kapi_
Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.
Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.
Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:
Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!
(Eino Leino)
Ja onhan myös näin:
Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!
(Omar Khaijam)
Aloituksia
383
Kommenttia
6211
Hyökkäyskö paras puolustus?
Tällä kepun palstalla kepulaiset puhuvat nyt enemmän demareista kuin kepusta. Heidän puheittensa sävyn vuoksi tulee miel114772Me olemme etulinjan maa
Yllä olevan toteaa puolustusvoimain komentaja kenraali Timo Kivinen: ”Kivinen ei sulje pois ulkomaisten joukkojen sijoit89772Jorman päivänä
Juhannusviikonlopun päätteeksi täytyy käydä täällä, vaikka joudunkin tulemaan toivomiani huonommissa tunnelmissa. Torsta71764Matkakertomus
Olin 15 päivän matkalla Sri Lankassa 17.3. - 1.4. Kyseessä oli TUI -matkatoimiston matka, joka tehtiin brittiläisen Thom9763Keskustalle eduksiko?
Lauantain Hesarissa oli aukeaman käsittävä juttu otsikolla ”Väestö kasautuu harvoihin saarekkeisiin”. Suomen kartoilla t48761Kaupungistumisessa Suomen tulevaisuus
Eilisen avaukseni tämän hallituksen saavutuksista perustin sunnuntain Hesarissa olleeseen juttuun. Samassa lehdessä on m94754SDP liikahti piirun oikealle
Puolueen puheenjohtajaksi valittiin eilen Antti Lindtman, joka voitti varsin selvästi vastaehdokkaana olleen Krista Kiur61748Väyrynen pääsi vihdoin presidentiksi!
Uusimmassa Suomen Kuvalehdessä on Paavo Väyrysestä pitkä juttu otsikolla ”Maailma Paavon mukaan”. Jutun yliö kuuluu: ”Mo88736Sinipunaako pukkaa?
Siis seuraavaksi hallitukseksi? Vahvasti siltä nyt näyttää, kun seuraavan hallituksen muodostaja on varmasti kokoomus ja81733Brexit voitti - mutta voittiko Iso-Britannia?
Vastoin aikomustani pakko on tulla käymään täällä joi nyt, sillä oli tuo brexitin voitto Yhdistyneen kuningaskunnan (Iso86726Paneeko Keskusta Suomen solmuun?
Pari viikkoa olin palstalla käymättä ja paljon on tapahtunut sinä aikana. Nyt täytyy tulla tekemään siitä pientä yhteenv45712Keskustan suo syvenee
…otsikoi HS pääkirjoituksensa. Keskustan haarat ovat repeämässä, kun maa puolueen alla liikkuu eri suuntiin. Persujen su77701Hyvää Joulua!
Lupaukseni mukaan tuon tänne joulutervehdykseni. Teen sen näin hyvissä ajoin, kun joulunaluspäivinä tuskin täällä pistel66691Keskusta vai Kokoomus kävisi paremmin SDP:lle?
Joo, joo - tämä on Keskustan palsta, ja Keskustan tulevaisuus on minulla tässä keskiössä, mutta pohjustan sitä aluksi SD71688Tärkeimmästä asiasta
Mikään ei voi olla tärkeämpää kuin maamme turvallisuus. Siitä nyt vähän. Aihetta voinee käsitellä tällä palstallakin jop76687Jokainen ihminen on laulun arvoinen
Otsikko eilisiltaisesta tv 1:ltä tulleesta Katja Ståhlin vetämästä Elämäni biisi-ohjelmasta, jossa viisi pääministeriämm62686Pohdintaa seuraavasta hallituksesta
Mielenkiintoiseksi menee tuo kärkipuolueiden kannatuksen kehitys! Kolme kannatetuinta puoluetta alkavat olla nyt samassa84675Presidentti Koiviston hautajaisten herkistämänä
Minä, kauhea kapi, herkistyin useita kertoja kyyneliin katsellessani tv:sta presidentti Mauno Koiviston hautajaisia. Kat40670Punamultayhteistyö on tuloksekasta!
Otsikollani viittaan aamun Hesarin juttuun keskustan puheenjohtajan valinnasta. Jutussa todetaan: ”Punamultayhteistyö to142668Onko Keskusta menettänyt kiinnostavuutensa?
Ei ole, minun mielestäni. Puolue on nyt hyvin kiinnostavassa tilanteessa. Vuosikymmeniä on pidetty selviönä, että puolue74662