Tietokone jäätyi eikä käynnisty enää

Konerikki

Hei.
Pelailin illalla GTA V koneella jonka olin saanut koottua edellisellä viikolla.
Kone on toiminut kohtuu hyvin lukuunottamatta tätä viimeisintä temppua.
Kone jäätyi kesken pelin eikä reagoinut mihinkään. Ei muuta kuin napista kone kiinni ja nyt kone ei enää käynnisty?
Mikä neuvoksi?
Olen nollannut biosin (tosin en tiedä miksi siitä olisi kiinni koska kone oli jo päällä kun jäätyi).
Koneen specsejä:

Asus ROG Crosshair IV Formula am3
AMD Athlon II X4 635 (kellotettu emolevyn napilla 3 142 Mhz)
CPU jäähynä on cooler-masterin jäähy (ulkonäöllisesti samannäköinen kuin täm Zalman CNPS9500AT : https://www.amazon.com/Zalman-Computer-Prevention-Heatsink-CNPS9500AT/dp/B000HKDA0U , ja lämpötahnana on REVOLTEC thermal Grease)
8 gb RAM
2 X HD 7950 3 gb Gigabyte oc edition Crossfire
TX 850 PSU
1 Tb HDD
128 Gb ssd Samsung
LG Blu-ray asema
5 kpl 120 mm tuulettimia (ei pitäisi ylikuumeta)
Ja viimeisenä Antec GX500 kotelo.

Tiedän että prosessori ei ole kellotukseen tarkoitettu mutta olen lukenut että emolevyn automaattikellotuksen ei pitäisi tuhota prosessoria? CPUn lämmöt on pysyneet tähän asti hienosti 35 C rasituksessa joten uskalsin tuota nappia kokeilla. (huoneessa haiskahti rasva, ikäänkuin naapuri olisi tehnyt ranskalaisia, eli ovatko lämpötahnat palaneet?)
Emolevyssä palaa punainen valo DRAM kohdalla?
Ledien järjestys alhaalta ylöspäin on:
CPU
DRAM
VGA
BOOT_DEVICE
Eli valo ei mene dramia pidemmälle mutta ohittaa cpun, eikö tämä silloin kerro että prosessori on kunnossa?

Apua tarvitaan kun ei tekisi mieli viedä huoltoon tuota masiinaa kun tulee kalliiksi.
Kysykää jos jotain jäi puuttumaan.
Kiitos etukäteen.

25

1880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Braun88

      Sain oman koneen jäätymisen pois hiustenkuivaimella.

      • w10rikkookoneita

        se voi olla saastunut, tai ms firmas siihen paskan ohjelman...


    • Erkka-se-osaa

      Taisi olla sitä hienoa lämpötahnaa koko ruutallinen kun naapurin Erkka laittoi?

      • Konerikki

        Ei ollut koko ruutallista ja itse laitoin.


      • Erkan-tahnat
        Konerikki kirjoitti:

        Ei ollut koko ruutallista ja itse laitoin.

        Oliko sähköä johtavaa ja roiskuiko/levesikö komponeneteille, muruakaan?


      • Konerikki

        Ei ollut prossussa tai sen kannassa.
        Siirryin murobbs keskustelemaan asiasta kun siellä saan asiallisia vastauksia kuten sinun.
        Kone oli toiminut jo viikon ennen kuin sammahti yhdeksän tunnin jatkuneen käytön jälkeen.


      • HaiseeKakka
        Konerikki kirjoitti:

        Ei ollut koko ruutallista ja itse laitoin.

        W10 on sontaa


      • Konerikki
        HaiseeKakka kirjoitti:

        W10 on sontaa

        Windos 7 koneessa.


    • ensimmäiseksi---

      Ensimmäiseksi koettaisin irrottaa näytönohjaimen ja muistikammat ja laittaa takaisin paikalleen tietenkin sähköstä irrotettuna

    • Eihyydy

      PS4Pro on paras pelikone

      • Lapinpolttaja

        Miksi maksaa netistä pelaamisesta? Tiedän mikä koneessasi on vikana, se on tuo AMD.


      • PS4Paras
        Lapinpolttaja kirjoitti:

        Miksi maksaa netistä pelaamisesta? Tiedän mikä koneessasi on vikana, se on tuo AMD.

        Ei Pleikkapelaamisessa tarvi netissä pelata, jos ei halua!


    • Tarkista ensin onko virtajohto kunnolla kiinni. Jos näytönohjain huonosti kiinni - tai lisävirtajohto irti kone ei käynnisty. Jos kone ei reagoi kun painaa virtanappia ja virtalähteen tuuletin korkeintaan heilahtaa veikkaan, että emolevy rikki. Virtalähteen sulake harvemmin palaa. Virtalähteen toiminnan voi testata klemmarilla tai vastaavalla (googleta). Prosessori harvemmin menee rikki. Näytönohjaimesta ei mainintaa. Se voi kuumeta, mutta sen lämpö voi olla suuremoi kuin cpu:n Jos pääset BIOSsiin tarkista asetukset. Tietyssä lämpötilassa (voi säätää) kone sammuu jottei cpu pala. Todennäköisesti BIOS sammutti koneesi. Tai emon huono kondensaattori. Voit katsoa onko joku pullistunut. Monissa laitteissa käytetään huonoja konkkia, jotka lyhentävät laitteen elinikää. Itselläni hajosi Abit emolevyjä parin kuukauden käytön jälkeen. Joku suunnitteluvika ja ostin lopulta Gigabyten emon ja pistin takuuvaihdossa tulleen kaappiin.

      • 10hajottaakoneita

        Tarkista että talossa on sähköä....


      • Konerikki

        Formula iv on yksi parhaita am3 kannan emoja, ei sillä voihan sekin mennä rikki. Tuulettimet pyörivät normaalisti ja bluray asema toimii. Mietin että olisiko ongelma virtalähteen cpu linjassa. Käytin konetta huollossa jossa vikaa ei pystytty paikantamaan. Näyttikset ei ole noussut yli 71 asteen ja prossu oli sen yhdeksän tunnin aikana minkä kävi noin 46 astetta korkeintaan. Vaihdoin intelin vanhan lankun koneeseen ja vaikka en tiedä tarkalleen toimiiko sekään niin vika on sama kuin formulalla. Tuulettimet pyörii, asema toimii mutta kuvaa ei tule. Kokeiltu kahdella eri näytönohjaimella ja huollossa olivat saaneet tuon formulan käynnistymään kolmella kammalla usean yrityksen jälkeen.


      • shgshgshes
        Konerikki kirjoitti:

        Formula iv on yksi parhaita am3 kannan emoja, ei sillä voihan sekin mennä rikki. Tuulettimet pyörivät normaalisti ja bluray asema toimii. Mietin että olisiko ongelma virtalähteen cpu linjassa. Käytin konetta huollossa jossa vikaa ei pystytty paikantamaan. Näyttikset ei ole noussut yli 71 asteen ja prossu oli sen yhdeksän tunnin aikana minkä kävi noin 46 astetta korkeintaan. Vaihdoin intelin vanhan lankun koneeseen ja vaikka en tiedä tarkalleen toimiiko sekään niin vika on sama kuin formulalla. Tuulettimet pyörii, asema toimii mutta kuvaa ei tule. Kokeiltu kahdella eri näytönohjaimella ja huollossa olivat saaneet tuon formulan käynnistymään kolmella kammalla usean yrityksen jälkeen.

        "huollossa olivat saaneet tuon formulan käynnistymään kolmella kammalla usean yrityksen jälkeen."

        Usean yrityksen jälkeen ja 3:lla kammalla? Aika hämärältä huollolta kuulostaa, koska ks. emo hyödyntää vain Dual-Channel muistiväylää, käsittääkseni muistikammat mahdollista asentaa vain 1x, 2x tai 4x, näin lukee todennäköisesti myös ks. emon manuaalissa.

        Jos ei ole vielä itse kokeillut, niin muisteja kannattaa kokeilla myös toisessa Dual-Channel kannassa (Musta).


      • shgshgshes
        shgshgshes kirjoitti:

        "huollossa olivat saaneet tuon formulan käynnistymään kolmella kammalla usean yrityksen jälkeen."

        Usean yrityksen jälkeen ja 3:lla kammalla? Aika hämärältä huollolta kuulostaa, koska ks. emo hyödyntää vain Dual-Channel muistiväylää, käsittääkseni muistikammat mahdollista asentaa vain 1x, 2x tai 4x, näin lukee todennäköisesti myös ks. emon manuaalissa.

        Jos ei ole vielä itse kokeillut, niin muisteja kannattaa kokeilla myös toisessa Dual-Channel kannassa (Musta).

        Tai jompi kumpi muisteista sökönä? Ja kellotus oli sille liikaa (esim. ollut valmiiksi jo finaalissa)?


    • hfhgfhgfhghh

      Kokeile käynnistämistä minimikokoonpanolla ja vaatimattomammalla näytönohjaimella ilman mitään ylikellotuksia. Palauta myös BIOS-asetukset oletusarvoihin.

      • fcjftjdj

        "Tai emon huono kondensaattori. Voit katsoa onko joku pullistunut. Monissa laitteissa käytetään huonoja konkkia, jotka lyhentävät laitteen elinikää."

        Empä usko, että ks. emolevyn rauta laatu on tässä millään tavalla syynä, pitkä käyttöikä ja rasitus voi olla ainut syy, jos tästä ongelma johtuisi Kyseessä on laadukkaammasta päästä oleva vuosimalli. Mutta ikää tuolla emolla kuitenkin jo on ja riippuu ihan siitä millaisessa rasituksessa on pidempään ollut - Esim. useamman vuoden jatkuva käyttö?

        Mitä tahansa halpis elektroniikkaa näissä Asus ROG:in emoissa ei ole alkujaankaan ollut, konkat myös sieltä parhaimmasta laatu luokitus päästä, myös tuolloin (2010 malli).


      • fcjftjdj
        fcjftjdj kirjoitti:

        "Tai emon huono kondensaattori. Voit katsoa onko joku pullistunut. Monissa laitteissa käytetään huonoja konkkia, jotka lyhentävät laitteen elinikää."

        Empä usko, että ks. emolevyn rauta laatu on tässä millään tavalla syynä, pitkä käyttöikä ja rasitus voi olla ainut syy, jos tästä ongelma johtuisi Kyseessä on laadukkaammasta päästä oleva vuosimalli. Mutta ikää tuolla emolla kuitenkin jo on ja riippuu ihan siitä millaisessa rasituksessa on pidempään ollut - Esim. useamman vuoden jatkuva käyttö?

        Mitä tahansa halpis elektroniikkaa näissä Asus ROG:in emoissa ei ole alkujaankaan ollut, konkat myös sieltä parhaimmasta laatu luokitus päästä, myös tuolloin (2010 malli).

        Kyseinen kommentti piti mennä ylemmälle Mikolle, eikä tähän - Ei muuta.


    • safafaf

      Vaikuttaisi joltain muisti virheeltä (punainen merkkivalo). Oletko kokeilut emolevystä painaa myös sitä pientä punaista Go Button painiketta siinä muistien läheisyydessä (memOK!).

      Kyseisessä emolevyssä näyttäisi olevan myös jonkinlainen Core Unlocker kytkin, eli ottaisin tuostakin tarkemmin selvää (katso ks. emolevyn manuaalista) - Liittyy myös CMOS:in nollaamiseen ja myös tähän Turbo Key II kytkimeen, mitä ilmeisesti edellä tarkoitit automaattisella ylikellottamisella.

      Ja kannattaisi varmaan biossin nollauksen jälkeen repiä myös se toinen AMD Radeon pois ja koitttaa asiaa yhdellä kortilla ilman Crossfireä, jos näin et olisi vielä toiminut.

      Jos Biossiin asti pääsee, niin todennäköisesti myös sinne tietyt asetukset tarvii tehdä ehkä uudelleen, että päästään järjestelmään asti, ellei tämä ole sitten jo sotkenut myös Windowsin käynistys osiota kovolla ym. vastaavaa - Jos kyseessä ei ole rauta vika.

    • kdhjahaf

      Pääseekö biosiin?

      Jos pääsee niin pitäisi kokeilla muistitestiä.
      Jos on toinen kone käytössä niin lataa testi cd: http://www.memtest86.com/download.htm

      CD:llä sitten kone käyntiin ja antaa pyöriä jonkun aikaa. Jos tulee virheilmoituksia on muisti sökö.
      Meillä oli sama vika uudessa koneessa. Yksi muistikampa oli viallinen. Valmistaja suositteli ko. testiä ennen takuuseen lähettämistä.

    • Jo-Tiedossa

      Windows 10 rikkoo koneita!

    • LosPena

      Mitä sä sitä ulkona säilytät, vai käykö wintoosa niin kuumana että pitää vielä pihalle jäähylle, haahah sanon mä.

    • Liki kaikissa Linux asennusmedioissa on muistitesti. Toimivat myös kivasti myös tikulta tai CD-levyltä ilman asentamista. Kokeile käynnistää yhdellä näytönohjaimella. Kokeile myös eri paikoissa. Itsellä Windows ei käynnistynyt kun vaihdoin emon ja näytönohjain oli "väärässä" paikassa. Tuki kahdelle näytönohjaimelle, mutta vain toisessa toimi. Ja ne BIOS asetukset oletukseksi. Muistikampoja voit myös vaihdella. Suosittelen lataamaan ja pistämään tikulle jonkun Linux jakelun. Jo dmesg kertoo paljon koneesta. Ja se ei kirjoita mitään levylle joten datojen menettämisestä ei pelkoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe