Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Onko Keskusta jäänyt pimentoon?

Siltä näyttää. Hyvin vähän Keskusta on ollut esillä lehdissä ja muussakin mediassa, varsin vähän tällä Keskustalle nimet
    Suomen Keskusta
    139
    1202
  2. Mitkä ovat seuraavan hallituksen tunnusvärit?

Tapanani ei ole ollut täällä ennustella, enkä tee niin nytkään, vaan asetan tuon otsikkoni kysymyksen minua innokkaampie
    Suomen Keskusta
    81
    1181
  3. Olenkohan nyt lähellä Keskustaa?

Kepukaunaajaksi minua täällä on kutsuttu, vaikka ei se ole totta. Tämän hallituksen synnyttyä toivoin sille parasta ja o
    Suomen Keskusta
    79
    1125
  4. Mikä on nyt Keskustan tilanne?

En ole Keskustan kannattaja, mutta minua kuitenkin huolettaa puolueessa nyt nähtävät ilmentymät. Miksi puolue Saarikon j
    Suomen Keskusta
    160
    1111
  5. Huojentuneena

Edellisellä viestilläni 08.05. sanoin: ”Luulenpa, että minulle ei tule aihetta tulle tänne ennen kuin saan iloita valtio
    Suomen Keskusta
    114
    1090
  6. Hienoa, Suomi ja suomalaiset!

Tuoreen Eurobarometrin mukaan olemme selvästi Euroopan kärjessä tässä erittäin tärkeässä asiassa: ”Kaksi kolmesta vasta
    Suomen Keskusta
    141
    1085
  7. Onko Keskusta menettänyt vetovoimansa?

Siltä näyttää. Ja ”niin on, jos siltä näyttää”, sanoi aikoinaan Kekkonenkin. Keskustan kannatuskäyrä on viimeisten kuud
    Suomen Keskusta
    103
    1078
  8. Merkittävä tulevaisuuden näkymä

Oho! Onhan täällä ollut vilkasta! Edellinen avaukseni, jolle eilen illalla vielä jätin viestin, oli pudonnut jo neljänn
    Suomen Keskusta
    108
    1065
  9. Puolueesta nimeltä Suomen Keskusta

Viime vuosisadan alkukymmenillä Suomen väestöstä neljä viidesosaa oli maalaisväestöä. Kun puolue nimeltä Maalaisliitto p
    Suomen Keskusta
    73
    1053
  10. Joulua odotellessa

…tärkeästä, tälle palstalle erinomaisesti sopivasta aiheesta: Itsenäisyyspäivänä tekemälläni avauksellani sanoin: ”Itsen
    Suomen Keskusta
    148
    1043
  11. Keskustassa kuohuu

>>Keskustan puoluetoimistolla kuultiin keskiviikkona synkkä arvio puolueen tilasta, kun puolueen Keski-Pohjanmaan
    Suomen Keskusta
    57
    1008
  12. Menettääkö Keskusta valtaansa kunnissa?

Muutamia päiviä sitten kirjoittelin, että vaikka Keskusta kuntavaaleissa varmaan menettää kannatustaan äänimäärissä, sil
    Suomen Keskusta
    121
    1002
  13. Vielä tämän palstan tilasta

Täällä on jo 18.07. palstan tilasta tekemäni avaus jolle on tullut melkoisesti viestejä ja sille itsekin jätin tätä edel
    Suomen Keskusta
    55
    996
  14. Hankalaa on hallituksen alkutaival

Tätä edeltävässä viestissäni edellisen avaukseni lopuksi maanantaina sanoin: ”Arkiviikko nyt alkaa. Ehkä se tuo poliitti
    Suomen Keskusta
    106
    990
  15. Hieno matka Etelä-Afrikassa

Olin Etelä-Afrikan kiertomatkalla 07.-21.1.1919. Kyseessä oli tietyn matkatoimiston järjestämä matka. Oppaanamme oli maa
    Matkailu
    4
    980
  16. Keskustan tulevaisuuden mahdollisuuksista

Keskustan puoluekokouksen ja puheenjohtajavaalin lähestyessä tällaista ei-kepulaistakin kiinnostaa, millaisilla ”eväillä
    Suomen Keskusta
    208
    965
  17. Miten käy Keskustalle vaaleissa?

Keskustan kannatus on gallupien mukaan nyt n. 16 % luokkaa. Onko se sama myös n. viiden kuukauden kuluttua pidettävissä
    Suomen Keskusta
    89
    961
  18. Suomalainen supertähti

Kun uuden hallituksen muodostaminen vielä junnaa, laitanpa juttua vielä toimitusministeriönä jatkavan hallituksen päämin
    Suomen Keskusta
    30
    938
  19. Juha Sipilä ja Suomen Keskusta

Pääministeri Juha Sipilä on suomalaisten mielissä hieman suositumpi - tai luotettavampi - kuin johtamansa puolue. Alma-m
    Suomen Keskusta
    46
    927
  20. Kyllä kansa tietää

Historian epäsuosituin hallitus hallitsee nyt maatamme. Tätä mieltä näkyy gallup-kyselyjen perusteella olevan lähes 2/3
    Suomen Keskusta
    107
    905