Miksi kasvissyöjiin kohdistuu niin paljon suoranaista vihaa ja ärtymystä? En usko että kukaan on vihainen porkkanalle tai nyhtökauralle, vaan ärtymys kohdistuu siihen henkilöön ja ihmisryhmään, joka syö ainoastaan kasviksia.
Onko kasvissyönti lihansyönniltä jotain pois? Haittaako lihansyöjän elämää se, että joku valitsee lautaselleen muuta kuin lihaa? Kärsiikö lihansyöjä kasvissyöjän valinnoista?
Mikä kasvissyöjässä ärsyttää?
113
3277
Vastaukset
- villemattila
Mikäli kasvissyöjä osaa normaalit käytöstavat niin ei mikään. Valitettavasti monesti varsinkin nettikeskusteluissa jotkut kasvissyöjät katsovat olevansa jollaintapaa oikeutettuja moralisoimaan muita heidän ruokavaliostaan tai oikeutettuja pitämään saarnoja lihansyöntiä vastaan heti kun aihe edes vähän sivuaa ravintoa.
- Takku1988
Itse en jaksa edes alkaa väittelemään koko aiheesta. Jokainen syö mitä syö. Itse tykkään kasvisruoasta joten pysyn siinä, mutta en sanoisi että kaikkien nyt heti ryhdyttävä noudattamaan kasvisruokavaliota.
- m.o12
Luultavasti juuri moraalisaarna aiheuttaa ärtymystä kasvissyöjiä kohtaan ja se että sekasyöjille tuputetaan kasvisruokavaliota toisinaan aika paljon. En itsekkään tykkää ajatuksesta että joissain paikoissa eläimiä kohdellaan huonosti, mutta en silti aio lopettaa eläinperäisten tuotteiden syöntiä. Toki koitan esim. ostaa vain vapaan kanan kananmunia ja lähiruokaa, mutta ei siinä makaronimössöä tehdessä mieti että no kuinkahan monta kyyneltä tämä possu on vuodattanut tämän eteen.
- Entinenvege
No itseä ärsyttää kasvissyönnissä se, että useat/jotkut/melkein kaikki kasvissyöjät syövät epäterveellisemmin, epäekologisemmin ja jopa epäeettisemmin kuin minä, mutta he luulevat (tiedon puutteen vuoksi), että kaikki sekasyöjät syövät epäterveellisesti ja maapalloa itsekkäästi tuhoten.
Olisi kiva tavata sivistynyt, oppinut ja ravitsemuksestakin jotain tietävä kasvissyöjä. Mutta tästä aiheesta ei tällä palstalla kannata keskustella juurikin siksi, että oikeaa tietoa löytyy liian vähän. - näitänähtykuultu
Kasvissyöjissä ärsyttää se, kun pidetään hirveää älämölöä omasta ruokavaliosta. Mitään typerämpää tuskin voisi olla!
Kokemus on kylläkin osoittanut, että aika rauhoittaa kasvissyöjänkin ehdottomuudestaan. Ajan mittaan kasvissyöjää alkaa hävettää, kuinka on kehdannut jopa juhlissa isoon ääneen vaatia tarkkaa selostusta ruoan ainesosista, ettei vain ole mitään eläinperäistä.- T.Uhtimakkara
Ei minua ärsytä kasvissyönti. Minua ärsytää ne jotka vaativat, että kasvissyöjien pitää syödä lihaa tai että heillä ei ole oikeutta tietää mitä ruoassa on erityisesti juhlissa. Itslelläni on hinduja kavereina, jotka ovat kasvissyöjiä ja se on uskonnollinen juttu. Kumpi on parempi, että kerrot mitä ruoassa on vai se että joku heittää laatat sinun matollesi, kun et kertonut mitä siinä on?
Hindun huijaaminen lihan syöntiin on kuin tuikkaisi julkisesti dildon kristillisdemokraatin pyllyyn ja sanoisi se oli vitsi.
Sellaiset vitsiniekat ovat lapsellisia kusipäitä. Nuo lapselliset kusipäät ärsytytää, vaikka olen lihansyöjä.
Siis kusipäisyys ja kunnioituksen puute ärsyttää. - Sosiaalisestiluova
Uskonnolliset hihhulit saavat hihhuloida omissa bileissään olivat sitten hinduja tai jehovia. Sama se.
Jos on ruokarajoitteinen, niin silloin täytyy pitää itse huolta syömisistään. Minä kyllä juhlissa kerron AINA, että kaikki ruoka sisältää tai saattaa sisältää eläinperäisiä, luonnonmukaisia ainesosia. Että laattaa sitten kotonasi.
- nehyvättavat
Kasvissyöjässä ärsyttää huono käytös. Kasvissyönti sinänsä tietenkään ei ole huonoa käytöstä, mutta se on, kun omasta ruokavaliosta tehdään iso numero aterialla.
Itse olen keliaakikko, mikä rajaa hyvin ehdottomasti tietyt viljat ravinnosta, ellei halua sairastaa seuraavaa puolta vuotta. En silti koskaan ota asiaa puheeksi ruokapöydässä, vaan valitsen suuhuni sen, minkä tiedän turvalliseksi, kiusaamatta muita asialla.- m.o12
Näin juuri! Ei siitä tarvitse toitottaa moneen suuntaan koko aikaa. Eri asia on se että jos etukäteen pyydetään ilmoittamaan erikoisruokavaliot.
- Evvkta
Minulle on ihan sama mitä kukin syö, lihaa, kalaa tai kasviksia.
Ärsyttävää on se, kun omista valinnoista tehdään iso juttu, jota kaikkien muiden pitäisi kuunnella. Siis ku sun syömiset ei kiinnosta!- Takku1988
http://areena.yle.fi/1-2467207 Se on ihan sama jos sua ei kiinnosta mitä muut syö ja todennököisesti jos ehkä jaksat vaivautua katsomaan dokumentin, niin sua ei kiinnosta. Ai niin jos söisin sun lemmikki koiran niin sehän olisi ihan eri juttu.
- Sosiaalisestiluova
Onneksi mulla ei ole koiraa. Jos olisi, saattaisin syödä sen, jos joku osaisi valmistaa siitä jotain herkullista. Ei vaineskaan, pidän koiraa saastaisena eläimenä, enkä sen lihaan koskisi.
Kissa meillä on ja syömme kumpikin hyvin terveellisesti. Kissa on puhtaasti lihansyöjä ja minä olen lajityypillisesti kasvispainoitteinen sekasyöjä ja ylpeä terveellisistä elintavoistani.
- KaikkiMaistuu
En tunne vihaa tai ärtymystä kasvissyöjiä tai ylipäätään ketään muutakaan syöjää kohtaan. Osa kasvissyöjistä on julistajia ja muistavat joka ikisessä yhteydessä mainita asian. Huvittava tyyppi Helsingissä olutravintolassa, "onhan tämä olut vege?" Hiljaiseksi vetää.
Minulle on se ja sama mitä muut syövät, minä syöt liki mitä tahansa, myös kasviksia. - kinkkujuustoleipä
Toitotus joka tuuttiin että onhan tämä kasvista MÄÄÄÄÄ en syö mitään eläinperäistä. Sitten syövät kuitenkin ja silti sitä pitää tehdä erikois show että olen kasvissyöjä, kohdelkaa mua erityistavalla. No hitto: jos et syö lihaa niin et. Kauhea älämälöö , huomionkipeys, itsensäkorostaminen, erikoisuudentavoittelu, nirppanokkaisuus, typeryys. Siinäpä sulle pari.
En MIEkään syö teeripaistia mutta en rakenna uskontoa sen ympärille. - Uskonnotonjaylpeä
Kasvissyöjissä ärsyttää se, että he syövät todella epäterveellisesti, mutta ovat olevinaan muita parempia ihmisiä ja siten oikeutettuja neuvomaan muita, kuinka tulisi elää elämänsä. Ei se, mitä syö tee ihmisestä Jeesusta! Kasvissyöjät ovat myös selvästi hieman tyhmempiä kuin monipuolista ravintoa nauttivat tai sitten vain onnistuvat näyttämään tyhmiltä, kun hölöttävät ruuasta taukoamatta.
- Tämäonyksiasia
Minua ärsyttää kasvissyöjissä heidän epäterveelliset ruokatottumuksensa.
- Sössömäki
Minua pelottaa kasvissyöjän erilaisuus ja minä pidän sitä uhkana itseäni kohtaan!!
- Sössömäkisucks
Hih, ituhippi provoilee. :)
- Kulinaristinennautinto
Söin tänään kasvisruokaa ravintolassa ja se oli todella pahan makuista. Olin lähellä oksentaa. Muistanpa taas lounasaikaan pysyä erossa kasvismössöpihveistä.
Tuoreet kasvikset, salaatit, hedelmät, siemenet ja raakapähkinät, -mantelit ja uunijuurekset ovat ihan bueno, mutta nekin maistuu parhaimmalta esim. uunikalan seurana, nam.
Mahtaako kasvissyöjillä olla lainkaan makuaistia? - Anonyymi
Kasvissyöjät kuormittavat valtavasti ilmastoa hirveillä myrkkypäästöillään. Pupunruoan mussuttajathan pierevät ihan tolkuttoman paljon. Sillä on oikeasti vaikutusta ilmaston kuormitukseen.
- Anonyymi
No niinpä on, erittäin myönteinen ei peräsmiesten lentelyt kuormita ollenkaan!
- Anonyymi
Kasvissyöjät kuormittavat valtavasti ilmastoa hirveillä myrkkypäästöillään. Pupunruoan mussuttajathan pierevät ihan tolkuttoman paljon. Sillä on oikeasti vaikutusta ilmaston kuormitukseen sekä kanssaihmisten hengitysilman laatuun.
- Anonyymi
Ruokavaliosta on tullut osa identiteettipolitiikkaa. "Lihaa syövä, polttomoottoriauton omistava heteromies" on brändi johon jotkut haluavat samastua ja kaikki kritiikki, joka kohdistuu tai jonka koetaan kohdistuvan tuohon elämäntapaan koetaan eksistentiaaliseksi uhkasi ja koko ihmisarvon kyseenalaistamiseksi.
Todellisuudessa se määrä lihaa, jonka keskimäärin kulutamme ei ole hyväksi terveydellemme eikä kestävää ympäristön kannalta. Ihminen on paljon enemmän kuin ruokavalionsa ja Suomi olisi Suomi vaikka emme tappaisi 82 miljoonaa tehotuotettua eläintä vuodessa vaan tyytyisimme vaikka puoleen tai kolmasosaan siitä.- Anonyymi
Eikö tuossa anneta elämä 82 miljoonalle eläimelle? Onko elämän antaminen eläimelle jotenkin huono asia?
- Anonyymi
Vaikee sanoo. Olen ollut kasvissyöjä 1980-luvun alkupuolelta ja kokenut kaikenlaista. Joillekin kasvissyönti oli kekkulointia, jota pitäisi haastaa. Joillekin se oli nirsoilua, joillekin erilaisuutta, mikä pitäisi ohjata ruotuun. Kaikki on koettu. Ei voi muuta sanoa, kuin, että ei mitään väliä.
- Anonyymi
Heidän asenteensa, että ovat parempia ihmisiä.
- Anonyymi
Ahaa! Minulta monet ihmiset ovat tivanneet kasvissyöntiäni, vaikka en olis kiinnostunut asiasta keskustella. Kun sitten kerron, niin yhtäkkiä muka tuputan. Kuka käski kysyä? Häh?
Taitaa taustalla olla kysyjän alemmuuden tunto siitä, kun ei ole ajatellut omia ruokavalintojaan. Helpostihan siinä kokee ihmisen, jota piti pösilönä ylemmyydentuntoiseksi, kun huomaa itse olevansa tietömätön asioista, jota tämä tentattu "pösilö" kertoo mennen tullen.
- Anonyymi
Se, kun tuputtavat ideologiaansa joka tuutissa, että tämä on ainoa oikea tapa. Valitettavasti toimittajissa ym. on suhteettoman paljon tämän ideologian omaksuneita.
Suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa elää luonnonmukaisesti sekasyöjinä.- Anonyymi
Kuulepas nyt tyhjän marisija! Olen ollut noin 45 vuotta kasvissyöjä. Ikinä en ole ketään lihansyöjää kiusannut, vaan elänyt sovussa itseeni nähden erilaisten ihmisten kanssa. Siitä huolimatta varsinkin 1940-1950 luvuilla syntyneille MINUN ruokavalioni on HEILLE ongelma. Miksi? He yrittävät tuputtaa minulle omia ruokiaan. Jotkut jopa yrittävät saattaa minut tilanteeseen, jossa olisi epäkohteliasta olla syömättä liharuokaa. Miks ihmeessä? Enhän minäkään tee sitä heille.
Sitten he tivaavat, miksen syö lihaa. Sitten, kun varovaisesti vastaa miksi, nämä juntit sanovat, että älä tuputa. Nykyään jätän epäkohteliaasti vastaamatta, ja sanon, että se ei kuulu sinulle. - Anonyymi
👍👍👍
- Anonyymi
No, eihän _kasvissyönnissä_ itsessään ole mitään ongelmaa ja sehän lienee suurelta osin ihan positiivinen asia ..... vaikkakin elintraviketeollisuus on tärväämässä roska-vegallaan sitäkin.
Sitten on kokonaan toinen asia se, että jotkut _kasvissyöjät_, eivät kaikki, tulevat jonkin asteisiksi ahdasmielisiksi fanaatikoiksi, joille asiasta on muodostunut kuin jonkin julistuksellinen fundisuskonto ja sitten sen mukaiset reaktiomallit toisiin eri tavoin ruokaileviin nähden.
Harmi, että itsessään ihan teveisiin asioihin sekoitetaan fundiksellinen fanaattisuus.
Hieman sama kuin nuo fanaattiset kaikenkarvaiset "eko-terroristit" jotka tekevät vain vahinkoa ajamilleen asioille.- Anonyymi
Kyllä nuo kasvissyöjiä vastustajat ovat isompi ongelma kuin kasvissyöjät. Itse olen ollut noin 41 vuotta kasvissyöjä. Olen tyytynyt osaani sivuutettuna, koska erilaisuutta ei oteta huomioon, osittain siksi, ettei ole tullut mieleen, eikä tajuta, että kaikki eivät syö nakkkeja tai lohta . Toki saatetaan jopa hyljeksiä.
En myöskään käytä sokeria tai valkoista viljaa. Tietyt henkilöt tyrkyttävät muiden läsnäollessa minulle karkkia, pullaa, makkaraa yms roskaruokaa, koska haluavat saada minut tikun silmään. Sanovat, että kyllä pitää ottaa, kun on tarjolla. Onneksi minulla on itsetuntoa ja omanarvontuntoa, etten stressaannu näistä laumaihmisten sosiaalisista hankkeista. Joillekin tuollainen kiusaaminen voi olla jopa ahdistavaa käytöstä. Kiusaamistahan se on, jos ihmistä yritetään painostaa mukaan laumaan - usein ulkopuolelle sulkemisen uhalla. - Anonyymi
👍👍👍
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nuo kasvissyöjiä vastustajat ovat isompi ongelma kuin kasvissyöjät. Itse olen ollut noin 41 vuotta kasvissyöjä. Olen tyytynyt osaani sivuutettuna, koska erilaisuutta ei oteta huomioon, osittain siksi, ettei ole tullut mieleen, eikä tajuta, että kaikki eivät syö nakkkeja tai lohta . Toki saatetaan jopa hyljeksiä.
En myöskään käytä sokeria tai valkoista viljaa. Tietyt henkilöt tyrkyttävät muiden läsnäollessa minulle karkkia, pullaa, makkaraa yms roskaruokaa, koska haluavat saada minut tikun silmään. Sanovat, että kyllä pitää ottaa, kun on tarjolla. Onneksi minulla on itsetuntoa ja omanarvontuntoa, etten stressaannu näistä laumaihmisten sosiaalisista hankkeista. Joillekin tuollainen kiusaaminen voi olla jopa ahdistavaa käytöstä. Kiusaamistahan se on, jos ihmistä yritetään painostaa mukaan laumaan - usein ulkopuolelle sulkemisen uhalla.Tuo on taas tuollaista typerää ruikuttamista. Jos teen kotona ruokaa vieraille niin siinä on lihaa, sokeria ja valkoista viljaa. Enkä tee erilaista ruokaa kaikille mahdollisille ruokavalioille, tuollainen olisi idioottimaista. Minulla on tarjolla yhtä ruokaa ja se joko kelpaa tai sitten ei. Jos minulla on vaikka pääruokana lihapataa niin se on ainoa pääruoka mitä on tarjolla. Jos haluaa erilaista ruokaa niin tuokoon sen itse mukanaan.
Tämä ei ole kiusaamista vaan ihan normaalia toimintaa.
- Anonyymi
Syököön kukin mitä haluaa, ja antaa toistenkin syödä mitä haluaa.
- Anonyymi
Ylen pikkujouluissa kaikkien oli pakko syödä kasvisruokaa
- Anonyymi
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa lihansyöjä-intoilijoille joita roikkuu jokaisella kasvissyönti- ja vegaanipalstalla selittämässä miten jokainen saa syödä mitä lystää eikä kenenkään tarvitse syömistään perustella.
Jos syömisessään ei ole mitääm perustelemista, niin miksi nämä liha-intoilijat sitten roikkuvat kasvissyönti- ja vegaanikeskusteluissa julistamassa oman ruokavalionsa paremmuutta tai hyväksyttävyyttä?- Anonyymi
Ja miksi sitten kasvissyöjät yrittävät pakottaa muutkin kasvissyöjiksi? Nimittäin kirjoittajissa on paljon niitä, joiden mielestä lihansyöjien pitäisi muuttua kasvissyöjiksi. Kasvissyöjät voivat syödä mitä haluavat mutta voivat pitää turpansa tukossa muiden syömisistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miksi sitten kasvissyöjät yrittävät pakottaa muutkin kasvissyöjiksi? Nimittäin kirjoittajissa on paljon niitä, joiden mielestä lihansyöjien pitäisi muuttua kasvissyöjiksi. Kasvissyöjät voivat syödä mitä haluavat mutta voivat pitää turpansa tukossa muiden syömisistä.
Aivan sama kuin mielisairaiden vegaanien ideat, että ruokaloissa pitäisi olla vain kasvisruokaa. Tai päiviä jolloin on vain kasvisruokaa. Tuo on täysin idioottimainen ajatus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että lihansyönti - erityisesti nykyinen ennennäkemättömän runsas lihansyönti - on haitaksi sekä terveydelle että ympäristölle. Kun se on fakta, niin eikö sitä saisi sanoa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että lihansyönti - erityisesti nykyinen ennennäkemättömän runsas lihansyönti - on haitaksi sekä terveydelle että ympäristölle. Kun se on fakta, niin eikö sitä saisi sanoa?
Ja sekin on fakta, että sekasyönti on terveellisin vaihtoehto ihmisille. Vegaaninen ruokavalio ei ole terveellinen eikä sitä ole missään todettu terveelliseksi vaihtoehdoksi.
Ja muuten, lähes kaikki yli 100-vuotiaiksi eläneet ihmiset ovat sekasyöjiä eli ovat syöneet lihaa.
Ja tuo höpinäsi ei ole peruste sille, että muiden ruokavalioon saisi puuttua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sekin on fakta, että sekasyönti on terveellisin vaihtoehto ihmisille. Vegaaninen ruokavalio ei ole terveellinen eikä sitä ole missään todettu terveelliseksi vaihtoehdoksi.
Ja muuten, lähes kaikki yli 100-vuotiaiksi eläneet ihmiset ovat sekasyöjiä eli ovat syöneet lihaa.
Ja tuo höpinäsi ei ole peruste sille, että muiden ruokavalioon saisi puuttua.Tuo on idioottimaista yleistystä. Mitä on käytännössä "terveellinen sekasyönti" ja "epäterveellinen kasvissyönti"?
Keskimäärin suomalaisten sekasyöjien ruokavalio EI OLE terveellinen. FinnTerveys-tutkimuksen mukaan erityisesti miehet syövät keskimäärin liikaa punaista lihaa ja kaikki liian vähän kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Väestötasolla rasvaa ja proteiineja saadaan yli suositusten ja ravintokuituja liian vähän. Ja kaikki tämä johtaa myös siihen, että aikuisväestön normaalipaino on ylipaino. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on idioottimaista yleistystä. Mitä on käytännössä "terveellinen sekasyönti" ja "epäterveellinen kasvissyönti"?
Keskimäärin suomalaisten sekasyöjien ruokavalio EI OLE terveellinen. FinnTerveys-tutkimuksen mukaan erityisesti miehet syövät keskimäärin liikaa punaista lihaa ja kaikki liian vähän kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Väestötasolla rasvaa ja proteiineja saadaan yli suositusten ja ravintokuituja liian vähän. Ja kaikki tämä johtaa myös siihen, että aikuisväestön normaalipaino on ylipaino.Entä sitten? Tuo ei edelleenkään ole peruste, että muiden ruokavalioon pitäisi puuttua. Ja kansainvälisissä tutkimuksissa taas on todettu, että kokonaan kasvisruokaan siirtyminen ei myöskään ole terveellistä. On aina parempi, että ruokavaliossa on edes jonkin verran eläinkunnan tuotteita. Varsinkaan vegaaninen ruokavalio ei terveellinen vaihtoehto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten? Tuo ei edelleenkään ole peruste, että muiden ruokavalioon pitäisi puuttua. Ja kansainvälisissä tutkimuksissa taas on todettu, että kokonaan kasvisruokaan siirtyminen ei myöskään ole terveellistä. On aina parempi, että ruokavaliossa on edes jonkin verran eläinkunnan tuotteita. Varsinkaan vegaaninen ruokavalio ei terveellinen vaihtoehto.
Missä tämä on todettu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkin, mutta miksi sitten ette halua kieltää rakkeja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on idioottimaista yleistystä. Mitä on käytännössä "terveellinen sekasyönti" ja "epäterveellinen kasvissyönti"?
Keskimäärin suomalaisten sekasyöjien ruokavalio EI OLE terveellinen. FinnTerveys-tutkimuksen mukaan erityisesti miehet syövät keskimäärin liikaa punaista lihaa ja kaikki liian vähän kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Väestötasolla rasvaa ja proteiineja saadaan yli suositusten ja ravintokuituja liian vähän. Ja kaikki tämä johtaa myös siihen, että aikuisväestön normaalipaino on ylipaino.Keskimäärin sekasyöjien ruokavalio on terveellisempi kuin vegaanien, vanhemmat laitettu jopa syytteeseen kun lkapset olleet kuolemaisillaan vegaaniruokavalion takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskimäärin sekasyöjien ruokavalio on terveellisempi kuin vegaanien, vanhemmat laitettu jopa syytteeseen kun lkapset olleet kuolemaisillaan vegaaniruokavalion takia.
Tämä jankkaaminen on tyhmää, kun sen perusteeksi ei ole kuin lisää inttämistä.
Jos sinulla on jotain perusteita väitteillesi, niin esitä ne tai tunnusta, että keksit niitä omasta päästäsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä jankkaaminen on tyhmää, kun sen perusteeksi ei ole kuin lisää inttämistä.
Jos sinulla on jotain perusteita väitteillesi, niin esitä ne tai tunnusta, että keksit niitä omasta päästäsi.Tässä on yksi esimerkkitapaus
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/2-vuotiaan-tyton-vanhempia-syytetaan-lapsensa-naannyttamisesta-ruotsissa-kuvaavat-ruokavaliota-vaihtoehtoiseksi-auringonpaistetta-naurua-ja-halauksia/7361120#gs.f8c0vr
Samoin tässä suomalaistutkimuksessa todettiin vegaanilapsilla puutteita veriarvoissa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uraauurtava-suomalaistutkimus-osoittaa-miten-kay-kun-lapsi-syo-vegaaniruokaa-vanhempi-huomioi-nama-asiat/8043532#gs.f8c23s
Ulkomailla on myös todettu vastaavaa. Alle 10-vuotiaiden varsinkaan ei pidä olla vegaaniruokavaliolla, tuollaisen ruokavalion pakottaminen pitäisi luokitella lapsen pahoinpitelyksi. Oikeastaan lapsi voi ryhtyä vegaaniksi vasta kun hän itse haluaa vegaaniksi ja tietää mitä tekee. Vanhempien ruokavaliolla ei ole paskankaan väliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on yksi esimerkkitapaus
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/2-vuotiaan-tyton-vanhempia-syytetaan-lapsensa-naannyttamisesta-ruotsissa-kuvaavat-ruokavaliota-vaihtoehtoiseksi-auringonpaistetta-naurua-ja-halauksia/7361120#gs.f8c0vr
Samoin tässä suomalaistutkimuksessa todettiin vegaanilapsilla puutteita veriarvoissa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uraauurtava-suomalaistutkimus-osoittaa-miten-kay-kun-lapsi-syo-vegaaniruokaa-vanhempi-huomioi-nama-asiat/8043532#gs.f8c23s
Ulkomailla on myös todettu vastaavaa. Alle 10-vuotiaiden varsinkaan ei pidä olla vegaaniruokavaliolla, tuollaisen ruokavalion pakottaminen pitäisi luokitella lapsen pahoinpitelyksi. Oikeastaan lapsi voi ryhtyä vegaaniksi vasta kun hän itse haluaa vegaaniksi ja tietää mitä tekee. Vanhempien ruokavaliolla ei ole paskankaan väliä.Ja edelleen, ihminen on sekasyöjä ja ihmisen ruokavalioon kuuluu tietty määrä eläinkunnan tuotteita. Jos niitä ei ole niin ihminen kärsii aliravitsemuksesta. Jokainen vegaani kärsii useiden ravintoaineiden puutteesta, koska jästipäisesti ei käytä eläinkunnan tuotteita, missä ei ole mitään järkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on yksi esimerkkitapaus
Ulkomailla on myös todettu vastaavaa. Alle 10-vuotiaiden varsinkaan ei pidä olla vegaaniruokavaliolla, tuollaisen ruokavalion pakottaminen pitäisi luokitella lapsen pahoinpitelyksi. Oikeastaan lapsi voi ryhtyä vegaaniksi vasta kun hän itse haluaa vegaaniksi ja tietää mitä tekee. Vanhempien ruokavaliolla ei ole paskankaan väliä.Tuo ensimmäinen linkki ei liity varsinaisesti veganismiin, vaan kyseessä on lähinnä häiryynteinä tai ääriuskonnollisia ihmisiä jotka uskoivat mm. että ihminen saa "energiaa" auringonpaisteesta jne.
Siitä olen samaa mieltä, että kasvuiässä vegaaniravinto on erittäin haastava valinta. Aikuiselle enää ei. Mutta jos puhutaan aikuisten ruokavaliosta niin suomalainen sekasyöjän ruokavalio on keskimäärin epäterveellinen ja tämä leviää myös lasten ruokatottumuksiin. Tuloksena on, että 2–16-vuotiaista pojista 29 % ja tytöistä 18 % oli ylipainoisia. Kuten aikuisillakin niin lapsillakin ongelmana on kasvisten liian vähäinen syönti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja edelleen, ihminen on sekasyöjä ja ihmisen ruokavalioon kuuluu tietty määrä eläinkunnan tuotteita. Jos niitä ei ole niin ihminen kärsii aliravitsemuksesta. Jokainen vegaani kärsii useiden ravintoaineiden puutteesta, koska jästipäisesti ei käytä eläinkunnan tuotteita, missä ei ole mitään järkeä.
Ainoa mitä vegaaniravinnosta ei "luontaissesti" saa on B12-vitamiini. Tämä on tilanne ainakin toistaiseksi. Helsingin yliopistossa tutkitaan voiko fermentoidessa (mm. hapankaali) käyttää maitohappobakteeri-"lajiketta", joka tuottaa B12-vitamiinia. Tällainen bakteeri on ollut vajaa 200 vuotta käytössä emmentaljuuston tekemisessä. Paljon julkisuutta on saanut myös vegaaninen soleiini-proteiinilisä jonka valmistus on käynnistymässä.
Muut ravintoaineet löytyvät kasveista, mikä on sinällään ymmärrettävää, että alunperinhän kaikki "liha" on kasveilla tai levillä kasvanutta. Eläimetkään eivät itssenäisesti tuota B12-vitamiinia, vaan kaikki B12 on peräisin bakteereista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ensimmäinen linkki ei liity varsinaisesti veganismiin, vaan kyseessä on lähinnä häiryynteinä tai ääriuskonnollisia ihmisiä jotka uskoivat mm. että ihminen saa "energiaa" auringonpaisteesta jne.
Siitä olen samaa mieltä, että kasvuiässä vegaaniravinto on erittäin haastava valinta. Aikuiselle enää ei. Mutta jos puhutaan aikuisten ruokavaliosta niin suomalainen sekasyöjän ruokavalio on keskimäärin epäterveellinen ja tämä leviää myös lasten ruokatottumuksiin. Tuloksena on, että 2–16-vuotiaista pojista 29 % ja tytöistä 18 % oli ylipainoisia. Kuten aikuisillakin niin lapsillakin ongelmana on kasvisten liian vähäinen syönti.Vegaaniravinto on aivan liian vaikea asia ja tekee elämän aivan liian hankalaksi. Tuollainen nirsoileminen on aivotonta idiotismia. Jos joku ilmoittaa minulle olevansa vegaani, kun on tulossa juhliin niin en tarjoa hänelle mitään ruokaa. Tuokoon omat ruokansa. Ainoastaan allergiset voin huomioida ja nekin vain tiettyyn rajaan asti. En todellakaan rupea tekemään kaikille eri ruokia enkä ainakaan vegaaneille. Teen tai tilaan yhdet ruoat ja se kelvatkoon kaikille tai olkoon kelpaamatta.
Ja tuolla jälkimmäiset lauseesi ei liity mitenkään ruokavalioon. Vegaanin ruokavaliolla voi lihottaa itsensä aivan yhtä helposti kuin sekasyönnillä. Lihomisen liittäminen sekasyöntiin on valehtelua.
Järkevä ruokavalio on sellainen, että mitään ruokailua ei tarvitse tarkemmin suunnitella ja voi valita lähes minkä tahansa ruoan ravintolan listalta. Ja jos ruokavalio vaatii pillereitä niin ruokavalio on päin persettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa mitä vegaaniravinnosta ei "luontaissesti" saa on B12-vitamiini. Tämä on tilanne ainakin toistaiseksi. Helsingin yliopistossa tutkitaan voiko fermentoidessa (mm. hapankaali) käyttää maitohappobakteeri-"lajiketta", joka tuottaa B12-vitamiinia. Tällainen bakteeri on ollut vajaa 200 vuotta käytössä emmentaljuuston tekemisessä. Paljon julkisuutta on saanut myös vegaaninen soleiini-proteiinilisä jonka valmistus on käynnistymässä.
Muut ravintoaineet löytyvät kasveista, mikä on sinällään ymmärrettävää, että alunperinhän kaikki "liha" on kasveilla tai levillä kasvanutta. Eläimetkään eivät itssenäisesti tuota B12-vitamiinia, vaan kaikki B12 on peräisin bakteereista.Ruoan korvaaminen jollain pillereillä on idiotismin huippu. Jos jotain ei ruokavaliosta löydy niin sitten kyseinen ruoka pitää lisätä ruokavalioon. Näin asia on hoidettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ensimmäinen linkki ei liity varsinaisesti veganismiin, vaan kyseessä on lähinnä häiryynteinä tai ääriuskonnollisia ihmisiä jotka uskoivat mm. että ihminen saa "energiaa" auringonpaisteesta jne.
Siitä olen samaa mieltä, että kasvuiässä vegaaniravinto on erittäin haastava valinta. Aikuiselle enää ei. Mutta jos puhutaan aikuisten ruokavaliosta niin suomalainen sekasyöjän ruokavalio on keskimäärin epäterveellinen ja tämä leviää myös lasten ruokatottumuksiin. Tuloksena on, että 2–16-vuotiaista pojista 29 % ja tytöistä 18 % oli ylipainoisia. Kuten aikuisillakin niin lapsillakin ongelmana on kasvisten liian vähäinen syönti."Siitä olen samaa mieltä, että kasvuiässä vegaaniravinto on erittäin haastava valinta."
Kyllä ja siksi vegaanisen ruoan tyrkyttäminen lapsille pitäisi olla laitonta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä olen samaa mieltä, että kasvuiässä vegaaniravinto on erittäin haastava valinta. Aikuiselle enää ei. Mutta jos puhutaan aikuisten ruokavaliosta niin suomalainen sekasyöjän ruokavalio on keskimäärin epäterveellinen ja tämä leviää myös lasten ruokatottumuksiin. Tuloksena on, että 2–16-vuotiaista pojista 29 % ja tytöistä 18 % oli ylipainoisia. Kuten aikuisillakin niin lapsillakin ongelmana on kasvisten liian vähäinen syönti.Ylipaino tulee lähinnä valkoisesta viljasta, sokerista ja rasvasta, hampparit, energiajuomat, jäätelöt, karkit jne pahimpia syyllisiä. Myös vegaaneissa paljon ylipainoisia, ehkä jopa enemmän kun yrittävät laihduttaa mutta syövät sitäkin enemmän herkkuja kun kieltävät itseltään lihan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruoan korvaaminen jollain pillereillä on idiotismin huippu. Jos jotain ei ruokavaliosta löydy niin sitten kyseinen ruoka pitää lisätä ruokavalioon. Näin asia on hoidettu.
Miksiköhän paljon lihaa syövät tukijullit ovat niitä läskeimpiä ja sairaimpia? Sekasyöjänäkin pitäisi käyttää paljon kasviksia ja pillerit ovat hyvä lisä. D-vitamiini useimmille välttämätön kun ei ole 8-10kk vuodessa jouten eikä varaa matkustaa etelään kuten tukijulleilla. Moni tarvitsee myös magnesiumia, rautaa jne ihan lääkärin määräämänä, kaikilla ei suolisto tuota biotiinia...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Siitä olen samaa mieltä, että kasvuiässä vegaaniravinto on erittäin haastava valinta."
Kyllä ja siksi vegaanisen ruoan tyrkyttäminen lapsille pitäisi olla laitonta.Vegaaniset ateriat ja vegaaninen dieetti on eri asioita. Esimerkiksi koulu ei tietenkään voi olla yksin vastuussa lapsen ruokavaliosta, kun suurimman osan ruuasta lapsi syö kuitenkin muualla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vegaaniravinto on aivan liian vaikea asia ja tekee elämän aivan liian hankalaksi. Tuollainen nirsoileminen on aivotonta idiotismia. Jos joku ilmoittaa minulle olevansa vegaani, kun on tulossa juhliin niin en tarjoa hänelle mitään ruokaa. Tuokoon omat ruokansa. Ainoastaan allergiset voin huomioida ja nekin vain tiettyyn rajaan asti. En todellakaan rupea tekemään kaikille eri ruokia enkä ainakaan vegaaneille. Teen tai tilaan yhdet ruoat ja se kelvatkoon kaikille tai olkoon kelpaamatta.
Ja tuolla jälkimmäiset lauseesi ei liity mitenkään ruokavalioon. Vegaanin ruokavaliolla voi lihottaa itsensä aivan yhtä helposti kuin sekasyönnillä. Lihomisen liittäminen sekasyöntiin on valehtelua.
Järkevä ruokavalio on sellainen, että mitään ruokailua ei tarvitse tarkemmin suunnitella ja voi valita lähes minkä tahansa ruoan ravintolan listalta. Ja jos ruokavalio vaatii pillereitä niin ruokavalio on päin persettä.Tasapainoinen vegaaninen ruokavalio edellyttää toki jonkin verran perehtymistä ja suunnittelua, mikä voi olla tietenkin liikaa "modernissa hektisessä elämänmenossa", kun on Some-päivitykset, Netlix , kissavideot ja muuta tähdellistä.
Punaisen lihan pois jätttäminen on varmasti helpoin ensiaskel. Sillä ravinnon terveellisyys ja etenkin ekologisuus paranee jo paljon. Eikä linnun (broilerin) pois jättäminen sen jälkeen ihan hirveitä vaadi, jos syö edelleen kalaa, munia, äyriäisiä jne.
Mikään tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio ei synny täysin suunnittlematta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tasapainoinen vegaaninen ruokavalio edellyttää toki jonkin verran perehtymistä ja suunnittelua, mikä voi olla tietenkin liikaa "modernissa hektisessä elämänmenossa", kun on Some-päivitykset, Netlix , kissavideot ja muuta tähdellistä.
Punaisen lihan pois jätttäminen on varmasti helpoin ensiaskel. Sillä ravinnon terveellisyys ja etenkin ekologisuus paranee jo paljon. Eikä linnun (broilerin) pois jättäminen sen jälkeen ihan hirveitä vaadi, jos syö edelleen kalaa, munia, äyriäisiä jne.
Mikään tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio ei synny täysin suunnittlematta.Loistavaa, joko lopetit lihan syöttämisen rakeillesi? Suurin osa ei ole lopettanut, Ruotsin hullureetallakin kaksi isoa hurttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loistavaa, joko lopetit lihan syöttämisen rakeillesi? Suurin osa ei ole lopettanut, Ruotsin hullureetallakin kaksi isoa hurttaa.
MENE HOITOON RAKKI-PAKKOMIELTEESI KANSSA!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MENE HOITOON RAKKI-PAKKOMIELTEESI KANSSA!
ARVASIN ETTÄ OLET RAKKIHULLU, VIE RAKKISI PIIKILLE :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tasapainoinen vegaaninen ruokavalio edellyttää toki jonkin verran perehtymistä ja suunnittelua, mikä voi olla tietenkin liikaa "modernissa hektisessä elämänmenossa", kun on Some-päivitykset, Netlix , kissavideot ja muuta tähdellistä.
Mikään tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio ei synny täysin suunnittlematta."Mikään tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio ei synny täysin suunnittlematta."
Suunnitteluun voi varata minuutin kuukaudessa. Ja itse päätän esimerkiksi päätän mitä teen lounaaksi vasta kun aloittelen ruoan laittoa. Katson jääkaappiin ja pakastimeen mitä ruokaa siellä on ja sen mukaan valmistan ruoan.
Eikä kenenkään tarvitse jättää pois punaista lihaa. Itse asiassa lihan syöntiä voi jopa lisätä. "Ekologisuudesta" ei tarvitse piitata paskaakaan. En usko, että ekologisia ruokia on edes olemassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vegaaniset ateriat ja vegaaninen dieetti on eri asioita. Esimerkiksi koulu ei tietenkään voi olla yksin vastuussa lapsen ruokavaliosta, kun suurimman osan ruuasta lapsi syö kuitenkin muualla.
Ja siksi koulujen tai päiväkoitien ei tarvitse valmistaa yhtään vegaanisia aterioita lapsille. Paskat vanhempien toiveista.
- Anonyymi
Kun Suomessa viimeksi oli vakavia katovuosia, asukkaita oli jotain noin 350000 eli 7-8 prosenttia nykyväestöstä mutta sillekään väestömäärälle ei löytynyt kasvisruokaa vaan iso osa siitä kuoli aliravitsemukseen.
Ajatuskin että maailman nykyiselle väestöllä jostain löytyisi sieniä, marjoja, juurimukuloita tms. riittävästi syötäväksi on aika lennokas ajatus.
Eikö oikea vegaani syö vain luonnontuotteita...- Anonyymi
Miten voit olla noin pihalla? Olet internetissä, joten seuraavalta välilehdeltä löytyisi oikeaa tietoa eikä sinun tarvitsisi vaikuttaa noin tyhmältä ja tietämättömältä.
Yksinkertaistettuna vegaaninen ruoka ei sisällä eläinkunnan tuotteita, kuten lihaa, kalaa, maitotuotteita tai kananmunia. Vegaani voi syödä ruisleipää.
Kasvisruoka riittää ruokkimaan maailman väestön paljon paremmin kuin eläintuotanto, koska eläimet muuttavat pelloilla tuotettua rehua huonolla hyötysuhteella ihmisen käyttöön tuleviksi kaloreiksi ja proteiineiksi. Kun broileri syö soijaa, niin suurin osa soijan kaloreista ja proteiineista ei päädy proteiinin lihaan vaan menee "hukkaan" eli broilerin elintoimintojen ylläpitoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten voit olla noin pihalla? Olet internetissä, joten seuraavalta välilehdeltä löytyisi oikeaa tietoa eikä sinun tarvitsisi vaikuttaa noin tyhmältä ja tietämättömältä.
Yksinkertaistettuna vegaaninen ruoka ei sisällä eläinkunnan tuotteita, kuten lihaa, kalaa, maitotuotteita tai kananmunia. Vegaani voi syödä ruisleipää.
Kasvisruoka riittää ruokkimaan maailman väestön paljon paremmin kuin eläintuotanto, koska eläimet muuttavat pelloilla tuotettua rehua huonolla hyötysuhteella ihmisen käyttöön tuleviksi kaloreiksi ja proteiineiksi. Kun broileri syö soijaa, niin suurin osa soijan kaloreista ja proteiineista ei päädy proteiinin lihaan vaan menee "hukkaan" eli broilerin elintoimintojen ylläpitoon.Ihmiset tappavat itsensä hitaasti vegaaniruoalla. Tietty määrä eläinkunnan tuotteita on välttämätöntä ihmiselle eikä niitä pidä korvata jollain saatanan pillereillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset tappavat itsensä hitaasti vegaaniruoalla. Tietty määrä eläinkunnan tuotteita on välttämätöntä ihmiselle eikä niitä pidä korvata jollain saatanan pillereillä.
Ilman mitään lähdettä ja perustelua tuollainen väite on pelkkää epäuskottavaa nettimölinää, jota riittää.
Sen sijaan esimerkiksi punaisen lihan syönti lisää tutkitusti kuolleisuutta. Esimerkiksi tässä n. 3 miljoonan ihmisen otosta käsittänyt NIH (USA:n valtion National Institute of Health) tukimus:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3712342/
(Vapaa käännös yhteenvedosta): "Arvioimme, että 9,3 % miesten ja 7,6 % naisten kuolemista voitaisiin estää seurannan lopussa, jos kaikki ihmiset söisivät punaista lihaa alle 0,5 annosta/ päivässä (eli alle 42 g/päivä)." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman mitään lähdettä ja perustelua tuollainen väite on pelkkää epäuskottavaa nettimölinää, jota riittää.
Sen sijaan esimerkiksi punaisen lihan syönti lisää tutkitusti kuolleisuutta. Esimerkiksi tässä n. 3 miljoonan ihmisen otosta käsittänyt NIH (USA:n valtion National Institute of Health) tukimus:
(Vapaa käännös yhteenvedosta): "Arvioimme, että 9,3 % miesten ja 7,6 % naisten kuolemista voitaisiin estää seurannan lopussa, jos kaikki ihmiset söisivät punaista lihaa alle 0,5 annosta/ päivässä (eli alle 42 g/päivä)."Ja silti löytyy myös paljon tutkimuksia, joissa on todettu vegaaniruokavalion olevan epäterveempää kuin sekaruokavalion. Myös kasvisruokavalio jossa syödään kasvisten lisäksi maitotuotteita ja kananmunia on paljon terveellisempi kuin vegaaninen ruokavalio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti löytyy myös paljon tutkimuksia, joissa on todettu vegaaniruokavalion olevan epäterveempää kuin sekaruokavalion. Myös kasvisruokavalio jossa syödään kasvisten lisäksi maitotuotteita ja kananmunia on paljon terveellisempi kuin vegaaninen ruokavalio.
Paljon löytyy juu, mutta sinä et siis löydä yhtään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kasvisruoka riittää ruokkimaan maailman väestön paljon paremmin kuin eläintuotanto, koska eläimet muuttavat pelloilla tuotettua rehua huonolla hyötysuhteella ihmisen käyttöön tuleviksi kaloreiksi ja proteiineiksi. Kun broileri syö soijaa, niin suurin osa soijan kaloreista ja proteiineista ei päädy proteiinin lihaan vaan menee "hukkaan" eli broilerin elintoimintojen ylläpitoon.Eli jos kaikki söisi vain kasviksia, väestömäärä pystyisi kasvamaan niin suureksi ettei villieläiille ja koskemattomalle luonnolle olisi enää tilaa. Parempi pitää väestömäärä pienempänä, ihmisten olla sekasyöjiä ja hävittää rakit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
(Vapaa käännös yhteenvedosta): "Arvioimme, että 9,3 % miesten ja 7,6 % naisten kuolemista voitaisiin estää seurannan lopussa, jos kaikki ihmiset söisivät punaista lihaa alle 0,5 annosta/ päivässä (eli alle 42 g/päivä)."Hyvin monet asiat lisää kuolleisuutta, liha ei ole lähelläkään pahimmasta päästä ja normaalimäärillä päin vastoin hyväksi. Vähentää voi mutta ei pakolla, soleiini toivottavsti tulee korvaamaan osan ja rakit voi tietenkin kieltää kokonaan lemmikkeinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin monet asiat lisää kuolleisuutta, liha ei ole lähelläkään pahimmasta päästä ja normaalimäärillä päin vastoin hyväksi. Vähentää voi mutta ei pakolla, soleiini toivottavsti tulee korvaamaan osan ja rakit voi tietenkin kieltää kokonaan lemmikkeinä.
Jos "normalimäärillä" tarkoitetaan sitä määrää mitä Suomessa syödään keskimäärin, niin se on kaikkien tutkimusten mukaan varmasti liikaa. Erityisesti punaista lihaa syödään aivan liikaa. Sitä ihminen ei tarvitse lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos "normalimäärillä" tarkoitetaan sitä määrää mitä Suomessa syödään keskimäärin, niin se on kaikkien tutkimusten mukaan varmasti liikaa. Erityisesti punaista lihaa syödään aivan liikaa. Sitä ihminen ei tarvitse lainkaan.
Kyllä, rakit syö aivan liikaa punaista lihaa ja kaikkea muutakin lihaa! Miksiköhän ilmastohihhulit ei näe metsää puilta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, rakit syö aivan liikaa punaista lihaa ja kaikkea muutakin lihaa! Miksiköhän ilmastohihhulit ei näe metsää puilta?
Muista avainsana "rakki", toista sitä. Muista toistaa sitä kaikilla sivuilla kaiken aikaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli jos kaikki söisi vain kasviksia, väestömäärä pystyisi kasvamaan niin suureksi ettei villieläiille ja koskemattomalle luonnolle olisi enää tilaa. Parempi pitää väestömäärä pienempänä, ihmisten olla sekasyöjiä ja hävittää rakit.
Kaikki maailman ihmiset eivät voisi elää kasviksilla koska niitä vain ei olisi riittävästi!
Suomen pienelle, 300000- 350000 väestölle ei ollut riittävästi kasviksia viimeisten katovuosien aikana joten sitten kuoltiin joukolla nälkään.
Miksi eivät ihmiset syöneet kasviksia...tyhmää jengiä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin monet asiat lisää kuolleisuutta, liha ei ole lähelläkään pahimmasta päästä ja normaalimäärillä päin vastoin hyväksi. Vähentää voi mutta ei pakolla, soleiini toivottavsti tulee korvaamaan osan ja rakit voi tietenkin kieltää kokonaan lemmikkeinä.
Mutta se siinä on tasapainottava tekijä että pitkässä juoksussa tarkasteltuna kuolleisuus ei voi nousta syntyväisyyttä korkeammaksi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki maailman ihmiset eivät voisi elää kasviksilla koska niitä vain ei olisi riittävästi!
Suomen pienelle, 300000- 350000 väestölle ei ollut riittävästi kasviksia viimeisten katovuosien aikana joten sitten kuoltiin joukolla nälkään.
Miksi eivät ihmiset syöneet kasviksia...tyhmää jengiä..."Kaikki maailman ihmiset eivät voisi elää kasviksilla koska niitä vain ei olisi riittävästi!"
Täysin päätön väite! Suurin osa maailman pelloista (ja Suomenkin pelloista) tuottaa rehua eläimille jotka muuttaa sen huonolla hyötysuhdella ihmisravinnoksi. Esimerkiksi soijasta n. 20% menee ihmisravinnoksi ja 80% eläimille. Kun parhaimmillaan eläin pystyy muuttamaan soijan proteiinit n. 30% hyötysuhteella lihan proteiineiksi, niin ihmiset saisivat yli kaksi kertaa enemmän proteiineja nykyisistä soijapelloista, jos soijaa ei haaskattaisi rehuksi.
Kaloreiden suhteen eläinten hyötyssuhde on vielä paljon huonompi. Noin 90% tasalämpöisen eläimen syömistä kaloreista menee eläimen omien elintoimintojen ylläpitoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli jos kaikki söisi vain kasviksia, väestömäärä pystyisi kasvamaan niin suureksi ettei villieläiille ja koskemattomalle luonnolle olisi enää tilaa. Parempi pitää väestömäärä pienempänä, ihmisten olla sekasyöjiä ja hävittää rakit.
Lihan syönnin kasvu tuhoaa luontoa pahemmin kuin väestön kasvu. Suurin syy uusien peltojen raivaamiselle on rehutuotanto. Jos ihmiset söisivät kasvisravintoa, niin nykyiset pellot riittäisivät n. 12 miljardille ihmiselle. Nykyisellä syntyvyyden hidastumisella maapallon väestö ei koskaan saavuta 12 miljardia - tuskin edes 11.
Kun lihan kulutus kasvaa, niin peltoja tarvitaan lisää vaikka väestö ei kasvaisi lainkaan.
Suomenkin lihankulutus on kasvanut 1950-luvulta tähän päivään yli 2,5 -kertaiseksi. Suomessa pärjättiin 1950-luvun raskaista fyysistä töistä paljon vähemmällä lihalla kuin mitä nyt etäpalaverien ja toimistotöiden aikana käytetään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muista avainsana "rakki", toista sitä. Muista toistaa sitä kaikilla sivuilla kaiken aikaa...
Tottakai, sinunkin on vaadittava rakkien hävittämistä tai et ole oikea luonninsuojelija! Ruotsin hullureettakin on pelkkä huijari koska sillä on kaksi isoa rakkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi eivät ihmiset syöneet kasviksia...tyhmää jengiä...Nykyään viljaa tuotetaan niin paljon että saadaan aina jostain päin maailmaa ja jotain kasvaa aina Suomessakin seuraavana kesänä, lihaa sen sijaan riittäisi paljon pienemmälle määrälle ihmisiä. Pelkän lihan varassa meistä olisi kuollut silloinkin katovuosien aikana paljon suurempi osa. Ja edelleenkin kannatan sekaravintoa, en halua luopua maidosta ja munista, mutta lihan tilalla haluan ainakin kokeilla soleiinia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta se siinä on tasapainottava tekijä että pitkässä juoksussa tarkasteltuna kuolleisuus ei voi nousta syntyväisyyttä korkeammaksi...
Mutta loput voi paremmin kun joissakin maissa kuolleisuus on syntyvyyttä suurempi melko pitkän aikaa tai vaikka viimeiseen m....n ja r.....n asti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kaikki maailman ihmiset eivät voisi elää kasviksilla koska niitä vain ei olisi riittävästi!"
Täysin päätön väite! Suurin osa maailman pelloista (ja Suomenkin pelloista) tuottaa rehua eläimille jotka muuttaa sen huonolla hyötysuhdella ihmisravinnoksi. Esimerkiksi soijasta n. 20% menee ihmisravinnoksi ja 80% eläimille. Kun parhaimmillaan eläin pystyy muuttamaan soijan proteiinit n. 30% hyötysuhteella lihan proteiineiksi, niin ihmiset saisivat yli kaksi kertaa enemmän proteiineja nykyisistä soijapelloista, jos soijaa ei haaskattaisi rehuksi.
Kaloreiden suhteen eläinten hyötyssuhde on vielä paljon huonompi. Noin 90% tasalämpöisen eläimen syömistä kaloreista menee eläimen omien elintoimintojen ylläpitoon.Hienoa että kannatat rakkien hävittämistä, miksi niille tuotettaisiin lihaa kun ei kerran ihmislle :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lihan syönnin kasvu tuhoaa luontoa pahemmin kuin väestön kasvu. Suurin syy uusien peltojen raivaamiselle on rehutuotanto. Jos ihmiset söisivät kasvisravintoa, niin nykyiset pellot riittäisivät n. 12 miljardille ihmiselle. Nykyisellä syntyvyyden hidastumisella maapallon väestö ei koskaan saavuta 12 miljardia - tuskin edes 11.
Kun lihan kulutus kasvaa, niin peltoja tarvitaan lisää vaikka väestö ei kasvaisi lainkaan.
Suomenkin lihankulutus on kasvanut 1950-luvulta tähän päivään yli 2,5 -kertaiseksi. Suomessa pärjättiin 1950-luvun raskaista fyysistä töistä paljon vähemmällä lihalla kuin mitä nyt etäpalaverien ja toimistotöiden aikana käytetään.Totta, rakit ovat pahin tuholainen mitä maa päällään kantaa, ne on hävitettävä heti!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai, sinunkin on vaadittava rakkien hävittämistä tai et ole oikea luonninsuojelija! Ruotsin hullureettakin on pelkkä huijari koska sillä on kaksi isoa rakkia.
HAKEUDU HOITOON!
TARVITSET AMMATTIAPUA. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
HAKEUDU HOITOON!
TARVITSET AMMATTIAPUA.Hanki parempi ammattilainen kun et vieläkään ole tervehtynyt rakkuhulluudesta, voit eheytyä myös hankkimalla ihmisen sänkykumppaniksi!
- Anonyymi
Se ei ärsytä ketään niin kauan kun kukaan ei tiedä. Lihattomuus on melko yleistä, maidottomuus on suurempi ongelma.
Vegaanina joutuu usein tyytymään siihen, että jossain on maitoa. Ihmiset ei ymmärrä, mitä "maidoton" tarkoittaa.
En ymmärrä, miten maitoallergikko selviää hengissä Suomessa.- Anonyymi
Tuttavaperheen lapsi on maitoallergikko ja mitä olen heidään kanssa jutellut niin todellakaan ei ole helppoa. Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi sotketaan säännölliseti ja kuvitellaan, että laktoositon on sama kuin maidoton.
Maitoallergisen lapsen kanssa ongelmat alkavat jo imetysaikana, koska äidin nauttiman lehmänmaidon proteiinit "menevät läpi" ja imeväinen saa allergisia reaktioita eli jo imettävän äidin täytyy olla tarkka ruokavaliostaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuttavaperheen lapsi on maitoallergikko ja mitä olen heidään kanssa jutellut niin todellakaan ei ole helppoa. Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi sotketaan säännölliseti ja kuvitellaan, että laktoositon on sama kuin maidoton.
Maitoallergisen lapsen kanssa ongelmat alkavat jo imetysaikana, koska äidin nauttiman lehmänmaidon proteiinit "menevät läpi" ja imeväinen saa allergisia reaktioita eli jo imettävän äidin täytyy olla tarkka ruokavaliostaan.Paljon tärkeämpi olisi olla tarkkana alkoholin suhteen, suomifemakot vammauttaa 3000 lasta vuosittain alkoholilla. Siitä pitäisi oikeasti rankaista vankeudella ja lapsen huostaanotolla.
- Anonyymi
On erittäin tyhmää, kun ihminen ilmoittaa olevansa vegaani tai lihaani tai mitä tahansa. On kuin itse tehty vankila ja uskonto. Minulla on gluteeniton ja maidoton ruokavalio ja en koskaan ilmoita sitä mihinkään kutsuille. Valitsen itse ruokani ja joskus on ollut vain lohta ja perunaa ja hyvin sillä pärjännyt. Ihan neuvoksi, älkää sekoittako kutsuilla ruokia sekaisin , vaan erillisiin astioihin. Silloin on kaikkien helppo valita haluamansa ruoka. Alla omia kokkailujani.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-valmistuskerralta- Anonyymi
En ymmärrä yhtään. Jos on vaikka maitoallergia, niin on ensiarvoisen tärkeää tietää onko kastikkeessa jne maitoa vai ei. Isäntäelle on noloa, jos joku vieras saa allergissen reaktion.
Tietenkin on isäntäväen asia miten allergiat ottaa huomioon, mutta jos allergioita kysytään ja ne halutaan ottaa huomioon, niin on epäkohteliaampaa olla ilmoittamatta allergioitaan ja sitten ruokapöydässä sanoo, että ei voi syödä oikeastaan mitään tarjottua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ymmärrä yhtään. Jos on vaikka maitoallergia, niin on ensiarvoisen tärkeää tietää onko kastikkeessa jne maitoa vai ei. Isäntäelle on noloa, jos joku vieras saa allergissen reaktion.
Tietenkin on isäntäväen asia miten allergiat ottaa huomioon, mutta jos allergioita kysytään ja ne halutaan ottaa huomioon, niin on epäkohteliaampaa olla ilmoittamatta allergioitaan ja sitten ruokapöydässä sanoo, että ei voi syödä oikeastaan mitään tarjottua.Sikiöille alkoholi on myrkkyä, miksi silti sallitaan femakkojen vammauttaa 3000 lasta vuosittain?
- Anonyymi
Vielä huomattavasti selkeämpää on, kun ei mene niille kutsuille!
- Anonyymi
Laitoin linkin lihapulliini> Minulla on maitoproteiini yliherkkyys ja hyvin pieni määrä maitoproteiinia riittää laittamaan suoliston sekaisin päiväksi, pariksi. En silti vaivaa ihmisiä ruokavaliollani, ei tule shokkia , vaikka vahingossa maitoa söisinkin. Laitetaan eri ruuat eri astioihin ja musut voi jättää possun ottamatta , samoin vegaanit. Kaikille helpointa. Mutta kun sotketaan salaattiin fetaa ja possu kermakastikkeeseen , niin ei voi ottaa kumpaakaan. Jos possu ja kastike on erillään ja feta ja salaatti. Voin ottaa possua ja salaattia. Tämä malli sopii kaikille;)
- Anonyymi
Hyvin monet ei pysty syömään sipulia, silti sitä sotketaan lähes kaikkiin ruokiin.
- Anonyymi
PELKKÄÄ KASVISSOSETTA VAUVALLE PÄIVÄKODISSSA, ILMAN PROTEIINIA
https://yle.fi/a/74-20113950?utm
Suositusten mukaan puolen vuoden iästä lähtien lapsen pitää alkaa syödä monipuolisesti muun muassa kasviksia, viljavalmisteita, lihaa, kalaa ja kananmunaa sekä marjoja ja hedelmiä. Alle 1-vuotiaan ruoan pitää olla suolatonta.- Anonyymi
Kun päivähoito yksityistetään ja siitä tehdään bisnes, niin tässä on tulos.
- Anonyymi
Maailma muuttuu ja he jotka ovat tippuneet vauhdista tai pelkäävät sitä tarrautuvat kaikkeen "perinteiseltä" haiskahtavaan ja rakennetaan oma identiteetti sen ympärille. Ravinnostakin tulee osa identiteettiä. Kaikki mikä tuntuu "loukkaavan" tai haastavan itselleen omaksumaa identiteettiä (esimerkiksi "lihaa syövä polttomoottoriautoileva heteromies") koetaan uhaksi.
Periaatteesssa lausumat "lihaa kannattaa syödä" ja "lihaa ei kannata syödä" pitäisi olla aika samanlaisia mielipiteitä, mutta toinen triggeröi ja toinen ei?- Anonyymi
Sekä lausuma "lihaa kannattaa syödä" että "lihaa ei kannata syödä" ovat lauseina aivotonta typeryyttä. Nimittäin sitä ruokaa kannattaa syödä mistä pitää ja sitä ei kannata syödä josta ei pidä. Muut eivät asiaa päätä.
- Anonyymi
Vegaaneille ravinto on uskontoa sillä vegaanit ovat fanaattisia älykääpiöitä. Jos kerran ravinto ei heille ole osa identiteettiä niin sitten he eivät ikinä edes kertoisi kenellekään olevansa vegaaneja eikä pyrkisi muuttamaan muiden ruokavaliota.
Eikä maailma ole mihinkään muuttumassa vaan lihaa syödään ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Eikä lihan syönti tule kenenkään täällä kirjoittavan elinaikana loppumaan ja tuskin edes merkittävästi vähenemään. Muualla maailmassa lihan syönti vain lisääntyy joka vuosi. - Anonyymi
Ja mitä vikaa lihaa syövässä polttomoottoriautoilevassa heteromiehessä on? Pitäisi muka ryhtyä syömään ituja ja ostaa jokin ylihintainen ja käyttökelvoton sähköauto (sähköautot ovat huijausta) ja vielä vaihtaa seksuaalisuutta? Ei ihme, että nykyaikaiset idiootit feministit kuolevat lapsettomina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitä vikaa lihaa syövässä polttomoottoriautoilevassa heteromiehessä on? Pitäisi muka ryhtyä syömään ituja ja ostaa jokin ylihintainen ja käyttökelvoton sähköauto (sähköautot ovat huijausta) ja vielä vaihtaa seksuaalisuutta? Ei ihme, että nykyaikaiset idiootit feministit kuolevat lapsettomina.
Viestisi on erinomainen esimerkki siitä, miten kaikki identiteettiään koskevaksi koetut menee heti tunteisiin!
Enhän tuossa sanottu, että ihaa syövässä polttomoottoriautoilevassa heteromiehessä olisi mitään vikaan. Se oli vain esimerkki siitä millaisiin asioihin identiteetti voidaan ripustaa. Ja sinun viestisi osoitti, miten tunnepitoista suhtautuminen tähän on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekä lausuma "lihaa kannattaa syödä" että "lihaa ei kannata syödä" ovat lauseina aivotonta typeryyttä. Nimittäin sitä ruokaa kannattaa syödä mistä pitää ja sitä ei kannata syödä josta ei pidä. Muut eivät asiaa päätä.
Tuo on sinun mielipiteesi, johon sinulla toki on oikeus. Jonkun toisen mielestä ruokaan liittyy maun lisäksi esimerkiksi tuotannon eettisyys, ympäristövaikutukset ja esimerkiksi ravinnon terveysvaikutukset. Heilläkin on oikeus mielipiteeseensä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viestisi on erinomainen esimerkki siitä, miten kaikki identiteettiään koskevaksi koetut menee heti tunteisiin!
Enhän tuossa sanottu, että ihaa syövässä polttomoottoriautoilevassa heteromiehessä olisi mitään vikaan. Se oli vain esimerkki siitä millaisiin asioihin identiteetti voidaan ripustaa. Ja sinun viestisi osoitti, miten tunnepitoista suhtautuminen tähän on.Tuo oli aika suora vihje kuitenkin siihen suuntaan, että asiassa on ongelma. Ja vegaanit ainakin ripustavat todella vahvasti identiteettinsä ruoan ja muihin asioihin. Jos väität, että vegaanit eivät ripusta identiteettiään erittäin vahvasti eikä jousta yhtään mistään niin olet joko idiootti tai valehtelija. Vegaanit suhtautuvat kaikkein tunnepitoisimmin asioihin ja ovat täysin suvaitsemattomia. He voivat sanoa olevansa suvaitsevaisia, mutta he valehtelevat. Vegaanit ovat suvaitsemattomia fanaatikkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on sinun mielipiteesi, johon sinulla toki on oikeus. Jonkun toisen mielestä ruokaan liittyy maun lisäksi esimerkiksi tuotannon eettisyys, ympäristövaikutukset ja esimerkiksi ravinnon terveysvaikutukset. Heilläkin on oikeus mielipiteeseensä.
Ja he voivat pitää mielipiteensä omana tietonaan. Jos jollekin ruokaan liittyy lähinnä maku niin entä sitten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enhän tuossa sanottu, että ihaa syövässä polttomoottoriautoilevassa heteromiehessä olisi mitään vikaan. Se oli vain esimerkki siitä millaisiin asioihin identiteetti voidaan ripustaa. Ja sinun viestisi osoitti, miten tunnepitoista suhtautuminen tähän on.Edelleen, vegaaneille ruoka on osa identiteettiä, useimmille muille ihmisille ruoka ei ole osa identiteettiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleen, vegaaneille ruoka on osa identiteettiä, useimmille muille ihmisille ruoka ei ole osa identiteettiä.
Ja koska ruoka ei ole sinulle osa identiteettiä, niin muuten vaan roikut KASVISRUOKA-palstalla ja hermostut, kun epäilet että joku näkee jotain kritisoitavaa lihansyönnissä?😊
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja he voivat pitää mielipiteensä omana tietonaan. Jos jollekin ruokaan liittyy lähinnä maku niin entä sitten?
Miksi sinä et pitänyt omana tietonasi sitä, että sinusta ruokaan ja sen valintaan liittyy lähinnä maku?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja koska ruoka ei ole sinulle osa identiteettiä, niin muuten vaan roikut KASVISRUOKA-palstalla ja hermostut, kun epäilet että joku näkee jotain kritisoitavaa lihansyönnissä?😊
Ja miksi kasvisruoka-palstalla pitäisi kritisoida ollenkaan lihansyöntiä? Ei sekään kuulu kasvissyöjille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miksi kasvisruoka-palstalla pitäisi kritisoida ollenkaan lihansyöntiä? Ei sekään kuulu kasvissyöjille.
Mutta sinullako on hyvät perustelut miksi puhut lihansyönnin puolesta KASVISRUOKA -palsstalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ainakaan vegaanit ole eettisiä kun syöttävät lähes pelkästään lihaa rakeille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko itse VAIN vegaanipalstalla? Ja miski vegaanipalstalla tarviotsee kirjoittaa mitään lihasta jos kaikki vegaaneja :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko itse VAIN vegaanipalstalla? Ja miski vegaanipalstalla tarviotsee kirjoittaa mitään lihasta jos kaikki vegaaneja :)
Ei tämä ole vegaaniruoka-palsta vaan kasvisruoka-palsta. Ja tämän ketjun aihe on "miksi kasvisruoka ärsyttää". Minä en ole mitenkään paheksunut lihansyöntiä, vaan esittänyt mielipiteenäni, että suuri osa heistä, jotka haluaa triggeröityä kasvissyönnistä tekee sen, koska kyse on heille identiteettiin kuuluvasta asiasta, jolloin on ymmärrettävää (vaikka ei välttämätöntä) että se käy tunteisiin.
Eikä minusta ole mitään outoa siinä, että kasvissyönti- tai vegaani- palstoilla myös perustellaan sitä miksi ollaan kasvissyöjiä tai vegaaneja. Ja silloin keskeisiä perusteita ovat esimerkiksi eläinperäisen ravinnon tuotantoon liittyvät eettiset ja ympäristöongelma sekä näiden tuotteiden syömiseen liittyvät terveysriskit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tämä ole vegaaniruoka-palsta vaan kasvisruoka-palsta. Ja tämän ketjun aihe on "miksi kasvisruoka ärsyttää". Minä en ole mitenkään paheksunut lihansyöntiä, vaan esittänyt mielipiteenäni, että suuri osa heistä, jotka haluaa triggeröityä kasvissyönnistä tekee sen, koska kyse on heille identiteettiin kuuluvasta asiasta, jolloin on ymmärrettävää (vaikka ei välttämätöntä) että se käy tunteisiin.
Eikä minusta ole mitään outoa siinä, että kasvissyönti- tai vegaani- palstoilla myös perustellaan sitä miksi ollaan kasvissyöjiä tai vegaaneja. Ja silloin keskeisiä perusteita ovat esimerkiksi eläinperäisen ravinnon tuotantoon liittyvät eettiset ja ympäristöongelma sekä näiden tuotteiden syömiseen liittyvät terveysriskit.Meni väärän alle mihin vastasit, piti olla tuolle vegaanille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172214Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842178Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101426- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841277Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471206Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874