Tässä esimerkki:
Pikku savimöykkys
Kirjoittanut: Voe yhe kerra 1.3.2009 klo 06.09
tässä sen hyvin näkee, nimittäin ihmisen kyvyn käsittää yleensäkään juuri mitään. Mutta eihän se ihme ole, kun ihmisestä otetaan vesi pois, niin ei siihen hääviä möykkyä savea jää. Kuinka ihmeessä lapiollinen savea voisi enempää käsittääkaan.
Miksi uskovaiset ovat niin tyhmiä?
37
1411
Vastaukset
- on osuva
esimerkki ,kuinka ihminen saadaan nielaisemaan soopaa tieteen suojissa...
- Myyttisi yhtään
Parempi, ei ainakaan vähääkään uskottavampi!
- teuta
Myyttisi yhtään kirjoitti:
Parempi, ei ainakaan vähääkään uskottavampi!
Minusta olet . Paitsi jos olet täällä sitä varten kuin oletan, niin kaikki joita on alkanut asia kiinnostaa, pitävät kovan kinaamisen päällä siihen asti, että he on uskovaisiksi tulleet.
- akateeminen tutkija
uskovaisuus edustaa jälkeenjääneisyyttä, sinisilmäisyyttä, primitiivisyyttä ja älyllistä epärehellisyyttä
- teuta
akateeminen tutkija kirjoitti:
uskovaisuus edustaa jälkeenjääneisyyttä, sinisilmäisyyttä, primitiivisyyttä ja älyllistä epärehellisyyttä
Tuommoisia asioita jauhamaan, voit samalla pysyä poissa.
- vaivata päätä ei liikaa annata
akateeminen tutkija kirjoitti:
uskovaisuus edustaa jälkeenjääneisyyttä, sinisilmäisyyttä, primitiivisyyttä ja älyllistä epärehellisyyttä
Uskovaisuus on romantiikkaa ja on ikivanhaa tarua?? Evoluutio on "Biologiaa" ja uutta tarua, kummassakin pohjana on "usko". tarina vain erilainen. Mistä sai alkunsa jumala? mistä alkusolu? kertokaa.
- Auvo-ajattelija
vaivata päätä ei liikaa annata kirjoitti:
Uskovaisuus on romantiikkaa ja on ikivanhaa tarua?? Evoluutio on "Biologiaa" ja uutta tarua, kummassakin pohjana on "usko". tarina vain erilainen. Mistä sai alkunsa jumala? mistä alkusolu? kertokaa.
elämän syntyyn, vaan lajien kehittymiseen ns. ekologisiin lokeroihin.
- teuta
vaivata päätä ei liikaa annata kirjoitti:
Uskovaisuus on romantiikkaa ja on ikivanhaa tarua?? Evoluutio on "Biologiaa" ja uutta tarua, kummassakin pohjana on "usko". tarina vain erilainen. Mistä sai alkunsa jumala? mistä alkusolu? kertokaa.
Mistä alkusolu ?
Kerro itse vaan , koska sanot evoluution olevan Biologiaa sinun se pitäisi tietää. Ja kuitenkin tulet lakki kourassa kyselemään sitä minulta. Minulle on yhdentekevaa paukut ja limat, minä uskon , USKON . - teuta
Auvo-ajattelija kirjoitti:
elämän syntyyn, vaan lajien kehittymiseen ns. ekologisiin lokeroihin.
Voiko SIIHEN VASTATA EVOLUUTIO tai ekologisia.
Ja mitä ne lokerot ovat, ei ällkkä ny poja emä kyl mikkä ahven ol. - George Farquhar
teuta kirjoitti:
Voiko SIIHEN VASTATA EVOLUUTIO tai ekologisia.
Ja mitä ne lokerot ovat, ei ällkkä ny poja emä kyl mikkä ahven ol.vähiten, tottelevat parhaiten.
- Anonyymi
akateeminen tutkija kirjoitti:
uskovaisuus edustaa jälkeenjääneisyyttä, sinisilmäisyyttä, primitiivisyyttä ja älyllistä epärehellisyyttä
”Herran pelko on viisauden alku”!
- teuta
Minulla ei ollut pienintäkään vaikeutta lukea sitä selvääkin selvempää. Kun Jumala loi Aadamin! Kaikki sen jälkeen ovat samaa savea, niin sinä hulluines juttuines, kuin ekologit, Biologit, yms.
Tiedemiehet, Jos te ette usko Jumalaan, tähän ainokaiseen, mihin te uskotte ? Te taidatte uskoa kaikkeen teko peliin, kaivatte maata vaikka kuinka paljon jos vain pääsis uskomsta Jumalaan, mutta kun aina tulee vastaan Jumalan työ/teko te ette pääse siitä mihinkään .- On pelkästään
Suureen satukirjaan ja sen julistajiin pappeihin nojaavaa, ilman pienintäkään tieteeseen nojaavaa pohdintaa asian todenperäisyydestä.
Järkevillä ihmisillä kun on sellainen ikävä tapa selvittää asiat perinpohjin saadakseen faktat selville, tai anakin yrittää sitä.
Hölmöt taas uskovat mitä heille syötetään.
Kysymys: Onko mielestäsi totta, että muslimimiehiä odottaa paratiisissa 72 neitsyttä? No sinä naurat kysymykselle, mutta muslimiuskovainen on niin varma asiasta, että on valmis kuolemaan asiansa puolesta. Sinä tuskin antaisit henkeäsi uskontosi puolesta? - teuta
On pelkästään kirjoitti:
Suureen satukirjaan ja sen julistajiin pappeihin nojaavaa, ilman pienintäkään tieteeseen nojaavaa pohdintaa asian todenperäisyydestä.
Järkevillä ihmisillä kun on sellainen ikävä tapa selvittää asiat perinpohjin saadakseen faktat selville, tai anakin yrittää sitä.
Hölmöt taas uskovat mitä heille syötetään.
Kysymys: Onko mielestäsi totta, että muslimimiehiä odottaa paratiisissa 72 neitsyttä? No sinä naurat kysymykselle, mutta muslimiuskovainen on niin varma asiasta, että on valmis kuolemaan asiansa puolesta. Sinä tuskin antaisit henkeäsi uskontosi puolesta?Mitä se tieteeseen nojaava pohdintasi on antanut. Luulen että ei mitään, jos sinä muka olet järkevä, olet sitä vaan omasta mielestä.
Jos sinun mielestä minä olen hölmö, Niin minun mielestä sinä olet kaksinkertaisesti hölmö, olen aina sanonut mistä toinen hölmö tietää, kuinka hölmö toinen on.
Tuohon kysymykseen, että 72 neitsyttä ?
Voin vastata suoraan että minä säälin heitä, siis muslimeja, Raamattuun on kirjoitettu, että ensinnä sinne ei epäuskoinen pääse. toiseksi jos puhuttaisiin Taivaasta siellä ei olisi kokoasialla mitään tekoa, koska siellä ei enää naida eikä hulita. siellä ei olisi enää nälkä eikä jano.
Kodin Uskonnon Isänmaan poulesta olen tehnyt valan, ja jos tarvitaan niin siitä vaan. - jokin asia?
On pelkästään kirjoitti:
Suureen satukirjaan ja sen julistajiin pappeihin nojaavaa, ilman pienintäkään tieteeseen nojaavaa pohdintaa asian todenperäisyydestä.
Järkevillä ihmisillä kun on sellainen ikävä tapa selvittää asiat perinpohjin saadakseen faktat selville, tai anakin yrittää sitä.
Hölmöt taas uskovat mitä heille syötetään.
Kysymys: Onko mielestäsi totta, että muslimimiehiä odottaa paratiisissa 72 neitsyttä? No sinä naurat kysymykselle, mutta muslimiuskovainen on niin varma asiasta, että on valmis kuolemaan asiansa puolesta. Sinä tuskin antaisit henkeäsi uskontosi puolesta?Maasta sinä olet tullut ja maaksi olet jälleen tuleva.
Löydätkö siis hautausmailta muutakin kun multaa/savea?
Luutkin maatuvat, mutta pidemmän aikavälin mukana.
- aatoksela
Uskovat ovat viisaimpia ihmisiä maailmassa tämä on facta. On aivat luonnollista, että tyhmä ihminen näkee viisaan tyhmänä koska ei voi kohdata omaa tyhmyyttään.
Ihan vain vinkiksi mikä sinut paljasti tyhmäksi: Tällaisia avauksia ei tee kukaan viisas ihminen :-)))- Fyysikko Espoosta
Voiko puhuviin aaseihin ja käärmeisiin uskova olla viisas?
Älykkyys ja uskonnollinen usko – statistiikkaa
Alla oleva teksti esittelee lyhyesti kaikki yhdysvalloissa tehdyt tutkimukset (ennen vuotta 1986) älykkyysosamäärän (eli ÄO:n, eng. IQ) ja uskon välisestä suhteesta. Artikkeli on paljon velkaa Free Inquiryn (1986) vastaavalle artikkelille. Alkuperäisen artikkelin sisältöä ei ole oleellisesti muutettu, tähän artikkeliin on kuitenkin lisätty muutama muu tutkimus aiheesta älykkyys ja uskonnollisuus. Omat kommentit alkuperäiseen artikkeliin on julkaistu kurssivoidulla tekstillä.
Joistain tutkimuksista puuttuu tarkat tekijöiden nimet ja vuosiluvut, lisäksi muutamissa artikkelin esiintuomissa tutkimuksissa on käytetty ns. sekundalähteitä. Artikkelin kieliasua ei ole myöskään tarkastettu. Pahoitteluni, koetan tehdä kyseisille asioille jotain lähiaikoina.
Opiskelijoista tehtyjä tutkimuksia
1. Thomas Howells, 1927
Tutkimus tutki 461 oppilaan älykkyyttä ja totesi että uskonnollisesti konservatiiviset "ovat, yleisesti ottaen, heikompia älyllisissä kyvyissä".
2. Hilding Carlsojn, 1933
Tutki 215 oppilasta ja totesi että "älykkäillä oppilailla on taipumus sympatisoida enemmän... ateismia".
3. Abraham Franzblau, 1934
Tähdensi Howellsin ja Carlsonin tutkimuksia ja testasi Termanin älykkyystestillä 354 juutalaista lasta, 10-16 ikävuoden väliltä. Tutkimuksessa selvisi uskonnollisuudella olevan negatiivinen suhde älykkyyteen (ts. ei-uskonnolliset ovat älykkäämpiä).
4. Thomas Symington, 1935
Testasi 400 oppilaan älykkyyttä lukioissa ja kristillisissä ryhmissä. Hän totesi, "on olemassa jatkuva positiivinen suhde vapaamielisellä ajattelulla ja älyllisillä kyvyillä..."
5. Vernon Jones, 1938
Testasi 381 oppilasta, todeten "on olemassa viitteitä positiivisesta yhteydestä vapaamielisen ajattelun ja älykkyyden välillä".
6. A. R. Gilliland, 1940
Muista aikaisemmista tutkimuksista poiketen, huomasi vain "pienen tai olemattoman yhteyden älykkyyden ja jumaluskon välillä".
7. Donald Gragg, 1942
Todisti päinvastaisen yhtäläisyyden ACE testin ja Thunderstonen "reality of god" testin välillä (ts. ei-uskonnolliset ovat jälleen älykkäämpiä).
8. Brown ja Love, 1951
Denverin yliopistossa 613 mies- ja naisopiskelijaa testattiin. Keskiverto ÄO oli ei-uskovien keskuudessa 119, kun uskovilla tulos oli ainoastaan 100. Ei-uskonnollisten keskimääräinen tulos oli parempi kuin 80 % väestöstä, uskonnollisten ollessa keskitasoa. Heidän löytönsä "vahvistivat Howellsin tulosta".
9. Michael Argyle, 1958
Tuli älykkyystestisarjassaan tulokseen "vaikka älykkäät lapset pitävät vahvemmin kiinni uskonnollisista käsitteistä, he ovat myös ensimmäisiä jotka uskaltavat kyseenalaistaa uskonnon ja älykkäistä opiskelijoista erittäin harvat hyväksyvät uskonnollisia uskomuksia".
10. Jeffrey Hadden, 1963
Ei löytänyt yhteyttä älykkyyden ja arvosanojen välillä. Löytö oli poikkeava, koska GPA arvosanat ovat yleensä vahvasti kytköksissä älykkyyteen. Muut tekijät ovat saattaneet vaikuttaa Wisconsin yliopistossa tehtyyn tutkimukseen.
11. Young, Dustin and Holtzman, 1966
Uskonnollisuus laski sitä mukaan kuin GPA arvosanat paranivat.
12. James Trent, 1967
Teetti kyselyn 1400 lukion päättävillä opiskelijoilla. Hän ei löytänyt suuria eroja, mutta älykkäiden opiskelijoiden osuus oli tutkimuksessa ylimitoitettu.
13. C. Plant ja E. Minium, 1967
Älykkäät opiskelijat olivat vähemmän uskonnollisia, sekä ennen että jälkeen lukion.
14. Robert Wuthnow, 1978
532 opiskelijasta, 37 % kristityistä, 58 % kristinuskon jättäneistä ja 53 % ei-uskonnollisista saavutti yli keskiverron SAT testissä. (SAT on amerikkalainen älykkyystesti)
15. Hastings ja Hoge, 1967, 1974
Tutki 200 lukiolaista, eikä löytänyt huomattavaa yhteyttä.
16. Norman Poythress, 1975
Keskiverto SAT arvosanat ovat vahvasti anti-uskonnollisilla 1148, keskiverto anti-uskonnollisilla 1119, hieman anti-uskonnollisilla 1108 ja uskonnollisilla 1022.
17. Wiebe ja Fleck, 1980
Tutki 158 mies- ja naispuolista Kanadan yliopiston opiskelijaa. Hän raportoi "ei-uskonnollisten oppilaiden olevan usein erittäin älykkäitä" ja "huomattavasti älykkäämpiä kuin uskonnollisten oppilaiden".
Muita
Pratt (1937) tutki 3 040 opiskelijaa paikallisessa osavaltion julkisessa lukiossa (uskonnollisuus mitattiin virallisen kuuluvuuden perusteella), ja totesi että "mihinkään kirkkoon kuulumattomat, saavat matalamman ACE tuloksen kuin oppilaat missä tahansa uskonnollisessa ryhmässä".
Francis (1979) (käyttäen rukoilun ja kirkkoon kuuluvuuden tiheyttä mittarina) tutki 2 272 ala-asteen opiskelijaa 9-11 ikävuoden väliltä ja totesin "ettei löytänyt minkäänlaista yhtäläisyyttä ÄO:n ja uskonnollisen käytöksen välillä, kontrolloiden vanhempien yhteiskuntaluokan".
Francis (1986) toisti vanhemman tutkimuksensa ja päätyi samoihin tuloksiin. Tutkimukseen osallistui 6 955 opiskelijaa 9-11 ikävuoden väliltä.
Oppilaitosten väliset vertailut
1. Rose Goldsen, 1952
Niiden opiskelijoiden prosentuaalinen osuus jotka uskoivat jumalaan seuraavissa yliopistoissa: Harvard 30; UCLA 32; Dartmouth 35; Yale 36; Cornell 42; Wayne 43; Weslyan 43; Michigan 45; Fisk 60; Texas 62; North Carolina 68.
2. National Review Study, 1970
Niiden opiskelijoiden prosentuaalinen osuus jotka uskovat persoonattomaan henkeen tai jumalaan seuraavissa yliopistoissa: Reed 15; Brandeis 25; Sarah Lawrence 28; Williams 36; Stanford 41; Boston U. 41; Yale 42; Howard 47; Indiana 57; Davidson 59; S. Carolina 65; Marquette 77. Marquette on uskonnollinen koulu
3. Caplovitz ja Sherrow, 1977
Kristinuskon jättäneiden osuus kasvoi 5 prosentista huonoissa kouluissa, 17 prosenttiin huippu kouluissa.
4. Niemi, Ross ja Alexander, 1978
Eliitti kouluissa, uskoa piti tärkeinä vain 26 prosenttia oppilaista. Vastaava tulos kaikkien oppilaiden kesken on 44 prosenttia.
Tutkimukset erittäin älykkäiden ryhmien keskuudessa
1. Terman, 1959
Tutki ihmisiä joiden ÄO on yli 140. Miehistä vain 10 % ja naisista 18 % olivat vahvasti uskonnollisia. 62 % miehistä ja 57 % ilmaisi uskon olevan vähäpätöinen asia, kun taas 28 % miehistä ja 23 % naisista, ilmoitti uskon olevan yhdentekevää.
2. Warren ja Heist, 1960
Ei löytänyt eroja National Merit oppineiden ryhmässä. Tutkimukseen saattoi vaikuttaa se tosiasia, ettei NM oppineita valita ÄO-arvosanan tai koulumenestyksen perusteella, vaan arvioinnissa on mukana myös lista erilaisia älykkyydestä riippumattomia suoritteita.
3. Southern ja Plant, 1968
Tutki 42 mies- ja 30 naispuolista Mensan jäsentä. Mensan jäsenet olivat keskimäärin paljon vähemmän uskonnollisia uskomuksia, kuin keskiverot amerikkalainen lukion opiskelija tai aikuinen.
Tutkijoista tehtyjä tutkimuksia
1. William S. Ament, 1927
Tarkasti silloisen Michiganin yliopiston rehtorin C. C. Littlen tutkimuksen, jonka mukaan huippu tutkijat olivat yli 40 kertaa useammin ei-uskonnollisia, verrattuna tavalliseen väestöön.
2. Lehman ja Witty, 1931
Teki tutkimuksen 1189 huippututkijalle, ja totesi että ei-uskonnollisuus on peräti 81,4 kertaa yleisempää heidän keskuudessa, kuin valtaväestön.
3. Kelley ja Fisk, 1951
Löysivät negatiivisen (-.39) yhteyden uskonnollisten arvojen ja tieteellisesti hyvien tutkimusten välillä (ts. ei-uskonnolliset ovat objektiivisempia tutkijoita). Millä tämä tieto on mitattu, on kirjoittajalle epäselvä.
4. Ann Roe, 1953
Haastatteli 64 "huippu tutkijaa, lähes kaikki jäseniä arvovaltaisessa National Academy of Science tai American Pihlosophical Society. Hän raportoi että, vaikkakin lähes kaikki heistä omasivat uskonnolliset vanhemmat ja olivat usein käyneet pyhäkoulun, 'vain kolme näistä miehistä otti usein osaa jumalanpalveluksiin. Muutama muu kävi silloin tällöin kirkossa, tai lahjoitti kirkolle rahaa jossa eivät käyneet... Kaikki muut olivat ajat sitten hylänneet uskon elämän oppaana, ja kirkolla ei ollut minkään näköistä merkitystä heidän elämässään... Muutama heistä on militantti ateisti, mutta suurinta osaa ei yksinkertaisesti kiinnosta'".
5. Francis Bello, 1954
Haastatteli ja kyseli 107 teollisuuden ulkopuolella työskentelevältä alle 40-vuotiailta tutkijoilta, joiden tutkimustuloksia vanhemmat kollegat pitivät huipputuloksina. 87 saadusta vastauksesta, 45 prosenttia kertoi olevansa "agnostikko tai ateisti", ja lisäksi 22 prosenttia kertoi, ettei kuulu mihinkään uskontoon. Ryhmän 20 parhaana pidetystä tutkijasta "niiden osuus jotka ovat ei-uskonnollisia, on selkeästi suurempi kuin koko tutkimusryhmässä".
6. Jack Chambers, 1964
Esitti kyselyn 740 amerikkalaiselle psykologille ja kemistille. Hän tuli tulokseen että "huippuluovista yksilöistä... huomattavan suuri määrä ei sympatisoinut mitään uskontoa, tai ei omannut erityistä kiinnostusta uskontoon". Huippu psykologeista peräti 40 prosenttia ei omannut kiinnostusta uskoa kohtaan, kemistien vastaava prosentti oli 16.
7. Vaughan, Smith, and Sjöberg, 1965
Lähetti kyselylomakkeen 850 yhdysvaltalaiselle psykologille, biologille, kemistille ja geologille, joiden nimet oli listattu "American Men of Science" (1955), koskien kirkkoon kuuluvuutta, kirkossa käymistä ja uskoon elämän jälkeisestä kuolemasta. 642 vastauksesta, 38,5 % eivät uskoneet kuoleman jälkeiseen elämään, kun puolestaan 31,8 % uskoi. Kuolemattomuuten uskominen oli harvinaisempaa huippu yliopistojen tutkijoiden keskuudessa, kuin niiden jotka työskentelivät valtiolle tai vähäisemmille yliopistoille. Kysely tehtiin ajankohtana jolloin yli 67 % yhdysvaltalaisista uskoi kuoleman jälkeiseen elämään, joten tutkijat olivat paljon tavallisia aikuisia epäuskonnollisempia.
8. Skeptic lehti, 1998
Julkaisi tutkimustuloksen joka vertaili uskonnollisuutta eri tieteenalojen välillä. Tavallisista kansalaisista noin 90 % uskoi jumalaan. Tutkijoista vastaava luku on keskimäärin hieman alle 40 %. Matemaatikoista hieman yli 40 % uskoo jumalaan, biologeista alle 30 %, fyysikoista vain noin 20 %.
9. Nature lehti 394:313, 2001
Esitti että viimeisemmän tutkimuksen mukaan 72 % National Academy of Sciencen jäsenistä (= huippututkijoista) on ateisteja, 21 % agnostikkoja ja vain 7 % jumalaan uskovia.
Muuta
1. Franzblau, 1934
Löysi tutkimuksessaan negatiivisen yhteyden uskonnollisuuden ja rehellisyyden kanssa (ts. ei-uskonnolliset ovat rehellisempiä).
2. Ross, 1950
Tutkimus päätyi tulokseen, jonka mukaan on suurempi todennäköisyys että ateistit ja agnostikot auttavat hätää kärsiviä, kuin että vahvasti uskonnolliset tekevät sen.
3. Hirschi ja Stark, 1969
Huomasivat että kirkossa käyvät ja kirkossa käymättömät lapset, rikkovat yhtä usein lakia.
4. Fundamentalistikristittyjen oma tutkimus, 1995
Tuli siihen tulokseen että uskovien osuus on suurempi huonosti tienaavien ja heikosti koulutettujen keskuudessa. Uskon asioita tärkeänä heikosti koulutetuista pitää 63 %, vastaavan luvun ollessa 53 % korkeasti koulutettujen keskuudessa. Yli 50 000 $ tienaavien keskuudessa vastaava prosentti on 48, kun taas alle 20 000 $ tienaavien keskuudessa prosentti on 66.
Vaikka tuloista ei suoranaisesti voida vetää johtopäätöstä älylliseen kapasiteettiin, on olemassa vahva yhteys suurten tulojen ja korkean ÄO:n välillä. Älykkyyden ja tulojen yhteyttä ei tutkimuksessa otettu esille.
5. The Barna Research Group, 1999
Selvitti avioeron yleisyyttä Yhdysvalloissa. Ryhmä huomasi että uudesti syntyneiden kristittyjen avioeroprosentti on 27 %, vastaavan ollessa tavallisilla kristityillä 24 % ja ateisteilla ainoastaan 21 %. Lisäksi selvisi, että osavaltioissa missä raamattua opetetaan eniten kouluissa ja jossa uskolla on vahva asema, on eniten avioeroja koko maassa.
6. Vankilastatistiikkaa
Suhteutettuna yhdysvaltojen väestöön, uskonnollisten ihmisten lukumäärä vankilassa on yli 40-kertainen, verrattuna ateistien määrään. Yksi mahdollinen selitys saattaa olla koulutuksella, mutta se vain vahvistaisi sen, ettei usko ole todellinen vastaus. G-7 maiden (eli maailman kehittyneimpien valtioiden) keskeisessä vertailussa on todettu että usko korreloi positiivisesti rikollisuuden määrään kanssa. Toisen maailmansodan jälkeen niissä maissa rikollisuus on vähentynyt eniten, missä uskon rooli on laskenut vahvimmin.
Skeptic lehden mukaan (vol. 6 #2 1998), useat tutkimukset korostavat että on olemassa negatiivinen korrelaatio teismin ja moraalisuuden välillä (ts. ateisteilla on keskimääräistä korkeampi moraali). Artikkelin kokoajalla ja kirjoittajalla ei valitettavasti ole tarkkaa listaa näistä tutkimuksista.
Yhteenveto
Lyhyesti: älykkäämmät ihmiset ovat useimmin ei-uskonnollisia. On olemassa suurempi todennäköisyys, ettei älykäs ihminen usko jumalaan. Uskonnollisten ihmisten keskiarvoinen ÄO on myös pienempi, kuin ei-uskonnollisten ihmisten vastaava ÄO:n keskiarvo. Tätä tulosta vahvistaa vielä lisäksi se fakta että yllä esitettävät tutkimukset on suoritettu eri metodeilla, eri ajankohtina, eri henkilöiden toimesta etc., silti tulos pysyy samana. Uskonnollisuus ei myöskään paranna avio-onnea, eivätkä uskonnolliset ihmiset toimi yhtään moraalisemmin verrattuna ei-uskonnollisiin. Nämä tiedot eivät ole mitenkään uusia, uskontososiologiassa on pitkään jo pidetty todennäköisenä että uskonnollisuus kompensoi jotain muuta heikkoa kykyä kuten "fertiliteettiä, älykkyyttä, tuloja, ulkonäköä, menestystä" etc. - teuta
Fyysikko Espoosta kirjoitti:
Voiko puhuviin aaseihin ja käärmeisiin uskova olla viisas?
Älykkyys ja uskonnollinen usko – statistiikkaa
Alla oleva teksti esittelee lyhyesti kaikki yhdysvalloissa tehdyt tutkimukset (ennen vuotta 1986) älykkyysosamäärän (eli ÄO:n, eng. IQ) ja uskon välisestä suhteesta. Artikkeli on paljon velkaa Free Inquiryn (1986) vastaavalle artikkelille. Alkuperäisen artikkelin sisältöä ei ole oleellisesti muutettu, tähän artikkeliin on kuitenkin lisätty muutama muu tutkimus aiheesta älykkyys ja uskonnollisuus. Omat kommentit alkuperäiseen artikkeliin on julkaistu kurssivoidulla tekstillä.
Joistain tutkimuksista puuttuu tarkat tekijöiden nimet ja vuosiluvut, lisäksi muutamissa artikkelin esiintuomissa tutkimuksissa on käytetty ns. sekundalähteitä. Artikkelin kieliasua ei ole myöskään tarkastettu. Pahoitteluni, koetan tehdä kyseisille asioille jotain lähiaikoina.
Opiskelijoista tehtyjä tutkimuksia
1. Thomas Howells, 1927
Tutkimus tutki 461 oppilaan älykkyyttä ja totesi että uskonnollisesti konservatiiviset "ovat, yleisesti ottaen, heikompia älyllisissä kyvyissä".
2. Hilding Carlsojn, 1933
Tutki 215 oppilasta ja totesi että "älykkäillä oppilailla on taipumus sympatisoida enemmän... ateismia".
3. Abraham Franzblau, 1934
Tähdensi Howellsin ja Carlsonin tutkimuksia ja testasi Termanin älykkyystestillä 354 juutalaista lasta, 10-16 ikävuoden väliltä. Tutkimuksessa selvisi uskonnollisuudella olevan negatiivinen suhde älykkyyteen (ts. ei-uskonnolliset ovat älykkäämpiä).
4. Thomas Symington, 1935
Testasi 400 oppilaan älykkyyttä lukioissa ja kristillisissä ryhmissä. Hän totesi, "on olemassa jatkuva positiivinen suhde vapaamielisellä ajattelulla ja älyllisillä kyvyillä..."
5. Vernon Jones, 1938
Testasi 381 oppilasta, todeten "on olemassa viitteitä positiivisesta yhteydestä vapaamielisen ajattelun ja älykkyyden välillä".
6. A. R. Gilliland, 1940
Muista aikaisemmista tutkimuksista poiketen, huomasi vain "pienen tai olemattoman yhteyden älykkyyden ja jumaluskon välillä".
7. Donald Gragg, 1942
Todisti päinvastaisen yhtäläisyyden ACE testin ja Thunderstonen "reality of god" testin välillä (ts. ei-uskonnolliset ovat jälleen älykkäämpiä).
8. Brown ja Love, 1951
Denverin yliopistossa 613 mies- ja naisopiskelijaa testattiin. Keskiverto ÄO oli ei-uskovien keskuudessa 119, kun uskovilla tulos oli ainoastaan 100. Ei-uskonnollisten keskimääräinen tulos oli parempi kuin 80 % väestöstä, uskonnollisten ollessa keskitasoa. Heidän löytönsä "vahvistivat Howellsin tulosta".
9. Michael Argyle, 1958
Tuli älykkyystestisarjassaan tulokseen "vaikka älykkäät lapset pitävät vahvemmin kiinni uskonnollisista käsitteistä, he ovat myös ensimmäisiä jotka uskaltavat kyseenalaistaa uskonnon ja älykkäistä opiskelijoista erittäin harvat hyväksyvät uskonnollisia uskomuksia".
10. Jeffrey Hadden, 1963
Ei löytänyt yhteyttä älykkyyden ja arvosanojen välillä. Löytö oli poikkeava, koska GPA arvosanat ovat yleensä vahvasti kytköksissä älykkyyteen. Muut tekijät ovat saattaneet vaikuttaa Wisconsin yliopistossa tehtyyn tutkimukseen.
11. Young, Dustin and Holtzman, 1966
Uskonnollisuus laski sitä mukaan kuin GPA arvosanat paranivat.
12. James Trent, 1967
Teetti kyselyn 1400 lukion päättävillä opiskelijoilla. Hän ei löytänyt suuria eroja, mutta älykkäiden opiskelijoiden osuus oli tutkimuksessa ylimitoitettu.
13. C. Plant ja E. Minium, 1967
Älykkäät opiskelijat olivat vähemmän uskonnollisia, sekä ennen että jälkeen lukion.
14. Robert Wuthnow, 1978
532 opiskelijasta, 37 % kristityistä, 58 % kristinuskon jättäneistä ja 53 % ei-uskonnollisista saavutti yli keskiverron SAT testissä. (SAT on amerikkalainen älykkyystesti)
15. Hastings ja Hoge, 1967, 1974
Tutki 200 lukiolaista, eikä löytänyt huomattavaa yhteyttä.
16. Norman Poythress, 1975
Keskiverto SAT arvosanat ovat vahvasti anti-uskonnollisilla 1148, keskiverto anti-uskonnollisilla 1119, hieman anti-uskonnollisilla 1108 ja uskonnollisilla 1022.
17. Wiebe ja Fleck, 1980
Tutki 158 mies- ja naispuolista Kanadan yliopiston opiskelijaa. Hän raportoi "ei-uskonnollisten oppilaiden olevan usein erittäin älykkäitä" ja "huomattavasti älykkäämpiä kuin uskonnollisten oppilaiden".
Muita
Pratt (1937) tutki 3 040 opiskelijaa paikallisessa osavaltion julkisessa lukiossa (uskonnollisuus mitattiin virallisen kuuluvuuden perusteella), ja totesi että "mihinkään kirkkoon kuulumattomat, saavat matalamman ACE tuloksen kuin oppilaat missä tahansa uskonnollisessa ryhmässä".
Francis (1979) (käyttäen rukoilun ja kirkkoon kuuluvuuden tiheyttä mittarina) tutki 2 272 ala-asteen opiskelijaa 9-11 ikävuoden väliltä ja totesin "ettei löytänyt minkäänlaista yhtäläisyyttä ÄO:n ja uskonnollisen käytöksen välillä, kontrolloiden vanhempien yhteiskuntaluokan".
Francis (1986) toisti vanhemman tutkimuksensa ja päätyi samoihin tuloksiin. Tutkimukseen osallistui 6 955 opiskelijaa 9-11 ikävuoden väliltä.
Oppilaitosten väliset vertailut
1. Rose Goldsen, 1952
Niiden opiskelijoiden prosentuaalinen osuus jotka uskoivat jumalaan seuraavissa yliopistoissa: Harvard 30; UCLA 32; Dartmouth 35; Yale 36; Cornell 42; Wayne 43; Weslyan 43; Michigan 45; Fisk 60; Texas 62; North Carolina 68.
2. National Review Study, 1970
Niiden opiskelijoiden prosentuaalinen osuus jotka uskovat persoonattomaan henkeen tai jumalaan seuraavissa yliopistoissa: Reed 15; Brandeis 25; Sarah Lawrence 28; Williams 36; Stanford 41; Boston U. 41; Yale 42; Howard 47; Indiana 57; Davidson 59; S. Carolina 65; Marquette 77. Marquette on uskonnollinen koulu
3. Caplovitz ja Sherrow, 1977
Kristinuskon jättäneiden osuus kasvoi 5 prosentista huonoissa kouluissa, 17 prosenttiin huippu kouluissa.
4. Niemi, Ross ja Alexander, 1978
Eliitti kouluissa, uskoa piti tärkeinä vain 26 prosenttia oppilaista. Vastaava tulos kaikkien oppilaiden kesken on 44 prosenttia.
Tutkimukset erittäin älykkäiden ryhmien keskuudessa
1. Terman, 1959
Tutki ihmisiä joiden ÄO on yli 140. Miehistä vain 10 % ja naisista 18 % olivat vahvasti uskonnollisia. 62 % miehistä ja 57 % ilmaisi uskon olevan vähäpätöinen asia, kun taas 28 % miehistä ja 23 % naisista, ilmoitti uskon olevan yhdentekevää.
2. Warren ja Heist, 1960
Ei löytänyt eroja National Merit oppineiden ryhmässä. Tutkimukseen saattoi vaikuttaa se tosiasia, ettei NM oppineita valita ÄO-arvosanan tai koulumenestyksen perusteella, vaan arvioinnissa on mukana myös lista erilaisia älykkyydestä riippumattomia suoritteita.
3. Southern ja Plant, 1968
Tutki 42 mies- ja 30 naispuolista Mensan jäsentä. Mensan jäsenet olivat keskimäärin paljon vähemmän uskonnollisia uskomuksia, kuin keskiverot amerikkalainen lukion opiskelija tai aikuinen.
Tutkijoista tehtyjä tutkimuksia
1. William S. Ament, 1927
Tarkasti silloisen Michiganin yliopiston rehtorin C. C. Littlen tutkimuksen, jonka mukaan huippu tutkijat olivat yli 40 kertaa useammin ei-uskonnollisia, verrattuna tavalliseen väestöön.
2. Lehman ja Witty, 1931
Teki tutkimuksen 1189 huippututkijalle, ja totesi että ei-uskonnollisuus on peräti 81,4 kertaa yleisempää heidän keskuudessa, kuin valtaväestön.
3. Kelley ja Fisk, 1951
Löysivät negatiivisen (-.39) yhteyden uskonnollisten arvojen ja tieteellisesti hyvien tutkimusten välillä (ts. ei-uskonnolliset ovat objektiivisempia tutkijoita). Millä tämä tieto on mitattu, on kirjoittajalle epäselvä.
4. Ann Roe, 1953
Haastatteli 64 "huippu tutkijaa, lähes kaikki jäseniä arvovaltaisessa National Academy of Science tai American Pihlosophical Society. Hän raportoi että, vaikkakin lähes kaikki heistä omasivat uskonnolliset vanhemmat ja olivat usein käyneet pyhäkoulun, 'vain kolme näistä miehistä otti usein osaa jumalanpalveluksiin. Muutama muu kävi silloin tällöin kirkossa, tai lahjoitti kirkolle rahaa jossa eivät käyneet... Kaikki muut olivat ajat sitten hylänneet uskon elämän oppaana, ja kirkolla ei ollut minkään näköistä merkitystä heidän elämässään... Muutama heistä on militantti ateisti, mutta suurinta osaa ei yksinkertaisesti kiinnosta'".
5. Francis Bello, 1954
Haastatteli ja kyseli 107 teollisuuden ulkopuolella työskentelevältä alle 40-vuotiailta tutkijoilta, joiden tutkimustuloksia vanhemmat kollegat pitivät huipputuloksina. 87 saadusta vastauksesta, 45 prosenttia kertoi olevansa "agnostikko tai ateisti", ja lisäksi 22 prosenttia kertoi, ettei kuulu mihinkään uskontoon. Ryhmän 20 parhaana pidetystä tutkijasta "niiden osuus jotka ovat ei-uskonnollisia, on selkeästi suurempi kuin koko tutkimusryhmässä".
6. Jack Chambers, 1964
Esitti kyselyn 740 amerikkalaiselle psykologille ja kemistille. Hän tuli tulokseen että "huippuluovista yksilöistä... huomattavan suuri määrä ei sympatisoinut mitään uskontoa, tai ei omannut erityistä kiinnostusta uskontoon". Huippu psykologeista peräti 40 prosenttia ei omannut kiinnostusta uskoa kohtaan, kemistien vastaava prosentti oli 16.
7. Vaughan, Smith, and Sjöberg, 1965
Lähetti kyselylomakkeen 850 yhdysvaltalaiselle psykologille, biologille, kemistille ja geologille, joiden nimet oli listattu "American Men of Science" (1955), koskien kirkkoon kuuluvuutta, kirkossa käymistä ja uskoon elämän jälkeisestä kuolemasta. 642 vastauksesta, 38,5 % eivät uskoneet kuoleman jälkeiseen elämään, kun puolestaan 31,8 % uskoi. Kuolemattomuuten uskominen oli harvinaisempaa huippu yliopistojen tutkijoiden keskuudessa, kuin niiden jotka työskentelivät valtiolle tai vähäisemmille yliopistoille. Kysely tehtiin ajankohtana jolloin yli 67 % yhdysvaltalaisista uskoi kuoleman jälkeiseen elämään, joten tutkijat olivat paljon tavallisia aikuisia epäuskonnollisempia.
8. Skeptic lehti, 1998
Julkaisi tutkimustuloksen joka vertaili uskonnollisuutta eri tieteenalojen välillä. Tavallisista kansalaisista noin 90 % uskoi jumalaan. Tutkijoista vastaava luku on keskimäärin hieman alle 40 %. Matemaatikoista hieman yli 40 % uskoo jumalaan, biologeista alle 30 %, fyysikoista vain noin 20 %.
9. Nature lehti 394:313, 2001
Esitti että viimeisemmän tutkimuksen mukaan 72 % National Academy of Sciencen jäsenistä (= huippututkijoista) on ateisteja, 21 % agnostikkoja ja vain 7 % jumalaan uskovia.
Muuta
1. Franzblau, 1934
Löysi tutkimuksessaan negatiivisen yhteyden uskonnollisuuden ja rehellisyyden kanssa (ts. ei-uskonnolliset ovat rehellisempiä).
2. Ross, 1950
Tutkimus päätyi tulokseen, jonka mukaan on suurempi todennäköisyys että ateistit ja agnostikot auttavat hätää kärsiviä, kuin että vahvasti uskonnolliset tekevät sen.
3. Hirschi ja Stark, 1969
Huomasivat että kirkossa käyvät ja kirkossa käymättömät lapset, rikkovat yhtä usein lakia.
4. Fundamentalistikristittyjen oma tutkimus, 1995
Tuli siihen tulokseen että uskovien osuus on suurempi huonosti tienaavien ja heikosti koulutettujen keskuudessa. Uskon asioita tärkeänä heikosti koulutetuista pitää 63 %, vastaavan luvun ollessa 53 % korkeasti koulutettujen keskuudessa. Yli 50 000 $ tienaavien keskuudessa vastaava prosentti on 48, kun taas alle 20 000 $ tienaavien keskuudessa prosentti on 66.
Vaikka tuloista ei suoranaisesti voida vetää johtopäätöstä älylliseen kapasiteettiin, on olemassa vahva yhteys suurten tulojen ja korkean ÄO:n välillä. Älykkyyden ja tulojen yhteyttä ei tutkimuksessa otettu esille.
5. The Barna Research Group, 1999
Selvitti avioeron yleisyyttä Yhdysvalloissa. Ryhmä huomasi että uudesti syntyneiden kristittyjen avioeroprosentti on 27 %, vastaavan ollessa tavallisilla kristityillä 24 % ja ateisteilla ainoastaan 21 %. Lisäksi selvisi, että osavaltioissa missä raamattua opetetaan eniten kouluissa ja jossa uskolla on vahva asema, on eniten avioeroja koko maassa.
6. Vankilastatistiikkaa
Suhteutettuna yhdysvaltojen väestöön, uskonnollisten ihmisten lukumäärä vankilassa on yli 40-kertainen, verrattuna ateistien määrään. Yksi mahdollinen selitys saattaa olla koulutuksella, mutta se vain vahvistaisi sen, ettei usko ole todellinen vastaus. G-7 maiden (eli maailman kehittyneimpien valtioiden) keskeisessä vertailussa on todettu että usko korreloi positiivisesti rikollisuuden määrään kanssa. Toisen maailmansodan jälkeen niissä maissa rikollisuus on vähentynyt eniten, missä uskon rooli on laskenut vahvimmin.
Skeptic lehden mukaan (vol. 6 #2 1998), useat tutkimukset korostavat että on olemassa negatiivinen korrelaatio teismin ja moraalisuuden välillä (ts. ateisteilla on keskimääräistä korkeampi moraali). Artikkelin kokoajalla ja kirjoittajalla ei valitettavasti ole tarkkaa listaa näistä tutkimuksista.
Yhteenveto
Lyhyesti: älykkäämmät ihmiset ovat useimmin ei-uskonnollisia. On olemassa suurempi todennäköisyys, ettei älykäs ihminen usko jumalaan. Uskonnollisten ihmisten keskiarvoinen ÄO on myös pienempi, kuin ei-uskonnollisten ihmisten vastaava ÄO:n keskiarvo. Tätä tulosta vahvistaa vielä lisäksi se fakta että yllä esitettävät tutkimukset on suoritettu eri metodeilla, eri ajankohtina, eri henkilöiden toimesta etc., silti tulos pysyy samana. Uskonnollisuus ei myöskään paranna avio-onnea, eivätkä uskonnolliset ihmiset toimi yhtään moraalisemmin verrattuna ei-uskonnollisiin. Nämä tiedot eivät ole mitenkään uusia, uskontososiologiassa on pitkään jo pidetty todennäköisenä että uskonnollisuus kompensoi jotain muuta heikkoa kykyä kuten "fertiliteettiä, älykkyyttä, tuloja, ulkonäköä, menestystä" etc.Minkä tähden vain sen tähden, että sinun pitää todistaa meille viisauttasi. Jonka helposti voisimme sanoa, että se on sitä samaa kaivamista
jonka jo aikaisemmassakin viestissä totesin, aina tulee Jumala ja Jumalan Työ/olemus vastaan.
Koska Jumalalle ei mikään ole mahdotonta, voi puhuva eläin tulla vastaan sinullekin,
Mikä olikaan , älykkään ja viisaan ero ? - Eläin jo kotonani
teuta kirjoitti:
Minkä tähden vain sen tähden, että sinun pitää todistaa meille viisauttasi. Jonka helposti voisimme sanoa, että se on sitä samaa kaivamista
jonka jo aikaisemmassakin viestissä totesin, aina tulee Jumala ja Jumalan Työ/olemus vastaan.
Koska Jumalalle ei mikään ole mahdotonta, voi puhuva eläin tulla vastaan sinullekin,
Mikä olikaan , älykkään ja viisaan ero ?Se on Petteri ja harmaapapukaija. Osaa muutaman vitsin ja kymmeniä irrallisia sanoja.
Se on huomattavasti älykkäämpi kuin monet tuntemani uskovaiset, eritoten se on inhimillisempi ja empaattisempi kuin yksikään tuntemani lesta! - !Vastaus
Eläin jo kotonani kirjoitti:
Se on Petteri ja harmaapapukaija. Osaa muutaman vitsin ja kymmeniä irrallisia sanoja.
Se on huomattavasti älykkäämpi kuin monet tuntemani uskovaiset, eritoten se on inhimillisempi ja empaattisempi kuin yksikään tuntemani lesta!Älä ala selittelemaan sinun (umpi) kieroutuneilla asenteillasi ei ole mahdollista tuntea yhtäkään uskovaa.
Unohda siis koko juttu, ja käy rukoilemaan Jumalalta Jeesuksen nimeen herätystä synnin unesytasi. - Täytyy kuitenkin
!Vastaus kirjoitti:
Älä ala selittelemaan sinun (umpi) kieroutuneilla asenteillasi ei ole mahdollista tuntea yhtäkään uskovaa.
Unohda siis koko juttu, ja käy rukoilemaan Jumalalta Jeesuksen nimeen herätystä synnin unesytasi.Kertoa, että satun tuntemaan, jopa erittäin hyvinkin useitakin lestoja, jotka ovat vieläpä sukulaisiani ja juuri heitä kuuntelemalla ja tutkimalla olen se mikä olen. Eli he ovat puheillaan ja saarnoillaan saaneet minut uskomaan, että ei voi olla mitään taivasta eikä helvettiä. On vain lapsenuskoisia höynäytettyjä ihmisparkoja.
Heitä ohjailevat voimakastahtoiset, yhtä hölmöt uskonnolliset johtajat, joiden auktoriteetti perustuu raamatun lauseiden lainaan joilla he sivaltelevat kuulijoitaan. Voi tuota tyhmyyden määrää, mikä teissä uskovaisissa pesii!
Tulkaa jo vihdoinkin järkiinne. Ettekö te näe taikauskonne järjettömyyttä? - kakkii minne sattuu?
Eläin jo kotonani kirjoitti:
Se on Petteri ja harmaapapukaija. Osaa muutaman vitsin ja kymmeniä irrallisia sanoja.
Se on huomattavasti älykkäämpi kuin monet tuntemani uskovaiset, eritoten se on inhimillisempi ja empaattisempi kuin yksikään tuntemani lesta!On sulla kuule fiksu elukka :)
- ihan ohimennen
Täytyy kuitenkin kirjoitti:
Kertoa, että satun tuntemaan, jopa erittäin hyvinkin useitakin lestoja, jotka ovat vieläpä sukulaisiani ja juuri heitä kuuntelemalla ja tutkimalla olen se mikä olen. Eli he ovat puheillaan ja saarnoillaan saaneet minut uskomaan, että ei voi olla mitään taivasta eikä helvettiä. On vain lapsenuskoisia höynäytettyjä ihmisparkoja.
Heitä ohjailevat voimakastahtoiset, yhtä hölmöt uskonnolliset johtajat, joiden auktoriteetti perustuu raamatun lauseiden lainaan joilla he sivaltelevat kuulijoitaan. Voi tuota tyhmyyden määrää, mikä teissä uskovaisissa pesii!
Tulkaa jo vihdoinkin järkiinne. Ettekö te näe taikauskonne järjettömyyttä?Onko se siis viisas joka ymmärtää vai se joka ei ymmärrä?
Onko tyhmyyttä se, että ymmärtää Jumalansanaa vai se, että ei ymmärrä? - teuta
Täytyy kuitenkin kirjoitti:
Kertoa, että satun tuntemaan, jopa erittäin hyvinkin useitakin lestoja, jotka ovat vieläpä sukulaisiani ja juuri heitä kuuntelemalla ja tutkimalla olen se mikä olen. Eli he ovat puheillaan ja saarnoillaan saaneet minut uskomaan, että ei voi olla mitään taivasta eikä helvettiä. On vain lapsenuskoisia höynäytettyjä ihmisparkoja.
Heitä ohjailevat voimakastahtoiset, yhtä hölmöt uskonnolliset johtajat, joiden auktoriteetti perustuu raamatun lauseiden lainaan joilla he sivaltelevat kuulijoitaan. Voi tuota tyhmyyden määrää, mikä teissä uskovaisissa pesii!
Tulkaa jo vihdoinkin järkiinne. Ettekö te näe taikauskonne järjettömyyttä?Siinä sinä näytit öykkärimäisyytesi, eli taas törmätään siihen asiaan, että sinulle on täkreämpi todistaa itsellesi kuin meille, koska se lähtee omakohtaisesta uskosta, ja siinä ei puhuta mitään taikauskosta jota sina paljon viljelet.
On helvetti olemassa valitan, ja tuommoiset sinne snsin joutaakin, Minä ymmärrän sinun sivalluksesi, ja jos se pitää minut erossa helvetistä, se on tehtävänsä tehnyt. Tulkaa jo järkiinne, ettekö näe järjettömyyttänne . - Thomas Edison
ihan ohimennen kirjoitti:
Onko se siis viisas joka ymmärtää vai se joka ei ymmärrä?
Onko tyhmyyttä se, että ymmärtää Jumalansanaa vai se, että ei ymmärrä?päivän uskontoihin tulee, se on kaikki pelkkää huijausta... Uskonto on pelkkää roskaa.
- Thomas Jefferson
teuta kirjoitti:
Siinä sinä näytit öykkärimäisyytesi, eli taas törmätään siihen asiaan, että sinulle on täkreämpi todistaa itsellesi kuin meille, koska se lähtee omakohtaisesta uskosta, ja siinä ei puhuta mitään taikauskosta jota sina paljon viljelet.
On helvetti olemassa valitan, ja tuommoiset sinne snsin joutaakin, Minä ymmärrän sinun sivalluksesi, ja jos se pitää minut erossa helvetistä, se on tehtävänsä tehnyt. Tulkaa jo järkiinne, ettekö näe järjettömyyttänne .kolmipäinen hirviö, julma, kostonhimoinen ja arvaamaton.
Jos joku tahtoo tuntea paremmin tämän raivoavan, kolmipäisen hirviön nimeltä jumala, tämän ei tarvitse kuin katsoa niiden tasoa, jotka häntä palvelevat. Heitä on aina kahta luokkaa: hölmöt ja tekopyhät. - teuta
Thomas Edison kirjoitti:
päivän uskontoihin tulee, se on kaikki pelkkää huijausta... Uskonto on pelkkää roskaa.
Kun aloita tutkimuksesi jossain kaivannossa, ja luulet että täältä löytyy jotain. Oletko varma etta Jumalamme ei tee sulle kiusaa ja piilottaa sen mitä etsit . minä uskon näin, sillä Hänelle on kaikki mahdollista. minä uskon näin .
- teuta
Thomas Jefferson kirjoitti:
kolmipäinen hirviö, julma, kostonhimoinen ja arvaamaton.
Jos joku tahtoo tuntea paremmin tämän raivoavan, kolmipäisen hirviön nimeltä jumala, tämän ei tarvitse kuin katsoa niiden tasoa, jotka häntä palvelevat. Heitä on aina kahta luokkaa: hölmöt ja tekopyhät.Hölmöihin vain tekopyhiin.
Tuosta kolmipäisestä taidat puhua omasta jumalastasi . - Anonyymi
Täytyy kuitenkin kirjoitti:
Kertoa, että satun tuntemaan, jopa erittäin hyvinkin useitakin lestoja, jotka ovat vieläpä sukulaisiani ja juuri heitä kuuntelemalla ja tutkimalla olen se mikä olen. Eli he ovat puheillaan ja saarnoillaan saaneet minut uskomaan, että ei voi olla mitään taivasta eikä helvettiä. On vain lapsenuskoisia höynäytettyjä ihmisparkoja.
Heitä ohjailevat voimakastahtoiset, yhtä hölmöt uskonnolliset johtajat, joiden auktoriteetti perustuu raamatun lauseiden lainaan joilla he sivaltelevat kuulijoitaan. Voi tuota tyhmyyden määrää, mikä teissä uskovaisissa pesii!
Tulkaa jo vihdoinkin järkiinne. Ettekö te näe taikauskonne järjettömyyttä?Miten jonkun ihmisen lesbous saa sinut vakuuttuneeksi että uskovaiset ihmiset ovat tyhmiä? Mikä yhtälö tässä saa sinut vakuuttuneeksi uskovien tyhmyydestä? Lesbousko ? Entä jos viisi hitsaajaa kertoisi sinulle että kaikki maanviljelijät ovat hulluja niin uskoisitko vielä joulupukkiin?
- Anonyymi
Thomas Jefferson kirjoitti:
kolmipäinen hirviö, julma, kostonhimoinen ja arvaamaton.
Jos joku tahtoo tuntea paremmin tämän raivoavan, kolmipäisen hirviön nimeltä jumala, tämän ei tarvitse kuin katsoa niiden tasoa, jotka häntä palvelevat. Heitä on aina kahta luokkaa: hölmöt ja tekopyhät.Mistä olet keksinyt Jumalan olevan raivoava kolmipäinen hirviö? Ateistitko ne viisaita ovat kun kuvittelevat että alussa vaan pamahti ja ilman mitään älyä syntyi kaikki elämä. Ateistit keksii satuja että alkumössö päätti ruveta kalaksi ja kyllästyi uimaan ja rupesi apinaksi ja siitä tuli ihminen. Hölmöjä riittää ja tekopyhiä uskonnollisia fariseuksia mutta aito uskovainen ihminen on rakkaudellinen kuten Jumalakin. Tosin Jumala on persoona ja vihastuukin mutta hänellä on hyvä tahto. Kannattaa tutustua sellaiseen uskovaiseen joka on rakkaudellinen. On sääli että ihmiset eivät ota selvää näistä asioista vaan pilkkaavat vaikkeivät ole asioita tutkineet.
- Anonyymi
"On aivat luonnollista, että tyhmä ihminen näkee viisaan tyhmänä koska ei voi kohdata omaa tyhmyyttään."
Tuon kirjoittaja kirjoitti edellä "Uskovat ovat viisaimpia ihmisiä maailmassa tämä on facta."
Miltä näyttää? Kuka on ja mitä? - Anonyymi
ihan ohimennen kirjoitti:
Onko se siis viisas joka ymmärtää vai se joka ei ymmärrä?
Onko tyhmyyttä se, että ymmärtää Jumalansanaa vai se, että ei ymmärrä?Tämän kirjoittaja kai silloin runsas 12 vuotta sitten tarkoitti, että onko se tyhmyyttä, jos ymmärtää noiden "yhtä hölmöjen uskonnollisten johtajien" puheita, "joiden auktoriteetti perustuu raamatun lauseiden lainaan joilla he sivaltelevat kuulijoitaan."?
Ajatteli, että uskominen on samaa kuin ymmärtäminen.
- sitten oikein
"Antropologi"! Mentaliteettiasi - kommenttisi perusteella - kuvannee kuitenkin varsin kattavasti nimimerkkisi tavu "-polo-". Kanssakeskustelijan, etenkin opponenttinsa käsityskyvyn, kyseenalaistajan pitää EHDOTTOMASTI ja KIISTÄMÄTTÖMÄSTI argumentoiden vakuuttaa ylivertaisuutensa halveksimansa suhteen.
Siis:
Miten perustellen, Antropologi, koet olevasi halveksimiesi "tyhmien uskovaisten" yläpuolella?- Tulee kiistatta
Ei kiistämättömästi, pönttö!
- Nils von Nådendal
Harmittaa koko urheilevan Suomen puolesta kun Antropologi ei saa asiallista vastausta mieltään askarruttavaan kysymykseen.
Siis: miksi uskovaiset ovat niin tyhmiä ?
Kysymys usein vaivaa uskovaisen omaakin päätä. Eipä ihme että sitten tarkkaavainen ja hiukan ilkeäkin ihminen hämmästyy sivusta seuratessaan.
Antropologin ihmettely kyllä oudoksuttaa. "Antropologi" ei voi olla kovin etevä antropologi, jos joutuu tuon kysymyksen esittämään. Antropologia nimittäin on juuri se "tieteen" alakulttuuri jonka pitäisi vastata tähän kysymykseen. Siis pyrkiä ymmärtämään olosuhteiden ja ympäristön vaikutus ihmisen eri kehitysasteiden omaksumaan kulttuuriin.
Tosin enpä minäkään tuota lainausta ymmärtänyt. Harvassa meistä on hana, että miten meistä sen veden sais pois ? Vääntämälläkö ? Eipä vissiin ole julmaa semmonen. - Anonyymi
Ai jaa onks niinku savi vai mikä ihmemöykky vesi pois ..... mikä äly tässä piilee? Onks se se uskonto
- Anonyymi
Ookko ihan kunnossa
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654196
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342729En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142532Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1491167- 801016