Mitä pahaa narsisti on teille tehnyt?

verrrokki

Mitä pahaa narsisti on aikaan saanut elämässänne?

28

631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voisitko jotenkin

Voisitko jotenkin perustella kysymystäsi. Joku pohjustus olisi kiva.

• pahuutta

Meillä mustamaalausta, aiheettomia syytöksiä, asioiden ja totuuksien muuntelua, ei muistamista merkkipäivinä, paitsi joku tekstari jonka voi esitellä lähettäneensä, eristämistä valehtelun turvin, oman kehitysvammaisen poikani unohtamista.

Äitini totesi, ystävättärensä pojan kuoleman jälkeen (alle 50-vuotias poika), että nyt on vaan keksittävä muita harrastuksia, kun ei tarvitse enää poikaa käydä katsomassa. Miettikää tästä millainen ihminen on.

• Olen viimeaikoina tajunnut että kaikki, siis aivan kaikki ongelmani ja muutkin meidän perheemme ongelmat on tavalla tai toisella lähtöisin isäni narsismista.

• kerro tarkemmin

saganist
        Millaisia asioita isäsi narsismista seurasi sinulle ja koko teidän perheelle?

• Eräs..
        kerro tarkemmin kirjoitti:

saganist
        Millaisia asioita isäsi narsismista seurasi sinulle ja koko teidän perheelle?

Kiitos samoin, sanoisin että lähes kaikki ongelmani johtuvat hankalasta lapsuuden kodista ja ilmapiiristä. Toki otan omasta elämästäni ja tekemisistäni vastuun itselleni, olen vastuussa omasta onnestani, koska olen tätä nykyä aikuinen ihminen (luojan kiitos!) ja voin päättää itse asioistani ja siten voin syyttää vain itseäni jos olen onneton. Mutta suhtautumistapa ja itsensä ja muiden arvostaminen, niissä on ollut uudelleen opettelua ja rutkasti...

Mulla äiti ja isä narsistisia. Toinen täydellisyys-ylivertaisuus-mielikuvallaan omasta itsestään, toinen kaikki mulle tänne heti -oikeutuksellaan ja marttyyriudellaan. En voi käsittää mistä näistä kumpikaan johtuu tai miten henkilö selittää sen itselleen.

Jostain syystä toinen vaan pitää itseään paljon parempana kuin kukaan muu voi koskaan olla tai tulla, ja toinen kokee ilmeisesti saaneensa osakseen sellaista vääryyttä jossain kohtaa elämäänsä että voi sillä oikeutuksella saada maailmassa kaiken mitä haluaa, toistenkin elämää koskien. Kumpikin tietää aina parhaiten mikä kullekin henkilölle on hyväksi ja kertoo miten tämän pitää toimia. Ja suuttuu kun ei toimi niin kuin hän on määrännyt. Ja tietenkin kaikki heidän mielestään aina manipuloivat heitä, yrittävät hyötyä heidän kustannuksellaan tai valehtelevat heille. Eivät tajua että ainoita manipuloijia, hyötyjiä ja valehtelijoita taitavat olla he itse. Minä en toimi niin. Eivätkä minulle läheiset ihmiset toimi niin. Sanomattakin selvää että vanhemmat ovat nyt eronneet. :D

En tiedä onko heissä vain rutkasti narsistisia piirteitä vai voiko sanoa narsistiksi. Sama oikeastaan mitä on mutta pahaa jälkeä on minussa saanut aikaan. Vaikuttanut itseeni, suhtautumiseeni itseäni ja muita kohtaan, omaan parisuhteeseeni, omiin lapsiini. Vasta nyt kun olen tutkinut itsekseni asiaa, tajunnut mistä on kyse ja myöntänyt että voin kahlata asian läpi, hyväksyä sen ja yrittää sitten unohtaa sen taakseni mahdollisimman suurelta osin, on elämä alkanut rullaamaan mukavasti. Olen vasta nyt osannut asettaa rajat suhteessa itseeni ja toisiin ihmisiin, ja kyseenalaistanut omatkin mielipiteeni ja toimintani ja käytökseni toisia kohtaan, huomannut paljon parannettavaa. Elämä on alkanut ensimmäistä kertaa näyttää oikeastaan aika mukavalta, eikä yhtään ahdistavalta. Mies sanoo että olen muuttunut. Ja siis hyvänä asiana.

Ja kun katson suhdetta omiin vanhempiini nyt, näen paremmin asiat jotka siinä hiertävät. Silloin on helpompi yrittää muuttaa joitain asioita. Jotain on korjattavissa kun pystyy antamaan anteeksi. Muutettavissa siltä osin ettei anna itsensä mennä enää tilanteisiin mukaan, ei anna heidän vaikuttaa ahdistavalla tavalla, eikä omassa elämässään puolestaan tee jotain sillä oikeutuksella että on joskus jäänyt ilman rakkautta, huolenpitoa, arvostusta omana itsenään, tms. koska silloin syyllistyy itse vain täsmälleen samaan kuin vanhemmatkin. Ja kierre on valmis. Lapset siirtävät sitä sukupolvelta toiselle, elleivät itse katkaise sitä. Siksi päätin katkaista meillä kierteen tähän. Etten itse syyllisty narsistiseen toimintaan, tai kasvata omista lapsistani narsisteja.

Olen myös saanut huomata että tiettyjen ihmisten kohdalla ei ole mitään tehtävissä. Vaikka seisoisit päälläsi, he olisivat tyytymättömiä, ylenkatseellisia ja loukkaantuneita, pyytäisivät enemmän. Ei voi muuta kuin hyväksyä heidät, sillä sitä vailla he ovat. Rakastaa heitä heinä itsenään. Mutta pitää silti tietty etäisyys ja omat rajat, ystävällisesti ja päättäväisesti, ja tarvittaessa lisää tilaa ottaen jotta oma elämä ei kääntyisi mustanpuhuvaksi kamppailuksi. Sillä elämästä on lupa nauttia! :)

Tsemppiä kaikille!

• Eräs.. kirjoitti:

Kiitos samoin, sanoisin että lähes kaikki ongelmani johtuvat hankalasta lapsuuden kodista ja ilmapiiristä. Toki otan omasta elämästäni ja tekemisistäni vastuun itselleni, olen vastuussa omasta onnestani, koska olen tätä nykyä aikuinen ihminen (luojan kiitos!) ja voin päättää itse asioistani ja siten voin syyttää vain itseäni jos olen onneton. Mutta suhtautumistapa ja itsensä ja muiden arvostaminen, niissä on ollut uudelleen opettelua ja rutkasti...

Mulla äiti ja isä narsistisia. Toinen täydellisyys-ylivertaisuus-mielikuvallaan omasta itsestään, toinen kaikki mulle tänne heti -oikeutuksellaan ja marttyyriudellaan. En voi käsittää mistä näistä kumpikaan johtuu tai miten henkilö selittää sen itselleen.

Jostain syystä toinen vaan pitää itseään paljon parempana kuin kukaan muu voi koskaan olla tai tulla, ja toinen kokee ilmeisesti saaneensa osakseen sellaista vääryyttä jossain kohtaa elämäänsä että voi sillä oikeutuksella saada maailmassa kaiken mitä haluaa, toistenkin elämää koskien. Kumpikin tietää aina parhaiten mikä kullekin henkilölle on hyväksi ja kertoo miten tämän pitää toimia. Ja suuttuu kun ei toimi niin kuin hän on määrännyt. Ja tietenkin kaikki heidän mielestään aina manipuloivat heitä, yrittävät hyötyä heidän kustannuksellaan tai valehtelevat heille. Eivät tajua että ainoita manipuloijia, hyötyjiä ja valehtelijoita taitavat olla he itse. Minä en toimi niin. Eivätkä minulle läheiset ihmiset toimi niin. Sanomattakin selvää että vanhemmat ovat nyt eronneet. :D

En tiedä onko heissä vain rutkasti narsistisia piirteitä vai voiko sanoa narsistiksi. Sama oikeastaan mitä on mutta pahaa jälkeä on minussa saanut aikaan. Vaikuttanut itseeni, suhtautumiseeni itseäni ja muita kohtaan, omaan parisuhteeseeni, omiin lapsiini. Vasta nyt kun olen tutkinut itsekseni asiaa, tajunnut mistä on kyse ja myöntänyt että voin kahlata asian läpi, hyväksyä sen ja yrittää sitten unohtaa sen taakseni mahdollisimman suurelta osin, on elämä alkanut rullaamaan mukavasti. Olen vasta nyt osannut asettaa rajat suhteessa itseeni ja toisiin ihmisiin, ja kyseenalaistanut omatkin mielipiteeni ja toimintani ja käytökseni toisia kohtaan, huomannut paljon parannettavaa. Elämä on alkanut ensimmäistä kertaa näyttää oikeastaan aika mukavalta, eikä yhtään ahdistavalta. Mies sanoo että olen muuttunut. Ja siis hyvänä asiana.

Ja kun katson suhdetta omiin vanhempiini nyt, näen paremmin asiat jotka siinä hiertävät. Silloin on helpompi yrittää muuttaa joitain asioita. Jotain on korjattavissa kun pystyy antamaan anteeksi. Muutettavissa siltä osin ettei anna itsensä mennä enää tilanteisiin mukaan, ei anna heidän vaikuttaa ahdistavalla tavalla, eikä omassa elämässään puolestaan tee jotain sillä oikeutuksella että on joskus jäänyt ilman rakkautta, huolenpitoa, arvostusta omana itsenään, tms. koska silloin syyllistyy itse vain täsmälleen samaan kuin vanhemmatkin. Ja kierre on valmis. Lapset siirtävät sitä sukupolvelta toiselle, elleivät itse katkaise sitä. Siksi päätin katkaista meillä kierteen tähän. Etten itse syyllisty narsistiseen toimintaan, tai kasvata omista lapsistani narsisteja.

Olen myös saanut huomata että tiettyjen ihmisten kohdalla ei ole mitään tehtävissä. Vaikka seisoisit päälläsi, he olisivat tyytymättömiä, ylenkatseellisia ja loukkaantuneita, pyytäisivät enemmän. Ei voi muuta kuin hyväksyä heidät, sillä sitä vailla he ovat. Rakastaa heitä heinä itsenään. Mutta pitää silti tietty etäisyys ja omat rajat, ystävällisesti ja päättäväisesti, ja tarvittaessa lisää tilaa ottaen jotta oma elämä ei kääntyisi mustanpuhuvaksi kamppailuksi. Sillä elämästä on lupa nauttia! :)

Tsemppiä kaikille!

Kiitos sinulle eräs, hyvästä ja tasapainoisesta kirjoituksestasi...pidin erityisesti tästä...

"Sama oikeastaan mitä on mutta pahaa jälkeä on minussa saanut aikaan. Vaikuttanut itseeni, suhtautumiseeni itseäni ja muita kohtaan, omaan parisuhteeseeni, omiin lapsiini. Vasta nyt kun olen tutkinut itsekseni asiaa, tajunnut mistä on kyse ja myöntänyt että voin kahlata asian läpi, hyväksyä sen ja yrittää sitten unohtaa sen taakseni mahdollisimman suurelta osin, on elämä alkanut rullaamaan mukavasti. Olen vasta nyt osannut asettaa rajat suhteessa itseeni ja toisiin ihmisiin, ja kyseenalaistanut omatkin mielipiteeni ja toimintani ja käytökseni toisia kohtaan, huomannut paljon parannettavaa."

Itsestään ja omasta elämästään sen parantamisen pitäisi lähteä, toista emme voi muuttaa...

toinen kohta josta myös erityisesti pidin oli tämä... "Ei voi muuta kuin hyväksyä heidät, sillä sitä vailla he ovat. Rakastaa heitä heinä itsenään."

Minun äitini on kuollut jo vuosia sitten, tällä hetkellä itseäni vaivaa joskus se, että jäi sanomatta että rakastin kaikesta huolimatta...

• taaksejäänyt elämä

Hakkasi minut lasten näkösillä sairaalakuntoon,valehtli,kaikki oli minun syytä,vaikkahänellä olis pudonnut lusikka lattialle,petti minua parhaan työkaverin kanssa,oli aina päissään jne, jne.jne.

• rehellisesti1

Sitten voisitte vaikka itse kertoa, mitä pahaa olette itse tehneet elämässänne...

• Pahantekijä

"Sitten voisitte vaikka itse kertoa, mitä pahaa olette itse tehneet elämässänne... "

Pyysin niitä perusteluja tai alustusta, mutta tässähän se sitten on.

No, olen lähinnä pitänyt puoliani, minkä olen kyennyt. Olen purrut raiskaamaan pyrkinyttä, joka piti minua pihtiotteessa. Olen lyönyt erästä miestä, joka yritti myös raiskata eikä meinannut päästää minua asunnosta ulos. Sitten olen raapinut erästä miestä, joka yritti raiskata myös ja piti autossa...

Sitten olen tehnyt muutaman rikosilmoituksen väkivaltaisista miehistä ja ollut todistamassakin ystävien tapauksissa.

En tervehdi eräitä väkivaltaisiksi osoittautuneita tuttuja miehiä.

Sitten kerron eräästä julmasta ihmisestä, joka käyttää naisia kaikenlaiseen auttamiseen ja seksuaalisesti hyväkseen. 95% niistä naisista uskoo hänen tarinaansa, ja ovat ensin uskossa, että saivat ihanan miehen ihan vakituiseksi kumppaniksi. Näitä uhrinaisia lienee tuhansia. Ja kerron siis netissä nimettömänä enkä paljasta miehestä sellaista tietoa, että hänet voisi tunnistaa. Niitä samankaltaisia miehiähän on niin paljon, että yksilöt eivät erotu.

Niin ja sitten olen sanonut rumia asioita narsistille hänestä itsestään ja hänen heiloistaan olen käyttänyt h-sanaa täällä palstallakin.

Vastaus: kuule, menee aika näiden juntturoiden otteesta selviytymiseen ja sen tähden myös oman elämän kohentamiseen niin tarkkaan, että tarkoitukselliseen kiusantekoon ei olisi edes käytännössä aikaa.

Ehkä uskonnollissävytteinen humaani kasvatus myös on vaikuttanut minuun niin, että en missään tilanteessa hyökkäile viattomien kimppuun. Puoleni toki pidän, ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä kovemmin pidän.

Että siinä sinulle listaa. En ollenkaan epäile, ettetkö tuosta poimisi itsellesi todistusaineistoa minun pahuudestani. Lienen jonkun filosofian mukaan ansainnut raiskaajani, pahoinpitelijäni ja narsistini.

• en uhriudu

Sen pahan olen tehnyt että olen katkaissut välini narsisteihin. En halua olla missään tekemisissä enää.

• ajattelemisenaihetta
        Pahantekijä kirjoitti:

"Sitten voisitte vaikka itse kertoa, mitä pahaa olette itse tehneet elämässänne... "

Pyysin niitä perusteluja tai alustusta, mutta tässähän se sitten on.

No, olen lähinnä pitänyt puoliani, minkä olen kyennyt. Olen purrut raiskaamaan pyrkinyttä, joka piti minua pihtiotteessa. Olen lyönyt erästä miestä, joka yritti myös raiskata eikä meinannut päästää minua asunnosta ulos. Sitten olen raapinut erästä miestä, joka yritti raiskata myös ja piti autossa...

Sitten olen tehnyt muutaman rikosilmoituksen väkivaltaisista miehistä ja ollut todistamassakin ystävien tapauksissa.

En tervehdi eräitä väkivaltaisiksi osoittautuneita tuttuja miehiä.

Sitten kerron eräästä julmasta ihmisestä, joka käyttää naisia kaikenlaiseen auttamiseen ja seksuaalisesti hyväkseen. 95% niistä naisista uskoo hänen tarinaansa, ja ovat ensin uskossa, että saivat ihanan miehen ihan vakituiseksi kumppaniksi. Näitä uhrinaisia lienee tuhansia. Ja kerron siis netissä nimettömänä enkä paljasta miehestä sellaista tietoa, että hänet voisi tunnistaa. Niitä samankaltaisia miehiähän on niin paljon, että yksilöt eivät erotu.

Niin ja sitten olen sanonut rumia asioita narsistille hänestä itsestään ja hänen heiloistaan olen käyttänyt h-sanaa täällä palstallakin.

Vastaus: kuule, menee aika näiden juntturoiden otteesta selviytymiseen ja sen tähden myös oman elämän kohentamiseen niin tarkkaan, että tarkoitukselliseen kiusantekoon ei olisi edes käytännössä aikaa.

Ehkä uskonnollissävytteinen humaani kasvatus myös on vaikuttanut minuun niin, että en missään tilanteessa hyökkäile viattomien kimppuun. Puoleni toki pidän, ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä kovemmin pidän.

Että siinä sinulle listaa. En ollenkaan epäile, ettetkö tuosta poimisi itsellesi todistusaineistoa minun pahuudestani. Lienen jonkun filosofian mukaan ansainnut raiskaajani, pahoinpitelijäni ja narsistini.

Rankkaa on sinulla ollut, ja hienoa että olet selvinnyt ja säilyttänyt itsekunnioituksesi, ja uskon itseesi. Hienosti olet kampoihin pistänyt. Toivottavasti pääsit tai pääset lopullisesti tuosta shitistä eroon. Ansaitset tulla rakastetuksi.
        Olet hieno ja upea ihminen, sydän ja arvot paikallaan!
        Kaikkea hyvää elämääsi!

• Hmm5
        en uhriudu kirjoitti:

Sen pahan olen tehnyt että olen katkaissut välini narsisteihin. En halua olla missään tekemisissä enää.

Minun narsistini ovat jo sen verran vanhoja että varmaan näillä etäisillä mutta olemassa olevilla suhteilla mennään loppu ikä. Ajattelen että nimenomaan hyväksyntää omana itsenään he oikeasti kaipaavat. Eikö sanota että sitä vaille narsisti on lapsena jäänyt, vaille rakkautta, huolenpitoa (en puhu nyt vanhemman velvollisuudesta pitää huolta jälkikasvustaan vaan kaikkea ei-pakollista) ja hyväksyntää omana itsenä?

Pidän omat rajani ja huolehdin että lapseni ja mieheni säästyvät ryöpytykseltä, hyväksikäytöltä ja manipuloinnilta mahdollisimman paljon.

Sen olen tehnyt varmaan jonkun näkökannan mukaan pahasti, että olen luopunut toivosta narsistieni suhteen ja etäännyttänyt hieman välejä heihin. Mutta oikeasti tärkeistä asioista, etenkin vaikeista tai selvittämistä vaativista, ei voi keskustella. Ollenkaan.

Olen pakottanut itseni näkemään heidät sellaisina kuin he ovat: loputtoman itsekkäinä, niin loputtoman että se on kaikessa täysin ylitsevuotavaa ja vaikuttaa aivan kaikkeen mitä he sanovat, ajattelevat ja tekevät. Näen etteivät he voi itselleen mitään. He vain ovat sellaisia.

Narsistit ovat läheisiäni ja sydämessäni rakastan heitä, joten kun heitä näkee, on todella ihanaa nähdä pitkästä aikaa, kunnes... Aina on se 'kunnes'. Lähes aina tulee sanomista jostain, ellen onnistu pitämään keskustelua "hyvää päivää, kaunis ilma" -tasolla. Tai pysy hiljaa ristiriidan tullen.

Olen huomannut että heidän mielipiteidensä mukailu hymähtelemällä hyväksyvästi heidän puhuessaan, liennyttää tilannetta. Voin mielessäni pitää omat mielipiteeni ja tehdä sitten asioissa niin kuin itse näen parhaaksi.

Ehkä pitävät minua sen seurauksena vähän yksinkertaisena tai uppiniskaisena, mutta ihan sama, kunhan rauha säilyy ja voin toteuttaa omaa elämääni kuten omasta mielestäni näen hyväksi.

Pahaa puhuminen heistä tuntuu pahalta. Toivon etteivät he päädy lukemaan näitä, jotta eivät pahoita mieltään. En halua loukata heitä, enkä toivo heille mitään huonoa. Toivoisin että narsistit voisivat olla onnellisia. Toivon myös että he voisivat antaa minun tulla onnelliseksi, sillä tavalla joka minulle omasta mielestäni parhaiten sopii. Tuomitsematta, ivaamatta, ylenkatsomatta, neuvomatta ja halveksimatta ja etenkin: loukkaantumatta.

• -tytär-
        Hmm5 kirjoitti:

Minun narsistini ovat jo sen verran vanhoja että varmaan näillä etäisillä mutta olemassa olevilla suhteilla mennään loppu ikä. Ajattelen että nimenomaan hyväksyntää omana itsenään he oikeasti kaipaavat. Eikö sanota että sitä vaille narsisti on lapsena jäänyt, vaille rakkautta, huolenpitoa (en puhu nyt vanhemman velvollisuudesta pitää huolta jälkikasvustaan vaan kaikkea ei-pakollista) ja hyväksyntää omana itsenä?

Pidän omat rajani ja huolehdin että lapseni ja mieheni säästyvät ryöpytykseltä, hyväksikäytöltä ja manipuloinnilta mahdollisimman paljon.

Sen olen tehnyt varmaan jonkun näkökannan mukaan pahasti, että olen luopunut toivosta narsistieni suhteen ja etäännyttänyt hieman välejä heihin. Mutta oikeasti tärkeistä asioista, etenkin vaikeista tai selvittämistä vaativista, ei voi keskustella. Ollenkaan.

Olen pakottanut itseni näkemään heidät sellaisina kuin he ovat: loputtoman itsekkäinä, niin loputtoman että se on kaikessa täysin ylitsevuotavaa ja vaikuttaa aivan kaikkeen mitä he sanovat, ajattelevat ja tekevät. Näen etteivät he voi itselleen mitään. He vain ovat sellaisia.

Narsistit ovat läheisiäni ja sydämessäni rakastan heitä, joten kun heitä näkee, on todella ihanaa nähdä pitkästä aikaa, kunnes... Aina on se 'kunnes'. Lähes aina tulee sanomista jostain, ellen onnistu pitämään keskustelua "hyvää päivää, kaunis ilma" -tasolla. Tai pysy hiljaa ristiriidan tullen.

Olen huomannut että heidän mielipiteidensä mukailu hymähtelemällä hyväksyvästi heidän puhuessaan, liennyttää tilannetta. Voin mielessäni pitää omat mielipiteeni ja tehdä sitten asioissa niin kuin itse näen parhaaksi.

Ehkä pitävät minua sen seurauksena vähän yksinkertaisena tai uppiniskaisena, mutta ihan sama, kunhan rauha säilyy ja voin toteuttaa omaa elämääni kuten omasta mielestäni näen hyväksi.

Pahaa puhuminen heistä tuntuu pahalta. Toivon etteivät he päädy lukemaan näitä, jotta eivät pahoita mieltään. En halua loukata heitä, enkä toivo heille mitään huonoa. Toivoisin että narsistit voisivat olla onnellisia. Toivon myös että he voisivat antaa minun tulla onnelliseksi, sillä tavalla joka minulle omasta mielestäni parhaiten sopii. Tuomitsematta, ivaamatta, ylenkatsomatta, neuvomatta ja halveksimatta ja etenkin: loukkaantumatta.

Jännä juttu, että sinä pelkäät pahoittavasi heidän mielen. Ja toivot, että sinun narsistivanhempasi voisivat olla onnellisia. Tätähän me kaikki toivomme tietysti läheisillemme.
        Mutta miten on sinun oma onnesi ja pahanmielesi laita. Onko se sinusta oikeutettua heidän puoleltaan, että sinä elät koko elämäsi "varpaillaan"? Ja onko sinun tehtävä olla se "onnentuottaja" hinnalla millä hyväänsä?

• paha on syntyjään

Sen joka on narsistin uhriksi joutunut ei ole tarvinnut tehdä mitään pahaa ei narsistille eikä kenellekään mullekaan, narsisti teke sen pahan omista itsekkäistä lähtökohdistaan ja motiiveistaan lähtien riippumatta siitä onko kukaan tehnyt pahaa hänelle itselleen vai ei. Sitä pahantekemistä ei kukaan ole aiheuttanut, sen aiheuttaa narsisti ihan itse. Narsisti on itse oman elämänsä paskantelija ja ei muuksi muutu, teki toiset mitä tahansa tai jätti tekemättä.

• loppui onneksi

Narsisti petti, valehteli, kieroili selkäni takana. Sai itsetuntoni alas kun en ollut minkään arvoinen ihminen kuulemma kenellekkään. Koko elämäni meni sekaisin kun elin narsistin kanssa. Jouduin mielyttämään häntä ja varoa joka ikistä sanaani. Kaikista eniten valheet joita hän osasi niin totuudenmukaisesti kertoa satuttivat. Sieltä tuli rakkaudentunnustuksia ja seuraavana päivänä narsistilla olikin jo toinen rakas. Vei ystäväsuhteeni ja sukulaisetkin jäivät taka-alalle kun narisiti puhui heistä pahaa.

• bad habit

Siis narsisti on juuri tuollainen valehtelija ja kieroilija, mutta koska hän on niin hyvä siinä lajissaan, niin hovi ei asioita näe/usko ja osa toki menee mukana silkkaa omaa hupiansa. Paljastuukohan se ikinä, puhuuko itsensä pussiin ja ristiin ja rastiin, kun ei saa pidettyä lipevää valehtelijan turpavärkkiään kurissa?

• iuyiuyc

Kyllähän ne paljastuu helpostikin, mutta fiksuille vähän aikaisemmin kuin muille. Parhaiten he paljastuvat näköjään vasta, kun valehtelu tuleekin omakohtaiseksi.

Koska narsisti on heidän elämänsä valo ja väriläikkä, on kivempaa mennä valheisiin mukaan räävittelemään kuin olla totista oikeudenmukaista jesseä.

• pahuutta

Minulla katkeamassa välit tyttäreen, koska uskoo sokeasti vanhempieni minusta levittämiään väitteitä ja nyt yhtäkkiä olenkin minä tyttären silmissä se narsisti. Kysyy usein, että äiti onko sinussa mitään vikoja,,,,siis häh, minunko vioistani tässä onkin kyse? Kuulostaa liikaa manipulointipuheilta, mutta minkäs näille väitteille voit?

• kunnon kansalainen

Minulla sellaisia kokemuksia narsistiäidistä, että hän murrosiässä ollessani alkoi mustamaalata minua kaikille ihmisille.
        Kertoili selän takana valheita, ja tekaistuja syytöksiä ja sai aikaan sen, että myrkytti kaikki ihmissuhteeni pikkuhiljaa.
        Hän aloitti karmean vainon ja alistamisen. Olin syyllinen hänen avioeroonsa, ja jopa syntymästäni hän syytti minua, ja elämänsä pilaamisesta. Aina sai kuulema hävetä.
        Nollasi ihmisarvoni ja en ollut mitään, en tule onnistumaan elämässä, ja kukaan ei huoli minua, ja olen ruma ja hävettävä, uppiniskainen, ja tyhmä, enkä ollut tarpeeksi kaunis, että olisin mitään, tai minusta tulisi koskaan mitään.
        Jokin ihmeen uhka leijui aina kotona ilmassa, ja mistään ei saanut kiinni mitä se oli, ja mitä ne asiat olivat mistä aina syytettiin.
        Koulusta ei meinannut uskaltaa kotiin tulla ja piti pysyä poissa näkyviltä. Läksyt piti salassa tehdä. Jos näki kirjan takavarikoi sen ja käski töihin, haukkui laiskaksi. Uhkaili selkäsaunalla, läpsi, antoi luunappeja. Puhua ei saanut, silloin tuli remmistä. Remmistä tuli jos työn jälki ei miellyttänyt. Kaiken joutui kaksi kertaa tekemään, vaikka ei olisi ollut mitään syytä, vain, että oppiipahan tavoille.
        Jos veljeni tekivät jotain rangaistavaa, minä sain selkääni, evät he.
        Teetätti kaikki kotityöt minulla, ja koskaan et tehnyt tarpeeksi tai tarpeeksi hyvin.
        Herjasi julkisesti, vieraiden läsnäollessa, sukulaisille, tuntemattomille.
        Osteli kyllä lahjoja muiden lapsille ja omilleen ei koskaan mitään.
        Ei kuulema ansaittu. Ja jumala heittää mylynkiven teidän kaulaan ja upottaa tuliseen järveen, kun olette niin syntisiä.
        Aikuisena omat lapsenlapset eivät ollet mitään, mutta vieraiden lapsille esitti mummoa ja piti hyvänä, ja valehteli, että kun muka omat lapset ovat hylänneet.
        Ja itse kieltäytyi kaikesta kanssakäymisestä, ja ei halunnut olla missään tekemisissä.
        Haukkui ja vähätteli omia lapsenlapsiaan vaikka nämä olivat aivan pieniä vauvoja. Niistä ei tulisi mitään.
        Olin koko lapsuuteni aina ollut kiltti lapsi, ja enkä murrosiässäkään koskaan aiheuttanut mitään häiriöitä, Hoidin kouluni tunnollisesti, hankin rahat opintoihin ja elin muutenkin moitteettomasti. Ja pärjäsin koulussa, jopa ihan mukavasti. Äitini mitätöi kaikki nämä suoritukseni ja suorastaan halveksi koulunkäyntiäni, ja mitätöi sen kokonaan.
        Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
        Ja tiedän vielä pahempiakin tapauksia, että pidän omaani kesyimmästä päästä olevana siltä ajalta.

• -tytär-
        kunnon kansalainen kirjoitti:

Minulla sellaisia kokemuksia narsistiäidistä, että hän murrosiässä ollessani alkoi mustamaalata minua kaikille ihmisille.
        Kertoili selän takana valheita, ja tekaistuja syytöksiä ja sai aikaan sen, että myrkytti kaikki ihmissuhteeni pikkuhiljaa.
        Hän aloitti karmean vainon ja alistamisen. Olin syyllinen hänen avioeroonsa, ja jopa syntymästäni hän syytti minua, ja elämänsä pilaamisesta. Aina sai kuulema hävetä.
        Nollasi ihmisarvoni ja en ollut mitään, en tule onnistumaan elämässä, ja kukaan ei huoli minua, ja olen ruma ja hävettävä, uppiniskainen, ja tyhmä, enkä ollut tarpeeksi kaunis, että olisin mitään, tai minusta tulisi koskaan mitään.
        Jokin ihmeen uhka leijui aina kotona ilmassa, ja mistään ei saanut kiinni mitä se oli, ja mitä ne asiat olivat mistä aina syytettiin.
        Koulusta ei meinannut uskaltaa kotiin tulla ja piti pysyä poissa näkyviltä. Läksyt piti salassa tehdä. Jos näki kirjan takavarikoi sen ja käski töihin, haukkui laiskaksi. Uhkaili selkäsaunalla, läpsi, antoi luunappeja. Puhua ei saanut, silloin tuli remmistä. Remmistä tuli jos työn jälki ei miellyttänyt. Kaiken joutui kaksi kertaa tekemään, vaikka ei olisi ollut mitään syytä, vain, että oppiipahan tavoille.
        Jos veljeni tekivät jotain rangaistavaa, minä sain selkääni, evät he.
        Teetätti kaikki kotityöt minulla, ja koskaan et tehnyt tarpeeksi tai tarpeeksi hyvin.
        Herjasi julkisesti, vieraiden läsnäollessa, sukulaisille, tuntemattomille.
        Osteli kyllä lahjoja muiden lapsille ja omilleen ei koskaan mitään.
        Ei kuulema ansaittu. Ja jumala heittää mylynkiven teidän kaulaan ja upottaa tuliseen järveen, kun olette niin syntisiä.
        Aikuisena omat lapsenlapset eivät ollet mitään, mutta vieraiden lapsille esitti mummoa ja piti hyvänä, ja valehteli, että kun muka omat lapset ovat hylänneet.
        Ja itse kieltäytyi kaikesta kanssakäymisestä, ja ei halunnut olla missään tekemisissä.
        Haukkui ja vähätteli omia lapsenlapsiaan vaikka nämä olivat aivan pieniä vauvoja. Niistä ei tulisi mitään.
        Olin koko lapsuuteni aina ollut kiltti lapsi, ja enkä murrosiässäkään koskaan aiheuttanut mitään häiriöitä, Hoidin kouluni tunnollisesti, hankin rahat opintoihin ja elin muutenkin moitteettomasti. Ja pärjäsin koulussa, jopa ihan mukavasti. Äitini mitätöi kaikki nämä suoritukseni ja suorastaan halveksi koulunkäyntiäni, ja mitätöi sen kokonaan.
        Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
        Ja tiedän vielä pahempiakin tapauksia, että pidän omaani kesyimmästä päästä olevana siltä ajalta.

Piti tämä lukea ihan kahteen kertaan. Minulla oli myös kuvaamasi kaltainen lapsuus. Sillä poikkeuksella, että molemmat vanhemmat olivat luonnehäiriöisiä. Ja kun kaksoisveljeni kuoli tapaturmaisesti pienenä. Äitini oli sitä mieltä, että minun olisi ollut parempi kuolla, kuin veljeni.

Jos tästä lapsuudesta on löydettävä jotain hyvää, niin se on selviytyminen hengissä. Ja toinen opetus on se, että on oppinut kunnioittamaan ja arvostamaan omia lapsiaan sellaisena, kun he ovat. Ja tiedostamaan myös sen, miten lapsia EI tule kasvattaa/ohjata oikeaan .

Minun toinen vanhempi on nyt jo edesmennyt. Mutta toisen kanssa vielä jatketaan. Kylläkin nyt aikuisena olen jo oppinut sanomaan tärkeät kaksi kirjainta (ei). Ja vetämään omat rajani. Joiden yli ei kävellä, miten sattuu.

Kyllä mun vanhempani vielä käydessää luonani. Kaivelee kaikki kaappini pakastinta myöden. Ja lukee postini yms. Ei ole auttanut sanominen, että hän loukkaa minun yksityisyyden suojaa. Mutta harventamalla tapaamiset minimiin. On sentäs jonkin lainen rauha elämässä säilynyt.

Mutta "harvennoksista" huolimatta, kuulen aina ajoittain vieläkin, miten olen tehnyt, rikkonut, tai sanonut käsittämättömiä asioita, vaikka välimatkaa onkin yli 100 kilometriä. Ei ne koskaan muutu.Saati, että oppisivat edes pyytämään käytöstään anteeksi.
        Viimeksi vanhempani oli käydessään sitä mieltä, että minua ei ole tarpeeksi lapsena pieksetty, kun olen niin "huonotapainen". Mutta minä en jaksa häntä enää nöyristellä, kun olen jo itsekin mummi. Eli, pieksämisellä minua ei enää kuriin saada.

• ehdotus vaan

sinulle "pahuutta". tuo on kurja tilanne. miettisin silti välejä tyttäreesi ihan rauhassa ja rauhallisesti, ketään muuta syyttämättä. jos sinulla ja tyttärelläsi olisi hyvät ja sopusointuiset, luottamukselliset välit toisiinne, ei kukaan, ei edes vanhempasi, voisi tulla äidin ja tyttären väliin, ei millään valheilla. tosin narsisti osaa tämän häkellyttävän hyvin, mutta... olen sitä mieltä että tässä on nimenomaan se mutta. koska kyse on lapsen ja vanhemman suhteista.

ja oikeastaan, ihan sama missä syy tai mistä johtuu. Onko jotain mitä sinä voisit tehdä korjataksesi välinne?

Ihan sama kuuluuko sinun tehdä se. Ihan sama kenen pitäisi tehdä jotain. Ihan sama teetkö sinä yli oman osuutesi. Ihan sama joudutko kärsimään vääryyttä tai pyytämään anteeksi asioita joita et mielestäsi ole tehnyt, saadaksesi tyttäresi takaisin. minä voisin pyytää anteeksi myös sellaista jota en ole tehnyt, tai sellaista jonka olen vahingossa tehnyt, tai sellaista jota jonkun muun pitäisi mielestäni pyytää anteeksi, jos kyseessä olisi tyttäreni. Sillä olisihan kyseessä juuri oma tyttäreni, oma lapseni, yksi rakkaimmistä ihmisistä maailmassa!

tiedän miten julma narsisti on omaa etuaan tavoitellessaan ja toisia alentaessaan itseään ylentääkseen. tiedän miten kiero narsisti voi valheineen olla, miten satuttava, miten hän itse saa itsensäkin uskomaan omaan "totuuteensa". voimia.

mutta sinulla on etu puolellasi: koska et ole itsekäs kuten narsisti, voit tehdä uhrauksia saadaksesi tyttäresi takaisin. voit toimia lämpimästi tytärtäsi kohtaan jokaisessa tilanteessa missä se on mahdollista. odottamatta mitään takaisin itsellesi. tyttäresi näkee kyllä lopulta kuinka epäitsekäs olet. jos siis olet epäitsekäs. :)

• -tytär-
        ehdotus vaan kirjoitti:

sinulle "pahuutta". tuo on kurja tilanne. miettisin silti välejä tyttäreesi ihan rauhassa ja rauhallisesti, ketään muuta syyttämättä. jos sinulla ja tyttärelläsi olisi hyvät ja sopusointuiset, luottamukselliset välit toisiinne, ei kukaan, ei edes vanhempasi, voisi tulla äidin ja tyttären väliin, ei millään valheilla. tosin narsisti osaa tämän häkellyttävän hyvin, mutta... olen sitä mieltä että tässä on nimenomaan se mutta. koska kyse on lapsen ja vanhemman suhteista.

ja oikeastaan, ihan sama missä syy tai mistä johtuu. Onko jotain mitä sinä voisit tehdä korjataksesi välinne?

Ihan sama kuuluuko sinun tehdä se. Ihan sama kenen pitäisi tehdä jotain. Ihan sama teetkö sinä yli oman osuutesi. Ihan sama joudutko kärsimään vääryyttä tai pyytämään anteeksi asioita joita et mielestäsi ole tehnyt, saadaksesi tyttäresi takaisin. minä voisin pyytää anteeksi myös sellaista jota en ole tehnyt, tai sellaista jonka olen vahingossa tehnyt, tai sellaista jota jonkun muun pitäisi mielestäni pyytää anteeksi, jos kyseessä olisi tyttäreni. Sillä olisihan kyseessä juuri oma tyttäreni, oma lapseni, yksi rakkaimmistä ihmisistä maailmassa!

tiedän miten julma narsisti on omaa etuaan tavoitellessaan ja toisia alentaessaan itseään ylentääkseen. tiedän miten kiero narsisti voi valheineen olla, miten satuttava, miten hän itse saa itsensäkin uskomaan omaan "totuuteensa". voimia.

mutta sinulla on etu puolellasi: koska et ole itsekäs kuten narsisti, voit tehdä uhrauksia saadaksesi tyttäresi takaisin. voit toimia lämpimästi tytärtäsi kohtaan jokaisessa tilanteessa missä se on mahdollista. odottamatta mitään takaisin itsellesi. tyttäresi näkee kyllä lopulta kuinka epäitsekäs olet. jos siis olet epäitsekäs. :)

Tässähän ei tiedetä tyttären ikää. Mutta joskus lapset toimivat ajattelemattomasti sen takia, että ovat vielä nuoria ja kokemattomia suhdeasioissa. Ja narsisti todella osaa manipuloida lasta toimimaan haluamallaan tavalla. Ja lastahan voidaan esimerkiksi "lahjoa", tyydyttävän lopputuloksen aikaan saamiseksi.. Eli, lapsi toimii tiedostamattaan "mahdollistajana" välirikolle.

Minä myös suosittelen äidille, kahdenkeskisiä keskusteluja tyttären kanssa. Koska usein lapset ovat jo tietoisia asioista. Mutta häneltä puuttu tarvittava tieto, että miksi näin tapahtuu.

• pahuutta
        -tytär- kirjoitti:

Tässähän ei tiedetä tyttären ikää. Mutta joskus lapset toimivat ajattelemattomasti sen takia, että ovat vielä nuoria ja kokemattomia suhdeasioissa. Ja narsisti todella osaa manipuloida lasta toimimaan haluamallaan tavalla. Ja lastahan voidaan esimerkiksi "lahjoa", tyydyttävän lopputuloksen aikaan saamiseksi.. Eli, lapsi toimii tiedostamattaan "mahdollistajana" välirikolle.

Minä myös suosittelen äidille, kahdenkeskisiä keskusteluja tyttären kanssa. Koska usein lapset ovat jo tietoisia asioista. Mutta häneltä puuttu tarvittava tieto, että miksi näin tapahtuu.

Ikävintä onkin, ettei tyttärelle voi selittää sitä, miksi en ole vanhempiini väleissä ja onko oikeasti kenessä vika, etten saa kutsua sisareni perheen juhliin. Tytölle 21 v. on kerrottu, että minä olen syyllinen kaikkeen välirikkoon ja että he kovasti haluaisivat sopia. Tätä he eivät millään tavalla ole yrittäneet, mutta millä sen todistat?
        Jos haluan nöyrtyä lapseni edessä, on minun otettava koko taakka niskaani ja sitä en tule tekemään. Minusta ei narsisti tee syyllistä, vaikka sitten koko maailma olisi vastassa.
        Olen kirjoittamassa elämäkertaa, ja siinä sitten tulee kaikki ilmi. Tyttö tajuaa tai on tajuamatta kuka valehtelee kuka ei.
        Hän pitää narsistien uhrien tukiryhmää säälittävänä voivottelijoiden kerhona. Kukahan hänelle tämän näin esitti?

• -tytär-
        pahuutta kirjoitti:

Ikävintä onkin, ettei tyttärelle voi selittää sitä, miksi en ole vanhempiini väleissä ja onko oikeasti kenessä vika, etten saa kutsua sisareni perheen juhliin. Tytölle 21 v. on kerrottu, että minä olen syyllinen kaikkeen välirikkoon ja että he kovasti haluaisivat sopia. Tätä he eivät millään tavalla ole yrittäneet, mutta millä sen todistat?
        Jos haluan nöyrtyä lapseni edessä, on minun otettava koko taakka niskaani ja sitä en tule tekemään. Minusta ei narsisti tee syyllistä, vaikka sitten koko maailma olisi vastassa.
        Olen kirjoittamassa elämäkertaa, ja siinä sitten tulee kaikki ilmi. Tyttö tajuaa tai on tajuamatta kuka valehtelee kuka ei.
        Hän pitää narsistien uhrien tukiryhmää säälittävänä voivottelijoiden kerhona. Kukahan hänelle tämän näin esitti?

Tyttäresi on jo täysi-ikäinen. Miksi kummassa, et voi hänelle puhua asioista, niin kuin ne ovat? Siis, kertoa oman kantasi tapahtumiin. Sillä sen toisen puolen, hän on jo varmaan kuullutkin. Ketäänhän ei voi "tuomita" yksipuolisen todistelun perusteella.
        Rohkeutta kehiin. Meistä moni muukin on "lapsellisia" ja heillä (lapsilla)on oikeus kuulun perusteella tehdä sitten lopullinen päätös siitä. Mitä uskovat ja mitä eivät.

• numero plus toinen

Mun elämäni oli juuri sellaista kun pitikin, mut mielisairaat suvaitsemattomasti käyttäytyvät puppenaiset saivat pahan harhakohtauksen vai mikä lie hallusinaatio ja seurailevat netistä ihmisiä. ja niiltä on kestänyt jo vuosia edes kustantaa jälkikasvua harhojensa kohteille.

No narsistipuppe naiset eivät ole syntyjään ilkeitä vaan sekin on ihan ollut valinta miten käyttäytyä tuntemattomia kohtaan. Surullista, että sairaalla ihmisellä on noin paha viha samaa sukupuolta kohtaan ja sitten se et tekee ihan mitä tahansa, ettei toiset naiset saa mahdollisuutta perustaa omaa perhettä. Ja sitten samantein se pedofilia eli lapsiviha kun ei soisi toisille naisille omaa perhettä.

Miten ihmiset jotka vaatii et toiset auttais heitä saamaan lapsia saa mielisairaan nautintonsa siitä, et päivystää häiriköimässä ettei muut onnistuis perhettä perustaan. Hirvee nais viha ja narsisti nainen haluu, et se palkitaan itselle lapsilla siitä hyvästä et itsensä häiriköinnin jäljistä monelta naiselta jää perhe perustamatta.

Yäks katkeroituneet,pakkomielteiset, ikääntyneet,läsähtäneet pedofilitätit,kukaan ei laita niitä ees hoitoon tai vankilaan, kadehtia nyt samaa sukupuolta ihan häiriköinniksi asti. Ja korvauksien maksua saa odottaa tästä homppelitäti myönteisessä valtiossa, saatikka, et sairas ihminen ohjattaisiin hoitoon. Miten niitä päästetäänkin sellaisiin jobeihin, että saavat luvalla urkkia nettiinkirjoittaneiden tietoja.

Joo no kaikkihan me narsisteja oomma siinää ja minää, mut totaalimielisairaat o sitte erikseen noi nais vihaaja psykopaatit, ulkomailta pitäis politiikkojen tuoda tulevia veronmaksajia, kun on kuulemma pula, kun ite ei saa tehdä katkeroituneiden puppelinaisten häiriköidessä.

Nii et ylläpito huomio, missä viipyy teidän työntekijöiden,eiku puppelinaisten korvaus uhreille,kyl maar sentään adobtiolapsia näille uhreille tarjoatte,tekotapa sentään on ollut todella törkeä? Kannattaisko työhaastattelussa kuitenkin jättää ne suvaitsemattomasti käyttäytyvien naisten hakemukset huomioimatta,et olis niinko turvallista kirjoitella ihmisten tänne?

• Eräs pien nainen

:D Ihan pösilö kysymys minusta. Mutta suotakoon sellaiselle joka ei ole narsistin vaikutusvallan alaiseksi joutunut alistumaan. Onnittelut. ;)

Itse koen näin:

Narsisti itse ei tajua ajattelevansa kaikessa vain itseään, aina ensimmäiseksi ja viime kädessä vain ja ainostaan itseään, sillä loppujen lopuksi hän ei kykene aidosti, täysin epäitsekkäästi toimimaan toisten hyväksi tai toisten puolesta.

Jos hän toimii toisten hyväksi, hän laskee että se todennäköisesti myöhemmin hyödyttää häntä itseään jollakin tavalla, saa hänet näyttämään hyvältä tai muut ihmiset ajattelemaan kunnioittavia ja ihailevia ajatuksia hänestä.

Sillä muiden mielipiteet merkitsevät narsistille käytännössä kaikkea. Ilman muiden huomiota ja ihailua hän ei ole kunnolla olemassa, vaan kokee pahaa oloa ja epätoivoa. Ehkä myös pelkoa epätäydellisyydestä ja huonommuudesta, vaikkei sitä myönnä, ainakaan muille, ehkei itselleenkään.

Tuskaa seuraa väistämättä aina välillä elämässä, koska kaikki ei voi mennä niin kuin narsisti itse haluaa. Sillon hän purkaa tuskan muihin marttyyriutena, loukkaantumisena, halventamisena, ivana, ylenkatseena, syyttelynä, syyllistämisenä, ym. Jos joku puolestaan uskaltaa loukkaantua hänelle tai pahoittaa mielensä hänen takiaan, hän pitää sitä suunnilleen maanpetokseen rinnastettavana syntinä. Ja jälleen seuraa marttyyriutta, ivaa, syyllistämistä...

Narsisti kohdistaa itse tajuamatta kaiken häneen kohdistuvan epätäydellisyyden, viat ja syyt muihin. Yhtäkkiä niistä tulee muiden syitä, muiden vikoja, muiden tekemisiä, jopa muiden ajatuksia ja mielipiteitä. Hän laittaa ne itse toisten päähän, osaksi toisten elämää. Henkilö tietysti voi väittää sitten tarkoittavansa muuta tai kieltävänsä toimineensa narsistin väittämällä tavalla, mutta narsisti kokee silloin että henkilö valehtelee hänelle. Hän ei itse enää erota totuutta. Asiat ikään kuin vääntyvät omituisiksi ja tilanne karkaa käsistä.

Muiden tarpeet ja syytkin hän perustelee itselleen omia tarpeitaan ja tarkoitusperiään vastaaviksi, eikä itse huomaa sitä.

Hän pitää itseään ylivertaisena ja polkee siten huomaamattaan hänen kanssaan tekemisissä olevat maan rakoon.

Hän ei koskaan pyydä anteeksi. Hän ei tiedä että on jotain anteeksi pyydettävää, tai ei halua myöntää sitä itselleen. Hän ei myönnä että että olisi toiminut väärin tai huonosti, koska ei mielestään koskaan ole.

Hän ei myönnä että jokin huono voisi olla seurausta hänen tekemisistään tai valinnoistaan, tai jos on, hän perustelee tehneensä niin kuin teki, koska joku toinen (hyvin todennäköisesti sinä itse) olet aiheuttanut sen omilla toimillasi tai ihan vain olemalla olemassa. Tietysti syy on sinussa, ei hänessä.

Syy ei ole koskaan hänessä itsessään. Ja hän on ensimmäinen joka ryhtyy sitä vakuuttelemaan. Hän miettii aina syyllisiä, jotta voisi varmistaa itselleen olevansa edelleen täydellinen.

Hän ei ajattele eikä puhu asioista, jotka ovat hänestä hankalia, saavat hänet näyttämään epätäydelliseltä tai asettavat hänet huonoon valoon. Mieluummin hän vaikka vaikenee, kiertää totuuden, manipuloi tai valehtelee. Ja jos hän jää kiinni, hän jatkaa valehtelua, vaikka tietäisi itsekin valehtelevansa tai olevansa väärässä. Koska hän ei voi myöntää olevansa epätäydellinen tai väärässä. Hän saa itsensäkin uskomaan lopulta omia valheitaan. Niistä tulee hänelle tosia.

Sen seurauksena ihmiset näyttäytyvät monimutkaisina ja ennalta-arvaamattomina, pelottavinakin. Samoin maailma. Koko elämä itseasiassa.

Hän ei näe itseään itsekkäänä. Hän luulee tietävänsä kaikkien muidenkin puolesta mitä he ajattelevat mistäkin asiasta, mikä heille kullekin on hyväksi ja miten heidän tarvitsee kulloisessakin tilanteessa tehdä ja toimia.

Ei narsisti tahallaan ole tehnyt ainakaan minulle pahaa, noin yleensä ottaen. Loukkaantuneena - jota tapahtuu hyvin hyvin usein - saattaa moitteillaan kostaa jotain mutta muuten luulee toimivansa jatkuvasti hyväkseni. Kysymättä tietysti minulta mielipidettä omaa elämääni koskien. Läheinen ihminen jota rakastan enkä voi enkä halua katkaista ihmissuhdetta, mutta välejä olen viilentänyt tarkoituksella, oman hyvinvoinnin takia.

Monisyinen, hankala, surulliseksi tekevä ihmissuhde. Surulliseksi tulen empatiasta häntä kohtaan, siitä että rakastan, että kaikki on niin monimutkaista enkä voi tehdä sille mitään. Surulliseksi tulen siitä että hän loukkaa muita eikä tajua sitä itse. Ja siitä että tiedän ettei tilanteeseen voi koskaan tulla parannusta. Narsisti ei tiedä tai myönnä itselleen että mitään olisi vialla, ainakaan mitään hänessä itsessään tai hänestä johtuvaa tai sellaista johon hän voisi itse vaikuttaa tai joka johtuisi hänen itsensä tekemistä päätöksistä. Siksi narsistin kanssa ei voi keskustella koko asiasta.

Tämän on narsisti tehnyt minulle ja elämälleni.

• pösilö

Narsisti on ryypännyt perheenjäsenet rikki. Alistanut, käyttänyt henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Tuhonnut kaiken mitä tielleen on tullut.

• Jassu73

Tuttua kaikki. Minun tapauksessa narsku MYÖS uhkasi tappaa poikani, antoi selkäsaunan pojalleni , kuristi kun olin raskaana,
      heitti ulos aitaa vasten, huusi korvaani, vei rahani eron yhteydessä...

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1422
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      913
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      872
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      52
      811
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      758
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      667
    7. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      9
      646
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      330
      639
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      57
      629
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      594
    Aihe