Tiede ja sen "neutraliteetti" perustuu rasismiin

totuusontässä

Tiesittekö että tiede ja sen neutraliteetti perustuu valkoiseen ylivaltaan ja kolonialismiin? Jos ette, niin Koko Hubara sen kertoo:

Tieteen pitkäaikaisen valkopesun tulokset näkyvät konkreettisesti akatemiassa. Monikulttuurisen kasvatuksen valtasuhteista väitelleen tutkija Heidi Laynen mukaan esimerkiksi suomalainen opettajankoulutus ja sen teoreettinen ymmärrys perustuu valkoisuuteen ja länsimaalaisen tiedon näkökulmaan.



Valkoisuus on läsnä opetuksen lisäksi myös opiskelija- ja henkilökunnassa. Vaikka tilastoja rodullistettujen tutkijoiden osuudesta Suomessa tutkimusta tekevistä ei ole, rodullistettuja vaikuttaa olevan akatemiassa harmillisen vähän. Layne on sitä mieltä, että esimerkiksi opettajankoulutukseen pääsee vain tietynlainen, usein valkoinen, suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuva ja hyvin koulussa menestynyt, ryhmä ihmisiä.



Myös Helsingin yliopistossa vierailevan rasismitutkija Aminkeng Atabong Alemanjin mielestä on kyseenalaista, että ei-valkoisia on suomalaisessa akatemiassa hädin tuskin edes opiskelijatasolla. Neljän vuoden aikana hänen luokassaan ei ole kertaakaan ollut enempää kuin kolme ei-valkoista ihmistä kerrallaan.



“Kysyn opiskelijoiltani ‘Miksi olette täällä? Ajatteletteko, että olette paras vaihtoehto opettajaksi tässä maassa?’ Kerron heille, että he ovat saaneet opiskelupaikan, koska korkeakoulusysteemi on mahdollistanut sen heidänkaltaisilleen ihmisille. Sisäänpääsyjärjestelmät ja -käytännöt suosivat heitä”, Alemanji sanoo.

“Jo sana tiede on terminä hyvin valkoinen. Nykyinen käsityksemme tieteestä on lännen määrittämä, kontrolloima ja hyväksymä. Länsi määrittää, mitä tiede on sekä minkälainen tiede on hyvää ja varteenotettavaa. Länsi jakaa palkintoja tieteelle, jonka se kokee haluttavana ja arvostettavana”, toteaa.



Alemanjin väite voi kuulostaa kärkkäältä, mutta esimerkiksi vuoteen 2013 mennessä 1045 jaetusta tieteiden, kirjallisuuden ja rauhan Nobel-palkinnosta vain kymmenen prosenttia oli mennyt Aasian, Afrikan, latinalaisen Amerikan ja Lähi-idän maiden kansalaisille, vaikka yli 80 prosenttia maailman väestöstä asuu näillä alueilla. Suhteessa väestöön eniten tieteen Nobel-palkintoja on myönnetty Skandinaviassa ja Keski-Euroopassa sijaitsevien maiden kansalaisille. Kun tieteeksi mielletään lähinnä länsimaalaisten kehittämä tutkimus, kapeaan ryhmään kuulumattomat jäävät osatta tieteeseen liitetyistä miellemerkitykistä, kuten sivistyneisyydestä ja älykkyydestä.



Alemanjin mukaan tiede on yksi valkoisuuden työkaluista, jota käytetään jatkuvasti ei-valkoisia vastaan. Hän näkee eurosentrisyyden ja tieteen saman kolikon kääntöpuolina: tiede määrittää, kuka pääsee käsiksi valkoisuuden arvoihin ja etuoikeuksiin, ja valkoisuutta suosivat rakenteet määrittävät sen kuka pääsee tieteeseen.



Jotta ihmisillä olisi tasavertaisemmat mahdollisuudet päästä sisään, on sisäänpääsyjärjestelmien muututtava.



“Tällä hetkellä Suomen akatemia on hyvin pelottava ei-valkoisille. Meidän on saatava lisää käytäntöjä ja rakenteita, jotka suovat sijaa ei-valkoisille tutkijoille.”



Valkoinen tiede ja tutkimus valuu akatemiasta peruskouluihin ja lukioihin. Tulevaisuuden opettajat kastetaan miltei yksinomaan länsimaisiin teorioihin maailmasta ja ihmisyydestä, mikä näkyy opetussuunnitelmassa, opetusmateriaaleissa ja oppitunneilla. Pia Mikander tutki väitöskirjassaan 5.–9.-luokkalaisten historian, yhteiskuntaopin ja maantiedon oppikirjojen normittuneisuutta ja sitä, mitä kaikkea “länsimaisten arvojen” nojalla oikeutetaan. Mikanderin mukaan vanhat kolonialistiset tavat, kuten halveksuvat sanat, ovat enimmäkseen poistuneet oppikirjoista, mutta arvottava diskurssi tekstissä, kuvissa ja aihealueiden rajauksessa säilyy.



“Kun puhutaan Antiikin Kreikasta, tehtävänanto on värittää ‘missä kaikkialla kreikkalaisia asui’. Kun kyse on Rooman valtakunnasta, tehtävänä on värittää ‘Rooman valtakunta silloin kun se oli laajimmillaan’. Sitten kun opiskellaan arabeista, niin tehtäväkirjassa lukee, ‘Väritä arabien valloittamat alueet’”, Mikander kertoo.



Välimeren alueen hallinnasta sotineet antiikin kreikkalaiset ja roomalaiset kuvataan Välimerelle kuuluneina kansoina, mutta samaa tehneistä arabeista käytetään negatiivista terminologiaa. Myös eurooppalaisten liikkumista Euroopan ulkopuolella kuvataan länsimaisuutta muiden kustannuksella ylistäen. Puhutaan etupäässä “löytöretkistä” – rohkeista, menestyksekkäistä ja lännelle merkityksellisistä matkoista, vaikka haittavaikutukset alkuperäiskansoille olivat mittavat. Maantiedon emeritusprofessori William Denevanin paljon siteeratun arvion mukaan pelkästään espanjalaisten Amerikan invaasio seuraamuksineen aiheutti miltei 50 miljoonaa kuolemaa tuhoten 89 prosenttia maanosan alkuperäisväestöstä.



“On brutaalia, miten meidän oppikirjoissamme edelleen tehdään Kolumbuksesta sankari. Paljon on sellaisia tehtäviä, että seuraa Kolumbuksen reittiä ja piirrä nämä laivat. Paneudutaan jänniin yksityiskohtiin, eikä siihen, että voitko ymmärtää kuinka raakaa ja systemaatt

23

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuusontässä

      kuinka raakaa ja systemaattisen väkivaltaista tämä oli”, Mikander sanoo.

      ...

      Toisaalta voidaan kysyä, onko neutraalius hyvän tieteen edellytys ja mitä loputtomasta neutraaliuden tavoittelusta seuraa? Ajatus tieteen oletetusta objektiivisuudesta tekee sokeaksi piileville asenteille, kuten eurosentrisyydelle.



      Spivak argumentoikin, että tutkimus on aina kolonialistista, sillä se asettaa toisen tutkimuskohteeksi – joksikin sellaiseksi, mistä tietoa voidaan louhia ja “tuoda takaisin” länteen jalostettavaksi. Myös sanasto, jota jälkikolonialistisessa tutkimuksessa käytetään vahvistaa lännen hegemoniaa. Puhutaan ensimmäisestä ja kolmannesta maailmasta, kehittyneestä ja kehittyvästä maailmasta, lännestä, idästä ja lopulta meistä ja toisista. Toisesta ei siis voida puhua edes kriittisessä tieteessä ilman toiseuttavia puhetapoja.



      Myöskään Pia Mikanderin mukaan jälkikolonialistinen teoria ei ole aina niin ei-länsimaista, vaikka sen olemassaolon perusta on nimenomaan kritisoida länsikeskeisyyttä.



      “Toisaalta olisi tärkeää, ettei rodullistettujen ihmisten tarvitsisi kantaa eurosentrisyydenkin taakkaa yksin ja yrittää saada muita ymmärtämään, mikä siinä on vikana”, Mikander pohtii.

      ...

      Aminkeng Atabongin mukaan osa valkoisuuden luonnetta on sen oman olemassaolonsa kiistäminen. Hän kutsuu antirasismin tutkimusta kamppailun pedagogiaksi – jatkuvaksi taisteluksi, jossa pyritään pakottamaan valkoisuus tunnustamaan olemassaolonsa. Vasta valkoisuuden paljastuminen ja pitkäjänteinen suunnitelma sen purkamiseksi johtaisi tasa-arvoisempaan tieteeseen ja akatemiaan.

      https://www.ruskeattytot.fi/rakenteet/valtaontietoa

    • kreationistit.kieroilee

      Äärimmäisen typerä avauksesi perustuu (lopulta) joko:

      1) äärimmäiseen typeryyteesi, tai
      2) äärimmäiseen typeryyteesi

      Valitseppa hihu kummasta on kysymys. Me sinua huomattavasti älykkäämmät ja lähtökohtaisemmasti rehellisemmät tiedämme toki miksi aivopieraisit nolon avauksesi.

    • Tai sitten tiede on valkoisen vähemmistön suojatyöpaikka. Valkoisista valitaan parhaimmisto ja älykkäimmät ja laitetaan heidät menestymään tieteessä. Sillä idässä kuka tahansa kadunmies osaa opettaa paremmin kuin valkoiset opettajat. Jotta ei idästä tai etelästä tulisi tavallisia kadunmiehiä tänne opettajiksi niin pitää olla jonkinlainen järjestely sille, että valkoinen pärjää edes omilla kotikummuillaan vähän.

      Kyse on siis oikeasti rasismin vastaisuudesta. Annetaan vähän kepulikonstein jokin mahdollisuus valkoisillekin.

    • "Tiesittekö että tiede ja sen neutraliteetti perustuu valkoiseen ylivaltaan ja kolonialismiin? Jos ette, niin Koko Hubara sen kertoo: "

      Todellakin oikeasti täytyy olla vähintään sellainen vajakki idiootti kuin sinä että kuvittelee "tietävänsä" jotain tuollaista kuin sinä vajakki vähä-älyinen fantasioit,

      Tiede perustuu objektiivisuuten ja se haistattaa paskat kaltaisillesi paskanjauhajille.

      Suksi idiootti rasisti vittuun fasististen fantasioidesi kanssa. Tiede on neutraali sinun valkoisen homon "ylivaltasi" suhteen.

      • tieteenharrastaja

        Taisit sortua homotteluun, eikä vastapuoli edes aloittanut. UIhanko tosissasi?


    • Katsotaampas

      Avataan edes yksi kohta tästä kurasta.

      "Myös Helsingin yliopistossa vierailevan rasismitutkija Aminkeng Atabong Alemanjin mielestä on kyseenalaista, että ei-valkoisia on suomalaisessa akatemiassa hädin tuskin edes opiskelijatasolla. Neljän vuoden aikana hänen luokassaan ei ole kertaakaan ollut enempää kuin kolme ei-valkoista ihmistä kerrallaan."

      Ulkomaalaisia on suomessa 6,6%, ja ei valkoisten määrä on jotakuinkin puolet siitä. Näinollen on luonnollista, että sama keskiarvoinen osuus näkyy myös luokassa.
      Itseasiassa, jos on kolme luokassa, jossa on esimerkiksi 30 oppilasta, niin kyseessä on jo 10%, joka on aikamoinen yliedustus.

      • "Myös Helsingin yliopistossa vierailevan rasismitutkija Aminkeng Atabong Alemanjin mielestä on kyseenalaista, että ei-valkoisia on suomalaisessa akatemiassa hädin tuskin edes opiskelijatasolla. "

        Kun puhutaan opiskelijoista, ei pitäisi samalla puhua tieteestä.
        Otan yhden esimerkin. Otaniemessä Aalto yliopiston yhteydessä toimiva avaruustekniikkaa kehittävä ICEYE on varsn kansainvälinen. Vain kolmasosa tutkijoista on syntyperäisiä suomalaisia. Sama kansainvälisyys näkyy useimmissa luonnontieteellisissä tutkimuysryhmissä.

        Monikulttuurista kasvatusta tai opettajakoulutusta tutkimalla ei tieteen neutraliteettiin kykene ottamaan mitään kantaa.
        Tosiasia on, että valkoiset ovat saaneet enemmän luonnontieteiden Nobeleita kuin ei-valkoiset. Alemanji kai unohti verrata Intian tai Afrikan valtioiden koulutusjärjestelmän tehokkuutta länsimaisiin järjestelmiin. Vai eikö sillä hänen mielestään ole vaikutusta, kuten hänen esiin tuomillaan väestömäärillä?

        "Alemanjin mukaan tiede on yksi valkoisuuden työkaluista, jota käytetään jatkuvasti ei-valkoisia vastaan. "
        Asenteellista roskaa alusta loppuun.


    • Veministien höpinää.

      TV:n "maahanmuuttaja" propagandaohjelmassakin oli joku afrikkalainen jolla oli kuulema lukuisia korkeakoulututkintoja, mutta työnsaantiongelmia Suomessa (ja meidän kai pitäisi potea tästä kamalan huonoa kansallista omaatuntoa). Tämä nyt ei ole kantasuomalaisellekaan akateemiselle mitään uutta, että useampikaan tutkinto ei takaa leipäpuuta.

      Tervemenoa vaikka Amerikkaan afrikkalainen multiosaaja, tai muualle missä työttömyyttä on vähemmän, ei täällä ole kenenkään pakko märistä.

      • päivystävä.ilkimys

        Onko joku kaapannut nimimerkkisi vai oletko höpsähtämässä Mark5in ja JC:n linjoille?


    • Kuinkahan muuten aloituksen linkin kirjoittaja selittäisi juutalaisten suuren osuuden esim. amerikkalaisessa akateemisessa maailmassa ja mm. Nobelin palkinnon saaneissa?

      Onko siinäkin kyseessä white power ja valkoinen kyltyyrillinen ylivalta?

      • tieteenharrastaja

        Toinen selitettävä fakta olisi, miksi antiikin tieteellinen johtoasema periytyi arabeille eikä länsieurooppalalsille, joiden tiede oli siihen aikaan myös kiinalaisista (ja ehkä intialaisistakin) selvästi jäljessä.

        Miksi nuo kansat eivät pitäneet saamaansa, vaan päästivät Euroopassa noin 500 vuotta sitten alkaneen kehityksen ohittamaan itsensä vauhdilla, joka tuotti maailmanvaltauksen 1800-luvulla.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Toinen selitettävä fakta olisi, miksi antiikin tieteellinen johtoasema periytyi arabeille eikä länsieurooppalalsille, joiden tiede oli siihen aikaan myös kiinalaisista (ja ehkä intialaisistakin) selvästi jäljessä.

        Miksi nuo kansat eivät pitäneet saamaansa, vaan päästivät Euroopassa noin 500 vuotta sitten alkaneen kehityksen ohittamaan itsensä vauhdilla, joka tuotti maailmanvaltauksen 1800-luvulla.

        Varmasti kristinuskossa oli elementtejä, jotka olivat sillä tavalla vähemmän paskoja kuin vastaavat islamissa ja idän uskonnoissa, että tieteen ja teknologian lumipalloefekti valistuksineen pääsi juuri täällä lopulta liikkeelle mutta muualla ei. Ja teki "meistä" pitkäksi aikaa varsin ylivoimaisia maailmassa (Japania osin lukuun ottamatta).


      • "Kuinkahan muuten aloituksen linkin kirjoittaja selittäisi juutalaisten suuren osuuden esim. amerikkalaisessa akateemisessa maailmassa ja mm. Nobelin palkinnon saaneissa?"

        Japanilaisia Nobelisteja oli (päivittämättömän listan) mukaan 20, kun paljon väkirikkaammassa Intiassa oli vain 5 ja niistäkin vain yksi luonnontieteistä. Rasismia vai koulutusjärjestelmän tehokkuutta?


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Varmasti kristinuskossa oli elementtejä, jotka olivat sillä tavalla vähemmän paskoja kuin vastaavat islamissa ja idän uskonnoissa, että tieteen ja teknologian lumipalloefekti valistuksineen pääsi juuri täällä lopulta liikkeelle mutta muualla ei. Ja teki "meistä" pitkäksi aikaa varsin ylivoimaisia maailmassa (Japania osin lukuun ottamatta).

        Maailman ensimmäinen kristitty valtio on Etiopia. Euroopan ja Etiopian tieteen tasoa verratessa on helppo nähdä mikä osuus tieteen menestyksessä on kristinuskolla ja mikä muulla kulttuuriperinnöllä.


      • Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Maailman ensimmäinen kristitty valtio on Etiopia. Euroopan ja Etiopian tieteen tasoa verratessa on helppo nähdä mikä osuus tieteen menestyksessä on kristinuskolla ja mikä muulla kulttuuriperinnöllä.

        Abbesiniassa on liian kuumakin, jotta lumipallo lähtisi vierimään. 😉


      • Knark5

        Eikö amerikanjuutalaisten tiede- ja nobelmenestys perustu siihen, että rapakon taakse paenneet juutalaiset olivat sitä yhteiskuntaluokkaa joka arvostaa koulutusta, ja siihen, että Yhdysvalloissa lahjakkaalla on ollut hyvät mahdollisuudet opiskella vaikka olisi vähän varattomampikin?


    • Christianian

      Tuo on sitä piilodarwinismia, sillä meille opetettiin sata vuotta että mitä mustempi ihminen niin sitä lähempänä hän on apinaa evoluutiossa emmekä ole todellisuudessa päässeet tuollaisesta virheellisestä ajattelusta eroon vaikka julkisesti yritämme esittää muuta. Evoluutioteorian todellisuudeksi uskovat ovat tässä asiassa henkisesti vinossa.

      Vain me kristityt olemme henkisesti täysin puoluueettomia.


    • Kannatan ihmisten tasa-arvoa. "Vapaus, velheys ja tasa-arvo" ovat oiva pohja ihmisten yht eiselolle (vaikka sloganin ovat luoneet valkoiset miehet ja vaikka Ranskan vallankumous, jonka ihanne se oli johti veriseen teurastukseen).

      Kuitenkin minusta tuntuu siltä, että joskus feministit ja rasismin vastustajat voivat mennä yli sinällään positiivista tavoitettaan puolustaessaan. Tiede perustuu sille kulttuurijatkumolle, joka on alkanut antiikin kreikasta unohtamatta sitä, että Kreikka sai paljon vaikutteita babylonialaisilta ja sumerilaisilta.

      Nykyisten yliopistojen vanhimpia esikuvia toki on Marokkossa sijaitseva Al-Karaouinen yliopisto, joka perustettiin jo 859 (ja perustaja muuten oli musliminainen Fatima al-Fihrin), mutta kukoistukseen yliopistolaitos nousi Euroopassa, jossa sattui elämään (ehkä neandertalien perimän ansiosta) valkoihoisia ihmisiä.

      Eurooppalaisena en näe mitään syytä hävetä tai pyytää anteeksi sitä, että tiede on syntynyt kotimaanosassani. Ihan yhtä vähän kiinalaisten tulisi hävetä sitä, että he ovat keksineet ruudin, jalustimet tai kompanssin. Tieteen mitta on sen tulokset eikä tieteentekijöiden uskonto, ihonväri tai sukupuoli. Tieteen tuloksilla ei ole ihonväriä tai sukupuolta.

    • Tällainen yksisilmäinen ja älyllisesti epärehellinen kiihkoilu tasa-arvon puolesta tekee hallaa itse asialle. Tarkoitushakuisilla puolitotuuksilla ei pidä puolustaa sen enempää ihanteita kuin uskontojakaan.

      Avoin ja piiloteltu rasismi on ongelma monella inhimillisen toiminnan alueilla eikä eri etnisten ryhmien lähtökohdat tietenkään ole tasavertaiset. Tieteen ottaminen maalitauluksi on kuitenkin perusteetonta ja käsittämätöntä.

      <<Layne on sitä mieltä, että esimerkiksi opettajankoulutukseen pääsee vain tietynlainen, usein valkoinen, suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuva ja hyvin koulussa menestynyt, ryhmä ihmisiä.>>

      Koulumenestys vaikuttaa jatko-opiskelupaikkoihin. Toki koulun pitäisi varmistaa että kaikki ryhmät pysyvät mukana ja saavat mahdollisuuden hyviin tuloksiin. Nythän opetustulokset ovat räikeän sukupuolittuneita: pojat pärjäävät koulussa keskimäärin huomattavan paljon huonommin kuin tytöt.

      Kun suomenkielisessä koulussa opetetaan suomeksi, niin tietenkin opettajan tulee osata suomea.

      <<Myös Helsingin yliopistossa vierailevan rasismitutkija Aminkeng Atabong Alemanjin mielestä on kyseenalaista, että ei-valkoisia on suomalaisessa akatemiassa hädin tuskin edes opiskelijatasolla.>>

      Suomi on noin 97%:sti valkoihoinen, mikä varmasti on muualta tulleista hämmentävää tämän päivän Euroopassa. Suomessa on hädin tuskin ei-valkoisia ja se näkyy joka puolella.

      <<he ovat saaneet opiskelupaikan, koska korkeakoulusysteemi on mahdollistanut sen heidänkaltaisilleen ihmisille. >>

      Kuten jo kirjoitin koululaitoksen pitäisi tehdä enemmän, että kaikki pysyvät mukana, mutta ilmainen opetus aina tohtori-tasolle asti on maailmassa hieno ja harvinainen järjestely. Kuinka monessa maassa, jossa "ei-valkoiset" ovat enemmistö on vastaava järjestely?

      <<Nykyinen käsityksemme tieteestä on lännen määrittämä, kontrolloima ja hyväksymä.>>

      Väite on pelkkää käsien heiluttelua, jos ja kun ei ole esittää mitään kilpailevaa metodia tieteelliselle menetelmälle.

      <<esimerkiksi vuoteen 2013 mennessä 1045 jaetusta tieteiden, kirjallisuuden ja rauhan Nobel-palkinnosta vain kymmenen prosenttia oli mennyt Aasian, Afrikan, latinalaisen Amerikan ja Lähi-idän maiden kansalaisille, ... eniten tieteen Nobel-palkintoja on myönnetty Skandinaviassa ja Keski-Euroopassa sijaitsevien maiden kansalaisille.>>

      Nobel-palkinnot eivät ole mikään "virallinen" tieteen mitta, vaan yhden monimiljonäärin testamenttiin perustuva palkitsemisjärjestelmässä, jossa palkintoja jakaa Ruotsin kuninkaallinen tiedeakatemia (fysiikka ja kemia), Karoliininen instituutti (lääketiede), Ruotsin akatemia (kirjallisuus), Ruotsin keskuspankki (talous) ja Norjan Nobel-komitea (rauha). Ei ole ihme, että näkölulma on vähän skandinaavinen.

      Jos vaikkapa joku "ei-valkoinen" öljymiljardööri lähi-idästä haluaa testamentata varansa vastaavanlaiseen palkintoon ja jos palkinnon jakajat onnistuvat tekemään valintoja joilla saavat palkinnolle arvostusta ja kunnioitusta, niin siitä vaan. Ei-valkoisten öljymiljardöörien prioriteetit näyttävät ikävä kyllä olevan sellaiset ettei tieteen tukeminen ole kovin suosittua. Minusta on vastenmielistä korostaa ihonväriä, mutta koska alkuperäisessä kirjoituksessa ihmiset jaetaan valkoisiin ja "ei-valkoisiin" tai "rodullistettuihin", niin näin on pakko tehdä myös vastauksessa.

      <<Tulevaisuuden opettajat kastetaan miltei yksinomaan länsimaisiin teorioihin maailmasta ja ihmisyydestä, mikä näkyy opetussuunnitelmassa, opetusmateriaaleissa ja oppitunneilla.>>

      Tiede ei ole uskonto vaan se pyrkii totuuteen. Se, että Darwinin, Einsteinin jne teorioita pidetään toimivina ei johdu teorioiden kehittäjien ihonväristä, vaan siitä, että kaikki havainnot joita jatkuvasti saamme ja teemme ympäröivästä todellisuudesta tukevat noita teorioita.

      Tieteen menetelmä takaa periaatteessa samat lähtökohdat kaikille tieteentekijöille, koska tulokset ratkaisevat ja tuloksia verrataan todellisuuteen. Vaikka esimerkiksi Einstein oli iholtaan vaalea, niin ei hänkään etnisesti kuitenkaan kuulunut Saksassa 1910-1930-luvuilla erityisen suosittuun etniseen ryhmään.

    • Tuossa aloituksessa ei kuitenkaan kielletä tieteen saavutuksia. Joten miksi kreationismi-palstalla, kun kreationismilla ei ole tieteellisiä saavutuksia ja kreationismi perustuu ihmisten arvottamiseen ja kategorisointiin uskonnon, ihonvärin, asuinpaikan ja seksuaalisuuden pohjalta?

      • IlkimyksenKilttiEno

        Palstan rasistisin kirjoittaja eli JC sattuu myös olemaan kreationisti...


      • IlkimyksenKilttiEno

        Ja homovihaajat ovat niinikään kreationisteja...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      4919
    2. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      173
      4861
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      90
      4360
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      117
      2710
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2688
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2227
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      32
      2134
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1900
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1811
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      90
      1806
    Aihe