50 ydinreaktoria avaruuteen..

..lähti jo!
Uusin Tähdet ja avaruus-lehti muistutti, että
50 ydinreaktoria on NL lähettänyt avaruuteen ja jäähdytysnesteet on purskahdelleet pitkin maan lähiavaruutta, niin ettei välttämättä tiedä milloin paukahtaa astronautin silmille kun ovat liian pieniä pisaroita seurattavaksi. Suurempia kappaleita kyllä pystyvät seuraamaan.

6

688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Safa

      Mitenkähän käy nestepisaralle nollapaineessa (tyhjiössä)...

      Kumma homma, jos on vaikea seurata.

      Ja toisaalta näiden 'reaktoreiden' toimintaperiaate poikkeaa melkosta paljon normaalista ydinvoimalan reaktorista.

      • Just täällä tutkija kertoi venäl. jätekulttuurista kylissä, eli se on aika kamalaa katsottavaa länsimaisen silmin ja sama kulttuuri näkyy avaruudessa. Venäl. reaktorit poikennee amerikkalaisesta olemattomalla suojauksellaan

        Minäkin ihmettelen niitä nestepisaroita. jospa se neste haihtuu ja ydinkokkare jää jäljelle ?
        Joka tapauksessa T A-lehdessä valiteltiin että 1-10 mm kappaleita ei pystytä seuraamaan.


    • Typerys...

      Myös NASA on lähettänyt avaruuteen luotaimia/aluksia, missä on ollut mm. nk. "plutonium paristoja".

      Esimerkiksi Apollo alusten kuumoduleissa oli niitä, tosin ne oli kiinnitetty laskeutumisalustoihin, mitkä tavallisesti jätettiin kuuhun. Vaan missä on Aquariuksen paristo nyt?

      Apollo kolmetoistahan ei koskaan laskeutunut Kuuhun, eikä se siten voinut jättää pattereitakaan sinne.

      Osa noista pattereista on jo häipymässä koko aurinkokunnasta... (esim. Voyager I ja II)

      Myös vähän uudemmissakin luotaimissa on käytetty ydinvoimaa... (Galileo)

      Nykyään tosin ydinvoimaa ei yleensä käytetä sellaisissa luotaimissa, jotka jäävät Maan lähistölle pyörimään, lähiavaruudessa pärjää ihan hyvin myös aurinkopaneeleilla, mutta ulkoavaruudessa (asteroidivyöhykkeen tuolla puolen) auringon valo alkaa olla jo niin tehotonta, että on paljon edullisempaa käyttää ydinvoimaa...

      • Arska

        "että on paljon edullisempaa käyttää ydinvoimaa... "

        Joop. Se taitaa itseasiassa olla ainoa teknisesti toteutettavissa oleva vaihtoehto, jos pidemmälle mennään.

        Sinänsä sääli, että ydinvoiman vastainen propaganda on myös käytännössä pysäyttänyt myös ydinmoottorien kehittämisen avaruusaluksiin. Ne olisivat ominaisuuksiltaan täysin ylivertaisia nykyisiin rakettimoottoreihin verrattuna. Tässä teknologiassa ollaan itseasiassa menty takapakkia 60-luvulta, jolloin Jenkeissä päästiin jo prototyyppiasteelle (NERVA).


      • Suomeenkin voi käsittääkseni amerikkalainen turisti tuoda plutonium-pariston, jos on 60-70-luvulla sydänleikattu ja tahdistin on vanhaa plutonium-paristolla toimivaa mallia.


      • Typerys...
        MrKAT kirjoitti:

        Suomeenkin voi käsittääkseni amerikkalainen turisti tuoda plutonium-pariston, jos on 60-70-luvulla sydänleikattu ja tahdistin on vanhaa plutonium-paristolla toimivaa mallia.

        "Ei kai Pu-paristo ole pelottava"

        En minä ainakaan niitä pelkää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe