Mitä mieltä vammaisista..

Superstar

Halusin tietää teidän 'terveiden' mielipiteitä vammasista.. Itse olen 16v. just lukion alottanu tyttö ja minulla on harvinainen lihassairaus. En kävele, mutta aivoni toimii ihan normaalisti. Mua raivostuttaa tosi paljon se, että 'terveet' kuvittelee, että kehitysvammaset ja liikuntavammaset on sama asia. Ei todellakaa oo!! Kehitysvammasilla on oikeesti 'vikaa päässä', niillä on keitys puolitiessä, eikä ne tajuu kaikkee.. Mut miks kaikki kuvittelee, et jos on vammanen, nii sit on myös vikaa päässä. Haluisin, et 'terveet' tajuis keharin ja liikuntavammasen eron! Ei kaikki vammaset oo kolme-vuotiaan tasolla, vaik ei pysty kävelee..!!
Ottakaa kantaa!!

8

575

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palstalainen

Ei kaikilla kehitysvammaisilla ole "vikaa päässä". Vamma voi olla esim. liikuntakykyyn tms. vaikuttava. Fyysinen kehitysvamma ei vaikuta henkiseen suorituskykyyn.

• selma

Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.

• selma kirjoitti:

Luulin, että kehitysvammaiset ovat juuri niitä joilla on ns päässä vikaa, eikä välttämättä fyysistä vikaa ollenkaan ja liikuntavammaiset ovat sitten älynsä puolesta tietenkin normaaleja.

Selma on oikeassa.

• Palstalainen
        selma kirjoitti:

CP-vammaisia!

• ooooooooo
        selma kirjoitti:

Kehitysvammaiset ovat niitä joilla on jokin synnynnäinen vika joka estää normaalin kehityksen. Kehitysvammaisen vika voi olla älykkyyteen vaikuttava, mutta voi olla myös ettei se ole. Samoin kehitysvamma voi vaikuttaa liikuntakykyyn tai sitten ei. Kyse voi olla myös molempiin tai ei kumpaankaan vaikuttavasta vammasta.

Liikuntavammainen on henkilö, jonka liikuntakyky on rajoittunut. Kyse voi olla joko kehitysvammaisuudesta tai sitten myöhemmällä iällä sattuneen tapaturman aiheuttamasta vammasta.

• "Mut miks kaikki kuvittelee, et jos on vammanen, nii sit on myös vikaa päässä."

Eivät kaikki näin kuvittele. Ainoastaan ymmärrysvammaiset.

• mä vaan

..mitä nämä herrat tällä sivustolla ajattelee vammaisista.... turha sitä on kysyä edes.

• Duke

Harvemminpa se vammaisuus on vammaisen oma vika, joten ainakin itse tunnen enemmän myötätuntoa vammaisia kohtaan kuin vaikkapa pakolaisia.
      Aika pöljä pitää ihmisen olla, ellei tajua että vammaisiakin on monenlaisia. Että eipä tässä muuta. Jaksamisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      37
      2736
    2. Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
      Ikävä
      89
      1184
    3. Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia

Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.
      Maailman menoa
      127
      979
    4. Oliko mies vetäytyminen

Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.
      Ikävä
      61
      957
    5. Mitä söitte Hänen kanssaan yhdessä viimeksi?

Tällainen vihjeketju:)
      Ikävä
      66
      907
    6. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      77
      871
    7. EU:lta tyly ratkaisu Temulle

On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta
      Maailman menoa
      101
      818
    8. Oon tässä pohtinut että se nainen

Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle
      Ikävä
      70
      815
    9. Nainen on ihana

ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?
      Ikävä
      25
      718
    10. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä

Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi
      Ähtäri
      30
      684
    Aihe