Halusin tietää teidän 'terveiden' mielipiteitä vammasista.. Itse olen 16v. just lukion alottanu tyttö ja minulla on harvinainen lihassairaus. En kävele, mutta aivoni toimii ihan normaalisti. Mua raivostuttaa tosi paljon se, että 'terveet' kuvittelee, että kehitysvammaset ja liikuntavammaset on sama asia. Ei todellakaa oo!! Kehitysvammasilla on oikeesti 'vikaa päässä', niillä on keitys puolitiessä, eikä ne tajuu kaikkee.. Mut miks kaikki kuvittelee, et jos on vammanen, nii sit on myös vikaa päässä. Haluisin, et 'terveet' tajuis keharin ja liikuntavammasen eron! Ei kaikki vammaset oo kolme-vuotiaan tasolla, vaik ei pysty kävelee..!!
Ottakaa kantaa!!
Mitä mieltä vammaisista..
8
608
Vastaukset
- Palstalainen
Ei kaikilla kehitysvammaisilla ole "vikaa päässä". Vamma voi olla esim. liikuntakykyyn tms. vaikuttava. Fyysinen kehitysvamma ei vaikuta henkiseen suorituskykyyn.
- selma
Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.
selma kirjoitti:
Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.
Selma on oikeassa.
- Palstalainen
selma kirjoitti:
Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.
CP-vammaisia!
- ooooooooo
selma kirjoitti:
Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.
Kehitysvammaiset ovat niitä joilla on jokin synnynnäinen vika joka estää normaalin kehityksen. Kehitysvammaisen vika voi olla älykkyyteen vaikuttava, mutta voi olla myös ettei se ole. Samoin kehitysvamma voi vaikuttaa liikuntakykyyn tai sitten ei. Kyse voi olla myös molempiin tai ei kumpaankaan vaikuttavasta vammasta.
Liikuntavammainen on henkilö, jonka liikuntakyky on rajoittunut. Kyse voi olla joko kehitysvammaisuudesta tai sitten myöhemmällä iällä sattuneen tapaturman aiheuttamasta vammasta.
"Mut miks kaikki kuvittelee, et jos on vammanen, nii sit on myös vikaa päässä."
Eivät kaikki näin kuvittele. Ainoastaan ymmärrysvammaiset.- mä vaan
..mitä nämä herrat tällä sivustolla ajattelee vammaisista.... turha sitä on kysyä edes.
- Duke
Harvemminpa se vammaisuus on vammaisen oma vika, joten ainakin itse tunnen enemmän myötätuntoa vammaisia kohtaan kuin vaikkapa pakolaisia.
Aika pöljä pitää ihmisen olla, ellei tajua että vammaisiakin on monenlaisia. Että eipä tässä muuta. Jaksamisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121199
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171034- 129926
- 95785
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten291734Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504