Kuva AI muotoon?

Jokumuukuin

Eli pitäisi jotenkin ihmeessä saada projektia varten kuva muutettua AI muotoon,
joka ei kuitenkaan kerro minulle yhtään mitään.

En tiedä edes millaisella ohjelmalla sellainen tehdään :(

Osaako joku auttaa? Pitäisi kuvasta tehdä sellainen, ettei siinä ole reunoja / valkoista taustaa.

6

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

      AI on Adoben Illustratorin natiiviformaatti. Mahtaako tekeminen kovinkaan monelta softalta onnistua? Ehkä Photoshop osaa, ehkä ei.

      • jhb oiyu hpui ui

        Corellilla, Freehandilla, Flash jne. Ilmaissoftista ei kokemusta. Ja AI on itse asiassa vain muokattu EPS, se kun perustuu Post Scriptiin, jos vaihtaa päätteen, lähes kaikki ominaisuudet säilyvät muissakin softissa.

        Käsittämätöntä, että jossain vaaditaan natiiviformaattia nykyaikana. Eihän Illutkaan tunne eri versioita itsestään suoraan. Pitää olla tallennettu oikeaan versionumeroon, joka aujeaa oikein katsojan koneessa.

        Fotari tukee kyllä vektorigrafiikkaa. Mutta kuka perkele jaksaa ajaa jonkin pikselikuvan vektoreiksi ja miltä sekin sitten näyttää?

        Ap- Joku typeröi. Kyllä normaalisti tiedostot liikkuu PDF:inä, ammattipuolellakin. Joskus ammattitiedostoihin liitetään muokkausmahdollisuus, se voi olla silloin AI, tai joku muu, riippuu painon tarpeista. Natiiviformaatit pitäisi kaikkien unohtaa. Ikivanha totuus.

        V


      • 1stMacFinn
        jhb oiyu hpui ui kirjoitti:

        Corellilla, Freehandilla, Flash jne. Ilmaissoftista ei kokemusta. Ja AI on itse asiassa vain muokattu EPS, se kun perustuu Post Scriptiin, jos vaihtaa päätteen, lähes kaikki ominaisuudet säilyvät muissakin softissa.

        Käsittämätöntä, että jossain vaaditaan natiiviformaattia nykyaikana. Eihän Illutkaan tunne eri versioita itsestään suoraan. Pitää olla tallennettu oikeaan versionumeroon, joka aujeaa oikein katsojan koneessa.

        Fotari tukee kyllä vektorigrafiikkaa. Mutta kuka perkele jaksaa ajaa jonkin pikselikuvan vektoreiksi ja miltä sekin sitten näyttää?

        Ap- Joku typeröi. Kyllä normaalisti tiedostot liikkuu PDF:inä, ammattipuolellakin. Joskus ammattitiedostoihin liitetään muokkausmahdollisuus, se voi olla silloin AI, tai joku muu, riippuu painon tarpeista. Natiiviformaatit pitäisi kaikkien unohtaa. Ikivanha totuus.

        V

        Niinhän se olikin, että Illun formaattia tekee moni mutta Freehandin formaattia vissiin suunnilleen vain Freehand.


      • Jokumuukuin
        1stMacFinn kirjoitti:

        Niinhän se olikin, että Illun formaattia tekee moni mutta Freehandin formaattia vissiin suunnilleen vain Freehand.

        hepreaa näin taviksen korviin :')

        Osaako joku tehdä sellaisen jpg tai png kuvasta?


      • Jokumuukuin kirjoitti:

        hepreaa näin taviksen korviin :')

        Osaako joku tehdä sellaisen jpg tai png kuvasta?

        Sitten Käytäntöön ja ongelmiin.
        (Eli onnistuu esim. photoshopista illuun ja päinvastoin.Ihan copy pastellakin.)

        "kuva muutettua AI muotoon"
        Halutaanko kuvasta vektori vai riittääkö että kuva on tuotu illuun?
        Jos kuvan tuonti riittää onnistuu helposti exportaamalla tai vaikka copy pastella.
        Itsekin kyllä vähän ihmettelen miksei pdf tiedostona.

        Lähinnä ongelmana on varmaankin se että kuvat on jpg,png tiedostoina joita käytetään lähinnä nettisivuilla. Suositus on että painoonmenevät kuvat olisi tiff,pdf,... eli muodoissa joista ei häviä informaatiota edes pakattuna kuten tiffin lzw pakkausformaatti. Lisäksi pdf:ssä säilyy muukin oleellinen tieto, kuten leikkuuvarat jos laitettu.

        Jos kuvasta halutaan vektoria.
        Riippuu paljon kuvasta kuinka mahdollista. Käytännössä täysin järjetöntä.
        Oikeastaan ainoa keino on trace toiminto kuvaan illussa, millä ei kyllä saada samaa lopputulosta.


      • sfinski80 kirjoitti:

        Sitten Käytäntöön ja ongelmiin.
        (Eli onnistuu esim. photoshopista illuun ja päinvastoin.Ihan copy pastellakin.)

        "kuva muutettua AI muotoon"
        Halutaanko kuvasta vektori vai riittääkö että kuva on tuotu illuun?
        Jos kuvan tuonti riittää onnistuu helposti exportaamalla tai vaikka copy pastella.
        Itsekin kyllä vähän ihmettelen miksei pdf tiedostona.

        Lähinnä ongelmana on varmaankin se että kuvat on jpg,png tiedostoina joita käytetään lähinnä nettisivuilla. Suositus on että painoonmenevät kuvat olisi tiff,pdf,... eli muodoissa joista ei häviä informaatiota edes pakattuna kuten tiffin lzw pakkausformaatti. Lisäksi pdf:ssä säilyy muukin oleellinen tieto, kuten leikkuuvarat jos laitettu.

        Jos kuvasta halutaan vektoria.
        Riippuu paljon kuvasta kuinka mahdollista. Käytännössä täysin järjetöntä.
        Oikeastaan ainoa keino on trace toiminto kuvaan illussa, millä ei kyllä saada samaa lopputulosta.

        Ja jos ei ole illustratoria, turha sitä sen takia on edes hankkia, maksaa kuitenkin lähemmäs 1000€.

        On se ihme jos ei pdf,tiff tai vaikka photarin muoto käy.
        Suosittelen vaihtamaan painoa, jos ei onnistu, sillä ammattilainen vaihtaa pdf tiedostonkin ai muotoon §0 sekunnissa. Ei se mikään ihmeteko ole.

        "Pitäisi kuvasta tehdä sellainen, ettei siinä ole reunoja / valkoista taustaa. "
        Tuohon vielä. Jos siirrät kuvan illuun, et saa siitä taustaa pois mitenkään.
        Photoshopissa saat.

        Tärkein seikka on siis (illustrator)vektorigrafiikka on matemaattista,mikä ei perustu pikseleihin.
        Ja pikselikuvasta ei saa vektorikuvaa käytännössä mitenkään, muuta kuin raa-alla työllä, eli aloittamalla uudestaan vektorina. Olisi helpompi neuvoa jos tietäisi mikä kuva on kyseessä.

        Photoshopissa saat läpinäkyvän taustan. Kun rajaat vain valkoisen alueen pois ja leikkaat.Pohja layerin tulee olla läpinäkyvä. Ei se perus valkoinen background.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe