..lähti jo!
Uusin Tähdet ja avaruus-lehti muistutti, että
50 ydinreaktoria on NL lähettänyt avaruuteen ja jäähdytysnesteet on purskahdelleet pitkin maan lähiavaruutta, niin ettei välttämättä tiedä milloin paukahtaa astronautin silmille kun ovat liian pieniä pisaroita seurattavaksi. Suurempia kappaleita kyllä pystyvät seuraamaan.
50 ydinreaktoria avaruuteen..
6
688
Vastaukset
- Safa
Mitenkähän käy nestepisaralle nollapaineessa (tyhjiössä)...
Kumma homma, jos on vaikea seurata.
Ja toisaalta näiden 'reaktoreiden' toimintaperiaate poikkeaa melkosta paljon normaalista ydinvoimalan reaktorista.Just täällä tutkija kertoi venäl. jätekulttuurista kylissä, eli se on aika kamalaa katsottavaa länsimaisen silmin ja sama kulttuuri näkyy avaruudessa. Venäl. reaktorit poikennee amerikkalaisesta olemattomalla suojauksellaan
Minäkin ihmettelen niitä nestepisaroita. jospa se neste haihtuu ja ydinkokkare jää jäljelle ?
Joka tapauksessa T A-lehdessä valiteltiin että 1-10 mm kappaleita ei pystytä seuraamaan.
- Typerys...
Myös NASA on lähettänyt avaruuteen luotaimia/aluksia, missä on ollut mm. nk. "plutonium paristoja".
Esimerkiksi Apollo alusten kuumoduleissa oli niitä, tosin ne oli kiinnitetty laskeutumisalustoihin, mitkä tavallisesti jätettiin kuuhun. Vaan missä on Aquariuksen paristo nyt?
Apollo kolmetoistahan ei koskaan laskeutunut Kuuhun, eikä se siten voinut jättää pattereitakaan sinne.
Osa noista pattereista on jo häipymässä koko aurinkokunnasta... (esim. Voyager I ja II)
Myös vähän uudemmissakin luotaimissa on käytetty ydinvoimaa... (Galileo)
Nykyään tosin ydinvoimaa ei yleensä käytetä sellaisissa luotaimissa, jotka jäävät Maan lähistölle pyörimään, lähiavaruudessa pärjää ihan hyvin myös aurinkopaneeleilla, mutta ulkoavaruudessa (asteroidivyöhykkeen tuolla puolen) auringon valo alkaa olla jo niin tehotonta, että on paljon edullisempaa käyttää ydinvoimaa...- Arska
"että on paljon edullisempaa käyttää ydinvoimaa... "
Joop. Se taitaa itseasiassa olla ainoa teknisesti toteutettavissa oleva vaihtoehto, jos pidemmälle mennään.
Sinänsä sääli, että ydinvoiman vastainen propaganda on myös käytännössä pysäyttänyt myös ydinmoottorien kehittämisen avaruusaluksiin. Ne olisivat ominaisuuksiltaan täysin ylivertaisia nykyisiin rakettimoottoreihin verrattuna. Tässä teknologiassa ollaan itseasiassa menty takapakkia 60-luvulta, jolloin Jenkeissä päästiin jo prototyyppiasteelle (NERVA). Suomeenkin voi käsittääkseni amerikkalainen turisti tuoda plutonium-pariston, jos on 60-70-luvulla sydänleikattu ja tahdistin on vanhaa plutonium-paristolla toimivaa mallia.
- Typerys...
MrKAT kirjoitti:
Suomeenkin voi käsittääkseni amerikkalainen turisti tuoda plutonium-pariston, jos on 60-70-luvulla sydänleikattu ja tahdistin on vanhaa plutonium-paristolla toimivaa mallia.
"Ei kai Pu-paristo ole pelottava"
En minä ainakaan niitä pelkää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681919- 1261381
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321333- 1401064
- 101927
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654