Tunnen itseni ulkosuomalaiseksi, vaikka suomessa asunkin

Anna was here

Tämä on se tunne, joka itselläni on - en tosin tiedä, montako kohtalontoveria minulla on, ja juuri heistä tahdonkin lukea. Ei ole kyse siitä, ettenkö pitäisi Suomesta, vaan lähinnä siitä, että olen vetänyt niin monia kulttuurisia vaikutteita muualta.

Tämä johtunee kahdesta asiasta. Ensinnäkin, vietän runsaasti aikaa netissä enkä katso TV:tä, säännöllisesti ainakaan. Siksi käytänkin englantia päivittäin, suunnilleen yhtä paljon kuin suomen kieltä. Kielitaito avartaa, ja se auttaa näkemään asiat muiden vinkkelistä erinomaisesti. Sanotaanko nyt vaikka, että muiden kuva Suomesta ei ole läheskään niin negatiivinen kuin suomalaisten kuva itsestään, ja sekös rohkaisee.

Sen lisäksi ostan paljon tavaraa ja softaa netistä, useimmiten ulkomaisilta sivustoilta. Opiskelen myös englanniksi, suurelta osin.

Toiseksi, olen lentänyt paljon muualle Eurooppaan, sillä minulla on siellä sukua - siis niitä aitoja ulkosuomalaisia, ja puoliksi suomalaisia. Heidän näkökulmansa on siis tarttunut myös minuun.

Silti en muuttaisi Suomesta pois. En vielä ainakaan, enkä tekisi sitä inhosta.

234

3121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, ja tämän nimen rekisteröin sitten itselleni.

      • lopki87

        mitä sitten?


      • iem

        Olet ilmeisesti yhtä viksu, kuin eräs suomen huippu-uimari, joka osti lapsen synnyttyä englannin sanakirjan ja aikoi puhua lapselle vain englantia. Ei tainnut onnistua, niinkuin kuvitteli.


      • raakkuna1
        lopki87 kirjoitti:

        mitä sitten?

        Kerrot että vietät paljonkin aikaa netissä, ja olet kerännyt itseesi monia kulttuurisia vaikutteita. Niin tuollainen on mielestäni hyvinkin viisasta, sillä ihminen luo ja rakentaa itseään kaiken aikaa maailmassa. Ja saattaahan se olla että suomessa olevan elinympäristön ihmiset ovat sellaisia että heidän kaltaisiin ei halua samaistua, eikä kasvaa samankaltaiseksi lainkaan.

        Sanot silti ettet muuttaisi Suomesta pois, et vielä ainakaan. Niin haluan lausua oman mielipiteeni, että suomessa on paljon hyvääkin, mutta meidän on luotava Suomi erilaiseksi kuin se on tänään. Ja osattava olla oikealla tavalla kansainvälisessä suhteessa muihin kansoihin. Uusi sukupolvi nousee, ja on luotava aidot suomalaiset rehellisyyden ihanteet, jollaisia suomalaiset on olleet parhaimmillaan ennenkin. Joop. Tulehan keskustelemaan "Maailman menoa" palstalle.


      • kansalainen ja
        raakkuna1 kirjoitti:

        Kerrot että vietät paljonkin aikaa netissä, ja olet kerännyt itseesi monia kulttuurisia vaikutteita. Niin tuollainen on mielestäni hyvinkin viisasta, sillä ihminen luo ja rakentaa itseään kaiken aikaa maailmassa. Ja saattaahan se olla että suomessa olevan elinympäristön ihmiset ovat sellaisia että heidän kaltaisiin ei halua samaistua, eikä kasvaa samankaltaiseksi lainkaan.

        Sanot silti ettet muuttaisi Suomesta pois, et vielä ainakaan. Niin haluan lausua oman mielipiteeni, että suomessa on paljon hyvääkin, mutta meidän on luotava Suomi erilaiseksi kuin se on tänään. Ja osattava olla oikealla tavalla kansainvälisessä suhteessa muihin kansoihin. Uusi sukupolvi nousee, ja on luotava aidot suomalaiset rehellisyyden ihanteet, jollaisia suomalaiset on olleet parhaimmillaan ennenkin. Joop. Tulehan keskustelemaan "Maailman menoa" palstalle.

        Mikä uusi sukupolvi nousee. Sukupolvihan nousee koko ajan ja uudistuu. Suomihan on ollut kansainvälinen ennenkin. Milloin Ruotsin vallan alla milloin Venäjän vallan alla. Silloinhan on ihmiset opiskelleet ranskaa, englantia jne. Ainakin aatelisto. Ja kaikki ns. paremmat ihmiset osasivat ratsastaa, ommella ristipistoja, matkustaa hevosvaunuilla, heiluttaa päivänvarjoa ranskalaisittan, juoda teetä kupista kauniisti. puhua ranskaa, latinaa jne. Ja opiskelemaan lähdettiin ulkomaille.

        Suomea ei tarvi luoda mitenkään erilaiseksi. Maa ja sen kansalaiset ovat kunkin aikakauden tuotteita ja muovautuvat sen mukaan.


      • siirtosuomalainen 58
        kansalainen ja kirjoitti:

        Mikä uusi sukupolvi nousee. Sukupolvihan nousee koko ajan ja uudistuu. Suomihan on ollut kansainvälinen ennenkin. Milloin Ruotsin vallan alla milloin Venäjän vallan alla. Silloinhan on ihmiset opiskelleet ranskaa, englantia jne. Ainakin aatelisto. Ja kaikki ns. paremmat ihmiset osasivat ratsastaa, ommella ristipistoja, matkustaa hevosvaunuilla, heiluttaa päivänvarjoa ranskalaisittan, juoda teetä kupista kauniisti. puhua ranskaa, latinaa jne. Ja opiskelemaan lähdettiin ulkomaille.

        Suomea ei tarvi luoda mitenkään erilaiseksi. Maa ja sen kansalaiset ovat kunkin aikakauden tuotteita ja muovautuvat sen mukaan.

        Kun suomalainen oppii englantia tai jotakin muita kieliä, siitä tulee jotenkin "snobi" Luulee olevansa enemmän kuin on. Joka tapauksessa olit missäpöin maailmaa tahansa, puhuit sitten suomen lisäksi kahtakymmentä muuta kieltä, niin olet suomalainen ja pysyt suomalaisena, syntymäsi perusteella.. Jep.


      • herraasiallinen
        siirtosuomalainen 58 kirjoitti:

        Kun suomalainen oppii englantia tai jotakin muita kieliä, siitä tulee jotenkin "snobi" Luulee olevansa enemmän kuin on. Joka tapauksessa olit missäpöin maailmaa tahansa, puhuit sitten suomen lisäksi kahtakymmentä muuta kieltä, niin olet suomalainen ja pysyt suomalaisena, syntymäsi perusteella.. Jep.

        Olen aina asunut Suomessa. Olen 100% suomalainen. Mutta en _tunne_ kuuluvani Suomeen. Ahdasmielisyys ja negatiivisuus ei ole osa minua. Lisäksi sosialistinen verotus ja asenne on täyttä paskaa

        Ja huononpaan suuntaan ollaan menossa!


      • yjnyfjjb
        herraasiallinen kirjoitti:

        Olen aina asunut Suomessa. Olen 100% suomalainen. Mutta en _tunne_ kuuluvani Suomeen. Ahdasmielisyys ja negatiivisuus ei ole osa minua. Lisäksi sosialistinen verotus ja asenne on täyttä paskaa

        Ja huononpaan suuntaan ollaan menossa!

        Sallivampia maita kuin Suomi voi olla pari. Verotuksella maksetaan terveydenhuolto ja sosiaalitoimi kaikille. Nämä asiat eivät siis sinulle kelpaa. Muuta pois.


      • Jarmilaine
        yjnyfjjb kirjoitti:

        Sallivampia maita kuin Suomi voi olla pari. Verotuksella maksetaan terveydenhuolto ja sosiaalitoimi kaikille. Nämä asiat eivät siis sinulle kelpaa. Muuta pois.

        Pakko kommentoida :-)

        Suomen terveydenhuolto on luvattoman kehno verrattuna moneen muuhun maahan jossa olen asutellut (ruotsi,tanska, saksa eritoten). Suomalaisille on todellakin aivopesty ajatus että meillä on jotenkin toimiva systeemi ja että verorahoilla saadaan muita laadukkaampaa turvaa... väärin.
        Tutustukaa ihmiset hyvät miten euroopan muissa maissa asia on hoidettu, saksa on loistava esimerkki miten 70miljoonaa ihmistä on yksityisen lääkäriasemaverkoston palveltavana ja jonottaa ei tarvitse (vrt hoitotakuu suomessa)

        On suomessa kivojakin asioita : luontoa piisaa jos tykkää tasaisesta ja järvistä.

        Muuten voisin summata suomen sijoittumisen euroopan kartalla näin:
        -törkeän kallis vrt muu maailma (ja jos tämän mainitsee on isänmaallista puolustaa tätä hintatasoa),
        -aika kärkäs kansa jolla on vaikea keskustella sivistyneesti, varsinkin netissä, -keskimäärin töykeää ja muut huonosti huomioivaa käytöstä vrt keskieurooppa ja ruotsi,
        -huonolla itsetunnolla varustettu kansa jonka on joka käänteessä kysyttävä itseltään ja toisilta "mitähän meistä ajatellaan?".
        -edellistä kommenttia seuraten: Suomea pidetään kaukaisena "saarena" euroopassa jonne pääseen lentämällä, aika vähän jos koskaan puheenaiheena. Juro ja viinaan menevä kansakunta jonka positiivinen puoli on luotettavuus ja huonon ulosannin seurauksena ei "hölöttäjän" maineessa.


      • auvoalaauvo
        siirtosuomalainen 58 kirjoitti:

        Kun suomalainen oppii englantia tai jotakin muita kieliä, siitä tulee jotenkin "snobi" Luulee olevansa enemmän kuin on. Joka tapauksessa olit missäpöin maailmaa tahansa, puhuit sitten suomen lisäksi kahtakymmentä muuta kieltä, niin olet suomalainen ja pysyt suomalaisena, syntymäsi perusteella.. Jep.

        Uskallan väittää, että tällä kymmenluvulla lähes 100% alle 20-vuotiaista osaa jollain tavalla englantia, niin hyvä "kuolutusaste" täälä nykyään on. Uskallan väittää myös että suurin osa heistä ei tunne omaavansa edes mitään ihmeellistä snobitaitoa.Ja jos ne on lusmuja koulussa englanti tunkeutuu niihin viimeistään ,netin, elokuvien muun elämän alan kautta.

        Maailma on nyt vähän muuttunut siitä 70-luvusta ku hieroit auton peilejä puhtaaks Volvolla. Ja tottakai ihminen pysyy ihmisenä ei se koiraksikaan muutu..


      • Kommentoinpa minäkin
        Jarmilaine kirjoitti:

        Pakko kommentoida :-)

        Suomen terveydenhuolto on luvattoman kehno verrattuna moneen muuhun maahan jossa olen asutellut (ruotsi,tanska, saksa eritoten). Suomalaisille on todellakin aivopesty ajatus että meillä on jotenkin toimiva systeemi ja että verorahoilla saadaan muita laadukkaampaa turvaa... väärin.
        Tutustukaa ihmiset hyvät miten euroopan muissa maissa asia on hoidettu, saksa on loistava esimerkki miten 70miljoonaa ihmistä on yksityisen lääkäriasemaverkoston palveltavana ja jonottaa ei tarvitse (vrt hoitotakuu suomessa)

        On suomessa kivojakin asioita : luontoa piisaa jos tykkää tasaisesta ja järvistä.

        Muuten voisin summata suomen sijoittumisen euroopan kartalla näin:
        -törkeän kallis vrt muu maailma (ja jos tämän mainitsee on isänmaallista puolustaa tätä hintatasoa),
        -aika kärkäs kansa jolla on vaikea keskustella sivistyneesti, varsinkin netissä, -keskimäärin töykeää ja muut huonosti huomioivaa käytöstä vrt keskieurooppa ja ruotsi,
        -huonolla itsetunnolla varustettu kansa jonka on joka käänteessä kysyttävä itseltään ja toisilta "mitähän meistä ajatellaan?".
        -edellistä kommenttia seuraten: Suomea pidetään kaukaisena "saarena" euroopassa jonne pääseen lentämällä, aika vähän jos koskaan puheenaiheena. Juro ja viinaan menevä kansakunta jonka positiivinen puoli on luotettavuus ja huonon ulosannin seurauksena ei "hölöttäjän" maineessa.

        Kirjoituksesi on kaikin puolin fiksu. Erityisesti haluaisin alleviivata nettikeskustelun töykeyttä. Mietin viimeksi tänään, voiko muualla olla yhtä pisteliästä nettikeskustelua kuin Suomessa. Kasvokkain kohdatessamme kun kykenemme toisinaan ystävällisyyteenkin. :)

        Sen sijaan rajut yleistyksesi ovat minusta takapajuisia. Esim. kansallinen huono itsetunto oli ajankohtainen aihe ehkä 20-30 vuotta sitten. Nykysuomalainen on yhä ylpeämpi itsestään ja kansastaan. Huomaan tämän paitsi muiden puheista, tunnen muutoksen myös itsessäni.

        Globaalia näkemystä "millaisena Suomea pidetään muualla" on myös kenenkään yksityisen henkilön mahdoton luoda. Muiden käsitykset meistä riippuvat hirveästi siitä, keneltä kysytään ja MISSÄ.


      • erkkiesimerkki3
        yjnyfjjb kirjoitti:

        Sallivampia maita kuin Suomi voi olla pari. Verotuksella maksetaan terveydenhuolto ja sosiaalitoimi kaikille. Nämä asiat eivät siis sinulle kelpaa. Muuta pois.

        Ei pidä paikkaansa, lue ja matkaile niin tietäisit enemmän.


      • Anteeksi kuinka?
        erkkiesimerkki3 kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, lue ja matkaile niin tietäisit enemmän.

        Mikä ei pidä paikkaansa?


      • ANgela809
        herraasiallinen kirjoitti:

        Olen aina asunut Suomessa. Olen 100% suomalainen. Mutta en _tunne_ kuuluvani Suomeen. Ahdasmielisyys ja negatiivisuus ei ole osa minua. Lisäksi sosialistinen verotus ja asenne on täyttä paskaa

        Ja huononpaan suuntaan ollaan menossa!

        Minäkin olen ulospäinsuuntautunut iloinen ja nauravainen nainen kansaivälisen yrityksen palveluksessa. Ulkomaan työkomennuksilla saan kommentteja etten ole kovin suomalaisen oloinen. Se jotenkin vaivaa, koska olen tietääkseni ainakin neljännessä-viidennessä polvessa umpisuomalainen. Miksei suomalainen voi olla avoin ja ystävällinen? Asia on helppo opetella, synkkyys ei ole geeneissä. Meitä on moneksi.

        Olen ajatellut elää ja "vaikuttaa" täällä kotimaassani. Ehkä saamme jotain positiivista aikaiseksi pitkällä aikavälillä :-)


      • NÄKEMIIN__
        Jarmilaine kirjoitti:

        Pakko kommentoida :-)

        Suomen terveydenhuolto on luvattoman kehno verrattuna moneen muuhun maahan jossa olen asutellut (ruotsi,tanska, saksa eritoten). Suomalaisille on todellakin aivopesty ajatus että meillä on jotenkin toimiva systeemi ja että verorahoilla saadaan muita laadukkaampaa turvaa... väärin.
        Tutustukaa ihmiset hyvät miten euroopan muissa maissa asia on hoidettu, saksa on loistava esimerkki miten 70miljoonaa ihmistä on yksityisen lääkäriasemaverkoston palveltavana ja jonottaa ei tarvitse (vrt hoitotakuu suomessa)

        On suomessa kivojakin asioita : luontoa piisaa jos tykkää tasaisesta ja järvistä.

        Muuten voisin summata suomen sijoittumisen euroopan kartalla näin:
        -törkeän kallis vrt muu maailma (ja jos tämän mainitsee on isänmaallista puolustaa tätä hintatasoa),
        -aika kärkäs kansa jolla on vaikea keskustella sivistyneesti, varsinkin netissä, -keskimäärin töykeää ja muut huonosti huomioivaa käytöstä vrt keskieurooppa ja ruotsi,
        -huonolla itsetunnolla varustettu kansa jonka on joka käänteessä kysyttävä itseltään ja toisilta "mitähän meistä ajatellaan?".
        -edellistä kommenttia seuraten: Suomea pidetään kaukaisena "saarena" euroopassa jonne pääseen lentämällä, aika vähän jos koskaan puheenaiheena. Juro ja viinaan menevä kansakunta jonka positiivinen puoli on luotettavuus ja huonon ulosannin seurauksena ei "hölöttäjän" maineessa.

        EI tule ikävä.


      • Eräs, jolla myös kok
        Jarmilaine kirjoitti:

        Pakko kommentoida :-)

        Suomen terveydenhuolto on luvattoman kehno verrattuna moneen muuhun maahan jossa olen asutellut (ruotsi,tanska, saksa eritoten). Suomalaisille on todellakin aivopesty ajatus että meillä on jotenkin toimiva systeemi ja että verorahoilla saadaan muita laadukkaampaa turvaa... väärin.
        Tutustukaa ihmiset hyvät miten euroopan muissa maissa asia on hoidettu, saksa on loistava esimerkki miten 70miljoonaa ihmistä on yksityisen lääkäriasemaverkoston palveltavana ja jonottaa ei tarvitse (vrt hoitotakuu suomessa)

        On suomessa kivojakin asioita : luontoa piisaa jos tykkää tasaisesta ja järvistä.

        Muuten voisin summata suomen sijoittumisen euroopan kartalla näin:
        -törkeän kallis vrt muu maailma (ja jos tämän mainitsee on isänmaallista puolustaa tätä hintatasoa),
        -aika kärkäs kansa jolla on vaikea keskustella sivistyneesti, varsinkin netissä, -keskimäärin töykeää ja muut huonosti huomioivaa käytöstä vrt keskieurooppa ja ruotsi,
        -huonolla itsetunnolla varustettu kansa jonka on joka käänteessä kysyttävä itseltään ja toisilta "mitähän meistä ajatellaan?".
        -edellistä kommenttia seuraten: Suomea pidetään kaukaisena "saarena" euroopassa jonne pääseen lentämällä, aika vähän jos koskaan puheenaiheena. Juro ja viinaan menevä kansakunta jonka positiivinen puoli on luotettavuus ja huonon ulosannin seurauksena ei "hölöttäjän" maineessa.

        Hyvä Jarmilaine! Juuri näin on.....suurin osa suomalaisista ovat sivistymättömiä juntteja !!!


      • höpsis.
        herraasiallinen kirjoitti:

        Olen aina asunut Suomessa. Olen 100% suomalainen. Mutta en _tunne_ kuuluvani Suomeen. Ahdasmielisyys ja negatiivisuus ei ole osa minua. Lisäksi sosialistinen verotus ja asenne on täyttä paskaa

        Ja huononpaan suuntaan ollaan menossa!

        viestisi on täynnä ahdasmielisyyttä ja negatiivisuutta, jopa siinä määrin että sitä on sensuroitu.


      • ...
        Kommentoinpa minäkin kirjoitti:

        Kirjoituksesi on kaikin puolin fiksu. Erityisesti haluaisin alleviivata nettikeskustelun töykeyttä. Mietin viimeksi tänään, voiko muualla olla yhtä pisteliästä nettikeskustelua kuin Suomessa. Kasvokkain kohdatessamme kun kykenemme toisinaan ystävällisyyteenkin. :)

        Sen sijaan rajut yleistyksesi ovat minusta takapajuisia. Esim. kansallinen huono itsetunto oli ajankohtainen aihe ehkä 20-30 vuotta sitten. Nykysuomalainen on yhä ylpeämpi itsestään ja kansastaan. Huomaan tämän paitsi muiden puheista, tunnen muutoksen myös itsessäni.

        Globaalia näkemystä "millaisena Suomea pidetään muualla" on myös kenenkään yksityisen henkilön mahdoton luoda. Muiden käsitykset meistä riippuvat hirveästi siitä, keneltä kysytään ja MISSÄ.

        Minusta raju yleistys on suomalaisten luotettavuus. Ehkä varastelua tapahtuu vähemmän kuin monessa muussa maassa, mutta se siitä.


      • Tuksun teksti ?
        NÄKEMIIN__ kirjoitti:

        EI tule ikävä.

        Onko tuo Jossu Tukiaisen kirjoittama ? Yhtä typerältä vaikuttaa.


      • OikeAltaPuolelta
        siirtosuomalainen 58 kirjoitti:

        Kun suomalainen oppii englantia tai jotakin muita kieliä, siitä tulee jotenkin "snobi" Luulee olevansa enemmän kuin on. Joka tapauksessa olit missäpöin maailmaa tahansa, puhuit sitten suomen lisäksi kahtakymmentä muuta kieltä, niin olet suomalainen ja pysyt suomalaisena, syntymäsi perusteella.. Jep.

        Minä mettäläinen"en puhu mitään kieliä,olen havainnut suomalaisten "sivistyneen" ja raitsikasta poistutaan VASEMMALTA PUOLELTA.Onko tuo jo jotakin sivistyksen alkeita?(samoin tultais sisäänki).Raivostaa minua?.Anteeksi suono kirjoituskieli


      • Kyllästynyt asukas
        siirtosuomalainen 58 kirjoitti:

        Kun suomalainen oppii englantia tai jotakin muita kieliä, siitä tulee jotenkin "snobi" Luulee olevansa enemmän kuin on. Joka tapauksessa olit missäpöin maailmaa tahansa, puhuit sitten suomen lisäksi kahtakymmentä muuta kieltä, niin olet suomalainen ja pysyt suomalaisena, syntymäsi perusteella.. Jep.

        Pöh,ne alle viiskymppiset lähiökasvatit ja syrjäkyläläiset,jotka vähiten hallitsevat mitään kieliä kuvittelevat olevansa jotain parempaa kuin muualta tulleet,koskien myös omaa lähiötä!Asun Turun Runosmäessä ja täällä on mm. Varsinais-Suomen Perussuomalaisten piiritoimisto...jonkin verran skinejä ja piilorasismia.Myöskään alueen ulkopuolelta muuttanut turkulainen ei ketään täällä opi tuntemaan...


    • totuuden torvi

      Jaahas, taas yksi ainutkertainen lumihiutale avautuu omasta ihmeellisyydestään. Lienee siis tarpeen tehdä muutama juttu selväksi.

      1) Osaat englantia ja roikut netissä tuntikausia. Niin osaa ja tekee 11-vuotias poikanikin ja kaikki hänen kaverinsa. Ei mitään erikoista.

      2) Keskiverto-ulkomaalaisille Suomi on jotakuinkin yhtä kiinnostava paikka kuin Ylöjärvi keskiverto-helsinkiläiselle. Hyvällä onnella tietävät Suomesta Mika Häkkisen. Ei siis kannata sekoittaa kohteliaisuutta mielenkiintoon tai positiivisiin mielikuviin.

      3) Ostat tavaraa ulkomaisista nettikaupoista. Niin tekevät yli 70-vuotiaat vanhempanikin. Ei todellakaan mitään erikoista.

      4) Olet lentänyt muualle Eurooppaan. Keihäsmatkat lennätti suomalaista rahvasta Eurooppaan jo lähes puoli vuosisataa sitten. Ei mitään erikoista.

      5) Sinulla on sukulaisia ulkomailla. Niin on valtaosalla suomalaisista, monilla lähti sukulaisia Amerikkaan asti jo 1800-luvulla. Ei todellakaan mitään erikoista.

      Olet siis ihan niin kuin kaikki muutkin.

      • (kirjoitin nuo kaksi viestiä yhteen)

        En väittänytkään olevani mikään lumihiutale, vai väitinkö? Ja halusinkin tietää muista kaltaisistani. Ei tarvitse ryhtyä sarkastiseksi sen tähden. Ja eivätkö kaikki kuitenkin ole lumihiutaleita, myös kaksoset? Ei meillä ole yhtä ainoaa kollektiivista mieltä, emmekä me ole jotakin ohjelmoituja robotteja.

        Yksi mitä en suomalaisuudessa pidä, on pahimman olettaminen heti kärkeen, vaikka syytä ei olisikaan. Se jos mikä ei ole hyvä ensivaikutelma.


      • Pro Patria
        elvealin kirjoitti:

        (kirjoitin nuo kaksi viestiä yhteen)

        En väittänytkään olevani mikään lumihiutale, vai väitinkö? Ja halusinkin tietää muista kaltaisistani. Ei tarvitse ryhtyä sarkastiseksi sen tähden. Ja eivätkö kaikki kuitenkin ole lumihiutaleita, myös kaksoset? Ei meillä ole yhtä ainoaa kollektiivista mieltä, emmekä me ole jotakin ohjelmoituja robotteja.

        Yksi mitä en suomalaisuudessa pidä, on pahimman olettaminen heti kärkeen, vaikka syytä ei olisikaan. Se jos mikä ei ole hyvä ensivaikutelma.

        Hitler ja Göbbels vai Siitoin ja Arje? Tosisuomalainen kunnioittaa kotimaista vaihtoehtoa!


      • Pro Patria kirjoitti:

        Hitler ja Göbbels vai Siitoin ja Arje? Tosisuomalainen kunnioittaa kotimaista vaihtoehtoa!

        Minua ei kiinnosta politiikka, tai rasismi.


      • ei suomalainen

        minä en koe itseäni suomalaiseksi,vaikka joudun tai saan olla harrastuksissa suomalaisten kanssa.1500 luvulla isovanhempani tulivat ihan jostain muualta.ja suomi on ollut niin vähän aikaa itsenäinen valtio,että koen edelleen olevani toisen valtion ihminen.kun menee naapurivaltiossa käymään tuntuu kuin olisi kotona.ei siinä netit vaikuta olotilaan.kun tuntuu niin tuntuu ettei ole suomalainen,ei sille voi mitään jos asiat on niin.koko suomen väestö on jostain muualta tänne tullut asuttamaan suomeniemeä,ja sitten saanut itsenäisyyden.eli eivät ole oikeita suomalaisia kuin nimi vain suomalainen


      • venäläiset

        oikeita suomalaisia ei ole.itänaapurista on tulleet 99.9 prosenttisesti,ja siperiassa asti sukulaisia suomalaisilla.että se niistä suhnista.kaikilla on sukulaisia venäjällä kun sukuselvitys tehdään.nyt vouhkaavat että suomalaisia.suomi sai itsenäisyyden vasta 1918.sitä ennen kaikki oli venäläisiä.suomi on itsenäinen valtio mutta asukit onkin hups venäläisiä joille on annettu suomen kansalaisuus.passissa lukee vain asuinmaa suomi.


      • khih
        venäläiset kirjoitti:

        oikeita suomalaisia ei ole.itänaapurista on tulleet 99.9 prosenttisesti,ja siperiassa asti sukulaisia suomalaisilla.että se niistä suhnista.kaikilla on sukulaisia venäjällä kun sukuselvitys tehdään.nyt vouhkaavat että suomalaisia.suomi sai itsenäisyyden vasta 1918.sitä ennen kaikki oli venäläisiä.suomi on itsenäinen valtio mutta asukit onkin hups venäläisiä joille on annettu suomen kansalaisuus.passissa lukee vain asuinmaa suomi.

        itesnäisyys 1918. hihihi.


      • ex venäläinen

        joo ja suomeniemen toiseksi,puhutuin kieli onkin venäjä.suomeniemellä asuvat onkin entisiä venäläisiä,mitkä jäi rajan taa 1918.että se siitä suomalaisuudesta.jokaisen sukulaiset itänaapurissa.aina siperiaa myöten.siis entisiä venäläisiä koko sakki.ja joku luulee muuksi on harhateillä


      • soolemii
        venäläiset kirjoitti:

        oikeita suomalaisia ei ole.itänaapurista on tulleet 99.9 prosenttisesti,ja siperiassa asti sukulaisia suomalaisilla.että se niistä suhnista.kaikilla on sukulaisia venäjällä kun sukuselvitys tehdään.nyt vouhkaavat että suomalaisia.suomi sai itsenäisyyden vasta 1918.sitä ennen kaikki oli venäläisiä.suomi on itsenäinen valtio mutta asukit onkin hups venäläisiä joille on annettu suomen kansalaisuus.passissa lukee vain asuinmaa suomi.

        Suomi itsenäistyi vuonna 1917 joulukuun 6. Opetelkaa ensin Suomen historia ja vasta sitten tulkaa sivuille väittelemään Suomen historiasta ja suomalaisten sukujuurista!


      • Kai Günther
        ex venäläinen kirjoitti:

        joo ja suomeniemen toiseksi,puhutuin kieli onkin venäjä.suomeniemellä asuvat onkin entisiä venäläisiä,mitkä jäi rajan taa 1918.että se siitä suomalaisuudesta.jokaisen sukulaiset itänaapurissa.aina siperiaa myöten.siis entisiä venäläisiä koko sakki.ja joku luulee muuksi on harhateillä

        'Entisiä venäläisiä koko sakki'.
        Et voisi pahemmin olla itse metsässä. Viimeisen parinsadan vuoden aikana on tullut väkeä Itämeren maista, Englannista, Norjasta, Saksasta ym.ym. Jos katsotaan hiukan pidemmälle niin meillä on kansatieteen nykytutkimuksen ugrilaisen maaahanmuuttohaaran lisäksi myös indoeurooppalainen haara.

        Yleensäkin käsitys siitä että on jotain '100% -suomalaisuutta' kumpuaa täydellisestä tietämättömyydestä ja epävarmuudesta. Jokaisella on omat erilaaiset ja erityiset sukujuurensa. Terve ilmiö olisi että selvitetään niitä ja ollaan niistä ylpeitä.


      • pasiiba vot harasoo
        soolemii kirjoitti:

        Suomi itsenäistyi vuonna 1917 joulukuun 6. Opetelkaa ensin Suomen historia ja vasta sitten tulkaa sivuille väittelemään Suomen historiasta ja suomalaisten sukujuurista!

        kyllä kaikki on venäläistä sukua sieltä kaikkien isoisät tuli tänne asumaan.sitten kun päästiin venäjän vallan alta pois .kaikkien venäläisten passiin tuli asuinmaa kirjoitus suomi.mutta olemme kaikki peri venäläisiä.suomen toiseksi eniten puhuttu kieli.


      • Mä en kestä!
        venäläiset kirjoitti:

        oikeita suomalaisia ei ole.itänaapurista on tulleet 99.9 prosenttisesti,ja siperiassa asti sukulaisia suomalaisilla.että se niistä suhnista.kaikilla on sukulaisia venäjällä kun sukuselvitys tehdään.nyt vouhkaavat että suomalaisia.suomi sai itsenäisyyden vasta 1918.sitä ennen kaikki oli venäläisiä.suomi on itsenäinen valtio mutta asukit onkin hups venäläisiä joille on annettu suomen kansalaisuus.passissa lukee vain asuinmaa suomi.

        Jätit sentään mainitsematta, että geenistömme on perua mongoleilta. :)

        Ennen kuin jatkat vuosikymmenien takaisten ja jo aika päivää pölyttyneiden käsitystesi jakoa, päivitä ihmeessä tietosi! Yksinkertaistan karkeasti. Uusimman tutkimustiedon mukaan itäsuomalaisten geeniperimä on Itä-Euroopasta, Länsi-Suomi puolestaan asutettiin lännestä. Lappi ja eräät muut yksittäiset alueet ovat vielä erityistapauksina rokkaa rikastamassa.

        Emme ole siis alunperinkään geeniemme puolesta mikään yhtenäinen ryhmä. Nykyajasta puhumattakaan, kun yhden ja toisen geeniperimä on hyvin, hyvin monen kansallisuuden yhdistymä.


      • arhippi
        ei suomalainen kirjoitti:

        minä en koe itseäni suomalaiseksi,vaikka joudun tai saan olla harrastuksissa suomalaisten kanssa.1500 luvulla isovanhempani tulivat ihan jostain muualta.ja suomi on ollut niin vähän aikaa itsenäinen valtio,että koen edelleen olevani toisen valtion ihminen.kun menee naapurivaltiossa käymään tuntuu kuin olisi kotona.ei siinä netit vaikuta olotilaan.kun tuntuu niin tuntuu ettei ole suomalainen,ei sille voi mitään jos asiat on niin.koko suomen väestö on jostain muualta tänne tullut asuttamaan suomeniemeä,ja sitten saanut itsenäisyyden.eli eivät ole oikeita suomalaisia kuin nimi vain suomalainen

        En koe itseäni suomalaiseksi, sillä tulivathan isovanhempani suomeen 1500-luvulla... Voi juma... Ovatko isovanhempasi muuten vielä elossa?


      • oisuomisynnyinmaa...
        soolemii kirjoitti:

        Suomi itsenäistyi vuonna 1917 joulukuun 6. Opetelkaa ensin Suomen historia ja vasta sitten tulkaa sivuille väittelemään Suomen historiasta ja suomalaisten sukujuurista!

        Suomen itsenäisyysjulistus taisi tulla silloin, mutta naapurimaatkin tunnustivat Suomen vasta vuoden 1918 puolella. Venäläisiä oltiin ja Ruotsin alusmaa satoja vuosia sitä ennen.
        Sotien jälkeen tuli YYA-sopimus eli venäläisyys jatkui, myöhemmin EU eli itsenäisyys on aika suhteellinen käsite Suomessa.


      • oisuomisynnyinmaa...
        Kai Günther kirjoitti:

        'Entisiä venäläisiä koko sakki'.
        Et voisi pahemmin olla itse metsässä. Viimeisen parinsadan vuoden aikana on tullut väkeä Itämeren maista, Englannista, Norjasta, Saksasta ym.ym. Jos katsotaan hiukan pidemmälle niin meillä on kansatieteen nykytutkimuksen ugrilaisen maaahanmuuttohaaran lisäksi myös indoeurooppalainen haara.

        Yleensäkin käsitys siitä että on jotain '100% -suomalaisuutta' kumpuaa täydellisestä tietämättömyydestä ja epävarmuudesta. Jokaisella on omat erilaaiset ja erityiset sukujuurensa. Terve ilmiö olisi että selvitetään niitä ja ollaan niistä ylpeitä.

        Olen tehnyt sukututkimusta. Äidin isän puolelta juureni ovat aika vahvasti Varsinais-Suomessa,Turun ympäristössä. Äidiäidin suku taas asusteli satoja vuosia Etelä-Hämeessä. Isän puoleinen suku löytyy 1500-luvulle asti Pohjois-Hämeestä lähes samalta paikkakunnalta. Melko sukurutsaista sakkia ovat olleet, aina naitu naapurista, mutta siis kantasuomalaisia. Tämä kirkonkirjojen mukaan, varmasti esiäidit kävivät vieraissakin hakemassa uusia geenejä sukuun...
        Sitä aikaa en tiedä minä, eikä kukaan muukaan.


      • ei suomalainen
        arhippi kirjoitti:

        En koe itseäni suomalaiseksi, sillä tulivathan isovanhempani suomeen 1500-luvulla... Voi juma... Ovatko isovanhempasi muuten vielä elossa?

        Ei; siis koen olevani venäläinen, koska esi-isäni tulivat Suomeen Venäjältä 1500-luvulla. Olen sydämeltäni venäläinen ja niin on koko sukumme, vaikka Suomessa asumme ja olemme kauan asuneetkin, 1500-luvulta lähtien. Katsomme kymmenen uutisten sijaan venäläisiä uutisia ja jääkiekossa hurraamme venäjälle. Juon mieluummin venäläistä vodkaa kuin koskenkorvaa ja pidän enemmän kaviaarista kuin muikun mädistä.

        Olen siis venäläinen suomalaisen ruumiissa, geenit tosin pitkälti venäläisiä.


      • Eieu
        soolemii kirjoitti:

        Suomi itsenäistyi vuonna 1917 joulukuun 6. Opetelkaa ensin Suomen historia ja vasta sitten tulkaa sivuille väittelemään Suomen historiasta ja suomalaisten sukujuurista!

        Suomi menetti itsenäisyytensä vuonna 1995 kun suuri ja mahtava Euvostoliitto sai jalansijan suomalaisessa lainsäädännössä.

        Näinköhän enää koskaan saamme kokea itsenäisyyttä?


      • ei suomalainen
        ex venäläinen kirjoitti:

        joo ja suomeniemen toiseksi,puhutuin kieli onkin venäjä.suomeniemellä asuvat onkin entisiä venäläisiä,mitkä jäi rajan taa 1918.että se siitä suomalaisuudesta.jokaisen sukulaiset itänaapurissa.aina siperiaa myöten.siis entisiä venäläisiä koko sakki.ja joku luulee muuksi on harhateillä

        Minä olen venäläinen ja ylpeä siitä. Sukumme tuli venäjältä 1500-luvulla.


      • .öööö
        ei suomalainen kirjoitti:

        Ei; siis koen olevani venäläinen, koska esi-isäni tulivat Suomeen Venäjältä 1500-luvulla. Olen sydämeltäni venäläinen ja niin on koko sukumme, vaikka Suomessa asumme ja olemme kauan asuneetkin, 1500-luvulta lähtien. Katsomme kymmenen uutisten sijaan venäläisiä uutisia ja jääkiekossa hurraamme venäjälle. Juon mieluummin venäläistä vodkaa kuin koskenkorvaa ja pidän enemmän kaviaarista kuin muikun mädistä.

        Olen siis venäläinen suomalaisen ruumiissa, geenit tosin pitkälti venäläisiä.

        Jos muuttaisit Venäjälle ja ottaisit Venäjän kansalaisuuden, niin ei tarvitsisi teeskennellä!


      • maassamaantavalla
        ei suomalainen kirjoitti:

        Ei; siis koen olevani venäläinen, koska esi-isäni tulivat Suomeen Venäjältä 1500-luvulla. Olen sydämeltäni venäläinen ja niin on koko sukumme, vaikka Suomessa asumme ja olemme kauan asuneetkin, 1500-luvulta lähtien. Katsomme kymmenen uutisten sijaan venäläisiä uutisia ja jääkiekossa hurraamme venäjälle. Juon mieluummin venäläistä vodkaa kuin koskenkorvaa ja pidän enemmän kaviaarista kuin muikun mädistä.

        Olen siis venäläinen suomalaisen ruumiissa, geenit tosin pitkälti venäläisiä.

        Miksi et herran tähden palaa Venäjälle? Palasihan paljon Inkerinsuomalaisiakin Venäjältä.


      • Viimeisetkin
        pasiiba vot harasoo kirjoitti:

        kyllä kaikki on venäläistä sukua sieltä kaikkien isoisät tuli tänne asumaan.sitten kun päästiin venäjän vallan alta pois .kaikkien venäläisten passiin tuli asuinmaa kirjoitus suomi.mutta olemme kaikki peri venäläisiä.suomen toiseksi eniten puhuttu kieli.

        sympatiat meidän suvussa Venäjää kohtaan lähtivät silloin kun rosvot valloittivat suuren osan parasta Suomea sodassa.


      • keppimatti
        ei suomalainen kirjoitti:

        Minä olen venäläinen ja ylpeä siitä. Sukumme tuli venäjältä 1500-luvulla.

        Mahtaa olla sukurutsaiset juuret, jos 1500-luvulta saakka, olette pariutuneet ainoastaan sukunne kesken...


      • ei suomalainen kirjoitti:

        Ei; siis koen olevani venäläinen, koska esi-isäni tulivat Suomeen Venäjältä 1500-luvulla. Olen sydämeltäni venäläinen ja niin on koko sukumme, vaikka Suomessa asumme ja olemme kauan asuneetkin, 1500-luvulta lähtien. Katsomme kymmenen uutisten sijaan venäläisiä uutisia ja jääkiekossa hurraamme venäjälle. Juon mieluummin venäläistä vodkaa kuin koskenkorvaa ja pidän enemmän kaviaarista kuin muikun mädistä.

        Olen siis venäläinen suomalaisen ruumiissa, geenit tosin pitkälti venäläisiä.

        ei suomalaiselle !!
        Aikas pitkä on taival ollut 1500-luvulta joten eiköhän sinussakin ole jo suomaista suurin osa. Kyllä suomalaisillakin makunystyrät kielestä löytyy joten venäläinen vodka, shampanja ja kaviaari se maistuu meikäläisillekkin.
        Kaviaarin kilohinta on snadisti korkeampi kuin muikunmädin..joten ei sitä herkkua joka huushollista löydy...kaviaarin arvostus maailmalla ymmärretään jo venäjälläkin
        Miksi täällä olet jos niin ihannoit venäläisyyttä, palaa ihmeessä juurillesi ja vie sukusi mennessäsi. Loppuun voin vaan todeta, en henkilökohtaisesti pidä venäläisistä, huonon kuvan antaneet itsestään täällä asuvat.


      • no hyi!!
        ei suomalainen kirjoitti:

        Ei; siis koen olevani venäläinen, koska esi-isäni tulivat Suomeen Venäjältä 1500-luvulla. Olen sydämeltäni venäläinen ja niin on koko sukumme, vaikka Suomessa asumme ja olemme kauan asuneetkin, 1500-luvulta lähtien. Katsomme kymmenen uutisten sijaan venäläisiä uutisia ja jääkiekossa hurraamme venäjälle. Juon mieluummin venäläistä vodkaa kuin koskenkorvaa ja pidän enemmän kaviaarista kuin muikun mädistä.

        Olen siis venäläinen suomalaisen ruumiissa, geenit tosin pitkälti venäläisiä.

        Sää olet sitte desantti!


      • juu mää kans
        ei suomalainen kirjoitti:

        Ei; siis koen olevani venäläinen, koska esi-isäni tulivat Suomeen Venäjältä 1500-luvulla. Olen sydämeltäni venäläinen ja niin on koko sukumme, vaikka Suomessa asumme ja olemme kauan asuneetkin, 1500-luvulta lähtien. Katsomme kymmenen uutisten sijaan venäläisiä uutisia ja jääkiekossa hurraamme venäjälle. Juon mieluummin venäläistä vodkaa kuin koskenkorvaa ja pidän enemmän kaviaarista kuin muikun mädistä.

        Olen siis venäläinen suomalaisen ruumiissa, geenit tosin pitkälti venäläisiä.

        Ihme ettet ruotsalainen. Jos nyt sattusit jotain tietämään niin suomi varsinaisesti on ollut aika lyhyen aikaa olemassa ja suomalaiset pohjautuu isoilta osin suomensukuisista heimoista, jotka nyt vaan sitten oli ikäänkuin suomalaisia. Mutta jos vanhaa karjalaa tai inkeriä puhuu niin ei siitä kukaan suomalainen mitään ymmärrä.
        Juu, mää olen intiaani kun olen heimosta kotosin.


      • Mun geenit on mun as
        Mä en kestä! kirjoitti:

        Jätit sentään mainitsematta, että geenistömme on perua mongoleilta. :)

        Ennen kuin jatkat vuosikymmenien takaisten ja jo aika päivää pölyttyneiden käsitystesi jakoa, päivitä ihmeessä tietosi! Yksinkertaistan karkeasti. Uusimman tutkimustiedon mukaan itäsuomalaisten geeniperimä on Itä-Euroopasta, Länsi-Suomi puolestaan asutettiin lännestä. Lappi ja eräät muut yksittäiset alueet ovat vielä erityistapauksina rokkaa rikastamassa.

        Emme ole siis alunperinkään geeniemme puolesta mikään yhtenäinen ryhmä. Nykyajasta puhumattakaan, kun yhden ja toisen geeniperimä on hyvin, hyvin monen kansallisuuden yhdistymä.

        Mä en oo mikään monkoli, mää olen eskimon ja jääkarhun sekotus. Oon itte päätellyt, kun mussa on vähän tota keenitutkijan vikaa. Oon katos kylmässäviihtyvä, ja ihan eskimona oon koko talven painanut menemään mutta aika karvanen mä kyl olen... ja kaikki karvat on valkosia! No mistä ne tulee, jos ei jääkarhuilta?! Sitte mun suku kuitenki kyllästy ihan siihen ku hylkeitä oli niin vähä ja oli jo liian kylmä ja me muutettiin tosta antarktikselta suomeen.
        Ni.


      • russki.
        maassamaantavalla kirjoitti:

        Miksi et herran tähden palaa Venäjälle? Palasihan paljon Inkerinsuomalaisiakin Venäjältä.

        ei se tykkää asua Venäjällä sillä Venäjä on yksi iso slummi.


      • Putin on viirusilmä
        Mä en kestä! kirjoitti:

        Jätit sentään mainitsematta, että geenistömme on perua mongoleilta. :)

        Ennen kuin jatkat vuosikymmenien takaisten ja jo aika päivää pölyttyneiden käsitystesi jakoa, päivitä ihmeessä tietosi! Yksinkertaistan karkeasti. Uusimman tutkimustiedon mukaan itäsuomalaisten geeniperimä on Itä-Euroopasta, Länsi-Suomi puolestaan asutettiin lännestä. Lappi ja eräät muut yksittäiset alueet ovat vielä erityistapauksina rokkaa rikastamassa.

        Emme ole siis alunperinkään geeniemme puolesta mikään yhtenäinen ryhmä. Nykyajasta puhumattakaan, kun yhden ja toisen geeniperimä on hyvin, hyvin monen kansallisuuden yhdistymä.

        Putinin naamasta jo näkee että mongoliverta on ja lujasti.


      • :D.
        ei suomalainen kirjoitti:

        Minä olen venäläinen ja ylpeä siitä. Sukumme tuli venäjältä 1500-luvulla.

        idästä ei ole koskaan tullut mitään hyvää.


      • Jeppe jumalanpoika
        ex venäläinen kirjoitti:

        joo ja suomeniemen toiseksi,puhutuin kieli onkin venäjä.suomeniemellä asuvat onkin entisiä venäläisiä,mitkä jäi rajan taa 1918.että se siitä suomalaisuudesta.jokaisen sukulaiset itänaapurissa.aina siperiaa myöten.siis entisiä venäläisiä koko sakki.ja joku luulee muuksi on harhateillä

        Ei ole olemassa mitään venäläisiä, vaan ainoastaan erilaisia monen sortin slaaveja, jotka ovat aikanaan karanneet mongooliherruuden alaisuudesta esittämään jotain venäläistä roolia historiassa, ja myös kiusaamaan monia pienempiä kansoja, esimerkiksi suomalaisia, jotka eivät mistään näkökulmasta katsottuna ole slaaveja, eivätkä koskaan ole olleetkaan! Joten se siitä, että me suomalaiset olisimme ikinä olleet edes pierun vertaa venäläisiä, kuten jotkut hörhöt ovat erehtyneet kuvittelemaan...!


      • Universum
        ei suomalainen kirjoitti:

        Ei; siis koen olevani venäläinen, koska esi-isäni tulivat Suomeen Venäjältä 1500-luvulla. Olen sydämeltäni venäläinen ja niin on koko sukumme, vaikka Suomessa asumme ja olemme kauan asuneetkin, 1500-luvulta lähtien. Katsomme kymmenen uutisten sijaan venäläisiä uutisia ja jääkiekossa hurraamme venäjälle. Juon mieluummin venäläistä vodkaa kuin koskenkorvaa ja pidän enemmän kaviaarista kuin muikun mädistä.

        Olen siis venäläinen suomalaisen ruumiissa, geenit tosin pitkälti venäläisiä.

        1500-luvun jälkeen on elänyt noin 13-14 sukupolvea ja sinulla on valtava määrä muitakin esi-isiä kuin nämä venäläiset. Aivan varmasti kaikki tuhannet 1500-luvulla samaan aikaan eläneet esi-isäsi eivät tulleet Venäjältä. Yritäpä muuten laskea kuinka monta ihmistä sukupuusi sisältää sinusta 13-14 sukupolvea taaksepäin. Sukututkimuksenne eivät tiedä kuin pienen murto-osan heistä.


      • henna1112
        elvealin kirjoitti:

        (kirjoitin nuo kaksi viestiä yhteen)

        En väittänytkään olevani mikään lumihiutale, vai väitinkö? Ja halusinkin tietää muista kaltaisistani. Ei tarvitse ryhtyä sarkastiseksi sen tähden. Ja eivätkö kaikki kuitenkin ole lumihiutaleita, myös kaksoset? Ei meillä ole yhtä ainoaa kollektiivista mieltä, emmekä me ole jotakin ohjelmoituja robotteja.

        Yksi mitä en suomalaisuudessa pidä, on pahimman olettaminen heti kärkeen, vaikka syytä ei olisikaan. Se jos mikä ei ole hyvä ensivaikutelma.

        Tämä on hyvä keskustelun aihe. Tässä mietteitä toiselta "ulkosuomalaiselta":

        Suomalaiset ovat tosiaan käsittämättömän negatiivisiä, en tiedä johtuuko osittain siitä, että meidät on kasvatettu ajattelemaan rationaalisesti ja yhteiskunnallisesti, jolloin kannamme koko ajan eräänlaista henkistä kollektiivistä painolastia sisällämme. Tämä on itselleni ollut jo pitään ihmetyksen aiheena, ja olen tullut siihen tulokseen että yhteiskuntamallimme (kulttuurin lisäksi) on osasyynä tähän apaattisuuteen ja ahdistukseen.
        Esimerkiksi maissa joissa uskotaan enemmän yksilönvastuuseen, ihmiset näkevät itsensä enemmän oman onnensa seppinä tai osana perhettä tai sukuyhteisöä. Makrotasolla ja tilastoissa nämä maat ovat tietenkin epätasa-arvoisempia kuin Suomi, mutta yksilön kokemustasolla elämä näyttäytyy moniulotteisempena, niin hyvässä kuin pahassakin. Ja omien ongelmien ja selviytysmratkaisujen pohtiminen, ja väistämättä elämässä tapahtuvien myönteisten asioiden kohdalla onni on suurempaa, kuin tässä maassa jossa onnellisuun ja riemun esittämisen on hieman epäilyttävää ja välittömästi eriarvoistavaa ja "joltain toiselta pois...." LIsäksi jonkinlainen henkisyys tai uskonnollisuus voi olla avain positiivisempään ajatteluun.

        Toisten ihmisten kohtaaminen ja huomioiminen arjessa on myös asioita, jonka vuoksi itse voin paremmin ollessa eräissä muissa maissa. Tuntuu että suomalainen yksilönä on niin nujerrettu olio, ettei sye voi katsoa silmiin, tulla juttelemaan tai käyttäytyä luonnollisesti kanssaihmisten joukossa. Lisäksi tästä maasta on täysin kadonnut julkisilla paikoilla noudatettava tapakulttuuri, joka lienee perua 60-70 -luvun kulttuurimurroksesta. Esimerkiksi on hyvien tapojen mukaista aina julkisissa tiloissa ovien läpi kulkiessa kurkattava taakse, jospa joku on tulossa perässä ja voi näin ollen jättää ovea auki. Tämä on täysin normaali tapa jossain muissa länsimaisissa kulttuureissa.

        Lisäksi on huvittavaa kuinka suomalaiset pitävät jotenkin rehellisyyden ja aitouden merkkinä sitä ettei harjoiteta small talkia tuolla turuilla ja toreilla. Ja että ns "Amerikkalainen positiivisuus" on jotenkin epäaitoa. Näillä asioillahan ei ole mitään tekemistä aitouden kanssa, vai kyse on erillaisista puhekulttuureista. Samalla tavoin (toivottavasti ainakin) suomalainen vähättelevä ja negatiivinen tapa puhua itsestään on osa puhekulttuuria, eikä niinkää aitoja toteamuksia todellisuudesta. Ainakin voisi toivoa,ettei ihmiset oikeasti koe itseään niin surkeina ja onnettomina kun he puheessaan tuovat esille.
        Todelliset keskustelut hyvien ystävien kanssa ovat molemissa kulttuureissa sitten eri asia.
        Omalta kohdaltani se tuo kuitenkin lisäarvoa arkeen, että voin vaihtaa kevyitä sanoja ja hymyjä vieraiden kanssa, vaikka ne ei olekaan merkkejä "todellisista tunteista", ja tämä on ok, koska kaikki osapuolet tietää että tämä on osa tapakulttuuria. Ja onhan tieteellisestikin todettu, että hymyileminen ja positiivisten ajatusten lisä omaa hyvänoloa ja terveyttä. Luulisi rationaalisten suomalaisten ottavan tämän huomioon :)


    • JonesHenry
    • ruotsinsuomalainen

      Vai että sillälailla?
      Nuilla perusteilla olet kyllä pesunkestävä Suomalainen.
      Niin olen minäkin,huolimatta siitä että olen asunut vuosikymmeniä Ruotsissa,.
      Ei se minun eikä lasteni perimää miksikään muuta missä se,missä asun.

    • soskusta saa

      "Silti en muuttaisi Suomesta pois. En vielä ainakaan, enkä tekisi sitä inhosta."

      Kela-Gold taskussa on kiva juttu

    • kghd

      AP on oksettava juppi.. luulee olevansa muita hienompi ja parempi.

      • Joku muu taas

        Luulet olevasi muita huonompi. Miksi?


    • kössi

      Muuta Venäjälle

      • ei suomalainen

        Suosittelen, tosin itse tykkään asua Suomessa, vaikka olenkin venäläinen.


      • :DD
        ei suomalainen kirjoitti:

        Suosittelen, tosin itse tykkään asua Suomessa, vaikka olenkin venäläinen.

        sukusi taisi joutua maanpakoon? Ei kai koko suku muusta syystä lähde kaikki yhdellä kertaa ...


    • Miksi kun ei o syytä

      En mä kyllä kuvittele tietäväni miltä tuntuu olla ulkomaalainen suomessa, koska en ole ollut. Se että käyttää englantia ei ole sama, kun olla vaikka englannista ja asua suomessa. Etenekään jos ulkomaalaisen piirteet on selkeät. Se että käy vähän lomailemassa on fantasioissa tietty tosi kansainvälistä, mutta on eri asia ihan oikeasti asua jossain maassa. Moni unohtaa tämän. On helppo ihastua yli kulttuurirajojen, mutta veikkaan että haastavaa siinä on kun arki astuu kuvioihin ja mielikuvat ovat olleet vielä epärealistisempia kun normaalisti. Moni monikulttuurinen suhde kaatuu tämän tosiasian takia, ei siis minkään uskontojen tms. takia. Vaan kun on niin helppo fantasioida jostain kaukaisemmasta unelmasta. Ja sitten todeta että höh, ihmisiä me kaikki ollaan sittenkin.

      En mä kyllä usko että aitoja vaikutteita voi saada netistä ja tv:stä, kuulostaa vähän fantasiamaailmalta. Kyllä mäkin olen ulkomailla käynyt ja se on ihan eri asia. Mulla on aika paljon ulkomaalaisia ystäviä, enkä mä niitä tv:stä tunnista.
      Sillon kun olin hieman pidempään ulkomailla mä näin suomen eri vinkkelistä. Kyllä mäkin englantia sujuvasti puhun mutten mä rantalomalla ole mitään eri vinkkeliä saanut erikoisemmin tai täällä sitä käyttäessäni.
      Ulkomailla, riittävän kaukana, mä tajusin ettei suomalaisista ole aina mitään kuvaa. Kun koko suomi on niin pieni, että suurkaupungit on suurempia, niin ei sen olemassaolosta edes tiedetä, me ollaan yksi pieni "afrikan valtio" eli samalla tavalla, kun me ei edes tiedetä mitä maita siellä on, ei kaikki tiedä meitä. Sitten ne tietää, kun sanoo venäjän naapuri, siinä ruotsin ja venäjän välissä, pohjoismaat you know....

      Kyllä sä vaan suomalainen olet ja se siitä. Se on jännä, mutta ne ketä olen tuntenut toisella puolella maailmaa, on muuttaneet sinne tyyliin 3-vuotiaina. Ja silti he on omasta mielestään suomalaisia, pitävät yllä suomenkielentaitoa ja ovat ihan innoissaan joululauluista. Heillä ei käytännössä ole mitään syytä olla suomalaisia tai pitää suomalaista identiteettiä sen kummemmin, koko elämänsähän he ovat asuneet ihan oikeasti muualla eivätkä vaan surfanneet netissä tai katsoneet telkkaria (mikä kuulostaa vähän hassulta).
      Ni, heille se suomalaisuus on olemassa edelleen. Mutta sitten täällä on näitä "mä opiskelenkin englanniksi" tyyppejä, joilla ei ole mitään muuta oikeasti kun pari lomaa, kielitaito ja he ovat umpisuomalaisia, - ei sitä telkkari muuta, haloo! -, ja sitten he haluavat leikkiä olevansa jotain muuta, miksi?

      • oisuomisynnyinmaa

        Asiallinen vastaus aloittajalle,
        jonka identiteetti tuntuu olevan hukassa.
        Itsekin joskus muualla asuneena ja jonkunverran matkustelleena koen erittäin vahvasti olevani suomalainen.


      • Olen zuomalinen
        oisuomisynnyinmaa kirjoitti:

        Asiallinen vastaus aloittajalle,
        jonka identiteetti tuntuu olevan hukassa.
        Itsekin joskus muualla asuneena ja jonkunverran matkustelleena koen erittäin vahvasti olevani suomalainen.

        mutta silti parasta tässä on kun pääsee kesäloman jälkeen takaisin kotiin maailmalle. Mukava käydä mutta vielä mukavampi joka kerta lähteä. Tunne on jopa voimistunut lähivuosina.


      • lolloti.
        Olen zuomalinen kirjoitti:

        mutta silti parasta tässä on kun pääsee kesäloman jälkeen takaisin kotiin maailmalle. Mukava käydä mutta vielä mukavampi joka kerta lähteä. Tunne on jopa voimistunut lähivuosina.

        ja siellä maailmalla ollessasi, keskustelupaikkasi on ... Suomi24.fi


      • sisälämpö
        lolloti. kirjoitti:

        ja siellä maailmalla ollessasi, keskustelupaikkasi on ... Suomi24.fi

        Tyypillistä suomalaista panettelua ja sisäänpäin lämpiävää sosiaalisuutta "lollotilta".

        "Minä ite" periaatteella kuvitellaan jo olevansa vaikkapa kuningas joka määrää kuka saa kirjoittaa ja viettää aikaansa milläkin palstalla. Juuri tälläiseksi olenkin kuvitellut suomalaisen luonteen olevan, mutta ei sen, joka on vähänkin kokenut ulkomaita.

        Meitä on täälläkin palstalla, tietää ap, koskapa täällä kyselee, eli, minäkin olen parasta aikaa "muualla kuin Suomessa" Olen silti aito Suomalainen, mutta en halua antaa enää kuvaa siitä sisäänpäinlämpiävyydestä, joka vaikutti minuunkin pienenä. Olen myös parhaani mukaan yrittänyt "sivistää" lähipiiriäni siitä että oltaisiin suvaitsevaisempia toisiamme kohtaan, koska se kuuluu sivistykseen.


    • xxxxfffffvv

      Olen asunut pian 20 vuotta poissa Suomesta ja matkustellut useissa kymmenissä maissa ja tunnen kyllä olevani Suomalainen elämäni loppuun asti.

      • Samaa mieltä

        Tarkalleen sama tilanne täällä. Siksi aloittajan lapsellinen viesti tuppaakin naurattamaan niin - viettää paljon aikaa netissä ja käyttää englantia yhtä paljon kuin suomea; ostaa tavaraa netistä, ja matkustelee Euroopassa - ja siksi ei tunne enää itseään suomalaiseksi - voi herranjumala anna mun kaikki kestää!

        Kehoitan aloittajaa todellakin muuttamaan Suomesta pois, aloittamaan elämänsä aivan alusta toisessa kulttuurissa ja ympäristössä, selviämään aivan kaikista arkipäivän asioista vieraalla kielellä. Veikkaan että alkaa oma tausta ja kulttuuri tuntua kummallisen mukavilta ja läheisiltä asioilta.


      • maailmankansalainen.
        Samaa mieltä kirjoitti:

        Tarkalleen sama tilanne täällä. Siksi aloittajan lapsellinen viesti tuppaakin naurattamaan niin - viettää paljon aikaa netissä ja käyttää englantia yhtä paljon kuin suomea; ostaa tavaraa netistä, ja matkustelee Euroopassa - ja siksi ei tunne enää itseään suomalaiseksi - voi herranjumala anna mun kaikki kestää!

        Kehoitan aloittajaa todellakin muuttamaan Suomesta pois, aloittamaan elämänsä aivan alusta toisessa kulttuurissa ja ympäristössä, selviämään aivan kaikista arkipäivän asioista vieraalla kielellä. Veikkaan että alkaa oma tausta ja kulttuuri tuntua kummallisen mukavilta ja läheisiltä asioilta.

        Aloittajahan kertoo että "Silti en muuttaisi Suomesta pois. .."
        Kehoitan sinua lukemaan aloitus ja vastaamaan vasta sen jälkeen kun olet lukenut ja ymmärtänyt aloituksen tekstin.

        Ymmärrän aloituksen sisällön ja en itse myöskään tunne itseäni suomalaiseksi.


      • ei suomalainen

        Jo talvisodassa oli sanonta: suomalaisen voi tappaa, mutta suomalaisuutta ei.


    • EUROOPAN VANHIN

      Tämähän meitä vaivaa. Suurin osa ei edes tiedä yhtikäs mitään suomalisista tai suomalaisesta kulttuurista. Tmähän meitä on vaivannut sodan jälkeen.
      Vituttaa oikein kun tapaa niitä nuoria yliopistopölvästejä, jotka latelee muiden maiden kulttuuripropagandaa jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
      Silti eivät taukit tiedä yhtään edes omasta suvusta. Kiire oppia kaikki muu paitsi oma suku ja perhe. Hienoa vai? Ainakin sivistymätöntä kaikkien kansojen mielestä.

      Koulussa opetettiin, että me suomalaiset ollaan jotain pikkasen apinasta ylöspäin olevia metsäläisiä. Silloin ala-asteella se meni vielä läpi. Sitten ylä asteen lopulla ja lukiossa tuli mieleen, että; Hei! Jos olemme moisia kulttuurittomia apinoita niin kuinka meistä sitten ei ole tullut ruotsalaisia tai ryssiä?
      Aloin tutkimaan asioita ja lukemaan juuriamme. Me olemmekin vanhin kulttuuri koko helkkarin euroopassa. Ja teille kaikille näsäviisaille voin kertoa, että me suomalaiset olemme alkuperäisempiä juurillemme kuin muut meidän kieliryhmässä.

      No miksi tätä ei meille kerrota? Ei edes sitä kuinka viikingit nostivat omaa arvoaan väittämällä olevansa suomalaisia tai kuinka meidän osuus on ollut suuri esimerkiksi Novgorodin syntyyn?

      No valitettavasti sodan jälkeen pääsi propaganda valloilleen. Suomalaisten parjaaminen kaikilta suunnilta alkoi toden teolla. Tähän syyllistyi myös Norja, RUOTSI, Saamelaiset ym. Suomalaiset piti polkea alas.
      Nyt kun muut ovat siitä luopuneet, niin meidän omat pikkukommarit sitä jatkavat.
      Tällä tarkoitan kaikkia niitä joiden tiedot perustuvat noihin propaganda juttuihin.

      Onnea siis Suomi, olit 1900 luvun menestynein kansa mutta paskat lapsenne 2000 luvulla vetää sinua kilpaa hirteen!

      • Maid don dadjet?

        Saamelaiset parjasivat suomalaisia? Hei haloo, kyllä se oli vähän toisinpäin! Saamelaislapsilta oli vielä 60-luvulla kielletty oman kielensä puhuminen keskenään koulussa ja kouluasuntoloissa, joihin heidät raahattiin oman perheensä luota väkisin pakkosuomalaistettavaksi ja erkaannutettavaksi omasta kielestään ja kulttuuristaan.


      • Jeps..
        Maid don dadjet? kirjoitti:

        Saamelaiset parjasivat suomalaisia? Hei haloo, kyllä se oli vähän toisinpäin! Saamelaislapsilta oli vielä 60-luvulla kielletty oman kielensä puhuminen keskenään koulussa ja kouluasuntoloissa, joihin heidät raahattiin oman perheensä luota väkisin pakkosuomalaistettavaksi ja erkaannutettavaksi omasta kielestään ja kulttuuristaan.

        Toi: "EUROOPAN VANHIN" toitaa olla niitä pseudohistorian kannattajia ja suur-Suomalaisia, kyseistä hörhöilyä ja mielikuvitushistoriaa on levitetty suomi24:ssä jo vuosia.


      • arwidus

        Suomi on kulttuurina varsin nuori vrt esim saksa tai ranska.
        Tämä näkyy käytöksestä, suomi on kuin teinilikka jota kaikki asiat harmittaa, on epäluuloinen ja itsekeskeinen ja mietityttää lähinnä mitä muut hänestä ajattelevat. Saksa on kuin fiksu perheenisä joka tietää miten homma toimii ja ei vilkuile ja kysele muiden luuloja. Se varmuus heijastuu sytävällisyytenä ja positiivisena ajatteluna.
        Suomen nuoruus näkyy näin myös tietyn konseratiivisuuden puutteena,
        täällä on ok laittaa lasipalatsi vanhan kirkon paikalle, saksassa joka toinen kylä on yli 1000v vanha, alkuperäiskunnossa. "Se mikä toimii, pysyy" on keskieurooppalaista.
        Täällä on ok olla töykeä, keskieuroopassa se on moukkamaista.
        Täällä nuorten on ok olla kunnioittamatta vanhempiaan ja vanhempia kansalaisia, keskieuroopassa lapset todellakin osaavat käytöstavat.
        Täällä on ok torpata keskustelu jollain epärelevantilla töksätyksellä, keskieuroopassa se osoittaa tyhmyyttä.
        Pointtini on että vielä menee jokunen sata vuotta kunnes Suomi (synt 1917) osoittaa kansana ja maana samaa kypsyyttä kaikilla rintamilla kuin itseään vanhemmat maat ja kansakunnat. Suomen teini-iän uho ja epäkypsyys vaihtuu siten joskus aikusiän maltiin ja varmuuteen. Koitetaan kestää ja ymmärtää nuorta:-)


      • niih.
        Maid don dadjet? kirjoitti:

        Saamelaiset parjasivat suomalaisia? Hei haloo, kyllä se oli vähän toisinpäin! Saamelaislapsilta oli vielä 60-luvulla kielletty oman kielensä puhuminen keskenään koulussa ja kouluasuntoloissa, joihin heidät raahattiin oman perheensä luota väkisin pakkosuomalaistettavaksi ja erkaannutettavaksi omasta kielestään ja kulttuuristaan.

        se on saamelaisten oma etu että osaavat suomea.


    • YberFinn

      Voit toki häipyä täältä jos ei Suomessa kelpaa olla, perääsi ei kukaan vingu !!!!!

      • muualla elävä

        Paitti polliisi ja verottaja


    • Fin Est

      Suomalainen mitä se tänään on?
      Yksi osavaltio EU:ssa, se on vähän niinkuin ennen Suomessa oli saamalaiset, ruåttalaiset ja mustalaiset.
      Tänään me kuulumme samaan sakkiin.

    • 14+13

      Kyllä sen huomaa kun on suomalaisten pellossa kasvaneiden kanssa "asialinjalla". Mikä hemmetti tekee aloittajasta jupin tms. tuon aloituksensa vuoksi, ihan asiallisesti kertoi tuntojaan ja kyseli muita kaltaisiaan...eikö täältä sitten heti tule kauhee ryöppy niskaan, perisuomalaista.

      Olen naimisissa etelä-Eurooppalaisen kanssa ja hänen myötään tutustunut hyvinkin läheltä kahteen etel-.Eurooppalaiseen maahan ja kulttuuriin. Täytyy minunkin tässä vuosien saatossa todeta, että suomikuvani ja suomalaisuus on muuttunut...ei ehkä muuttunutkaan, mutta aikaisemmin en ehkä ollut ymmärtänyt asiaa niin, etten tunne kuuluvani tänne. Moni asia Suomessa ja suomalaisuudessa tökkii, kuten itsekeskeisyys, omahyväisyys, junttimaisuus, epäsosiaalisuus yms. Ja tokihan nämä piirteet eivät löydy kaikista, mutta yksikin riittää. Itse en todella koe itseäni perisuomalaiseksi...ja vanhemmiten asiaa ajatellessani ulkonäkönikin viittaa siihen että juureni tulevat varmasti kauempaa, kuin naapurimaista. Mieheni aina jaksaa ihmetellä kuinka voin olla suomalainen, en näytä enkä käyttäydy, kuin suomalainen. Ja jokin kaunis päivä jätämme Suomen, kunhan lapset ovat isoja ja koulunsa käyneet ja omilleen lähteneet. Ei, en jätä Suomea, koska inhoisin sitä (vaikka talvesta en pidä!), jätän sen, koska en pidä useimmista suomalaisista ja tavasta elää.

      Vielä haluaisin tuoda yhden käsittämättömän pointin, mikä on hyvinkin tavallista Suomessa: vanhusten hoito. Täällähän tunnetaan vain ydinperhe perheenä. Kun vanhukset sairastuvat tai muuten vain eivät enää pärjää omillansa, hyvin usein laitetaan tämä mummu hoitokotiin tai laitetaan kotihoitoon muiden hoidettavaksi. Ällistyttävää!!! Vanhus koetaan taakaksi, häntä ei ole aikaa tai halua hoitaa omaisten toimesta. Häpeällistä.

      No niin ja nyt saattekin taas aiheen laittaa kunnon shown pystyyn ja pistää parastanne mollataksenne. Mutta eipä paljon hetkauta, sehän on niin kovin normaalia suomalaisille. Hyvää uutta vuotta :)

      • khyllä123

        Perisuomalaisten erityispiirre on (ikävä kyllä) junttimaisuus, epäsosiaalisuus ja itsesääli. Toisaalta vahvuuksia on rehellisyys! Suomalainen yleensä kertoo heti totuuden toisin kuin lipevät etelänmaalaiset, jotka huijaa aina kun pystyy.

        Minä tulen perheestä, jossa on pyörinyt monikulttuurisuutta (sivistyneellä tasolla), vaikka itse olen täysin suomalainen. Olen tottunut puhumaan selvemmin ja avoimemmin, kuten eurooppalaiset yleensä. Käytöstavat ja kohteliaisuus on opetettu.

        Pöyristelen välillä suomalaisten röyhkeyttä ja huonoja käytöstapoja....... mm. laivoilla saa hävetä oman kansan noloa käytöstä. Työpaikoilla suomalaiset on monesti ikäviä toisilleen ja päällä on kamala kilpailu. Se on epäsosiaalisuutta! Vihoviimeinen asia on viinan kanssa läträäminen.
        Koen omaavani suomalaisen luonteen siinä, että kaipaan omaa tilaa ja hiljaisuutta. En kestäisi ihmisiä 24/7 saman katon alla ilman, että on edes omaa huonetta. Välttelen tutustumasta naapureihin liikaa x)


      • asi-an

        Miksi sinä 14 13 lähdet Suomesta vasta kun olet saanut lapsesi isoksi? Kelpaa suomalainen koulutus kyllä, mutta ei Suomi. Tullaista haukkumista on vaikea niellä kun kuvittelee itse sitten oelvansa jotain muuta kuin suomalainen. Todellinen jutti-eemeli ainakin. Mene hyvä ihminen noine mielipiteinesi sinne etelä-Eurooppaan ja pysy siellä ja hauku ja räksytä sieltä ja kouluta myös lapsesi siellä ihanne-maassasi.

        Kyllä olet tosi pellossa kasvanut. Hoidatko muuten itse vanhukseksi? Tiesitkö, että monissa maissa vanhukset jätetään oman onnensa nojaan sitten kun heitä ei ole hyötyä? Mene ja tutki asiaa. Ei se, että tiedät ja tunnet vain jonkun yhden etelä-eurooppalaisen ihmisen, tee sinusta koko maailman asiantuntijaa.


      • viisitoista3

        Hyvä kirjoitus!
        Helppo sanoa että lähde pois jollei kelpaa - itse hölmöydessäni palasin pienten lasten kanssa Suomeen kymmenen vuotta sitten. Mielellämme kaikki lähtisimme pois täältä töykeiden ja itsekeskeisten ihmisten keskeltä (minullakin nimenomaan juuri suomalaiset, nuo tökerökäytöksiset ja toista huomioonottamattomat henkilöt, ärsyttävät tässä maassa kaikkein eniten). Olen asunut pitkään Englannissa ja palaisin sinne oikein mielläni, mutta en saa millään lasten kouluasioita järjestymään. Niin itsekäs en ole että pilaisin lasten koulutuksen sen takia että en viihdy Suomessa alkuunkaan. Joka maassa ei ole niin tasalaatuinen koulutus että sinne voisi noin vain muuttaa ja laittaa lapsensa paikalliseen kouluun, esim. Englannissa koulupaikan haku on pitkä prosessi ja kunnon kouluihin on enemmän hakijoita kuin paikkoja. Normaalille palkansaajalle noin 50 000 euron vuosittaiset koulumaksutkaan yksityiskoulussa eivät ole vaihtoehto.

        Eli kovasti mielelläni siirrän veroroposeni johonkin muuhun maahan heti kun vain voin. Sitä odotellessani koen todellakin olevani syntynyt väärään maahan. Jos voi olla transseksuaali miksei myös transnationaali? :)


      • Hyvä esimerkki
        asi-an kirjoitti:

        Miksi sinä 14 13 lähdet Suomesta vasta kun olet saanut lapsesi isoksi? Kelpaa suomalainen koulutus kyllä, mutta ei Suomi. Tullaista haukkumista on vaikea niellä kun kuvittelee itse sitten oelvansa jotain muuta kuin suomalainen. Todellinen jutti-eemeli ainakin. Mene hyvä ihminen noine mielipiteinesi sinne etelä-Eurooppaan ja pysy siellä ja hauku ja räksytä sieltä ja kouluta myös lapsesi siellä ihanne-maassasi.

        Kyllä olet tosi pellossa kasvanut. Hoidatko muuten itse vanhukseksi? Tiesitkö, että monissa maissa vanhukset jätetään oman onnensa nojaan sitten kun heitä ei ole hyötyä? Mene ja tutki asiaa. Ei se, että tiedät ja tunnet vain jonkun yhden etelä-eurooppalaisen ihmisen, tee sinusta koko maailman asiantuntijaa.

        suomalaisesta päällekäyvästä junttiudesta joka kumpuaa olemattomasta itsetunnosta.


      • 14+13
        asi-an kirjoitti:

        Miksi sinä 14 13 lähdet Suomesta vasta kun olet saanut lapsesi isoksi? Kelpaa suomalainen koulutus kyllä, mutta ei Suomi. Tullaista haukkumista on vaikea niellä kun kuvittelee itse sitten oelvansa jotain muuta kuin suomalainen. Todellinen jutti-eemeli ainakin. Mene hyvä ihminen noine mielipiteinesi sinne etelä-Eurooppaan ja pysy siellä ja hauku ja räksytä sieltä ja kouluta myös lapsesi siellä ihanne-maassasi.

        Kyllä olet tosi pellossa kasvanut. Hoidatko muuten itse vanhukseksi? Tiesitkö, että monissa maissa vanhukset jätetään oman onnensa nojaan sitten kun heitä ei ole hyötyä? Mene ja tutki asiaa. Ei se, että tiedät ja tunnet vain jonkun yhden etelä-eurooppalaisen ihmisen, tee sinusta koko maailman asiantuntijaa.

        Muuhun niin upeaan ulosantiisi en jaksa eikä kiinnosta ottaa kantaa, kuin tuohon lasten koulutukseen....Mulla kun ei ole tapana olla niin itsekeskeinen, että lasteni puolesta päättäisin missä haluavat olla ja asua, opiskella. He ovat syntyneet Suomessa. Juurikin siksi haluan heidän pääsevän omillensa ennen minun omaa päätöstäni (mieheni myös) häipyä, saavat itse sitten aikuisena päättää kuuluvatko tänne vaiko lähteä kokeilemaan siipiään muualle, vaikka meidän kanssamme. Lapsilla on ystävät, harrastukset ja juuri nuo tutut koulut ja tuttu suomalainen opetussuunnitelma, nämä ovat asioita jotka kuitenkin tällä hetkellä painavat vaakakupissa paljon enemmän, kuin oma ärsytykseni suomalaisia kohtaan...ja edelleen SUOMALAISIA, EI SUOMEA kohtaan.

        Vanhusten hoitoon mitä tulee....sattumoisin teen työtä kotimaassa sellaisessa paikassa, jossa olen aitiopaikalla katselemassa omaisten ja vanhusten välistä elämää...ja toisin sinun luulojasi, olen tutustunut ammattini kautta myös mieheni maan vanhustenhoitoon (ihan omasta kiinnostuksestani) ja voin sanoa, että suurin osa vanhuksista ovat perhettä samoin, kuin lapset tai puolisot, heistä todellakin pidetään huoli perheen sisällä, kunnioitetaan, ei sysätä kaupungin työntekijöiden hoidettavaksi!!!Ja kuten aina, poikkeuksia löytyy aina sekä meiltä, että muualta...


      • rusinat kelpaa?
        viisitoista3 kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus!
        Helppo sanoa että lähde pois jollei kelpaa - itse hölmöydessäni palasin pienten lasten kanssa Suomeen kymmenen vuotta sitten. Mielellämme kaikki lähtisimme pois täältä töykeiden ja itsekeskeisten ihmisten keskeltä (minullakin nimenomaan juuri suomalaiset, nuo tökerökäytöksiset ja toista huomioonottamattomat henkilöt, ärsyttävät tässä maassa kaikkein eniten). Olen asunut pitkään Englannissa ja palaisin sinne oikein mielläni, mutta en saa millään lasten kouluasioita järjestymään. Niin itsekäs en ole että pilaisin lasten koulutuksen sen takia että en viihdy Suomessa alkuunkaan. Joka maassa ei ole niin tasalaatuinen koulutus että sinne voisi noin vain muuttaa ja laittaa lapsensa paikalliseen kouluun, esim. Englannissa koulupaikan haku on pitkä prosessi ja kunnon kouluihin on enemmän hakijoita kuin paikkoja. Normaalille palkansaajalle noin 50 000 euron vuosittaiset koulumaksutkaan yksityiskoulussa eivät ole vaihtoehto.

        Eli kovasti mielelläni siirrän veroroposeni johonkin muuhun maahan heti kun vain voin. Sitä odotellessani koen todellakin olevani syntynyt väärään maahan. Jos voi olla transseksuaali miksei myös transnationaali? :)

        "Olen asunut pitkään Englannissa ja palaisin sinne oikein mielläni, mutta en saa millään lasten kouluasioita järjestymään. Niin itsekäs en ole että pilaisin lasten koulutuksen sen takia että en viihdy Suomessa alkuunkaan. Joka maassa ei ole niin tasalaatuinen koulutus että sinne voisi noin vain muuttaa ja laittaa lapsensa paikalliseen kouluun, esim. Englannissa koulupaikan haku on pitkä prosessi ja kunnon kouluihin on enemmän hakijoita kuin paikkoja. Normaalille palkansaajalle noin 50 000 euron vuosittaiset koulumaksutkaan yksityiskoulussa eivät ole vaihtoehto."

        Eli palasi noukkimaan rusinat pullasta! Olisi laadittava laki jolla perittäisiin jokaisen muuttajalta koulutuksiin menneet varat takaisin. Myös mahdolliset sairaala ja synnytys kulut.

        Minusta sinä olet oksettava hyväksikäyttäjä!


      • viisitoista3
        rusinat kelpaa? kirjoitti:

        "Olen asunut pitkään Englannissa ja palaisin sinne oikein mielläni, mutta en saa millään lasten kouluasioita järjestymään. Niin itsekäs en ole että pilaisin lasten koulutuksen sen takia että en viihdy Suomessa alkuunkaan. Joka maassa ei ole niin tasalaatuinen koulutus että sinne voisi noin vain muuttaa ja laittaa lapsensa paikalliseen kouluun, esim. Englannissa koulupaikan haku on pitkä prosessi ja kunnon kouluihin on enemmän hakijoita kuin paikkoja. Normaalille palkansaajalle noin 50 000 euron vuosittaiset koulumaksutkaan yksityiskoulussa eivät ole vaihtoehto."

        Eli palasi noukkimaan rusinat pullasta! Olisi laadittava laki jolla perittäisiin jokaisen muuttajalta koulutuksiin menneet varat takaisin. Myös mahdolliset sairaala ja synnytys kulut.

        Minusta sinä olet oksettava hyväksikäyttäjä!

        rusinat kelpaa: ensinnäkin lapseni syntyivät Englannissa, jossa synnytys (sektioilla) oli täysin ilmaista, en maksanut mitään sairaspäivämaksuja tms. Ennen lasten syntymää olin ollut siellä monta vuotta töissä joten olen maksanut veroni sinne.
        Olosuhteet valitettavasti olivat sellaiset että paluu Suomeen oli välttämätön. Olen kyllä perusopinnot suorittanut Suomessa mutta jatko-opinnot ulkomailla.
        En tiedä mihin rusinoihin viittaat - kunnallinen terveydenhuolto täällä oli lähtiessäni hyvää, palatessani ja nykyään surkeaa. Onneksi ulkomailta hankitun korkeakoulututkinnon avulla olen onnistunut työllistymään ja voin käyttää yksityistä terveydenhuoltoa.
        Suomessa on oppivelvollisuus jonka takia lasten piti mennä täällä kouluun. Käyn täyspäivätöissä ja palkkani on varsin hyvä josta maksan paljon veroja, en ymmärrä miten olen 'hyväksikäyttäjä'. Olen terve ja vähäisetkin lääkärikäyntinkin hoidan yksityisellä. Päinvastoin, minä kustannan työtä vieroksuvan kantasuomalaisen laiskottelun.
        Pohjois-Amerikasta Suomeen muuttanut ystäväni sanoi että suomalaisissa on hämmentävä sekoitus näennäistä vaatimattomuutta ja suurta arroganssia. Olen tästä aivan samaa mieltä.


      • SOTAORPO -44
        viisitoista3 kirjoitti:

        rusinat kelpaa: ensinnäkin lapseni syntyivät Englannissa, jossa synnytys (sektioilla) oli täysin ilmaista, en maksanut mitään sairaspäivämaksuja tms. Ennen lasten syntymää olin ollut siellä monta vuotta töissä joten olen maksanut veroni sinne.
        Olosuhteet valitettavasti olivat sellaiset että paluu Suomeen oli välttämätön. Olen kyllä perusopinnot suorittanut Suomessa mutta jatko-opinnot ulkomailla.
        En tiedä mihin rusinoihin viittaat - kunnallinen terveydenhuolto täällä oli lähtiessäni hyvää, palatessani ja nykyään surkeaa. Onneksi ulkomailta hankitun korkeakoulututkinnon avulla olen onnistunut työllistymään ja voin käyttää yksityistä terveydenhuoltoa.
        Suomessa on oppivelvollisuus jonka takia lasten piti mennä täällä kouluun. Käyn täyspäivätöissä ja palkkani on varsin hyvä josta maksan paljon veroja, en ymmärrä miten olen 'hyväksikäyttäjä'. Olen terve ja vähäisetkin lääkärikäyntinkin hoidan yksityisellä. Päinvastoin, minä kustannan työtä vieroksuvan kantasuomalaisen laiskottelun.
        Pohjois-Amerikasta Suomeen muuttanut ystäväni sanoi että suomalaisissa on hämmentävä sekoitus näennäistä vaatimattomuutta ja suurta arroganssia. Olen tästä aivan samaa mieltä.

        Ai, että "lääkärikäyntinkin hoidan yksityisellä". Korkeakoulutuksen saaneen luulisi kirjoittavan virheettömästi. No, mutta sinä olet kai saanut oppisi ulkomaisesta korkeakoulusta. Sieltä hankittu oppiarvo ei useinkaan riitä/vastaa suomalaisesta korkeakoulusta hankittua oppimäärää.

        Tietyssä Suomen korkeakoulussa monikymmenvuotisen työuran tehneenä opin sentäs kirjoittamaan omaa äidinkieltäni, suomea. ... Ja oman äidinkielen lisäksi tunnen itseni erittäin suomalaiseksi muutenkin. Siitäkin syystä, että sisarusteni ohessa menetin sodassa isänmaa-Suomen olemassaolon puolesta taistelleen isämme, osan sedistämme ja enoistamme; nuorimmankin, joka oli vasta 15 vuoden ikäinen.


      • Eikä tarvikaan
        rusinat kelpaa? kirjoitti:

        "Olen asunut pitkään Englannissa ja palaisin sinne oikein mielläni, mutta en saa millään lasten kouluasioita järjestymään. Niin itsekäs en ole että pilaisin lasten koulutuksen sen takia että en viihdy Suomessa alkuunkaan. Joka maassa ei ole niin tasalaatuinen koulutus että sinne voisi noin vain muuttaa ja laittaa lapsensa paikalliseen kouluun, esim. Englannissa koulupaikan haku on pitkä prosessi ja kunnon kouluihin on enemmän hakijoita kuin paikkoja. Normaalille palkansaajalle noin 50 000 euron vuosittaiset koulumaksutkaan yksityiskoulussa eivät ole vaihtoehto."

        Eli palasi noukkimaan rusinat pullasta! Olisi laadittava laki jolla perittäisiin jokaisen muuttajalta koulutuksiin menneet varat takaisin. Myös mahdolliset sairaala ja synnytys kulut.

        Minusta sinä olet oksettava hyväksikäyttäjä!

        Rusinat kyllä kelpaa pullasta, jos muuta ei ole tarjolla. Mutta se homeinen pulla ei edelleenkään kelpaa.


    • heimo4
      • Tuosta...

      • heimo4
        Tuosta... kirjoitti:

        Referoi paremmin, Hesari kun on maksullinen omalla tavallaan ja nyt pitäisi tyhjätä selainta, että pääsisi sivulle.

        http://www.tekniikka.oamk.fi/~tuijaj/suomen_kieli/referaatti.htm

        nopeasti selitettynä. Ihminen esimerkiksi näkee tietyn merkkisen auton parempana kuin toisen. Tai tietyn musiikin, maan, värin, puolueen. Sit liitytään porukkaan joka on se "oma heimo". Eli se porukka tai asia mihin luotetaan koska se vastaa niitä omia ajatuksia tai kokemuksia. Mutta sen sijaan että kiisteltäisiin tai riideltäisiin, sodittaisiin. Niin tärkeintä olisi tutustua viholliseen. Miksi hän kuuntelee tuollaista musiikkia? Mitä hyvää hän siinä näkee? Miksi hän pitää maataan parhaana maana? Miksi perussuomalaiset näkee niitä asioita tärkeinä? Eli pyrittäisiin katsomaan asioita toisten silmistä ja laajentamaan ymmärrystämme. Mutta se mitä nykypäivänä tapahtuu on, että nämä heimot kokoontuvat nuotionsa ympärille ja puhuvat asiasta jota he kaikki tukevat. Eli he eivät saa erilaista näkökulmaa asioihin, mikä taas supistaa ymmärrystä ja pönkittää sitä "omaa näkemystä" ainoaksi oikeaksi.


    • 15+13 ei ole 28

      Taas yksi tyhjänpäiväinen mitään sanomaton avautuminen päässyt Suoli24:n etusivulle.

    • Kai Günther

      Itse olen Suomessa syntynyt, molemmat isovanhemmat Suomeen 1920-luvulla tulleita. Olen itse matkustellut paljon ja asunut yli puoli vuotta useissa maissa Euroopassa ja Etelä-Amerikassa.
      Minustakin kirjoittaja aloitti ihan mielenkiintoisen keskustelun. Suomalaisista aika harvalla on omakohtaista kokemusta muualla elämisestä (mikä esim keski-Euroopasssa on ihan normaalia, vaihdetaan maata itse tai esi-isät on jostain muualta!). Ehkä juuri tämän vuoksi aika harvalla suomalaisella on itse hankittua käsitystä suomalaisuudesta ?

      Yksi asia joka tuntuu olevan ominaista monille suomalaisille: kauhea tarve ottaa heti mustavalkoinen kyllä/ei -kanta, tai antaa asialla nimilappu 'pakkohan sinun on olla suomalainen kun olet kerran syntynyt täällä'.
      Kirjoittaja alkoi nimenomaan kelailla omia tunteitaan asian suhteen. Itsekin kaipaan suomalaisilta kovasti sitä että luotettaisiin enemmän omiin tunteisiin ja fiiliksiin ja puhuttaisiin niistä. Siitä alkaisi lämpimämpi, sallivampi ja onnellisempi rinnakkaiselo jossa kaikki viihtyisivät vähän paremmin. Tämä maahan itsessään on kaunis .

    • olen vain

      100% suomalainen ja haluan mielessäni pysyä viimeiseen vetoon.
      muualla käytyäni suomi ja suomalaisuus vain lisääntyy ja hyvä niin.

      tosin viimeaikojen eu-suomi-toiminnot ovat herkistäneet silmät,korvat ja ajatukset avautumaan,mitä ja miten muualla mailmassa asioita hoidetaan ja miksi. silloin suomi--suomalaisuus tulee melkein hylätyksi.
      eu on täysin roistovaltio ajatteluun perustuvaa toimintaa,vaikka sitä meille muilla keinoin kaupataan.

      suomi on monessa asiassa hyvä maa ja paikka asua,mutta mm. hintojen jatkuva ja 98% vain ahneuteen perustuva nousu kuvottaa,kun muualta palaa.

      kaikkien hintojen tarpeettomat nostot ja selitykset vain raa´istuu,samoin herrojen röyhkeä ja likainen käytös.

      suomen päättäjät ja varsinkin suuryritysten johtajat, paljon myös pk-johtajat ovat suurelta osin valehtelevia,omahyväisiä ja aina ensin omaa etua röyhkeästi hamuavia sairaan ahneita törkimyksiä,joita inhoan yli kaiken.

      kun ajattelee esim. sitä mieletöntä ajatusten,toimintojen,ajan ja rahan määrää,joka käytetään 98% täysin hukkaan jatkuvia hinnan nousuja ja uusia palkkojen muokkauksia varten,tajuaa,kuinka pölvästejä suomessa ollaan. summat ovat valtavia ja lähes aina täysin tarpeettomia,mutta kansalaisten elämää mielettömästi turhaan tressaavia.

      byrokratiaa luodaan ja lisätään hirmukyytiä,aivan kuin se olisi ainoaa oikeaa ja hyvää tuottavaa toimintaa,vaikka se on aina 100% jarru.
      eu, it-koneet ja -aika on em. 99% syy.

      • automies23

        Bensan hinnan nousu on karmeaa! aion muuttaa siksi pois Suomesta, amerikkaan/


    • c0zm0p0lit4n

      Samalla linjoilla OP:n kanssa. Vain ne, jotka tuntevat tuon tunteen tai olotilan tietävät sen ja voivat samaistua siihen. Maailman kiertäminen avartaa mieltä ja etenkin jos on asunut muualla kuin Suomessa.

      Moni ulkomaalainen kaverinikin on ihmetellyt, että olen Suomesta, koska en todellakaan ole mikään stereotyyppinen suomalainen. Olenkin jo määritellyt itseäni monesti eurooppalaiseksi, joka on syntynyt Suomessa.

      OP, osoita vain rohkeasti olevasi "muualta" kuin junttipenttien -maasta :D

    • raivostonut

      Kantasuomalaiset osaavat taivuttaa samastua sanan, se ei maistu, siis opetelkaa suomen kieli ja SAMASTUKAA.

      • Savolaene

        Seu kyl "sammaestukkee"!


      • c0zm0p0lit4n

        Ja on aika vetää esiin "DUN DUN DUU" .....
        grammar-nazi -kortti nikille raivostunut :D

        Onneksi olkoon!


      • Jos tarkkoja ollaan
        c0zm0p0lit4n kirjoitti:

        Ja on aika vetää esiin "DUN DUN DUU" .....
        grammar-nazi -kortti nikille raivostunut :D

        Onneksi olkoon!

        Ja nyt tulee se nazi-kortin pahin vihollinen: liberaali kommunisti-hippi -kortti!!! Uusinta uutta! Sille ei ole vielä voittanutta.

        Samastaa on vanha ja ns. perinteinen muoto, mutta 1993 suositusta on muutettu niin, että myös samaistua on kelvollinen muoto jopa YO-kirjoituksiin. Tieto ihan kielioppinatsien Mekasta eli Kotuksesta. Samaistua on puhekielessä yleisempi, joten tämän käyttö on jo tässä mielessä käytännöllisempää. Toki aina aidon ja alkuperäisen sanamuodon käyttäminen on tavallaan tyylikkäämpää.

        http://www.kotus.fi/index.phtml?i=623&s=2630


    • Aika hassua leimata suomalaisuus tiettyyn muottiin. Olin -86-87 jenkeissä ja siellä sain kuulla suomalaisten olevan kovia juomaan viinaa ja maksaneen ainoana maana sotavelkansa, ja sen lisäksi meillä kuulemma käveli jääkarhuja kaduilla ja olimme kaikki kalastajia... Eiköhän se suomalaisuus tule suomalaisista sukujuurista ja jokainen saa siitä huolimatta olla oma persoonansa joi sitten viinaa tai ei ;)

    • pohtiippi

      Ei kai kultuuri olekkaan muille kuin naisille ja hörhöille, en minä ainakaan viitisi kinkua paistaa ja laittaa joulukoristeita jos äiti ei hössöttäis.

      Kaikki juhlat ja koristelu lähtee jotenkin naisten haluista, uskonto ja kultuuri on vain sivu tuotetta hössötykselle

      • niinvetelää!

        Näkee ettet ole viitsinyt itseäsi sen vertaa sivistää koulussakaan, että osaisit kirjoittaa oikein. Tällainen nuoriso meillä tänään!


    • kanssasuomalainen

      Turha poru tyhjästä tuo aloittajan sepitys.


      Moisia asioita tekevät kaikki muutkin suomalaiset (poislukien ikääntyneimmät).
      Sinulla on vain muuten jokin identiteettikriisi, mahdollisesti panikoinut huomattuasi, että olet pian 30 ja koet tarvetta määrittää itsesi uudelleen.

      Mutta ole rauhassa, eurooppalaisia me muutkin suomalaiset olemme. On niitä ''juntteja'' Keski-Euroopassakin, esim. moni saksalainen maalaiskylä tahi pikkukaupunki on kuin kopio suomalaisesta. Ai mistäkö tiedän? Olen sitä minäkin Euroopassa liikkunut.

      • Ero on vain siinä

        että siellä saksalaisessa pikkukylässä ei tarvitse koko ajan pelätä saavansa turpiinsa jos ei itse ala öykkäröimään kotimaan tyyliin. Illalla kun kävelet raitilla, sinua TERVEHDITÄÄN. Mukava tunne kaikenkaikkiaan.


      • Grüßgott!
        Ero on vain siinä kirjoitti:

        että siellä saksalaisessa pikkukylässä ei tarvitse koko ajan pelätä saavansa turpiinsa jos ei itse ala öykkäröimään kotimaan tyyliin. Illalla kun kävelet raitilla, sinua TERVEHDITÄÄN. Mukava tunne kaikenkaikkiaan.

        Olen itse myös suuren osan aikuiselämästäni asunut saksassa. Siellä "kotikylässä" tai muussa kaupungissa kävelijää tervehditään vaikka ei edes tunneta.
        Järkytys oli suuri kun suomessa lenkkipolulla tervehdin reippaasti ensimmäisille 10:lle vastaantulijalle ja kukaan ei vastannut... Nyt vuoden täällä asuneena en enää tervehdi koska tuntuu että "kantasuomalainen" korkeintaan mulkaisee kummeksuen jos tervehdit !
        Tämä on tietysti pintaraaapaisu, mutta niin se vaan on että suomessa ei koeta positiivisena avointa ystävällisyyttä, miksiköhän ?


      • Tuskin se liittyy pahemmin siihen että lähestyn kolmeakymppiä. Olen tuntenut ehkä näin jo vuosikymmenen ajan.


      • Historiaa
        Grüßgott! kirjoitti:

        Olen itse myös suuren osan aikuiselämästäni asunut saksassa. Siellä "kotikylässä" tai muussa kaupungissa kävelijää tervehditään vaikka ei edes tunneta.
        Järkytys oli suuri kun suomessa lenkkipolulla tervehdin reippaasti ensimmäisille 10:lle vastaantulijalle ja kukaan ei vastannut... Nyt vuoden täällä asuneena en enää tervehdi koska tuntuu että "kantasuomalainen" korkeintaan mulkaisee kummeksuen jos tervehdit !
        Tämä on tietysti pintaraaapaisu, mutta niin se vaan on että suomessa ei koeta positiivisena avointa ystävällisyyttä, miksiköhän ?

        Lastu
        "Suomalaisia Kehutaan usein juroksi ja syrjäänvetäytyväksi kansaksi, joka vaikenee viisaasti kahdella kielellä.

        Tuttu tarina kertoo raivaajaesi-isästä, jolle rantavedessä kelluva lastu oli merkki siitä, että naapuri oli tullut liian lähelle. Tätä mentaliteettia pyritään usein selittämään sillä, että esi-isämme asuivat vuosisatoja yksinään metsänkeskellä vailla huolta naapureista.

        Jos virrassa näkyi lastuja, se oli merkki yläjuoksulla asuvista naapureista, joita vältelläkseen suomalainen hakeutui yhä syvemmälle metsään."

        Tai, kun yläjuoksulta tuli lastu rantaan, lähdettiin kirves kourassa ajamaan tulokasta pois omilta kalastusvesiltä.

        Päätalo instituutissa Jaakonsaaren puheesta:

        "Löysi jokivarresta pitkän matkan piästä toisen torpan, tappo miehen ja löi virtaan, kun ol niin lähelle tullunna.

        Tämänkaltaisia asutustarinoita ei tunneta muista maista... Tarinaa on kuitenkin kerrottu laajasti sekä Itä- että Länsi-Suomessakin. Niinpä siinä täytyy olla tärkeä ydin, jonka vuoksi se on elänyt näin kauan."


    • exsuom

      Suomi on hieno maa,mutta Suomalaiset on säälittävää kansaa.Juoppoja saamattomia paskoja,lisäksi helvetin tyhmiä.Itsenäisyydestä luovuttiin jo aikoja sitten.Mun kokemus on että ulkomaalaiset naureskelee meille.Pitää hieman takapajuisena kansana jolle viina maistuu.
      Ainut hyvä asia täälä on että ei tarvi tehdä töitä elääkseen.Jos joskus hieman rikastun,muutan johonkin lämpimään halpaan maahan.

    • Bommmm

      Tule ulos sieltä nettikupalsta ja ala ELÄÄ kansasi keskuudessa IRL, niin huomaat kuinka hyvä täällä, kaikesta huolimatta on sinunkin kaltaisten lorvaajien elää. Toisin olisi jos ei maata jotkut olisi aikoinaan puolustaneet!! Istuisit tuskin netin ääressä haaveilemassa.

    • Identiteetin pohdinta on yksi ihmisyyden peruskiviä ja vieraantumisen tunne omasta ympäristöstä ja muista ihmisistä on ehkä seurausta tästä urbaanin yksilökeskeisen kulttuurin voittokulusta, jossa yksilön ulkoinen rooli ja itsenäisyys on kaiken mitta. Tämän etuna on ainakin se, että monissa maissa tästä joutuisi jo epäilyttävien listalle vallanpitäjien toimesta. Eikä tarvitse mennä montaakaan sataa kilometria itään.

      Jokainen kulttuuri muodostaa omat tapansa ja käytänteet; lait, instituutiot, kielen, ideologiat eli ne jotka tiedostetaan mutta myös piilotajuiset, joista ei viime kädessä voida saada tietoa. Ja jokaisessa kulttuurissa - poikkeuksetta - on hyvät ja huonot puolensa (esim. yhteisöllisyyden hintana voi olla ylikorostunut kunnia- ja häpeäkulttuuri).

      Ihmismieli ja etenkin länsimainen, on aina ollut seikkailunhaluinen ja taipuvainen romantisoimaan asioita. Ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella, kunnes havaitaan että se(kin) oli illuusio. Sillä kuka sitten tämä "minä, joka ei tunne olevansa suomalainen, on"?

      Kulttuurin käytänteitä voi arvostella, mutta on älyllisesti ontuvaa arvostella jotakin kulttuuria siksi, että se on "nuori" tai että kaikki "ovat tulleet muualta". Kaikki kulttuurit ovat joskus olleet "nuoria" ja kaikki "ovat tulleet alunperin muualta". Ja jostain syystä "vanhoista kulttuureista" paetaan kovasti tänne "nuoriin".

      Suomalaisuutta on myös tämä ympäristö ja tämä on yhtä vanha kuin mikä muu kolkka maailmassa tahansa tai miksi ei yhtä vanha kuin universumi itse. Täällä on asuttu vuosituhannet, kuten tietysti missä tahansa muuallakin, joten "nuori kulttuuri" vs. "vanha kulttuuri" ei ole kovin hedelmällinen lähtökohta.

      Kaikki, myös kulttuurit ja yhteisöt, ovat jatkuvassa muutoksen tilassa. Tästä ei pidä tehdä kuitenkaan virhepäätelmää, että niitä pitää tietoisesti lähteä muuttamaan johonkin suuntaan. Yleensä päädytään vain tilanteeseen, jossa vallankumous syö lapsensa.

      Minusta on psykologisesti paljastavaa, että ne jotka ne, jotka_valittavat_että suomalaiset valittavat, eivät huomaa itse valittavansa (en sano, ettei saisi valittaa, mutta kannattaa itse havannoida miksi ja mitä valittaa). Tai että nähdään muiden maiden paikalliset pienyhteisöt, vähemmän koulutetut eksottisen ihanina ja ei-junttimaisina, mutta omat junttimaisina. Talvisella lintulaudalla poukkoileva talitiainen on tylsä monen mielestä, mutta eksoottinen miljardien ulkomaalaisten mielestä.

      En kiistä, etteikö junttimaisuutta olisi, mutta en ole aivan varma, että ne jotka arvostelevat omiaan ylemmältä tasolta - yleensä akateemiset kaupunkilaiset - olisivat yhtään sen vähemmän juntteja kuin parjaamansa juntit, jos mittakaavaa vähän vaihtaa. On hyvä nähdä asioiden suhteellisuus.

      Kun tätä illuusioita alkaa ymmärtämään syvällisesti, huomaa että ainoa paikka jossa voi todella olla, on oma itse (en tarkoita itsellä nimeä, ammattia, kieltä, kulttuuria vaan jotain paljon syvempää). Niin kauan kuin ei viihdy itsessään, sen hyvissä ja huonoissa puolissa, ei tule viihtymään missään muuallakaan. Maiseman vaihto, kulttuurin vaihto, kumppanin vaihto, auton vaihto, valta ja raha. Kaikki tuottavat vain hetkellisiä tyydytyksiä.

      Olen itse käynyt tämän pohdinnan loppuun asti ja katsonut elämää ja kuolemaa silmästä silmään. Ymmärrän suomalaisuuteni ja identiteetitini ihmisyyteeni ja maailmaan kuuluvana orgaanisena osana, eräänlaisena muuttuvana roolina tässä draamassa, jonka vaihtaminen olisi turhaa koska se olisi vain roolin vaihto - joka ennen pitkää vaatisi taas vaihtoa. En ota sitä toisin sanoen niin vakavana.

      Todellinen itse on jotain verrattomasti suurempaa, jota ei voi kokea tai määritellä sanoin tai teorioin. Ja kuten Wittgenstein sanoi, "Mystistä ei ole se, miten maailma on, vaan se että se on."

      • 10 + 4

        Hieno kirjoitus "Auringonpolttajalta"


      • oisuomisynnyinmaa...
        10 + 4 kirjoitti:

        Hieno kirjoitus "Auringonpolttajalta"

        Todella ajateltu kommentti,kiitos siitä.


      • hjuvahjuvahjuva

        Erinomainen kommentti! Tällaista kirjoitustaitoa pitäisi nähdä internetissä ja ylipäänsä enemmän.

        Arvostan kovasti ajatustasi siitä, että irtautat kulttuurin osaksi suurempaa kontekstia, mikä on ihmisyys itse, etkä näe kulttuuria itseään yhteiskunnan kokonaisvaltaisimpana ja suurimpana kontekstina. Sellaista "outside the box" -ajattelua. Ainakin näin kiteyttäisin itse tekstisi sisällön, ellen ole lukenut jotain aivan omiani. Mutta ylistän kyllä tekstiäsi vielä kerran: mmmahtavaa!


    • suo, kuokka ja ?

      Aloittajan linjoilla. En ole tuntenut itseäni suomalaiseksi, paremminkin ulkopuoliseksi positiivisen ja ilosen elämänkatsomukseni vuoksi. Tätä positiiivisuutta ei suomalaiset hyväksy vaan se pitää tavalla tai toisella jäytää pois kun kateus kalvaa. Olen nyt noin 50-vuotias ja huomaan tuon kuranheiton pikkuhiljaa tarttuneen minuunkin kun sitä ympärillä koko ajan näkee ja sen keskellä elää. Neuvoni onkin että mikäli koet saman tunteen kuin minä niin lähde ajoissa nuorena rakentamaan elämääsi jonnekkin positiivisempaan ja henkisesti avoimempaan maahan.

      Rehellisyys on ollut suomalaisten etu muttei enää, raha ja valta ajaa edelle, niin duunarilla kuin yrityspampulla. Toisekseen pitää myös muistaa että hölmöydestä sakotetaan eli se on itsestä kiinni jos narutetaan.

      Enemmin Ruotsalaisten avoin suhtautuminen ja valoisa musiikki vetävät puoleensa kuin slaavilainen melankolia synkkine valituksineen.

      Jo pakkomaksettu eläke josta valtio päättää ja terveydenhuolto ovat ainoat asiat mitkä pitävät minut suomessa sillä en halua heittää maksettuja veroja pois.
      Kannattaisi kerätä vain omaa itselleen säästettyä eläkettä ja siirtä nuo varat valtion ulottumattomiin niin olisi paremmin rahkeita muuttaa muualle.

      Tarkoitus olisi lähteä säästöineen niin aikaisin eläkkeelle kuin järkevää on mutta sitä pitää laskeskella tarpeen ja iän mukaaan. Tarkoitus elää suurin osa eläkevuosista banaanisaarilla.

      • just joooo

        Kovin oli piiitkä valivali valituslista noinkin muka aurinkoiselta ja iloiselta luonteelta ;DDDDD


      • suo, kuokka ja ?
        just joooo kirjoitti:

        Kovin oli piiitkä valivali valituslista noinkin muka aurinkoiselta ja iloiselta luonteelta ;DDDDD

        Juuri kerroin että tuo negatiivisuus tarttuu kun sitä koko elämänsä kuuntelee, siksi kehoitinkin muuttamaan ajoissa muualle. Vastauksesi oli hyvin suomalainen ja lukemisen ymmärrys puutteellinen.


    • Veteraani

      Eeeeeh. Katsele netissä myös Suomen sotaveteraaneja ja mieti vielä kertaalleen.

      • 69696969999999999999

        mitäs niitä sotasyyllisiä kattelis?


    • Luulisin tietäväni miltä tuntuu. Ja miltä tuntuu ylipäätään tuntea olonsa vieraaksi Suomessa, vaikkei ole koskaan pahemmin missään muualla käynyt.

      Nuorempana minun oli todella vaikea tutustua ihmisiin. Siihen varmaan osaltaan vaikutti se, etten käyttänyt alkoholia tai käynyt paikoissa, joissa ikäiseni (kaveritkin) kävivät. Niinpä päädyin olemaan iltaisin ja viikonloppuisin kotioloissa. Kuuntelin englanninkielistä musiikkia, kirjoitin lyriikoita ja tarinoita englanniksi, katselin jenkkileffoja. Myöhemmin päädyin nettiin, ja kaikki viestintäni netissä keskittyi ulkomaalaisiin. En keskustellut suomalaisten kanssa eli käyttämäni kieli oli englanti.

      Tämä vaihe kesti muutamia vuosia, mutta kun tulin viettäneeksi muutenkin aikaa kohtuullisen paljon kotioloissa, käytin englantia huomattavasti enemmän arjessa kuin suomea. Kun kirjoitin vielä itseksenikin englantia, lopulta englannista tuli vahvempi kieli kuin äidinkielestäni.

      Tein oman pienen maailmankiertueen eli poistuin Suomesta. Halusin pois maasta, ja taisin valmistella itseäni sitä varten. Yhdysvaltoihin päädyttyäni kohtasin kuitenkin totuuden, joka oli kenties kaduilla vielä karumpaa kuin Suomessa. Se todellisuus kiehtoi samaan aikaan, kun halusi muistuttaa siitä, ettei ruoho ole välttämättä vihreämpää aidan toisella puolella. Palauduttuani matkoiltani Suomeen, aloin hitaasti vaihtaa kieltäni takaisin suomeksi ja totuttautua ajatukseen, että paikkani on täällä, kotona, joka ei ollut tuntunut kodilta.

      Se suomalaisuuden ydin, jota minulle on tarjottu lapsuudestani lähtien, on kuitenkin pysynyt suhteellisen etäisenä. 90% suomalaisista käyttää alkoholia, minä en; nykyisen tilastotiedon mukaan suurin osa uskoo Jumalaan (tai kuuluu ev.lut. kirkkoon), minä en; sauna mielletään suomalaiseksi jutuksi, josta suomalaiset pitävät, minä en; suomalaiset kuuluvat kahvinjuojissa henkilöä kohden maailman kärkimaihin, minä en juo; suomalaiset kuuluvat maailman kärkimaihin myös sanomalehtien tilaamisessa ja lukemisessa, minä en tilaa tai lue.

      Sen sijaan kuitenkin kuuntelen metallia, seuraan urheilua (jääkiekkoa) ja suomalaisten menestystä niin urheilun, taiteen kuin tieteen saralla. Osaan olla ylpeä kotimaastani, ja vaikka monessa asiassa olisi parannettavaa, minulla ei ole enää mitään tarvetta lähteä edes ulkomaille lomieni aikana. Suomi tarjoaa aivan kaiken sen eksotiikan, mitä maailmalle olisi minulle tarjota, jos ja vain jos pidän mieleni tarpeeksi avoinna.

      • Maailmassa on

        muitakin maita kuin räikeä Amerikan Yhdysvallat. Siellä sitä on vasta omaan napaansa tuijottava kansa joka ei suureksi osaksi tiedä maailmasta mitään eikä halua edes tietää. Riittää että vaan hyötyvät jollain tapaa muista.


      • Maailmassa on kirjoitti:

        muitakin maita kuin räikeä Amerikan Yhdysvallat. Siellä sitä on vasta omaan napaansa tuijottava kansa joka ei suureksi osaksi tiedä maailmasta mitään eikä halua edes tietää. Riittää että vaan hyötyvät jollain tapaa muista.

        Amerikka on niin monikulttuurinen maa, ettei sitä oikein voi ajatella minään yhtenä kokonaisuutena. Sieltä löytyy ne ihmiset, jotka eniten hamuavat rahaa ja tuijottavat napaansa sekä kovaäänisimmät kriitikot.

        USA jäi mieleen kontrastien maana. Se sama piirre on kuitenkin löydettävissä Suomesta ja suomalaisista. Täältä löytyy ihan yhtälailla omaan napaan tuijottajia, ja niitä, jotka haluavat pois maasta, koska Suomi on Suomi. Omasta mielestäni niiden ihmisten korvien välissä on jotakin vikaa. Siinä vetoan omaan kokemukseeni.


    • voi jee

      Kuulostat kertomasi mukaan nörtiltä suomalaiselta....Itse koen olevani suomalainen, vaikka yksi isovanhemmista ei ole suomalainen. Minulla on sukua kummassakin naapurimaassa ja on noita lähtenyt rapakon taaksekin. Siltikään en katso telkkaria, mutta en vietä koko aikaani internetissäkään......

      • Nörtti ehkä, mutta minua se ei vaivaa! :D


    • kultturelliko

      Ellet ole asunut lainkaan ulkomailla, et voi vielä tietää muista kulttuureista yhtään mitään. Ei siihen riitä että netissä surffailee englanniksi, eikä sekään että sukulaisia on ulkomailla. Ei minuakaan tee se taiteilijaksi että suvussani on taitelijoita.

      Kielitaito avartaa sikäli, että voi keskustella. Mutta englannin kieli ei ole koko maailman kieli, vaikka sillähän pärjää aika hyvin lähes joka maan kolkassa. Mutta jonkun muun kohdemaan kulttuuria et opi englannin kielellä, ellet opettele sen maan kieltä, minkä kulttuuriin haluat tutustua sekä myös että asut muutamia vuosia maassa, missä voit imeä vaikutteita ko. maan kulttuurita.

      Mitä luulet kulttuurin olevan?

    • Mökin friidu

      Isoisäni on isoisoäitini Amerikan tuliainen. Äitini on adoptoitu hänen äitinsä on venäläinen ja isänsä saksalainen. Puhun, luen ja ymmärrän englantia, ruotsia, saksaa. Minulla on ystäviä ulkomailla ja internetin kautta olen heihin yhteydessä tämän tästä. Mutta kyllä minä olen mielestäni niin suomalainen kuin Suomessa syntynyt ja täällä pääosan elämästään viettänyt voi ikinä olla.

      • kehityskaari nro 2.

        Minun kantasoluni ovat miljardien vuosien takana jossa yksisoluiset vanhempani jakaantuivat ja heistä monien vaiheiden ja kytkösten kautta kehittyi ihmisiä. Jostain syystä tunnen itseni hyvin suomalaiseksi vaikka alkukotini on niinkin erilainen ja (mahdollisesti) täysin vailla puhuttua kieltä tai kulttuuria.


    • 13+20

      No mitä haluat meidän muiden suomalaisten sanovan?
      Hienoa?

    • Vanhaa tuttua

      Onpas taas typerä keskustelu.

    • olenoikeasuomalainen

      Varmaan tuttu tunne suomenruotsalaisille!

    • mikämaa mikävaluutta

      Suomi nykyisellään ei ole sellainen Suomi johon synnyin 70-luvulla, elämäni aikana on ollut niin radikaaleja muutoksia tässä maassa että en enää tiedä mikä maa tämä on. Esim. 90-luku oli suurinpiirtein täysi vastakohta 80-luvun vauraudelle, lama toi historian roskatynnyristä vastenmielisiä ilmiöitä Suomeen kuten esim. leipäjonot kuin jonain pula-aikana!!
      Sitten vielä EU jäsenyys on tuonut pelkkää vahinkoa tämän maan kansalaisille täysin tarpeettomina ja ylimääräisinä veroina sekä maksuina, EU on liian kallis herrojen eliittiklubi näin pienen maan maksukyvylle!!!

      • ennen paremmin?

        No voi voi... nuo kaikki on pieniä muutoksia verrattuna tapahtumiin ennen 1970 lukua. Oli talvisotaa, pulaaikaa sitä ennen kansalais-sota, nälkävuodet.

        Sinun esi-isäsi olisivat vallan ihmeissään siitä kuinka hyvissä oloissa nykysuomalaiset elävät.


      • Mikämaa mikävaluutta
        ennen paremmin? kirjoitti:

        No voi voi... nuo kaikki on pieniä muutoksia verrattuna tapahtumiin ennen 1970 lukua. Oli talvisotaa, pulaaikaa sitä ennen kansalais-sota, nälkävuodet.

        Sinun esi-isäsi olisivat vallan ihmeissään siitä kuinka hyvissä oloissa nykysuomalaiset elävät.

        Esi-isämme varmasti ihmettelisivät nykyaikana voimassa olevia vääryyksiä, esim. joudut maksamaan hurjia veroja ja lisäksi vielä maksamaan käyttömaksua terveyspalveluista, liikkumista verotetaan aivan sairaan paljon, joudut maksamaan käyttömaksua omistamastasi ajoneuvosta, työpaikat on viety paljolti muihin maihin jolloin iso osa on joutunut työttömäksi joita valtio riepottelee ja kyykyttää täysin mielivaltansa mukaisesti!!
        Vaikuttaa siltä että Suomen kansaa on vedätetty ja huiputettu kuin jotain koekaniineja, 80-luvulla annettiin vähän porkkanaa mutta sitten 90-luvulla matto vetäistiin jalkojen alta niin että pudottiin korkealta ja kovaa! Anteeksiantamatonta!!!

        Esi-isämme eivät myöskään voisi uskoa nykyistä rahavallan sekä päättäjien röyhkeää ahneutta ja köyhempien polkemista, suoranaista riistoa, joka asiassa rahastetaan ahneimman mukaan, jne. minkäänlaista oikeudenmukaisuutta ja reiluutta ei ole jäljellä enää missään asiassa!! Ei ihme että vielä yksi ihmettelemisen aihe löytyisi esi-isille, nykysuomalaisten hyytävä kylmyys ja kyynisyys!!


    • was ist das?

      Sama "vaiva" hiertää kaikkien ei-suomalaistenkin mieltä :)

    • viisas2

      Typerä nainen......

    • Kokoomuspuijaus

      Itse on vaikea samaistua niihin jotka menevät näihin Kataisen poppoon kusetuksiin joka kerta

    • keijo not here

      Tämä on vähän tyhmä provo.

      Asut Suomessa. Mutta asut myös maapallolla.
      Ihan sama nykyaikana, teetkö töitä englanniksi vai kiinaksil.
      Rajat on keinotekoisia juttuja. Kuntarajat, läänirajat ja oikeasti myös maan rajat.
      Homma on vaan siinä, että on liikaa erilaisia ihmisiä maailmassa ja on pakko ollut laittaa rajoja - sinä siellä -minä täällä. Se taistelu jatkuu edelleen Lähi-Idässä.

      Suomi on täynnä ihmisiä, jotka on matkustaneet paljon ja asuneetkin ihan muualla kuin Euroopassa, jopa vuosia.

      En oikein ymmärrä tätä juttua.
      Ei maailmankansalaisuus mikään iso juttu ole.

    • Wili*

      olenko minä ulkosuomalainen kun asun suomessa 2 kuukautta ja lopun aikaa vuodesta madeiralla.

    • ei kotoisin mistään

      Asun Suomessa kesämökin ostamisen takia nykyään 6kk vuodesta ja kotikieleni on avioliiton takia englanti.
      Ulkomailla olen asunut lähes 20v.

      Enemmän kuin suomalaisena tai tuon toisen maan kansalaisena,tunnen olevani kotoisin nk "ei mistään".Olen asunut useassa maassa ja passini myöntää kulloinenkin suurlähetystö.

      Nyky Suomen koen niin,että kun saavun kesätalolleni laitan heti tien päässä olevan puomin lukkoon ja vetäydyn omaan valtakuntaani sakillisen kuivamuonaa ja säilykkeitä kanssa ajaksi x.

      En tiedä mitä enään ajatella kenestäkään tämän kansallisuuden kautta.
      Yleensä en pidä ihmisistä ja työni kuvaan kuuluu paljon erillaisten henkilöiden kanssa toimeentulemista.Myyntityö.
      Siispä oleskellessani Suomessa otan vapauden erakoitumiseen ja siihen että ei ole pakko pitää kaikista.
      Totuus on että suomalaisille ulkomailla naureskellaan.Suomalaisena saa tehdä todella paljon töitä ollakseen uskottava,mikä ei tarkoita sitä tönkkösuolattua suomalaisenkorrektia käyttäytymistä.
      Mutta niin eurooppalaiset nauravat toisilleen ja myös itselleen.Ei se suomalaisille naureskelu ole paha asia.
      Me olemme sellaisia.Metsäläisiä.
      Minäkin.
      Voin piilottautua hintaviin asusteisiin ja siemailla sivistyneesti valkoviiniä,mutta kaikki ulkokultainen sivistys ja vaateparsi on suomalaiselle ihmiselle pelkkä naamio.Totuus paljastuu ennenpitkää.

      Ainoa varsinainen hyöty matkustelusta ja sivistyksestä suomalaiselle henkilölle on,että pystyvät elämään omaa normaalia jokapäiväistä elämäänsä ilman että sitä pitää suunnitella niin tarkkaan etukäteen.Ei tarvitse enään tehdä ongelmaa joka ikisestä asiasta.Easy going menttaliteetti auttaa paljossa.Psykiatristen palvelujen käyttöaste vähenee.
      Christien kirjoissa mainitaan aina sellainen intiasta palannut upseeri,jonka käytös ja olemus on lepseä.varmaan jostain vastaavasta on suomalaistenkin kohdalla kysymys.

      • tuhanisenjärvienmaa.

        ""Nyky Suomen koen niin,että kun saavun kesätalolleni laitan heti tien päässä olevan puomin lukkoon ja vetäydyn omaan valtakuntaani sakillisen kuivamuonaa ja säilykkeitä kanssa ajaksi x.""

        Yhdyn sinun kommenttiisi ,se kuvasti hyvin minunkin käsitystä suomalaisuudesta


    • naponapoleonainen

      Itsekin olen kantasuomalainen syntymätodistusten mukaan, mutta miltä sen pitäisi tuntua? Ei aavistustakaan. Seepra on seepra, vaikka se tuntisi olevansa norsu, koska seepra on seepra tuntuipa siitä miltä tahansa. Olen kuullut, että joku joka on tuntenut olevansa Napoleon, onkin päätynyt pehmustettuun koppiin...

    • pilulainen

      No sepä sinua sivistää kun vietät aikaa netissä ja puhut enklaanttii,haista pitkä pee......

    • Isäni on

      kenialainen ja äitini somali, minä olen Suomalainen!

      • suomessasyntynyt

        buhahahahaha... !!! never.


    • keittiöviisas

      MISTÄ se ylenmääräinen VIISAUS tulee, jonka ansiosta voi käskeä muita ajattelemaan ja toimimaan JUURI KUIN ITSE?
      Meitä on kahdenlaisia, niitä jotka puhuvat ajatuksistaan ja itsestään kiihkottomasti puuttumatta toisen ihmisen ajatusmaailmaan, josta ei voi olla selvillä kuin jos omaa ajatuksenlukutaidon. Ja toisia, joilla tuntuu olevan RAJATON tieto toisen persoonasta ja halu ohjailla muiden sanomisia ja olemisia höystäen niitä muutamin valikoiduin nimityksin! Onko jossain tällainen solvausseminaari, josta valmistutaan ja aloitetaan sitten mollaamisen yleissivistävän arvosanan turvin muiden tökkiminen?

      • Mitä samaa mietin itsekin. Ja niistä kahdenlaisista kuulun siihen ensimmäiseen. Miksikään provokaatioksi en tarkoittanut tätä todellakaan.


      • Suo, kuokka ja ?
        elvealin kirjoitti:

        Mitä samaa mietin itsekin. Ja niistä kahdenlaisista kuulun siihen ensimmäiseen. Miksikään provokaatioksi en tarkoittanut tätä todellakaan.

        Täsä lueskellessa moni muukin oppii tuntemaan sen suomalaisuuden negatiivisen ytimen mitä en todellakaan kaipaa;)DD


    • hersy

      Sivistynyt suomalainen ei kuvittele kuuluvansa muualle kuin suomeen vaikka osaisi kaikki maailman kielet,mutta toisaalta nyt kun suomi on ajettu alas ja pudonnut muutenkin puusta, alkaa arvostus isänmaata kohtaan hurjasti rapisemaan,jo ensimmäisessä lamassa 90-luvun alussa hävesi hyvinvointivaltio totaalisesti ja loput rippeet katosi viimestään nyt,sellasta se ahneuden huippu riistokapitalismi tekee pörssikuplat tällä menolla jatkuu ja tasaisin välein näitä niin kutsuttuja lamoja tulee ,valitettavasti se ei koske kaikkia suomalaisia,vaan juuri heikompiosaisia,siksi arvostus suomalaisuutta alkaa olla vähissä

      • 44+

        ja sivistynyt Takahikiäläinen ei kuvittele kuuluvansa muualle kuin Takahikiälle.Toisaalta sivistynyt eurooppalainen ei kuvittele kuuluvansa muualle kuin eurooppaan. Sivistynyt maapallolainen ei kuvittele kuuluvansa muualle kuin maapallolle.


    • n.24v.hki

      haha juuri telkkarissa 90% ohjelmista on kansainvälisiä, joten en tiedä miten telkan katsomattomuus tähän liittyy.

      Itsekään en tunne itseäni kauhean suomalaiseksi. opin englantia 3-vuotiaana ja kävin peruskoulut englanniksi. olen asunut ulkomailla, nyt opiskelen englanniksi amk:ssa ja olen naimisissa ulkomaalaisen miehen kanssa joka ei puhu suomea. monien kavereidenkin kanssa puhun englantia, vaikka osa on suomalaisia, kun me ollaan ala-asteelta lähtien puhuttu englantia niin se on vähän pinttynyt tapa.

      englanti on minulle tunnekieli ja usein joku sana jota en paljoa käytä tulee ensiksi englanniksi mieleen eikä suomeksi. minulla on lievä aksentti kun puhun suomea ja käytän välillä typeriä sivistyssanoja suomeksi, kun ne ovat englanninkielessä normaaleja sanoja.

      kaiken lisäksi vihaan kylmää säätä, olen allerginen ruisleivälle, salmiakille ja lakritsille, en pidä suomalaisesta ruoasta ja ottaisin mieluummin kylpyammeen kuin saunan kotiini. eli olen varsinainen maanpetturi :D

    • Mitä erikoisin mies.

      Mä en ole ikinä ollut mitenkää erityisen isänmaallinen, en mikään kommunisti ole, mutta suomi kun nyt sattuu olemaan ankara ja kylmä maa, suosittelen matkailua tai ulkomaille rauhalliseen maahan muuttoa, 100 vuoden päästä ketään ei kiinnosta vaikka yksi kaki käänsi selkänsä suomelle....

      • 22+t

        Samaa mieltä.


    • kaksoisvalioton

      Painu sitten lopullisesti sinne ihanuuksien ihmemaahan nauttimaan vitun Euroopasta tai jopa VVenäjästä. Ihan oikeasti vituttaa tuollaiset demarinuoret, jotka ullaa täällä.

      • Taas hyvä

        esimerkki siitä ilmapiiristä joka Suomessa nykyisin vallitsee. Juuri sinunlaistesi takia fiksut ihmiset eivät välttämättä Suomessa viihdy. Joku saattaisi sanoa että täys nuijahan sinä olet. Niinkuin taidat muuten ollakin.


    • Haluan teille töihin

      No heh heh,olihan taas yksi suoli 24 keskustelunavaus.Taitaa olla näiltä ammatikseen näitä ääliökeskusteluja avaavilta.No,sen lauluja laulat kenen palkkaa nautit.Mutta alkaapi olla jo liian kömpelöitä nämä jutut?Ei me ihan näin tyhmiä olla sentään että kaikkeen tartutaan.Vai hetkinen...

      • Ei minulle mitään kyllä maksettu. :) Olin vain rehellinen.


    • faktaa..............

      No ole ylpeä, että olet muuta! Vaan toivottavasti et ole aktiivinen sossun, ja Kelan palveluiden käyttäjä? Siksi Me tarvitsemme tulevaisuudessen Suomessa muitakin kuin työtävieroksuvia sivareita ym....................

      • 7800

        Miten muka sivarit vieruksuu työtä?aivan käsittämätön kommentti.


    • ERKKI 56

      Boooriiinggg!

    • missä on

      Olisipa vinkkejä ulkomaisista nettisivustoista.

    • ajankulua tämäkin

      tällainen´`kommentoi´`-palsta on hauskaa ajankulua silloin tällöin..aivan sama minkä jutun juuren joku kirjoittaa,tosin uskon jonkun palkatun henkilön tekevän tätä,niin silloinpa näkee ihmisluonteen kaikki puolet..en toki ole itse sen kummempi,ihastun ja vihastun samalla lailla.

    • Suomalainen*

      Olen asunut kolme vuosikymmentä ulkomailla ja ihmettelen näillä palstoilla kirjoittajien sivistymättömyyttä. Nyt selkisi miksi; mauttomasti ja rumasti kirjoittavat ovat venäläisiä.

    • Pätemistä

      Harva puhuu edes kahta kieltä yhtä hyvin, tai huonosti.Usein väitetään että joku osaa useita kieliä,tämä hyvin harvoin pitää paikkaansa.Todellinen kielen osaaminen on sitä että kielen ymmärrys on rajaton,esimerkiksi ymmärrät murteet ja epäselvän puheen, sekä uudet sanat.Tästä luin joskus että liekö edes suomenruotsalaisissa todella on kovin paljon kaksikielisiä.

      • satakieli4

        Sinä sekoitat iloisesti kahden kielen puhumisen, osaamisen, ymmärryksen ja vielä kaksikielisyydenkin.
        Maailmassa on erittäin paljon kaksikielisiä, ja vielä enemmän niitä, jotka osaavat kahta tai useampaa kieltä.
        Peruskoulun käyneet suomalaiset osaavat yleensä äidinkielensä lisäksi kahta muuta kieltä.


      • PaavoPahvikahvi

        Kyllä suomalaiset silti on kielitaitoista kansaa, vertaa vaikka Britteihin tai Jenkkeihin, joiden mielestä on jo kielitaitonen kun osaa ostaa pullaa espanjaks tai ranskaks..


      • syvältä pohtii
        satakieli4 kirjoitti:

        Sinä sekoitat iloisesti kahden kielen puhumisen, osaamisen, ymmärryksen ja vielä kaksikielisyydenkin.
        Maailmassa on erittäin paljon kaksikielisiä, ja vielä enemmän niitä, jotka osaavat kahta tai useampaa kieltä.
        Peruskoulun käyneet suomalaiset osaavat yleensä äidinkielensä lisäksi kahta muuta kieltä.

        Jos nimi merkki pätemistä ei sekoitaisi merkityksiä, joutuisi hän saman fiiliksen kirjoittakseen tekemään todella pitkän tekstin, ja jättää vähemmän lukian intuition varaan. Paradoksaalisesti fiilis ei silti välittyisi, hän ei saisi niin itseään ja mailman kuvaansa samoin ulos koska lukia kyllästyisi. Itse olisit taas voinut kirjoittaa merkityksiä sekoittamalla oman vastauksessi seuraavasti " Mulla oli lukiossa monta ällää kielistä läl läl lää olet vaan tyhmä, enkä suostuu vastaan ottamaan sanomaa"


    • Jos se ei ole vielä selvää, minä olen "Anna was here" eli ensimmäinen postaaja. Varasin itselleni tämän nimimerkin kirjoitukseni jälkeen.

      Ensinnäkin, kiitos vastaajille jotka ymmärsivät pointtini (mm. 14 13). Näin pähkinänkuoressa vielä, tunnen itseni pikemminkin pohjoismaalaiseksi tai kosmopoliitiksi (eli maailmankansalaiseksi) kuin suomalaiseksi. Vaikka pidänkin suomalaisuudessa tietyistä perinteistä, tietty asenne saa minut erottamaan itseni siitä, eli töykeys ja kitkeryys kuten sanottu.

      Rehellisyydestä pidän toki. En vain pidä juurikaan siitä, että pahinta pitää olettaa heti kärkeen, suurennella pieniä vikoja, tai tehdä kärpäsestä härkänen. Onko se siis liikaa vaadittu että on samaan aikaan sekä rehellinen ja ystävällinen, omata molemmat hyvät luonteenpiirteet vain toisen sijaan? Eihän kukaan täydellinen ole, mutta toista voi silti arvostaa vioista huolimatta.

    • Feel free to feel

      Valltiseavan totalitäärisen äärisosialismin takia varmaan monikin kokee ettei tämä ole enää se sama Suomi, mitä oli esimerkiksi Kekkosen velaton, vapaa, itsenäinen markka-Suomi.

      • PaavoPahvikahvi

        Huomaa heti noista kommenteista kuinka osalla tuli hirvee hätä, että toivottavasti toi ei vaan erehdy luuleen ittestään liikoja. Eihän tosta kirjotuksesta edes huomaa mitään erityistä ylpeilyä.

        jokatapauksessa on aivan tervettä tuntee ylpeyttä, jos puhuu englantia tai on sukulaisia muualla. Tääläkin jokainen olis varmasti ylpeä lapsestaan joka on omaksunut kansainvälisen elämäntavan, tietää ja tuntee ulkomaalaisia, puhuu kieliä yms. kuitenkin.


      • perne50

        Eipä se kekkosen aika niin kummosta ollu..mikä ihme siinä on että aina ne vanhat hyvät ajat on jotenkin parempia?


    • lepattelia

      Ulkopuolisuuden tunne voi johtua siitä ettet ole oikein sinut oman elämäsi kanssa. En lähtisi sitä korjaamaan esim. ulkomaille muuton kautta, vaan etsimällä niitä "omia asioita". Ulkosuomalaisena täällä mietin mennyttä elämääni ja huomaan nyt, että oli Suomesta lähtö itselleni ihan oikea asia koska en viihtynyt. Täällä en kuitenkaan ole muuttunut sen kummemmaksi ihmiseksi, en ole parempi, en sosiaalisempi, en muutenkaan enempää omalla maallani vaan noukin rusinat pullasta eli oleskelen toisten kulttuurin siivellä ja viihdyn ilmapiirissä joka on omasta näkökulmastani suomalaista viihtyisämpi. Koskaan ei ole varmaankaan tyytyväinen, mielessä muutto taas uuteen maahan siintelee koko ajan. Ehkä ja todennäköisyydellä siellä on vielä paremmat olosuhteet minulle..

    • Avarakatseinen95

      Osaatko vain suomea ja englantia? Etkö sinä osaa arabiaa tai somaliaa?

      • En, ja miksi sen pitää arabiaa ja somaliaa olla? Ruotsia on tullut luettua koulun jälkeen minimaalisesti, ja olen unohtanut siitä paljon - suomenruotsalainen en siis ole. Ranskaa olen opiskellut, koska osa sukulaisistani on siellä.

        Saksaa on tullut opittua opiskemattakin, sillä olen käynyt siellä niin monta kertaa että se on tarttunut luonnollisesti, myös kielioppi. Tämä johtuu siitä että osa läheistä perhettä asuu siellä, ja sen talon ympäristö jossa he asuvat on jo hyvin tuttua seutua.

        Englantia osaan kyllä sen verran luontevasti, että tiedän paljon eri maiden murresanoja ja aksentteja, kuten myös vanhan ajan ilmaisuja ja uuden ajan slangia, ja myös ajattelen englanniksi puolet ajasta. Erikoissanasto on tullut myös tutuksi. Englanninkieliset leffat voin katsoa ilman tekstitystä. Kielen puolesta ei varmastikaan olisi hankalaa oleskella Englannissa, Amerikassa tai sitten vaikkapa Australiassa tai Uudessa-Seelannissa pidemmän aikaa. Kulttuurisiin eroihin ja ilmastoon tietysti täytyisi totutella, mutta olen halukas sopeutumaan.

        En pistäisi pahakseni, että oppisin kieliä lisääkin, ja varmasti jossain vaiheessa niin teenkin.


    • ulkmailoniihianoo

      Suomi on ollut ja olisi edelleenkin hyvä maa, mutta juuri nuo itseään niiiin kansainvälisinä ja kaiken nähneinä ja viisaina pitävät, kuten tässäkin ketjussa on saanut lukea taas, haukkuvat suomalaisuuden ja Suomen ja kaiken täällä olevan jonnekkin hevon helkuttiin. Ei kukaan muu hauku omaa maataan kun juntit suomalaiset, jotka pitää itseään parempina ja ovat niin muuttamassa tai muuttaneet pois.
      Samoin nämä meidän päättäjät jotka niin ihannoivat EU:n ja siitä seuraavan autuuden, uskovat täysin sinisilmäisesti kuinka kaikki muu on ihanaa kansainvälistä ja kultturellia paitsi suomalaisuus.
      Suomi on EU:n päätöksellä päätetty tuhota, juuri siksi kun on ollut liian hyvä ja turvallinen paikka maan päällä. Meidän toopeja päättäjiä on niin helppo vedättää.
      Älkää sit iniskö maailmanmatkaajat kun maamme on kansainvälistetty ja rikastettu samoin koko Eurooppa, voi tulla itku ja ikävä vielä paljon parjaamaanne persreikä kotimaatanne ja :juntteja suomalaisia.
      Sama mistäpäin on sukujuurenne vuosisatojen takaa, suomalaisia olette, asuittepa missä tahansa ja kuinka kauan tahansa. Jos joku on muuttanut tänne vaikka Kiinasta niin kiinalainen on aina ja tulee olemaan, Suomen kansalainen voi olla, mutta ei suomalainen. Sama pätee kaikkiin muihinkin.
      Suomi on hyvä maa jos me uskoisimme itseemme ja tekisimme sen hyväksi parhaamme, mutta ei kun juuri nämä ns. "viisaat" eivät ymmärrä omaa parastaan.

    • Terveisiä Vit*ulasta

      Olisiko siinä suomalaisuuteen kuulumattomuudessa takana jotain sellaista,että haluaa eroittaa itsensä siitä nk perinteisestä suomalaisuudesta.

      Kakki varmaan ovat katselleet wanhoja suomalaisia elokuvia?
      Isäntään rakastunut ja tälle lasta odottava piika hyppää epätoivoisena koskeen,äksy wanhaemäntä ja semmoista...Juoppo örveltävä setämies,joka juo koska talo meni vanhimmalle veljelle veriperinnön mukaan...
      kaikesta henkii sukukroniikan tärkeys ja hierarkia itse sukulaisuuden sisällä.Wanhakantainen ajattelutapa:Poikani ylioppilas-insinööri Juntunen...

      Siis jos ajatellaan suomalaista yhteiskuntaa ja sen rakennetta tämähän on aiemmin ollut aivan mahdottoman hierarkinen maa.Ja taitaa olla vielä nykyäänkin?Herrain pelko on selkänähkaamme istutettu.

      Pikkukylässä vielä -80 luvulla oli ylin auktoriteetti ja Jumalasta seuraava:Nimismies,opettaja ja pappi,sekä pakinjohtaja ja kunnanisä.
      Lisäksi kylä arvosti tietyt perheet korkeammalle vaikkapa maaomistuksen kautta.Sitten tuli vielä se oma suku joka arvosti suvun jäsenet näiden avioliittojen ja avioliiton puutteen kautta.

      Itse olen 1970 jotain syntyneenä joutunut kasvamaan vastaavassa mentaliteetissä ja toki on myönnettävä että se oli tavattoman ahdistavaa.Itse en kuulunut pikkukylässä nk niihin hyviin perheisiin.Jopa paikallinen opettaja-johtaja teki koulunkäynnistäni 80 oppilaan kyläkoulussa suoranaista *elvettiä.Jos opettajakin kiusaa,niin mitä ovatkaan ne välitunnit...huoh.

      Tosiaan kaikenlaisen kyläyhteisön hierarkian alimmaisena ja vieläpä tyttönä,lähdin kyliltä niin nopeasti kuin vain oli mahdollista.Tosin nk huonon perheen leimasta ei koskaan pääse irti .Siinä kyläyhteisössä josta on kotoisin,muisti on hyvä ja pitkä.

      Tätä vastaan voi joko taistella antamalla kokonaan periksi ja jäämällä sossun vastuulle koko loppuelämäkseen,mikä on kyläyhteisön salainen toive.Mikäpä niin ihanaa kuin kerääntyä kyläkaupan nurkalle ja kaikkien vuosikymmenten jälkeen todeta että sitä tuli oltua oikeassa.

      Tai sitten voi opiskella ja tulla osaksi kyläyhteisön hierarkiaa.Palata pankinjohtajana tai nimismiehenä kylille ja käyttää valtaansa rangaistakseen kaikkia niitä,jotka ovat aikanaan kohdelleet väärin.Ah miten mukavaa on evätä Junttilan Paavolta yrityslaina,kun tämä on maksuvaikeuksissa.
      Kostajan käsi on pitkä.

      Tai kolmas vaihtoehto on pärjätä hyvin ja vaikkapa lähteä ulkomaille.
      Kaikilla ulkomaille lähteneillä ei ole hyvää koulutusta.On ollut henkinen pääoma ja nk pelisilmä.Yleensä sillä pääsee aika pitkälle.Suomalainen,jolla on "draivia" (:D),ei työtä pelkää ja raataa haluamansa eteen.Siitä pitää olla ylpeä.

      Itse kuulun suomalaisuutta vastaan,tai sen kanssa taistelevana tuohon kolmanteen kategoriaan.Rangaistakseni pientä tuppukylääni hankin reippaasti omaisuutta ja maaomistuksia.Mutta eivätpä nuo näytä siitä siellä kylillä paljoakaan välittävän.Puhuvat vielä lapsuuden ajan asioista ja miettivat sitä kautta kuinka huono ihminen olen."Sen vanhemmillehhan tuli sitten ero sillo -78,ja äitinsä jätti tytön isälleen...kyllähän se nähtiin mitä siitä seuras...Koulukki men miten sattu ja eikös se oo ittekkii eronna?"
      Tuppukylässä olen aina se huono tyttö ja sukulaiset nauttivat elämäni aikana tekemistäni virheistä,jopa enemmän kuin omasta menestyksestään.
      Ja tämä on ihan tosi.

      Minusta suomalaisuus on murroksessa.On ollut jo viimeiset 15v.Perinteisen mallin kyläyhteisöt ovat hajoamassa hierarkian suhteen,paikkakunnalle on alkanut muuttaa kaikenmaailman ituhippejä,jotka tilaavat lähikauppaan ohrarouheita ja kaikenlaisia kummallisia jyviä..."mitä nekin niillä tekevät?pitävätkö ne kanoja vai?"...siitä puhutaan hiukan oudoksuvaan sävyyn.

      Eli en yhtään ihmettele jos joku valitsee mielummin englannin kielen suomen sijaan.Ja en ihmettele lainkaan jos halutaan murtautua ulos näistä hierarkian kahleista,joihin meidät on pakotettu vuosisatoja aina tuohon nykypäivään.
      Oman kokemukseni mukaan suomalaisuus on hirvittävän ahdistavaa.

      Tosiaan ulkomailla olen asunut ja asun edelleenkin.Nainut ulkomaalisen,mutta silti sitä pitää vain itseään suomalaisena.Kaikesta painolastista huolimatta.Mitä enemmän tulee ikää niin on helpompaa liittyä nuorten sosiaaliseen vallankumoukseen mukaan ja nauraa Minna-tädille ja tämän hurjille visioille elämästäni.

      En tapaa sukulaisiani enään pariin vuosikymmeneen tai ole käynyt kylilläni enään viimeiseen 30v.Mutta edelleen minulle soitellaan ja kerrotaan hyväntahtoiseksi naamioiduin puhelinsoitoin,mitä meikäläisistä ajatellaan.Suomalaiset eivät ole kiusaamisessaan kovin näppäriä.Olettavat että kiusattu on tyhmä ja että kiusattu ei ymmärrä olevansa kiusattu ja kuunnella kysymysten välistä asian oikeata tarkoitusta.Mikä on pönkittää soittelijan omia ajatuksiaan asian tiimoilta.

      Se että ei välitä hierarkisuudesta enään ja kaikenlaisesta kiusaamisesta on aikalailla pitkällinen henkinen prosessi.Itse en ihan vielä pysty.
      itse koen suomalaisen pikkukylämenttaliteetin todella surulliseksi.
      Siis eikö niillä ihmisillä ole mitään muuta...

    • asddsaasd

      Olen ns. "maailmankansalainen". Tulen toimeen vain älykkäiden ihmisten kanssa, riippumatta siitä mistä päin maailmaa he ovat. En pidä ollenkaan suomalaisesta äijä/juntti -kulttuurista, joka on vain vahvistunut entisestään persujen myötä.

      Nationalismi on syöpää ja globalisaatio on tulevaisuutta.

      Samaistun AP:hen kovasti.

      • tyjty

        "Nationalismi on syöpää ja globalisaatio on tulevaisuutta."

        Nuo ovat fantasioita jotka elävät vain yliopiston kahvilassa. Maailma koostuu kansallisvaltioista tahdoit tai et. Sitä tosia-asiaa eivät kuvitelmasi muuta. Nämä paljonpuhutut "globaalit nomadit" tai "expatit" ovat käytännössä vain englannin kielisistä maista kotoisin olevia valkokaulus siirtotyöläisiä.


      • kokoomussekoomus

        mitäs älykkyyttä jyrkiboy käteinen edustaa?


      • huooks

        hihi.. moni äijä ja juntti on hyvin älykäs, kulttuuripiirrehän se ja ongelma on ainoastaan ja vain sinun asenteessasi, omat nurkat huonoja ja muiden hyviä. Ei osoita kovin suurta viisautta, vaikka älyä ja multicultia pollaasi olisikin kertynyt.


    • dnm1

      Vaikka itsekin aloituksen luettuani pidin sitä hieman naivina ja itsestään vähän liikoja luulevan ihmisen tekeleenä niin muutamat vastaukset avaukseen ovat saaneet ajattelemaan että ehkä avaus on sittenkin oikeilla jäljillä. Kyllähän suomalaisten ylivoimaisesti ärsyttävin piirre on uskomaton omahyväisyys. Jostain käsittämättömästä syystä monet suomalaiset luulevat Suomen olevan maailman napa ja että muut ihmiset muualla maailmassa puhuvat ja ajattelevat Suomea 24/7.

    • paluu

      Ohhoijaa, täällä osa iskee kyllä ytimeen., ylpeä ja ylimielinen. Minä ymmärrän tuskasi. Olen itsekin asunut vuosia ulkomailla ja tänä syksynä palasin. Eihän tänne palstalle varmaan eksyisi, jos voisi puhua avoimesti tunteistaan.. Jos ole koettanut kertoa, että minun on vähän hankala olla täällä, niin vastaus on aika yksikantaan "miksi et mene muualle". Tsemppiä, toivon, että kohtaat ja ystävystyt saman henkisten ihmisten kanssa. Se helpottaa, ehkä.

    • En kyllä ymmärrä mikä postauksessani oli niin ylimielistä. Olen ylpeä vain niistä asioista itsessäni ja lähipiirissäni, joista on syytä olla, ja muuten pyrin pitämään jalkani turvallisesti maassa ja tutkiskelemaan itseäni siltä kannalta.

      Eikö olisi masentavaa, jos ylpeys johon on kuitenkin syytä ei olisikaan niin sallittua?

      • froilain

        Noh, tunteesi ovat vähän vääriä jos et pysyvästi asu ulkomailla. Elelet vain jotenkin pääsi sisällä juuri nyt. Itsekin tunnen olevani yhä vain suomalainen, vaikka olen elänyt muilla mailla pitkän aikaa, tiettyä todellisuuspakoa sekin kenties on.


    • Vähän lääkettä

      Voisit ottaa jotain rauhoittavaa ja asettua joko tänne tai ulkomaille.Voisit asettua halutessasi kuin hanhi muniensa päälle hautomaan ja tuntemaan onnea,ennenkuin potea ylienerkisyyttä jolloin missään ei saa rauhaa.

    • expatti Honkong

      Noilla perusteella kuulostat 100% tavalliselta suomalaiselta perus juntti pissis teiniltä.

      Normi nykynuori siis... ihan perus teini.

      • Ihquu. :D

        En tosin ole teini, enkä tiedä mitä noiden tunteiden kanssa on teiniyden kanssa mitään tekemistä. En oikein tunne olevani minkään ikäinen.


    • En ole perhessäni tosin myöskään ainoa, joka on sanonut jotakin tämän tapaista. Veljeni on muun muassa sanonut tuohtuneena, että ehkä olisi hyvä idea perustaa suomalaisten siirtokunta jonnekin muualle, ja jättää happamat sedät ja tädit tänne perimään maksuja toisiltaan, ettei heidän tarvitsisi kiusata niillä meitä.

      Oli miten oli - totta on, että ulkosuomalaiset ovat myös yhteisöllisiä keskenään, ja yhä kulttuurin hyvät puolet säilyttäen näkevät asiat eri tavalla. Ja heidän lapsensa kasvatetaan jo valmiiksi kosmopoliiteiksi pikemmin kuin suomalaisiksi. He tulevat ulkomailla toimeen varsin mainiosti, ja tili kasvaa. Eli toisin sanoen, tuo veljeni skenaario on jo toteutumassa hyvää vauhtia.

      En valehtele - mieleni tekisi kyllä seurata mieluummin sitä skenaariota kuin tätä Suomen poliitikkojen johdattelua sokeasti. Aika paljon juuri nyt Suomen politiikasta ja ympäristön puhtaudesta tuntuu valheelta.

      • van der Ander

        AP:lle,
        itse olen asunut vuosia ulkomailla ja voinut hyvin. Sen sijaan että jankutat koko elämäsi miten et viihdy suomessa, tartu toimeen ja hae uutta elämää muualta, minulle se toimi.


    • JOnon

      En tunne kuuluvani tähän maahan, koska täällä ihmiset imevät jo äidinmaidossa sen asenteen, että elämä on vain mekaaninen suoritus, joka on suoritettava ja sitten kuoltava pois. Jos joku yrittää toimia toisin ja hieman iloita elämästä, niin johan katsellaan naama kurtussa, että mikä mielenvikainen tuo on ja pitäisikö siitä soittaa poliisille.

      Minä en ole mikään robotti! Elämä ei ole tuotantolaitos! Minä haluan elää!

      • 4+19

        Hyvin sanottu!

        Kaikki mikä hiukankin liittyy hauskanpitoon, on tehty joskus jopa mahdottomaksi tavallisen palkansaajan tai työttömän saavuttaa useammin, kuin kerran pari vuodessa. Ja seuraavaksi joku piikittelee, kuinka voi jopa ilmaiseksi pitää hauskaa...minä en laske hauskanpidoksi kävelylenkkiä (tai muutakaan lenkkiä) maastossa, sienestystä/marjastusta, yms... Tarkoitan hauskalla esim. ravintolassa syömistä, laskettelemista, hotelliöitä, kylpylöissä käymistä, huvipuistot, jopa pelkkä baari-ilta takseineen maksaa TAJUTTOMAN paljon, konsertit, festarit, yms.! Ihan pelkkä kahvin/teen hinta kahviloissa on pöyristyttävää! Suomi on niin kallis maa, että se vielä ajaa enemmän ihmisiä jo takapajuisia, sosiaalittomia ihmisiä alemmas, ei ole paikkoja (muuta, kuin se oma tai kaverin koti), jossa useemmin tulisi tavattua ja vietettyä sosiaalista elämää. Samalla hinnalla, kun viettäisimme koko perheen kesken kylpyläviikonlopun suomessa, lentäisimme halpislentoyhtiöllä muualle.

        Ja monesti olen kaupassa pyöritellyt silmiäni vertaillessani kotimaisten ja ulkolaisten tuotteiden hintaeroja. Onhan se ihan järjetöntä, että naapurikunnasta kuskatut klommoiset pienet omenat ovat jopa yli puolet kalliimpia kilohinnaltaan, kuin esim Espanjasta tuodut (ties millä kulkuneuvoilla!) isot ja makeat sukulaisensa! Minä en todellakaan suosi suomalaista, ellei ihan pakko ole, esim. maun takia.

        Väkeviä alkoholeja emme edes suomesta osta, kuskaamme ne mieheni kotimaasta kerran pari vuodessa käydessämme ja laskemme riittäväksi seuraavaan kertaan asti. Emme siis juoppoja ole, mieheni kulttuurissa on ihan normaalia muutaman kerran viikossa iltaisin ottaa tiukka hömpsy tai pari tulematta humalaan, vain rentoutuakseen.... Esimerkkinä 1 l vodkaa maksaa sen 4-6 euroa...Alkossa samainen pullo.....puistattaa!

        Hyvää uutta vuotta ja katsellaan mitä hauskaa ja jännää kotimaallamme on ensivuodeksi antaa kansalaisilleen!


    • van der ander

      Miksi ylläpito poistaa viestin jossa viitatiin siihen että Suomessa vallitseva umpimielinen ja negatiivinen ajattelu kiteytyy tämän hetken toiseksi suurimman puolueen agendassa ja sen kannattajissa ?

      Tämä on mielestäni merkittävä asia, 80-90 luvulla tällainen ajattelu olisi tyrmätty kansan ja kaikkien puolueiden toimesta, 2000 luvulla ajattelu on mennyt umpimielisempään suuntaan ja suomalaisuus merkitsee joillekin jotain joka alkaa ja päättyy rajalla - muut maat muodostavat uhkan jota vastaan täällä peräpohjolassa taistellaan vaikka muuta maailmaa ei Suomi kiinnosta.

      • Sanoisin tähän

        Että väittämäsi eivät oikein pidä paikkaansa, edes tuon puolueen kohdalla.

        " 80-90 luvulla tällainen ajattelu olisi tyrmätty kansan ja kaikkien puolueiden toimesta"

        No ei todellakaan, jo silloin oli pitkin Erooppaa laajaa vastustusta tiettyä integroitumista kohtaan, (Pohjoismaista Norjahan ei siihen liittynytkään) varsinkin vasemmistossa löytyi tätä vastustusta perin loogisista syistä, samoin vastustettiin globalisaatiota väliin jopa rajustikin (Ja syystä sekin).


    • ulkosuomalainen5

      Heh! Koitappa asua välillä jossain muualla kuin Suomessa. Tulet huomaamaan kuinka supisuomalaisia me Suomessa lapsuutemme asuneet loppujenlopuksi olemme.

    • Suomalainen.

      VOI JEESUS:

    • frgyyfff

      Oletko venäläistynyt?

      • Määrittele "Venäjä".

        Siinä maassa on niin suuri määrä eri kansallisuuksia, että se jota me miellämme kasakoiksi, Putiniksi, vodkaksi ja babushkoiksi on vain hyvin pieni osa sitä kaikkea. Nuo ihmiset vain sattuvat olemaan siellä vallassa.

        Ei ihmekään, että levottomuuksia ja irtaantumisen yrityksiä tapahtuu siellä.


    • Kellarin rankaisija

      Ruputustuolissa tavataan...

    • mummi kaukomailta

      Suomi on synnyinmaa, mutta kotimaa koteineen on kaukana Suomesta.
      Kateus ja ahdasmielisyys ovat muistoja synnyinmaasta, missä erilaisuutta ei hyväksytä.
      Mielelläni tulen Suomeen vierailulle, mutta mielelläni lähden myös pois.¨

      Näin on kohdallani, tein oikein valitsemalla kotimaani muualta.

    • Yksi asia on myös hyvä huomata. Suomessa yksi syrjäisen kuntakylän maatilkku maksaa täsmälleen yhtä paljon kuin samankokoinen tilkku saksalaisen metropolin sykkeessä.

      Makes sense, DOES IT NOT?

      • Harhaa vain

        "Yksi asia on myös hyvä huomata. Suomessa yksi syrjäisen kuntakylän maatilkku maksaa täsmälleen yhtä paljon kuin samankokoinen tilkku saksalaisen metropolin sykkeessä."

        Täyttä potaskaa. Jo eteläisestä Suomesta saa omakotitaloja hehtaarin tontteineen haja-asutusalueelta alle 50 tuhannella, pelkän hehtaarin maapläntin muutamalla tonnilla. Hehtaarin (10.000 m2) keskihinta on Suomessa 7600 euroa. Omakotitontti esim. Hampurissa maksaa helposti 500.000 euroa.

        Saksassa vaatimatonkin omakotitalon "metropolin sykkeessä" maksaa monta sataa tuhatta, helposti jopa miljoonan.

        Itselläni on parin sadan tuhannen arvoinen omakotitalo uudellamaalla, jos sen myisin, niin ei saisi Saksasta järkevältä paikalta työn tekemisen suhteen minkäänlaista tilalle. Jostain Espanjasta saisi saisi vastaavan talon nippa nappa.


      • Harhaa vain kirjoitti:

        "Yksi asia on myös hyvä huomata. Suomessa yksi syrjäisen kuntakylän maatilkku maksaa täsmälleen yhtä paljon kuin samankokoinen tilkku saksalaisen metropolin sykkeessä."

        Täyttä potaskaa. Jo eteläisestä Suomesta saa omakotitaloja hehtaarin tontteineen haja-asutusalueelta alle 50 tuhannella, pelkän hehtaarin maapläntin muutamalla tonnilla. Hehtaarin (10.000 m2) keskihinta on Suomessa 7600 euroa. Omakotitontti esim. Hampurissa maksaa helposti 500.000 euroa.

        Saksassa vaatimatonkin omakotitalon "metropolin sykkeessä" maksaa monta sataa tuhatta, helposti jopa miljoonan.

        Itselläni on parin sadan tuhannen arvoinen omakotitalo uudellamaalla, jos sen myisin, niin ei saisi Saksasta järkevältä paikalta työn tekemisen suhteen minkäänlaista tilalle. Jostain Espanjasta saisi saisi vastaavan talon nippa nappa.

        No, ehkä erehdyin siitä. Mutta Suomessa tuntuu myös että ei kannata omistaa maata. Näyttää siltä että kunnat saavat vapaasti käskeä että "nyt annat sen meille", jos naapurilla on sinne kunnanhallintoon jotain yhteyksiä ja päättää valittaa. Esimerkiksi silloin kun ei rakenna tietyn aikarajan sisään.

        Omakohtaisia kokemuksia on, ihan naapurista. Ja nyt siellä on villinä kasvava hiiriniitty, muuten tiuhaan asutetulla alueella.


    • Aamuli_

      Itse koen olevani suomalainen.
      Suomen historia on mielestäni mielenkiintoista ja olen luonnollisestikin kiinnostunut juuristani. Meidän suku on myös hyvin pitkälti suomalaista. Suomen luonto saa minut syttymään, se on raikas ja kaunis. Keski-euroopasta on alkuperäinen luonto raivattu melkein kokonaan pois, aarnimetsät ja vastaavat.

      Ulkomailla on mielestäni mukavaa vierailla, mutta on aivan ihanaa saada palata kotiin, Suomeen.

      Saksan terveysjärjestelmästä sen verran, että se on epätasa-arvoinen. Suomessa kaikki ovat oikeutettuja tasokkaaseen terveydenhuoltoon. Sairaalassa työskentelevänä voin sanoa, että se hoito todellakin on tasokasta. Se, että joitakin suututtaa, kun eivät saa erityiskohtelua ja pääse jonon ohi hoitajalle tai lääkärille, ei ole huonoa terveydenhoitoa. Saksasta muistan tapauksen, jossa perheen isoisä joutui yrittämään rikosta, että saisi sairaan lapsenlapsensa hoitoon. Häneltä puuttuivat tarvittavat rahat, koska olivat köyhiä.

      Saksan hyvinvointijärjestelmästä vielä sen verran, että Saksa ei ole yhtä laaja hyvinvointivaltio kuin Suomi. Suomessa julkinen, erittäin tasokas sairaanhoito ja terveydenhoito sekä sosiaalituet on ulotettu kaikkia kansalaisia koskeviksi. Saksassa hyvinvointia ei valtio tuota yhtä suurissa määrin, vaan vastuuta on siirretty valtiolle ja kirkolle.

      Mielestäni sivistysvaltion tunnusmerkki kuitenkin on, että se huolehtii kansalaisistaan. Kansalaiset maksavat veroja ja saavat hyvinvointipalveluita. Yksityistämisen tarkoitus ei ole, että sairaalassa jonot lyhenisivät. Sen tarkoitus on, että jotkut ihmiset tekisivät voittoa ja rikastuisivat. Ei ole veronmaksajan vika, että jotkut kiertävät veroja, joista jää iso aukko valtion kassaan. Minä mielelläni maksan korkeaa veroprosenttia palveluista, että ne jäisivät lapsillenikin. Maksan veroa, että köyhät pääsisivät hoitoon ja hyvään kouluun, koska koulutus ja terveys ovat ainoita keinoja lapselle päästä pois köyhyydestä. Me suomalaiset vain olemme niin hyvinvoinnin kyllästämiä, ettemme tätä näe. Lapsillemme olemme opettaneet, että kaiken saa ilmaiseksi.

      Lapsillemme olemme opettaneet, että muka ulkomailla kaikki on paremmin kuin täällä kurjassa Suomessa, vaikka asia ei todellakaan ole näin. Meillä on rikas kulttuuri, johon kuuluu taidehistoriaa, kirjallisuushistoriaa, sotahistoriaa. Harmi, että globalisaatio syö tällaiset pienet kulttuurit. Vahvat kulttuurit selviävät, eli englantia puhutaan tulevaisuudessa enemmän ja enemmän. Kenties omaa kieltämme puhuvat tulevaisuudessa enää vain harvat.

      • Aamuli_

        Joitakin kirjoitusvirheitä, korjaan.

        Piti siis sanomani, että Saksassa on siirretty valtion vastuita järjestöille ja kirkolle. Voimmekin kysyä itseltämme, tulevatko hyvinvointivaltiot jäämään historiaan, ja palaammeko ajassa taaksepäin kohti suurempaa epätasa-arvoa.


      • Kyllä
        Aamuli_ kirjoitti:

        Joitakin kirjoitusvirheitä, korjaan.

        Piti siis sanomani, että Saksassa on siirretty valtion vastuita järjestöille ja kirkolle. Voimmekin kysyä itseltämme, tulevatko hyvinvointivaltiot jäämään historiaan, ja palaammeko ajassa taaksepäin kohti suurempaa epätasa-arvoa.

        "tulevatko hyvinvointivaltiot jäämään historiaan, ja palaammeko ajassa taaksepäin kohti suurempaa epätasa-arvoa."

        Euroopan unionin edetessä noin tulee käymään, myös globalisaatio pakottaa siihen.


      • jarmilaine

        korjaus edellisen arvailuun: Saksassa kaikkien on todellakin kuuluttava "Krankenkasseen", ts.tämä systeemi koskee kaikkia maassa (laillisesti) olevia. ...mikä siinä on että suomessa uskotaan suomalaisen terveydenhuollon olevan muita parempi vaikka kyseessä on todella suuri tasoero juuri saksaan josta aiemmin kirjoitettiin.


      • 1maastamuuttanut

        Höpöhöpö! Suomessa yli 50-vuotias suomalaismies jätetään raaasti hoitamatta julkisessa "terveydenhoidossa" ja toivotaan , että tämä kuolisi mahdollisimman pian, jotta feminismin suhteellinen osuus näin kasvaisi. Julkista terveydenhoitoa saa käytännössä vai etuoikeutetut, joita ovat naiset ja afrikkalaiset maahanmuuttajat sekä romanialaiset kerjäläiset.
        Siksi olen muuttanut tuhansien kaltaisteni kanssa SUOMESTA ULKOMAILLE, MISSÄ SAAN TERVEYDENHOITOA, SILLÄ SUOMESTA SE ON LOPPUNUT NÄITTEN ETUOIKEUTETTUJEN RYHMIEN SYÖDESSÄ KAIKKI RESURSSIT.


    • Joh2

      Mielestäni yksi iso ongelma Suomessa on yhtenäisen tapakulttuurin puute. Esimerkiksi ei ole hajuakaan, miten voisi tutustua vastakkaiseen sukupuoleen - miten aloittaa. Kaikilla on hieman eri käsitykset asiasta, ja jo ensitreffeillä homma voi mennä täysin pieleen ja useinmiten meneekin. Esimerkiksi Usa:ssa on deittikulttuuri, jossa on kohtalaisen selkeät säännöt siitä, miten toimitaan. Asia pätee muuhunkin: tervehtimiseen, ruokatapoihin, ruoka-aikoihin, siihen miten huomioidaan muut. On hyvin kummallista, että Keski-Euroopan hyvin kapeilla kävelyreiteillä mahtuvat kulkemaan sekä jalankulkijat, pyöräijät, mummot, vaarit ja lapset, mutta Suomessa saa turpaan, jos jalankuljijana astelee 5m levyisellä kävelyreitillä pyöräilijää vastaan, tai päin vastoin, koska toinen vie toisen tilan! Suomalaiset siis vaativat hyvin pajon tilaa itselleen, n. 2m suuntaansa joka kulkija, kun Keski-Euroopassa ensinnäkn tervehtidään jokaista vastaantulijaa : Bnjour, bonjour - kuuluu hyvin herkästi hymyn kera kun kapealla polulla ohitetaan. Se on ihmisten huomioimista, ja täältä Suomesta sellainen valitettavasti puuttuu.
      On vaikea tuntea kuuluvansa joukkoon "suomalaiset", koska kaikki huitelevat vähän miten sattuu lystäämään, eikä yhteistä kommunikaatiokulttuuria enää ole. Kun mennään samaan hissiin, pitää katsella pirkin nurkkia, eikä saa sanoa mitään, tai saa hullun leiman otsaansa. Uskon, että tapojen puuto on etenkin kaupungeissa ongelmana - pienemmät yhteisöt kaiketi jonkin verran säilyttäneet tapoja, jotka helpottavat keskinäistä kanssakäymistä.

      • 1maastamuuttanut

        Suomessa on seksuaalisen häirinnän lait, joissa nainen voi saattaa "väärän" miehen vankilaan vain siitä syystä, että tämä on katsonut puolialastomana keikailevaa huomionkipeetä naista.
        Suomessa pitää olla naisen hyväksymä (mistä sen tietää) mies, jotta voi edes tervehtiä naista ilman rangaistuksen pelkoa, ellei ole mustaihoinen, sillä heillehän on kaikki sallittua naistemme ansiosta.
        Miten siis lähestytään suomalaista naista? Lankkaamalla naama tummaksi vai onko muita keinoja!


    • ldfkgnmäakmgp

      Aivan niin, olen kyllästynyt ja todella ulkopuolinen:(
      Tuntuu, etten olisi olemassa, olemassaoloni lakkasi kun palasin takaisin Suomeen.
      Täällä ei toisia huomoioida, paitsi jos jonkun koira kakkaa väärään paikkaan, lumihankeen jätetään kyllä toiset makaaman, mutta kakat ei saa olla rauhassa:)

      Sinkkunakin tulen täällä ollessani pysymään ikuisesti, koska täkäläinen baaripaska ei oikein inspaa. Ja missään muuallahan sitä ei toisille puhuta tai huomiota osoiteta muutenkaan.

      Jokainen vakka löytää kantensa, mutta ei täällä.
      En aio alkoholisoitua, vaan suuntaan pois täältä niin pian kuin mahdollista, opiskelut vielä sitoo.

    • kuusenhavu niskassa

      Nämä ovat omalla tavallaan mielenkiintoisia keskusteluja, mutta osaisikö joku nyt kertoa, mitä se oikea suomalaisuus on, että osaisin hävetä? TAi voihan olla, että voisin siitä ylpeänä pullistella, jos se osoittautuis hyväksi.

      Jurotus, juopottelu ja töykeys ainakin kuuluu siihen? Noista tosin harrastan vain jurotusta. En pidä junttikulttuurista, joten junttikulttuuriksi mielletyn jurottamisen avulla erotan itseni junttijoukosta. Hoohaa. Minulla on käsissäni paradoksi ja kaikkea.

      Karhun nimeä ei saanut ennen vanhaan mainita. Voisiko olla nykyään, että suomalaisuuden nimeä ei saisi mainita? Voitaisiin puhua vaikka "kaikkivoivasta olosuhteesta" tai "hänestä-joka-asuu-henkisessä-metsässä"?

      • antistupids

        Mene sinne hommafoorumilles, urpo...


      • kuusenhavu niskassa
        antistupids kirjoitti:

        Mene sinne hommafoorumilles, urpo...

        Mitä on suomalaisuus? Tai ei ole?

        Tätä kysyttyän sanssasuomalainen(?) nettikirjoittaja käski minun mennä rasistifoorumille. Saako sieltä vastauksen?

        No, ehkä siis töykeys ainakin on suomalaisuuden ydintä.

        Tai ehkä se ---malaisuus on tosiaan asia-jonka-nimeä-ei-saa-mainita.

        Entä muuta, en vieläkään tiedä. Kertokaa, mitä on kokonaissuomalaisuus. Hyvä-paha-akseli ja harmaa vyöhyke. Tosin se taitaa olla ainoastaan hyvää tai pahaa.


      • ååä
        kuusenhavu niskassa kirjoitti:

        Mitä on suomalaisuus? Tai ei ole?

        Tätä kysyttyän sanssasuomalainen(?) nettikirjoittaja käski minun mennä rasistifoorumille. Saako sieltä vastauksen?

        No, ehkä siis töykeys ainakin on suomalaisuuden ydintä.

        Tai ehkä se ---malaisuus on tosiaan asia-jonka-nimeä-ei-saa-mainita.

        Entä muuta, en vieläkään tiedä. Kertokaa, mitä on kokonaissuomalaisuus. Hyvä-paha-akseli ja harmaa vyöhyke. Tosin se taitaa olla ainoastaan hyvää tai pahaa.

        Fasisti!!


    • piste

      suomalaisuus on kuollut ajat sitten piste

    • Suomalaisuus on tätä

      Monet kirjoittavat yrittävät ladata suomalaisuuteen omia, rajoittuneita, valikoivia ja ennakkoluuloisia, negatiivisia mielikuviaan suomalaisuudesta.

      Suomalaiset eivät todellakaan ole juroja, kateellisia, epäkohteliaita juoppoja.

      Juroja suomalaiset kyllä ovat, aitoja sellaisia. Siinä missä eteläeurooppalainen on lipevä ja teennäinen, ladellen kohteliaisuuksia joita ei todella tarkoita, jopa tuntemattomille ihmisille, suomalainen on varautuneempi ja hillitympi. Hän ei latele teennäisiä kohteliaisuuksia tuntemattomalle, vaikkakin esim. savossa ja karjalassa osataan ystävällistä small talkia yleisistä asioista leppoisasti rupatellen. Etenkin maaseudulla ihmisiä on kuitenkin helppo lähestyä ja tutustuttaessa suomalaiset ovat hyvin ystävällisiä ja vieraanvaraisia, rehellisiä ja luotettavia, kun uusi tuttavuus on ensin osoittautunut luottamuksen arvoiseksi.

      Varsinkin nuorena jotkut hullaantuu muista kulttuureista väärällä tavalla, alkaen halveksia omia juuriaan ja kulttuuriaan. Sellainen ei ole kuitenkaan tarpeen, muuta maailmaa ja muita kulttuureja voi ihailla ja arvostaa halveksimatta omaansa. Itsekin olen käynyt melkein kaikkialla maailmassa, ihastellut portugalin fadoa ja etelä-amerikan kuumia rytmejä, mutta loppujen lopuksi palannut aina juurilleni slaavilaiseen, positiivisen melankoliseen kulttuuriin ja elämään.

      Jotkut kuvittelevat vähän matkusteltuaan ja kieliä opiskeltuaan tulleensa maailmankansalaisiksi, mutta suomalaisena ei esim. etelä-euroopassa tule koskaan italialaiseksi tai espanjalaiseksi, vaikka siellä asuisi pitkään, on aina vieras toisen maalla. Vaikka ihmiset siellä ovat teennäisen kohteliaita ja pitävät sinua mukana joukossa, olet kuitenkin aina ulkopuolinen ja jos haukut omaa synnynmaatasi ja sen kulttuuria, et todellakaan tule saamaan siellä arvostusta, ihmistä joka likaa omaa pesäänsä ja yrittää olla muuta kuin mistä on kotoisin, ei arvosteta missään.

      Olen itsekin viettänyt paljon ulkomailla, vaikka en ole asunut missään Suomen ulkopuolella kolmea vuotta pidempään. Kaikkialla arvostetaan ihmisessä sitä, kun hän on ylpeä kotimaastaan, juuristaan ja sen kulttuurista, mutta kummeksutaan ihmistä, joka halveksii juuriaan, koska samalla hänen koetaan todellisuudessa halveksivan itseään, mitä hän tekeekin.

      Avaaja voi kokea olevansa vieras kotimaassaan, mutta tulet olemaan aina vielä enemmän muukalainen missä tahansa muualla. Sinun olisi ehkä hyvä muuttaa ulkomaille muutamaksi vuodeksi, niin pääsisit vääristyneestä, negatiivisesta suomikuvastasi eroon ja oppisit näkemään maamme ja kansamme oikeassa valossa. Suomi on todella upea ja kaunis maa, sekä sen kansa on rauhallista, sielukasta väkeä. Ei toki kaikki, joka maassa on sekä sivistyneitä että moukkia.

      • haukkujat ovat

        Kun lueskelee tätä keskustelua ja muita vastaavia netissä, huomaa kyllä että vaikka suomalaiset pääosin ovat mukavaa, vieraanvaraista ja positiivista väkeä, joihin tutustuminen toki vie vähän aikaa, on joukossamme aiva samoin kuin muissakin kansoissa, myös negatiivisia, happamia ihmisiä.

        Nämä negatiiviset, happamat ihmiset näkyvät olevan kirjoitusten perusteella juuri niitä, jotka myös hakkuvat suomalaisuutta, he näkevät omassa kansassa ja maassa lähinnä vain negatiiviset asiat ja muut maat ruusunpunaisten lasien valossa, jotta voivat näin saada uskoteltua itselleen ja muille, että Suomi ja suomalaiset ovat ikäviä.

        Toiset ihmiset ovat kuin peili, varsinkin suorasukaiset, teeskentelemättömät suomalaiset, jotka eivät rupea hapannaamalle latomaan mitään lipeviä kohteliaisuuksia. Suomenhaukkuja hapannaamat saavat katsoa itseään peiliin, kun eivät saa ystävällistä hymyä esim. kahvilassa tai vaatekaupassa, nimittäin se paistaa omasta naamastanne, että inhoatte suomea ja suomalaisuutta.

        Sitten on ne vähemmän happamat "maailman kansalaiset". Jos oikeasti liikkuisitte tarpeeksi maailmalla, huomaisitte että kaikilla kansoilla on vahva, oma identiteetti ja vaikka kuinka yritätte olla muuta, olette muissa maissa paljon enemmän ulkopuolisia kuin Suomessa. Noloa se vain on, kun yrittää kieltää juurensa.


      • imde maailmalta moi

        Suomen ainoa hyvä puoli on suuri määrä melkoisen kaunista luontoa, enkä tarkoita kaupunkien pusikkoisia takamaita vaan metsiä ja vaaroja järvineen kaikkineen. Mielestäni on hyvä asia, että maaseutu autioituu ja ihmiset sotkuineen ja kaikkine sähellyksineen pakkautuvat kaupunkien alueelle. Maassa on myös hyvä puoli se kuuluisa sosiaaliturva, joka ei jätä pulaan sitä joka asiansa hoitaa vaaditulla tavalla.
        Suomen huonoja puolia ovat suurimmassa määrin ihmisten epäystävällisyys, kiusaamisen uhriksi joudut jos olet vähänkin massasta erilainen etkä pärjää toisten tavoin. Ystäviä on vaikea löytää ja pitää, tervehtimiskulttuuri on oikeasti huono eli olematon. Maan kalleus on toinen asia, asunto ja ruoka yms. ovat jokaiselle pakolliset tarpeet mutta maksavat maltaita.. töitä ei ole helposti saatavilla ja niistä ei makseta tarpeeksi, kaikki maksaa paljon enemmän kuin oikeasti olisi syytäkään. Kännikulttuuri on vielä yksi mainitsemisen arvoinen asia, se asia on OIKEASTI pielessä ja kärjistetyimmin huomaa siitä, miten ihmiset heittävät elämänsä kankkulan kaivoon ja lapset kärsivät heitteillä ja väkivallasta. Että semmoista.. nämä asiat kun korjautuisi palaisin maailmalta sinne kotiin hetimmiten. Asiat olisi helppoa vinksauttaa toiseen suuntaan mutta kuka haluaa? Se on jonkun eduista pois. Syyllistetään kyllä kuten huomasi presidentin ja pääministerin puheista, ihmiset ovat herkkiä sellaiselle ja erit. ne jotka eivät koskaan ole ketään hyväksi käyttäneet, mutta kaiken pahan alut ja juuret ne eivät korviansa lotkauta millekään muulle kuin rahan ja vallan puheille..


      • Jarmilaine
        imde maailmalta moi kirjoitti:

        Suomen ainoa hyvä puoli on suuri määrä melkoisen kaunista luontoa, enkä tarkoita kaupunkien pusikkoisia takamaita vaan metsiä ja vaaroja järvineen kaikkineen. Mielestäni on hyvä asia, että maaseutu autioituu ja ihmiset sotkuineen ja kaikkine sähellyksineen pakkautuvat kaupunkien alueelle. Maassa on myös hyvä puoli se kuuluisa sosiaaliturva, joka ei jätä pulaan sitä joka asiansa hoitaa vaaditulla tavalla.
        Suomen huonoja puolia ovat suurimmassa määrin ihmisten epäystävällisyys, kiusaamisen uhriksi joudut jos olet vähänkin massasta erilainen etkä pärjää toisten tavoin. Ystäviä on vaikea löytää ja pitää, tervehtimiskulttuuri on oikeasti huono eli olematon. Maan kalleus on toinen asia, asunto ja ruoka yms. ovat jokaiselle pakolliset tarpeet mutta maksavat maltaita.. töitä ei ole helposti saatavilla ja niistä ei makseta tarpeeksi, kaikki maksaa paljon enemmän kuin oikeasti olisi syytäkään. Kännikulttuuri on vielä yksi mainitsemisen arvoinen asia, se asia on OIKEASTI pielessä ja kärjistetyimmin huomaa siitä, miten ihmiset heittävät elämänsä kankkulan kaivoon ja lapset kärsivät heitteillä ja väkivallasta. Että semmoista.. nämä asiat kun korjautuisi palaisin maailmalta sinne kotiin hetimmiten. Asiat olisi helppoa vinksauttaa toiseen suuntaan mutta kuka haluaa? Se on jonkun eduista pois. Syyllistetään kyllä kuten huomasi presidentin ja pääministerin puheista, ihmiset ovat herkkiä sellaiselle ja erit. ne jotka eivät koskaan ole ketään hyväksi käyttäneet, mutta kaiken pahan alut ja juuret ne eivät korviansa lotkauta millekään muulle kuin rahan ja vallan puheille..

        Juu naulankantaan. Tuo alkoholikäyttäytyminen on sellainen asia joka pistää silmään kun ei ole vuosiin sitä nähnyt (keski-eurooppa). Täällä voi lasten kanssa mennä mihin kyläjuhlaan tahansa: olutta, viiniä ja ruokaa on tarjolla aamusta iltaan (olut tuoppi 2,5EUR, viinilasi 2 Eur jne) - silti ei YKSIKÄÄN ihminen ole juovuksissa, heilu ilman paitaa, huutele kovaäänisesti, virtsaa ympäriinsä puhumattakaan muista ruumiintoiminnoitojen toimittamisesta.
        Suomessa ei tee mieli lasten kera mennä mihinkään tapahtumaan jossa alkoholia tarjoillaan - aina löytyy jokunen ääliö joka päättää "heittää vapaalle".


      • oikea ulkosuomalaine
        imde maailmalta moi kirjoitti:

        Suomen ainoa hyvä puoli on suuri määrä melkoisen kaunista luontoa, enkä tarkoita kaupunkien pusikkoisia takamaita vaan metsiä ja vaaroja järvineen kaikkineen. Mielestäni on hyvä asia, että maaseutu autioituu ja ihmiset sotkuineen ja kaikkine sähellyksineen pakkautuvat kaupunkien alueelle. Maassa on myös hyvä puoli se kuuluisa sosiaaliturva, joka ei jätä pulaan sitä joka asiansa hoitaa vaaditulla tavalla.
        Suomen huonoja puolia ovat suurimmassa määrin ihmisten epäystävällisyys, kiusaamisen uhriksi joudut jos olet vähänkin massasta erilainen etkä pärjää toisten tavoin. Ystäviä on vaikea löytää ja pitää, tervehtimiskulttuuri on oikeasti huono eli olematon. Maan kalleus on toinen asia, asunto ja ruoka yms. ovat jokaiselle pakolliset tarpeet mutta maksavat maltaita.. töitä ei ole helposti saatavilla ja niistä ei makseta tarpeeksi, kaikki maksaa paljon enemmän kuin oikeasti olisi syytäkään. Kännikulttuuri on vielä yksi mainitsemisen arvoinen asia, se asia on OIKEASTI pielessä ja kärjistetyimmin huomaa siitä, miten ihmiset heittävät elämänsä kankkulan kaivoon ja lapset kärsivät heitteillä ja väkivallasta. Että semmoista.. nämä asiat kun korjautuisi palaisin maailmalta sinne kotiin hetimmiten. Asiat olisi helppoa vinksauttaa toiseen suuntaan mutta kuka haluaa? Se on jonkun eduista pois. Syyllistetään kyllä kuten huomasi presidentin ja pääministerin puheista, ihmiset ovat herkkiä sellaiselle ja erit. ne jotka eivät koskaan ole ketään hyväksi käyttäneet, mutta kaiken pahan alut ja juuret ne eivät korviansa lotkauta millekään muulle kuin rahan ja vallan puheille..

        Suomesta tehdäänkin kiihtyvällä vauhdilla EUn luontoreservaattia, johon kohta kaikki EU-kansalaiset ja venäläiset tulevat ihmettelemään luolaihmisiä(suomalaisia ja somaleja) ja vielä pilaamattomia metsiä ja järviä.
        Tätä kehitystä ajavat eniten punavihreät naiset ja ylipäätään naiset, joista näyttää tulleen pahimpia maan- ja kansanpettureita.
        Suomi on nykyisin aivottomien akkojen ja munattomien miesten maa!


    • MAAILMANKANSALAINEN1

      RAJAT AUKI SUOMI PASKA MAA

    • vfvfvfv.

      Venäläistymisen vastakohta on Suomalaistuminen.

      • Mikään ei ole noin sini- tai mustavalkoista, tiedät sen kyllä.


    • non eläke 78v

      Olen elänyt yli 26 v Suomessa, lapset asuvat siis täällä, lasteni takia kestän, mutta ei Suomi ole mikään ihmemaa, muuttaisin Suomesta heti pois jos se olisi mahdollista, ehkä kun lamaa on ohi ja ulkomailla alkaa olla myös töitä. Mutta en jää hapanemaan täällä 78 v asti elääkettä odottaen., lähden jo heti kun joku hullu keksi pidentää eläkettä.

    • päähajoaatäällä

      Hohhjoijaa, ruoan(kin) arvonlisävero nousi tämän vuoden alusta, samoin pakollinen yle-maksu astui voimaan, myös pörssikeinoteltu sähkön hinta nousee ilahduttavat 7-8 prosenttia. Terveyskeskukseen pääsee kuukauden päästä, jos nyt varaa ajan (se on se "ilmainen terveydenhoito").

      • oikea ulkosuomalaine

        Virossakin arvonlisävero nousi, mutta ruoan kohdalla se jätettiin ennalleen (9%)


    • Tietysti niitäkin hetkiä on, jolloin tunnen hyväksi olla suomalainen, mutta ne ovat ohi meneviä, ja ne liittyvät pikemminkin menneisyyteen kuin nykyhetkeen.

      Ehkä jos rakennan ulkomaille jotakin kuitenkin, käytän niitä hetkiä inspiraationa.

      • loukkaantunut69

        niinkö?


      • loukkaantunut69 kirjoitti:

        niinkö?

        Miksi siitä pitää "loukkaantua"?


    • kati

      Kivat teille,3 kk ikäinen tyttö tapettu ihan vaan sen takia ettei unohtais somali juuriaan!

    • oikea ulkosuomalaine

      Suomessa on yksi suuri ongelma, mitä ei uskalleta tunnustaa. Siitä johtuen yli 700000 ihmistä syö psyykelääkkeitä. Nuoriso on ahdistunutta ja syrjäytettyä. Suomessa ei ole yhtään syrjäytynyttä, vaan jokainen heistä on tämän Suomen ongelman syrjäyttämiä!
      Yrityksemme muutavat ulkomaille ja kansasta osaavin ja yritteliäin osa asuu jo ulkomailla, sillä 1,3 miljoonaa hyvinkoulutettua- tai yrittäjämiestä asuu jo muualla. Yli puoli miljoonaa suomalaista on maksuhäiriörekistereissä ja SUURIN OSA HEISTÄ ILMAN OMAA SYYTÄÄN, SILLÄ TÄMÄ KIUSAKOKEISTO SAA KEKSIÄ ILMAN RANGAISTUKSIA HALUAMILLEEN UHREILLE AIHEETTOMIA LASKUJA, MITKÄ SITTEN VIEDÄÄN PERINTÄÄN JA ULOSOTTOON PILATEN UHRIN ELÄMÄ LÄHES TOTAALISESTI. AINA NÄMÄ VÄÄRINTEKIJÄT OVAT NAISIA!
      Maan ongelmaksi muodostui sosialismifeminismin ajalla eli Tarja Halosen presidenttikaudella vastuuton feministinen ja ikuinen virkakoneisto, joka on ottanut tehtäväkseen kansalaisten, erityisesti yrittäjien ym työnantajien edustajien kiusaamisen ja suoranaisen vainon.
      Minun pienellä paikkakunnallani täällä ulkomailla asuu lähes 300 tuntemaani suomalaisyrittäjää ja heitä on tässä maassa 27000 asumassa maanpaossa ja maan alla, sillä EUn alueella nämä vainokoneistot ulottuvat jo rajojen ylitse. Kukaan vainotuista ei ole tehnyt mitään pahaa tai rikollista. Heidän virheensä on ollut se, että ovat syntyneet suomalaiseksi mieheksi ja ryhtyneet yrittäjiksi toisia työllistäen. Nyt he ovat siitä syystä vainottuja lopun elämänsä - kiitos suomalaisten kiusanaisten ylivallan!

    • Identiteetti on sellainen asia, jota ei muuteta yhdessä yössä. Niin että vaikka jotkut sanovat että olen suomalainen ja se siitä, ei se juurikaan asioita muuta.

      Ehkä se kuuluu olennaisena osana identiteettiäni, että tunnen kuuluvani kaikkialle ja en mihinkään, ja että tunnen itseni kaiken ikäiseksi ja en minkään.

      • sitten tylsyys vei

        Minulla oli tuollainen fiilis joskus 24-vuotiaana, kun luin Herman Hesseä ja olin muutenkin taiteellinen.


    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe