Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

436

Kommenttia

6590

1. Hallituksella ei aihetta huoleen

HS:n tänäinen gallup näyttää, että hallituspuolueilla on edelleen kansan tuki. Tosin vain vihreät pystyivät nostamaan ka
    Suomen Keskusta
    74
    47
  2. Lakien kunnioituksesta - ja sen puutteesta

Minä Keskustasta kaukana olevana en ymmärrä palstalla vellovaa hölötystä, jossa pidetään paheksuttavana ellei jopa rikol
    Suomen Keskusta
    41
    47
  3. Politiikka on hiljentynyt - joten nyt muusta

Politiikan hiljennyttyä minulla ei ole viime aikoina ollut paljon asiaa tänne. Yhtäkään avausta en ole tässä kuussa tehn
    Suomen Keskusta
    46
    46
  4. Ajatuksia tässä koronakaranteenissa

Pari viikkoa sitten tein avauksen, joka tietenkin on valunut jo kovin kauas, mutta rekisteröityneenä se oli profiilini k
    Suomen Keskusta
    72
    45
  5. Keskustalle pientä ilon aihetta...

…antaa Helsingin Sanomat: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007639753.html Varmaan tuohon iloon yhtyvät palstan kep
    Suomen Keskusta
    40
    45
  6. Poliittisella rintamalla rauhallista

Erich Maria Remarque kirjoitti aikoinaan ensimmäiseen maailmasotaan sijoittuvan menestysromaaninsa ”Länsirintamalta ei m
    Suomen Keskusta
    28
    45
  7. Hallitus osoitti nopeaa toimintakykyä

Hallituksen kokoonpaneminen kesti melko kauan ja kokoonpanostakin saattoi tulla monien mielestä arveluttava siksikin, ku
    Puolueet
    45
    45
  8. Keskustan veropoliittinen linja - onko sitä?

Ei liene kapinallinen näkemys se, että huonoon jamaan mennyt talous saadaan kuntoon vain joko menoja vähentämällä tai tu
    Suomen Keskusta
    42
    45
  9. Suomi ei menesty suomalaisvoimin

Joskus viime vuonna luin jostain tutkimuksesta, jossa kerrottiin Suomessa työskentelevän säännöllisesti noin 100 000 muu
    Suomen Keskusta
    49
    44
  10. Piti tämäkin vielä kokea!

Näin korkeaan ikään eläneenä olen kokenut elämässäni jo paljon ja monenlaista. Muistan vielä sodan aikaa pelkoineen ja t
    Suomen Keskusta
    112
    43
  11. Kylläpä Sipilä yllätti!

Että Soivista ulkoministeri ja Stubbista valtiovarainministeri! Ei kai tuo yllätys ole vain Sipilän järjestämä, vaan yht
    Politiikka
    47
    43
  12. Vuoden vaihtuessa

Ensi yönä vuosi vaihtuu. Tulevan vuoden merkkitapaus meillä on eduskuntavaalit. Niissä vaihtunee pääministeripuolue, sil
    Suomen Keskusta
    80
    43
  13. Muutoksen aikaa elämme

Tuo otsikkoni sanoma on varmaan nyt konkretisoitumassa. Monellakin tapaa, mutta kun tällä palstalla olemme, ensiksi huom
    Suomen Keskusta
    62
    39
  14. Ministerien erilaisista ongelmista

Valtiovarainministerillä Katri Kulmunilla näkyy olleen ongelmana liiallinen esiintymisjännitys, ja sen poistamiseksi hän
    Suomen Keskusta
    27
    39
  15. Onko Väyrynen kansakunnan viimeinen reservi?

Viikonloppuni Tampereen Pyhäjärven rannalla hyvässä seurassa venähti pitkäksi ja vasta tänään kotiini palattuani ehdin l
    Suomen Keskusta
    58
    39
  16. Kepupoliitikko ansaitsee tunnustustani!

Perjantaina palstan jättäessäni ilmoitin tulevani tänne aikaisintaan ensi viikolla. Tulenkin jo nyt. Väitetäänhän, että
    Suomen Keskusta
    52
    39
  17. Mutta missä Keskusta?

”Keskustaa lähellä olevassa” Maaseudun Tulevaisuudessa on kirjoitus, jossa ennustetaan näin: >> Vihreät nousee lä
    Suomen Keskusta
    17
    38
  18. Suomi kaupungistuu huimaa vauhtia

Käynnissä on valtava murros, ja jo varsin läheisessä tulevaisuudessa meillä tulee olemaan korkeintaan 10 kaupunkiseutua,
    Suomen Keskusta
    42
    38
  19. Ministerit koronakriisissä

Aamun Hesarissa on kahden aukeaman juttu ”Näin ministeri onnistuivat koronakriisissä”. Juttu ei aukea netistä minulle, k
    Suomen Keskusta
    27
    37
  20. Keskusta löysi helmen

Helmenkalastajana toimi Juha Sipilä, ja helmi löytyi kokoomuslaisista vesistä. Helmi on Anne Berner. Vielä eurovaalien a
    Suomen Keskusta
    31
    37