Ekumeeniskirkollinen harhahenki on tunkeutunut monin tavoin elävässä uskossa olevien toimintaan. Opillinen sekaannus valtaa alaa.
Olen kuullut, että uskossa olevat ja kasteella käyneet päästävät jossain kastamattomia ehtoollisyhteyteen. Tätä tapahtuu jo helluntaiseurakunnissakin. Se on vakava rikos seurakuntaa vastaan.
Jokainen Raamattua tunteva tietää varmuudella, ettei alkuseurakunnassa päästetty kastamattomia ehtoolliselle.
Kenelle ehtoollinen?
139
3068
Vastaukset
- ei uskota
Missä helluntaiseurakunnassa annetaan ehtoollista kastamattomille?
Kerro se. Myös kastamattomat voivat osallistua ehtoolliselle.
"Ehtoollinen:(Helluntailiikkeessä) Seurakunta viettää Herran ehtoollista Jeesuksen antaman esimerkin mukaan. Leivän ja viinin nauttiminen on Jeesuksen Kristuksen muistoateria, jossa hän on itse läsnä. Ehtoollisessa julistetaan Jeesuksen kuolemaa ja sen kautta saatavaa syntien anteeksiantamusta. Ehtoolliselle voivat osallistua kaikki Jeesukseen uskovat ja uskovina kastetut.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntaiherätys
Paikallisseurakunnat ovat tietenkin itsenäisiä ja voivat siten halutessaan käyttää myös, mitä tahansa muita tapoja.- veli.vapaa
oikeassa, sillä ehtoollisen rajoittaminen vain kastetuille on helluntaiopin oma sääntö. Lisäksi se on erilainen sen eri paikallisjärjestöissä. Joissakin annetaan ehtoollinen kaikille Jeesuksen seuraajille, toisissa vain helluntaikirkon kastetuille jäsenille. Rajoitus ei perustu Raamattuun.
- rajoitus.
veli.vapaa kirjoitti:
oikeassa, sillä ehtoollisen rajoittaminen vain kastetuille on helluntaiopin oma sääntö. Lisäksi se on erilainen sen eri paikallisjärjestöissä. Joissakin annetaan ehtoollinen kaikille Jeesuksen seuraajille, toisissa vain helluntaikirkon kastetuille jäsenille. Rajoitus ei perustu Raamattuun.
Helluntaiseurakunnat ovat yhä suuremmassa määrin siirtymässä ehtoollisen viettoon, jossa ehtoollinen tarjoillaan kaikille uskoville seurakuntaan katsomatta. Luterialisessa kirkossa ehtoollinen on rajattu vain kastetetuille kirkon jäsenille, eikä asiasta ole koskaann edes keskusteltu.
veli.vapaa kirjoitti:
* Taas yksi todiste omasta suustas, että et tunne Jeesusta henkohtaisesti, elikkä, et ole uudsetisyntynyt !
* Ateistin, ja uskovien rienaajan kanssa istut väärälle ehtoolis pöytään, kas kun et tarjoa Saatanallekkin ehtoolista, koska antikristuksen hengessä uskovia ahdistva Pe.ku kelpaa sinnulle uskonveljeksi.
* Ette kuulu kumpikaan Kristuksen ruumiiseen, ettekä näinollen ole osalliset Kristuksen ruumiista ja verestä, olette Juudaksia!- veli.vapaa
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Taas yksi todiste omasta suustas, että et tunne Jeesusta henkohtaisesti, elikkä, et ole uudsetisyntynyt !
* Ateistin, ja uskovien rienaajan kanssa istut väärälle ehtoolis pöytään, kas kun et tarjoa Saatanallekkin ehtoolista, koska antikristuksen hengessä uskovia ahdistva Pe.ku kelpaa sinnulle uskonveljeksi.
* Ette kuulu kumpikaan Kristuksen ruumiiseen, ettekä näinollen ole osalliset Kristuksen ruumiista ja verestä, olette Juudaksia!eivät pysäytä Pyhän Hengen työtä meissä, joiden ainoa totuus on Jeesus Kristus.
veli.vapaa kirjoitti:
eivät pysäytä Pyhän Hengen työtä meissä, joiden ainoa totuus on Jeesus Kristus.
edes alkamaan ! Vastustat Pyhää Henkeä, kiltämllä Jeesusken Pyhästä Hengestä syntyneeksi, väität omassa järjen päätelmissäsi kaikkivaltiasta Jumalaa Joosefin poijjaks!
* Veli.vapaa ei ole vapaa, ennenkuin Jumalan Poika Jeesus Kristus saa sinut vapauttaa, ensimmäiseksi haroppisuudestasi, palvelet ainoastaan antikristusta tuossa tilassasi. Olet eksyksissä, ja eksytät niitä, jotka erehtyvät sinua kuulemaan ja oppisi omaksumaan. Et ainoastaan sinä joudu harhasi vuoksi vahinkoon, vaan vedät muknasi kaikki joita olet onnistunut harhauttamaan !
* Turhaa on sitten aikanasi, kun olet Vanhurskaan Viisaan edessä, että et tiennyt ? Tiedät mistä ja kuinka voit löytää Jeesuksen Jumalan Pojan pelastajaksesi !- veli.vapaa
Mohikaani_27 kirjoitti:
edes alkamaan ! Vastustat Pyhää Henkeä, kiltämllä Jeesusken Pyhästä Hengestä syntyneeksi, väität omassa järjen päätelmissäsi kaikkivaltiasta Jumalaa Joosefin poijjaks!
* Veli.vapaa ei ole vapaa, ennenkuin Jumalan Poika Jeesus Kristus saa sinut vapauttaa, ensimmäiseksi haroppisuudestasi, palvelet ainoastaan antikristusta tuossa tilassasi. Olet eksyksissä, ja eksytät niitä, jotka erehtyvät sinua kuulemaan ja oppisi omaksumaan. Et ainoastaan sinä joudu harhasi vuoksi vahinkoon, vaan vedät muknasi kaikki joita olet onnistunut harhauttamaan !
* Turhaa on sitten aikanasi, kun olet Vanhurskaan Viisaan edessä, että et tiennyt ? Tiedät mistä ja kuinka voit löytää Jeesuksen Jumalan Pojan pelastajaksesi !kommentoida turhaa posaskaasi.
- käytäntö
rajoitus. kirjoitti:
Helluntaiseurakunnat ovat yhä suuremmassa määrin siirtymässä ehtoollisen viettoon, jossa ehtoollinen tarjoillaan kaikille uskoville seurakuntaan katsomatta. Luterialisessa kirkossa ehtoollinen on rajattu vain kastetetuille kirkon jäsenille, eikä asiasta ole koskaann edes keskusteltu.
Tässä kyllä teoria ja käytäntö ovat toista. Käytännösssä kuka tahansa saa kyllä ehtoollisen kummassa tahansa valtionkirkoistamme. Helluntaiseurakunnassa, jossa jäsenet tunnetaan näin ei ole jos seurakunta on päätänyt jättää muut kuin jäsenensä ehtoollisen ulkopuolelle.
- J Edgar
Kirkkoon kuulumaton ateistikin pääsee kasteelle. Kukaan ei kysy mitään todistusta.
- Nimsi
J Edgar kirjoitti:
Kirkkoon kuulumaton ateistikin pääsee kasteelle. Kukaan ei kysy mitään todistusta.
>>>Kirkkoon kuulumaton ateistikin pääsee kasteelle. Kukaan ei kysy mitään todistusta.
- tietoa...
Miltä tuntuu seurakuntalaisina toimia Jeesusta pilkaten?
Esimerkiksi tekemällä Jeesuksesta ulostetta!!!
Matteus 15:17-20
17. Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
18. Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
19. Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
20. Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."
Tämä osa on tärkeä huomioida koskien vääriä ja harhaanjohtavia oppeja. Jos juot Jeesuksen verta ja syöt Jeesuksen lihaa, niin ainut mihin olet yhtynyt on uloste. Toinen seikka mihin aina täytyy kinnittää huomiota, on kaikki sanat jotka ovat harhaanjohtavia. Piru mielessä saa ihmisen käyttämään sanoja jotka herjaavat kaikkea mikä on pyhää k.e. että se esittää lapsen olevan syntinen ja perisyntinen. Sen sanat osoittaa aina sellaiseen mikä se voi jossain mielessä viedä k.e. henki, veri, liha, sydän ja taivas, mutta se ei koskaan osoita sieluun.
Kiinnitä aina huomio siihen mitä sanotaan. Riippumatta siiitä mitä Raamattuun on kirjoitettu ja mitä siitä opetetaan, niin ajatukset, sanat ja teot ei kumpua sydämestä, vaan mielestä. Piru ei halua että kiinnität huomion toisen tai omaan mieleesi, koska sinä voit tuhota sen. Jos sanat, oppi tai teot ovat Liiton Lain vastaisia missään mielessä, silloin mielessä on paholainen.
Matteus 26:26-29
Isä ei juo viiniä verenä, mutta juo viiniä viininä kanssamme kun hän tulee.
Markus 14:22-25
Luukas 22:17-20
Johannes 5:48-58
48. Minä olen elämän leipä.
49. Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.
50. Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.
51. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
52. Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
55. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
56. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
57. Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
58. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
Matteuksen, Markuksen Luukkaan ja Johanneksen kirjoitukset yhdistettynä kertoo sinulle sen, että Isä ei syö leipää ruumiina eikä juo viiniä verenä. Jos todella seuraat Isää, sinä et myöskää tee niin. Veri ei ole verta joka virtaa suonissamme, vaan veri vanhassa kielessä tarkoittaa perimää. Isän perimä on Luojasta, Sielujen Valtakunnasta, sinun Jumalasta.
1 Korinttilaiskirje 11:23-29
Korinttilaiskirjeessä kehoitetaan kaikkia henkilökohtaisesti arvoimaan onko ihmisen veren juonti ja ihmisen lihan syönti ihmisestä tai ei. Ihmisen veren juonti ja lihan syönti on kuoleman julistamista, ja se on Luojan ja Sielujen Valtakunnan vastainen oppi. Joka ei osaa erottaa sitä mikä on ihmisestä ja mikä on eläimestä, juo ja syö tuomioksensa. Ei kukaan "yhdy Jeesukseen" hänen verta juomalla ja hänen lihaa syömällä, sillä hän tulee takaisin. Kun hän tulee, viimeistään silloin loppuu m.m. kannibaaliksi opettaminen, siitä voitte olla varmoja. Sopii asiaa miettiessä muistaa, että eläimissäkin on "sielullisesti" niin sivistyneitä, etteivät syö oman lajinsa lihaa puhumattakaan että joisivat lajinsa verta.
Ihminen, joka ymmärtää, tietää mitä vertauskuvat sanat "leipä" ja "veri" tarkoittavat tietää myös sen ettei itselleen tule turmiota syödä tai juoda.- Wihainen
Sinä häpäiset ehtoollisen jonka meidän Herramme on meille asettanut!
- hellari83
jo ehtoollisen säädöksissä se on erotettava muusta aterioinnista, joten sitä ei saa ajatella, niinkuin ajattelemme tavallisesta syömisestä.
Sillä me kerromme, olevamme syyllisiä Jeesuksen kuolemaa, me olemme häntä ruhjoneet ja haavoittaneet. Sillä Jeesuksen ristiin naulitsemiseen osallistui pakanat (mm. roomalaiset) sekä juutalaiset = Jumalan valittu kansa. Eli kaikki luomakunnan ihmiset ovat Jeesuksen kuolemaan yhtä syyllisiä.
Jeesus itse antoi ehtoollisen Juudakselle;
Johannes 13
26 "Jeesus vastasi: »Se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan«". Niin hän otti palan, kastoi sen ja antoi Juudaalle, Simon Iskariotin pojalle."
-- veli.vapaa
sillä Paavalikin totesi.
1. Kor. 1:17
Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan, ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. veli.vapaa kirjoitti:
sillä Paavalikin totesi.
1. Kor. 1:17
Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan, ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.* Väität Jeesusta syntiseksi, vaikka Hän joka ei synnistä tiennyt, tehtiin synniksi meidän tähtemme. " Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. " Ja sinä julkeat viistella ja sanoa Häntä ihmisen siittämksi Joosefin pojaksi, syntisen miehen syntiseksi pojaksi. Tyhmyyttää huipussaan !
- veli.vapaa
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Väität Jeesusta syntiseksi, vaikka Hän joka ei synnistä tiennyt, tehtiin synniksi meidän tähtemme. " Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. " Ja sinä julkeat viistella ja sanoa Häntä ihmisen siittämksi Joosefin pojaksi, syntisen miehen syntiseksi pojaksi. Tyhmyyttää huipussaan !
muistisi Mohikaani, todella huono. Tai sitten perkele asuu sinussa panetellaksesi jatkuvasti lähimmisiäsi.
Muuta "ilosanomaa" sinulla ei ole - valitettavasti. - Sinun "ilosanomasi"
veli.vapaa kirjoitti:
muistisi Mohikaani, todella huono. Tai sitten perkele asuu sinussa panetellaksesi jatkuvasti lähimmisiäsi.
Muuta "ilosanomaa" sinulla ei ole - valitettavasti.on panetella helluntailaisia,muuta oppia sinulla ei ole!
- veli.vapaa
Sinun "ilosanomasi" kirjoitti:
on panetella helluntailaisia,muuta oppia sinulla ei ole!
vaan totean heidän oppinsa olevan ihmissääntöjä ja tulkintoja, jotka ovat epäraamatullisia.
- Vanhamää
Miten olisi tällainen ongelmatapaus: luterilainen, aikuisiässä uudestisyntynyt joka kokee luterilaisen kasteopin ongelmalliseksi, mutta on pysytellyt "äitikirkkonsa" helmassa tai ainakin sen liepeellä katsellen hyvin huolissaan ja onnettomana sen ekumenisoitumista maailman kanssa sekä hajoamista erilaisiin virka-ym. vihkimis-, siunaamis-riitoihin? Eroamista yhä kurjempaan jamaan käyvästä kansankirkosta harkinnut jo useamman vuoden. Ei ole helppoa! Ongelmalapsi tahtoisi käydä helluntaiseurakunnassa myös ehtoollisella mutta ei kasteella? Hän kokee nimittäin sen yhden ihmisten suorittaman ja myöhemmin saamansa Pyhän Hengen kasteen olevan riittäviä itselleen. Perustelu: Apostolien teoissa on erilaista kastekäytäntöä, "ennen ja jälkeen" jo ollut alkuseurakunnissakin, mutta apostolit eivät ole jättäneet niitä hoitamatta sen mukaan mitä ne tarvitsevat. Heidän vakavin kysymyksensä näille koskee Pyhää Henkeä.
Ongelmalapsella on jo hengellistäkin ikää 30 vuotta!
Pahinta lienee kuitenkin näiden kahden yhtä rakkaan sisarusseurakunnan keskinäinen suvaitsemattomuus toisiaan kohtaan.
Onhan kasteen perusajatus: liittäminen Jeesuksen sovitustyöhön, kuitenkin molemmilla sama. Ajoitus ja tapa vain erilaisia. Molempi tapa voi jäädä turhaksi, sehän riippuu lopuksi ihmisestä miten hän itse siihen sitoutuu.
P.s. turha alkaa kinastelemaan miten kaste pitää "oikealla tavalla" suorittaa - en vastaa.- Yks-tämmönen
Voit nauttia ehtoollista ihan kotonakin, vaikka se seurakunnassakin tulisi voida tehdä
- hellari83
Hän on ikäisesi, kuuluu luterilaiseen seurakuntaan. Hän saa käydä ehtoollisella seurakunnassamme, hän haluaisi liittyä minun seurakuntaani, muttei mennä kasteelle, koska se on ristiriidassa sen kanssa, mitä hän sitä asiaa kohtaan tuntee sisimmässään. Minusta kastekysymyksessä on parasta kuunnella itseään, mikä tuntuu oikealta oman sydämen mukaan. Kun noudattaa oman sydämen ääntä, siinä tuskin voi tehdä väärin, ainakaan silloin, jos on antanut sydämensä Jeesukselle.
Mies ajattelee omasta seurakunnastaan ihan samoin kuin sinäkin. Uskon että asiaan vaikuttaa se, että se on aikoinaan ollut valtionkirkko, johon suurin osa suomalaisista kuului, eikä luterilainen seurakunta halua menettää asemaansa suurimpana seurakuntana. Jos luterilainen seurakunta pysyy suurimpana, ja siihen kuuluu suurin osa suomalaisista, niin sillä on myös paljon vaikutusvaltaa poliittisestikin. Nuo ovat varmasti eräiden luterilaisten tahojen syitä sen seurakunnan maallistumiseen.
Tilannetta voisin kuvata samanlaiseksi, kuin oli ennen Israelin kuningasten aikoihin, kun heillä oli epäjumalia palvovia vaimoja, ja he tahtoivat olla näille mieliksi. Siitä seurasi myös Israelin kansalaisten lankeaminen epäjumalien palvontaan.
Tässä on vain se ero, että luterilaisen seurakunnan tilanne on monimutkaisempi ja vaikeampi ratkaista, koska tilanteen alkusyyt ovat erilaiset, on tilanteen korjaaminenkin vaikeampaa. hellari83 kirjoitti:
Hän on ikäisesi, kuuluu luterilaiseen seurakuntaan. Hän saa käydä ehtoollisella seurakunnassamme, hän haluaisi liittyä minun seurakuntaani, muttei mennä kasteelle, koska se on ristiriidassa sen kanssa, mitä hän sitä asiaa kohtaan tuntee sisimmässään. Minusta kastekysymyksessä on parasta kuunnella itseään, mikä tuntuu oikealta oman sydämen mukaan. Kun noudattaa oman sydämen ääntä, siinä tuskin voi tehdä väärin, ainakaan silloin, jos on antanut sydämensä Jeesukselle.
Mies ajattelee omasta seurakunnastaan ihan samoin kuin sinäkin. Uskon että asiaan vaikuttaa se, että se on aikoinaan ollut valtionkirkko, johon suurin osa suomalaisista kuului, eikä luterilainen seurakunta halua menettää asemaansa suurimpana seurakuntana. Jos luterilainen seurakunta pysyy suurimpana, ja siihen kuuluu suurin osa suomalaisista, niin sillä on myös paljon vaikutusvaltaa poliittisestikin. Nuo ovat varmasti eräiden luterilaisten tahojen syitä sen seurakunnan maallistumiseen.
Tilannetta voisin kuvata samanlaiseksi, kuin oli ennen Israelin kuningasten aikoihin, kun heillä oli epäjumalia palvovia vaimoja, ja he tahtoivat olla näille mieliksi. Siitä seurasi myös Israelin kansalaisten lankeaminen epäjumalien palvontaan.
Tässä on vain se ero, että luterilaisen seurakunnan tilanne on monimutkaisempi ja vaikeampi ratkaista, koska tilanteen alkusyyt ovat erilaiset, on tilanteen korjaaminenkin vaikeampaa.kirjoitit näin; " Minusta kastekysymyksessä on parasta kuunnella itseään, mikä tuntuu oikealta oman sydämen mukaan. Kun noudattaa oman sydämen ääntä, siinä tuskin voi tehdä väärin, ainakaan silloin, jos on antanut sydämensä Jeesukselle. " ?
* Ei kaste ole kenenkään itsensä päätettävissä, siitä, mikä on kenenkin oman sydämen ääni ? Jeesus on antanut kaste käskyn, ja Raamattu apostolien kautta antaa selvät ohjeet kasteen toteuttamisen liittyvistä käytännöistä.
* Kasteelle menemättömyys , ja jatkuva siitä kieltätyminen on uppiniskaisuutta ja tottelmattomuutta, ja tottelemattomuus on syntiä, kun on kyse Jumalan antamasta selvästä käskystä !
* Tuntuu, että nyt Saatna käyttää kirkon kanssa surutelvien hallunailaisten lngettamiseksi vauvakastetta, ja yleensä kasteesta tekemällä toisarvoisen asian ! Vaikka kaste on osa pelastuksen kokonaisuutta.
* Alkuseurakunnan opetukset halutaan seilttää vanhoiksi ja kulttuurilliseksi nykyaikaan verrattuna, mutta se on Saatanan ansa. kaste on yhtä taärkeä kuin uudesisyntyminenkin. On eri asia, niikuin ryöväri ristillään tuli uskoon, mitään ulkoisia , kuten vasikaste upottamalla oli mahdotonta, silloin se ei estä pelastusta.
* Mutta muuten Jeesus sanoo, " Joka uskoo ja KASTETAAN, se pelastuu. " Ja seuraava opettaa sen, " Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. " Tuo kasteen pois jättäminen ei kumoa edellistä, " joka uskoo ja kastetaan, " vaan on tarkoitettu nimenomaan " ryövärin armon " saaneille.
* Kehoitan hellari83 sinua selittämään miehellesi totuuden kasteesta, ja niin kauan, että saat hänet ymmärtämään asian, ja sitten kasteelle, ensin hän tulee asia ymmärtää ja uskos se Jumalan antamaksi velvollisuudeksi. Jeesuskin otti kasteen, vaikka Hän on itse kasteen asettaja !
* Kaste on Kristuksen tunnustamisen ulkoinen merkki ja kuuliaisuuden askel uskon tiellä. Jos ei ota tätä toista askelta, uudestisyntymisen jälkeen, ei voi ottaa sitä kolmattakaan askelta, eikä siitä eteenpäin, vaan kasvu tyrehtyy siihen ! Kaste ei ole mikä tahansa rituaali, se on , niikuin jo sanoin, tärkeä osa kokonaisvaltaista pelastusta ja uskossa kavamisen edellytys. Se on myös ensimmäin uskon ja kuuliqsuuden koe, ketä uskot ja haluat totella?
* Raamatussa ei käsketä tottelemaan kirkkoja, eikä heidän astamiaan sakramenttejä, vaan on totteltva SANAA! Ja Sana on Jumala ! (Joh.1:1.)- benedi=siunattu
Yks-tämmönen kirjoitti:
Voit nauttia ehtoollista ihan kotonakin, vaikka se seurakunnassakin tulisi voida tehdä
ehtoolliselta väliltä nousten jalkasi!?
Saako ehtooliselta nousten pestä itse omat jalkansa? - Yks-tämmönen
benedi=siunattu kirjoitti:
Saako ehtooliselta nousten pestä itse omat jalkansa?jos ne ovat puhtaat. Ei Jeesus sen tähden opetuslasten jalkoja pessyt, että meidän pitäisi toisten jalkoja alkaa pesemään. Jeesus antoi siinä vertauskuvan palvelutehtävästä. Meidän tulisi palvella toisiamme, eikä elää itsekkäästi itsellemme.
Mark. 10:45
Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä." - hellari83
Mohikaani_27 kirjoitti:
kirjoitit näin; " Minusta kastekysymyksessä on parasta kuunnella itseään, mikä tuntuu oikealta oman sydämen mukaan. Kun noudattaa oman sydämen ääntä, siinä tuskin voi tehdä väärin, ainakaan silloin, jos on antanut sydämensä Jeesukselle. " ?
* Ei kaste ole kenenkään itsensä päätettävissä, siitä, mikä on kenenkin oman sydämen ääni ? Jeesus on antanut kaste käskyn, ja Raamattu apostolien kautta antaa selvät ohjeet kasteen toteuttamisen liittyvistä käytännöistä.
* Kasteelle menemättömyys , ja jatkuva siitä kieltätyminen on uppiniskaisuutta ja tottelmattomuutta, ja tottelemattomuus on syntiä, kun on kyse Jumalan antamasta selvästä käskystä !
* Tuntuu, että nyt Saatna käyttää kirkon kanssa surutelvien hallunailaisten lngettamiseksi vauvakastetta, ja yleensä kasteesta tekemällä toisarvoisen asian ! Vaikka kaste on osa pelastuksen kokonaisuutta.
* Alkuseurakunnan opetukset halutaan seilttää vanhoiksi ja kulttuurilliseksi nykyaikaan verrattuna, mutta se on Saatanan ansa. kaste on yhtä taärkeä kuin uudesisyntyminenkin. On eri asia, niikuin ryöväri ristillään tuli uskoon, mitään ulkoisia , kuten vasikaste upottamalla oli mahdotonta, silloin se ei estä pelastusta.
* Mutta muuten Jeesus sanoo, " Joka uskoo ja KASTETAAN, se pelastuu. " Ja seuraava opettaa sen, " Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. " Tuo kasteen pois jättäminen ei kumoa edellistä, " joka uskoo ja kastetaan, " vaan on tarkoitettu nimenomaan " ryövärin armon " saaneille.
* Kehoitan hellari83 sinua selittämään miehellesi totuuden kasteesta, ja niin kauan, että saat hänet ymmärtämään asian, ja sitten kasteelle, ensin hän tulee asia ymmärtää ja uskos se Jumalan antamaksi velvollisuudeksi. Jeesuskin otti kasteen, vaikka Hän on itse kasteen asettaja !
* Kaste on Kristuksen tunnustamisen ulkoinen merkki ja kuuliaisuuden askel uskon tiellä. Jos ei ota tätä toista askelta, uudestisyntymisen jälkeen, ei voi ottaa sitä kolmattakaan askelta, eikä siitä eteenpäin, vaan kasvu tyrehtyy siihen ! Kaste ei ole mikä tahansa rituaali, se on , niikuin jo sanoin, tärkeä osa kokonaisvaltaista pelastusta ja uskossa kavamisen edellytys. Se on myös ensimmäin uskon ja kuuliqsuuden koe, ketä uskot ja haluat totella?
* Raamatussa ei käsketä tottelemaan kirkkoja, eikä heidän astamiaan sakramenttejä, vaan on totteltva SANAA! Ja Sana on Jumala ! (Joh.1:1.)Minulla nimittäin on kasteen suhteen aivan erilainen käsitys kuin helluntailaisilla yleensä. Olen kyllä siitä aika monesti täällä maininnutkin eri yhteyksissä, kuin myös muillakin kristillisillä palstoilla.
Jos joku käsittää upotuskasteen ottamisen olevan tuplakaste... niin tehköön asian suhteen niinkuin hyväksi näkee. En minä ole Jumala, joka tietää mikä kaste on oikea... usko se on joka ihmisen pelastaa, kasteella ainoastaan liitetään seurakuntaan ja osoitetaan seurakunnalle ja Jumalalle että seurataan häntä. Mutta jos joku tuntee sisimmässään että lapsikaste oli hänelle oikea kaste, jonka hän on sydämessään kasteen merkityksenä tuntenut, ja pitäytyy siinä uskoon tultuaan, en näe siinä mitään väärää. Mutta jokainen voi tuntea asian eri tavalla. Tästä asiasta on niin monta eri käsitystä, kuin synnintunnossakin (toiselle lapsikaste on oikea ja toiselle upotuskaste, ja toiselle television katselu on syntiä ja toiselle ei), kummankin kannalta se on oikea ratkaisu, joka omassa sydämessä ja Raamattua tutkiessa oikealta tuntuu. - veli.vapaa
hellari83 kirjoitti:
Minulla nimittäin on kasteen suhteen aivan erilainen käsitys kuin helluntailaisilla yleensä. Olen kyllä siitä aika monesti täällä maininnutkin eri yhteyksissä, kuin myös muillakin kristillisillä palstoilla.
Jos joku käsittää upotuskasteen ottamisen olevan tuplakaste... niin tehköön asian suhteen niinkuin hyväksi näkee. En minä ole Jumala, joka tietää mikä kaste on oikea... usko se on joka ihmisen pelastaa, kasteella ainoastaan liitetään seurakuntaan ja osoitetaan seurakunnalle ja Jumalalle että seurataan häntä. Mutta jos joku tuntee sisimmässään että lapsikaste oli hänelle oikea kaste, jonka hän on sydämessään kasteen merkityksenä tuntenut, ja pitäytyy siinä uskoon tultuaan, en näe siinä mitään väärää. Mutta jokainen voi tuntea asian eri tavalla. Tästä asiasta on niin monta eri käsitystä, kuin synnintunnossakin (toiselle lapsikaste on oikea ja toiselle upotuskaste, ja toiselle television katselu on syntiä ja toiselle ei), kummankin kannalta se on oikea ratkaisu, joka omassa sydämessä ja Raamattua tutkiessa oikealta tuntuu.Jeesuksen lupaus Pyhän Hengen kasteesta, jonka ihminen saa tullessaan uskoon, ja syntyy uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi.
Ef.1.
11 Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan,
12 että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.
13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte KUULLEET TOTUUDEN SANAN, PELASTUKSENNE EVANKELIUMIN, USKOVIKSI TULTUANNE PANTU LUVATUN PYHÄN HENGEN SINETTI,
14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.
15 Sentähden, kun kuulin siitä uskosta, joka teillä on Herrassa Jeesuksessa, ja teidän rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan,
16 en minäkään lakkaa kiittämästä teidän tähtenne, kun muistelen teitä rukouksissani,
17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille VIISAUDEN ja ilmestyksen HENGEN hänen tuntemisessaan
Uudestisyntymisessä ihminen saa Jumalan lahjana Pyhän Hengen, ja hänestä on tullut Jumalan lapsi. Ilman SANASTA uudestisyntymistä ei ole pelastusta. Sen symbooli on kaste, jossa meissä oleva vanha upotetaan ja tilalle nousee uusi hengellinen ihminen. Mutta tärkeämpi on Pyhän Hengen kaste ihmisen uudestisyntyessä, koska se pelastaa ihmisen. - ei muutu
hellari83 kirjoitti:
Minulla nimittäin on kasteen suhteen aivan erilainen käsitys kuin helluntailaisilla yleensä. Olen kyllä siitä aika monesti täällä maininnutkin eri yhteyksissä, kuin myös muillakin kristillisillä palstoilla.
Jos joku käsittää upotuskasteen ottamisen olevan tuplakaste... niin tehköön asian suhteen niinkuin hyväksi näkee. En minä ole Jumala, joka tietää mikä kaste on oikea... usko se on joka ihmisen pelastaa, kasteella ainoastaan liitetään seurakuntaan ja osoitetaan seurakunnalle ja Jumalalle että seurataan häntä. Mutta jos joku tuntee sisimmässään että lapsikaste oli hänelle oikea kaste, jonka hän on sydämessään kasteen merkityksenä tuntenut, ja pitäytyy siinä uskoon tultuaan, en näe siinä mitään väärää. Mutta jokainen voi tuntea asian eri tavalla. Tästä asiasta on niin monta eri käsitystä, kuin synnintunnossakin (toiselle lapsikaste on oikea ja toiselle upotuskaste, ja toiselle television katselu on syntiä ja toiselle ei), kummankin kannalta se on oikea ratkaisu, joka omassa sydämessä ja Raamattua tutkiessa oikealta tuntuu.Ei näissä asioissa mennä eteen päin mutu-tuntumalla. R aamatun sana on vastaansanomattoman selvä. "Ottakkon KUKIN teistä kasteen". Apt. 2:38. Ei Jumalan tahto muutu sen perusteella, että jonkun mielestä lapsikaste on oikea. Lapsikaste on aina väärä kaste.
- R.yssä
benedi=siunattu kirjoitti:
Saako ehtooliselta nousten pestä itse omat jalkansa?likaset jalat ja huomaat, että ne myös haisee sonnalle, niin kanssakulkijoitten puhtauden vuoksihan sinä nouset ja menet kaikessa hiljaisuudessa pesemään omat jalkasi srk:n kylppäriin. Muista riisua kengät ja sukat vasta kylppärissä pois, ettei koko srk-sali haise sonnalle.
- raamatullinen tie
joissakin Helluntaiseurakunnissa on ehtoollisesta tehty sakramentti, jota saa nauttia
vain uskovina kastetut!
Raamatun mukaan ehtoollinen kuuluu kaikille uskoville. Ainoa rajoitus ehtoolliselle
osallistumiseen on se, mistä 1. Kor 11. kirjoittaa:
"Tutkikoon siis ihminen itseänsä JA NIIN SYÖKÖÖN TÄTÄ LEIPÄÄ JA JUOKOON TÄSTÄ MALJASTA"!!!!
Meidän ei ole käsketty tutkimaan toisiamme, sillä jokainen on itse vastuussa Jumalan edessä!
"Joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljasta...."
Ehtoollinen ei kuulu uskomattomille, mutta jokainen uskoontullut on oikeutettu nauttimaan sitä.
Sehän on myös vertauskuvallista siitä suuresta ehtoollisesta, jota vietetään taivaassa:
"Täst edes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin juon sitä teidän kanssanne uutena Isäni valtakunassa".
Valitettavasti ehtoollisesta on tehty Helluntaiseurakunnissa "kiritämisväline" kasteelle menoon,
mutta se ei ole Raamatun tarkoitus.
Ehtoollisessahan uskoontullut muistelee Kristuksen kärsimystä ja ylösnousemista, jota jokainen
uudestisyntynyt on oikeutettu tekemään!- Weijo Lindroos Turku
Raamatussa ei anneta mahdollisuutta, että joku voisi jäädä kastamattomaksi ja silti säilyä raamatullisessa uskossa. Uskoon tullut, joka kieltäytyy kasteesta, EI enää ole siinä uskossa, josta Raamattu puhuu.
Raamattu ei tunne käsitettä "kastamaton kristitty" !!!
Katso Pietarin opetukset kasteesta: Apt. 2:38; 10:47-48 ja 1 Piet. 3:21. Jokainen sana siinä on varma totuus.
Kasteesta kieltäytyvä uskova siirtyy antikristillisen henkivaikutuksen piiriin ja on kaikissa tapauksissa eksyttäjien leiriin lukeutuva (Gal. 1:8,9 ja 2:4,5). Niitä on Suomessakin yhä kasvava joukko. Hebr. 3:12,13; 4:1,2; 6:1-2. Myös sellaisten kanssa veljeilevät ovat sivussa Jumalan tahdon tieltä.
Valtaosa Suomen uskoon tulleista on tänä hetkenä tuossa eksyttäjien leireissä, eri uskonsuunnissa, ekumeniassa. Tämä on ikävä totuus, joka on raskas hyväksyä. Mutta vasta, kun hyväksymme totuuden, voimme tehdä asialle jotakin. Totuus saa meidät liikkeelle!
Tässäkin kohden tahdomme toimia rakkauden sanelemin ehdoin, joka ”ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa” (1 Kor. 13:6).
On aina muistettava, että kaikki Jumalan lapsiksi syntyneet ovat meille rakkaita, joita tahdomme armahtavasti auttaa oikealle tielle, irti harhautuneista uskonnoista, mm. luterilaisuudesta. Tämä on Jumalan tahdon tie! 2 Tes. 3:14-15. Ilm. 18:4. 2 Kor. 6:14-18. Jaak. 5:19-20.
Alkuseurakunnan aikana ei ollut mm. kiistelyä siitä, voiko kastamaton osallistua ehtoolliseen. Kastamattomia ei ollut.
Samaan tilanteeseen pitäydymme edelleen: Kastamattomia ei ole !!!
Korinttolaiskirje on kirjoitettu uskovina kastetuille (Apt. 18:8), joten sillä ei voida perustella kastamarttomien osallistumista ehtoolliseen.
Apt. 2:38 sanoo selvästi, että kaikkien tulee ottaa kaste. Jae 41 sanoo, että kaikki sanan hyväksyneet kastettiin. Kastetuista sitten sanotaan jakeessa 42, että "he pysyivät .. leivän murtamisessa" eli ehtoollisyhteydessä.
Jos joku on sitä mieltä, että kastamaton voi osallistua ehtoollisen viettoon, niin laittakoon tähän sitä puoltavan Raamatun kohdan. - Jos Raamatussa ei ole opetusta kastamattomien osallistumisesta ehtoolliseen, niin asia on käsitelty loppuun: Kastamaton ei voi ottaa osaa ehtoolliseen.
Aamen.
________ - veli.vapaa
on täsmälleen oikeassa. Helluntaikirkon kasteen tarkoitus on sama kuin EVL-kirkollakin, kastettava liitetään Helluntaikirkon ja "paikallisseurakunnan" jäsenyyteen. Siis kaste on liittäminen maalliseen rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan. Mitään muuta se ei tarkoita.
- veli.vapaa
Weijo Lindroos Turku kirjoitti:
Raamatussa ei anneta mahdollisuutta, että joku voisi jäädä kastamattomaksi ja silti säilyä raamatullisessa uskossa. Uskoon tullut, joka kieltäytyy kasteesta, EI enää ole siinä uskossa, josta Raamattu puhuu.
Katso Pietarin opetukset kasteesta: Apt. 2:38; 10:47-48 ja 1 Piet. 3:21. Jokainen sana siinä on varma totuus.
Kasteesta kieltäytyvä uskova siirtyy antikristillisen henkivaikutuksen piiriin ja on kaikissa tapauksissa eksyttäjien leiriin lukeutuva (Gal. 1:8,9 ja 2:4,5). Niitä on Suomessakin yhä kasvava joukko. Hebr. 3:12,13; 4:1,2; 6:1-2. Myös sellaisten kanssa veljeilevät ovat sivussa Jumalan tahdon tieltä.
Valtaosa Suomen uskoon tulleista on tänä hetkenä tuossa eksyttäjien leireissä, eri uskonsuunnissa, ekumeniassa. Tämä on ikävä totuus, joka on raskas hyväksyä. Mutta vasta, kun hyväksymme totuuden, voimme tehdä asialle jotakin. Totuus saa meidät liikkeelle!
Tässäkin kohden tahdomme toimia rakkauden sanelemin ehdoin, joka ”ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa” (1 Kor. 13:6).
On aina muistettava, että kaikki Jumalan lapsiksi syntyneet ovat meille rakkaita, joita tahdomme armahtavasti auttaa oikealle tielle, irti harhautuneista uskonnoista, mm. luterilaisuudesta. Tämä on Jumalan tahdon tie! 2 Tes. 3:14-15. Ilm. 18:4. 2 Kor. 6:14-18. Jaak. 5:19-20.
Alkuseurakunnan aikana ei ollut mm. kiistelyä siitä, voiko kastamaton osallistua ehtoolliseen. Kastamattomia ei ollut.
Korinttolaiskirje on kirjoitettu uskovina kastetuille (Apt. 18:8), joten sillä ei voida perustella kastamarttomien osallistumista ehtoolliseen.
Apt. 2:38 sanoo selvästi, että kaikkien tulee ottaa kaste. Jae 41 sanoo, että kaikki sanan hyväksyneet kastettiin. Kastetuista sitten sanotaan jakeessa 42, että "he pysyivät .. leivän murtamisessa" eli ehtoollisyhteydessä.
Jos joku on sitä mieltä, että kastamaton voi osallistua ehtoollisen viettoon, niin laittakoon tähän sitä puoltavan Raamatun kohdan. - Jos Raamatussa ei ole opetusta kastamattomien osallistumisesta ehtoolliseen, niin asia on käsitelty loppuun: Kastamaton ei voi ottaa osaa ehtoolliseen.
Aamen.
________myös ihmissääntöjen kannattaja, koska kaste ei ole välttämätön pelastumiseen, usko riittää.
- raamatullinen tie
Aamen.
________Jumalan sanaa.
Kyllä alkuaikoinakin oli kastamattomia uskovia.
Ap 19:1
Nämä opetuslapsethan olivat tulleet uskoon ja Paavali kastoi heidät myöhemmin!!!!
Samoin Ap 10:47 Korneliuksen kotiväki oli tullut uskoon kuultuaan julistusta, ja heidät kastettiin vasta jonkin ajan kuluttua!!!!
Ehtoolliskietoa kastamattomille on perusteltu Ap 2:42 mukaan, mutta silloinhan kastamaton
ei saisi osallistua rukoukseen eikä apostolien opetukseenkaan. Miksi tuosta poimitaan vain kaste????
Weijon kohdalla asia saa olla loppunkäsitelty, joten älä sekaannu enää tähän ketjuun! - ml213.
veli.vapaa kirjoitti:
myös ihmissääntöjen kannattaja, koska kaste ei ole välttämätön pelastumiseen, usko riittää.
Niin, itse kasteen puuttuminen ihmisen uskonelämästä ei vie ihmistä kadotukseen. tämäkin on totta.mutta, olen monasti huomannut, miten ihminen pitää tietoista kasteen ottamista pienenä asiana suurten asioiden rinnalla ja tämäkin on totta.
Mutta, josa ajatellaan tätä/kin asiaa ihmisen käyttäytymisen ja mielen kannalta, niin onko kasteen ottaminen sittenkään ihmiselle pieni asia.Ihminenhän,- joka ei ole ottanut kastetta, monasti pohtii ja ainakin reagoi tähän asiaan voimakkaasti ja jopa vuosia, jos ei vuosikymmeniä. Siis tämä kasteeseen reagoiminen kulkee uskon elämässä vuodesta toiseen.
Niin, sitä vain pohdin, jos kasteen ottaminen on pieni asia, niin mikä estää ihmistä olemaan uskollinen tässä pienessäkin asiassa ja näin vapautuu koko asiasta.Kuten Raamatussakin on ilmoituksia, jos ihminen ei ole uskollinen pienissä asioissa, niin hänelle tuottaa vaikeuksia olla myös uskollinen suuremmissa asioissa.
Mutta, toisaalta ihmisen tulisi olla erittäin rehellinen tässä asiassa itselleen eli onko todella tämä asia pikku asioihin kuuluva vai merkityksellinen asia.Nimittäin, monasti juuri uskonteot ja ojentautuminen uskonsa mukaan reagoittaa ympäristöä. Teoriassa pysymisen monasti ympäristö sietää, mutta jos ihminen alkaa elää todeksi "teoriaansa"/uskoaan, niin vasta silloin reagoidaan.
Itse ymmärrän, miten vasta kasteen ottamisen/kokemusperäinen asia, niin vasta ihminen tiedostaa mitä kasteen ottaminen on/oli. Esim. ihmisen uudestisyntymisen on ihmisen vaikea ymmärtää ja jopa tietää, jos siitä ei ole kokemusperäistä tietoa. Weijo Lindroos Turku kirjoitti:
Aamen.
________sinun kanssa samoilla linjoilla tässä kaste ja ehtoollisasiassa.
Ehtoollisen antaminen kastamattomalle on hyvin kyseenalainen toimenpide.
Mikä on sen motiivi? Onko motiivi ekumenia ts. halutaan hyväksyä toiseen seurakuntaan kuuluvat kastamattomat uskovat ja olla heidän kansaan (uskovien) yhteydessä? Tai onko kysymyksessä "kiltteys". Me uskovathan olemme "kilttejä" jotka hyväksyvät kaikki uskoa tunnustavat samanarvoisiksi uskoviksi. Ainakin meiltä odotetaan sitä. Usein sanotaankin: "Älä tuomitse niin ei sinuakaan tuomita". Mutta eihän ehtoollisen kieltäminen kastamattomalta uskovalta ole henkilön uskon kieltämistä. Kysymyshän on Jumalan Sanan totuudesta kiinni pitämisestä. Se on tärkeämpi kuin olla "kiltti" ihmisille ja saada ihmisten hyväksynnän ja kiitoksen.
Jos nämä em. mainitsemani asiat ovat motiivina, syyllistymme ulkokultaisuuteen, ts. teeskentelyyn mihin Pietarikin syyllistyi. Pietari oli Kristuksen apostoli ja kuitenkin hän syyllistyi teeskentelyyn (Gal 2:11-14). Pietari sai ojennusta toiselta voimakkaalta Herran palvelijalta apostoli Paavalilta. Näin tämänkin ajan seurakunta voi syyllistyä teeskentelyyn. Mutta kuka ojentaa teeskentelijää Herran antamalla auktoriteetilla? Sinä annoit pasuunan soida kiitettävän voimakkaasti ja selvästi.
Jos ajatellaan vielä tätä ekumeniaa ja ehtoollisyhteyttä kastamattomien kanssa, se on Jumalan Sanan ilmoituksen hylkäämistä tai vähintään sen latistamista. Jumala ei varmasti siitä pidä. Jos oikein olen ymmärtänyt, vanhaan hyvään aikaan ei helluntaiseurakunnat voineet edes ajatella ehtoollisyhteyttä kastamattomien kanssa. Mikä nyt on kun sitä joidenkin taholta jopa vaaditaan? Olivatko entiset edesmenneet pastorit, saarnaajat ja evankelistat sekä opettajat väärässä kun seurasivat yksinkertaista mutta helposti ymmärrettävää Raamatun opetusta uskoon tulosta, kasteesta, ja sen kautta seurakunta- ja ehtoollisyhteydestä. Se joka kieltäytyy uskovana upotuskasteesta, ei ole kuuliainen Apt. 2. luvun selvälle opetukselle eikä myöskään Jeesuksen opetukselle Mark 16:16. Jumalan palvelijan ei saisi opetuksellaan eikä toiminnallaan tuke tällaista tottelemattomuutta. Hänen tulee ojentaa siitä.
Kastamattoman ottaminen ehtoollisyhteyteen on kastamattomuuden hyväksymistä. Jos tämä oppi laajenee, minkä se tekeekin jos sitä ei pysäytetä, se kumoaa Jumalan Sanan ilmoituksen upotuskasteesta seurakunnissa. Upotuskastetta ei enää vaadita kenellekään. Näin se syrjäyttää uskovien kastetoimitukset. Kompromisseihin lähdettyä voidaan Raamatullisen kasteen tilalle ottaa vauvavalelu. Sitten nämä kompromissit leviäisivät uskon elämän muillekin alueille.
Jeesus käski kastaa kaikki uskoon tulleet. Apostolit kastoivat kaikki uskoon tulleet. Mutta ... nyt me modernit "valistetut kristityt," mehän tiedämme ja ymmärrämme paremmin ja siksi me..... Miksi ihmeessä näitä vanhoja Raamatun totuuksia on alettu kyseenalaistamaan ja jopa muuttamaan?
Herätys! Pitäkäämme Jumalan Sanasta kiinni ja julistakaamme sitä selvästi.
Pasuuna antakoon selvän äänen tässäkin asiassa!jaikal kirjoitti:
sinun kanssa samoilla linjoilla tässä kaste ja ehtoollisasiassa.
Mikä on sen motiivi? Onko motiivi ekumenia ts. halutaan hyväksyä toiseen seurakuntaan kuuluvat kastamattomat uskovat ja olla heidän kansaan (uskovien) yhteydessä? Tai onko kysymyksessä "kiltteys". Me uskovathan olemme "kilttejä" jotka hyväksyvät kaikki uskoa tunnustavat samanarvoisiksi uskoviksi. Ainakin meiltä odotetaan sitä. Usein sanotaankin: "Älä tuomitse niin ei sinuakaan tuomita". Mutta eihän ehtoollisen kieltäminen kastamattomalta uskovalta ole henkilön uskon kieltämistä. Kysymyshän on Jumalan Sanan totuudesta kiinni pitämisestä. Se on tärkeämpi kuin olla "kiltti" ihmisille ja saada ihmisten hyväksynnän ja kiitoksen.
Jos nämä em. mainitsemani asiat ovat motiivina, syyllistymme ulkokultaisuuteen, ts. teeskentelyyn mihin Pietarikin syyllistyi. Pietari oli Kristuksen apostoli ja kuitenkin hän syyllistyi teeskentelyyn (Gal 2:11-14). Pietari sai ojennusta toiselta voimakkaalta Herran palvelijalta apostoli Paavalilta. Näin tämänkin ajan seurakunta voi syyllistyä teeskentelyyn. Mutta kuka ojentaa teeskentelijää Herran antamalla auktoriteetilla? Sinä annoit pasuunan soida kiitettävän voimakkaasti ja selvästi.
Jos ajatellaan vielä tätä ekumeniaa ja ehtoollisyhteyttä kastamattomien kanssa, se on Jumalan Sanan ilmoituksen hylkäämistä tai vähintään sen latistamista. Jumala ei varmasti siitä pidä. Jos oikein olen ymmärtänyt, vanhaan hyvään aikaan ei helluntaiseurakunnat voineet edes ajatella ehtoollisyhteyttä kastamattomien kanssa. Mikä nyt on kun sitä joidenkin taholta jopa vaaditaan? Olivatko entiset edesmenneet pastorit, saarnaajat ja evankelistat sekä opettajat väärässä kun seurasivat yksinkertaista mutta helposti ymmärrettävää Raamatun opetusta uskoon tulosta, kasteesta, ja sen kautta seurakunta- ja ehtoollisyhteydestä. Se joka kieltäytyy uskovana upotuskasteesta, ei ole kuuliainen Apt. 2. luvun selvälle opetukselle eikä myöskään Jeesuksen opetukselle Mark 16:16. Jumalan palvelijan ei saisi opetuksellaan eikä toiminnallaan tuke tällaista tottelemattomuutta. Hänen tulee ojentaa siitä.
Kastamattoman ottaminen ehtoollisyhteyteen on kastamattomuuden hyväksymistä. Jos tämä oppi laajenee, minkä se tekeekin jos sitä ei pysäytetä, se kumoaa Jumalan Sanan ilmoituksen upotuskasteesta seurakunnissa. Upotuskastetta ei enää vaadita kenellekään. Näin se syrjäyttää uskovien kastetoimitukset. Kompromisseihin lähdettyä voidaan Raamatullisen kasteen tilalle ottaa vauvavalelu. Sitten nämä kompromissit leviäisivät uskon elämän muillekin alueille.
Jeesus käski kastaa kaikki uskoon tulleet. Apostolit kastoivat kaikki uskoon tulleet. Mutta ... nyt me modernit "valistetut kristityt," mehän tiedämme ja ymmärrämme paremmin ja siksi me..... Miksi ihmeessä näitä vanhoja Raamatun totuuksia on alettu kyseenalaistamaan ja jopa muuttamaan?
Pasuuna antakoon selvän äänen tässäkin asiassa!sitten pieneen vähemmistöön helluntailaisuuden sisällä.
Noudatat luterilaisten käytäntöä, toisaalta luterilaisen kirkon jäsenet on kaikki kastettu ja kirkon mielestä samalla uudestisyntyneet ja saaneet Pyhän Hengen, joten heillä rajat on helppo vetää.- Kastettu
veli.vapaa kirjoitti:
on täsmälleen oikeassa. Helluntaikirkon kasteen tarkoitus on sama kuin EVL-kirkollakin, kastettava liitetään Helluntaikirkon ja "paikallisseurakunnan" jäsenyyteen. Siis kaste on liittäminen maalliseen rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan. Mitään muuta se ei tarkoita.
tiedän Luterilaisia,jotka ovat käyneet kastattamassa itsensä
helluntaiseurakunnassa,vaikka eivät ole siihen liittyneet,
samoin Vapaakirkossa on käyty kasteella,ilman,että on
siihen seurakuntaan liitytty. - +alempana+
jaikal kirjoitti:
Pasuuna antakoon selvän äänen tässäkin asiassa!esim meidän seurakunnassa uskoon tullut voi joutua odottamaan kastetta viikkoja, jopa kuukausia. Eikä johdu uskoon tulleesta vaan srk:n johdosta. Olisi mielestäni väärin, ettei uskoon tullut voisi osallistua kodeissa leivän murtamiseen. Alkuseurakunnassahan leipä murrettiin useimmin kodeissa joissa uskovat kokoontuivat. Tosin silloin ei tarvinnut odottaa kastettakaan, mutta nyt joutuu odottamaan. Toivottavasti ei kaikissa seurakunnissa.
Aamen.
________kuvaavat meidän kuolemistamme yhdessä Kristuksen kanssa, (1.Kor. 11:26; Room. 6:3) ja Jeesus hyväksyi toisen ryövärin MIELEN MUUTOKSEN pelastukseen riittäväksi ilman sen kummempia "hätäkasteita"!
-- todé*
veli.vapaa kirjoitti:
helluntailiikkeen ja luterilaisen kirkon kasteella. Luterilaisuudessa kaste merkitsee paikallissrk liittymisen lisäksi Jumalan lapseksi tulemista, uudestisyntymistä, kun taas helluntailaisuudessa uudstisyntyminen ei tapahdu kasteessa. Ero on siis todella suuri.
Tosiasiassahan harvempi luterilainen uskoo enään "kasteen armoon". - raamatullinen tie
jaikal kirjoitti:
Pasuuna antakoon selvän äänen tässäkin asiassa!kysymys mistään ekumeniasta vaan siitä,
että kun joku ihminen on tullut uskoon ja tulee ehtoollistilaisuuteen, niin eikö
hänelle saisi antaa osallisuutta "Kristuksen ruumiiseen ja vereen."???
Jos hän kelpaa Jumalalle, niin miksi hän ei kelpaa helluntalaisille????
Sanot:
"Kastamattoman ottaminen ehtoollisyhteyteen on kastamattomuuden hyväksymistä."
EIHÄN TÄSTÄ OLE KYSYMYS!!!!!
Ekumenia-asiat ovat aivan eri jutta ja Helluntaherätyshän ei ole osallinen sellaiseen
toimintaan!!!
Raamattu EI KIELLÄ UUDESTISYNTYNEELTÄ osallistumista ehtoolisen viettoon!!!
Moni haluaa vain kiristää tällä asialla ihmisiä kasteelle!!!! Ei anneta Jumalalle aikaa tehdä työtään
uskoontulleen elämässä. - veli.vapaa
todé* kirjoitti:
helluntailiikkeen ja luterilaisen kirkon kasteella. Luterilaisuudessa kaste merkitsee paikallissrk liittymisen lisäksi Jumalan lapseksi tulemista, uudestisyntymistä, kun taas helluntailaisuudessa uudstisyntyminen ei tapahdu kasteessa. Ero on siis todella suuri.
Tosiasiassahan harvempi luterilainen uskoo enään "kasteen armoon".helluntaikirkolla ja evl-kirkolla on täsmälleen sama pyrkimys. Molempien kasteessa kastettava LIITETÄÄN kyseisen uskonnollisenjärjestön/instituution jäseneksi.
Kyse ei ole Jeesuksen seurakunnasta, koska Hän itse valitsee keitä ovat Hänen seurakuntaan kuuluvat. raamatullinen tie kirjoitti:
kysymys mistään ekumeniasta vaan siitä,
että kun joku ihminen on tullut uskoon ja tulee ehtoollistilaisuuteen, niin eikö
hänelle saisi antaa osallisuutta "Kristuksen ruumiiseen ja vereen."???
Jos hän kelpaa Jumalalle, niin miksi hän ei kelpaa helluntalaisille????
Sanot:
"Kastamattoman ottaminen ehtoollisyhteyteen on kastamattomuuden hyväksymistä."
EIHÄN TÄSTÄ OLE KYSYMYS!!!!!
Ekumenia-asiat ovat aivan eri jutta ja Helluntaherätyshän ei ole osallinen sellaiseen
toimintaan!!!
Raamattu EI KIELLÄ UUDESTISYNTYNEELTÄ osallistumista ehtoolisen viettoon!!!
Moni haluaa vain kiristää tällä asialla ihmisiä kasteelle!!!! Ei anneta Jumalalle aikaa tehdä työtään
uskoontulleen elämässä.>>>Ei tässä olekkaan kysymys mistään ekumeniasta vaan siitä, että kun joku ihminen on tullut uskoon ja tulee ehtoollistilaisuuteen, niin eikö
hänelle saisi antaa osallisuutta "Kristuksen ruumiiseen ja vereen."???Jos hän kelpaa Jumalalle, niin miksi hän ei kelpaa helluntalaisille????>Sanot: "Kastamattoman ottaminen ehtoollisyhteyteen on kastamattomuuden hyväksymistä."
EIHÄN TÄSTÄ OLE KYSYMYS!!!!!Raamattu EI KIELLÄ UUDESTISYNTYNEELTÄ osallistumista ehtoolisen viettoon!!!>Moni haluaa vain kiristää tällä asialla ihmisiä kasteelle!!!!> Ei anneta Jumalalle aikaa tehdä työtään uskoontulleen elämässä.- todé*
veli.vapaa kirjoitti:
helluntaikirkolla ja evl-kirkolla on täsmälleen sama pyrkimys. Molempien kasteessa kastettava LIITETÄÄN kyseisen uskonnollisenjärjestön/instituution jäseneksi.
Kyse ei ole Jeesuksen seurakunnasta, koska Hän itse valitsee keitä ovat Hänen seurakuntaan kuuluvat.ei ole kyse sinun tuntemasi Jeesuksen seurakunnasta. Arvaan, että tämä Jeesus on sattumoisin valinnut juuri sinut seurakuntaansa.
- - on totta
Aamen.
________Sanojen välimerkitkin ovat totta.
- raamatullinen linja
jaikal kirjoitti:
>>>Ei tässä olekkaan kysymys mistään ekumeniasta vaan siitä, että kun joku ihminen on tullut uskoon ja tulee ehtoollistilaisuuteen, niin eikö
hänelle saisi antaa osallisuutta "Kristuksen ruumiiseen ja vereen."???Jos hän kelpaa Jumalalle, niin miksi hän ei kelpaa helluntalaisille????>Sanot: "Kastamattoman ottaminen ehtoollisyhteyteen on kastamattomuuden hyväksymistä."
EIHÄN TÄSTÄ OLE KYSYMYS!!!!!Raamattu EI KIELLÄ UUDESTISYNTYNEELTÄ osallistumista ehtoolisen viettoon!!!>Moni haluaa vain kiristää tällä asialla ihmisiä kasteelle!!!!> Ei anneta Jumalalle aikaa tehdä työtään uskoontulleen elämässä.tyypillinen oikeaoppisen helluntailaisen vastaus. Siinä ei anneta paljon arvoa toisen uskolle
tai Jumalan työlle tai keskeneräiselle kasvuprosessille.
Kaiken pitää tapahtua opitun helluntaikäsikirjan mukaan.
Minä itse olen tavannut joitakin uskoontulleita henkilöitä, jotka ovat loukkaantuneet siitä, että heille ei
annettu ehtoollista. No, Jaikalin mukaan tällaiset eivät varmaan olleetkaan uskossa!!!!
He kelpasivat kyllä Jeesukselle mutta eivät helluntaiseurakunnan ehtoollispöytään!
Mahtaakohan Jaikal evätä heiltä pääsyn myös taivaalliselle ehtoollisaterialle, jonka eräs
vertauskuva myös maanpäällinen ehtoollinen on?
Raamattu ei anna muuta ojhjetta ehtoollisenvietolle kuin sen, että henkilön pitää olla uskossa ja
pitää tutkia itseään ja tuomita itsensä, jolloin Jumalankaan ei tuomitse häntä.
1. Kor 11
Me emme elä valtettavasti enää alkuseurakunnan aikaa, vaan historian kehityksestä johtuen meillä
on erilaisia seurakuntia!! Tuollainen omahyväinen käsitys, että vain meillä olisi oikea oppi ja tapa
viettää ehtoollista on tyypillistä farisealaisuutta.
Raamatuullinen linja on:
"Kunhan vain vaellamme samaa tietä" ja tälle tielle kuuluu myös ehtoollinen.
Miksihän Jaikal ei kiellä myös "apostolien opetusta tai rukoukseen tulemista" niiltä, jotka
eivät ole vielä käyneet uskovien kasteella????
Sehän olisi tosi raamatullinen linja!!!! - jaikall
raamatullinen linja kirjoitti:
tyypillinen oikeaoppisen helluntailaisen vastaus. Siinä ei anneta paljon arvoa toisen uskolle
Minä itse olen tavannut joitakin uskoontulleita henkilöitä, jotka ovat loukkaantuneet siitä, että heille ei
annettu ehtoollista. No, Jaikalin mukaan tällaiset eivät varmaan olleetkaan uskossa!!!!
He kelpasivat kyllä Jeesukselle mutta eivät helluntaiseurakunnan ehtoollispöytään!
Mahtaakohan Jaikal evätä heiltä pääsyn myös taivaalliselle ehtoollisaterialle, jonka eräs
Raamattu ei anna muuta ojhjetta ehtoollisenvietolle kuin sen, että henkilön pitää olla uskossa ja
1. Kor 11
Me emme elä valtettavasti enää alkuseurakunnan aikaa, vaan historian kehityksestä johtuen meillä
on erilaisia seurakuntia!! Tuollainen omahyväinen käsitys, että vain meillä olisi oikea oppi ja tapa
Raamatuullinen linja on:
Miksihän Jaikal ei kiellä myös "apostolien opetusta tai rukoukseen tulemista" niiltä, jotka
Sehän olisi tosi raamatullinen linja!!!!löytyy edellisestä vastauksestani.
Se on se kirjoitus johon sinä vastasit.
lue se ajatuksen kanssa. Jumalan Sana on
TIE totuus ja elämä(ksi). - raamatullinen linja
jaikall kirjoitti:
löytyy edellisestä vastauksestani.
Se on se kirjoitus johon sinä vastasit.
lue se ajatuksen kanssa. Jumalan Sana on
TIE totuus ja elämä(ksi).tyypillistä farisealaista omahyväisyyttä!
Raamatusta et saa sille tukea, mutta vanha helluntaotraditiohan on sellaista!
Käyttäydyt juuri samoin, kun leviitta Jeesuksen vertauksessa laupiaasta samarialaisesta.
Hän löi rintoihinsa ja ylpeili iokeaoppisuudellaan.
Joskus jouituu ihmetelemään helluntailaisten kovasydämisyyttä, joka naamiodaan oikea-
oppisuuden kaapuun!
Ei Jeesus suotta sanonut heistä:
"Te nielette kamelin mutta siivilöitte hyttysen". - Näin 1+8
tyypillinen oikeaoppisen helluntailaisen vastaus. Siinä ei anneta paljon arvoa toisen uskolle
1. Kor 11
Raamatuullinen linja on:
Sehän olisi tosi raamatullinen linja!!!!Miksi sanoit jaikalin opetusta oikeaoppiseksi helluntailaiseksi? Hän opettaa pyhän raamatun linjaa.
Helluntailaisuudessa kylläkin usein on raamatun linja, kuten sinun edellisestä kirjoituksestasikin käy ilmi.. - uskovana kastettu
1. Kor 11
Raamatuullinen linja on:
Sehän olisi tosi raamatullinen linja!!!!kuuleppas , raamatullinen linja. Meinaatkos että Jumalalla on monta mielipidettä? Totta on, että ykis on oikea toiset on vääriä.
tyypillistä farisealaista omahyväisyyttä!
Raamatusta et saa sille tukea, mutta vanha helluntaotraditiohan on sellaista!
Käyttäydyt juuri samoin, kun leviitta Jeesuksen vertauksessa laupiaasta samarialaisesta.
Hän löi rintoihinsa ja ylpeili iokeaoppisuudellaan.
Joskus jouituu ihmetelemään helluntailaisten kovasydämisyyttä, joka naamiodaan oikea-
oppisuuden kaapuun!
Ei Jeesus suotta sanonut heistä:
"Te nielette kamelin mutta siivilöitte hyttysen".minä kerroin oman kokemukseni ehtoolliselta kieltämisestä ennen kastetta.
Jos täällä on joku tähän kieltämiseen loukkaantunut ja kompastunut uskova, ymmärrät ehkä että
sinun ehtoolliselta kieltämisesi ennen kastetoimitusta ei missään tapauksessa ollut sinun uskosi halveksimista eikä sen kieltämistä. Se ei myöskään ollut sinun persoonaasi kohtaan kohdistettu halveksunta.
Kysymyksessä on yksinkertaisesti se että seurakunta haluaa noudattaa Jumalan Sanaa niin kuin se on sen ymmärtänyt.
Sinulle ehkä ei selitetty tätä asiaa tarpeeksi hyvin tai tarpeeksi hellästi ja asiallisesti.
Jos olet loukkaantunut tästä ehtoolliskiellosta, mieti asiaa esittämästäni näkökohdasta ja palaa alkulähteelle. Kasteelta kieltäytyminen on vakava asia. Se pysäyttää ja jopa estää uskossa kasvamisen. Kasvu alkaa Jumalan Sanan tottelemisella. "Tule sinä ja seuraa Minua." Jeesus osoitti esimerkkiä menemällä Johanneksen kastettavaksi. Johannes ei ollut arvollinen edes avaamaan Jeesuksen kenkien nauhoja, mutta Jeesus meni Johanneksen kastettavaksi. Tämä todistaa Jeesuksen nöyryydestä.
Meidänkin on nöyrryttävä Jeesuksen seuraajina (Fil 2:5). Jeesuksen seuraaminen ja nöyrtyminen Jumalan tahtoon alkaa upotuskasteella. Kastetta edeltää vain yksi asia; uudestisyntyminen. Kun se on tapahtunut; mikä estää kastamasta?- raamatullinen linja
jaikal kirjoitti:
minä kerroin oman kokemukseni ehtoolliselta kieltämisestä ennen kastetta.
Jos täällä on joku tähän kieltämiseen loukkaantunut ja kompastunut uskova, ymmärrät ehkä että
sinun ehtoolliselta kieltämisesi ennen kastetoimitusta ei missään tapauksessa ollut sinun uskosi halveksimista eikä sen kieltämistä. Se ei myöskään ollut sinun persoonaasi kohtaan kohdistettu halveksunta.
Kysymyksessä on yksinkertaisesti se että seurakunta haluaa noudattaa Jumalan Sanaa niin kuin se on sen ymmärtänyt.
Sinulle ehkä ei selitetty tätä asiaa tarpeeksi hyvin tai tarpeeksi hellästi ja asiallisesti.
Jos olet loukkaantunut tästä ehtoolliskiellosta, mieti asiaa esittämästäni näkökohdasta ja palaa alkulähteelle. Kasteelta kieltäytyminen on vakava asia. Se pysäyttää ja jopa estää uskossa kasvamisen. Kasvu alkaa Jumalan Sanan tottelemisella. "Tule sinä ja seuraa Minua." Jeesus osoitti esimerkkiä menemällä Johanneksen kastettavaksi. Johannes ei ollut arvollinen edes avaamaan Jeesuksen kenkien nauhoja, mutta Jeesus meni Johanneksen kastettavaksi. Tämä todistaa Jeesuksen nöyryydestä.
Meidänkin on nöyrryttävä Jeesuksen seuraajina (Fil 2:5). Jeesuksen seuraaminen ja nöyrtyminen Jumalan tahtoon alkaa upotuskasteella. Kastetta edeltää vain yksi asia; uudestisyntyminen. Kun se on tapahtunut; mikä estää kastamasta?ydin onkin:
"Kysymyksessä on yksinkertaisesti se että seurakunta haluaa noudattaa Jumalan Sanaa niin kuin se on sen ymmärtänyt. "
Valitettavasti eräät helluntaiseurakunnat eivät tajua, ETTÄ OVAT YMMÄRTÄNEET ASIAN VÄÄRIN!!!!
Miksi eräät eivät edes halua muuttaa käytäntöä, vaan jatkavat samaa vanhaa helluntaperintöä?
Raamattu ei kiellä eikä ole esteenä sille, etteikö jokainen uskova saisi osallistua ehtoolliselle!
Et sinäkänn ole voinut esittää yhtäkään Raamatun kohtaa väitteesi tueksi, mutta vanhoja perinteitä on niin vaikeaa muuttaa.
Onneksi joissakin Helluntaiseurakunnissa on tajuttu mitä Jeesus tarkoitti:
"Laupeutta minä tahdon." - nimenomaan
jaikal kirjoitti:
minä kerroin oman kokemukseni ehtoolliselta kieltämisestä ennen kastetta.
Meidänkin on nöyrryttävä Jeesuksen seuraajina (Fil 2:5). Jeesuksen seuraaminen ja nöyrtyminen Jumalan tahtoon alkaa upotuskasteella. Kastetta edeltää vain yksi asia; uudestisyntyminen. Kun se on tapahtunut; mikä estää kastamasta?>Kastetta edeltää vain yksi asia; uudestisyntyminen. Kun se on tapahtunut; mikä estää kastamasta? <
Minua esti kastamasta se, että kukaan ei suostunut kairaamaan avantoa eikä kukaan uskaltautunut jäiseen veteen kastamaan. Itse olisin mennyt kasteelle vaikka avantoon heti uskoon tultuani. Olin uudestisyntynyt, saanut Pyhän Hengen lahjan ja erään armolahjankin. Onneksi seurakunnan vanhimmat ymmärsivät ja sain osallistua ehtoolliseen ennen vesikastetta.
Voi teitä... - raamatullinen linja
uskovana kastettu kirjoitti:
kuuleppas , raamatullinen linja. Meinaatkos että Jumalalla on monta mielipidettä? Totta on, että ykis on oikea toiset on vääriä.
lestadiolainen, kun noin kirjoitat!
Jumalan mielipide on Raamatussa JA SE EI KIELLÄ USKOVIEN KASTEELLA KÄYMÄTÖNTÄ
USKOVAA osallistumatta ehtoolliselle.
Jeesus antoi itse hyvän esikuvan ja antoi ehtoollista JUUDAKSELLEKIN!!!!
vaikka tiesi, että tämä oli jo langennut ja sopinut Jeesuksen kavaltamisesta! jaikal kirjoitti:
>>>Ei tässä olekkaan kysymys mistään ekumeniasta vaan siitä, että kun joku ihminen on tullut uskoon ja tulee ehtoollistilaisuuteen, niin eikö
EIHÄN TÄSTÄ OLE KYSYMYS!!!!!Raamattu EI KIELLÄ UUDESTISYNTYNEELTÄ osallistumista ehtoolisen viettoon!!!>Moni haluaa vain kiristää tällä asialla ihmisiä kasteelle!!!!> Ei anneta Jumalalle aikaa tehdä työtään uskoontulleen elämässä.>>>Kun joku tulee uskoon, hänelle pitäisi heti opettaa kasteesta.
- jaikall
ydin onkin:
"Kysymyksessä on yksinkertaisesti se että seurakunta haluaa noudattaa Jumalan Sanaa niin kuin se on sen ymmärtänyt. "
Valitettavasti eräät helluntaiseurakunnat eivät tajua, ETTÄ OVAT YMMÄRTÄNEET ASIAN VÄÄRIN!!!!
Miksi eräät eivät edes halua muuttaa käytäntöä, vaan jatkavat samaa vanhaa helluntaperintöä?
Raamattu ei kiellä eikä ole esteenä sille, etteikö jokainen uskova saisi osallistua ehtoolliselle!
Et sinäkänn ole voinut esittää yhtäkään Raamatun kohtaa väitteesi tueksi, mutta vanhoja perinteitä on niin vaikeaa muuttaa.
Onneksi joissakin Helluntaiseurakunnissa on tajuttu mitä Jeesus tarkoitti:
"Laupeutta minä tahdon.">>>Miksi eräät eivät edes halua muuttaa käytäntöä, vaan jatkavat samaa vanhaa helluntaperintöä?>Et sinäkänn ole voinut esittää yhtäkään Raamatun kohtaa väitteesi tueksi, mutta vanhoja perinteitä on niin vaikeaa muuttaa.
- jaikall
nimenomaan kirjoitti:
>Kastetta edeltää vain yksi asia; uudestisyntyminen. Kun se on tapahtunut; mikä estää kastamasta? <
Minua esti kastamasta se, että kukaan ei suostunut kairaamaan avantoa eikä kukaan uskaltautunut jäiseen veteen kastamaan. Itse olisin mennyt kasteelle vaikka avantoon heti uskoon tultuani. Olin uudestisyntynyt, saanut Pyhän Hengen lahjan ja erään armolahjankin. Onneksi seurakunnan vanhimmat ymmärsivät ja sain osallistua ehtoolliseen ennen vesikastetta.
Voi teitä...tai loukkaantunut pahasti seurakuntaan jos sinulta olisi Raamatulla hyvin perustellen evätty ehtoolliselle pääsy ennen kastetta? Rakastitko Jumalan Sanaa niin paljon että olisit nöyrtynyt auktoriteettien ja Sanan edessä? Olisitko ymmärtänyt että tässä puolustetaankin Jumalan Sanan auktoriteettia eikä pyritä olemaan sinulle mieliksi vaan Jumalalle? Olisitko loukkaantunut jos olisit huomannut ja ymmärtänyt tämän?
Jos olisit loukkaantunut, mihin se olisi perustunut? Siis, miksi olisit loukkaantunut?
Uskovan (vanha ihminen) pitäisi olla kuollut Kristuksen kanssa. Kuollut ei loukkaannu. Mutta tämä nyt on ehkä vähän liikaa tässä yhteydessä. Ehkä sinä tämän ymmärrät mutta eivät kaikki ymmärrä itselleen kuolemista.
>>> Onneksi seurakunnan vanhimmat ymmärsivät ja sain osallistua ehtoolliseen ennen vesikastetta. - raamatullinen linja
jaikall kirjoitti:
>>>Miksi eräät eivät edes halua muuttaa käytäntöä, vaan jatkavat samaa vanhaa helluntaperintöä?>Et sinäkänn ole voinut esittää yhtäkään Raamatun kohtaa väitteesi tueksi, mutta vanhoja perinteitä on niin vaikeaa muuttaa.
sen, että et löydä Raamatusta perusteita väitteellesi!
Ja valitettavaa on että sinulta puuttuu nöyryyttä tutkia edes, mikä on
raamatullinen linja ehtoollisen vietossa!
Tyypillistä monelle helluntailaisen perinnäissäännön noudattajalle.
Weijon opetus ei ole raamatullista! - raamatullinen linja
jaikall kirjoitti:
tai loukkaantunut pahasti seurakuntaan jos sinulta olisi Raamatulla hyvin perustellen evätty ehtoolliselle pääsy ennen kastetta? Rakastitko Jumalan Sanaa niin paljon että olisit nöyrtynyt auktoriteettien ja Sanan edessä? Olisitko ymmärtänyt että tässä puolustetaankin Jumalan Sanan auktoriteettia eikä pyritä olemaan sinulle mieliksi vaan Jumalalle? Olisitko loukkaantunut jos olisit huomannut ja ymmärtänyt tämän?
Jos olisit loukkaantunut, mihin se olisi perustunut? Siis, miksi olisit loukkaantunut?
Uskovan (vanha ihminen) pitäisi olla kuollut Kristuksen kanssa. Kuollut ei loukkaannu. Mutta tämä nyt on ehkä vähän liikaa tässä yhteydessä. Ehkä sinä tämän ymmärrät mutta eivät kaikki ymmärrä itselleen kuolemista.
>>> Onneksi seurakunnan vanhimmat ymmärsivät ja sain osallistua ehtoolliseen ennen vesikastetta.Raamatusta, millä perusteella ehtooliselle ei saa osallistua sellainen, jota ei ole vielä
kastettu uskovien kasteella, mutta joka on uudestisyntynyt????
Ellet kykene siihen, se todistaa, että olet ennakkoluulojesi vanki!
On hienoa, että on noin viisaita ja Jeesuksen mielenlaadulla varustettuja vanhimpia:
"Onneksi seurakunnan vanhimmat ymmärsivät ja sain osallistua ehtoolliseen ennen vesikastetta. - nimenomaan
jaikall kirjoitti:
tai loukkaantunut pahasti seurakuntaan jos sinulta olisi Raamatulla hyvin perustellen evätty ehtoolliselle pääsy ennen kastetta? Rakastitko Jumalan Sanaa niin paljon että olisit nöyrtynyt auktoriteettien ja Sanan edessä? Olisitko ymmärtänyt että tässä puolustetaankin Jumalan Sanan auktoriteettia eikä pyritä olemaan sinulle mieliksi vaan Jumalalle? Olisitko loukkaantunut jos olisit huomannut ja ymmärtänyt tämän?
>>> Onneksi seurakunnan vanhimmat ymmärsivät ja sain osallistua ehtoolliseen ennen vesikastetta.Ei minun tarvinnut miettiä tuollaisia kysymyksiä. Vanhimmat olivat selvillä Raamatun opetuksesta eivätkä edes kyseenalaistaneet ehtoolliseen osallistumistani.
Kenenkään ei tarvinnut olla minulle mieliksi. Vanhimmat olivat Jumalalle mieliksi ja se riitti.
En vastusta auktoriteetteja. Vastustan vain auktoriteettiaseman väärinkäyttöä.
Tahallinen loukkaaminen satuttaa jokaista.
Ihmisellä on tunteet eikä "lihan kuolettaminen" tarkoita tunteiden tappamista.
Minulla on vain positiivisia tunteita noita alkuaikojen vanhimpia kohtaan.
Heiltä opin, miten seurakunnassa tulee toimia (sanojasi lainatakseni) 'asiallisesti ja hellästi'.
Toivon, että vastaat nimimerkin "raamatullinen linja" kysymykseen.
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8616120/40993249 - jaikall
Raamatusta, millä perusteella ehtooliselle ei saa osallistua sellainen, jota ei ole vielä
kastettu uskovien kasteella, mutta joka on uudestisyntynyt????
Ellet kykene siihen, se todistaa, että olet ennakkoluulojesi vanki!
On hienoa, että on noin viisaita ja Jeesuksen mielenlaadulla varustettuja vanhimpia:
"Onneksi seurakunnan vanhimmat ymmärsivät ja sain osallistua ehtoolliseen ennen vesikastetta.>>>Voisitko osoittaa Raamatusta, millä perusteella ehtooliselle ei saa osallistua sellainen, jota ei ole vielä
kastettu uskovien kasteella, mutta joka on uudestisyntynyt???? - raamatullinen linja
jaikall kirjoitti:
>>>Voisitko osoittaa Raamatusta, millä perusteella ehtooliselle ei saa osallistua sellainen, jota ei ole vielä
kastettu uskovien kasteella, mutta joka on uudestisyntynyt????käsityksesi Raamatusta ainoastaan Weijon kirjoituksiin??? Kovimpa se on silloin
hataralla pohjalla.
Sinulta puuttuu rakkautta Jeesuksen esimerkin mukaan. Jeesushan antoi ehtoollista Juudaksellekin,
vaikka tiesi hyvin, että Juudas kavaltaa hänet. Jeesus ei ollut saivartelija vaan Hän ajatteli aina
lähimmäisen parasta. Seurakuntahan on nimenomaa heikkoja ja uskossaan alkutaipaleella olevia varten, mutta sinun jyrkkä
asenteesi ja farisealainen oikeaoppisuutesi saa aikaan sen, että joku hiljattain uskoontullut,
joka haluaa tulla uskovien yhteyteen, ei tule toista kertaa noin kovasydämisten joukkoon.
Tiedän sellaisiakin tapauksia.
Ei seurakunta ole silloin ihmisille mieliksi, jos haluaa osoittaa rakkautta ja yhteenkuuluvaisuutta
myös uskontiellä alkutaipaleella olevaa kohtaan. Kyllä Pyhä-Henki saa aikaan kasvua ja he menvät myöhemmin kasteelle jos kokevat uskonyhteyttä ja rakkautta seurakunnassa.
Ehtoollisenhan pitäisi olla yhteysateria kaikkien Jeesuksen omien kesken!!!!!
Koska Raamattu ei suoraan kiellä eikä anna lupaa ehtoolliselle osallistumiselle kastamattomalle
uskovalle, niin tuollainen jyrkkä linja, mitä sinä edustat, EI OLE raamatullinen linja!
1. Tess 5:14
"Rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset KAIKKIA kohtaan." - Anonyymi
Muista kenelle Paavali tuon sanoi...seurakunnalle. seurakuntaan kuuluu he, jotka ottivat Sanan vastaan, kastettiin ja liittyivät uskovien yhteyteen. Ei ole olemassa ekumeenista ehtoollista.
- hellari83
sellaisia joita ei ole ns. aikuiskastettu eli upotuskastettu?
Minun seurakunnassani ehtoolliselle saa osallistua jokainen, joka on tehnyt henkilökohtaisen uskonratkaisun. Ennen ehtoolliseen siirtymistä, vanhemmistoveljet lukevat ehtoollisen asettamisen evankeliumista, kun Jeesus oli viimeisellä aterialla opetuslastensa kanssa. Sen jälkeen vielä varoitetaan niitä, jotka eivät erota ehtoollista tavallisesta ateriasta.
Minusta jos tuosta kastejutusta olisi ihan pilkun tarkka, niin pitäisi vanhemmistoveljillä olla seurakuntalaisten nimilistat, jotta tiedetään keillä on oikeus osallistua ehtoolliseen. Mutta silti sekään ei kata kaikkia kastettuja, jotka juuri sillä hetkellä tahtovat ehtoolliselle osallistua: toiselta paikkakunnalta tulleita, muista seurakunnista tulleet.... Eivätkä kaikki seurakunnat edes ilmoita julkisissa tiedotusvälineissä, koska he viettävät ehtoollista.
Minusta kaikilla on oikeus tulla seurakuntaan Sanan kuuloon, vaikka olisikin ehtoollispäivä, emmehän voi kieltää ketään juuri sinä päivänä oikeutta kuulla Jumalan sanaa. Minusta myös kaikki, jotka kuuluvat johonkin kristinuskon piiriin/seurakuntaan ja ovat sitten lapsi- tai aikuiskastettuja upottamalla tai ilman upotusta yhtäläinen oikeus ehtoolliseen, onhan meillä sama Jumala ja uskomme Jeesuksen Kristuksen olevan Jumalan Poika.
Kaste ei ole se tärkein asia, vaan usko Jeesukseen, Kristukseen. Eikä sekään ole tärkeää, mihin seurakuntaan kuuluu, pääasia, että seurakunta kokoontuu Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan nimessä ja tunnustaa hänet Kristukseksi, Jumalan Pojaksi.
Jos tahdomme rakastaa kaikkia Jeesuksen opetuslapsia, meidän tulee myös jättää opilliset ristiriidat toissijaisiksi asioiksi, koska Taivaassa me kaikki (karismaattiset seurakunnat, lahkot ja luterilaiset) olemme yhtä ainoaa suurta Jumalan seurakuntaa ilman opillisia ristiriitoja.- veli.vapaa
Tarkoitin aikuiskasteella kastettuja, koska pidän kirkon harrastamaa kastetapaa Jeesuksen opetuksen vastaisena. Hän opetti, että ensin parannus ja usko (uudestisyntyminen ylhäältä) sitten vasta kaste, joka on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. Kastamattomuus ei estä ehtoolliselle osallistumista, koska jokaisen pitää itse tutkia itseään, onko kelvollinen ottamaan ehtoollisen. Muutenhän tekee sen omaksi tuomiokseen.
Sinun kirjoitus oli aivan hyvä. Kiiitti. - WeijoLindroos
veli.vapaa kirjoitti:
Tarkoitin aikuiskasteella kastettuja, koska pidän kirkon harrastamaa kastetapaa Jeesuksen opetuksen vastaisena. Hän opetti, että ensin parannus ja usko (uudestisyntyminen ylhäältä) sitten vasta kaste, joka on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. Kastamattomuus ei estä ehtoolliselle osallistumista, koska jokaisen pitää itse tutkia itseään, onko kelvollinen ottamaan ehtoollisen. Muutenhän tekee sen omaksi tuomiokseen.
Sinun kirjoitus oli aivan hyvä. Kiiitti.Ensin usko sitten kaste, on Raamatun opettama tie. Mm. edellä mainitut Kornelius ja efesolaiset tulivat ensin uskoon sitten heidät kastettiin upotuskasteella Jeesuksen Kristuksen Nimeen. Apt. 10 ja 19.
Mutta nyt oli kysymys ehtoollisen vietosta. Kaikki Raamattua tuntevat tietävät, ettei Raamatussa ole opetusta kastamattomien ehtoolliseen osallistumisesta. Tämä on fakta.
Apt. 2:42 opetuksesta poimitaan aivan kaikki kohdat. Siinä mainitut ihmiset olivat kastettuja, jotka osallistuivat kaikkeen siinä mainittuun. "Kukaan ulkopuolisista ei uskaltanut heihin liittyä". Apt. 5:13.
Alkuseurakunnan pidettiin kiinni Jeesuksen antamsta opetuksesta, jota julistettiin tarkalleen oikein. Uskovien joukossa ei alkuaikana ollut ollenkaan kastamattomia, vaan kaikki uskoon tulleet kastettiin välittömästi, jopa muutaman minuutin sisällä. Ajattele asioita tästä raamatullisesta näkökulmasta.
Jumala tahtoo johdattaa omansa kaikissa asioissa takaisin alkuperäiseen käytäntöön.
Hellari 83.
Raamatun ajatteluista käsin katsottuna kastettu on vain sellainen, joka on uskoontulonsa jälkeen kastettu upotuskasteella vedessä. Miehesi on siis kastamaton, eikä näin ollen ole oikeutettu osallistumaan kastettujen ehtoollisen viettoon.
- veli.vapaa
WeijoLindroos kirjoitti:
Ensin usko sitten kaste, on Raamatun opettama tie. Mm. edellä mainitut Kornelius ja efesolaiset tulivat ensin uskoon sitten heidät kastettiin upotuskasteella Jeesuksen Kristuksen Nimeen. Apt. 10 ja 19.
Mutta nyt oli kysymys ehtoollisen vietosta. Kaikki Raamattua tuntevat tietävät, ettei Raamatussa ole opetusta kastamattomien ehtoolliseen osallistumisesta. Tämä on fakta.
Apt. 2:42 opetuksesta poimitaan aivan kaikki kohdat. Siinä mainitut ihmiset olivat kastettuja, jotka osallistuivat kaikkeen siinä mainittuun. "Kukaan ulkopuolisista ei uskaltanut heihin liittyä". Apt. 5:13.
Alkuseurakunnan pidettiin kiinni Jeesuksen antamsta opetuksesta, jota julistettiin tarkalleen oikein. Uskovien joukossa ei alkuaikana ollut ollenkaan kastamattomia, vaan kaikki uskoon tulleet kastettiin välittömästi, jopa muutaman minuutin sisällä. Ajattele asioita tästä raamatullisesta näkökulmasta.
Jumala tahtoo johdattaa omansa kaikissa asioissa takaisin alkuperäiseen käytäntöön.
Hellari 83.
Raamatun ajatteluista käsin katsottuna kastettu on vain sellainen, joka on uskoontulonsa jälkeen kastettu upotuskasteella vedessä. Miehesi on siis kastamaton, eikä näin ollen ole oikeutettu osallistumaan kastettujen ehtoollisen viettoon.
siellä ihmissääntöjen viidakossa, tulehan pois sieltä ja usko Jeesuksen SANAAN:
joh.6.
50 Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.
51 Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Elämän leipä on Jumalan evankeliumi, joka siihen uskoo, syö elämän leipää. Ehtoollinen on sen symbooli, ja vain usko SANAAN pelastaa, ei kaste. Jeesus ei rajannut ketään Häneen uskovaa ulkopuolelle ehtoollisesta. - raamattu, raamattu
veli.vapaa kirjoitti:
joh.6.
50 Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.
51 Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Elämän leipä on Jumalan evankeliumi, joka siihen uskoo, syö elämän leipää. Ehtoollinen on sen symbooli, ja vain usko SANAAN pelastaa, ei kaste. Jeesus ei rajannut ketään Häneen uskovaa ulkopuolelle ehtoollisesta.palsta täynnä niitä, jotka huutaa, raamattu, raamattu. Mutta sanokaa vastaus Weijolle kun hän kysyy? Missä on raamatun kohta, että joku kastamaton osallistunut ehtoollisviettoon alkuseurakunnassa.
- W-A..am.
veli.vapaa kirjoitti:
joh.6.
Elämän leipä on Jumalan evankeliumi, joka siihen uskoo, syö elämän leipää. Ehtoollinen on sen symbooli, ja vain usko SANAAN pelastaa, ei kaste. Jeesus ei rajannut ketään Häneen uskovaa ulkopuolelle ehtoollisesta.Äitini, vanhus, pitkään ulkona kaikesta uskosta, tuli varmasti herätykseen, kun oli pyytänyt tuttunsa kautta ehtoollista kotiinsa helluntaiseurakunnasta, koska ei kuulunut muuhun kuin väestörekisteriin.
Minä (poika ja vaimoni) kuulumme tähän helluntalaisuuteen. Mutta tätä ehtoollista ei annettu koska äitini ei kuulunut tähän helluntaiseurakuntaan, eikä ollut kastettu.
No toinen seurakunta ja seurakuntauskovat toivat, pastori kävi ehtoollisen kanssa, piti puheen, mursi leivän ja antoi viinin.
Tämä äitini koki valtavan uudestisynnyttävän siunauksen ja hetken siinä.
Myöhemmin sitten kävi kasteella, eli melko pian tässä palvelevassa seurakunnassa.
Mitä tästä opimme, ihmiskäskyin olisimme sulkeneet rakkaudettomina kristityinä hänet ulkopuolelle, emmekä olisi Kristuskavoisesti palvelleet lähimmäistä, kun hän sitä pyysi, vaadimme tekoja.
ts. häpeän seurakuntai toimintaa ja häpeän monen kirjoitusta täällä, jotka rakentavat raja- aitoja Kristusruumiseen eivätkä täytä sille annettua rakkaudellista lähetystehtävää. - veli.vapaa
W-A..am. kirjoitti:
Äitini, vanhus, pitkään ulkona kaikesta uskosta, tuli varmasti herätykseen, kun oli pyytänyt tuttunsa kautta ehtoollista kotiinsa helluntaiseurakunnasta, koska ei kuulunut muuhun kuin väestörekisteriin.
Minä (poika ja vaimoni) kuulumme tähän helluntalaisuuteen. Mutta tätä ehtoollista ei annettu koska äitini ei kuulunut tähän helluntaiseurakuntaan, eikä ollut kastettu.
No toinen seurakunta ja seurakuntauskovat toivat, pastori kävi ehtoollisen kanssa, piti puheen, mursi leivän ja antoi viinin.
Tämä äitini koki valtavan uudestisynnyttävän siunauksen ja hetken siinä.
Myöhemmin sitten kävi kasteella, eli melko pian tässä palvelevassa seurakunnassa.
Mitä tästä opimme, ihmiskäskyin olisimme sulkeneet rakkaudettomina kristityinä hänet ulkopuolelle, emmekä olisi Kristuskavoisesti palvelleet lähimmäistä, kun hän sitä pyysi, vaadimme tekoja.
ts. häpeän seurakuntai toimintaa ja häpeän monen kirjoitusta täällä, jotka rakentavat raja- aitoja Kristusruumiseen eivätkä täytä sille annettua rakkaudellista lähetystehtävää.uskovat seuraajat viettävät ehtollista ja muistavat siinä Hänen kuolemaansa, sen voi tehdä vaikka kotona, silloin kuin ihmisiä on koolla Hänen nimessään. Ei siinä tarvitse kuulua mihinkään järjestöön, vaan teemme kuten Jeesus näytti itse esimerkkiä.
Pastori teki aivan oikein jakaessaan äidillenne ehtoollisen. Niin pitää tehdä.
- todé*
kasteet yms. ovat toisarvoisia asioita. On hienoa, että Helluntaiherätys on lisäämässä ns. avointa ehtoolliskäytäntöä.
- katsonut
ns. avointa ehtoolliskäytäntöä ei ole raamatussa.
- todé*
katsonut kirjoitti:
ns. avointa ehtoolliskäytäntöä ei ole raamatussa.
Raamattu julistaa ennenkaikkea pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa, ja se on asia, jota uskovat julistavat ehtoollisessa.
Ehtoollisaterian nauttija tunnustaa henkilökohtaista uskoa Pelastajaan, Jeesukseen.
Alkuseurakunnassa oli päivänselvää, että kasteella käytiin heti, eikä 15. päivä. Niinpä siis kaikki ehtoollisella olevat olivat myös kastettuja srk jäseniä. Nyt on toisin, emmekä me voi tuomita ei-uskoviksi niitä, jotka eivät ole "kastetta vielä ennättäneet ottaa". Kuinka ihmeessä sinä pystyt sen tuomion tekemään, etkä voi nauttia yhteysateriaa toisen Jeesukseen uskovan kanssa? - todelle*
todé* kirjoitti:
Raamattu julistaa ennenkaikkea pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa, ja se on asia, jota uskovat julistavat ehtoollisessa.
Ehtoollisaterian nauttija tunnustaa henkilökohtaista uskoa Pelastajaan, Jeesukseen.
Alkuseurakunnassa oli päivänselvää, että kasteella käytiin heti, eikä 15. päivä. Niinpä siis kaikki ehtoollisella olevat olivat myös kastettuja srk jäseniä. Nyt on toisin, emmekä me voi tuomita ei-uskoviksi niitä, jotka eivät ole "kastetta vielä ennättäneet ottaa". Kuinka ihmeessä sinä pystyt sen tuomion tekemään, etkä voi nauttia yhteysateriaa toisen Jeesukseen uskovan kanssa?Tode.
Vastaus on:
Koska alkuseurakuntakaan ei osallistunut ehtoolliseen kastamattomien kanssa.
"Alkuseurakunnassa oli päivänselvää, että kasteella käytiin heti, eikä 15. päivä. Niinpä siis kaikki ehtoollisella olevat olivat myös kastettuja srk jäseniä." Saako nyt olla toisin?
Saako nyt olla toisin? - todé*
todelle* kirjoitti:
Tode.
Vastaus on:
"Alkuseurakunnassa oli päivänselvää, että kasteella käytiin heti, eikä 15. päivä. Niinpä siis kaikki ehtoollisella olevat olivat myös kastettuja srk jäseniä." Saako nyt olla toisin?
Saako nyt olla toisin?ns. vasta uskoontullut, muttei "kasteella vielä käynyt" ei ole uskossa eikä "Herran oma"? Ehtoolinenhan on valmistettu kaikille Hänen omilleen, ei uskosta ulkopuolisille.
- ei orja
todelle* kirjoitti:
Tode.
Vastaus on:
Saako nyt olla toisin?Ei saa ottaa liian orjallisesti ihanteena olevaa alkuseurakuntaa. Nyt on nyt. Kaikki ei mene kasteelle. Mutta täytyy heidän silti saada ehtoollista. Ajat on muuttuneet. Ja vapaus sallittakoon.
- +pohdiskeleva+
"Jokainen Raamattua tunteva tietää varmuudella, ettei alkuseurakunnassa päästetty kastamattomia ehtoolliselle".
Missä noin on kirjoitettu? On kyllä totta, että alkuseurakunnassa uskoon tulleet kastettiin ilmeisesti heti, kun se oli mahdollista, mutta missä on kirjoitettu, että vesikaste oli leivänmurtoon osallistumisen ehto?
Eiköhän se ole sillä tavalla, että jonka Jeesus on kastanut voi osallistua leivänmurtoon, rakkausaterialle, jossa me julistamme Herran kuolemaa siihen saakka, kunnes hän palaa. Jos Jeesus ei ole kastanut niin ei ole asiaa vesikasteellekaan, joka on julkinen tunnustus uskoon tulemisesta ja Jeesuksen seuraamisesta.
Johannes kastoi vedessä, mutta Jeesus kastaa Pyhässä Hengessä. Tämä kaste on uudestisyntymisen kaste, ei se voiman kaste, joka vuodatettiin helluntaipäivänä. Tosin Jeesus kastaa myös tuolla "voiman kasteella" jotta uskoon tullut voi palvella Herraa ja lähimmäisiään, mutta viimeeksi mainitun Pyhän Hengen kasteen voi saada vain uskoon tullut, jonka Herra on jo kastanut ja omakseen ottanut synnyttämällä uudesti ylhäältä.
Herraan liitytään uskomalla häneen. Seurakuntaan liitetään kastamalla. osallistuin 2 vuotta tuohon leivänmurtoon ennenkuin kasteasia selvisi minulle. Olin kyllä seurakuntayhteydessä eikä minulta evätty ehtoollista. Olihan Herra minut jo omakseen ottanut.Olet siinä oikeassa, että apostolien opettamalla yhdellä kasteella kastetut ja uskossa Jeesukseen Kristukseen olevat ihmiset voivat osallistua leivänmurtoon. Herran ateria on tarkoitettu vain kastetuille. Mutta milloin ihminen on kastettu Hengessä?
Oletko Hengessä kastettu?
http://www.opetuksia.net/index.php/muuta-asiaa-raamatusta/oletko-hengessa-kastettu
Oletko uskossa mutta et vielä uudestisyntynyt?
http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/oletko-uskossa-mutta-et-viela-uudestisyntynyt- veli.vapaa
JEV238 kirjoitti:
Olet siinä oikeassa, että apostolien opettamalla yhdellä kasteella kastetut ja uskossa Jeesukseen Kristukseen olevat ihmiset voivat osallistua leivänmurtoon. Herran ateria on tarkoitettu vain kastetuille. Mutta milloin ihminen on kastettu Hengessä?
http://www.opetuksia.net/index.php/muuta-asiaa-raamatusta/oletko-hengessa-kastettu
http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/oletko-uskossa-mutta-et-viela-uudestisyntynytsääntö ilmoittaa, että kastettu otetaan kasteessa helluntaiseurakunnan jäseneksi. Niin tekee myös evl-kirkko, kasteessa kastettu liitetään kirkon seurakuntaan.
Jeesus ei tuollaista opettanut, joten tässä taas huomaamme, kuinka ihminen vallitsee toista hänen onnettomuudekseen.
Saarn. 8:9
Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen. - ml213.
veli.vapaa kirjoitti:
sääntö ilmoittaa, että kastettu otetaan kasteessa helluntaiseurakunnan jäseneksi. Niin tekee myös evl-kirkko, kasteessa kastettu liitetään kirkon seurakuntaan.
Jeesus ei tuollaista opettanut, joten tässä taas huomaamme, kuinka ihminen vallitsee toista hänen onnettomuudekseen.
Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen.että kastettu otetaan kasteessa helluntaiseurakunnan jäseneksi. Niin tekee myös evl-kirkko, kasteessa kastettu liitetään kirkon seurakuntaan.
-------
Tuo on totta ja tuossa jäljitellään juuri sitä miten Jumalan seurakuntaan liitytään. Raamatussahan on opetus, miten Hengessä kastetaan yhdeksi ruumiiksi, mutta tätä Hengessä kastamista ei tee ihminen,- vaan Pyhä Henki. - todé*
veli.vapaa kirjoitti:
sääntö ilmoittaa, että kastettu otetaan kasteessa helluntaiseurakunnan jäseneksi. Niin tekee myös evl-kirkko, kasteessa kastettu liitetään kirkon seurakuntaan.
Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen.että kasteessa tullaan paikallisseurakunnan jäseneksi. Vai keneltä sinun "uusi liittosi" on peräisin, ellei "Jeesukselta Kristukselta, meidän Herraltamme"???
- ml213.
todé* kirjoitti:
että kasteessa tullaan paikallisseurakunnan jäseneksi. Vai keneltä sinun "uusi liittosi" on peräisin, ellei "Jeesukselta Kristukselta, meidän Herraltamme"???
Missä kohtaa Raamatussa ilmenee, että Krisuksen ruumiiseen/seurakuntaan liitytään vesikasteen kautta.
- raamatullinen linja
JEV238 kirjoitti:
Olet siinä oikeassa, että apostolien opettamalla yhdellä kasteella kastetut ja uskossa Jeesukseen Kristukseen olevat ihmiset voivat osallistua leivänmurtoon. Herran ateria on tarkoitettu vain kastetuille. Mutta milloin ihminen on kastettu Hengessä?
http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/oletko-uskossa-mutta-et-viela-uudestisyntynytharhaoppiaan!!!
Korneliuksen perhekunta oli tullut uskoon ja saanut Pyhän-Hengen ENNENKUIN HEITÄ OLI KASTETTU VEDESSÄ!!!!!
Kyllä he kuuluivat Jumalan seurakuntaan!!!
Efesossa uskovat eivät olleet vielä kastettu Uuden-liiton kasteella. Kyllä hekin olivat Jumalan
seurakunnan jäseniä, vaikka heitä ei oltukaan kastettu vedessä!!!
Nämä selvät tapaukset ovat JEV:n mielestä tietysti poikkeustapauksia, kuten kaikki muukin,
mikä ei sovohänen harhaoppiinsa! ml213. kirjoitti:
että kastettu otetaan kasteessa helluntaiseurakunnan jäseneksi. Niin tekee myös evl-kirkko, kasteessa kastettu liitetään kirkon seurakuntaan.
-------
Tuo on totta ja tuossa jäljitellään juuri sitä miten Jumalan seurakuntaan liitytään. Raamatussahan on opetus, miten Hengessä kastetaan yhdeksi ruumiiksi, mutta tätä Hengessä kastamista ei tee ihminen,- vaan Pyhä Henki.ml213: "Raamatussahan on opetus, miten Hengessä kastetaan yhdeksi ruumiiksi"
Niin on. Lue täältä milloin olet apostolien opetuksen mukaan Hengessä kastettu:
Huomaa erityisesti, että helluntaina (Apt. 2) Jerusalemissa jos joku oli ilman Jumalan hänelle hyväksymää vesitoimitusta, hän oli Hengessä kastamaton (ks. (Apt. 2:36-40,41)).
Jos sinua ei ole vielä kastettu Herran nimeen, sinun ei ole totuudenmukaista sanoa olevasi Hengessä kastettu (ks. (1 Kor. 12:13, Apt. 18:8, Apt. 2:41, Ef. 4:5)). Ethän ole vielä kastettu.- todé*
ml213. kirjoitti:
Missä kohtaa Raamatussa ilmenee, että Krisuksen ruumiiseen/seurakuntaan liitytään vesikasteen kautta.
missä tynnyrissä oikein oleilet???
Kaikkein tunnetuin ko. ilmennyspaikka löytyy Aostolien tekojen 2. luvusta: "Jotka nyt ottivat hänen sanansa (Pietarin kehoituksen parannuksen teosta) vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi samana päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolisessa opetuksessa...". Jos tuosta väännät jotain muuta, kuin seurakuntaa, niin se on taatusti vastoin Raamattua. - Asor
ml213. kirjoitti:
Apt.2:
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Siinä on alkuseurakunnan malli. Toki kastamatonkin kuuluu Kristuksen ruumiiseen / seurakuntaan, jos on uskossa.
Kaikki eivät edes ehdi mennä kasteelle ennen kuolemaansa. Ehtoolliselle osallistumista ei voi sitoa kasteeseen, joka ei ole myöskään taivaaseen pääsyn edellytys.
Olen todé* n kanssa samaa mieltä myös ehtoolliskäytännöstä. Avoin ehtoollinen on raamatullisin malli.
Jokainen osallistuja tutkikoon itsensä, niin kuin täällä jo Raamattuun viitaten todettiinkin.
Luterilaiset sallivat ehtoollisen vain jäsenistölleen. Muistaakseni he sallivat sen myös joidenkin muiden kirkkojen jäsenille ehtoollisyhteyttä koskevien sopimusten nojalla. Olisikohan kyseessä ainakin anglikaanit. En nyt muista enkä viitsi ryhtyä etsimään tietoa. Katolinen kirkko ja ortodoksit pitävät kiinni kirkkojensa sisäisestä ehtoollisyhteydestä. - Asor
todé* kirjoitti:
Kaikkein tunnetuin ko. ilmennyspaikka löytyy Aostolien tekojen 2. luvusta: "Jotka nyt ottivat hänen sanansa (Pietarin kehoituksen parannuksen teosta) vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi samana päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolisessa opetuksessa...". Jos tuosta väännät jotain muuta, kuin seurakuntaa, niin se on taatusti vastoin Raamattua.kun jäin muuta mietiskelemään. :-)
Mutta haitanneeko tuo.
Matt.8:16
'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla' - tosiasiaa
Asor kirjoitti:
Apt.2:
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Siinä on alkuseurakunnan malli. Toki kastamatonkin kuuluu Kristuksen ruumiiseen / seurakuntaan, jos on uskossa.
Kaikki eivät edes ehdi mennä kasteelle ennen kuolemaansa. Ehtoolliselle osallistumista ei voi sitoa kasteeseen, joka ei ole myöskään taivaaseen pääsyn edellytys.
Olen todé* n kanssa samaa mieltä myös ehtoolliskäytännöstä. Avoin ehtoollinen on raamatullisin malli.
Jokainen osallistuja tutkikoon itsensä, niin kuin täällä jo Raamattuun viitaten todettiinkin.
Luterilaiset sallivat ehtoollisen vain jäsenistölleen. Muistaakseni he sallivat sen myös joidenkin muiden kirkkojen jäsenille ehtoollisyhteyttä koskevien sopimusten nojalla. Olisikohan kyseessä ainakin anglikaanit. En nyt muista enkä viitsi ryhtyä etsimään tietoa. Katolinen kirkko ja ortodoksit pitävät kiinni kirkkojensa sisäisestä ehtoollisyhteydestä.Olet väärässä asor. Tiedät itsekin varsin hyvin, ettei raamatussa ole opetusta kastamattomien osallistumisesta ehtoolliseen. Tämä nyt vaan on tosiasia, jota ei kukaan ole voinut toiseksi muuttaa.
Jumalan Totuus ei muutu. - Aamen!
todé* kirjoitti:
Kaikkein tunnetuin ko. ilmennyspaikka löytyy Aostolien tekojen 2. luvusta: "Jotka nyt ottivat hänen sanansa (Pietarin kehoituksen parannuksen teosta) vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi samana päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolisessa opetuksessa...". Jos tuosta väännät jotain muuta, kuin seurakuntaa, niin se on taatusti vastoin Raamattua.näin on Sanan mukaan,niinkuin kirjoitit,Tode!
- Asor
tosiasiaa kirjoitti:
Olet väärässä asor. Tiedät itsekin varsin hyvin, ettei raamatussa ole opetusta kastamattomien osallistumisesta ehtoolliseen. Tämä nyt vaan on tosiasia, jota ei kukaan ole voinut toiseksi muuttaa.
Jumalan Totuus ei muutu.antamatta ehtoollista kuolevalle, uskossa olevalle uudestisyntyneelle ihmiselle, hänen sitä pyytäessään?
Pitäisikö asianomaisen esittää sinulle kastetodistuksensa? - Israel.
Asor kirjoitti:
antamatta ehtoollista kuolevalle, uskossa olevalle uudestisyntyneelle ihmiselle, hänen sitä pyytäessään?
Pitäisikö asianomaisen esittää sinulle kastetodistuksensa?Tuleeko kuoleva kristitty siitä paremmaksi, jos hälle annetaan ehtoolista? Eikö sellainen ole taikauskoa. Eikös Jeesus pelasta? Eikä ehtoollinen.
- ml213.
JEV238 kirjoitti:
ml213: "Raamatussahan on opetus, miten Hengessä kastetaan yhdeksi ruumiiksi"
Niin on. Lue täältä milloin olet apostolien opetuksen mukaan Hengessä kastettu:
Huomaa erityisesti, että helluntaina (Apt. 2) Jerusalemissa jos joku oli ilman Jumalan hänelle hyväksymää vesitoimitusta, hän oli Hengessä kastamaton (ks. (Apt. 2:36-40,41)).
Jos sinua ei ole vielä kastettu Herran nimeen, sinun ei ole totuudenmukaista sanoa olevasi Hengessä kastettu (ks. (1 Kor. 12:13, Apt. 18:8, Apt. 2:41, Ef. 4:5)). Ethän ole vielä kastettu.Ymmärrän Hengessä kastamisen tapahtuvan silloin kun ihminen kokee mielen muutoksen.Siis uudestisyntymisessä ja siten samalla kastetaan Krisuksen ruumiiseen/seurakuntaan.
Hengessä kastamisesta jää AINA jälki ihmisen mielentilaan. Taas vesikaste ei vaikuta ihmisen mieleen tai mielentilaan muutoksena.Ymmärränkin vesikasteen olevan paremminkinm opillinen asia kuin ihmistä muuttava ja tätä mielikuvaani tukee Heb 6 luvun ilmoitus;
"Jättäkäämme sentähden Krisuksen OPIN alkeet / OPPIA kasteista" jne..........Ja täsatä syystä en liitä VESIKASTETTA ihmisen uudestisyntymiseen. Uudestisyntymiseen kiiittyvät KAIKKI asiat muuttavat ihymisen mieltä/mielikuvia.Vesi kaste ei. - Asor
Israel. kirjoitti:
Tuleeko kuoleva kristitty siitä paremmaksi, jos hälle annetaan ehtoolista? Eikö sellainen ole taikauskoa. Eikös Jeesus pelasta? Eikä ehtoollinen.
Ei tule paremmaksi eikä varmasti sitä varten pyydäkään. Eivät kai muutkaan luule tulevansa ehtoollisen nauttimisesta paremmiksi.
Mutta jos muuten vain haluaisi vielä viettää Herran muistoateriaa maan päällä, vaikkapa yhdessä sinun kanssasi. Kieltäytyisitkö?
Isän valtakunnassa ei varmasti kysellä kastetodistusta, kun nautitaan ehtoollista yhdessä Herran kanssa.
Matt.26:29
Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.
"Isä meidän...
Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa". - veli.vapaa
todé* kirjoitti:
että kasteessa tullaan paikallisseurakunnan jäseneksi. Vai keneltä sinun "uusi liittosi" on peräisin, ellei "Jeesukselta Kristukselta, meidän Herraltamme"???
opettanut, Hän puhui hengellisestä seurakunnastaan, jonka jäseniä ovat parannuksen tehneet ja Pyhän Hengen lahjaksi saaneet ihmiset.
- ml213.
todé* kirjoitti:
Kaikkein tunnetuin ko. ilmennyspaikka löytyy Aostolien tekojen 2. luvusta: "Jotka nyt ottivat hänen sanansa (Pietarin kehoituksen parannuksen teosta) vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi samana päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolisessa opetuksessa...". Jos tuosta väännät jotain muuta, kuin seurakuntaa, niin se on taatusti vastoin Raamattua.Raamatussa on tarkin ja selkein ilmoitus ihmisen siirtymisestä seurakuntaan/uskovien yhteyteen ;
" sillä me olemme kaikki yhdessä HENGESSÄ KASTETUT .......YHDEKSI.......... RUUMIIKSI, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia orjia tai vapaita ja kaikki olemme saaneet JUODA samaa Henkeä".1Kor 12:13
*
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa (Pietarin kehoituksen parannuksen teosta) vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi samana päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolisessa opetuksessa..."
---------
Ymmärrätkö, miten ihmisen ottaessa sanan vastaan eli uudestisyntyy, niin jo tässä hän siirtyy juuri Jumalan seurakunnan jäsenyyteen /Jumalan lapseksi. Lueppa tuo Kor. kohta ihan ajatuksen kanssa ja siinä oikein sanoin opetetaan liittämisestä seurakuntaan.
Nyt sinä omassa pohdinnassasi PÄÄTTELET seurakuntaan liittymistä, vaikka KOKO ILMOITUKSESSA ei mainita seurakuntaan liittymisestä mitään.Ymmärrätkö???
Tuo Raamatun ilmoitus, jonka toit esille. Ap 2, niin se opettaa miten pelastuksen vastaanottaminen ja vesikaste liittyvät toisiinsa. Siis ei sanallakaan opeteta seurakunnasta tai siihen liittymisestä.
Ymmärrätkö, miten ihminen ON JO uudestisyntynyt eli kokenut mielenmuutoksen ja kun hän ottaa pelastuksen vastaan ja ON TULLUT JUMLAN LAPSEKSI. Ei kukaan ihminen ota pelastusta vastaan lihallisen mielensä ohjaamana,- vaan aina mielenuudistuksen kokeeeena.
" Mutta,kaikille, JOTKA OTTIVAT HÄNET VASTAAN, hän antoi VOIMAN TULLA JUMALAN LAPSIKSI, NIILLE, jotka USKOIVAT hänen nimeensä". 1 Joh. 12
Ymmärrätkö, miten ihmiknen USKOSSA OLLESSAAN ELI UUDESSA LUOMUKSESSA ottaa sen vesikasteen. - ml213.
ml213. kirjoitti:
Raamatussa on tarkin ja selkein ilmoitus ihmisen siirtymisestä seurakuntaan/uskovien yhteyteen ;
" sillä me olemme kaikki yhdessä HENGESSÄ KASTETUT .......YHDEKSI.......... RUUMIIKSI, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia orjia tai vapaita ja kaikki olemme saaneet JUODA samaa Henkeä".1Kor 12:13
*
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa (Pietarin kehoituksen parannuksen teosta) vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi samana päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolisessa opetuksessa..."
---------
Ymmärrätkö, miten ihmisen ottaessa sanan vastaan eli uudestisyntyy, niin jo tässä hän siirtyy juuri Jumalan seurakunnan jäsenyyteen /Jumalan lapseksi. Lueppa tuo Kor. kohta ihan ajatuksen kanssa ja siinä oikein sanoin opetetaan liittämisestä seurakuntaan.
Nyt sinä omassa pohdinnassasi PÄÄTTELET seurakuntaan liittymistä, vaikka KOKO ILMOITUKSESSA ei mainita seurakuntaan liittymisestä mitään.Ymmärrätkö???
Tuo Raamatun ilmoitus, jonka toit esille. Ap 2, niin se opettaa miten pelastuksen vastaanottaminen ja vesikaste liittyvät toisiinsa. Siis ei sanallakaan opeteta seurakunnasta tai siihen liittymisestä.
Ymmärrätkö, miten ihminen ON JO uudestisyntynyt eli kokenut mielenmuutoksen ja kun hän ottaa pelastuksen vastaan ja ON TULLUT JUMLAN LAPSEKSI. Ei kukaan ihminen ota pelastusta vastaan lihallisen mielensä ohjaamana,- vaan aina mielenuudistuksen kokeeeena.
" Mutta,kaikille, JOTKA OTTIVAT HÄNET VASTAAN, hän antoi VOIMAN TULLA JUMALAN LAPSIKSI, NIILLE, jotka USKOIVAT hänen nimeensä". 1 Joh. 12
Ymmärrätkö, miten ihmiknen USKOSSA OLLESSAAN ELI UUDESSA LUOMUKSESSA ottaa sen vesikasteen.Ymmärrätkö, miten ihminen USKOSSA OLLESSAAN ELI UUDESSA LUOMUKSESSA ottaa sen vesikasteen.
------
Lisäyksenä tuohon. Siis ihminen ON JO SEURAKUNNAN SISÄLLÄ/KRISTUKSEN RUUMIISSA kun hän on ottamassa vesikastetta.Ymmärrä, miten todella Jumalan seurakuntaan SYNNYTÄÄN ja Hengellä kastetaan.
Raamattussa ei todella ole opetusta, miten VESIKASTEEN ottamisen myötä ihminen siirtyisi seurakuntaan.No, puolueisiin kyllä liitytään vesikasteen kautta ja toisaalta taas ihminen ei välttämättä ole edes uudestisyntynyt eli ei ole edes Jumalan seurakunnassa,-mutta silti hän voi olla puolueen jäsen. Tunnen useita ihmisiä, jotka ovat Helluntai puolueen jäsen, mutta silti ei ole uudestisyntynyt ja uskossa. - WeijoLindroos
Asor kirjoitti:
Ei tule paremmaksi eikä varmasti sitä varten pyydäkään. Eivät kai muutkaan luule tulevansa ehtoollisen nauttimisesta paremmiksi.
Mutta jos muuten vain haluaisi vielä viettää Herran muistoateriaa maan päällä, vaikkapa yhdessä sinun kanssasi. Kieltäytyisitkö?
Isän valtakunnassa ei varmasti kysellä kastetodistusta, kun nautitaan ehtoollista yhdessä Herran kanssa.
Matt.26:29
Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.
"Isä meidän...
Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa".Kysymys ei ollut minulle.., mutta vastaan silti:
En antaisi ehtoollista kuolevalle lähimmäiselleni, joka ei ole kastettu. Se olisi Jumalan tahtoa vastaan. Olen ollut sellaisessa tilanteessa. Selittäisin samassa tilanteessa edelleen, ettei ehtoollisella ole siinä vaiheessa mitään merkitystä. Rukoilisin kuolevan kanssa, ja julistaisin hänelle Jeesuksen veren armoa.
Jokaiselle tulee antaa NYT selvä Raamatusta kumpuava opetus, että
kenenkään ei tule jäädä kastamattomaksi!
- Miksi ehtoolliselle annetaan suuri merkitys, jos Jeesuksen opetuksesta kasteestakaan ei ole välitetty?
- veli.vapaa
WeijoLindroos kirjoitti:
Kysymys ei ollut minulle.., mutta vastaan silti:
En antaisi ehtoollista kuolevalle lähimmäiselleni, joka ei ole kastettu. Se olisi Jumalan tahtoa vastaan. Olen ollut sellaisessa tilanteessa. Selittäisin samassa tilanteessa edelleen, ettei ehtoollisella ole siinä vaiheessa mitään merkitystä. Rukoilisin kuolevan kanssa, ja julistaisin hänelle Jeesuksen veren armoa.
- Miksi ehtoolliselle annetaan suuri merkitys, jos Jeesuksen opetuksesta kasteestakaan ei ole välitetty?
estäisi Jumalan tahdon ihmissäännöllään. Tuollainen on epäuskovan SANAN vastaista opetusta.
- Asor
WeijoLindroos kirjoitti:
Minä taas vastaisin myöntävästi ja VIETTÄISIN ehtoollisen YHDESSÄ kyseisen henkilön kanssa. Muistelisimme yhdessä Herran kuolemaa ja kiittäisimme Jumalaa Hänen sanomattomasta lahjastaan, Jeesuksesta Kristuksesta. Eihän tämä sulje pois kasteen merkitystä.
Minusta näyttää, että sinä, velihyvä, tekisit Jumalan Sanan tyhjäksi perinnäissäännön tähden.
Kaste, kuten moni muukin raamatullinen ja hengellinen asia voi muodostua pelkäksi perinnäisssäännöksi ja vaatimukseksi, jos mukana ei ole rakkautta.
"Vaikka minä..."
1. Kor. 13:1 - ml213.
todé* kirjoitti:
Kaikkein tunnetuin ko. ilmennyspaikka löytyy Aostolien tekojen 2. luvusta: "Jotka nyt ottivat hänen sanansa (Pietarin kehoituksen parannuksen teosta) vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi samana päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolisessa opetuksessa...". Jos tuosta väännät jotain muuta, kuin seurakuntaa, niin se on taatusti vastoin Raamattua.Kaikkein tunnetuin ko. ilmennyspaikka löytyy Aostolien tekojen 2. luvusta: "Jotka nyt ottivat hänen sanansa (Pietarin kehoituksen parannuksen teosta) vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi samana päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolisessa opetuksessa...". Jos tuosta väännät jotain muuta, kuin seurakuntaa, niin se on taatusti vastoin Raamattua.
---------
Niin pohdinnan aihe oli,- liitetäänkö ihminen Raamatun ilmoituksen mukaan vesikasteen kautta seurakuntaan.Tode puolustaa näkemystään tuolla Raamatun ilmoituksella eli vesikasteella ihminen liitetään seurakuntaan ja näyttää uskovan kirjoituksesta päätellen sydämenkyllyyteen asti ja ymmärryksensä pohjaksi ottaa Ap 2 luvusta ilmoituksen.
Sitä vain jäin ihmettelemään, miten ihmeessä ihminen voi ymmärryksensä asiasta perustaa Raamatun ilmoitukseen,- joka ei edes käsittele aihetta.Tuo Ap 2 luvun ilmoitus käsittelee pelastuksen vastaanottamisen/uudestisyntymisen yhteyttä kasteeseen.Siis tämä ilmitus ja opetus kohdentuisi pohdinnan aiheeseen, jossa käsiteltäisiin keitä kastetaan Jumalan aivoutuksen mukaan.
Siis aivan ,- ja prikulleen sama tilanne kun vauvakasteeseen uskovat ihmiset perustavat ymmärryksensä Raamatun ilmoitukseen,- jossa Jeesus otti lapsia syliinsa ja SIUNASI heitä.Siis tässäkin ymmärryksen perusta on Raamatun ilmoitus,- joka ei edes käsittele kastetta,- vaan miten Jeesus siunasi lapsia.
Ymmärrättekö, miten todella puolueen opetus,- johon puolueen jäsen uskoo, niin mahdollistuu viemään ihmisen täysin hakoteille Raamatun ilmoituksista.Jokainen ymmärtänee, miten Luterilainen puolue opettaa vauvakasteen harhan ja siten sen jäsenet sokeudessaan toistavat papin saarnan suullaan ja sydämessään uskoen.
Sama pätee Helluntaipuolueesenkin. Helluntaipuolue opettaa, miten vesikasteen kautta ihminen liitetään seurakuntaan ja siten sen jäsenet kuorossa toistavat samaa ajatusta sydämessään uskoen,- vaikka Raamatun ilmoitus molemmissa tapauksissa on aivan toinen.
Eikä tämä jo todista sitä ilmoitusta todelliseksi, miten ihminen tulee osalliseksi toisten tahojen synneistä.Siis he tulevat heidän synteihinsä osalliseksi. - ml213.
WeijoLindroos kirjoitti:
Jos ymmärryksemme ohjaaja on Raamatun ilmoitukset,- eikä huomioida kultuurin tai puolueiden opetuksen vaikutusta,- vaan ainoastaan Raamatun ilmoitusta, niin pelastuksen vastaanottamisen seuraava vaihe uskovan ihmisen elämässä on kasteen ottaminen. Tähän aiheeseen juuri liityy tuo Ap 2:41 jakeen opetus.
Siis pelastuksen vastaanotamisen ja kasteen ottamisen jälkeen ihminen on vapaa etenemään Krisuksen mielen tuntemisessa ja siinä elämisessä, johon liittyy myös ehtollinen. ml213. kirjoitti:
Ymmärrän Hengessä kastamisen tapahtuvan silloin kun ihminen kokee mielen muutoksen.Siis uudestisyntymisessä ja siten samalla kastetaan Krisuksen ruumiiseen/seurakuntaan.
Hengessä kastamisesta jää AINA jälki ihmisen mielentilaan. Taas vesikaste ei vaikuta ihmisen mieleen tai mielentilaan muutoksena.Ymmärränkin vesikasteen olevan paremminkinm opillinen asia kuin ihmistä muuttava ja tätä mielikuvaani tukee Heb 6 luvun ilmoitus;
"Jättäkäämme sentähden Krisuksen OPIN alkeet / OPPIA kasteista" jne..........Ja täsatä syystä en liitä VESIKASTETTA ihmisen uudestisyntymiseen. Uudestisyntymiseen kiiittyvät KAIKKI asiat muuttavat ihymisen mieltä/mielikuvia.Vesi kaste ei.Mitä uudestisyntymisessä tapahtuu sisäisesti?
http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/mita-uudestisyntymisessa-tapahtuu-sisaisesti
>>Ymmärrän Hengessä kastamisen tapahtuvan silloin kun ihminen kokee mielen muutoksen.>>
Raamattu ei kuitenkaan noin opeta.
"Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi." (Apt. 11:18)
Parannus eli mielenmuutos on Jumalalta (kreik. metanoia = mielenmuutos, parannus).
Apostolit olivat olleet jo jonkin aikaa mielenmuutoksen kokeneita ennen kuin tulivat Hengessä kastetuiksi. Vasta helluntaipäivästä (Apt. 2) lähtien he olivat Hengessä kastettuja.
Samarialaiset olivat olleet jo jonkin aikaa mielenmuutoksen kokeneita ja Herran nimeen kastettuja ennen kuin tulivat Hengessä kastetuiksi (Apt. 8). Ennen Pyhän Hengen saamistaan he eivät tietenkään olleet Hengessä kastettuja. He saivat Pyhän Hengen jonkin aikaa sen jälkeen kun olivat tulleet Herran nimeen kastetuiksi.
Siis ei jokainen mielenmuutoksen kokenut ole välttämättä Hengessä kastettu. Eli ei jokainen Jeesukseen Kristukseen uskova ole välttämättä Hengessä kastettu.
Uudestisyntymisestä:
Jotkut väittävät, että "vaikka olisin Herran nimeen kastamaton, voin olla uudestisyntynyt".
Pyydän esittämään yhdenkin esimerkin Raamatusta, jossa ilman Jumalan hyväksymää vesitoimitusta olevaa kutsutaan uudestisyntyneeksi tai annetaan ymmärtää hänen sellainen olevan.
Jos olet Herran nimeen kastamaton, silloin olet vielä uudestisyntymätön.
http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/milloin-ihminen-uudestisyntyy
Uskoakseni sellaisia poikkeuksellisia tapauksia on nykyäänkin, että joku Herran nimeen kastamaton voi olla Jumalan lapsi, siis uskova! Jos olet tuollainen poikkeuksellinen tapaus, kastamaton opetuslapsi, anna heti kastaa itsesi Herran nimeen! Jumala odottaa, että sinusta tulisi Hänen uudestisyntynyt lapsensa.raamatullinen linja kirjoitti:
harhaoppiaan!!!
Korneliuksen perhekunta oli tullut uskoon ja saanut Pyhän-Hengen ENNENKUIN HEITÄ OLI KASTETTU VEDESSÄ!!!!!
Kyllä he kuuluivat Jumalan seurakuntaan!!!
Efesossa uskovat eivät olleet vielä kastettu Uuden-liiton kasteella. Kyllä hekin olivat Jumalan
seurakunnan jäseniä, vaikka heitä ei oltukaan kastettu vedessä!!!
Nämä selvät tapaukset ovat JEV:n mielestä tietysti poikkeustapauksia, kuten kaikki muukin,
mikä ei sovohänen harhaoppiinsa!Kornelius oli uskossa Jeesukseen Kristukseen ja jopa Pyhän Hengen saanut ennen Herran nimeen kastamistaan. Mutta hän ei kuulunut silloin vielä seurakuntaan. Oli tärkeää, että Kornelius tuli liitetyksi Jumalan seurakuntaan!
Apostoli Paavalin Efesossa tapaamat noin 12 miestä eivät kuuluneet Efesossa olevaan Jumalan seurakuntaan ennen Herran nimeen kastamistaan.
Kuulutko paikalliseen seurakuntaan?
http://www.opetuksia.net/index.php/muuta-asiaa-raamatusta/kuulutko-paikalliseen-seurakuntaan- ml213.
JEV238 kirjoitti:
Mitä uudestisyntymisessä tapahtuu sisäisesti?
http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/mita-uudestisyntymisessa-tapahtuu-sisaisesti
>>Ymmärrän Hengessä kastamisen tapahtuvan silloin kun ihminen kokee mielen muutoksen.>>
"Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi." (Apt. 11:18)
Parannus eli mielenmuutos on Jumalalta (kreik. metanoia = mielenmuutos, parannus).
Apostolit olivat olleet jo jonkin aikaa mielenmuutoksen kokeneita ennen kuin tulivat Hengessä kastetuiksi. Vasta helluntaipäivästä (Apt. 2) lähtien he olivat Hengessä kastettuja.
Samarialaiset olivat olleet jo jonkin aikaa mielenmuutoksen kokeneita ja Herran nimeen kastettuja ennen kuin tulivat Hengessä kastetuiksi (Apt. 8). Ennen Pyhän Hengen saamistaan he eivät tietenkään olleet Hengessä kastettuja. He saivat Pyhän Hengen jonkin aikaa sen jälkeen kun olivat tulleet Herran nimeen kastetuiksi.
Siis ei jokainen mielenmuutoksen kokenut ole välttämättä Hengessä kastettu. Eli ei jokainen Jeesukseen Kristukseen uskova ole välttämättä Hengessä kastettu.
Uudestisyntymisestä:
Jotkut väittävät, että "vaikka olisin Herran nimeen kastamaton, voin olla uudestisyntynyt".
Pyydän esittämään yhdenkin esimerkin Raamatusta, jossa ilman Jumalan hyväksymää vesitoimitusta olevaa kutsutaan uudestisyntyneeksi tai annetaan ymmärtää hänen sellainen olevan.
Jos olet Herran nimeen kastamaton, silloin olet vielä uudestisyntymätön.
http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/milloin-ihminen-uudestisyntyy
Uskoakseni sellaisia poikkeuksellisia tapauksia on nykyäänkin, että joku Herran nimeen kastamaton voi olla Jumalan lapsi, siis uskova! Jos olet tuollainen poikkeuksellinen tapaus, kastamaton opetuslapsi, anna heti kastaa itsesi Herran nimeen! Jumala odottaa, että sinusta tulisi Hänen uudestisyntynyt lapsensa."Apostolit olivat olleet jo jonkin aikaa mielenmuutoksen kokeneita ennen kuin tulivat Hengessä kastetuiksi. Vasta helluntaipäivästä (Apt. 2) lähtien he olivat Hengessä kastettuja."
------
Mutta, huomioinet, ettei koko Pyhää Henkeä Jumala vielä ollut taivaasta lähettänyt ja siksi heidän täytyi odottaa tätä hetkeä.Jeesushan oikein varoitti ja opetti ettei tule lähteä Jerusalemista, ennen kuin Pyhä Henki on tullut. Juuri Pyhä Henkihän ohjaa ja opettaa ja muistuttaa, miten Jeesus puhui ja opetti.
Siis aivan samalöla tavalla kuin meillä, mutta sillä eroituksella, että heidän tuli odottaa tätä Pyhän Hengen tulemista maan päälle.Meidän taas ei tarvitse. - ml213.
JEV238 kirjoitti:
Kornelius oli uskossa Jeesukseen Kristukseen ja jopa Pyhän Hengen saanut ennen Herran nimeen kastamistaan. Mutta hän ei kuulunut silloin vielä seurakuntaan. Oli tärkeää, että Kornelius tuli liitetyksi Jumalan seurakuntaan!
Apostoli Paavalin Efesossa tapaamat noin 12 miestä eivät kuuluneet Efesossa olevaan Jumalan seurakuntaan ennen Herran nimeen kastamistaan.
http://www.opetuksia.net/index.php/muuta-asiaa-raamatusta/kuulutko-paikalliseen-seurakuntaanEdelleen muistutan, miten ihminen Hengessä kastetaan Krisuksen ruumiiseen eli Jumalan seurakuntaan,- ei vesikasteella.Siis selkeillä sanoilla opettaen; 1 Kor. 12:13, joka ilmoitus ei jätä ihmistä tietämättömäksi. Taas uskominen on jo eri asia.
ml213. kirjoitti:
Edelleen muistutan, miten ihminen Hengessä kastetaan Krisuksen ruumiiseen eli Jumalan seurakuntaan,- ei vesikasteella.Siis selkeillä sanoilla opettaen; 1 Kor. 12:13, joka ilmoitus ei jätä ihmistä tietämättömäksi. Taas uskominen on jo eri asia.
Edelleen muistutan, että kukaan ilman Jumalan hyväksymää vesitoimitusta oleva (ilman kastamista oleva) ei ole koskaan ollut kastettu, Hengessä kastettu. Apostoli Paavali ja myös korintolaiset olivat kastettuja, Herran nimeen kastettuja (ks. (Apt. 18:8)) ja Pyhän Hengen saaneita. Silloin - ja vasta silloin - voitiin sanoa: "yhdessä Hengessä kastetut" (1 Kor. 12:13). Tämä on selvä Raamatun opetus, jonka jokaisen tulisi uskoa.
ml213. kirjoitti:
"Apostolit olivat olleet jo jonkin aikaa mielenmuutoksen kokeneita ennen kuin tulivat Hengessä kastetuiksi. Vasta helluntaipäivästä (Apt. 2) lähtien he olivat Hengessä kastettuja."
------
Mutta, huomioinet, ettei koko Pyhää Henkeä Jumala vielä ollut taivaasta lähettänyt ja siksi heidän täytyi odottaa tätä hetkeä.Jeesushan oikein varoitti ja opetti ettei tule lähteä Jerusalemista, ennen kuin Pyhä Henki on tullut. Juuri Pyhä Henkihän ohjaa ja opettaa ja muistuttaa, miten Jeesus puhui ja opetti.
Siis aivan samalöla tavalla kuin meillä, mutta sillä eroituksella, että heidän tuli odottaa tätä Pyhän Hengen tulemista maan päälle.Meidän taas ei tarvitse.Samarialaiset olivat olleet jo jonkin aikaa Herran nimeen kastettuina, Jeesukseen Kristukseen uskovina, sitten (ilmeisesti muutaman päivän kuluttua) saivat Pyhän Hengen. Vasta siitä hetkestä kun he olivat kastettuja ja Hengen saaneita he olivat Hengessä kastettuja. Eivät sekuntiakaan ennen.
Siis Jeesukseen Kristukseen uskova ei ole välttämättä Hengessä kastettu.- ml213.
JEV238 kirjoitti:
Kornelius oli uskossa Jeesukseen Kristukseen ja jopa Pyhän Hengen saanut ennen Herran nimeen kastamistaan. Mutta hän ei kuulunut silloin vielä seurakuntaan. Oli tärkeää, että Kornelius tuli liitetyksi Jumalan seurakuntaan!
http://www.opetuksia.net/index.php/muuta-asiaa-raamatusta/kuulutko-paikalliseen-seurakuntaanKaikki Jumalan lapset kuuluvat Jumalan seurakuntaan ja tähänkin Jumalan lapseksi tulemiseen on eritäin helposti ymmärrettävä opetus;
"Mutta, kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, HÄN ANTOI VOIMAN tulla Jumalan lapseksi, niille, JOTKA USKOVAT hänen nimeensä".
Ei vesikasteita, vaan HE jotka ottavat vastaan pelastuksen niin he saavat kokea sen Jeesuksen lupaaman;
"Sillä Johannes kastoi VEDELLÄ, mutta teidät KASTETAAN PYHÄLLÄ HENGELLÄ, ei kauan näitten päivien jälkeen" Ap 1:5
Juuri tuo,- jota heidän tuli vielä odottaa, niin anta ihmiselle voiman tulla Jumalan lapseksi ja siten Jumalan seurakunnan jäseneksi.Siis Hengellä kastaen,- ei vedellä.
Taas Jumalan lapseksi tultuaan, ihmisen tulee ottaa myös vesikaste.Vesikaste ei tee ihmisestä Jumalan lasta. - ml213.
JEV238 kirjoitti:
Samarialaiset olivat olleet jo jonkin aikaa Herran nimeen kastettuina, Jeesukseen Kristukseen uskovina, sitten (ilmeisesti muutaman päivän kuluttua) saivat Pyhän Hengen. Vasta siitä hetkestä kun he olivat kastettuja ja Hengen saaneita he olivat Hengessä kastettuja. Eivät sekuntiakaan ennen.
Siis Jeesukseen Kristukseen uskova ei ole välttämättä Hengessä kastettu.No, enala enempää kinaamaan ja annan vapauden vapaasti sinulle yhdistellä asioita ja päätellä niistä yhtä ja toista, mutta itse ymmärrän tämänkin asian Jeesuksen opettamalla tavalla ja ymmärrän, miten silloin tilanne oli toinen eli heidän todella tuli silloin odottaa tätä Pyhää Henkeä, koska Jumala ei ollut vielä laskenut sitä maan päälle.Tämä todella tulee huomioida.
Ymmärrä, miten tänä aikana 2009 Pyhä Henki on jo ohjaamassa ihmistä, jota Jumala kutsuu lupauksensa johdosta ja sama Henki kastaa tämän ihmisen Jumalan lapseksi ja antaa voiman, jos hän ottaa pelastuksen vastaan. Näin ymmärrän ja uskon eli tänä aiokana ihmisen ei todella tarvitse odotella Pyhän hengen kastetta ja kastamista Jumalan seurakuntaan.
Ymmärrä, ettei ihmisen mielen muutos/uudestisyntyminen edes ole mahdollista kuin Pyhän Hengen kasteen kauttaeli sen,- jossa ihminen saa VOIMAN tulla Jumalan lapseksi.Näin ymmärrän ja uskon. ml213. kirjoitti:
No, enala enempää kinaamaan ja annan vapauden vapaasti sinulle yhdistellä asioita ja päätellä niistä yhtä ja toista, mutta itse ymmärrän tämänkin asian Jeesuksen opettamalla tavalla ja ymmärrän, miten silloin tilanne oli toinen eli heidän todella tuli silloin odottaa tätä Pyhää Henkeä, koska Jumala ei ollut vielä laskenut sitä maan päälle.Tämä todella tulee huomioida.
Ymmärrä, miten tänä aikana 2009 Pyhä Henki on jo ohjaamassa ihmistä, jota Jumala kutsuu lupauksensa johdosta ja sama Henki kastaa tämän ihmisen Jumalan lapseksi ja antaa voiman, jos hän ottaa pelastuksen vastaan. Näin ymmärrän ja uskon eli tänä aiokana ihmisen ei todella tarvitse odotella Pyhän hengen kastetta ja kastamista Jumalan seurakuntaan.
Ymmärrä, ettei ihmisen mielen muutos/uudestisyntyminen edes ole mahdollista kuin Pyhän Hengen kasteen kauttaeli sen,- jossa ihminen saa VOIMAN tulla Jumalan lapseksi.Näin ymmärrän ja uskon.Väitätkö, että samarialaiset olivat Hengessä kastettuja ennen Hengen saamistaan?
Hehän saivat Pyhän Hengen vasta oltuaan jonkin aikaa (ilmeisesti muutamia päiviä) jo Jeesukseen Kristukseen uskovia.ml213. kirjoitti:
Kaikki Jumalan lapset kuuluvat Jumalan seurakuntaan ja tähänkin Jumalan lapseksi tulemiseen on eritäin helposti ymmärrettävä opetus;
"Mutta, kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, HÄN ANTOI VOIMAN tulla Jumalan lapseksi, niille, JOTKA USKOVAT hänen nimeensä".
Ei vesikasteita, vaan HE jotka ottavat vastaan pelastuksen niin he saavat kokea sen Jeesuksen lupaaman;
"Sillä Johannes kastoi VEDELLÄ, mutta teidät KASTETAAN PYHÄLLÄ HENGELLÄ, ei kauan näitten päivien jälkeen" Ap 1:5
Juuri tuo,- jota heidän tuli vielä odottaa, niin anta ihmiselle voiman tulla Jumalan lapseksi ja siten Jumalan seurakunnan jäseneksi.Siis Hengellä kastaen,- ei vedellä.
Taas Jumalan lapseksi tultuaan, ihmisen tulee ottaa myös vesikaste.Vesikaste ei tee ihmisestä Jumalan lasta.>>Kaikki Jumalan lapset kuuluvat Jumalan seurakuntaan>>
Kastamattomat Jumalan lapset eivät vielä kuulu Jumalan seurakuntaan. Sillä näin seurakuntaan apostolien opetuksen mukaan:
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua." (Apt. 2:41)
Siis vain hänen sanansa vastaanottaneet ja kastetut kuuluvat Jumalan seurakuntaan. Eivät muut. Joten kastamaton Jumalan lapsi (uskon, että sellaisiakin on!), äkkiä kastettavaksi!
>>ja tähänkin Jumalan lapseksi tulemiseen on eritäin helposti ymmärrettävä opetus;>>
Niin onkin. Apostoli Pietari opettaa selkeästi, yksinkertaisesti ja käytännönläheisesti miten tullaan uskoon ja uudestisynnytään. Näin:
"Luopukaa pahoista teoistanne ja antakoon kukin teistä kastaa itsensä Jeesuksen Kristuksen nimeen, niin Jumala antaa syntinne anteeksi ja lahjoittaa teille Pyhän Hengen." (Apt. 2:38, UT nykysuomeksi)
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Apt. 2:38, 1938-käännös)
Lue tarkemmin miten voit tulla uskoon:
http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/voit-tulla-uskoon- todé*
ml213. kirjoitti:
Raamatussa on tarkin ja selkein ilmoitus ihmisen siirtymisestä seurakuntaan/uskovien yhteyteen ;
*
---------
Ymmärrätkö, miten ihmiknen USKOSSA OLLESSAAN ELI UUDESSA LUOMUKSESSA ottaa sen vesikasteen.rupesi hän!
- Okoo
JEV238 kirjoitti:
>>Kaikki Jumalan lapset kuuluvat Jumalan seurakuntaan>>
Kastamattomat Jumalan lapset eivät vielä kuulu Jumalan seurakuntaan. Sillä näin seurakuntaan apostolien opetuksen mukaan:
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua." (Apt. 2:41)
Siis vain hänen sanansa vastaanottaneet ja kastetut kuuluvat Jumalan seurakuntaan. Eivät muut. Joten kastamaton Jumalan lapsi (uskon, että sellaisiakin on!), äkkiä kastettavaksi!
>>ja tähänkin Jumalan lapseksi tulemiseen on eritäin helposti ymmärrettävä opetus;>>
Niin onkin. Apostoli Pietari opettaa selkeästi, yksinkertaisesti ja käytännönläheisesti miten tullaan uskoon ja uudestisynnytään. Näin:
"Luopukaa pahoista teoistanne ja antakoon kukin teistä kastaa itsensä Jeesuksen Kristuksen nimeen, niin Jumala antaa syntinne anteeksi ja lahjoittaa teille Pyhän Hengen." (Apt. 2:38, UT nykysuomeksi)
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Apt. 2:38, 1938-käännös)
Lue tarkemmin miten voit tulla uskoon:
http://www.opetuksia.net/index.php/uskoontulo/voit-tulla-uskoonMutta ei vesikasteessa saa syntiä anteeksi,,
- y3koo
Okoo kirjoitti:
Mutta ei vesikasteessa saa syntiä anteeksi,,
Olet oikeassa, okoo, ja uusi testamentti väärässä tuossa asiassa
- yx ihmettelevä
Sitähän tämäkin viesti kaiketi tarkoitti? Ellei tarkoita, niin mitä se sitten tarkoittaa? En ole koskaan nähnyt kastamatonta Herran Pyhällä ehtoollisella. Anabaptimia eli jo Kristukseen kastetun uudelleen kastaminen on saatanasta.
Eihän ihmistä itseensä kasteta, eikä omaan uskoonsa, vaan Kristukseen. Jos kenellä on usko, niin se on juuri lapsella, jonka Jeesus itse vielä todistaa Pyhässä Raamatussa. Lapsena (siis uskossa) Kristukseen kastetun henkilön uudelleen kastaminen on Pyhän Kasteen ja Jeesuksen Kristuksen teon halveksimista. Se on kasteensa kieltämistä.- ml213.
Mutta, ymmärtänet, miten lapsi ei syntyessään omaa uskoa,- joka pelastaa hänet.Jokaisen ihmisen,- myös vauvan,- tulee ensin kuulla pelastussanoma, ja ymmärtää se.Usko,joka pelastaa ihmisen Jumalan lapseksi tulee ihmisen kuulla:
"Usko siis tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta".
Mutta se on tietenkin todellisuutta, miten pieni lapsi uskoo kuulemaansa ehdoitta ja tähän lapsenkaltaiseen uskomiseen/uskoon Jeesus haluaa aikuisen ihmisenkin tulevn. - veli.vapaa
opettaa että lapsikasteessa kastettava saa Pyhän Hengen, niin miksi 90% näistä lapsikastetuista ei ole uskovia lainkaan? Noinko se Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä?
veli.vapaa kirjoitti:
opettaa että lapsikasteessa kastettava saa Pyhän Hengen, niin miksi 90% näistä lapsikastetuista ei ole uskovia lainkaan? Noinko se Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä?
UT kertoo kuinka lapsia tuotiin Jeesuksen luo ja tämän oppilaat estelivät tällaista. Mestari kuitenkin sanoi: "Sallikaa lasten tull tulla minun tykoni, älkääkä estäkö heitä...".
Arveletteko siis että Jeesus vaati näiltä lapsilta ensin uskoa itseensä salliakseen heidän vasta sitten tulla tykönsä kun te vaaditte uskonratkaisua ennen kastamista?- veli.vapaa
Epiktetos kirjoitti:
UT kertoo kuinka lapsia tuotiin Jeesuksen luo ja tämän oppilaat estelivät tällaista. Mestari kuitenkin sanoi: "Sallikaa lasten tull tulla minun tykoni, älkääkä estäkö heitä...".
Arveletteko siis että Jeesus vaati näiltä lapsilta ensin uskoa itseensä salliakseen heidän vasta sitten tulla tykönsä kun te vaaditte uskonratkaisua ennen kastamista?Jeesus siunasi lapsia, eikä kyse ollut lainkaan siitä, että lapset olisivat tulleet uskoon tuolla hetkellä.
veli.vapaa kirjoitti:
Jeesus siunasi lapsia, eikä kyse ollut lainkaan siitä, että lapset olisivat tulleet uskoon tuolla hetkellä.
>> Jeesus siunasi lapsia, eikä kyse ollut lainkaan siitä, että lapset olisivat tulleet uskoon tuolla hetkellä. >>
Mutta, mutta, eikös Jeesus kuitenkin sanonut lasten kaltaisten (lasten, jotka eivät siis olleet uskossa?) olevan Taivasten valtakunnan? - Onkos se siis uskoon tuleminen ensisijainen tavoite ja Taivasten valtakuntaan pääsemiseen nähden vai Taivasten valtakuntaan pääseminen uskoon tulemiseen nähden?
>>Olen kuullut, että uskossa olevat ja kasteella käyneet päästävät jossain kastamattomia ehtoollisyhteyteen.>>
Mitäs jätätte lapset kastamatta niin, että he sitten voivat osallistua ehtoolliseen. Jos kastaisitte lapset pieninä kuten valtaosa kristikunnasta tekee, tuollainen ongelma ehkä olisi teikäläisiä vähemmän rasittava.- veli.vapaa
ehtoollista pyytämään Häneen uskova uskollinen seuraajansa, niin tuskin Hän jättäisi anovaa ilman sitä. Ei Hän niin rakkaudeton ollut.
- 1one1
veli.vapaa kirjoitti:
ehtoollista pyytämään Häneen uskova uskollinen seuraajansa, niin tuskin Hän jättäisi anovaa ilman sitä. Ei Hän niin rakkaudeton ollut.
Ei kukaan herraa vihaava voi edes mennä ehtoolliselle, jos haluaa mennä niin ei pidä estää.
- Mehukatti!
Suomessa kastettuja on paljon, koska suurin osa ihmisistä on luterilaisen kirkon jäseniä. Hupaisaa tässä on jos jotkut seurakunnat vaatii ihmisiltä uudestikastetta, jotta pääsee Mehukattia juomaan. Mormonit pistävät vielä paremmaksi - heillä ehtoollinen on pelkkää vettä. Ihmettelen tosin kuka tuollaisiin viitsii edes mennä kun kirkossa saa ehtoollisen.
- veli.vapaa
rippikoululaisten laita? Heille kaikille jaetaan ehtoollinen, vaikka aniharva heistä on uskossa?
Eli ehtoollinen jaetaan kirkossa myös epäuskoisille ? Onko näin? - WeijoLindroos
-
Kastamaton on sellainen, jota ei ole uskoon tulon jälkeen kastettu upotuskasteella vedessä! - veli.vapaa
WeijoLindroos kirjoitti:
-
Kastamaton on sellainen, jota ei ole uskoon tulon jälkeen kastettu upotuskasteella vedessä!omantunnon pyytämistä Jumalalta. Kaste ei sinällään pelasta, vain uudestisyntymisessä saatu Pyhän Hengen kaste pelastaa.
- lapsena pelastunut?
veli.vapaa kirjoitti:
omantunnon pyytämistä Jumalalta. Kaste ei sinällään pelasta, vain uudestisyntymisessä saatu Pyhän Hengen kaste pelastaa.
Lue uudestaan katekismus.
- veli.vapaa
lapsena pelastunut? kirjoitti:
Lue uudestaan katekismus.
enkä kenenkään muunkaan ihmisen keksimiä selityksiä, minun opettajani on Pyhä Henki ja Jeesuksen julistama evankeliumi.
veli.vapaa kirjoitti:
enkä kenenkään muunkaan ihmisen keksimiä selityksiä, minun opettajani on Pyhä Henki ja Jeesuksen julistama evankeliumi.
>> Jeesuksen julistama evankeliumi. >>
UT:n evankeliumin kertovat Jeesuksesta ja hänen toiminnastaa sekä siitä mitä hänelle tapahtui. Niistä ilmenee myös Jeesuksen julistaneen lähelle tullutta Jumalan valtakuntaa. Oliko tämä Maininta lähelle tylleesta Jumalan valtakunnasta nyt sitä Jeesuksen julistamaa evankeliumia vai mikä?
savolaisessa helluntaiseurakunnassa näyttää todistus siitä, että minut on kastettu uskovana, ennenkuin minut kelpuutettiin ehtoolliselle..
Vähän suivaannutti moinen pelleily sitten, kun paperi oli räpylässäni esiteltävänä, eikä asiaa peränneet senkummemmin edes tutkineet todistusta..- kaste vai todistus
Oliko raamatussa joku paikka siitä kastetodistuksesta. Miten sellaisen saa? Voiko sen väärentää?
- Uusio uskovainen
kaste vai todistus kirjoitti:
Oliko raamatussa joku paikka siitä kastetodistuksesta. Miten sellaisen saa? Voiko sen väärentää?
Että kastetodistus ei ole raamatun mukainen.
Eikö ne usko, jos sanon, että minut on kastettu?
Tarvitaanko epäraamatullista kastetodistusta? Uusio uskovainen kirjoitti:
Että kastetodistus ei ole raamatun mukainen.
Eikö ne usko, jos sanon, että minut on kastettu?
Tarvitaanko epäraamatullista kastetodistusta?Nykyisin uskovaisillakin on niin kovin paljon sellaista, joka ei ole raamatullista. Kuten aloittaja kertoo, Raamatussa ei mainita missään edes pergamentille (vasikan nahalle) tai papyrukselle kirjoitetuista kastetodistuksista. Myöskään housujen käytöstä ei puhuta mitään. Sensijaan viitan käytöstä puhutaan muttei epäraamatullisista, jumalattomista housuista. - Että sellaiseksi on maailma mennyt! Tuollaisten, aikanaan haareminaisten käyttämien vaatekappaleitten käyttö on nykyisin levinnyt aivan julkijumalisten, uskovien miestenkin keskuuteen.
- Viittaan pukuetuva
Epiktetos kirjoitti:
Nykyisin uskovaisillakin on niin kovin paljon sellaista, joka ei ole raamatullista. Kuten aloittaja kertoo, Raamatussa ei mainita missään edes pergamentille (vasikan nahalle) tai papyrukselle kirjoitetuista kastetodistuksista. Myöskään housujen käytöstä ei puhuta mitään. Sensijaan viitan käytöstä puhutaan muttei epäraamatullisista, jumalattomista housuista. - Että sellaiseksi on maailma mennyt! Tuollaisten, aikanaan haareminaisten käyttämien vaatekappaleitten käyttö on nykyisin levinnyt aivan julkijumalisten, uskovien miestenkin keskuuteen.
Miksi ette sitten pukeudu raamatullisesti? Viitta päällesi.
Viittaan pukuetuva kirjoitti:
Miksi ette sitten pukeudu raamatullisesti? Viitta päällesi.
Olen niin epäraamatullinen olemukseltani ja toimissani, että pidän aivan mielelläni housuja. Tuo epäraamatullinen kastetodistus lienee maailman melskeissä hukkunut, mikäli sellaista on koskaan saatukaan. Viittakin kyllä löytyy tuolta vaatehuoneen kätköistä mutta tikari puuttuu...
- Anonyymi
>> ettei alkuseurakunnassa päästetty kastamattomia ehtoolliselle. <<
Voi näitä hyviä aloituksia, jotka sitten kuitenkin loiskahtavat mämmiin jossain viimeisessä lauseessa.
Olivatko ensimmäiset opetuslapset muka kastettuja, eli silloin, kun ehtoollinen asetettiin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.326737- 394182
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1843410- 173356
- 122417
- 302415
- 251952
- 1621946
- 301803
- 1051402