Taivaaseen

heikko liekki

Onkohan muillakin E.L:lla samanlaisia vaikeuksia uskoa itsensä armosta autuaaksi kun minulla,kun väkisin meinaa tulla semmoisia ajatuksia että voit uskoa vasta sitten kun sitä ja sitten kun tätä,ja jo anteeksi saadut synnit välillä epäilyttää jopa niin että "väärin anteeksi pyydetty".joskus taas seuroissa tulee vahvana tunne että olen Jumalan lapsi,ja tähän tunteeseen koitan tarrata kynsin hampain kiinni ja jotenkin sisimmässäni koitan luottaa että Jumala kyllä vahvistaa oikeasti tosi heikon uskoni silloin kun tarvin sitä eniten,ja näin koitan jaksaa aina rukoilla.

23

942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanoilla ja sanonnoilla on kummallinen taipumus muuttaa sisältöään.

      Kun lestadiolaisuudessa on opetettu, että heikollakin uskolla saa olla Jumalan lapsi, me helposti miellämme sen heikon uskon ainoaksi oikeaksi.

      Älä ota tätä loukkaukseksi. Nimittäin silloin, kun tunnemme itsemme heikoksi, meidän ei tarvitse jäädä siihen vihollisen tuleen makaamaan.

      Silloin on pakko kysyä itseltää, mikä on toinen vaihtoehto, jos armoon en saa turvata tai pysty turvautumaan.

      Jeesus Kristus tuli köyhäksi, että kaikki köyhät tulisivat rikkaiksi. Omista se lyhentämättömänä.

      • heikko liekki

        Välillä kuulostaa sanahelinältä kun saarnaaja puhuu että miten hänellä on heikko usko ja miten syntinen ja täynnä syntiä hän on,kun itse olen rypenyt kaikissa mahdollisissa synneissä ja ajatellu itseni täysin kadotetuksi,kunnes Jumala pysäytti ja otti kämmenelleen ja sain armon katua ja uskoa kaikki synnit anteeksi...silloin rippi-isän luota lähtiessä askel oli kevyt ja usko vahva,ja se tunne tuntuu nykyisin tulevan niin kovin kovin harvoin.Varmaan on väärin ajatella toisista uskon veljistä että se ei synnin tekemisestä tiedä omakohtaisesti paljoakaan,puhuu vaan.


      • Armahdettu syntinen
        heikko liekki kirjoitti:

        Välillä kuulostaa sanahelinältä kun saarnaaja puhuu että miten hänellä on heikko usko ja miten syntinen ja täynnä syntiä hän on,kun itse olen rypenyt kaikissa mahdollisissa synneissä ja ajatellu itseni täysin kadotetuksi,kunnes Jumala pysäytti ja otti kämmenelleen ja sain armon katua ja uskoa kaikki synnit anteeksi...silloin rippi-isän luota lähtiessä askel oli kevyt ja usko vahva,ja se tunne tuntuu nykyisin tulevan niin kovin kovin harvoin.Varmaan on väärin ajatella toisista uskon veljistä että se ei synnin tekemisestä tiedä omakohtaisesti paljoakaan,puhuu vaan.

        Sinähän teet syntisiä tekoja sen vuoksi kun OLET syntinen. Ei ihminen tule vasta sitten syntiseksi kun hän tekee teon joka on syntiä.
        Jokainen meistä, tuo hurskaiksin kristitty, tekee synnin tekoja ajatuksin sanoin teoin ja laiminlyönnein joka päivä miljoonia kertoja.


      • heikko liekki kirjoitti:

        Välillä kuulostaa sanahelinältä kun saarnaaja puhuu että miten hänellä on heikko usko ja miten syntinen ja täynnä syntiä hän on,kun itse olen rypenyt kaikissa mahdollisissa synneissä ja ajatellu itseni täysin kadotetuksi,kunnes Jumala pysäytti ja otti kämmenelleen ja sain armon katua ja uskoa kaikki synnit anteeksi...silloin rippi-isän luota lähtiessä askel oli kevyt ja usko vahva,ja se tunne tuntuu nykyisin tulevan niin kovin kovin harvoin.Varmaan on väärin ajatella toisista uskon veljistä että se ei synnin tekemisestä tiedä omakohtaisesti paljoakaan,puhuu vaan.

        Jostain nousee mieleeni vuosikymmeniä sitten joku tapaus. Saarnaaja kuvaili syntisyyttään, kuinka jonkin musiikin tahdissa varpaat vipatti.

        Siinä on varmaan tarkoitus rohkaista, mutta se kääntyy helposti juuri sellaiseksi, että se tekee omahyväisen vaikutuksen.

        Omat synnit tuntuvat niin valtavilta, ettei ainakaan tuollaista rippi-isää uskalla lähestyä.

        Jeesus tuli maailmaanm siksi, että Hän tekisi tuyhjäksi kaikkia perkeleen tekoja. Hän on synnin voittaja, myös meidän uskovien elämässä. Miten Hän sen tekee? Hän lisää armon ja rakkauden tuntemista sanan yhteydessä.


      • teutatess
        vihne kirjoitti:

        Jostain nousee mieleeni vuosikymmeniä sitten joku tapaus. Saarnaaja kuvaili syntisyyttään, kuinka jonkin musiikin tahdissa varpaat vipatti.

        Siinä on varmaan tarkoitus rohkaista, mutta se kääntyy helposti juuri sellaiseksi, että se tekee omahyväisen vaikutuksen.

        Omat synnit tuntuvat niin valtavilta, ettei ainakaan tuollaista rippi-isää uskalla lähestyä.

        Jeesus tuli maailmaanm siksi, että Hän tekisi tuyhjäksi kaikkia perkeleen tekoja. Hän on synnin voittaja, myös meidän uskovien elämässä. Miten Hän sen tekee? Hän lisää armon ja rakkauden tuntemista sanan yhteydessä.

        Joka niin sanoi, että kun nykyään on kauppa keskuksissa musiikit ja jalka alkaa vippasta , sekä huomaa yht' äkisti mutta eihän tämä olekaan meikäläisten matka laulu, eli siinä voi synnin elävältä kuolettaa .


      • teutatess
        heikko liekki kirjoitti:

        Välillä kuulostaa sanahelinältä kun saarnaaja puhuu että miten hänellä on heikko usko ja miten syntinen ja täynnä syntiä hän on,kun itse olen rypenyt kaikissa mahdollisissa synneissä ja ajatellu itseni täysin kadotetuksi,kunnes Jumala pysäytti ja otti kämmenelleen ja sain armon katua ja uskoa kaikki synnit anteeksi...silloin rippi-isän luota lähtiessä askel oli kevyt ja usko vahva,ja se tunne tuntuu nykyisin tulevan niin kovin kovin harvoin.Varmaan on väärin ajatella toisista uskon veljistä että se ei synnin tekemisestä tiedä omakohtaisesti paljoakaan,puhuu vaan.

        Hän sanoi, ei ole tarkoitus olla kokoaika juhlissa, vaan että näitä juhlahetkiä annetaan harvakseen. Eli sen verran kun me kestämme .


      • kurja kulukija
        teutatess kirjoitti:

        Joka niin sanoi, että kun nykyään on kauppa keskuksissa musiikit ja jalka alkaa vippasta , sekä huomaa yht' äkisti mutta eihän tämä olekaan meikäläisten matka laulu, eli siinä voi synnin elävältä kuolettaa .

        Se synnin elävältä kuoletus se on ainakin minun kohdalla semmonen asia mihin tarviin ja paljon apua Jumalalta,kun tuntuu että ite kompastun vähäiseenkin vihollisen ansaan ja juoneen ja välillä tosiaan tuntuu että taijan turhaan rimpuilla ja pitäiskö alkaa elää niinkuin epäuskoiset...mutta onneks Jumala antaa sanansa kautta välillä semmoisia virvoittavia tuntemuksia ja vahvistaa uskoa niin että tulee pieni kiitollisuuden tunne siitä että hän kuitenkin rakastaa jopa minua niin että saan luottavaisin mielin uskoa itseni autuaaksi,syntisenä ja huonona pelkästään armosta...ja ihminen on niin tollo että ei luonnolisella järjellä tajua miten isosta asiasta siinä on kysymys.


      • toinen kulkija
        kurja kulukija kirjoitti:

        Se synnin elävältä kuoletus se on ainakin minun kohdalla semmonen asia mihin tarviin ja paljon apua Jumalalta,kun tuntuu että ite kompastun vähäiseenkin vihollisen ansaan ja juoneen ja välillä tosiaan tuntuu että taijan turhaan rimpuilla ja pitäiskö alkaa elää niinkuin epäuskoiset...mutta onneks Jumala antaa sanansa kautta välillä semmoisia virvoittavia tuntemuksia ja vahvistaa uskoa niin että tulee pieni kiitollisuuden tunne siitä että hän kuitenkin rakastaa jopa minua niin että saan luottavaisin mielin uskoa itseni autuaaksi,syntisenä ja huonona pelkästään armosta...ja ihminen on niin tollo että ei luonnolisella järjellä tajua miten isosta asiasta siinä on kysymys.

        Tule juhannuksena Lahteen,siellä sielu ja koko ihminen saa voimaa ja virvoitusta Iki aikojen Jumalasta ja hänen sanastaan.


      • teutatess
        toinen kulkija kirjoitti:

        Tule juhannuksena Lahteen,siellä sielu ja koko ihminen saa voimaa ja virvoitusta Iki aikojen Jumalasta ja hänen sanastaan.

        Mutta jos miitä (vanhimpia) en oikein välitä heistä .


      • enosta
        toinen kulkija kirjoitti:

        Tule juhannuksena Lahteen,siellä sielu ja koko ihminen saa voimaa ja virvoitusta Iki aikojen Jumalasta ja hänen sanastaan.

        Ehdottomasti Lahteen juhannuksena,sehän on yks kesän parhaita kohokohtia.


    • Armahdettu syntinen

      Kiitos avoimesta kirjoituksestasi. Tuntemukset joita kuvasit, ovat hyvin tuttuja myöskin minulle menneiden vuosikymmenien aikana.

      Erittäin tärkeän ja merkittävän asia otit esiin.

      Kysmys on perimältää siitä, voinko täydellä luottamuksella uskoa Kristuksen lahjoittaneen lupauksensa mukaisesti oman vanhurskautensa minulle - HÄNEN rakkautensa lahjana. Vai pitääkö minun koko ajan ansaita tuhansilla erilaisilla konsteilla vanhurskauteni.

      Ainoa vastaus tähän on uskoa todeksi Jumalan lupaus Kristuksesta ja hänen täydellisestä sovintokuolemastaan.

      Kokonaan syntisenä ja kelvottomana turvautua Jeesuksen verihaavoihin. Jeesuksen nimessä ja veressä sinun kaikki syntisi ovat anteeksiannnetut iankaikkisella unhoituksella. Kun tämän uskot, niin saat rauhan Jumalan kanssa.


      Ihmisten kanssa ei Jumalan rauhaa tule, koska ihmiset ovat niin rikki, ja hyvin monet kristityt omalla vanhurskaudella kuormitettuja, että uskonvanhurskautta kadehdittaan.

      Kateus saa puolestaan aikaan hengellisen julmuuden, waatimuksen hengen jossa paljas USKO ei riitä vanhurskauttamaan syntistä. Omavanhurskaus sekoittaa uskonvanhurskauden tekojen vanhurskauden kanssa liivaksi Jos tämän valheen uskot, niin sinusta tulee lain, eli tekojen vaatimusten alla elävä kristitty.

      Omavanhurskaus johtaa kristityn tilaan, "saat uskoa jos..." omavanhurskaus ei anna ikinä uskonvapautta.

      Room. 4:20   mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle,
      Room. 4:21   ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.
      Room. 4:22   Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi.
      Room. 4:23   Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,
      Room. 4:24   vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme,
      Room. 4:25   joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.
      Room. 5:1   Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
      Room. 5:2   jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.

    • täälläkin!

      Ihmettelen vaan, mistä se johtuu, että voi istua vuosikausien ajan seuroissa ja usko vaan hupenee. Minulle tuli tuommoinen kriisi enkä löytänyt muuta kuin vaatimuksia joka puolelta. Tuntui siltä, etten milloinkaan täytä yhtään mittaa, en niin mitan mittaa!

      Pitkän ja tuskallisen vaiheen aikana yritin turhuudellakin täyttää elämääni, muttei se miltään maistunut. Pahaa se oli! Tyhjää se oli!

      Rukoilin, että Jumala auttaisi minua.

      Siihen hätään sain avun ev.lut. kirkon radiolähetysjärjestö Sanansaattajien kustantamista Raamattu kannesta kanteen -ohjelmista, jossa käydään läpi koko Raamattu alusta asti. Vähitellen SANA alkoi avautua ja olen saanut tuntea suloista rauhaa ja lepoa tuon SANAN äärellä.

      En tiedä, miksi esikoislestadiolaisuudessa kielletään kaikki muut sananjulistamiset eikä niihin saisi ollenkaan uskoa - aivan kuin Jumalan sana olisi sidottu johonkin yhteisöön ja ihmisiin! Ja kuitenkin Jeesus on luvannut, että hänen omansa "kulkevat sisälle ja ulos ja löytävät laitumen".

      Olen oppinut luottamaan SANAAN enkä itseeni ja omiin voimiini ja heikkoon uskooni - tunnen, että suhteeni Jumalaan on henkilökohtainen ja voin aina tarpeen tullen kertoa kaikki minua askarruttavat asiat Hänelle. Minun ei tarvitse kysellä toisilta, josko olen uskovainen eli pitävätkö he minua uskovaisena ja sitten vasta luottaa siihen, mitä minulle sanotaan. (Onkohan muuten koskaan kenellekään vastattu tuohon kysymykseen, että ET OLE?)

      • tuommoinen meininki

        Kiirunan viimeisessä kirjeessä on neuvottu hylkäämään kaikki yksityisajattelu.
        Pitää aina mennä kysymään oman paikkakunnan saarnaajalta. Kysyä siis pitää ja siihen luottaa, vaikka asianomanen olisi aivan pihalla.
        Omaan itseen ei pidä luottaa.
        Kukaan vanhimmistakaan ei ota kysyttäessä mihinkään asiaan kantaa, koska mitään mielipidettä ilmeisesti ei saa olla ilman yhteistä päätöstä.
        Tunnen kaverin joka meni yhdeltä lp:sta (biologian opettaja) kysymään kantaa kehitysoppiin. Vastausta ei tullut, vaan oli käskenyt ottaa selvää mikä oli KL:n ymmärrys. Huonompi juttu, kun KL oli kuollut jo 20 vuotta aikaisemmin.


      • lapsen kaltaisten...
        tuommoinen meininki kirjoitti:

        Kiirunan viimeisessä kirjeessä on neuvottu hylkäämään kaikki yksityisajattelu.
        Pitää aina mennä kysymään oman paikkakunnan saarnaajalta. Kysyä siis pitää ja siihen luottaa, vaikka asianomanen olisi aivan pihalla.
        Omaan itseen ei pidä luottaa.
        Kukaan vanhimmistakaan ei ota kysyttäessä mihinkään asiaan kantaa, koska mitään mielipidettä ilmeisesti ei saa olla ilman yhteistä päätöstä.
        Tunnen kaverin joka meni yhdeltä lp:sta (biologian opettaja) kysymään kantaa kehitysoppiin. Vastausta ei tullut, vaan oli käskenyt ottaa selvää mikä oli KL:n ymmärrys. Huonompi juttu, kun KL oli kuollut jo 20 vuotta aikaisemmin.

        Ei yksityis ajattelua kukaan kiellä,ja kyllä seurakuntalaisella saa olla omia mielipiteitä ja rakentava kritiikki on aina paikallaan jos on aihetta. Mitä uskoon tulee niin järki ja usko on todella kaukana toisistaan,sillä puhdas usko on sitä miten pienilapsi uskoo,hän uskoo epäilemättä ja varmasti,ilman järkeilyä. Ei kannata sotkea uskoa ,tiedettä ja järkeä samaan soppaan, semmoista keitosta ei pidä kasassa "erkkikään"


      • teutatess
        tuommoinen meininki kirjoitti:

        Kiirunan viimeisessä kirjeessä on neuvottu hylkäämään kaikki yksityisajattelu.
        Pitää aina mennä kysymään oman paikkakunnan saarnaajalta. Kysyä siis pitää ja siihen luottaa, vaikka asianomanen olisi aivan pihalla.
        Omaan itseen ei pidä luottaa.
        Kukaan vanhimmistakaan ei ota kysyttäessä mihinkään asiaan kantaa, koska mitään mielipidettä ilmeisesti ei saa olla ilman yhteistä päätöstä.
        Tunnen kaverin joka meni yhdeltä lp:sta (biologian opettaja) kysymään kantaa kehitysoppiin. Vastausta ei tullut, vaan oli käskenyt ottaa selvää mikä oli KL:n ymmärrys. Huonompi juttu, kun KL oli kuollut jo 20 vuotta aikaisemmin.

        Jo palata, melko kauas . Kuningas Saul aikaan hän käski hakeatietoa samuelilta .(Samueloli myös jo kuollut ) Ja saikin ? Seuraavassa taistelussa sinä ja poikasi kuolette . Kuten myös kävi.
        Vai että KL. Hän kyllä sen olisi sannut vastata suorin sanoin .
        Kerron sen minkä minä muistan. Hän ei koskaan antanut kehitys-opista ihmisille kunniaa, ei todella. paistatti haskat, sellaiselle opille .

        Otti myös esimerkin, pyysi tuomaan yhden vaatimattomista siemenistä pöydälle ja sanoi nyt voi kehitysoppi tehdä samanlaisen siemenen ,se päti aina ei parhaatkaan tiedemiehet ole saaneet jäljitelmään eloa , samanlaisen siemenen on kyllä pystyneet tekemään ulkoisesti. Mutta ei siihen elämää . Josko se olisi siinä


    • tällälailla

      Jumala pitää huolen omistaan.

      Se miltä meistä tuntuu, on meidän hätäilyn tulosta , kun mielestämme pitäisi tuntua "tältä ja tältä".
      Jumala näkee ihmisen sydämeen ja sitä ei tarvitse epäillä, etteikö niin olisi, sillä meidät tuomitaankin kaikki sen mukaan.

      Kun ihmisen on halua Luojaansa lähelle , niin Jumala tietää sen.
      Tietenkin voi olla mahdollista että Jumala tarkkailee sinuakin, että kuinka suuri halua sinulla on.
      Meissä ei ole kuitenkaan mitään muuta kun sydämen halua Luojamme luokse.
      Ei me voida mitenkään tekemällä tilannetta parantaa.
      Jos ihmisellä olisi sinapinsiemenenkin verran uskoa , hän pystyisi siirtämään tällä uskolla vuoria paikoiltaan.
      Sinapin siemen ei ole iso.

      Elämän sisällöllinen tarkoitus on kuitenkin oman uskoni mukaan se, että meistä erotellaan jyvät akanoista.
      Taivaaseen ei enää ikinä mene semmoisia sieluja /henkiä jotka voivat aiheuttaa siellä tuhoa, riitaa , epäpuraa tai muita synnillisiä ulottuvuuksia , kuten joskus on ollut ( ennenkuin lusiferinä tunnettu perkele sieltä heitettiin pois).
      Tästä on kyse meidän ihmisten elämässä.
      Meistä otetaan mittaa.
      Emme voi kumartaa paholaiselle sillä silloin pyllistämme Jumalalle.
      Tämä kaikki tapahtuu rakkaudesta Luojaamme.Ei siksi että haluamme taivaaseen.
      Tietenkin haluamme taivaaseen, mutta sen pitää olla aitoa halua eikä esitystä.
      Siksi mielestäni rakkaus on suurempi ja jos ajattelemme että Jumala on antanut ohjeita elämäämme siten, että ihmisellä olisi hyvä olla, niin se on rakkautta.
      Rakkautta oli myös se, että alussa ihmiselle annettiin paratiisi, mutta ihminen valitsi väärin ja teki sielläkin Jumalan tahdon vastaisesti.. ja tästä syystä joutui sieltä pois.
      Ihmisen oma valinta siis silloinkin.
      Perkele ( käärme) kyllä houkutteli silloinkin ihmistä , mutta ei suinkaan pakottanut ihmistä tekemään väärin.

      Näissä kuvioissa taistelemme.

      Usko kuitenkin se, että Jumala tosiaan pitää huolen omistaan ja kuulee ihmisen huokauksia .
      Ei Jumala hylkää yhtään ketään hänen läheisyyteensä haluavaa.

      • Ihmettelevä ihminen

        Uskotko itse tuon valheen, että haluat ainoastaan Jumalan luokse?

        Kaltaiseesi ihmiseen ei ole yhtään luottamista, omatuntosi on nimittäin Jumalan sanan valossa tarkasteltuna täysin pimeä.


      • teutatess
        Ihmettelevä ihminen kirjoitti:

        Uskotko itse tuon valheen, että haluat ainoastaan Jumalan luokse?

        Kaltaiseesi ihmiseen ei ole yhtään luottamista, omatuntosi on nimittäin Jumalan sanan valossa tarkasteltuna täysin pimeä.

        Viestittäjä oli muuten esa t.


      • ?????
        teutatess kirjoitti:

        Viestittäjä oli muuten esa t.

        Soattaisi ollannii!!


      • (XXX)
        teutatess kirjoitti:

        Viestittäjä oli muuten esa t.

        mitä väliä kuka se oli,tuhlaatte ihan turhaan aikaanne miettimiseen kuka kirjoitti ja mitä....vaikuttaa näin äkikseltään uteliaalta juoruilun halulta.


      • saa tuollaisia pohtimaan?
        Ihmettelevä ihminen kirjoitti:

        Uskotko itse tuon valheen, että haluat ainoastaan Jumalan luokse?

        Kaltaiseesi ihmiseen ei ole yhtään luottamista, omatuntosi on nimittäin Jumalan sanan valossa tarkasteltuna täysin pimeä.

        Voi kun olet väärässä nyt.Siinä olet oikeassa,että minuun ei ole luottamista ja sinuun vielä vähemmän(tätä et huomannut mainita " kiireessäsi" ).
        Ihminen kun ei voi tarjota toiselleen taivaspaikkaa.
        Jumala voi sen tarjota omilleen.

        Omantunnon pimeys?
        Voisitko perustella hiukan juttujasi?

        Jospa ajattelisit sitä, mitä kirjoitin ,ettei tarvitse sinunkaan koskaan sanoa että " kyllähän minä tästä luin, mutta en uskonut vaan halusin tuomita".


      • huomata ajattelua
        (XXX) kirjoitti:

        mitä väliä kuka se oli,tuhlaatte ihan turhaan aikaanne miettimiseen kuka kirjoitti ja mitä....vaikuttaa näin äkikseltään uteliaalta juoruilun halulta.

        Oikeamielinen ajattelukin on Jumalan lahja.Ole onnellinen selkeästä mielestäsi.


      • Ihmettelevä ihminen
        saa tuollaisia pohtimaan? kirjoitti:

        Voi kun olet väärässä nyt.Siinä olet oikeassa,että minuun ei ole luottamista ja sinuun vielä vähemmän(tätä et huomannut mainita " kiireessäsi" ).
        Ihminen kun ei voi tarjota toiselleen taivaspaikkaa.
        Jumala voi sen tarjota omilleen.

        Omantunnon pimeys?
        Voisitko perustella hiukan juttujasi?

        Jospa ajattelisit sitä, mitä kirjoitin ,ettei tarvitse sinunkaan koskaan sanoa että " kyllähän minä tästä luin, mutta en uskonut vaan halusin tuomita".

        Sinä olet syntinen ihminen, kaiiki Jumalan käskyt rikkonut miljoonia kertoja. Ongelmsi on siinä, ettet tunusta syntiäsi, et osaa tehdä tästä oikeita johtopäätöksiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1837
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      234
      1494
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      254
      1018
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      915
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      805
    6. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      64
      751
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      745
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      27
      717
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      704
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      699
    Aihe