kapi_
Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.
Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.
Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:
Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!
(Eino Leino)
Ja onhan myös näin:
Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!
(Omar Khaijam)
Aloituksia
383
Kommenttia
6211
Onko kansanedustajan oltava puolueuskollinen?
Vai onko hänen pyrittävä ajamaan äänestäjiensä etua? Äänestäjien edun ainakin Helsingin entinen ylipormestari Raimo Ilas31350Pitäisiköhän minun ottaa oppia Atte Jääskeläisestä
Olen tullut tällä palstalla asemaan, joka on noussut paljon tärkeämmäksi kuin se, mille palsta on tarkoitettu. En ole si29338Iloista itsenäisyyspäivää!
Profiililtani näen, että 14.11. olen viimeksi palstalla käynyt. Mutta palstan nyt avattuani ja sitä selatessani näen, et78337Haavistostako seuraava presidenttimme?
Kun hallituksen muodostamisessa ei ole vielä edistystä tapahtunut, pohditaanpa presidenttiasiaa. Minun kyllä lienee turh87336Urheilumme tarvitsisi maahanmuuttajia
Jo 83-vuotiaaksi eläneenä ja jo v. 1952 Helsingin olympialaisia paikan päällä seuranneena olen saanut kokea hienoja tunt9329Tämän miehen kunniaksi...
Maaherra Kaarlo Pitsinki kuoli sotainvalidien sairaalassa Oulunkylässä 26. elokuuta. Hän oli 91-vuotias, syntynyt Kemis25324Puoluekannatus sukupuolittain
Helsingin Sanomien maaliskuun kuukausiliitteessä on mielenkiintoinen artikkeli, jonka otsikkona on ”Sukupuolen vaihdos”.36301Keskusta osti nyt gallupin
Kun jokin muu puoluekuin kepu on gallupeissa nosteessa, palstan kepulaisilta täällä aina kuullaan sen puolueen siitä mak34289Mitä keskusta aikoo tehdä valtaan päästyään?
Otsikkoni kysymys on hyvin aiheellinen. Tiedämme, että Suomi monen muun maan lailla on suurissa vaikeuksissa. Asioita ym68286Monenlaisia tapoja viettää vappua
Eilen tv:sta nähtiin, miten varsin suuret joukot marssivat täällä Helsingissä punaliput hulmuten ja miten ”valkolakkiset25281Miten käy Paavo Väyryselle?
Edellisen avaukseni eilen illalla puoleltani päättäessäni sanoin, että en usko ihan pian tulevan uutta aihetta tänne tul23280Tarvitseeko kepulaisen todella hävetä puoluettaan?
Heitin tuossa vielä viestiä avaukselleni ”Väyrynen teki hyvän työn Helsingissä” ja mielessäni oli päivänpolitiikastakin19280Meillä taitaa sittenkin olla vahva hallitus
Hallitusohjelman kokoon saanti oli melkoista venkoilua ja varsinkin rkp:n ja perussuomalaisten kesken oli ristiriitoja.20280Presidenttiehdokkaiden keskustelusta
Olihan taas presidenttiehdokkaiden vaalikeskustelu. Nyt eilen illalla YLE:llä. Nähdyistä paras se oli, mutta onneksi kui29279Ei kunniaksi Suomelle
Suomi on Euroopan rasistisin maa, kertoo Being Black in the EU -tutkimus: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/265891-suomi31279Politiikassa on nyt vilkkaampaa
Edellisen avaukseni 20.10. – siis kaksi viikkoa sitten – tein otsikolla ”Politiikassa on nyt hiljaisempaa”. Samana päivä14275Seteliselkärankaiset
Veikko Vennamo aikoinaan lanseerasi termin ”seteliselkärankaiset”. Vaikkei muistaisi, miksi ja missä tilanteessa Vennamo22266Tämän hallituksen saavutukset
Viime sunnuntain Hesarissa on listattu tämän hallituksen tähänastiset saavutukset. Lehtijuttu on siis jo vanha, mutta ku28262Politiikkakin hiljenee jouluun
Korona on jo kauan ollut politiikkaa näkyvämpi aihe mediassa ja varmaan se vielä kauan ykkössijansa pitää. Yhtä ja toist72250Hallituksen välitodistus
Eilisessä Hesarissa on hallituksen saama välitodistus. Jokaiselle ministerille annetaan kouluarvosana. Arvosanat on anta99245