Omakohtaisesta kokemuksesta voin todeta,että lahkoon kuuluminen vaikuttaa kaikkeen ja ennenkaikkea elämänlaatuun.
Olin lapsena lestadiolainen ja koulukiusattu. Koulukiusaaminen johtui siitä,että olin lestadiolainen ja sen vuoksi jäin monesta jutusta ulkopuolelle. Vanhempani toitottivat,että kyllä se taivaanisä auttaa kun on sen aika ja sun muuta lässynlässynläää. Voin sanoa,että opin kaiken jäljessä koska en saanut mennä elokuviin, tietyille oppitunneille ja elämässä oli vain se yksi ja ainoa totuus, usko lestadiolaisella tavalla.
Elokuvat olivat hirveä synti. Musiikkia ei saanut kuunnella (ainoastaan siioninlauluja,virsiä ja klassista musiikkia.) Jopa rytmikkäät lastenlaulut olivat kiellettyjä. Muistan yhden kerran kun luin lehdestä jonkun jutun jossa eräs helluntalainen oli parantunut sairaudestaan ja kiitteli jeesusta ruokoustensa kuulemisesta. Sanoin sitten vanhemmilleni,että tuo uskovainen mies on parantunut kun se rukoili. Hyvä etten saanut selkääni kun sanoin helluntalaista uskovaiseksi!
Nyt aikuisena minulla on jo ihan toisenlainen elämä. Tosin olen eronnut ajat sitten kirkosta. Menin naimisiin maistraatissa ja vanhempani eivät tulleet edes paikalle.
Mutta nyt olen kuitenkin tyytyväinen,että pääsin eroon lestadiolaislahkosta. Lestadiolaisuus vei minulta lapsuuden. Minulla ei ollut kavereita. Onneksi olen nyt sosiaalistunut ja kavereita on. En halua omille lapsilleni samankaltaista lapsuutta kuin omani oli. Tuskin vanhempani edes haluavat olla lapsemme isovanhempia. Minulle se on yksi paskan hailee.
Yksi tarina
139
10177
Vastaukset
- surullista
Mukavaa että olet löytänyt tiesi. Pidä itsestäsi hyvää huolta. Ystävättäreni oli elänyt samalaisen lapsuuden, päästi irti ja eli 30 vuotta ilman lapsuudenuskoa kunnes tiukan paikan tullen kääriytyi takaisin siihen viittaan ja taantui. Surullista.
- X
Se on aina hyva, kun joku pystyy elamaan omalla tavallaan. Monista asioista voi kiistella, mutta oman tien kulkeminen ei kiistelya kaipaa. http://mattiviikate.newsvine.com/
- vittu mainostaja
X kirjoitti:
Se on aina hyva, kun joku pystyy elamaan omalla tavallaan. Monista asioista voi kiistella, mutta oman tien kulkeminen ei kiistelya kaipaa. http://mattiviikate.newsvine.com/
Toivottavasti palat helvetin tulessa, VIIKATEMIES!!
- Terävämpi viikate
vittu mainostaja kirjoitti:
Toivottavasti palat helvetin tulessa, VIIKATEMIES!!
Jäikö aamulääkkeet ottamatta? Ole erityisen varovainen liikenteessä, sillä voi agressiivisuuttasi ajaa
vaikka lapsen päälle. Älä hanki lapsia, sillä niistä voi tulla sinun kaltaisiasi.
- vapaa kuin taivaan l
En ihmettele yhtään, jos tuollainen lapsuus tekee ihmisestä jopa ateistin. Tuollainen on saatanan temppu tehdä elävästä uskosta irvikuva. En ymmärrä lestadiolaisuutta. Olen itse helluntailainen, mutta minulla on yhteistyötä monien toisten kristillisten seurakuntien myös kirkon uskovien kanssa. Jumala rakastaa sinua ja Häneltä voit pyytää apua ja rukousta Jeesuksen Kristusken kautta. Vanhempasi ovat uskonnon uhreja.
- rg9igwiui
No sulla on sydän paikallaan ja tiedän,että tarkoitat hyvää noilla sanoilla. Mutta minun on vaikea luottaa enää yhteenkään lahkoon ja seurakuntaan. Tunnen helluntalaisia ihmisiä ja minulla on helluntalaisia läheisiä ihmisiä. Hyvä puoli heissä on se,etteivät he tuputa ajatuksiaan ja ainakin läheiseni hyväksyvät minut sellaisena kuin olen. Tiedän paljon helluntalaisuudesta, heidän kasteen tarkoituksesta jne, mutta kokemukseni on jättänyt sellaiset arvet,etten vain enää halua kuulua uskonnolliseen yhteisöön.
- lopunajan voideltu
Samaa temppua sinäkin täällä markkinoit."Jumala rakastaa sinua "temppu on jo classico.Ja sitten vielä tämä saatanalla pelottelu.."tuollainen saatanan temppu".Mutta on todella hyvä kuulla että ihmiset alkavat ottaa elämäänsä haltuun vaikkakin ovat ollet tuon henkisen väkivallan uhreja jopa vuosikymmeniä.Se ei ole helppoa ja varmasti ammattiaapukin on paikallaan.Usko tai älä mutta uskonnoissa yms kulteissa ei ole tolkun häivää.
- pakanamaan kartta
Oliko tämä taivaallinen isä se kaveri joka vaelteli zombina ristinkuoleman jälkeen jossain ja julistettiin sitten myöhemmin kirkolliskokouksen päätöksellä puolen maailman herraksi.Heh...Heh ei todellakaan tokun häivää.
- Ei kirkolle!
Uskoa voi ihan hyvin ilman seurakuntia ja lahkoja!!!!!
- tt
lopunajan voideltu kirjoitti:
Samaa temppua sinäkin täällä markkinoit."Jumala rakastaa sinua "temppu on jo classico.Ja sitten vielä tämä saatanalla pelottelu.."tuollainen saatanan temppu".Mutta on todella hyvä kuulla että ihmiset alkavat ottaa elämäänsä haltuun vaikkakin ovat ollet tuon henkisen väkivallan uhreja jopa vuosikymmeniä.Se ei ole helppoa ja varmasti ammattiaapukin on paikallaan.Usko tai älä mutta uskonnoissa yms kulteissa ei ole tolkun häivää.
RYHTYKÄÄ KAIKKI SAATANAN LAHKOLAISET JA LOHKOLAISET ATEISTIKSI NIIN MAAILMA PELASTUU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Noin minäkin sanoin
Ei kirkolle! kirjoitti:
vielä 10 vuotta sitten, ei mennyt kauaa kun tulin siihen tulokseen että Jumalaa ei ole.
- A.T.Eisti
"...jopa ateistin..." Mitä vi****tua se sulle tekee, jos joku on ateisti. Ihmisenä ihmisten joukossa. Ei joidenkin tollasten paska-aivojen ja omaan napaansa tuijottajien. Jokainen olkoot itsensä kanssa sinut. Mikä sinä olet arwostelemaan? Miten ateisti eroaa fyysisesti kadulla muista kansalaisista. Nokka keskellä naamaa ja räpylät niinkuin muilla. Samat sapuskat, samat ryysyt, samat mammona-kamat.. Kysyn vaan..
No. ymmärrän. Kun ei ole kuin lusikalla annettu, miksipä sitä kauhalla vaatimaan. Meinaan tota älyn lahjaa sulle. - huomannut.
A.T.Eisti kirjoitti:
"...jopa ateistin..." Mitä vi****tua se sulle tekee, jos joku on ateisti. Ihmisenä ihmisten joukossa. Ei joidenkin tollasten paska-aivojen ja omaan napaansa tuijottajien. Jokainen olkoot itsensä kanssa sinut. Mikä sinä olet arwostelemaan? Miten ateisti eroaa fyysisesti kadulla muista kansalaisista. Nokka keskellä naamaa ja räpylät niinkuin muilla. Samat sapuskat, samat ryysyt, samat mammona-kamat.. Kysyn vaan..
No. ymmärrän. Kun ei ole kuin lusikalla annettu, miksipä sitä kauhalla vaatimaan. Meinaan tota älyn lahjaa sulle.tekstiäsi! Niin ymmärrät,miten ateisti eroaa uskovaisista.
- jja.
lopunajan voideltu kirjoitti:
takaisin kun Jeesus muutti tuon perheen isän kivisydämen lihasydämeksi ja viinan vedeksi. Nyt tämä lapsiperhe on jälleen koossa ja olleet jo monta vuotta. Sivusta seuranneena, erikoinen menestys ilo ja rauha tuntuu olevan tämän perheen seurana.
- se kuule
jja. kirjoitti:
takaisin kun Jeesus muutti tuon perheen isän kivisydämen lihasydämeksi ja viinan vedeksi. Nyt tämä lapsiperhe on jälleen koossa ja olleet jo monta vuotta. Sivusta seuranneena, erikoinen menestys ilo ja rauha tuntuu olevan tämän perheen seurana.
ihan itse on päätöksen tehnyt ei jeesuksella asiassa mitään tekemistä.
- siihen
Ei kirkolle! kirjoitti:
ei kaiken maailman organisaatiota tarvita! suora yhteys nääs.
- rol-li
jja. kirjoitti:
niin siis perheenisä on menettänyt nyt sen ainoan järjenhivenensäkin,OTAN OSAA
- Ahku Biebmu
Kuulehan sie taivhan vappaa lintu... Elä kuule tule lantalainen satuilemhan enää nyt!
Meän Saamen kansan tet lanta- "uskovaiset" politta alas, rikotta raiskasitta, tappoitta jne.
MILLÄ OIKEUVELLA sen tehittä? Sillä ko tet vain ILIMOTATTA, että tet oletta nii v**un viishaita?
Satujen aika meni jo!
Maailmassa on tuhansia ns uskontoja ja sie tomppeli tulet ja Olet Viishampi?
Rupia siehi elämhän ihimisiksi ja kerro satuja satuina!
Henkiolennot ovat niitä. Voisinhan m iehi väittää saaneeni "poelastuksen" voi voi
- ....................
Jaksamista ja voimia! Hienoa, että olet uskaltanut tehdä omat päätöksesi, vaikka varmasti on ollut raskasta ja tulee olemaankin. Itse en kuulu mihinkään uskontoon. En ole uskontoja vastaan, mutten vaan usko mihinkään enkä näe syytä liittyä mihinkään 'muodon vuoksi'.. Lapseni saavat uskoa jos niin tahtovat ja käydä koulussa uskonnontunnit jne. Jokaisella tulisi olla mahdollisuus päättää omasta elämästään.
- Antakaa lasten tulla
"En halua omille lapsilleni samankaltaista lapsuutta kuin omani oli. Tuskin vanhempani edes haluavat olla lapsemme isovanhempia. "
Mietin joskus törmätessäni tämäntyyppisiin surullisiin tarinoihin lapsuudesta sitä, missä vaiheessa on kyse huonosta vanhemmuudesta (lapsikielteisyydestä eli ei ymmärretä lapsia) ja missä vaiheessa syy löytyy uskonnosta. Jos on epäsopiva, rakkaudeton vanhempi, joka soveltaa nujertamiskeinoinaan Jumalan tahtoa onko kyse uskonnon sairastuttavasta tekijästä - vai yksinkertaisesti siitä että vanhemmat käyttivät välineenään kutistaa lapsen kokemusmaailmaa uskontoa ja sen (usein omia) tulkintoja?
Onko oman lapsen hylkääminen Jumalan tahdon mukaista? Ja jos joidenkin mielestä on, millainen on heidän Jumalansa?- Jumalan morsian
Älä vittu selittele! Te fundamentalistimentaalikristityt käytätte aina tekosyynä sitä, että muuten vain kelvoton ihminen - tässä tapauksessa vanhempi - käyttäisi jotenkin tietoisesti Jumalaa lyömäaseena. Ei siinä teidän Jumalassanne mitään vikaa ole. Ei teidän ideologioissanne, ei teidän elävissä uskoissanne mitään vikaa ole. Paskan marjat. Teidän fundamentaalien ideologioissa itsessään on vikaa. Koittakaapas nyt avata ne silmänne jo.
Miten moni vanhempi on aikojen saatossa antanut lapsilleen _vastentahtoisestikin_ selkäänsä vedoten raamattuun? Veikkaan että aika moni. Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa. Raamattua täytyy totella.
"Onko oman lapsen hylkääminen Jumalan tahdon mukaista?"
No totta kai on. Jumala itse näytti erimerkkiä hylkäämällä oman poikansa ja antamalla hänet murhaajien käsiin.
"Ja jos joidenkin mielestä on, millainen on heidän Jumalansa? "
Hirveen melodramaattisesti kysytty, ja vastaan yhtä melodramaattisesti; se on sellainen Jumala joka löytyy raamatusta. - Jeesuksen oma
Jumalan morsian kirjoitti:
Älä vittu selittele! Te fundamentalistimentaalikristityt käytätte aina tekosyynä sitä, että muuten vain kelvoton ihminen - tässä tapauksessa vanhempi - käyttäisi jotenkin tietoisesti Jumalaa lyömäaseena. Ei siinä teidän Jumalassanne mitään vikaa ole. Ei teidän ideologioissanne, ei teidän elävissä uskoissanne mitään vikaa ole. Paskan marjat. Teidän fundamentaalien ideologioissa itsessään on vikaa. Koittakaapas nyt avata ne silmänne jo.
Miten moni vanhempi on aikojen saatossa antanut lapsilleen _vastentahtoisestikin_ selkäänsä vedoten raamattuun? Veikkaan että aika moni. Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa. Raamattua täytyy totella.
No totta kai on. Jumala itse näytti erimerkkiä hylkäämällä oman poikansa ja antamalla hänet murhaajien käsiin.
Hirveen melodramaattisesti kysytty, ja vastaan yhtä melodramaattisesti; se on sellainen Jumala joka löytyy raamatusta.Tekstistäsi kuultaa läpi katkeruus. Et todellakaan ole kohdannut elävää Jumalaa millään tasolla, joten tuskin pystyt Häntä arvioimaan. Kaikkea hyvää kuitenkin sinullekin. Usko tai ole uskomatta, mutta Jumala rakastaa sinuakin, vaikka ihminen ei siihen pystyisikään.
- katkeruus
Jeesuksen oma kirjoitti:
Tekstistäsi kuultaa läpi katkeruus. Et todellakaan ole kohdannut elävää Jumalaa millään tasolla, joten tuskin pystyt Häntä arvioimaan. Kaikkea hyvää kuitenkin sinullekin. Usko tai ole uskomatta, mutta Jumala rakastaa sinuakin, vaikka ihminen ei siihen pystyisikään.
Teksitäsi kuultaa läpi katkeruus. Hei oikeesti. keksikää jo jotain muuta ku toi iänikuinen katkeruudesta vittuilu. Uskovaiset ovat mielikuvituksettomimpia ihmisiä maailmassa!
Siukkuja vaan sullekin. Ja jumalan rakkautta. Ja kaikkee.Hirveen vilpitöntä rakkautta. Siis kertakaikkiaan. Oikein kyyneleet herahtaa silmäkulmaan. - sissus soikoon.
Jumalan morsian kirjoitti:
Hirveen melodramaattisesti kysytty, ja vastaan yhtä melodramaattisesti; se on sellainen Jumala joka löytyy raamatusta.".....Älä vittu selittele! Te fundamentalistimentaalikristityt käytätte, blaabatiblaa"
No just.
Hirveen melodramaattisesti vastattu. Köh. - saunapomo
katkeruus kirjoitti:
Teksitäsi kuultaa läpi katkeruus. Hei oikeesti. keksikää jo jotain muuta ku toi iänikuinen katkeruudesta vittuilu. Uskovaiset ovat mielikuvituksettomimpia ihmisiä maailmassa!
Siukkuja vaan sullekin. Ja jumalan rakkautta. Ja kaikkee.Hirveen vilpitöntä rakkautta. Siis kertakaikkiaan. Oikein kyyneleet herahtaa silmäkulmaan.Keksi sina jotain muuta kuin perinteista ateistien liirum laarumia. Voisi ateistitkin keksia jotain uutta, kun aina syyttavat uskovaisia vanhaan satukirjaan uskomisesta.
- tokyowoman
Tämä oli hyvin sanottu! Ei todellakaan mitään melodramaattista vaan täyttä asiaa! :)
- repeillyt
sissus soikoon. kirjoitti:
".....Älä vittu selittele! Te fundamentalistimentaalikristityt käytätte, blaabatiblaa"
No just.
Hirveen melodramaattisesti vastattu. Köh.noille sun jutuille
- parhaista
repeillyt kirjoitti:
noille sun jutuille
nauruista
- ateisti kuka?
saunapomo kirjoitti:
Keksi sina jotain muuta kuin perinteista ateistien liirum laarumia. Voisi ateistitkin keksia jotain uutta, kun aina syyttavat uskovaisia vanhaan satukirjaan uskomisesta.
Kuka on ateisti? Kirjoitin viestin johon kommentoit enkä minä en ole ateisti.
- uskova75
Kova heppu tuo Jumala kun antoi meille ihmisille vapaantahdon. Jokainen uskokoon mihin haluaa ja on jopa niitäkin jotka eivät usko mihinkään. Eteenpäin sanoi mummo lumessa vai miten se nyt menikään??
- Entinen Jehovantod.
Jos elän 80 vuotiaaksi voin sanoa että menetin elämästäni puolet toiselle "ainoalle oikealle uskonnolle" nimittäin Jehovan todistajille.
Niin,ei myöskään kukaan sukulaiseni joka on Jehovan todistaja ole minun kanssani missään tekemisissä,ei edes lapseni.He katsovat heillä olevan oikeus kiristää minua perhesiteiden katkaisemisella?
No,ei se mitään.
Suomen lakihan sallii kiristämisen uskontoon tai uskonnottomuuten katsoen?
Mielestäni uskonnonvapaus on mennyt liian pitkälle,kun tälläisten kiristävien lahkojen annetaan rikkoa lakia. - JH
Uskonto on hyvää bisnestä kauppaliikkeille, uskonnolla huijataan rahaa. Uskonnolla tyhjennetään ihmisiltä rahat ja omaisuudet, niin kuin monella muullakin asialla. Uskonto on hyvä puheenaihe sään ohella. Uskonnosta on hyvä kiistellä, tapella ja sotia.
- Hermanni uskova 60
Entinen Jehovantod. kirjoitti:
Jos elän 80 vuotiaaksi voin sanoa että menetin elämästäni puolet toiselle "ainoalle oikealle uskonnolle" nimittäin Jehovan todistajille.
Niin,ei myöskään kukaan sukulaiseni joka on Jehovan todistaja ole minun kanssani missään tekemisissä,ei edes lapseni.He katsovat heillä olevan oikeus kiristää minua perhesiteiden katkaisemisella?
No,ei se mitään.
Mielestäni uskonnonvapaus on mennyt liian pitkälle,kun tälläisten kiristävien lahkojen annetaan rikkoa lakia.Itse en ole kuulunut muihin kuin ev.lut.kirkkoon,josta erosin kun huomasin olevani vain lypsylehmä.
Kuitenkin varsinaisen uskonnollisen lapsuuteni vietin Helluntalaisten piirissä ja sain sieltä uskoni,joka luultavasti kestää koko elämäni,olen nyt 60v. Kuitenkaan en ainakaan niitä Helluntalaisten tekoja hyväksy joita sukulaiseni harrastavat ja siten olenkin täysin vapaauskovainen.Mummuni oli kuulunut vapaakirkkoon mutta en ole heidänkään joukkoonsa tunkenut.
Kaikkihan me olemme yksilöitä,mutta ihmettelen jos henkilö on ihan aidosti ollut mukana jossain liikkeessä niin erottuaan luulisi tuntevansa syyllisyyttä.Ja voi käydä niinkuin joku tuossa välillä sanoi esimerkin ja palaa tiukkoihin sääntäöihin takaisin tai romahtaa muutoin.itsekin tunsin silloin lapsena kun kävin esim telttakokouksissa vähän syylisyyttä siitä etten mennyt kasteelle mutta jostain syystä en koskaan joutunut niin joukkohysterian valtaan etten olisi odottanut että jostain tulisi sellainen tärsky joka osoittaisi minulle sen oikeaksi.Nyt elämän tällä reunalla olen havainnut että olen elänyt Jeesuksen oppien mukaisesti enemmin kuin he jotka minua siihen sukellukseen usuttivat.Joten en tunne tehneeni väärää valintaa. - hellarihelvetti
No,ei se mitään.
Mielestäni uskonnonvapaus on mennyt liian pitkälle,kun tälläisten kiristävien lahkojen annetaan rikkoa lakia.Minä otan osaa ettei sinun enää _tarvitse_ olla tekemisissä hullujen uskovaisten sukulaistesi kanssa. Oletko koskaan miettinyt millainen vapaus se on sinulle, että olet päässyt eroon mielipuolisukulaisistasi?
Olet vapaa kuin taivaan lintu tekemään elämälläsi mitä ikinä haluat. Sinua ei kaikesta päätellen ahdistella.
Minä olen helluntailaisesta perheestä. Minulla on lapsistaan, ja lastensa uskonelämästä, seksielämästä ja kaikesta muustakin elämästä pakonomaisen kiinnostuneet vanhemmat - etenkin fundishellari- isä. Minä olen aikuinen, yli 30-v suomalainen nainen, jonka vanhemmat pyrkivät kontrolloimaan lapsiaan samaan tapaan kuin muslimikulttuurissa elävät miehet tyttäriään. Mikään ei tehoa, mikään ei mene jakeluun; kun laitan välit poikki vanhempiini selvällä suomenkielellä kirjoitetun kirjeen välityksellä, se ei mene jakeluun. Säännöllisin väliajoin sieltä tulee kammottavaa "rakkaudellista" tuubaa, ja minulle syyllisyyden jolla he pyrkivät saamaan mieleni hallintaansa ja minun koko elämäni omaan kontrolliinsa. Isäni on useaan otteeseen ehdottanut minulle, aikuiselle tyttärelleen, takaisin kotiin muuttamista. Tämän mind fuckin he kääntävät sellaiseen muotoon jossa he näkevät minut jonkinlaisena tuhlaajalapsena, jonka pyhä isä armollisesti, silkkaa hyvyyttään suostuisi ottamaan takaisin kotiin. Sitten minä olisin siellä, heitä varten, tuhlaamassa elämäni heille, heidän tarpeisiinsa, ja HE saisivat tästä kaikesta pyhimyksen sädekehän päänsä päälle. Samaan tapaan kuin raamatun tuhlaajapoikatarinassa Pyhä Isä ottaa armollisesti kelvottoman lapsensa takaisin kotiin.
Lapsuuteni oli totaalista muusta maailmasta eristämistä. Helluntailaiset vanhempani sabotoivat tahallaan elämääni jo silloin kun itse olin vielä täysin tietämätön siitä mitä minulle ollaan tekemässä. Koko kasvatus tähtäsi siihen että olisin riippuvainen heistä koko elämäni, ja sen varmistamiseen että itsenäinen elämäni aikuisena tulisi olemaan mahdollisimman vaikeaa. Ulkoisen maailman silmissä vanhemapni näyttäytyvät siirappisen miellyttävinä, äärimmäisen uhrautuvina ihmisinä ja vanhempina, jotka "eivät hylkää lapsiaan". Hellarivanhemmat ovat helvetistä sanan varsinaisessa merkityksessä. - seliseli...
Hermanni uskova 60 kirjoitti:
Itse en ole kuulunut muihin kuin ev.lut.kirkkoon,josta erosin kun huomasin olevani vain lypsylehmä.
Kuitenkin varsinaisen uskonnollisen lapsuuteni vietin Helluntalaisten piirissä ja sain sieltä uskoni,joka luultavasti kestää koko elämäni,olen nyt 60v. Kuitenkaan en ainakaan niitä Helluntalaisten tekoja hyväksy joita sukulaiseni harrastavat ja siten olenkin täysin vapaauskovainen.Mummuni oli kuulunut vapaakirkkoon mutta en ole heidänkään joukkoonsa tunkenut.
Kaikkihan me olemme yksilöitä,mutta ihmettelen jos henkilö on ihan aidosti ollut mukana jossain liikkeessä niin erottuaan luulisi tuntevansa syyllisyyttä.Ja voi käydä niinkuin joku tuossa välillä sanoi esimerkin ja palaa tiukkoihin sääntäöihin takaisin tai romahtaa muutoin.itsekin tunsin silloin lapsena kun kävin esim telttakokouksissa vähän syylisyyttä siitä etten mennyt kasteelle mutta jostain syystä en koskaan joutunut niin joukkohysterian valtaan etten olisi odottanut että jostain tulisi sellainen tärsky joka osoittaisi minulle sen oikeaksi.Nyt elämän tällä reunalla olen havainnut että olen elänyt Jeesuksen oppien mukaisesti enemmin kuin he jotka minua siihen sukellukseen usuttivat.Joten en tunne tehneeni väärää valintaa.".itsekin tunsin silloin lapsena kun kävin esim telttakokouksissa vähän syylisyyttä siitä etten mennyt kasteelle mutta jostain syystä en koskaan joutunut niin joukkohysterian valtaan etten olisi odottanut että jostain tulisi sellainen tärsky joka osoittaisi minulle sen oikeaksi.Nyt elämän tällä reunalla olen havainnut että olen elänyt Jeesuksen oppien mukaisesti enemmin kuin he jotka minua siihen sukellukseen usuttivat.Joten en tunne tehneeni väärää valintaa."
Joka uskoo JA KASTETAAN, se pelastuu.
Raamatussa ei sanota: "Joka uskoo, se pelastuu" Siellä sanotaan että pitää käydä kasteella.
Mitä varsinaisesti ovat "Jeesuksen opit?" - ihana täti
No,ei se mitään.
Mielestäni uskonnonvapaus on mennyt liian pitkälle,kun tälläisten kiristävien lahkojen annetaan rikkoa lakia.Paras tätini on jehovan todistaja, eikä ole hylännyyt sukuaan, mutta on silti uskon toiminnassa mukana. Ihana ihminen, joka ajattele lähimmäisiään
- rt
JH kirjoitti:
Uskonto on hyvää bisnestä kauppaliikkeille, uskonnolla huijataan rahaa. Uskonnolla tyhjennetään ihmisiltä rahat ja omaisuudet, niin kuin monella muullakin asialla. Uskonto on hyvä puheenaihe sään ohella. Uskonnosta on hyvä kiistellä, tapella ja sotia.
kyllä sinä JH olet viisas ihminen ja täsmälleen oikeassa.hyvää joulua sulle.
- Vaimitä
seliseli... kirjoitti:
".itsekin tunsin silloin lapsena kun kävin esim telttakokouksissa vähän syylisyyttä siitä etten mennyt kasteelle mutta jostain syystä en koskaan joutunut niin joukkohysterian valtaan etten olisi odottanut että jostain tulisi sellainen tärsky joka osoittaisi minulle sen oikeaksi.Nyt elämän tällä reunalla olen havainnut että olen elänyt Jeesuksen oppien mukaisesti enemmin kuin he jotka minua siihen sukellukseen usuttivat.Joten en tunne tehneeni väärää valintaa."
Joka uskoo JA KASTETAAN, se pelastuu.
Raamatussa ei sanota: "Joka uskoo, se pelastuu" Siellä sanotaan että pitää käydä kasteella.
Mitä varsinaisesti ovat "Jeesuksen opit?"Entäs se Jeesuksen oikealla puolella ollut ryöväri, eihänkään ollut kastettu, mutta koska uskoi Jeesukseen pelastui:
"Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: "Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!" Mutta toinen moitti häntä: "Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta? Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa." Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."
Luuk. 23: 39
Pitää aina huomauttaa tästä Raamatun kohdasta kasteesta puhuessa. Jotkin ihmiset luottaa liikaa esineisiin ja sakramentteihin, rituaaleina. Minusta tärkein olisi luottaa ja turvautua Jumalaan kaikessa rukoillen ja kysyen Herralta neuvoja ja apuja elämän pulmatilanteissa ensisijaisesti. Ja kasteelle mennä sillon, jos itsestä niin tuntuu voimakkaasti, jos kerran lapsena on kastettu, eikä tehdä siitä aikuisiällä enää ehdotonta. En halua vähätellä kasteen merkitystä silti mitenkään.. - Marie-Lina
ihana täti kirjoitti:
Paras tätini on jehovan todistaja, eikä ole hylännyyt sukuaan, mutta on silti uskon toiminnassa mukana. Ihana ihminen, joka ajattele lähimmäisiään
Minulla ihanat äiti ja isä.... Ovat aktiivisia Jehovan todistajia itse erosin lahkosta muutamia vuosia sitten eivätkä he kääntäneet mulle selkäänsä. Ovat myös mitä empaattisempia ihmisiä ja auttavat minkä vain pystyvät muita ihmisiä uskoontoon/rotuun katsomatta.
- että näin
hellarihelvetti kirjoitti:
Minä otan osaa ettei sinun enää _tarvitse_ olla tekemisissä hullujen uskovaisten sukulaistesi kanssa. Oletko koskaan miettinyt millainen vapaus se on sinulle, että olet päässyt eroon mielipuolisukulaisistasi?
Olet vapaa kuin taivaan lintu tekemään elämälläsi mitä ikinä haluat. Sinua ei kaikesta päätellen ahdistella.
Minä olen helluntailaisesta perheestä. Minulla on lapsistaan, ja lastensa uskonelämästä, seksielämästä ja kaikesta muustakin elämästä pakonomaisen kiinnostuneet vanhemmat - etenkin fundishellari- isä. Minä olen aikuinen, yli 30-v suomalainen nainen, jonka vanhemmat pyrkivät kontrolloimaan lapsiaan samaan tapaan kuin muslimikulttuurissa elävät miehet tyttäriään. Mikään ei tehoa, mikään ei mene jakeluun; kun laitan välit poikki vanhempiini selvällä suomenkielellä kirjoitetun kirjeen välityksellä, se ei mene jakeluun. Säännöllisin väliajoin sieltä tulee kammottavaa "rakkaudellista" tuubaa, ja minulle syyllisyyden jolla he pyrkivät saamaan mieleni hallintaansa ja minun koko elämäni omaan kontrolliinsa. Isäni on useaan otteeseen ehdottanut minulle, aikuiselle tyttärelleen, takaisin kotiin muuttamista. Tämän mind fuckin he kääntävät sellaiseen muotoon jossa he näkevät minut jonkinlaisena tuhlaajalapsena, jonka pyhä isä armollisesti, silkkaa hyvyyttään suostuisi ottamaan takaisin kotiin. Sitten minä olisin siellä, heitä varten, tuhlaamassa elämäni heille, heidän tarpeisiinsa, ja HE saisivat tästä kaikesta pyhimyksen sädekehän päänsä päälle. Samaan tapaan kuin raamatun tuhlaajapoikatarinassa Pyhä Isä ottaa armollisesti kelvottoman lapsensa takaisin kotiin.
Lapsuuteni oli totaalista muusta maailmasta eristämistä. Helluntailaiset vanhempani sabotoivat tahallaan elämääni jo silloin kun itse olin vielä täysin tietämätön siitä mitä minulle ollaan tekemässä. Koko kasvatus tähtäsi siihen että olisin riippuvainen heistä koko elämäni, ja sen varmistamiseen että itsenäinen elämäni aikuisena tulisi olemaan mahdollisimman vaikeaa. Ulkoisen maailman silmissä vanhemapni näyttäytyvät siirappisen miellyttävinä, äärimmäisen uhrautuvina ihmisinä ja vanhempina, jotka "eivät hylkää lapsiaan". Hellarivanhemmat ovat helvetistä sanan varsinaisessa merkityksessä.Olen elänyt saman. Nimenomaan helluntalaisvanhempien kanssa. Oli vain yksi totuus. Vanhemmuus ja inhimillisyys jäivät Jumalan ja Raamatun taakse. Äitiä on ikävä vieläkin lähes päivittäin vaikka olen yli 30, koska äiti ei ollut koskaan äiti, vaan tuomari ja kyttääjä.
Vihaan fundamentalismia - kaikessa.
Elän nykyään omaa elämääni - ilman vanhempiani. Se on tietoinen, ja pakonsanelema valinta. Muuten en olisi vapaa kontrollista. - kahslh
No,ei se mitään.
Mielestäni uskonnonvapaus on mennyt liian pitkälle,kun tälläisten kiristävien lahkojen annetaan rikkoa lakia.Olen eronnut jehovan todistajista ja olen sitä mieltä, että uskonlahkoissa ei ole mieleltään terveitä ihmisiä.
- jooko
Vaimitä kirjoitti:
Entäs se Jeesuksen oikealla puolella ollut ryöväri, eihänkään ollut kastettu, mutta koska uskoi Jeesukseen pelastui:
"Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: "Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!" Mutta toinen moitti häntä: "Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta? Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa." Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."
Pitää aina huomauttaa tästä Raamatun kohdasta kasteesta puhuessa. Jotkin ihmiset luottaa liikaa esineisiin ja sakramentteihin, rituaaleina. Minusta tärkein olisi luottaa ja turvautua Jumalaan kaikessa rukoillen ja kysyen Herralta neuvoja ja apuja elämän pulmatilanteissa ensisijaisesti. Ja kasteelle mennä sillon, jos itsestä niin tuntuu voimakkaasti, jos kerran lapsena on kastettu, eikä tehdä siitä aikuisiällä enää ehdotonta. En halua vähätellä kasteen merkitystä silti mitenkään..Entäs insesti- isä Loot?
Entäs Job?
Entäs Lootin raiskatut tyttäret?
Entäs Aadam ja Eeva?
Entäs Jeesuksen isäpuoli Joosef?
Entäs ne kaikki poikalapset jotka Jumala murhautti?
On se nyt perkele että itse Jumala rikkoo itse kaikkia omia sääntöjään vastaan. Antaa lait ja säännökset aviorikoksista, tappamisista, sun muista, ja sitten tekee itse lapsen aviorikoksella, murhaa ihmisiä mielivaltaisesti, murhauttaa oman AU- lapsensa Jeesuksen ja kohottaa tämän teon suurimmaksi rakkaudenosoitukseksi ever, on narsistisesti riippuvainen itse luomansa olennon palvonnasta, tappaa poikalapsia varmistaakseen oman asemansa jne.
Että lopettakaa nyt jo toi idiotismi, jooko. - ...
että näin kirjoitti:
Olen elänyt saman. Nimenomaan helluntalaisvanhempien kanssa. Oli vain yksi totuus. Vanhemmuus ja inhimillisyys jäivät Jumalan ja Raamatun taakse. Äitiä on ikävä vieläkin lähes päivittäin vaikka olen yli 30, koska äiti ei ollut koskaan äiti, vaan tuomari ja kyttääjä.
Elän nykyään omaa elämääni - ilman vanhempiani. Se on tietoinen, ja pakonsanelema valinta. Muuten en olisi vapaa kontrollista.Jotkut meistä joutuvat harkitsemaan vakavissaan lähestymiskieltoa omille vanhemmilleen. Minä en halua mitään muuta kuin eroon vanhemmistani. Loppuelämäkseni.
- kasteen puolesta
Vaimitä kirjoitti:
Entäs se Jeesuksen oikealla puolella ollut ryöväri, eihänkään ollut kastettu, mutta koska uskoi Jeesukseen pelastui:
Pitää aina huomauttaa tästä Raamatun kohdasta kasteesta puhuessa. Jotkin ihmiset luottaa liikaa esineisiin ja sakramentteihin, rituaaleina. Minusta tärkein olisi luottaa ja turvautua Jumalaan kaikessa rukoillen ja kysyen Herralta neuvoja ja apuja elämän pulmatilanteissa ensisijaisesti. Ja kasteelle mennä sillon, jos itsestä niin tuntuu voimakkaasti, jos kerran lapsena on kastettu, eikä tehdä siitä aikuisiällä enää ehdotonta. En halua vähätellä kasteen merkitystä silti mitenkään..Mikä kuitenkaan estää menemästä kasteelle?
Mietin, että jos uskoo ja on mahdollisuus käydä kasteella, eikö kannata käydä? Jeesus itse kävi kasteella, vaikka Johannes Kastaja kovasti yritti toppuutella "eikö minun pitäisi saada kaste Sinulta?!"
Samoin Mark. 16:16 "Joka sen (evankeliumin) uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Samoin rippikoulusta useille tuttu kaste- ja lähetyskäsky "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt. 28:18-20)
Siunausta joka tapauksessa. Ilo jakaa usko elävään Jumalaan kanssasi! :) - Kasteen merkitys
Vaimitä kirjoitti:
Pitää aina huomauttaa tästä Raamatun kohdasta kasteesta puhuessa. Jotkin ihmiset luottaa liikaa esineisiin ja sakramentteihin, rituaaleina. Minusta tärkein olisi luottaa ja turvautua Jumalaan kaikessa rukoillen ja kysyen Herralta neuvoja ja apuja elämän pulmatilanteissa ensisijaisesti. Ja kasteelle mennä sillon, jos itsestä niin tuntuu voimakkaasti, jos kerran lapsena on kastettu, eikä tehdä siitä aikuisiällä enää ehdotonta. En halua vähätellä kasteen merkitystä silti mitenkään.."En halua vähätellä kasteen merkitystä silti mitenkään.."
Eli mikä on kasteen merkitys? - wooo
hellarihelvetti kirjoitti:
Minä otan osaa ettei sinun enää _tarvitse_ olla tekemisissä hullujen uskovaisten sukulaistesi kanssa. Oletko koskaan miettinyt millainen vapaus se on sinulle, että olet päässyt eroon mielipuolisukulaisistasi?
Lapsuuteni oli totaalista muusta maailmasta eristämistä. Helluntailaiset vanhempani sabotoivat tahallaan elämääni jo silloin kun itse olin vielä täysin tietämätön siitä mitä minulle ollaan tekemässä. Koko kasvatus tähtäsi siihen että olisin riippuvainen heistä koko elämäni, ja sen varmistamiseen että itsenäinen elämäni aikuisena tulisi olemaan mahdollisimman vaikeaa. Ulkoisen maailman silmissä vanhemapni näyttäytyvät siirappisen miellyttävinä, äärimmäisen uhrautuvina ihmisinä ja vanhempina, jotka "eivät hylkää lapsiaan". Hellarivanhemmat ovat helvetistä sanan varsinaisessa merkityksessä.Ei isä tai äiti voi kontrolloida aikuisen tyttärensä elämää, hankkiudu heistä eroon.
Minä katkaisin välini runkkupahoinpitelijävittupää isääni enkä missään tapauksessa ota häntä mukaan elämääni, koskaan. Hän ei ansaitse minua lapsekseen. Sattumoisin munkin vanhemmat on enemmän tai vähemmän kiihkoilevia uskovaisia mutta evlutkuja. - Vaimitä
kasteen puolesta kirjoitti:
Mikä kuitenkaan estää menemästä kasteelle?
Mietin, että jos uskoo ja on mahdollisuus käydä kasteella, eikö kannata käydä? Jeesus itse kävi kasteella, vaikka Johannes Kastaja kovasti yritti toppuutella "eikö minun pitäisi saada kaste Sinulta?!"
Samoin Mark. 16:16 "Joka sen (evankeliumin) uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Samoin rippikoulusta useille tuttu kaste- ja lähetyskäsky "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt. 28:18-20)
Siunausta joka tapauksessa. Ilo jakaa usko elävään Jumalaan kanssasi! :)Tiedän myöskin nuo Raamatun kohdat, mutta hyvä että sanoit nuo, nyt tietää sellainenkin, joka ei vielä tiennyt ja tuli tuo kolminaisuusopinkin synty samalla ilmi :). En ole kastetta vastaan, monille se on tuonut sisäistä iloa ja voimaa, Pointti oli se, että lapsena jos on jo kastettu..En tiedä..itseä vielä tuo ajatus aikuiskasteesta ei ole tuonut pakottavaa tunnetta ottaa sitä. Usko Jeesukseen antaa Pyhän Hengen lahjaksi, joka todistaa Hänestä. Siksi tärkeintä olisi tuo jatkuva pyhittymisessä pysyminen, (eikä paikoilleenkaan saisi pysähtyä pitkäksi aikaa, kuten Paavali sanoo) ruumiimme on Pyhän Hengen temppeli,(1.kor. 6:) jota ei saisi saastuttaa, ettei Henki tulisi murheelliseksi ja tuo aikuiskaste voi niin tehdä, ilman sitä tuntemus tarvetta siihen? Jeesushan otti vain yhden kasteen elämässään.
Siunausta ja rauhaa sinullekin=) - surullisena seur.
No,ei se mitään.
Mielestäni uskonnonvapaus on mennyt liian pitkälle,kun tälläisten kiristävien lahkojen annetaan rikkoa lakia.jeh todistajan tekemään noin eli eroamaan väärä uskoisesta..eli sinusta tässä tapauksessa..lapsilla ei ole osaa ei arpaa elleivät itsekin eroa..painostus kovaa..katsoin surullisena tälläistä sivusta...he hylkäävät seurakunnasta myös pahaa tehneet esim..esi aviollinen suhde ennen avioliittoa on synti...eli avoparit ei tee ikein..pitää olla avioliitossa ja vahdit ennen avioliitoon menoa seurakunnan puolesta..kai tämän tiesitkin ettei lapsesi ,sukusi itse näin tekisi..ja kuka heittää se ensimmäisen kiven..ja pitää ottaa malka omasta silmästä ensin ennekuin voi toista arvostella..että surullisia perhetapauksia nämä on..voimia arkeesi.
- olisikin
että näin kirjoitti:
Olen elänyt saman. Nimenomaan helluntalaisvanhempien kanssa. Oli vain yksi totuus. Vanhemmuus ja inhimillisyys jäivät Jumalan ja Raamatun taakse. Äitiä on ikävä vieläkin lähes päivittäin vaikka olen yli 30, koska äiti ei ollut koskaan äiti, vaan tuomari ja kyttääjä.
Elän nykyään omaa elämääni - ilman vanhempiani. Se on tietoinen, ja pakonsanelema valinta. Muuten en olisi vapaa kontrollista.voinut saada erilaiset piirteet jos vanhempasi olisivat olleet vaikkapa ateisteja. Perimmäinen syy kontrolliin tai epäinhimillisyyteen on lienee siis vanhemmissasi, ei helluntailaisuudessa.
Vaikken itse "hellari" olekaan. Myös siellä, ihan kuin missä tahansa muuallakin, on tietysti hyviä ja ymmärtäväisiä vanhempia. - todistajat
No,ei se mitään.
Mielestäni uskonnonvapaus on mennyt liian pitkälle,kun tälläisten kiristävien lahkojen annetaan rikkoa lakia.ovat täysiä ........ ne vaan puhuu eikä tee yhtään mitään
- Jos vauvan päälle
Kasteen merkitys kirjoitti:
"En halua vähätellä kasteen merkitystä silti mitenkään.."
Eli mikä on kasteen merkitys?ei roiskita kraanavettä niin Jumala lähettää helvettiin.
- EI ENÄÄN USKONTOA
Marie-Lina kirjoitti:
Minulla ihanat äiti ja isä.... Ovat aktiivisia Jehovan todistajia itse erosin lahkosta muutamia vuosia sitten eivätkä he kääntäneet mulle selkäänsä. Ovat myös mitä empaattisempia ihmisiä ja auttavat minkä vain pystyvät muita ihmisiä uskoontoon/rotuun katsomatta.
Sinä joka olet eronnut jehovan todistajista, ja jonka vanhemmat ovat tekemisissä sinun kanssasi. Toista se on minulla joka erosin jehovan todistajista vuonna 2001, vaikka en kuulu enään mihinkään uskontoon niin tiedän kuitenkin sen sydämmessäni mikä uskonto opettaa todella oikein ja mikä perustuu raamatun oppeihin, mutta yhtä asiaa en ymmärrä jos jumala on rakkaus niin tuhoaisiko hän kaikki lapset ja pienet vauvat harmagedonin sodassa niin kuin jehovan todistajat opettavat. Vanhempani eivät ole kanssani tekemisissä koska lokakuun vartiotornissa oli kirjoitus ettei saa olla missään tekemisissä sellaisten kanssa jotka ovat jättäneet heidän surakuntans. Mieheni kuuluu kirkkoon eikä pakkottanut aikoinaan kastamaan lapsiamme, koska sanoin hänelle että he saavat itse päättää isona haluavatko he kuulua johonkin uskonto kuntaan.
- loukytlytyokhfhfhkpo
Niin, mikä on kenenkin mielestä sitä oikeaa elämää. Olen uskovainen, en ole ikinä kaivannut mitääänmusiikin räminää, elokuvia, tai muutakaan. Elämästä voi nauttia ilman niitäkin. Lapsuusteni oli onnellinen ja usein kaipaan sitä rauhaa ja rakkautta mitä kotona sain.Ja aika läheltä on todistettu, että kaikella asioilla on tarkoituksensa. Minulla on satoja ystäviä, koulussa ja työelämässä olen pärjännyt ilman kiusaamisia, vaikka kaikki ovat tienneet, mikä on taustani.
Olen onnellinen ja nautin elämästäni.... - Kamalaa
Kaikenlainen massahihhulitouhu on pyrstöstä. Inhottavia kokoontumisia, joihin minua ei ateistina saisi mistään hinnasta. parantumista tapahtuu ilman jeesusteluja, muuten ihmiskunta olisi kuollut ajat sitten sukupuuttoon. Kaikenlaista kahelia toimintaa esiintyy joka puolella maapalloa. Kirkko se on monen sodan aiheuttaja uskontojensa myötä. Ilman niitä eläinkunta pärjää, siinä ne ovat elollisia kuin mekin.
- love/nofear
ja haluaisi että pelastuisit vastaanottamalla hänet elämääsi.
- Uskoon tullut
Ihan hyvä kun pääsit irti tuosta lakihenkisestä yhteisöstä, mutta toivon ettet jättäisi hengellisiä asioita kokonaan taaksesi. Ei sun tarvitsekkaan heti mihinkään yhteisöön kuulua, mutta pyydä Jumalaa korjaamaan niitä ikäviä arpia, joita muut on saanut aikaan ja tulet pääsemään ikävästä menneisyyden taakasta.
- hhuijattu
Minusta hankalinta on, kun ne "Jumalan totuudet", joiden vuoksi koulussa joutui pilkatuksi, onkin sittemmin muuttuneet. NYT saa käydä aerobiccaamassa tai salilla olipa taustamusiikki mitä tahansa. TVtä saa katsoa, julkkisjuoruja seurata lehdistä ja netistä, pitää "mmailmallisia" vaatteita jne. Eli kaikki se marttyyrius aivan turhaan...
- se musta Saaara
Oletko unohtanut pyhäkoululaulujen sanat.Virkistä muistiasi täällä.
kiitos kirjoituksestasi itse olen elänyt lapsuuteni körttiläis uskonnon painostamana ja kun en suostunut aikuisena körttiläisuskonnon lakeja noudattamaan eli menemään körttiläisen miehen kanssa naimisiin ja kun erosin kirkosta vanhempani kieltivät minua tekemästä lapsia koska olen epäuskoinen joka pitäisi sulkea neljänseinän sisälle kunnes tulen järkiini.
Tänä päivänä olen 2 pojan 11 ja 17 poikien äiti ja omat vanhempani eivät ole halunneet edes tutustua omiin lastenlapsiin ja siltikin ollaan pärjätty omillaan 3staan mukavasti ilman uskontoa ja isovanhempia.
tsemppiä sulle- olet punikki
Älä valehtele. Ei körttiset ole ahdasmielisiä
- 13+3=?
Voi Sinua pientä raukkaa! Ethän hyppää ojasta allikkoon noiden lahkojen kanssa. Helluntaiherätyksen
tavoin, kuin Lestaadiolaisen lahkon kanssa Sinua seurataan ja olet heidän vietävissä. Ota ihan oma Jumalasi
Sinulla on Hän, joka auttaa, kun rukoilet. Hän on meidän auttajamme. Toivon, että saisit voimaa ja
niinhän Sinä saatkin, olen varma siitä. En kuulu mihinkään lahkoon, mutta uskon Jumalaan. Kaikkea Hyvää
Sinulle.- Uskoa - ei uskoa
En malta olla vastaamatta: olen vanh.lest. perheestä (lest. ei lahko vaan herätysliike), en ole koskaan ! kokenut syrjintää, koulukiusattuna olemista, työpaikkakiusaamista enkä muutakaan ikävää vakaumukseni takia. Päinvastoin olen aina saanut hyvää, erityisen hyvää palautetta niin ystäviltäni, opettajilta kuin monenikäisiltä työkavereiltanikin omasta olemuksestani, persoonastani, joka ei suinkaan ole vähätellyt, aliarvioinut omaa elämän lahjaansa .MInulla on ollut koulussa ei-lest. ystävia, muitakaan ei ollut - eräs ystävistäni pitää vieläkin yhteyttä ja voimme keskustella todella syvällisiä elämän monenlaiseen kirjoon kuuluvia asioita. Ei se, että on vakaumus, vie ketään "karsinaan", suvaitsemattomuuteen yms. Yhtälailla "ei-uskovaiset" voivat olla ties mitä - , mitä on sydämen sivistys, toisen kunnioitus, elämän lahjan arvokkaana kokeminen ? Elämä on kulkenut polkuja monenlaisia, eivät kaikki asiat ole riippuvaisia uskosta.Me ihmiset olemme hyvin inhimillisiä, raadollisiakin - myös uskovista löytyy sellaisia. Ja ikävä kyllä myös vanh.lestadiolaisista löytyy näitä raadollisia, epäinhimilisiä, juoruajia, toisten asioihin puuttuvia (eivät edes tiedä asioista !!! ). Toivoisinkin sydämestäni, jos tätäkin lukee joku vanh. lestadiolainen, että mieti hetki, onko sinun tarpeen puuttua asiaan, josta et tiedä, josta sinun ei tarvitsekaan tietää ja jota sinä et todennäköisesti edes pysty ymmärtämäänkään. Tällaisia osioita ovat esim. vaikeat perhetilanteet. Niissä ei auta toisten juorut, luulot, kuulot - vaan silloin tarvitaan ammattiapua, jota on saatavilla yhteiskunnassamme. Tässäpä pieni vinkki meille kaikille vakaumuksesta, vakumuksettomuudesta riippumatta. Meidän ei tarvitse tietää, emmekä oman sivistyksemme puitteissa pysty ymmärtämäänkään kaikkea - mutta on mahdollista nöyrtyä rukoilemaan itselleen suurempaa viisautta, sydämen sivistystä. Olla lähimmäinen. Toiselle. Ja olla armollinen myös itselleen. Kyllä Kaikkivaltias Jumala tietää, kaiken.
- holav1
Kaikenlaista sopii uskovienkin elämään. Olen surullinen noista kerronnoista, joissa ihmisyys on rajoitettu lakien ja sääntöjen alle.
Jumala antoi vapaan tahdon, että voisimme mielellämme elää niin omaksi kuin toistenkin rikkaudeksi osoittaen hyväksymistä myös heille, jotka näkevät elämän toisin kuin itse. Uskoa - ei uskoa kirjoitti:
En malta olla vastaamatta: olen vanh.lest. perheestä (lest. ei lahko vaan herätysliike), en ole koskaan ! kokenut syrjintää, koulukiusattuna olemista, työpaikkakiusaamista enkä muutakaan ikävää vakaumukseni takia. Päinvastoin olen aina saanut hyvää, erityisen hyvää palautetta niin ystäviltäni, opettajilta kuin monenikäisiltä työkavereiltanikin omasta olemuksestani, persoonastani, joka ei suinkaan ole vähätellyt, aliarvioinut omaa elämän lahjaansa .MInulla on ollut koulussa ei-lest. ystävia, muitakaan ei ollut - eräs ystävistäni pitää vieläkin yhteyttä ja voimme keskustella todella syvällisiä elämän monenlaiseen kirjoon kuuluvia asioita. Ei se, että on vakaumus, vie ketään "karsinaan", suvaitsemattomuuteen yms. Yhtälailla "ei-uskovaiset" voivat olla ties mitä - , mitä on sydämen sivistys, toisen kunnioitus, elämän lahjan arvokkaana kokeminen ? Elämä on kulkenut polkuja monenlaisia, eivät kaikki asiat ole riippuvaisia uskosta.Me ihmiset olemme hyvin inhimillisiä, raadollisiakin - myös uskovista löytyy sellaisia. Ja ikävä kyllä myös vanh.lestadiolaisista löytyy näitä raadollisia, epäinhimilisiä, juoruajia, toisten asioihin puuttuvia (eivät edes tiedä asioista !!! ). Toivoisinkin sydämestäni, jos tätäkin lukee joku vanh. lestadiolainen, että mieti hetki, onko sinun tarpeen puuttua asiaan, josta et tiedä, josta sinun ei tarvitsekaan tietää ja jota sinä et todennäköisesti edes pysty ymmärtämäänkään. Tällaisia osioita ovat esim. vaikeat perhetilanteet. Niissä ei auta toisten juorut, luulot, kuulot - vaan silloin tarvitaan ammattiapua, jota on saatavilla yhteiskunnassamme. Tässäpä pieni vinkki meille kaikille vakaumuksesta, vakumuksettomuudesta riippumatta. Meidän ei tarvitse tietää, emmekä oman sivistyksemme puitteissa pysty ymmärtämäänkään kaikkea - mutta on mahdollista nöyrtyä rukoilemaan itselleen suurempaa viisautta, sydämen sivistystä. Olla lähimmäinen. Toiselle. Ja olla armollinen myös itselleen. Kyllä Kaikkivaltias Jumala tietää, kaiken.
Ne ovat kuin kultaomenat hopeamaljassa vai miten se menikään.
- Muistakaa tämä
Outoa, tunnen monia lestoja ovat kelpo porukkaa, mutta niinhän se on että niitä sikoja että hyviä löytyy ateisteista, kommunisteistä, luterilaisista, tummista, intiaaneista, lappalaisista, karjalaisista, hämäläisistä, muslimeista eli kaikista jne. Sinulla kävi huono tuuri.
- kiitos jeesus
Kun olin lapsi ,rukoilin jumalata polkupyörää.Sitten oivalsin ettei jumala sillä tavalla työskentele joten varastin pyörän ja rukoilin anteeksiantoa.
- Elämää nähnyt.
Olen Myös Lestadiolainen, eikä ole tarvinnut kenenkään kanssa riidellä ei uskovaisten eikä muitten ihmisten kanssa. Paljon on tuttuja vuosien aikana tullut vapaa niinkuin työpaikankin kautta. Olen kokenut että minua monella tapaa arvostetaan uskovaisena ihmisenä näin on sanottu ja myös tuntunut. Tästä olen kiitollinen. Ei uskovaisuus huono asia ole.
- Paradice lost
Kauheaa, ettei vanhempasi halua olla tekemisissä kanssasi. Se on heidän menetyksensä, kuitenkin.
Itse olen hyvin uskovainen. Mutta en usko Raamattuun ja sen Jumalaan, uskonnisiin rituaaleihin, Jeesuksen ristikuoleman ihmeellisyyteen, uudestisyntymiseen, jälleensyntymään, Aasian jumaluuksiin ja buddhalaiseen totuuteen. Mikään valmis paketti ei kelpaa minulle. Tämä asia on selvinnyt monta kertaa ja siitä pidän kiinni.
Ainoa asia johon uskon on, että maailmankaikkeuden miljardit galaksit eivät ole syntyneet "vahingossa". Maailmankaikkeuden olemassaololla on oltava tarkoitus jo kun katsoo tähtien elinkaarta syntymästä kuolemaan ja niiden tuhouduttua, materian kerääntymisen taas uusien tähtien ja aurinkokuntien osaksi.
Ehkä ihminen syntyy ja kuolee ja tuhoaa planeettansa hitaasti kuin virus, mutta ainakin ainutkertainen elämämme on jo ihme. Siis se, että olemme tänne syntyneet. Itse en jaksa uskoa tietoisuutemme säilymiseen kuoleman jälkeen. Enkä siksi keskity odottamaan toiselle puolelle pääsyäkään.
Eli lyhyesti sanottuna. Mielestäni meidän tulee elää hyvä elämä, kunnioittaa myös muita ihmisiä ja nauttia elämästä. - usko itseesi
ja uskonnot yleensä ovat eliitin hallintaa heikoista yksilöistä.
Pelottelu ja uhkailu kuuluvat toimintatapaan.
Yksilön tahto murretaan ja valjastetaan palvelemaan näitä lahkojen vara jeesuksia.
Takana on yleensä vallan ja rahan keruu.- avoimet ovet
Oma edesmennyt äitini (uskoi Jumalaan) painotti aina meille lapsilleen tätä, että jos paha paikka tulee eteen maailmalla niin "kotiin saa aina tulla". Eli lapsuuskodin ovi ( äidin ja isän ymmärrys ja hyväksyntä) on avoinna lapsille tulla ajatuksineen, murheineen tai muuten vain.
Äiti ei kuulunut mihinkään tiettyyn lahkoon tai ollut harras kirkossakävijä. Sanoi että on suora yhteys ja hyvät välit yläkertaan. Ja että omatunto on paras mittari missä mennään ja kuinka toisia ihmisiä kohdellaan.
Mielestäni hänen uskonsa oli terveellä pohjalla. Nimittäin että Jumala on se vilpitön rakkaus jota tunnnemme toisiamme kohtaan. - JH
Uskoa voi ilman että on lahkossa. Aikoinaan kävi pari uskonlahkolaista ovella, sanoin heille että jos laitetaan vaikka rautaa tankoon pari sataa kiloa jää rauta nousematta jos ei usko Jumalaan (siinä saa olla vaikka miten uskovainen mutta rauta ei nouse jos ei ole harjoitellut). Moni on jättänyt alkoholin kun on tullut uskoon, minä itse jätin alkoholin ilman että tulin uskoon, en edes tarvinnut muiden apua lopettaakseni alkoholin käytön (ilman alkoholia nyt yli 15-vuotta). Luulen, että aika moni joka on uskossa heillä on päässä vikaa, on mielenterveysongelmia tai muuta ongelmia. Alkoholin käyttö ja tupakan käyttökin on sitä että niillä hoidetaan ihmisen mielenterveyden ongelmia. Uskonlahkolaiset eivät ymmärrä edes huumoria, uskonlahkolaiset ovat tosi vakavia. Itse kuuntelen musiikkia laidasta laitaan eniten 1980-luvun heavyä. Katson kauhuleffoja ja jännäreitä. Siitä huolimatta en ole saatanan palvoja tai pitkätukkainen. Heavyä voi kuunnella ilman pitkää tukkaa, ilman mustia vaatteita ja heavyä voi kuunnella raitiskin ja voi silti uskoa Jumalaan. Musiikin esittäjät tekevät työtä ja ansaitsevat sillä elantonsa.
- sama kuin
avoimet ovet kirjoitti:
Oma edesmennyt äitini (uskoi Jumalaan) painotti aina meille lapsilleen tätä, että jos paha paikka tulee eteen maailmalla niin "kotiin saa aina tulla". Eli lapsuuskodin ovi ( äidin ja isän ymmärrys ja hyväksyntä) on avoinna lapsille tulla ajatuksineen, murheineen tai muuten vain.
Äiti ei kuulunut mihinkään tiettyyn lahkoon tai ollut harras kirkossakävijä. Sanoi että on suora yhteys ja hyvät välit yläkertaan. Ja että omatunto on paras mittari missä mennään ja kuinka toisia ihmisiä kohdellaan.
Mielestäni hänen uskonsa oli terveellä pohjalla. Nimittäin että Jumala on se vilpitön rakkaus jota tunnnemme toisiamme kohtaan.en tarkoittanut hyvää vanhan ajan kirkko uskoa. Oma äiti oli myös tällainen. se on ok.
Mutta nämä rahaa keräävät nykylahkot on eri juttu. - USKO OIKEIN
"usko itseesi" kirjoitti niin hölynpölyä kuin vain voi. Täytyy sanoa, että muutenkin täällä näyttää olevan vallalla jokin "heikkojen ylsilöiden" soidin, jossa kaikki myötäilevät jotakin huuhaan aloittajaa.
Minöä ajattelen omilla aivoillani. Niissä on myös testien mukaan kapasiteettia ylen runsaasti (kuulun älykkäimmän yhden (1) prosentin joukkoon).
USKO ja TIETO eivät ole toistensa vastakohtia eikä myöskään USKO ja ÄLY.
Luultavasti ei aivan kaikki teidä mikkä on tiedon määritelmä...ei faktista totuutta olekaan, vaan tieto on se, mihin uskotaan (jollakin perusteella). Tieto muuttuu jatkuvasti, kun tulee uusia tutkimustuloksia, uusia uskon perusteita.
USKO Jumalaan on omaa luokkaansa. Monien tutkijoiden mielstä on olemassa Jumala tai niinkuin osa toteaa... jokin absoluuttinen äly, josta koko ihmiskunta kollektiivisestikaan ei tiedosta kuin murto-osan.
Jokain tavallinen tallaaja (minä mukaan lukien) voimme pysyä voisimme pysyä lestissämme, niin kuin se entinen suutari :) - Pespallomailaa,....
JH kirjoitti:
Uskoa voi ilman että on lahkossa. Aikoinaan kävi pari uskonlahkolaista ovella, sanoin heille että jos laitetaan vaikka rautaa tankoon pari sataa kiloa jää rauta nousematta jos ei usko Jumalaan (siinä saa olla vaikka miten uskovainen mutta rauta ei nouse jos ei ole harjoitellut). Moni on jättänyt alkoholin kun on tullut uskoon, minä itse jätin alkoholin ilman että tulin uskoon, en edes tarvinnut muiden apua lopettaakseni alkoholin käytön (ilman alkoholia nyt yli 15-vuotta). Luulen, että aika moni joka on uskossa heillä on päässä vikaa, on mielenterveysongelmia tai muuta ongelmia. Alkoholin käyttö ja tupakan käyttökin on sitä että niillä hoidetaan ihmisen mielenterveyden ongelmia. Uskonlahkolaiset eivät ymmärrä edes huumoria, uskonlahkolaiset ovat tosi vakavia. Itse kuuntelen musiikkia laidasta laitaan eniten 1980-luvun heavyä. Katson kauhuleffoja ja jännäreitä. Siitä huolimatta en ole saatanan palvoja tai pitkätukkainen. Heavyä voi kuunnella ilman pitkää tukkaa, ilman mustia vaatteita ja heavyä voi kuunnella raitiskin ja voi silti uskoa Jumalaan. Musiikin esittäjät tekevät työtä ja ansaitsevat sillä elantonsa.
." Luulen, että aika moni joka on uskossa heillä on päässä vikaa, on mielenterveysongelmia tai muuta ongelmia."
Varo vaan ettei omassa päässäsi ole vikaa kun toisia haukut ilman mitään pohjaa. - armahdettu syntinen
Olet aika vekkuli valehtelemaan eli suomeksi sanottuna paskan puhuja, jolla ei ole mitään tosiasiallista tietoa edes uskonlahkoista.Mene ensin sisälle ja koe ja tule sitten valehtelemaan meille jos on vielä aihetta.Tiedätkö edes sitä mikä on uskonlahko?Minäpä kerron sen sinulle.Uskonlahko on yhteisö, joka uskoo itsellään olevan ainoan oikean uskon ja opin ja ovat ainoita, jotka pääsevät kuoleman jälkeen taivaaseen.Minä erosin kirkosta 50 vuotta sitten koska en löytänyt sieltä sisäistä rauhaa, mutta vika ei ollut kirkossa vaan minussa. 30-vuotta sitten tulin elävään uskoon Herraan jonka nimi on Jeesus.Sain häneltä henkilökohtaisesti kaikki syntini anteeksi ja mielenrauhan,joka on kestänyt kaikki nämä vuodet.Yritin kuulua joihinkin seurakuntiin,mutta en sopeutunut mihinkään kunnolla.Missään näissä seurakunnissa ei ollut eliittiä,joka olisi hallinnut.Kukaan ei ole koskaan peloitellut tai uhkaillut minua.Kukaan ei ole yrittänyt nujertaa omaa tahtoani eikä ole tehnyt minusta jeesustelijaa.Missään seurakunnassa ei ole ikinä yritetty rahastaa vaan olen antanut sen mitä olen antanut ja useinkin vain pennosia ja senttejä.Silti uskon pääseväni Jumalan luo kun ummistan viimeisen kerran silmäni tälle maalle.Pääsy taivaaseen perustuu yksin sen varaan, että uskon Jeesukseen Kristukseen omana henk.koht.vapahtajanani ja syntieni sovittajanani.Sinullakin on sama mahdollisuus jos olet rehellinen ja tunnustat virheesi hänelle.
- Jumalan hullu
Pespallomailaa,.... kirjoitti:
." Luulen, että aika moni joka on uskossa heillä on päässä vikaa, on mielenterveysongelmia tai muuta ongelmia."
Varo vaan ettei omassa päässäsi ole vikaa kun toisia haukut ilman mitään pohjaa.Kumpi on syy, kumpi seuraus? Jos monella uskossa olevalla onkin päässä vikaa, mielenterveysongelmia tai muita ongelmia, tarkoittaako se sitä että uskominen on hullua?
Tai onhan uskominen hullua maailmassa, en kiistä. Mietin vain, että onko elämässään kovia kokeneille, surkeilla, toivottomilla tapauksilla kyky nähdä paremmin Jumalan tekemä hyvä työ täällä maan päällä. Me, joilla kaikki tulee elämään enemmän tai vähemmän helposti, emmekä kärsi fyysisistä, psyykkisistä tai sosiaalisista ongelmista, näemme (epä)jumalan itsessämme.
Auta armias, kun tulee ongelma, huomaakin ettei itsessään riitä mihinkään ja voi tod.näk. helpommin löytää Jumalan. Ehkä näin, ehkä ei. Kuitenkin itse paljon Jumalan lahjoja saaneena uskon ja haluan uskoa Jumalaan, koska olen myös nähnyt sen, millaista on elää ilman Jumalaa - helvetillistä. - Äiti joka ei hylkää
avoimet ovet kirjoitti:
Mielestäni hänen uskonsa oli terveellä pohjalla. Nimittäin että Jumala on se vilpitön rakkaus jota tunnnemme toisiamme kohtaan.hienosti on äitisi eläisään sanonut..Tuon kaiken haluan kahden aik pojan äitnä allekirjoittaa..Jumala on rakkaus metsä ja koti ja rauhallinen paikka missä voin rauhouttua on kirkkoni..en siihen kuulu enkä poikanikaan vaadi kuulumaan..he tekevät omat valintansa aikuisina ihmisinä..rakkaus lähimmäistä kohtaan on tärkeintä..ei saa sitä kiveä viskata ettei tuomita..sillä tuomari löytyy tuomitsijallekin..eli elän niin etten tahallani loukaa ketään..ystäviän on eri kirkkokunniita helluntailaisia.lest .ja myös jeh tod..kaikkea en allekirj mutta ystävyys on tärkeintä..emme aina eden puhu siitä työ harrastukset muut as yhdistää..Minusta on tullut suvaitsevainen mol mumoni oli uskovaisia ihmisiä ja suvaitsevaisia...myös äiti ja sisä omassa kuuluivat eri kirkkoihin lut ordotoksi...ei koskaan mitään erimielisyyttä siitä...kyllä se on kiinni siitä millaiset vanhemmat saa..ei siitä kirkosta niinkään..ja kirkkoa en itse tarv olen eronnut...lune raamttuaa tapaan ystäviä eri kirkkokunnista eri maista...olen saanut hyvää mieltä..en tuomitse vaan rakastan niinkuin isä taaivaan rakasta kaikkia..kaikki me olemme tasa-arvoisa jumalan silmissä..miksi me tuomitsemme...olemme kovia..kun voimme rakastaa ja tuoda hyvää mieltä läheisllemme..lapsillemme..kaikkea hyvää sinulle...pidä yht yläkertaan se riitää..pidä huoli läheisistä myös.
- ukko 70v
Pespallomailaa,.... kirjoitti:
Varo vaan ettei omassa päässäsi ole vikaa kun toisia haukut ilman mitään pohjaa.On surkeaa kun ihmiset hurahtaa
- he he he he he
Olette tosi pihalla kaikki. Ostakaa Ecolator puhistamo!
- Tanssipari
Peukut pystyyn että jaksat elää normaalia elämää. Me vaimoni kanssa erottiiin jokunen vuosi sitten myös uskonnollisesta lahkosta, vapaakirkosta. Kun erosimme niin meitä tai eniten minua uhkailtiin helvetillä ja kaikella muulla sonnalla. Puhelimella häiriköitiin ja kun kuljin kaupassa tai asioilla joku tuli aina uhkailuineen. Sitten aloimme kulkea tanssikurssilla ja tansseissa. Silloin se hel.... repesi ja perheeni tuomittiin helv.... . Meiltä meni kaikki kaverit ja ihmis suhteet. Nyt olemme saaneet tilalle uusia kavereita paljon parempia. Tilanne on jokseenkin rauhoittunut ja aina joskus näen tai näemme niitä entisiä kavereita ja jutellaan ihan normaalisti, vain muutama on niistä entisistä "uskon veljistä" jotka pitää yhteyttä. Ne suhtautuu meihin kuten tavallisiin ihmisiin, eivät saarnaa, eivätkä tyrkytä asiaansa. Itse emme puhu heille tanssi harrastuksesta, vaikka tietävätkin siitä. Joten olemme nyt tyytyväisiä elämäämme. Ja saamme olla ihan rauhassa nk. uskovien taholta, joten joko he ovat menettäneet toivonsa tai ymmärtäneet ettemme ole kiinnostuneita heidän aatteestaan. Tietysti joku tulee joskus harvoin sanomaan jotain, mutta kun sanon ettemme enään kuulu porukoihin tai en ole kiinnostunut asiasta. Tyrehtyy keskustelu lyhyeen.
- hösä
Usko pois vain sydämmesi tila ratkaisee taivaaseen pääsyn, ei mikä on uskonto.
Kehitä itsellesi suopea vapauttava uskonto ja rupeat eläämään niin ala anna
ahdistukselle valtaa anna muitten vapasti kiristellä. - ukko..
homma kun pääsit omaan juttuus kiinni, sillä itse parhaiten tietää mihin on parasta uskoa tai olla uskomatta, eikun eteen päin sano mummo lumessa.
- Kerios
Koen ymmärtäväni tismalleen mistä puhut ja mitä olet kokenut. Olin nimittäin itsekin koulukiusattu - aatteeni takia. Ystäviä ei ollut. Maailma tuntui kaatuvan päälleni jo hamasta nuoruudestani lähtein. Olin köyhän perheen lapsi. Lisäksi iski nuoruudessani minuun tauti joka oli yhtä helvettiä.
Aatteeni oli äärivasemmisto. Kuuluin kommunisteihin. Sukuni tunnettiin kommunismiaatteesta ja totta ihmeessä naapurit, kyläläiset ym. puhuivat lapsilleen minun suvusta negatiivisesti. Olin kuin valmiiksi "kirottu". Inhimillisyys oli kaukana.
Usko ei ollut luterilaisuus vaan ortodoksisuus. Opetus oli tylsää ja järjettömän tuntuista. Ikonit, luostarit, suitsukkeet... Tultuani miehen ikään erosin kirkosta. Ei ollut henkisesti mikään helppo juttu.
Olin ääriateisti. Tiesin 100% : sti että Jumalaa ei ole. Oli opetettu apinateoriaa koulussakin faktana. Kaksi oppia vastakkain. Darwinismi voitti. Koin olevani apinasta ja sillä siisti.
Mutta...meni vuosia. Sitten tuli mieleeni lukea Raamattu. Tauti oli hirveä. Ei ystäviä. En luottanut kehenkään. Lukemiseen meni aikaa. Koin lukevani kerran puhetta itselleni. Aivan kuin Jumala olisi puhunut juuri minulle. Luin ikään kuin Hänen itslleni lähettämää kirjettä. Siinä oli lohtua, armahdusta, anteeksisaamista. Uskoa terveydestä.
Olin löytänyt ihmeellisen asian. En keskustellu asiasta kenenkään kanssa. Koin saaneeni jotain henkilökohtaista itselleni.
Sitten erään kerran kumarruin polvilleni. Tunnustin Jumalalle kaikki syntini, tein sydämessäni parannuksen, otin uskossa vastaan anteeksisaamisen. Silloin koin elämäni suurimman ja rikkaimman keskustelun - toinen osapuoli oli sentään Jumala kaiken Luoja.
Minulle ei kukaan paasannut oman uskonryhmänsä rajoja ja sääntöjä. Kukaan ateisti ei olut vakuuttamassa apinasukulaisuutta. Oli käyttänyt täysin omia aivojani. Tai paremminkin Jumalan viisautta oman tietämättömyyteni apuna.
Paranin tuosta sairaudesta jota rukoilin eka kerran polvilla ollessani. Löysin rauhan. Jumalasta tuli hyvä uskollinen ystäväni. Elämäni muuttui täysin. Sain hyviä ystäviä. Itseluottamus parani kovasti. Tervehdyi täysivaltaisesti.
Uskossa en enää ole minkään yleisen mielipidemyllyn sisällä. Raamattua luen ja tutustun siihen. En usko ihmisiä vaan Raamattua. Minulle on yksi hailee mitä käskyjä, rajoitteita... ihmiset määrää jos tiedän niiden olevan Raamtun vastaisia. Niitähän tässä maailmassa riittää.
Kun olen elämäni aikana tutustunut ateisteihinkin niin ei voi muuta sanoa kuin, että siinä piirissä vasta rajoja onkin. Ihmiset luulee että oikeus tehdä mitä vain olisi vapautta ja onnea. Mieletöntä. On kyse vertauksena aivan samasta kuin hiiri loukun äärllä. Juustopala tuoksuu ja näyttää niin herkulliselta. Ei muuta kuin sinne vaan....PAM! Se oli lyhyt lysti.
Minä en tee sitä mitä voisin tehdä, vaan sitä mikä on minun parhaakseni. Se ei ole minun vaan Jumalan viisautta. Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi on toinen pääkäsky Raamatussa. Ja varjelemalla itseni alkoholismilta, huumeilta, prostituutiolta, aviopetokselta, ..... rakastan itseäni juuri oikein. En muuten katso TV:täkään miten tahansa. Minulla ei ole TV:tä. Kun katson niin sen pitää olla asiallista, historiaa, dokumenttia, huumoria, luontoa, urheilua. Uutisissakin on usein vain pelkkää ikävää...sotaa, kuolleita... Siksi joskus en edes viitsi niitä katsoa.
Sinä pääkirjoituksen tehnyt: kannustan sinua. Älä tee virhettä jonka sienestäjät tekee joskus. On olemassa myös herkkusieniä. Uskonryhmissä ei kaikki ole niin ikäviä ja epäinhimillisä. Ei missään nimessä. Etsi uskonryhmä jossa sinua kuunnellaan. Itse suosittelen kirkon Kansan Raamattuseuraa, helluntalaisia, vapaaseurakuntaa. Käy tutustumassa ja valitse se jossa tulet kuulluksi ja oikein vastaanotetuksi.
Toivon Sinulle parasta mahdollista eloa ja tulevaisuutta !- Smeagol73
Moi kaikki te ihanat ihmiset jotka ootte kanssa viksuja. On ite kukin vissiin joutunu asioitten kans pähkäilemään ja löytämään oman Jumalansa. Meittiä ei tuomita uskottomuudesta vaan kaiken aikaa annetaan uusi mahdollisuus tehdä omia valintoja elämässämme. Missä vaiheessa sitä ite kukin tekee ja mitä valintoja, on jokaisen oma asia, mutta on syytä kysyä, mikä on valintamme seuraus ja syy ja peruste. Jumala ei missään vaiheessa ole kieltänyt omien aivojen käyttämistä, tämä ja omien arvojen punnitseminen ovat meillä jokaisella jokapäiväistä arkista toimintaa. Joku puhuisi kilvoittelusta, joku jostain muusta, mutta varmaa on vain se mitä ja miten koemme oman Jumalamme olemassaolon.
Itekin oon kohdannunna muutaman "lahkon" taholta omalaatuisia sääntöjä, olivat ne sitten vartavasten kyseisiä tilanteita varten keksittyjä tai kateellisten sisarusten aikaansaannoksia. Jotenkin tuntuu näin vuosienkin jälkeen siltä ettei ihminen joka on valmis solvaamaan toista alakerran isännän palvelijaksi syntien sovituspuheeseen turvaten, ole itse kovinkaan terveellä sielulla varustettu.
Itse olen lähinnä hyvin liberaalin näkökannan kaveri, tee mitä toivoisit toisille tehtävän... ja ennenkaikkea seison ( ainakin pyrin ) aamuisin peilin edessä selkä suorana. Kun pystyn antamaan muille ja ennenkaikkea itselleni anteeksi, on kaikki hyvin. Mistä se muu anteeksianto tulee, on jokaisen oma asia. Omalla kohdallani koen hyvin vahvasti Jumalan läsnäolon ihan tätäkin kirjoittaessani. En ole minkään uskontoryhmän jäsen, kirkkoon kuulun mutten muihin porukoihin. Tosin harrastuspiireissäni on monenkinlaista näkemystä "oikeasta" tavasta, mutta yleisesti ottaen keskustelu on uskonnollisuudesta ainakin toistaiseksi pysynyt asiallisella linjalla.
Hienoa että näistäkin asioista keskustellaan! Toivotan jokaiselle tähän keskusteluun osallistujalle hyvää alkavaa Joulun aikaa ja onnellista Uutta Vuotta 2011. - Hemuliiz
Smeagol73 kirjoitti:
Moi kaikki te ihanat ihmiset jotka ootte kanssa viksuja. On ite kukin vissiin joutunu asioitten kans pähkäilemään ja löytämään oman Jumalansa. Meittiä ei tuomita uskottomuudesta vaan kaiken aikaa annetaan uusi mahdollisuus tehdä omia valintoja elämässämme. Missä vaiheessa sitä ite kukin tekee ja mitä valintoja, on jokaisen oma asia, mutta on syytä kysyä, mikä on valintamme seuraus ja syy ja peruste. Jumala ei missään vaiheessa ole kieltänyt omien aivojen käyttämistä, tämä ja omien arvojen punnitseminen ovat meillä jokaisella jokapäiväistä arkista toimintaa. Joku puhuisi kilvoittelusta, joku jostain muusta, mutta varmaa on vain se mitä ja miten koemme oman Jumalamme olemassaolon.
Itekin oon kohdannunna muutaman "lahkon" taholta omalaatuisia sääntöjä, olivat ne sitten vartavasten kyseisiä tilanteita varten keksittyjä tai kateellisten sisarusten aikaansaannoksia. Jotenkin tuntuu näin vuosienkin jälkeen siltä ettei ihminen joka on valmis solvaamaan toista alakerran isännän palvelijaksi syntien sovituspuheeseen turvaten, ole itse kovinkaan terveellä sielulla varustettu.
Itse olen lähinnä hyvin liberaalin näkökannan kaveri, tee mitä toivoisit toisille tehtävän... ja ennenkaikkea seison ( ainakin pyrin ) aamuisin peilin edessä selkä suorana. Kun pystyn antamaan muille ja ennenkaikkea itselleni anteeksi, on kaikki hyvin. Mistä se muu anteeksianto tulee, on jokaisen oma asia. Omalla kohdallani koen hyvin vahvasti Jumalan läsnäolon ihan tätäkin kirjoittaessani. En ole minkään uskontoryhmän jäsen, kirkkoon kuulun mutten muihin porukoihin. Tosin harrastuspiireissäni on monenkinlaista näkemystä "oikeasta" tavasta, mutta yleisesti ottaen keskustelu on uskonnollisuudesta ainakin toistaiseksi pysynyt asiallisella linjalla.
Hienoa että näistäkin asioista keskustellaan! Toivotan jokaiselle tähän keskusteluun osallistujalle hyvää alkavaa Joulun aikaa ja onnellista Uutta Vuotta 2011.Itse olen tullut uskoon.Mutta nyt olen löytänyt oman tieni.En usko raamattuun ja mihinkään kirjoihin ja siihen helvetillä peloitteluun.Itsekin peloittelin joskus ihmisiä sillä helvetillä ja tyylliin,että:"Ota Jeesus vastaan tai päädyt helvettiin".Minulla on uskovaisia ystäviä ja en ole heille kertonut miten ajattelen nykyään.En jaksa sitä,että minua ehkä yritetään alkaa jotenkin pyörittelemään ja sitten aletaan puhumaan saatanasta.Siis,että nyt nämä mun ajatukset olisi saatanasta.
Kuulun helluntaihin vielä toistaiseksi.Itse koin senkin ikäväksi,kun alkoi tuntumaan pitemmän päälle,että en saa olla oma itseni ja sellaista rentoutta.Huomasin myös sen,että "maailman ihmisille" ei näytetty koko totuutta uskovan elämästä.Jotkut yrittävät antaa sellaisen kiilloitellun kuvan "maailman ihmisille".Tässä elämässä monet eivät näytä välttämättä sellaista totuudellista kuvaa elämästään.Saatetaan pitää naamiota jolla peitetään omia heikkouksia.Tarkoitan siis ihan yleisesti meitä ihmisiä ryhmään katsomatta.
Itse olen kokenut oman tieni vapaudeksi ja kokenut rauhaa.En vaan usko Jumalan löytyvän raamatusta tai mistään kirjasta. - Vaimitä
Täsmälleen hyvin pitkälti itse ajattelen samoin joistakin ihmisistä, joiden kirjoituksista/puheista huokuu ikävä katkeruus, koska ovat paljolti vain Jumalan rakkautta vailla tässä kylmässä maailmassa ja kuinka helpompaa, ja siunatumpaa onkaan Jumalan mielen mukaisuuteen pyrkivä elämä sitten kuitenkin, eikä ihminen siihen oikein itse pystykään ilman Jumalan apua.
Hienoa että taustoistasi huolimatta kuulit Jumalan kutsun ja tartuit siihen, sekä paranit sairaudestasi. Miten moni kuuleekaan Jumalan kutsun, mutta ei välitä, koska maailman viekoitukset tuntuvat houkuttelevimmilta ja paremmilta, mutta vievät ihmisen turmioon. Nöyrää sydäntä Jumala rakastaa, ylpeää vihaa, ja kuten Jeesus sanoo, eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Rauhaa ja voimia kaikille uskonveljille! :)
- Uskovainen ja uskoma
Uskonnon varjolla maailmassa tehdään varmaankin eniten kiusaamista. Ensisijaisesti kiusaaminen on henkistä, joissakin tapauksissa myös fyysistä.
Maailmassa saattaa olla kymmeniä tuhansia uskontoja kun kaikki pienuskonnota lasketaan mukaan. Kaikilla heillä on vain yksi totuus, se ainoa oikea. Näin ajatellen on ainkain 10.000 eri jumalaakin.
Ainoa hyvä puoli uskonnossa oikein tulkittuna on moraaliin kasvatus, jos uskonnon moraali sattuu olemaan kelvollinen. Monessa uskonnossa jopa moraali on pilattu järjettömillä säännöillä.- saunapomo
On uskonnoissa paljon hyvaakin. Monelle ne ovat tuki ja turva pahan paikan tullen. Joillain ei ole mitaan muuta, joten ainakin uskomalla johonkin voi tuntea itsensa hieman onnellisemmaksi tilanteessa, jossa ei ole mitaan toivoa. Vaikka uskontojen nimeen tehdaan paljon pahaa, tehdaan niiden nimeen myos paljon hyvaa, siita vain ei niin toitoteta. Luulen, etta loppujen lopuksi uskonnoista on enemman hyotya kuin haittaa.
- _timonen_
Mietin tässä, että mistä me ihmiset tiedettäisiin, että Jumala on olemassa, ellei sitä olisi pienestä asti tuputettu koulussa, ja osassa kotejakin?
Tällä tarkoitan siis sitä, että vaikuttaa hieman ihmisen keksimältä jutulta koko homma. Ihminen voisi elää hyvän elämän ilman sitäkin, että siihen liitetään millään tavalla uskontoa. Hyvällä elämällä tarkoitan että moraalikysymykset olisivat kunnossa. Mutta ei se mene uskovaisillakaan aina näin.- Jeesus oli
Ihmisten keksimä juttu sille että ihmisiä olisi helpompi rääkätä. "Jos joku lyö niin käännä toinenkin poskesi" ja sitä rataa.
Tuskin he itsekään olisivat uskoneet kuinka iso osa siihen uskoon hurahtaa, kuinka moni itseään uskovaisena pitävä on kuullut Jumalan äänen tms.?
- ä
Ikävä kuulla kokemuksistasi, hyvä että olet päässyt takaisin normaalielämään. En osaa edes kuvitella miten kauheaa tuollaisessa lahkossa on ollut olla ja kasvaa.
Hyvä että pääsit irti ja hyvää jatkoa sinulle!- ä
Itse en millään pysty ymmärtämään lahkoja kuten esimerkiksi lestadiolaisia. He ovat äärimmäisen kontrolloivia jäseniään kohtaan ja heillä on kauhea määrä järjettömiä sääntöjä, joiden noudattamiselle ei ole mitään muuta syytä kuin se, että joku urpo on ne sattunut keksimään. Lahkot myös jakavat ihmisiä eri leireihin; on niitä ja meitä.
Pointtini on vain se, että ajatelkaa ihan oikeasti ihmiset. Miettikää, miksi oikeastaan noudatatte jotain typeriä normeja ja kuka ne on laatinut. - voi teitä
Kiitos herralle!!!!Hallelujaaa...
- megasuru
Koti: tuomitseva äiti, kaikki oli syntiä, "vaivainen" kortinpeluu ajan kuluksi ja hauskan pidoksi, kortit lensivät kamarin uuniin silloin kun ne löydettiin; lyhyet hiukset, musiikki ja sen tahdissa liikkuminen, peili, kaikki kaunis, ym, en edes muista kaikkea, kaikki tavallinen nuoren elämään kuuluva oli syntiä; jos olit nurkkatansseissa, niin sekin oli syntiä, jos tulit myöhään kotia sekin oli syntiä, olit varmaan ollut ihan HIRVEILLÄ teillä ja tehnyt syntiä! - Isä: meni usein äidin mukana, tuomitsi, mutta loppujen lopuksi oli hyvä ja huolehtiva isä, tuli pihalle asti aina sanomaan "kiitos käynnistä, tulkaa toistekin" ja vilkutti, äiti istui pirtissä ja oli varmaan tyytyväinen kun lähettiin.
Olen yrittänyt nyt, kun tyttäreni on aikuinen, hyväksyä hänet omana itsenään ja peräti onnistunut, kaikesta huolimatta, siinä.
PS. Tästäkin kirjoituksesta on huono omatunto, vaikka ei tarvis sitä kantaa!!!!! - vanhemmuutta.
"....jäin monesta jutusta ulkopuolelle. Vanhempani toitottivat,että kyllä se taivaanisä auttaa.."
Vanhempien helppo sysätä taivaanisälle kasvatusvastuu, kun lapsi kokee olevansa pulassa? Kyllähän se on ensisijaisesti vanhempien tehtävä auttaa lapsiaan ja tukea heitä!- asioista tietävä
Olen samaa mieltä. Mielestäni aloittajan perheessä on lähinnä kyse huonosta kasvatuksesta.
- x
Mun mielestä uskonto on eri asia kuin usko. Uskonto on tapa hallita. Se, mitä usko on, en tiedä.
- neropatti88....
Todistaa tämäkin jo sen mitä ihmisestä voi tulla jos elää ääri uskonnossa.
http://www.murhawiki.com/Ed_Gein - SYNNINTUNTOAKO?
MISTÄ SYNTYY KATKERUUS JA VIHA?
- Varmaan siitä
että on lapsesta asti pakkosyötetty paskaa josta ei itsekään ole saanut mitään todistetta. Tämä on aika paljon yksilöllistä, toiset katkeroituvat toisia enemmän.
- 56754
Varmaan siitä kirjoitti:
että on lapsesta asti pakkosyötetty paskaa josta ei itsekään ole saanut mitään todistetta. Tämä on aika paljon yksilöllistä, toiset katkeroituvat toisia enemmän.
Sittenhän koko Suomen kansan pitäisi olla katkeria lähes uskonnon piirteet omaavan evoluutioteorian vuosikymmeniä kestäneen tuputuksen mediassa.
Tuota paskaahan riittää, eikä kukaan valita.
- oma vika...
miten te ihmiset ootte noin juntteja ja tyhmiä....lähdette kaikkeen uskonnlliseen höpötykseen ja annatte kusta kengille..
- diudiudiuu
Islam vei minulta lapsuuden ja nuoruuden. Lähdin kotoa luovuin islamista = en ole nähnyt saati jutellut vanhempieni kanssa kahteen vuoteen. Elämäni on nykyään sata kertaa parempaa kuin ennen. Olen vapaa.
- Isän kämmenellä
Vietin lapsuuteni helluntalaisessa perheessä. Lapsuuteni oli erittäin onnellinen ja turvallinen. Äitini luotti täydellisesti Jumalan rakkauteen ja huolenpitoon ja sama rakkautta kaikkia ihmisiä kohtaan katsomatta uskontoon, väriin tai rotuun hän levitti ympärilleen. Nyt aikuisena haluan elää samanlaista elämää itsekin. Uskon ja luotan Jumalaan ja haluan levittää rakkautta ympärilleni.
- 777!
helluntailaisessa perheessä ja olen erittäin onnellinen että sain kasvaa uskovaisessa perheessä! vanhemmat olivat rakastavavia eivät ikään lyöneet "raamatulla päähän:)" Nyt myöhemmin olen itsekin saanut jättää elämäni jeesukselle ja saanut sisällön elämään. Usko jeesukseen vapauttaa ei orjuuta!! Näistä teksteistä myös huomaamme kuinka sielun vihollinen pyrkii orjuuttamaan ja johtamaan ihmiset harhaan!! tärkeintä on että ihminen tuntee jeesuksen jos ihminen ei tunne jeesusta hän ei pääse taivaaseen taivaaseen mennään suhteilla:)
777! kirjoitti:
helluntailaisessa perheessä ja olen erittäin onnellinen että sain kasvaa uskovaisessa perheessä! vanhemmat olivat rakastavavia eivät ikään lyöneet "raamatulla päähän:)" Nyt myöhemmin olen itsekin saanut jättää elämäni jeesukselle ja saanut sisällön elämään. Usko jeesukseen vapauttaa ei orjuuta!! Näistä teksteistä myös huomaamme kuinka sielun vihollinen pyrkii orjuuttamaan ja johtamaan ihmiset harhaan!! tärkeintä on että ihminen tuntee jeesuksen jos ihminen ei tunne jeesusta hän ei pääse taivaaseen taivaaseen mennään suhteilla:)
itsekin olen lestadiolaisperheestä===yhtä helvettiä. onneksi olen löytänyt kannabiksen=pelastuksen.
- pakoitti minut
ottamaan avioeron ja mahdollisesti olen ainoa kenelle on niin käynyt. Joten se siitä uskonnon ihanuudesta.
- valmentaja7
minun Jumala on jotain muuta kun kirjoissa oleva itsekeskeinen olento jota pitää palvoa ja rakennetaan palatseja.
- että oon katkera!
Toi on kyllä niin karmee toi Uskonto.
Uskonto pakotti mut herkuttelemaan ja lihomaan nuoruudessa. Siis toi Uskonto.
Opinnot keskeytyi kerran toisensa jälkeen. Arvatkaa hotsittiko kun tuo Uskonto taas tuli ja pilasi kaiken.
Aikuisiällä tuli parit avioerot ja parisuhteet meni pikkasen poskelleen. Mutta mitä muuta voi oottaa kun ihmisellä on tommonen Uskonto taakkana?
Siinä sitten päihteitä tuli käytettyä ja Uskonto siellä taustalla taas pilasi mun välit läheisiinkin.
Mä olisin nii-in ollu tasapainoinen ja onnellinen immeinen kaikessa valinnoissani, mut kun tuo Uskonto silloin pilas lapsuudes.....No kyllä te samanlaiset Uskonnon uhrit ymmärrätte.
Ei palijo täs viitti mitään yrittää. Uskontohan se taas sieltä tulee ja kaikki menee pöpelikköön. Voi minua.
- Kuka, mitä, hä?
Siis mitä? Olenhan minäkin lestadiolainen. Minua ei ole koskaan kiusattu ja ai niin, kyllä meillä oli telkkari. Tosin katselimme lähinnä lastenelokuvia pienenä ja dokumentteja, poliisi-tv:tä jne.. Ehkä sinulla on itselläsi ongelmia ja yrität löytää ongelmillesi syntipukin eli tässä tapauksessa lestadiolaisuuden. Minulta ei ainakaa ole musiikin kuuntelemista kielletty. Tuntuu että et ole edes lestadiolainen vaan yrität tässä ulkopuolisena mainostaa ateismia. Lestadiolaisissa piireissä otetaan aina ystävällisesti ihmiset vastaan ja käsketään kylää. Jos olet joku narkkari-ateisti-punkkari tms. niin ei moni ihminen sinua kylään käske, uskonnosta riippumatta.
Meidän kotona on aina opetettu kunnioittamaan erilaisia ihmisiä, heidän uskontojaan tai uskottomuuttaan. Se on jokaisen henkilökohtainen asia miten haluaa elämänsä elää. Tosin en itse halua olla tekemisissä ihmisten kanssa joista on minulle harmia ja vahinkoa, kuten ystävystyä kännikalojen kanssa joilta voi saada ryyppyiltana turpaan. Mieluummin sitä viettää viikonloppua ilman alkoholia ystävien kanssa.- gfjdj
No voi herranjumala sentään! Eiköhän kaikissa perheissä lestadiolaisuus, kuten muutkaan arvot, teot ja asiat eivät ole samanlaisia. Tämä kirjoittaja on kokenut vanhempiensa harjoittaman lestadiolaisuuden vieneen häneltä elämän ja olleen yks helvetin paska laitos. Sinulla ei ole mitään oikeutta tulla vähättelemään hänen kokemuksiaan tai ajatusmaailmaansa.
Teissä uskovaisissa on juuri se ongelma, että te yritätte esittää tosi suvaitsevaisia ja hyviä ihmisiä, mutta todellisuudessa juuri näissä piireissä liikkuvat ne kaikkein rasistisimmat ja tekopyhimmät ihmiset. Itse käyn kerran pari kuussa vetämässä ystävieni kanssa kännit, mutta ei minulle olla koskaan tultu riitaa haastamaan, en ole saanut turpaan tai juomisesta ole aiheutunut minulle fyysistä tai henkistä vahinkoa (ylimääräistä rahankulutusta lukuunottamatta). Te kuvittelette, että ateistit ovat tosi pahoja ihmisiä ja ryyppääminen, väkivalta ym. elää vain heidän piirissään. Luulette, että alkoholin käyttö tarkoittaa hirveitä perseen vetämisiä joka viikonloppu, masennuskierrettä ja sitä kautta alkoholin väärinkäyttöä. Mutta tietysti kun teidät on kasvatettu uskomaan näihin asioihin, niin enpä tiedä voiko teitäkään siitä syyttää. Jossain vaiheesssa kuitenkin tulee se piste, että aikuisella ihmisellä on mahdollisuus miettiä "meneekö tämä nyt ihan oikeasti näin?"
- Kuuliaisuusvalvoja..
Avauksen kirjoittaja on hyvä esimerkki siitä kuinka se aina niin vaarallinen sielun vihollinen ottaa ihmisparan pauloihinsa.
Toivottavasti saat vielä kokea parannuksen armon ja pelastut ikuiselta kadotukselta. - o -oo
Ei ole. Jos se olisi niin et kirjoittelisi täällä.
Otan esimerkin. Tänään yleisönosastolla sanomalehdessä oli kirjoitus terveyskeskuksen päivystys vastaanotolla tapahtuneesta. Toisessa lehdessä oli johonkin muuhun vastaavaan vastine. Eri tapaukset. Itselläni on saman tyyppisiä kokemuksia pari. Ne kokemukset kirvelee ja harmittaa vieläkin. Aion kirjoittaa TK-päivystyksestä sanomalehteen, myös minä. Miksi koska se ei ole "paskan hailee" jos se olisi tekisin jotakin paljon, paljon hauskempaa kun kyttäisin miten muita on kohdeltu.
Joten; rehellisyyttä tässäkin asiassa. - löysit elämän...
omalta kohdaltani erosin kirkosta sen vuoksi koska en halua maksaa pakollista kirkollisveroa (amerikassa on vapaehtoista kantaa rahaa kirkkoon) mutta vaikka erosin niin se ei tee minusta yhtään syntisempää kuin ennenkään...samalla lailla uskon JOHONKIN kuin ennen..käyn kirkossa kun tahdon joka joulu käyn kuuntelemassa kauneimmat joululaulut ja käyn ehtoollisella.... kiroilen kun siltä tuntuu ja puhun paskaa naapureista jos sen ovat ansainneet ja huuvan ja räyhään kotona jos tarvis... kukaan ei loppu pelissä tiedä missä sitä on kun täällä henkesä heittää... omalta osaltani jossakin sitä on vaikka ruumis tänne jääkin..henki vaeltaa :D
- ---
Niin, minulta helluntailaisuus ja vapaakirkollisuus veivät nuoruuden. Arkana teininä "tulin uskoon" ja pyörin vapiksen ja hellareiden porukoissa, kun olivat ainoat, jotka hyväksyivät minut. Koulussa olin jo valmiiksi kiusattu...
Pahinta oli, että usein minua usutettiin vanhempiani ja muuta perhettäni vastaan, jotka siis eivät ole uskovaisia. Oma elämä löytyi kuitenkin sitten yo-kirjoitusten jälkeen, kun muutin pois.- Zetor24xv
Jaksamatta lukea ja samalla kahlata lävitse kaikkia näitä vastauksia, haluan vain todeta, että mielestäni olet mennyt siinä harhaan, että et ole löytänyt Kristusta elämäsi Herraksi. Olettaen tietysti, että tämän ketjun aloittaminen ei ole provo. Kristuksen kautta sinä pääset eroon katkeruudestasi. Yllävän paljon siirtyvät ne kasvatusmetodit lapsiimme millä meitä itseämme on kasvatettu. Se menee kuin luonnonlain kautta. Eli jos sinä olet katkeroitunut vanhempiesi kasvatusmetodeista etkä ole antanut heille anteeksi - ja näin luulen sillä et muuten tänne kirjoittelesi - niin sinä teet myös lapsistasi katkeria. Tämä tulee esiin viimeistään heidän aikuistuttuaan. Kirjoittajalla on tästä oma omakohtaista kokemusta kahden lähes tunne-elämän invalidivanhemman lapsena. Jos omakohtainen henkinen /hengellinen kasvu jää tekemättä siirtyvät kaikki edellisen sukupolven ongelmat kauttasi lapsillesi. Sillä ei ole väliä oletko kasvanut tiukan hengellisen ilmapiiririn tai tiukan henkisen ilmapiirin sisällä. Tulos on vain on varma. On hyvä, että olet voinut ottaa etäisyyttä asiohin ja ajan myötä tunneskaalasi tasoitettua, pystyt tekemään täysin objetiivisia havaintoja. Nyt kannattaisi vain olla hiljaa ja levätä sekä tutkia mikä vanhempiesi hengellisestä annista on kestävällä pohjalla ja mikä puolestaan kelpaa roskakoppaan. Muistanet varmasti ainakin sen vanhempiesi opetuksista mikä on elämän kulmakivi. Mikä kantaa kuoleman tuolle puolen?
- Kummastuttaa10
Zetor24xv kirjoitti:
Jaksamatta lukea ja samalla kahlata lävitse kaikkia näitä vastauksia, haluan vain todeta, että mielestäni olet mennyt siinä harhaan, että et ole löytänyt Kristusta elämäsi Herraksi. Olettaen tietysti, että tämän ketjun aloittaminen ei ole provo. Kristuksen kautta sinä pääset eroon katkeruudestasi. Yllävän paljon siirtyvät ne kasvatusmetodit lapsiimme millä meitä itseämme on kasvatettu. Se menee kuin luonnonlain kautta. Eli jos sinä olet katkeroitunut vanhempiesi kasvatusmetodeista etkä ole antanut heille anteeksi - ja näin luulen sillä et muuten tänne kirjoittelesi - niin sinä teet myös lapsistasi katkeria. Tämä tulee esiin viimeistään heidän aikuistuttuaan. Kirjoittajalla on tästä oma omakohtaista kokemusta kahden lähes tunne-elämän invalidivanhemman lapsena. Jos omakohtainen henkinen /hengellinen kasvu jää tekemättä siirtyvät kaikki edellisen sukupolven ongelmat kauttasi lapsillesi. Sillä ei ole väliä oletko kasvanut tiukan hengellisen ilmapiiririn tai tiukan henkisen ilmapiirin sisällä. Tulos on vain on varma. On hyvä, että olet voinut ottaa etäisyyttä asiohin ja ajan myötä tunneskaalasi tasoitettua, pystyt tekemään täysin objetiivisia havaintoja. Nyt kannattaisi vain olla hiljaa ja levätä sekä tutkia mikä vanhempiesi hengellisestä annista on kestävällä pohjalla ja mikä puolestaan kelpaa roskakoppaan. Muistanet varmasti ainakin sen vanhempiesi opetuksista mikä on elämän kulmakivi. Mikä kantaa kuoleman tuolle puolen?
Tyyppi on päässyt yhdestä riippuvuudesta eroon ja sinä olet jo heti kauppaamassa toista, etkö yhtään ajattele. Ongelma ei ollut siinä että hän oli väärässä lahkossa, ongelma oli siinä että hän oli lahkossa ylipäätään.
- ...............
Ei-uskovaiset kiusasivat sinua, liityit myöhemmin siis heihin ja nyt vihaat uskovaisia, jotka yrittivät olla sinulle tukena? Haetko täten hyväksyntää kiusaajilta ja yhteiskunnalta liittymällä massaan, kun et uskalla olla erilainen ja hyväksyä juuriasi.
- ewqt
Uskonto on kansan oopiumi.
-Karl Marx- turildd
Uskonto voi ehkä joskus olla oopiumia ja mutta ateismi se vasta on myrkkyä kansakunnille!
- 31
se maailma muuttuu. Minun muistini mukaan kansa- ja keskikoulussa pahimmat koulukiusaajat olivat nimenomaan lestadiolaispoikia. Näin siis 60- ja 70-luvulla.
- Tuokkonen.
Synnyin lestadiolaiseen kotiin myös.
Koin kotikiusaamista, kun sisarukset kiusasivat minua urakalla. Tekivät kaikkea ilkeää.
Jäin myös monista asioista sivuun ja minusta tuli äärimmäisen ujo ja pelokas ihminen.
Kiusaaminen jatkui alakoulussa, mutta tuolla kiusaajina oli muitakin, kuin lestadiolaisia.
Nimittäin olin niin ujo ja epävarma, joten olin helppo saalis kiusaajille.
Ripari ikäisenä opin käyttämään perkelettä ja saatanaa voimasanana, mutteivät ne auttaneet.
Lestadiolaisten kuullen toki käytin lievempiä ilmaisuja, kuten ruttoa ja raatoa. Toisinaan niidenkin kuullen saattoi lipsahtaa väkevämpi sana ja tällöin he hyökkäsivät kimppuun sen sijaan, että olisivat neuvoneet minua rakkaudella.
Katkeroiduin.
Vasta 18 vuotiaana rupesin käyttämään rohkeammin kirosanoja myös lestadiolaisten kuullen. Aloin ostaa kaljaa ja pari vuotta myöhemmin viinakin tuli kuvioihin mukaan.
Irrottauduin lestadiolaisesta liikkeestä. 25 vuotiaana erosin kirkostakin.
Kuitenkin sydämeni kaipas Jumalan puoleen. Muutin uudelle paikkakunnalle, jossa oli toisenlaiset lestadiolaiset. Mukavammat ja vapaamielisemmät, vaikkakin kuuluivat samaan lestadiolaiseen suuntaukseen. He ottivat minut avosylin vastaan vikoineni ja virheineni. Sain lopulta parannuksen armon ja rupesin käymään seuroissakin. Kaveriporukalla ja ympäristöllä on suuret vaikutukset siihen, millaiseksi lahkoon kuulumisen kokee. Ennen lahkolaisuus oli minulle rasite, nyt mahdollisuus!- Lestadiolaisuus koti
Elämällä selkeä suunta ja päämäärä, turvallinen koti, anteeksiantamus. Sain kestävät elämänarvot. Vanhempiin pystyi luottamaan. Ei tarvinnut pelätä sitä että he eroavat tai melskaavat esim. alkoholin kanssa. Aika monelta nykyajan lapselta puuttuvat nämä asiat. Seuraukset näkyvät kaikkialla. Pahoinvointikustannukset lisääntyvät ja se tulee kalliiksi tälle yhteiskunnalle.
- eräs äiti
Harmi, että koet asiat tuolla tavoin, itse koen olevani vapaa, synti ei paina ja olo on onnellinen. Valitettavasti myös minulla on sukulaisia ja tuttuja jotka ovat luopuneet uskostaan. Sitä tärkeämmäksi he ovat meille muuttuneet. Yhteydenpito ei ole lakannut, emmekä yritä käännyttää heitä, vaan olemme samanlaisia sisaruksia ja ystäviä kuin ennenkin. Ettet itse vain ole halunnut vieraantua uskovaisista ihmisistä palaamisen pelossa?
- valtion säätää
laki jossa kielletään alle 18 vuotiaiden aivopesu.
- Uskon ihan itse
Tosi on, että jokaisella on usko itsessä, jos uskoa tahtoo. Se ei tule kirkoista, eikä se ole pappien ja saarnaajien takana. Siksi en ymmärrä näitäkään avioliitolleen "kirkon siunausta" tahtovia. Ei ne papit=tavalliset ihmiset sitä anna. Eivätkä ne Jeesus ja Jumala siellä kirkossa asu.
- Tunska
Koska meidän pikku kylä on täynnä kiihkmielisiä hörhöjä luterilaisia ja helluntalaisia niin, että oikein inhotti katsoa, kun he kirkonmenojensa jälkeen vaappuivat ulos kirkoistaan niin he käyttäytyivät hurmoshenkisesti ja kiihkomielisesti aivan, kuin juovuksissa olevat lähi bubimme asiakkaat klo 03 aamuyöstä. Niin että kyllä tälläisen näkemisen jälkeen voi sanoa, että uskonto on huumetta eli ooppiumia kansalle.
Juuri siksi eräs kylämme mies alkoi tekemään pilkkaa kylämme Hörhöistä. Osti hienon punaisen Pappa Tunturin ja sitten kauniina kesäiltana piti kavereidensa kanssa seremoonian, jossa Pappa Tunska kastetti pilsneripullo ohjaustankoon särkien etunimeltään Halleksi, joka maalattiin bensatankkiin ja takanimeltään Lujaaaaa: ksi, joka maalattiin takalokasuojaan.
Niin humoristi kävi sitten kesäisin Hallella torilla ja sitten, kun hän lähti niin polki tahallaan muutaman kerra Pappa Tunaa ilman sytytysvirtaa, kuin susi taivaalle ulvoen eli huutaen, joka käynnistys polkaisulla, että Halle Lujaaaaaaa! Ja sitten, kun viimein sai Hallen käyntiin niin huudahti viimeisen kerran aina lähtiessään Halle Lujaaaaa!
Ja lujaa se Halle kulkikin oli vaihtanut siihen 10-piikisen eturattaan, 28-piikkisen takarattaan ja virittänut Puchin- moottoria niin, että perässä ajettaessa autonmittari näytti 70 km/h.
Tässä olisi huumori miehille ideaa olkaa hyvä vain ja käyttäkää idea hyödyksi ja maalatkaa samat nimet vaikkama Harley-Datsun mopedinne kylkeen.
Eikös yksi huumori mopo voitaisi nimetä vaikkapa Hörhöjen mielihalujen mukaan Sky Roketiksi, joka huhuni mukaa kulkee nii kovoo, että nosee lentooni, ja sillä piäsöö taevuaseen ninku nuo Hörhotnii luulee pieseväsä taevuasee vaekkaa Raamattu ei sellasta luppuakkaan.
Hehe hehe Hahaha hohohoho hoo tirsku tirsku ja pieru piälle.
Huumor miähet tulloo. - äijäsavo81
itse olen eks lestadiolainen ja ei olem itään moitittavaa tai pahaa sanaa ns, lahkoista, kun sanoin että usko ei kiinosta niin se riitti. tää on joku jolla on hampaan kolossa pahasti lestadiolaisia kohtaan ja tuskin on ite ollut koskaan vanhoilislestadiolainen,
hirveetä paskaa jauhat niistä tuo haisee läpi pahasti,
mun puolesta kukin uskoo mihin tahtoo mutta se että tääällä aletaan syyllistäänj porukkaa jotka johtuu yleensä itsestä. jos joku tätä kirjoittajaa uskoo niin on aika sinisilmäinen. t uskossa ollut 15 vuotiaaseen asti ja nyt 30 tullut mittarin- dhhjjtj
Mun puolesta saa uskoa vaikka joulupukkiin, se on mulle aivan saman tekevää. Lestadiolaisia on monenlaisia, jopa alkoholisteja. Ihmisiä lestadiolaisetki on, ne ei oo sen parempia kuin muutkaan vaikka niin luulevat ja ylpeilevät taivaaseen pääsyllään. "anteeksi" on minulle vain sana. Se ei muuta minun lapsuuttani. En voi koskaan muuttaa lapsuuttani enkä kokemaani. Sen puolen voin itse tehdä asioille jotain. En aio koskaan sotkeutua lahkoihin. Se on minun valintani. Minulle on turha tuputtaa jeesusta yms. Olen kuullut niitä loruja jo aivan riittävästi.
Haluan vain tuoda esille oman kokemukseni, koska tämä palsta on sitä varten.
-Alkuperäinen kirjoittaja - äijäsavo81
dhhjjtj kirjoitti:
Mun puolesta saa uskoa vaikka joulupukkiin, se on mulle aivan saman tekevää. Lestadiolaisia on monenlaisia, jopa alkoholisteja. Ihmisiä lestadiolaisetki on, ne ei oo sen parempia kuin muutkaan vaikka niin luulevat ja ylpeilevät taivaaseen pääsyllään. "anteeksi" on minulle vain sana. Se ei muuta minun lapsuuttani. En voi koskaan muuttaa lapsuuttani enkä kokemaani. Sen puolen voin itse tehdä asioille jotain. En aio koskaan sotkeutua lahkoihin. Se on minun valintani. Minulle on turha tuputtaa jeesusta yms. Olen kuullut niitä loruja jo aivan riittävästi.
Haluan vain tuoda esille oman kokemukseni, koska tämä palsta on sitä varten.
-Alkuperäinen kirjoittajajokin sulla on hampaankolossa. tunnen kuviot ja ei ne ihan nuin mene. mutta uskoo ken tahtoo.
- erkki erimieltä
Onneksi olkoon olet päässyt eroon pakosta.
Vapaus on kuitenkin vastuun kantamista omista ja lastesi tekemisistä.
Sinulla on vielä tiukka paikka kun lapsesi kysyvät miksi sinun isä ja äiti eivät käy meillä.
Miksi me emme käy kuin äidin kotona mummilassa. jne. Sen selittäminen objektiivisesti
vaatii taitoa ja ymmärrystä, ettei synnyt viha suhdetta Lestadiuksen oppiin ja isovanhempiin.
erkki erimieltä.- dhhhhhdfh
Siinäpä onkin tekemistä. En halua kuitenkaan lapsistani mitään rasisteja, tai uskovaistenvihaajia.
-Alkuperäinen kirjoittaja - 5+5
>vaatii taitoa ja ymmärrystä, ettei synnyt viha suhdetta Lestadiuksen oppiin ja isovanhempiin.>
He ovat sen itse aiheuttaneet! tällaiset osoitelut kehtaa vaan lesta esitää!!!
- Usko Satunen
Kiitos avauksestasi!
Kovasti oli tuttua luettavaa! Samanlaiseen mylläkkään jouduin itsekin Keski-Pohjanmaalla lapsena ollessani kasvattivanhempain hoivissa. siis "hoivissa"...
Lisäksi sain kuulla olevani "Punikin poika", koska edesmennyt isäni oli demari.
Sain selkääni mm siksi, kun aamulla penis toji kusilastissa! Tuli rajusti paljaalle pyllylle tuppivyöstä! Olin tuolloin 14 v. Kaksi vuotta myöhemmin lähdin siitä paikasta!
Minut kyllä kuulemma oli siinä porukassa "kirottu" - joo joo kirotkaa vaan - jos uskotte höyrypäisiä puheita!
Kuka tänään voisi enää uskoa jonkun kiroamisesta? Että joku "uskovainen" voisi aiheuttaa höpinöillään kiroamisen? heko heko
Paras on pysyä erossa KAIKISTA uskonnoista. Siksi liityin Ajattelemaan Itse - vapaa-ajattelijoihin.
Työskentelemme nyt mm "Pakkouskonto pois kouluista"!
Vaikka satuilu on joskus mukavaa - ................
Psykologi ja lääkitys voi auttaa ahditukseen ja masennukseen.
- lijioijik
Minä en koskaan ole kuulunut mihinkään uskonlahkoon ja jopa kirkkoon liittymisestä sain itse päättää, mutta lahkolaisuudesta tuli mieleen, että varmaan kaikkien uskontojen uhrien kannattaa lukea tänään (4.12.2010) ilmestyneen Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen juttu, joka on aika hurjaa luettavaa ns. lahkolaisuudesta. Luulen, että keskimääräinen lestadiolaisperhekin on varmaan aika salliva(?) siihen verrattuna, mitä HS:n jutussa kuvataan jonkun Tapani Koivuniemi- nimisen itseoppineen "saarnaajan" touhuista... Saarnaaja- Koivuniemi on suurinpiirtein nostanut itsensä johonkin jumalan asemaan, jutun mukaan.
Minä olen hyvin vähästi uskonnollinen, eikä se näyttele arjessani merkittävää roolia, vaikka toki esim. ev.lut-kirkon tekemään hyväntekeväisyystyötä suuresti arvostankin. Järkytti silti lukea, että miten aikuiset ihmiset voivat hörhähtää siten, kuin HS:n jutussa kuvataan... Jutussa kerrotaan, että kuinka Otaniemessä jotkut pöläht...anteeksi "voimakkaasti" uskonnolliset, perustivat jonkun aika arjesta vieraantuneen suljetun seurakunnan, missä paasattiin herran sanaa yöt ja päivät, ei juuri pidetty vapaapäiviä, eikä lahkoon kuuluvia kakaroita saanut laittaa edes normaaliin peruskouluun... Lahkonjohtaja em. ko. jutun mukaan myös määräsi mm. siitä, että mitä lahkolaiset saavat painoindeksillä painaa ja myös raskaana olevat lahkolaisnaiset ilmeisestikin useat sairastutettiin anoreksiaan, kun johtajasaarnaajansa käski, että niisanotusti laiha nainen on "sexympi", tms. jotakin... Lisäksi harjoittivat melkein suurinpiirtein kaiken maailman perversioita seurakunnassaan, eli vapaaluontoista sukupuolikäyttäytymistäkin ilmeisesti(?) toistensa aviopuolisoiden kanssa, vaikka muka olivat hyveellisiä uskovaisia, yäk yäks...
Eivätkä naiset saaneet jutun mukaan aina edes meikata(!) ja heillä oli pakko kasvattaa kainalokarvapusikoita, yäääk. Eipä vapaassa seksissäkään mitään vikaa ole, jos vain on aikuisten välistä ja jos kenenkään itsemääräämisoikeutta vartaloonsa ei loukata, mutta erikoista sellainen käytös on kyllä niiltä, jotka julkisesti mukamoraaliltaan varmaan ko. hommeloinnin tuomitsevat, kuten HS:n jutun lahkolaisilla.
Mistä johtuu, että niin monissa fundamentalistisissa uskonlahkoissa kukoistaa kaikenlainen perversio: katolisessa kirkossakin on ollut pedofiilipappeja ja niin edelleen? Kilahtaako jotkut sitten siitä, että kun mikään normaalit valtayhteiskunnan huvittelumuodot ei muka ole sallittuja "kunnon uskovaiselle", eli ei useilla viinilasillisen nauttiminen, ei tanssiminen discossa, eikä kaikilla edes jääkiekon katsominen telkkarista, niin että sitten siitäkö syystä jotkut uskonnolliset patoutuneen yliminänsä kanssa lähtevät hakemaan "kicksejä" ihan äärimmäisistä, ja taviksen silmissä joskus jopa sairaista, asioista... Ihmisellähän on kai aika "luontainen" tarve, minusta, myös jännityksen ts. suurten tunteiden kokemiseen, mutta taviksilla siihen riittää ihan vaikka tanssimassa käyminen ja normi relaaminen esim. hyvän ruoan parissa, joten ei tartte lähteä skitsoilemaan arjesta vieraantuneiden metodien kanssa...
En halua loukata asiallisia ja järkeviä uskovaisia ihmisiä kirjoituksellani, koska monet ja varmasti myös lahkoihinkin kuuluvat ihmiset ovat hyvin suvaitsevaisia, eläen ihan sovussa yhteiskunnan kanssa, mutta vihaksi itselläni laittoi se HS:n juttu tämän insinööri Koivuniemen opeista: Millainen aikuinen nainen esimerkiksi edes suostuu laihduttamaan itsensä anorektikoksi RASKAANA ollessaan, joidenkin
hörhöohjeistusten vuoksi? Ja jutussa kerrottiin ko. lahkolaisten, ts. suurimman osan heistä, vielä olleen korkeasti koulutettuja...
Monia kummallisia asioita on maailmassa. Kehotan todella uskontojen uhreja lukemaan mainitsemani jutun. Hyytävä stoori siitä, kuinka aikuiset alkavat leikkiä vähän lasta mielikuvitusmaailmoissaan. Ja evoluutioteorian kiistämistä en minä ainakaan hyväksy, vaan järkevä uskonnollinenkin ihminen ymmärtää, että se on yleisesti tunnustettu sivistyneeseen maailmaan tieteen perustalta syntynyt vaihtoehto kreationistiselle maailmankuvalle ja yksi näkökulma maailman synnystä, uskoi sitten itse kukin mihin uskoikaan.
Pitäisköhän minunkin tässä julistaa itseni vaikka Jumalasta seuraavaksi saarnaajaksi ja alkaa tehdä asialla myös fyrkkaa, kuten vaikkapa HS:n jutun saarnaaja Tapani Koivuniemi *reps*?:DDD Ei taitais mielikuvitus minulla kyllä sellaiseen ihan riittää ja papiksikaan ei ole intoa lukea.:DDD
Voi päivää "lahkoja"...:/ - nuppu sika
Tulloo joskus mielleen, jotta kyllä ol´hyvä, kun meilä ei oltu jehovalaissii eikä lestatijolaissii.
- ex-lestadiolainen
Sain tekstistäsi sellaisen kuvan, että olet menettänyt uskosi Jumalaan kokonaan. Itse elin myös aikuisikään asti v-lestadiolaisessa herätysliikkeessä. Vasta siitä erottuani "tulin uskoon". En kuulu mihinkään uskonto- tai seurakuntiin, vaan elän elämääni Jumalan "sääntöjen" mukaisesti, ja ne säännöt ovat sydämessäni eikä missään kirjoissa tai toisten ihmisten suussa. Toivon että löydät uskosi kaikesta huolimatta. Siunausta!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262143
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161454- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89924Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333873