, jonka säteet nyt saavuttavat maapallon ja osuvat jonkin tietyn yksilön iturataan ja siellä suistavat jonkin elektronin radaltaan aiheuttaen tuon mutaation. Likiarvoja tällaisten tapahtumien todennäköisyyksille toki pystytään laskemaan mm. mittaamalla säteilyn voimakkuuksia ym, mutta koskaan emme saa selville, että se oli juuri tuosta supernovaräjähdyksestä tietty fotoni, joka aiheutti tuon mutaation.


      • Turkana kirjoitti:

        oletkin oikeassa siinä, etteivät mutaatiot ole satunnaisia, niin kutsuisin niitä kuitenkin satunnaisiksi samasta syystä kuin pidämme nopanheittoa satunnaisena: emme vain tiedä kaikkia tapahtumaan vaikuttavia tekijöitä, eikä meillä myöskään koskaan ole mahdollisuutta saada millään laskumenetelmällä kaikkea selville. Tuon laskumenetelmän pitäisi kyetä huomioimaan esim. 2 miljardin valovuoden takainen supernovan räjähdys, jonka säteet nyt saavuttavat maapallon ja osuvat jonkin tietyn yksilön iturataan ja siellä suistavat jonkin elektronin radaltaan aiheuttaen tuon mutaation. Likiarvoja tällaisten tapahtumien todennäköisyyksille toki pystytään laskemaan mm. mittaamalla säteilyn voimakkuuksia ym, mutta koskaan emme saa selville, että se oli juuri tuosta supernovaräjähdyksestä tietty fotoni, joka aiheutti tuon mutaation.

        Aivan, ei tuohonkaan liity aitoa sattumaa, vaan ainoastaan tyydymme kutsumaan asioita satunnaisiksi, jos ne vaikuttavat liian monimutkaisilta muuten selitettäväksi. PAhimmillaan tuosta ei vaan ole kaukana se joskus nähty "aukkojen tiede"-argumentointi, jossa sattumalla selitetään asioita, sen sijaan että tunnustettaisiin tiedon puute.

        Ja niiden todennäköisyyksienkin taustalta pitäisi löytyä tekijöitä, joita tutkimalla nuo todennäköisyydet tarkentuvat edelleen: vaikka täydelliseen mutaatioiden syntyprosessin ymmärtämiseen ei päästäisikään, niin tuo satunnaisuus siitä on kuitenkin tiedon myötä vähenemässä. Ja näin käy jatkuvasti, joten sattuman tulevaisuus ei näytä ainakaan mutaatioihin liittyen ruusuiselta.

        En sano, että tämä sattuman "väärä" käyttö olisi suuren luokan ongelma, mutta se kannattaisi ainakin tiedostaa, ja välttää sattumaan viittaamista löyhin perustein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      847
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      746
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      727
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe