kapi_
Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.
Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.
Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:
Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!
(Eino Leino)
Ja onhan myös näin:
Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!
(Omar Khaijam)
Aloituksia
383
Kommenttia
6211
Mitä Keskusta voitti budjettiriihen temppuilullaan?
Tämänaamuisen Hesarin pääkirjoitus on otsikoitu ”Keskusta maksoi suuren hinnan pienestä voitosta”. Sitä kuvataan Antiiki63161Annan hengessä tukeni Juha Sipilälle
En toki ole kapinoinut ennenkään Sipilän perustavoitteita vastaan, vaikka olen kritisoinut niiden eräitä lieveilmiöitä.14161Sipilä ja Trump - samasta puustako?
Sipilä ja Trump ovat molemmat taustoiltaan yrittäjiä ja omalla yrityksellään omaisuutensa luoneet. Trump tietenkin suure15157Miten tästä eteenpäin?
Muutamia viikkoja sitten palstan jättäessäni lupasin tulla taas käymään, kun sille aihetta tulee. Olen kyllä muutaman ke54155Hyvä tästä tulee!
Eli Natoon olemme menossa, ja vauhdilla! ”Suomen Nato-ratkaisu on valmis hyvissä ajoin ennen kesäkuista Nato-huippukokou47154Joulutervehdys ja vähän muutakin
Erikoinen joulu on tulossa. Korona kiihdyttää vauhtia ja joulutapahtumat ovat vähissä, kun tapahtumille suunnitellut pai33153Kärpäsestä on tehty härkänen
Yritykset kuten ammattiyhdistyksetkin ovat tarpeellisia yhteiskunnassamme. Ne tarvitsevat pontevat johtajat, jotta ne to12148Olihan vaalit!
Presidentinvaaleissa tehtiin nyt historiaa! Nykyjärjestelmän mukaisissa vaaleissa nyt ensimmäistä kertaa ehdokas valitti10147Palveluillako Suomi nousuun 2
Jokin aika sitten tein avauksen ”Palveluillako Suomi nousuun”. Tuohon avaukseen inspiroi minua tv-uutinen, jossa kerrott15145Kaksi henkilöuutista
Antti Kaikkonen siis lähtee kisaamaan kepun puheenjohtajuudesta. Uutinen ei yllätä, oli odotettu. Oltakoonpa hänestä ja98145Olen pettynyt Juha Sipilään
Eihän tätä palstaa enää voida kepupalstaksi kutsua, kun aivan muut aiheet kuin kepu ja sen politiikka näkyvät taas jyllä44145Hyvää Äitienpäivää!
Huomenna on Äitienpäivä. Saanen esittää toivotukseni tällä palstalla, vaikka täällä vakiovierailijoina ei ehkä ole paljo3141Ajatuksia uusimmasta puoluegallupista - ja vähän muustakin
Tiistaina oli palstalla avaus, jossa Kantar TNS:n HS:lle tekemään gallupiin viitaten kepun kannatuksen edelleen jatkunut55141Brexitin vaikutus puolueittemme kannatukseen?
Eri asiantuntijatahot ovat jo esittäneet arviointejaan siitä, millaisia vaikutuksia brexitillä eli Britannian EU:sta läh14137Miksi Keskusta ei menesty pääkaupunkiseudulla?
Aamun Hesarissa on pitkä juttu otsikolla ”Stadilaiset ovat vähemmistö Helsingissä”. Jutussa todetaan: ”Helsingissä asui63131Hajoaako nyt tyttöviisikko?
Hallitustamme ja sitä kautta maatamme on nyt johtanut hienojen, nuorten naisten viisikko. Se viisikko on osoittautunut m67126KAPInallisia ajatuksia
Miksi Ruotsissa kaikki on paremmin kuin meillä Suomessa? Siellä on oma rahakin, meillä ei. Ovatko ruotsalaiset meitä vii74124Onko tämä keskustan ansiota?
Suomi on lähtenyt taas nousuun. Viennin veto on alkanut toden teolla. Helsingin sataman tilastot sen osoittavat. Helsing10123Tuleehan väriä presidentinvaaleihin!
On puhuttu, että presidentinvaaleista tulee tylsät, kun yksi ehdokas on niin ylivoimainen, että hänen valintansa jo ensi7122Hyvää Joulua - ja mielenkiintoisempaakin!
Kun avaan poliittisilla aiheilla, minuun eräät keskustelun heti kääntävät. Aina. Minusta tekevät myös avauksiaan, joilla33119