Täällä on kiivaastikin keskusteltu siitä, onko Jeesus Jumalan luotu vaiko Jumalan synnyttämä?
Monet asiat todistavat, että Jumala loi Poikansa ennen muun varsinaisen luomakunnan luomista. Siksipä Jeesusta kutsutaankin Jumalan esikoiseksi luomakunnassa.
Ja tässä puhuu luomakunnan ALKU Jeesus Kristus sanoen:
Ilm.3:11-14
11 Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.
12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta MINUN JUMALANI tyköä, ja oman uuden nimeni.
13 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'
14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, JUMALAN LUOMAKUNNAN ALKU:
Tällöin myös tämä kiistelty sananlasku pitää paikkansa, koska Jumala loi Jeesuksen ennen luomakuntaa töittensä esikoiseksi, eli Hän on luomakunnan ALKU!
Sananl. 8:22
Herra LOI minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ENNEN aikojen alkua.
Näinhän se asia on.
Luomakunnan alku - Jeesus.
18
414
Vastaukset
Jumala käyttää luontoakin paljon aivoituksiensa ilmentämiseen ja näin ihmisen om helpompi muodostaa mielikuva asiasta.Saamoin lapsista, vanhuksista, isästä, äidistä ja näihin opetuksiin ihminen liittää tunnetason ja siten ymmärtää laajemmin kokonaisuuden.
Esim. jokainen lastaan rakastava vanhempi ymmärtää miten tärkeä ja rakas hänelle on lapsena.Ymmärrän, miten Jumala haluaa herättää ihmisessä syvän ajattelun kun Jumala ilmoittaa, miten uhrasi ainokaisen Poikansa syntien edestä.
Jumala olisi topdellinen valehtelija, jos olisi/kin itse ollut Jeesus/Jeesus olisi JUmala.
Niin, Jeesuksen opetuksesta saa erittäin selkeän mielikuvan, että Jeesus on Jumalan Poika ja Poika on alemi kuin Jumala. Jumala on Krisuksen PÄÄ kuten tämä on selkeästi ilmoitettu.Jeesus rukoili AINA Isää ja teki Isänsä tahdon.- sari73
Miten se on sitten selitettävissä, että Jeesuksella oli kaksoisveli, jos Jeesus oli esikoinen?
http://www.apokryfikirjat.com/tuomask.htm..- hirvas
sana sellaista todista.
- Kaksonen ""
Näyttää noita sivupersoonia olevan vaikka millä mitalla.On Auroraa,Hannaa ja Saria..onko vielä lisää?Tietysti on vanhin jos on edes tunnin aiemmin syntynyt kuin toinen!
Tuomaksen evankeljumia ei ole hyvästä syystä kelpuuttu Raamattuun. Se nimittäin edustaa erillaista uskonnollisuutta kuin Kristinusko, näin ollen on luonnollista että sitä ei ole Raamatussa, eikä sen sivuilta voida lukea Kristillisen uskon totuuksia.
- hirvas
juhani1965 kirjoitti:
Tuomaksen evankeljumia ei ole hyvästä syystä kelpuuttu Raamattuun. Se nimittäin edustaa erillaista uskonnollisuutta kuin Kristinusko, näin ollen on luonnollista että sitä ei ole Raamatussa, eikä sen sivuilta voida lukea Kristillisen uskon totuuksia.
olen sen ymmärtänyt, enkä sen takia ole sitä noteerannut. Se ei ole Raamatussa.
- Tuomaan evankeliumi
juhani1965 kirjoitti:
voisi hyvinkin olla UT:ssa. Monet kristityt lukevat sitä koska se korostaa uskon henkilökohtaisuutta ja se näyttääkin jääneen UT:n ulkopuolelle ainoastaan siksi, etteivät sen takana olleet piirit sopeutuneet 1. vs:n lopulla tapahtuneeseen kristinuskon laitostumiseen, josta UT:ssa ovat esimerkkeinä mm. ne Paavalin nimissä kirjoitetut kirjeet, joissa käsitellään seurakunnan organisaatiota ja aiemman käytännön vastaisesti suljetaan naiset seurakunnan virkojen ulkopuolelle. Eivätkä neljä UT:ssa jo olevaakaan evankeliumia edusta keskenään samanlaista uskonnollisuutta.
http://www.helsinki.fi/collegium/events/tuomas.pdf - -Sari73-
Tuomaan evankeliumi kirjoitti:
voisi hyvinkin olla UT:ssa. Monet kristityt lukevat sitä koska se korostaa uskon henkilökohtaisuutta ja se näyttääkin jääneen UT:n ulkopuolelle ainoastaan siksi, etteivät sen takana olleet piirit sopeutuneet 1. vs:n lopulla tapahtuneeseen kristinuskon laitostumiseen, josta UT:ssa ovat esimerkkeinä mm. ne Paavalin nimissä kirjoitetut kirjeet, joissa käsitellään seurakunnan organisaatiota ja aiemman käytännön vastaisesti suljetaan naiset seurakunnan virkojen ulkopuolelle. Eivätkä neljä UT:ssa jo olevaakaan evankeliumia edusta keskenään samanlaista uskonnollisuutta.
http://www.helsinki.fi/collegium/events/tuomas.pdfKokonaan. Siinä menikin sitten koko ilta. Se oli hyvin mielenkiintoinen...
- Sam Andreevitsh
Onko tässä sinulle kyse jostain muusta kuin saivartelusta sanoilla? Mitä yrität sanoa? Vai oletko vain kiinnostunut raamatunlauseväittelystä ilman, että väittelyn tulos muuttaisi yhtään mitään?
Eli mitä merkitystä sinulle on tällä asialla?
Tästä "alku"-sanasta puheenollen, wikipediassa on kerrottu tämän kreikkalaisen arkhe-sanan sisällöstä seuraavaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Arkhe
Eli "Jumalan luomakunnan alku" ei välttämättä tarkoita sitä, että ensin Isä olisi luonut Jeesuksen ja sen jälkeen muut asiat. Mutta.. luominen tai synnyttäminen. Se, että Jeesus on Jumalan ainosyntyinen Poika, kertonee tarpeeksi hänen asemastaan. Ja hän on ollut ennenkuin mitään muuta on ollut. ei niin, että Hän olisi se alku itse. Vaan Hänestä Hän oli alku kaikelle mitä on luotu,.
* Kolossolaiskirje sen sanoo ja täydentää tämän huonon käänöksen, jota siteerasit!
* Kol.14. ""- Veli herrassa
Kumpi on oikea käännös sitten jos siitä pitää kinata?Miks raamattua on väännelty ja muka käännetty "huonosti".Mihin sitä sitten voi uskoa.Mihin käännökseen?Onko Mohikaanin käännös sitte se oikea?????
- hirvas
LOI Poikansa ennen kaikkea luomakunnan luomistyötä, valkeutta, kasveja, eläimiä ja ihmistä. Siksi Häntä Raamattu kutsuu luomakunnan aluksi, koska Hän oli esikoinen kaikista muista luoduista. Ja Jeesuksen kautta Jumalan SANALLA (voimalla) luotiin kaikki mitä on.
Hepr. 11:3
Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan SANALLA, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.
Ps. 33:6
Herran SANALLA ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen suunsa hengellä.
2.Piet.3:5-6
5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan SANAN voimasta
6 ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen
Samalla tavalla Jeesus tuli lihaan maan päälle suorittamaan Isänsä antamaa tehtävää, jossa Hän käytti myös SANAN voimaa. Ja se valta tuli jälleen Isältä.
Matt. 28:18
Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Jeesuksen KAUTTA Jumalan SANALLA luotiin maa ja kaikki mitä siinä on. Sen SANAN (vallan) käyttäjä oli Poika, mutta oikeuden käyttää tuota valtaa, antoi Hänelle Isä Jumala.
En minä usko, että tuossa on mitään kummallista, kun ymmärtää miten sana sen todistaa. - Sam Andreevitsh
hirvas kirjoitti:
LOI Poikansa ennen kaikkea luomakunnan luomistyötä, valkeutta, kasveja, eläimiä ja ihmistä. Siksi Häntä Raamattu kutsuu luomakunnan aluksi, koska Hän oli esikoinen kaikista muista luoduista. Ja Jeesuksen kautta Jumalan SANALLA (voimalla) luotiin kaikki mitä on.
Hepr. 11:3
Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan SANALLA, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.
Ps. 33:6
Herran SANALLA ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen suunsa hengellä.
2.Piet.3:5-6
5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan SANAN voimasta
6 ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen
Samalla tavalla Jeesus tuli lihaan maan päälle suorittamaan Isänsä antamaa tehtävää, jossa Hän käytti myös SANAN voimaa. Ja se valta tuli jälleen Isältä.
Matt. 28:18
Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Jeesuksen KAUTTA Jumalan SANALLA luotiin maa ja kaikki mitä siinä on. Sen SANAN (vallan) käyttäjä oli Poika, mutta oikeuden käyttää tuota valtaa, antoi Hänelle Isä Jumala.
En minä usko, että tuossa on mitään kummallista, kun ymmärtää miten sana sen todistaa.
- ei ole Jumalan Sanaa
Niin sinun mielestäsi Jeesuksen polkija.
Mutta mitä sanoo Raamatun kokonaisilmoitus?
"Sinun sanasi on kokonansa totuus" (Psalmi 119:160).
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000102&posting=22000000042363343- to..
aakkosellinen joten joka kirjaimelle on sana tai useampia, mutta varsinaisesti psalmi puhuu laista ja käskyistä - asioista jotka kristinusko on jo alussaan pannut syrjään "Sinun lakisi antaa minulle ilon." "Sinun käskyjäsi minä en unohda." "Ne, jotka rakastavat sinun lakiasi, elävät rauhassa, mikään ei horjuta heitä"
- asetettu, tehty,
ei syntynyt?
“hänen Pojastansa, joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa - Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme” (Room1:3-4)
“Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä. … Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.' Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte.” (Apt 2:29–36)
“Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte. Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta.” (Ap. t. 5:30-31)- tetragrammiin-JHWH
Miten voidaan näin sanoa?
Raamattu opettaa, että Jeesus eli taivaassa ennen
kuin tuli maan päälle. Miika ennusti, että Messias
syntyisi Betlehemissä, ja sanoi lisäksi, että
hänen alkuperänsä juontui "varhaisista ajoista"
(Miika 5:2). Jeesus itse sanoi monta kertaa, että
hän oli elänyt taivaassa ennen kuin oli syntynyt
ihmiseksi (Johannes 3:13;6:38,62;17:4,5). Hänellä
oli taivaassa henkiolentona ainutlaatuinen suhde
Jumalaan. Jeesusta sanotaan "luomakunnan esikoiseksi" (Kolossalaisille 1:15).
Jumala teki ihmeen . Hän siirsi Esikoispoikansa
elämän taivaasta juutalaisen neitsyen Marian kohtuun. Ihmisisää ei tarvittu. Maria synnytti täydellisen pojan ja antoi hänen nimekseen Jeesus(Luukas 1:30-35).
Toivottavasti tästä oli apua asian ymmärtämisessä. - Sam Andreevitsh
>>> kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa
Jumalan Poika hän on ollut kirjoitusten mukaan jo ennen kuolleistanousemista. "Voimassa".
>>> Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte.
Kuolema, ylösnousemus ja istuminen Taivaassa Isän oikealle puolelle vasta sinetöi lopullisesti Jeesuksen nykyisen aseman "Herrana ja Messiaana". Vasta sen jälkeen voitiin kunnolla alkaa julistaa tätä uuden liiton sanomaa.
>>> Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi
Vasta uuden liiton astuttua voimaan voitiin julistaa näin. Uuden liiton myötä hänestä tuli meidän Vapahtajamme. Uuden liiton myötä hänestä tuli seurakunnan "pää".
Nämä lainaamasi jakeet eivät siis ota kantaa Jeesuksen olemukseen. Ne kertovat siitä, mikä on Jeesuksen asema, ja koska Jeesus on saanut nykyisen asemansa Jumalan suunnitelmassa. Sillä tunnettuahan on, etteivät Israelin kansan profeetat vielä julistaneet Voideltua Pelastajaa, Yeshua Ha-Masiahia pelastustienä. Paavalikin todistaa siitä, että vasta ajallaan Jumala teki tiettäväksi tämän salaisuuden, joka kuitenkin oli suunniteltu jo ennen maailman perustamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1342734Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2642326Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?221423- 1151092
- 971050
Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa
Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar2041023Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee13942Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla
Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La57841Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.281794Mistä juttelit viimeisen kerran
Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.50781