Carina kestää?

...

Vuosimallin -90 Carinani on palvellut uskollisesti jo 285 tkm ajan ja olen niin tottunut siihen ja sen luotettavuuteen että vaihto uudempaan on vuosien varrella lykkääntynyt ja lykkääntynyt. Ensi kesän lomamatkoja (HKI-Lappi) miettiessäni alkoi askarruttaa että mikä tämän ikäisessä Carinassa todennäköisimmin jättäisi tielle. Laturi ja jäähdytin tuli tuossa taannoin vaihdettua, samoin takajarruputket. Vai kannattaisiko kuitenkin vaihtaa uudempaan jo ennen kesän matkoja?

16

4168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saku

No, äkkiä tulisi mieleen, että tuon ikäisessä autossa voisi seuraavan jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdattaa ennen reissua vesipumpun.
      Toinen, mikä tulisi mieleen on kytkimen kunto.
      Voi olla ihan hyvässä kunnossakin, mutta tarkastaa kannattaa silti.
      Minulla on 8 vuotta vanha Carina ja käyn sillä 3-4 kertaa Lapissa. Jos jää välille, sitten jää.
      Toistaiseksi ei ole tielle jättänyt.
      Ei kannata tulevia tauteja sairastaa.

• Jaska

Paha mennä ennustamaan. Itselläni on samanikäinen ja suht saman verran ajettu Carina ja remonttia ei vielä ole ollut noinkaan paljoa.

Joka tapauksessa luotettavan auton maineessa nämä tämän ikäiset Carinat ovat, ja useat ovat sitä mieltä, että kori loppuu ennen tekniikkaa.

• Vakuutusmiäs

Tällanen idea, jos et halua vaihtaa.
      Ota kasko johon sopivia keskeytysturvia yms. voi tulla halvemmaksi kuin korjata summamutikassa toimivaa autoa. Jos ajo keskeytyy vian takia niin hinaus auto tuo uuden pelin kun hakee vanhan korjaamolle.

• mopo.nen

Keskeytymisvakuutus korvaa silloin päivärahan, kun auto vaurioituu korvattavasta vahingosta.

Autopalvelu (tai hinausturva) korvaa hinauksen lähimpään korjaamoon ja lisääntyneet kustannukset.

• matkamies

Ei se nyt noin vaan lopu. Sehän kertoo miten menee. Mulla hajos rele, jarruputket ja jotain muuta pientä. Mutta se oli kaikista paras auto mitä minulla on koskaan ollut. Uudemmissa Saksalaisissa(VW, Audi)ollut korjattavaa moninkertainen määrä.

• Carina II

..ajaa vielä helposti pari sataa tkm, ainakin jos kyseessä on 1,6 4A-F(E) kone. Ei se kytkinkään ihan varoittamatta yleensä lopu ja omakin kestäny jo 460 tkm. Laturin kosketuspinnoistaakaan ei pitäisi tulla ongelmaa, jos se on vaihdettu. Sullahan onkin jo kaikki kuluvat osat vaihdettu mitä Carinaan Yleensä tarvii! Pakoputket on tietenkin kulutustavaraa.

• carinisti

omalla vm 90 ajettu 380 tkm. ostin 5 v sitten kun mittarissa oli 290 tkm. muuta ei ole mennyt vaihtoon kun pakoputki ja jarrupalojahan aina menee. huippuluotettava auto!!! höylätty mm. väliä hel-inari.

• Jussi

Mulla Carina II 89 1,6. Ajettu 480 tkm. Ei kuluta öljyä. Hihnat vaihdettu ajallaan, vesipumppu kerran, jarrulevyt, iskarit vaihdettiin Monroe:ksi. Sytytyspuola meni joskus. Eipä ole ollut murheita. Toinen helmapelti vaatii nyt huomiota.. Hyvin menee. Saatan kyllä myydä pois pian.

• Rami

Kylläpä tuntuvat olevan kestäviä autoja,niinkuin vanhat japsit yleensäkin. Eipä taida nukypelit olla yhtä luotettavia! Minulla oli muutama vuosi sitten -86 Nissan Sunny 1,5 GL ja oli myös varma peli ja pakkasella lämmin. Jälkeenpäin harmittaa,kun möin sen pois. Sillä olisi tullut halpoja kilometriä.

• Joskus
        Rami kirjoitti:

Kylläpä tuntuvat olevan kestäviä autoja,niinkuin vanhat japsit yleensäkin. Eipä taida nukypelit olla yhtä luotettavia! Minulla oli muutama vuosi sitten -86 Nissan Sunny 1,5 GL ja oli myös varma peli ja pakkasella lämmin. Jälkeenpäin harmittaa,kun möin sen pois. Sillä olisi tullut halpoja kilometriä.

Ollut jossain autolehdessä juttua yli 530tkm ajetusta Carinasta, jossa oli kaikki yhäkin kunnossa. Merkkihuollon mukaan kone oli myös huippuiskussa, eikä sitä oltu myös remontoitu. Autolla ollut yksi ainut omistaja, joku kaupparatsu ja huollettu merkkiliikkeessä.
        Varmaan löytyy vieläkin enempi ajettuja jostain, mutta uskoisin niiden mittarilukemien olevan todellisuudessa jotain muuta kuin ne mittarin lukemat. Samoin tiedän Galantillakin ajetun kilometrejä, joihin moni rönttäkuski luulee vain johtotähdellä päästävän. Tais olla jotain yli 800tkm.Näiden herrojen mielestä japanilaiset on loppu jo 150tkm ajettuina:) .Ja vielä bensakoneella. Japanilaiset osaa tehdä kestäviä koneita.

• Reijo
        Joskus kirjoitti:

Ollut jossain autolehdessä juttua yli 530tkm ajetusta Carinasta, jossa oli kaikki yhäkin kunnossa. Merkkihuollon mukaan kone oli myös huippuiskussa, eikä sitä oltu myös remontoitu. Autolla ollut yksi ainut omistaja, joku kaupparatsu ja huollettu merkkiliikkeessä.
        Varmaan löytyy vieläkin enempi ajettuja jostain, mutta uskoisin niiden mittarilukemien olevan todellisuudessa jotain muuta kuin ne mittarin lukemat. Samoin tiedän Galantillakin ajetun kilometrejä, joihin moni rönttäkuski luulee vain johtotähdellä päästävän. Tais olla jotain yli 800tkm.Näiden herrojen mielestä japanilaiset on loppu jo 150tkm ajettuina:) .Ja vielä bensakoneella. Japanilaiset osaa tehdä kestäviä koneita.

-89 Carina esim. oli ja on niitä kestäviä autoja...seurasin reisumiehen Carnan liikkeitä vajaat 10 vuotta.

591 tkm tuli täyteen, kunnes kilari erotti omistajansa Carinastaan Porin seudulla.

Ajan nyt itse 2000 mallin diesel Avensiksella, mutta olisin tuon 1.6 bensa Carinan muutama vuosi sitten itselle halunnut ostaa, ellei kolaria ois sattunu sen kohdalle.

SE OLI ÄLYVARMA.

En itse enää luta Tojotaan niinkuin 10 vuotta sitten, vaikka vaivatta on Avensisi kulkekut käsissäni 127 tuhannetsa 174 tuhanteen kilometriin.

Ei Tojotaa ainakan ennen ajamalla jaksanu rikkoa, miten lie nykymallien. Lienee ja onkin kestävyys heikentynyt.

Reijo
        Reijo

• pyyhkijän vivusto. tarkasta myös tulpanjohdot läpilyöntien varalta.

• 340 000

ilman vikoja.

• sepi

430 tuhatta ajettu ilman suurempia vikoja.Iskareita vaihdettu muutamat ja jarruja huollettu.Tuulilasin pyyhkijöiden vivusto on aika heikko ja suht hankala korjata ja kallis ostaa.Vetonivel piti vaihtaa (suojakumi rikki).Starttimoottoriin piti vaihtaa kuparikärjet ja polttoainepumppu uusia.Pakoputki myös uusittu.Kallistuksenvakaaja vaihdettu.Siinäpä ne viat jotka tuli mieleen.Auto on ollu mulla 9 vuotta ja ite oon ajanu n.260tkm joten todella varmatoiminen auto

• Carina II -90

Tutulta kuulostaa.

Missä vaiheessa sinulla meni polttoainepumppu vaihtoon? Kannattaisikohan pumppu vaihtaa kaukaa viisaana jo etukäteen, ettei pumppu sano työsopimustaa irti kesken matkan.

• TuplaCarinisti

Joskus olen ihmetellyt, että olenko ainut, joka on noiden vuosien Carinoihin ihastunut juuri tuon luotettavuuden puitteissa. Itse olen tuolla vanhemmalla -89 carinallani suristellut jo 330000km ja siihen ei suurempia ole pitänyt tehdä, kuin menovettä tankkiin muistaa laittaa ja huolattaa määräajoin. Mitä on "ylimääräistä" ollut, niin venttiilivarren kumit*1, ölykello*1 ja yksi letku uusittu, joten lyhyt on lista!!Tietenkin alkaa ruoste olla jo esillä ja sitä pidänkin suurimpana uhkana yhteisen taipaleemme pitkäaikaselle kestolle, mutta sinnitellään. :)

Tuosta innostuneena tuli laitettua vuosi sitten tuollainen 120000km ajettu yksilö vm -91, joka on kuin tehtaalta juuri ulosajettu. Nyt on suunnitteilla, että ruostesuojauksen viellä noinkin vanhaan autoon kävisin eka kertaa hakemassa, sillä vanhemman perusteella tuosta autosta noin tehtynä voisi olla iloa jopa kymmenen vuoden päästä ajokortin saavalle nuorisolleni. :)

Carinistilla elämä on aika huoletonta ja autoihin ei tarvitse isoja pääomia sitoa.

Toyotat on muuten aika surkeita autoja, sillä niistä ei tahdo millään päästä eroon, kun niihin ei niitä vikoja tule, jotka monesti on auton vaihdon syynnä. :))

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4910
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      190
      2288
    3. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      39
      2050
    4. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1889
    5. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      79
      1826
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      23
      1688
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1530
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1431
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      345
      1210
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1136
    Aihe