E10 ja E5

Kysyvä???

Huvittavaa on se että vein auton korjaamoon kun tuli polttoainevuoto. Korjaamon äijä kertoi että Suomessa ajetaan jo toista vuotta E10 eli 95E. Minun autoni vuoden 1998 mallin 3.0 Nissan Maxima on tankattu ohjeen mukaan 95E. Nyt olen kuitenkin ajanut tietämättäni toista vuotta tulevalla E10. E10 soveltuvuuslistan mukaan se ei käy autooni vaan vain vuoden 2000 Maximoihin tai uudempiin. Minun olisi pitänyt ajaa 98E eli tulevalla E5. Valitettavasti minulta on mennyt kokonaan ohi se info missä varoitettiin yhden jakeluketjun toimivan näin. Nykyisen dieselin siis biodieselin kanssa toimittiin kuulemma myös näin. Oltiin siis koekaniineja. Kysynkin että kuka maksaa väärästä polttoaineesta johtuvan auton polttoainejärjestelmän korjauksen ???

14

3383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1

      maksat

      • Poulos

        Jos siitä etanolin lisäämisestä ei ole kenellekään mitään selvää hyötyä, tankataan kaikki 98E-bensaa.
        Näin sen hinta laskisi, koska sen myyntivolyymi olisi ylivoimainen 95E10-bensaan verrattuna.
        Jos uusi E10-bensa menisi todella huonosti kaupaksi, ei sitä edes saisi kaikilta huoltamoilta.
        Ja nyt, ennen kuin Shell myy kaikki huoltamonsa, ostakaa V-Power-bansaa, kun sitä vielä saa!


      • Kokenut_autoilija

        Aluksi siitä voi tulla jäätymisongelma jos on ollu vanhan bensiinin aikaan vettä muodostunut polttoainejärjestelmään se kun ei toimi 27 asteen pakkasella että moni auto tämänvuoksi jäätyy tielle että huoltoajoille riittä tulevana talvena hommia kesällä se toimii ja poistaa veden pois järjestelmästä ja uutta ei pääse muodostumaan. Ter, tämän kantapään kautta oppinnu ettei pakkasella etanolia tankkiin.


    • mmakine

      Eiköhän 95E ole sen EU-normi 228:n mukaan spesifioitu tuote. Otat tietysti näytteen polttoaineesta ja toimitat sen VTT:lle tai johonkin muualle tutkittavaksi ja kun siinä on sitä etanolia 10% sallitun 5% sijaan voit vedota tuotevastuulakiin ja maksattaa korjauksen polttoaineen myyjällä.

      Ongelma tässä tietysti on se että tutkiminen on turkasen kallista ja sitä laskua maksaessa saattaa käväistä sellainen salakavala aavistus mielessä että olikohan se korjaamon äijä sittenkään ihan niin vakuuttava asiassaan...

    • aikoinaan

      Ei tainneet korvata silloinkaan mitään?

    • jihrbui

      Suomessa on tällä hetkellä BE95 ja BE98 etanolipitoisuudet n. 5%. Ensivuonna tulee olemaan 95 oktaaninen bensiini E10 (eli etanolia mahdollisesti 10%) ja 98 oktaaninen E5 (etanolia 5%). Taitaa korjaamo olla aikataulusta edellä. Tai oikeastaan ymmärrystä asiasta ei ole ollut.

      • Gunnar-pässi

        Autokorjaamon ammattitaito, tai -tieto, on ollut tapauksessasi pahasti puutteellista. E5 on Suomessa sallittu polttoaine, E10 ei. Näin määrää mm. EU-standardit. Kukaan ei E10:ä nyt (v. 2010) myy. Ei mm. sen vuoksi, että se on laitonta, ja koska E10:n omakustannushinta on suurempi kuin E5:n. Etanoli, jonka energiasisältö on vain kaksikolmasosaa bensan vastaavasta, on kalliimpaa kuin bensa... Näillä mennään.


      • mmakine
        Gunnar-pässi kirjoitti:

        Autokorjaamon ammattitaito, tai -tieto, on ollut tapauksessasi pahasti puutteellista. E5 on Suomessa sallittu polttoaine, E10 ei. Näin määrää mm. EU-standardit. Kukaan ei E10:ä nyt (v. 2010) myy. Ei mm. sen vuoksi, että se on laitonta, ja koska E10:n omakustannushinta on suurempi kuin E5:n. Etanoli, jonka energiasisältö on vain kaksikolmasosaa bensan vastaavasta, on kalliimpaa kuin bensa... Näillä mennään.

        Onkohan se kuitenkaan laitonta myydä E10:iä jos sitä myy selkeästi E10:n nimellä? Kannattavaa se ei varmaankaan olisi tämän hetken verotuksen takia mutta ihmettelen kovasti miksi se olisi kiellettyä.

        Ihan varmasti kiellettyä olisi sanoa sitä standardinmukaiseksi 95E:ksi mutta se on kokonaan eri pykälä. Ja muiden syiden kanssa olet varmasti oikeassa.


      • Thaimaassa myydään E-10 bensaa Gasoholin nimellä.Kokeilin sitä viime syksynä moottoripyörään.Kokemuksia:
        Aamulla käynnistysvaikeuksia,epätasainen käynti,tehon lasku ja kulutuksen kasvu.Kaikki korjaantui kun vaih-
        doin takaisin E-95:een.Kylläkin vain mutu-tilastoa.


      • Gunnar-pässi
        mmakine kirjoitti:

        Onkohan se kuitenkaan laitonta myydä E10:iä jos sitä myy selkeästi E10:n nimellä? Kannattavaa se ei varmaankaan olisi tämän hetken verotuksen takia mutta ihmettelen kovasti miksi se olisi kiellettyä.

        Ihan varmasti kiellettyä olisi sanoa sitä standardinmukaiseksi 95E:ksi mutta se on kokonaan eri pykälä. Ja muiden syiden kanssa olet varmasti oikeassa.

        E10 ei ole nykyisen EN228 standardin mukaista bensiiniä, jossa maksimi etanolipitoisuus on 5%-til. Jos etanolia on enemmän kuin 5%-til, tuote ei ole enää standardin mukaista. Kahdenvälisessä, ei yleisölle suunnatussa kaupassa voinen myydä sinulle kaikkea sinänsä laillista ja laillisella tavalla hankittua tavaraa. Kuluttajansuoja (ja rikoslaki tarvittaessa) astuu kuvaan jos myyn torilla metanolia, jota joku luulee etanoliksi, ja vetää sillä nupin turvoksiin. -No joo, en ehkä saisi lupaa ainakaan denaturoimattoman etanolin myyntiin, se on fiskaalisen suojan piirissä, mutta ymmärtänet tarkoituksen.

        Laki kertoo, että Suomessa "myyntiin luovutettavan" bensiinin on oltava EN228:n mukaista (en nyt jaksa hakea missä kaikissa laeista on maininta tästä, mutta vaikkapa nyt valmisteverolaissa ja mm. 2009/28/EY-direktiivissä, joka kyllä lienee vielä implementoimatta).

        Ja vaikka laki ei (vielä) sitä kieltäisikään, niin kuka nyt ottaisi riskin myydä standardoimatonta kamaa, ja vastata sen jälkeen kaikista korjaus- yms. vaateista. Autojen takuu kun perustuu "standardinmukaisen polttoaineen" käyttöön. -Ja kuten totesit, tekemällä samalla tappiota sen myymisessä verrattuna standardinmukaisen kaman myyntinn....


      • mmakine
        Gunnar-pässi kirjoitti:

        E10 ei ole nykyisen EN228 standardin mukaista bensiiniä, jossa maksimi etanolipitoisuus on 5%-til. Jos etanolia on enemmän kuin 5%-til, tuote ei ole enää standardin mukaista. Kahdenvälisessä, ei yleisölle suunnatussa kaupassa voinen myydä sinulle kaikkea sinänsä laillista ja laillisella tavalla hankittua tavaraa. Kuluttajansuoja (ja rikoslaki tarvittaessa) astuu kuvaan jos myyn torilla metanolia, jota joku luulee etanoliksi, ja vetää sillä nupin turvoksiin. -No joo, en ehkä saisi lupaa ainakaan denaturoimattoman etanolin myyntiin, se on fiskaalisen suojan piirissä, mutta ymmärtänet tarkoituksen.

        Laki kertoo, että Suomessa "myyntiin luovutettavan" bensiinin on oltava EN228:n mukaista (en nyt jaksa hakea missä kaikissa laeista on maininta tästä, mutta vaikkapa nyt valmisteverolaissa ja mm. 2009/28/EY-direktiivissä, joka kyllä lienee vielä implementoimatta).

        Ja vaikka laki ei (vielä) sitä kieltäisikään, niin kuka nyt ottaisi riskin myydä standardoimatonta kamaa, ja vastata sen jälkeen kaikista korjaus- yms. vaateista. Autojen takuu kun perustuu "standardinmukaisen polttoaineen" käyttöön. -Ja kuten totesit, tekemällä samalla tappiota sen myymisessä verrattuna standardinmukaisen kaman myyntinn....

        Tästä voisi siis päätellä että EN228 on se ratkaiseva juttu. Jos E10 määritellään siinä ja myyjä väittää kaman olevan E10:iä ja verot on maksettu -> no problem.

        Jos E10 määritellään jossain toisessa normissa, tai ei määritellä ollenkaan, niin siinä tapauksessa tuota ei saa myydä bensiinin nimellä. E10 olisi siis jonkinlainen kemikaaliseos (mitä mahtaa kemikaaliasetus sanoa) ja polttoaineverotus olisi hankala tapaus. Mutta luultavasti se määritellään tuossa standardissa koska saahan Suomessakin jopa seitsemästä pumpusta E85:ttä joka sekään ei ole 95E:tä mutta useassa EU-maassa saatavana oleva tuote ja varmaankin standardoitu.

        Standardoimattoman kaman myyjä ei ole minun mielestäni tuotevastuussa jos on selkeästi ilmoittanut aineen olevan standarditonta. Silloin käyttäjä vastaa. Saahan kaupasta mm. Sinolia joka saattaisi palaa ihan hyvin bensan joukossa mutta ei varmasti ole EN228-normin mukaista ja kukaan ei vastaa jos joku rikkoo sillä autonsa.

        Saivartelustahan tässä oikeasti on kyse, ymmärrän kyllä selkeästi että jos joku ennen vuodenvaihdetta myy E10:iä niin kyseessä taitaa olla jonkinasteinen kusetus.


      • Gunnar-pässi
        mmakine kirjoitti:

        Tästä voisi siis päätellä että EN228 on se ratkaiseva juttu. Jos E10 määritellään siinä ja myyjä väittää kaman olevan E10:iä ja verot on maksettu -> no problem.

        Jos E10 määritellään jossain toisessa normissa, tai ei määritellä ollenkaan, niin siinä tapauksessa tuota ei saa myydä bensiinin nimellä. E10 olisi siis jonkinlainen kemikaaliseos (mitä mahtaa kemikaaliasetus sanoa) ja polttoaineverotus olisi hankala tapaus. Mutta luultavasti se määritellään tuossa standardissa koska saahan Suomessakin jopa seitsemästä pumpusta E85:ttä joka sekään ei ole 95E:tä mutta useassa EU-maassa saatavana oleva tuote ja varmaankin standardoitu.

        Standardoimattoman kaman myyjä ei ole minun mielestäni tuotevastuussa jos on selkeästi ilmoittanut aineen olevan standarditonta. Silloin käyttäjä vastaa. Saahan kaupasta mm. Sinolia joka saattaisi palaa ihan hyvin bensan joukossa mutta ei varmasti ole EN228-normin mukaista ja kukaan ei vastaa jos joku rikkoo sillä autonsa.

        Saivartelustahan tässä oikeasti on kyse, ymmärrän kyllä selkeästi että jos joku ennen vuodenvaihdetta myy E10:iä niin kyseessä taitaa olla jonkinasteinen kusetus.

        ... tämä juttu jäi minua riepomaan oikeastaan heti kun sen kirjoitin. -Tietenkin on totta, olet oikeassa, toki sitä standardinoimatonta bensaakin voi myydä kuluttajille. Kunhan kertoo, ETTEI SE OLE STANDARDIN MUKAISTA, välttyäkseen seurannaisvaikutuksilta.

        No, EN228 mulkkautunee SFS-standadisovellukseksi, koska kuulema CEN-standardia ei ole lähivuosina tulossa koska jotkut jalostajat vinkuu... -E10:ä myytäneen Suomessa joka tapauksessa..?


    • .

      Hevosmiesten tietotoimisto :)

      • Ja iso

        HVV!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe