Ärsyttävät pyöräilijät

menkää kuuseen

Olen monesti ihmetellyt, että miksi pyöräilijät ajavat väkisin autotiellä? Vaikka olisi hyväkuntoinen melkein tyhjä pyörä/kävelytie käytössä, niin pitää ängetä autotielle. Ja tietenkin vielä ajetaan pareittain vierekkäin, jolloin viedään koko kaistan edestä tilaa. Luuletteko menevänne kovinkin lujaa vai miksi pitää ängetä hidastamaan autoilijoita? Ja miksette voi ajaa peräkkäin, että ohi pääsisi edes vähän helpommin?

Onko kyse vain omahyväisyydestä? Että ei haluta mennä sinne missä ehkä jossain kohdassa joutuu vähän hidastamaan, mutta ei kiinnosta sitten se että itse on varmasti muiden tien tukkeena. Eikä kiinnosta näköjään liikennesäännötkään, eihän ne teitä koske ei?

110

4789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joustokeulahybrid

      Kyseessä on AINA maantiepyörällä ajava huonohko kuntoinen nousukas, jolla kolmen donan fillari ja donan varusteet.
      Eli suomeksi sanottuna, nämä pellet haluaa kiinnittää huomiota!!!

      • Rela_x

        Silloin kun huomaat jonkun liikenteessä ärsyttävän sinua, on vakavan mietinnän paikka. Miksi ja mikä ärsyttää? Liikenteessä ei pitäisi koskaan kulkea ärsyyntyneenä, vaan rauhallisena ja harkitsevana.

        Siis jo otsikossa on asnenteellisuus, joka pitää karsia omasta ajattelusta. Tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi.


      • 1212123434344545

        Olin muutama viikko sitten Itis-bike nimisessä liikkeessä ja laittoivat vaijerin kulkemaan stemmin pultin päältä niin,että aina kun kääntää tankoa vaijeri rispaantuu lisää.
        Ei mikään ihme jos täällä on arvosteltu myseistä liikettä ammattitaidottomuudesta


      • 323232323232

        Olin Kuusijärvellä katsomassa tri-kisaa ja matkalla sinne löysin Suomen oloissa harvinaisen huonokuntoisen kevlin.
        Kehä kolmoselta Keinukallion risteykseen aivan shaibaa .Pitäkää k-väylänne ajan mielummin Vanhaa Lahdentien piennarta.


      • Anonyymi
        Rela_x kirjoitti:

        Silloin kun huomaat jonkun liikenteessä ärsyttävän sinua, on vakavan mietinnän paikka. Miksi ja mikä ärsyttää? Liikenteessä ei pitäisi koskaan kulkea ärsyyntyneenä, vaan rauhallisena ja harkitsevana.

        Siis jo otsikossa on asnenteellisuus, joka pitää karsia omasta ajattelusta. Tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi.

        Älä lässytä vaan oikeesti isoperseiset sukkahousupyöräiljät keskellä autokaistaa 40 kymppiä 50-60kympin alueella ajaessaan vaikka ois pyörätie vieressä ottavat otsaversuoniin rankasti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä lässytä vaan oikeesti isoperseiset sukkahousupyöräiljät keskellä autokaistaa 40 kymppiä 50-60kympin alueella ajaessaan vaikka ois pyörätie vieressä ottavat otsaversuoniin rankasti!

        "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

        Näin se vain tieliikennelain mukaan menee.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Ajan kevyenliikenteen väylillä aina, kun se on mahdollista. Toki suunnittelen reitit siten, että väyliä on mahdollisimman vähän, koska tillä on nopeampi ajaa. Osa väylistä vain on niin vaarallisia, että tulee ajettua ajotien kautta ihan oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden vuoksi, vaikka vieressä kulkisikin kevyenliikenteenväylä.

      • Anonyymi

        Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Tämä on syytä huomioida. Uudessa laissa lukee mm. seuraavaa:

        "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."


      • Anonyymi

        Vähän samaa ku. Suomessa on 6 pros rikaita ja kokoomusta äänestää 24proskansata
        Siis 18pros ei tiedä olevansa älyllisesti köyhiä.
        Miljonäärin puoli tuo kokoomus joka riistää työssäkäyvät alkaen miljoonaan omaisudela olevaa kpyhää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän samaa ku. Suomessa on 6 pros rikaita ja kokoomusta äänestää 24proskansata
        Siis 18pros ei tiedä olevansa älyllisesti köyhiä.
        Miljonäärin puoli tuo kokoomus joka riistää työssäkäyvät alkaen miljoonaan omaisudela olevaa kpyhää

        He kenties haluavat kuulua rikkaiden klubiin ja uskovat sen onnistuvan, kun äänestävät rikkaiden etua ajavaa puoluetta. Tämä ei tosin liity liikenteeseen mitenkään, mutta vastasin nyt kuitenkin.


      • Anonyymi

        On se niin vitun vaarallista … suomen kaupungeissa olevat nopeusrajoitukset on muutenkin alhaisia.
        Verorahoilla maksetaan pyörätiet niin käyttäkää niitä perkeleen apinat.
        Pyöräilijät ei muutenkaan tiedä liikennesäännöistä mitään… ootan päivää ku tuun oikealta ja ajan pyöräilijän yli- opetelkoot säännöt tai ajetaan yli, ei siitä Suomessa mitään saa, eihän niitä nää - onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se niin vitun vaarallista … suomen kaupungeissa olevat nopeusrajoitukset on muutenkin alhaisia.
        Verorahoilla maksetaan pyörätiet niin käyttäkää niitä perkeleen apinat.
        Pyöräilijät ei muutenkaan tiedä liikennesäännöistä mitään… ootan päivää ku tuun oikealta ja ajan pyöräilijän yli- opetelkoot säännöt tai ajetaan yli, ei siitä Suomessa mitään saa, eihän niitä nää - onneksi.

        Se on kyllä ihan terveen ihmisen merkki, kun odottaa päivää jolloin ajaa ihmisen yli autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se niin vitun vaarallista … suomen kaupungeissa olevat nopeusrajoitukset on muutenkin alhaisia.
        Verorahoilla maksetaan pyörätiet niin käyttäkää niitä perkeleen apinat.
        Pyöräilijät ei muutenkaan tiedä liikennesäännöistä mitään… ootan päivää ku tuun oikealta ja ajan pyöräilijän yli- opetelkoot säännöt tai ajetaan yli, ei siitä Suomessa mitään saa, eihän niitä nää - onneksi.

        Huomioi se, että tieliikennelaki velvoittaa varomaan tiettyjä tienkäyttäjäryhmiä erityisen paljon. Alla näkyy esim., mitä lain tekijät ovat miettineet asian suhteen.

        "Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Moottoriajoneuvon kuljettajan on tällaisen tienkäyttäjän havaitessaan otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus. Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."

        Lähde: Nykyisen tieliikennelain lakiesitys HE 180/2017.

        Tuo konkretisoituu tieliikennelaissa mm. 29 pykälässä.


    • kyl maaaaar

      ajoväylän reunassa on paras ja turvallisin ajaa ....jalankulkijat haahuilee pyöräteillä miten sattuu ja koiran taluttajat ja sitten pihoista puskevat autot.....joten jos pyörässä on hyvät valot nii isontien reunaan vaan...mäkin ajan samaa vauhtia kuin autot niin ei pitäisi minkään lisäleuan laiskan siitä herneitä nokkaan vetää.....

      • menkää kuuseen

        Tieliikennelain mukaan pyöräilijät eivät saa ajaa (autojen) ajoradalla jos vieressä on pyöräilyyn tarkoitettu väylä.

        Eli pyöräilijät rikkovat lakia silkasta omahyväisyydestä. Ihan sama kuin tulisin autolla ajamaan sinne pyörätielle ja sanoisin vaan että kun kerran tykkään ajaa tässä ennemmin, niin mulla on oikeus!


      • menkää kuuseen
        menkää kuuseen kirjoitti:

        Tieliikennelain mukaan pyöräilijät eivät saa ajaa (autojen) ajoradalla jos vieressä on pyöräilyyn tarkoitettu väylä.

        Eli pyöräilijät rikkovat lakia silkasta omahyväisyydestä. Ihan sama kuin tulisin autolla ajamaan sinne pyörätielle ja sanoisin vaan että kun kerran tykkään ajaa tässä ennemmin, niin mulla on oikeus!

        Jäi pois tuosta, että jos pyöräilijöiden väylällä on jalankulkijoita tai muuta, niin pyöräilijän tulee hidastaa vauhtia niin, että kaikilla on turvallista siellä kulkea. Näin sanoo tieliikennelaki.

        Eli aivan sama kuin autoilijoille ja mopoilijoille; nopeus sovitetaan tilanteeseen. Miksi pyöräilijät luulevat olevasa lain yläpuolella?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        menkää kuuseen kirjoitti:

        Jäi pois tuosta, että jos pyöräilijöiden väylällä on jalankulkijoita tai muuta, niin pyöräilijän tulee hidastaa vauhtia niin, että kaikilla on turvallista siellä kulkea. Näin sanoo tieliikennelaki.

        Eli aivan sama kuin autoilijoille ja mopoilijoille; nopeus sovitetaan tilanteeseen. Miksi pyöräilijät luulevat olevasa lain yläpuolella?

        Pösilö, koita nyt ymmärtää, että nopeutta sovitetaan liikenteeseen ajamalla tien/kadun kautta. Kehittyneemmissä maissa klv:n käyttö on laissakin vapaaehtoista.


      • menkää kuuseen
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Pösilö, koita nyt ymmärtää, että nopeutta sovitetaan liikenteeseen ajamalla tien/kadun kautta. Kehittyneemmissä maissa klv:n käyttö on laissakin vapaaehtoista.

        Ette te pääse sillä pyörällä auton vauhtia, se on selvää. Koita itse tajuta, että ajatte vastoin liikennesääntöjä kun ette aja omalla väylällänne, mikä siinä on niin vaikeaa käsittää?


      • vajakki??
        menkää kuuseen kirjoitti:

        Ette te pääse sillä pyörällä auton vauhtia, se on selvää. Koita itse tajuta, että ajatte vastoin liikennesääntöjä kun ette aja omalla väylällänne, mikä siinä on niin vaikeaa käsittää?

        Suus kiinni tollo......ei kai nyt kukaa motarilla paahda tsygällä..mutta normaalien teiden varressa hyvä polkea....voi apua soitatko ens kerralla poliisit?? Iik sehä ois kauheaa...


      • että näin...
        menkää kuuseen kirjoitti:

        Tieliikennelain mukaan pyöräilijät eivät saa ajaa (autojen) ajoradalla jos vieressä on pyöräilyyn tarkoitettu väylä.

        Eli pyöräilijät rikkovat lakia silkasta omahyväisyydestä. Ihan sama kuin tulisin autolla ajamaan sinne pyörätielle ja sanoisin vaan että kun kerran tykkään ajaa tässä ennemmin, niin mulla on oikeus!

        Herranjestas!! Vai pyöräilijät rikkoo tieliikenne lakia...
        Katsoppa kuule peiliin...autoilijoiden välinpitämättömyyden takia pyöräilijät ei ole edes pyöräteillä autoilijoilta turvassa


      • Luehan uudestaan
        menkää kuuseen kirjoitti:

        Tieliikennelain mukaan pyöräilijät eivät saa ajaa (autojen) ajoradalla jos vieressä on pyöräilyyn tarkoitettu väylä.

        Eli pyöräilijät rikkovat lakia silkasta omahyväisyydestä. Ihan sama kuin tulisin autolla ajamaan sinne pyörätielle ja sanoisin vaan että kun kerran tykkään ajaa tässä ennemmin, niin mulla on oikeus!

        Luehan nyt nimimerkki menkää kuusee uudestaan se tieliikennelaki ja asetus ja tule siten huutamaan uudestaan.
        Pyöräilijä saa ajaa ajoradalla vaikka vieressä olisikin pyörätie.


      • menkää kuuseen
        Luehan uudestaan kirjoitti:

        Luehan nyt nimimerkki menkää kuusee uudestaan se tieliikennelaki ja asetus ja tule siten huutamaan uudestaan.
        Pyöräilijä saa ajaa ajoradalla vaikka vieressä olisikin pyörätie.

        Väärin. Lue itse.

        http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt

        On se kumma kun kaikkien muiden pitäisi noudattaa sääntöjä, mutta nämä kyseiset pyöräilijät tuntevat että he saavat tehdä mitä vaan, vain sen takia kun heidän tekee mieli. Kaikkien teillä olevien tulee huomioida muut liikkujat sekä vallitsevat tilanteet. Sekä liikennesäännöt. Samoin pyöräilijöiden. Turha itkeä asiasta. Mitäs jos autoilija menisi ruuhkan aikaan ajamaan pyörätiellä kun siellä on kätevämpää ajaa nopeammin? Mitäs pikku pyöräilijät sitten tuumaisivat?

        Menettekö kauppaankin ja varastatte ja sitten sanotte että no kun mun pitää saada varastaa kun en jaksa jäädä tuohon kassalle kun siinä pitää hiljentää kävely vauhtia.


      • Menikö jakeluun
        menkää kuuseen kirjoitti:

        Väärin. Lue itse.

        http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt

        On se kumma kun kaikkien muiden pitäisi noudattaa sääntöjä, mutta nämä kyseiset pyöräilijät tuntevat että he saavat tehdä mitä vaan, vain sen takia kun heidän tekee mieli. Kaikkien teillä olevien tulee huomioida muut liikkujat sekä vallitsevat tilanteet. Sekä liikennesäännöt. Samoin pyöräilijöiden. Turha itkeä asiasta. Mitäs jos autoilija menisi ruuhkan aikaan ajamaan pyörätiellä kun siellä on kätevämpää ajaa nopeammin? Mitäs pikku pyöräilijät sitten tuumaisivat?

        Menettekö kauppaankin ja varastatte ja sitten sanotte että no kun mun pitää saada varastaa kun en jaksa jäädä tuohon kassalle kun siinä pitää hiljentää kävely vauhtia.

        Osaatko lukea ?

        Pyöräilijä saa ajaa ajoradalla:


        1.Lyhyellä matkalla silloin, kun pyörätie on vain tien vasemmalla puolella, ja ajoradan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa. Tieliikenneasetus 18 §

        2. Kun erityiset syyt siihen pakottavat. Esimerkiksi pyörätie voi olla käyttökelvottomassa kunnossa tai tukittu parkkeeratuilla autoilla. Tieliikennelaki 8 § 3 momentti.

        3. Pyöräilijä voi myös joutua siirtymään ajoradalle esimerkiksi ryhmittyäkseen kääntymistä varten

        Eli pyöräilijän ei ole AINA käytettävä pyörätietä vaikka sellainen olisikin ajoradan vieressä.


      • menkää kuuseen
        Menikö jakeluun kirjoitti:

        Osaatko lukea ?

        Pyöräilijä saa ajaa ajoradalla:


        1.Lyhyellä matkalla silloin, kun pyörätie on vain tien vasemmalla puolella, ja ajoradan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa. Tieliikenneasetus 18 §

        2. Kun erityiset syyt siihen pakottavat. Esimerkiksi pyörätie voi olla käyttökelvottomassa kunnossa tai tukittu parkkeeratuilla autoilla. Tieliikennelaki 8 § 3 momentti.

        3. Pyöräilijä voi myös joutua siirtymään ajoradalle esimerkiksi ryhmittyäkseen kääntymistä varten

        Eli pyöräilijän ei ole AINA käytettävä pyörätietä vaikka sellainen olisikin ajoradan vieressä.

        1. Jep. Jos pyörätie on vaikka oikealla puolella ja käännyt seuraavasta lähellä olevasta risteyksestä vasemmalle, ei tarvitse mennä pyörätielle.

        2, Tässä olikin kyse siitä että vaikka pyörätiet olisivat mahtavassa kunnossa, silti vaan ajetaan autojen seassa. Lue alkuperäinen viesti. (Ja silti:
        "Laittomasti ajoradalla ajamista perustellaan yleensä sillä, että pyörätie on niin huonokuntoinen, ettei siellä voi ajaa tarpeeksi lujaa tai polkupyörä rikkoontuu. Tieliikennelaissa ei kuitenkaan anneta lupaa poiketa säännöistä näillä perusteilla.")

        3. Ryhmittyminen ei ole kilometrien pituinen tapahtuma.

        Näissä kaikissa edellisessä on kyse lyhyestä matkasta, ei siitä että ajellaan ajoradalla ihan muuten vaan.

        "Esimerkiksi kilpa- ja kuntopyörillä liikutaan hetkellisesti jopa yli 50 km/h, jolloin nopeusero jalankulkijoihin on suuri. Tieliikennelaki ei kuitenkaan tässäkään tapauksessa anna lupaa poiketa säännöistä, vaikka perustelu saattaakin kuulostaa järkevältä. Ajoradalla ei saa lain mukaan ajaa, vaikka pyöräilijän nopeus olisikin suuri, jos vierestä löytyy pyörätie. Mikäli suuri nopeus on vaaraksi itselleen tai muille tiellä liikkujille, pitäisi nopeutta laskea. "

        "Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla. Nopeus on kuitenkin aina syytä sovittaa tilanteeseen. Jos esimerkiksi näkyvyys on huono tai muita tiellä liikkujia on paljon, on nopeus syytä sovittaa alhaiseksi. Jos taas pyörätie on hyvässä kunnossa, näkyvyyttä riittää ja muita tiellä liikkujia ei näy, mikään ei estä päästelemästä vaikka yli 50 km/h, jos viereisen ajoradan nopeusrajoitus sen sallii."


      • Alkup. Maamtiepyöräi
        menkää kuuseen kirjoitti:

        1. Jep. Jos pyörätie on vaikka oikealla puolella ja käännyt seuraavasta lähellä olevasta risteyksestä vasemmalle, ei tarvitse mennä pyörätielle.

        2, Tässä olikin kyse siitä että vaikka pyörätiet olisivat mahtavassa kunnossa, silti vaan ajetaan autojen seassa. Lue alkuperäinen viesti. (Ja silti:
        "Laittomasti ajoradalla ajamista perustellaan yleensä sillä, että pyörätie on niin huonokuntoinen, ettei siellä voi ajaa tarpeeksi lujaa tai polkupyörä rikkoontuu. Tieliikennelaissa ei kuitenkaan anneta lupaa poiketa säännöistä näillä perusteilla.")

        3. Ryhmittyminen ei ole kilometrien pituinen tapahtuma.

        Näissä kaikissa edellisessä on kyse lyhyestä matkasta, ei siitä että ajellaan ajoradalla ihan muuten vaan.

        "Esimerkiksi kilpa- ja kuntopyörillä liikutaan hetkellisesti jopa yli 50 km/h, jolloin nopeusero jalankulkijoihin on suuri. Tieliikennelaki ei kuitenkaan tässäkään tapauksessa anna lupaa poiketa säännöistä, vaikka perustelu saattaakin kuulostaa järkevältä. Ajoradalla ei saa lain mukaan ajaa, vaikka pyöräilijän nopeus olisikin suuri, jos vierestä löytyy pyörätie. Mikäli suuri nopeus on vaaraksi itselleen tai muille tiellä liikkujille, pitäisi nopeutta laskea. "

        "Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla. Nopeus on kuitenkin aina syytä sovittaa tilanteeseen. Jos esimerkiksi näkyvyys on huono tai muita tiellä liikkujia on paljon, on nopeus syytä sovittaa alhaiseksi. Jos taas pyörätie on hyvässä kunnossa, näkyvyyttä riittää ja muita tiellä liikkujia ei näy, mikään ei estä päästelemästä vaikka yli 50 km/h, jos viereisen ajoradan nopeusrajoitus sen sallii."

        Yllättävän iso osa uusistakin kevyenliikenteenväylistä on on suunniteltu niin hengenvaarallisiksi, ettei kukaan turvallisuudestaan välittävä aja niillä. Jos muistatte sen Porin mopopojan kuoleman muutama vuosi sitten, niin tuskin siitäkään liikennesuunnittelija sai syytettä kuolemantuottamuksesta.

        Eipä saanut kyllä syytettä sekään liikennesuunnittelija, jonka neronleimaukset takia menetettiin useampi ihmishenki Kehä III:lla vanha Turuntien risteyksessä. Liikennesuunnittelijat tekevät töitä täysin ilman minkäänlaista vastuuta.


      • Ei syytettä
        Alkup. Maamtiepyöräi kirjoitti:

        Yllättävän iso osa uusistakin kevyenliikenteenväylistä on on suunniteltu niin hengenvaarallisiksi, ettei kukaan turvallisuudestaan välittävä aja niillä. Jos muistatte sen Porin mopopojan kuoleman muutama vuosi sitten, niin tuskin siitäkään liikennesuunnittelija sai syytettä kuolemantuottamuksesta.

        Eipä saanut kyllä syytettä sekään liikennesuunnittelija, jonka neronleimaukset takia menetettiin useampi ihmishenki Kehä III:lla vanha Turuntien risteyksessä. Liikennesuunnittelijat tekevät töitä täysin ilman minkäänlaista vastuuta.

        Eipä taida tässä maassa saada liikennesuunnittelija syytettä, vaikka tekisi mitä. Jopa poliitikot ovat joskus saaneet syytteitä törttöiltyään riittävän pahasti, mutta en ole koskaan kuullut, että liikennesuunnittelija olisi koskaan joutunut vastaamaan oikeudessa vaarallisesta liikennejärjestelystä.


      • 76583948576
        vajakki?? kirjoitti:

        Suus kiinni tollo......ei kai nyt kukaa motarilla paahda tsygällä..mutta normaalien teiden varressa hyvä polkea....voi apua soitatko ens kerralla poliisit?? Iik sehä ois kauheaa...

        Tulin Vuosaaresta ja sillan jälkeen joku makkarankuoressa ajava p----skamaha ajoi kovaa ja kohti.
        Vedin taitavasti nurmen kautta takas kevlille ja nautin vauhdin hurmasta mummiksellani.


      • Anonyymi

        Et muuten aja autojen vauhtia vaan olet teiden tukkona


      • Anonyymi
        että näin... kirjoitti:

        Herranjestas!! Vai pyöräilijät rikkoo tieliikenne lakia...
        Katsoppa kuule peiliin...autoilijoiden välinpitämättömyyden takia pyöräilijät ei ole edes pyöräteillä autoilijoilta turvassa

        Höplöpöä


      • Anonyymi
        Luehan uudestaan kirjoitti:

        Luehan nyt nimimerkki menkää kuusee uudestaan se tieliikennelaki ja asetus ja tule siten huutamaan uudestaan.
        Pyöräilijä saa ajaa ajoradalla vaikka vieressä olisikin pyörätie.

        Eikä saa tai ei ainakaan pitäisi saada...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä saa tai ei ainakaan pitäisi saada...

        Mielipiteet eivät vaikuta, vaan tieliikennelaki määrittää sen, saako vai ei. Näin lukee tieliikennelaissa.

        "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

        Lisäksi laista löytyy seuraavaa:

        "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."


    • Tiedoksi vaan

      Sellaista kuin autotie ei ole olemassakaan.

      • Yhteipeliä?

        Jos liikenne halutaan nähdä vastakkainasetteluna, niitä on.

        Jos sitä ajatellaan yhteispelinä sääntöjen hengessä, kaikki tiet ovat kaikille.


        Tällaiset mielipiteet kertovat hyvin suomalaisen autoilijan asenteesta. Pyörä ei ole liikennettä vaan autoilun este. Huoh...


      • Tukkii liikennettä:.
        Yhteipeliä? kirjoitti:

        Jos liikenne halutaan nähdä vastakkainasetteluna, niitä on.

        Jos sitä ajatellaan yhteispelinä sääntöjen hengessä, kaikki tiet ovat kaikille.


        Tällaiset mielipiteet kertovat hyvin suomalaisen autoilijan asenteesta. Pyörä ei ole liikennettä vaan autoilun este. Huoh...

        .

        Täällä päin ei edes ole kunnon piennarretta millekään pyörälle jos on rakennettu pyörätie koska tietenkin oletuksena on että pyöräilijät käyttää sitä veronmaksajien kalliilla rahoilla rakennettua pyörätietä!

        .


      • vai tukkii
        Tukkii liikennettä:. kirjoitti:

        .

        Täällä päin ei edes ole kunnon piennarretta millekään pyörälle jos on rakennettu pyörätie koska tietenkin oletuksena on että pyöräilijät käyttää sitä veronmaksajien kalliilla rahoilla rakennettua pyörätietä!

        .

        Veronmaksajien... fillarilla liikkuvat aika paljon ne vähän parempituloiset, jotka haluavat töidensä lisäksi pitää hyvää huolta myös fysiikastaan. He maksavat veronsa siinä kuin sinäkin. Ja käyttävät vähemmän esim. terveyspalveluita. (jos eivät jää auton alle ilman omaa syytään)

        Ja edelleen: Pyörä on liikennettä, ei vain autoilun este. ;-)


      • Anonyymi
        Tukkii liikennettä:. kirjoitti:

        .

        Täällä päin ei edes ole kunnon piennarretta millekään pyörälle jos on rakennettu pyörätie koska tietenkin oletuksena on että pyöräilijät käyttää sitä veronmaksajien kalliilla rahoilla rakennettua pyörätietä!

        .

        Luulis ny saatana pyörätien olevan pyöräilijälle turvallisempi ku autojen kaistat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulis ny saatana pyörätien olevan pyöräilijälle turvallisempi ku autojen kaistat!

        Se on pyöräilijä itse, joka määrittää sen, onko ajoradalla turvallisempaa vai ei.

        "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

        Tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


    • Hjose

      Olin Espanjassa 3kk duunissa ja poljin siellä ~4000km kyseisenä aikana paikallisia autoteitä pitkin. Kaikki autoilija ohittivat riittävän kaukaa, jos ohi änkesi suomalaisen liikennekulttuurin mukaisesti sivupeili käsiä hipoen, niin auto ei ollut Espanjan rekkareissa. Yhtään ikävää tilannetta ei syntynyt. Meinasi itku tulla kun tuli tänne takaisin *ulkkujen autoilijoiden sekaan. Jos poljen yksinäni autotien reunaa, niin olen monasti miettinyt millainen ihminen tietoisesti vaarantaa toisen turvallisuuden ajamalla 20cm päässä pyöräilijästä ohi?? miten voi olla niin piittaamaton, missä on mennyt vikaan? Miksi pitää putsata tuulilasi pissapojalla juuri pyöräilijän kohdalla..? miksi, en voi ymmärtää? Säälittää tälläiset tapaukset, ja saan jokaisesta *lkusta vaan lisää virtaa, koska elän siinä uskossa, että nämä päätyvät vain Darvin Awardseihin ennemmin tai myöhemmin typerän asenteensa vuoksi.

      • ei hjummarra

        Erittäin hienosti sanottu hjose....puhut täyttä asiaa!! Kyllä noita mlkkuja saa varoa oikein tosissaa tuolla baanalla..törkeitä punasia päin ajoja...kaahataan...


      • Alkup. hybridpyöräil

        Nuo mainitsemasi kokovartalo#yrvät ovat katkeria ja ylipainoisia äijiä, jotka haluaisivat itsekkin kuntoilla, mutteivat henkisesti kykene siihen, koska olut ja sohva kutsuu. Löytyy onneksi paljon huomaavaisia autoilijoita, jotka ohittavat riittävän kaukaa ja tarvittaessa odottavat takana, kunnes vastaantullut auto on mennyt(tämä kapeilla teillä).


    • Ex-pertti

      "menkää kuuseen", varo vaan, ettet saa infarktia, alkaa varmaan verenpaine olla sitä luokkaa, että kannattaa käväistä lääkärin juttusilla. Ymmärrän hyvin asennointumisesi, jos näkemyksesi ja maailmankatsomuksesi on noin kapea-alainen mitä annat ymmärtää. Oletko kenties koskaan ajanut missään muualla kuin taajamassa? Ymmärrät varmaan pihvilihojesi välistä sen, että elämää on myös kehä III ulkopuolella, jossa ei ole tehty pyöräilijöille mitään omia väyliä. Miten tälläisellä tiellä pientareella ajaminen voi olla jotenkin piittaamatonta autoilijoita kohtaan? Olen hyvin surullinen puolestasi, että olet joutunut ajamaan autollasi autotiellä samaan aikaan polkupyöräilijän kanssa, jonka polkupyörä on todennäköisesti maksanut enemmän kuin autosi.

      • menkää kuuseen

        Voi kuule, puhun nimenomaan kehä III:n ulkopolisista seuduista. Täällä päin on hyvät väylät pyöräilijöille, kävelijoille ja mopoilijoille. Mutta nämä eräät pyöräilijät poikkeuksetta ajavat autojen ajoradalla. Koska koetaan että säännöt ovat vain muille tarkoitettu. Tämä keskustelu on sen vahvistanut. Kukaan ei ole ottanut kantaa siihen tosiasiaan, että rikotaan sääntöjä. Kunhan väistellään asiaa ja puolustellaan.

        Ja minua ei voisi vähempää kiinnostaa onko pyöräsi sata vai tuhat kertaa kalliimpi kuin autoni. :D Mitä eroa se tekee?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        menkää kuuseen kirjoitti:

        Voi kuule, puhun nimenomaan kehä III:n ulkopolisista seuduista. Täällä päin on hyvät väylät pyöräilijöille, kävelijoille ja mopoilijoille. Mutta nämä eräät pyöräilijät poikkeuksetta ajavat autojen ajoradalla. Koska koetaan että säännöt ovat vain muille tarkoitettu. Tämä keskustelu on sen vahvistanut. Kukaan ei ole ottanut kantaa siihen tosiasiaan, että rikotaan sääntöjä. Kunhan väistellään asiaa ja puolustellaan.

        Ja minua ei voisi vähempää kiinnostaa onko pyöräsi sata vai tuhat kertaa kalliimpi kuin autoni. :D Mitä eroa se tekee?

        Ilmeisesti ajat paljonkin polkupyörällä, kun pystyt kertomaa pyöräteiden olevan hyvässä kunnossa? Ajamme varmasti eri seuduilla, koska oma kokemukseni on täysin päinvastainen.


      • Ex-pertti
        menkää kuuseen kirjoitti:

        Voi kuule, puhun nimenomaan kehä III:n ulkopolisista seuduista. Täällä päin on hyvät väylät pyöräilijöille, kävelijoille ja mopoilijoille. Mutta nämä eräät pyöräilijät poikkeuksetta ajavat autojen ajoradalla. Koska koetaan että säännöt ovat vain muille tarkoitettu. Tämä keskustelu on sen vahvistanut. Kukaan ei ole ottanut kantaa siihen tosiasiaan, että rikotaan sääntöjä. Kunhan väistellään asiaa ja puolustellaan.

        Ja minua ei voisi vähempää kiinnostaa onko pyöräsi sata vai tuhat kertaa kalliimpi kuin autoni. :D Mitä eroa se tekee?

        >Ja minua ei voisi vähempää kiinnostaa onko pyöräsi sata vai tuhat kertaa kalliimpi >kuin autoni. :D Mitä eroa se tekee?

        Se tekee sen, että olet kateellinen huonokuntoinen tupakkaa polttava inisijä, jonka ainoa mahdollisuus on se, että aletaan valittamaan missä joku polkee fillarilla...säälittävää.


      • menkää kuuseen
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ilmeisesti ajat paljonkin polkupyörällä, kun pystyt kertomaa pyöräteiden olevan hyvässä kunnossa? Ajamme varmasti eri seuduilla, koska oma kokemukseni on täysin päinvastainen.

        Otanpa tähän lainauksen aloituksestani:

        "Vaikka olisi hyväkuntoinen melkein tyhjä pyörä/kävelytie käytössä, niin pitää ängetä autotielle. "

        Eli olen alusta asti puhunut hyvässä kunnossa olevista pyöräteistä. Ymmärrätkö? Älä kommentoi asian vierestä. Sen lisäksi olen todennut, että tieliikennelaki ei salli pyöräilijöiden ajavan autoväylällä vaikka pyörätie olisi huonossa kunnossa. Mutta nimenomaan olen ihmetellyt sitä ettei ne hyväkuntoiset väylät kelpaa.


      • menkää kuuseen
        Ex-pertti kirjoitti:

        >Ja minua ei voisi vähempää kiinnostaa onko pyöräsi sata vai tuhat kertaa kalliimpi >kuin autoni. :D Mitä eroa se tekee?

        Se tekee sen, että olet kateellinen huonokuntoinen tupakkaa polttava inisijä, jonka ainoa mahdollisuus on se, että aletaan valittamaan missä joku polkee fillarilla...säälittävää.

        Se, ettei täällä kukaan osaa vastata suoraan asiaan, vaan kiertelee ja kiertelee ja puolustelee, ja vielä rupee tuolla lailla nälvimään, osoittaa että olen oikeassa.

        Se miten Espanjassa ajetaan, ei vaikuta tähän asiaan millään tavalla. Eikä liikennesuunnittelijat. Ei myöskään ryhmittymiset ynnä muut. Kuvauksesi minusta meni aika pieleen, mutta vaikka olisin kateellinen huonokuntoinen tupakkaa polttava inisijä, sekään ei muuta asiaa miksikään. Säännöt ovat silti samat kaikille pyöräilijöille.


      • Opettele lukemaan
        menkää kuuseen kirjoitti:

        Otanpa tähän lainauksen aloituksestani:

        "Vaikka olisi hyväkuntoinen melkein tyhjä pyörä/kävelytie käytössä, niin pitää ängetä autotielle. "

        Eli olen alusta asti puhunut hyvässä kunnossa olevista pyöräteistä. Ymmärrätkö? Älä kommentoi asian vierestä. Sen lisäksi olen todennut, että tieliikennelaki ei salli pyöräilijöiden ajavan autoväylällä vaikka pyörätie olisi huonossa kunnossa. Mutta nimenomaan olen ihmetellyt sitä ettei ne hyväkuntoiset väylät kelpaa.

        Kyllä sallii vai etkö osaa lukea.
        Pyöräilijä saa ajaa ajoradlla Kun erityiset syyt siihen pakottavat. Esimerkiksi pyörätie voi olla käyttökelvottomassa kunnossa tai tukittu parkkeeratuilla autoilla. Tieliikennelaki 8 § 3 momentti.

        Se kuka päättää onko pyörätie huonossa eli käyttökelvottomassa kunnossa on pyöräilijä eikä kukaan muu.


      • ex-pertti
        menkää kuuseen kirjoitti:

        Se, ettei täällä kukaan osaa vastata suoraan asiaan, vaan kiertelee ja kiertelee ja puolustelee, ja vielä rupee tuolla lailla nälvimään, osoittaa että olen oikeassa.

        Se miten Espanjassa ajetaan, ei vaikuta tähän asiaan millään tavalla. Eikä liikennesuunnittelijat. Ei myöskään ryhmittymiset ynnä muut. Kuvauksesi minusta meni aika pieleen, mutta vaikka olisin kateellinen huonokuntoinen tupakkaa polttava inisijä, sekään ei muuta asiaa miksikään. Säännöt ovat silti samat kaikille pyöräilijöille.

        "Olen oikeassa", muita vaihtoehtoja ei ole! Taidat olla oikea teiden ritari? Jos jokainen joka on aina oikeassa miettisi sitä hetken, onko tällä asialla merkitystä, vaikka olen oikeassa ja joustaisi omien radikaalien mielipiteidensä kanssa, niin maailma olisi varmana parempi paikka jokaisen elää? Jos elämä on vain olen, oikeassa, tai väärässä, niin voivoi miten vaikeaa mahtaa olla? Jos pari fillarityyppiä ajaa autotiellä, vaikka siinä vieressä menee kevyenliikenteenväylä, niin meneekö päivä pilalle, koska olet oikeassa ja lakipykälä sanoo näin ja mietit vielä saunassa, että *tana mitä idiootteja? Pääsisi varmaan helpommalla unohtamalla oikeassa olemisensa ja jatkaa matkaa sen enempää miettimättä miksi ajavat autotiellä? Jos syy on vaan se, että ne häiritsee mun elämää, niin ei voi mitään. kannattaa muistaa se kun seuraavan kerran ajat ylinopeutta jossakin, että jotain nyt varmasti *tuttaa ohitetussa autossa ajonopeutesi?


      • Anonyymi
        Opettele lukemaan kirjoitti:

        Kyllä sallii vai etkö osaa lukea.
        Pyöräilijä saa ajaa ajoradlla Kun erityiset syyt siihen pakottavat. Esimerkiksi pyörätie voi olla käyttökelvottomassa kunnossa tai tukittu parkkeeratuilla autoilla. Tieliikennelaki 8 § 3 momentti.

        Se kuka päättää onko pyörätie huonossa eli käyttökelvottomassa kunnossa on pyöräilijä eikä kukaan muu.

        Ei muuten päätä.


      • Anonyymi
        Opettele lukemaan kirjoitti:

        Kyllä sallii vai etkö osaa lukea.
        Pyöräilijä saa ajaa ajoradlla Kun erityiset syyt siihen pakottavat. Esimerkiksi pyörätie voi olla käyttökelvottomassa kunnossa tai tukittu parkkeeratuilla autoilla. Tieliikennelaki 8 § 3 momentti.

        Se kuka päättää onko pyörätie huonossa eli käyttökelvottomassa kunnossa on pyöräilijä eikä kukaan muu.

        miksi näitä erilaisia syitä on usein sukkahousumiehillä, ei muilla polkijoilla?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        ex-pertti kirjoitti:

        "Olen oikeassa", muita vaihtoehtoja ei ole! Taidat olla oikea teiden ritari? Jos jokainen joka on aina oikeassa miettisi sitä hetken, onko tällä asialla merkitystä, vaikka olen oikeassa ja joustaisi omien radikaalien mielipiteidensä kanssa, niin maailma olisi varmana parempi paikka jokaisen elää? Jos elämä on vain olen, oikeassa, tai väärässä, niin voivoi miten vaikeaa mahtaa olla? Jos pari fillarityyppiä ajaa autotiellä, vaikka siinä vieressä menee kevyenliikenteenväylä, niin meneekö päivä pilalle, koska olet oikeassa ja lakipykälä sanoo näin ja mietit vielä saunassa, että *tana mitä idiootteja? Pääsisi varmaan helpommalla unohtamalla oikeassa olemisensa ja jatkaa matkaa sen enempää miettimättä miksi ajavat autotiellä? Jos syy on vaan se, että ne häiritsee mun elämää, niin ei voi mitään. kannattaa muistaa se kun seuraavan kerran ajat ylinopeutta jossakin, että jotain nyt varmasti *tuttaa ohitetussa autossa ajonopeutesi?

        Kyllä menee päivä pilalle näitä lukiessa.


    • Ikuisuusasia tämä

      Tästä asiasta väännetään Suomessa kättä niin kauan kuin täällä on autoja.
      No voi voi voi. Kyllähän ne tässä maassa on ihan jotkut muut kuin pyöräilijät siellä lain yläpuolella.
      Pyöräteiden kunto on todella surkeassa jamassa, mitä tulee eräisiin paikkakuntiin. Niiden vaarallisuus suorastaan pakottaa siirtymään pois "pyörätieltä". Pitäiskö jossain isommassa vauhdissa sovittaa sitä fillarin eturengasta siihen metrin syvään ja hartioiden levyiseen kraateriin, eli routavaurioon? voi sattua aika saatanasti.
      On niin ihme kun ei niitä teitä voida ees kunnostaa, vaan ovat kuin lentopommitusten jäljiltä, kun ovat uutta asfalttia nähneet viimeksi joskus vuonna 1982. Kun ei oo rahaa kunnostaa kun rahat syydetään ulkomaille ja katuvalot palaa perkele keskellä päivää! Mitä ihmeen järkeä, häh?

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Huonosti hoidettuja pyöräteitä suurempi ongelma on minusta vaarallisiksi suunnitellut väylät. Liikennesuunnittelijoiden ammattitaito ei pääsääntöisesti riitä kevyenliikenteen suunnitteluun. Ei voi vaatia kauhalla kun on lusikalla annettu.


    • MIten tässäkin ketjussa jaksetaan vääntä tälläisestä asiasta niin suurta haloa? Eräs hieno argumentti oli, että klv ajaessa pitää nopeus sovittaa muiden mukaan, ettei aiheudu vaaraa.
      No kysymys autoilijoille miksei ajoradan puolella sitten onnistu nopeuden sovittaminen hitaammin liikkuvan pyöräilijän mukaan?

      Joskun TM:ssä oli artikkeli "Vain muutaman minuutin tähden" . Jossa aiheena oli kolmen ihmisen hengen vaatinut kolari, kun oltiin lähdetty ohittamaan hitaamin kulkevaa auraus-autoa. Tässä artikkelissa laskettiin miten paljon häviää ajalisesti 10km matkalla jos joutuu ajamaan 80 alueella 60km/h. 3 minuuttia tuossa häviää jokaista 10km kohden.

      Eli jos autoilija joutuu hetkellisesti ajamaan n. 30km/h keskarilla etenevän pyöräilijän perässä ei kilometrin matkalla tule kovin suurta ajallista tappiota oli nopeusrajoitus mikä tahansa tieosuudella.
      Aivan varmasti kilometrin matkalla pääsee tekemään turvallisen ohituksen ilman että tulee mielipahaa.

      • Provopa hyvinkin

        > MIten tässäkin ketjussa jaksetaan vääntä ...

        Noh, provon tarkoitus on tuottaa pitkä vääntö. Onnistui.

        Jos ei tahdo onnistua, kannattaa käydä heittämässä toisella nimimerkillä vähän lisää vettä myllyyn aina välillä, kyllä ne siitä innostuvat.

        Onhan selvää, että "Pyöräily" -palstalla tuollainen aloitus on ihan vain väittelyn aikaansaamiseksi.


      • Anonyymi

        No jos autot joutuu ajaa vaikka esim. 80 rajoituksella alle 30 km/h , niin kyllä varmaan menee hermot. Jotain järkee tuohon fillarikiimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos autot joutuu ajaa vaikka esim. 80 rajoituksella alle 30 km/h , niin kyllä varmaan menee hermot. Jotain järkee tuohon fillarikiimaan.

        Jos se pyöräilijä on lapsi tai vanhus, niin heitä pitää tieliikennelain 29 § mukaan varoa erityisen paljon.

        "Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa."

        "Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Moottoriajoneuvon kuljettajan on tällaisen tienkäyttäjän havaitessaan otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus. Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."

        Nuo jälkimmäiset tekstit ovat taas otteita nykyisen tieliikennelain lakiesityksestä HE 180/2017.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se pyöräilijä on lapsi tai vanhus, niin heitä pitää tieliikennelain 29 § mukaan varoa erityisen paljon.

        "Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa."

        "Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Moottoriajoneuvon kuljettajan on tällaisen tienkäyttäjän havaitessaan otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus. Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."

        Nuo jälkimmäiset tekstit ovat taas otteita nykyisen tieliikennelain lakiesityksestä HE 180/2017.

        Ja miksi nämä olisivat muka autojen seassa ajotiellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miksi nämä olisivat muka autojen seassa ajotiellä?

        "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

        Se pyöräilijä itse joka tekee päätelmän, onko se turvallisempaa vai ei. Siksi voi tuollaisessa tapauksessa ajaa ajoradalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

        Se pyöräilijä itse joka tekee päätelmän, onko se turvallisempaa vai ei. Siksi voi tuollaisessa tapauksessa ajaa ajoradalla.

        Huom. KAKSISUUNTAINEN PYÖRÄTIE.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huom. KAKSISUUNTAINEN PYÖRÄTIE.

        Valtaosa pyöräteistä ovat kaksisuuntaisia. Vielä on siirtymäaikaa useita vuosia jäljellä, muuttaa väylien liikennemerkit lain mukaisiksi. Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020 ja taitaa olla 7 vuotta aikaa tuosta päivästä muuttaa/korjata/merkitä kaksisuuntaiset väylät oikein.

        Jossain sanottiin, että jos pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on vain toisella puolella ajorataa, niin se on suurella todennäköisyydellä jatkossa kaksisuuntainen. Jos taas on vastaavat väylät molemmin puolin ajorataan, niin ne ovat todennäköisesti jatkossa yksisuuntaisia siihen samaan suuntaan, johon ajoradan liikenne liikkuu.


    • Superman1000

      Ketjun aloittaja on taas yksi niitä, joita v***aa nähdä hyväkuntoisia ja reippaita ihmisiä ympärillään. Kuukauden päästä aloitetaan hiihtäjien mollaaminen. Mutta sohvalla maatessa vaan oma perä levenee, lerssi roikkuu ja verisuonet kalkkeutuu. Hyvinvointivaltio kiittää viina- ja tupakkaveron tuotosta sekä lyhyestä elinajan odotteesta.

      • Anonyymi

        Ei oo vielä hiihtäjät ajotien tukkona olleet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo vielä hiihtäjät ajotien tukkona olleet!

        Liikenteessä pitää ottaa muut liikkujat huomioon ja sovittaa oma tekeminen tilanteeseen sopivaksi. Jos ei kykene siihen, niin kannattaa siirtyä bussikyytiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä pitää ottaa muut liikkujat huomioon ja sovittaa oma tekeminen tilanteeseen sopivaksi. Jos ei kykene siihen, niin kannattaa siirtyä bussikyytiin.

        Miksi joku hiihtäisi autotiellä? Luisto ainakin huono...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi joku hiihtäisi autotiellä? Luisto ainakin huono...

        Ei ole tehtäväsi miettiä miksi joku siellä hiitää. Sinun tehtäväsi on noudattaa tieliikennelakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tehtäväsi miettiä miksi joku siellä hiitää. Sinun tehtäväsi on noudattaa tieliikennelakia.

        Jos hiihtää autotiellä niin rikkoo kyllä tieliikennelakia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tehtäväsi miettiä miksi joku siellä hiitää. Sinun tehtäväsi on noudattaa tieliikennelakia.

        Sinun tehtäväsi on pitää pääsi kiinni jos et ymmärrä mistä höpötät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun tehtäväsi on pitää pääsi kiinni jos et ymmärrä mistä höpötät.

        Ymmärrän täysin mistä höpötetään. Tieliikennelaki määrää asiat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hiihtää autotiellä niin rikkoo kyllä tieliikennelakia

        2 §
        Määritelmät

        Tässä laissa tarkoitetaan:

        1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;

        2) tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua;

        3) jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa;

        4) liikenteenohjauslaitteella...

        Huomasitko mitä 3) kohdassa lukee. Hiitäjä lasketaan jalankulkijaksi. Kannattaa miettiä missä saa kävellä.

        P.S. Mitään autotietä ei ole olemassa. Se on yksinkertaisesti tie tai sitten ajorata. Ajoratan on tien osa, aivan kuten piennar on.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L1P2


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän täysin mistä höpötetään. Tieliikennelaki määrää asiat.

        Sinähän sitä tieliikennelakia koetat vääristellä omien etujesi mukaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän sitä tieliikennelakia koetat vääristellä omien etujesi mukaiseksi.

        Missä näin muka vääristellään? Kerro missä ja miten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hiihtää autotiellä niin rikkoo kyllä tieliikennelakia

        Mikä on autotie?


    • yyytyyyyy

      Yleensä ajan kelvillä jos sellainen on, muutamia poikkeuksia on

      - jos kelvillä on huonon näkyvyyden pihaliittymiä 20m välein niin siinä ei ole mitään järkeä ajaa pyörällä, pyöräilijä on kuitenkin syyllinen jos lapsi juoksee puskasta alle

      - jos on pidemmällä reissulla niin pikkukuntien keskustojen lyhyet kelvit yleensä tulee jätettyä väliin, koska niistä ei ikinä tiedä mihin ne lopulta menee eikä tieopasteet aina näy kelveille

      - jos kelvillä on tietyömaita tai sitä ei ole päällystetty
      (on muuten aika mielenkiintoista, että laissa on erikseen noteerattu "kilpapyörä" mutta lain mukaan kilpapyörälläkin pitäisi muka ajaa hiekkakelvillä, mikä on käytännössä mahdotonta)

      • Biggus Dickus

        Erittäin hyvin sanottu siellä takana. Itse pyrin aina ajamaan kelvillä, mutta pikkupaikoissa ne jää joskus väliin silloin kun en vielä tunne seutua. Liian monta kertaa mennyt sellaiselle tien toisella puolella vain huomatakseen että se loppuukin/kääntyykin jonnekin muualle seuraavan mäen jälkeen ja taas pitää ylittää tie.

        Kun aloittelin tätä harrastusta ihmettelin käytäntöä itsekin, mutta nyt ymmärrän sitä paremmin. Toki itsekkäitä ja snobistisiakin asenteita on varmasti myös olemassa.


      • ewqdsadsadsa

        Katukivetys on myös loivennettu paikoin todella huonosti ja pyörän joutuu käytännössä nostamaan autotieltä kl-väylälle.

        Jopa kaupunkien keskustoissa on pyörätiet merkitty todella huonosti. Mielestäni niissä pitäisi olla erikseen opasteet, että mihin mikäkin pyörätie johtaa. Ovat paikoin todella epäloogisia ja suorin vaihtoehto päättyy usein "umpikujaan" ja joudut mennä ajoradalle.

        Kokeilin kerran ajaa täysin sääntöjen mukaan. Jouduin taluttamaan pyörää teiden yli ja nostelemaan pyörää vähän väliä. Ei yksinkertaisesti mitään järkeä. Jalankulkijoille ja autoille on selkeät ja hyvät reitit mihin vain. Pyöräilijöille on yleensä yksi tai pari reittiä ja niitä ei yleensä löydä jos niitä ei jo entuudestaan tiedä.


      • Anonyymi
        ewqdsadsadsa kirjoitti:

        Katukivetys on myös loivennettu paikoin todella huonosti ja pyörän joutuu käytännössä nostamaan autotieltä kl-väylälle.

        Jopa kaupunkien keskustoissa on pyörätiet merkitty todella huonosti. Mielestäni niissä pitäisi olla erikseen opasteet, että mihin mikäkin pyörätie johtaa. Ovat paikoin todella epäloogisia ja suorin vaihtoehto päättyy usein "umpikujaan" ja joudut mennä ajoradalle.

        Kokeilin kerran ajaa täysin sääntöjen mukaan. Jouduin taluttamaan pyörää teiden yli ja nostelemaan pyörää vähän väliä. Ei yksinkertaisesti mitään järkeä. Jalankulkijoille ja autoille on selkeät ja hyvät reitit mihin vain. Pyöräilijöille on yleensä yksi tai pari reittiä ja niitä ei yleensä löydä jos niitä ei jo entuudestaan tiedä.

        Varsinkin maantiepyörän 23mm renkaat kovilla katukiveysten kanssa ja klossit kiinni polkimissa meinaa pyöräilyhousut revetä!


      • Anonyymi

        Ota auto vie kiöpuri sopivalle tielle


    • jaamo
      • refdsfdsfds

        En kyllä allekirjoita sitä, että pyöräily ajoradalla olisi turvallisempaa. Kl-väylällä on turvallisempaa ajaa jos ajaa rauhallisesti ja muita huomioiden. Jos haluaa paahtaa täysiä niin silloin ajoradalla ajaminen on turvallisempaa. Tällöin asetat vaaraan lähinnä vain itsesi. Itse en laita kovin suurta luottoa autolla ajaviin ja siihen, että heistä jokainen väistää minua. On myös niitä sekopäitä, jotka vihaavat pyöräilijöitä ja menevät tahallaan läheltä ohi.


      • Anonyymi
        refdsfdsfds kirjoitti:

        En kyllä allekirjoita sitä, että pyöräily ajoradalla olisi turvallisempaa. Kl-väylällä on turvallisempaa ajaa jos ajaa rauhallisesti ja muita huomioiden. Jos haluaa paahtaa täysiä niin silloin ajoradalla ajaminen on turvallisempaa. Tällöin asetat vaaraan lähinnä vain itsesi. Itse en laita kovin suurta luottoa autolla ajaviin ja siihen, että heistä jokainen väistää minua. On myös niitä sekopäitä, jotka vihaavat pyöräilijöitä ja menevät tahallaan läheltä ohi.

        "Kisavauhtia" voi mennä ajamaan maantielle. Kaupungissa jokaisen ajoneuvon pitää ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella. Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee myös velvoite ajaa sopivalla tilannenopeudella.


      • Anonyymi
        refdsfdsfds kirjoitti:

        En kyllä allekirjoita sitä, että pyöräily ajoradalla olisi turvallisempaa. Kl-väylällä on turvallisempaa ajaa jos ajaa rauhallisesti ja muita huomioiden. Jos haluaa paahtaa täysiä niin silloin ajoradalla ajaminen on turvallisempaa. Tällöin asetat vaaraan lähinnä vain itsesi. Itse en laita kovin suurta luottoa autolla ajaviin ja siihen, että heistä jokainen väistää minua. On myös niitä sekopäitä, jotka vihaavat pyöräilijöitä ja menevät tahallaan läheltä ohi.

        No joku väittää jo että ajoradalla saisi hiihtää ja kävelläkin ja autojen pitäisi mennä niiden nopeutta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joku väittää jo että ajoradalla saisi hiihtää ja kävelläkin ja autojen pitäisi mennä niiden nopeutta...

        Missä niin muka väitetään? Kerrotaan yksinkertaisesti, että suksilla liikkuva lasketaan lain mukaan jalankulkijaksi. Se kuuluisa luetun ymmärtäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä niin muka väitetään? Kerrotaan yksinkertaisesti, että suksilla liikkuva lasketaan lain mukaan jalankulkijaksi. Se kuuluisa luetun ymmärtäminen.

        No oletko tosiaan sitä mieltä että jalankulku tai hiihto autojen edessä ajoradalla on oikein ja järkevää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oletko tosiaan sitä mieltä että jalankulku tai hiihto autojen edessä ajoradalla on oikein ja järkevää?

        Siitä ei ole puhuttu, että onko järkevää. On vain todettu mitä laki asian suhteen sanoo.


    • Jos pyöräilijä ajaessa tien pienarta pitkin aiheuttaa autoilijalle ongelmia, niin kyseessä on osaamaton kuski. Hyvin auton hallitsevalle nämä satunaiset kohtaamiset eivät tuota ongelmia.

      Eli jos tuotaa ongelmaa niin mene jollekkin ajonhallintakurssille missä voit oppia paremmaksi tai koita harjoitella jossain syrjäisellä tiellä. Pyydät vaikka kaveria laittamaan satunaisesti pahvilaatikoita tai vastaavia esteitä tien viereen ja sitten voit harjoitella näiden ohitamista. :)

      PS. Turha sitä kirjoitella et pyöräilijän pitää sovittaa nopeus hitaiman mukaan kevyenliikenteen väylällä. Sama juttu sinne autotielle.

      • Anonyymi

        On kerran pyöräiljä joukko pysäyttänyt risteykseen vaatien muka odottamaan jotain heidän ajamistaan ilman mitään oikeuksia tuohon . Kaasutin hummerillani pari kippurasarvea nurin ja jatkoin matkaa etten myöhästynyt töistä.


      • Anonyymi

        Ei ole kyse pientareest vaan paksuperseet ajaa keskellä autokaistaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kyse pientareest vaan paksuperseet ajaa keskellä autokaistaa!

        Pyöräilijöitä neuvotaan oman turvallisuutensa vuoksi ottamaan kunnolla tilaa itsellensä, mikäli joskus joutuvat ajamaan ajoradalla.


      • Anonyymi

        Velvoite ajaa tilanteisiin sopivalla nopeudella, koskee ihan kaikkia ajoneuvoja liikenteessä. Uudessa 1.6.2020 voimaan tulleessa tieliikennelaissa on lisäksi seuraavat velvoitteet.

        - Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

        - Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.


      • Anonyymi

        Siis tarkoitat pyörän kuskia


    • Kaikenlaisia hulluja

      Pahempia hidasteita maanteillä ovat mopoautoilijat, nuo nousukkaiden lellimät ipanat, joiden alla 10-20 tonnin mopoautot. Vievät leveydessäkin tilaa enempi kuin kolme fillaroijaa.
      Autoilijoissakin melkoisia kolloja. Yksi hemmetin urpo tuli ja koukkasi hopeanharmaalla autolla suoraan mun eteen, kun eräänä kauniina päivänä pyörätiellä poljin. Oli pikkasen pakko lyyä liinat kii, ettei alkanu kolisee ja paukkuu. Sitten olis viety ambulanssilla TAYSiin.
      Hitto seki autoilija varmasti näki, että mä tulin pyörällä. Häntä kun ei liikennesäännöt koske (lain yläpuolella kun on), niin koukkasi tahallaan mun eteen. Pyöritteli siinä sitä rattia, sairas hymy kasvoillaan.

      • rtgfdgfdgfd

        Itse ajoin liikennevalo-ohjatussa risteyksessä vihreillä valoilla tien yli ja kääntyvä auto teki äkkijarrutuksen kun ei jostain syystä hidastanut ajoissa. Annoin oman turvallisuuteni vuoksi autolle jopa aikaa mennä, mutta ei mennyt vaan veti liinat kiinni juuri ennen suojatietä. Kun olin tien ylittänyt niin takaa tuli kirosanoja ja huuto, että ajoin päin punaisia. En kyllä varmasti ajanut päin punaisia kun katsoin, että oli vihreät. Kävin myös myöhemmin katsomassa kyseisellä paikalla ja kyseiseen kellonaikaan jalankulkijoille on aina vihreät jos on tuolta tulevalla autoilijallakin on vihreät.

        Taisi tuokin auto olla muuten harmaa ja Tampereella. En ihmettelisi jos olisi sama kuski. Näitä eteen kääntyjiä on kyllä paljon, mutta oli kyllä ensimmäinen, joka kehtasi minulle vielä huutaa itse aiheutettuaan vaaratilanteen. Harmi kun poljin alamäkeen jo vauhdilla enkä näin ollen päässyt antamaan palautetta kyseiselle kuljettajalle.


      • Mikä palaa
        rtgfdgfdgfd kirjoitti:

        Itse ajoin liikennevalo-ohjatussa risteyksessä vihreillä valoilla tien yli ja kääntyvä auto teki äkkijarrutuksen kun ei jostain syystä hidastanut ajoissa. Annoin oman turvallisuuteni vuoksi autolle jopa aikaa mennä, mutta ei mennyt vaan veti liinat kiinni juuri ennen suojatietä. Kun olin tien ylittänyt niin takaa tuli kirosanoja ja huuto, että ajoin päin punaisia. En kyllä varmasti ajanut päin punaisia kun katsoin, että oli vihreät. Kävin myös myöhemmin katsomassa kyseisellä paikalla ja kyseiseen kellonaikaan jalankulkijoille on aina vihreät jos on tuolta tulevalla autoilijallakin on vihreät.

        Taisi tuokin auto olla muuten harmaa ja Tampereella. En ihmettelisi jos olisi sama kuski. Näitä eteen kääntyjiä on kyllä paljon, mutta oli kyllä ensimmäinen, joka kehtasi minulle vielä huutaa itse aiheutettuaan vaaratilanteen. Harmi kun poljin alamäkeen jo vauhdilla enkä näin ollen päässyt antamaan palautetta kyseiselle kuljettajalle.

        Moni ei ymmärrä nuolivihreän ja tavallisen eroa...


    • kortit pois

      Kyllähän tuolla liikkuu kaikenlaisia s**tanan idiootteja. Ajokortti niiltä pitäis pois ottaa.
      Ja kaikki jotka myy niille puusilmille autoja, pitäis tuomita suuriin sakkoihin, avunannosta törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Ovat osasyyllisiä siihen, että liikennesäännöistä piittaamattomilla ihmisillä on autoja käytössä.

    • autoilijatkuriin

      Minä ainakin pyöräilen tasan siellä missä haluan. Siihen minulla on täysi oikeus. Autoilija sopeutukoon muuhun liikenteeseen tai kävelköön.

      • sakok

        Lain mukaan tietysti!


      • Anonyymi

        Ei muuten ole


      • Anonyymi

        Kävele keskenäsi!


      • Anonyymi

        Ei ole mitään oikeutta itsekkäästi toteuttaa omia mielitekoja, vaan pitää noudattaa sovittuja eettisiä pelisääntöjä. Sinulla on oikeus noudattaa yhteiskunnan sääntöjä ja lakeja.


      • Anonyymi

        Lopeta urpo pyöräily, on sinulle liian vaativaa ja vaarallista


    • edistystä

      Katselin googlemapsista, että onhan ne saaneet sinne Orimattilan ja Virenojantien risteyksen väliselle pyörätielle, vihdoin ja viimein, sitä uutta asfalttia. Aikoinaan ajoin paljon sitä Lahden ja Orimattilan väliä, ja se kelvi oli hirveessä hapessa pitkään, toistakytä vuotta. Googlemapsin kuvat oli lokakuulta 2011, ja olen pyöräillyt sillä seudulla viimeksi vuonna 2008. Nyt asun niin kaukana Lahdesta, ettei tuu paljoa siellä suunnalla liikuttua.
      Parasta Lahden seudulla on hienot pyörälenkkireitit. Saa ajettua hyviä ja pitkiä lenkkejä.

    • Anonyymi

      Netissä on useita videoita mm. Jenkeistä kun pyöräilijät tukkii tiet ja lopulta autoilijat kiilaa pyörät ojaan. Ei toki oikein sekään mutta pientä vahingon iloa kuitenkin koen. Pyörä ei kuulu ajoradalle kuin lain mainitsemissa poikkeustapauksissa. Pyörät myös kaupungissa vaihtelevat pyörätieltä ajoradalla ja polkevat tosi lujaa, sitten ihmetellään kun ei autoilija välttämättä huomaa ja tulee osumaa... no onneks se tyhmenpi kärsii enemmän...

      • Anonyymi

        Kun pyörä kulkeee 30km/h on se hirmuvauhtia mutta autot harvemmin ajavat tuota hiljempaa ja silti matelevat.


    • Anonyymi

      Minä taas olen täälläpäin monesti ihmetellyt, että miksi autoilijat ajavat väkisin pyörätiellä? Vaikka olisi hyväkuntoinen melkein tyhjä autotie käytössä, niin pitää ängetä pyörätielle.

      • Anonyymi

        Höpötät turhia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpötät turhia

        Näin täällä autoilijat toimii. Pysäköivätkin siihen pyörätien ja autotien väliselle nurmikaistaleelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin täällä autoilijat toimii. Pysäköivätkin siihen pyörätien ja autotien väliselle nurmikaistaleelle.

        No sitten suosittelen ottamaan yhteyttä liikennepoliisiin


    • Anonyymi

      Voi yrittää mennä myös sovussa.

      Jokaisen kannattaisi miettiä, mitä tekisi toisen asemassa - tekisitkö itse samalla tavalla? Ajaisitko pyörällä kaksi tai kolme rinnakkain, että autoilija joutuu hidastelemaan tai kärsimään? Ajaisitko autolla niin läheltä pyöräilijää, että tilanne on pelottava ja vaarallinen?

      Kun esittää nuo kysymykset, niin voi tehdä paremmin "oikein".

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      44
      9181
    2. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      78
      5682
    3. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      1
      4800
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      39
      4154
    5. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      57
      3682
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      54
      3432
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      29
      3327
    8. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      45
      2520
    9. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      34
      2112
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      35
      1826
    Aihe