Kirkosta eroamisen ikärajaa laskettava

7684

Nuorten itsemääräämisoikeutta erota kirkosta on laajennettava. Ikäraja ilman vanhempien lupaa erota kirkosta on laskettava ainakin 15 vuoteen. Jos sosiaali- ja terveysministeriön linjauksen mukaan 10-vuotias on kyllin kypsä saamaan itsemääräämisoikeuden koskien omaa terveydenhoitoaan, niin on myöskin kirkosta eroamisen ikärajaa pystyttävä tarkistamaan.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201711022200505104_pi.shtml

7

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aktivoi

Kannanottoa kansanedustajille, siis Sinun kannanottoasi.

• Hemmo_h

Erinomainen ehdotus! Jos nuori voisi erota 15-vuotiaana kirkosta, hän voisi lukiossa osallistua ET-kursseille uskonnon sijaan.

• dghkj

Taas huomaamme että kirkon osalta poiketaan nykyaikaisesta linjasta. Muuten lapsen sana painaa nykyisin enemmän ja nuoremmasta iästä kuin aikaisemmin, jopa kirkonkin piirissä 16-vuotiaat saivat äänioikeuden srk-vaaleissa, mutta erota saa omin päätöksin vasta 18 vuotiaana.

Miksi? No siksi, että kirkko tietää että eroiän lasku vaikkapa 15-16 vuoteen johtaisi suureen määrään lisäeroja kirkon jäsenyydestä tuossa ikäluokassa. Ja poliittiset päättäjät, heidän enemmistönsä, syö kirkon kädestä, eikä painosta kirkko, aja muutosta epätyydyttävään asiantilaan.

Esim. lukiolaiset viimeistään osaavat itse valita vapaasti uskonnon ja ET:n välillä. Riippumatta siitä ovatko kirkon jäseniä vai eivät, Vapaa valinta kaikille, riippumatta siitä onko kirkon jäsen vai ei.

Tämä ainakin voitaisiin toteuttaa vaikka kirkosta eroamisikään ei puututtaisikaan. Toki parempi olisi että siihenkin puututtaisiin ja ikärajaa alennettaisiin. Ja vielä parempi olisi että liittymisikäraja uskonyhteisön jäsenyydelle asetettaisiin esim. 15 vuoteen.

• Koska kirkon jäsenyys tekee jäsenestä kirkon verovelvollisen (*), niin loogista olisi, että kirkosta voisi erota viimeistään 15-16-vuotiaana, kun henkilön on mahdollista ansaita verotettavaa tuloa.

(*) Kirkollisvero ei ole vain "jäsenmaksu", vaan se on aito vero, joka on esimerkiksi ulostottokelpoinen muiden verojen ja lakisääteisten maksujen tapaan.

• jori.mantysalo

Holhoustoimilakihan sanoo selkeästi "Vajaavaltaisella on oikeus määrätä siitä, minkä hän on vajaavaltaisuuden aikana omalla työllään ansainnut - -". Minusta tässä on ilmeinen ristiriita.

• jori.mantysalo kirjoitti:

Holhoustoimilakihan sanoo selkeästi "Vajaavaltaisella on oikeus määrätä siitä, minkä hän on vajaavaltaisuuden aikana omalla työllään ansainnut - -". Minusta tässä on ilmeinen ristiriita.

Hyvä pointti.

• T..Mirka

Kannatan kirkon jäsenyydelle ja uskonnoille 21v ikärajaa. Näin lakiin perustuva uskonvapauslaki toimisi luotettavammin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      2004
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      101
      1762
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      83
      1591
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1434
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1132
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      1063
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      1043
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1036
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      1026
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      983
    Aihe