Voiko yksityisellä lääkäriasemalla vastaanottoa pitävä lääkäri kirjoittaa lähetteen kunnallisen terveyskeskuksen laboratorio- röngten- tms. tutkimuksiin? Vai onko ne tutkimukset myös hoidettava yksityispuolella?
Yksityinen lääkäriasema ja lähete
3
6340
Vastaukset
- Heppu
Yksityisellä lääkäriasemalla toimiva lääkäri ei voi "määrätä" mitään tutkimuksia otettavaksi julkisella puolella. Lääkäri voi tehdä lähetteen julkisen puolen sairaalaan, esittää ehdotuksensa ja toivoa että vastaanottava lääkäri on samaa mieltä tutkimusten tarpeellisuudesta. Pelkkää labra/röntgenpyyntöä ei voi esittää, vaan jos yksityiseltä lähettää potilaan julkiselle puolelle, se tarkoittaa samassa potilaan hoidon siirtymistä kysymyksenasettelun osalta lähetteen vastaanottajalle. Lähetteen käsittelyä tietysti joutuu odottamaan ihan saman ajan kuin kaikki muutkin julkiselle menevät.
Järjestelmää kuitenkin usein "väärinkäytetään" siten, että yksityisellä toimiva julkisen sairaalan ylilääkäri/osastonylilääkäri/tms. tekee lähetteen "omaan" sairaalaansa, jossa vastaanottavana lääkärinä toimii hänen julkisvirkansa alainen lääkäri tai hän itse. Tällöin, luettuaan lähetteen, lääkäri on epäsuorasti saanut "esimieheltään" kehoituksen toimia jollain tavalla....
Eli periaatteessa tällainen lähetekäytäntö ei tule kysymykseen, mutta menemällä oikean lääkärin pakeille käytäntöä voi kiertää. Paljon vaikuttaa tietysti tutkimusten/vaivan laatu/kiireellisyys/jne. - lähetteen saaanut
Minä ainakin olen saanut lähetteen yksityiseltä lääkäriltä terevyskeskukseen röntgeniin ja laboratoriokokeisiin. Toki terveyskeskus veloittaa ko. tutkimuksista ja kuvista. Soitin sitten kuvista ja kokeista yksityiselle missä kävin ja hän myös antoi jatkohoidon.
- Ammattilainen
Voi hyvänen aika, jos menet yksityisen lääkäriaseman lähetteellä paikalliselle terveysasemalle, et saa senttiäkään Kelan korvausta, eivätkä kunnat mielellään ota yksityisen puolen potilaita esim. rtg-tutkimuksiin. Siis jos Kelan korvausta haluat, niin yksityinen lääkäri ja laboratorio tai rtg-laitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad961535- 541053
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että403921- 163900
- 56743
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124737- 51678
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38645- 57641
- 76632