Tuolla toisessa aiheessa oli taas hihulla ymmärrys kadoksissa kun alkoi jankata, ettei kristinusko ole taikauskoa...
Mitähän se sitten on jos ei juurikin taikauskoa?
Taikauskoa...
25
455
Vastaukset
avainväittämää, toinen on tuo oman taikauskon taikauskottomuss ja toinen oman jumalan jumaluus verrattuna kaikkien muiden jumalien epäjumaluuteen.
Täysin riippumatta mitä taikauskoista ko. hihu diggaa ykkösenä.- -B-
...se on että, uskovaisten kanssa ei voi väitellä, sillä he todistavat raamatulla, että raamattu on oikeassa
>>Mitähän se sitten on jos ei juurikin taikauskoa?
- hevonpaskaa
kuten hyvin tiedät vaikkka et myönnä...
- vihtuilija
Eihän kristinusko olekaan taikauskoa...
...ja kyllä mä tän perustelen, jos joku rohkenee epäillä;) - taikauskoa
taikausko: teet jotain omalla voimalla, loihdit, jne saat ristin nousemaan maasta ilman että kosket siihen, jotain yliluonnollista. Ks Baba Yaga wikipediassa.
Kristinuskossa Jumalaan ja siihen, mitä hän on ilmoitttanut, onhan Jumala antanut kalliit lupauksensa ja poikansa kuoelaan meidän vuoksemme. Joten silloin ei ole kyse taikauskosta, kuten väität. Oleppa hyvä.- e.k.v_
Oletkohan nyt aivan tosissas ettet ole vielä juonut tarpeeks? Ainakin juttus on sitä tasoa et vois olla paree mennä maate.
- -B-
... "se" on ilmoittanut että,
[onhan Jumala antanut kalliit lupauksensa ja poikansa kuoelaan meidän vuoksemme]
kysehän on niistä kirjoituksista, jotka sen aikaiset "sensorit" päästivät" lävitseen.
Jos kaikki samasta kätköstä löydetyt kirjoitukset olis julkaistu, kristinusko vois näyttää vähän erillaiselta. - wikipediasta
ihan se sana taikausko niin saat tietää mitä sana taikausko tarkoittaa. Jos katsot jotakin muuta, saat vastauksen johonkin muuhun.
Taikausko -käsitteen alle kristinusko sopii ihan hyvin, wikipediankin määritelmän mukaan. Kuten huomannet jos luet sen artikkelin.
Olepa hyvä. - Tarkastaja X
No nyt on hieno olo. Mahtavaa jos jumala on ihan oman poikansa antanut kuolata meille.
Ainakin on sylkirauhaset ollut kunnossa.
Höwää jadoa vaan sulekin, yrtitä sada sormiizi jodan hoiustoa.
Mitenkä se olisi taikauskoa? Itse en uskovaisena tarvitse horoskooppeja, jäniksenkäpäliä, numero 13. välttelemistä, onnenkaluja, musta kissa ei pelota..ynm...(loputon lista).
- apina
...nimeltä raamattu!!
- käsite on
huomattavasti laajempi. Wikipedia avaa taas asiaa hyvin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Taikausko
Kyllä kristinusko sopii ihan hyvin tuon tekstin alle. apina kirjoitti:
...nimeltä raamattu!!
Missä sinä näet onnenkalun, minä näen Jumalan Sanan ja Pyhän Kirjan eli minulle se ei ole onnenkalu.
käsite on kirjoitti:
huomattavasti laajempi. Wikipedia avaa taas asiaa hyvin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Taikausko
Kyllä kristinusko sopii ihan hyvin tuon tekstin alle.Minä en pysty Jumalaa hallisemaan, eli kaatui jo tuohon ensimmäiseen taikauskon määritelmän lauseseen.
- ei tosin ajatella
juhani1965 kirjoitti:
Minä en pysty Jumalaa hallisemaan, eli kaatui jo tuohon ensimmäiseen taikauskon määritelmän lauseseen.
että jumalaa suoraan hallitaan (tämä onkin ainut kohta, jota voi kritisoida, vai mitä olet mieltä - muutoin sopii täysin?), mutta rukouksella kuitenkin pyritään vaikuttamaan. Pyydetään apua siihen ja tähän asiaan. Ja vaikka ei pitäisi, kyllä turhaudutaan usein siihen, ettei vastauksia tule sillä tavoin kuin toivotaan.
Kyllä kristinuskoon usein liittyy juuri rukouksen kautta tuota hallinta-asiaa, vaikka sitä pyritäänkin kieltämään. Kun uskohan siirtää vaikka vuoria niin helposti tulee se, että koska minä uskon ja pyydän niin minä saan. Eihän kukaan ajattele jumalaa hallitsevansa, mutta mitäs muuta tuokaan on... - Tarkastaja X
juhani1965 kirjoitti:
Missä sinä näet onnenkalun, minä näen Jumalan Sanan ja Pyhän Kirjan eli minulle se ei ole onnenkalu.
Tarvitaan virsikirja, kirkko, kirkkokoristeet, kastemalja, siunattua taikavettä, urut, risti kaulaan (miel.kultaa) papille erilaisia asuja.
Ilman näitä "taika-kaluja" ei voi harrastaa kaikkia noita, manaus menoja.
- puusilimä
oman luulonsa lahkossa aina kaikki ovat ainoassa oikeassa uskossa(tm) ja muut kaikki ovat taikauskoa.. näin se menee.. säälittävää miten vajakkeja ihmiset voivatkaan olla..
- Uskossa
Hihhulit syövät jumalansa rituaaleissaan.
- jeesusteleva kiihkohihhuli ...
"Mitähän se sitten on jos ei juurikin taikauskoa?"
Taikausko on uskoa taikaan/taikoihin. Kristinuskossa ei uskota taikoihin, joten se ei ole taikausko. Kristinuskossa uskotaan Jumalaan, joten se on jumalusko.- 3X3=9
Ja ihmeet ym. paska ei ole juurikin taikoja.
Appelsiini ei muutu omenaksi vaikka sinä niin sanoisitkin.
Tutkihan ensin mitä se taikausko tarkoittaa ja jutellaan sitten lisää. - Kössönöm
kristinuskossa uskotaan juuri taikoihin. jumala tai jesse taikoo jotain, jos vaan anelet. Näin se vaan on.
- Tarkastaja X
Joten se on minäuskoa. Jos uskon että menen kohta juomaan kahvia, rukoilen hillitysti että poikani sitä keittää. Ja kas SIMBSALA-BIM... näin tapahtuu.
Hieno usko, suosittelen lämpimästi. - jeesusteleva kiihkohihhuli ...
Kössönöm kirjoitti:
kristinuskossa uskotaan juuri taikoihin. jumala tai jesse taikoo jotain, jos vaan anelet. Näin se vaan on.
"kristinuskossa uskotaan juuri taikoihin. jumala tai jesse taikoo jotain, jos vaan anelet. Näin se vaan on."
No, minä ainakin uskon Jeesukseen Kristukseen ja Jumalaan, eivätkä ne ole mielestäni taikoja. En myöskään pidä taikoina sitä, mitä Jumala tekee, mutta jos sinä haluat uskoa tuohon omaan juttuusi, niin minkäs teen.
- Taikauskonnoton
Jos minä palvon takapihallamme olevaa suurta ja kummallisen näköistä kiveä ja uskon sen auttavan minua ja pelastavan minut, niin sitä pidetään taikauskona.
Jos kiven tilalle vaihdetaan näkymätön henkiolento (jumala), niin siteen kyseessä onkin mukamas jotain hienompaa ja ylevämpää eli uskonto? Vaikka se kivi on sentään ihan oikeasti olemassa.
Kun kristityt valloittivat maailmaa, niin he eivät koskaan muista maanosista löytäneet muita uskontoja, ainoastaan taikauskoisia alkuasukkaita. Tämä kummallinen näköharha johtui siitä, että kristittyjen mielestä on olemassa vain yksi uskonto, kristinusko, ja kaikki muut ovat taikauskoa.
Tässä yksi hyvä esimerkki siitä kristittyjen uskonnosta eli raamatusta, joka ei siis missään nimessä ole mitään taikauskoa, vaan ainaisesti erehtymätöntä jumalan sanaa:
3. Moos. 14:49-57 "Ja pappi ottakoon talon puhdistamiseksi kaksi lintua, setripuuta, helakanpunaista lankaa ja isoppikorren. Ja teurastakoon toisen linnun saviastian päällä, jossa on raikasta vettä. Ja ottakoon setripuun, isoppikorren ja helakanpunaisen langan ja elävän linnun, kastakoon ne teurastetun linnun vereen
ja raikkaaseen veteen ja pirskoittakoon sitä taloon seitsemän kertaa. Näin hän puhdistakoon talon linnun verellä ja raikkaalla vedellä, elävällä linnulla, setripuulla, isoppikorrella ja
helakanpunaisella langalla. Ja sitten hän päästäköön elävän linnun lentämään ulkopuolelle kaupunkia kedolle. Kun hän näin on toimittanut talolle sovituksen, on se puhdas. Tämä on laki
kaikkinaisesta pitalitaudista ja syyhelmästä, pitalista vaatteissa ja taloissa."
Ja vielä hyvä lukuvinkki kaikille:
Harri Turusen kirja Hyvän ja pahan merkit eli taikauskoisten tapojen tarina, Gummerus 2002.
Kuinka ollakaan noin kolmasosa kirjasta käsittelee kristinuskoa, onhan kristinuskon historia taikauskon tutkijalle ehtymätön aarreaitta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.724944Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.113359Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j202645Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571697- 471566
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441336- 941312
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2191093Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.71995IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra51889