E10 ja E5

Kysyvä???

Huvittavaa on se että vein auton korjaamoon kun tuli polttoainevuoto. Korjaamon äijä kertoi että Suomessa ajetaan jo toista vuotta E10 eli 95E. Minun autoni vuoden 1998 mallin 3.0 Nissan Maxima on tankattu ohjeen mukaan 95E. Nyt olen kuitenkin ajanut tietämättäni toista vuotta tulevalla E10. E10 soveltuvuuslistan mukaan se ei käy autooni vaan vain vuoden 2000 Maximoihin tai uudempiin. Minun olisi pitänyt ajaa 98E eli tulevalla E5. Valitettavasti minulta on mennyt kokonaan ohi se info missä varoitettiin yhden jakeluketjun toimivan näin. Nykyisen dieselin siis biodieselin kanssa toimittiin kuulemma myös näin. Oltiin siis koekaniineja. Kysynkin että kuka maksaa väärästä polttoaineesta johtuvan auton polttoainejärjestelmän korjauksen ???

14

3402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1

      maksat

      • Poulos

        Jos siitä etanolin lisäämisestä ei ole kenellekään mitään selvää hyötyä, tankataan kaikki 98E-bensaa.
        Näin sen hinta laskisi, koska sen myyntivolyymi olisi ylivoimainen 95E10-bensaan verrattuna.
        Jos uusi E10-bensa menisi todella huonosti kaupaksi, ei sitä edes saisi kaikilta huoltamoilta.
        Ja nyt, ennen kuin Shell myy kaikki huoltamonsa, ostakaa V-Power-bansaa, kun sitä vielä saa!


      • Kokenut_autoilija

        Aluksi siitä voi tulla jäätymisongelma jos on ollu vanhan bensiinin aikaan vettä muodostunut polttoainejärjestelmään se kun ei toimi 27 asteen pakkasella että moni auto tämänvuoksi jäätyy tielle että huoltoajoille riittä tulevana talvena hommia kesällä se toimii ja poistaa veden pois järjestelmästä ja uutta ei pääse muodostumaan. Ter, tämän kantapään kautta oppinnu ettei pakkasella etanolia tankkiin.


    • mmakine

      Eiköhän 95E ole sen EU-normi 228:n mukaan spesifioitu tuote. Otat tietysti näytteen polttoaineesta ja toimitat sen VTT:lle tai johonkin muualle tutkittavaksi ja kun siinä on sitä etanolia 10% sallitun 5% sijaan voit vedota tuotevastuulakiin ja maksattaa korjauksen polttoaineen myyjällä.

      Ongelma tässä tietysti on se että tutkiminen on turkasen kallista ja sitä laskua maksaessa saattaa käväistä sellainen salakavala aavistus mielessä että olikohan se korjaamon äijä sittenkään ihan niin vakuuttava asiassaan...

    • aikoinaan

      Ei tainneet korvata silloinkaan mitään?

    • jihrbui

      Suomessa on tällä hetkellä BE95 ja BE98 etanolipitoisuudet n. 5%. Ensivuonna tulee olemaan 95 oktaaninen bensiini E10 (eli etanolia mahdollisesti 10%) ja 98 oktaaninen E5 (etanolia 5%). Taitaa korjaamo olla aikataulusta edellä. Tai oikeastaan ymmärrystä asiasta ei ole ollut.

      • Gunnar-pässi

        Autokorjaamon ammattitaito, tai -tieto, on ollut tapauksessasi pahasti puutteellista. E5 on Suomessa sallittu polttoaine, E10 ei. Näin määrää mm. EU-standardit. Kukaan ei E10:ä nyt (v. 2010) myy. Ei mm. sen vuoksi, että se on laitonta, ja koska E10:n omakustannushinta on suurempi kuin E5:n. Etanoli, jonka energiasisältö on vain kaksikolmasosaa bensan vastaavasta, on kalliimpaa kuin bensa... Näillä mennään.


      • mmakine
        Gunnar-pässi kirjoitti:

        Autokorjaamon ammattitaito, tai -tieto, on ollut tapauksessasi pahasti puutteellista. E5 on Suomessa sallittu polttoaine, E10 ei. Näin määrää mm. EU-standardit. Kukaan ei E10:ä nyt (v. 2010) myy. Ei mm. sen vuoksi, että se on laitonta, ja koska E10:n omakustannushinta on suurempi kuin E5:n. Etanoli, jonka energiasisältö on vain kaksikolmasosaa bensan vastaavasta, on kalliimpaa kuin bensa... Näillä mennään.

        Onkohan se kuitenkaan laitonta myydä E10:iä jos sitä myy selkeästi E10:n nimellä? Kannattavaa se ei varmaankaan olisi tämän hetken verotuksen takia mutta ihmettelen kovasti miksi se olisi kiellettyä.

        Ihan varmasti kiellettyä olisi sanoa sitä standardinmukaiseksi 95E:ksi mutta se on kokonaan eri pykälä. Ja muiden syiden kanssa olet varmasti oikeassa.


      • Thaimaassa myydään E-10 bensaa Gasoholin nimellä.Kokeilin sitä viime syksynä moottoripyörään.Kokemuksia:
        Aamulla käynnistysvaikeuksia,epätasainen käynti,tehon lasku ja kulutuksen kasvu.Kaikki korjaantui kun vaih-
        doin takaisin E-95:een.Kylläkin vain mutu-tilastoa.


      • Gunnar-pässi
        mmakine kirjoitti:

        Onkohan se kuitenkaan laitonta myydä E10:iä jos sitä myy selkeästi E10:n nimellä? Kannattavaa se ei varmaankaan olisi tämän hetken verotuksen takia mutta ihmettelen kovasti miksi se olisi kiellettyä.

        Ihan varmasti kiellettyä olisi sanoa sitä standardinmukaiseksi 95E:ksi mutta se on kokonaan eri pykälä. Ja muiden syiden kanssa olet varmasti oikeassa.

        E10 ei ole nykyisen EN228 standardin mukaista bensiiniä, jossa maksimi etanolipitoisuus on 5%-til. Jos etanolia on enemmän kuin 5%-til, tuote ei ole enää standardin mukaista. Kahdenvälisessä, ei yleisölle suunnatussa kaupassa voinen myydä sinulle kaikkea sinänsä laillista ja laillisella tavalla hankittua tavaraa. Kuluttajansuoja (ja rikoslaki tarvittaessa) astuu kuvaan jos myyn torilla metanolia, jota joku luulee etanoliksi, ja vetää sillä nupin turvoksiin. -No joo, en ehkä saisi lupaa ainakaan denaturoimattoman etanolin myyntiin, se on fiskaalisen suojan piirissä, mutta ymmärtänet tarkoituksen.

        Laki kertoo, että Suomessa "myyntiin luovutettavan" bensiinin on oltava EN228:n mukaista (en nyt jaksa hakea missä kaikissa laeista on maininta tästä, mutta vaikkapa nyt valmisteverolaissa ja mm. 2009/28/EY-direktiivissä, joka kyllä lienee vielä implementoimatta).

        Ja vaikka laki ei (vielä) sitä kieltäisikään, niin kuka nyt ottaisi riskin myydä standardoimatonta kamaa, ja vastata sen jälkeen kaikista korjaus- yms. vaateista. Autojen takuu kun perustuu "standardinmukaisen polttoaineen" käyttöön. -Ja kuten totesit, tekemällä samalla tappiota sen myymisessä verrattuna standardinmukaisen kaman myyntinn....


      • mmakine
        Gunnar-pässi kirjoitti:

        E10 ei ole nykyisen EN228 standardin mukaista bensiiniä, jossa maksimi etanolipitoisuus on 5%-til. Jos etanolia on enemmän kuin 5%-til, tuote ei ole enää standardin mukaista. Kahdenvälisessä, ei yleisölle suunnatussa kaupassa voinen myydä sinulle kaikkea sinänsä laillista ja laillisella tavalla hankittua tavaraa. Kuluttajansuoja (ja rikoslaki tarvittaessa) astuu kuvaan jos myyn torilla metanolia, jota joku luulee etanoliksi, ja vetää sillä nupin turvoksiin. -No joo, en ehkä saisi lupaa ainakaan denaturoimattoman etanolin myyntiin, se on fiskaalisen suojan piirissä, mutta ymmärtänet tarkoituksen.

        Laki kertoo, että Suomessa "myyntiin luovutettavan" bensiinin on oltava EN228:n mukaista (en nyt jaksa hakea missä kaikissa laeista on maininta tästä, mutta vaikkapa nyt valmisteverolaissa ja mm. 2009/28/EY-direktiivissä, joka kyllä lienee vielä implementoimatta).

        Ja vaikka laki ei (vielä) sitä kieltäisikään, niin kuka nyt ottaisi riskin myydä standardoimatonta kamaa, ja vastata sen jälkeen kaikista korjaus- yms. vaateista. Autojen takuu kun perustuu "standardinmukaisen polttoaineen" käyttöön. -Ja kuten totesit, tekemällä samalla tappiota sen myymisessä verrattuna standardinmukaisen kaman myyntinn....

        Tästä voisi siis päätellä että EN228 on se ratkaiseva juttu. Jos E10 määritellään siinä ja myyjä väittää kaman olevan E10:iä ja verot on maksettu -> no problem.

        Jos E10 määritellään jossain toisessa normissa, tai ei määritellä ollenkaan, niin siinä tapauksessa tuota ei saa myydä bensiinin nimellä. E10 olisi siis jonkinlainen kemikaaliseos (mitä mahtaa kemikaaliasetus sanoa) ja polttoaineverotus olisi hankala tapaus. Mutta luultavasti se määritellään tuossa standardissa koska saahan Suomessakin jopa seitsemästä pumpusta E85:ttä joka sekään ei ole 95E:tä mutta useassa EU-maassa saatavana oleva tuote ja varmaankin standardoitu.

        Standardoimattoman kaman myyjä ei ole minun mielestäni tuotevastuussa jos on selkeästi ilmoittanut aineen olevan standarditonta. Silloin käyttäjä vastaa. Saahan kaupasta mm. Sinolia joka saattaisi palaa ihan hyvin bensan joukossa mutta ei varmasti ole EN228-normin mukaista ja kukaan ei vastaa jos joku rikkoo sillä autonsa.

        Saivartelustahan tässä oikeasti on kyse, ymmärrän kyllä selkeästi että jos joku ennen vuodenvaihdetta myy E10:iä niin kyseessä taitaa olla jonkinasteinen kusetus.


      • Gunnar-pässi
        mmakine kirjoitti:

        Tästä voisi siis päätellä että EN228 on se ratkaiseva juttu. Jos E10 määritellään siinä ja myyjä väittää kaman olevan E10:iä ja verot on maksettu -> no problem.

        Jos E10 määritellään jossain toisessa normissa, tai ei määritellä ollenkaan, niin siinä tapauksessa tuota ei saa myydä bensiinin nimellä. E10 olisi siis jonkinlainen kemikaaliseos (mitä mahtaa kemikaaliasetus sanoa) ja polttoaineverotus olisi hankala tapaus. Mutta luultavasti se määritellään tuossa standardissa koska saahan Suomessakin jopa seitsemästä pumpusta E85:ttä joka sekään ei ole 95E:tä mutta useassa EU-maassa saatavana oleva tuote ja varmaankin standardoitu.

        Standardoimattoman kaman myyjä ei ole minun mielestäni tuotevastuussa jos on selkeästi ilmoittanut aineen olevan standarditonta. Silloin käyttäjä vastaa. Saahan kaupasta mm. Sinolia joka saattaisi palaa ihan hyvin bensan joukossa mutta ei varmasti ole EN228-normin mukaista ja kukaan ei vastaa jos joku rikkoo sillä autonsa.

        Saivartelustahan tässä oikeasti on kyse, ymmärrän kyllä selkeästi että jos joku ennen vuodenvaihdetta myy E10:iä niin kyseessä taitaa olla jonkinasteinen kusetus.

        ... tämä juttu jäi minua riepomaan oikeastaan heti kun sen kirjoitin. -Tietenkin on totta, olet oikeassa, toki sitä standardinoimatonta bensaakin voi myydä kuluttajille. Kunhan kertoo, ETTEI SE OLE STANDARDIN MUKAISTA, välttyäkseen seurannaisvaikutuksilta.

        No, EN228 mulkkautunee SFS-standadisovellukseksi, koska kuulema CEN-standardia ei ole lähivuosina tulossa koska jotkut jalostajat vinkuu... -E10:ä myytäneen Suomessa joka tapauksessa..?


    • .

      Hevosmiesten tietotoimisto :)

      • Ja iso

        HVV!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5151
    2. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      45
      2724
    4. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2458
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1730
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1600
    8. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1228
    10. Hukkuu hukkuu

      Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1187
    Aihe