Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Mitä Suomen Keskusta tarkoittaa nimellään?

Uusi profiilikuvani osoittaa, että olen kaikkien alojen erikoisasiantuntija. Profiiliani klikkaamalla näette sen käsissä
    Suomen Keskusta
    48
    473
  2. On maamme köyhä, siksi jää..

…runoili jo kansallisrunoilijamme Runeberg, tosin äidinkielellään näin ”vårt land är fattigt, skall så bli”, ja oikeassa
    Suomen Keskusta
    36
    471
  3. Aika aikaansa kutakin

Eräät -varsinkin eräs – on jo kauan ennustellut Kharonin lautan olevan tulossa minua noutamaan. Lautan tulo ei pelota mi
    Suomen Keskusta
    30
    465
  4. Suomi tarvitsee maahanmuuttajia

Juha Sipilä pian pääministeriksi tultuaan toi esille näkemystään, että Suomi tarvitsee maahantulijoita, sillä oma väestö
    Suomen Keskusta
    27
    457
  5. Eikö Keskustassa arvosteta johtajuutta?

Tällä palstalla on toistuvasti kuultu kehuttavan pääministeri Sipilän erinomaista johtajuutta. Kehujalla ilmeisesti on t
    Suomen Keskusta
    34
    453
  6. Keskustalaista taloustaitoa

Katsoin eilen illalla MOT-ohjelman tv 1:ltä. Sehän käsitteli keskustalaisen Nuorisosäätiön nousua ja romahdusta. Säätiön
    Suomen Keskusta
    24
    448
  7. Kaatuuko tämä hallitus?

Vielä muutamia kuukausia sitten olin varma, että tämä hallitus pysyy pystyssä vaalikauden loppuun asti, ja sitten tulee
    Suomen Keskusta
    31
    447
  8. Mistä uusin galluptulos kertoo?

Ylen Taloustutkimuksella teettämä gallup kertoo kepun nousseen taas puoluekannatuksen kärkeen, tosin vain 0,1 % erolla d
    Suomen Keskusta
    69
    439
  9. Väyrynen ei ole ehdolla keskustan puheenjohtajaksi

Jopahan jotakin! Väyrynen taipui: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/246731-paavo-vayrynen-tapasi-juha-sipilan-ja-taipui-
    Suomen Keskusta
    38
    433
  10. Miksi Keskustan kannatus putoaa?

Vain muutaman viestin olen tänne viimepäivinä laittanut, kai vain tuolle avaukselle, jossa pidettiin mahdollisena Keskus
    Suomen Keskusta
    28
    431
  11. Merkittäviä tapahtumia

Kun hallituksen muodostamisessa ei vielä ole tapahtunut ratkaisevaa, täytyy ottaa muu aihe tämänkin viikkoni tällä palst
    Suomen Keskusta
    33
    415
  12. Vielä kerran Kekkosesta minäkin

Kekkonen on näköjään täällä edelleen aktuelli eräille. Miksipä ei olisi, sillä olihan hän merkittävä mies. Oliko sitä en
    Suomen Keskusta
    36
    411
  13. Mielenkiintoista presidentinvaaleissa

Useimpien mielestä tulevat presidentinvaalit ovat harvinaisen mielenkiinnottomat, kun niiden lopputulos jo tiedetään. M
    Suomen Keskusta
    60
    410
  14. Sahaako keskusta omaa oksaansa?

Luulenpa, että keskusta - tuttavallisemmin kepu - sahaa omaa oksaansa noilla älyttömillä sote- ja maakuntauudistushankke
    Suomen Keskusta
    36
    409
  15. Keskustan sukellus jatkuu ja syvenee

En täällä enää viitsi paljon visitoida, mutta täytyyhän tulla sanomaan mielipiteensä tuosta tuoreesta gallupista. Viime
    Suomen Keskusta
    60
    408
  16. Onko puolueiden kannatus normalisoitumassa?

Otsikollani viittaan tuoreimpaan gallupiin puolueiden kannatuksesta. Tuota gallupia on näköjään täällä jo kommentoitu, m
    Suomen Keskusta
    44
    402
  17. Presidentti Mauno Koivistosta minäkin

Edellisessä viestissäni tiistaina lupasin jättää palstan rauhaan pitemmäksi aikaa. Tätä pitemmäksi se aika ei nyt jää. S
    Puolueet
    36
    400
  18. Hallitus on muodostettu

Hallitus on vihdoin koossa. Tosin se vielä vaatii presidentin esityksestä tapahtuvan eduskunnan hyväksymisen, mutta koko
    Suomen Keskusta
    35
    382
  19. Kapihan se tässä pitkästä aikaa

Pari kuukautta meni niin, että en palstaa avannut. Nyt sen tein, kun mielessäni oli asiaa mm. tuosta surkuhupaisaksi men
    Suomen Keskusta
    41
    375
  20. Martti Ahtisaari sai ansaitsemansa läksiäiset

Hienot olivat hänen hautajaisensa. Upealla ohjelmalla ja osanottajajoukolla, jossa oli elossa olevien presidenttiemme li
    Suomen Keskusta
    37
    365