Suomalaiset juutalaisia

Daan

Suurella osalla suomalaisia on juutalaista geneettistä perimää. Tämän ovat DNA-tutkimukset vahvistaneet. Varsinkin mt-dna-äitilinjan puolelta juutalainen perimä on tuntuvaa. Teoria siitä, että olisimme yksi Israelin kadonneesta heimosta saa näin vahvistusta. Olemme hyvinkin Daanin heimoa. Kannattaa muuten lukea Pekka Sartolan uusin kirja!

98

2423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ivrit ashuri

      Naurattava...." Haplogroup U5 is estimated to be the oldest mtDNA haplogroup in Europe and is found in the whole of Europe at a low frequency, but seems to be found in significantly higher levels among Finns, Estonians and the Sami people"

      Ja sitten Ydna "Finns show very little if any Mediterranean and African genes but on the other hand almost 10% of Finnish genes seem to be shared with Siberian populations. Nevertheless more than 80% of Finnish genes are from a single ancient Northeastern European population, while most Europeans are a mixture of 3 or more principal components"
      http://en.wikipedia.org/wiki/Finns#Genetics

      Että tyhjät luulot mene pois lisätään vielä. "Genetic seems to prove Finns have heavy mongoloid haplogroup admixture while Saami from sweden and Norwegians who both originated from Finns Saami has low frequencies of mongoloid haplogroups. This very likely suggest that by the time Finns Saami migrated from Western Siberia ( N1c originated from siberia) to North Europe they were already hybridized with mongoloid and intermarried with local Swedish and Norwegians women which would explained 1/3 of their their mtDNA difference and that of course dilute their mongoloid DNA. This does not mean I think N1c originated from mongoloids, I'm not sure because even the Yakuts have 13% of western Eurasian mtDNA which shows there may also have been an western migration to Yakutia in North Siberia."

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1181943/

      • Anonyymi

        Tieteilijä kirjoittaa: I think… Me tiedämme , että alkukotimme on Volgan mutkassa Euroopan puoleisella Ural-vuoriston ihanalla vihreällä maalla.
        Nyt venäläisetkin kulttuurikansana on merkitty samaan klaaniin. Eikö olekin hieno kaupunki Pietari jos esim vertaa sitä TA viin.
        Venäjän perustajakin viikinki Rurik on tutkimusten mukaan samaa suomalaista kansaa.
        Meidän ei tarvitse hävetä juuriamme vaan olkaamme ylpeitä siitä.


    • Huono trollaus

      aloittajalta jälleen kerran. x)

    • Asserilainen

      Aloittaja kirjoitti asiaa, kiitos aloittaja. Laita enemmän tietoa.

      • Daan

        Niin, tuo juutalaisen äitilinjan yleisyys Suomessa voi osittain johtua myös siitä, että täällä pohjoisessakin miehet ovat joskus menneinä vuosisatoina hakeneet vaimoja Keski-Euroopasta ja ottaneet myös juutalaisnaisia vaimoikseen.


      • faghdsfg

        Ihan yhtä hyvin voi sanoa että kaikki suomalaiset ovat neanderthaleja, koska joka ikisessä ihmisessä neanderthalin ihmisen geeniperimää löytyy. Uskonnoilla ei tämän(kään) kanssa ole mitään tekemistä.


      • Anonyymi
        faghdsfg kirjoitti:

        Ihan yhtä hyvin voi sanoa että kaikki suomalaiset ovat neanderthaleja, koska joka ikisessä ihmisessä neanderthalin ihmisen geeniperimää löytyy. Uskonnoilla ei tämän(kään) kanssa ole mitään tekemistä.

        Eipä muuten ole kaikissa ihmisissä neandertalia, esimerkiksi afrikkalaisissa ei ole yhtään neanderilaisuutta. Pohjois afrikkalaiset taisi surmata neandertalilaisia ennemmin kuin alkoi tekemään jälkeläisiä. Näin ainakin väitetään. Itse en usko että neanderilaisia ei ole koskaan edes ollut olemassa koska en usko millään tavalla kehitysoppiin. Kehitysoppi on suuri valhe.


      • Anonyymi
        Daan kirjoitti:

        Niin, tuo juutalaisen äitilinjan yleisyys Suomessa voi osittain johtua myös siitä, että täällä pohjoisessakin miehet ovat joskus menneinä vuosisatoina hakeneet vaimoja Keski-Euroopasta ja ottaneet myös juutalaisnaisia vaimoikseen.

        Niin mutta juutalaiset naiset Euroopassa on käännynnäisten jälkeläisiä . Toisin sanoen eivät enää ole äidinpuolelta juutalaisia Lähi-Idästä.


    • Juu,joo,jep

      Suomalaiset ovat ilman muuta juutalaisiakin -ja päinvastoin,siis ne vajaat puolitoistatuhatta maamme juutalaista,mikäli ovat Suomen kansalaisia,muutenhan suomalaiset ovat aivan yhtä juutalaisia kuin inuiitit,masait,tai samojedit.

      • Ihan selevä homma

        NO, missäs ne Israelin 10 kadonnutta sitten luuraa???

        Suomi on takuulla ainakin Efraim - saletisti on, seuraava kohta todistaa sen;

        Tuomarien kirja 12:

        4 Ja Jefta kokosi kaikki Gileadin miehet ja ryhtyi taisteluun Efraimia vastaan; ja Gileadin miehet voittivat efraimilaiset, jotka olivat sanoneet: Te olette karkureita Efraimista; Gilead on Efraimin ja Manassen keskessä.

        5 Ja gileadilaiset valtasivat efraimilaisten tieltä Jordanin kahlauspaikat. Kun sitten Efraimin pakolaiset sanoivat: Antakaa minun mennä yli, kysyivät Gileadin miehet kultakin: Oletko efraimilainen? Jos hän vastasi: En,

        6 niin he sanoivat hänelle: Sano 'shibbolet'. Jos hän sanoi sibbolet, kun ei osannut ääntää oikein, ottivat he hänet kiinni ja tappoivat Jordanin kahlauspaikoilla. Niin kaatui silloin Efraimista neljäkymmentä kaksi tuhatta.


      • marmuk
        Ihan selevä homma kirjoitti:

        NO, missäs ne Israelin 10 kadonnutta sitten luuraa???

        Suomi on takuulla ainakin Efraim - saletisti on, seuraava kohta todistaa sen;

        Tuomarien kirja 12:

        4 Ja Jefta kokosi kaikki Gileadin miehet ja ryhtyi taisteluun Efraimia vastaan; ja Gileadin miehet voittivat efraimilaiset, jotka olivat sanoneet: Te olette karkureita Efraimista; Gilead on Efraimin ja Manassen keskessä.

        5 Ja gileadilaiset valtasivat efraimilaisten tieltä Jordanin kahlauspaikat. Kun sitten Efraimin pakolaiset sanoivat: Antakaa minun mennä yli, kysyivät Gileadin miehet kultakin: Oletko efraimilainen? Jos hän vastasi: En,

        6 niin he sanoivat hänelle: Sano 'shibbolet'. Jos hän sanoi sibbolet, kun ei osannut ääntää oikein, ottivat he hänet kiinni ja tappoivat Jordanin kahlauspaikoilla. Niin kaatui silloin Efraimista neljäkymmentä kaksi tuhatta.

        Nimimerkki "eihelevetti" paljasti vain oman sivistymättömyytensä ja voisi mennä muualle purkamaan pahaa oloaan.


      • Danis
        marmuk kirjoitti:

        Nimimerkki "eihelevetti" paljasti vain oman sivistymättömyytensä ja voisi mennä muualle purkamaan pahaa oloaan.

        Niin, sääli että tälle palstalle on eksynyt myös joku antisemiitti.


      • Danikselle
        Danis kirjoitti:

        Niin, sääli että tälle palstalle on eksynyt myös joku antisemiitti.

        Eipä täällä juuri muita olekaan,paria kolmea kirjoittajaa lukuunottamatta.Palsta on antisemitistien vapaa temmellyskenttä,sillä palstalla ei ole valvojaa,eikä ylläpito reagoi mihinkään.


      • Anonyymi

        Melkein kaikki ovat menneet naimisiin suomalaisten tai ruotsinkielisten suomalaisten kanssa.


    • kerty

      Raamatusta voi todeta, että juutalaiset ovat ihmiskunan isoveljensuku, josta Jeesus syntyi maailman Vapahtajaksi niinkuin on kirjoitettuna Uuteen Testamenttiin!

    • 14+2

      Jeesus on juutalaisten veriveli ja hän sanoi, että kaikki minä olette tehneet näille minun veljilleni, sen te olette tehneet minulle.

      • Torah

        Hyvä pointti!


    • plmb

      Ensimmäinen Mossad: Pietari, Johannes ja Jaakob
      Ensimmäisen Shin Beitin aloittaja Johannes Sebedeuksen poika
      Ensimmäinen Theodor Herzlin henkinen. Simon Pietari
      Ensimmäiknen hassidilainen chabadnikilainen Saulus Paavali et al
      Ensimmäinen kansainvälisen tason Aabrahamin lasten äitilinjan kuninkaallinen esiäiti , Mirjam , Maria, Salomon kuninkaan jälkeläinen, Jeesuksen Nasaretilaisen äiti
      Ensimmäinen aikojen lopulla tapahtuva Enkeliruhtinas Mikaelin konkreettinen ilmenemä on Israelin puolustusarmeijan konkrfetisoituminen ja kansakunnista herännyt Israelin puolustus.
      Jo profeetat tiesivät, että Jumala tulee valitsemaan muistakin kansoista leeviläiseen pappeuteen arvollisia henkilöitä. ehkä Suomessa on niitä myös, joku henkilö, Pyhän Hengen valinnasta. Israelilaisuus on käytännössä Jumalan kunnioittamista, pyhien kirjoitusten mielellään noudattamista, ja sitä että Jumala itse pitää henkilön todellisena israelilaisena. Paavali kyllä ymmärsi genetiikan merkityksen puhuessaan öljypuun ja metsäöljypuun eroista.Niiden erohan on geneettinen. Ikävä että meistä suomalaisista niin moni ei tunne israelilaisuuden jaloutta ja osoitautuu olevansa lähinnä jotain muuta kuin metsäöljypuuta. Olen tavallinen suomalainen, käynyt Israelissa ja nähnyt jalon öljypuun, viheriöivän viikunapuun.

      • Kohav

        Hyvä pointti plmb! Tsemppiä!


      • Israelsson
        Kohav kirjoitti:

        Hyvä pointti plmb! Tsemppiä!

        Toivottavasti keskustelu tällä palstalla pysyy asiallisena, ilman antisemitismiä.


      • ja tuon sanot
        Israelsson kirjoitti:

        Toivottavasti keskustelu tällä palstalla pysyy asiallisena, ilman antisemitismiä.

        juuri sinä joka nimenomaan edustat kristillistä antisemitismiä tyypillisimmillään... :D On sinulla pokka pohjaton. XD XD XD


      • Israelsson
        ja tuon sanot kirjoitti:

        juuri sinä joka nimenomaan edustat kristillistä antisemitismiä tyypillisimmillään... :D On sinulla pokka pohjaton. XD XD XD

        Nyt haukuit varmaan väärää puuta, sillä minä en ole se Israelson yhdellä s:llä. Minun nimessäni on kaksi s-kirjainta!


      • Israelson(Ei kirj.)
        Israelsson kirjoitti:

        Nyt haukuit varmaan väärää puuta, sillä minä en ole se Israelson yhdellä s:llä. Minun nimessäni on kaksi s-kirjainta!

        Huomatkaa! Kaksi S kirjainta !
        Tuota eksyttäjän ja riidankylväjän nimimerkkiä nim; Israelsson

        En ole kirjoittanut minä... israelson

        Olen se ensimmäinen israelson joka on rekisteröinyt suomi24 profiilin nimimerkillä.... israelson

        Toinen huijari ja eksyttäjä on juutalaisuus palstalla on nim; aito israelson
        Hän ei keksinyt muuta nimimerkkiä, joten hän on tietoisesti alkanut antisemitistinä kiusata minua, hän on kiusannut minua jo vuosia!


      • Taidat olla
        Israelson(Ei kirj.) kirjoitti:

        Huomatkaa! Kaksi S kirjainta !
        Tuota eksyttäjän ja riidankylväjän nimimerkkiä nim; Israelsson

        En ole kirjoittanut minä... israelson

        Olen se ensimmäinen israelson joka on rekisteröinyt suomi24 profiilin nimimerkillä.... israelson

        Toinen huijari ja eksyttäjä on juutalaisuus palstalla on nim; aito israelson
        Hän ei keksinyt muuta nimimerkkiä, joten hän on tietoisesti alkanut antisemitistinä kiusata minua, hän on kiusannut minua jo vuosia!

        oikeasti sairas ihminen. Ei tuosta juuri muuta voi enää päätellä.aito israelson on juutalainen ja puhuu totta.

        Sinä juuri olet häirikkö tällä uskontopalstalla. Häpeäisit edes käytöstäsi!


      • Israelinpoika
        Taidat olla kirjoitti:

        oikeasti sairas ihminen. Ei tuosta juuri muuta voi enää päätellä.aito israelson on juutalainen ja puhuu totta.

        Sinä juuri olet häirikkö tällä uskontopalstalla. Häpeäisit edes käytöstäsi!

        No älähän nyt hätäile! Kyllä tällä palstalla riittää tilaa kaikille, myös sinulle Israelson (Ei kirj.) ja nimim. Taidat olla. Vaikeata on myös heittää tuosta vain ilmaan tuomioita siitä kuka on oikea juutalainen, tällä palstalla kun esiinnytään nimimerkkien takana.


      • Onhan täällä
        Israelinpoika kirjoitti:

        No älähän nyt hätäile! Kyllä tällä palstalla riittää tilaa kaikille, myös sinulle Israelson (Ei kirj.) ja nimim. Taidat olla. Vaikeata on myös heittää tuosta vain ilmaan tuomioita siitä kuka on oikea juutalainen, tällä palstalla kun esiinnytään nimimerkkien takana.

        kerrottu vaikka kuinka moneen kertaan kuka on juutalainen ja millä perusteella. Nimimerkeillä ei ole mitään väliä.

        Juutalaisesta äidistä syntynyt,tai juutalaisuuteen hyväksytysti kääntynyt on juutalainen,muut eivät.


      • Cherem
        Onhan täällä kirjoitti:

        kerrottu vaikka kuinka moneen kertaan kuka on juutalainen ja millä perusteella. Nimimerkeillä ei ole mitään väliä.

        Juutalaisesta äidistä syntynyt,tai juutalaisuuteen hyväksytysti kääntynyt on juutalainen,muut eivät.

        Miten voi tietää sen, kuka tällä palstalla kirjoittavista on oikeasti tuon määritelmän mukainen juutalainen ja kuka taas wannabee-juutalainen. Ja kai tällä palstalla saavat käsittääkseni kirjoitella kaikki, uskonnosta riippumatta.


      • No justjoo
        Cherem kirjoitti:

        Miten voi tietää sen, kuka tällä palstalla kirjoittavista on oikeasti tuon määritelmän mukainen juutalainen ja kuka taas wannabee-juutalainen. Ja kai tällä palstalla saavat käsittääkseni kirjoitella kaikki, uskonnosta riippumatta.

        Juurihan tuolla yläpuolella todettiin ettei nimimerkeillä ole mitään merkitystä eikä siten myöskään kirjoittajan juutalaisuudella/ei-juutalaisuudella. Viestien asiasisältö ratkaisee sen painoarvon, kuten pitääkin.Oliko edelleenkin liian monimutkaista ymmärrettäväksi?


      • Israelson(Ei kirj.)
        Taidat olla kirjoitti:

        oikeasti sairas ihminen. Ei tuosta juuri muuta voi enää päätellä.aito israelson on juutalainen ja puhuu totta.

        Sinä juuri olet häirikkö tällä uskontopalstalla. Häpeäisit edes käytöstäsi!

        Juudan juutalaiset kirjoittivat kaikki Uudistetunliiton (jer.31.31) kirjeet.

        En minä tai ns."kristityt".

        Juudan juutalainen on myös silloin juutalainen kun hän vasta hirmuisena Herranpäivänä vastaanottaa Israelin Messiaan(sak.13:7-9). Ei hänestä tule jonkin uuden uskonnon edustajaa.

        Minun juutalaisuus on YHWH:n sanan kalliolla. Tämä minun ja meidän antisemitismin ja rasismin ja sensuurin kohteeksi joutuminen on jatkunut jo vuosia.


      • Cherem
        No justjoo kirjoitti:

        Juurihan tuolla yläpuolella todettiin ettei nimimerkeillä ole mitään merkitystä eikä siten myöskään kirjoittajan juutalaisuudella/ei-juutalaisuudella. Viestien asiasisältö ratkaisee sen painoarvon, kuten pitääkin.Oliko edelleenkin liian monimutkaista ymmärrettäväksi?

        Mikä sitten on sinun kirjoitustesi asiasisältö? En ole sellaista pannut merkille. Haukut ja panettelet kovin heppoisin perustein toista palstalle kirjoittavaa. Onkohan itsetuntosi niin heikoilla, että egosi tarvitsee tuollaista öykkäröintiä. Sivistymätöntä, sanoisin. Valitettavasti.


      • Cherem
        No justjoo kirjoitti:

        Juurihan tuolla yläpuolella todettiin ettei nimimerkeillä ole mitään merkitystä eikä siten myöskään kirjoittajan juutalaisuudella/ei-juutalaisuudella. Viestien asiasisältö ratkaisee sen painoarvon, kuten pitääkin.Oliko edelleenkin liian monimutkaista ymmärrettäväksi?

        Älähän hätäile wannabe! Tuntuu siltä, että tällä palstalla ovat kovasti äänessä juuri tällaiset wannabe-tyypit. Aito keskustelu juutalaisuudesta on jäänytkin sitten syrjemmälle.


      • Anonyymi
        Onhan täällä kirjoitti:

        kerrottu vaikka kuinka moneen kertaan kuka on juutalainen ja millä perusteella. Nimimerkeillä ei ole mitään väliä.

        Juutalaisesta äidistä syntynyt,tai juutalaisuuteen hyväksytysti kääntynyt on juutalainen,muut eivät.

        Hyväksytysti kääntynyt on väljä termi kun juutalaisia ryhmiä on niin paljon.

        Oikeasti vain harva kääntynyt hyväksytään ryhmään aidosti. Ehkä hyväksytään jos menee naimisiin juutalaisen kanssa. Jos ja kun ero tulee niin mitä sitten?
        Mutta kun ulkonäkö ei täsmää juutalaisuuteen niin ainakin Israelissa sortavat heitä.
        Tämä on nähty niin monesti.


    • 12+14

      Herran päivä ...

      Minun käsityksen mukaan Israelin ' Lopunaika' oli silloin kun Jerusalem ja temppeli hävitettiin ja Jumalan ' vihanpäivä ', ajatus syntyi kai siitä että petturi Josefus kertoo Jumalan menneen roomalaisten puolelle.

      Noina aikoina merkityksellistä olivat sodat, saaliit ja voittaminen. Suurin ja voimakkain aina voittaa ja tuolloin se oli Rooma, joka alisti kaikki muut keinoja kaihtamatta. Yleisesti ajateltiin että ' voima' tulee aina jumalalta.

      Rooma kuitenkin tuhoutui ja Zeus on kuollut ja ainostaan kristilliset odottavat loppua, joten ..... heippa minun puolestani.... on teissä ollutkin kestämistä.

      • Cherem

        Tällä palstalla kirjoittelee polleana joku Wannabe-tyyppi.


      • Boaz
        Cherem kirjoitti:

        Tällä palstalla kirjoittelee polleana joku Wannabe-tyyppi.

        Ilmeisesti joku joka pitää itseään ainoana aitona Israelin poikana.


      • TLV - J-Street
        Boaz kirjoitti:

        Ilmeisesti joku joka pitää itseään ainoana aitona Israelin poikana.

        Kyllä nähtävästi noin,ketjun aloittaja mukaan lukien.Näyttää löytyvän joitakin henkilöitä joille juutalaisuus/ei-juutalaisuus on sekä komplikatiivinen että omaa elämää suurempi asia,josta on jauhettava puutaheinää jatkuvalla syötöllä tällaisella uskontopalstalla kun ei muutakaan keksi.


      • Bozzz
        TLV - J-Street kirjoitti:

        Kyllä nähtävästi noin,ketjun aloittaja mukaan lukien.Näyttää löytyvän joitakin henkilöitä joille juutalaisuus/ei-juutalaisuus on sekä komplikatiivinen että omaa elämää suurempi asia,josta on jauhettava puutaheinää jatkuvalla syötöllä tällaisella uskontopalstalla kun ei muutakaan keksi.

        No joo, wannabe ja wannabe...Älähän hätäile!


      • Efraim

        Tosi upea asia, jos niin olisi....


    • Desposy

      Sinullakin on hyvä aloituspuheenvuoro Daan! Valitettavasti tälläkin palstalla on sellaisia kommentoijia, joilla ei ole edes alkeistason tietoutta DNA-tutkimuksesta, isä- ja äiti-linjoista eikä haploryhmistä. Sääli, sillä tämä aihehan on hyvin ajankohtainen nykyään, kun dna-testit ovat tulleet kaikkien ulottuville.

    • Efraim

      Todella upea asia, jos niin olisi!

      • thisisastoryoffortunesan

        Tästähän ns messiaanisissa ryhmissä puhutaan ja tehdään dna tutkimuksia siinä toivossa että löytyisi juutalaisuutta sukujuurissa. muutetaan etunimiä ja sukunimiä juutalaiseksi , tehdään pyhiinvaellusmatkoja synagoogiin, kutsutaan ulkomailta rappeja puhumaan, aikuiset lapset usutetaan etsimään juutalaiset puolisot, jos Suomesta ei saa, tuontitavaraa ulkomailta, omaksutaan kirjoista juutalaisia tapoja ja apinoidaan niitä. Eletään juutalais pilvilinnassa, mennään hepreankurssille, käytetään heprean sanoja, puhutaan Yeshuasta ja vastustetaan katolista kirkkoa vaikkei ennen tiedetty siitä mitään, maksetaan tyhjänpuhujille verottomana kolehdista kun opettavat Toraa. Kyse on eskapismista, aikuisten satumaailmasta, pakoa todellisuudesta.


      • lpocasin
        thisisastoryoffortunesan kirjoitti:

        Tästähän ns messiaanisissa ryhmissä puhutaan ja tehdään dna tutkimuksia siinä toivossa että löytyisi juutalaisuutta sukujuurissa. muutetaan etunimiä ja sukunimiä juutalaiseksi , tehdään pyhiinvaellusmatkoja synagoogiin, kutsutaan ulkomailta rappeja puhumaan, aikuiset lapset usutetaan etsimään juutalaiset puolisot, jos Suomesta ei saa, tuontitavaraa ulkomailta, omaksutaan kirjoista juutalaisia tapoja ja apinoidaan niitä. Eletään juutalais pilvilinnassa, mennään hepreankurssille, käytetään heprean sanoja, puhutaan Yeshuasta ja vastustetaan katolista kirkkoa vaikkei ennen tiedetty siitä mitään, maksetaan tyhjänpuhujille verottomana kolehdista kun opettavat Toraa. Kyse on eskapismista, aikuisten satumaailmasta, pakoa todellisuudesta.

        On se totta joissakin tapauksissa, mutta on myös kaltaisiani , jotka etsivät totuutta uskonnoista ja Jumalasta löytäen sen juutalaisuudesta. Juutalaisuuttakin on monta eri muotoa, mutta messiaaninen kristinusko ei kuulu siihen.


    • PasiToivonen

      Tosi upea asia jos niin ei olisi.

      Efraim - Njet!

    • 99.9999999999prosentilla

      Kaikilla maailman juutalaisilla on khazari/hunni-geenit

      • Prosenttidosentti

        Mielenkiintoinen väite, että maailman n. 7,4 miljardista ihmisestä 10 miljardia olisi juutalaisia, joilla on khazari-/hunnigeenit. Tämä on kyllä linjassa muidenkin kirjoitustesi kanssa, mutta voitko vielä kertoa, kuinka olet päätynyt tuohon tulokseen.


    • Valheisiin.kyllästynyt

      Aloitus on valhetta. Suomalaisilla ei ole juutalaista perimää.

      Suomenkansa on vanhempi kuin juutalaiset. Asutimme Itämeren rantoja jo n. 10 000 vuotta sitten, eli olemme juutalaisten kantaisä Aatamiakin vanhempi kansa.

      Puhumattakaan Aabrahamista joka eli n. 4000 vuotta sitten ja tämän myöhemmistä pojanpojanpojista, Israelin 12 sukukunnasta, joista yhdestä kehittyi Juudan heimo, juutalaiset. Maanpakoon / diasporaan n. vuonna 70 lähteneitä, muitakin Israelin alueella asuneita muutamia heimoja alettiin euroopassa kaikkia kutsua "juutalaisiksi".

      Joillain suomalaisilla on myös juutalaisia esi-isiä, mutta ei koko kansana, vaan joinain yksilöinä. Nämä esi-isät ovat tulleet Suomen alueille sattunaisina, keskieuroopan tai Venäjän pogromeja paenneina, muutamina perheinä, korkeintaan muutama sata vuotta sitten.

      Sitten on tietenkin nämä kevytkenkäisten naisturistien tuomat tuliaiset, joiden alkuperä ei välttämättä ole edes juutalainen isä, vaan ehkä arabi tai muu turkkilainen, tietääkö äiti itsekään, mutta saahan sitä asiaa kaunistella. Koska näillä matkamuistoilla siis yleensä on suomalainen äiti, ei juutalaisuus tunnusta näitä juutalaisiksi. Näiden isistä kun ei koskaan voi olla saletisti varma. Monien helluntainaisten on jo vuosikymmeniä sanottu "evnkelioivan juutalaisia" nk. selällään maaten. Samalla tavoin on saanut kuulla ilosanoman myös moni muhamedkin.

      Ensimmäinen, edes jonkinlainen juutalainen seurakunta perustettiin Suomeen joskus 1800-luvun lopuilla. Tällä hetkellä suomenjuutalaisia, niitä oikeita, lienee kaikkiaan noin puolitoistuhatta (?), tai noin 1000.

      Eräs valhe, jota etenkin Suomen romanit levittävät, on että hekin muka olisivat juutalaisia. Kateus on kova. Eivät ole. Eivät mitään sukua. Tämänkin on israelilaiset tutkijat ilmoittaneet jo vuosikymmeniä sitten. Mutta etenkin esim. moni itä-ja koillis-Afrikan kee'neri sen sijaan on.

    • toentonkia

      Oikea juutalainen on Juudan jälkeläinen joten väitteesi on puppua.

      • Tuota . . . oikea juutalainen ei todellakaan ole Juudan jälkeläinen. Se ei sitä määrittele. Oikea juutalainen on sellainen ihminen, joka omassa sisimmässään lukee itsensä juutalaiseksi ja on valmis alistumaan juutalaisten Kuninkaan Yahushuan lakien alaisuuteen, siten kuin Raamattu opettaa. Room.2:28-29.
        Täten siis jokainen ihminen voi tulla halutessaan juutalaiseksi. Kannattaa uskoa, mitä Raamattu asiasta opettaa. Toinen hyvä paikka on Room. luku 11.


      • Ihan.oikea.kristitty
        SAI kirjoitti:

        Tuota . . . oikea juutalainen ei todellakaan ole Juudan jälkeläinen. Se ei sitä määrittele. Oikea juutalainen on sellainen ihminen, joka omassa sisimmässään lukee itsensä juutalaiseksi ja on valmis alistumaan juutalaisten Kuninkaan Yahushuan lakien alaisuuteen, siten kuin Raamattu opettaa. Room.2:28-29.
        Täten siis jokainen ihminen voi tulla halutessaan juutalaiseksi. Kannattaa uskoa, mitä Raamattu asiasta opettaa. Toinen hyvä paikka on Room. luku 11.

        Jos ei tämä ole antisemitismiä niin mikä sitten?

        Kirjoittaja selkeästi kieltää etnisten juutalaisten oikeuden "juutalais"-määritelmään. Kieltää juutalaisen uskonnon ja kulttuurin olevan juutalaisuutta!

        Hän esittää oman uskonnonlahkonsa edustavan juutalaisuutta. Kristityt, edes pahat natsit, eivät menneet niin pitkälle, että olisivat väittäneet / tunnustaneet olevansa itse juutalaisia!

        Kristittyjen keskuudessa on vaikuttanut myös tuo, nk. korvausteologia, mutta siten, että kieltäessään Jeesuksen messiaanisuuden ja kuninkuuden, juutalaiset itse pyyhkivät nimensä pois Jumalan kansan nimiluetteloista. Sillä tähän, Jumalan kansaan, kuuluvat vain Kristusta Jeesusta, Jumalan Ainoaa Poikaa, meidän Herraamme, tunnustavat kristityt. Jeesus ei kuitenkaan ohita kunniassaan Itse Isää, jota myös yksinään "Jumalaksi" kutsutaan, vaikkakin tämä ei ole aivan eksakti määritelmä. Jumala kun on Yksi Pyhä Kolmiyhteinen Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki.

        Jeesus sanoi, että oikea juutalainen on sydämeltään juutalainen. Onhan paljon juutalaisia jotka antavat piut, paut juutalaisuudelle. Sydämenjuutalainen kyllä huomaa, että hei, tuohan on meidän messiaamme! Sydämettömät eivät. Heillä on aina kivet ja ristit valmiina, gojimeille yleensä ja etenkin kristityille. Mutta ovat he silti juutalaisia, uskonnoltaan ja monet kenties syntyperältäänkin, äidin puolelta.

        Juutalaiset ovat juutalaisia ja kristityt kristittyjä. Molemmat ovat kaksi eri, täysin selkeästi ja opillisesti määriteltyä uskontokuntaa. Vapaidensuuntien nimellä kulkevat taas vapaamuurarisuuntaisia, näitä, hämmennyksen vuoksi, onkin sitten moneen lähtöön. Vastustavat sekä kristittyjä että juutalaisia, mutta vetäen sotaansa aina toiset, toisia vastaan, itse käsiään hieroskellen ja hykerrellen kaiken takana, pimennossa, niinqu sanotaan. Kuten luemme nyt edeltävän henkilönkin tekstistä.

        Kannattaisi ottaa asioista parempi selko.

        Esittää täysin historian vastaisen väittämän. Tämähän suorastaan täyttää rikoksen tunnusmerkistön.

        Vaikken itse enää erityisemmin sympatiseeraa itse uskontokunnan väkeä, johtuen heidän omasta käyttäytymisestään, etenkin itseäni vastaan, josta, jerusalem- tukholmasyndroomasta olen jo hyvin toipumassa, en silti kyllä lähtisi kiistämään juutalaisten oikeutta kutsua itseään juutalaisiksi.

        Kyllä, esim. ne kohtaamani vihajoukot, koostuivat mitä suurimmassa määrin ihan oikeista juutalaisista.
        .


      • Ihan.oikea.kristitty kirjoitti:

        Jos ei tämä ole antisemitismiä niin mikä sitten?

        Kirjoittaja selkeästi kieltää etnisten juutalaisten oikeuden "juutalais"-määritelmään. Kieltää juutalaisen uskonnon ja kulttuurin olevan juutalaisuutta!

        Hän esittää oman uskonnonlahkonsa edustavan juutalaisuutta. Kristityt, edes pahat natsit, eivät menneet niin pitkälle, että olisivat väittäneet / tunnustaneet olevansa itse juutalaisia!

        Kristittyjen keskuudessa on vaikuttanut myös tuo, nk. korvausteologia, mutta siten, että kieltäessään Jeesuksen messiaanisuuden ja kuninkuuden, juutalaiset itse pyyhkivät nimensä pois Jumalan kansan nimiluetteloista. Sillä tähän, Jumalan kansaan, kuuluvat vain Kristusta Jeesusta, Jumalan Ainoaa Poikaa, meidän Herraamme, tunnustavat kristityt. Jeesus ei kuitenkaan ohita kunniassaan Itse Isää, jota myös yksinään "Jumalaksi" kutsutaan, vaikkakin tämä ei ole aivan eksakti määritelmä. Jumala kun on Yksi Pyhä Kolmiyhteinen Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki.

        Jeesus sanoi, että oikea juutalainen on sydämeltään juutalainen. Onhan paljon juutalaisia jotka antavat piut, paut juutalaisuudelle. Sydämenjuutalainen kyllä huomaa, että hei, tuohan on meidän messiaamme! Sydämettömät eivät. Heillä on aina kivet ja ristit valmiina, gojimeille yleensä ja etenkin kristityille. Mutta ovat he silti juutalaisia, uskonnoltaan ja monet kenties syntyperältäänkin, äidin puolelta.

        Juutalaiset ovat juutalaisia ja kristityt kristittyjä. Molemmat ovat kaksi eri, täysin selkeästi ja opillisesti määriteltyä uskontokuntaa. Vapaidensuuntien nimellä kulkevat taas vapaamuurarisuuntaisia, näitä, hämmennyksen vuoksi, onkin sitten moneen lähtöön. Vastustavat sekä kristittyjä että juutalaisia, mutta vetäen sotaansa aina toiset, toisia vastaan, itse käsiään hieroskellen ja hykerrellen kaiken takana, pimennossa, niinqu sanotaan. Kuten luemme nyt edeltävän henkilönkin tekstistä.

        Kannattaisi ottaa asioista parempi selko.

        Esittää täysin historian vastaisen väittämän. Tämähän suorastaan täyttää rikoksen tunnusmerkistön.

        Vaikken itse enää erityisemmin sympatiseeraa itse uskontokunnan väkeä, johtuen heidän omasta käyttäytymisestään, etenkin itseäni vastaan, josta, jerusalem- tukholmasyndroomasta olen jo hyvin toipumassa, en silti kyllä lähtisi kiistämään juutalaisten oikeutta kutsua itseään juutalaisiksi.

        Kyllä, esim. ne kohtaamani vihajoukot, koostuivat mitä suurimmassa määrin ihan oikeista juutalaisista.
        .

        Ihan oikea kristitty ei tainnut lukea nyt noita antamiani Raamatun paikkoja. Lue ne. Etkö ymmärrä, että puhun hengellisestä juutalaisuudesta, joka on enemmän kuin syntyperäinen? En minä näitä asioita omina mielipiteinäni esitä. Kaikki löytyy Raamatusta. Tässä pari paikkaa lisää, jotka todistavat, että vaikka ihminen olisi syntyjään juutalainen, ilman Messias Kuningasta sydämessään hän ei ole oikea juutalainen.

        He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja. Joh.8:39
        Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä. Joh.8:44

        Näin Yahushua puhui siis syntyperäisille juutalaisille! Lue itte ja usko Raamattuasi ja Kuningasta!


      • Hintaseuranta.fi
        SAI kirjoitti:

        Tuota . . . oikea juutalainen ei todellakaan ole Juudan jälkeläinen. Se ei sitä määrittele. Oikea juutalainen on sellainen ihminen, joka omassa sisimmässään lukee itsensä juutalaiseksi ja on valmis alistumaan juutalaisten Kuninkaan Yahushuan lakien alaisuuteen, siten kuin Raamattu opettaa. Room.2:28-29.
        Täten siis jokainen ihminen voi tulla halutessaan juutalaiseksi. Kannattaa uskoa, mitä Raamattu asiasta opettaa. Toinen hyvä paikka on Room. luku 11.

        Tuo Room. 11 sopiikin tähän hyvin. Siinä alussahan heti torjutaan harhaoppi nimeltä korvausteologia, jota sinäkin edustat:
        "1. Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
        2. Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut."


      • Hintaseuranta.fi kirjoitti:

        Tuo Room. 11 sopiikin tähän hyvin. Siinä alussahan heti torjutaan harhaoppi nimeltä korvausteologia, jota sinäkin edustat:
        "1. Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
        2. Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut."

        Missä kohtaa sanoin, että Jumala olisi hylännyt Israelin? Ei Hän ole hylännyt syntyperäisiä juutalaisia eli noita alkuperäisiä oksia. Tämänhän Room. luku 11 selvästi kertoo. Korvausteologiaan ihminen syyllistyy, jos alkaa pitää itseään ja kirkkoaan Jumalan valittuna kansana Israelin ASEMESTA. Room. 11 kertoo myös, että oksastettujen ja alkuperäisten oksien tulee elää Messias -rungossa rinnakkain tasavertaisina juutalaisina.

        Täällä keskustelupalstalla ihmisillä on ikävä tapa olettaa ja laittaa sellaisia sanoja toisten suuhun, joita he eivät ole lauseuneet. Tarkkana tässä kiitos ja siunausta.


      • OlenArmoliitossa
        SAI kirjoitti:

        Ihan oikea kristitty ei tainnut lukea nyt noita antamiani Raamatun paikkoja. Lue ne. Etkö ymmärrä, että puhun hengellisestä juutalaisuudesta, joka on enemmän kuin syntyperäinen? En minä näitä asioita omina mielipiteinäni esitä. Kaikki löytyy Raamatusta. Tässä pari paikkaa lisää, jotka todistavat, että vaikka ihminen olisi syntyjään juutalainen, ilman Messias Kuningasta sydämessään hän ei ole oikea juutalainen.

        He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja. Joh.8:39
        Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä. Joh.8:44

        Näin Yahushua puhui siis syntyperäisille juutalaisille! Lue itte ja usko Raamattuasi ja Kuningasta!

        Tässä nuo jakeet:

        Room. 2: 25-29
        25 Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; mutta jos olet lainrikkoja, niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.
        26 Jos siis ympärileikkaamaton noudattaa lain säädöksiä, eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa ole luettava ympärileikkaukseksi?
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Joo, tämä on paha kohta. Kristitty tietenkin ymmärtää asian näin, evankeliumin tähden, mutta tällaista ei parane lätkäistä päin vääränjuutalaisen kasvoja. Näillä lauseilla kun on perusteltu monenlaista inkvisiota ja pogromia. Käänteisesti: taisipa Jeesus Itsekin kuolla moisen opin tähden.

        Me kristityt tietenkin ymmärrämme asian UT:n kautta ja voimme keskenämme pitää itseämme Jumalan lapsina.

        Mutta kun nuo väärätjuutalaiset itse... He eivät ymmärrä, eikä ehkä viranomaisetkaan.

        Juutalaisilta ei voi väkivalloin, heille uudella opilla riistää oikeutta juutalaisuuteensa. Näille asioille nk. uudestisynnytään. Ja nyt ollaan juutalaisten foorumilla, niiden väärienjuutalaisten, eivätkä tällaiset keskustelut edes kuuluisi tänne. Siksi väärätjuutalaiset ovatkin täältä kaikonneet. Näin Jeesuksen sanaa on tarkoituksellisesti käytetty heitä vastaan. Kuten "vilpittömät" inkvisiittorit ennenkin.

        Ketään ei voi eikä saa pakottaa uskomaan toisin kuin hän uskoo. Jumalan lapseksi ei synnytä (hengellisillä) keisarinleikkauksilla. Uudestisyntymä tapahtuu luonnollisesti niin, että lapsi itse haluaa tulla ulos ja tuleekin, kun aika on.


      • SAI kirjoitti:

        Tuota . . . oikea juutalainen ei todellakaan ole Juudan jälkeläinen. Se ei sitä määrittele. Oikea juutalainen on sellainen ihminen, joka omassa sisimmässään lukee itsensä juutalaiseksi ja on valmis alistumaan juutalaisten Kuninkaan Yahushuan lakien alaisuuteen, siten kuin Raamattu opettaa. Room.2:28-29.
        Täten siis jokainen ihminen voi tulla halutessaan juutalaiseksi. Kannattaa uskoa, mitä Raamattu asiasta opettaa. Toinen hyvä paikka on Room. luku 11.

        Tuota tuota.... juutalaiseksi synnytään juutalaisesta äidistä, suku menee sitten isän mukaan.

        Paavali ei voi määritellä näitä asioita, hän oli luopio juutalainen .


    • "Suurella osalla suomalaisia on juutalaista geneettistä perimää. "

      Millaista on "juutalainen geneettinen perimä"?

      Entä hindulainen?

      • Maracatti

        Mitä siellä teidän kirkossanne oikein juodaan, kun sen vaikutuksen haluat mainita nimimerkissäsikin? Taitaa olla jotain vettä vahvempaa.


      • Maracatti kirjoitti:

        Mitä siellä teidän kirkossanne oikein juodaan, kun sen vaikutuksen haluat mainita nimimerkissäsikin? Taitaa olla jotain vettä vahvempaa.

        "Taitaa olla jotain vettä vahvempaa. "

        Hopeavettä.
        Se parantaa kaikki vaivat.
        Skool på den här saken :-)


    • Varmaa_tietoa

      Liian suurella osalla suomalaisia on mongoolialais-venäläistä juutalaista geneettistä perimää. Aivan liian suurella.

    • BenGurion

      Sartola on nykyään putinisti ja menetti siten täysin uskottavuutensa, jota hänellä ennen oli jonkun verran.

      • BrotherNathanael.kertoo

        Juutalaisten näkökulmasta jo kerran murskatun, kristityn keisarikunnan nykyinen "tsaari", Vladimir V. Putin, tietenkin on juur semmoinen Kristuksen tunnustaja jota vastaan on valjastettu kaikki juutalaisten hallitsemat mediat, kuten Sanomatalo ja mm. ruotsinjuutalaisomisteinen Aller / "Suomi"24!

        Juutalaisten hallitsema Maailman valuuttarahasto, IMF, omistaa käytännössä koko Ukrainan. Ja mehän jo tunnemme Ukrainan. Se on valjastettu omalta suunnaltaan kaikkeen venäläisvastaisuuteen. Sillä venäläiset ovat ortodoksikristittyjä. Ja Ukrainaa johtavat maailman juutalaiset. He johtavat paljon muutakin, mm. satanistista, kristinuskonvastaista elokuvamaailmaa. Juutalainen pornoäijä ihan itse (Ron Jeremy) on sanonut, että pornolla he hävittävät kristinuskon maailmasta.

        Tällaista "Jumalan valittua kansaa". Ja vapaatsuunnat ovat liitossa näiden kanssa, hölmöt mummut lähettävät näille, "Israelin hyväksi" rahansa ja siunaavat tätä toimintaa. Ei ihme, että maailmalla menee huonosti.

        Ukrainassa Kiovan hallituksen natsit ovat mm. ristiinnaulinneet venäläisiä ortodoksilapsia äitiensä silmien edessä ja kun lapsi kituen kuoli, ampuivat äitiä päähän. (Kuulin asiasta v. 2014, mutten suinkaan suomalaisten medioiden kautta!)

        Laittakaapa hakuseen Brother Nathanael, youtube, niin jo alkaa tulla faktaa. Hän on entinen juutalainen, kääntynyt kristityksi. Myös Brother Nathanael- suorilla hakusanoilla, kuten Ukraina, IMF ym.

        https://www.youtube.com/channel/UCtBqVgzL_cDv_t9o2hFiXXg

        Näpsäkkä äijä.

        Sartolassa tuntuukin olevan ytyä. On toista maata kuin esim. jenkki Meller.
        .


      • BrotherNathanael.kertoo kirjoitti:

        Juutalaisten näkökulmasta jo kerran murskatun, kristityn keisarikunnan nykyinen "tsaari", Vladimir V. Putin, tietenkin on juur semmoinen Kristuksen tunnustaja jota vastaan on valjastettu kaikki juutalaisten hallitsemat mediat, kuten Sanomatalo ja mm. ruotsinjuutalaisomisteinen Aller / "Suomi"24!

        Juutalaisten hallitsema Maailman valuuttarahasto, IMF, omistaa käytännössä koko Ukrainan. Ja mehän jo tunnemme Ukrainan. Se on valjastettu omalta suunnaltaan kaikkeen venäläisvastaisuuteen. Sillä venäläiset ovat ortodoksikristittyjä. Ja Ukrainaa johtavat maailman juutalaiset. He johtavat paljon muutakin, mm. satanistista, kristinuskonvastaista elokuvamaailmaa. Juutalainen pornoäijä ihan itse (Ron Jeremy) on sanonut, että pornolla he hävittävät kristinuskon maailmasta.

        Tällaista "Jumalan valittua kansaa". Ja vapaatsuunnat ovat liitossa näiden kanssa, hölmöt mummut lähettävät näille, "Israelin hyväksi" rahansa ja siunaavat tätä toimintaa. Ei ihme, että maailmalla menee huonosti.

        Ukrainassa Kiovan hallituksen natsit ovat mm. ristiinnaulinneet venäläisiä ortodoksilapsia äitiensä silmien edessä ja kun lapsi kituen kuoli, ampuivat äitiä päähän. (Kuulin asiasta v. 2014, mutten suinkaan suomalaisten medioiden kautta!)

        Laittakaapa hakuseen Brother Nathanael, youtube, niin jo alkaa tulla faktaa. Hän on entinen juutalainen, kääntynyt kristityksi. Myös Brother Nathanael- suorilla hakusanoilla, kuten Ukraina, IMF ym.

        https://www.youtube.com/channel/UCtBqVgzL_cDv_t9o2hFiXXg

        Näpsäkkä äijä.

        Sartolassa tuntuukin olevan ytyä. On toista maata kuin esim. jenkki Meller.
        .

        Onneksi olit laittanut lainausmerkkeihin tuon "Jumalan valittua kansaa". Nuo eivät ole oikeita juutalaisia eli Messiaan seuraajia. He palvelevat sitä toista herraa. Maailmassa on noita mainitsemiasi Luciferistisia syntyperäisiä juutalaisia, sitten on ihan hyvää tarkoittavia Messiaan kieltäviä syntyperäisiä juutalaisia ja kolmantena vielä todellisia hengellisiä oksastettuja Messiaan hyväksyviä juutalaisia. Room. 2:28-29, Room. 11, Joh.8:39-44.

        Viimeksi mainittu ryhmä on Raamatun mukaan ainoita oikeita juutalaisia. Lukase aikaisemmat kommenttini tänään yllä Raamatun paikkoineen. Jokaisen ihmisen pitäisi tunnistaa ja kyetä erottelemaan nämä kolme juutalaisryhmää.


      • Hintaseuranta.fi
        BrotherNathanael.kertoo kirjoitti:

        Juutalaisten näkökulmasta jo kerran murskatun, kristityn keisarikunnan nykyinen "tsaari", Vladimir V. Putin, tietenkin on juur semmoinen Kristuksen tunnustaja jota vastaan on valjastettu kaikki juutalaisten hallitsemat mediat, kuten Sanomatalo ja mm. ruotsinjuutalaisomisteinen Aller / "Suomi"24!

        Juutalaisten hallitsema Maailman valuuttarahasto, IMF, omistaa käytännössä koko Ukrainan. Ja mehän jo tunnemme Ukrainan. Se on valjastettu omalta suunnaltaan kaikkeen venäläisvastaisuuteen. Sillä venäläiset ovat ortodoksikristittyjä. Ja Ukrainaa johtavat maailman juutalaiset. He johtavat paljon muutakin, mm. satanistista, kristinuskonvastaista elokuvamaailmaa. Juutalainen pornoäijä ihan itse (Ron Jeremy) on sanonut, että pornolla he hävittävät kristinuskon maailmasta.

        Tällaista "Jumalan valittua kansaa". Ja vapaatsuunnat ovat liitossa näiden kanssa, hölmöt mummut lähettävät näille, "Israelin hyväksi" rahansa ja siunaavat tätä toimintaa. Ei ihme, että maailmalla menee huonosti.

        Ukrainassa Kiovan hallituksen natsit ovat mm. ristiinnaulinneet venäläisiä ortodoksilapsia äitiensä silmien edessä ja kun lapsi kituen kuoli, ampuivat äitiä päähän. (Kuulin asiasta v. 2014, mutten suinkaan suomalaisten medioiden kautta!)

        Laittakaapa hakuseen Brother Nathanael, youtube, niin jo alkaa tulla faktaa. Hän on entinen juutalainen, kääntynyt kristityksi. Myös Brother Nathanael- suorilla hakusanoilla, kuten Ukraina, IMF ym.

        https://www.youtube.com/channel/UCtBqVgzL_cDv_t9o2hFiXXg

        Näpsäkkä äijä.

        Sartolassa tuntuukin olevan ytyä. On toista maata kuin esim. jenkki Meller.
        .

        Tuo Brother Nathanael on taitava. Hän vetoaa etenkin asiasta kuulijoihin, jotka eivät tiedä ja/tai ymmärrä mitään niistä asioista joista hän puhuu.


    • Tosiasiassa suomalaiset on perimältään Euroopan kansoista melkeinpä kauimpana Lähi-Idän väestä.

      • kansatieteilijä

        Se aika lähestyy koko ajan, miloin olemme lähimpänä, suomalaisnaisten ja arabien "yhteistyön" takia.


    • Daanilainen

      AnttiSemjonoff kirjoitti tunti sitten ketjuun "oliko jne..."

      27.12.2018 17:54
      Uusi
      Nyt sinä erehdyit arabeista. Hekin ovat seemiläisiä eli Seemin lapsia. Haamilaiset ovat Haamin lapsia. Haamilaiset on raamatullisessa kulttuuriperinnössä se kansojen joukko, jonka kantaisä on Nooan poika Haam. Perinteisen käsityksen mukaan tähän joukkoon kuuluivat lähinnä Afrikan mustat kansat. Haamilaisiin kansoihin liittyvät haamilaiset kielet.
      Juutalaiset pitivät itseään ja arabeja Haamin veljen Seemin jälkeläisinä, seemiläisinä; siitä tulevat käsitteet kuten seemiläiset kielet ja antisemitismi.
      Antihamitismi on siis rotusortoa ja vihaa mustia kohtaan. Sinäpä sanan keksit. Mutta voidaanko puhua antisemitismistä jos vihaamme arabeja vai onko antisemitismi vain juutalaisvihaa.
      Eurooppalaisia tämän käsityksen mukaan pidetään kolmannen veljen, Jaafetin jälkeläisinä, jaafetilaisina.
      Vaikka sanottu käsitys kansojen alkuperästä ei vastaa nykyaikaista käsitystä sen puoleen ihmisen syntyhistoriasta kuin kulttuurien alkuperästäkään, esiintyy nimitystä haamilainen jonkin verran kielitieteessä ja antropologiassa tarkoittamassa eräitä pohjois- ja itäafrikkalaisia kansoja. Tulee mieleen etiopialaisista oromot (1/2 etiopialaisista) ja somalit.

      Seemiläiset ovat Lähi-idän arabien, heprealaisten, Etiopian amharien, Eritrean tigrinjan ja syyrialaisten sukuisia kansoja, joihin kuuluvat myös muinaiset akkadilaiset, assyrialaiset ja babylonialaiset sekä foinikialaiset ja monet muut historian kansat. Esiseemiläiset (protoseemiläiset) ovat asuneet alkujaan Arabian niemimaalla, Afrikan sarven tai Etiopian alueella.

      Antisemitismi eli juutalaisvastaisuus tarkoittaa vihamielistä suhtautumista juutalaisiin joko heidän juutalaisen uskonsa tai kansallisuutensa vuoksi. Antisemitismi voi kohdistua juutalaisiin yksilöinä tai ryhmänä, ja se voi ilmetä esimerkiksi vihana, syrjintänä tai väkivaltana. Antisemitismin voi jakaa eri luokkiin, kuten poliittiseen, taloudelliseen, uskonnolliseen, nationalistiseen ja rodulliseen antisemitismiin. Nykyisin jotkut puhuvat myös uusantisemitismistä, jolla tarkoitetaan tietynlaista Israelin ja sionismin vastustuksena ilmenevää juutalaisvastaisuutta. Mutta voidaanko puhua antisemitismistä jos vihaamme myös arabeja vai onko antisemitismi vain juutalaisvihaa, kysyy uusnatsi.

      Vuonna 1863 julkaistussa matkakirjassaan Journal of the Discovery of the Source of the Nile John Hanning Speke esitti aikansa rotuoppien mukaisen näkemyksen, jonka mukaan alueen väestöstä tutsit kuuluvat korkeampaan kastiin ja ovat Etiopiasta alun perin kotoisin oleva haamilainen heimo, kun taas hutut kuuluvat mustan Afrikan alempiin banturotuihin. Speken näkemyksestä tuli nopeasti yleisesti hyväksytty "totuus", joka muovasi tulevien siirtomaaisäntien hallintoa ja politiikkaa. Tämä toimi myöhemmin osavaikuttimena Ruandan kansanmurhaan.
      Hatut ja myssyt olivat taas Ruotsissa toimineet vastakkaiset puolueet. https://fi.wikipedia.org/wiki/Hattujen_sota

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/12335751/suomalaiset-juutalaisia

      antihamitisti
      29.6.2014 18:34

      Daan kirjoitti:
      Varo vain nimimerkki "eihelevetti", sillä vastauksesi voivat täyttää rikoslain määritelmän kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Vastauksesi oli kaikin puolin asiaton ja sivistymätön.

      Kiihottaminen kansanryhmää vastaaan on kyllä hiukan eri juttu...
      Mitä nimim. "eihelevatti" esim. kehottaa tai kiihottaaa tekemään????

      Mutta tietysti juutalaisen peruskortti on tuo antisemitismijuttu.
      Jota olenkin miettinyt, että kun täällä tuntuu olevan paljon kaikenlaisia geenijutkutuntijoita, niin mitenkä se antisemitismi ymmärretään..?
      Taitaa olla niin, etttä suurin osa juutalaisista ei edes kuulu Seemiläisiin kansoihin (eli Seemin jälkeläisiin), vaan ovat ihan jotain muita.
      Onko semmoista syytenimikettä esim. kuin vaikka antijahvetismi, antijuditismi, antidanitismi, tai antihamitismi?

      Antihamitismi on siis rotusortoa ja vihaa mustia kohtaan. Sinäpä sanan keksit. Oletko sinä tämä kirjoittaja 29.6.2014 18:34 ? Tuskin mutta hyvin keksitty nimike, mutta älkää nyt alkako tutsejä vihaamaan ja heittöytykö hutujen puolelle. Tutsi kannibali teki hutun keittoa. (loppukevennys).
      Täällähän saa pistää kaiken leikiksi mutta jos oikein ajatellaan niin se oli sota johon kukaan ei ehtinyt ajoissa puuttua. Jemeniin ehtisi mutta kun ei ketään kiinnosta paitsi nyt vasta.

      LISÄYS MINUN
      Ruandan kansanmurha on vuonna 1994 Ruandassa tapahtunut joukkomurha, jossa joukko äärihuturyhmiä, muun muassa Interahamwe (tai Interhamwe), tappoi sadan päivän aikana noin 800 000 tutsia ja maltillista hutua

      Hutut ja tutsit puhuvat samaa kieltä, heillä on hyvin pitkälle sama kulttuuri eikä heitä käytännössä voida erottaa omiksi etnisiksi ryhmikseen – pikemminkin kyseessä on luokka- tai kastiero.

      Eli puheet haamilaisista on pötyä.

    • uskon-kautta
    • plllplpplplplpl

      Suomen naisten geeniperimä tulee samasta lähteestä kuin juutalaistenkin naisten eli eurooppalaisesta väestöstä. Erona on vain se , juutalaiset naiset ovat Länsi-Euroopasta ja myöhäisempiä käännynnäisiä juutalaisuuteen. Suomalaiset naiset ovat lisääntyneet suomalaisjuuristen miesten kanssa jo tuhansia vuosia sitten kun eurooppalaiset kansat vasta syntyivät uusien tulokkaiden ennenmuuta germaanikansojen tultua Eurooppaan.

      Joten termi Eurooppalaiset äitilinjat ovat aivan eri asia juutalaisilla ja suomalaisilla naisilla. Fysikaalisetkin erot ovat huomattavat.
      Paavolalla on muutenkin oudot asiat päänsä sisällä. Hän puuttuu joo juutalasuuden perusasioihin tavalla mikä ei ole suotavaa tolkun ihmisille.

    • Europe (m.kreik. Εὐρώπη) oli kreikkalaisessa mytologiassa Foinikian prinsessa. Europe synnytti Zeukselle kolme poikaa: Minoksen, Sarpedonin ja Rhadamanthyksen. Roomalaisessa tarustossa hänet tunnettiin latinankielisellä nimellä Europa.

      Ryöstö
      Europen ryöstöstä on olemassa kaksi erilaista myyttiä. Ensimmäisen mukaan Zeus rakastui Europeen ja muutti itsensä kesyksi valkoiseksi häräksi Europen isän Agenorin karjalauman joukkoon. Kun Europe seurueineen oli poimimassa kukkia kedolla, hän huomasi härän ja päätti hyväillä sitä ja nousi lopulta sen selkään. Tällöin Zeus juoksi Europe selässään mereen ja ui Kreetan saarelle, jossa hän paljasti oikean hahmonsa. Täällä Europesta tuli saaren ensimmäinen kuningatar hänen mentyään naimisiin kuningas Asterionin kanssa, joka lapsettomana adoptoi tämän kolme Zeuksen kanssa saamaa poikaa.

      Toisen version mukaan Europen sieppasivat minolaiset ja veivät hänet mukaan Kreetalle kostaakseen Ion sieppauksen. "


      Jo Hesiodos kertoi Euroopan mantereen olevan nimetty Europen mukaan. Myöhemmin Europen mukaan on nimetty Jupiterin kuu Europa ja asteroidi 52 Europa.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Europa_(mytologia)

      • Jisreel

        Hyvä fari.g, tuota ei moni tiedä mistä Eurooppa sana tulee.


    • nuNihhh

      ryöstö,
      on olemassa myytti,
      jumala lupasi maan juutalaisille...

      • Jisreel

        Se on väärä tieto, että Jumala olisi luvannut maan juutalaisille.
        Jumala lupasi maan Israelin kansalle, siis kaikille sukukunnille.


      • nuNihhh

        niinkös se myytti menikin...


    • geenitkös

      Kuinka "suurella osalla" suomaisista on juutalaista geneettistä perimää? Promillella vai prosentilla? Pitäisikö kysyä mieluummin: kuinka suurella osalla juutalaisista on suomalaista geneettistä perimää? Ja mikä on juutalainen geeni?

      • deeffg3

        Juutalainen geeni osoittaa yhteyden Israelin maahan noin 2000 vuotta sitten. Askenazi Juutalaiset naiset eivät ole pääosin peräisin sieltä vaan Euroopasta. He ovat käännynnäisten jälkeläisiä ja menneet naimisiin juutalaisten kanssa. Toki heilläkin on samaa ulkonäköä kuin juutalaismiehillä mutta lievennetyssä muodossa. Ihmettelen usein sitä kuinka Askenazi-naiset ovat niin vaaleita ja eurooppalaisen näköisiä. Ei aina mutta usein.

        Juutalaisuus on sekä kansa ja uskonto.


      • myytinSelittelyä

        ja rotuoppia...


    • Anonyymi

      Mikä se sellainen on jos isän äidin äiti oli juutalainen ja sitten isän isän isän isä oli juutalainen. Mikäs minä sitten olen?

    • Anonyymi

      Satukirjat eivät ole osa geeniperimää..
      Jos on niin suomalaiset näyttävät jos joulupukki ja muumimamma olisivat lisääntyneet..
      Uskonnot eivät ole geeneistä kiinni..
      Jos sinä kääntyisit vaikka muslimiksi niin geeneissäsi ei poikkeamia tapahdu

      • Anonyymi

        Raamattu ei ole satukirja.


    • Anonyymi

      Suomalaiset tulivat tänne asuttamaan Fennoskandiaa n. 2500 vuotta sitten suoraan Assyriasta. Karjalaiset meistä itään ja sitten muut heimot aina Uralin seutua myöten. Suomalaiset ilmeisimmin karkoituaikana Assyriassa joutuivat puhumaan paikallista kieltä, jotakin sumerin sukuista, jonka sitten omaksuivat. Heprean sanoja nykyisessä suomessa jäljellä yli 600. Suomalaisilla oli korkea kulttuuri ja omat kuninkaat aina n. 1250 asti, jolloin paavin palkka-armeija vihdoin onnistui lyömään suomalaiset, yritettyään sitä monet kerrat sitä ennen. Suomalaiset olivat aina aikaisemmin onnistuneet nämä paavin ristiretkeläiset lyömään. Sitten alkoivat kovat ajat Ruotsin vallan alla. Ruotsalaiset olivat saaneet sivistyksen suomalaisilta, eikä päinvastoin, niinkuin meille on valehdeltu. Viikinkiaikaan suomalaiset olivat selvästi varakkaampia kuin skandinaaviset naapurimme ja mm. Suomessa tehdyt korut ja miekat erotti yhdellä silmäyksellä muista niiden laadukkuden perusteella.

      Suomalaiset eivät ole juutalaisia geeniperimältään, vaan israelilaisia (Efraim). Israelin valtio oli jakaantunut kahtia. Etelässä Juuda ja pohjoisessa Israel eli 10 heimoa. Nykyisessä Israelin valtiossa asuu lähinnä Juudan heimon jäseniä, eli juutalaisia.

      Nuo superrikkaat juutalaiset, joita joku aiemmassa kommentissa haukkui, ovat vain Vatikaanin bulvaaneja, ei heillä valtaa ole. He ovat vain keulakuvia, jotka saavat vihat niskaansa jesuiittojen tekemisistä. Jesuiitat vihavat juutalaisia / heprealaisia ja oikeita kristittyjä. Katolinen kirkko ei ole koskaan ollut kristitty ja on syntymästään asti vainonnut oikeita uskovia kristittyjä. Heidän tuhoamisensa oli ja on inkvisiition tehtävä. Sitä ei ole lopetettu, se on vain vaihtanut nimeä. Jesuiitta järjestö virallistettiin 1540, tehtävänään tuhota protestanttinen uskonpuhdistus ja hankkia paaville uskonnollinen, poliittinen ja taloudellinen maailmanvalta. Kaikissa ovat jo onnistuneet. Illuminaatti, Vapaamuurarit ja kaikki muutkin laillistetut mafiajärjestöt ovat jesuiittojen hallinnassa ollen heidän käsikassaroitaan. Katolisella kirkolla on kaksi doktriinia, toinen, ulospäin näkyvä on babylonis-gnostinen ja sisäpiirin eli paavin ja kardinaalien, saatananpalvonta. Kaikki uskonpuhdistajat olivat yhtä mieltä siitä, että katolinen kirkko on Ilmestyskirjan 17. luvun portto ja jokainen paavi antikristus.

      En vihaa ketään, enkä puhu mitään vihapuhetta, enkä halua kenenkään ketään vahingoittavan tai vihaavan. Haluan vain julkituoda totuuden niille, joita se jaksaa kiinnostaa ymmärtääkseen varoa eksytyksiä oman etunsa tähden. On ollut jesuiittoja, jotka ovat tulleet uskoon ja eronneet järjestöstä, samoin kuin Vapaamuurareita jne. Jos tunnet jonkun tällaisen, niin rukoile hänen puolestaan.

      Raamatun lopunajan profetiat ovat toteutumassa silmiemme edessä. Vielä Putinin ja Venäjän vihaaajille isänmaallisena sanoisin ihan nätisti, että älkää olko propagandan uhreja. Kun 3. maailmansota lähivuosina alkaa taloudellisen romahduken jälkeen, on Venäjälle strateginen välttämättömys miehittää Suomen, Ruotsin ja Norjan Lappi puskurivyöhykkeeksi turvaamaan pääsy Atlantille Muurmanskin laivastoasemalta. Suomella ei ole kykyä puolustautua varsinkin kun Puolustusvoimat on ajettu alas niin, että olemme huonommassa jamassa kuin ennen Talvisotaa. Ei Nato, eikä kukaan muukaan riennä avuksi. Ei kannata elätellä sellaisia illuusioita. Nyt tarvittaisiin hyviä naapuruussuhteita, diplomatiaa. En ole trolli, vaan asioista perillä. Raamatun profetiat kertovat, että USA tuhoutuu tunnissa. Ymmärtääkseni yllätyshyökkäyksellä ihan sodan alkumetreillä.

      Rukoilkaa ja lukekaa Raamattua paljon!

    • Anonyymi

      Suomalaiset tulivat tänne asuttamaan Fennoskandiaa n. 2500 vuotta sitten suoraan Assyriasta. Karjalaiset meistä itään ja sitten muut heimot aina Uralin seutua myöten. Suomalaiset ilmeisimmin karkoituaikana Assyriassa joutuivat puhumaan paikallista kieltä, jotakin sumerin sukuista, jonka sitten omaksuivat. Heprean sanoja nykyisessä suomessa jäljellä yli 600. Suomalaisilla oli korkea kulttuuri ja omat kuninkaat aina n. 1250 asti, jolloin paavin palkka-armeija vihdoin onnistui lyömään suomalaiset, yritettyään sitä monet kerrat sitä ennen. Suomalaiset olivat aina aikaisemmin onnistuneet nämä paavin ristiretkeläiset lyömään. Sitten alkoivat kovat ajat Ruotsin vallan alla. Ruotsalaiset olivat saaneet sivistyksen suomalaisilta, eikä päinvastoin, niinkuin meille on valehdeltu. Viikinkiaikaan suomalaiset olivat selvästi varakkaampia kuin skandinaaviset naapurimme ja mm. Suomessa tehdyt korut ja miekat erotti yhdellä silmäyksellä muista niiden laadukkuden perusteella.

      Suomalaiset eivät ole juutalaisia geeniperimältään, vaan israelilaisia (Efraim). Israelin valtio oli jakaantunut kahtia. Etelässä Juuda ja pohjoisessa Israel eli 10 heimoa. Nykyisessä Israelin valtiossa asuu lähinnä Juudan heimon jäseniä, eli juutalaisia.

      Nuo superrikkaat juutalaiset, joita joku aiemmassa kommentissa haukkui, ovat vain Vatikaanin bulvaaneja, ei heillä valtaa ole. He ovat vain keulakuvia, jotka saavat vihat niskaansa jesuiittojen tekemisistä. Jesuiitat vihavat juutalaisia / heprealaisia ja oikeita kristittyjä. Katolinen kirkko ei ole koskaan ollut kristitty ja on syntymästään asti vainonnut oikeita uskovia kristittyjä. Heidän tuhoamisensa oli ja on inkvisiition tehtävä. Sitä ei ole lopetettu, se on vain vaihtanut nimeä. Jesuiitta järjestö virallistettiin 1540, tehtävänään tuhota protestanttinen uskonpuhdistus ja hankkia paaville uskonnollinen, poliittinen ja taloudellinen maailmanvalta. Kaikissa ovat jo onnistuneet. Illuminaatti, Vapaamuurarit ja kaikki muutkin laillistetut mafiajärjestöt ovat jesuiittojen hallinnassa ollen heidän käsikassaroitaan. Katolisella kirkolla on kaksi doktriinia, toinen, ulospäin näkyvä on babylonis-gnostinen ja sisäpiirin eli paavin ja kardinaalien, saatananpalvonta. Kaikki uskonpuhdistajat olivat yhtä mieltä siitä, että katolinen kirkko on Ilmestyskirjan 17. luvun portto ja jokainen paavi antikristus.

      En vihaa ketään, enkä puhu mitään vihapuhetta, enkä halua kenenkään ketään vahingoittavan tai vihaavan. Haluan vain julkituoda totuuden niille, joita se jaksaa kiinnostaa ymmärtääkseen varoa eksytyksiä oman etunsa tähden. On ollut jesuiittoja, jotka ovat tulleet uskoon ja eronneet järjestöstä, samoin kuin vapaamuurareita jne. Jos tunnet jonkun tällaisen, niin rukoile hänen puolestaan.

      Raamatun lopunajan profetiat ovat toteutumassa silmiemme edessä. Vielä Putinin ja Venäjän vihaaajille isänmaallisena sanoisin ihan nätisti, että älkää olko propagandan uhreja. Kun 3. maailmansota lähivuosina alkaa taloudellisen romahduken jälkeen, on Venäjälle strateginen välttämättömys miehittää Suomen, Ruotsin ja Norjan Lappi puskurivyöhykkeeksi turvaamaan pääsy Atlantille Muurmanskin laivastoasemalta. Suomella ei ole kykyä puolustautua varsinkin kun Puolustusvoimat on ajettu alas niin, että olemme huonommassa jamassa kuin ennen Talvisotaa. Ei Nato, eikä kukaan muukaan riennä avuksi. Ei kannata elätellä sellaisia illuusioita. Nyt tarvittaisiin hyviä naapuruussuhteita, diplomatiaa. En ole trolli, vaan asioista perillä. Raamatun profetiat kertovat, että USA tuhoutuu tunnissa. Ymmärtääkseni yllätyshyökkäyksellä ihan sodan alkumetreillä.

      Rukoilkaa ja lukekaa Raamattua paljon!

    • Olen katolinen. Aiotko tappaa minut?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Missä ovat kadonneet heimot? Sielä minne katosivatkin: Kurdistanissa , Kaukasiassa jne.
      J geenit!
      Voi olla ,että noissa mainitsemissani paikoissa on puhtaampia juutalaisia perimältään kuin Euroopan juutalaiset. Sillä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä.

    • Anonyymi

      Höpöhöpö! Ei kannata lukea Sartolan satukirjoja.

    • Anonyymi

      Eikö se ollut niin että suomalaiset ovat isaskarin heimoon kuuluvaa kansaa ja daanilaiset ovat puolestaan tanskalaisia?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4823
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4603
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4204
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3177
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2711
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2182
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe