Näin keväällä keskustelu käy kovana näistä liikennettä "terrorisoivista vaippapöksystä" joiden pitäisi pysyä pois tieltä ja mielellään myös näkyvistä.
Olisiko aika tuoda maantipyöräily kulttuuria (niin kilpa kuin kuntoilumielessä) esille myös positiivisessa mielessä!
Tämä vaatii myös joiltakin pyöräilijöiltä asenne muutosta, eli turha kukkoilu pois! Esim. rinnakkain ajo ja ajoradan käyttö kelvin sijaan on mielestäni ok, mutta ei missä ja milloin vain! ja tilanne nopeus kelvillä ja taajamissa kunniaan!
Maantiepyöräily kulttuuri
63
1259
Vastaukset
Milloin sitten saisi ajaa? Kelveillä on kamalasti sitä muuta hitaampaa ja ennalta arvaamatonta liikkujaa.
- Kyyninen ihminen
Kylä tuossa on kulttuurin sijasta ihan lainsäädännöllinen ongelma. Kevyenliikenteen lainsäädäntömme kaipaa aika perusteellista perkausta ja miellellään sellaisen toimesta, joka ymmärtää jotain asiasta.
- zkzkznznz
On se kumma kun jalankulkijat hortoilevat aivan miten sattuu pyöräteillä ja aina syytetään pyöräilijöitä läheltä piti tilanteissa tai onnettomuuksissa. Tänään klv:llä käveli kolme naista rinnan. Soitin kelloa n. 20 m päässä, ei vaikutusta. Toinen soitto naisten takana niin siitäkös sättiminen alkoi miten pyöräilijät valtaavat pyörätiet....
- Alkup. Maantiepyöräi
Älä soita vaan huuda "tietä". Toimii paljon paremmin ja tyhminkin jalankulkija ymmärtää muutaman kerran jälkeen.
Ps. Vkl. lenkillä oli keskellä pyörätietä pariskunta täyttäen koko pyörätien. Ennen kuin huusin tietä, mies kaappasi naisen kainaloonsa ja otti askeleen sivuun. Pääsin hyvin ja molempien kannalta turvallisesti ohi ja he saivat kiitoksen. Myös oikeista suorituksista tulee antaa palautetta. - huh, huh
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Älä soita vaan huuda "tietä". Toimii paljon paremmin ja tyhminkin jalankulkija ymmärtää muutaman kerran jälkeen.
Ps. Vkl. lenkillä oli keskellä pyörätietä pariskunta täyttäen koko pyörätien. Ennen kuin huusin tietä, mies kaappasi naisen kainaloonsa ja otti askeleen sivuun. Pääsin hyvin ja molempien kannalta turvallisesti ohi ja he saivat kiitoksen. Myös oikeista suorituksista tulee antaa palautetta.Vaikeahan sitä kelloa on soittaa, jos sitä ei pyörässä ole. Tuollainen huutelu on moukkamaista, ei latuakan enää huudella.
- Alkup. Maantiepyöräi
huh, huh kirjoitti:
Vaikeahan sitä kelloa on soittaa, jos sitä ei pyörässä ole. Tuollainen huutelu on moukkamaista, ei latuakan enää huudella.
Se toimii. Se toimii huomattavasti paremmin kuin kello, joka on enemmän tai vähemmän hyödytön varuste. Tyypillinen turha jäänne ties mistä.
Tietysti jos on niin arka ihminen, ettei halua tulla havaituksi, niin se voi ottaa koville henkisesti. Silloin kannattaa hankkia joku toinen harrastus, vaikka kirjeshakki. - Hyödytön..?
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Se toimii. Se toimii huomattavasti paremmin kuin kello, joka on enemmän tai vähemmän hyödytön varuste. Tyypillinen turha jäänne ties mistä.
Tietysti jos on niin arka ihminen, ettei halua tulla havaituksi, niin se voi ottaa koville henkisesti. Silloin kannattaa hankkia joku toinen harrastus, vaikka kirjeshakki.Elä kehtaa edes vihjata että sääntöjä ei tarvitse noudattaa.
Kyllä ne koskevat sinuakin kuten meitä muita. Jos pyöräsi ei ole sääntöjen mukaisessa kunnossa, se kertoo myös asenteiden tilasta. Valitettavasti. - Alkup. Maantiepyöräi
Hyödytön..? kirjoitti:
Elä kehtaa edes vihjata että sääntöjä ei tarvitse noudattaa.
Kyllä ne koskevat sinuakin kuten meitä muita. Jos pyöräsi ei ole sääntöjen mukaisessa kunnossa, se kertoo myös asenteiden tilasta. Valitettavasti.Kello on täysin hyödytön. Minulakin on pyörissäni kello, koska laki sen vaatii, mutta ei siitä silti mitään hyötyä ole. Se ei kuulu kuin hiljaisena kesäyönä ja silloin on harvemmin muita liikenteessä.
Kuuluvalla äänellä ilmoitettu "tietä" on paljon parempi ja tehokkaampi tapa. Se lisää kaikkien tiellä liikkujien turvallisuutta. - moukka olet
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Kello on täysin hyödytön. Minulakin on pyörissäni kello, koska laki sen vaatii, mutta ei siitä silti mitään hyötyä ole. Se ei kuulu kuin hiljaisena kesäyönä ja silloin on harvemmin muita liikenteessä.
Kuuluvalla äänellä ilmoitettu "tietä" on paljon parempi ja tehokkaampi tapa. Se lisää kaikkien tiellä liikkujien turvallisuutta.Todellakin kuuluu. Jos ei kuulu, on kellossasi vikaa. En ole ikinä kuullut kenenkään huutelevan kanssakulkijoille. Mikä, kevyenliikenteen kuningas sinä luulet olevasi. Sinä ajat sellaista vauhtia, että voit turvallisesti ohittaa muut kulkijat.
- heh, heh
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Se toimii. Se toimii huomattavasti paremmin kuin kello, joka on enemmän tai vähemmän hyödytön varuste. Tyypillinen turha jäänne ties mistä.
Tietysti jos on niin arka ihminen, ettei halua tulla havaituksi, niin se voi ottaa koville henkisesti. Silloin kannattaa hankkia joku toinen harrastus, vaikka kirjeshakki.Onnistuu sekä shakki että pyöräily. Molemmat hyviä harrastuksia.
- Alkup. Maantiepyöräi
moukka olet kirjoitti:
Todellakin kuuluu. Jos ei kuulu, on kellossasi vikaa. En ole ikinä kuullut kenenkään huutelevan kanssakulkijoille. Mikä, kevyenliikenteen kuningas sinä luulet olevasi. Sinä ajat sellaista vauhtia, että voit turvallisesti ohittaa muut kulkijat.
Jos olet niin arka ja syrjäytynyt, ettet osaa käyttää ääntäsi, voit ihan hyvin keksiä jotain muuta tekemistä. Kello on lainvaatima hyödytön varuste polkupyörässä.
Muutenkin vaadittu lisävarustelista on jäänyt jälkeen tekniikan kehityksestä. Mm. valiojen osalta eletään viime vuosituhannella, eikä edes sen viimemisillä vuosilla.
Onneksi siitä typerästä valkoisesta lokasuojasta päästiin eroon EU:n myötä. Toive kaiketi tulee laittaa sinne, en oikein usko LVM:n kykyyn ymmärtää kevyen liikenteen tekniikkaa. - heh,heh
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Jos olet niin arka ja syrjäytynyt, ettet osaa käyttää ääntäsi, voit ihan hyvin keksiä jotain muuta tekemistä. Kello on lainvaatima hyödytön varuste polkupyörässä.
Muutenkin vaadittu lisävarustelista on jäänyt jälkeen tekniikan kehityksestä. Mm. valiojen osalta eletään viime vuosituhannella, eikä edes sen viimemisillä vuosilla.
Onneksi siitä typerästä valkoisesta lokasuojasta päästiin eroon EU:n myötä. Toive kaiketi tulee laittaa sinne, en oikein usko LVM:n kykyyn ymmärtää kevyen liikenteen tekniikkaa.Arka ja syrjäytynyt...?????? Tapoihini ei kuulu huudella ihmisille.
- Alkup. Maantiepyöräi
heh,heh kirjoitti:
Arka ja syrjäytynyt...?????? Tapoihini ei kuulu huudella ihmisille.
Siä että turvallisuudesta viis, kunhan kukaan ei huomaa sinua? Ammattiapua on saatavissa!
- heh, heh
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Siä että turvallisuudesta viis, kunhan kukaan ei huomaa sinua? Ammattiapua on saatavissa!
Tuo on asiatonta herjausta. Minä en huuda. Minä soitan kelloa ja aina olen tietä saanut.
- Alkup. Maantiepyöräi
heh, heh kirjoitti:
Tuo on asiatonta herjausta. Minä en huuda. Minä soitan kelloa ja aina olen tietä saanut.
Toimii täydessä hiljaisuudessa, ei kaupungissa. On testattu! Täysin asiatonta väittää muuta. Oletko joku Liikenneturhan pelle?
- heh, heh
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Toimii täydessä hiljaisuudessa, ei kaupungissa. On testattu! Täysin asiatonta väittää muuta. Oletko joku Liikenneturhan pelle?
Ainakin Helsingin keskustassa kuuluu. New Yorkista en tiedä.
- Alkup. Maantiepyöräi
heh, heh kirjoitti:
Ainakin Helsingin keskustassa kuuluu. New Yorkista en tiedä.
Ei muuten pidä paikansa. Molempia olen Helsingissä kokeillut, eikä kilikellosta ole kyllä mitään hyötyä täällä. Hyödyttömän kellon autuutta on viimevuosina hehkuttaneet lähinnä Liikenneturhan pellet.
- en jaksa vängätä
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Ei muuten pidä paikansa. Molempia olen Helsingissä kokeillut, eikä kilikellosta ole kyllä mitään hyötyä täällä. Hyödyttömän kellon autuutta on viimevuosina hehkuttaneet lähinnä Liikenneturhan pellet.
No silloin sinulla on kelvoton kello.
- alkup. tolvailija
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Se toimii. Se toimii huomattavasti paremmin kuin kello, joka on enemmän tai vähemmän hyödytön varuste. Tyypillinen turha jäänne ties mistä.
Tietysti jos on niin arka ihminen, ettei halua tulla havaituksi, niin se voi ottaa koville henkisesti. Silloin kannattaa hankkia joku toinen harrastus, vaikka kirjeshakki.Vaikka nyt asutaan pohjolan perukoilla niin jos et ole huomannut niin tiedoksi vain että täällä on myös turisteja ja ulkomailta tänne muuttaneita jotka eivät ymmärrä kun huutaa "tietä", harvinaisen typerää käytöstä tuommoinen muutenkin.
- Alkup. Maantiepyöräi
en jaksa vängätä kirjoitti:
No silloin sinulla on kelvoton kello.
Kello on ihan hyvä kelloksi. Sellaisella vai ei tee mitään. Paljon fiksumpaa on käyttää äänijänteitä.
Jos oikeasti haluaa "kellon" joka toimii, niin silloin täytyy ostaa paineilmatorvi. Mm. samanlaisia torvia, joita myydää pienveneisiin sumutorviksi, myydään muualla maailmassa myös polkupyöriin.
http://www.deltacycle.com/airzound-horn
Itse olen kyllä pärjännyt ihan äänijänteillä tähän asti. Normaalille ihmiselle kilikello on täysin hyödytön. - wwww1
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Kello on ihan hyvä kelloksi. Sellaisella vai ei tee mitään. Paljon fiksumpaa on käyttää äänijänteitä.
Jos oikeasti haluaa "kellon" joka toimii, niin silloin täytyy ostaa paineilmatorvi. Mm. samanlaisia torvia, joita myydää pienveneisiin sumutorviksi, myydään muualla maailmassa myös polkupyöriin.
http://www.deltacycle.com/airzound-horn
Itse olen kyllä pärjännyt ihan äänijänteillä tähän asti. Normaalille ihmiselle kilikello on täysin hyödytön."Normaalille ihmiselle kilikello on täysin hyödytön."
Mikä sitten on normaalia kun valtaosa käyttää sitä kilikelloa.Tuota "tietä"huutoa en ole ikinä kuullut enkä muuten haluakaan.. - Pieni ero
wwww1 kirjoitti:
"Normaalille ihmiselle kilikello on täysin hyödytön."
Mikä sitten on normaalia kun valtaosa käyttää sitä kilikelloa.Tuota "tietä"huutoa en ole ikinä kuullut enkä muuten haluakaan..Valtaosalla on kilikello. Mikä taas on täysin eri asia kuin että valtaosa sitä käyttäisi. Suuri osa ei anna mitään merkkiä tulostaan vaan vilahtaa vain ohi.
Koska Suommessa yhteen aikaan tehtiin näitä yhdistetyjä kevyenliikenteenväyliä, joiden liikenne vielä sotkettiin sallimalla jalankulkijalle kävely molemmilla reunoilla, on mikä tahansa merkki hyvästä. On se sitten kilikello tai huuto "tietä". - WilsonKurwa
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Kello on ihan hyvä kelloksi. Sellaisella vai ei tee mitään. Paljon fiksumpaa on käyttää äänijänteitä.
Jos oikeasti haluaa "kellon" joka toimii, niin silloin täytyy ostaa paineilmatorvi. Mm. samanlaisia torvia, joita myydää pienveneisiin sumutorviksi, myydään muualla maailmassa myös polkupyöriin.
http://www.deltacycle.com/airzound-horn
Itse olen kyllä pärjännyt ihan äänijänteillä tähän asti. Normaalille ihmiselle kilikello on täysin hyödytön.Tuota "tietä!"-huutoa kannattaa ehdottomasti kokeilla jos ei haittaa että ohitettavat pitävät sinua mu****na.
Jos kilikello "ei toimi" niin joko oma tilannenopeus on vastuuton tai asenteessa on jotain muuta korjattavaa. Niillä seuralenkeillä joilla olen käynyt niin vetäjillä on usein ollut kilikellot (itseni mukaan lukien) ja kun sen yhdistää asianmukaiseen hidastamiseen ja valppauteen niin vaaratilanteita ei ole syntynyt. - Alkup. Maantiepyöräi
WilsonKurwa kirjoitti:
Tuota "tietä!"-huutoa kannattaa ehdottomasti kokeilla jos ei haittaa että ohitettavat pitävät sinua mu****na.
Jos kilikello "ei toimi" niin joko oma tilannenopeus on vastuuton tai asenteessa on jotain muuta korjattavaa. Niillä seuralenkeillä joilla olen käynyt niin vetäjillä on usein ollut kilikellot (itseni mukaan lukien) ja kun sen yhdistää asianmukaiseen hidastamiseen ja valppauteen niin vaaratilanteita ei ole syntynyt.Tuossa on oleellinen: "...asianmukaiseen hidastamiseen ja valppauteen..."
- toisinaan taas ei
Pieni ero kirjoitti:
Valtaosalla on kilikello. Mikä taas on täysin eri asia kuin että valtaosa sitä käyttäisi. Suuri osa ei anna mitään merkkiä tulostaan vaan vilahtaa vain ohi.
Koska Suommessa yhteen aikaan tehtiin näitä yhdistetyjä kevyenliikenteenväyliä, joiden liikenne vielä sotkettiin sallimalla jalankulkijalle kävely molemmilla reunoilla, on mikä tahansa merkki hyvästä. On se sitten kilikello tai huuto "tietä".öö, ei millään pahalla mutta joskus on hyvä sujahtaa jalankulkijan ohi varoittamatta. Suurimmalla osalla on varmaan kokemus siitä kun rimpauttaa kelloa tapauksessa jossa pari henkilöä kulkee kevyenliikenteenväylää niin tämä keskemmällä kulkeva kuulleessaan kellon soiton kääntyy katsomaan taaksepäin siirtye samalla myös kävelylinjaltaan ja näin kaksi jalankulkijaa onnistuu peittämään koko väylän.
- KILIKELLO
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Tuossa on oleellinen: "...asianmukaiseen hidastamiseen ja valppauteen..."
Ja kun sen yhdistää asianmukaiseen....
- Kortsupukusika ;)
toisinaan taas ei kirjoitti:
öö, ei millään pahalla mutta joskus on hyvä sujahtaa jalankulkijan ohi varoittamatta. Suurimmalla osalla on varmaan kokemus siitä kun rimpauttaa kelloa tapauksessa jossa pari henkilöä kulkee kevyenliikenteenväylää niin tämä keskemmällä kulkeva kuulleessaan kellon soiton kääntyy katsomaan taaksepäin siirtye samalla myös kävelylinjaltaan ja näin kaksi jalankulkijaa onnistuu peittämään koko väylän.
Jos soittaa kelloa niin usein jalankulkija tulkitsee sen varoitukseksi päälle ajamisesta ja hyppää sivuun taakseen katsomatta...
- kun mikää ei riitä
No ainakin täällä saatiin mopot pois pyöräteiltä, niin nyt jo yrittävät saada pyörätkin pois pyöräteiltä...Eli jalankulkijat haluavat pyörätiet täysin itselleen, että saavat sitten turvallisesti toikkaroida miten haluavat, tosin sen jälkeen varmaan hölkkääjät olisi seuraava kohde ryhmä.
- kokemus-k
WilsonKurwa kirjoitti:
Tuota "tietä!"-huutoa kannattaa ehdottomasti kokeilla jos ei haittaa että ohitettavat pitävät sinua mu****na.
Jos kilikello "ei toimi" niin joko oma tilannenopeus on vastuuton tai asenteessa on jotain muuta korjattavaa. Niillä seuralenkeillä joilla olen käynyt niin vetäjillä on usein ollut kilikellot (itseni mukaan lukien) ja kun sen yhdistää asianmukaiseen hidastamiseen ja valppauteen niin vaaratilanteita ei ole syntynyt."Tuota "tietä!"-huutoa kannattaa ehdottomasti kokeilla jos ei haittaa että ohitettavat pitävät sinua mu****na."
En minäkään ymmärrä miksi pitäisi huutaa ylimielisesti "tietä!".
Itse hidastan ja sanon ensin kuuluvasti "anteeksi". Kun olen turvallisesti ohittanut, sanon "kiitos". Hyvin on toiminut ja toivon että kukaan ei ole pitänyt mu'****na. - totuus asiasta
Hyödytön..? kirjoitti:
Elä kehtaa edes vihjata että sääntöjä ei tarvitse noudattaa.
Kyllä ne koskevat sinuakin kuten meitä muita. Jos pyöräsi ei ole sääntöjen mukaisessa kunnossa, se kertoo myös asenteiden tilasta. Valitettavasti.Kellon soittaminen ärsyttää jalankulkijoita, joten sitä ei kannata soittaa.
- Varmasti kuulee
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Toimii täydessä hiljaisuudessa, ei kaupungissa. On testattu! Täysin asiatonta väittää muuta. Oletko joku Liikenneturhan pelle?
Ei sitä soiteta kymmenien metrien päästä vaan ajetaan aivan lähituntumaan,jos ei metrin parin päästä kuule on kuuro.
- ollaan ihmisiksi
totuus asiasta kirjoitti:
Kellon soittaminen ärsyttää jalankulkijoita, joten sitä ei kannata soittaa.
Ei se kaikkia ärsytä. Minullakin on tapana kiittää kun polkaisen ohi.
- kypsyt fillaristeihi
kun mikää ei riitä kirjoitti:
No ainakin täällä saatiin mopot pois pyöräteiltä, niin nyt jo yrittävät saada pyörätkin pois pyöräteiltä...Eli jalankulkijat haluavat pyörätiet täysin itselleen, että saavat sitten turvallisesti toikkaroida miten haluavat, tosin sen jälkeen varmaan hölkkääjät olisi seuraava kohde ryhmä.
Väärin! rullaluistelijat olisi sopiva ryhmä hävittää seuraavaksi kunhan ensin päästää fillaristeista eroon. Koko pyöräilijöiden sakki on liikennesääntöjä osaamatonta porukkaa eihän ne edes tiedä missä pitää ajaa jos ei ole sitä pyörätietä, kävelytielle tulla tunkee. Punaiset valot ei tunnu koskevan niitä lainkaa. Että tälläisiä pyöräiliöitä itä-helsingissä.
- Käkäkäkkää1
kun mikää ei riitä kirjoitti:
No ainakin täällä saatiin mopot pois pyöräteiltä, niin nyt jo yrittävät saada pyörätkin pois pyöräteiltä...Eli jalankulkijat haluavat pyörätiet täysin itselleen, että saavat sitten turvallisesti toikkaroida miten haluavat, tosin sen jälkeen varmaan hölkkääjät olisi seuraava kohde ryhmä.
Missähän maailmassa sinäkin elät. Joka puolella ne mopot ajavat pyöräteillä tai kevyenliikenteen väylillä. Surkea puoli on se että "osa" teistä on säädetty sallituiksi, jolloin ihmiset helposti mieltävät kaikki tiet sallituiksi.
- Ei oo helppoo
Maantiepyöräilyä harrastetaan maantiellä, ei kaduilla tai kevyen liikenteen väylillä. Silloin kun maantie ei ala heti kotiovelta, pitää maantielle siirtyä em. väyliä pitkin. Tällöin varsinkin kevyen liikenteen väylillä tapahtuvilla siirtymillä tulee muistaa turvallinen tilannenopeus. Kevyen liikenteen väylien suunnitteluohjeessa on pääverkon mitoitusnopeutena käytetty 20-30 km/h ja alue- ja lähiverkon nopeutena 15-20 km/h. Näin jo lähtökohtaisesti maantiepyörällä harjoittelu ei ole turvallista kevyen liikenteen väylillä. Lisäksi kevyen liikenteen väylää käyttävät tavalliset pyöräilijät ja jalankulkijat, joiden lähettyvillä nopeammin liikkuvan maantiepyöräilijän tulee laskea nopeuttaan mitoitusnopeuttakin alemmaksi.
Katuverkossa tapahtuvilla siirtymillä maantiepyörä on useimmiten muuta liikennettä hitaampi, toki tästä ovat poikkeuksena taajamat, joissa on 30 - 40 km/h nopeusrajoitus. Toisin kuin maantiellä, maantiepyöräilijä on kadulla muun liikenteen hidaste, sillä kadulla ei ole piennarta jota myöten hän voisi ajaa muuta liikennettä häiritsemättä. Tilan puute johtaa vääjäämättä ylimääräiseen riskinottoon puolin ja toisin, kuten pyöräilijän liian lähellä pysäköityjä autoja ajamiseen tai autoilijan täpäriin ohituksiin.- TimeTrial75
Juu....omassa kotikaupungissani voi kelvejä käyttää melkohyvin myös maantiepyöräilijöiden siirtymäreittinä, mutta kaikkialla ei ole näin hyvin, samoin lähettyvillä on niin rauhallisia maantieosuuksia, että ryhmäajoharjoittelu; siis rinnakkain ajo onnistuu melkohyvin ja vain harvoja autoja häiriten.
Aloitus pointtini oli, että annetaan me kisa-ja kunto pyöräilijät itsestämme niin hyvä kuva, kuin mahdollista, kun kuitenkin haluammme kunnioittaa omaa lajiamme ja itseämme ja ottaa paikkamme liikenteessä, mutta myös kompromissejä täytyy välillä tehdä!....ja tervettä järkeä pilkunviilauksen sijaan!
Autoilija ei aina voi tietää milloin pyöräilijällä on ihan laillinen oikeus ajaa ajoradalla, vaikka joutuisikin odottamaan sopivaa ohituspaikkaa: esim. AIKA-AJO KISAT, jolloin pyöräilijällä on OIKEUS käyttää ajokaistaa!
Myös kiilaumisvaara kapeilla tie osuuksilla kannattaa minimoida, eli, jos ei kuunnon piennarta ole, aja niin, että autoilija ei yritä ohittaa paikassa, jossa tilaa ei ole, käytä kelviä, jos järkevää. - asiaa tietämätön
TimeTrial75 kirjoitti:
Juu....omassa kotikaupungissani voi kelvejä käyttää melkohyvin myös maantiepyöräilijöiden siirtymäreittinä, mutta kaikkialla ei ole näin hyvin, samoin lähettyvillä on niin rauhallisia maantieosuuksia, että ryhmäajoharjoittelu; siis rinnakkain ajo onnistuu melkohyvin ja vain harvoja autoja häiriten.
Aloitus pointtini oli, että annetaan me kisa-ja kunto pyöräilijät itsestämme niin hyvä kuva, kuin mahdollista, kun kuitenkin haluammme kunnioittaa omaa lajiamme ja itseämme ja ottaa paikkamme liikenteessä, mutta myös kompromissejä täytyy välillä tehdä!....ja tervettä järkeä pilkunviilauksen sijaan!
Autoilija ei aina voi tietää milloin pyöräilijällä on ihan laillinen oikeus ajaa ajoradalla, vaikka joutuisikin odottamaan sopivaa ohituspaikkaa: esim. AIKA-AJO KISAT, jolloin pyöräilijällä on OIKEUS käyttää ajokaistaa!
Myös kiilaumisvaara kapeilla tie osuuksilla kannattaa minimoida, eli, jos ei kuunnon piennarta ole, aja niin, että autoilija ei yritä ohittaa paikassa, jossa tilaa ei ole, käytä kelviä, jos järkevää.Tai yleensäkin käytä kelviä jos sellainen on sillä laki ei salli pyöräilyä autotiellä jos pyörätie kulkee vierellä eikä siinä auta selitys kelvin huonosta kunnosta tai ettei siinä pysty ajamaan tarpeeksi kovaa. Ei muuta kuin kelviä pitkin siirtymään sellaiselle paikalle jossa saa harjoitella kunnolla. Kyllähän se hiukan ottaa päähän jos joku polkee keskellä autotietä 60km/h alueella vaikka vieressä olisi pyörätie tai sitten tämä rinnakkain ajo mutkaisella 80km/h tiellä, juu tiedän että autoilijan on saatava auto pysähtymään näkyvällä tieosuudella mutta jos itse ajan jonkun kanssa niin ajan sitten peräkkäin ja jos jotain asiaa on niin sitten vaikka pysähdytään.
- TimeTrial75
asiaa tietämätön kirjoitti:
Tai yleensäkin käytä kelviä jos sellainen on sillä laki ei salli pyöräilyä autotiellä jos pyörätie kulkee vierellä eikä siinä auta selitys kelvin huonosta kunnosta tai ettei siinä pysty ajamaan tarpeeksi kovaa. Ei muuta kuin kelviä pitkin siirtymään sellaiselle paikalle jossa saa harjoitella kunnolla. Kyllähän se hiukan ottaa päähän jos joku polkee keskellä autotietä 60km/h alueella vaikka vieressä olisi pyörätie tai sitten tämä rinnakkain ajo mutkaisella 80km/h tiellä, juu tiedän että autoilijan on saatava auto pysähtymään näkyvällä tieosuudella mutta jos itse ajan jonkun kanssa niin ajan sitten peräkkäin ja jos jotain asiaa on niin sitten vaikka pysähdytään.
Yleisen käytännön mukaan (myös useimpien poliisien mielestä) ajorata on monesti turvallisempi paikka isommalle ajoporukalle ja näin ollen hyväksytty vaihtoehto vaikka laki muuta sanoisikin, joskin tietyillä vilkkailla valtaväylillä ei juuri maantiepyöräilijöitä näykkään, silloin "pro äijätkin" ajaa kelvillä.
On se kumma kun lakimuutosta ei ole tehty tai esitetty?
Kun liikennettä on paljon tai näkyvyys huono, rinnakkain ajo "soveltaa" liian paljon lakia, eikä ole sopivaa käytöstä pyöräilyn imagollekkaan, sitävastoin rauhalliset paanat joilla näkyvyys tien leveyteen nähden on hyvä, pitäisi olla oikeus ajoharjoitteluun myös rinnakkain, eli ns.pyöräilymaiden käytäntö tämäkin.
Useimmilla Suomen maanteillä on tilaa kaikille!....ja maantiepyöräilijöiden EI PITÄISI olla ongelma, joskin pyöräilijöilläkin on velvollisuuksia ja "idiootteja" istuu joskus sekä ratintakana, että satulassa:( - jdkdld
TimeTrial75 kirjoitti:
Yleisen käytännön mukaan (myös useimpien poliisien mielestä) ajorata on monesti turvallisempi paikka isommalle ajoporukalle ja näin ollen hyväksytty vaihtoehto vaikka laki muuta sanoisikin, joskin tietyillä vilkkailla valtaväylillä ei juuri maantiepyöräilijöitä näykkään, silloin "pro äijätkin" ajaa kelvillä.
On se kumma kun lakimuutosta ei ole tehty tai esitetty?
Kun liikennettä on paljon tai näkyvyys huono, rinnakkain ajo "soveltaa" liian paljon lakia, eikä ole sopivaa käytöstä pyöräilyn imagollekkaan, sitävastoin rauhalliset paanat joilla näkyvyys tien leveyteen nähden on hyvä, pitäisi olla oikeus ajoharjoitteluun myös rinnakkain, eli ns.pyöräilymaiden käytäntö tämäkin.
Useimmilla Suomen maanteillä on tilaa kaikille!....ja maantiepyöräilijöiden EI PITÄISI olla ongelma, joskin pyöräilijöilläkin on velvollisuuksia ja "idiootteja" istuu joskus sekä ratintakana, että satulassa:(Minä olen kuullut tuon "tietä" karjaisun. Tarkalleen tänä aamuna varttia vaille yhdeksän joku vitun latvakakkonen karjaisi tuon huudon sillä seurauksella että ekaluokkalainen tyttö, joka oli ensimmäistä kertaa pyöräilemässä kouluun, säikähti ja pysäytti pyörän siten että oli vähällä tuon huutelian alle. Onneksi kuinkaan ei käynyt, mutta tuon saatanan vaippapaviaanin naaman ehdin laittaa muistiin.. Olikohan kyseessä tämä alkuperäinen huutelija?
- brainwashed666
jdkdld kirjoitti:
Minä olen kuullut tuon "tietä" karjaisun. Tarkalleen tänä aamuna varttia vaille yhdeksän joku vitun latvakakkonen karjaisi tuon huudon sillä seurauksella että ekaluokkalainen tyttö, joka oli ensimmäistä kertaa pyöräilemässä kouluun, säikähti ja pysäytti pyörän siten että oli vähällä tuon huutelian alle. Onneksi kuinkaan ei käynyt, mutta tuon saatanan vaippapaviaanin naaman ehdin laittaa muistiin.. Olikohan kyseessä tämä alkuperäinen huutelija?
Se että jotkut valtaavat pyörillä autotien on jo pirullinen rasite muita pyöräilijöitä kohtaan (kilpailut yms. erikseen) mutta se että huudetaan toisille niin sitä en voi sietää. Pari kertaa olen joutunut itse huutamaan lenkeilläni mutta se on johtunut siitä että omakotitalon pihassa on pidetty koiraa irrallaan ja se on juossut perääni mutta sen huudon nyt luultavasti suht moni ymmärtää.
Ei ole pienen lapsen mukava ajella fillarilla jos siinä alkaa aikuiset karjumaan, tuollaisen jälkeen voi olla hankalaa keskittyä esim. autoihin. - kampikingi
Niin, kilpa-ajoa ei oikein voi muita häiritsemättä harjoittaa normaaleilla liikenneväylillä. Vaatimus siitä, että maantiepyöräilyä pitäisi saada ja voida harjoitella esteettömästi muun liikenteen seassa on vastaava kuin että ralli- tai rata-autoilua tai -moottoripyöräilyä pitäisi voida saada harjoitella yleisillä teillä.
Niin nyt vaan ei ole. Liikenneväylät on suunniteltu ja mitoitettu tavanomaiseen liikennöintiin ja liikkumiseen, ei kilpa-ajamisen harjoitteluun tai harjoittamiseen. Niin se nyt vaan valitettavasti on.
Missä sitten, kysytään varmaan? Samaa voi tietysti kysyä ratamoottoripyöräilijä tai formulakuski. Eikö Hämeenlinnatiellä saakaan treenata ja miksi muka ei? Tai miksi pikajuoksua ei olisi muka soveliasta treenata Aleksanterinkadun jalkakäytävillä lauantaina. Sen kun vaan huutaa "Tietä, tietä!" - kokemus-k
brainwashed666 kirjoitti:
Se että jotkut valtaavat pyörillä autotien on jo pirullinen rasite muita pyöräilijöitä kohtaan (kilpailut yms. erikseen) mutta se että huudetaan toisille niin sitä en voi sietää. Pari kertaa olen joutunut itse huutamaan lenkeilläni mutta se on johtunut siitä että omakotitalon pihassa on pidetty koiraa irrallaan ja se on juossut perääni mutta sen huudon nyt luultavasti suht moni ymmärtää.
Ei ole pienen lapsen mukava ajella fillarilla jos siinä alkaa aikuiset karjumaan, tuollaisen jälkeen voi olla hankalaa keskittyä esim. autoihin."Ei ole pienen lapsen mukava ajella fillarilla jos siinä alkaa aikuiset karjumaan, tuollaisen jälkeen voi olla hankalaa keskittyä esim. autoihin"
Minä en ollenkaan ymmärrä tarvetta karjua kenellekään. Itse olen niin omilla lenkeilläni kuin seuran lenekillä pärjännyt aina sillä että ohittaessa varoitetaan sanomalla "anteeksi" ja kun tila ohitukseen on saatu, sanotaan "kiitos". Jos on tarpeen, hiljennetään selvästi. Jarrutusta ja sen jälkeistä kiihdytystä ei oleta loukkauksena vaan yhtenä treeninä. Käden heilautus ja hymy antaa hyvän kuvan muille ja lapsien tai koirien pientä kohellusta ymmärretään elämään kuuluvina asioina.Vaikka joku muu törttöilee, ei ole minun asiana häntä rangaista tai solvata.
Näillä on menty ja hyvin pärjätty. Itse näkisinkin joidenkin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väliset konfliktit enemmänkin vaikeaan luonteeseen ja käytöstapojen puutteeseen liittyvinä ongelmina, en minään yleisenä sovittamattomana ristiriitana pyöräilijöiden ja kävelijöiden välillä. Ystävällisyydellä ja joustavuudella pärjää yleenä joka paikassa. Mutta jos on liikkellä vain "minä ensin" asenteella, ongelmia on tiedossa liikkui sitten autolla, pyörällä tai kävellen. - 7+5
kampikingi kirjoitti:
Niin, kilpa-ajoa ei oikein voi muita häiritsemättä harjoittaa normaaleilla liikenneväylillä. Vaatimus siitä, että maantiepyöräilyä pitäisi saada ja voida harjoitella esteettömästi muun liikenteen seassa on vastaava kuin että ralli- tai rata-autoilua tai -moottoripyöräilyä pitäisi voida saada harjoitella yleisillä teillä.
Niin nyt vaan ei ole. Liikenneväylät on suunniteltu ja mitoitettu tavanomaiseen liikennöintiin ja liikkumiseen, ei kilpa-ajamisen harjoitteluun tai harjoittamiseen. Niin se nyt vaan valitettavasti on.
Missä sitten, kysytään varmaan? Samaa voi tietysti kysyä ratamoottoripyöräilijä tai formulakuski. Eikö Hämeenlinnatiellä saakaan treenata ja miksi muka ei? Tai miksi pikajuoksua ei olisi muka soveliasta treenata Aleksanterinkadun jalkakäytävillä lauantaina. Sen kun vaan huutaa "Tietä, tietä!"Tuossa taisi tulla koko keskustelun ensimmäinen järkevä ja asian ytimeen menevä kommentti. Eli ei ole mikään itsestäänselvyys, että kilpanopeuksinen maantiepyöräily olisi sallittua Suomen teillä aina ja kaikissa olosuhteissa.
Kulkuväylät on todellakin suunniteltu ja tarkoitettu mahdollistamaan tavanomainen liikkuminen paikasta A paikkaan B, ei urheilu- tai kuntoilupaikoiksi. Niitä saa toki siihenkin käyttää sikäli kuin ei haitata primääriä käyttötarkoitusta.
Ja jos lainsäädännön yms. sivuvaikutuksena käy sitten vaikkapa niin, ettei Suomesta tule kansainvälisen tason maantiepyöräilijöitä, niin se on "voi voi". Miksipä tarvitsisikaan tulla? - Juurikin näin
7+5 kirjoitti:
Tuossa taisi tulla koko keskustelun ensimmäinen järkevä ja asian ytimeen menevä kommentti. Eli ei ole mikään itsestäänselvyys, että kilpanopeuksinen maantiepyöräily olisi sallittua Suomen teillä aina ja kaikissa olosuhteissa.
Kulkuväylät on todellakin suunniteltu ja tarkoitettu mahdollistamaan tavanomainen liikkuminen paikasta A paikkaan B, ei urheilu- tai kuntoilupaikoiksi. Niitä saa toki siihenkin käyttää sikäli kuin ei haitata primääriä käyttötarkoitusta.
Ja jos lainsäädännön yms. sivuvaikutuksena käy sitten vaikkapa niin, ettei Suomesta tule kansainvälisen tason maantiepyöräilijöitä, niin se on "voi voi". Miksipä tarvitsisikaan tulla?Muistaakseni tämä alkoi "liikennettä terrorisoivista vaippapöksyistä".
Tottahan se on, että kilpapyöräilyn harjoittelu ei sovi pyörätielle. Eikä se sovi oikein kadullekaan. Pitäisi löytää syrjäisiä asvalttiteitä, joilla on vähän liikennettä.
Pyöräilykulttuurista puhuttaessa ajatus harhautuu hyötypyöräilyyn. Siellä, missä pyörätieverkot on laitettu ihmisten liikkumistarpeita palvelevaan kuntoon, pyöräily on arkista. Siellä ajellaan salkku tarakalla tai pari lasta laatikossa töihin, kauppaan ja tarhaan. Nopeudet pysyvät alle kahdenkympin ja pyöräilijät menevät vuorollaan ohittelematta juurikaan ketään.
Suomalainen liikennekulttuuri on sellainen, että pyörätiet on rakennettu jotta pyöräilijät eivät tulisi haittaamaan autojen kulkemista. Ei ihme, että se tuottaa ei-toivottuja lieveilmiöitä. Toisaalta, ei ne autotkaan kaikki tahdo kaduille mahtua näiden minä-minä-minä-minä-minä-kuskien ohjaamina. :-( - TimeTrial75
Juurikin näin kirjoitti:
Muistaakseni tämä alkoi "liikennettä terrorisoivista vaippapöksyistä".
Tottahan se on, että kilpapyöräilyn harjoittelu ei sovi pyörätielle. Eikä se sovi oikein kadullekaan. Pitäisi löytää syrjäisiä asvalttiteitä, joilla on vähän liikennettä.
Pyöräilykulttuurista puhuttaessa ajatus harhautuu hyötypyöräilyyn. Siellä, missä pyörätieverkot on laitettu ihmisten liikkumistarpeita palvelevaan kuntoon, pyöräily on arkista. Siellä ajellaan salkku tarakalla tai pari lasta laatikossa töihin, kauppaan ja tarhaan. Nopeudet pysyvät alle kahdenkympin ja pyöräilijät menevät vuorollaan ohittelematta juurikaan ketään.
Suomalainen liikennekulttuuri on sellainen, että pyörätiet on rakennettu jotta pyöräilijät eivät tulisi haittaamaan autojen kulkemista. Ei ihme, että se tuottaa ei-toivottuja lieveilmiöitä. Toisaalta, ei ne autotkaan kaikki tahdo kaduille mahtua näiden minä-minä-minä-minä-minä-kuskien ohjaamina. :-(Sainpas hyvän keskustelun liikkeelle (ainakin määrällisesti:)!
Onneksi Suomesta löytyy rauhallisempia asfalttiteitä joissa voi ajaa liikennesääntöjen mukaan pyörällä täysillä! Rinnakkain ajo vaati jo oman tulkintansa.
Mallorcalla, ainakin pyöräilysesonki aikaan kilpa- ja muut maantiepyöräilijät saavat kyllä olla teiden ja katujen kingejä, joskin tälläistä ilmiötä en kyllä itsekkään toivoisi Suomeen:) Ns.pyöräilymaissa autoilijat ja viranomaiset sietävät kyllä todella paljon haittaakin aiheuttavia pyöräilijöitä. Suomessa taas on antifanitusta asiaa kohtaan.
Jotain kompromissiä varmaan kaivattaisiin Suomeen, joskin näillä pyöräilijä määrillä ei vielä pitäisi isompaa ongelmaa olla, ehkä mt.fillaristien määrän kasvu toisi yleistä hyväksyntää, eli ei olisikaan niin uusi ja yllättävä juttu, jos pyöräilijät ovat osana liikennettä. - TimeTrial75
kampikingi kirjoitti:
Niin, kilpa-ajoa ei oikein voi muita häiritsemättä harjoittaa normaaleilla liikenneväylillä. Vaatimus siitä, että maantiepyöräilyä pitäisi saada ja voida harjoitella esteettömästi muun liikenteen seassa on vastaava kuin että ralli- tai rata-autoilua tai -moottoripyöräilyä pitäisi voida saada harjoitella yleisillä teillä.
Niin nyt vaan ei ole. Liikenneväylät on suunniteltu ja mitoitettu tavanomaiseen liikennöintiin ja liikkumiseen, ei kilpa-ajamisen harjoitteluun tai harjoittamiseen. Niin se nyt vaan valitettavasti on.
Missä sitten, kysytään varmaan? Samaa voi tietysti kysyä ratamoottoripyöräilijä tai formulakuski. Eikö Hämeenlinnatiellä saakaan treenata ja miksi muka ei? Tai miksi pikajuoksua ei olisi muka soveliasta treenata Aleksanterinkadun jalkakäytävillä lauantaina. Sen kun vaan huutaa "Tietä, tietä!"Ainakaan minä en vaatisi, että mt.pyöräilyä pitäisi saada esteettömästi treenata missä vain (olen itse jonkinlainen kisakuski)
Joillekkin todella vähäinenkin haitta vieläpä liikennesääntöjen rajoissa, tuntuu aiheuttavan rattiraivoa, joskin suurin osa autoilijoista on melko joustavia!
Jos rajoitus on 60km/h, ajat oikeaa reunaa, ei ole kelviä, olet etuajo oikeutettu, voit ajaa pyörällä täysillä, ainakin tasamaata. Tuskin pikatiellä juuri kukaan fillaristi yrittääkään tukkia ajorataa, joskin rekan peesissä jotkut ajaa (en puolustele tätä asiaa) - WilsonKurwa
kokemus-k kirjoitti:
"Ei ole pienen lapsen mukava ajella fillarilla jos siinä alkaa aikuiset karjumaan, tuollaisen jälkeen voi olla hankalaa keskittyä esim. autoihin"
Minä en ollenkaan ymmärrä tarvetta karjua kenellekään. Itse olen niin omilla lenkeilläni kuin seuran lenekillä pärjännyt aina sillä että ohittaessa varoitetaan sanomalla "anteeksi" ja kun tila ohitukseen on saatu, sanotaan "kiitos". Jos on tarpeen, hiljennetään selvästi. Jarrutusta ja sen jälkeistä kiihdytystä ei oleta loukkauksena vaan yhtenä treeninä. Käden heilautus ja hymy antaa hyvän kuvan muille ja lapsien tai koirien pientä kohellusta ymmärretään elämään kuuluvina asioina.Vaikka joku muu törttöilee, ei ole minun asiana häntä rangaista tai solvata.
Näillä on menty ja hyvin pärjätty. Itse näkisinkin joidenkin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väliset konfliktit enemmänkin vaikeaan luonteeseen ja käytöstapojen puutteeseen liittyvinä ongelmina, en minään yleisenä sovittamattomana ristiriitana pyöräilijöiden ja kävelijöiden välillä. Ystävällisyydellä ja joustavuudella pärjää yleenä joka paikassa. Mutta jos on liikkellä vain "minä ensin" asenteella, ongelmia on tiedossa liikkui sitten autolla, pyörällä tai kävellen.Tuota anteeksi-kiitos-huudahdusta olen itsekin käyttänyt silloin kun kilikello ei ole ollut matkassa. Toimii ihan mainiosti (ja ystävällisesti), paitsi kerran tuli kaikesta huolimatta perään "s**tanan pyöräilijät!". Noh, kaikkia ei yksinkertaisesti voi aina miellyttää. :)
- Alkup. Maantiepyöräi
WilsonKurwa kirjoitti:
Tuota anteeksi-kiitos-huudahdusta olen itsekin käyttänyt silloin kun kilikello ei ole ollut matkassa. Toimii ihan mainiosti (ja ystävällisesti), paitsi kerran tuli kaikesta huolimatta perään "s**tanan pyöräilijät!". Noh, kaikkia ei yksinkertaisesti voi aina miellyttää. :)
Muutaman asennevammaisen kanssa on tullut keskusteltua jokunen sana. Täydellisiä ääliöitä ei autoilijoista ole kuin joku prosentin osa eikä jalankulkijoistakaan montaa prosenttia, suurin osa ymmärtää liikenteen olevan yhteispeliä - paitsi Tampereella, jossa ei ole edes orastavaa liikennekulttuuria.
Tiedän opetuksen olevan hyväksi. Kun on syytä pysähtyä pienelle opetushetkelle jonkun toopen kanssa, se tuottaa hedelmää. Paras vastike tulee kuitenkin silloin, kun pääsee kiittämään ohiajaessaan kävelijää tai autoilijaa. Se ei vie kuin sekunnin murto-osan, mutta se tehostaa oikeita reaktioita. - www1
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Muutaman asennevammaisen kanssa on tullut keskusteltua jokunen sana. Täydellisiä ääliöitä ei autoilijoista ole kuin joku prosentin osa eikä jalankulkijoistakaan montaa prosenttia, suurin osa ymmärtää liikenteen olevan yhteispeliä - paitsi Tampereella, jossa ei ole edes orastavaa liikennekulttuuria.
Tiedän opetuksen olevan hyväksi. Kun on syytä pysähtyä pienelle opetushetkelle jonkun toopen kanssa, se tuottaa hedelmää. Paras vastike tulee kuitenkin silloin, kun pääsee kiittämään ohiajaessaan kävelijää tai autoilijaa. Se ei vie kuin sekunnin murto-osan, mutta se tehostaa oikeita reaktioita."Muutaman asennevammaisen kanssa on tullut keskusteltua jokunen sana."
Mutta kukas se asennenvammainen on "tietä"huuteluineen?
"suurin osa ymmärtää liikenteen olevan yhteispeliä - paitsi Tampereella, jossa ei ole edes orastavaa liikennekulttuuria."
Ja tämä on sitten oikea asenne, sinä oikeassa ja koko tampere väärässä.. - HeyDu
www1 kirjoitti:
"Muutaman asennevammaisen kanssa on tullut keskusteltua jokunen sana."
Mutta kukas se asennenvammainen on "tietä"huuteluineen?
"suurin osa ymmärtää liikenteen olevan yhteispeliä - paitsi Tampereella, jossa ei ole edes orastavaa liikennekulttuuria."
Ja tämä on sitten oikea asenne, sinä oikeassa ja koko tampere väärässä..Eikös se ole pahemman luokan asennevamma, jos ei hyväksy muita pyöräilijöitä. Haukkuu lain vaatiman soittokellon hyödyttömäksi ja solvaa muita palstan keskustelijoita.
- fuji moto
kampikingi kirjoitti:
Niin, kilpa-ajoa ei oikein voi muita häiritsemättä harjoittaa normaaleilla liikenneväylillä. Vaatimus siitä, että maantiepyöräilyä pitäisi saada ja voida harjoitella esteettömästi muun liikenteen seassa on vastaava kuin että ralli- tai rata-autoilua tai -moottoripyöräilyä pitäisi voida saada harjoitella yleisillä teillä.
Niin nyt vaan ei ole. Liikenneväylät on suunniteltu ja mitoitettu tavanomaiseen liikennöintiin ja liikkumiseen, ei kilpa-ajamisen harjoitteluun tai harjoittamiseen. Niin se nyt vaan valitettavasti on.
Missä sitten, kysytään varmaan? Samaa voi tietysti kysyä ratamoottoripyöräilijä tai formulakuski. Eikö Hämeenlinnatiellä saakaan treenata ja miksi muka ei? Tai miksi pikajuoksua ei olisi muka soveliasta treenata Aleksanterinkadun jalkakäytävillä lauantaina. Sen kun vaan huutaa "Tietä, tietä!"Kilpa-ajo on tietysti oma lukunsa, mutta kun tavallista työmatka-/hyötyajoakin on joskus niin pirun hankalaa ajaa. Aamuisin liikkeellä on puoliunisia koirankusettajia ja kännykkä korvalla/kädessä haahuilevia ihmisiä. Iltaisin taas koirankusettaajia, laidasta laitaan puokkoilevia lapsosia, koko väylän leveydellä rinnakkain käveleviä avioparisauvojia jne. Kelloa saa soitella vähän väliä.
Ja se on ihmeellistä että kävelijät - ja osa pyöräilijöitäkin - eivät tunnu tajuavan että missä kohdassa kevyenliikenteen väylää kuuluu liikkua. Jos asvaltissa on pyörän kuva, niin ei siinä kuulu kävellä! Se on kuitenkin helppoa; jos väylän merkissä on viiva, niin kuljetaa eri puolila (pyörät yleensä ajoradan puolella), tai jos merkissä ei ole viivaa niin kuljetaan sekaisin oikeanpuoleista kulkusuuntaa. - Alkup. Maantiepyöräi
fuji moto kirjoitti:
Kilpa-ajo on tietysti oma lukunsa, mutta kun tavallista työmatka-/hyötyajoakin on joskus niin pirun hankalaa ajaa. Aamuisin liikkeellä on puoliunisia koirankusettajia ja kännykkä korvalla/kädessä haahuilevia ihmisiä. Iltaisin taas koirankusettaajia, laidasta laitaan puokkoilevia lapsosia, koko väylän leveydellä rinnakkain käveleviä avioparisauvojia jne. Kelloa saa soitella vähän väliä.
Ja se on ihmeellistä että kävelijät - ja osa pyöräilijöitäkin - eivät tunnu tajuavan että missä kohdassa kevyenliikenteen väylää kuuluu liikkua. Jos asvaltissa on pyörän kuva, niin ei siinä kuulu kävellä! Se on kuitenkin helppoa; jos väylän merkissä on viiva, niin kuljetaa eri puolila (pyörät yleensä ajoradan puolella), tai jos merkissä ei ole viivaa niin kuljetaan sekaisin oikeanpuoleista kulkusuuntaa.Liikenne on yhteispeliä ja vain yhteispelillä tämä homma toimii. Olen liikkeellä sitten autolla, polkupyörällä tai kävellen, oletan että muut noudattavat liikennesääntöjä ja itse pyrin niitä noudattamaan. En ole pyhimys, joten joskus voi toki lipsahtaa.
Ainoa sääntö, jota rikon tietoisesti tietämissäni vaarallisissa paikoissa, on ajoradalla ajo, vaikka vieressä on kevyenliikenteenväylä. Jotkut väylät vain ovat niin hengenvaarallisia, että uskallus loppuu minulta kesken. Otan mielummin muutaman autoilijan mulkaisun mielummin, kun varman kolarin. - .................
fuji moto kirjoitti:
Kilpa-ajo on tietysti oma lukunsa, mutta kun tavallista työmatka-/hyötyajoakin on joskus niin pirun hankalaa ajaa. Aamuisin liikkeellä on puoliunisia koirankusettajia ja kännykkä korvalla/kädessä haahuilevia ihmisiä. Iltaisin taas koirankusettaajia, laidasta laitaan puokkoilevia lapsosia, koko väylän leveydellä rinnakkain käveleviä avioparisauvojia jne. Kelloa saa soitella vähän väliä.
Ja se on ihmeellistä että kävelijät - ja osa pyöräilijöitäkin - eivät tunnu tajuavan että missä kohdassa kevyenliikenteen väylää kuuluu liikkua. Jos asvaltissa on pyörän kuva, niin ei siinä kuulu kävellä! Se on kuitenkin helppoa; jos väylän merkissä on viiva, niin kuljetaa eri puolila (pyörät yleensä ajoradan puolella), tai jos merkissä ei ole viivaa niin kuljetaan sekaisin oikeanpuoleista kulkusuuntaa."jos merkissä ei ole viivaa niin kuljetaan sekaisin oikeanpuoleista kulkusuuntaa"
Ja mistäs tuo on peräisin? Tuossa tapauksessa jalankulkija kulkee jompaa kumpaa laitaa, ettäs tiedät.
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/862/Jalkankulkija suomi.pdf - pyörätiellä
HeyDu kirjoitti:
Eikös se ole pahemman luokan asennevamma, jos ei hyväksy muita pyöräilijöitä. Haukkuu lain vaatiman soittokellon hyödyttömäksi ja solvaa muita palstan keskustelijoita.
Yleisesti olen sitä mieltä, että liikenteessä toisten kouluttaminen on turhaa, tehotonta ja vain poliiseille sopivaa.
Parasta asennekasvatusta on ajaa itse niin että kelpaa esimerkiksi osaamattomille. Tarkoittaa järkeviä nopeuksia, jarruttamista ajoissa ennen ahtaita paikkoja ja ohittamista niin ettei ohitettava vaarannu. Sääntöjen mukaan ajaminen on tietty vasta lähtökohta tähän.
Ei kovin vaikeaa. Kun siis oma asenne on kohdallaan. - :-o
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Liikenne on yhteispeliä ja vain yhteispelillä tämä homma toimii. Olen liikkeellä sitten autolla, polkupyörällä tai kävellen, oletan että muut noudattavat liikennesääntöjä ja itse pyrin niitä noudattamaan. En ole pyhimys, joten joskus voi toki lipsahtaa.
Ainoa sääntö, jota rikon tietoisesti tietämissäni vaarallisissa paikoissa, on ajoradalla ajo, vaikka vieressä on kevyenliikenteenväylä. Jotkut väylät vain ovat niin hengenvaarallisia, että uskallus loppuu minulta kesken. Otan mielummin muutaman autoilijan mulkaisun mielummin, kun varman kolarin.Oho.
Tulit juuri tuolla aiemmin kumonneeksi hyvinkin moneen kertaan tuon että rikkoisit vain yhtä sääntöä tietoisesti.
No, sattuuhan sitä. Muista varoa niitä jotka olettavat sinun toimivan sääntöjen mukaan. - p.p. asentaja
pyörätiellä kirjoitti:
Yleisesti olen sitä mieltä, että liikenteessä toisten kouluttaminen on turhaa, tehotonta ja vain poliiseille sopivaa.
Parasta asennekasvatusta on ajaa itse niin että kelpaa esimerkiksi osaamattomille. Tarkoittaa järkeviä nopeuksia, jarruttamista ajoissa ennen ahtaita paikkoja ja ohittamista niin ettei ohitettava vaarannu. Sääntöjen mukaan ajaminen on tietty vasta lähtökohta tähän.
Ei kovin vaikeaa. Kun siis oma asenne on kohdallaan."... liikenteessä toisten kouluttaminen on turhaa, tehotonta ja vain poliiseille sopivaa."
Hyvä pointti, meissä jokaisessa asuu pieni poliisi! Itsekin olen sitä mieltä, että ainoa, johon voi liikenteessäkin vaikuttaa, on oma asenne ja käyttäytyminen... - Uhubaba
asiaa tietämätön kirjoitti:
Tai yleensäkin käytä kelviä jos sellainen on sillä laki ei salli pyöräilyä autotiellä jos pyörätie kulkee vierellä eikä siinä auta selitys kelvin huonosta kunnosta tai ettei siinä pysty ajamaan tarpeeksi kovaa. Ei muuta kuin kelviä pitkin siirtymään sellaiselle paikalle jossa saa harjoitella kunnolla. Kyllähän se hiukan ottaa päähän jos joku polkee keskellä autotietä 60km/h alueella vaikka vieressä olisi pyörätie tai sitten tämä rinnakkain ajo mutkaisella 80km/h tiellä, juu tiedän että autoilijan on saatava auto pysähtymään näkyvällä tieosuudella mutta jos itse ajan jonkun kanssa niin ajan sitten peräkkäin ja jos jotain asiaa on niin sitten vaikka pysähdytään.
Rikot siis lakia. Missä on se sopiva jarrumatka?
- Jotain järkeä
kampikingi kirjoitti:
Niin, kilpa-ajoa ei oikein voi muita häiritsemättä harjoittaa normaaleilla liikenneväylillä. Vaatimus siitä, että maantiepyöräilyä pitäisi saada ja voida harjoitella esteettömästi muun liikenteen seassa on vastaava kuin että ralli- tai rata-autoilua tai -moottoripyöräilyä pitäisi voida saada harjoitella yleisillä teillä.
Niin nyt vaan ei ole. Liikenneväylät on suunniteltu ja mitoitettu tavanomaiseen liikennöintiin ja liikkumiseen, ei kilpa-ajamisen harjoitteluun tai harjoittamiseen. Niin se nyt vaan valitettavasti on.
Missä sitten, kysytään varmaan? Samaa voi tietysti kysyä ratamoottoripyöräilijä tai formulakuski. Eikö Hämeenlinnatiellä saakaan treenata ja miksi muka ei? Tai miksi pikajuoksua ei olisi muka soveliasta treenata Aleksanterinkadun jalkakäytävillä lauantaina. Sen kun vaan huutaa "Tietä, tietä!"Ratamoottoripyöriin ei ole kiinnitetty kilpiä ne ovat laittomia vehkeitä tiellä. Lain mukaan pyörällä on oikeus ajaa ajokaistalla, mikäli kevliä ei ole.
On se kumma kun ei osata hyväksyä eduskunnan säätämiä lakeja.
Luoppe tuo perustuslain yhdenvertaisuus pykälä. Ei ole autoilijalla mitään etuoikeutta niihin autoteihin, siellä on oikeus kävellä, pyöräillä, ja liikkua kaikilla lain sallimilla kulkuvälineillä tai ilman. - Pyöräilijä 1979
7+5 kirjoitti:
Tuossa taisi tulla koko keskustelun ensimmäinen järkevä ja asian ytimeen menevä kommentti. Eli ei ole mikään itsestäänselvyys, että kilpanopeuksinen maantiepyöräily olisi sallittua Suomen teillä aina ja kaikissa olosuhteissa.
Kulkuväylät on todellakin suunniteltu ja tarkoitettu mahdollistamaan tavanomainen liikkuminen paikasta A paikkaan B, ei urheilu- tai kuntoilupaikoiksi. Niitä saa toki siihenkin käyttää sikäli kuin ei haitata primääriä käyttötarkoitusta.
Ja jos lainsäädännön yms. sivuvaikutuksena käy sitten vaikkapa niin, ettei Suomesta tule kansainvälisen tason maantiepyöräilijöitä, niin se on "voi voi". Miksipä tarvitsisikaan tulla?Anteeksi vain mutta perustuslaki antaa meille valtuudet toimia täysin päin vastoin mitä juuri kirjoitit. Ei ole mitään velvollisuutta jättää toteuttamatta itseään mikäli toimiin lain ja hyvien tapojen mukaisesti. On melkoista itsekkyyttä täällä syytellä ihmisiä jotka parantavat omaa kuntoaa ja samalla kansakunnankuntoa. Sen sijaa suositaan ihmisiä jotka passivoivat omaa kehoaa ja aiheuttavat suuria terveydenhuolto kustannuksia koko maalle.
Sopiva sääntö olisi että tulee liikkua ilman moottoriajoneuvoja tietty määrä ennenkuin kuin saa ajaa metriäkään sillä moottoriajoneuvolla 8D Tietysti pois lukien ihmiset jotka eivät voi sairauden tai muun vamman takia toteuttaa tätä täysin, olisivat kokonaan tai osittain järjestelmän ulkopuolella. Vähenisi tuo yksityisautoilu varmaa runsaasti.
- sanonheleivaan
Liikennesäännöt koskevat kaikkia,paitsi rekka-autoilijoita ja "kilpapyöräilijöitä"
- poljetaan perhana
Nyt tähän ketjuun on hyvä laittaa puolustuspuheenvuoro maastopyöräilyn puolesta. Tänäänkin oli rengasrikkoa lukuunottamatta mukava ajella hiekkateitä ja metsäteitä pitkin, ensi vuonna aukeaa 40km (yhteen suuntaan) maastopyöräreitti repovedelle, ei tarvitse kauheasti muusta liikenteestä välittää.
Onhan tuollakin tietysti siirtymiä ajettavana ja toisinaan asfalttilenkkejäkin ajan. Nyt on pari viimeistä lenkkiä mennyt liikenteen kannalta uskomattoman sujuvasti, autoilijat ovat malttaneet väistää kolmion takaa tullessaan ja toisaalta tyytyväisiä morjesteluja tullut kun olen itse näyttänyt käsimerkkiä kääntyessä hyvissä ajoin jolloin autoilija on voinut jatkaa omia menojaan.
Loppujen lopuksi pyöräilijähän väistää lähes aina. Jos ei muuten niin itsesuojeluvaiston pohjalta, autolle häviää aina ja jalankulkijan kanssakin törmätessä ei tiedä kummalle kävisi pahemmin.
Joskus ihmetellyt kun on näitä pyöräilytapahtumia, on ne sitten kilpailuja tai muuten järjestettyjä kokoontumisia niin niistä voisi laittaa varoituskylttejä tien viereen jotta autoilijat voisivat hiukan paremmin varautua ennalta, pieni ilmoitus paikallislehdessä ei todellakaan riitä. - Hempp@
Nämä "pyörätiet on pyöräilijöille" ja "muut eivät ymmärrä" jutuille voisi sanoa että molemmissa osapuolissa on vikaa, niin autoilijoissa kuin pyöräilijöissä.
Ja Suomen lainsäädäntö osaltaan aiheuttaa ongelmia pyöräilijälle löytää paikkansa liikenteessä.
Jalankulkijaksi joskus liian nopea, mutta myöskään liikenteen sekaan ei olisi asiaa...- 000000000000000
Nythän valtion ihaillut päättäjät ovat ilmeisesti uusimassa lainsäädäntöä mutta pieleen menee taas. Joku valiokunta ja mikälie konsultointi porukka tekee vähän tutkimusta niin ei siitä taaskaan mitään tule.
Kyllähän tuossa itse tulee moikattua tuntemattomille autoilijoille kun antavat tietä, olen sitten pyöräillen tai kävellen, ei nyt kuitenkaan kaupunkien keskustoissa mutta syrjemmillä paikoilla joilla jo oletusarvoisesti suojatielle ei ole asiaa jos on auto näkyvissä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603365Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472941Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242789Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541867- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971040Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26860- 45859
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että104854