Kummit

Siskoni on ns. helluntailainen. Yllätyin suuresti, että teillä on nykyisin kummit, kun vauvat siunataan. Ennen kuulin teikäläisiltä vastustusta kummeista. Koskahan teillä on oikein ristiäiset:)

111

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6778

      Ei se paha asia ole jos lapsella on läheisiä ihmisiä ympärillään, varsin jos uskovia jotka muistavat rukouksin ja ovat joskus apuna lapsenvahteinakin.

      • kumpparit.

        " Yllätyin suuresti, että teillä on nykyisin kummit, kun vauvat siunataan. "

        Niimpä yllätyin minäkin, jos tuo on totta ! Laita linkki mistä se käy ilmi.


    • Näin se on. Ovat todistajiakin, sillä jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen sanalla, kuten Raamattu sanoo. Meille Kaste on tällainen asia. Ymmärrämme kasteen merkityksen toisin. Teille näköjään on siunaus tällainen asia, ja asia ihmetytti minua.

      • Hei52i

        Jos vauva saa uskon kasteessa, miksei kukaan 3-vuotias todista uskostaan vahvasti? Nimittäin en ole nähnyt kenenkään 3-vuotiaan todistavan Jumalasta ilman, että hänelle olisi joku hänestä kertonut. Tästä voi päätellä, ettei vauvalle alunperinkään uskoa suotu, vaan sen saa, kun kuulee ja uskoo.


    • Eenokki 12

      Uudestikastajilla on pakottava tarve lisätä edes jotain opettamaansa näennäistotuuteen. Siunaus on otettu
      sentähden että saataisiin vakuutettua äsken uskoontulleet luterilaiset uudestikastettujen hyvien tekojen olevan parempia tekoja, koska "hengellä täytettyjen" kourissa virtaa ikuisen elämän sanat kuten he antavat asian ymmärtää.
      Siunauksillaan luulevat saavansa lapsensa pakanallisen perimän oppinsa muotoon. Ja ajattelevat että meidän lapsi se on siunauksillamme saatava pois lutherilaisesta uskosta joka on heille läsnä olevana vaaraksi.
      Heidän lapsensa jo vauvana joutuvat sen hengen alle joka ei ole Jumalasta.

      • en karehdi heidän os

        Eenokki on sitä mieltä että pappi ja kummit ovat itse jumala koska voivat pään valellulla pelastaa lapsen kuin lapsen, mutta johtavatkin lapset kasteella helvettiin, sillä moni ottaa tosiassaan kasteen armoon turvaamisen.

        Nämä lapset ovat myllykivinä eräänä päivänä kaikien päänvalelijoiden ja kummittelijoiden kaulassa.


      • en karehdi heidän os kirjoitti:

        Eenokki on sitä mieltä että pappi ja kummit ovat itse jumala koska voivat pään valellulla pelastaa lapsen kuin lapsen, mutta johtavatkin lapset kasteella helvettiin, sillä moni ottaa tosiassaan kasteen armoon turvaamisen.

        Nämä lapset ovat myllykivinä eräänä päivänä kaikien päänvalelijoiden ja kummittelijoiden kaulassa.

        Alennut pilkkaamaan Jumalan asetuksia. Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa. Jumala ei valehtele, sillä sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteen armoon on hyvä turvata uskon kautta, sillä kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3).

        "Jeesuksen kuolo ja kasteen kallis, siinä mä kurja oon taivaaseen valmis"


      • raamatusta puheenoll
        weha kirjoitti:

        Alennut pilkkaamaan Jumalan asetuksia. Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa. Jumala ei valehtele, sillä sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteen armoon on hyvä turvata uskon kautta, sillä kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3).

        "Jeesuksen kuolo ja kasteen kallis, siinä mä kurja oon taivaaseen valmis"

        Niin, ja äidit itkevät syntymään kuolleita kastamattomia lapsiaan, kun

        he

        kituvat

        helvetissä

        koska, teidän opin mukaan kaste rituaalina pelastaa.

        Siis ei olekaan kyse Jeesuksen pelastusuhrista vaan luterilaisesta kasterituaalista.

        Paremminkin so. nimenantovalelu, jolla ei ole Jumalan ennen ihmisen syntymää Kristuksen pelastusteon kanssa mitään tekemistä.

        Eli pistetään nyt vaaka kalibroinnilla kohdalleen.

        Miksi minä puhun kidutetuista, vauvakastamattomista.

        Siksi puhun, koska se kertoo äitini ajan Lestadiolaisuudesta, kun äidit itkivät kohentaessaan tulta hella- hiilloksilla tuvissa.
        Se on todellista ja uskoa, sekä Luterilaisuutta.

        Ja myös aikoinaan kun synnytykseen ei päästetty miehiä "lääkäreitä".
        Niin kirkko historian mukaan antoi hätäkasteoikeuden ja kenelle?=

        naiselle..

        Naiselle, joka avittaa synnytyksessä. Muutoin naisella ei ollut mitään asiaa kirkon toimituksiin.

        ts. on hyvä tarkastella tänäpäivänä opetuksen sisältämän kasvun JUURIIN, mistä se saa ravintonsa.

        Eli kirkon tarve on saada maksavat jäsenet ja siksi myös opeissa pistettiin Jumalan ja ihmisen väliin ...... toinen ihminen ....... välimieheksi. ts. vain PAPPI sai antaa synninpäästön. Vain papin kädestä, eli kirkosta sai ehtoollisen jne. oikein toimitettuna.

        Eli juuri tuollainen epäraamatullinen harha on luterilaisen kirkon sisällä ja Eenokit ja näkyy olevan wehat on sen apostoleja.

        Mutta, raamattuun pitäytyen, meillä on vain yksi välimies Jumalan ja meidän yksilöuskovan välissä ja hän on YLIPAPPI, Jeesus Kristus, voideltu.
        Ei ketään muuta, eikä näillä kirkkojen papeilla ole sananvaltaa tähän välimies asiaan.

        Ei ole puheoikeutta, eikä oikeutta esittää sen opin perusteella sitä, mikä on Jumalan oman seurakunnan perusta, ts. rakennuskivi, johon rakennetaan.

        Se ei ole luterilainen. eikä ihmisen aikaansaannos, että siinä olisi ihmisen nimi.

        Siksi hylkään epäraamatullisen lapsikasteen, ihmisen perinnäissääntötekona, joka tekee tyhjäksi Jumalan sanan.

        Ja nämä selittäjät, ovat täysiä tyhjiä pussihousuja oppeineen ja sanomisineen.
        Valtikka on taivaassa, ei teidän lapsikastevesien äärellä, ihmisopeissa.

        Jokohan tuli selväksi.?


      • Lue Jumalan Sanaa
        weha kirjoitti:

        Alennut pilkkaamaan Jumalan asetuksia. Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa. Jumala ei valehtele, sillä sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteen armoon on hyvä turvata uskon kautta, sillä kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3).

        "Jeesuksen kuolo ja kasteen kallis, siinä mä kurja oon taivaaseen valmis"

        Raamattu ei puhu mitään kasteen armosta.

        Eikä Raamattu puhu missään sellaistakaan, että kastevesi olisi verellä punattu, sillä pelkkö kaste ilman parannuksen tekoa ei pelasta ketään, vain Jeesuksessa Kristuksessa on pelastus.

        Apt 4:12
        12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.”

        Vauvan kastaminen on ihmisen teko ja Raamattu sanoo, ettei kukaan pelastu tekojen kautta.

        Ef. 2:8: – Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
        Ef. 2:9: – ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

        Raamattu opettaa ensiksi tekemään parannuksen ja sitten ottamaan kasteen.

        Apt 2:38-39
        38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon
        kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne
        anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Kaste ei siis ilman parannuksen tekoa pelasta ketään.

        Tämä seuraava Raamatun kohtaa kumoaa selvin sanoin sen, ettei armo tule kasteveden kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen ylösnoudemuksen kautta.

        1Pie 3:21
        21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin
        pelastaa, kasteena – JOKA EI OLE LIHAN SAASTAN POISTAMISTA, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta

        Kaste ei siis ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä.

        Luetaan vielä Room. 6 luvusta kokonaisuutta niin nähdään, mikä tarkoitus kasteella on.

        Kastetta edeltää Raamatussakin aina parannus, eli KUOLEMINEN POIS SYNNISTÄ! jae 2 ja sitten vasta tulee jae 3 joka puhuu kasteesta.

        2. Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
        3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

        Mistä synnistä vastasyntynyt kuolee kun ei ole edes syntiä vielä tehnyt ja mitä vanhan hautaamista on vastasyntyneellä?

        Kasteen armoa ei Raamattu siis tunne, eikä kasteen armo ole Jumalan asetuksia.

        Jumala Sana on puhdistava vesi, mutta kastevesi ei ole Jumalan Sana, sillä Jumalan Sana on evankeliumi, joka saa aikaan synnintunnon ja parannuksen tarpeen ja kun vanha on parannuksen teossa kuollut, kaste kuvaa vanhan hautaamista ja uuden ylösnousemista!

        Lue Raamattua sillä Raamatussa on totuus ja pelastussanoma, ei virsikirjassa.


      • SivustaSeuraan

        Oli muuten hyvä kirjoitus.
        Sana avautui ilman väittelyä. :)


      • Heippahei2
        weha kirjoitti:

        Alennut pilkkaamaan Jumalan asetuksia. Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa. Jumala ei valehtele, sillä sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteen armoon on hyvä turvata uskon kautta, sillä kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3).

        "Jeesuksen kuolo ja kasteen kallis, siinä mä kurja oon taivaaseen valmis"

        "Jos vauva saa uskon kasteessa, miksei 3-vuotias todista uskostaan vahvasti? Nimittäin en ole nähnyt kenenkään 3-vuotiaan kertovan Jumalasta ilman, että joku olisi Jumalasta hänelle kertonut. Tästä voi päätellä, ettei hänelle uskoa suotukaan, vaan sen saa, kun kuulee ja uskoo."


      • Heippahei2
        weha kirjoitti:

        Alennut pilkkaamaan Jumalan asetuksia. Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa. Jumala ei valehtele, sillä sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteen armoon on hyvä turvata uskon kautta, sillä kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3).

        "Jeesuksen kuolo ja kasteen kallis, siinä mä kurja oon taivaaseen valmis"

        "Jos vauva saa uskon kasteessa, miksei 3-vuotias todista uskostaan vahvasti? Nimittäin en ole nähnyt kenenkään 3-vuotiaan kertovan Jumalasta ilman, että joku olisi Jumalasta hänelle kertonut. Tästä voi päätellä, ettei hänelle uskoa suotukaan, vaan sen saa, kun kuulee ja uskoo."


      • Heippahei2
        weha kirjoitti:

        Alennut pilkkaamaan Jumalan asetuksia. Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa. Jumala ei valehtele, sillä sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteen armoon on hyvä turvata uskon kautta, sillä kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3).

        "Jeesuksen kuolo ja kasteen kallis, siinä mä kurja oon taivaaseen valmis"

        "Jos vauva saa uskon kasteessa, miksei 3-vuotias todista uskostaan vahvasti? Nimittäin en ole nähnyt kenenkään 3-vuotiaan kertovan Jumalasta ilman, että joku olisi Jumalasta hänelle kertonut. Tästä voi päätellä, ettei hänelle uskoa suotukaan, vaan sen saa, kun kuulee ja uskoo."


      • Hei52
        weha kirjoitti:

        Alennut pilkkaamaan Jumalan asetuksia. Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa. Jumala ei valehtele, sillä sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteen armoon on hyvä turvata uskon kautta, sillä kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3).

        "Jeesuksen kuolo ja kasteen kallis, siinä mä kurja oon taivaaseen valmis"

        "Jos vauva saa uskon kasteessa, miksei 3-vuotias todista uskostaan vahvasti? Nimittäin en ole nähnyt kenenkään 3-vuotiaan kertovan Jumalasta ilman, että joku olisi Jumalasta hänelle kertonut. Tästä voi päätellä, ettei hänelle uskoa suotukaan, vaan sen saa, kun kuulee ja uskoo."


      • Hei52
        weha kirjoitti:

        Alennut pilkkaamaan Jumalan asetuksia. Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa. Jumala ei valehtele, sillä sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteen armoon on hyvä turvata uskon kautta, sillä kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3).

        "Jeesuksen kuolo ja kasteen kallis, siinä mä kurja oon taivaaseen valmis"

        Jos vauva saa uskon kasteessa, miksei 3-vuotias todista uskostaan vahvasti? Nimittäin en ole nähnyt kenenkään 3-vuotiaan kertovan Jumalasta ilman, että joku olisi Jumalasta hänelle kertonut. Tästä voi päätellä, ettei hänelle uskoa suotukaan, vaan sen saa, kun kuulee ja uskoo.


    • En mä kyllä pystyisi ottamaan uutta kastetta, kun Raamattu puhuu yhdestä kasteesta hänen nimelleen ja puhuupa vielä pelastavasta kasteen liitosta, joka on Jumalan puolelta aina voimassa, vaikka ihmiset sen epäuskolla hylkäisi. Onneksi vauvamme juuri kastettiin Jumalan yhteyteen, ilman tekoja tai synergismiä.

      • tiitu.

        Puhuu yhdestä kasteesta mikä tarkoittaa että on yksi oikea kaste, eli se kun otetaan sen jälkeen kun on lähdetty Jeesusta seuraamaan.


      • Eenokki 12
        tiitu. kirjoitti:

        Puhuu yhdestä kasteesta mikä tarkoittaa että on yksi oikea kaste, eli se kun otetaan sen jälkeen kun on lähdetty Jeesusta seuraamaan.

        On eri asia seurata Jeesusta kuin seurata helluntailaisia.
        Uudestikastajien ulkoisetkin synnit jo osoittavat että seurataan jotain toista jeesusta.
        Mitä sitten oppiin ja opetukseen tulee, sitä emme voi muuta kuin kauhistella.


      • näin se on
        Eenokki 12 kirjoitti:

        On eri asia seurata Jeesusta kuin seurata helluntailaisia.
        Uudestikastajien ulkoisetkin synnit jo osoittavat että seurataan jotain toista jeesusta.
        Mitä sitten oppiin ja opetukseen tulee, sitä emme voi muuta kuin kauhistella.

        Sinun syntisi ja jalkovälijuttusi ovat täällä kaikkien nähtävissä ja siinä näkyy tulos siitä, mitä kaste saa aikaan ilman parannuksen tekoa.


      • Ap.t. 2:38-47

        weha, siksi et pysty, koska olet syntynyt ihmisoppiin ja luterilaisuuteen.

        Tuossa menneellä viikolla kastoin luterlilaisen työntekijän järvessä. Hän oli itse lukenut sanaa ja tahtoi kasteen. Ja mikään ei estänyt siinä, kun oli paljon vettä.
        Nyt hän on tunnustettuaan sijaisuhrinsa Jeesuksen omaksi Herrakseen, joka Jumalan pelastussuunnitelman mukaisesti on kärsinyt hänen puolestaan sen kuoleman, joka synnin tähden oli tämän osa, on vapautunut ja hän haluaa kävellä niissä Karitsan viitoittamissa askelissa tämä elämänsä loppuun asti.
        Hän on kastettu siihen opetuslapseuteen, joka läksi Apostolisena aikana lähetyskäskynä liikkeelle johon Ap..t. 2:38-47 viittaa..

        Ja niinkuin hän totesi, nyt hän voi omistaa ne kirjoitusten sanat omakseen, mitä raamatussa on. Näitä kastettuja on luterilaisessa kirkossa monia, monia.
        Mutta, kaste on niin suuri kompastuskivi luterilaisuudessa, että jos se tulisi heidän kohdalla esille, heidät erotettaisiin.
        Siis, näin näemme, että raamatulla siinä ei ole mitään tekemistä. Sillä epäraamatullinen lapsikaste erottaa uskovien kasteella käyneet hapatteesta.
        Mutta, se toivo, että nämä uskovat papit, olisi jakamassa elämänleipää, niin vielä heillä on tehtävää siinä kirkossa.
        Herra, armahtakoon heitä, vaikka joutuvat tekemisiin ihmisopeissa.

        "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan... ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

        uskovain hedelmä Apostolisena aikana.

        Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä, ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella, kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.”


      • Uskova2
        Eenokki 12 kirjoitti:

        On eri asia seurata Jeesusta kuin seurata helluntailaisia.
        Uudestikastajien ulkoisetkin synnit jo osoittavat että seurataan jotain toista jeesusta.
        Mitä sitten oppiin ja opetukseen tulee, sitä emme voi muuta kuin kauhistella.

        Lapsia on tietenkin aivan tarpeetonta kastaa, koska he kuuluvat muutenkin Jumalalle. "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        Hes. 16:20-21 "Sinä otit poikasi ja tyttäresi, JOTKA OLIT MINULLE SYNNYTTÄNYT, ja teurastit heidät niiden syödä. Eikö riittänyt sinulle haureutesi, kun vielä teurastit minun poikani ja annoit heidät poltettavaksi uhrina niille?" Jopa näiden pakanajumalia palvovien ihmisten lapset kuuluivat Jumalalle, eli olivat Jumalan lapsia. He eivät olleet vastuussa vanhempiensa synneistä, eikä heitä ollut kastettu eikä ympärileikattu yms. Pienillä lapsilla ei ole omia syntejä, sillä Jumalan viisaudesta lapsi syntyy ilman ymmärrystä, eikä siten Jumala pidä heitä vastuullisina.
        Jer 19:4 "...ja täyttäneet tämän paikan VIATTOMIEN verellä." Jumalan silmissä jopa epäjumalanpalvelijoiden lapset ovat viattomia! Jumala ei tietenkään tuomitse viatonta!
        Raamattu ei anna minkäänlaisia perusteita pikkulasten kastamiseen tai hätäkasteisiin! Kaikki lapsena kuolleet, abortoidut tai kohdussa kuolleet lapset ovat Jumalan lapsia. Jumala on antanut heille ainutkertaisen elämän, Hän on heidät luonut, vaikka elämä onkin jäänyt lyhyeksi. Kerran me tapaamme nämä pienokaisina kuolleet Taivaassa - ei enää lapsina, vaan täydellisinä!


    • kastettu

      Olen helluntailainen, en Helluntaikirkkolainen. Minäkin hämmästyin tuosta kummi-asiasta. Ei ne pelastusta hetkauta, ainakaan minulla.
      Koko kaste-asia ei ole ollut tällä tavoin esillä muualla kuin täällä. "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu."Minulle asia on yksinkertainen. Aikuinen ihminen uskoo Jeesukseen ja pelastuu Jeesuksen sovitustyön perusteella. Paljosta olen pelastunut ottamalla uskovien kasteen. Olen pelastunut katkeralta riitelyltä. Jotkut ovat jättäneen pelastuksensa puolitiehen . Päätellen katkeruudesta ja ravanheitosta , mitä jotkut kastamattomat harrastavat. Se näkyy olevan lloputonta.

      • Eenokki 12

        kastettu: Paljosta olen pelastunut ottamalla uskovien kasteen.......
        Sanot pelastuneen ravanheitolta, mutta itse sitä syöt ja se näkyy kirjoituksestasi.
        Mutta se keittiövesi tai heittiöiden vesikö pelkkänä vetenä on sinulle suurempi kuin Jeesus Nasaretilainen?
        Painamalla sinut veden alle se on väittämäsi mukaan antanut sinulle pelastuksen paljosta?
        Ei upotuskasteessasi näy Jeesusta ei Vapahtajana eikä syntien sovittajana.
        Teoista sinä olet tehnyt itsellesi voiman joka ei kestä tuomiolla.


      • Tosi on,

        se on valtavaa, miten uskovien upotuskasteella kastettu muuttuu ihmisenä. Sinne jäävät kasteen hautaan viina, tupakka, haureus ja muut synnit, kun ihminen muuttuu silmänräpäyksessä ja puhdistuu ja alkaa elää uutta elämää. Uskossa kastetut pääsevät saman tien eroon sitkeimmistäkin helmasynneistään.


      • Lähimmäinen
        Tosi on, kirjoitti:

        se on valtavaa, miten uskovien upotuskasteella kastettu muuttuu ihmisenä. Sinne jäävät kasteen hautaan viina, tupakka, haureus ja muut synnit, kun ihminen muuttuu silmänräpäyksessä ja puhdistuu ja alkaa elää uutta elämää. Uskossa kastetut pääsevät saman tien eroon sitkeimmistäkin helmasynneistään.

        Sama puhdistuminen voi tapahtua myös ilman kastetta. Itse AA:ssa pitkään käyneenä olen nähnyt näitä ihmeitä lukemattomia kertoja. Eikä läheskään aina ollut kyseessä mikään upotuskaste, vaikka uskoon saatettiinkin tulla. Moni sai elämänsä takaisin myös ilman uskoontuloa.

        On hienoa, että upotuskaste on joillekin niin voimallinen kokemus. Ei silti vähätellä niitä, jotka eivät upotuskastetta ota tai koe uudestisyntymistä.

        Jokainen, joka onnistuu pääsemään viinan, tupakan ja muiden päihteiden koukusta vapaaksi, on sisäisen rauhansa löytänyt ja ansainnut. Osa sitten vielä löytää rauhan Jumalassa, kukin omalla tavallaan.


      • Uskova2
        Tosi on, kirjoitti:

        se on valtavaa, miten uskovien upotuskasteella kastettu muuttuu ihmisenä. Sinne jäävät kasteen hautaan viina, tupakka, haureus ja muut synnit, kun ihminen muuttuu silmänräpäyksessä ja puhdistuu ja alkaa elää uutta elämää. Uskossa kastetut pääsevät saman tien eroon sitkeimmistäkin helmasynneistään.

        Tosi on -nimimerkille: Tuo oli kyllä aivan omaa "teologiaasi"! Raamattu ei ensinkään tue oppiasi. Apostolit kehottavat UT:n kirjeissä jatkuvasti seurakuntalaisia välttämään syntiä, luopumaan synnistä ja opettavat synnin turmelevan ihmistä ja murehduttavan Pyhää Henkeä. Synnistä luopuminen ja pyhittyminen sekä väärien opettajien ja heidän harhaoppiensa karttaminen ovat tärkeimpiä aiheita esim. Paavalin kirjeissä! Miksiköhän näin olisi, jos kaste poistaisi synnit ja synnilliset halut eli lihallisuuden ihmisestä? Vai luuletko, ettei näitä seurakuntalaisia ollut kastettu? Luepas Room 7:15-25, niin varmasti huomaat, että jopa suuri Apostoli Paavali teki syntiä - ihminen kun oli. Vai väitätkö, ettei Paavali ollut käynyt kasteella?


    • Eenokki 12

      Saaatanalla on työmiehiä jotka ovat sille välttämättömiä saadakseen luterilaiset hylkäämään ja pilkkaamaan lapsen kastetta. Uudestikastajat ovat joutuneet paholaisen asiamiehiksi, juoksupojiksi levittämään heidän sanomaansa jota Raamatulla ja varsinkin Jeesus nimellä koettavat saada Pyhän Evankeliumin sijaan.
      Kyseessä ei ole vain kaste vaan uudestikastajien oppi on joka kohden Jumalan vanhurskauden pilkkaamista. Missä he Jumalan nimeä käyttävätkin se kohdistuu vain vahvistamaan uudestikastettujen oppia ja järjen sokkojuoksua, eikä pilkasta ole puutetta kun sitä tutkii ja kirjoittaa selkeästi lutherilainen hengenmies.

    • 1.Piet.3:21 "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]"

      weha: Kaste pelastaa: Tämä on Raamatun sanaa!!! Kaste ei poista syntiä, vaan antaa synnit anteeksi, niin ettei syntiä enää lueta:(apt.22:16). Kaste on hyvänomantunnon liitto Jumalan luona. Kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.

      • Tulkoon mainituksi jälleen, että kaste ei ole uskovien kaste, vaan kaste on merkitykseltään uskoon tulevien kaste, joka kuuluu pienokaisillekin.


        apt.2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        weha: "Siis kasteen lupaus Pyhästä Hengestä ja syntien anteeksisaamisesta kuuluu lapsillekin, sanoo apostoli.


      • näin se on
        weha kirjoitti:

        Tulkoon mainituksi jälleen, että kaste ei ole uskovien kaste, vaan kaste on merkitykseltään uskoon tulevien kaste, joka kuuluu pienokaisillekin.


        apt.2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        weha: "Siis kasteen lupaus Pyhästä Hengestä ja syntien anteeksisaamisesta kuuluu lapsillekin, sanoo apostoli.

        KETKÄ IKINÄ TEIDÄN HERRANNE KUTSUU!


        Ilman Jumalan kutsumista ei siis kukaan voi tulla Hänen tykönsä.

        Eli ei auta mitään vaikka vanhemmat kuinka pappien ja kummien kanssa kastaisivat lapsia, sillä Apt. sanoo selvästi, ettö niille kuuluu kaste, jotka Jumala on ensiksi kutsunut parannukseen.

        Ensiksi sanotaan; TEHKÄÄ PARANNUS
        Sitten sanotaan OTTAKOON KUKIN teistä kasteen
        Ja vielä lopuksi selitetään; KETKÄ MEIDÄN JUMALAMME KUTSUU

        Mikään näistä Apostolientekojen kehoituksista ei toteudu luterilaisessa lapsikasteessa.

        Lupaus on siis annettu niille, ketkä ikinä Jumala kutsuu ja jotka ottavat kutsun vastaan.

        "Jokainen, jonka Isä antaa minulle, tulee minun luokseni - - Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä." (Jh. 6:37, 44; Jh. 15:16, 19; 1. Tim. 1:12-16.)

        Selvää on Raamatun opetus kasteesta kuin heinäteko osaavissa käsissä.

        Siksi luterilaiset papitkin käy salaa Israelissa kasteella.


      • Ap.t. 8: ? 37 ?
        weha kirjoitti:

        Tulkoon mainituksi jälleen, että kaste ei ole uskovien kaste, vaan kaste on merkitykseltään uskoon tulevien kaste, joka kuuluu pienokaisillekin.


        apt.2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        weha: "Siis kasteen lupaus Pyhästä Hengestä ja syntien anteeksisaamisesta kuuluu lapsillekin, sanoo apostoli.

        Lapset raamatullisesti kehotetaan olemaan kuuliaisia vanhemmilleen. Vanhemmat sitten opettavat lapsille taivaan tien ja he ovat taivaskelopoisia luomisen perusteella ja vastuullisuuden näköaloista käsin.

        Jumalalla on rakkauden lapsia ja seurakunta rakentuukin näin ollen, vapauden lain perusteella "tulkaa ja seuratkaa minua" ja sitten tuo sinun lainaamasi raamatunpaikka.

        Ja vielä, Apostolisen ajan kaste, tapahtui upottamalla, ei pirskottamalla.

        Siksi vedän tässä hieman väliverhoa auki, kuinka aikoinaan manipuloitiin ihmisten uskoa kasteeseen.

        Taitelija oli piirtänyt Jeesuksen kasteen, kun hän oli mennyt Johanneksen kastettavaksi.
        Kuvassa jeesus oli kumartuneena ja Johannes sitten seistessä nilkkavesissä otti kannun ja valeli vettä Jeesuksen päähän.

        Eli propakantaa. Tehdään kuva harhasta. Taiteilijat luo kuvan joka on harha.

        ja katsoja uskoo, eli viesti lähtee etenemään harhasta.

        Ei se niin mene ja sopii kysyä, että miksi meidän Luterilaisten käänösraamatusta on otettu pois jae, joka viittaa juuri kasteen ja uskovien kasteen sisältöön, eli henkilökohtaiseen uskoon ja sen tunnustamiseen.

        Apt 8:34 Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
        Apt 8:35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
        Apt 8:36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
        Apt 8:38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
        Apt 8:39 Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.

        kirkkoraamattu kertoo 1600 luvulta.

        37. Philippus sanoi: jos sinä caikest sydämest uscot/ nijn tapahtucon. Hän wastais/ ja sanoi: minä uscon Jesuxen Christuxen Jumalan Pojaxi.

        Siis suun tunnustus PITI olla..... ""minä uskon Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi ja mitä sitten?

        Niin hän seisautti vaunun ja astuivat veteen Philippus ja kamaripalvelija ja hän casti hänen. sanoo tämä vanha käännös.

        Myös on huomioitava, että on astuttava veteen, sitä on kaste.


    • Uudestikastaja kirjoitaa Raamatusta: Apt 4:12
      12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.”

      Kasteessa on Juuri Jeesuksen nimi, jonka hän vasta ylösnousemuksensa jälkeen sääti:
      Matt.28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      Jeesus hankki pelastuksen, meille syntisille ihmisille ristillä, ja se täytyy tarjota meille ihmisille jotakin kanavaa pitkin. Kaste on tällainen kanava, jossa Jumala antaa pelastuksen, toki uskon kautta:

      3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
      ...5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"

      Samoin lupaa aivan apostolinen uskon tunnustus: "Uskomme yhden apostolisen kirkon, uskomme ruumiin ylösnousemuksen ja yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi. Tätä ei varmaan helluntailainen tai edes lestadiolainen tunnusta" :

      apt.22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

    • Mikään näistä Apostolientekojen kehoituksista ei toteudu luterilaisessa lapsikasteessa.

      Lupaus on siis annettu niille, ketkä ikinä Jumala kutsuu ja jotka ottavat kutsun vastaan.

      "Jokainen, jonka Isä antaa minulle, tulee minun luokseni - - Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä."

      weha: Ns. lasten evankeliumeissa, Jeesus kutsui luokseen vanhempien tuomia vauvoja ja otti heidät syliinsä ja antoi heille omakseen Jumalan valtakunnan. Tätä Jeesuksen luokse meneminen tarkoittaa. Koska Jeesus ei enää elä maanpäällä lihassa, kuten silloin, viemme lapset kasteessa Vapahtajan luokse(Gal.3:27). Kasteessa Jeesus ottaa lapsen syliinsä ja antaa hänelle omakseen Jumalan valtakunnan. Tämä ei tapahdu ihmisen omalla ratkaisulla tai synergismillä, siis lain ja evankeliumin sekoittamisella, kuten uudesti kastajat opettaa, vaan yksin armosta, uskon kautta, niin kuin Raamattu opettaa

      • Perisynti on asia, jota ei uudesti kastajat myöskään näe, eikä usko.

        Perisynti on vain uskottava pyhän Raamatun ilmoituksen perusteella:
        Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-


        Room.3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"

        "olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

        Ps.51:7."Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun."


        Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]


      • NÄIN

        Miksihän weha muutti tätä Raamatun sanomaa?

        'weha: Ns. lasten evankeliumeissa, Jeesus kutsui luokseen vanhempien tuomia vauvoja ja otti heidät syliinsä ja antoi heille omakseen Jumalan valtakunnan.'

        Raamattuhan ei sano tuolla tavoin vaan näin:
        Matt. 10:16. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.

        Hän sanoi että sen kaltaisten on Jumalan valtakunta, joka todistaa just sitä, ettei lapsi tarvitse kastetta, koska sen kaltaisten on Jumalan valtakunta ilman kastettakin.
        Sillä Jeesus vain siunasi heidät EI KASTANUT!


      • kannattaa miettiä
        weha kirjoitti:

        Perisynti on asia, jota ei uudesti kastajat myöskään näe, eikä usko.

        Perisynti on vain uskottava pyhän Raamatun ilmoituksen perusteella:
        Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-


        Room.3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"

        "olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

        Ps.51:7."Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun."


        Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

        Taas irrotellaan raamatunjakeita, eli harhautetaan ihmisoppiin.

        Mitä on synti? Synti ON Jumalan lain rikkomista. Eli tieten tekee.

        Se on valinta. Kun tietää oikean ja väärän ja valitsee väärän tekee synnin ja voi tehdä myös kadottavan synnin, eli Pyhän Hengen pilkan.

        Lapsi opetetaan tielleen, ettei siinä eksyisi vanhana.
        Lapselle opetetaan kuuliaisuus vanhempiaan kohtaan ja vanhemmat rakkaudessa Jumalaansa, opettavat lapselle oikean tien.

        Hänet kadottaa se valinta, jos se johtaa väärään.

        Raamattuhan puhuu tuomiosta jne. Eli punainen lanka on aina siinä, ollaanko kuuliaisia, tai ei ja sijaisuhrin kohta on se, että nähdään missä me pelastutaan.
        So. Golgatan täytetty työ.
        Siihen rakentuu Jumalan pelastussuunnitelma Kristuksessa ja kuka haluaa olla sisällä siinä, on sitä, kuin nyt palataan Eedeniin, on hyvän ja pahantiedon puu ja valinta. Tämä "vanha-aadam" valitsi. Seuraammeko häntä.

        Tai kun Uusi Aadam, Kristus valitsi kuuliaisuuden, siinä mekin valitsemme sen, että seuraammeko häntä.


        Lapsi oppii ja on taivaskelpoinen sen mukaan kun on kykenevä. Eli Jumala ei vaadi enempää, mihin ymmärrys riittää. ... Mutta, sinä ja minä, joka emme ole enää niinkuin lapsi, valitsemme kenen "Aadamin" jälkiä kävelemme. Kenen askeleita seuraamme.

        Julistaudummeko tässä vanhassa se, että itse julistaudumme jumalaksi [jumaliksi], nostamme istuimemme Korkeimman rinnalle ja sanomme mitä on tapahtunut. Pidämme inhimillisestä valtikasta kiinni.

        Se kadottaa, se on sitä wanhaa- aadamilaisuutta.

        Uusi- joka on sijaan tullut, so. uudestisynnyttänyt elävään toivoon, - vie uskon kuuliaisuuden kautta kasteelle ja vie sisälle siihen kansaan joka Hänen töissään kulkee, eli Jumalalla on kansansa, Kristuksessa, Uudessa Aadamissa.

        Se ei meissä ole vain nimi, jossa jonkun kirkkokunnan ovenkamanoissa lukee, tai jonkun lutterin kaapuun, vanhaan raasuun kääritään. …….. Ei.

        Vaan Jumalan työ on Kristuksessa tapahtuva, Ylipapin, Jeesuksen Pyhässä Hengessä tehtävä seurakunta. Heidän sydämissään on Jumalan tahto, eli laki, jonka päämäärä on rakkaus ja sydämessä on kuuliaisuus Jumalan tahdolle.
        Se erottautuu tästä ajasta maailmasta ja vanhasta ’aadamilaisudesta’.
        Myös muotomenoisista jumalanpalveluista, jotka rakentuvat vanhaan.

        Pyhä Henki, joka kirkastaa Jeesusta, kirkastaa juuri Uuden Aadamin jälkeläisiksi syntyneistä, jotka tulevat kuin morsion olemaan kerran siinä Hääjuhlassa.
        Sinne ei pääse mitään epäpyhää, ei vääryyden opettajaa.
        Vaan Kristuksessa hänen sanoillaan opetetaan myös, että Jumalan tahto on täydellinen ajan loppuun asti, mitä elämme. Se on Uuden Aadamin kansan oppi.

        Siinä on sitä ymmärtäväisyyttä, joka etsii Jumalaa. Sen äärellä elää opetuslasten joukko, jotka viettävät Kristuksen kuoleman muistojuhlaa, eli se uhrikaritsa, joka antoi henkensä, kuoli ja ylösnousi, että meillä on toivo.
        Toivo, joka toteutuu Hänen tulemuksessaan. …. Iankaikkisen elämän armolahja, so. lahja.

        Perisynti- ja lapsikaste, se hapate on hyvä perata pois. Ne eivät ole raamatullista oppia. Kannattaa sydämen oven pihtipielet olla verisiveltyjä ja uskossa siihen, käydä kasteella, että olisi Uuden Aadamin, karitsan askelissa tässä ajassa.


      • aamen
        kannattaa miettiä kirjoitti:

        Taas irrotellaan raamatunjakeita, eli harhautetaan ihmisoppiin.

        Mitä on synti? Synti ON Jumalan lain rikkomista. Eli tieten tekee.

        Se on valinta. Kun tietää oikean ja väärän ja valitsee väärän tekee synnin ja voi tehdä myös kadottavan synnin, eli Pyhän Hengen pilkan.

        Lapsi opetetaan tielleen, ettei siinä eksyisi vanhana.
        Lapselle opetetaan kuuliaisuus vanhempiaan kohtaan ja vanhemmat rakkaudessa Jumalaansa, opettavat lapselle oikean tien.

        Hänet kadottaa se valinta, jos se johtaa väärään.

        Raamattuhan puhuu tuomiosta jne. Eli punainen lanka on aina siinä, ollaanko kuuliaisia, tai ei ja sijaisuhrin kohta on se, että nähdään missä me pelastutaan.
        So. Golgatan täytetty työ.
        Siihen rakentuu Jumalan pelastussuunnitelma Kristuksessa ja kuka haluaa olla sisällä siinä, on sitä, kuin nyt palataan Eedeniin, on hyvän ja pahantiedon puu ja valinta. Tämä "vanha-aadam" valitsi. Seuraammeko häntä.

        Tai kun Uusi Aadam, Kristus valitsi kuuliaisuuden, siinä mekin valitsemme sen, että seuraammeko häntä.


        Lapsi oppii ja on taivaskelpoinen sen mukaan kun on kykenevä. Eli Jumala ei vaadi enempää, mihin ymmärrys riittää. ... Mutta, sinä ja minä, joka emme ole enää niinkuin lapsi, valitsemme kenen "Aadamin" jälkiä kävelemme. Kenen askeleita seuraamme.

        Julistaudummeko tässä vanhassa se, että itse julistaudumme jumalaksi [jumaliksi], nostamme istuimemme Korkeimman rinnalle ja sanomme mitä on tapahtunut. Pidämme inhimillisestä valtikasta kiinni.

        Se kadottaa, se on sitä wanhaa- aadamilaisuutta.

        Uusi- joka on sijaan tullut, so. uudestisynnyttänyt elävään toivoon, - vie uskon kuuliaisuuden kautta kasteelle ja vie sisälle siihen kansaan joka Hänen töissään kulkee, eli Jumalalla on kansansa, Kristuksessa, Uudessa Aadamissa.

        Se ei meissä ole vain nimi, jossa jonkun kirkkokunnan ovenkamanoissa lukee, tai jonkun lutterin kaapuun, vanhaan raasuun kääritään. …….. Ei.

        Vaan Jumalan työ on Kristuksessa tapahtuva, Ylipapin, Jeesuksen Pyhässä Hengessä tehtävä seurakunta. Heidän sydämissään on Jumalan tahto, eli laki, jonka päämäärä on rakkaus ja sydämessä on kuuliaisuus Jumalan tahdolle.
        Se erottautuu tästä ajasta maailmasta ja vanhasta ’aadamilaisudesta’.
        Myös muotomenoisista jumalanpalveluista, jotka rakentuvat vanhaan.

        Pyhä Henki, joka kirkastaa Jeesusta, kirkastaa juuri Uuden Aadamin jälkeläisiksi syntyneistä, jotka tulevat kuin morsion olemaan kerran siinä Hääjuhlassa.
        Sinne ei pääse mitään epäpyhää, ei vääryyden opettajaa.
        Vaan Kristuksessa hänen sanoillaan opetetaan myös, että Jumalan tahto on täydellinen ajan loppuun asti, mitä elämme. Se on Uuden Aadamin kansan oppi.

        Siinä on sitä ymmärtäväisyyttä, joka etsii Jumalaa. Sen äärellä elää opetuslasten joukko, jotka viettävät Kristuksen kuoleman muistojuhlaa, eli se uhrikaritsa, joka antoi henkensä, kuoli ja ylösnousi, että meillä on toivo.
        Toivo, joka toteutuu Hänen tulemuksessaan. …. Iankaikkisen elämän armolahja, so. lahja.

        Perisynti- ja lapsikaste, se hapate on hyvä perata pois. Ne eivät ole raamatullista oppia. Kannattaa sydämen oven pihtipielet olla verisiveltyjä ja uskossa siihen, käydä kasteella, että olisi Uuden Aadamin, karitsan askelissa tässä ajassa.

        Aamen!

        Kiitos Herralle terveestä opista!

        Älköön kukaan eksyttäkö ihmisiä kadotukseen lapsikasteen armo-opin kanssa.


    • Uk. kirjoittaa: "Eenokki on sitä mieltä että pappi ja kummit ovat itse jumala koska voivat pään valellulla pelastaa lapsen kuin lapsen"

      Äläpäs höpäjä, kasteen saa aikaan Jumalan käsky, sana ja asetus, ei ihmisen suu tai käsi. Sitä Eenokki tarkoittaa.

      • teatteria!

        Vieläkö luterilaisessa vauvakasteessa kummit lupaavat luopua perkeleestä vauvan puolesta?

        "Sen jälkeen lapsi viedään kastealtaan ääreen ja pappi lausuu: Ps. 121:8
        "Herra varjelkoon sinun tulosi ja lähtösi nyt ja iankaikkisesti."

        Sen jälkeen pappi antaa lapsen kummiensa suulla sanoutua irti Perkeleestä näin:
        "(Nimi), luovutko Perkeleestä?"
        "Luovun."

        "Luovutko kaikista hänen teoistaan?"
        "Luovun."

        "Luovutko kaikesta hänen petoksestaan?"
        "Luovun."

        Sen jälkeen pappi kysyy:
        "Uskotko Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan?"
        "Uskon."

        "Uskotko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka syntyi ja kärsi kuoleman?"
        "Uskon."

        "Uskotko Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteisön, syntien anteeksiantamuksen, lihan ylösnousemuksen ja iankaikkisen, kuolemanjälkeisen elämän?'"
        "Uskon."

        "Tahdotko, että sinut kastetaan?"
        "Tahdon."


      • teatteria! kirjoitti:

        Vieläkö luterilaisessa vauvakasteessa kummit lupaavat luopua perkeleestä vauvan puolesta?

        "Sen jälkeen lapsi viedään kastealtaan ääreen ja pappi lausuu: Ps. 121:8
        "Herra varjelkoon sinun tulosi ja lähtösi nyt ja iankaikkisesti."

        Sen jälkeen pappi antaa lapsen kummiensa suulla sanoutua irti Perkeleestä näin:
        "(Nimi), luovutko Perkeleestä?"
        "Luovun."

        "Luovutko kaikista hänen teoistaan?"
        "Luovun."

        "Luovutko kaikesta hänen petoksestaan?"
        "Luovun."

        Sen jälkeen pappi kysyy:
        "Uskotko Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan?"
        "Uskon."

        "Uskotko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka syntyi ja kärsi kuoleman?"
        "Uskon."

        "Uskotko Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteisön, syntien anteeksiantamuksen, lihan ylösnousemuksen ja iankaikkisen, kuolemanjälkeisen elämän?'"
        "Uskon."

        "Tahdotko, että sinut kastetaan?"
        "Tahdon."

        Tottakai meillä on tuo kastekaava, kun vaimo ja vauvamme kastettiin. Se on aina aikuisenkin kohdalla yksin Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä tapahtuu ja etsii armoa. Viidesläinen tekee uskon ratkaisun ja helluntailainen antaa elämänsä Jeesukselle. Jeesus on tehnyt puolestani ratkaisun ristillä ja se riittää. En minäkään ole sitä omaa ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään sillä ratkaisun teko on perkeleestä. Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa. Kuinka hengellisesti kuollut ihminen, voisi tehdä hengellisen ratkaisun?:
        "Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä."

        weha: "Kuinka on uudesti kastaja, kun ei liha mitään auta?"


      • weha kirjoitti:

        Tottakai meillä on tuo kastekaava, kun vaimo ja vauvamme kastettiin. Se on aina aikuisenkin kohdalla yksin Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä tapahtuu ja etsii armoa. Viidesläinen tekee uskon ratkaisun ja helluntailainen antaa elämänsä Jeesukselle. Jeesus on tehnyt puolestani ratkaisun ristillä ja se riittää. En minäkään ole sitä omaa ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään sillä ratkaisun teko on perkeleestä. Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa. Kuinka hengellisesti kuollut ihminen, voisi tehdä hengellisen ratkaisun?:
        "Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä."

        weha: "Kuinka on uudesti kastaja, kun ei liha mitään auta?"

        Kasteen merkitys on Raamatussa selvä. Joh.3:

        3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
        4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

        weha: Näin kaste kohtaa opettaa Raamattu, alkukirkko, varhaiset kirkkoisät, kirkon perimätieto, Uskonpuhdistus, Luther, Luterilaisen kirkon tunnustuskirjat. Onko mielen ja tahdon uudistus uudestisyntyminen? Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä.


      • ???
        weha kirjoitti:

        Kasteen merkitys on Raamatussa selvä. Joh.3:

        3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
        4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

        weha: Näin kaste kohtaa opettaa Raamattu, alkukirkko, varhaiset kirkkoisät, kirkon perimätieto, Uskonpuhdistus, Luther, Luterilaisen kirkon tunnustuskirjat. Onko mielen ja tahdon uudistus uudestisyntyminen? Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä.

        Mitä oletat tuon vedestä syntymisen tarkoittavan tuossa 5. jakeessa.


      • ???
        ??? kirjoitti:

        Mitä oletat tuon vedestä syntymisen tarkoittavan tuossa 5. jakeessa.

        Siis oletako sen tarkoittavan vesikastetta?


      • ompa outoa
        weha kirjoitti:

        Tottakai meillä on tuo kastekaava, kun vaimo ja vauvamme kastettiin. Se on aina aikuisenkin kohdalla yksin Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä tapahtuu ja etsii armoa. Viidesläinen tekee uskon ratkaisun ja helluntailainen antaa elämänsä Jeesukselle. Jeesus on tehnyt puolestani ratkaisun ristillä ja se riittää. En minäkään ole sitä omaa ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään sillä ratkaisun teko on perkeleestä. Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa. Kuinka hengellisesti kuollut ihminen, voisi tehdä hengellisen ratkaisun?:
        "Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä."

        weha: "Kuinka on uudesti kastaja, kun ei liha mitään auta?"

        Weha kirjoittaa:
        "Jeesus on tehnyt puolestani ratkaisun ristillä ja se riittää. En minäkään ole sitä omaa ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä ratkaisua koskaan tekemään."

        Onhan se myös ratkaisuntekoa, kun ei halua noudattaa Raamatun neuvoa:
        "Anna kastaa itsesi"!

        Miksi Jeesuksen tekemä "ratkaisu" ei riitä kaikille maailman asukkaille eikä edes
        luterilaisille?
        Heidäthän pitää kastaa, ennenkuin kaste vaikuttaa.


      • häh
        weha kirjoitti:

        Tottakai meillä on tuo kastekaava, kun vaimo ja vauvamme kastettiin. Se on aina aikuisenkin kohdalla yksin Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä tapahtuu ja etsii armoa. Viidesläinen tekee uskon ratkaisun ja helluntailainen antaa elämänsä Jeesukselle. Jeesus on tehnyt puolestani ratkaisun ristillä ja se riittää. En minäkään ole sitä omaa ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään sillä ratkaisun teko on perkeleestä. Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa. Kuinka hengellisesti kuollut ihminen, voisi tehdä hengellisen ratkaisun?:
        "Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä."

        weha: "Kuinka on uudesti kastaja, kun ei liha mitään auta?"

        'En minäkään ole sitä omaa ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään sillä ratkaisun teko on perkeleestä.'

        Onko tämäkin Raamatun opetus perkeleestä:
        'Joosua: 24:15 Mutta jos pidätte pahana palvella Herraa, niin VALITKAA TÄNÄ PÄIVÄNÄ, KETÄ TAHDOTTE PALVELLA, niitäkö jumalia, joita teidän isänne palvelivat tuolla puolella virran, vai amorilaisten jumalia, niiden, joiden maassa te asutte. Mutta minä ja minun perheeni palvelemme Herraa."


    • voi näitä wehoja

      Olet joko yksinkertainen pöllö tai sitten jokin muu umpisokea jolla ei edes ajallinen älli riitä oikein käsittämään yksinkertaisiakaan asioita.

      olet mailman ensimmäinen nukkuessasi uskoontullut ihmisyksilö !

      etkö ole koskaan lukenut kuinka esm Pietarin saarnan vaikutuksesta tuhansia tuli herätykseen ja kääntymykseen, ja sinä se jaksat tahkota tuota typerää litanbiaa, ettei ihminen kykene tekemään ratkaisua Jumalan puoleen omissa asioissaan ja tarpeissaan hah mitä hulluutta.

      Kuka sinun puolestasi teki ratkaisun hakea se akkasi sieltä mistä se on jo kuultu haetun?

      Kerro kuka se oli.

      kerro samalla, kuka kantoi Nooan porukan arkkiin, eihän heillä ollut tietenkään omia kykyjä sellaisen ratkaisun tekemiseen eihän !?

    • Kiitos kysymyksistä. Ihmisillä on kyllä maallisissa asioissa vapaata tahtoa, mutta hengelliseen ratkaisuun ei ikipäivänä, hengellisesti kuollut ihminen kykene. Sinullahan olisi tuo ansio, mitä toisella ei ole. Se on kuule Pyhän hengen teko, kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa. "Se on Jumalan teko, että uskon häneen, jonka Jumala on lähettänyt."

      1. Oi Jeesus, kuinka riemuitsen, / sinulta puvun sain. / Näin kelpaan kerran taivaaseen, / kun sinne matkustan.
      2. En saata kyllin katsella / ja siitä riemuita. / Se aina vain on silmissäin / ja yhtä uutena.
      3. Ei siitä löydy virhettä, / ei tahraa pientäkään, / vaan tahrani ja virheeni / se peittää yksinään.
      4. Se vanhurskaus on Jeesuksen, / sen kasteen kautta sain. / Se riittää, muuta tarvitse / en taivasmatkallain.
      5. Jos pukua en sellaista / ois saanut lahjana, / niin kuinka silloin kestäisin / Jumalan katsetta.
      6. En tahdo siihen ommella / mä itse lankaakaan, / käyn luokse valtaistuimen / vain vanhurskaudessaan.
      7. Oi Jeesus, kuinka kiittäisin / nyt tästä lahjasta! / Jo ristinpuussa ostit sen, / siis kiitos armosta!

      • sekavaa!!

        Tarkoitatko, että Jumala oli erehtynyt, kun kehoitti valitsemaan itsensä ja maailman välillä?

        Kirjoitat sekavia:
        "sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa"

        Tuossahan on ratkaisun tekoa!!!

        Et vastannut kysymykseen:
        "Miksi Jeesuksen tekemä ratkaisu ei riitä pelastamaan kaikkia maailman
        ihmisiä?"


      • ???

        Jumalako on pakottanut suurimman osan suomalaisista palvelemaan saatanaaa tai määrännyt heidät armon ulkopuolelle.

        Silloinhan sen täytyy olla näin jos kerta ihmisellä ei ole itsellään mahdollisuutta valita, ketä tahtoo palvella.

        Jolloin Raamattu valehtelee siinä kohtaa, missä se sanoo, että Jumalan tahto on se, että jokainen löytäisi Jeesuksen Kristuksen?


      • taloudellista
        ??? kirjoitti:

        Jumalako on pakottanut suurimman osan suomalaisista palvelemaan saatanaaa tai määrännyt heidät armon ulkopuolelle.

        Silloinhan sen täytyy olla näin jos kerta ihmisellä ei ole itsellään mahdollisuutta valita, ketä tahtoo palvella.

        Jolloin Raamattu valehtelee siinä kohtaa, missä se sanoo, että Jumalan tahto on se, että jokainen löytäisi Jeesuksen Kristuksen?

        Mutta toisaalta tuohan on hieno oppi, että ihminen ei voi tehdä ratkaisua.
        Lähetystyökin voidaan lopettaa,koska Jeesus on tehnyt ratkaisun kaikkien puolesta.

        Säästyy rahaa. Ja siksi tuo Wehan kannattama Luther-säätiö ei teekkään
        lähetystyötä.


    • Kiitos jälleen kysymyksistä. Mielelläni kerron armosta, joka ei ole lakiuskoa, niin kuin uudelleen kastajilla. Jumala ei erehdy kyllä.
      Jeesuksen tekemä ratkaisu ristillä riittää sovittamaan kaikki maailman ihmiset:
      "Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien." (1.Joh.2:2).

      Tämä sovitus omistetaan henkilökohtaisesti uskon kautta, jota kaste siis tarjoaa, sanan lupauksen mukaan.

      Siis kirjoitin: "se on Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa", eli tämä ei ole synergismiä tai hengellisesti kuolleen ihmisen ratkaisu. Sellaiseen ei hengellisesti kuollut ihminen Raamatun mukaan kykene.

      Joh.1:13 "jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."

      • näin se on

        'Tämä sovitus omistetaan henkilökohtaisesti uskon kautta, jota kaste siis tarjoaa, sanan lupauksen mukaan.'

        Kerro missä Raamattu sanoo, että kaste tarjoaa uskoa?

        Taitaa olla Tiestä asialla kun jutunsa on näin omaperäisiä höpötyksiä.


      • vastauksia odottava

        Miksi et vastaa kysymyksiin?

        Pakottaako Jumala ihmiset saatanan omiksi, jollei meillä kerta ole mahdollisuutta itse valita, ketä haluamme palvella?

        TAI

        Miksi Jeesuksen tekemä ratkaisu ei riitä pelastamaan kaikkia maailman ihmisiä?

        TAI

        Mitä oletat vedestä syntymisen tarkoittavan?


      • omituista

        Miksihän Weha siteeraa Liina Sandellin virttä, "Oi Jeesus kuinka riemuitsen, sinulta puvun sain..."?

        Sandellhan oli tehnyt ratkaisun Jeesuksen puoleen ja halusi seurata Jeesusta
        koko elämänssä ajan, vaikka hänen elämänsä olikin kovin raskasta.

        Wehan mukaan se ei ole ratkaisun tekoa, kun ihminen hätääntyy ja ETSII armoa!!!

        Mitän se sitten on?


      • Eenokki 12

        Joh.1:13 "jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."

        ...tuo kohta miehen tahdosta tarkoittanee uudestikastajien omaa tahtoa päättää koska haluaa pelastua päättämällä itse ilman Jumalan armoa, koska todistaa mikrofonin edessä oikein kellonlyömällä ajan jolloin on tehty ratkaisu.

        Uudestikastajilla toimii miehen tahto ja siihen voi liittää myös miehimysten tahdon jotka pedofiilien ja murhaajien ohella ovat kätkeytyneet näennäiseen pettävään hurskauteen.
        Helluntailaisuus on sairautta joka ei ole helposti parannettavissa.
        Tervetuloa terveeseen lutherilais-apostoliseen oppiin jos vaikka teidät katsottaisiin arvollisiksi?
        Otti ja tuota.
        ps. kylläpä ketjussa on paljon uudestikastettuja rienaajia.


      • omituista kirjoitti:

        Miksihän Weha siteeraa Liina Sandellin virttä, "Oi Jeesus kuinka riemuitsen, sinulta puvun sain..."?

        Sandellhan oli tehnyt ratkaisun Jeesuksen puoleen ja halusi seurata Jeesusta
        koko elämänssä ajan, vaikka hänen elämänsä olikin kovin raskasta.

        Wehan mukaan se ei ole ratkaisun tekoa, kun ihminen hätääntyy ja ETSII armoa!!!

        Mitän se sitten on?

        Tuo virsi on opillisesti oikea. Oli ihminen konna tai pyhimys, tarkkaan oppia.


      • näin se on kirjoitti:

        'Tämä sovitus omistetaan henkilökohtaisesti uskon kautta, jota kaste siis tarjoaa, sanan lupauksen mukaan.'

        Kerro missä Raamattu sanoo, että kaste tarjoaa uskoa?

        Taitaa olla Tiestä asialla kun jutunsa on näin omaperäisiä höpötyksiä.

        Kasteessa on voima antaa Pyhä Henki, synnit anteeksi, herättää hengellisesti kuollut ja antaa myös usko:

        "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."


      • tosi outoa
        weha kirjoitti:

        Tuo virsi on opillisesti oikea. Oli ihminen konna tai pyhimys, tarkkaan oppia.

        Eli konnakin voi Wehan mielestä runoilla oikean virren, jos sillä voidaan puolustaa epäraamatullista lapsikastetta.

        Kyllä Wehalla selityksiä riittää.


      • tosi outoa kirjoitti:

        Eli konnakin voi Wehan mielestä runoilla oikean virren, jos sillä voidaan puolustaa epäraamatullista lapsikastetta.

        Kyllä Wehalla selityksiä riittää.

        Niin, tarkkaan laulun oppia ja se on Jumalan.


    • näin käypi

      No luterilaisuus on tätä samaa tuubaa ollut alusta asti, ei siihne kannata tuhlata ruutia, he ovat tiensä valinneet ja kaatuvat kirkkonsa mukana.

      sinä päivänä kun luterilainen kirkko erotetaan valtion rahapussista se kaatuu siihen paikkaan ja 99 % papeista saa mennä risusavottaan, ja hyvä niin onkin.

      sitten nähdään jotain joka on ollut piilossa tähän päivään saakka.

      • näin se on

        näihän se on

        ja Raamattu pannaan palvelemaan omia tarkoituksiaan mutta kysymyksiin ei osatakaan vastata, koska kaikki on ulkoaopittua oppia, ei Jumalan Sanan antamaa sisäistä ja todelllista elämää.


    • Mitä sinä höpäjät oikein? Itse olen pysynyt luterilaisessa kirkossa ja Raamatullisessa ja myöskin luterilaisessa opissa. Sensijaa luopunut kirkko on siitä eronnut aikapäivää Raamatun vastaisella opilla ja hylkäämällä luterilaiset tunnustuskirjat, jotka ovat oikeata Raamatun opetusta ja selitystä.

      Olisi kauheata jos minun tulisi turvata uudesti kastajien omaan ratkaisuun tai omiin tekoihin. Tämä kaikki johtaa lapsikasteen hylkäämiseen.Se on silkkaa jehovalaista laki uskoa.

      • Kysymykset eivät varmaan koskaan uudesti kastajilta lopu.

        Pakottaako Jumala ihmiset saatanan omiksi, jollei meillä kerta ole mahdollisuutta itse valita, ketä haluamme palvella?

        weha: "Ei Jumala pakota ketään epäuskoon, vaan se on hänen oma lihan tahtonsa ja mokansa. Raamatun mukaan luopua ihminen kyllä osaa.

        "Ja mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat."(Luuk.8:13).


      • Eenokki 12
        weha kirjoitti:

        Kysymykset eivät varmaan koskaan uudesti kastajilta lopu.

        Pakottaako Jumala ihmiset saatanan omiksi, jollei meillä kerta ole mahdollisuutta itse valita, ketä haluamme palvella?

        weha: "Ei Jumala pakota ketään epäuskoon, vaan se on hänen oma lihan tahtonsa ja mokansa. Raamatun mukaan luopua ihminen kyllä osaa.

        "Ja mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat."(Luuk.8:13).

        Pakottaako Jumala ihmiset saatanan omiksi, jollei meillä kerta ole mahdollisuutta itse valita, ketä haluamme palvella?????????

        -Ei Jumala pakota ketään seuraamaan helluntailaisia vaan tulemaan Hänen pelastettavakseen jossa ihmisen valinnat ja tahto ei tule kysymykseen.

        Me olemme tehneet valintamme ja ratkaisumme ei vapaasta tahdosta vaan välttämättömyyden pakosta, Tunnustimme oman mahdottomuutemme osallistua pelastukseen me olemme jättäytyneet Jumalan armon ja rakkauden varaan. Pyhä Henki on kertonut meille että pelastus on Jumalan teko eikä ihmisen osallistumista siihen millään tavalla.
        Kasteemme on pelastusta ja uudestikastetut ovat siitä lähteneet omille kadotukseen johtaville teille vapaasta tahdostaan.
        .


    • En siis ole hengellisessä yhteydessä luopiokirkon kanssa, enkä siis käy heidän ehtoollisella.

      Muistutan uudelleen kastajille vielä, että vauvan siunaaminen ei ole kasteen korvike, eikä siunaamalla pääse taivaaseen, vaan kasteessa on tuo lupaus pelastuksesta. Kasteessa Jeesus ottaa lapsen syliinsä ja antaa heille Taivaan valtakunnan. Sitähän Jeesuksen luokse meneminen aina tarkoittaa.

      • korjataampa

        "Missä vaiheessa te olette riistäneet vauvan Jumalan kädestä, jos se pitää viedä sinne
        takaisin kasteessa? Vauvahan EI MENE kasteessa Jeesuksen luokse vaan hänet kannetaan väkisin!

        "Lapset ovat Herran lahja"


      • näin se on

        Ai Jeesusko teki väärin kun opetti lastenevankelimissa siunaamaan lapset, ei kastamaan eikä koko Raamattu puhu mitään kasteen armosta ja vauvojen kastamisesta, vaan ne jotka Jumala kutsuu ja jotka ottavat sanan vastaan, ne kastetiin Raamatun opetuksen mukaan.

        te joudutte vääristelemään jopa Jeesuksen sanoja kun puollatte sellaista kasteoppia, jota Raamattu ei tunne.


    • Nim "korjataanpa", sinä jauhat kaakkua. Yleinen sovitus ei sovita henkilökohtaisesti, sillä Jumalan kädessä ollaan vain Kristuksen/kasteen armossa, uskon kautta. "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" ja "ilman uskoa, ei voi kelvata Jumalalle".

      Jumalan yhteys menetettiin syntiinlankeemuksessa:
      "Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat"

      Veden paisumuksen jälkeen Jumala toistaa saman pahan:
      1. Moos. 8:21
      21 Ja Herra haisti lepytyshajun, ja Herra sanoi sydämessänsä: en minä silleen enää maata kiroo ihmisen tähden: vaikka ihmisen sydämen aivoitus on paha hamasta lapsuudesta: ja en minä silleen enää lyö kaikkia kuin elävät, niinkuin minä tehnyt olen.

      Perisynti on vain uskottava pyhän Raamatun ilmoituksen perusteella:
      Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-

      Room.3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
      11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"

      "olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

      Ps.51:7."Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun."

      Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
      6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

      • pakkokastajille Ei!!

        Ei millään pahalla lutterin valelun puolustajat, mutta teidän vauvaleikkine on iso vitsi. Katekismuksenne opettaa, että kummien uskolla vauva uskoo, miten ihmeessä minun kummini, jotka eivät edes olleet uskossa uskoivat kun valelu tapahtui? Miten se porukka, joka ei ollut kukaan uskovia voi hokea, että luovun perkeleen vallasta kun ovat siinä itse? Tämä hörhöilyoppi, että uskottomat loitsii jotain irti perkeleestä loruja ja vauva pelastuu, muistuttaa enemmänkin jotain babylonialaista rituaalia kuin kastetta. Mutta pitihän kansaa hallita ja pitää kirkon vallan alla, sillä aiemmin kirkkoon kuulumaton ei voinut yhteiskunnassa saavuttaa mitään hän oli täysin eristetty. Joten lutterin väkisin sively on vain vallan väline ja pakkokaste, jota perustellaan pelastuksella.


      • toivotonta

        Kun lukee tuota Wehan "teologiaa", niin väkisin tulee siihen tulokseen, että synti
        asuu hänessä syvällä eikä hän edes halua luopua siitä.

        Weha ei usko siihen, että Jeesus on sovittanut maailman synnin perisyntiä myöten!
        "Se on täytetty", ei koskekkaan vauvoja?????

        Hän yrittää väkisin saada pienet, Jumalan sylissä olevat vauvelit kadotukseen ja
        kuvittelee, että armo on riippuvainen vesitempusta. Jumalan armo lapsen kohdalla riippuisi vanhempien ja kummien teoista.
        Ei edes Jeesuksen esimerkki lasten siunaamisesta saa häntä vakuuttumaan
        harha-opistaan.

        Pimeää ja julmaa oppia.


      • Eenokki 12
        toivotonta kirjoitti:

        Kun lukee tuota Wehan "teologiaa", niin väkisin tulee siihen tulokseen, että synti
        asuu hänessä syvällä eikä hän edes halua luopua siitä.

        Weha ei usko siihen, että Jeesus on sovittanut maailman synnin perisyntiä myöten!
        "Se on täytetty", ei koskekkaan vauvoja?????

        Hän yrittää väkisin saada pienet, Jumalan sylissä olevat vauvelit kadotukseen ja
        kuvittelee, että armo on riippuvainen vesitempusta. Jumalan armo lapsen kohdalla riippuisi vanhempien ja kummien teoista.
        Ei edes Jeesuksen esimerkki lasten siunaamisesta saa häntä vakuuttumaan
        harha-opistaan.

        Pimeää ja julmaa oppia.

        Lahkolaiset siunaavat lapsensa, mutta kieltävät kaikilta lapsilta kasteen vaikka Jeesus todisti että lapset ovat kelvollisia pääsemään Jumalan valtakuntaan.

        Lahkojen upotuskaste on lihasta syntyneiden teeskentelijöiden teatraalinen esitys todistuksineen Joka vakuuttaa meille uskon olemattomuuden ja syntymisen saaatanan vaikutuksesta.
        En ottaisi palvelukseen tällaisia ihmisiä jos sellaisia yleensä ovat vaan korkeintaan säälistä pistäisin "lössin" keräämään metsästä käpyä ja hirvenpaskkaa.
        Upotuskastetun pääsy oikeauskoisten Lutherilaisten pariin on lähes mahdotonta en voisi sitä edes kuvitellakaan. Helluntailaiset sopivat kyllä jehovalaisten seuraan onhan heillä sama henki joka heitä johtaa.


    • siitä vaan suoraan

      Sokealle on turha selittää mitään.

      hänellä on keppinsä jolla hän kopistelee lutterin varpaita ja suunnistaa siitä baskerin nappiin päin.

    • Vauva ei pelastu kummien tai edes seurakunnan uskolla, vaan hänellä on kyllä oma usko, kuten Raamattu ja uskonpuhdistuskin opettaa. Jumalan on helpompi antaa vauvalle usko, kuin aikuiselle joka järkeilee. Jeesus on toki sovittanut synnit ja myös perisynnin, mutta tämä ei tule automaattisesti ristiltä meidän osaksi, vaan tarjotaan vain sanan ja sakramenttien kautta. Mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä pidetään, se on perkeleestä. Nimittäin vauvojen ja vaarien pelastustie on ihan sama "uskon kautta". "Ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle" ja "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa", on Raamatun sanaa nuokin. Näin myös ottamani kohdat Raamatusta, joissa PERISYNNISTÄ PUHUTAAN. "Kalvinismi"(kaikki pääsee taivaaseen) on näköjään myös helluntaioppia.

    • Lutherin opetus kirkkopostilla 3:sesta., Joh.3:5:teen.

      yksi ote s. 33: ”Meidän täytyy siis vähän tarkemmin kiinnittää huomiota näihin sanoihin. Mitä vedestä ja Hengestä syntyminen siis on?

      Ota ensiksi huomioosi: hän johdattaa osoittaa Nikodeemuksen seurakuntansa ulkonaiseen virkaan, saarnaan ja kasteeseen, sanoessaan, sanoessaan, että ihmisen täytyy syntyä uudesti vedestä ja Hengestä. Näin hän puhuu siitä virasta, jonka Johannes Kastaja Kristuksen edeltäkävijänä ja palvelijana oli pannut alulle, niin kuin fariseukset ja Nikodeemus tarkoin tiesivät ja olivat nähneet. Hän tahtoo osoittaa hänet siihen, näin vahvistaen Johanneksen saarnan ja kasteen: se virka on täydessä arvossaan, ja Jumala on määrännyt sen sitä varten, että sen kautta uudestisynnytään, ja että kukaan ei ole pääsevä taivaaseen, joka ei sitä omaksu tai sitä halveksii.

      s.34: Näillä sanoilla: ”Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä” ilmaistaan siis seuraava hänen ajatuksensa: Ihmisen täytyy uudestisyntyä evankeliumin saarnan ja kasteen viran kautta, jossa Pyhä Henki vaikuttaa…”

      s.35 Vieläpä Kristus tässä panee sanat siihen järjestykseen, että asettaapi alkuun, ensimmäiseksi veden ja sen jälkeen Hengen, siten osoittaaksensa , ettei Henkeä saa etsiä ilman ulkonaista merkkiä tai sen ulkopuolelta, vaan on se tiedettävä: Henki tahtoo vaikuttaa ulkonaisessa merkissä ja virassa, niiden kautta ja niiden yhteydessä. Molempien on pysyttävä yhteydessä toistensa kanssa, ja ihmisen on synnyttävä uudesti Vedestä Pyhän Hengen kautta, eli Hengestä, joka on veden kanssa ja sen yhteydessä…ei siis ole kysymys vain vedestä syntymisestä, vaan myös veden ohella ja veden yhteydessä tapahtuvasta Hengestä syntymisestä. Henki on miehenä ja vesi on vaimona ja äitinä.

      Kirkkopostilla 3:

      s.35:

      Tästä huomaat edelleen: kaste ei ole mikään tarpeeton asia, miksi kasteenuusijoiden joukko sitä häpäisee: sitä vailla voidaan muka olla ja jättää tai säästää se siksi, kunnes tullaan vanhoiksi-, tai ettei pienten lasten kastaminen hyödytä koska niin raivoavat, eivätkä uudestikastajat sitä voi käsittää, sillä tässä on suora sana, joka koskee yleisesti kaikkia ja joka on Jumalallinen järjestys; kaikkien, jotka tahtovat päästä sisälle Jumalan valtakuntaan, täytyy syntyä uudesti vedestä ja Hengestä. Ei sovi siis sitä hyljätä. eikä lykätä toistaiseksi, sillä se on Jumalan järjestyksen jääräpäistä halveksimista ja syrjäyttämistä. Ei siinä varmastikkaan Pyhä Henki ole.

      Kristus ei todellakaan tahdo, että pienet lapset tästä suljetaan pois, vaan että nekin käsitetään kuuluviksi tämän lausuman piiriin, mikäli heidän on päästävä sisälle Jumalan valtakuntaan: Heillekkin annettakoon ja vietäköön kaste; tahtoohan hän saada heidätkin uudestisyntyneiksi ja heissä vaikuttaa. Toisessa paikassa hän käskee heitä luoksensa tuotaviksi, sanoen, että sellasiten, jotka hänen luokseen tuodaan, on taivasteb valtakunta oleva. Jos siis heidän on tultava Kristuksen tykö, ei heiltä saa riistää niitä välineitä ja merkkejä, joilla Kristus heissä vaikuttaa.

    • Näin on. Muutenkin, jos helluntailainen tulee laittamaan käden minun pään päälle, kuten hurmahengillä on tapana, niin soitan poliisille heti.

      • näin se menee

        Luuletko että kukaan uudestisyntynyt haluaisikaan laskia käsiä pääsi päälle siunatakseen sinua.

        Jokaisessa uudestisyntyneessä on Pyhä Henki joka varoittaa olemaan yhtä Jumalan pilkkaajien kanssa.


      • long time ago
        näin se menee kirjoitti:

        Luuletko että kukaan uudestisyntynyt haluaisikaan laskia käsiä pääsi päälle siunatakseen sinua.

        Jokaisessa uudestisyntyneessä on Pyhä Henki joka varoittaa olemaan yhtä Jumalan pilkkaajien kanssa.

        Me uudestisyntyneet lutherilaiset pidämme kouramme kurissa, mutta kokemuksesta tiedän kuinka lahkoriivatut koettavat saada uskoontulleen luterilaisen käsiensä alle.
        Paha henki on niissä lahkonäpeissä ja luulen wehan pikaistuksissaan läimäyttävän lahkoriivattua herätykseksi jos joku älykääpiö hiihtää polvillaan kourat ojossa tekemään perrkeleen työtä.


    • Kato kun teillä on väärät opetukset Raamatusta. Raamattu kehoittaa tällaiseen toimintaan.

      Room.16:
      17. Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa. 18 Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.

      • olet toivoton

        Kirjoitatko Weha tuossa itsestäsi?

        Sinähän olet tunnettu siitä, että riehut eri uskonsuunnissa jonkun aikaa, haukut kaikki toiset ja taas vaihdat porukkaa.
        Tuskin kukaan toinen on aiheuttanut niin paljon eripuraa kuin sinä omahyväisessä uskossasi.
        Jokin vuosi sitten vaahtosit vl-palstalla, mutta kun sait sieltä kenkää, niin siirryit
        Luther-säätiöön.

        Kohta he lemppaavat sinut sieltäkin ulos. Olet häpeäksi heidän nöyrälle
        toiminnalleen. Olen kuullut, että sinua on jo varoitettu siellä.

        Osaatko edes hävetä?


    • Aivan sama mikä olen, mutta oppi on Jumalasta....

      • näin

        EI RAAMATUN ULKOPUOLINEN OPPI VOI OLLA JUMALSTA!


      • oikea oppi

        Weha on oikeassa:
        "Oppi on Jumalasta".

        Raamatullinen oppi löytyy Raamatusta eikä Katekismuksesta.
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."


    • istuu suossa

      olertkos eenokki sen tykylevitsin veli tai kaveri, on niin samalaiset jutut ?

    • Olen palannut katekismuksen oppilaaksi. Olin Vl, joka on aika lähellä luterilaisuutta.

      He tunnustavat lapsen uskon, kun helluntailaiset väittävät, ettei vauva osaa uskoa. Näin he(hellarit) tekevät uskosta lain teon.

    • helppo testi

      Voi miten joutavaa väitellä selvästä asiasta !

      Kysykäämme vauvoilta miten asi on, kai he sen parhaiten tietävät kun kerta jo Huutavat avuksi Herran nimeä !!

      oi miten helppoa ja Raamatullista.

      siellähän asiasta on selvä ohje, mm;

      5. Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta..

    • Kuis on

      Jos kastettava aikaihmiin on hyvin syönyt, niin pitääkö sylikummi olla Tony Halme -tyyppiä ?

      • uskova2

        Raamattu ei tunne kummeja tai kummiutta ollenkaan! Tämä kummi-perinne on jotakin katolisen kirkon keksimää tarinaa, ei mitään tekemistä siis Raamatun tai raamatullisen kasteen kanssa. Eli ei tarvita TonyHalme -tyyppiä sylikummittelemaan.
        Kummius on ilmeisesti keksitty siksi, että jopa katoliset ymmärsivät, ettei vauva voi tehdä parannusta ja uskoa Evankeliumia, niin he kehittivät ns."sijais-uskovan kummin" vauvan viereen. Heillä kummi "uskoi ja katui syntejään" vauvan puolesta. Siis taikauskoa pelkästään, ja kieroilua.


    • Uudelleenkastaja ajattelee mitä ihminen itse tahtoo tai tekee, mutta uskovainen ajattelee miten Jeesus on tehnyt kaikki puolestani. Voi kuulkaahan Niilot, jo vauvat ja ihan imeväiset kiittävät Jeesusta, ihan Raamatun mukaan Jumalaa. Koska Jeesus on kuollut myös pienten lapsien puolesta, tulee heidät kastaa osalliseksi Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen (Room.6:3,5). Älkää estäkö heitä tulemasta kasteessa Vapahtajan luokse.

      • PäättänytOlenSeurataHerr

        Eipäs puhuta 'aikuiskasteista', vaan todellinen pelastuksen kokeneen Jeesuksen seuraamisen Askel on: Uskovien kaste(upotuskaste). Tämä tapahtuu uskovan täydessä ymmärryksessä, ja oman tahtonsa perusteella. Sen merkityskin on hengellinen, uskosta osaton pappikaan, saati piispa ei voi sitä käsittää.


    • Vastaan vielä yhteen hurmahenkiseen kirjoitukseen tuossa yllä. Ei siis kysytä mitään (opillisesti), Herran avuksi huutamisia vauvoilta, Niiloilta, eikä edes uskonpuhdistaja Martti Lutherilta, vaan ihan Raamatusta. Kun Raamattu opettaa, että esim. lasten ja imeväisten suusta on kiitos otettu, silloin se on otettu. Sitä kiitosta ei voi siis ottaa opillisesti väärän uudelleenkastajan huulilta, koska te opetatte vastoin Raamattua.

      Myös kaste ja ehtoollinen, joita me sanomme sakramenteiksi, (siksi kun Jumalan sana ja asetus ne luo), on silkkaa evankeliumin julistamista. Ennen muuta siksi, on oikein ja arvollista pitää esillä myös lapsikastetta/Jeesukseen yhteyttä, jotka te siis väärän iljettävän oppinne mukaan kiellätte, antaen väärän merkityksen kasteelle.

      Matt.21:16 "Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"

    • Oi kuinka Raamatullisesti ja oikein ovat jo vanhat uskovaiset opettaneet. Sinä, joka olet mennyt uudelleenkasteelle mieti tätä: "Usko ei luo kastetta, vaan Jumalan sana ja asetus. "Jumalan sana ja kaste, eivät ole uskon varassa, vaan usko on Jumalan sanan ja kasteen varassa" Usko toki omistaa tuon kasteessa tarjotun pelastuksen, joka siis on täyttä armoa, koska Raamatun sana niin sanoo.

      Room.6:3. "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?...5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"

    • Uudestikastaja kirjoittaa: "Vauvan kastaminen on ihmisen teko ja Raamattu sanoo, ettei kukaan pelastu tekojen kautta."

      weha: "Ei kaste ole ihmisen teko, kuten uudestikastajat opettavat, vaan kaste on Jumalan teko. Ihminen on kasteessa saavana osapuolena ja Jumala on antavana osapuolena. Ihmiset eivät ole keksineet kastetta omasta päästään, vaan se on todella Jumalan sana ja asetus. Raamatun Sana antaa mitä lupaakin kasteessa, siis ne alkuperäiset Jeesuksen asetus sanat sanovat: "Tehkää kaikista kansoista opetuslapsia, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt.28:19). Opettamalla ei siis synnytä uudelleen ylhäältä, vaan kastamalla kansoja vedellä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


      Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
      4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
      5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
      6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

      • kuuliaisuuskaste

        Uudestikaste onkin puhdas ihmisen teko; eihän sillä nimittäin ole muuta sisältöä kuin "kuuliaisuuden askel", "Jeesuksen esimerkki" tai jotain muuta, joka liittyy ihmisen omaan tunnustautumiseen tai ojentautumiseen. Kasteen haudastakin puhutaan kyllä hartaasti helluntaipiireissä (tai ainakin ennen puhuttiin), mutta käytäntö, jossa ihminen päättää itse haudata itsensä tekee tyhjäksi sen vähäisenkin raamatullisuuden. Lähin vertailukohta lieneekin siis Johanneksen kaste.

        Uskoontulon jälkeen saatu kaste on silloin kyllä kristillinen, mikäli henkilö ei ole sitä ennen saanut mitään kristillistä kastetta.


    • Vauvamme kastetilaisuudessa tosiaan tapahtui se (ihana muisto), että uudellenkastajat menivät tilaisuuden jälkeen papin(Markus Pöyryn), juttusille. Sanoivat, että kuinka näin voidaan julistaa, että kaste yksin pelastaa. Pappi vastasi, ettei tässä ole mitenkään väärin toimittu kasteen merkityksen suhteen, vaan ihan Raamatun mukaisesti. Pappi otti kohdan apt.2-luvusta jossa sanotaan näin kasteen merkityksestä:
      "...ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
      Uudelleenkastajat hämmästyivät jotenkin, eivätkä jatkaneet.

    • spelttiläinen

      Onhan myös helluntaiseurakuntiin kuuluvia, jotka antavat kastaa sylivauvansa. Saattaapa kummienkin joukossa olla helluntaiseurakuntaan kuuluvia. Tietenkin nämä kaikki kuuluvat myös luterilaiseen seurakuntaa.

      Mitä siitä sitten. Ei mitään. Mitä se muille kuuluu.

    • PasiToivonen

      >>se on valtavaa, miten uskovien upotuskasteella kastettu muuttuu ihmisenä. Sinne jäävät kasteen hautaan viina, tupakka, haureus ja muut synnit, kun ihminen muuttuu silmänräpäyksessä ja puhdistuu ja alkaa elää uutta elämää. Uskossa kastetut pääsevät saman tien eroon sitkeimmistäkin helmasynneistään.>>

      Viina ei ole koskaan ollut ongelma mutta viiniä tulee juotua iltaisin.

      http://cdn.alko.fi/ProductImages/Scaled/440587/zoom.jpg

      >>Tuossa menneellä viikolla kastoin luterlilaisen työntekijän järvessä. Hän oli itse lukenut sanaa ja tahtoi kasteen. Ja mikään ei estänyt siinä, kun oli paljon vettä.>>

      Kerro vielä missä asut niin weha tulee vierailulle bensakanisterin kanssa.

    • helluntaipelastus

      Miksihän helluntailaiset siunaavat vauvojaan, jos niillä on kerran kaikki asiat kunnossa. Voiko tuollainen ihmisteko lisätä jotain vauvojen pelastukseen tai hengelliseen hyvinvointiin? Eikä pitäisi antaa niiden kasvaa vaan itsekseen, ja sitten tietoisessa iässä (mikähän sekin on, keskiarvo lienee 12 vuotta?) tehdä uskonratkaisu ja mennä upotuskasteelle.

    • Pasi Toivonen, Minkä nimiluterilaisen kirkon työntekijän kastoit uudelleen? Siis nimiluterilaisen työntekijän. Millä valtuuksilla kastoit? Villihengen? Nimittäin kasteen sakramentti (Evankeliumi) kuuluu seurakunnan kaitsijan virkaan. Mikä on muuten paljon vettä? Raamatussa ei ole yhtään esimerkkiä, että ihminen olisi varmuudella upotettu veteen. Sellaista säädöstä ja asetusta Raamatussa ei ole, että kasteen tulisi toimittaa upottamalla. Ainoastaan on säädetty, että kasteen veden tulee olla puhdasta. Oli vettä kourallinen tai järvi, Jumalan sanasta pyhä kasteen sakramentti saa voiman.

    • Siunaus ei ole sakramentti, eli Jumalan sana ja asetus. Siunaamalla ei pääse taivaaseen, vaan kasteessa on tuo pelastuksen lupaus, osallisuus Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Muunlainen kastaminen ei kuulu kristinuskoon. Sivumennen sanon, että uudelleenkastaja saattaa kelvata kummiksi, eli todistajaksi, mutta opettamaan lasta hänen ei tule antaa ryhtyä. Oikeaa uskoa tunnustava voi toimia kummina ja hengellisenä opettajana.

    • Helluntaiopin ymmärrän vääränä kokonaisuutena. Kastekysymyksessä Raamattu ja luterilaisuus puhuu lahjasta ja Pyhän Hengen lupauksesta, Jumalan sanasta ja asetuksesta, Jumalan teosta, kun taas uudestikastajat puhuvat kuuliaisuudesta ja ihmisen teosta, vertauskuvallisesta näytelmästä.

      Ihminen on periturmeluksen tähden kokonaan liha (eli turmeltunut) langenneessa tilassaan, ennen uudestisyntymistään, jolloin vasta Pyhä Henki muuttaa asumaan häneen: “Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki” (Joh. 3:6). Uudestisyntymättömässä ihmisessä ei ole vain lihaa, vaan hän on kokonansa liha, koska hänellä ei ole Jumalan Henkeä. (Tämän tähden häneltä puuttuu myös kaikki kyky kääntyä Jumalan puoleen, ja ns. “vapaa” tahto hengellisissä asioissa).

      Kaste on Jumalan lahja ihmiselle, ei ihmisen omavanhurskauden/ratkaisun teko Jumalalle. Kasteessa tarjotaan sitä työtä jonka Jeesus ristillä teki (Room.6:3). Jeesus on kuollut myös pienten lasten puolesta, joten kaste kuuluu heilekkin. Kasteessa uskovaiset haluavat viedä lapset Vapahtajan luokse (Gal.3:27). Kaste on pikemminkin uskoontulevien kaste, kuin uskovien kaste (apt.2:38-39). Siunaamalla ei pääse taivaaseen, vaan nimenomaan lihasta syntynyt pienokainen kasteessa pääsee taivaaseen (Joh.3:5)
      Lapset ovat Raamatun mukaan perisynnin turmelemia:
      "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan" (Room.3:10); "Olimme luonnostamme vihan lapsia, niinkuin muutkin" (Ef.2:3); "Mikä lihasta on syntynyt on liha" (Joh.3:6). Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä(Joh.3:5).

      Täällä mainittiin luopuneen kansankirkon oppi ja, että niitä olisi muka noudatettava? Kirkko, piispat ja monet papit on itse opetuksillaan mennyt ulos Raamatun ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen opista. Niitä ei ainakaan tule kuulla, eikä heidän kirkolliskokouksia, vaan kuten Raamattu ja luterilaiset tunnustuskirjat opettavat, nuo väärät hylkäämään. Miksi ette eroa kirkosta, jos se on niin huono? | UKK

    • väärä tuhatvuotisoppi irrottaa Kristuksesta ja laittaa toivon maanpäälliseen. Nimittäin saisimme varoituksia ainakin sen tuhatvuotta. Kuitenkin sanotaan, että Jeesuksen toinen tuleminen tapahtuu kuin varas yöllä ja valvokaa ja olkaa valmiit, sillä nyt on lapsukaiseni viimeinen aika (1.Joh.2:18). Ei siis ole mitän uutta aikaa. Edelleen väärä uudelleenkastajien tuhatvuotisoppi väittää, että Jeesuksen pitäisi vielä tulla tekemään kaikki paremmin, eikä Jeesuksen työ ristillä olisikaan riittävä. Kaikenkaikkiaan väärä on tuomittava vakavasti vääränä, eikä niin, että voidaan opettaa mitä vaan. Sellainen joka noin ajattelee, ei ole Kristuksen lammas, sillä hänen lampaansa seuraavat häntä (Jeesusta), eikä kuule vieraan ääntä, kuten Raamattu opettaa (Joh.10).

      Siis kun puhumme kielilläpuhumisesta, on aloitettava siitä, että se on erikieliä, eikä siansaksaa. Sellaisilla kielillä puhutaan pakanauskoissakin ja vain siellä.

    • husbaskerihuuhaa

      mene nyt jo kukaan ei lue höpöjäsi!

    • lutteriaeikukaankaipaa

      Ja vie se lutterin halkopinokäry mennessäsi, et ole uudestisyntynyt etkä ymmärrä mitään noista pitkistä jutuistasi niissä on nollasisältö.

      Kirkko ei ole koskaan tehnyt mitään muuta kuin vainonnut hengestä syntyneitä, siinä on totuus siitä systeemistä.
      yksinkertainen tonttukin näkee kilometrien päähän mikä viheliäinen laitos se on, paitsi nämä umpisokeat umpiluut.

    • sekaoppi, on sekaoppia, siis mitä uudelleenkastajat viljelee.
      On minulle niin selvinnyt, että kaste on uudestisyntymisen paikka, eikä evankeliumin sanaa ja kastetta tule laittaa kilpasille keskenään. Kun Jeesuksesta julistetaan ja puhutaan, on se vain oman kasteen sisällön puhumista ja siihen palaamista.

      Niinkuin uskonpuhdistaja oikein opettaa, että parannus on kasteeseen palaamista.

      Luther: "Kristillinen elämä on oikeastaan vain päivittäistä kastamista, joka kerran on aloitettu, mutta jota ehtimiseen harjoitetaan... Mielenmuutoksessa eläessäsi sinä siis vaellat kasteessa, joka ei vain kuvaa tätä uutta elämää, vaan myös tuottaa, alkaa ja edistää sitä."

      Saako kasteen uusia?

      Oikein toimitettua kastetta ei saa uusia, sillä se on Jumalan teko, eivätkä hänen tekonsa tarvitse uusimista eikä korjailemista. Jos joku on erehtynyt menemään uudestaan kasteelle, hän saa tunnustaa sen synniksi ja turvata ensimmäisen eli oikean kasteensa liittoon.

      PYHÄN KASTEEN MERKITYKSESTÄ ELI OIKEASTA KÄYTÖSTÄ

      Mitä tällainen vedellä kastaminen merkitsee? Se merkitsee sitä, että meissä oleva vanha ihminen on kaikkine synteineen ja pahoine himoineen jokapäiväisen katumuksen ja parannuksen kautta upotettava ja kuoletettava ja että sen sijaan joka päivä on tuleva esiin ja nouseva uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä. Missä tämä on kirjoitettuna? Apostoli Paavali sanoo Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: Me olemme yhdessä Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

    • erdfrfsdsesrsss

      Vauvakasteoppi on antikristusten työtä sillä siinä nuo ihmiset asettavat itsensä Kristuksen yläpuolelle ja alkavat määräilemään, että Jeesuksen on tehtävä sirkustemppuja heidän mielikseen, jotta vauva pelastuisi.
      Sakramenttiopista he ovat tehneet toisen tien Jumalan luo ja hyljänneet Jeesus-tien. Selvästi antikristillistä touhua.

      • turhennettu.kaste

        Taas puhutaan valhetta. Kasteen sisältö löytyy Raamatusta, ja se onkin kumma, että raamatullisuuttaan kehuvat helluntailaiset eivät usko Raamattua. Jos on kirjoitettu, että "vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena", niin helluntailainen huutaa "eikä pelasta!" ja kun puhutaan vedestä, niin jo on helluntailainen väittämässä, että vesi ei tarkoita vettä, vaan se pitää tulkita hengellisesti jne.

        Sakramentti tarkoitta Herran seurakunnalleen määräämiä toimituksia, joita ovat kaste ja ehtoollinen. Ymmärrän kyllä, ettei niillä ole helluntailais-reformoidun opin seuraajille niin väliä, koska kaste on vain tunnustautumisen vettä ja ehtoollinen pelkkää viiniä (mehua) ja leipää.


      • otasilmäkteen
        turhennettu.kaste kirjoitti:

        Taas puhutaan valhetta. Kasteen sisältö löytyy Raamatusta, ja se onkin kumma, että raamatullisuuttaan kehuvat helluntailaiset eivät usko Raamattua. Jos on kirjoitettu, että "vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena", niin helluntailainen huutaa "eikä pelasta!" ja kun puhutaan vedestä, niin jo on helluntailainen väittämässä, että vesi ei tarkoita vettä, vaan se pitää tulkita hengellisesti jne.

        Sakramentti tarkoitta Herran seurakunnalleen määräämiä toimituksia, joita ovat kaste ja ehtoollinen. Ymmärrän kyllä, ettei niillä ole helluntailais-reformoidun opin seuraajille niin väliä, koska kaste on vain tunnustautumisen vettä ja ehtoollinen pelkkää viiniä (mehua) ja leipää.

        höpöhöpöhöpö!

        Raamatussa EI puhuta sakramenteista sanaakaan, miksi et lue ja totea itse=?!


    • Uskova2

      Weha! 1.Piet.3:21 ei puhu vesikasteesta sinänsä, vaan vertauskuvallisesti Pyhän Hengen kasteesta, eli pelastuksesta kun ihminen tulee uskoon! Ihminen pelastuu uskoessaan Evankeliumin, eikä kasteesta. Kasteelle voi mennä aivan hyvin, vaikkei uskokaan, eivätkä vauvat edes voi uskoa, vaikka kuinka kauan pirskotettaisiin vettä päälle! Toisaalta ihminen voi uskoa Evankeliumin, eikä siltikään mene kasteelle. Ristin ryöväriäkään ei ehditty kastaa, mutta pelastui hän kuitenkin. On paljon vanhoja ihmisiä, jotka uskovat, mutta eivät pysty tai ymmärrä mennä kasteelle. Jotkut eivät muuten vain ole kuuliaisia Jumalalle kasteasiassa, mutta silti pelastuvat.

      Raamattu opettaa selkeästi, että ihminen pelastuu yksin USKOSTA.

      Markus 16:16 "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta JOKA EI USKO, se tuomitaan kadotukseen." Epäuskon tähden siis joutuu kadotukseen, ei kasteen puutteen takia. Kuitenkin ihmisen pitäisi mennä kasteelle uskoon tulon jälkeen, sillä se on kuuliaisuuden askel, ja Jeesus näytti meille esimerkin menemällä itse kasteelle! Vai uskooko Weha, että Jeesus tarvitsi kastetta syntiensä anteeksiantoa varten???

      • yksi.kaste.riittää

        "On paljon vanhoja ihmisiä, jotka uskovat, mutta eivät pysty tai ymmärrä mennä kasteelle. Jotkut eivät muuten vain ole kuuliaisia Jumalalle kasteasiassa, mutta silti pelastuvat."

        Monet vanhat ihmiset Suomessa on kastettu, joten heitä ei tarvitse uudelleenkastaa. Jälkimmäinen lause osoittaakin taas, mikä on kasteen helluntailainen (?) merkitys = kuuliaisuudenteko.

        Jos ei noudata helluntailaista raamatuntulkintee, ei ole "kuuliainen Jumalalle kasteasiassa".


      • uskova2

        En ole helluntailainen, enkä tiedä heidän kasteitaan. Tiedän vain raamatullisen kasteopin, ja siitä puhuin. Lapsikaste ei ole oikea kaste siksi, että lapsi ei voi uskoa, koska hän ei ensinnäkään ymmärrä syntisyyttä ja pelastuksen tarvetta. Raamatun mukaan kasteelle mennään vasta kun ymmärretään Evankeliumi ja otetaan se vastaan ja ollaan valmiita seuraamaan Jeesusta täydellä sydämellä.

        Raamatun mukaan seurakuntaan kuuluu vain uskovaisia ihmisiä, mutta valtionkirkkoihin kastetaan jäseneksi vauvoja. Siitä syystä valtionkirkkojen (esim. luterilaiset, katoliset, ortodoksit jne) jäsenistä yli 90 % eivät ole uskovaisia!
        Kaste siis sinällään ei pelasta ketään, vain usko pelastaa.

        Raamatullisessa mielessä laspsikaste ei ole kaste ollenkaan. Jos ihminen tulee uskoon elämänsä aikana, ja tahtoo mennä uskovaisten kasteelle, niin ei se vanha lapsikaste siinä mitään haittaa - se on merkityksetön.


      • helluntaikinseuraaRaamat
        uskova2 kirjoitti:

        En ole helluntailainen, enkä tiedä heidän kasteitaan. Tiedän vain raamatullisen kasteopin, ja siitä puhuin. Lapsikaste ei ole oikea kaste siksi, että lapsi ei voi uskoa, koska hän ei ensinnäkään ymmärrä syntisyyttä ja pelastuksen tarvetta. Raamatun mukaan kasteelle mennään vasta kun ymmärretään Evankeliumi ja otetaan se vastaan ja ollaan valmiita seuraamaan Jeesusta täydellä sydämellä.

        Raamatun mukaan seurakuntaan kuuluu vain uskovaisia ihmisiä, mutta valtionkirkkoihin kastetaan jäseneksi vauvoja. Siitä syystä valtionkirkkojen (esim. luterilaiset, katoliset, ortodoksit jne) jäsenistä yli 90 % eivät ole uskovaisia!
        Kaste siis sinällään ei pelasta ketään, vain usko pelastaa.

        Raamatullisessa mielessä laspsikaste ei ole kaste ollenkaan. Jos ihminen tulee uskoon elämänsä aikana, ja tahtoo mennä uskovaisten kasteelle, niin ei se vanha lapsikaste siinä mitään haittaa - se on merkityksetön.

        Juuri noin !

        foorumille tulvahti raikasta vettäkin kaiken kastevesisiunauksien ja muun humpuukin ohessa, kiitos!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      326
      3565
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      220
      3040
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      145
      2575
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2092
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2085
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      11
      1877
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1712
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1705
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      277
      1396
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1332
    Aihe