Ripille sunnuntaina

kiinnnnostunut

No niin, nyt on meidänkin perheeseen tullut ensimmäinen virallisesti luterilainen jäsen, vanhempi poika kastettiin eilen, ja huomenna on konfirmaatio. :)

40

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkee.sitä

No ei oo pojasta polvi parantunut.

• ateismionmitäon

Onnitteluni. Tuollainen on reilua. Annoitte pojan tulla ymmärtäväiseen ikään ja tehdä itse ratkaisu. En ole enää luterilainen, mutta raamatullinen uskovainen ihan varmasti.
      Ei pakkokasteita.

• Oudoksuva kirjoitti:

Kerrankin olen samaa mieltä uskovaisen kanssa, että pakkokasteessa ei ole mitään järkeä :)

Joskin joka tapauksessa, avaaja postasi tekstinsä ilmeisesti vahingossa väärälle palstalle. Ohessa linkki avaajaa auttamaan ettei tälläisiä mokia tapahtuisi tulevaisuudessa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/kristinusko

Ei kyllä minä ihan oikealle palstalle kirjoitin, ollaan tääällä vuosia sitten asiasta puhuttu.
        Mutta kuten silloinkin sanottu, penskathan menee ripille ihan puhtaan ahneuden takia, eli ripille pääsy on mieleistä niinkauan kun siitä annetaan palkinnoksi rahalahjuksia.
        Mut käytännön asioista senverran, että oli vaikeaa se kummin löytäminen kasteeseen, kun noita kirkon jäseniä ei tuttavapiirissä niin paljoa ole, ja pappi vielä vähän meitä "pelotteli" kun aluksi olisi yksi kummi riittänyt, mutta kastamisen lähestyessä pappi ilmoitte kummien tarpeen olevankin kaksi.
        Mutta poijaam mielestä leiri oli tosi mukava, vaikka siellä oli kuulemma ollut yksi ikävämpi isonen.

• kiinnnnostunut kirjoitti:

Ei kyllä minä ihan oikealle palstalle kirjoitin, ollaan tääällä vuosia sitten asiasta puhuttu.
        Mutta kuten silloinkin sanottu, penskathan menee ripille ihan puhtaan ahneuden takia, eli ripille pääsy on mieleistä niinkauan kun siitä annetaan palkinnoksi rahalahjuksia.
        Mut käytännön asioista senverran, että oli vaikeaa se kummin löytäminen kasteeseen, kun noita kirkon jäseniä ei tuttavapiirissä niin paljoa ole, ja pappi vielä vähän meitä "pelotteli" kun aluksi olisi yksi kummi riittänyt, mutta kastamisen lähestyessä pappi ilmoitte kummien tarpeen olevankin kaksi.
        Mutta poijaam mielestä leiri oli tosi mukava, vaikka siellä oli kuulemma ollut yksi ikävämpi isonen.

"Mutta kuten silloinkin sanottu, penskathan menee ripille ihan puhtaan ahneuden takia, eli ripille pääsy on mieleistä niinkauan kun siitä annetaan palkinnoksi rahalahjuksia."

Tai sitten sen vastakkaisen sukupuolen takia. Moni tyttöhän on korkattu riparilla. :)

• sopiitällepalstalle

No ei vanhemmat ole ainakaan luterilaisia kun perheeseen on tulossa vasta sellainen.

• ateismionmitäon

-KAuhistelut: Koulutettu Luterilainen teki tosi paljon virheitä. Koetin ajatella, että ehkä hän käyttää viinaa ja siitä tulee virheitä. Tai että ehkä hän on vain niin leppoisa savolaisyyppi, että hän ei paljon virheistä välitä, faf, minäpä ny kertoo miettineensä.

• VoiSinuaRaukkaa

Kuten tällä palstalla on monet kerrat todistettu ja kerrottu että uskovaiset ovat aina tyhmiä eivätkä edes osaa laske paljonko on 1 plus 1 tai tiedä että Maapallo on pyöreä. En ymmärrä miten sallit kirkon uskovaisinee aivopestä rakkaan ja korvaamattoman poikasi hihhuliksi. Lapsia pitäisi suojella kaikelta pahalta, vahingolliselta ja manipulaatiolta.

• ateismionmitäon

Sinäkö olisit isä tai äiti, joka ei kunnioittaisi nuoren omaa määräämisoikeutta. Kyllä 15-vuotias on kypsä päättämään mitä tällaisen asian. Minä tulin uskoon 15-vuotiaana ja vanhemmat eivät mitenkään kannustaneet siihen, ei edes rippikouluun, mutta onneksi olin jo kirkon jäsen. Vanhemmat eivät järjestäneet edes rippijuhlaa. Tuntui se pahalta.

• ateismionmitäon

Ripuli riparilla, jälkeen miehen vessassa... Ei hitto kun nolotti ja onneks ei nähty sen koommin :D

• Uskoville 1 1 = 3 ja ylihuomenna se saattaa olla jopa 7. :)

• ateismionmitäon kirjoitti:

Sinäkö olisit isä tai äiti, joka ei kunnioittaisi nuoren omaa määräämisoikeutta. Kyllä 15-vuotias on kypsä päättämään mitä tällaisen asian. Minä tulin uskoon 15-vuotiaana ja vanhemmat eivät mitenkään kannustaneet siihen, ei edes rippikouluun, mutta onneksi olin jo kirkon jäsen. Vanhemmat eivät järjestäneet edes rippijuhlaa. Tuntui se pahalta.

Itse hyväksyn riparin vasta kun lapsi on täysikäinen eli 18-vuotias, jolloin sillä on todellakin se itsemääräämisoikeus. 15-vuotias ei ole täysikäinen ja se on väärin että lapsen vanhemmat laittavat riparille.
        Uskova peräänkuuluttaa nyt kyllä jotakin itsemääräämisoikeutta, mutta normaalistihan uskovien mielestä ihmisellä ei itsemääräämisoikeutta ole täysikäisenäkään, kuten se että on sukupuoliselta suuntautumiselta erilainen kuin enemmistö. Miksi riparille menossa alaikäisellä tulisi olla itsemääräämisoikeus tai kaikessa mikä liittyy uskontoon mutta muussa ei?!

Jos hyväksyt 15-vuotiaan riparille niin varmaan hyväksyt myöskin 15-vuotiaan ostaa alkoholia ja tupakkaa?!

• raohotuhan

Kylläpä taas nikkivaras raivostui ja alkoi mellastamaan. Mikä tässä nyt taas niin suututtaa.

• pläni

Ateistien positiiviset viestit tulee hukuttaa.

• Meillä tyttäristä yksi uskoo kristinuskon juttuihin (mutta ei kuulu kirkkoon sentään). Ei siinä mitään. Ihan yhtä terävä likka kuin siskonsakin, joka pitää tuota asiaa pienenä ihmeenä, kun kaikissa muissa suhteissa ovat kuin 128 samanlaista marjaa. (Ovat aikuisia ihmisiä jo.)

• Kuten sanoin, niin tässä tapauksessa on ihan perus rahanahneudesta kysymys, mitä taitaa monella muullakin olla ripille pääsyn motivaattorina. :)

• kiinnnnostunut kirjoitti:

Kuten sanoin, niin tässä tapauksessa on ihan perus rahanahneudesta kysymys, mitä taitaa monella muullakin olla ripille pääsyn motivaattorina. :)

No on se vain hassua, että joku liittyy ihan kirkkoon saadakseen rahaa.

Sinänsä iIhme traditio tuo, että konfirmaatiosta annetaan rahapalkintoja.

• A10097 kirjoitti:

No on se vain hassua, että joku liittyy ihan kirkkoon saadakseen rahaa.

Sinänsä iIhme traditio tuo, että konfirmaatiosta annetaan rahapalkintoja.

Jollain tavallahan sitä traditioo on pidettävä yllä. :)

• herra.ottaa
        kiinnnnostunut kirjoitti:

Jollain tavallahan sitä traditioo on pidettävä yllä. :)

Rahapalkinnot menevät kirkollisveroon. Kätevää.

• herra.ottaa kirjoitti:

Rahapalkinnot menevät kirkollisveroon. Kätevää.

En tiedä missä iässä kirkkoveron maksu alkaa.
        Meillä rahapalkinnot menee vissiin suoraan mopon hankintaan. :)

• nönnöh

Otan osaa, jaxuhali.

• jumalanvasara

Vahvasti triggeroidun tuosta ateistit!

• Itsekin olen rippikoulun käynyt ja ripille päässyt, perheemme oli ev.lut kirkon jäsen vaikka etenkin isäni oli ateisti. Muistan hänen varoitelleen minua uskonnon vaaroista ja pyysi etten vakavasti ottaisi rippikoulun opetuksia, hän oli sitä mieltä että uskonnot aiheuttavat mielisairauksia.

• Munkin isäpuoli varoitteli ateistina että rippileirillä viedään metsään ja uskotellaan kaikkea jumalasta. Noh, ei viety metsään eikä siellä uskoteltu kaikkea jumalasta. Aika rauhallinen leiri se oli, mutta miellän sen kuitenkin että nuoren olisi parempi käydä se läpi vasta 18-vuotiaana, jos niikseen haluaa. Ilman riparia tai protuleirejäkin ihminen varmasti pärjäisi yhteiskunnassa astuessaan aikuisuuteen. Tärkeintä on vanhempien kasvatus eikä yhteiskunnan, seurakuntien tai muiden järjestöjen.

• ateismionmitäon

Jos vanhemmat ovat niin pihejä ja köyhiä, niin saattavat järjestää lapsilleen pippaloita rahan vuoksi. Minä kyllä luulen, että suurempi paine nuorella on ollut päätä mukaan kavereiden vuoksi.
      Ja ei ihminen välttämättä kaikkea julki tui, mitä päässään miettii. Ei toki tarvitsekaan. Äskettäin somessa nuori ihminen puhui pitkään erittäin negatiivisesti uskonasioista ja uskovista, mutta yllättäen tulikin uskoon. Monella se kiinnostus on juuri alussa tällaista, pakoa sisimpäänsä vastaan.
      Olen kyllä sitä mieltä, että vanhempien pitää antaa nuoren itsensä päättää, haluaako uskovien leireille ja pippaloihin. Tosin äärikarismaattisia ja epämääräisiä lahkoja ja kansanliikkeistä tulisi varjeltua.

• Muistatkos Hanna hyvä, kun me vähän sovittiin silloin joskus, ettei vastailtaisi toistemme kirjoituksiin, ja minä olen sopimusta kunnioittanut, voisitko sinäkin?

• jotenminäkirjoittelen

Kuulepa, minä kirjoittelen täällä monelle lukijalle Ei tässä olla kenenkään kanssa kaksinpuhelua pitämässä. Näitä juttuja lukee moni, joka ei kirjoittele sanakaan palstoilla. Suomi24-palstat ovat avoimia kaikille. Ei kukaan voi rakennella täällä monopolisaarekkeita. Jos ei tätä hyväksy niin saa menne suljettuun facebook-ryhmään tai perustaa sellaisen.

• jotenminäkirjoittelen kirjoitti:

Kuulepa, minä kirjoittelen täällä monelle lukijalle Ei tässä olla kenenkään kanssa kaksinpuhelua pitämässä. Näitä juttuja lukee moni, joka ei kirjoittele sanakaan palstoilla. Suomi24-palstat ovat avoimia kaikille. Ei kukaan voi rakennella täällä monopolisaarekkeita. Jos ei tätä hyväksy niin saa menne suljettuun facebook-ryhmään tai perustaa sellaisen.

Okei Hanna. Antaudun pahantahtoisuutesi edessä, ja kukas uskovainen nyt koskaan mitään sopimuksia olisi kunnioittanutkaan.

• jotain.rajaa

Okei Hanna. Antaudun pahantahtoisuutesi edessä, ja kukas uskovainen nyt koskaan mitään sopimuksia olisi kunnioittanutkaan.

Uskovaisilla on vain taivas rajana. Ja missäs se muka on?

• sehanna

Kuule en ole sinua kohtaan pahasuopa. En kyllä alussa edes hoksannut, että sinä olet tuon aloituksen takana. Et varmaan kirjottele palstalla kovin usein, en minäkään niin paljon.
        En nyt enää edes muista mitä kaikkea silloin kirjoiteltiin ja palstalla kävi kiivas sananvaihto. Taidat olla pitkävihainen, minä en taas ollenkaan. Jos suutun, niin enää parin päivän päästä osaa olla vihainen jos henkilön tapaan. Ei vihaa ja katkeruutta kannata sisimmässä kantaa. Se jos mikä syö ihmistä sisältä päin oli sitten uskovainen tai ateisti.
        Ja ei ihmisen pahansuopaisuus, ironisuus ja luonne aina vakaumuksesta ole kiinni. Kyllä minä olen aika suorasanainen ja en nyt kompastu jos minullekin sanotaan suoraan ja joskus jopa ilkeästi. Kyllä Jumalan sana opettaa että meidän uskovaisen tulisi kasvaa ihmisinä.
        Täytyy pyytää ihan oikeasti sinulta anteeksi, kun vielä mieltä kaihertaa kauan sitten tapahtunut loukkaus. Pyysi minultakin parisen vuotta sitten anteeksi henkilö, joka kiusasi minua paljon koulussa. Ei tekemistä takaisin saa, mutta tuntui hyvältä kun henkilö sen myönsi ja pyysi typeryyttään anteeksi. Minä otin sen asian esille, kun jotenkin oli varautunut olo hänen kanssaan.
        Toivon kaikkea hyvää ja menestystä perheellesi.

• sehanna kirjoitti:

Kuule en ole sinua kohtaan pahasuopa. En kyllä alussa edes hoksannut, että sinä olet tuon aloituksen takana. Et varmaan kirjottele palstalla kovin usein, en minäkään niin paljon.
        En nyt enää edes muista mitä kaikkea silloin kirjoiteltiin ja palstalla kävi kiivas sananvaihto. Taidat olla pitkävihainen, minä en taas ollenkaan. Jos suutun, niin enää parin päivän päästä osaa olla vihainen jos henkilön tapaan. Ei vihaa ja katkeruutta kannata sisimmässä kantaa. Se jos mikä syö ihmistä sisältä päin oli sitten uskovainen tai ateisti.
        Ja ei ihmisen pahansuopaisuus, ironisuus ja luonne aina vakaumuksesta ole kiinni. Kyllä minä olen aika suorasanainen ja en nyt kompastu jos minullekin sanotaan suoraan ja joskus jopa ilkeästi. Kyllä Jumalan sana opettaa että meidän uskovaisen tulisi kasvaa ihmisinä.
        Täytyy pyytää ihan oikeasti sinulta anteeksi, kun vielä mieltä kaihertaa kauan sitten tapahtunut loukkaus. Pyysi minultakin parisen vuotta sitten anteeksi henkilö, joka kiusasi minua paljon koulussa. Ei tekemistä takaisin saa, mutta tuntui hyvältä kun henkilö sen myönsi ja pyysi typeryyttään anteeksi. Minä otin sen asian esille, kun jotenkin oli varautunut olo hänen kanssaan.
        Toivon kaikkea hyvää ja menestystä perheellesi.

Parempi vaan kun ei vastailla toistemme viesteihin.
        Ps. Ei ole mitään anteeksipyydettävää. Hyvää loppuelämää sinulekin.

• ateismionmitäon

Jos rehellisiä ollaan, niin en kyllä enää missään tapauksessa liittyisi ev.lut.kirkon jäsenyyteen. Jos niin löperöksi meininki vapaissa suunnissa menee, niin eroan ja en liity sitten mihinkään kuppikuntaan. Ei meitä kirkot pelasta vaan Jeesus Kristus.
      Vaikka se opetus on sitä sun tätä, niin eikö sittenkin ole hyvä juttu nuorille olla kesällä ikäistensä seurassa vaikka leirillä riparilla. Moni hellarinuorikin haluaa riparille kun kaverit ovat siellä ja jos ei paikkakunnalla ole omaa leiriä.

• "Ei meitä kirkot pelasta vaan Jeesus Kristus."

Eikös se ollut niin, että pelastusta ei heru ilman uskoa? Ilman kirkkoa ja siihen kuulumisesta seuraavaa juurrutusta harvempi uskoisi.

Ei muuten tunnu uskottavalta ajatukselta, että joku pelastus olisi oikeasti olemassa.

• pettävät.tunteet
        A10097 kirjoitti:

"Ei meitä kirkot pelasta vaan Jeesus Kristus."

Eikös se ollut niin, että pelastusta ei heru ilman uskoa? Ilman kirkkoa ja siihen kuulumisesta seuraavaa juurrutusta harvempi uskoisi.

Ei muuten tunnu uskottavalta ajatukselta, että joku pelastus olisi oikeasti olemassa.

# "Ei meitä kirkot pelasta vaan Jeesus Kristus." #

-aivan oikein kirjoittelija toteaa, muista se.

# Eikös se ollut niin, että pelastusta ei heru ilman uskoa? Ilman kirkkoa ja siihen kuulumisesta seuraavaa juurrutusta harvempi uskoisi. #

- totta se on, mutta kirkon jäsenyys ei sitä uskoa tuo. Ja evlut kirkko ei juurruta mihinkään muuhun, kuin veron maksuun. Maallistunut koko laitos.
        Sä et vieläkään näköjään ymmärrä koko kristinuskosta mitään. Usko syntyy Jumalan sanan ja Pyhän Hengen vaikutuksesta.
        Kirkko ei tarjoa paljon muuta, kuin lapsikasteen hapatuksen, joka johtaa vaan väärään rauhaan.

#Ei muuten tunnu uskottavalta ajatukselta, että joku pelastus olisi oikeasti olemassa. #

- tunteet pettää.

• pettävät.tunteet kirjoitti:

# "Ei meitä kirkot pelasta vaan Jeesus Kristus." #

-aivan oikein kirjoittelija toteaa, muista se.

# Eikös se ollut niin, että pelastusta ei heru ilman uskoa? Ilman kirkkoa ja siihen kuulumisesta seuraavaa juurrutusta harvempi uskoisi. #

- totta se on, mutta kirkon jäsenyys ei sitä uskoa tuo. Ja evlut kirkko ei juurruta mihinkään muuhun, kuin veron maksuun. Maallistunut koko laitos.
        Sä et vieläkään näköjään ymmärrä koko kristinuskosta mitään. Usko syntyy Jumalan sanan ja Pyhän Hengen vaikutuksesta.
        Kirkko ei tarjoa paljon muuta, kuin lapsikasteen hapatuksen, joka johtaa vaan väärään rauhaan.

#Ei muuten tunnu uskottavalta ajatukselta, että joku pelastus olisi oikeasti olemassa. #

- tunteet pettää.

"- totta se on, mutta kirkon jäsenyys ei sitä uskoa tuo. Ja evlut kirkko ei juurruta mihinkään muuhun, kuin veron maksuun."

Pointissani on kyse siitä, että kun yksilö vauvana pakkoliitetään kirkkoon, niin siitä seuraa esim. oman uskonnon opetusta ja rippikoulua, jotka omalta osaltaan lisäävät todennäköisyyttä sille, että ihminen parikymppisenä uskoo uskonnon sanomaan. Oletko tuosta eri mieltä?

"Sä et vieläkään näköjään ymmärrä koko kristinuskosta mitään."

Käsittääkseni kristinuskon doktriiniin olennaisesti kuuluu, että ihminen on jollain tapaa perisyntinen, ja jos yksilö ei usko [tietyn uhrikuoleman tarjoamaan] pelastukseen, niin päätyy kuolemansa jälkeen kadotukseen, joka niin haluttassa voidaan esitellä myös ikuisena kidutuksena. Missä kohti meni pieleen?

"- tunteet pettää."

Kun joku uskomaton väite (esim: 'Voitan lotossa päävoiton joskus.') ei tunnu uskottavalta, niin tunne pettää. Niinkö?

• ateisimionmitäon

Totta kai pitää uskoa, mutta uskon kohde on Jeesus Kristus, ei kirkko tai jokin instituutio. Tiedän kristittyjä, joilla ei ole takana mitään rekisteröityä seurakuntaa vaan käyvät jossain raamattupiirissä tai seuraavat netin kautta hengellisiä ohjelmia.

• Usko ja uskonto ovat eri asioita.
        Usko on henkilökohtainen jonka ihminen on itse luonut, jokin uskonto sitten tukee tätä uskoa tai ei sitä tee. Ihminen voi uskoa vaikka pöydänjalkaan jos kokee pöydänjalkauskon itselleen hyväksi.

• seurasetä

Näin kirkon puolesta kiitämme jo etukäteen toivottavasti antoisasta tulevasta kirkollisveron maksajasta.

• Mutta eikö kirkkoon oma-alotteisesti liittynyt, voi sieltä myös erota. :)

• seurasetä

Hihhuli on vain vanha varis,
        raakkuu aina valheiden paris.
        Ilmoille vinkuu vanhaa paskaa,
        vaikka ei sitä tarvittaskaa.
        Uskovainen on sellanen pakkaus,
        et puuttuu siltä lähimmäisrakkaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      60
      894
    2. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      111
      833
    3. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      253
      751
    4. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      55
      722
    5. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      50
      638
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      570
    7. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      91
      550
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      45
      546
    9. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      22
      546
    10. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      76
      533
    Aihe