Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Onko kansanedustajan oltava puolueuskollinen?

Vai onko hänen pyrittävä ajamaan äänestäjiensä etua? Äänestäjien edun ainakin Helsingin entinen ylipormestari Raimo Ilas
    Suomen Keskusta
    31
    350
  2. Pitäisiköhän minun ottaa oppia Atte Jääskeläisestä

Olen tullut tällä palstalla asemaan, joka on noussut paljon tärkeämmäksi kuin se, mille palsta on tarkoitettu. En ole si
    Suomen Keskusta
    29
    338
  3. Iloista itsenäisyyspäivää!

Profiililtani näen, että 14.11. olen viimeksi palstalla käynyt. Mutta palstan nyt avattuani ja sitä selatessani näen, et
    Suomen Keskusta
    78
    337
  4. Haavistostako seuraava presidenttimme?

Kun hallituksen muodostamisessa ei ole vielä edistystä tapahtunut, pohditaanpa presidenttiasiaa. Minun kyllä lienee turh
    Suomen Keskusta
    87
    336
  5. Urheilumme tarvitsisi maahanmuuttajia

Jo 83-vuotiaaksi eläneenä ja jo v. 1952 Helsingin olympialaisia paikan päällä seuranneena olen saanut kokea hienoja tunt
    Yleisurheilu
    9
    329
  6. Tämän miehen kunniaksi...

Maaherra Kaarlo Pitsinki kuoli sotainvalidien sairaalassa Oulunkylässä 26. elokuuta. Hän oli 91-vuotias, syntynyt Kemis
    Suomen Keskusta
    25
    324
  7. Puoluekannatus sukupuolittain

Helsingin Sanomien maaliskuun kuukausiliitteessä on mielenkiintoinen artikkeli, jonka otsikkona on ”Sukupuolen vaihdos”.
    Suomen Keskusta
    36
    301
  8. Keskusta osti nyt gallupin

Kun jokin muu puoluekuin kepu on gallupeissa nosteessa, palstan kepulaisilta täällä aina kuullaan sen puolueen siitä mak
    Yhteiskunta
    34
    289
  9. Mitä keskusta aikoo tehdä valtaan päästyään?

Otsikkoni kysymys on hyvin aiheellinen. Tiedämme, että Suomi monen muun maan lailla on suurissa vaikeuksissa. Asioita ym
    Suomen Keskusta
    68
    286
  10. Monenlaisia tapoja viettää vappua

Eilen tv:sta nähtiin, miten varsin suuret joukot marssivat täällä Helsingissä punaliput hulmuten ja miten ”valkolakkiset
    Suomen Keskusta
    25
    281
  11. Miten käy Paavo Väyryselle?

Edellisen avaukseni eilen illalla puoleltani päättäessäni sanoin, että en usko ihan pian tulevan uutta aihetta tänne tul
    Suomen Keskusta
    23
    280
  12. Tarvitseeko kepulaisen todella hävetä puoluettaan?

Heitin tuossa vielä viestiä avaukselleni ”Väyrynen teki hyvän työn Helsingissä” ja mielessäni oli päivänpolitiikastakin
    Suomen Keskusta
    19
    280
  13. Meillä taitaa sittenkin olla vahva hallitus

Hallitusohjelman kokoon saanti oli melkoista venkoilua ja varsinkin rkp:n ja perussuomalaisten kesken oli ristiriitoja.
    Suomen Keskusta
    20
    280
  14. Presidenttiehdokkaiden keskustelusta

Olihan taas presidenttiehdokkaiden vaalikeskustelu. Nyt eilen illalla YLE:llä. Nähdyistä paras se oli, mutta onneksi kui
    Suomen Keskusta
    29
    279
  15. Ei kunniaksi Suomelle

Suomi on Euroopan rasistisin maa, kertoo Being Black in the EU -tutkimus: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/265891-suomi
    Suomen Keskusta
    31
    279
  16. Politiikassa on nyt vilkkaampaa

Edellisen avaukseni 20.10. – siis kaksi viikkoa sitten – tein otsikolla ”Politiikassa on nyt hiljaisempaa”. Samana päivä
    Suomen Keskusta
    14
    275
  17. Seteliselkärankaiset

Veikko Vennamo aikoinaan lanseerasi termin ”seteliselkärankaiset”. Vaikkei muistaisi, miksi ja missä tilanteessa Vennamo
    Suomen Keskusta
    22
    266
  18. Tämän hallituksen saavutukset

Viime sunnuntain Hesarissa on listattu tämän hallituksen tähänastiset saavutukset. Lehtijuttu on siis jo vanha, mutta ku
    Puolueet
    28
    262
  19. Politiikkakin hiljenee jouluun

Korona on jo kauan ollut politiikkaa näkyvämpi aihe mediassa ja varmaan se vielä kauan ykkössijansa pitää. Yhtä ja toist
    Suomen Keskusta
    72
    250
  20. Hallituksen välitodistus

Eilisessä Hesarissa on hallituksen saama välitodistus. Jokaiselle ministerille annetaan kouluarvosana. Arvosanat on anta
    Suomen Keskusta
    99
    245