Tuleeko siihen sanaan ännä keskelle vai ei?
ruotsidemokraatit vai ruotsindemokraatit?
10
445
Vastaukset
- hra X
Vai yhdysviiva?
- HS:n lukija
Suomen suurimman sanomalehden verkkoversio käyttää ruotsidemokraatit-muotoa.
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Lehdet kauhistelivat Ruotsidemokraattien pääsyä valtiopäiville/1135260275457 - Wikisijä
Arvovaltainen pediamedia kirjoittaa ruotsidemokraateista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruotsidemokraatit
Kuppikunnan omalla sverigedemokraterna.se-sivustolla ei ole suomenkielistä osiota, mitä en pidä ihmeenäkään. Uskoisin, että me finnjävelit ovat heikäläisille mamuja siinä missä tummemmatkin kansakunnat.- quis custodiet
Kai sinä ruotsia osaat sen verran, että pystyt lukemaan puolueen ohjelman. Media on todellakin pannut kaikkensa mustamaalatakseen puoluetta, joka ei oikeasti ole sen paremmin rasistinen, natsistinen, muukalaisvihamielinen kuin äärioikeistolainenkaan.
- Wikisijä
quis custodiet kirjoitti:
Kai sinä ruotsia osaat sen verran, että pystyt lukemaan puolueen ohjelman. Media on todellakin pannut kaikkensa mustamaalatakseen puoluetta, joka ei oikeasti ole sen paremmin rasistinen, natsistinen, muukalaisvihamielinen kuin äärioikeistolainenkaan.
Olen joskus osannut ruotsia yo-kirjoitusten arvosanan cum laude approbatur verran. Ruotsinruotsalaisten kanssa kommunikoidessani olen pitänyt tapanani puhua tai kirjoittaa ruotsia.
Vaikka ehkä pystyisinkin lukemaan tuon puolueen ohjelman, ei ole mitään takeita siitä, että pystyisin sen myös ymmärtämään (vaikka se olisi kirjoitettu suomeksikin).
Ei, minulla ei ole viehtymystä perehtyä tuollaisten helppoheikkipuolueiden ohjelmiin millään kielellä! - tiedonnälkäinen
Wikisijä kirjoitti:
Olen joskus osannut ruotsia yo-kirjoitusten arvosanan cum laude approbatur verran. Ruotsinruotsalaisten kanssa kommunikoidessani olen pitänyt tapanani puhua tai kirjoittaa ruotsia.
Vaikka ehkä pystyisinkin lukemaan tuon puolueen ohjelman, ei ole mitään takeita siitä, että pystyisin sen myös ymmärtämään (vaikka se olisi kirjoitettu suomeksikin).
Ei, minulla ei ole viehtymystä perehtyä tuollaisten helppoheikkipuolueiden ohjelmiin millään kielellä!Minkä sille voi, itsepä valitset tietämättömyyden tiedon sijaan. Aika häpeällistä minusta, tällaisina infotietoyhteiskunnan aikoina. Olisit iloinen, ettei Internetiä ole vielä suljettu.
- ÅttÅ
Sverige = Ruotsi
Sveriges = Ruotsin
svensk = ruotsalainen
=>
Sverigedemokraterna = Ruotsidemokraatit - kanpela
Ai mihin siihen: Molenpi parenpi? Enenpi jalonpi. Kangas kahta kaunihinpi. Helsimki.
”Ruotsidemokraatit” on kökkö, suomen kieleen sopimaton orjallinen käännös sanasta ”sverigedemokraterna”. Eipä ruotsinkielinenkään nimi kovin fiksu ole, mutta harva puolueen nimi on fiksu
Genetiivin päätteen lisääminen alkuosaan auttaisi hiukan, mutta luonnollinen suomennos olisi ”ruotsalaisdemokraatit”, jota Googlen mukaan hiukan käytetäänkin. Tai sitten voisi sanoa pitemmin ja selittävämmin ”ruotsinmieliset demokraatit”. Vielä yksi vaihtoehto on lyhenteeseen perustuva nimi, esimerkiksi ”SD:läinen”, joka ei ole hyvä ratkaisu mutta pienempi paha kuin orjallinen käännös.- näinköhän.
Vastasin tähän jo aiemmin, mutta viestini on kadonnut. En muista tarkkaan, miten ilmaisin itseni.
Muodosta "ruotsalaisdemokraatit" syntyisi ilman muuta kohu, sillä jotkut väittäisivät heti, että se syrjii esim. muualla syntyneitä tai vaatisivat pikkutarkkaa määritelmää siitä, kuka on ruotsalainen ja kuka ei.
Mielestäni SD:läistä parempi olisi RD-läinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62439Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant652248- 1981270
- 711078
- 1031042
Martina ja Matias
Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi211889"Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...
...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig196875Toivottavasti myös pysyy häkissä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �10817- 47769
Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa
Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta47730