Tietovisa.

Onko noin ?

Montako samaa sanaa tiedät saksan ja suomen kielessä ?
Ainakin yksi löytyy, mutta englannin ja suomen kielissä ei yhtään.

29

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja unkarin

      kielessä ei taida olla yhtään samaa sanaa, vaikka sukulaiskieleksi sanotaankin. Veri on Ver, eli aika lähellä.

    • Käs
      • noinon..

        Ne oli ne ainoat, yhteiset sanat , unkarin ja suomen kielissä.


      • kéz, kéz

        kéz


    • käenpesiä

      Ei ole noin. Englannin ja Suomen kielessä rapakivi, sauna ovat samoja .
      Savonkielessä vielä puatti on engl. boat.
      ;?)

      • onko noin ?

        sauna, hyväksytään, vaikka se ei ole englanta, vaan suomea ja taitaapi olla monissa muissakin kielissä lainasanana.


    • Ainakin

      Auto!

      Taitaa löytyä "samoja" sanoja monissakin kielissä suomeen verraten, mutta voivat merkitä sitten eri asioita.

      • ,..,.,

        Auto on saksalainen sana ja sen ovat toiset ottaneet kieleensä.


      • ,..,., kirjoitti:

        Auto on saksalainen sana ja sen ovat toiset ottaneet kieleensä.

        "Auto" on alunperin kreikkaa.


      • Arvaan, että
        jjeeves kirjoitti:

        "Auto" on alunperin kreikkaa.

        Latinaa ?


      • Otan takaisin
        Arvaan, että kirjoitti:

        Latinaa ?

        Latinaksi Car.


      • Arvaan, että kirjoitti:

        Latinaa ?

        Siis "auto" on alunperin kreikkaa, suomeksi "itse". "Automobiili" on "itse liikkuva"; tuo sanan jälkimmäinen osa tulee latinasta.

        Krapula sen sijaan tulee suoraan latinasta: "crapula".


      • Mersu !
        jjeeves kirjoitti:

        "Auto" on alunperin kreikkaa.

        Ainakin auto on keksitty Saksassa.


      • Otan takaisin kirjoitti:

        Latinaksi Car.

        "Car" on lyhennetty muoto, latinassa sana on "carrus", suomeksi luontevasti "kärry".


      • Mersu ! kirjoitti:

        Ainakin auto on keksitty Saksassa.

        Arvaan että tämä harmiton rupatteluketju lähtee kohta. Tosin tässä ei ole rumia sanoja eikä rikollista sananvaihtoa, mutta ei kuulu palstan aihepiiriin. Voi voi.


      • Noin käy.
        jjeeves kirjoitti:

        Arvaan että tämä harmiton rupatteluketju lähtee kohta. Tosin tässä ei ole rumia sanoja eikä rikollista sananvaihtoa, mutta ei kuulu palstan aihepiiriin. Voi voi.

        Jos "rahvas" löytää keskustelunaiheen, se alkaa jurppia ylläpitoa. Onkohan ylläpito Virossa, kuten Late väitti ?


      • Noin käy. kirjoitti:

        Jos "rahvas" löytää keskustelunaiheen, se alkaa jurppia ylläpitoa. Onkohan ylläpito Virossa, kuten Late väitti ?

        Siinä joutuukin raapimaan rastojaan kun miettii, pitäisikö tämä siirtää auto-osioon, Saksa-sivuille, suomalais-ugrilaisen perinteen sivuille, Sauna-seuran karsinaan, Lappi-laariin vai poistaa kokonaan.

        Sivistysvaltiossa pitäisi kyllä kunnioittaa keskustelukulttuuria eikä tyhjentää klubia heti jos seurue polttaa liianmonta sikaria.


      • Hyväksin poistot
        jjeeves kirjoitti:

        Siinä joutuukin raapimaan rastojaan kun miettii, pitäisikö tämä siirtää auto-osioon, Saksa-sivuille, suomalais-ugrilaisen perinteen sivuille, Sauna-seuran karsinaan, Lappi-laariin vai poistaa kokonaan.

        Sivistysvaltiossa pitäisi kyllä kunnioittaa keskustelukulttuuria eikä tyhjentää klubia heti jos seurue polttaa liianmonta sikaria.

        jos ne ovat pahasti rasistisia, tappouhkauksia, tai loukkaavia valheita julkisuuden henkilöistä. Sellaisia täällä on ollut ja tulee olemaan. Myös huumeiden (esim. Kannabis) mainokset tulisi poistaa, ainakin niin kauan kuin se on Suomen laissa rikollista. Viim. mainittu, lasten ja nuorten vuoksi.


      • En ole eestiläinen
        Hyväksin poistot kirjoitti:

        jos ne ovat pahasti rasistisia, tappouhkauksia, tai loukkaavia valheita julkisuuden henkilöistä. Sellaisia täällä on ollut ja tulee olemaan. Myös huumeiden (esim. Kannabis) mainokset tulisi poistaa, ainakin niin kauan kuin se on Suomen laissa rikollista. Viim. mainittu, lasten ja nuorten vuoksi.

        siis hyväksyn.


    • yber alls

      yks olis, hunsvot, eli hunsvotti suomeksi

      • Hai sie manne !

        Hai = Hai, myös saksaksi.


      • Ka la:
        Hai sie manne ! kirjoitti:

        Hai = Hai, myös saksaksi.

        Harjus= Harjus (ven.)


      • kloonattu

        ei hyväksytä kirosanaa.
        hunsvot=koiranvittu


    • joop

      ss on myös suomeksi ss

      • Lateko ?

        Late SSSS Ry, on saamea ?


    • mitennii ei liity

      Rehn ( Olli ) on saksalainen suku.

      • Ei taida olla ?

        Eiös vaan ruotseja olleet.

        "1700-luvulla Turun rauha rikkoi jopa oman pihapiirin kahteen valtakuntaan. Venäjän puolelle jääneiltä kuivui perinteinen sotilaan ammatti. Ruotsin puolelle jääneet alkoivat sinnitellä taloissaan ja nuoremmat pojat sahamiehinä, sillä ruotusotilaan paikkoja oli 1770-luvulla vain parille suvun nuorelle miehelle. Sotilasnimeksi määrättiin entisen kunniakkaan sotilasnimen Redsvenin sijasta Reen tai Rehn! Maanviljelys ei ole ollut Redsvenien parasta osaamisaluetta. Enemmän kiinnostivat sahamiehen hommat. Enonkosken monissa vesisahoissakin oli turmion alku, kun Savon metsien puu alkoi 1800-luvulla saada taloudellista merkitystä. Suvun isännät antoivat huiputtaa tilansa vieraisiin käsiin ja yhtiöille ymmärtämättä metsien arvoa ja hypoteekkilainojen vaarallisuutta." Lainaus.


      • on sitä
        Ei taida olla ? kirjoitti:

        Eiös vaan ruotseja olleet.

        "1700-luvulla Turun rauha rikkoi jopa oman pihapiirin kahteen valtakuntaan. Venäjän puolelle jääneiltä kuivui perinteinen sotilaan ammatti. Ruotsin puolelle jääneet alkoivat sinnitellä taloissaan ja nuoremmat pojat sahamiehinä, sillä ruotusotilaan paikkoja oli 1770-luvulla vain parille suvun nuorelle miehelle. Sotilasnimeksi määrättiin entisen kunniakkaan sotilasnimen Redsvenin sijasta Reen tai Rehn! Maanviljelys ei ole ollut Redsvenien parasta osaamisaluetta. Enemmän kiinnostivat sahamiehen hommat. Enonkosken monissa vesisahoissakin oli turmion alku, kun Savon metsien puu alkoi 1800-luvulla saada taloudellista merkitystä. Suvun isännät antoivat huiputtaa tilansa vieraisiin käsiin ja yhtiöille ymmärtämättä metsien arvoa ja hypoteekkilainojen vaarallisuutta." Lainaus.

        On sitä Rehnin sukua saksassakin ollut kauan, 1660 luvulta asti ainakin.

        http://de.geneanet.org/abstammung/de/rehn.html


    • käenpesiä

      Pimppi on myös englanniksi sama vehje!
      Ja sittu myös on samaa tavaraa englannissa ja Savossa. OK?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      16
      572
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      40
      428
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe