Kuluneen talven ja kevään aikana on Ristin Voitossa on paljon ollut kirjoituksia Raamatun sanoman sisällöstä. Raamatun sanan kriittisellä
tutkimuksella etsitään ristiriitaisuuksia sanoman sisällöstä ja asioista, joilla ei ole mitään merkitystä Raamatun kokonaissanoman sisällön
kannalta. Yliopistolliseen koulutukseen sisältyy kriittinen tapa tarkastella asioita ja etsiä epätarkuuksia varsinkin Jumalan sanasta, liberaalisten
tai ateististen opettajien omien asenteiden johdosta. Vanhoihin Raamatun ulkopuolisiin tekstilähteisiin ei pitäisi viitata lainkaan, sillä ne ovat
epäluotettavia. Johtuen pakanallisista vaikutuksista ja harhaopista, joita oli jo apostolisen ajan jälkeen runsaasti.
Uuden Testamentin neljä evankeliumia täydentävät kaikki toinen toisiaan. Evankeliumien kirjoittajat kirjoittivat tapahtumat muistinvaraisesti
jälkikteen sen mukaan miten he asiat muistivat tai saivat koottua niistä tietoa. Tästä johtuen tapahtumien aikajärjestys voi olla joskus
vähän erilainen, jolla ei ole mitään merkitystä Raamatun sanoman kannalta. Ps. 119:160 on sanottu "sinun sanasi on kokonansa totuus".
Pienet epätarkkuudet nimien paikkojen ja aikojen suhteen ovat merkityksettömiä kokonaissisällön kannalta.Niitä on tämän vuoksi turhaa ja tarpeetonta
kritisoida. Käännettäessä tekstejä vieraista kielistä hepreasta, kreikasta ja sitä ennen arameankielestä kreikaksi, tekstiin on voinut tulla joitakin
sellaisia sanoja, joiden merkitystä on vaikea ymmärtää tai voi antaa joissakin yksityiskohdissa väärän käsityksen, koska samalla sanalla eri
kielissä on usein erilaisia merkityksiä. Kirjoitustavasta huolimatta Raamattu on kirjoitettu ja se on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksen kautta.
(2 Tim.3:16). Jumalan sanaa on tutkittava Pyhän Hengen antaman viisauden avulla ja tutkisteltava hengelliset asiat hengellisesti. (1 Kor. 2:13-
14). Jumalan Henki johtaa koko totuuteen (Joh. 16:13). Jos lähdetään selittämään Jumalan sanaa inhimillisen viisauden ja omien mieltymyksien
mukaan viedään ihmisiä harhaan. Tämän vuoksi kirjoitettaessa ja puhuttaessa Jumalan sanaa, se on tehtävä pyhällä arkuudella ja pelolla.
"Jos joku puhuu, niin puhukoon niin kuin Jumalan sanoja" (1 Piet. 4:11). Raamattu sisältää tiedon Jumalasta, ihmisen alkuperästä ja
hänen tulevaisuudestaan ja koko maailmankaikkeuden synnystä. Raamattu opettaa, että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja ylemmäksi
kaikkea luomakuntaa.
Jatkuu!
Raamatun sanoman sisältö
31
282
Vastaukset
Vaikka Raamatun kirjoittajat ovat eläneet eri aikakausina ja toisistaan tieträmättöminä Raamattu on tästä huolimatta yhtenäinen kirja, koska
sen sanoman sisältö on saatu Jumalalta ja on kirjoitettu Jumalan Hengen vaikutuksesta. Vanha Testamentti on syntynyt useiden satojen vuosien aikana
ja Uusi testamentti noin 50 vuoden ajan kuluessa. Jeesus sanoi tarkoittaen Vanhaa Testamenttia, ettei Jumalan sana voi raueta tyhjiin (Joh. 10:35).
Jeesus sanoi: "Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin
kaikki on tapahtunut" (Matt. 5:18). Raamattu on Jumalan ilmoitus itsestään ihmisille, että Hän rakastaa kaikkia ihmisiä. Tämä asia on tiivistetysti
ilmaistu yhdessä Raamatun jakeessa: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka
Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä" (Joh. 3:16). Apostoli Paavali kirjoittaa Jumalan sanasta: "Sillä Jumalan sana
on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet,
ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija" (Hepr. 4:12). Raamattu, vaikka se on jo vanha kirja se on yhtä ajankohtainen ja uusi vielä
nykyaikanakin. Apostoli Pietari kirjoittaa Jumalan sanasta: "Ja sitä lujempi on meille nyt profeetaalinen sana , ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin,
niin kuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne" (2. Piet.1:19). Raamatusta
voidaan myös sanoa, että se on aikaansa edellä, sillä on puhuttu mm, alkuaineista ennen kuin tiede on tiennyt niistä vielä mitään.
JatkuuRaamatusta on tehty uusia käännöksiä joita on täytynyt tehdä sen vuoksi, koska puhuttu kieli muuttuu jatkuvasti. Vuoden1938 Raamattu oli tehty
pyrkimyksenä saada sanatarkka käännös alkukielestä. Vanhan Testamentin osalta käännös on vuodelta 1933. Kieli on muuttunut tämän
jälkeen ja tekstissä on sanoja, joita nuoremmat ihmiset eivät enää ymmärrä. Esim. sanat: edeskäypä, ylkä, kuoleman ota, ammentakaa, ylensi,
ylennettämän, ylentäkää, panettelijoita, hapatus, kulkunen, kilisevä ja nisu, ovat sanoja joita kaikki ihmiset eivät enää ymmärrä. Lauserakenne
1938 Raamatussa on monimutkainen ja kankea ja siinä on kieliopillisia, mutta myös muitakin virheitä. Joitakin jakeita on jätetty pois
myös tekstistä, jotka on palautettu nyt takaisin. Vuoden 1992 käännöksessä pyritiin helppotajuiseen ja hyvän Suomen kielen mukaiseen
käännökseen. Käännöstyö tehtiin dynaamisella käännösperiaatteella, kääntämällä asiakokonaisuuksia sen mukaan kun kääntäjät olivat
alkutekstin ymmärtäneet. Näin saatiin helposti luettavaa ja ymmärrettävää tekstiä. Käännös ei ole kaikilta osin käännöstavasta johtuen
sanatarkasti alkukieltä vastaava. Vaikka vuoden 1992 käännös ei ole sanatarkka, tulee siitä kuitenkin esille Raamatun pelastusanoman
kokonaissisältö.
Jatkuu 3)Il-Mari kirjoitti:
Raamatusta on tehty uusia käännöksiä joita on täytynyt tehdä sen vuoksi, koska puhuttu kieli muuttuu jatkuvasti. Vuoden1938 Raamattu oli tehty
pyrkimyksenä saada sanatarkka käännös alkukielestä. Vanhan Testamentin osalta käännös on vuodelta 1933. Kieli on muuttunut tämän
jälkeen ja tekstissä on sanoja, joita nuoremmat ihmiset eivät enää ymmärrä. Esim. sanat: edeskäypä, ylkä, kuoleman ota, ammentakaa, ylensi,
ylennettämän, ylentäkää, panettelijoita, hapatus, kulkunen, kilisevä ja nisu, ovat sanoja joita kaikki ihmiset eivät enää ymmärrä. Lauserakenne
1938 Raamatussa on monimutkainen ja kankea ja siinä on kieliopillisia, mutta myös muitakin virheitä. Joitakin jakeita on jätetty pois
myös tekstistä, jotka on palautettu nyt takaisin. Vuoden 1992 käännöksessä pyritiin helppotajuiseen ja hyvän Suomen kielen mukaiseen
käännökseen. Käännöstyö tehtiin dynaamisella käännösperiaatteella, kääntämällä asiakokonaisuuksia sen mukaan kun kääntäjät olivat
alkutekstin ymmärtäneet. Näin saatiin helposti luettavaa ja ymmärrettävää tekstiä. Käännös ei ole kaikilta osin käännöstavasta johtuen
sanatarkasti alkukieltä vastaava. Vaikka vuoden 1992 käännös ei ole sanatarkka, tulee siitä kuitenkin esille Raamatun pelastusanoman
kokonaissisältö.
Jatkuu 3)Koska vuoden 1992 käännöstä ei tehty vastaamaan sanatarkasti Raamatun alkukieliä, Vanhan Testamentin osalta hepreaa ja Uuden
Testamentin osalta kreikkaa, perustettiin yhteiskristillinen Raamattu kansalle yhdistys jonka tavoiteena on tehdä uusi sanatarkka
Raamatun käännös. Käännös on tehty vuoden 1933 ja 1938 käännösten pohjalta, korjaamalla käänösvirheitä ja kieliasua ja palauttamalla
pos jätettyjä tekstejä. Kaikkia vanhoja sanoja ei ole poistettu, vaikka eivät ole enää nykysuomen kielen mukaisia, koska niiden
poistaminen olisi vaikeuttanut Raamatun sanakirjan käyttämistä. Tällaisiä sanoja ovat esim. noukkia, rupesivat, viskasivat, viskautuvan,
vaski ja lankesi. Viimeksi mainittu sana tarkoittaa kumartua, tai polvistua. Raamattu Kansalle tekemä Uusi Testamentti on jo valmis,
ja Vanhan Testamentin käännöstyö saadaan valmiiksi mahdollisesti jo tämän vuoden puolella.
Tässä muutamia ajatuksia esille toin, tälläkin tavoin.- to..
Il-Mari kirjoitti:
Raamatusta on tehty uusia käännöksiä joita on täytynyt tehdä sen vuoksi, koska puhuttu kieli muuttuu jatkuvasti. Vuoden1938 Raamattu oli tehty
pyrkimyksenä saada sanatarkka käännös alkukielestä. Vanhan Testamentin osalta käännös on vuodelta 1933. Kieli on muuttunut tämän
jälkeen ja tekstissä on sanoja, joita nuoremmat ihmiset eivät enää ymmärrä. Esim. sanat: edeskäypä, ylkä, kuoleman ota, ammentakaa, ylensi,
ylennettämän, ylentäkää, panettelijoita, hapatus, kulkunen, kilisevä ja nisu, ovat sanoja joita kaikki ihmiset eivät enää ymmärrä. Lauserakenne
1938 Raamatussa on monimutkainen ja kankea ja siinä on kieliopillisia, mutta myös muitakin virheitä. Joitakin jakeita on jätetty pois
myös tekstistä, jotka on palautettu nyt takaisin. Vuoden 1992 käännöksessä pyritiin helppotajuiseen ja hyvän Suomen kielen mukaiseen
käännökseen. Käännöstyö tehtiin dynaamisella käännösperiaatteella, kääntämällä asiakokonaisuuksia sen mukaan kun kääntäjät olivat
alkutekstin ymmärtäneet. Näin saatiin helposti luettavaa ja ymmärrettävää tekstiä. Käännös ei ole kaikilta osin käännöstavasta johtuen
sanatarkasti alkukieltä vastaava. Vaikka vuoden 1992 käännös ei ole sanatarkka, tulee siitä kuitenkin esille Raamatun pelastusanoman
kokonaissisältö.
Jatkuu 3)ovat välttämättömiä koska vuoden 33-käännöksen jälkeen on opittu uutta hepreasta, löydetty heprealaisia käsikirjoituksia jotka ovat vanhempia kuin MT (Qumran), saatu paljon uutta tietoa kaikista niistä kulttuureista joista israelilaiset saivat vaikutteita, lainasivat sanoja jne. Luetteloa voisi jatkaa.
Minusta on käsittämätöntä joidenkin kristillisten suuntien tietoa kohtaan osoittama pelko, mitä pelättävää siinä voi olla? Jos usko ei kestä tietoa, vaan uskovan pitää kätkeä päänsä pensaaseen, mitä arvoa on sellaisella uskolla ? to.. kirjoitti:
ovat välttämättömiä koska vuoden 33-käännöksen jälkeen on opittu uutta hepreasta, löydetty heprealaisia käsikirjoituksia jotka ovat vanhempia kuin MT (Qumran), saatu paljon uutta tietoa kaikista niistä kulttuureista joista israelilaiset saivat vaikutteita, lainasivat sanoja jne. Luetteloa voisi jatkaa.
Minusta on käsittämätöntä joidenkin kristillisten suuntien tietoa kohtaan osoittama pelko, mitä pelättävää siinä voi olla? Jos usko ei kestä tietoa, vaan uskovan pitää kätkeä päänsä pensaaseen, mitä arvoa on sellaisella uskolla ?on korjattu versiossa 1933/1938 ollut virhe, jossa poikaa sanottiin Jumalaksi;
Psalmit 45 (1992)
6 (45:7) "Sinun valtaistuimesi on niin kuin Jumalan, se pysyy ikuisesti, sinun valtikkasi on oikeuden valtikka. [2. Sam. 7:16 ]
7 (45:8) Sinä rakastat oikeutta ja vihaat vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi, on nostanut sinut veljiesi joukosta ja voidellut sinut riemun öljyllä."
on tästä Psalmista lainattu raamatunkohta Heprealaiskirjeeseen jätetty korjaamatta;
Heprealaiskirje 1
8 "Mutta Pojastaan hän sanoo: - Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka." [1:8,9: Ps. 45:7,8]
Kontekstin mukaan tämä kuuluu oikein näin:
8 "Mutta Pojastaan sanoo Jumala: "Sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka."
9 "Sinä rakastit oikeutta ja vihasit vääryyttä. Sen tähden Jumala, - s i n u n
- J u m a l a s i, - on voidellut sinut riemun öljyllä, sinut, ei kumppaneitasi."
[Ap. t. 10:38]
Viimeinen jae luonnostaan todistaa kysymyksessä olevan sellainen, jolla on yläpuolellaan Jumala, eli "sinun jumalasi"!
´- to..
ekivaari kirjoitti:
on korjattu versiossa 1933/1938 ollut virhe, jossa poikaa sanottiin Jumalaksi;
Psalmit 45 (1992)
6 (45:7) "Sinun valtaistuimesi on niin kuin Jumalan, se pysyy ikuisesti, sinun valtikkasi on oikeuden valtikka. [2. Sam. 7:16 ]
7 (45:8) Sinä rakastat oikeutta ja vihaat vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi, on nostanut sinut veljiesi joukosta ja voidellut sinut riemun öljyllä."
on tästä Psalmista lainattu raamatunkohta Heprealaiskirjeeseen jätetty korjaamatta;
Heprealaiskirje 1
8 "Mutta Pojastaan hän sanoo: - Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka." [1:8,9: Ps. 45:7,8]
Kontekstin mukaan tämä kuuluu oikein näin:
8 "Mutta Pojastaan sanoo Jumala: "Sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka."
9 "Sinä rakastit oikeutta ja vihasit vääryyttä. Sen tähden Jumala, - s i n u n
- J u m a l a s i, - on voidellut sinut riemun öljyllä, sinut, ei kumppaneitasi."
[Ap. t. 10:38]
Viimeinen jae luonnostaan todistaa kysymyksessä olevan sellainen, jolla on yläpuolellaan Jumala, eli "sinun jumalasi"!
´ovatkin käyttäneet lähes aina septuagintaa ja sitäkin vapaamielisesti. Hyvin monet UT:ssa olevat VT:n "lainaukset" ovat hyvin epätarkkoja.
to.. kirjoitti:
ovatkin käyttäneet lähes aina septuagintaa ja sitäkin vapaamielisesti. Hyvin monet UT:ssa olevat VT:n "lainaukset" ovat hyvin epätarkkoja.
Ja tuota Hepr.1:8 jaetta koskeva Naatanin profetia n luettavissa 2.Sam.7:8-14 jakeissa, jonka mukaan tämä muoto olisi Hepr.1:8 jakeessa ehdottomasti oikein:
Heprealaiskirje 1
8 "mutta - P o j a s t a - s a n o o - J u m a l a: - 'Sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka'."
´- seperaattori
ekivaari kirjoitti:
Ja tuota Hepr.1:8 jaetta koskeva Naatanin profetia n luettavissa 2.Sam.7:8-14 jakeissa, jonka mukaan tämä muoto olisi Hepr.1:8 jakeessa ehdottomasti oikein:
Heprealaiskirje 1
8 "mutta - P o j a s t a - s a n o o - J u m a l a: - 'Sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka'."
´että Jueesus on Jumala? Katsos kun Sana on Jumala ja sana tuli lihaksi Jeesuksessa niin Jeesus on Jumala. Mutta kun Jumala alensi Jeesuksen ihmiseksi, niin Jeesus oli ihmisenä maanpäällä ollessaan. Mutta sitten Jumala jälleen korotti Jeesuksen Jumalaksi ja nyt Hän on jälleen Jumala. 1992 Raamattukin kertoo sen selvästi, jos olet lukenut sitä? Jeesus itse sanoi te ette tunne minua, Hän sanoi sen niille jotka Häntä ei tuntenut, kuten sinäkään ekivaari et tunne Jeesusta kuka Hän on, kun et usko Häntä Jumalaksi vaikka Raamattu sen ilmoittaa monissa kohdin. Tällä palstaölla on sinulle todistettu sekin asia lukemattomia kertoja, joten en enää viitti laittaa tähän niitä jakeita kun niistä ei kuitenkaan olisi mitään hyötyä. Et uskoisi kumminkaan, sillä epäuskosi on suudenpi kuin uskosi Jeesukseen. Olethan sen meille useasti sanonut että et usko Raamatun ilmoittamaan Jeesukseen joka Pyhästä Hengestä on syntynt. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi sitä, että mikä jeesus sinut sitten pelastaa mielestäsi? Mikään muu Jeesus ei pelasta kuin Raamatun ilmoittama Jeesus Kristus Herra Jumala Kaikivaltias Luojamme.
Niin, että mitähän jeesusta se ekivaari palvelee? - siihen kertoo
to.. kirjoitti:
ovatkin käyttäneet lähes aina septuagintaa ja sitäkin vapaamielisesti. Hyvin monet UT:ssa olevat VT:n "lainaukset" ovat hyvin epätarkkoja.
Justinos marttyyri n. v.140 dialogissaan juutalaisen Tryfonin kanssa. Ja uskon siihen, koska hänen seikkaperäinen kerrontansa saa tuen Raamatusta.Eikä tuo juutalainen kuulessaan Justinokselta asiasta, vaikkakin yllättyy, kiellä sitä.
Jos haluatte tietää mitä siinä lukee,muutakin alkuseurakunnan käytännöstä ja toiminnasta ja uskosta muutama kymmenen vuotta apostolien jälkeen. Etsikää teos jostain, vaikka kirjastosta.
Mutta suosittelen Raamatun sekä tuon marttyyrin kertomusten perusteella, luottamaan juurikin enemmän tuohon alkuperäiseen seitsemänkymmenen käännökseen ja siten 33/38 käännökseen. seperaattori kirjoitti:
että Jueesus on Jumala? Katsos kun Sana on Jumala ja sana tuli lihaksi Jeesuksessa niin Jeesus on Jumala. Mutta kun Jumala alensi Jeesuksen ihmiseksi, niin Jeesus oli ihmisenä maanpäällä ollessaan. Mutta sitten Jumala jälleen korotti Jeesuksen Jumalaksi ja nyt Hän on jälleen Jumala. 1992 Raamattukin kertoo sen selvästi, jos olet lukenut sitä? Jeesus itse sanoi te ette tunne minua, Hän sanoi sen niille jotka Häntä ei tuntenut, kuten sinäkään ekivaari et tunne Jeesusta kuka Hän on, kun et usko Häntä Jumalaksi vaikka Raamattu sen ilmoittaa monissa kohdin. Tällä palstaölla on sinulle todistettu sekin asia lukemattomia kertoja, joten en enää viitti laittaa tähän niitä jakeita kun niistä ei kuitenkaan olisi mitään hyötyä. Et uskoisi kumminkaan, sillä epäuskosi on suudenpi kuin uskosi Jeesukseen. Olethan sen meille useasti sanonut että et usko Raamatun ilmoittamaan Jeesukseen joka Pyhästä Hengestä on syntynt. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi sitä, että mikä jeesus sinut sitten pelastaa mielestäsi? Mikään muu Jeesus ei pelasta kuin Raamatun ilmoittama Jeesus Kristus Herra Jumala Kaikivaltias Luojamme.
Niin, että mitähän jeesusta se ekivaari palvelee?hänen ylösnousemuksessaan pojakseen, välimieheksi ja ylipapiksi, mutta ei Jumalaksi:
Heprealaiskirje 5
5 "Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: - "S i n ä - o l e t - m i n u n - P o i k a n i, - tänä päivänä minä sinut synnytin";
6 niin kuin hän toisessakin paikassa sanoo: - "S i n ä - o l e t - p a p p i
- i a n k a i k k i s e s t i - Melkisedekin järjestyksen mukaan".
Room. 8:34
"Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja - h ä n - m y ö s -
r u k o i l e e - m e i d ä n - e d e s t ä m m e."
Mikä Jumala se sellainen on, jonka pitää rukoilla jotakin muuta Jumalaa?
Hepr. 7:25
"jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää - r u k o i l l a k s e e n - h e i d ä n
- p u o l e s t a n s a"
´- ???
ekivaari kirjoitti:
hänen ylösnousemuksessaan pojakseen, välimieheksi ja ylipapiksi, mutta ei Jumalaksi:
Heprealaiskirje 5
5 "Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: - "S i n ä - o l e t - m i n u n - P o i k a n i, - tänä päivänä minä sinut synnytin";
6 niin kuin hän toisessakin paikassa sanoo: - "S i n ä - o l e t - p a p p i
- i a n k a i k k i s e s t i - Melkisedekin järjestyksen mukaan".
Room. 8:34
"Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja - h ä n - m y ö s -
r u k o i l e e - m e i d ä n - e d e s t ä m m e."
Mikä Jumala se sellainen on, jonka pitää rukoilla jotakin muuta Jumalaa?
Hepr. 7:25
"jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää - r u k o i l l a k s e e n - h e i d ä n
- p u o l e s t a n s a"
´Raamatun sana vain avaudu, ei sitten milään. Näköjään!
- Luulo Luulin
??? kirjoitti:
Raamatun sana vain avaudu, ei sitten milään. Näköjään!
Pyhä Henki voi avata Raamatun sanoman niin että sen ihmien ymmärtää. Siksi ekivaarti ei sitä ymmärrä kun ei ole Pyhällä Hengellä täyttynyt, vaan LUULEE niin olevansa. luulo ei ole koskaan tiedonväärti vaan se on aina vain luulemista. Minäkin luulin voittavani Lotossa, vaan enpäs voittanutkaan joten luuloni oli turha.
??? kirjoitti:
Raamatun sana vain avaudu, ei sitten milään. Näköjään!
ainoa pyhä ja totinen?
Johanneksen ilmestys 3
7 "Ja Filadelfian seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Pyhä, Totinen, jolla on Daavidin avain, hän, joka avaa, eikä kukaan sulje, ja joka sulkee, eikä kukaan avaa"
´Luulo Luulin kirjoitti:
Pyhä Henki voi avata Raamatun sanoman niin että sen ihmien ymmärtää. Siksi ekivaarti ei sitä ymmärrä kun ei ole Pyhällä Hengellä täyttynyt, vaan LUULEE niin olevansa. luulo ei ole koskaan tiedonväärti vaan se on aina vain luulemista. Minäkin luulin voittavani Lotossa, vaan enpäs voittanutkaan joten luuloni oli turha.
tiedä kun en ole lotonnut kolmeenkymmeneen vuoteen!
´- ???
ekivaari kirjoitti:
ainoa pyhä ja totinen?
Johanneksen ilmestys 3
7 "Ja Filadelfian seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Pyhä, Totinen, jolla on Daavidin avain, hän, joka avaa, eikä kukaan sulje, ja joka sulkee, eikä kukaan avaa"
´vaan Jeesus Kristus on ainoa totinen Jumala!
kopioinut luettelomaisesti sekalaisia mielipiteitä vailla päämäärää ja lähdettä mainitsematta.
"Yliopistolliseen koulutukseen sisältyy kriittinen tapa tarkastella asioita ja etsiä epätarkuuksia varsinkin Jumalan sanasta, liberaalisten
tai ateististen opettajien omien asenteiden johdosta. Vanhoihin Raamatun ulkopuolisiin tekstilähteisiin ei pitäisi viitata lainkaan, sillä ne ovat
epäluotettavia. Johtuen pakanallisista vaikutuksista ja harhaopista, joita oli jo apostolisen ajan jälkeen runsaasti."
Tuo on täysin perätöntä soopaa.
Yliopistollinen koulutus tehdään Valtion toimesta veronmaksajien rahoilla ja silloin asioita on myös tutkittava puolueettomasti ja tieteellisesti.- to..
ei missään ole voitu julkaista noin kummallista tekstiä jossa kaikki oli pielessä.
- Kelleskaupungin vaar
tuon koneelle ja sitten kopsannut siitä tänne palstalle. Joe ei osaa käyttää sarkaimia niin siitä tulee tuollaista kun sen tänne liittää. Eli rivit poukkoilee tuolla tavoin kun Il-Marin on käynyt. Uskon kyllä että hän itse on tuon kirjoittanut, sillä muutoinhan se olisi siistimmin kopsattu, eli rivit olisi saman pituisia.
to.. kirjoitti:
ei missään ole voitu julkaista noin kummallista tekstiä jossa kaikki oli pielessä.
oli jollain tavalla kopsattu jostain uskovien keskusteluviesteistä.
Pe.ku kirjoitti:
oli jollain tavalla kopsattu jostain uskovien keskusteluviesteistä.
on kopioitu ja vielä ainakin osittain sellaisenaan ja hän mainitseekin Ristinvoiton viestit.
Onhan tietenkin mahdollista että hän on ne itse ensin rustannut jonnekin ja sitten kopioinut tänne ja ohjelmat ei ole olleet yhteen sopivia joten ne on käsittämättömässä muodossa.
Tuskinpa tälle palstalle voi ihan helposti kirjoittaakaan tollaseen epämääräiseen muotoon ylipitkine riveineen.Pe.ku kirjoitti:
on kopioitu ja vielä ainakin osittain sellaisenaan ja hän mainitseekin Ristinvoiton viestit.
Onhan tietenkin mahdollista että hän on ne itse ensin rustannut jonnekin ja sitten kopioinut tänne ja ohjelmat ei ole olleet yhteen sopivia joten ne on käsittämättömässä muodossa.
Tuskinpa tälle palstalle voi ihan helposti kirjoittaakaan tollaseen epämääräiseen muotoon ylipitkine riveineen.viisaampi kuin esm. ilMari, joka sentään tuntee ja ymmärtää Raamattua OIKEALLA tavalla, Pe.kun päättelyt vetää lähes aina pois pääraiteilta, ties minne.
* Ilmarin kirjoitus on ihan hyvä ja valaiseva Raamatuun kajoamisesta, ja sen tekstien muuttelusta, hyvässä ja pahassa.
* Paras käännös on ehdottomasti viimeisin, "RAAMATTU KANSALLE"-käännös. Siitä saadaan kohta myös VanhanTestamentin käännös ja sitten onkin koko Raamattu, josta tooivon tulevan saarnajien ja koko suomen siionin yhteunen Raamattu, niille, jotka Raamattua rakastavat, eivätkä ainoastaan kritisoi ja arvostele ja vikoile lakkaamatta.
* Monet ennen sekavat asiat on siinä selkiintyneet RK:lle, ja kieli on nykyaikaan ymmärrettävää kieltä. 1992 käännöksessä on pahojakin virheitä, mutta niin paljon hyvääkin, ettei pidä heittää lasta pesuveden mukana pois !- Torni Franssi
Mohikaani_27 kirjoitti:
viisaampi kuin esm. ilMari, joka sentään tuntee ja ymmärtää Raamattua OIKEALLA tavalla, Pe.kun päättelyt vetää lähes aina pois pääraiteilta, ties minne.
* Ilmarin kirjoitus on ihan hyvä ja valaiseva Raamatuun kajoamisesta, ja sen tekstien muuttelusta, hyvässä ja pahassa.
* Paras käännös on ehdottomasti viimeisin, "RAAMATTU KANSALLE"-käännös. Siitä saadaan kohta myös VanhanTestamentin käännös ja sitten onkin koko Raamattu, josta tooivon tulevan saarnajien ja koko suomen siionin yhteunen Raamattu, niille, jotka Raamattua rakastavat, eivätkä ainoastaan kritisoi ja arvostele ja vikoile lakkaamatta.
* Monet ennen sekavat asiat on siinä selkiintyneet RK:lle, ja kieli on nykyaikaan ymmärrettävää kieltä. 1992 käännöksessä on pahojakin virheitä, mutta niin paljon hyvääkin, ettei pidä heittää lasta pesuveden mukana pois !Kui sul o niin vähä vierailijoit galleriassasi ku vaivaist 4 kpl ja kuiteski oot ollu jäsen jo lähes kol vuot?????
- hellari83
Tässä luin joku aika sitten Hebrealaiskirjeen 5-lukua Gideoneiden antamasta uudesta painoksesta Uusi Testamentti ja Psalmit.
Erityisesti: Hebr. 5:11-14 Otsikolla Älkää veltostuko!
11. Meillä olisi tästä paljonkin sanottavaa, mutta ei ole helppo selittää näitä asioita teille, koska olette tulleet niin haluttomiksi kuulemaan.
12. Jo aikoja sitten teistä olisi pitänyt tulla toisten opettajia, mutta sen sijaan olette itse jälleen opin tarpeessa: jonkun olisi opetettava teille Jumalan sanan alkeet. Te tarvitsette taas maitoa, ette te kestä vahvaa ruokaa.
13. Jokainen, jota vielä ruokitaan maidolla, on pikkulapsi, eikä sellainen kykene ottamaan vastaan syvällistä opetusta.
14. Vahva ruoka on tarkoitettu aikuisille. He ovat totuttaneet aistinsa siihen ja harjaannuttaneet ne erottamaan hyvän ja pahan.
Tuon kohdan luettuani luin betsy.e:n kirjoituksen eksytyksestä. Silloin ymmärsin, että kun Hengen kautta olemme uskossa aikuisen mittaan kasvaneet, pystymme erottamaan hyvän ja pahan ja välttämään sellaiset opit jotka eivät ole Jumalasta ja jotka ovat eksytystä.
Tuosta jäin sitten vielä miettimään, että mikä on maitoruokaa meille uskovaisille, no se selvisi seuraavasta luvusta 6:1-3.
1. Älkäämme siis enää viipykö Kristuksen opin alkeissa, vaan edetkäämme täyteen tietoon. Emme voi uudestaan laskea perustusta ja opettaa sellaisia asioita kuin parannus kuolemaan johtavista teoista, usko Jumalaan,
2. oppi kasteista ja puhdistusmenoista sekä kätten päällepanemisesta, kuolleiden ylösnousemus ja iankaikkinen tuomio.
3. Menkäämme eteenpäin, jos Jumala suo.
Mutta nyt minulle heräsi jälleen uusi kysymys, johon tarvitsen Raamattua tuntevien apua...
Mistä kohtaa Raamatusta löydän Hebr 6:1-3 kohdissa mainitut oppikohdat? Vielä haluan painottaa sitä, että haluan vain Raamatunkohdat, en kenenkään opetusta nuosta asioista. Haluan ensin itse lukea ne Raamatusta ja sitten vasta saada opetusta niistä. Tämä siksi, etten mahdollisesti omaksuisi samalla jotakin muutakin, joka ei ole Raamatun ja Jumalan tahdon mukaista opetusta.se sanotaan, mitä ne esikuvina käytetyt 'alkeet' ovat: 1) "oppia kasteista ja
2) puhdistusmenoista sekä 3) kätten päälle panemisesta, 4) kuolleiden ylösnousemuksesta ja 5) iankaikkisesta tuomiosta".
1) Mark. 10:38,39; Room. 6:3.
2) Hepr. 9:10; Room. 2:29
3) Jer.17:5; Hepr.3:1
4) Ef.1:18; Ef.4:9,10; 1.Kor.15:44
5) Kol.2:13,14; 2.Kor.1:20
´Opin alkeet ovat tärkeitä (Hebr. 6:1-2)
Kristillisen uskon perusasioiden tulisi olla selvillä, jotta voisi päästä eteenpäin, kohti täydellisyyttä.
-----Parannus kuolleista teoista.
Sekä Johannes Kastaja (Matt 3:2) että Jeesus (Mark 1:15) aloittivat julistustoimintansa Parannuksen julistamisella.
Kuolleilla teoilla ilmeisesti tarkoitetaan erilaisia pakanuuden syntejä ja kuolleita epäjumalia.
-----Parannuksen julistamiseen liittyi aina kehotus uskoa evankeliumiin (Mark.1:15).
----- Kasteesta puhutaan monikossa, jolla tarkoitettaneen kristillisen kasteen eroa juutalaisiin pesuseremonioihin ja Johanneksen kasteeseen.
------Kätten päällepaneminen voi viitata kasteeseen, sairaiden puolesta rukoilemiseen tai virkaan asettamiseen (esim. 1Tim 4:14).
------Viimeiseksi kirjoittaja käsittelee Kristuksen takaisin tuloa koskevaa opetusta (ylösnousemus, tuomio).
Nämä ovat koko kristillisen uskon peruskivi. Se tulisi olla jo omaksuttuna, jotta voisi pyrkiä täydellisyyteen.
--
-- 1.Kor. 3:2
"Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;..."
Korinttin uskovat ottivat vasta uskon ensiaskeleita eivätkä he kestäneet vielä vahvaa ruokaa.
Paavali joutui opettamaan heille uudestaan uskonelämän perusasioita.Tapio522 kirjoitti:
Opin alkeet ovat tärkeitä (Hebr. 6:1-2)
Kristillisen uskon perusasioiden tulisi olla selvillä, jotta voisi päästä eteenpäin, kohti täydellisyyttä.
-----Parannus kuolleista teoista.
Sekä Johannes Kastaja (Matt 3:2) että Jeesus (Mark 1:15) aloittivat julistustoimintansa Parannuksen julistamisella.
Kuolleilla teoilla ilmeisesti tarkoitetaan erilaisia pakanuuden syntejä ja kuolleita epäjumalia.
-----Parannuksen julistamiseen liittyi aina kehotus uskoa evankeliumiin (Mark.1:15).
----- Kasteesta puhutaan monikossa, jolla tarkoitettaneen kristillisen kasteen eroa juutalaisiin pesuseremonioihin ja Johanneksen kasteeseen.
------Kätten päällepaneminen voi viitata kasteeseen, sairaiden puolesta rukoilemiseen tai virkaan asettamiseen (esim. 1Tim 4:14).
------Viimeiseksi kirjoittaja käsittelee Kristuksen takaisin tuloa koskevaa opetusta (ylösnousemus, tuomio).
Nämä ovat koko kristillisen uskon peruskivi. Se tulisi olla jo omaksuttuna, jotta voisi pyrkiä täydellisyyteen.
--
-- 1.Kor. 3:2
"Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;..."
Korinttin uskovat ottivat vasta uskon ensiaskeleita eivätkä he kestäneet vielä vahvaa ruokaa.
Paavali joutui opettamaan heille uudestaan uskonelämän perusasioita.meidän lihan mielemme kuolemista yhdessä yhdessä Kristuksen kanssa! Sana "yhdessä" ei tarkoita meidän kronologista aikaa vaan "samaa laatua", [2.Kor.4:10].
´Hellari83 kirjoitit:
*Haluan ensin itse lukea ne Raamatusta ja sitten vasta saada opetusta niistä.*
Tietämättä miten menettelet tutkiessasi raamattua ja tietämättä mitä ohjelmia käytät, suosittelen, että lataat netistä ilmaisen raamattuohjelman e-Sword, jos et ole sitä jo tehnyt. Etupäässä sitä käytän itse.
Ohjelma on englanninkielinen, joten se vaatii sen verran kielitaitoa, että ”saa tekstistä selvän”. Ohjelmaan voi ladata erikielisiä käännöksiä, myös suomenkielisen 33/38 käännöksen sekä myös vanhempia.
Ja tutkia niitä rinnakkain. Jos lataat KJV :an, näet myös alkukielen sanat.
Ohjelmassa on kaikenlaisia ”hienouksia”. Mm. siihen pystyy tekemään omia muistiinpanoja jakeiden kohdalle. Ja tietysti voi myös hakea jakeita, joissa sana tai sanat esiintyvät. On vain otettava huomioon sanojen taipuminen loppupäästään suomenkielessä.
Esim. jos haet ”kätten päälle panemista” on paras kirjoittaa hakuun ”kät pääll”. Silloin tulevat esille (todennäköisesti) kaikki jakeet joissa esiintyy esim. kätensä päälleni, kätten päällepanemisen, kätensä päälleen, päälle kätensä, ym.
Tämä lyhyesti e-Swordistä. Muitakin ilmaisia ohjelmia tietenkin löytyy. Myös englanninkielinen ”Novum”, Blue Letter Bible.
Jos joku sinun puolestasi näitä maitoruokakohtia hakee, niin saattaapi olla mahdollista, että hakija valitsee sinulle jakeet, jotka ovat hänelle mieleisiä, eli ilmoittaa niitä tarkoitushakuisesti. Kaikkia jakeita hakija ei kuinkaan voi ilmoittaa, koska niitä on lukuisa määrä, em. haullakin tuli 157 jaetta.
Tarkoitushakuisuutta ei ole, kun haet jakeet itse. Tosin tutkittavaa kyllä riittää.ekivaari kirjoitti:
meidän lihan mielemme kuolemista yhdessä yhdessä Kristuksen kanssa! Sana "yhdessä" ei tarkoita meidän kronologista aikaa vaan "samaa laatua", [2.Kor.4:10].
´"jumalopillinen-viisuas nyt sitten oikeastaan tarkoittaneekaan? Täysin vieasta tekstiä , ei sovi evankeliumiin, eli pelastus-sanomaan!
* Room.6: " < 3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. >"
* Sinä se ekivaari elät vain "mielessäsi", siellä mielessäsi syntyi sinun oma jeesuksesi, vaikka Raamattu ei puhu tollaisesta hölynpölystä yhtään mitään! Mielen neitsyt synnytti sinnulle utopisen mielikuvitus jeesusken, jotta voist hallita häntäkin mielessäsi mielin määrin. Teidätkös, sinun mielesi on synnin saastuttama, että seillä ei voi syntyä mitään pyhä itsessäsi, se on kaiken pyhän vastakohtaisuus synnin saastassa.
* Ilman Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan veren ja ruumiin uhrin kautta puhdistusta.- pitäisi saada
kerättyä mannaa, enemmän kuin itse sitä löydät?Kyllä se sielä säilyy siihen asti, kun olet valmis vastaanottamaan sen.
Ehkäpä sinun tulee sitä ennen käännellä joku muu suomu, jonka alta paljastuu se asia mikä ei vielä ole tullut lihaksi, että voisit itse löytää nuo asiat jotka kiinnostavat.Ja voisit asiasta kuullessasi esim. saarnassa, sanoa Aamen,ehyellä sydämellä.
Ei ole hyvä kiiruhtaa, sielä se on sukupolvesta toiseen arkin edessä,kymmenesosa goomeria ja uskon, että Jumala käski Mooseksen kautta Aaronin kerätä sitä varmasti sen verran, ettei se lopu. pitäisi saada kirjoitti:
kerättyä mannaa, enemmän kuin itse sitä löydät?Kyllä se sielä säilyy siihen asti, kun olet valmis vastaanottamaan sen.
Ehkäpä sinun tulee sitä ennen käännellä joku muu suomu, jonka alta paljastuu se asia mikä ei vielä ole tullut lihaksi, että voisit itse löytää nuo asiat jotka kiinnostavat.Ja voisit asiasta kuullessasi esim. saarnassa, sanoa Aamen,ehyellä sydämellä.
Ei ole hyvä kiiruhtaa, sielä se on sukupolvesta toiseen arkin edessä,kymmenesosa goomeria ja uskon, että Jumala käski Mooseksen kautta Aaronin kerätä sitä varmasti sen verran, ettei se lopu.kyllä riittää:
2. Moos. 16:
15 "Tämän nähdessään israelilaiset kyselivät toisiltaan: "Mitä tämä on?" He eivät näet tienneet, mitä se oli. Mooses sanoi heille: "Se on leipää, jonka Herra on antanut teille ruoaksi." [5. Moos. 8:3; Ps. 78:24,25; Viis. 16:20; Joh. 6:31]
Markus 1:
27 "Kaikki joutuivat ymmälle ja kyselivät toisiltaan: "Mitä tämä on? Tällä miehellä on valta opettaa uudella tavalla! Saastaiset hengetkin tottelevat, kun hän käskee." [Mark. 4:41]
´ekivaari kirjoitti:
se sanotaan, mitä ne esikuvina käytetyt 'alkeet' ovat: 1) "oppia kasteista ja
2) puhdistusmenoista sekä 3) kätten päälle panemisesta, 4) kuolleiden ylösnousemuksesta ja 5) iankaikkisesta tuomiosta".
1) Mark. 10:38,39; Room. 6:3.
2) Hepr. 9:10; Room. 2:29
3) Jer.17:5; Hepr.3:1
4) Ef.1:18; Ef.4:9,10; 1.Kor.15:44
5) Kol.2:13,14; 2.Kor.1:20
´tietää, mitä näiden raamatunjakeiden kysyjä esikuvina käytetyistä alkeita selittävistä jakeista tykkäsi? Selvittivätkö ne k.o. esikuvia?
´
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873755
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)813320Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.693164On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle702780Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli502352- 671923
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,291869- 401867
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181719- 601708