B 12

ehat

on sellanen kun on vaarallisen alhainen B12 ja puna solut,sain lääkityksen ,joten mulla on ollu jo monta vuotta nivel,hermo,lihas ym,,kivut ,ja nyt se selvis veri kokeissa,eli onko vastaavia tapauksia ?
joutuuko jatkossa piikittämään tai meneekö se lääkkeillä ohi,joudun vatsa tähystykseen ja ym,

99

10536

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kommenttia

      Äidilläni B12 puutostila oli niin suuri että joutui piikeille. Hän saa kolmen kuukauden välein piikin, ilmeisesti loppuelämänsä. Minullakin todettiin alhaiset B12 arvot ja lääkäri määräsi Neurobion pillerit.

    • Omark

      B12-vitamiinin imeytymisessä tarvitaan tiettyä vatsalaukusta peräisin olevaa nk. sisäistä tekijää. Jos tämä puuttuu, ei B12-vitamiini imeydy. Eli se pitäisi ottaa injektiona. Ei luulisi olevan liian vaativaa. Muistaakseni injektio annetaan alkuvaiheen jälkeen vain 3 kk välein. Jossain määrin B12 imeytyy myös hyvin suurina annoksina ilman sisäistä tekijää. Suosittelisin kuitenkin injektiohoitoa, jos sellainen on määrätty.

      B12-vitamiinivarastot säilyvät elimistössä jopa monia vuosia, joten puutos on voinut kehittyä hitaasti. Ravinnosta B12 vitamiini puuttuu vain tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavilta (vegaanit), jolloin B12 on otettava ravintoainelisästä. Muilla puutos johtuu imeytymisen häiriöstä. Suhteellisen yleinen vaiva ikääntyneemmällä väellä.

      Itse olen tiukka vegaani. Tästä syystä nautin luontaistuotekaupan B12-vitamiinia. Valmisteeni sisältää 1000 mikrog. B12-vitamiinia imeskelytabletissa Myyjä väitti, että valmiste imeytyy suun limakalvon läpi. Tällöinhän sen pitäisi toimia myös imeytymishäiriötapauksessa. Tosin itse suhtaudun pienellä varauksella vaihtoehtolääkinnän lupauksiin.

      Ota kiltisti piikit, se on vaivattominta ja varminta. Hoitamaton B12-vitamiinin puutos aiheuttaa myös anemiaa ja dementiaa, joten kysessä on vakava asia.

      • Anonyymi

        Minulla on Cohemin Depot pistokset viikon välein.

        Jouduin tekemään ns . "hoidostani" MUISTUTUKSEN ja VIELÄ LISÄKSI TEIN KANTELUN, nyt on puoli vuotta mennyt eikä mitään kuulu asiasta....

        Huonolla hoidolla oli seurauksensa , syksyllä 2017 minulle kerrottu Pernisiöösi anemia diagnoosi ja osaamattomat lääkäri (tämän taudin hoidossa) sai minut rapakuntoon jollen olisi osannut ITSE hakea apua sellaiselta taholta josta sain asiantuntevaa apua, niin olisin jo vuoteenomana tai pöpilässä hoidossa.
        Vaikka pistoksia määräävä oli sairaalan ylilääkäri jota en edes ollut nähnyt muutamiin vuosiin) niin hänen vastaus minulle oli kun sanoin etteivät 3 kk pistosvälit auta minua mitenkään olotila vain huononei koko ajan, lääkärin vastaus oli väite ettei KELA muka hyväksy tiheämpiä pistoksia. Ja koko ajan vain olotila huononi ja en jaksanut mitään muisti alkoi mennä en jaksanut edes ajatella , otin yhteyttä Kelaan ja siellä sanottiin että jos lääkäri ottaa vastuun hoidosta niin reseptissä pitää olla sana "SIC" .
        Menin yksityiselle lääkärille joka pyytämättä laittoi reseptiin tuon "sic" sanan ja nyt on pistokset joa 6 kk siis viikon välein ja olo on alkanut pikkuhiljaa kohentua vielä en ole entisessä kunnossa mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Jos oireet paranetvat niin tosi hitaasti.


      • Anonyymi

        Kirjoitukseni; 17.7.2019 16:36

        Minulla on Cohemin Depot pistokset viikon välein.

        Jouduin tekemään ns . "hoidostani" MUISTUTUKSEN ja VIELÄ LISÄKSI TEIN KANTELUN, nyt on puoli vuotta mennyt eikä mitään kuulu asiasta....

        Huonolla hoidolla oli seurauksensa , syksyllä 2017 minulle kerrottu Pernisiöösi anemia diagnoosi ja osaamattomat lääkäri (tämän taudin hoidossa) sai minut rapakuntoon jollen olisi osannut ITSE hakea apua sellaiselta taholta josta sain asiantuntevaa apua, niin olisin jo vuoteenomana tai pöpilässä hoidossa.
        Vaikka pistoksia määräävä oli sairaalan ylilääkäri jota en edes ollut nähnyt muutamiin vuosiin) niin hänen vastaus minulle oli kun sanoin etteivät 3 kk pistosvälit auta minua mitenkään olotila vain huononi koko ajan, lääkärin vastaus oli väite ettei KELA muka hyväksy tiheämpiä pistoksia. Ja koko ajan vain olotila huononi ja en jaksanut mitään muisti alkoi mennä en jaksanut edes ajatella ,onneksi otin yhteyttä Kelaan ja siellä sanottiin että jos lääkäri ottaa vastuun hoidosta niin reseptissä pitää olla sana "SIC" .
        Menin yksityiselle lääkärille joka pyytämättä laittoi reseptiin tuon "sic" sanan ja nyt on pistokset olleet viikon välein jo yli puoli vuotta ja olo on alkanut pikkuhiljaa kohentua vielä en ole entisessä kunnossa mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Jos oireet paranevat niin tosi hitaasti.
        Nyt taitaa olla niin etteivät kaikki oireeni palaudu entiselleen.
        Ajatuskyky on kyllä paljon parantunut mutta liikkumiseen vaikuttavat tekijät eivät taida kokonaan palautua. Tasapainohäiriötä on liikkeelle lähtiessä ja muisti ei ole enää "salama" kunnossa mutta toimii hitaampana versiona kuten kaikki muutkin kehon liikkeet.

        Että sellaista saa kun lääkäri ei ole ajan tasalla tämän taudin hoidosta
        B12 vitamiini pistokset ovat vaarattomia ja kehoonkin imeytyy vain kuudes osa Cohemin Depot 1 mg/ml injektionesteestä.
        Että miten saisin tämän lääkärin vastuuseen tekemisistään (pikemminkin tekemättä jättämisistään) eli huonosta ja osaamattomasta hoidosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitukseni; 17.7.2019 16:36

        Minulla on Cohemin Depot pistokset viikon välein.

        Jouduin tekemään ns . "hoidostani" MUISTUTUKSEN ja VIELÄ LISÄKSI TEIN KANTELUN, nyt on puoli vuotta mennyt eikä mitään kuulu asiasta....

        Huonolla hoidolla oli seurauksensa , syksyllä 2017 minulle kerrottu Pernisiöösi anemia diagnoosi ja osaamattomat lääkäri (tämän taudin hoidossa) sai minut rapakuntoon jollen olisi osannut ITSE hakea apua sellaiselta taholta josta sain asiantuntevaa apua, niin olisin jo vuoteenomana tai pöpilässä hoidossa.
        Vaikka pistoksia määräävä oli sairaalan ylilääkäri jota en edes ollut nähnyt muutamiin vuosiin) niin hänen vastaus minulle oli kun sanoin etteivät 3 kk pistosvälit auta minua mitenkään olotila vain huononi koko ajan, lääkärin vastaus oli väite ettei KELA muka hyväksy tiheämpiä pistoksia. Ja koko ajan vain olotila huononi ja en jaksanut mitään muisti alkoi mennä en jaksanut edes ajatella ,onneksi otin yhteyttä Kelaan ja siellä sanottiin että jos lääkäri ottaa vastuun hoidosta niin reseptissä pitää olla sana "SIC" .
        Menin yksityiselle lääkärille joka pyytämättä laittoi reseptiin tuon "sic" sanan ja nyt on pistokset olleet viikon välein jo yli puoli vuotta ja olo on alkanut pikkuhiljaa kohentua vielä en ole entisessä kunnossa mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Jos oireet paranevat niin tosi hitaasti.
        Nyt taitaa olla niin etteivät kaikki oireeni palaudu entiselleen.
        Ajatuskyky on kyllä paljon parantunut mutta liikkumiseen vaikuttavat tekijät eivät taida kokonaan palautua. Tasapainohäiriötä on liikkeelle lähtiessä ja muisti ei ole enää "salama" kunnossa mutta toimii hitaampana versiona kuten kaikki muutkin kehon liikkeet.

        Että sellaista saa kun lääkäri ei ole ajan tasalla tämän taudin hoidosta
        B12 vitamiini pistokset ovat vaarattomia ja kehoonkin imeytyy vain kuudes osa Cohemin Depot 1 mg/ml injektionesteestä.
        Että miten saisin tämän lääkärin vastuuseen tekemisistään (pikemminkin tekemättä jättämisistään) eli huonosta ja osaamattomasta hoidosta.

        Olen pahoillani, tämä on järkyttävää laiminlyöntiä. Itselle kävi myös pahasti B12 puutoksen takia ja vasta kahdeksas lääkäri uskoi mua ja osasi diagnosoida B12 puutoksen ja määrätä pistoshoidon. Ilman Facebookin tukiryhmää en olisi selvinnyt: sieltä neuvottiin kuinka tilata pistokset Saksan apteekista ilman reseptiä (jonka tein ennen kuin pääsin tälle osaavalle lääkärille). Olin jo niin huonossa kunnossa, että en yksinkertaisesti voinut enää odottaa että tietämättömät lääkärit pyörittelevät peukaloitaan ja koittavat laittaa vakavat neurologiset oireet stressin piikkiin tai MS-taudin, vaikka oireet ja sairaskertomukseni sopivat 100% B12 puutokseen ja siitä aiheutuneeseen neuropatiaan (MS tauti on nyt myös poissuljettu - ja julkisista varoista se tutkimus meni kun ei vaan uskottu mun tietämystä B12 puutoksesta ja sairaskertomusta ). Moni jää Suomessa ilman hoitoa mitä B12 puutokseen tulee. Mulla nyt sentään on mustaa valkoisella ja diagnoosi omakannassa, mutta julkinen puoli ei noteeraa sitä koska se on yksityiseltä lääkäriltä. Koitan jaksaa tehdä muistutuksia ja valituksia, varsinkin neurologista joka nauroi päin naamaa ja kielsi multa pistokset "turhina" ja koitti vakuuttaa mua, että mun vaivaan ei ole olemassa hoitoa vaan mun pitää vaan oppia elämään kamalien neurologisten oireiden kanssa. Hoito-ohjeeksi antoi syödä yhden B12 tabletin päivässä. Toivon, että muistutuksista kuitenkin olisi jotain hyötyä, sillä en halua, että kukaan muu joutuisi kärsimään näin pahasti. Mulla neuropatia on parantunut pistosten myötä (luojan kiitos), mutta en tiedä korjaantuuko toinen jalka koskaan, vaan se on "vinossa" ilmeisesti hermovaurioiden takia. Intensiivistä pistoshoitoa takana nyt 6kk ja olen saanut mun elämän takaisin. <3


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitukseni; 17.7.2019 16:36

        Minulla on Cohemin Depot pistokset viikon välein.

        Jouduin tekemään ns . "hoidostani" MUISTUTUKSEN ja VIELÄ LISÄKSI TEIN KANTELUN, nyt on puoli vuotta mennyt eikä mitään kuulu asiasta....

        Huonolla hoidolla oli seurauksensa , syksyllä 2017 minulle kerrottu Pernisiöösi anemia diagnoosi ja osaamattomat lääkäri (tämän taudin hoidossa) sai minut rapakuntoon jollen olisi osannut ITSE hakea apua sellaiselta taholta josta sain asiantuntevaa apua, niin olisin jo vuoteenomana tai pöpilässä hoidossa.
        Vaikka pistoksia määräävä oli sairaalan ylilääkäri jota en edes ollut nähnyt muutamiin vuosiin) niin hänen vastaus minulle oli kun sanoin etteivät 3 kk pistosvälit auta minua mitenkään olotila vain huononi koko ajan, lääkärin vastaus oli väite ettei KELA muka hyväksy tiheämpiä pistoksia. Ja koko ajan vain olotila huononi ja en jaksanut mitään muisti alkoi mennä en jaksanut edes ajatella ,onneksi otin yhteyttä Kelaan ja siellä sanottiin että jos lääkäri ottaa vastuun hoidosta niin reseptissä pitää olla sana "SIC" .
        Menin yksityiselle lääkärille joka pyytämättä laittoi reseptiin tuon "sic" sanan ja nyt on pistokset olleet viikon välein jo yli puoli vuotta ja olo on alkanut pikkuhiljaa kohentua vielä en ole entisessä kunnossa mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Jos oireet paranevat niin tosi hitaasti.
        Nyt taitaa olla niin etteivät kaikki oireeni palaudu entiselleen.
        Ajatuskyky on kyllä paljon parantunut mutta liikkumiseen vaikuttavat tekijät eivät taida kokonaan palautua. Tasapainohäiriötä on liikkeelle lähtiessä ja muisti ei ole enää "salama" kunnossa mutta toimii hitaampana versiona kuten kaikki muutkin kehon liikkeet.

        Että sellaista saa kun lääkäri ei ole ajan tasalla tämän taudin hoidosta
        B12 vitamiini pistokset ovat vaarattomia ja kehoonkin imeytyy vain kuudes osa Cohemin Depot 1 mg/ml injektionesteestä.
        Että miten saisin tämän lääkärin vastuuseen tekemisistään (pikemminkin tekemättä jättämisistään) eli huonosta ja osaamattomasta hoidosta.

        Ferritiini kannattaa ottaa huomioon eli raudanpuute ilman anemiaa sekä d vitamiini...


    • PeeAa

      Minulla todettiin alhainen B12 vasta viime kesänä, kun ensin olin laukannut "väärällä" lääkärillä yli 2 vuotta. Olin jo melko huonossa kunnossa, kunnes onneksi sain mahdollisuuden kertoa eräälle toiselle lääkärille oireistani. Ja sitten se oikea verikoe otettin. Siihen mennessä oli verta kyllä otettu riittävästi, pään magneettikuvat myös huimauksesta johtuen. Kävin myös korvalääkärillä, silmäläkärillä sekä hammaslääkärillä. Akupunktiotakin kokeilin kun mikään ei tuntunut auttavan.

      Olen nyt siis saanut piikkiä puolisen vuotta ja nyt päätettiin tihentää väliä 2kk, koska arvot eivät olleet nousseet riittävän nopeaan. Oireet eivät ole siis mihinkään lähteneet; edelleenkin on puutumisia, tasapainohäiriöitä - lisäksi muisti- ja keskittymiskyvyn häiriöitä. Tuntuu, ettei mikään toimi enää kuin ennen, motoriikka kärsii lihasheikkoudesta jne. Kun mennään puutostilassa niin kauan kun päästään viitearvojen sisälle, ei voi olettaakaan paranevansa hetkessä. Siksi onkin tärkeää kontrolloida piikitysväliä, jotta päästään mahdollisimman pian oikeisiin arvoihin. Mitään takeita piikitysten auttaisesta ei ole tulleisiin vaurioihin, tai ainakaan nopeaan kun puhutaan hermosoluista. Siksikin aikainen diagnoosi on tärkeä. Verenkuva kyllä paranee, mutta muu paraneminen onkin tilannekohtainen ja kaikilla varmaan erilainen. Minulla lopullinen diagnoosi oli pernisiöösi anemia, ja tähystyksessä todettiin atrofinen gastriitti. Ts. minua piikitetään koko loppuelämän.
      Toivotaan, että joskus pääsisi normaali olotilaan ja toivottavasti sinulle piikitys tuo helpotusta mahdollisimman nopeasti.

      • vast

        mulla on samat kun sinulla,onko se tähystys kuinka kivuliasta?,auttaako se tämä diagnoosi eläke juttuihin ´?mulla obn 10 lääkärin paperit täysin työkyövytön,ja mikä on se oikea arvo siinä B 12 arvossa?mulla on muisti menos ja masennusta,lihas heikkoutta,määrättiin erikois kipu salvoa jota saa ainoastaa erikois luvalla lääke tehtasta ja oli hintaa 1000€ 20 kpl.tta,mutta euhän mulle mitään auta enää,8 pilleriä päiväs ja pää sekasin,


      • PeeAa
        vast kirjoitti:

        mulla on samat kun sinulla,onko se tähystys kuinka kivuliasta?,auttaako se tämä diagnoosi eläke juttuihin ´?mulla obn 10 lääkärin paperit täysin työkyövytön,ja mikä on se oikea arvo siinä B 12 arvossa?mulla on muisti menos ja masennusta,lihas heikkoutta,määrättiin erikois kipu salvoa jota saa ainoastaa erikois luvalla lääke tehtasta ja oli hintaa 1000€ 20 kpl.tta,mutta euhän mulle mitään auta enää,8 pilleriä päiväs ja pää sekasin,

        Tähystys ei ole kivuliasta, nielu puudutetaan suihkeella. 10-15 min toimenpide eikä koepalasten ottokaan tunnu pahalta. Viitearvot B12 on Suomessa 180-700 pmol/l, tuo alaraja saisi olla ylempänä tutkimusten mukaan, koska vaurioita saattaa tulla jo 200 tietämillä. Minulla arvo oli pahimmillaan 108, nyt 220 kun lyhennettiin piikitysväliä. Eli vihdoin mahdollinen paraneminen voi alkaa. Kuinka kauan siinä kestää, jää nähtäväksi. Haen tällä hetkellä kuntoutustukea eläkelaitokselta, en ole vielä lähelläkään normaaliolotilaa. Yritä kestää, vaikka tilanteesi vaikuttaa vielä kimurantimmalta.


      • UBT
        PeeAa kirjoitti:

        Tähystys ei ole kivuliasta, nielu puudutetaan suihkeella. 10-15 min toimenpide eikä koepalasten ottokaan tunnu pahalta. Viitearvot B12 on Suomessa 180-700 pmol/l, tuo alaraja saisi olla ylempänä tutkimusten mukaan, koska vaurioita saattaa tulla jo 200 tietämillä. Minulla arvo oli pahimmillaan 108, nyt 220 kun lyhennettiin piikitysväliä. Eli vihdoin mahdollinen paraneminen voi alkaa. Kuinka kauan siinä kestää, jää nähtäväksi. Haen tällä hetkellä kuntoutustukea eläkelaitokselta, en ole vielä lähelläkään normaaliolotilaa. Yritä kestää, vaikka tilanteesi vaikuttaa vielä kimurantimmalta.

        B12 puutoksen seuraus kohdallani:Kaikki edellälueteltu Punaiset verisolut vähenevät ja suurenevat niin etteivät madu kulkemaan hiussuonissa
        Piikityshoidon jälkeen neuvottiin yliop.sairaalassa
        menemään mielentervvtoimistoon jos ei pärjää työssä.
        Harvassa työssä pärjää ilman muistia.Eläkkeellä
        v:90, diaknoosi:masennus !!Siihen asti kaikki oli
        PSYKOSOMAATTISTA.


      • PeeAa
        UBT kirjoitti:

        B12 puutoksen seuraus kohdallani:Kaikki edellälueteltu Punaiset verisolut vähenevät ja suurenevat niin etteivät madu kulkemaan hiussuonissa
        Piikityshoidon jälkeen neuvottiin yliop.sairaalassa
        menemään mielentervvtoimistoon jos ei pärjää työssä.
        Harvassa työssä pärjää ilman muistia.Eläkkeellä
        v:90, diaknoosi:masennus !!Siihen asti kaikki oli
        PSYKOSOMAATTISTA.

        Veriarvojen ja punasolujen pitäisi korjaantua melko pian piikityksen jälkeen. Oireiden korjaantumiselle ei kaikille ole takeita, varsinkin jos puhutaan tulleista vaurioista. Minulla todettiin samaan syssyyn kilpirauhasen vajaatoiminta ja siinä on myös v-mäiset oireet, jotka pahenevat hiljalleen mutta varmasti. Taudit kulkevat hyvin usein käsi kädessä ja siitä syystä kilpirauhasarvotkin on syytä tutkia. Minultakin tutkittiin aiemmin, mutta siltikään tuo kyseinen lääkäri ei antanut lääkitystä, vaikka TSH oli selvästi koholla ja sitä ollaan myös näin jälkeen päin ihmetelty. Molempien sairauksien lääkitykset vaativat räätälöintiä, jota minulle tällä hetkelläkin tehdään. Molempia lisättiin juuri, eli Thyroxinia tabletteina ja B12-injektioita saan nyt 1,5 kk välein. Älkää luottako siihen tietoon, että riittää kun ollaan viiterajojen sisällä. Molempia arvoja on tutkittava yksilöllisesti; minulla ei ole vieläkään noussut tuo B12 arvo tavoitetasoon, joka on 250. Kilpirauhasen TSH arvo edelleenkin liian korkea. Molemmat sairaudet ja arvot vaativat erikoislääkärin tulkintaa ja varsinkin jos oireet jatkuvat. Olen niillä käynyt ja miten onkaan ohjattu jatkohoito; no tietenkin kunnalliseen terveyskeskukseen kontrollit ja sitä kautta yhtä tietämättömälle yleislääkärille, jolla jo aiemmin reilut 2 vuotta laukkasin! Ja turhaan!
        Nyt olen joutunut palaamaan yksityiselle puolelle oikean diagnoosin tehneen lääkärin luokse ja kuntoutustukiasiakin on kesken, siitäkin riittäisi yhtä surkuhupaisaa kerrottavaa, mutta en jaksa. Tämmöstä se on näköjään, koittakaa kestää ja ottakaa itse netistä selvää. Niin minä olen tehnyt ja se on auttanut paljon ymmärtämään kuinka huonosti ihmisiä todella hoidetaan, ainakin näin hankalissa tilanteissa.


      • km

        b12 vitamiini piikin käytätö nykyään on Suomessa virallisesti 6 viikon välein. Joka varmasti kohentaa vointiakin.
        Imeskelytabletti b12 on myös yhtä vahva, 1000 ug valmistaja solgar, vuodesta 47 alkaen, jota saa luontaistuote kaupoista ainakin. Helppo käyttää itse. Toivottavasti kaikki kokeilette näitä ohjeita molempia, koska ainakin minulla vointi selvästi parani.
        Voimia kaikille ja kärsivällisyyttä. Aurinkoista ja rauhallista kesää.


      • molempia yhtaikaa
        km kirjoitti:

        b12 vitamiini piikin käytätö nykyään on Suomessa virallisesti 6 viikon välein. Joka varmasti kohentaa vointiakin.
        Imeskelytabletti b12 on myös yhtä vahva, 1000 ug valmistaja solgar, vuodesta 47 alkaen, jota saa luontaistuote kaupoista ainakin. Helppo käyttää itse. Toivottavasti kaikki kokeilette näitä ohjeita molempia, koska ainakin minulla vointi selvästi parani.
        Voimia kaikille ja kärsivällisyyttä. Aurinkoista ja rauhallista kesää.

        vaikka saa piikin niin uskaltaako silti syödä lisää b12 purkista,
        esim pari milligrammmaa vrkssa?


      • mututuntunmallako
        km kirjoitti:

        b12 vitamiini piikin käytätö nykyään on Suomessa virallisesti 6 viikon välein. Joka varmasti kohentaa vointiakin.
        Imeskelytabletti b12 on myös yhtä vahva, 1000 ug valmistaja solgar, vuodesta 47 alkaen, jota saa luontaistuote kaupoista ainakin. Helppo käyttää itse. Toivottavasti kaikki kokeilette näitä ohjeita molempia, koska ainakin minulla vointi selvästi parani.
        Voimia kaikille ja kärsivällisyyttä. Aurinkoista ja rauhallista kesää.

        2017 Pernisiöösi anemiaan sairastuneelle tarjotaan sitä 3 kk välein. Taitaa olla sitä edistystä ?!


      • Lääkäritvaillaymmärrystä

        Kiitos palautteestasi liittyen Cohemin Depot- pistoksiin.

        Palautteesi perusteella suosittelen sinua ottamaan yhteyttä lääkäriisi ja kuvailemaan oireitasi, jolloin lääkärin on mahdollisuus tutkia tilannettasi tarkemmin. Harkintansa perusteella lääkärillä on mahdollisuus muuttaa hoitosuunnitelmaasi.

        Viestissäsi kerrot pernisiöösi anemiasi hoidosta Cohemin depot –pistoksin ja kuvaat myös pistosvälejä, jotka hoidosta päättävä lääkäri ohjeistaa. Kela ei ohjaa sairauksien yleisiä tai potilaskohtaisia hoitokäytäntöjä. Näin ollen Kela ei ota kantaa esimerkiksi pistosväleihin.

        Yleensä hoitosuunnitelma perustuu sairauden yleisiin hoitokäytäntöihin. Jos asiakkaalle on tarpeen määrätä lääkettä yleisesti hyväksyttyä hoitokäytäntöä enemmän, niin lääkkeen määrääjä lisää lääkemääräykseen ”sic”-merkinnän, jolla hän osoittaa harkitun ylityksen ja ottaa asiasta hoitovastuun. Lääkettä määrätessään lääkäri ottaa huomioon lääkitysturvallisuuden ja sosiaali- ja terveysministeriön antaman asetuksen lääkkeen määräämisestä.

        Kelan tehtävänä on maksaa asiakkaiden lääkkeistä korvauksia sairausvakuutuslain mukaisesti. Korvauksia maksetaan lääkemääräykseen kirjatun annostusohjeen perusteella siitä lääkemäärästä, jonka lääkäri on asiakkaalleen määrännyt. Kerralla korvattava lääkemäärä perustuu sairausvakuutuslakiin. Yleensä asiakkaalle korvataan kerralla enintään 3 kuukauden hoitoon tarvittava lääkemäärä.


      • OnkoTämäSitäHyvääHoitoa
        UBT kirjoitti:

        B12 puutoksen seuraus kohdallani:Kaikki edellälueteltu Punaiset verisolut vähenevät ja suurenevat niin etteivät madu kulkemaan hiussuonissa
        Piikityshoidon jälkeen neuvottiin yliop.sairaalassa
        menemään mielentervvtoimistoon jos ei pärjää työssä.
        Harvassa työssä pärjää ilman muistia.Eläkkeellä
        v:90, diaknoosi:masennus !!Siihen asti kaikki oli
        PSYKOSOMAATTISTA.

        "Korvienväli" lääkäriä tarjoavat ne lääkärit jotka ovat ulalla koko sairaudestani , asperiinia no osaa tarjota heti tai korvienväliin pillereitä.
        Minulla oli jo vaikeat oireet ja siihen tietysti tarjottiin pillereitä korvien väliin "koska olet niin hermostunut" sanoi lääkäri totta helvetissä olen hermostunut koska täällä ei oteta tosissan potilaan oireita.
        Lopulta ottivat oikeat kokeet ja olihan se minun sairauteni jo pahaksi mennyt Kilpirauhasen vajaatoiminta joka aiheutti erilaisia vaivoja kesti vuoden että alkoi normaali olotila tulla takaisin.
        Nyt on taas menossa toinen korvienväliin verrattava tauti eli sairastan perinnöllistä (vanhemmiltani) Pernisiöösi anemiaa ) B12 vitamiinin puutos, Cohomein Depot B12 pistokset ovat se tärkein lääke ja nyt on oireeni mennyt niin pahoiksi etten pysty enää tekemään kotitöitä en ulkoilemaan (kävely) lisänä muita oireita.

        Kun kerroin oireista lääkärille hän tyrmäsi kaikki oireeni tautiin kulumattomana.

        Että sellaista hoito meille tässä hyvinvointi maassa tarjotaan.
        Nyt saan tapella joka ainoasta pistoksesta koska tämä fiksu lääkäri sanoi ettei KELA hyväksy liian usein annettavia pistoksia.

        KELAN vastaus oli kun otin yhteyttä, ettei Kela säännöstele pistoksia että "sic" sana reseptiin niin potilaan tarvitsemat pistokset ovat vapaasti potilaalle annettavat mutta lääkäri on vastuussa hoidosta. .

        Olen sen nyt niin ajatellut ettei lääkäri joka minulle pistokset määrää ei halua olla vastuussa hoidosta ja antaa jonkun vanhan kaavan mukaan yhden tai kolmen kuukauden välillä pistoksia

        Eli ilman vastuuta tämä lääkäri nyt sitten niitä harvennettuja pistoksia armeliaasti antaa.

        Vakaasti olen sitä mieltä että vapaaehtoinen lähtö täältä lopettaa tämän taistelun .


      • TeeMuistutus_lääkäristä

        Lääkärit ova ulalla tästä taudista Eli Pernisiöösi anemiasta käyttävät jotain ihmeellistä vanhaa kaava jokaiseen tätä tautia sairastavaan potilaaseen, olen taistellut vuoden hoidostani ja jopa sairaalan ylilääkäri oli määrännyt pistokse jossain vaiheessa 3 kk välein, ja nyt olen joutunut tekemään valituksen hoidostani koska llllllltämä lääkäri ei ole nähnytkään minua vuosiin ja suorittaa nyt sitten kaukolääkitystä perinnöllistä Pernisiöösi anemiaa sairastavaa jolla oireet pahenevat heti kun on liian pitkä pistosväli nyt ne on kahden viikon välein olotilani on todella huono en jaksa tehdä kotihommia kuin jonkin aikaa ja sitten olen aivan väsynyt.
        Kunto huononeen jo senkin takia etten jaksa liikkua.

        Tämä on helvetillistä ettei saa hoito oireitten mukaan vaan vedostaan siihen ettei Kela hyväksy tiheitä pistosvälejä.

        Yhtes kelaan ja sieltä tuli heti lausunto ETTEI KELA määrää mitenkään pistoksien määrää jos potilas tarvitsee tiheitä pistoksia niin reseptissä täytyy olla "sic" merkintä niin se kertoo että lääkäri ottaa vastuun potilaan lääkityksestä.

        Ilmeisesti nämä lääkärit jotka eivät niin tee hoitavat nyt suomessa Pernisiöösi anemia potilaita eivät osaa tämän taudin lääkitystä eivätkä osaa ottaa selville edes oireitten mukaisesta lääkityksestä , vaan väittävät Kelan viaksi ettei pistoksia saa antaa tarpeeksi näille potilaille..



        https://www.avi.fi/web/avi/potilaan-asema-ja-oikeudet

        Tai keskus-sairaalan ylimmälle lääkärille;


      • Pistos

        Kohdallani tuli eteen pistosvälien lyhentäminen. Kävin erikoislääkärillä , hän muutti hoitoa merkinnällä (sic!) .... toisin sanoen hoito- ohje on harkitusti poikkeava ja hän ottaa hoitovastuun ... ohjetta ei voi mennä muuttamaan kuin ohjeen antanut lääkäri. // en ole kuullut että TK: n lääkärit laittaisivat mainintaa ( sic!)


      • Pernisiöösi_anemia
        molempia yhtaikaa kirjoitti:

        vaikka saa piikin niin uskaltaako silti syödä lisää b12 purkista,
        esim pari milligrammmaa vrkssa?

        Kun lääkäri kirjoittaan B12 vitamiini Cohemin Depot pistoksista reseptin ja siinä sana "Sic" niin pistoksia voi antaa niin tiheästi kuin vain lääkäri määrää koska hän ottaa silloin vastuun potilaan lääkityksestä.
        Tämä sairaalan lääkäri väitti ettei tiheämpiä pistoksia voi antaa koska KELA ei hyväksy. Otin yhteyttä Kelaan ja siltä sanoivat heti ettei KELA puutu mitenkään pistosten lukumäärään, eli lääkäri puhui paskaa tai valehteli suoraan päin naamaa, että näin jopa ylimmällä tasolla oleva lääkäri väitti minulle.

        Olen yli vuoden jo saanut taistella hoidostani sillä nämä vanhemmat lääkärit ovat ihan ulalla
        tästä taudista esim. itselläni on perinnöllinen Pernisiöösi siis molemmilta vanhemmilta saatu tauti ja tarvitsen pistoksia useammin, olin huonossa kunnossa kun pistokset olivat 3 kk välein , sitten seuraava lääkäri alkoi tiheillä pistoksilla 5 x viikossa kahden viikon aikana eli 10 pistosta kahdessa viikossa , vointini parani entiselleen sitten harvennettiin pistosväliä ja kun pistokset oli 2 viikon välein alkoi tulla jo heti takapakkia ja seuraavaksi olisi 1 kk välille ja sitten siirrytty 3 kk välillie..oli pakko tehdä jotain.....
        Olen tehnyt MUISTUTUKSEN sairauteni hoidosta mutta ihan turhaa kaikki nuo vanha pierut vetää samaa yhtäköyttä yhdistystä . Oli sitten yliopistollinen sairaala tai muu.
        Oli pakko mennä yksityiselle lääkärille, saas katsoa nyt sitten että saadaanko minut hengiltä tämän taudin takia. Nyt muuten on hyvä mutta tasapaino ja kävely on huonoa ja jaksaminen kotihommissa on minimissä.
        Nyt on vielä pikkuaivojen kuvaus joka määrättiin sairaalasta koska taas etsitään sitä vikaa korvienvälistä ja jos sieltä ei mitään vikaa löydy niin syyllinen on Pernisiöösi anemiani ja sen hoito.


      • HyvääHuonoaHoitoa
        Pernisiöösi_anemia kirjoitti:

        Kun lääkäri kirjoittaan B12 vitamiini Cohemin Depot pistoksista reseptin ja siinä sana "Sic" niin pistoksia voi antaa niin tiheästi kuin vain lääkäri määrää koska hän ottaa silloin vastuun potilaan lääkityksestä.
        Tämä sairaalan lääkäri väitti ettei tiheämpiä pistoksia voi antaa koska KELA ei hyväksy. Otin yhteyttä Kelaan ja siltä sanoivat heti ettei KELA puutu mitenkään pistosten lukumäärään, eli lääkäri puhui paskaa tai valehteli suoraan päin naamaa, että näin jopa ylimmällä tasolla oleva lääkäri väitti minulle.

        Olen yli vuoden jo saanut taistella hoidostani sillä nämä vanhemmat lääkärit ovat ihan ulalla
        tästä taudista esim. itselläni on perinnöllinen Pernisiöösi siis molemmilta vanhemmilta saatu tauti ja tarvitsen pistoksia useammin, olin huonossa kunnossa kun pistokset olivat 3 kk välein , sitten seuraava lääkäri alkoi tiheillä pistoksilla 5 x viikossa kahden viikon aikana eli 10 pistosta kahdessa viikossa , vointini parani entiselleen sitten harvennettiin pistosväliä ja kun pistokset oli 2 viikon välein alkoi tulla jo heti takapakkia ja seuraavaksi olisi 1 kk välille ja sitten siirrytty 3 kk välillie..oli pakko tehdä jotain.....
        Olen tehnyt MUISTUTUKSEN sairauteni hoidosta mutta ihan turhaa kaikki nuo vanha pierut vetää samaa yhtäköyttä yhdistystä . Oli sitten yliopistollinen sairaala tai muu.
        Oli pakko mennä yksityiselle lääkärille, saas katsoa nyt sitten että saadaanko minut hengiltä tämän taudin takia. Nyt muuten on hyvä mutta tasapaino ja kävely on huonoa ja jaksaminen kotihommissa on minimissä.
        Nyt on vielä pikkuaivojen kuvaus joka määrättiin sairaalasta koska taas etsitään sitä vikaa korvienvälistä ja jos sieltä ei mitään vikaa löydy niin syyllinen on Pernisiöösi anemiani ja sen hoito.

        Muuten hauska juttu kun minut siis määrättiin pikkuaivojen kuvaukseen eli MRI kuvaukseen ja huolena on että minulla on sydämen tahdistin laitettu jo vuonna 2017 eli pain ollut 7 vuotta. Eikä minulle voi magneettikuvausta tehdä.
        Eikä sairaalan lääkäri ei tiedä siitä mitään eli eivät tutki potilaan esitietoja vaan määräävät Magnettikuvauksiin tuosta vaan vaikka olen vuosikausia siellä käynyt ja varmasti kaikki tietot minusta löytyvät, mutta summan mutikassa vaan laitetaa kuvauksiin tutkimattta potilaan tietoja. Se on sitä "ammattitaitoa" pahimmillaan.
        Nyt viimeinen tapahtuma on se että olen tehnyt hoidostani Muistutuksen turhaanko (ei mitään kommentiaa tai mitää toimenpiteitä) eli turhaa valitella. Tämän Maneettikuvauksen määräyksen jälkeen laitoin KANTELUN menemään. Saas nähdä mitä tapahtuu vai eikö mitään.


      • Anonyymi
        HyvääHuonoaHoitoa kirjoitti:

        Muuten hauska juttu kun minut siis määrättiin pikkuaivojen kuvaukseen eli MRI kuvaukseen ja huolena on että minulla on sydämen tahdistin laitettu jo vuonna 2017 eli pain ollut 7 vuotta. Eikä minulle voi magneettikuvausta tehdä.
        Eikä sairaalan lääkäri ei tiedä siitä mitään eli eivät tutki potilaan esitietoja vaan määräävät Magnettikuvauksiin tuosta vaan vaikka olen vuosikausia siellä käynyt ja varmasti kaikki tietot minusta löytyvät, mutta summan mutikassa vaan laitetaa kuvauksiin tutkimattta potilaan tietoja. Se on sitä "ammattitaitoa" pahimmillaan.
        Nyt viimeinen tapahtuma on se että olen tehnyt hoidostani Muistutuksen turhaanko (ei mitään kommentiaa tai mitää toimenpiteitä) eli turhaa valitella. Tämän Maneettikuvauksen määräyksen jälkeen laitoin KANTELUN menemään. Saas nähdä mitä tapahtuu vai eikö mitään.

        Minulle pistokset määräsi sellainen lääkäri jonka kuona olin käynyt viimeeksi n.4-5 vuotta sitten ; Aluksi muutama tiheä sitten harvenneettiin ja harvennettiin viimein 3 kk välillä. Kuntoni vaan huononi sitä mukaan kun pistokset harvenivat.
        Aivotoiminta alkoi mennä jumiin kunto huononi en jakanut mitään .
        Onneksi oli älliä vielä sen verran että etsin sellaisen lääkärin joka oli ollut tutkimusryhmässä joka tutki Pernisiöösi anemiaa.

        Hän määräsi heti aluksi 2 viikon välein pistokset mutta lopulta oli siirryttäbä viikon välein pistokset annattaviksi. nyt olen saanut niitä useamman kuukauden ja toimintakyky alkaa hiljalleen palautua mutta kunto on päässyt niin huonoksi
        koska en ole jaksnut oikein mitään enää tehdä, pikku askareita vaan.

        Kyllä lääkäri joka sanoi minulle ettei KELA hyväksy tiheämpiäi B12 pistoksia pitäisi siirtää ihan muihin hommiin.
        Otin Kelaan yhteyttä ja kerroin asiani sieltä sanottiin ettei KELA ei kiellä tiheitä pistoksia mutta jos lääkäri määrää tiheämpiä pistoksia niin "SIC" sana reseptissä kertoo että on ottanut VASTUUN hoidosta ja voi määrätä niin tiheään pistokset mitä potilas tarvitsee. Onko lääkäri tietämätön tällaisesta asiasta tai muuten ammattitaidoton.

        Olen perinyt tautini molemmilta vanhemmiltani ja


      • Anonyymi
        molempia yhtaikaa kirjoitti:

        vaikka saa piikin niin uskaltaako silti syödä lisää b12 purkista,
        esim pari milligrammmaa vrkssa?

        Pistokset ovat vaarattomia jaB12 imeskelypillerit on vaarattomia


      • Anonyymi
        molempia yhtaikaa kirjoitti:

        vaikka saa piikin niin uskaltaako silti syödä lisää b12 purkista,
        esim pari milligrammmaa vrkssa?

        LAINAUS: vaikka saa piikin niin uskaltaako silti syödä lisää b12 purkista,
        esim pari milligrammmaa vrkssa?




        ? ? ? ? ? JOPA ON KYSYMYS PITÄISI AJATELLA HIEMAN OMILA AIVOILLALIN


      • Anonyymi
        molempia yhtaikaa kirjoitti:

        vaikka saa piikin niin uskaltaako silti syödä lisää b12 purkista,
        esim pari milligrammmaa vrkssa?

        B12 vitamiini on vitamiini eikä mitään myrkkyä.......


      • Anonyymi
        molempia yhtaikaa kirjoitti:

        vaikka saa piikin niin uskaltaako silti syödä lisää b12 purkista,
        esim pari milligrammmaa vrkssa?

        Ota järki käteen ja ajattele itse, totta helkkarissa sinä voit syödä vapaasti ostettavia lääkkeitä jos niitä tarvitset lisänä hoitoosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota järki käteen ja ajattele itse, totta helkkarissa sinä voit syödä vapaasti ostettavia lääkkeitä jos niitä tarvitset lisänä hoitoosi.

        Höpö höpö.


      • Anonyymi
        Pernisiöösi_anemia kirjoitti:

        Kun lääkäri kirjoittaan B12 vitamiini Cohemin Depot pistoksista reseptin ja siinä sana "Sic" niin pistoksia voi antaa niin tiheästi kuin vain lääkäri määrää koska hän ottaa silloin vastuun potilaan lääkityksestä.
        Tämä sairaalan lääkäri väitti ettei tiheämpiä pistoksia voi antaa koska KELA ei hyväksy. Otin yhteyttä Kelaan ja siltä sanoivat heti ettei KELA puutu mitenkään pistosten lukumäärään, eli lääkäri puhui paskaa tai valehteli suoraan päin naamaa, että näin jopa ylimmällä tasolla oleva lääkäri väitti minulle.

        Olen yli vuoden jo saanut taistella hoidostani sillä nämä vanhemmat lääkärit ovat ihan ulalla
        tästä taudista esim. itselläni on perinnöllinen Pernisiöösi siis molemmilta vanhemmilta saatu tauti ja tarvitsen pistoksia useammin, olin huonossa kunnossa kun pistokset olivat 3 kk välein , sitten seuraava lääkäri alkoi tiheillä pistoksilla 5 x viikossa kahden viikon aikana eli 10 pistosta kahdessa viikossa , vointini parani entiselleen sitten harvennettiin pistosväliä ja kun pistokset oli 2 viikon välein alkoi tulla jo heti takapakkia ja seuraavaksi olisi 1 kk välille ja sitten siirrytty 3 kk välillie..oli pakko tehdä jotain.....
        Olen tehnyt MUISTUTUKSEN sairauteni hoidosta mutta ihan turhaa kaikki nuo vanha pierut vetää samaa yhtäköyttä yhdistystä . Oli sitten yliopistollinen sairaala tai muu.
        Oli pakko mennä yksityiselle lääkärille, saas katsoa nyt sitten että saadaanko minut hengiltä tämän taudin takia. Nyt muuten on hyvä mutta tasapaino ja kävely on huonoa ja jaksaminen kotihommissa on minimissä.
        Nyt on vielä pikkuaivojen kuvaus joka määrättiin sairaalasta koska taas etsitään sitä vikaa korvienvälistä ja jos sieltä ei mitään vikaa löydy niin syyllinen on Pernisiöösi anemiani ja sen hoito.

        Kannattaa tehdä kantelu noista lääkäreistä. Muistutus on lievä kantelu parempi. Toinen on potilasvahingosta ilmpittaminen...


    • mistä löysit

      lekurin joka anto lähetteen mittaukseen? Terkkarista ei saa.

      • Elävä esimerkki

        Lääkärille, ehkä auttaa sinua saamaan lähetteen verikokeeseen
        joka ei maksa edes paljoakaan, jos itse sen kustantaa, on se sen arvoinen tieto.
        Minulla itselläni on tämä sairaus todettu vuonna 2000.
        työtapaturman johdosta, joka johtui päähän kohdituneeseen iskuun.
        Jouduin sairaalaan tutkimuksiin,sen myötä psykologisiin testeihin,
        josta sain lausunnon työn uupumuksesta johtuva turma.
        neuvottiin Aikuispuolen mielenterveys polille,koska olin masentunut.
        lääkärille kerrottuani kaikki tuntemukseni mitä minulla on ollut vuosien aikana roppaani kohtaan.
        Hän lähetti minut verikokeisiin, joita oli lukematon määrä,siitä selvisi b-12vitamiinin alhainen pitoisuus
        joka oli 100. ennen lääkityksen aloittamista tähystettiin vatsa. sieltä löytyi atrofinen gastriitti
        menen piikille 2kk. välein tai kun oireita alkaa tulla, eli väsymisen tunne.
        Nuorena podin vatsakatarista, taisi olla sysäys tulevaan.
        Vuosia ennen tätä tapaturmaa ja verikoetta,kävin työpaikka läärärillä valittamassa lukuisista oireistani,
        sekä hain kirjastosta oireisiini sopivaa aineistoa. Nimittäin epäilin persisiöösin anemiaa.
        Pyysin lääkäriltä tämän verikokeen ottamista, mutta hän sanoi että minulla ei varmaankaan ole tätä
        kun en ole alkoholisti, sillä tämä tauti on heidän ongelmansa.ja oireet sen kuin paheni.
        kaihi alkoi rehottaan.tukka harmaantui, iho kuivui,muisti ja kekittymis kyky heikkeni,varpaat meni tunnottomaksi toisesta jalasta.en jaksanut kävellä, elohiiriä oli koko kropassa, valonarkuus silmissä,ripuli.
        ylävatsaa poltti määrättiin happolääkkeitä,myöhemminhän sevisi ettei happoja ollutkaan,tähystyksessä. Olin omaiseni autettavissa kun ajatus ei kulkenut edes kengän nauhojen sitomiseen, kaikki toiminta kävi hitaasti ja oikea jalka oli voimaton vempula. Minulla on vanha lääkärinkirja jossa puhuttiin näivetys taudista johon ihmiset kuoli. tai heidät määrättiin mielisairaaloihin henkisesti sairaana.
        Tästä diagnoosista on 9-v, varpaiden tunnottomuus ei ole hävinnyt, mutta tulleet pysyvät vauriot selviää vasta noin vuoden kuluttua lääkityksen alkamisesta,eli tämä tais jäädä, inhottava vaiva kuin muurahaisia kävelisi varpaissa sekä jalan ulkosyrjässä päivittäin. Kaihi ei ole edennyt, käyn neljän vuoden välein tähystyksessä, kun on syövän vaara herkemmillään tällä sairaudella. vointini on loistava,käyn voimailusalilla joka viikko sekä juoksulenkillä. Olen nyt terve 64-v eläkeläinen


    • Vitamiiniton

      Minulla labrakokeissa arvo oli < 111. Eli lääkärini mukaan niin alhainen, ettei pystytty määrittämään. Viitearvot min 170 ja max 720. SEn tiedä kuinka kauan arvo on ollut liian matala, mutta oireillut olen jo useita vuosia. Syytä puutokseen ei ole löydetty. Mahatähystyskin tehtiin. Tällä hetkellä saan injektiohoitoa 2 kk:välein.
      Kun nyt luin tätä keskustelua, innostuin hakemaan asiasta lisää tietoa ja löysinkin sitä. Pettymyksekseni ikävää tietoa.
      Lainaus Yhtyneiden Laboratorioiden sivuilta:

      "B12 -vitamiinin imeytyminen on riippuvainen suolikanavaan erittyvästä sisäisestä tekijästä (intrinsic factor). Jos tämä tekijä puuttuu, B12 -vitamiinin imeytyminen estyy ja siitä seuraa B12 -vitamiinin puutostila. Vitamiinin puutos puolestaan aiheuttaa hermokudosvaurion, joka ilmenee ääreishermoston ja keskushermoston toiminnan häiriöinä, jopa dementiana. Nykykäsityksen mukaan hermoston vauriot ovat palautumattomia ja ilmaantuvat jo vuoden sisällä siitä, kun puutostila on ilmaantunut. B12 -vitamiinin puutoksesta aiheutuva anemia voidaan korjata 3 kk:n välein annettavilla B12 -vitamiiniruiskeilla, mutta vitamiinihoidolla ei pystytä korjaamaan neurologisia vaurioita."

      Koskaan ei ole lääkäri maininnut, että oireet olisivat pysyviä. On vaan kysellyt onko vointi parantunut. Ja eihän se ole. Varsinkin uupumus, lihasheikkous ja muisti- ja keskittymishäiriöt ovat hankalia. Työelämässä olisi vielä roikuttava ainakin 10 vuotta, jotta jonkinlaista eläkettä saisin. Vähän vetää mieltä apeaksi.

      • eilen eka

        eilen sain eka piikin ja pettymys jos oireet ei heti häviäkkään?


      • hermostunut nainen

        Sain pari päivää sitten tietää B-12 vitam.tuloksen:68. Kyllä siis voi alhaiset tulokset tietää. Onneksi sairaanhoitaja ehdotti pyydettäväksi kilpirauhaskokeitten lisäksi B-12 vit. määrityksen. Minulla kamalat vaihdevuosi oireet jo viisi vuotta ym. stressiä.Hemoklobiini aina ollut 150 tienoilla, koko ikäni. Punasolujen koko normaali ym. Lääkäri ihmetteli tulosta 68. Olisiko selitys Nexium, happosalpaaja, jota käytin viime vuonna lähes joka viikko epämääräisiin , vuosia kestäneisiin mahavaivoihin ja ennalta ehkäisemään ruokatorventulehdusta. Yksityispuolen lääkäri kirjoitteli vuoden tarpeeksi Nexium happolääkettä. Olin syönyt sitä kyllä edellisinäkin vuosina paljon. (En ollut uskaltanut mennä mahatähystykseen.) Nyt sitten mietitään, olisiko se aiheuttanut nämä tulokset? Odottelen parhaillaan foolihapon tuloksia. Kamalaa, ettei lääkärit sano pitkäaikaisvaikutuksista happosalpaajia käytettäessä. Hermovaurioita minulla ei pahasti kai ole. Elohiiri kyllä välillä tuntunut eripaikoissa.


      • hermostunut nainen
        hermostunut nainen kirjoitti:

        Sain pari päivää sitten tietää B-12 vitam.tuloksen:68. Kyllä siis voi alhaiset tulokset tietää. Onneksi sairaanhoitaja ehdotti pyydettäväksi kilpirauhaskokeitten lisäksi B-12 vit. määrityksen. Minulla kamalat vaihdevuosi oireet jo viisi vuotta ym. stressiä.Hemoklobiini aina ollut 150 tienoilla, koko ikäni. Punasolujen koko normaali ym. Lääkäri ihmetteli tulosta 68. Olisiko selitys Nexium, happosalpaaja, jota käytin viime vuonna lähes joka viikko epämääräisiin , vuosia kestäneisiin mahavaivoihin ja ennalta ehkäisemään ruokatorventulehdusta. Yksityispuolen lääkäri kirjoitteli vuoden tarpeeksi Nexium happolääkettä. Olin syönyt sitä kyllä edellisinäkin vuosina paljon. (En ollut uskaltanut mennä mahatähystykseen.) Nyt sitten mietitään, olisiko se aiheuttanut nämä tulokset? Odottelen parhaillaan foolihapon tuloksia. Kamalaa, ettei lääkärit sano pitkäaikaisvaikutuksista happosalpaajia käytettäessä. Hermovaurioita minulla ei pahasti kai ole. Elohiiri kyllä välillä tuntunut eripaikoissa.

        Jatkoksi tähän: olen syönyt Betolvex tabletteja yhden päivässä nyt kolme kuukautta. Olo parani jo viikon syönnin jälkeen. Alkoi mieli nousta. Foolihappotulkokset oli myös normaalit. Kävin tuon matalan B12-vitamini tuloksen(68) jälkeen heti neurologilla testeissä. Oli kuulemma ok. Nyt olen ottanut itse maksavana yksityisenpuolen labrasta noin kolmen viikon välein kontrollin. Jo kolmessa viikossa tulos nousi 250:taan. Eli jatkoin tablettien syöntiä. Seuraavaksi 3 viikon kontrolli jolloin oli laskenut 207:taan. Sitten taas kolme viikkoa ja lukema oli 253.
        Nyt syön jatkossa kaksi tai jos haluan neljäkin tablettia päivässä Betolvexiä. Kävin pari päivää sitten lääkärissä ja sanoi, että voisi arvo vielä vähän nousta. Kokoajan olen ihmetellyt hänelle, miksi en voisi saada piikkiä? Ei tarvitse kuulemma, kun imeytyy tableteista. Toivottavasti joku saa tästä vinkin. Olen ajatellut ottaa luontaistuotetta, Solgariakin, mutta onko se tosiaan imeytyvämpää ja tutkittu tarpeeksi? Taitaa olla parasta pysyä Betolvexissä. Minä luulen, että minun puutokseni tuli siis hapottomasta mahasta ja liiallisen Nexiumin vaikutuksesta. Nyt ei ole kyllä närästellyt tai näverrellyt mitenkään kun lopetin Nexiumin syönnin, siis heti kun sain B12-vit. vajauksen tietooni. Hyvää kesää sairastaville.


    • Arvauskeskustoimintaa

      Jännä lukea vanhempia kirjoituksia, itselläni on myös tänä syksynä siis 2017 saatu diagnoosi, eli B12 vitamiinin puutos ihan virallisesti ja B12 piikitys aloitettu syyskuussa viikoin välein 4 piikitystä nyt on tauko ja tammikuussa pitäisi olla viides pistos ja sitten 3 kk välein jatkuen. Vanhemmillani oli tämä sama tauti jonka sain perintönä heltä .
      On se vaan jännä juttu noitten lääkärien touhut sillä kun kerroin TK lääkärilleni että minulla on tasapainovaikeuksia liikkuessa hän vain tokaisi että se on niitä verenpainejuttuja. Joo joo, saas katto nyt kuinka saan sen pamautettua hänelle että eikö hän ole ottanut selvää ko taudista ja sen oireista vaikka on lääkäri onko niin että asiakas tietää paremmin ne oireet kuin tutkinnon suorittanut TK erikoislääkäri.
      Se tässä potuttaa ettei muihin oireisiin oteta kantaa vakka tasapainovaikeudet ovat helkkarin hankalia pahimmillaan.

      • ollako_vai_eikö_olla_

        Nyt otin yhteyttä sairaaalan lääkärin joka oli otattanut kokeet joissa B12 puutos ilmeni, kerroin limaisesta yskästäni ja tasapainovaikeuksistani ja jyrkkä vastaus häneltä oli ettei johdu B12 Prenisiöösi anemiasta.
        Entäs ne kaikki jotka näillä palstoilla ovat kirjoitelleet samanlaisista oireista , on se kumma juttu että heillä on sanottu toista mutta minulle tuli jyrkkä ei.
        Kehoitti hoidattamaan TK lääkärillä ko. vaivani.


      • EtsivätVikaaAivoistani
        ollako_vai_eikö_olla_ kirjoitti:

        Nyt otin yhteyttä sairaaalan lääkärin joka oli otattanut kokeet joissa B12 puutos ilmeni, kerroin limaisesta yskästäni ja tasapainovaikeuksistani ja jyrkkä vastaus häneltä oli ettei johdu B12 Prenisiöösi anemiasta.
        Entäs ne kaikki jotka näillä palstoilla ovat kirjoitelleet samanlaisista oireista , on se kumma juttu että heillä on sanottu toista mutta minulle tuli jyrkkä ei.
        Kehoitti hoidattamaan TK lääkärillä ko. vaivani.

        Nyt lähti kantelu Pernisiöösi anemiani hoidosta minulla on niin pahat oireet jotka oireet nämä sairaalan lääkärit sanovat johtuvan minjn pääkopastani sinne ne ovat jatkuvasti lähettämässä pääkoppa tutkimuksiin. Sairastan vanhemmiltani perinnöksi saamaani tautia.
        Monta kertaa minut on yritetty määrätä Magneetti kuvaukseen mutta nämä fiksut lääkärit eivät ole tutkineet aikaisempia tietojani eivätkä muista että olen kertonut että minulle on asennettu tahdistin jo vuonna 2012, viimenen magneettikuvaus peruttiin oikein sairaalan taholta päivää ennen kuin olisin mennyt. Nyt tuli mitta täyteen ja tein sen kantelun ,aikaisemmin tekemäni muistutus näistä hoidoistan ei mitään aiheuttanut eikä auttanut, eli sairaalan lääkärien yhtäköyttä yhdistyksen lääkärit pitävät toistensa puolta ja suojelevat virkaveljiään


    • näillämennäännyt

      Minulle auttoi Betolvex tapletit joita aloin ottamaan muun lääkityksen kanssa ja jo viikon aikana tapahtui että tasapaino vaikeus alkoi pienentyä ja nyt olen syönyt niitä pari vikkoa ja muutos on huomattava nyt pystyn taas tekemään asioita ja olo alkaa olla lähes normaali tilassa.
      Kerroin TK lääkärille että ne ovat auttaneet toivottavasti minä saan niille tapleteille myös reseptin.

      • fdghdsdfzgxh

        Miksi vitamiineihin pitäs olla resepti? Niitähän saa melkein joka marketista


      • ugyuhgjhghjgj

        Todellakin, reseptivapaille vitamiinipillereille ei edes kannata kirjoittaa reseptiä koska niistä ei saa kelakorvausta joten hinta on sama. Lisäksi tulee apteekkimaksu jos ostaa reseptillä ja tulee kalliimmaksi.
        Nuo B12 merkkilääkkeet ovat kalliita, kannattaa ostaa halvempia pillereitä (niitäkin löytyy pienemmiltä valmistajilta).


      • tyuhijklöjiuyt

      • b12vitamiinipuutos
        ugyuhgjhghjgj kirjoitti:

        Todellakin, reseptivapaille vitamiinipillereille ei edes kannata kirjoittaa reseptiä koska niistä ei saa kelakorvausta joten hinta on sama. Lisäksi tulee apteekkimaksu jos ostaa reseptillä ja tulee kalliimmaksi.
        Nuo B12 merkkilääkkeet ovat kalliita, kannattaa ostaa halvempia pillereitä (niitäkin löytyy pienemmiltä valmistajilta).

        Puhut potaskaa sillä jos on B12 vitamiinin puutos ja diagnoosi kela-kortissa 107 niin ensimmäisestä ostokerrasta maksettavaksi jää omavastuu osuus 4,50 € ja loput menee kelan piikkiin niinkuin piikitettävä Cohemin depot -valmiste myös.
        Soitin ja varmistin Apteekista että niin on.


      • tässä-täydennystä

        Betolvex on ainoa korvattava lääke B12 vitmiinipuutokseen muut B12 vitamiinivalmisteet eivät.


      • mitta_täynnä

        Ne 4 kpl B12 pistosta auttoi vähän aikaa nyt kun pitäisi odotella sitä 3 kk kuluttua saatavaa piikkiä joka on tammikuussa, niin tasapaino ja kävelykyky on muuttunut huteraksi yskin melkein koko yön limaa ja alan olla lopen väsynyt tähän olotilaan kun ei jaksa edes kotona huusholli hommia kuin pienen ajan, istuminen kyllä sujuu mutta muu kaikki onkin siten eri asia.
        Täällaistako se taudin hoito on !?


      • b12vitamiinipuutos
        ugyuhgjhghjgj kirjoitti:

        Todellakin, reseptivapaille vitamiinipillereille ei edes kannata kirjoittaa reseptiä koska niistä ei saa kelakorvausta joten hinta on sama. Lisäksi tulee apteekkimaksu jos ostaa reseptillä ja tulee kalliimmaksi.
        Nuo B12 merkkilääkkeet ovat kalliita, kannattaa ostaa halvempia pillereitä (niitäkin löytyy pienemmiltä valmistajilta).

        Kyllä kannatta jos on diagnisoiti B12 vitamiinin puute eli Pernisiöösi anemia nyt ensimmäinen purkki maksaa Betolvex:in omavastuuosuuden 4,50 ja loput on ilmaisia aivan samoin kuin COHEMIN DEPOT 1 MG/ML INJEKTIONESTE on ilmaisia omavastuun jälkeen.
        Näin ainakin minun ostokseni ovat menneet apteekissa.


      • Anonyymi
        fdghdsdfzgxh kirjoitti:

        Miksi vitamiineihin pitäs olla resepti? Niitähän saa melkein joka marketista

        Minunkin Cohemin Depot B12 vitamiini pistokseni on 100% korvattu mutta Apteekki ottaa € 4.50 itselleen 3 kk lääkeannoksesta.


    • valikoivaa_hoitoa

      Sain viikon välein pistoksen 4 kertaa, sitten sanottiin että vasta kolmen kuukauden päästä seuraava pistos.
      Hetken aikaa oli asiat hyvin sitten alkoi limainen yskä valvottaa suurimman osan yöstä ja tasapainovaikeudet paheni täytyy töpötellä 10 sentin askelin ja ulkona epätasainen maa on kaikkein pahtinta. Jotenkin on pärjätty muttaa ääni menee kaljapasson suuntaan koko ajan limayskinnän seurauksena. Kerran mahanesteet tuli kurkkuun kun olin vaakatasossa sängyssä nukkumassa, helkkarinmoista polttelua se oli kurkussa, onneksi on ollut vain yhden kerran siis tähän asti.
      Enää en pysty huushollihommia tekemään niinkuin aikaisemmin, hyvä kun ruuan saan valmistettua siivoukset jäävät minimiin..Minä olen ollut se ainoa perheen hyväkuntoinen tähän saakka.
      Jos homma jatkuu loppuelämän tällaisella "lääkinnällä" ja oireilla tämä mummeli keksii jonkun
      konstin päästä eroon kaikesta, äkkilähtö on omavalinta tai sitten lääkityshomma on pantava kondikseen. Ilmeisesti tämänikäisiä ei kannata hoitaa !
      Ei tällaisena ole haluakaan olla olemassa tällä maapallolla.

      • Väärät_oireet

        Tuollaiset oireet eivät oikein ole B12 vitamiininpuutoksen oireita. B12 vitamiinin puutosoireet ovat vähän salakavalia kun niitä ei edes huomaa kuin pitkän ajan kuluessa ja silloinkin ne ovat heikkoja. Selvimmin alenema löytyy verikokeissa.


      • Väärin_arvattu

      • eikuulutähäntautiin
        Väärät_oireet kirjoitti:

        Tuollaiset oireet eivät oikein ole B12 vitamiininpuutoksen oireita. B12 vitamiinin puutosoireet ovat vähän salakavalia kun niitä ei edes huomaa kuin pitkän ajan kuluessa ja silloinkin ne ovat heikkoja. Selvimmin alenema löytyy verikokeissa.

        Lainaus: Väärät_oireet
        5.12.2017 7:58

        (" Tuollaiset oireet eivät oikein ole B12 vitamiininpuutoksen oireita. B12 vitamiinin puutosoireet ovat vähän salakavalia kun niitä ei edes huomaa kuin pitkän ajan kuluessa ja silloinkin ne ovat heikkoja. Selvimmin alenema löytyy verikokeissa.")
        *****************************************************

        Kuuleppas neropatti; Minkä lääketieteen tutkinnon oletkaan oikein suorittanut niin se lausuntosi meni kyllä ihan pieleen:

        Minulla on Pernisiöösi anemia ja jonka olen saanut perintönä molemmilta vanhemmiltani:

        Suurin osa lääkäreitä on samalla "älytasolla" kuin sinä.

        Samalla älytasolla oli myös se sairaalan lääkärini joka minulle taudistani kertoi ja soittaessani hänelle pahenevista oireistani niin hänen vastaus lausuntonsa oireistani oli, " ei kuulu tähän tautiin". Kun uudestaan vähänajan päästä soitin oli lääkäri lomalla ja kerroin sitten hoitajalle tilanteestani, HÄN sanoi MIKSI minä tuollaisesta taudista soita tänne ja tälle lääkärille, ???!!!!
        NO Helevetti vie sillä siellä sairaalassa minut oli tutkittu ja kerrottu diagnoosi ja nyt en saisi soitaa edes sinne tästä asiasta.!!!????

        Minkälaista tämä suomen terveydenhoito oikein on kun kunnolista hoitoa ei saa edes tautiin joka on hoitamattomana kuolemaan johtava tauti.

        Tiädän sen koska molemmat vanhempani menetin tämän taudin takia ja molempia vanhempani hoidettiin asuinkunnan sairaalassa ja lisäksi äitini lopullinen syy oli lisäksi hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta.. Että se siitä SUOMEN HYVÄ SAIRAANHOITO SYSTEEMI.

        Nyt sitten tappelen edelleen pistoksistani joita annetaanniitä pistoksia jonkun ihme kaavan mukaan eikä ollenkaan sairauden aiheuttamien oireiden helpottamiseksi.

        Minulle on kerrottu eräältä taholata:
        Että pistosten ylimääräinen B12 poistuu elimistöstä, eikä ihmisellä ole tiedossa yliannostustilaa
        Keskimäärin yhdestä pistoksesta jää normaalistikin elimistöön vain noin kuudesosa.
        Jos molemmilla vanhemmilla on ollut sama tilanne, voisdi teoriassa olla perinnöllisestä tilasta b12 aineenvaihdunnan tai kuljetuksen suhteen.


      • HuonoaHoitoaTarjolla
        Väärät_oireet kirjoitti:

        Tuollaiset oireet eivät oikein ole B12 vitamiininpuutoksen oireita. B12 vitamiinin puutosoireet ovat vähän salakavalia kun niitä ei edes huomaa kuin pitkän ajan kuluessa ja silloinkin ne ovat heikkoja. Selvimmin alenema löytyy verikokeissa.

        Sinähän kommentoi avain kuin lääkärit jotka minua hoitavat.
        KYLLÄ MINULLA ON PERNISIÖÖSI ANEMIA TODETTU SYKSYLLÄ 2017
        Lisäksi se on saatu lahjaksi MOLEMMILTA VANHEMMILTANI , täällä on arvostelemassa oireita ihan yhtä taitavat ihmiset kuin kohtaamani lääkärit.

        B12-vitamiinia ei voi saada liikaa. Suomessakin valitettavan moni B12-puutoksinen saa B12-pistoksia kolmen kuukauden välein. Tämä on täysin järjetöntä ja jopa vaarallista. Pistoksia pitäisi antaa vähintään 1-2 kertaa kuussa. Jotkut tarvitsevat niitä viikottain tai useamman kerrankin viikossa.

        Yhdestä pistoksesta imeytyy elimistöön vain kuudesosa, tämän eräs lääkäri on minulle viestissään kertonut kun otin yhteyttä ja kysyin neuvoja.
        Täältä löytyy asiasta tietoa:

        http://www.hankalapotilas.net/2013/11/mita-kaikkien-pitaisi-tietaa-b12-vitamiinin-puutoksesta/

        http://cfs.gehennom.org/?erotusdiagnoosi

        http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti


        Monissa sairauksissa Suomessa on vielä parikymmentä vuotta vanhat hoitokäytännöt voimassa, vaikka muualla maailmassa on jo uudet tuulet. Samaan sairauteen saa muualla hoitoa niin että pysyy oireettomana, täällä kärsitään. Esimerkkinä oma pernisiöösi anemia: Suomessa hoitokäytäntö on että pistetään B-12-vitamiinia 1-3 kk:n välein. Kuitenkin tutkimusten mukaan suurin osa potilasta tarvitsee pistoksen paljon useammin, 1-2 viikon välein, jopa useamman kerran viikossa pysyäkseen oireettomina.


      • PaskanpuhujaLääkärit

        Nyt on 2019 Tammikuu , ja nämä oireeni ovat olleet syksystä 2017 alkaen ja oireet senkun pahenee ja lääkärit leikkivät sitä että se paranemininen tapahtuu siten joskus, mutta haluaisin tietää koska se OIKEAASTI tapahtuu.
        Puhuvat paskaa koska minä olen saanut nyt 2 viikon välein pistoksia ja oireet senkun vaan pahenee, Ja pyynnöt että saisin tiheämpiä pistoksia kaikuu kuuroille korville.
        Ilmeisesti ne eivät edes halua että vointini paranee.
        Ja tässä paskaa ovat puhuneet siraalan johtava lääkäri ja toinenkin erikoislääkäri.


      • VikaaKorvienTakana
        Väärät_oireet kirjoitti:

        Tuollaiset oireet eivät oikein ole B12 vitamiininpuutoksen oireita. B12 vitamiinin puutosoireet ovat vähän salakavalia kun niitä ei edes huomaa kuin pitkän ajan kuluessa ja silloinkin ne ovat heikkoja. Selvimmin alenema löytyy verikokeissa.

        Sinusta tulisi oiva lääkäri kun osaat heti sanoa mikä on vikana, olet aivan yhtä hyvä kuin minua hoitaneet lääkärit.
        Eli vika korvieni välistä löyty heti tällä palstalla.


    • Arvaus_toimintaa

      Tuntuu että lääkäritkin ovat pihalla tämän arvaamattoman taudin hoidosta, siitä antaa hyvän kuvan se että että pihistellään niistä B12 pistoksien antamisesta.
      Jos lääkärit pihistelevät niitä pistoksia tietämättömyyttään ja aiheuttava ehkä potilaille korjaamattomia vaurioita "säästöillään".
      Eipä silloin löydy vastuunkantajaa potilaan kärsimyksille.

      Kyllä se nyt on nähty mikä suomalaisten lääkärien ammattitaito tämän B12 Pernisiöösi anemian kohdalla on joillain aivan olematonta .

    • tautitilanne

      https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/178916/Erityiskorvattaviin_laakkeisiin_oikeuttavat_sairaudet_31_12_2016.pdf?sequence=1
      Ote; Oikeuksia Muutos Alkaneita Kuolemaan
      31.12.2016 edellisestä v. 2016 päättyneitä
      vuodesta, % v. 2016
      Ylemmän erityiskorvausryhmän (100 %) sairaudet
      Yhteensä 866 798 2,5 64 972 40 113
      Diabetes 326 354 3,9 23 801 11 498

      Leukemiat, muut pahanlaatuiset veri- ja luuydintaudit 18 308 7,2 2 679 1 341
      Parkinsonin tauti ja siihen verrattavat liikehäiriöt 17 571 1,5 1 900 1 636



      Pernisiöösi anemia ja muut B12-vitamiinin imeytymishäiriöt 15 209 -2,6 559 968

    • pernisiöösi_anemia

      Tänään olin yhteydessä lääkäriin joka oli diagnisoinut B12 anemian minulla, ja kerroin limayskästä ja tasapainovaikeuksista, niin sieltä tuli kuin apeekin hyllyltä ettei ne vaivat ko. taudista johdu. Asia tuli selväksi, eli kaikki te joilla on samat oireet joista olette kirjoittanut palstalle, mitä mieltä olette: Kummat on oikeassa Me sairastuneet vai lääkäri
      Minut teilattiin rajusti vaivoineni. Eli luulosairas taidan olla ja kuvitella kaikki oireeni, on se vaan niin hienoa tuo lääkärien ammattitaito on niin korkealla tasolla.

    • YskäLähteeYskimällä

      Kuinkahan monta B12 Pernisiöösi potilasta jokaisen suomessa olevan lääkärin kohdalle tulee kun tilastossa 2016 on vain 15.209 kpl diagnisoitua potilasta ja kuolinpoistuma oli 968 kpl .

      Tulee suuri epäilys näiden asiantutumus vaikaa sairautta kohtaan.
      Ilmeisesti ohje on yskä lähtee yskimällä ja nuha niistämällä tämä lause on sanottu yhdelle sydämen vajaatoimintaa sairastavalle joka yritti hakea apua TK lääkäriltä silloin ei vielä tiedetty vajaatoimintaa eikä myöskään tutkittu.
      Seuraavalla kerrala hakiessaan apua jopa pääsi EKG mittaukseen mutta käskettiin lähteä vain kotiin että kyllä sitten kerrotaan jos jotain löytyy, ja kyllä löyty, pulssi oli enää 37 ja kaveri kuorma-autolla työtehtävissä, mutta kun sitten sai tiedon ja pääsi takaisin TK:n ja ja piipaa autolla sairaalaan siellä oli enää pulssi 27.

    • tietoalisääsairauteen

      http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/arkisto/49e6bc66.htm

      B12-vitamiinin puute on yleistä iäkkäillä ja voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa monenlaisia oireita ja löydöksiä, mm. muistihäiriöitä, ääreishermoston vaurioita ja anemiaa. Hoito tulisi aloittaa riittävän varhaisessa vaiheessa palautumattomien vaurioiden estämiseksi, mutta varhaisen B12-vitamiinin puutteen diagnostiikka on vaikeaa. Vaikka useita laboratoriotutkimuksia voidaan käyttää varhaisen B12-vitamiinin puutteen toteamiseksi niiden valinta ja tulkinta on ongelmallista.

      LL Saila Loikaksen väitöstutkimuksessa todettiin, että B12-vitamiinin puutteen esiintyvyys suomalaisessa yli 65-vuotiaasta väestössä on 12 %, mikä on samaa suuruusluokkaa kuin muissa länsimaissa. Diagnosoimaton B12-vitamiinin puute oli yleistä; 78 %:lla potilaista diagnoosi ei ollut tiedossa. Uusi, biologisesti aktiivista B12-vitamiiniosuutta mittaava laboratoriotutkimus (holotranskobalamiini, holoTC) todettiin rutiinikäyttöön sopivaksi ja se soveltuu jatkotutkimukseksi B12-vitamiinin puutteen varmistamiseen tavanomaisen B12-vitamiinimäärityksen lisäksi.

    • vikakorvienvälissä

      http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti

      B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa hyvin moninaisia oireita. Yleisempiä puutosoireita ovat mm. seuraavat. Huutomerkillä merkityt oireet eivät ole tavallisia CFS:ssä, mutta kaikki tässä listatut oireet voivat johtua muistakin syistä kuin B12:n puute.

      uupumus
      väsymys
      lihasheikkous, -arkuus ja -jäykkyys
      masennus
      ärtyisyys ja mielialan ailahtelu
      univaikeudet
      huimaus
      muistihäiriöt ja keskittymisvaikeudet
      suun/kielen arkuus !
      kielen punoitus !
      suupielten ja huulten halkeilu
      aftat
      ihon hyperpigmentaatio !
      akne/näppylät
      ruokahaluttomuus
      päänsärky
      parestesiat (erikoiset tuntemukset) ja tuntoaistin häiriöt, erityisesti värinätunnon heikkeneminen ja "sähköiskut"
      refleksimuutokset
      neuropatia (hermovauriot)
      ataksia, kävelyvaikeudet, kömpelyys, koordinaation ja tasapainon häiriöt, kaatuilu
      kalpeus
      päänsärky, migreeni
      lihaskivut
      ripuli
      kynsien hauraus
      Harvinaisempiin (tai harvemmin mainittuihin) oireisiin ja komplikaatioihin kuuluvat eri lähteiden mukaan mm.

      ylävatsakivut
      ummetus
      pahoinvointi, jopa oksentelu
      refluksi
      tinnitus
      vapina, jopa parkinsonismi !
      vuorokausirytmin häiriöt
      levottomat jalat
      puheen puuroutuminen !
      ylivilkkaus
      näön sumeus tai heikentyminen
      erektiovaikeudet
      nielemisvaikeudet
      haju- ja makuaistin muutokset
      äänen käheys !
      hampaiden lämpöherkkyys
      kuume
      osteoporoosi
      PAPA-muutokset
      sydämen rytmihäiriöt, sykkeen hidastuminen
      ahdistus
      epilepsiakohtaukset
      mania, psykoosit, paranoia, näkö- ja kuulohallusinaatiot !
      holtiton käytös, väkivaltaisuus !
      persoonallisuuden muutokset
      sekavuus
      hiusten varhainen harmaantuminen !
      hiusten hauraus ja elottomuus
      hiustenlähtö
      hedelmällisyyden häiriöt (sekä miehillä että naisilla)
      kehityshäiriöt lapsella äidin puutoksen seurauksena !
      haavojen heikentynyt parantuminen
      tihentynyt virtsaamistarve
      virtsa- ja ulosteinkontinenssi !
      toistuvat infektiot
      yskä ja limaisuus
      ekseema
      liikahikoilu
      aistien yliherkkyys
      keskenmenot ja kohtukuolemat
      harvinaisemmat unihäiriöt kuten kauhukohtaukset ja katatrenia
      hengenahdistus
      pyörtyily
      POTS/ortostaattinen hypotensio/dysautonomia

    • mututuntumallamennään

      Lääkäri tyrmäsi kaikki oireeni vaikka minulla on todettu B12 Pernisiöösi anemia nuo kaikki oireeni, eivät muka kuuluu taudin kuvioihin:
      minulla on limainen yskä sen seurauksena ääneni menee bassopuolelle sitten tasapainovaikeudet jatkuneet jo syksystä saakka. Muita oireita ei vielä ole ilmaantunut mutta niitä odotellessa ihmettelen että mistä se lääkäri heti tutkimatta tietää etteivät ne johdu sairastamastani taudista johon on molemmat vanhempani aikoinaan sairastaneet ja äitini kuoli vanhainkodissa hoitamattoman kilpirauhasen vajaatoiminnan takia ja isäni johonkin muuhun hoitamattomaan tautiin sairaalassa.

    • lääkäritkömututuntumalla

      Sain sen kolmannen pistoksen 3.1. ja huomasin 6.1 että aivosumu oli väistynyt ja oloni tuntui aivan erilaiselta oli todella hyvällä tuulella ja se tuntuu nyt aivan ihanalta tässä on ollut suorastaan jo niin murheen alhossa että ajattelin jo monta kertaa poistua oman käden kautta jos ei mitään muutosta pian tapahdu hoidossani, mutta olen edelleen varma siitä että 3 kk pistosväli nyt on minulle liian pitkä väli.

      Miten saan lääkärin uskomaan itseeni , kertokaa se jos osaatte.
      Onko ainoa tie valittaa hoidosta Valviraan !

      Miksi lääkärit vähättelee oireitani eivätkä usko niiden olevan B12 puutoksen syytä.
      Olen eri palstoilta löytänyt kohtalotovereita joilla on tämä sama tauti ja samat oireet. Silti tutkimatta enempää mollataan heti potilas sanomalla etteivät ko oireet kuulu tähän tautiin.

      • Köyhyys-ei-naurata

        Valviraan on turha kirjoitella, ei toimi,. eivät välitä, kunhan vaan työllistävät jotenkin itsensä.

        Turha on valitella myös huonosta hoidosta sairaaloiden ylimmälle johdollekaan siis tehdä hoidosta muistutus..

        Sen olen kokenut kun valitin " lääkitystä hoitava ylilääkäri joka ei ole minua tavannutkan 4-5 vuoteen " kertoi hyvästä hoidostaan minulle" eikä huomautuksestani aiheutunut sitten yhtään mitään seuraamuksia hänelle huonosta hoidostani. No minäpä jouduin menemään yksityiselle lääkärille ja katsotaan nyt sitten mitä tapahtuu. Pistokset on nyt kahden viikon välein ja tasapaino vaikeuteni vaan jatkuvat ja tuntuu että pahenevat tästäkin vielä., mutta hyvältä tuntuu se ettei aivotoimintani ei enää takkuile vaan toimii normaalisti. Huonoipana aikana en pystynyt edes ajattelemaan ajatukset eivät pysyneet koossa jne.

        Se vaan tässä on ongelma että yksityisellä maksaa käynnit ja kukkaroni ei kestä jos tulee isoja tutkimuksia.


    • Erikoislääkärikö

      Olin apteekissa hakemassa lääkkeitäni sairastan B12 Pernisiöösi anemiaa ja minulle ilmaantuneet kaksi vaivaa limainen yskä ja tasapainohäiriöt. Apteekissa taspainohäiriö vaivasi kävellessä ja tuolilta ylös noustessa ja kerroin että mikä tauti minulla on ja mitkä oireeni ovat tasapainohäiriöt ja limainen yskä, ja kerroin että sairaalan lääkärin mukaan ne minun vaivani ei kuulemma ollenkaan kuulu sen nimenomaisen taudin oireisiin, minulle apteekin myyjä sanoi että nehän vaivat ovet ihan yleisesti juuri niitä jotka ovat monilla B12 Pernisiöösi anemian vitamminpuutos tautiin sairastuneilla henkilöillä on..

      Mutta kuinka voi olla sairaalan lääkäri joka ei tiedä sitä ?! Mitähän Valvira tällaiseen asiaan sanoisi ? Täytyypä kysyä sieltä?!

    • HuonoaHoitoSaava

      Tässä lisää tietoa Pernisiöösi anemiasta eli B12 vitamiinin puutoksesta:

      http://www.duodecimlehti.fi/lehti/1994/6/duo40125

      Megaloblastinen anemia on tavallinen B12-vitamiinin puutoksen oire, mutta myös neurologisia oireita voi kehittyä ilman verenkuvan muutoksia.
      Tämän ilmiön syytä ei tunneta. Neurologiset oireet johtuvat pääasiassa demyelinisaatiosta, jota esiintyy sekä ääreis- että keskushermoston alueella. Tuntohäiriöt, tasapainovaikeudet, lihasheikkous, muistihäiriöt ja psyykkiset oireet saattavat kehittyä hyvin hitaasti (Allen 1992). 

      Metyylimalonihappovirtsaisuus voi johtua perinnöllisestä entsyymivirheestä tai B12-vitamiinin puutteesta. Perinnöllisissä häiriöissä seeruminB12-vitamiinipitoisuus on normaali. 

      Seerumin pieni B12-vitamiinipitoisuus viittaa vitamiinin puutteelliseen saantiin ravinnosta tai imeytymisen häiriöön. Ihminen saa kyseistä vitamiinia ainoastaan eläinkunnan tuotteista, joista tärkeimmät ovat liha ja maito. Tiukkaa kasvisruokavaliota noudattaville voi kehittyä B12-vitamiinin puutos. Imettäessään tiukalla kasvisruokavaliolla olevat naiset tarvitsevat B12-vitamiinilisää, vaikka he olisivat oireettomia (Wighton ym. 1979, Sklar 1986). B12-vitamiinin imeytymisen häiriöitä esiintyy erilaisissa mahalaukun ja suoliston limakalvoa vaurioittavissa sairauksissa, kuten atrofisessa gastriitissa sekä mahalaukun ja ohutsuolen leikkausten jälkeisissä tiloissa (Allen 1992). Suomessa on kuvattu myös B12-vitamiinin imeytymisen harvinainen synnynnäinen häiriö (Gräsbeck ym. 1960). Sikiökaudella tätä vitamiinia siirtyy ilmeisesti aktiivisesti istukan läpi, sillä vastasyntyneen seerumin B12-vitamiinipitoisuus on suurempi kuin äidin (Giugliani ym. 1985). Mikäli kyseisen vitamiinin saanti ravinnosta ei ole riittävä, lapsi saa oireita vasta muutaman kuukauden iässä (Michaud ym. 1992).
      B12-vitamiinin aineenvaihdunta on pääpiirteissään esitetty kuvassa 2 (Fenton ja Rosenberg 1989). Vitamiini imeytyy ohutsuolesta mahalaukun limakalvon parietaalisolujen erittämään sisäiseen tekijään (intrinsic factor, IF) sitoutuneena. Soluissa kobalamiini muuntuu adenosyylikobalamiiniksi (Ado-Cbl) ja metyylikobalamiiniksi (Me-Cbl). Ensin mainittu toimii kofaktorina metyylimalonyyli-CoA-mutaasille, joka muuttaa metyylimalonyyli-CoA:n suksinyyli-CoA:ksi. Tämän reaktion estyminen aiheuttaa metyylimalonihapon erittymisen virtsaan. Suksinyyli-CoA on tarpeellinen solujen energiantuotannossa. Metyylikobalamiini toimii kofaktorina metyylitransferaasille, joka katalysoi homokysteiinin muuttumista metioniiniksi. Metioniini on tärkeä metyyliryhmien luovuttaja, ja sen puute aiheuttaa vaikean häiriön foolihapon aineenvaihduntaan ja myeliinin synteesiin (Surtees ym. 1991). Molempien entsyymien vajaatoiminta selittää potilaamme verenkuvan makrosytoosin, aivojen kehityksen pysähtymisen sekä puutteellisesta energiantuotannosta johtuvat yleisoireet.
      Megaloblastinen anemia on tavallinen B12-vitamiinin puutoksen oire, mutta myös neurologisia oireita voi kehittyä ilman verenkuvan muutoksia. Tämän ilmiön syytä ei tunneta. Neurologiset oireet johtuvat pääasiassa demyelinisaatiosta, jota esiintyy sekä ääreis- että keskushermoston alueella. Tuntohäiriöt, tasapainovaikeudet, lihasheikkous, muistihäiriöt ja psyykkiset oireet saattavat kehittyä hyvin hitaasti (Allen 1992).

    • ParastapäiväysmennytOhi

      Taistelen edelleen hoidostani nyt saan pistokset kahden viikon välein ja kun 6 kk on saatu näitä pistoksia kahden viikon välein niin sitten ne harvennetaan 3 kk välein annettavaksi.
      Nyt jo olotila on niin huono etten pysty enää kotihommia edes hoitamaan niinkuin vaikka vuosi sitten olen tehnyt.
      En jaksa kuin peniä aikoja tehdä esim. ruuanlaitto sen jaksan mutta sen jälkeen on takki tyhjä, astioitten tiskaus menee levon jälkeen, imuroida en ole jaksanut moniin kuukausiin ja sen tunnen allergisiena nuhana ja aivasteluna, mutta istuminen on ainoa mitä jaksan tehdä mutta sitten kun alkaa aivotoimintakin takkuilla viimeistään niiden 3 kk pistosväleillä loppuu tämän muijan koko elämä...näin meillä tuo hyvä hoito pelaa suomessa....

    • Lääkäritlisäkoulutukseen

      Kelan vastaus kun kerroin että lääkärini on kieltäytynyt antamaan tiheämmin minulle vaivojeni takia pistoksia ja pisti Kelan syyksi koko pistosasian asian:


      Kiitos palautteestasi 3.9.2018 liittyen Cohemin Depot- pistoksiin.

      Palautteesi perusteella suosittelen sinua ottamaan yhteyttä lääkäriisi ja kuvailemaan oireitasi, jolloin lääkärin on mahdollisuus tutkia tilannettasi tarkemmin. Harkintansa perusteella lääkärillä on mahdollisuus muuttaa hoitosuunnitelmaasi.

      Viestissäsi kerrot pernisiöösi anemiasi hoidosta Cohemin depot –pistoksin ja kuvaat myös pistosvälejä, jotka hoidosta päättävä lääkäri ohjeistaa. Kela ei ohjaa sairauksien yleisiä tai potilaskohtaisia hoitokäytäntöjä. Näin ollen Kela ei ota kantaa esimerkiksi pistosväleihin.

      Yleensä hoitosuunnitelma perustuu sairauden yleisiin hoitokäytäntöihin. Jos asiakkaalle on tarpeen määrätä lääkettä yleisesti hyväksyttyä hoitokäytäntöä enemmän, niin lääkkeen määrääjä lisää lääkemääräykseen ”sic”-merkinnän, jolla hän osoittaa harkitun ylityksen ja ottaa asiasta hoitovastuun. Lääkettä määrätessään lääkäri ottaa huomioon lääkitysturvallisuuden ja sosiaali- ja terveysministeriön antaman asetuksen lääkkeen määräämisestä.

      Kelan tehtävänä on maksaa asiakkaiden lääkkeistä korvauksia sairausvakuutuslain mukaisesti. Korvauksia maksetaan lääkemääräykseen kirjatun annostusohjeen perusteella siitä lääkemäärästä, jonka lääkäri on asiakkaalleen määrännyt. Kerralla korvattava lääkemäärä perustuu sairausvakuutuslakiin. Yleensä asiakkaalle korvataan kerralla enintään 3 kuukauden hoitoon tarvittava lääkemäärä.

      • Ihmisoikeudet_kateissa

        Vastaus: "Lääkäritlisäkoulutukseen"

        Olen pistänyt Muistutuksen ( sairaalan isommalle pomolle) menemään hoidostani tässä Pernisiöösi anemiassa, olotilani vaan huonontuu koko ajan , mutta eipä kukaan lääräri ole mitenkään kiinnostunut hoidostani, etsivät vain kiivaasti korvienväli vikaa päästäni. Marraskuussa on sitten vuoden sisällä kolmas Neurologilla käynti,
        ( siis työllistävä vaikutus lääkäreille).
        Potilaasta ei näytä olevan niin mitään väliä "kyllä se pian lakkaa vinkumasta taudistaan tällä hoidolla"


      • Anonyymi
        Ihmisoikeudet_kateissa kirjoitti:

        Vastaus: "Lääkäritlisäkoulutukseen"

        Olen pistänyt Muistutuksen ( sairaalan isommalle pomolle) menemään hoidostani tässä Pernisiöösi anemiassa, olotilani vaan huonontuu koko ajan , mutta eipä kukaan lääräri ole mitenkään kiinnostunut hoidostani, etsivät vain kiivaasti korvienväli vikaa päästäni. Marraskuussa on sitten vuoden sisällä kolmas Neurologilla käynti,
        ( siis työllistävä vaikutus lääkäreille).
        Potilaasta ei näytä olevan niin mitään väliä "kyllä se pian lakkaa vinkumasta taudistaan tällä hoidolla"

        Huvittavinta näissä lääkärin PERNISIÖÖSI ANEMIAN hoitovirheestä tehdyissä valituksissa on etteivät ne aiheuta mitään vastakaikua.

        Ainakaan minun Pernisiöösi anemista tekemieni valitukset kaikuivat kuuroille korville tai sokeille silmille..

        Vaikka olisi lääkärit niin ulalla etteivät sitä tiedä että : KYLLÄ KELA hyväksyy suosituksia tiheämmät B12 vitamiini pistokset mutta lääkärin täytyy OSATA LAITTAA RESEPTIIN SE "SIC" SANA:


    • purkinjosyönyt

      Apteekissa ovat kallita, luontaistuotekaupassa 7,80€ imeskelytabletti, jos joku haluaa niitä käyttää suun kautta.

      • Perinnöllinen-tautini

        Ei ne tabletit suun kautta tähän tautiin otettuna ainakaa minua auta , siis sairastan Pernisiöösi anemiaa ja vielä molemmilta vanhemmiltani perinnöksi saamaani tautia..

        Cohemin Depot pistokset ovat ainoat jotka auttaa minua ja ne ovat näköjään lääkärien mielestä säännösteltyjä eli ihan kaikille ei niitä sitten anneta tarpeeksi.

        Nyt ne toteuttavat selvästi eutanasiaa minun hoidossani. Eli olen sen ikäinen ettei kannata hoitaa, luulisin niin....
        Ja ovat väittäneet ettei Kela anna lupaa antaa enemmän pistoksia (eli potilaan oireitten mukaisesti) vaan säännöstelevät niitä 3 kk välein annettaviksi mm.

        Kela vastasi ettei pistoksia säännöstellä vaan "sic" lausunto reseptissä lääkäriltä niin voidaan antaa pistokset potilaan oireiden mukaisesti ja lääkäri ottaa VASTUUN potilaan hoidosta.

        Ilmeisesti se vastuu on se painavin syy , ymmärrän sen niin etteivät halua ottaa vastuuta potilaansa hoidosta....

        Se lausunto siitä hyvästä hoidosta on siis suomessa on tarua...


    • OnkoTämäSitäHyvääHoitoa

      On vuosi 2018 eikä Pernisiöösi anemiaan sairastuineita osata vieläkään hoitaa.

      Pernisiöösi anemia on minulla periytynyt molemmilta vanhemmilta ja oireet ovat harvojen pistoksien aikana vaikeat, ja lääkärit ulalla.
      Minulle tarjotaan muutama tiheä pistosväli ja sitten harvennetaan jopa 3 kk väleiksi.

      Minun tapauksessani koen hoitoni törkeäksi ei oteta ollenkaan huiomioon oireideni vakavuuttaa vaan arvelevat vaan että kyllä ne sitten myöhemmin oireetkin parantuu.

      Lisäksi ylilääkärin tasolla oleva lääkäri väitti ettei Kela hyväksy tiheitä pistoksia jatkuvasti vaa ne o rajoitettuja jonkun ihmeen kaavan mukaan.

      Kelan vastaus on ettei KELA rajoita niitä vaan lääkäri joutuu laittamaan reseptiin merkinnän "sic" ja on sitten vastuussa hoidosta.

      Näin hoitoa meille Pernisiöösi anemia potilaille annetaan oman kokemukseni mukaan potilasta ei kunnella vaan noudatetaan jotain vanhaa vakiokaavaa kaikkiin potilaisiin.

      Toisille voi sopia mutta entäs me joiden oireet ovatkin vakavampia eivät tuollaiset pistosvälit toimi.

    • TässäLääkäreilleTietoa

      B12-vitamiinin puutos
      tavallisin syy on pernisiöösi anemia, joka johtuu vitamiinin imeytymiseen osallistuvan valkuaisaineen puutteesta

      neurologisina oireina ovat ääreishermostovaurio sekä vähitellen kehittyvä selkäydinvaurio, mutta myös muita hermoston toimintahäiriöitä voidaan todeta

      laboratoriotutkimuksissa todetaan lähes aina makrosyyttinen anemia (80%:lla)  alentuneen B12-vitamiinin ohella

      hoitona on cobolamiini lihakseen ja tavanomaista korkeammat annokset ovat tarpeen, jos potilaalla todetaan neurologisia oireita; hoito on elinikäinen

    • HyvääHoitoakoSuomessa

      Hoitoalalla pitkään työskennelleenä tiedän että tuo on totta. Monissa sairauksissa Suomessa on vielä parikymmentä vuotta vanhat hoitokäytännöt voimassa, vaikka muualla maailmassa on jo uudet tuulet. Samaan sairauteen saa muualla hoitoa niin että pysyy oireettomana, täällä kärsitään. Esimerkkinä oma pernisiöösi anemia: Suomessa hoitokäytäntö on että pistetään B-12-vitamiinia 1-3 kk:n välein. Kuitenkin tutkimusten mukaan suurin osa potilasta tarvitsee pistoksen paljon useammin, 1-2 viikon välein, jopa useamman kerran viikossa pysyäkseen oireettomina.

    • JatkuuJatkuu

      Pernisiöösi anemian hoito
      B12-vitamiinin puutos
      tavallisin syy on pernisiöösi anemia, joka johtuu vitamiinin imeytymiseen osallistuvan valkuaisaineen puutteesta
      neurologisina oireina ovat ääreishermostovaurio sekä vähitellen kehittyvä selkäydinvaurio, mutta myös muita hermoston toimintahäiriöitä voidaan todeta
      laboratoriotutkimuksissa todetaan lähes aina makrosyyttinen anemia (80%:lla)  alentuneen B12-vitamiinin ohella
      hoitona on cobolamiini lihakseen ja tavanomaista korkeammat annokset ovat tarpeen, jos potilaalla todetaan neurologisia oireita; hoito on elinikäinen

      valikoivaa_hoitoa
      Sain viikon välein pistoksen 4 kertaa, sitten sanottiin että vasta kolmen kuukauden päästä seuraava pistos.
      Hetken aikaa oli asiat hyvin sitten alkoi limainen yskä valvottaa suurimman osan yöstä ja tasapainovaikeudet paheni täytyy töpötellä 10 sentin askelin ja ulkona epätasainen maa on kaikkein pahtinta. Jotenkin on pärjätty muttaa ääni menee kaljapasson suuntaan koko ajan limayskinnän seurauksena. Kerran mahanesteet tuli kurkkuun kun olin vaakatasossa sängyssä nukkumassa, helkkarinmoista polttelua se oli kurkussa, onneksi on ollut vain yhden kerran siis tähän asti.
      Enää en pysty huushollihommia tekemään niinkuin aikaisemmin, hyvä kun ruuan saan valmistettua siivoukset jäävät minimiin..Minä olen ollut se ainoa perheen hyväkuntoinen tähän saakka.
      Jos homma jatkuu loppuelämän tällaisella "lääkinnällä" ja oireilla tämä mummeli keksii jonkun 
      konstin päästä eroon kaikesta, äkkilähtö on omavalinta tai sitten lääkityshomma on pantava kondikseen. Ilmeisesti tämänikäisiä ei kannata hoitaa !
      Ei tällaisena ole haluakaan olla olemassa tällä maapallolla.

      HuonoaHoitoaTarjolla
      Väärät_oireet kirjoitti:
      Tuollaiset oireet eivät oikein ole B12 vitamiininpuutoksen oireita. B12 vitamiinin puutosoireet ovat vähän salakavalia kun niitä ei edes huomaa kuin pitkän ajan kuluessa ja silloinkin ne ovat heikkoja. Selvimmin alenema löytyy verikokeissa.
      Näytä lisää
      Sinähän kommentoi avain kuin lääkärit jotka minua hoitavat.
      KYLLÄ MINULLA ON PERNISIÖÖSI ANEMIA TODETTU SYKSYLLÄ 2017
      Lisäksi se on saatu lahjaksi MOLEMMILTA VANHEMMILTANI , täällä on arvostelemassa oireita ihan yhtä taitavat ihmiset kuin kohtaamani lääkärit.
      B12-vitamiinia ei voi saada liikaa. Suomessakin valitettavan moni B12-puutoksinen saa B12-pistoksia kolmen kuukauden välein. Tämä on täysin järjetöntä ja jopa vaarallista. Pistoksia pitäisi antaa vähintään 1-2 kertaa kuussa. Jotkut tarvitsevat niitä viikottain tai useamman kerrankin viikossa.

      Yhdestä pistoksesta imeytyy elimistöön vain kuudesosa, tämän eräs lääkäri on minulle viestissään kertonut kun otin yhteyttä ja kysyin neuvoja.
      Täältä löytyy asiasta tietoa:
      http://www.hankalapotilas.net/2013/11/mita-kaikkien-pitaisi-tietaa-b12-vitamiinin-puutoksesta/
      http://cfs.gehennom.org/?erotusdiagnoosi

      http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti

      Monissa sairauksissa Suomessa on vielä parikymmentä vuotta vanhat hoitokäytännöt voimassa, vaikka muualla maailmassa on jo uudet tuulet. Samaan sairauteen saa muualla hoitoa niin että pysyy oireettomana, täällä kärsitään. Esimerkkinä oma pernisiöösi anemia: Suomessa hoitokäytäntö on että pistetään B-12-vitamiinia 1-3 kk:n välein. Kuitenkin tutkimusten mukaan suurin osa potilasta tarvitsee pistoksen paljon useammin, 1-2 viikon välein, jopa useamman kerran viikossa pysyäkseen oireettomina.

      tietoalisääsairauteen

      http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/arkisto/49e6bc66.htm

      B12-vitamiinin puute on yleistä iäkkäillä ja voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa monenlaisia oireita ja löydöksiä, mm. muistihäiriöitä, ääreishermoston vaurioita ja anemiaa. Hoito tulisi aloittaa riittävän varhaisessa vaiheessa palautumattomien vaurioiden estämiseksi, mutta varhaisen B12-vitamiinin puutteen diagnostiikka on vaikeaa. Vaikka useita laboratoriotutkimuksia voidaan käyttää varhaisen B12-vitamiinin puutteen toteamiseksi niiden valinta ja tulkinta on ongelmallista. 

      LL Saila Loikaksen väitöstutkimuksessa todettiin, että B12-vitamiinin puutteen esiintyvyys suomalaisessa yli 65-vuotiaasta väestössä on 12 %, mikä on samaa suuruusluokkaa kuin muissa länsimaissa. Diagnosoimaton B12-vitamiinin puute oli yleistä; 78 %:lla potilaista diagnoosi ei ollut tiedossa. Uusi, biologisesti aktiivista B12-vitamiiniosuutta mittaava laboratoriotutkimus (holotranskobalamiini, holoTC) todettiin rutiinikäyttöön sopivaksi ja se soveltuu jatkotutkimukseksi B12-vitamiinin puutteen varmistamiseen tavanomaisen B12-vitamiinimäärityksen lisäksi.

      Tässä lisää tietoa Pernisiöösi anemiasta eli B12 vitamiinin puutoksesta:

      http://www.duodecimlehti.fi/lehti/1994/6/duo40125

      Megaloblastinen anemia on tavallinen B12-vitamiinin puutoksen oire, mutta myös neurologisia oireita voi kehittyä ilman verenkuvan muutoksia.

    • JatkuuJatkuu

      Jatkuu..
      Tämän ilmiön syytä ei tunneta. Neurologiset oireet johtuvat pääasiassa demyelinisaatiosta, jota esiintyy sekä ääreis- että keskushermoston alueella. Tuntohäiriöt, tasapainovaikeudet, lihasheikkous, muistihäiriöt ja psyykkiset oireet saattavat kehittyä hyvin hitaasti (Allen 1992). 

      Metyylimalonihappovirtsaisuus voi johtua perinnöllisestä entsyymivirheestä tai B12-vitamiinin puutteesta. Perinnöllisissä häiriöissä seeruminB12-vitamiinipitoisuus on normaali. 

      Seerumin pieni B12-vitamiinipitoisuus viittaa vitamiinin puutteelliseen saantiin ravinnosta tai imeytymisen häiriöön. Ihminen saa kyseistä vitamiinia ainoastaan eläinkunnan tuotteista, joista tärkeimmät ovat liha ja maito. Tiukkaa kasvisruokavaliota noudattaville voi kehittyä B12-vitamiinin puutos. Imettäessään tiukalla kasvisruokavaliolla olevat naiset tarvitsevat B12-vitamiinilisää, vaikka he olisivat oireettomia (Wighton ym. 1979, Sklar 1986). B12-vitamiinin imeytymisen häiriöitä esiintyy erilaisissa mahalaukun ja suoliston limakalvoa vaurioittavissa sairauksissa, kuten atrofisessa gastriitissa sekä mahalaukun ja ohutsuolen leikkausten jälkeisissä tiloissa (Allen 1992). Suomessa on kuvattu myös B12-vitamiinin imeytymisen harvinainen synnynnäinen häiriö (Gräsbeck ym. 1960). Sikiökaudella tätä vitamiinia siirtyy ilmeisesti aktiivisesti istukan läpi, sillä vastasyntyneen seerumin B12-vitamiinipitoisuus on suurempi kuin äidin (Giugliani ym. 1985). Mikäli kyseisen vitamiinin saanti ravinnosta ei ole riittävä, lapsi saa oireita vasta muutaman kuukauden iässä (Michaud ym. 1992).
      B12-vitamiinin aineenvaihdunta on pääpiirteissään esitetty kuvassa 2 (Fenton ja Rosenberg 1989). Vitamiini imeytyy ohutsuolesta mahalaukun limakalvon parietaalisolujen erittämään sisäiseen tekijään (intrinsic factor, IF) sitoutuneena. Soluissa kobalamiini muuntuu adenosyylikobalamiiniksi (Ado-Cbl) ja metyylikobalamiiniksi (Me-Cbl). Ensin mainittu toimii kofaktorina metyylimalonyyli-CoA-mutaasille, joka muuttaa metyylimalonyyli-CoA:n suksinyyli-CoA:ksi. Tämän reaktion estyminen aiheuttaa metyylimalonihapon erittymisen virtsaan. Suksinyyli-CoA on tarpeellinen solujen energiantuotannossa. Metyylikobalamiini toimii kofaktorina metyylitransferaasille, joka katalysoi homokysteiinin muuttumista metioniiniksi. Metioniini on tärkeä metyyliryhmien luovuttaja, ja sen puute aiheuttaa vaikean häiriön foolihapon aineenvaihduntaan ja myeliinin synteesiin (Surtees ym. 1991). Molempien entsyymien vajaatoiminta selittää potilaamme verenkuvan makrosytoosin, aivojen kehityksen pysähtymisen sekä puutteellisesta energiantuotannosta johtuvat yleisoireet.
      Megaloblastinen anemia on tavallinen B12-vitamiinin puutoksen oire, mutta myös neurologisia oireita voi kehittyä ilman verenkuvan muutoksia. Tämän ilmiön syytä ei tunneta. Neurologiset oireet johtuvat pääasiassa demyelinisaatiosta, jota esiintyy sekä ääreis- että keskushermoston alueella. Tuntohäiriöt, tasapainovaikeudet, lihasheikkous, muistihäiriöt ja psyykkiset oireet saattavat kehittyä hyvin hitaasti (Allen 1992).
      Lääkäritlisäkoulutukseen
      Kelan vastaus kun kerroin että lääkärini on kieltäytynyt antamaan tiheämmin minulle vaivojeni takia pistoksia ja pisti Kelan syyksi koko pistosasian asian:
      Kiitos palautteestasi 3.9.2018 liittyen Cohemin Depot- pistoksiin.
      Palautteesi perusteella suosittelen sinua ottamaan yhteyttä lääkäriisi ja kuvailemaan oireitasi, jolloin lääkärin on mahdollisuus tutkia tilannettasi tarkemmin. Harkintansa perusteella lääkärillä on mahdollisuus muuttaa hoitosuunnitelmaasi.
      Viestissäsi kerrot pernisiöösi anemiasi hoidosta Cohemin depot –pistoksin ja kuvaat myös pistosvälejä, jotka hoidosta päättävä lääkäri ohjeistaa. Kela ei ohjaa sairauksien yleisiä tai potilaskohtaisia hoitokäytäntöjä. Näin ollen Kela ei ota kantaa esimerkiksi pistosväleihin.
      Yleensä hoitosuunnitelma perustuu sairauden yleisiin hoitokäytäntöihin. Jos asiakkaalle on tarpeen määrätä lääkettä yleisesti hyväksyttyä hoitokäytäntöä enemmän, niin lääkkeen määrääjä lisää lääkemääräykseen ”sic”-merkinnän, jolla hän osoittaa harkitun ylityksen ja ottaa asiasta hoitovastuun. Lääkettä määrätessään lääkäri ottaa huomioon lääkitysturvallisuuden ja sosiaali- ja terveysministeriön antaman asetuksen lääkkeen määräämisestä.
      Kelan tehtävänä on maksaa asiakkaiden lääkkeistä korvauksia sairausvakuutuslain mukaisesti. Korvauksia maksetaan lääkemääräykseen kirjatun annostusohjeen perusteella siitä lääkemäärästä, jonka lääkäri on asiakkaalleen määrännyt. Kerralla korvattava lääkemäärä perustuu sairausvakuutuslakiin. Yleensä asiakkaalle korvataan kerralla enintään 3 kuukauden hoitoon tarvittava lääkemäärä.
      TässäLääkäreilleTietoa:
      B12-vitamiinin puutos tavallisin syy on pernisiöösi anemia, joka johtuu vitamiinin imeytymiseen osallistuvan valkuaisaineen puutteesta neurologisina oireina ovat ääreishermostovaurio sekä vähitellen kehittyvä selkäydinvaurio, mutta myös muita hermoston toimintahäiriöitä voidaan todeta
      laboratoriotutkimuksissa todetaan lähes aina makrosyyttinen anemia

    • PernisiöösiAnemianHoito

      Jatkuu...
      B12-vitamiinin puutos
      tavallisin syy on pernisiöösi anemia, joka johtuu vitamiinin imeytymiseen osallistuvan valkuaisaineen puutteesta

      neurologisina oireina ovat ääreishermostovaurio sekä vähitellen kehittyvä selkäydinvaurio, mutta myös muita hermoston toimintahäiriöitä voidaan todeta

      laboratoriotutkimuksissa todetaan lähes aina makrosyyttinen anemia (80%:lla) alentuneen B12-vitamiinin ohella

      hoitona on cobolamiini lihakseen ja tavanomaista korkeammat annokset ovat tarpeen, jos potilaalla todetaan neurologisia oireita; hoito on elinikäinen

      Lainaus:

      Hoitoalalla pitkään työskennelleenä tiedän että tuo on totta. Monissa sairauksissa Suomessa on vielä parikymmentä vuotta vanhat hoitokäytännöt voimassa, vaikka muualla maailmassa on jo uudet tuulet. Samaan sairauteen saa muualla hoitoa niin että pysyy oireettomana, täällä kärsitään. Esimerkkinä oma pernisiöösi anemia: Suomessa hoitokäytäntö on että pistetään B-12-vitamiinia 1-3 kk:n välein. Kuitenkin tutkimusten mukaan suurin osa potilasta tarvitsee pistoksen paljon useammin, 1-2 viikon välein, jopa useamman kerran viikossa pysyäkseen oireettomina.

    • mututuntumalla_hoitoa

      Jopa ylilääkärin vakanssilla oleva lääkäri määrää näitä harvennettuja pistoksia perinnöllistä Pernisiöösi anemiaa sairastavalle henkilölle jolla on vakavat oireet mitkä rajoittavat jo elämää.
      Useista pyynnöistä huolimatta ei pistoksia ole muutettu , näkemättä tutkimatta siis hoidetaan sairasta joka sairastaa kuolemaan johtavaa tautia , nopeammin kuolee tähän tautiin jos ei saa hoitoa mutta hidas kuoleminen harvojen pistoksien seurauksena on varmaa eli tästä eutanasia hoidosta ...

      • PerinnöksiSaatuTauti

        Pernisiöösi anemiani hoidossa ei auttanut muu kuin siirtyä yksityiselle lääkärille jota suositeltiin minulle ja hänen on kerrottu hoitaneen pernisiöösi potilaitaan hyvin ja niin että kuuntelee myös potilaita heidän kommentteja pistoksien vaikutuksista olotilaan.

        Olin aivan heitteillä tämän tämän Pernisiöösi anemiani kanssa tähän saakka näiden sairaala lääkäreiden hoidossa , jotka ovat siis ihan pihalla potilaista joilla on vakavia oireita.
        Nyt sitten pistoksia useammin kuin kaupunginsairaalan lääkäri ( joka ei ole minua tavannut moniin vuosiin) hänen pistosmäärys oli siinä vaiheessa että siirtyi 3 kk pistosväliin , mutta kun valitin niin hän muutti ne 1 kk väleiksi joka ei myöskään toimi tässä minun olotilassani.
        Nyt on hoidettu toista vuotta ja olotila on vaan pahentunut koko ajan. Sanon sitä eutanasia hoidoksi.

        Eli nyt tämä uusi hoitorytmi on 2 viikon väli toistaiseksi, tämä lääkäri kirjoitti myös reseptiini sen "sic" sanan eli lääkäri ottaa vastuus hoidostaan.

        Sitä nämä edelliset eivät ole koskaan tehneet.


      • VirkaPoisJaOikeudet

        Tuntuu jo rikolliselta tohulta tuollainen tohtoroiminen..


      • JotainVikaaSysteemissä

        On se Sairasta jos ei saa asiallista hoitoa omasta sairaanhoitopiiristä koska vakavaa sairautta potevan on pakko yksityiselle että hoito alkaa pelaamaan..


      • PistoksissaPihistellään
        PerinnöksiSaatuTauti kirjoitti:

        Pernisiöösi anemiani hoidossa ei auttanut muu kuin siirtyä yksityiselle lääkärille jota suositeltiin minulle ja hänen on kerrottu hoitaneen pernisiöösi potilaitaan hyvin ja niin että kuuntelee myös potilaita heidän kommentteja pistoksien vaikutuksista olotilaan.

        Olin aivan heitteillä tämän tämän Pernisiöösi anemiani kanssa tähän saakka näiden sairaala lääkäreiden hoidossa , jotka ovat siis ihan pihalla potilaista joilla on vakavia oireita.
        Nyt sitten pistoksia useammin kuin kaupunginsairaalan lääkäri ( joka ei ole minua tavannut moniin vuosiin) hänen pistosmäärys oli siinä vaiheessa että siirtyi 3 kk pistosväliin , mutta kun valitin niin hän muutti ne 1 kk väleiksi joka ei myöskään toimi tässä minun olotilassani.
        Nyt on hoidettu toista vuotta ja olotila on vaan pahentunut koko ajan. Sanon sitä eutanasia hoidoksi.

        Eli nyt tämä uusi hoitorytmi on 2 viikon väli toistaiseksi, tämä lääkäri kirjoitti myös reseptiini sen "sic" sanan eli lääkäri ottaa vastuus hoidostaan.

        Sitä nämä edelliset eivät ole koskaan tehneet.

        Niiden kahden viikon välein annetut pistokset eivät ole ainakaan auttaneet minun tasapaino ongelmaani sillä kävely sujuu 5 -10 cm askelin, kotihommat sujuu mitkä voin tehdä istualtaan esim. ruuanlaitto, tiskaaminen ja tuntuu että tasapaino ongelmani vaan pahenee koko ajan. Kyllä elämäni alkaa olla siinä vaiheessa että täytyy harkita sitä jatkaako sitä odotellen sitä ns. ihmeparantumista vai lähteäkö omavalinnan tehneenä tästä kurjuudesta..
        Ensi viikolla on sitten se megneettikuvaus pikkuaivoistani ja jos todetaan ettei tämä tautini ole mitään korvienvälivikaa jota sairastan niin annan kyllä lääkärille sellaisen kommentin että HALUAN että kokeillaan tiheämpiä pistosvälejä jotka auttoivan ainakin silloin kun sain niitä 10 pistosta kahden viikon aikana , olin siinä loppuvaiheessa pistoksia jo aivan hyvässä kunnossa. Että tällaista hoitoa sitä suomessa vain tarjotaan.. On se lääkärien niin helppo laittaa aina potilaan sairaudet mielenterveys potilaiksi, pääsevät itse niin siinä niin helpolla potilaasta eroon.


      • PernisiöösiTaistelu
        PistoksissaPihistellään kirjoitti:

        Niiden kahden viikon välein annetut pistokset eivät ole ainakaan auttaneet minun tasapaino ongelmaani sillä kävely sujuu 5 -10 cm askelin, kotihommat sujuu mitkä voin tehdä istualtaan esim. ruuanlaitto, tiskaaminen ja tuntuu että tasapaino ongelmani vaan pahenee koko ajan. Kyllä elämäni alkaa olla siinä vaiheessa että täytyy harkita sitä jatkaako sitä odotellen sitä ns. ihmeparantumista vai lähteäkö omavalinnan tehneenä tästä kurjuudesta..
        Ensi viikolla on sitten se megneettikuvaus pikkuaivoistani ja jos todetaan ettei tämä tautini ole mitään korvienvälivikaa jota sairastan niin annan kyllä lääkärille sellaisen kommentin että HALUAN että kokeillaan tiheämpiä pistosvälejä jotka auttoivan ainakin silloin kun sain niitä 10 pistosta kahden viikon aikana , olin siinä loppuvaiheessa pistoksia jo aivan hyvässä kunnossa. Että tällaista hoitoa sitä suomessa vain tarjotaan.. On se lääkärien niin helppo laittaa aina potilaan sairaudet mielenterveys potilaiksi, pääsevät itse niin siinä niin helpolla potilaasta eroon.

        Aika omituista että minut määrätään Magneettikuvaukseen tajusin sen itsekin ja aloin tutkia kuinka voidaan lähettää Tahdistimen käyttäjä magneettikuvaukseen.
        On se kumma että vakisairaala jossa käyn joka vuosi tarkastuksessa ei tiedä että minulle on asennettu tahdistin jo vuonna 2012 eli 7 vuotta sitten, mutta tämä minun Pernisiöösi anemian on sekoittanut näiden lääkärien pasmat sekaisin ja kettavat todistaa että vika onkin minun pää kopassani..
        Saoraalassa tajusivat ja päivää ennen magnettikuvausta tuli soitto että kuvaus on peruutettu.
        Kenellähän oli välähtänyt.
        Eiko tällaiset potilastiedot olisi olla sellaiset että tällaiset tiedot olisivat potilaan tietojen ihan alkupäässä ihan heti siinä ensimmäisinä varoittamassa siitä ettei voida lähettää vaikka siis Magneettikuvaukseen.
        Kyllä asia olisi huomattu heti kuvauspaikassa koska potilas kyllä täyttää kaavakkeen jossa asia mainitaan heti ensimmäisten joukussa eli rasti ruutuun jos on tahdistin.


    • OlenSitäMieltä

      Tuollaiset lääkärit olisi syytä laittaa eläkkeelle...

      • Anonyymi

        Myöhemmin tämä lääkäri häipyikin kummallisen äkisti eläkkeelle...


    • Vääränkielinen_tietysti

      Se on sitä ns. kieli poliittista näillä joillakin alueilla, jotkut ovat parempia kuin toiseen ryhmään kuuluvat eli hoitoa annetaan sen mukaan kumpaan kielyryhmään kuuluu..

    • HyvääHoitoKaikille

      Se on nyt sitten osoitettu ettei edes sairaalan ylikääkäri osannut hoitaa Pernisiöösi anemia potilasta joka kaiken lisäksi on sen sairauden perinyt molemmilta vanhemmiltaan.

      Kaiken lisäksi tämä ylilääkäri väitti ettei voi antaa tieheämpiä pistoksia koska KELA ei hyväksy niitä. Ylilääkäri puhuu näin koska jos hän ottaa vastuun hoidosta niin reseptin lääkämääräykseen laitetaan "sic" sana ja sillä lääkäri ottaa vastuun potilaan hoidosta,
      Tämä lääkäri ei niin halunnut tehdä...

    • Anonyymi

      Oli varminta mennä yksityispuolle hakemaan apua tähän minun PERNISIÖÖSI ANEMIAN HOITOON koska sitä hyvää hoitoa ei saa yleiseltä puolelta eli keskussairaaloitakaan.

      Pääkoppanikin kuvattiin : MRI eli magneettikuvaus joka todisti ettei vikaa löytynyt siltä "korvieni välistä" vaan oireet aiheuttaa tämä pernisiöösi anemia tauti.

      NYT on pistokset olleet viikon välein jo 3 kk ajan ja olotilani on kohentunut niin paljon että oloni tuntuu jo hyvältä ja aivokapasiteetti alkaa olla entisellään ja tasapaino oireet ovat poistuneet mutta kropan fysiikka palautuu tässä pikkuhiljaa kun nyt jaksan liikkua ja hoitaa jopa huusholli hommia ihan itse.

      Kyllä suomen sairaanhoidossa on petrattavaa ja poistettava sellaiset lääkäri sairaaloista jotka eivät kehitä itseään ja pelaavat vain vanhoilla konsteillaan olkoon sitten ylilääkäreitä tai ns. " erikois" lääkäreitä.

      • Anonyymi

        Lisäys edelliseen kirjoitukseeni:

        Varsinkin sellainen lääkäri joka on ylemmässä asemassa sanoi minulle näistä pistoksista kun vaadin tiheämpää pistosväliä.
        Hän sanoi ja kirjoitti tekstiin myös minulle näin: KELA ei hyväksy tiheämpiä pistoksia:

        Kirjoitin Kelaan ja sieltä vastattiin ettei KELA päätä pistosten tiheydestä, lääkäri siitä päättää ja jos lääkäri ottaa VASTUUN POTILAAN HOIDOSTA n iin
        RESEPTIIN KIRJOITETAAN SANA "sic". sillä se hoituu siis ne tiheämmät pistokset.

        Näin yksinkertaista se on MUTTA jos lääkäri ei HALUA ottaa vastuuta niin sitten hän vain sanoo ettei Kela hyväksy tiheitä pistoksia.

        Tämä Tarina on Tosi eipä uskoisi että ison sairaalan lääkäri jopa johtavassa asemassa tekee tällaisessa taudissa tuollaisen virheen ja väittää niin. Onko niin ettei osaa tai ei hallitse tietoja tästä sairaudesta , miksi ei ottanut yhteyttää sellaisiin lääkäriin joka tietää tästäkin asiasta minä menin yksityispotilaaksi tällaiselle lääkärille.


    • Anonyymi

      Nyt on pistokset viikon välein alkaen tammi/helmikuun vaiheteessa..

      Jos en olisi hakeutunut sellaisen lääkärin hoitoon joka tietää tästä taudista niin olisin tosi huonossa kunnossa jo tässä vaiheessa. Eli hoito löytyi vain yksityiseltä puolelta, ei siis sieltä mistä sen pitäisi tulla. Sairaalan nimeä mainitsematta.

      Niin pahat oireet alkoi jo olla , ensinnäki vaikutti aivojen toimintaan, en jaksanut juuri mitään, en enää muistanut mitään.

      Nyt aivotoiminta on suurin piirtein entisellään ja jaksaminen palautuu aika hitaasti mutta toivon parasta että kunnon palautuminen jatkuu edelleen hoidon jatkuessa jne...
      Eli Pernisiöösi anemia on kuolemaan johtava tauti jos ei tautia hoideta oikein.

      • Anonyymi

        Lainaus: Eli Pernisiöösi anemia on kuolemaan johtava tauti jos ei tautia hoideta oikein.

        Jos Sairaalassa Yliläkäärikään ei osaa hoitaa Pernisiöösi anemia potilasta joka tarvitsee nitä tiheämpiä pistoksia ja potilas saa ylilääkäriltä vastauksen että " TIHEÄMPIÄ PISTOKSIA" niin OIKEA vastaus on KYLLÄ HYVÄKSYY MUTTA LÄÄKÄRIN ON OLTAVA AJAN TASALLA ja OSATA LAITTAA reseptiin "SIC" merkintä. Niin helppoa se on.
        Omalla kohdallani kävi niin että ylilääkäri sanoi ettei Kela hyväksy tiheitä pistoksia ja hoitoni laiminlyötiin ja sain pistoksia 3 kk ja nyt on todettu että taitaa jäädä pysyviä vauroita jotka eivät enää korjaudu. NYT pistokset ovat VIIKON VÄLEIN.

        Cohemin Depot pistokset ovat vitamiinia siis ei vaarallisia vaan vaarattomia ,
        yhdestä annoksestakin imeytyy vain kuudes osa potilaaseen.


    • Anonyymi

      Onneksi olin niin voimissa vielä että siirryin yksityiselle puolelle jossa oli taudin tunteva lääkäri.

      Han laittoi pyytämättä Cohemin Depot B12 vitamiinipistoksen RESEPTIIN sanan "SIC" ja sillä merkinnällä lääkäri ottaa vastuun potilaan hoidosta.

      Sitä ei sairaalassa minulle reseptiin laitettu vaan sanottiin ettei KELA hyväksy tiheämpiä pistoksia. Kela vastasi kyselyyni että resepitissä täytyy olla tuo "SIC" että se siitä sairaalan hoidosta.

    • Anonyymi

      Nyt on pistokset viikon välein mutta olotila alkaa taas huonontua.
      Päänuppi pelaa kyllä ja kun persusta on penkissä on hyvä olla.
      MUTTA ongelma on jaksaminen en jaksa paljoa edes kotihommia.

      Onneksi on lääkäriaika tällä viikolla. Saas nähdä mikä tuomio on.

      • Anonyymi

        Taudin tuomana on Ilmeisesti on jäänyt pysyviä oireita mm. kävelykykyyn eikä enää palaudu vaikka pistokset ovat viikon välein. Kävelykuntoa pitää parantaa.
        Mutta yleiskunto pitää alkaa treenata kävelylenkeillä se oli tohtorin hyvä neuvo ja tämä mummeli yrittää ottaa sen asiakseen.


    • Anonyymi

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006234237.html

      Kommentti: Kuka jatkossa saa hoitoa? STM:n tuleva kansliapäällikkö sanoi sen, mitä muut eivät uskalla

      LUKEKAA JUTTU

      On jo nyt todellisuutta, on kokemusta asiasta, mutta omatoimisuus auttaa jos jaksaa ja pystyy..

    • Anonyymi

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006234237.html

      Kommentti: Kuka jatkossa saa hoitoa? STM:n tuleva kansliapäällikkö sanoi sen, mitä muut eivät uskalla
      Kirsi Varhila ansaitsee kiitosta rohkeudestaan. Hän nosti esiin asian, joka on poliittisesti tulenarka ja siksi siitä ollaan hiljaa, kirjoittaa erikoistoimittaja Heidi Hagelin.
      Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkönä lokakuun alussa aloittava Kirsi Varhila sanoi maanantai-iltana Ylen A-studiossa sen, mitä juuri kukaan ei ole uskaltanut sanoa julkisesti.
      ”Meiltä puuttuu aito priorisointikeskustelu”, hän sanoi.
      Se tarkoittaa, että me emme tässä maassa keskustele siitä, miten toimitaan, jos rahaa ei riitä kaikkien hoitamiseen. Ketkä siinä tapauksessa saavat hoitoa?

      Kysymys on tulenarka. Varhila toki tietää sen. Hän sanoi itsekin, että ”se on todella raadollinen keskustelu”.
      Varhila ansaitsee kiitosta rohkeudestaan. Jonkun tämä piti sanoa, että asiasta päästään keskustelemaan. Miettikää, miten vaikea ja monipolvinen on ollut keskustelu vanhustenhoidon tilasta. Se on vielä lastenleikkiä verrattuna siihen, kun aletaan keskustella, kenen hoitamiseen rahat riittävät ja millä tavalla tämä arvotus tehdään.
      Tai sitten tehdään se valinta, että kaikki hoidetaan. Silloin pitää alkaa puhua siitä, miten kaikkien hoitaminen rahoitetaan. Silloin terveydenhuolto priorisoidaan muiden asioiden edelle. Priorisointikeskustelua sekin.
      Varhila itse ilmaisi sen näin: Henkilöstökulut nousevat ja meille tulee uusia kalliita lääkehoitoja. Tämä yhtälö ei päde pidemmällä ajalla, ellei sitten oteta lähtökohdaksi, että kustannukset saavat kasvaa miten paljon tahansa.
      Tämän asian miettiminen meidän pitäisi aloittaa. Se on erittäin vaikea aihepiiri, jossa joudutaan laittamaan vastakkain ikäviä asioita. Keitä hoidetaan? Kuka saa kalliita lääkkeitä? Kuka saa kalliita hoitoja? Paljonko palkkoihin laitetaan rahaa? Paljonko kustannusten annetaan kasvaa?
      Tämä osuu samaan aikaan sen kanssa, kun työikäisen väestön suhde eläkeläisväestöön pienenee. Kun ikääntyneitä on enemmän, myös hoidontarve kasvaa.
      Täsmälleen kuten Varhila sanoo – se on raadollinen keskustelu.

      Nyt tämä keskustelunaihe on uskallettu tuoda julkisuuteen. Eri asia on, uskaltaako mikään taho jatkaa keskustelua. Toivottavasti uskaltaa. Koska näitä päätöksiä tehdään jo.

    • Anonyymi

      Minun Pernisiöösi anemia saatiin kuntoon vasta pitkän taistelun jälkeen (2 vuotta) sillä edes ylilääkärin tasolla ei ymmärretty tautini vakavuutta vaan oli otettava itse selvää tästä taudista ja ennen kuin sain pistosvälin ajan kuntoon . Merkintä reseptiin "sic" sana on tärkeä .
      Ylilääkäri sairaalassa oli myös ulalla sanoessaan että Kela ei hyväksy tiheämpiä pistoksia, jouduin itse tutkimaan ja ottamaan selvää asiasta , onneksi löysin sellaisen
      Pernisiöösi anemiasta tehneen tutkijan ja väitellyt Pernisiöösi anemian taudista
      ja ohjasi minut oikealle lääkärille joka jälkeen aloin saada tiheämmin pistokset ja sitten 1 viikon välein annetut pistokset alkoivat auttaa olotilaani .

      • Anonyymi

        Edelleenkin käyn viikon välein pistoksella terveyskeskuksessani ja olen saanut takaisin hieman toimintakykyäni mutta muistiin on aukkoja jäänyt ja kunto päässyt repsahtamaa
        mutta ei se ihme enää ole sillä ikäni alkaa lähestyä uhkaavasti 80 pysäkille .
        Mutta mieheni kanssa asuskelen ja pystyn vielä huushollaamaan keittiössä ja ruokaa tehdään yhdessä ja vielä pärjätään kahdestaan täällä maaseudulla.


    • Anonyymi

      Entä kuika vaarallista on korkea B12? Minulla se arvo on aika korkea (ihan ylärajalla).

      • Anonyymi

        Onko kenelläkään tietoa mistä se voisi johtua? Onko haitallista?


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe