Voimme olettaa, että varhaiskristityt ennen suurta luopumusta (ennen n. 300 jKR.) tottelivat Kristusta Jeesusta koskevaa hyvää uutista.
Tarkastelemalla varhaiskristittyjen elämäntapaa, ja vertailemalla sitä eri uskontokuntien opettamaan elämäntapaan, pääsemme melko lähelle totuutta.
Mikä uskontokunta sinun mielestäsi noudattaa parhaiten varhaiskristittyjen elämäntapaa tätä nykyään?
Vertaile uskontokuntien opetusta
38
1008
Vastaukset
- nähdä
mitä kristikunta esittää puolustuspuheessaan ;)
- politiikkaan?
Kristikunta on kauttaaltaan jakautunut. Lähes jokaisen olemassa olevan poliittisen puolueen kannattajiin kuuluu joitakin pappeja, Espanjan ja Latinalaisen Amerikan kommunismia kannattavista katolisista papeista protestanttisiin pastoreihin, jotka toimivat Englannin parlamentissa tai kannattavat Yhdysvaltain poliittista oikeistoa.
Kristikunnan rivit ovat hajaantuneet, ja uskovat ovat jakautuneet poliittisten näkemysten mukaan.
1900-luvulla elänyt espanjalainen kirjailija ja oppinut Miguel de Unamuno kirjoitti: "Kristityn isänmaa ei ole tästä maailmasta."
Englantilainen lehtimies Anthony Lejeun kirjoitti: "Pappien poliittisuus on sangen yleistä. – – Jollei kirkko voi tarjota enempää kuin maailma, niin miksi käydä kirkossa?"
Muinaisessa Roomassa poliittiset toimet ja valtion uskonto olivat kietoutuneet tiukasti toisiinsa. Miten varhaiskristityt suhtautuivat tähän tilanteeseen?
"Kolmen ensimmäisen vuosisadan kristityt kääntyivät päättäväisesti Rooman valtionuskontoa vastaan – – kristityt katsoivat olevansa tulevan taivaallisen kaupungin kansalaisia ja tilapäisasukkaita ja muukalaisia maan päällä – – kuuluvansa Jumalan valtakuntaan – – joka katkoi siteitään tähän häviävään maailmaan ja siten myös sen politiikkaan." – Encyclopædia Britannica.
"Ne jotka hallitsivat pakanamaailmaa, ymmärsivät tai arvostivat vain vähän varhaiskristillisyyttä. – – Kristityt kieltäytyivät osallistumasta eräisiin Rooman kansalaisten velvollisuuksiin. – – He eivät ottaneet poliittisia virkoja." – Albert K. Heckel ja James G. Sigman, On the Road to Civilization, A World History s. 237, 238- Kragnomus
Pakanallisena pontifex maximuksena – ja näin ollen Rooman valtakunnan uskonnollisena päämiehenä – Konstantinus yritti voittaa puolelleen luopiokirkon piispat. Hän tarjosi heille mahtia, huomattavaa asemaa ja hyvinvointia Rooman valtionuskonnon virkamiehinä. Catholic Encyclopedia -teoksessa myönnetään: "Jotkut piispat menivät hovin loistokkuuden sokaisemina jopa niin pitkälle, että ylistivät keisaria Jumalan enkelinä, pyhänä olentona, ja ennustivat, että hän hallitsisi taivaassa kuten Jumalan Poika."
Kun luopiokristillisyys pääsi poliittisen hallituksen suosioon, siitä tuli yhä enemmän osa tästä maailmasta, tästä maallisesta järjestelmästä, ja se ajautui pois Jeesuksen Kristuksen opetuksista:
Johannes 15:19: "19 Jos olisitte osa maailmasta, niin maailma olisi mieltynyt omaansa. Mutta koska ette ole osa maailmasta, vaan minä olen valinnut teidät maailmasta, tämän vuoksi maailma teitä vihaa."
Johannes 17:14, 16: "14 Minä olen antanut heille sinun sanasi, mutta maailma on vihannut heitä, koska he eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta. 16 He eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta."
Ilmestys 17:1, 2:"17 Ja yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa, tuli ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule, minä näytän sinulle sen suuren porton tuomion, joka istuu paljojen vesien päällä, 2 jonka kanssa maan kuninkaat syyllistyivät haureuteen, kun taas maan asukkaat juovutettiin hänen haureutensa viinistä.""
Seurauksena oli, että "kristillisyyteen" sulautui vääriä opetuksia ja tapoja: kolminaisuusoppi, opetukset sielun kuolemattomuudesta, helvetistä ja kiirastulesta, kuolleiden puolesta esitettävät rukoukset sekä rukousnauhojen, ikonien, jumalankuvien ja muun sellaisen käyttö:
2. Korinttilaisille 6:14–18:"14 Älkää iestykö epäsuhtaisesti yhteen ei-uskovien kanssa. Sillä mitä yhteyttä on vanhurskaudella ja laittomuudella? Tai mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? 15 Edelleen, miten sopivat yhteen Kristus ja Belial? Tai mitä osuutta uskollisella on ei-uskovan kanssa? 16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala sanoi: "Minä asun heidän keskuudessaan ja vaellan heidän joukossaan, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he tulevat olemaan minun kansani.” 17 " 'Lähtekää siksi ulos heidän keskuudestaan ja erottautukaa', sanoo Jehova, 'ja lakatkaa koskemasta epäpuhtaaseen' "; " 'ja minä otan teidät vastaan.' " 18 " 'Ja minä tulen olemaan teille isänä, ja te tulette olemaan minulle poikina ja tyttärinä', sanoo Jehova, Kaikkivaltias.""
Konstantinukselta kirkko peri myös taipumuksen autoritaarisuuteen. Oppineet Henderson ja Buck sanovat: "Evankeliumin yksinkertaisuus turmeltui; otettiin käyttöön loistavia palvontatoimituksia ja muotomenoja; maailmallisia kunnianosoituksia ja palkkaetuja suotiin kristillisyyden opettajille; ja Kristuksen valtakunta muuttui suuressa määrin tämän maailman valtakunnaksi." - Sam Andreevitsh
-------
Esimerkiksi Danielin ja Joosefin tapaukset osoittavat, että yhteiskunnalliseen elämään osallistuminen hyvinkin korkealla tasolla ei ole Jumalan silmissä välttämättä väärin. Päinvastoin: Jumala itse nosti heidät tähän asemaan.
Siten Raamatun perusteella ei voi tehdä sellaista johtopäätöstä, että mitä vähemmän joku seurakunta tai järjestö on mukana yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa, sitä oikeammassa se olisi.
------- - Tik Tak
Sam Andreevitsh kirjoitti:
-------
Esimerkiksi Danielin ja Joosefin tapaukset osoittavat, että yhteiskunnalliseen elämään osallistuminen hyvinkin korkealla tasolla ei ole Jumalan silmissä välttämättä väärin. Päinvastoin: Jumala itse nosti heidät tähän asemaan.
Siten Raamatun perusteella ei voi tehdä sellaista johtopäätöstä, että mitä vähemmän joku seurakunta tai järjestö on mukana yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa, sitä oikeammassa se olisi.
-------Daniel ja Joosef olivat virkamiehiä, eivät poliittisia puolueitaan edustavia politiikkoja.
- Nabsolaw
Tik Tak kirjoitti:
Daniel ja Joosef olivat virkamiehiä, eivät poliittisia puolueitaan edustavia politiikkoja.
Jeesuskin oli virkaan asetettu Jehovan todistaja. Ja hän oli Jumalan nimittämä, voitelema Kristus. Virassaan Jeesus todisti Isästään Jumalasta ja Hänen Valtakunnasta.
- Nemo1
-------
-------Jeesus, kristillisyyden perustaja, sanoi:
"He eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta." (JOHANNES 17:16)
" Jeesus vastasi: "Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä."" (JOHANNES 18:36)
"14 Kun ihmiset siten näkivät ne tunnusmerkit, jotka hän teki, he sanoivat: "Tämä on varmasti se profeetta, jonka oli määrä tulla maailmaan." 15 Sen tähden Jeesus, joka tiesi, että he aikoivat tulla ja tarttua häneen tehdäkseen hänestä kuninkaan, poistui jälleen vuorelle yksinäisyyteen." (JOHANNES 6:14, 15) - ihmeessä
Nemo1 kirjoitti:
Jeesus, kristillisyyden perustaja, sanoi:
"He eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta." (JOHANNES 17:16)
" Jeesus vastasi: "Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä."" (JOHANNES 18:36)
"14 Kun ihmiset siten näkivät ne tunnusmerkit, jotka hän teki, he sanoivat: "Tämä on varmasti se profeetta, jonka oli määrä tulla maailmaan." 15 Sen tähden Jeesus, joka tiesi, että he aikoivat tulla ja tarttua häneen tehdäkseen hänestä kuninkaan, poistui jälleen vuorelle yksinäisyyteen." (JOHANNES 6:14, 15)Jeesus ei kannustanut seuraajiaan olemaan osa tästä maailmasta. Miksi?
RAAMATTU VASTAA:
"Avionrikkojat, ettekö tiedä, että ystävyys maailman kanssa on vihollisuutta Jumalan kanssa? Joka siis haluaa olla maailman ystävä, se asettuu Jumalan viholliseksi." (Jaakobin kirje 4:4)
"Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on paholaisen vallassa." (1. Johanneksen kirje 5:19)
"5 Niin hän vei hänet ylös ja näytti hänelle yhdessä hetkessä kaikki asutun maan valtakunnat, ja Panettelija sanoi hänelle: "Minä annan sinulle kaiken tämän vallan ja niiden loiston, sillä se on luovutettu minulle, ja minä annan sen kenelle tahdon. Jos sinä siis teet palvontateon minun edessäni, niin se kaikki tulee olemaan sinun." (Luukas 4:5, 6) - Sam Andreevitsh
Tik Tak kirjoitti:
Daniel ja Joosef olivat virkamiehiä, eivät poliittisia puolueitaan edustavia politiikkoja.
-------
En ole täällä markkinoimassa osallistumista politiikkaan. Kommentoin asiaa vain siksi, että teillä on täysin väärät motiivit kirjoituksillenne. Te yritätte jehovantodistajalogiikalla perustella omaa paremmuuttanne. Ja mitä se logiikka on? Pelkkää ihmisjärkeilyä.
Jokin elin teillä on jossain vaiheessa siis päättänyt, että yhteiskunnallinen vaikuttaminen poliittisten puolueiden kautta on "maailmassa olemista", mutta samantyylinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen ei siis ole väärin, jos sen tekeekin virkamiehenä?
Ja koska jokin elin teillä on tehnyt tällaisen päätöksen, joitain Raamatun jakeita sitten käytetään puhuttaessa politiikasta, mutta ei puhuttaessa yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta muita kanavia pitkin.
Ja kun näillä perusteilla on saatu oma joukko uskomaan, että politiikka on ehdottoman väärin ja maailmallista, mutta yhteiskunnallinen vaikuttaminen muuten välttämättä ei, esitetään kysymys: "Mikä järjestö maailmassa toteuttaa tässä asiassa parhaiten Jumalan tahtoa?" Ja "bingo!": johdattelevaan kysymykseen saadaan juuri sellainen vastaus, kuin haluttiin.
-------
En tosiaan ole silti aktiivisesti houkuttelemassa ihmisiä osallistumaan politiikkaan. Joidenkin kuitenkin on yhteisiäkin asioita hoidettava. Ja olen hyvin vakuuttunut siitä, että monet yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa mukana olevat uudestisyntyneet Jumalan lapset ovat siellä mukana Jumalan kutsusta.
------- - Nemo1
-------
En ole täällä markkinoimassa osallistumista politiikkaan. Kommentoin asiaa vain siksi, että teillä on täysin väärät motiivit kirjoituksillenne. Te yritätte jehovantodistajalogiikalla perustella omaa paremmuuttanne. Ja mitä se logiikka on? Pelkkää ihmisjärkeilyä.
Jokin elin teillä on jossain vaiheessa siis päättänyt, että yhteiskunnallinen vaikuttaminen poliittisten puolueiden kautta on "maailmassa olemista", mutta samantyylinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen ei siis ole väärin, jos sen tekeekin virkamiehenä?
Ja koska jokin elin teillä on tehnyt tällaisen päätöksen, joitain Raamatun jakeita sitten käytetään puhuttaessa politiikasta, mutta ei puhuttaessa yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta muita kanavia pitkin.
Ja kun näillä perusteilla on saatu oma joukko uskomaan, että politiikka on ehdottoman väärin ja maailmallista, mutta yhteiskunnallinen vaikuttaminen muuten välttämättä ei, esitetään kysymys: "Mikä järjestö maailmassa toteuttaa tässä asiassa parhaiten Jumalan tahtoa?" Ja "bingo!": johdattelevaan kysymykseen saadaan juuri sellainen vastaus, kuin haluttiin.
-------
En tosiaan ole silti aktiivisesti houkuttelemassa ihmisiä osallistumaan politiikkaan. Joidenkin kuitenkin on yhteisiäkin asioita hoidettava. Ja olen hyvin vakuuttunut siitä, että monet yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa mukana olevat uudestisyntyneet Jumalan lapset ovat siellä mukana Jumalan kutsusta.
-------> Te yritätte jehovantodistajalogiikalla perustella omaa paremmuuttanne. Ja mitä se logiikka on? Pelkkää ihmisjärkeilyä.>
Et todennäköisesti lukenut aloitusta lainkaan, koska tuollain kommentoit.
Aloitus vain pyysi vertailemaan eri uskontokuntien opetuksia uskollisten varhaiskristittyjen elämäntapaan.
Jeesus sanoi, että "heidän hedelmistään [uskon tuottamista teoista] te heidät tunnette" ; "hyvä puu ei voi tuottaa pahaa hedelmää; paha puu ei voi tuottaa hyvää hedelmää"
Jeesus opetuslapsineen ennusti myös luopumuksen. Luopuneet luopuisivat Jumalan puhtaasta palvonnasta. Uskollisten varhaiskristittyjen elämäntapa oli Jumalan puhdasta palvontaa. Luopumuksen omaksunut uskonto siis poikkeasi uskollisten varhaiskristittyjen elämäntavasta. Eikö näin ollen olekin järkevää verrata eri uskontokuntien opetuksia uskollisten varhaiskristittyjen elämäntapaan, ja etsiä mahdollisia yhteisiä piirteitä, mikäli niitä löytyy.
Minkä nykyisen uskontokunnan opetukset ovat mielestäsi lähinnä uskollisten varhaiskristittyjen (ennen 300-luvulla tapahtunutta suurta luopumusta) elämäntapaa? - Sam Andreevitsh
Nemo1 kirjoitti:
> Te yritätte jehovantodistajalogiikalla perustella omaa paremmuuttanne. Ja mitä se logiikka on? Pelkkää ihmisjärkeilyä.>
Et todennäköisesti lukenut aloitusta lainkaan, koska tuollain kommentoit.
Aloitus vain pyysi vertailemaan eri uskontokuntien opetuksia uskollisten varhaiskristittyjen elämäntapaan.
Jeesus sanoi, että "heidän hedelmistään [uskon tuottamista teoista] te heidät tunnette" ; "hyvä puu ei voi tuottaa pahaa hedelmää; paha puu ei voi tuottaa hyvää hedelmää"
Jeesus opetuslapsineen ennusti myös luopumuksen. Luopuneet luopuisivat Jumalan puhtaasta palvonnasta. Uskollisten varhaiskristittyjen elämäntapa oli Jumalan puhdasta palvontaa. Luopumuksen omaksunut uskonto siis poikkeasi uskollisten varhaiskristittyjen elämäntavasta. Eikö näin ollen olekin järkevää verrata eri uskontokuntien opetuksia uskollisten varhaiskristittyjen elämäntapaan, ja etsiä mahdollisia yhteisiä piirteitä, mikäli niitä löytyy.
Minkä nykyisen uskontokunnan opetukset ovat mielestäsi lähinnä uskollisten varhaiskristittyjen (ennen 300-luvulla tapahtunutta suurta luopumusta) elämäntapaa?-------
Aloitusviesti oli laadittu sen kaltaiseksi, että jehovantodistaja voisi antaa siihen oikeaksi vastaukseksi "jehovantodistajat". Haluan sanoa seuraavan eri tavalla ajattelevia ihmisiä kunnioittavasti, mutta kuitenkin suoraan: kyse on pitkälti nimenomaan jehovantodistajamaisesta ihmisjärkeilystä. Vaikka tämä viesti olisi esitetty millä palstalla tahansa, aloitusviestin lähettäjän olisi voinut tunnistaa jehovantodistajaksi.
Alempana olevassa kirjoituksessani "Jumalan ELÄMÄ" olen oikeastaan antanut vastauksen tähän aloitusviestiin ja myös kysymykseesi siitä, minkä uskontokunnan opetukset ovat lähimpänä... tai itse asiassa minkä uskontokunnan opetukset ovat aika kaukana TODELLISESTA alkukristittyjen elämäntavasta. Tarkoitan siitä ELÄMÄSTÄ, mitä alkukristityillä oli, en jostain ulkoisten tapojen matkimisesta. Laitan sen tähänkin vielä uudestaan:
-------
Jeesuksen aikana fariseukset olivat se järjestö, joka ajatteli noudattavansa kaikkein tarkimmin Jumalan antamia säädöksiä: Jumalan sanan neuvomaa elämäntapaa.
Asettiko Jeesus fariseukset esikuvaksi Jumalan mielen mukaisesta elämäntavasta? Jokainen vähänkin uutta testamenttia lukenut voi todeta, että ei asettanut.
Jos nykypäivästä pitäisi nimetä yksi ryhmittymä, joka melko pitkälle vastaisi Jeesuksen ajan fariseuksia, väkisinkin tulisi mieleen jehovantodistajat:
"Jumalan antamien säädöksien ja mallien ulkokohtaista noudattamista ja seuraamista ilman todellista Jumalan antamaa ELÄMÄÄ."
------- - Repe-Pekka
-------
Aloitusviesti oli laadittu sen kaltaiseksi, että jehovantodistaja voisi antaa siihen oikeaksi vastaukseksi "jehovantodistajat". Haluan sanoa seuraavan eri tavalla ajattelevia ihmisiä kunnioittavasti, mutta kuitenkin suoraan: kyse on pitkälti nimenomaan jehovantodistajamaisesta ihmisjärkeilystä. Vaikka tämä viesti olisi esitetty millä palstalla tahansa, aloitusviestin lähettäjän olisi voinut tunnistaa jehovantodistajaksi.
Alempana olevassa kirjoituksessani "Jumalan ELÄMÄ" olen oikeastaan antanut vastauksen tähän aloitusviestiin ja myös kysymykseesi siitä, minkä uskontokunnan opetukset ovat lähimpänä... tai itse asiassa minkä uskontokunnan opetukset ovat aika kaukana TODELLISESTA alkukristittyjen elämäntavasta. Tarkoitan siitä ELÄMÄSTÄ, mitä alkukristityillä oli, en jostain ulkoisten tapojen matkimisesta. Laitan sen tähänkin vielä uudestaan:
-------
Jeesuksen aikana fariseukset olivat se järjestö, joka ajatteli noudattavansa kaikkein tarkimmin Jumalan antamia säädöksiä: Jumalan sanan neuvomaa elämäntapaa.
Asettiko Jeesus fariseukset esikuvaksi Jumalan mielen mukaisesta elämäntavasta? Jokainen vähänkin uutta testamenttia lukenut voi todeta, että ei asettanut.
Jos nykypäivästä pitäisi nimetä yksi ryhmittymä, joka melko pitkälle vastaisi Jeesuksen ajan fariseuksia, väkisinkin tulisi mieleen jehovantodistajat:
"Jumalan antamien säädöksien ja mallien ulkokohtaista noudattamista ja seuraamista ilman todellista Jumalan antamaa ELÄMÄÄ."
-------Oikeassa olet.
Itsellenikin tulee väkisinkin JT-touhusta ylimieliset fariseukset mieleen.
Matteuksen evankeliumin luku 23 koskee näitä
opetuksia, malliksi kaksi jaetta.
[ 14 "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te viette leskiltä talot ja latelette pitkiä rukouksianne vain näön vuoksi. Sitä ankarampi tulee olemaan teidän tuomionne.]*
15 "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.
Lainaukset KR-92 - Tik Tak
Repe-Pekka kirjoitti:
Oikeassa olet.
Itsellenikin tulee väkisinkin JT-touhusta ylimieliset fariseukset mieleen.
Matteuksen evankeliumin luku 23 koskee näitä
opetuksia, malliksi kaksi jaetta.
[ 14 "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te viette leskiltä talot ja latelette pitkiä rukouksianne vain näön vuoksi. Sitä ankarampi tulee olemaan teidän tuomionne.]*
15 "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.
Lainaukset KR-92et siis haluakaan vastata aloituksen kysymykseen ;)
Miksi et?
Osoita nyt edes joku uskontokunta, joka MIELESTÄSI on opetuksissaan lähinnä uskollisten varhaiskristittyjen elämäntapaa. - Repe-Pekka
Tik Tak kirjoitti:
et siis haluakaan vastata aloituksen kysymykseen ;)
Miksi et?
Osoita nyt edes joku uskontokunta, joka MIELESTÄSI on opetuksissaan lähinnä uskollisten varhaiskristittyjen elämäntapaa.Johan minä kerran vastasin, kuten tuosta alempaa
voit katsoa.
Mutta jos kerran jotain pitää vastata, niin sanotaan vaikka Messiaaniset juutalaiset.
Miksikö? He tunnustavat Jeesuksen Herrakseen.
Tuosta pupupöksyhommasta vielä, mihinköhän lienee
hävinnyt eilen aloittamasi viestiketju?
- Repe-Pekka
Jotka voivat suullansa tunnustaa, että:
Jeesus on Herra!
Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on JEESUS KRISTUS.
Kor 3:11- Tik Tak
Tämä arvonimi, joka tulee kreikkalaisesta sanasta Khri·stos', on vastine heprealaiselle sanalle Ma·ši′ah 'Messias, Voideltu'
"36 Tietäköön sen tähden koko Israelin huone varmasti, että Jumala on tehnyt hänet sekä Herraksi että Kristukseksi, tämän Jeesuksen, jonka te panitte paaluun." - Apost.2: 36. - Repe-Pekka
Tik Tak kirjoitti:
Tämä arvonimi, joka tulee kreikkalaisesta sanasta Khri·stos', on vastine heprealaiselle sanalle Ma·ši′ah 'Messias, Voideltu'
"36 Tietäköön sen tähden koko Israelin huone varmasti, että Jumala on tehnyt hänet sekä Herraksi että Kristukseksi, tämän Jeesuksen, jonka te panitte paaluun." - Apost.2: 36.Voiko JT siis suullaan tunnustaa, että:
Jeesus on Herra.
Vai rikkooko hän silloin JT-oppia, jos hän näin tekee? - ja voimalla
Tik Tak kirjoitti:
"36 Tietäköön sen tähden koko Israelin huone varmasti, että Jumala on tehnyt hänet sekä Herraksi että Kristukseksi, tämän Jeesuksen, jonka te panitte paaluun." - Apost.2: 36."nimittäin Nasaretista olleen Jeesuksen, kuinka Jumala voiteli hänet pyhällä hengellä ja voimalla, ja hän kulki kautta maan ja teki hyvää ja paransi kaikki Panettelijan sortamat, sillä Jumala oli hänen kanssaan." - Apost.10:38.
- jotenkin
Repe-Pekka kirjoitti:
Voiko JT siis suullaan tunnustaa, että:
Jeesus on Herra.
Vai rikkooko hän silloin JT-oppia, jos hän näin tekee?taikauskoinen vai muuten vain harhaanjohdettu, kun tuollaista tivaat?.
"HERRA sanoi minun herralleni: 'Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi'." Näin kuuluu psalmi 110:1 vuoden 1938 Kirkkoraamatun mukaan. Kuka on tässä mainittu ensimmäinen "Herra", ja kenelle hän puhuu?
Tämän heprealaisen jakeen täsmällisempi käännös antaa heti vastauksen ensimmäiseen kysymykseen: "Jehovan lausunto Herralleni kuuluu: – –." Ensiksi mainittu "Herra" on siis kaikkivaltias Jumala, itse Jehova. Nämä arvonimet oli sekoitettu jo Kirkkoraamattua vanhemmissa käännöksissä, sillä "Herraa" käytettiin Jehovan vastineena hepreasta kreikkaan käännetyn muinaisen Septuagintan myöhemmissä jäljennöksissä. Tämä johtui siitä, että Jumalan nimi, tetragrammi JHWH korvattiin arvonimellä "Herra".
Raamattu tunnistaa Jehovan "Suvereeniksi Herraksi":
1. Mooseksen kirja 15:2, 8 ["Herra, Herra", KR-38; "Suvereeni Herra", UM];
Apostolien teot 4:24; Ilmestys 6:10). Häntä sanotaan myös "tosi Herraksi" ja "kaiken maan Herraksi" (2. Mooseksen kirja 23:17 ["Herra", KR-38; "tosi Herra", UM]; Joosua 3:13; Ilmestys 11:4). Kuka sitten on tuo psalmin 110:1 toinen "herra", ja miten Jehova tunnusti hänet "herraksi"?
Jeesusta puhutellaan "Herraksi" kaikissa neljässä evankeliumissa, useimmiten Luukkaassa ja Johanneksessa. Tuo arvonimi ilmaisi ensimmäisellä vuosisadalla samanlaista kunnioitusta ja kohteliaisuutta kuin nykyäänkin.
Jehovan todistajat lukevat Raamattua ääneensä ihmisten ovilla, että myöskin julkisissa kokouksissaan. Lukiessaan he useinkin tunnustavat Jeesuksen Herraksi.
"5 Sillä vaikka onkin niitä, joita sanotaan "jumaliksi", joko taivaassa tai maan päällä, niin kuin on monia ”jumalia” ja monia "herroja", 6 niin todellisuudessa on meillä yksi Jumala, Isä, josta kaikki on, ja me häntä varten, ja on yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka välityksellä kaikki on, ja me hänen välityksellään" (1.Kor.8:5-6 UM.)
"9 Juuri siksi Jumala korottikin hänet ylempään asemaan ja antoi huomaavaisesti hänelle nimen, joka on jokaisen muun nimen yläpuolella, 10 niin että Jeesuksen nimessä jokainen polvi notkistuisi, niiden, jotka ovat taivaassa, ja niiden, jotka ovat maan päällä, ja niiden, jotka ovat maan alla, 11 ja jokainen kieli tunnustaisi avoimesti Jeesuksen Kristuksen olevan Herra Jumalan, Isän, kunniaksi." (Filip.2:9-11 UM.) - Repe-Pekka
jotenkin kirjoitti:
taikauskoinen vai muuten vain harhaanjohdettu, kun tuollaista tivaat?.
"HERRA sanoi minun herralleni: 'Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi'." Näin kuuluu psalmi 110:1 vuoden 1938 Kirkkoraamatun mukaan. Kuka on tässä mainittu ensimmäinen "Herra", ja kenelle hän puhuu?
Tämän heprealaisen jakeen täsmällisempi käännös antaa heti vastauksen ensimmäiseen kysymykseen: "Jehovan lausunto Herralleni kuuluu: – –." Ensiksi mainittu "Herra" on siis kaikkivaltias Jumala, itse Jehova. Nämä arvonimet oli sekoitettu jo Kirkkoraamattua vanhemmissa käännöksissä, sillä "Herraa" käytettiin Jehovan vastineena hepreasta kreikkaan käännetyn muinaisen Septuagintan myöhemmissä jäljennöksissä. Tämä johtui siitä, että Jumalan nimi, tetragrammi JHWH korvattiin arvonimellä "Herra".
Apostolien teot 4:24; Ilmestys 6:10). Häntä sanotaan myös "tosi Herraksi" ja "kaiken maan Herraksi" (2. Mooseksen kirja 23:17 ["Herra", KR-38; "tosi Herra", UM]; Joosua 3:13; Ilmestys 11:4). Kuka sitten on tuo psalmin 110:1 toinen "herra", ja miten Jehova tunnusti hänet "herraksi"?
Jeesusta puhutellaan "Herraksi" kaikissa neljässä evankeliumissa, useimmiten Luukkaassa ja Johanneksessa. Tuo arvonimi ilmaisi ensimmäisellä vuosisadalla samanlaista kunnioitusta ja kohteliaisuutta kuin nykyäänkin.
Jehovan todistajat lukevat Raamattua ääneensä ihmisten ovilla, että myöskin julkisissa kokouksissaan. Lukiessaan he useinkin tunnustavat Jeesuksen Herraksi.
"5 Sillä vaikka onkin niitä, joita sanotaan "jumaliksi", joko taivaassa tai maan päällä, niin kuin on monia ”jumalia” ja monia "herroja", 6 niin todellisuudessa on meillä yksi Jumala, Isä, josta kaikki on, ja me häntä varten, ja on yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka välityksellä kaikki on, ja me hänen välityksellään" (1.Kor.8:5-6 UM.)
"9 Juuri siksi Jumala korottikin hänet ylempään asemaan ja antoi huomaavaisesti hänelle nimen, joka on jokaisen muun nimen yläpuolella, 10 niin että Jeesuksen nimessä jokainen polvi notkistuisi, niiden, jotka ovat taivaassa, ja niiden, jotka ovat maan päällä, ja niiden, jotka ovat maan alla, 11 ja jokainen kieli tunnustaisi avoimesti Jeesuksen Kristuksen olevan Herra Jumalan, Isän, kunniaksi." (Filip.2:9-11 UM.)Mutta eikös se ole palvomista jos me polvistumme
Herramme Jeesuksen nimen vuoksi.
( Teen sen mielelläni )
Ja eikös JT:t kieltäneet Jeesuksen palvomisen 1954. Vai kuinka on ? - Repe-Pekka
ja voimalla kirjoitti:
"nimittäin Nasaretista olleen Jeesuksen, kuinka Jumala voiteli hänet pyhällä hengellä ja voimalla, ja hän kulki kautta maan ja teki hyvää ja paransi kaikki Panettelijan sortamat, sillä Jumala oli hänen kanssaan." - Apost.10:38.
Niin, ja eikö ole hienoa, että Pyhän Hengen armolahjat toimivat tänäkin päivänä, siellä missä usko on vahva.
44 Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa. 45 Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin; 46 he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: 47 "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" 48 Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Kiitos ja ylistys Israelin Jumalalle. - tulee..............
Repe-Pekka kirjoitti:
Niin, ja eikö ole hienoa, että Pyhän Hengen armolahjat toimivat tänäkin päivänä, siellä missä usko on vahva.
44 Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa. 45 Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin; 46 he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: 47 "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" 48 Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Kiitos ja ylistys Israelin Jumalalle.Käsite armolahjoista, tulee Korintton pakauskonnoista. Korinttolaiset olivat saaneet
niin kutsuttuja armolahjola omilta jumaliltaan, ja jotta Paavalin levittämä uskonto olisi ollut kilpailukykyinen, oli hänenkin otettava mukaan
armolahjat.
Paavalin mielestä esim. epäjumalia ei ole olemassakaan, joten eihän silloin ole väliä mitä siellä opissa on mukana. - diana*
jotenkin kirjoitti:
taikauskoinen vai muuten vain harhaanjohdettu, kun tuollaista tivaat?.
"9 Juuri siksi Jumala korottikin hänet ylempään asemaan ja antoi huomaavaisesti hänelle nimen, joka on jokaisen muun nimen yläpuolella, 10 niin että Jeesuksen nimessä jokainen polvi notkistuisi, niiden, jotka ovat taivaassa, ja niiden, jotka ovat maan päällä, ja niiden, jotka ovat maan alla, 11 ja jokainen kieli tunnustaisi avoimesti Jeesuksen Kristuksen olevan Herra Jumalan, Isän, kunniaksi." (Filip.2:9-11 UM.)Kaikkien polvien tulee notkistua Jumalan edessä,
mainitsemasi kohta on vain yksi Paavalin munnoksista.
Lisäksi, Jeesus itse sanoo olevansa messias, mutta messias tulee olemaan Daavidin suvusta, eikä Jeesus kuuluu siihen sukuun.
Jeesus on ainoastaan väärä messias, ei muuta. - diana*
ja voimalla kirjoitti:
"nimittäin Nasaretista olleen Jeesuksen, kuinka Jumala voiteli hänet pyhällä hengellä ja voimalla, ja hän kulki kautta maan ja teki hyvää ja paransi kaikki Panettelijan sortamat, sillä Jumala oli hänen kanssaan." - Apost.10:38.
ei ole kukaan voidellut.
Ainoa voideltu kuningas Betlehemistä on Samuelin voitelema Daavid, hän ja hänen sukunsa ovat kotoisin Betlehemistä ja Daavidin suvun kuninkuus on ikuinen. Sieltä tulee olemaan myös messias, mutta hän ei ole Jeesus, koska Jeesus ei kuulu siihen sukuun.
Jeesuksella ei ollut isää. - diana*
Tik Tak kirjoitti:
"36 Tietäköön sen tähden koko Israelin huone varmasti, että Jumala on tehnyt hänet sekä Herraksi että Kristukseksi, tämän Jeesuksen, jonka te panitte paaluun." - Apost.2: 36.noinkaan.
Kristus ja messias tarkoittaa todellakin voideltua, tehtävään asettua.
Oikea voideltu, on kuitenkin Samuelin voitelema kuningas Daavid, joka oli Betlehemistä kotoisin.
Daavidin valtaistuimen sanotaan olevan ikuinen ja sieltä tulee olemaan myös messias.
Jeesus isättömänä ei kuulu tuohon sukuun, ja lisäksi Jeesushan sanoi: - esitit
diana* kirjoitti:
noinkaan.
Kristus ja messias tarkoittaa todellakin voideltua, tehtävään asettua.
Oikea voideltu, on kuitenkin Samuelin voitelema kuningas Daavid, joka oli Betlehemistä kotoisin.
Daavidin valtaistuimen sanotaan olevan ikuinen ja sieltä tulee olemaan myös messias.
Jeesus isättömänä ei kuulu tuohon sukuun, ja lisäksi Jeesushan sanoi:oli täyttä puuta heinää.
- koo.koo
Tik Tak kirjoitti:
"36 Tietäköön sen tähden koko Israelin huone varmasti, että Jumala on tehnyt hänet sekä Herraksi että Kristukseksi, tämän Jeesuksen, jonka te panitte paaluun." - Apost.2: 36.Tämä arvonimi, joka tulee kreikkalaisesta sanasta Khri·stos', on vastine heprealaiselle sanalle Ma·ši′ah 'Messias, Voideltu'
>>>>>>>>>>On vai. Eikös sadun Jessuli ym. satuhahmot puhununeet arameaa. Mikä arvonimi se INRI sitten on?
"36 Tietäköön sen tähden koko Israelin huone varmasti, että Jumala on tehnyt hänet sekä Herraksi että Kristukseksi, tämän Jeesuksen, jonka te panitte paaluun." - Apost.2: 36.
Väärin lainattu. Oikeasti tuo loru menee:
"36½ Luulkoon sen tähden koko Israelin hyväuskoiset hölmöt, että satuhahmo YHWH-setä on tehnyt tämän satuolennon sekä mielikuvitushahmoksi, ja ihan miksi vain, jonka te rooklynit panitte py*lynreik*än." - Apost.2½: 36½. - skeidaa.
koo.koo kirjoitti:
>>>>>>>>>>On vai. Eikös sadun Jessuli ym. satuhahmot puhununeet arameaa. Mikä arvonimi se INRI sitten on?
"36 Tietäköön sen tähden koko Israelin huone varmasti, että Jumala on tehnyt hänet sekä Herraksi että Kristukseksi, tämän Jeesuksen, jonka te panitte paaluun." - Apost.2: 36.
Väärin lainattu. Oikeasti tuo loru menee:
"36½ Luulkoon sen tähden koko Israelin hyväuskoiset hölmöt, että satuhahmo YHWH-setä on tehnyt tämän satuolennon sekä mielikuvitushahmoksi, ja ihan miksi vain, jonka te rooklynit panitte py*lynreik*än." - Apost.2½: 36½.Täällä ei ole enää tähän aikaan kun "horojen jahtaajan" kommentteja. No, ne on helppo skipata.
- koo.koo
skeidaa. kirjoitti:
Täällä ei ole enää tähän aikaan kun "horojen jahtaajan" kommentteja. No, ne on helppo skipata.
Kah! Aito hullu seksipalstalta. Pysyhän siellä riekkumassa ja haukkumassa ihmisiä.
Ei mikään. Raamattu ei anna ymmärtää, että Jeesusta seurattaisiin uskonnolliseen puolueeseen kuulumalla ja sen sääntöjä noudattamalla. Ei varsinkaan sellaisen puolueen, jonka ohjelma rakentuu Kristuksen kieltämisen ympärille.
PS
Mietihän omaa todistustasi vs. mistä varhaiskristityt todistivat. (Raamattu on hyvä tietolähde.)
Onko Hyvä uutinen "Vain Me olemme oikeassa, meillä on totuus, sillä Jehova jumala jakaa hengellistä ruokaansa vain meidän hallintoelimemme, uskollisen ja ymmärtäväisen orjansa välityksellä. Vain me miellytämme Jehova jumalaa ja ansaitsemme siten ikuisen elämän paratiisimaassa, sillä vain me noudatamme järjestömemme määräyksiä. Järjestö, järjestö ja me, me... Liity siis meidän puolueeseemme, sillä kuninkaamme Jeesus, tuo laajalti arvostettu uskonnollinen henkilö, tulee kohta ja tuhoaa kaikki muut.">>Mikä uskontokunta sinun mielestäsi noudattaa parhaiten varhaiskristittyjen elämäntapaa tätä nykyään?
Ei mikään.
Jatkokysymyksenä voisimme kysyä, että miksi johonkin uskontokuntaan kuuluminen tai kuulumattomuus ratkaisisi mitään? Raamatun perusteella se ei ainakaan ratkaise, se kun ei juuri uskonnoista puhu kuin negatiivisessa sävyssä.
Kirkkoraamattu 1992 mainitsee sanan uskonto sen eri muodoissa kolme kertaa, 33/38 taas kerran, UM viisi kertaa. Vertailuna voisimme katsoa kuinka monta kertaa raamattu puhuu uskosta ilman mainintaa uskonnosta: Kirkkoraamattu 1992 80 kertaa, 33/38 68 kertaa ja UM 78 kertaa.
Samaan hengenvetoon voisimme katsoa montako kertaa vt-seuran rompulla käsitellään uskoa, ja montako kertaa uskontoa: hakusanalla usko 5100 osumaa ja hakusanalla uskont* 10182 osumaa. Vaikka tuosta ei voine vetää mitään radikaalia loppupäätelmää, on aika mielenkiintoista, että suhde verrattuna raamattuun on vähintäänkin päinvastainen.>>>Voimme olettaa, että varhaiskristityt ennen suurta luopumusta (ennen n. 300 jKR.) tottelivat Kristusta Jeesusta koskevaa hyvää uutista.
Tarkastelemalla varhaiskristittyjen elämäntapaa, ja vertailemalla sitä eri uskontokuntien opettamaan elämäntapaan, pääsemme melko lähelle totuutta.
Mikä uskontokunta sinun mielestäsi noudattaa parhaiten varhaiskristittyjen elämäntapaa tätä nykyään?"Jumalanhullun" kanssa.
Siis ei mikään.Alkuperäisen apostolisen mallin mukaista seurakuntaa ei ole.
Mielenkiintoista ajan saatossa on kuitenkin se,että onko sellainen vielä tulossa?
Viittasihan Jeesus usein siihen että jotain paljon suurempaa on tulossa.Ja sitä ei tapahtunut ensimmäisellä vuosisadalla.
Joelin ennustukset "profetoivista pojista ja tyttäristä" y.m. toteutuivat kylläkin Jeesuksen aikana,mutta toteutuuko se vielä laajemmin "vähän ennen Jeesuksen tulemista".Se jää nähtäväksi.
Mutta tässäkin kohden on huomioitava,ettei Jeesus sanonut että tietty "totuus"-seurakunta olisi se missä tämä tapahtuisi,vaan yksilötasolla Jeesuksen omissa uskovissa.m.naat kirjoitti:
"Jumalanhullun" kanssa.
Mielenkiintoista ajan saatossa on kuitenkin se,että onko sellainen vielä tulossa?
Viittasihan Jeesus usein siihen että jotain paljon suurempaa on tulossa.Ja sitä ei tapahtunut ensimmäisellä vuosisadalla.
Joelin ennustukset "profetoivista pojista ja tyttäristä" y.m. toteutuivat kylläkin Jeesuksen aikana,mutta toteutuuko se vielä laajemmin "vähän ennen Jeesuksen tulemista".Se jää nähtäväksi.
Mutta tässäkin kohden on huomioitava,ettei Jeesus sanonut että tietty "totuus"-seurakunta olisi se missä tämä tapahtuisi,vaan yksilötasolla Jeesuksen omissa uskovissa.>>>Samaa mieltä "Jumalanhullun" kanssa.
Mielenkiintoista ajan saatossa on kuitenkin se,että onko sellainen vielä tulossa?>Viittasihan Jeesus usein siihen että jotain paljon suurempaa on tulossa.Ja sitä ei tapahtunut ensimmäisellä vuosisadalla.
Mutta tässäkin kohden on huomioitava,ettei Jeesus sanonut että tietty "totuus"-seurakunta olisi se missä tämä tapahtuisi,vaan yksilötasolla Jeesuksen omissa uskovissa.
-kyllä, kyllä. Olen näkemässä, että tapahtuu se, että nykyinen epäraamatullinen seurakuntamalli hajoaa ja joutaakin. Kristuksen omat ovat uloskutsuttuja maailmasta ja heillä tulisi olla tähtäimessään Herran Jeesuksen seuraaminen opissa ja elämässä. Nykyaikana Jumalaa ja uskoa Jeesukseen ei ostata sijoitta tähän päivään, Jumala on tämän päivän Jumala, ei enää eilisen, eikä huomisen, koska huomista ei ole luvattu. Tänään auttaa Herra.
Nykyiset seurakunnat/herätysliikkeet koettavat haalia ihmisiä määrättyjen kattojen alle, se ei ole Jumalan suunnitelma, vaan pitää mennä kujille ja aitovierille, syntisten joukkoon viemään pelastuksen Ilosanomaa niille, jotka sitä eivät vielä ole kuulleet.
Siunausta Taivaan Jumalata Jeesuksen nimessä!
- Sam Andreevitsh
-------
Kysymys oli jehovantodistajamaisen johdatteleva.
"Jumalan antamien säädöksien ja mallien ulkokohtaista noudattamista ja seuraamista ilman todellista Jumalan antamaa elämää."
------- - yksinkertaisesti
No jos ajatellaan, että varhaiskristittyjen toiminta perustui pitkälti Jeesuksen antamaan rakkauden ja uhrautuvaisuuden malliin, niin Suomessa olevista kristillisistä ryhmittymistä tulee lähinnä mieleen pelastusarmeija. He toteuttavat rakkauden käskyä käytännössä.
Kauimpana tuosta rakkaudesta ovat ryhmittymät, jotka verhoavat liiketoiminnan uskonnoksi. Näistä helpoinpana on tietenkin osoittaa tämän palstan aiheena oleva kirjapaino/kiinteistöfirma. - VÄÄRÄ???
ei mikään uskontokunta ,vaan yksilö sinänsä voi toteuttaa perimmäistä elämäntapaa ja olla hyvä.Esim . Veikko Hursti,sama vaikka oli ns,.helluntalainen,mutta yksilönä hän noudatti aika hyvin mielestäni tuota peruskäskyä,rakasta lähimmäistä kuin itseäsi ja minkä teet pienimmälle heistä.... jne.Hän on ihminen jota arvostan ,vaikka en itse kuulu mihinkääm kirkkoon.
- koo.koo
Voimme olettaa, että varhaiskristityt ennen suurta luopumusta (ennen n. 300 jKR.) tottelivat Kristusta Jeesusta koskevaa hyvää uutista.
>>>>>>>Älä. Minä en voi olettaa. Ja se on jKr. Varhaiskristitytt olivat hörhöjä, joita ei ole mitään syytä ihalla. Katakombeissa lusmuilleita pellejä.
>>>>>>>>>>>>HOHOHOHO. Ai siis maan alla piilossa asumiseen? Uskomalla satuihin Jessuli-sedästä?
Mikä uskontokunta sinun mielestäsi noudattaa parhaiten varhaiskristittyjen elämäntapaa tätä nykyään?
>>>>>>>>>>Varmastikkin alku-betduiini-hindut Bengali lahden rannikolla, ihan Mustanaamion ja ihmissyöjäkääpiöiden naapurustossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki141602Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2641579- 1321206
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1251114- 83787
- 164720
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168711Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala406615- 52582
Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52525