Pettynyt omiin lapsiin

Väsynyt_äiti

Olen neljän lapsen äiti, olen tehnyt kaikkeni lasteni eteen. Mutta en ole osannut enempää! Minulle tullaan nyt valittamaan että en ole järjestänyt lapsille kunnon kotia. Minkä minä sille olen mahtanut? En vain ole osannut. Olen toiminut omien mahdollisuuksieni mukaan, olen tehnyt sen minkä osaan. Siivosin ja siivosin, tein ruokaa, pesin pyykit, enkä muuta osannut. Miksi lapseni syyttävät minua? En pystynyt tekemään perheelleni kunnon elinoloja, asuntomme oli sellainen ettei sellaisessa pitäisi ehkä normaaliperheen asua. Se oli niin vanha talo, joka olisi pitänyt purkaa sen huonokuntoisuuden takia. Mutta siivosin kuitenkin sitä jatkuvasti, vaikka se ei tietysti näkynyt oikein missään sellaisessa asunnossa. Pesin aina astiat, laitoin ruokaa kaksi kolme kertaa päivässä, pesin kaikki likaiset vaatteet. Osaan vain tehdä sellaista. En osaa rakentaa tai remontoida. Nyt minua syytetään siitä, etten muka ole tehnyt, oma lapsi vielä syyttäå, että he saivat hävetä niitä huonoja oloja. Kiittämättömät pennut, minä kumminkin annoin heille ruokaa ja vaatteet ja tein aina kaikki kotityöt. Eikö siinä ole ollut tarpeeksi? Kukaan noista lapsista ei ole senkummemmin menestyneitä vaikka olen kaikkeni tehnyt heidän eteensä. Itse lapset saisivat hävetä. minä tarvitsen heidän apuaan nyt eivätkä he suosti kiittämättömät auttamaan. Sanovat että menee omassa selviytymisessä muka kaikka aika. Odotin että heistä tulisi jotain mutta ei.

Vaikka teet lapsille kaiken ei se takaa että he maksaisivat sen takaisin kun itse apua tarvitset. Jos olisin tiennyt tämän, en olisi tehnyt heille ruokaa tai pessyt heidän vaatteitaan. Olisin voinut olla sellainen äiti joka ei tee mitään kotitöitä. Minusta lasten tulisi olla onnellisia siitä mitä ovat saaneet ja maksaa huolehtimalla minun oloistani kun se aika tulee. Mutta ei näytä niin olevan. Liian hyvissä oloissa taitaa lapset kasvaa itsekkäiksi.

115

3122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väsynyt_äiti

      Vielä tulee lisää tekstiä...Minusta tuntuu että koko elämäni on mennyt hukkaan kun kasvatin tuollaiset lapset. Odotin heistä jotain aivan muuta. Olen tutustunut ajan myötä myös muiden lapsiin ja he ovat täysin erilaisia, fiksuja ja sivistyneitä aivan toisin kuin omani. He ovat saavuttaneet elämässä kaiken sen mitä omat lapseni eivät tule koskaan saavuttamaan. He voisivat olla minun lapsiani, tunnen sen niin. He kiiitävät minua kun siivoan heille. Se tuntui minusta hyvältä, tunnen silloin olevani oikeassa paikassa ja niiden ihmisten kanssa jotka kuuluvat oikeasti minun elämääni. Omat lapseni eivät kyllä kiitelleet vaikka tein selkä vääränä työtä heidän eteensä. Minä tunnen etten oikein edes ole heidän äitinsä. Mikä noita lapsia oikein vaivaa? Oikeastaan toivon ettei minulla olisi heitä, tulisin muiden kanssa paljon paremmin toimeen.

      Olenko palvellut lapsiani liikaa että heistä tuli tuollaisia??

      • No_ompa

        No ompa tarinaa, huhhuh.
        Valitettavasti lapset eivät kuitenkaan juurikaan kasva ja kehity siitä jos äiti huolehtii ainoastaan fyysisesti elinolosuhteista. Et paljasta mistä keskustelit heidän kanssaan, minkälaista elämänne muuten oli. Tietyt perustarpeet tarvitaan että pysyy hengissä, mutta se ei varsinaisesti vie vielä eteenpäin. Jos näiden lasten tunnepuoli on kuitenkin terve, niin ehkä he palaavat kun saavat asioitaan parempaan kuntoon. Jos mukana on päihteitä, niin silloin pelasta vain itsesi, sillä päihteille ei toinen ihminen voi mitään, jos tämä ei itse niiden käyttöä päätä lopettaa.
        Tuo mitä ilmeisesti ainakin yksi lapsistasi on sanonut, että aika menee omista asioista huolehtimiseen, voi ikävä kyllä olla tottakin, koska tämä maailmanaika on niin vietävän vaativa niin vietävän monin tavoin.
        Mitä apua sait aikoinaan? Missä mies?


      • Tulee_miel

        Tulee mieleeni yksi ohje mikä liittyy parisuhteeseen. Ohje kuuluu niin että ei kannata siivota, laittaa ja järjestää kauhean paljoa, kun siitä ei kiitosta kuitenkaan saa niin paljoa kuin siitä on vaivaa. Joutuu pettymään kun on nähnyt vaivaa ja menee jostain muusta syystä sitten kuitenkin huonommin kuin on odottanut...
        Tämä sama pätee kyllä varmaan lapsiinkin. Minä kyllä muistan ätini vaivannäköä jonkinlaisella ymmärryksellä, mutta hän on jo poismennyt. Rakastin kyllä äitiäni, vaikka tuskin minäkään olin sitä mitä hän olisi odottanut... Ei tuollaiseen oikein osaa paljon mitään sanoa, maailman muuttuu niin paljon ja on muuttunut niin paljon, että se jo aiheuttaa monenlaista. Mutta iso lapsimäärä sinulla on. Kumma jos niistä kukaan ei jaksa välittää sinusta.


      • Väsynyt_äiti
        No_ompa kirjoitti:

        No ompa tarinaa, huhhuh.
        Valitettavasti lapset eivät kuitenkaan juurikaan kasva ja kehity siitä jos äiti huolehtii ainoastaan fyysisesti elinolosuhteista. Et paljasta mistä keskustelit heidän kanssaan, minkälaista elämänne muuten oli. Tietyt perustarpeet tarvitaan että pysyy hengissä, mutta se ei varsinaisesti vie vielä eteenpäin. Jos näiden lasten tunnepuoli on kuitenkin terve, niin ehkä he palaavat kun saavat asioitaan parempaan kuntoon. Jos mukana on päihteitä, niin silloin pelasta vain itsesi, sillä päihteille ei toinen ihminen voi mitään, jos tämä ei itse niiden käyttöä päätä lopettaa.
        Tuo mitä ilmeisesti ainakin yksi lapsistasi on sanonut, että aika menee omista asioista huolehtimiseen, voi ikävä kyllä olla tottakin, koska tämä maailmanaika on niin vietävän vaativa niin vietävän monin tavoin.
        Mitä apua sait aikoinaan? Missä mies?

        Lasten kanssa ei tullut kyllä juteltua paljoa, muistelen, minulla oli niin paljon huolehtimista heistä, minähän pyöritin kotia. Eikä lapsilla ollu oikein mitään ongelmia milloinkaan, joten en tarvinnutkaan mistään erikoisista asioista puhua heidän kanssaan. Minä tunnen itse että tein asiat niin hyvin ettei mitään ongelmia ollut. Jälkikäteen ne lapset kyllä ovat väittävät ihan muuta. He valittavat nyt turhasta. Mitäs eivät puhuneet niistä, ja mistä minä tietäisin ongelmista jos minulle ei kerrota? Minä huolehdin aina kaiken eikä heistä oikein avuksikaan olisi edes ollut. Valmistelin aina joulut, tein kaikki jouluruuat, siivosin ja siivosin ja minä oikein nautin siitä että sain tehdä. Minua ei tarvitse kenenkään pyytää tekemään, minä teen kaiken automaattisesti ja pyytämättä valmiiksi. Olisi pitänyt varmaankin jättää kaikki tekemättä kun ei jälkipolvi osaa näköjään arvostaa mitään. Osa lapsista asuu kaukana enkä normaalisti ole paljoa tekemisisissä heidän kanssaan. Heidän kanssa meneekin paremmin, mutta nämä jotka asuvat lähempänä, niiden kanssa on ongelmia. Toisen kanssa enemmän toisen vähemmän. Mutta molempien kanssa on kränää.


      • Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta näin ulkopuolisena sanoisin, että ehkä olis ollut parempi, jos oisitte yhdessä tehneet niitä kotitöitä ja viettäneet siinä yhteistä aikaa samalla. Tiedän, että siihen ois kulunut enemmän aikaa ja vaivaa ainakin alussa, mutta sit ku lapset ois oppineet, vaivaa olis ollut vähemmän. Säästyneen ajan oisitte voinu käyttää vaikka jutteluun. Passaamalla ei yleensä saa pelkkää hyvää aikaiseksi, jos se on jokapäiväistä.

        Toinen pointti mulla on se, että ei lapsilla ole mitään velvollisuutta huolehtia vanhemmistaan. Lapset ei oo ottaneet vanhempia samalla tavalla tietoisella päätöksellä kuin mitä vanhemmat tekevät lapset (tai ainakin harrastavat seksiä ilman ehkäisyä). Se ei ole lapsen vika, jos hänellä on sellaiset vanhemmat, joihin hän ei halua olla yhteydessä. Vika ei välttämättä ole edes vanhemmissa, ehkä kemiat ei vain kohtaa. Joissain kulttuureissa vanhemmista huolehtiminen on velvollisuus, mutta Suomessa (ainakin vielä) voidaan hoitaa vanhukset verorahoilla.

        Suosittelen, että hankit ns. oman elämän ja annat lastesi elää omaansa niinku haluavat. Ehkä heillä se kiitollisuus herää myöhemmin, ehkä ei. Mutta ei meistä kukaan voi olettaa, että joku muu tekisi meidät onnellisiksi.


      • dwcwce

        "Olisi pitänyt varmaankin jättää kaikki tekemättä kun ei jälkipolvi osaa näköjään arvostaa mitään". -kyllä näin se on, sen mitä saa ilmaiseksi ei ole minkään arvoista.

        Toisaalta, ei lapsesi ole sinulle mitään velkaa. He ovat sen velkaa omille lapsilleen.

        Kolmanneksi tälläinen vanha viisaus, kun "tehkää hyvää ja lainatkaa, vaikka ette uskoisikaan saavanne takaisin"


    • Terve.vaanmenoa

      Joo olet. Olisit antanut asua paskassa, niin jo olisi toinen ääni kellossa. Olet epäonnistunut surkeasti kasvatuksessa. Nyt on myöhäistä itkeä. Miehesi oli tietysti juoppo työtön luuseri. Tuttu on tarina.

      • tytär-1

        Lapsiahan ei periaatteessa tarvitse kasvattaa, vaan ohjata ainoastaan oikeaan suuntaan.

        Omalla kohdalla olen huomannut, että kun hyväksyn heidät juuri sellaisena, kun he ovat, sieltä se arvostus ja kunnioitus lähtee.
        En koskaan ole tyrkytä heille neuvoja, enkä kyseenalaista heidän valintojaan. Ovat tehneet omat virheensä ja niistä oppineet. Hyviä lapsia heistä on tullut. Oman paikkansa on jokainen löytänyt.


    • RakkaudellaVain

      Olet tehnyt sen minkä ymmärsit tehdä lasten hyväksi. Mutta lapset tarvii ennenkaikkea rakkautta, vanhemmuutta, joka esim. Olisi teidän kohdalla auttaa eteenpäin, puhua niistä teidän elämän olosuhteista mitä se on pitänyt sisällään. Ehkä sinulla ei oo ollu voimavaroja tai olet paennut teidän perheen asioita touhuamiseen,
      ja lapset on kokeneet hylkäämisen sen et he on yksin joutuneet ponnistelemaan niitten tilanteita en kanssa mielessään ja koulussa sekä kaveripiirin keskellä.
      Ei he varmastikaan syytä siitä mitä olet tehnyt vaan siitä mitä ovat jääneet vaille. Esim. Ajatus jonka poimin kirjoituksestasi, köyhyyden kohdalla, varallisuus tai varattomuus ei tee lapsista hyvempiä tai huonompia, vaan se miten siihen asennoituu määrittää sen. Ja esim lapsesi ovat määrittäneet oman ihmisarvonsa tuon mittarin mukaan, viittaan heidän puheisiin..Mut koska et itse ole käsitellyt vaan hukuttautunut töihin, sä et ole silloin ollut ohjaamassa lastesi ajattelua, tuntemuksia jos heitän esim. On kiusattu aiheesta koulussa, niin sinä ja lasten isä ootte jättäneet heidät yksin kamppailemaan ja käsittelemään asioita.yksi lapsistasi kamppailee asioitten kans, he ei odota itseltään, koska heihin ei ole valettu luottamusta mahdollisuuksiensa. .
      Ei me äidit, tai minä ole tehnyt asioita sen tähden, et odottaisin heidän kiittelevän
      vaan oon tehnyt asioita rakkaudesta heihin, en velkoakseni heitä, ja uskon et kun aikaa menee ja ikää sekä kokemusta karttuu, niin he tuo sitten kiitosta niistä asioista mitkä ajanhampaan kautta huomanneet hyväksi. Olen pyytänyt sitä mukaa kun olen huomannut virheitä tehneeni anteeksi.. Ja myös he on oppineet pyytään anteeksi omaehtoisesti..
      Aikuisuuteen kasvamiseen kuuluu muutama asia.
      1. Henkinen napanuoran katkaisu, eli väärä sitouttaminen vanhempaan.
      Tahto on isän tai äidin taskussa, ei osata itsenäistyi.
      2 .Anteeksi antaminen ja pyytäminen
      Sen kohtaaminen et vanhemmat ei oo täydellisiä supereita vaan ihmisiä
      joilla on hyvät ominaisuutensa kuin myös vikansa, ja he on tehneet sen minkä
      ovat tehneet, heillä on omat historiansa jotka ovat voineet ratkaisevastikin
      vaikuttaa. Olivatpa onnistuneet vanhemmuudessaan miten, ja vaikkei se vastaa aina sitä mitä olisin tarvinnut, niin he on tehneet sen parhaansa.. Ja annan anteeksi
      heidän vajavaisuutensa.. Tähän pääsemiseen auttaa jos vanhemmat itse työstää
      Vanhemmuutta an ja pyytää anteeksi ja on valmis keskustellen asioista, mut
      Anteeksiannon ei tarvi kompastui tuohon vaikkei vanhemmat sitä osaisivatkaan
      tehdä. Silloin ihminen on vapaampi toimimaan elämänsä hyväksi joskus jopa toisin
      kuin vanhempansa ilman syytöksiä, hyväksyä oman lapsuuden omaksi elämän
      historiaksi.

      Kohtaa teidän elämän historia, laita hyvää ruokaa, josta kaikki lapsesi pitävät
      ja puhukaa auki, itsekään ja/ naurakaa elämän asioille joita olette kohdannut
      Kirjoita lapsillesi jokaiselle pieni kirje, kerro hänen lapsuudesta jotain muistoja
      jotka on nostaneet hymyn huulilles, kerro mitä piirteitä tapoja arvostat, laita kyseisestä lapsesta lempi valokuva valokopiona mukaan ja kehystä kuva itsellesi
      kotiin niin et he näkevät kuvansa ja he muistaa aina ne sanat mitä kirjoitit. Anna sen olla lapsillesi rakkauden näkyvä merkki. Älä kirjoita mitään moitittavaa, huomautusta, arvostelua vihjailua huonosta puolista... Jos niin teet niin parempi on unohtaa tämä neuvo.
      Siunausta Joulunne. Rakasta heitä, minä rakastan omiani

      • Olipa hyvä, kaunis ja sovinnollinen postaus tämä "rakkaudella vain"


      • Terve.vaanmenoa

        Näkyy olevan että lapsettomat tietää kaikkein parhaiten miten lapset kasvatetaan


      • Väsynyt_äiti

        Kiitos, mutta meillä ei ole oikein mitään puhuttavaa. Puheenaiheetkin ovat joko puhetta säästä tai sitten vakavahenkistä syyttämistä.

        <<Miehesi oli tietysti juoppo työtön luuseri. Tuttu on tarina.>>
        Väärin meni tuo heitto, ei ollut kumpaakaan. Luulo ei ole tiedon väärti.


      • Eikö_ehd
        Väsynyt_äiti kirjoitti:

        Kiitos, mutta meillä ei ole oikein mitään puhuttavaa. Puheenaiheetkin ovat joko puhetta säästä tai sitten vakavahenkistä syyttämistä.

        <<Miehesi oli tietysti juoppo työtön luuseri. Tuttu on tarina.>>
        Väärin meni tuo heitto, ei ollut kumpaakaan. Luulo ei ole tiedon väärti.

        "Kiitos, mutta meillä ei ole oikein mitään puhuttavaa."
        !!! Eikö ehdotus kuulostanut korvaasi ollenkaan siltä, että sinä voisit ikäänkuin luoda sitä puhuttavaa. Taidat olla oikeasti väsynyt. Tarvitsisit ehkä muutaman terapiakäynnin. Jospa kysyisit ta lta.


      • Ketkä
        Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Näkyy olevan että lapsettomat tietää kaikkein parhaiten miten lapset kasvatetaan

        Ketkä palstalla ovat lapsettomia?
        Mutta ok, sinusta bakteeritkin ovat fiksumpia kuin lapsettomat ihmiset, koska ne ainakin lisääntyvät...


    • Äitikanssa

      Olet kuin äitini, jolle olen kiitollinen raittiista ja päihteettömästä, puhtaasta ja kauniista lapsuuskodista, hyvästä ruoasta, ehjistä ja puhtaista vaatteista, lämpimästä peitosta ja paljosta muista hyvistä muistoista, jotka kannattelevat vielä tänäänkin.





      Istahda, juo ja syö rauhassa, lepää ja pidä itsestäsi huolta
      Hyvää Joulua Sinulle, neljän lapsen äiti

    • Väsynyt_äiti

      Olen hyvin sosiaalinen ihminen, tiedän sen, ja tykkään käydä ihmisten luona. En vain jaksanut istuskella kotona sen jälkeen kun oli tehnyt ruuat, pessyt vaatteet, siivoillut huoneet ja muut kaikki työt. Laitoin jokaiseen huoneeseenkin roskakorin jonka sisällä on muovipussi että lapset viskaisivat roskat niihin. No viskasivathan ne mutta minun ne piti kaikki aina tyhjentääkin, ne pussit vaihtaa, yksikään pentu ei ryhtynyt siihen toimeen. Minun oli sitten pakko. Mutta minullekin kuului jotakin omaa. Vietin usein sitten vapaata aikaan ystävieni luona iltaa viettäen. Kaikki tuntui vain niin rasittavalle että pää meinasi haljeta. Kun vierailin ystävieni luona unohdin kaikki ne asiat joita jouduin huolehtimaan kotona. Oikeastaan olisin halunnut olla jossakin muualla kuin kotona. Mitään kiitosta ei koskaan kuulunut. Nykyisin minulla on myös sellaisia tuttavia jotka ovat lähelle omien lasteni ikäisiä. He hyväksyvät minut, he sanovat kiitos kun tuon heille tuliaiseksi kakkua tai teen heille jotain askareita apuna. Se tuntuu hyvälle, niin sen pitäisi olla omassakin perheessä. Pitäisi kiittää ja olla kiitollinen siitä mitä saa.

      • Väsynyt_äiti

        Puran vielä näitä tuntojani. Lapsistani ei tullut mitään mutta se varmasti näkyi jo silloin heidän lapsuudessa. Minä yritin tehdä heille parhaan mahdollisen. Laitoin yhdenkin lapseni hakemaan lääkikseen ja hän meni Hesaan jossa pääsykokeet oli. Miten kävi? Tyttö ei ollut mennytkään koko pääsykokeisiin lainkaan. Ja lisäksi valehteli minulle että oli muka mennyt. Silloin ajattelin että tehkööt lapset mitä tekevät, minä en välitä. Antaa niiden olla.


      • Ensinnäkin

        " Mitään kiitosta ei koskaan kuulunut. Nykyisin minulla on myös sellaisia tuttavia jotka ovat lähelle omien lasteni ikäisiä. He hyväksyvät minut, he sanovat kiitos kun tuon heille tuliaiseksi kakkua tai teen heille jotain askareita apuna."
        Ensinnäkin, lapset ottavat huolehtimisen vastaan itseoikeutettuina sitä myöden kuin ovat siihen tottuneet. Näin on maailmankirjoihin kirjoitettu. Saatujen palvelujen hinta valkenee vasta aikuisuudessa kun on itse vastaavassa tilanteessa. Ja jos on kovin jäykät suhteet menneisyyteen ja omiin vanhempiin, niin että ollaan kuin asemissa jossain juoksuhaudoissa, niin ei niitä asioita ehkä edes paljasta, vaikka ne mieleen tulisivatkin että ompa se äiti silloin aikoinaan nähnyt vaivaa.
        Jostain syystä nyt vain ainakin minulle tulee mieleen että olet kovin jäykkä itsekin asenteeltasi. Ainakin nyt on sinulla kovin kireät hetket. Ehkä sinulla muutakin ongelmaa kuin omat lapset? Minkäänlainen valo ei välity sinun teksteistäsi. Olet kuin ihan sulkeutunut.... Mutta hienoa kun jaksat kuitenkin kirjoittaa.

        Minkä ikäisiä lapsesi olivat kun jätit heidät kotiin keskenään?


      • Oliko_
        Väsynyt_äiti kirjoitti:

        Puran vielä näitä tuntojani. Lapsistani ei tullut mitään mutta se varmasti näkyi jo silloin heidän lapsuudessa. Minä yritin tehdä heille parhaan mahdollisen. Laitoin yhdenkin lapseni hakemaan lääkikseen ja hän meni Hesaan jossa pääsykokeet oli. Miten kävi? Tyttö ei ollut mennytkään koko pääsykokeisiin lainkaan. Ja lisäksi valehteli minulle että oli muka mennyt. Silloin ajattelin että tehkööt lapset mitä tekevät, minä en välitä. Antaa niiden olla.

        "Tyttö ei ollut mennytkään koko pääsykokeisiin lainkaan. "
        Oliko hänellä niin hyvä koulumestys että hänellä olisi ollut realistinen mahdollisuus päästä?
        Et ole paljastanut minkäänlaista ikähaarukkaa, joten mistä voit tietää että kenestäkään heistä ei koskaan tule mitään?


      • Väsynyt_äiti
        Oliko_ kirjoitti:

        "Tyttö ei ollut mennytkään koko pääsykokeisiin lainkaan. "
        Oliko hänellä niin hyvä koulumestys että hänellä olisi ollut realistinen mahdollisuus päästä?
        Et ole paljastanut minkäänlaista ikähaarukkaa, joten mistä voit tietää että kenestäkään heistä ei koskaan tule mitään?

        Minä ja edesmennyt mieheni maksettiin lukiot ja ja hän asui sen ajan alivuokralaisena Helsingissä, kustannettiin kaikki. Tytöllä lukion päästötodistuksen keskiarvo oli jotain 9 . Kyllä olisi pitänyt pärjätä. Mutta lukioon loppuivat kokonaan hänen koulunkäyntinsä. Meni töihin sellaiseen työhön jossa mitään koulutuksia ei tarvita. Ja raskaaseen työhön vielä. Tuli siis täysi luuseri. Itsekään en ole oikein kouluja käynyt. mutta osaan ja tiedän lähes kaiken elämästä. Olen pärjännyt. Ja minulla on paljon tuttuja ja ystäviä joilta kysyn tarvittaessa apua ja neuvoja. Pitää vain pitää suhteita yllä heidän suuntaansa. Se on tärkeämpää oikeastaan minulle kuin suhteet lapsiin. Omien lasten kanssa on aina ongelmia, riitelyä ja muuta mutta muiden kanssa ei ole minkäänlaista. Eikö se ole selvä osoitus että omissa lapsissani on jotain vialla?


      • Väsynyt_äiti
        Väsynyt_äiti kirjoitti:

        Minä ja edesmennyt mieheni maksettiin lukiot ja ja hän asui sen ajan alivuokralaisena Helsingissä, kustannettiin kaikki. Tytöllä lukion päästötodistuksen keskiarvo oli jotain 9 . Kyllä olisi pitänyt pärjätä. Mutta lukioon loppuivat kokonaan hänen koulunkäyntinsä. Meni töihin sellaiseen työhön jossa mitään koulutuksia ei tarvita. Ja raskaaseen työhön vielä. Tuli siis täysi luuseri. Itsekään en ole oikein kouluja käynyt. mutta osaan ja tiedän lähes kaiken elämästä. Olen pärjännyt. Ja minulla on paljon tuttuja ja ystäviä joilta kysyn tarvittaessa apua ja neuvoja. Pitää vain pitää suhteita yllä heidän suuntaansa. Se on tärkeämpää oikeastaan minulle kuin suhteet lapsiin. Omien lasten kanssa on aina ongelmia, riitelyä ja muuta mutta muiden kanssa ei ole minkäänlaista. Eikö se ole selvä osoitus että omissa lapsissani on jotain vialla?

        Olisin ollut hyvin tyytyväinen kun lapsi olisi lähtenyt lääkikseen ja jos olisi päässyt olisi se ollut edes pieni kunnianosoitus minua kohtaan. Että minäkin olisin päässyt nauttimaan muiden ihmisten arvostusta. Mutta olen pettynyt siihen etteivät he tehneet sitä mitä heltä pyysin ja halusin. Lähes kaikki pennut tuntuvat kuin vihamielisille ja välinpitämättömille minua kohtaan. Varsinkin tämä lapsi. Eivät ajattele miten minä teen heidän eteensä työt ja avaan heille umpihankeen valmista uraa. Kiittämättömyys on maailman palkka.

        Tunnustan en ole parempaan pystynyt. Mutta olen tehnyt sen mitä osaan. Eikö sen pitäisi riittää?


      • kaikistaeivanhemmiksi

        Kuulostat itsekin tosi kylmältä "pentuja" kohtaan. Lääkis ei ole mikään, minne kävellään sisään "kiitollisena" siitä, että joku on imuroinut ja odottanut kiitosta. Lääkikseen sopii aihepiiristä hyvin kiinnostunut henkilö, jolla on oma vahva motivaatio, kenties jopa kutsumus, ja pitkät oppimäärät luonnontieteellisiä aineita hyvin arvosanoin. Ei se ole mikään saluuna, minne kävellään sisään revolveri selässä.

        "Meni töihin sellaiseen työhön jossa mitään koulutuksia ei tarvita. Ja raskaaseen työhön vielä. Tuli siis täysi luuseri. Itsekään en ole oikein kouluja käynyt. mutta osaan ja tiedän lähes kaiken elämästä."

        Ahkeruus on hyvä asia sekin? Kaikenlaista työtä kun tarvitaan. Kumma, miten yksi on "täysi luuseri" ja toinen erinomainen kaiken tietävä henkilö samalla koulutuksella.


      • Väsynyt_äiti
        kaikistaeivanhemmiksi kirjoitti:

        Kuulostat itsekin tosi kylmältä "pentuja" kohtaan. Lääkis ei ole mikään, minne kävellään sisään "kiitollisena" siitä, että joku on imuroinut ja odottanut kiitosta. Lääkikseen sopii aihepiiristä hyvin kiinnostunut henkilö, jolla on oma vahva motivaatio, kenties jopa kutsumus, ja pitkät oppimäärät luonnontieteellisiä aineita hyvin arvosanoin. Ei se ole mikään saluuna, minne kävellään sisään revolveri selässä.

        "Meni töihin sellaiseen työhön jossa mitään koulutuksia ei tarvita. Ja raskaaseen työhön vielä. Tuli siis täysi luuseri. Itsekään en ole oikein kouluja käynyt. mutta osaan ja tiedän lähes kaiken elämästä."

        Ahkeruus on hyvä asia sekin? Kaikenlaista työtä kun tarvitaan. Kumma, miten yksi on "täysi luuseri" ja toinen erinomainen kaiken tietävä henkilö samalla koulutuksella.

        Minä olenkin eri tapaus. Pärjään siinä missä lapseni ovat täysin avuttomia. Minulla oli koko ajan kädet täynnä työtä hoitaessani lapsia. Opin tekemällä tekemään asiat. Siihen ei kirjaviisautta tarvinnut. Tein lasteni eteen kaiken, kaiken minkä he minun mielestäni tarvitsivat. Enhän minä osaa toisista lukea jos ne tarvitsee vielä jotain erityistä. Minä teen sen mitä osaan, turha minua siitä on tuomita. Lapsillani ei ole ollut koskaan mitään sellaista jota minä olisin heiltä tarvinnut. No olisihan ne voineet olla minulle apureina asioissa, mutta ei. Ei ahkeruutta vaan ehkä laiskuutta ja täydellinen vanhempien kunnioituksen puutos.


      • Väsynyt_äiti
        Väsynyt_äiti kirjoitti:

        Minä olenkin eri tapaus. Pärjään siinä missä lapseni ovat täysin avuttomia. Minulla oli koko ajan kädet täynnä työtä hoitaessani lapsia. Opin tekemällä tekemään asiat. Siihen ei kirjaviisautta tarvinnut. Tein lasteni eteen kaiken, kaiken minkä he minun mielestäni tarvitsivat. Enhän minä osaa toisista lukea jos ne tarvitsee vielä jotain erityistä. Minä teen sen mitä osaan, turha minua siitä on tuomita. Lapsillani ei ole ollut koskaan mitään sellaista jota minä olisin heiltä tarvinnut. No olisihan ne voineet olla minulle apureina asioissa, mutta ei. Ei ahkeruutta vaan ehkä laiskuutta ja täydellinen vanhempien kunnioituksen puutos.

        Nykyäänkin jos lapset tulevat käymään he ovat kuin täysiä nollia. Eivät osaa tehdä mitään mitä minä osaan. Minä teen edelleenkin kaiken itse ja yksin. Tietysti osalla on oma perhe ja heidän aikansa menee siinä. Mutta yksi on, joka ei ole saanut perhettä itselleen edes. Kovin syyttelijä kaikesta entisestä. Minusta ne entiset ovat entisiä eikä niitä käsitellä. Jos minä olen silloin tehnyt säännnöt ne on olleet sääntöjä joita täytyy noudattaa. Ei muuten kasvatuksesta olisi tullut yhtään mitään. Asiat pitää kotonakin hallita ennenkuin ne menee niinkuin on aikonut. Jos sääntöjä ei perheessä olisi mitä mistään tulisi? Kaikki tekisivät niinkuin haluaisivat ja enhän minä pystyisi kaikkea pitämään kontrollissa. Kaikki hajoaisi. Jos en ole jotain osannut, en vain ole, ja se asia on käsitelty. Minulle on tullut aina elämän sisältöä onneksi muualta kuin tuostakin lapsesta. Jos senkin kanssa on, joutuu kaikesta huolehtimaan kun näkee sen avuttomuuden. Tarkoitus ei ole että koti olisi jokin pysyvä vaan se on vain olemassa sen ajan kun tarvitaan. Sen jälkeen se on oikeastaan tarpeeton. Kaikki lentävät maailmaan ja kotia ei pidä enää olla olemassa. Selviytyminen, se on elämässä aina a ja o . Minä olen selviytynyt, selviytykööt muutkin samoin.


      • Jos koet, että kaikki sun lapsesi on "täysiä nollia", on vika silloin kasvatuksessa tai sun omissa odotuksissasi. Josko laskisit rimaa hiukan? Sä olet riittävän hyvä omana itsenäsi, et sä tarvi lastesi meriittejä oman arvosi kohottamiseen.


    • Äiti_iso

      Lapsemme ovat vain lainaa. Ei lapsia pitäisi tehdä kuin Afrikassa, vanhuuden turvaksi. Mitä vastinetta odotat lapsilta joille et ole oikeasti ollut läsnä. Itse olen epäonnistunut kaikessa muussa ,mutta onnistunut kasvattamaan hienot lapset, jotka nyt ovat aikuisia, huolimatta omasta päihteiden käytöstä ja monista muista ongelmista. Mottoni oli se, että vaikka en itse olisi tänne halunnut koskaan syntyä niin eivät minunkaan lapset sitä ole pyytäneet.

    • Äiti_iso

      Lisään vielä kysymyksen ; mikä on mitään? Mitä lapsistasi piti tulla? Miksi? Minä toivon vain , että lapseni ovat onnellisia, tekevät he mitä tahansa.

      • Sama_kys

        Sama kysymys minullekin nousi mieleen, mutta kuvittelen ymmärtäväni mitä hän tarkoittaa. Ja jos lapset ovat itse pahoillaan ettei heistä tullut "mitään" niin asia voi selittyä niinkin.


      • Äiti_iso

        Lapsen itsetunnon ikävä kyllä useimmiten tuhoaa juurikin omat vanhemmat/ vanhempi . Eivät kuitenkaan tarkoituksellisesti tietenkään, mutta esim tuollaisilla vaatimuksilla kuin jotain( mitään) . On oltava selvä tavoite. Ja jossain on oltava se tarpeeksi.


      • Niin_var
        Äiti_iso kirjoitti:

        Lapsen itsetunnon ikävä kyllä useimmiten tuhoaa juurikin omat vanhemmat/ vanhempi . Eivät kuitenkaan tarkoituksellisesti tietenkään, mutta esim tuollaisilla vaatimuksilla kuin jotain( mitään) . On oltava selvä tavoite. Ja jossain on oltava se tarpeeksi.

        Niin varmaan. Mutta olen vain sitä mieltä, että aikuisempana ei vain vanhempi enää yksin ole määrittelemässä onnistumisia, vaan mukana on niin moni muu tekijä. Todellisuus saattaa lämäistä poskille niin monin tavoin. Mutta olen samaa mieltä kuin sinäkin luultavasti, että jos on ns. hyvä itsetunto, sieltä lapsuudesta peräisin, niin tunne omista epäonnistumisista ja saavutusten puutteista ei syö niin ikävästi kuin muuten söisi. Vastonkäymiset kestää paremmin.


      • tytär-1

        Tää on kyllä jännä juttu, että lapsen ei tavallaan anneta *kasvaa* aikuiseksi. Eli hänen valintoja kyseenalaistetaan ja arvostellaan jatkuvasti. Poikaystävät ja tyttöystävät ei ole tarpeeksi koulutettuja ja *hienoja*, vaikka itsensä elättävätkin työllään??!!
        Omat lapset elävät vanhempien *siivellä* kotona vielä kolmekymppisinäkin. Koulut on jäänyt käymättä, kun mahdollinen oppisuunta ei ole vanhempia mielyttänyt. Eikä työnteko kiinnosta, kun ei ole kouluttamattomalle niitä johtajan paikkoja tarjolla.

        Tässä tapauksessa syytän vanhempia liiasta *rakkaudesta* ja paapomisesta ja väärästä arvomaailmasta. Antakaa lapsenne valita siitäkin huolimatta, että *metsään menee*, mutta siitä ne oppii. Parempi itsensä elättävä lapsi, kun nurkissa vetelehtivä tyhjäntoimittaja.


      • kateusviekalatkin
        tytär-1 kirjoitti:

        Tää on kyllä jännä juttu, että lapsen ei tavallaan anneta *kasvaa* aikuiseksi. Eli hänen valintoja kyseenalaistetaan ja arvostellaan jatkuvasti. Poikaystävät ja tyttöystävät ei ole tarpeeksi koulutettuja ja *hienoja*, vaikka itsensä elättävätkin työllään??!!
        Omat lapset elävät vanhempien *siivellä* kotona vielä kolmekymppisinäkin. Koulut on jäänyt käymättä, kun mahdollinen oppisuunta ei ole vanhempia mielyttänyt. Eikä työnteko kiinnosta, kun ei ole kouluttamattomalle niitä johtajan paikkoja tarjolla.

        Tässä tapauksessa syytän vanhempia liiasta *rakkaudesta* ja paapomisesta ja väärästä arvomaailmasta. Antakaa lapsenne valita siitäkin huolimatta, että *metsään menee*, mutta siitä ne oppii. Parempi itsensä elättävä lapsi, kun nurkissa vetelehtivä tyhjäntoimittaja.

        Kylmät väreet menee tuon viimeisen perusteella: "parempi itsensä elättävä lapsi, kun nurkissa vetelehtivä tyhjäntoimittaja".
        Nykyään voi myös tahtomattaan joutua eräänlaiseksi tyhjäntoimittajaksi, kun koulutuspaikka ei aukea eli juuri se, jota todella nuori itse haluaa ja työtä ei niin vain löydä kouluttamattomalle ellei vanhemmilla ole suhteita. Tuossa tilanteessa on nuorelle kova paikka elää työnarkomaanivanhemman läheisyydessä, jonka ainoa mittari hyvästä elämästä on raha tai työ. Syövyttää vahvemmankin itsetunnon se ainainen vanhemman mollaus ja jos ei ratkaisua keksitä tilanteeseen, niin todellakin se ns. ylipätevä mollaaja tekee omasta lapsestaan sen vetelehtivän syrjäänvetäytyjän. Jostain se nuori voi silloin kaivaa viimeiset voiman rippeet ja lähteä tuonkaltaisesta ahdistavasta tilanteesta mahdollisimman kauas vanhemmistaa. Siinä mielessä on onni, jos edes toinen vahempi ymmärtäisi tilanteen ja tukisi mahdollisuuksiensa mukaan tuota irtiottoa elämään, jossa voi sentään edes hengittää.
        Vanhemmuuden tärkein tehtävä on antaa eväät elämään ja tukea henkisesti niissä monissa tilanteissa joilloin nuoren oma usko onnistumisesta horjuu. Eikö meistä kaikki tähtää siihen, että on onnellinen omassa elämässään olipa se sitten millainen hyvänsä, eikä ole kateellinen toiselle toisen elämästä.


      • Anonyymi
        kateusviekalatkin kirjoitti:

        Kylmät väreet menee tuon viimeisen perusteella: "parempi itsensä elättävä lapsi, kun nurkissa vetelehtivä tyhjäntoimittaja".
        Nykyään voi myös tahtomattaan joutua eräänlaiseksi tyhjäntoimittajaksi, kun koulutuspaikka ei aukea eli juuri se, jota todella nuori itse haluaa ja työtä ei niin vain löydä kouluttamattomalle ellei vanhemmilla ole suhteita. Tuossa tilanteessa on nuorelle kova paikka elää työnarkomaanivanhemman läheisyydessä, jonka ainoa mittari hyvästä elämästä on raha tai työ. Syövyttää vahvemmankin itsetunnon se ainainen vanhemman mollaus ja jos ei ratkaisua keksitä tilanteeseen, niin todellakin se ns. ylipätevä mollaaja tekee omasta lapsestaan sen vetelehtivän syrjäänvetäytyjän. Jostain se nuori voi silloin kaivaa viimeiset voiman rippeet ja lähteä tuonkaltaisesta ahdistavasta tilanteesta mahdollisimman kauas vanhemmistaa. Siinä mielessä on onni, jos edes toinen vahempi ymmärtäisi tilanteen ja tukisi mahdollisuuksiensa mukaan tuota irtiottoa elämään, jossa voi sentään edes hengittää.
        Vanhemmuuden tärkein tehtävä on antaa eväät elämään ja tukea henkisesti niissä monissa tilanteissa joilloin nuoren oma usko onnistumisesta horjuu. Eikö meistä kaikki tähtää siihen, että on onnellinen omassa elämässään olipa se sitten millainen hyvänsä, eikä ole kateellinen toiselle toisen elämästä.

        Samaa mieltä.

        Sisaren lapsi teki itsemurhan. Ei kestänyt enää yhteiskunnan ja ympäristön paineita. Oli kympin tyttö kaikessa. Yhteys vanhempiinsa oli todennäköisesti etäinen, ei puhunut ongelmistaan kenellekään.

        Sisareni ja minun äitini on AP:n kaltainen tunnekylmä marttyyri. Jäimme lapsina ilman henkistä tukea.


    • Väsynyt_äiti

      Minä olen sitä mieltä, että lasten tulisi muuttua, mutta minun pitää olla sellainen kuin olen. Minun tulee olla kuin peruskallio joka on samanlainen aina, eikä järky tai liiku tai muovaudu. Lasten tulisi muovautua minun muotojeni mukaan eikö minun heidän. Siitä tulisi kunnon kiinteä perhe. Kuin palapeli, jonka osat sopivat toisiinsa täydellisesti.

      • Terve.vaanmenoa

        Heh heh. Sitäpä niität mitä olet kylvänyt


      • Väsynyt_äiti
        Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Heh heh. Sitäpä niität mitä olet kylvänyt

        En ymmärrä pointtiasi. Mitä mä nyt oon nyt sinun mielestä kylvänyt? Selitä.


    • Väsynyt_äiti

      Onneksi minulla on muitakin kuin vain omat lapset. Puistattaa, jos joutuisin pelkästään olemaan heidän kanssaan. Eräskin tuttavaperhe, jotka ovat lähelle saman ikäisiä kuin se yksi minun oma, jolla ei ole perhettä. Eikä varmaan tule edes koskaan saamaan. Heillä on ihania lapsia, olen hoitanut heitä, vanhemmat ovat yrittäjiä ja heille on hyvä kun vahdin heidän lapsiaan. Pääsen tekemään heille samalla kotityötkin. Muuten ne lapset joutuisi johonkin hoitopaikkaan. He ovat kiitollisia minulle ja se minusta tuntui parhaimmalle kuin mikään muu ikinä. Ajatelkaa, niin vähästä kuin kiitos. Lisäksi kerran eräs noista ihanista lapsista sanoi minua mummoksi. Tunsin silloin että olen osa heidän perhettään, voiko enää enempää kukaan toivoa? Olen onnellinen heidän kanssaan. Minusta on ihanaa kun he ovat tyytyväisiä ja saan siitä itsekin piristystä, kun olen tehnyt työni heille niin että he ovat hyvällä mielellä. He tarjosivat minulle rahaakin työstä, mutta sanoin että en ota, että paras palkka on että he ovat tyytyväisiä. Tuntuu että olen ennemminkin heille velkaa. Me todella tulemme toimeen keskenämme. Odotan aina milloin pääsen tekemään. Heillä on upea uusi ja iso talo, varmaan minun pentulaumani asunnot mahtuisivat kaikki sen talon sisälle. Tunnen ylpeyttä siitä että minulla on tuollaiset ystävät. Kumpa tietysti voisin tuntea ylpeyttä lapsistanikin, mutta en vaan voi. He ovat mitä ovat . Mutta minä toisaalta säälinkin heitä. Minussa ainakaan ei ole mitään vikaa, olen sen osoittanut nyt käytännössä ystäväperheeni kautta kuinka hyvä äiti olen ollut.

      • Mitä_tämän

        Mitä tämän kommentointi hyödyttäisi? Ja miksi tämä ihminen kirjoittaa tänne palstalle?


      • Mitä_tämän kirjoitti:

        Mitä tämän kommentointi hyödyttäisi? Ja miksi tämä ihminen kirjoittaa tänne palstalle?

        Ehkä ei ole ketään jolle tämän kertoisi.

        Mutta tuos kun ny luin tätä tarinaa, niin itselle tuli mieleen, että täällä on ollut hyvin samanakaltaista tarinaa ns. lapsen näkökulmasta, jossa on ollut hyvinkin samoja elementtejä, kouluja käymätön äiti, joka ei osannut kannustaa lapsiaan, vieraille siivoaminen, leipominen, toisten lapset parempia kuin omat jne.

        Että oliko ny sitte vastine niihin, mutta jotenkin omituinen juttu kuitenkin, kun noin yliampuvasti väheksytään omia lapsia ja nostetaan jalustalle vieraiden lapset.

        Vastaavanlaisia oli ne lapsenkin tarinat, joissa sitten se äiti todettiin kaiken kaikkiaan tyhmäksi ja osaamattomaksi, vieraiden ihmisten/lasten hyysääjäksi ja äitiä syytettiin kun oli itse aikusena? jääty elämässä jonon hännille.

        Vaikea tietää mikä näissä on kaiken tarkoitus, mutta kaiketi sitten tämmösiäkin äitejä/perheitä sitten on, miten nää asiat sitte liittyy narsismiin on taas toinen juttu


      • parjaus

        Aivan ei pienintäkään tekemistä narsismin kanssa. Tarkistin asian vielä Sam Vaknin sivuilta niin ei siellä ollut tuollaista kuvattu. Joten aivan turhaa kirjoittelua. Oma ukkoni on narsisti ja siitä sietää kyllä kirjoitella. Nytkin liitää ties missä, tietysti valloituksilleen esittelemässä uutta autoaan.


      • xivxivxivxiv
        parjaus kirjoitti:

        Aivan ei pienintäkään tekemistä narsismin kanssa. Tarkistin asian vielä Sam Vaknin sivuilta niin ei siellä ollut tuollaista kuvattu. Joten aivan turhaa kirjoittelua. Oma ukkoni on narsisti ja siitä sietää kyllä kirjoitella. Nytkin liitää ties missä, tietysti valloituksilleen esittelemässä uutta autoaan.

        Ehkä tällä palstalla on vain ollut noita "tavallisia tapauksia" ja tämä juttu voi olla vähän erilainen joka vaatisi jotakin muuta kuin Suomikakkosnelosen palstan...


      • purnauss
        Mitä_tämän kirjoitti:

        Mitä tämän kommentointi hyödyttäisi? Ja miksi tämä ihminen kirjoittaa tänne palstalle?

        Niin, miksi sinun hyödyttömän tulisi kommentoida? Vai onko sinulla aina luulo että kommenttisi olivat jotenkin hyödyllisiä? Kaikki sellainen kirjoittelu, johon ei voi kommentoida täytyy tietysti kieltää täältä, se on selvä.


      • Niin_var
        xivxivxivxiv kirjoitti:

        Ehkä tällä palstalla on vain ollut noita "tavallisia tapauksia" ja tämä juttu voi olla vähän erilainen joka vaatisi jotakin muuta kuin Suomikakkosnelosen palstan...

        Niin varmasti. Kalman kylmää kyytiä sekä omalle että lasten menneisyydelle sekä myös jälkimmäisten tulevaisuudelle... Joskaan nämä eivät tunnu olevan halukkaita sitä kyytiä kotoaan enää hakemaan.
        Varsinkin se neljäs lapsi, joka ei ole kyenneyt edes naimaan ja liekö sama törkimys, joka vain jotain tyhmän töitä tekee, raskaita sellaisia, on mielenkiintoisessa asemassa.

        Tekstissä käytetään myös lapsista termiä "pentu", jota muistan joskus paheksuneeni tällä palstalla... Että lapsista puhutaan kuin elikoista...
        No tuossa kyllä äiti joka taatusti on nujertanut lapsiaan ja tekee sitä vieläkin.

        Saa nähdä minkälaisen pääkallovastauksen tähän saan...☠️


      • Ja_san

        Ja sanottakoon kyseiselle äidille, että jos tämä ei aina ole ollut tällainen, niin nyt kannattaisi ottaa yhteys omalääkäriin, koska kyse voi olla masennuksesta.


      • Ja_nyt
        purnauss kirjoitti:

        Niin, miksi sinun hyödyttömän tulisi kommentoida? Vai onko sinulla aina luulo että kommenttisi olivat jotenkin hyödyllisiä? Kaikki sellainen kirjoittelu, johon ei voi kommentoida täytyy tietysti kieltää täältä, se on selvä.

        "Niin, miksi sinun hyödyttömän tulisi kommentoida? "
        Ja nyt on lainannut ajatuksensa "hyödyttömästä" viereisestä ketjusta, jossa joku valittaa omaa hyödyttömyydentunnettaan.
        Tiedoksi sinulle ruojalle, että minun läheisriippuvuuteni ei ole niin vakavaa sorttia, että en kykenisi muille vaikkapa ihan tyhjänpäiväiseenkin toimintaan ilman että tuntisin käyväni liian vajaalla... Voin vaikkapa lorvia täysin hyvin mielin. Itseasiassa oloni on parhaimmillaan kun vain lorvin, niinkuin nyt kun on kahvia kupissa ja vähän muuta hyvää tarjottimella..☕.
        Tasan ei käy onnenlahjat.


      • Niin_voin
        purnauss kirjoitti:

        Niin, miksi sinun hyödyttömän tulisi kommentoida? Vai onko sinulla aina luulo että kommenttisi olivat jotenkin hyödyllisiä? Kaikki sellainen kirjoittelu, johon ei voi kommentoida täytyy tietysti kieltää täältä, se on selvä.

        Niin voinko minä puolestani kysyä sinulta, miksi sinä nyt hyökkäät? Itsellesi tuntematonta kirjoittajaa vastaan?


    • pyrskäys

      Kuule väsynyt_äiti! Älä kirjoittele tuollaisia. kirjoituksesi antaa väärän kuvan äideistä ja naisista yleensä- Tämä ketju tulisi ehdottomasti poistaa koska kommentoijatkaan eivät tiedä mitä sinun kirjoituksiisi oikein pitäisi kommentoida? Kaikki haluavat kommentoida jotakin ja kirjoitukset tulisi olla kommentoitavia. Ei liian vaikeata, muuten kommentoijat alkavat vain hyökkäillä toistensa kimppuun turhautuneina. Kiitos.

      • Väärästä

        Väärästä kuvasta en tiedä, äitejä on yhtä monenlaisia kuin on äitejäkin. Naisia ainakin toistaiseksi taitavat kaikki äidit olla.. Hmm, ehkä sekään ei pidä paikkaansa. Oman sukupuolen voi kait löytää vielä lasten saannin jälkeenkin toisin kuin aiemmin on oletettu. Trans trans.
        Tosiasiassa mielessäni kävi, että purnauss on aloituksen tekijä itse, kuten sinäkin voit olla.
        Ehkä aloitus on pelkkä provo. Kauheasti jollakin on aikaa provoiluun jos se on provo.


      • Terve.vaanmenoa

        No herätkää jo!!! Tuo ketjun aloittaja on tyypillinen trolli. Valittaa sitten hyökkää sitten kertoo tuntemastaan onnellisesta perheestä


      • Terve.vaanmenoa

        Lukekaa tarkoin tuon äijän kommentit. Vähäjärkinenkin tajuaa, että hän yhtä paljon äiti kuin minä olen hänen isoisä. Ei kerro mitään miehestään, työstään. OLET SUURI PASKA JA MINÄ HAISTAN SINUT JO KAUKAA


      • Joo_tällä

        Joo, tällä palstalla ei pieneen aikaan noin tuottoisaa trollia nähtykään...


      • Terve.vaanmenoa
        Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Lukekaa tarkoin tuon äijän kommentit. Vähäjärkinenkin tajuaa, että hän yhtä paljon äiti kuin minä olen hänen isoisä. Ei kerro mitään miehestään, työstään. OLET SUURI PASKA JA MINÄ HAISTAN SINUT JO KAUKAA

        Tosaalta täytyy hieman ylpeänä tunnustaa että minäkin ole täällä välillä trollannut....


      • kommenttia
        Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Lukekaa tarkoin tuon äijän kommentit. Vähäjärkinenkin tajuaa, että hän yhtä paljon äiti kuin minä olen hänen isoisä. Ei kerro mitään miehestään, työstään. OLET SUURI PASKA JA MINÄ HAISTAN SINUT JO KAUKAA

        Kerro meille työsi missä olet ja mitä teet ja perhesuhteesi. Terve.vaanmenoa tuntuu vähän liian uteliaalta. Mihin se tarvitsee muiden tietoja? Ja eihän tämä tervemenoa ole paljoa järkeviä kommentteja täällä kirjoitellut. Tuomitsee muita, olisiko uskonlahkolainen?


    • Trollollia

      Trolli tää munkin mielestä on. Liioitellusti ohut nahkaiseksi narsistiksi kuvatun kaltainen, juuri sellainen mistä jotkut lapset ovat täällä valittaneet. Riippuvainen persoona kuitenkin kuuluu vähän eri kategoriaan varsinaisen narsistin kanssa , mutta onhan sekin persoonallisuushäiriö.

      • "Liioitellusti ohut nahkaiseksi narsistiksi kuvatun kaltainen, juuri sellainen mistä jotkut lapset ovat täällä valittaneet. "

        Niin, tosiaan tässä "väsyneen äidin" jutussa on samoja teemoja, kuin täällä aiemmin olleissa aikuisten ? lasten tarinoissakin, joissa koulua käymätön äiti siivosi ja leipoi, teki töitä toisille jopa ilman palkkaa, eikä osannut kannustaa lapsiaan ja piti vieraita lapsia parempina kuin omiaan, jotka siitä syystä sitte aikuisina jäivät jonon hännille ts. heistä ei tullut mitään.

        Mitä sitten tulee ohunahkaiseen tai riippuvaiseen persoonaan, niin en ny ihan sille tielle lähtisi, kun niin tämä äiti kuin noiden lasten tarinoiden äitikin hyljeksi omia lapsiaan ja tämä äiti tässä ny vielä erityisesti korostaa sitä.

        Mikä erityisesti tuntuu kovin kummalliselta, että saattaa tosiaan olla, että on ihan keksitty/ juttu/sairaan mielen jonka avulla ny pyritään luomaan naisesta/äidistä kovin kummallinen kuva, kun pääsääntöisesti kyllä äidit/vanhemmat puolustavat omia lapsiaan leijonaemon lailla, silloinkin vaikka aihetta siihen ei olisi.

        Mutta mielestäni ny ei tämä eikä ne lastenkaan vastaavanlaiset tämäntyyppiset jutut eivät kuvaa sen kummemmin läheisriippuvaista kuin ohunahkaista narsistia, koska ohutnahkainenhan ny suorastaan rypee syyllisyydessä ja etsii vikaa ensimmäisenä itsestään.

        Jossain toisessa kohtaa jo kehoitinkin lukemaan ohutnahkaisesta narsistista enemmän koska monetkin naristien, sen paksunahkaisen uhrit saattavat olla sellaisia. Noi Riitta Hyrck' in artikkelit saattavat olla pitkiä ja vaikeaselkoisia varsinkin jos ei aihe sen kummemmin kiinnosta mutta jo tälläkin saattaa päästä alkuun .

        https://narsismia.wordpress.com/

        http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck309.htm

        http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm


    • SanaaEiVoiSyödä

      Materialistisiin tarpeisiin keskittymällä erityisesti jää Hengelliset tarpeet tyydyttymättä.
      Mitäs nämä uskovaiset kommentoivat tähän? Onko Henkisyys ja hengen aatteet joutuneet konkurssiin vallitsevan materialismin tieltä? ^^

    • Badeye

      Ei tuollaista ole voinut olla oikeasti kenelläkään äitinä. Kyllä äidit rakastavat lapsiaan aina eivätkä koskaan vihaa tai ole tuollaisia omia lapsiaan kohtaan. En ole koskaan kuullut että kenenkään äiti pitäisi joitakin toisia lapsia parempina kuin omiaan. Jokainen äiti puolustaa lastaan kyllä vaikka viimeiseen hengenvetoon saakka ja uhraa ennen itsensä kuin antaisi lapsensa vähääkään kärsiä. Todella kuin leijona. Tälläinen toiminta ei ole todellista mitä tässä kuvaa.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Äiti

      • "Kyllä äidit rakastavat lapsiaan aina eivätkä koskaan vihaa tai ole tuollaisia omia lapsiaan kohtaan."

        Niin en tiedä. Pahojakin äitejä toki on olemassa, jotka hylkäävät, jättävät lapsensa heitteille, kohtelevat väkivaltaisesti, jopa myyvät, parittavat heitä yms.

        Mutta tässä ny kertojana äiti itse, niin se mun mielestä ny tekee tän aloituksen kummalliseksi, miten hän kehtaa. En tiedä kuullostaa niin kummalta, että sen perusteella ny uskon, et tää tarina on keksitty


      • Ehtootavaan

        Jos puhutaan keksityistä jutuista eikai täällä muita ookkaan kuin keksittyjä juttuja. Absoluuttisia ja autenttisia kuvauksia tuskin täältä löytyy, vaan niitä väritetään luuloilla ja mielikuvituksella. He näkevät asiat noin, jos vaikka katsot heitä he tietävät minkä vuoksi häntä katsoit. Luulo ja luulo ja vieläkerran luulo.


      • Terve.vaanmenoa

        Väsynyt äiti taitaa todella olla väsynyt...ei kommentin kommenttia...odotellaan mielenkiinnolla...


      • Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Väsynyt äiti taitaa todella olla väsynyt...ei kommentin kommenttia...odotellaan mielenkiinnolla...

        No sinä "tervemenoavaan" ny taidat olla ny niitä trollaajia vissiin, vaikka totuuden nimessä itsekin haluaisin tietää miksi ihmeessä tämmöstäkin äidin ominaisuudessa tullaan kertomaan, ettei arvosta omia lapsiaan pätkän vertaa.

        Toivon mukaan tosiaan tää juttu on keksitty , kun taas tuolla toisaalla oleva aloitus, jota myös näyt kommentoineen, kertoo ihan todellista asian laitaa. Sellaistakin että kiusataan vanhoja, sairaita, heikkoja tapahtuu todellisuudessakin ja kiusaaja saattaa itsekin kuulua tuohon samaan ryhmään, mutta jostain syystä kieltää sen, ei halua nähdä itseään.

        Mutta joo, ettei ny leimattasi mitään tiettyä ryhmää niin tosiaan kiusaajia löytyy joka ihmisryhmästä, eikä yhteskunnallisella statuksella, iällä, sukupuolella, ulkonäöllä ole mitään tekemistä sen asian kanssa.


      • Terve.vaanmenoa

        Kiusaaja on vahvoilla niin kauan kuin kiusattu siihen alistuu. Kiusaaja murentaa pala palalta uhrinsa. Tyypillistä narsistin toimintaa. Kiusaaja/narsisti valikoi uhrinsa.
        Kiusaaja, trollaaja, narsisti. Sama p**ka paketissa.
        Kun sinua/minua älytetään, vi***taa, nyky nuorison kieltä käyttäen, että menin halpaan.
        Vahvalla itsetunnolla varustettu ensin kiroaa ja harmittelee- mutta sitten jo naureskelee mokomalle asialle.


      • Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Kiusaaja on vahvoilla niin kauan kuin kiusattu siihen alistuu. Kiusaaja murentaa pala palalta uhrinsa. Tyypillistä narsistin toimintaa. Kiusaaja/narsisti valikoi uhrinsa.
        Kiusaaja, trollaaja, narsisti. Sama p**ka paketissa.
        Kun sinua/minua älytetään, vi***taa, nyky nuorison kieltä käyttäen, että menin halpaan.
        Vahvalla itsetunnolla varustettu ensin kiroaa ja harmittelee- mutta sitten jo naureskelee mokomalle asialle.

        No ei mua nykyään veetuta enää, silloin aikoinaan vuosia sitten veetutti kyllä ja rankasti, eikä meinannu millään uskoa ees alkuun asiaa todeksi, että näin kävi, mutta siitäkin on yli päästy. Elämä jatkuu ja tuo eteen uusia haasteita ja uutta pohdittavaa.

        Toki tänne palstalle oon vieläkin ajoittain jumittunut ja paljon täällä on tosiaan ihmeteltävää ja kummasteltvaa, niinkuin tääkin tarina. Sitä ihmettelee, että miksi, mikä on motiivina kirjoitella tämmöstä, ihanko huvikseen vaan ja kun narsistipalstalla ollaan niin toki sitä pohtii, että onko taustalla sitä narsistille tyypillistä naisvihaa, kun äitiä noin kummallisessa valossa kuvataan

        Mutta joo, tämmöstä tää on tän aiheen parissa. Jatketaan harjoituksia ja yritetään ymmärtää


      • Ettei_maail

        Ettei maailma tuntuisi noinkaan selkeältä, niin kerron että minulla livenä yksi tuttu äiti-ihminen, joka vähän tuon tyyppinen luonteeltaan. Ja ettei ihan turhan sydämmelliseltä vaikuttaisi, niin hän ei kyllä vieraista lapsistakaan piittaa eikä ilmaiseksi edes kenenkään toisen asioita hoitelisi, saati että osaksi vierasta perhettä itseään tuntisi.
        Mutta pakko sanoa, vaikka ihmisen olen tuntenut iät-ajat, niin mitään kunnon viittausta en ole saanut sellaisesta, että omista lapsistaan olisi oikesti välittänyt, mitenkään kunnolla, yhtään syvemmin... Enkä hänen tunne-elämästään muutenkaan, että suuremmin olisi. Niinpä en juuri omastanikaan ole puhunut, kun tuntuu, että tyhmäksi itsensä tuntee jos sellaista lällyä alkaa "asioihin!" sotkea.
        Ja tuon takia uskoin tuon kirjoituksen aitouteen... että kovin selkeästi en sitä trolliksi "haistanut", niinkuin joskus oli minullakin enemmän trollinenää...
        Kun meitä ihmisiä on niin monenlaisia.
        https://www.youtube.com/watch?v=-PEbrxLMhsA


    • Just_täällä

      Ap on narsisti, miten se muuten tälle palstalle tulisi. Lastenkin pitäisi olla häntä varten ja lisätä hänen arvostustaan sekä ihailla ja antaa huomiota.

      • Terve.vaanmenoa

        Väsynyt äiti kaksi vuorokautta vaiti...haloo!missä olet? Väsyikö lopullisesti trollaamiseen...
        Heh! Aloita uusi trolli, kyllä me kommentoimme...


      • Lataktktw

        Kyllähän se trollaus tulee aina mieleen, milloin vastaustapa on oudon keinotekoinen, epäempaattinen aina vaan. Toisaalta sellainen olo voi tulla myös oikean hmmm n:n kanssa.

        Miten erottaa typerän trollista, tai narsistin trollista – vielä kun juuri narsistit harrastavat trollausta? 😁


      • Lataktktw kirjoitti:

        Kyllähän se trollaus tulee aina mieleen, milloin vastaustapa on oudon keinotekoinen, epäempaattinen aina vaan. Toisaalta sellainen olo voi tulla myös oikean hmmm n:n kanssa.

        Miten erottaa typerän trollista, tai narsistin trollista – vielä kun juuri narsistit harrastavat trollausta? 😁

        No vaikeahan noita on erottaa.

        Itselle ny tuli täs kohtaa mieleen yks vanha juttu ku oli puhetta kaupanteosta ja mustalaisista, niin yks vanhempi kansanmies loihe lausumaan, et petkuttajia on valkolaisissakin, mutta mustalaisia pitää epäillä aina.

        Toivon mukaan ny kukaan tuosta hiilesty, silloon ei noi rasistijutut ollu niin pinnalla ja liittyi ny enemmän noihin kaupanteko/petkuttamisjuttuihin tuo tarina.

        Mutta joo, toimii ny aasinsiltana siihen, että varsinkin netissä on syytä olla varuillaan, eikä uskoa kaikkea lukemaansa ja vielä enemmän silloin kun ollaan tämmösellä narsismia käsittelevällä palstalla. Tosiasiahan se on että narsistit ovat hyviä huijaamaan ja moni viisaampikin on mennyt vipuun.

        Asiasta/huijatuksi tulleista ny on ihan virallistakin tietoa ja jotkut saattavat muistaa sen vuosien takaisen Elisa jutunkin, jossa ihmiset sankoin joukoin uskoivat siihen kiusatun pikkutytön tarinaan. Muistaakseni oli ihan facebook sivukin sille, jolla oli tuhansia tykkääjiä.

        Olihan siinä hyväkin puoli , että aihe nousi yleiseen keskusteluun, mutta monet tosiaan tunsivat itsensä huijatksi kun tuota tyttöä ei ollut olemassakaan vaikka annettiin ymmärtää että kyseessä oli tositarina.


      • Väsynyt_äiti
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        No vaikeahan noita on erottaa.

        Itselle ny tuli täs kohtaa mieleen yks vanha juttu ku oli puhetta kaupanteosta ja mustalaisista, niin yks vanhempi kansanmies loihe lausumaan, et petkuttajia on valkolaisissakin, mutta mustalaisia pitää epäillä aina.

        Toivon mukaan ny kukaan tuosta hiilesty, silloon ei noi rasistijutut ollu niin pinnalla ja liittyi ny enemmän noihin kaupanteko/petkuttamisjuttuihin tuo tarina.

        Mutta joo, toimii ny aasinsiltana siihen, että varsinkin netissä on syytä olla varuillaan, eikä uskoa kaikkea lukemaansa ja vielä enemmän silloin kun ollaan tämmösellä narsismia käsittelevällä palstalla. Tosiasiahan se on että narsistit ovat hyviä huijaamaan ja moni viisaampikin on mennyt vipuun.

        Asiasta/huijatuksi tulleista ny on ihan virallistakin tietoa ja jotkut saattavat muistaa sen vuosien takaisen Elisa jutunkin, jossa ihmiset sankoin joukoin uskoivat siihen kiusatun pikkutytön tarinaan. Muistaakseni oli ihan facebook sivukin sille, jolla oli tuhansia tykkääjiä.

        Olihan siinä hyväkin puoli , että aihe nousi yleiseen keskusteluun, mutta monet tosiaan tunsivat itsensä huijatksi kun tuota tyttöä ei ollut olemassakaan vaikka annettiin ymmärtää että kyseessä oli tositarina.

        Kyseesä on tositarina, sinä voit painua helvettiin täältä perkeleen paskalaskutoimitus. Täällä provosoit kaikkia olet tämän palstan suurin narsisti. Kuuntelin vain ihan mitä sinulla oi, suuri palstavelho on täällä sanottavaa...


      • onko-joku
        Väsynyt_äiti kirjoitti:

        Kyseesä on tositarina, sinä voit painua helvettiin täältä perkeleen paskalaskutoimitus. Täällä provosoit kaikkia olet tämän palstan suurin narsisti. Kuuntelin vain ihan mitä sinulla oi, suuri palstavelho on täällä sanottavaa...

        kenestä kirjoittajasta pidät?


      • Väsynyt_äiti kirjoitti:

        Kyseesä on tositarina, sinä voit painua helvettiin täältä perkeleen paskalaskutoimitus. Täällä provosoit kaikkia olet tämän palstan suurin narsisti. Kuuntelin vain ihan mitä sinulla oi, suuri palstavelho on täällä sanottavaa...

        "Kyseesä on tositarina, "

        No minun mielestäni on hyvin surullista jos kaikki kertomasi on totta.

        Minun täällä olooni liittyvästä kommentoinnistasi päättelen, että olet täällä palstalla paljon kauemminkin, ehkä jossain toisessa roolissa, kun vastaavanlaista äiti ihmisen noin suoraa kertomusta liittyen omiin lapsiin kohdistuvasta mitätöinnistä en muista aiemmin lukeneeni. Vastaavanlaisia narsistivanhemman lasten tarinoita kyllä joissa on kuvattu sinunkaltaisesi äidin toimintaa.


      • yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Kyseesä on tositarina, "

        No minun mielestäni on hyvin surullista jos kaikki kertomasi on totta.

        Minun täällä olooni liittyvästä kommentoinnistasi päättelen, että olet täällä palstalla paljon kauemminkin, ehkä jossain toisessa roolissa, kun vastaavanlaista äiti ihmisen noin suoraa kertomusta liittyen omiin lapsiin kohdistuvasta mitätöinnistä en muista aiemmin lukeneeni. Vastaavanlaisia narsistivanhemman lasten tarinoita kyllä joissa on kuvattu sinunkaltaisesi äidin toimintaa.

        Jatkoksi kysymys vielä.

        Miksi sinullle on tärkeää kertoa, ettei omat lapsesi ole mitään/ovat täysiä nollia ja vieraiden lapset ovat parempia kuin omasi ?


      • Terve.vaanmenoa
        Väsynyt_äiti kirjoitti:

        Kyseesä on tositarina, sinä voit painua helvettiin täältä perkeleen paskalaskutoimitus. Täällä provosoit kaikkia olet tämän palstan suurin narsisti. Kuuntelin vain ihan mitä sinulla oi, suuri palstavelho on täällä sanottavaa...

        Kappas. Jopa trolli heräsi. Ja pirun pahalla tuulella. Harmittaa kun trollaus paljastettiin... älä ole milläsikään...jos merkit pitää paikkansa, saat taas pian trollattavia...Älä luovuta!!! Siunausta


    • Palstallavierailija1

      Miten te jaksatte jatkaa tätä älytöntä keskustelua. Ihan selvä trolli.

      • Seurailijana

        Ei sillä useinkaan ole mitään väliä jos syntyy mielenkiintoista keskustelua aiheesta, silloin saattaa tulla myös jotain asiaakin. Kunnon riitely taas on mitä mainiointa viihdettä:)


      • Niin, mua on monesti arvosteltu siitäkin, että kuulemma vastailen trolleillekkin.

        Kauheesti mua ny ei kiinnosta varsinanaisesti henkilö kirjoitusten takana, koska ei semmosta voi tietää, eikä kantsi kuvitellakkaan, ettei ala luulemaan ties mitä.

        Lähtökohtaisesti pyrin enemmänkin keskittymään kirjoittajan aihesisältöön ja useinkin sitte loppupeleissä saattaa paljastua jotain kirjoittajastakin, niinkuin tässäkin. Hän hermostui kun epäilin/kummastelin, hänen tarinaansa ja puolustautui hyökkäämällä henk. koht. joka sitten paljasti, ettei tää väsynyt äiti ainakaan ny mikään uusi kasvo tällä palstalla ole, vaikka vastaavanlaista äiti tarinaa ei aiemmin ole ollutkaan.


      • Iclclff
        Seurailijana kirjoitti:

        Ei sillä useinkaan ole mitään väliä jos syntyy mielenkiintoista keskustelua aiheesta, silloin saattaa tulla myös jotain asiaakin. Kunnon riitely taas on mitä mainiointa viihdettä:)

        Olen vähän samaa mieltä. Monet kirjoittajat ovat voineet kohdata omissa elämässään vastaavia itsensä martyrisoijia, jotka Eivät ole trolleja. Vastaaminen saa heidät pohtimaan asiaa sen hetken, mikä voi olla hyväkin asia. Tietysti myös trolli hihkuu sen hetken kun saa huomiota. Jokaiselle jotakin 😁


    • bnmbnmbnm
      • ihanaaollaihana

        Joskus se pullantuoksuun verhoutunut äitihahmo voi ollakin melkoinen velho. Jäljet näkyy vasta sitten, kun lapset ovat aikuisia ja aloittelevat omia suhteitaan. Sitten ihmetellään outoja piirteitä ihan kaikessa, mutta koska on tabu nähdä äidissä mitään viallista ja varsinkin siitä puhuminen on paheksuttua, niin jatkumoa riittää sukupolvesta toiseen.

        Melkein kannattaisi tajuta, että tutustuu hyvin valitun puolisonsa vanhempiin, erityisesti sitä samaa sukupuolta olevaan, niin voi saada vinkkiä siitä, millainen se oma kulta on sitten oikeasti, kun seurusteluvaiheen alkukliimaksi on ohitettu. Jokainenhan panee parastaan kliimaksivaiheessa ja voi näin itse johdattaa toisen ns. väärille raiteille.


      • Terve.vaanmenoa

        Äiti on aina äiti, isä piru ties mitä


      • Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Äiti on aina äiti, isä piru ties mitä

        Niin äiti on aina äiti, koska hän synnyttää lapsensa kun taas isän tunnistamiseen tarvitaan joskus verikokeitakin.

        Mutta pelkkä äityis/lapsen synnyttäminen ei ole mikään tae siitä, että kaikki naiset/äidit olisivat ns. hyviä/rakastaisivat lapsiaan. Tuohon liittyen olen jo aiemminkin laittanut kommentin tähän ketjuun etteivät suinkaan kaikki äidit rakasta lapsiaan.

        Mutta joo, lyhyeen kommenttiisi liittyen, tekee mieli kysyä, onko tuo sinun osasi/viittaatko itseesi

        Toisessa ketjussa jo hieman pohdinkin sinunkin motiivejasi, tässäkö selitys?


      • Niin kiinnostuin ny hieman sinustakin "tervevaanmenoa", kun tuos aamusella tulin tänne ns. pitkän kautta ja vilkaisin noita muitakin henkinenhyvinvointi/mielenterveys aihealueen otsikoita ja joitakin aloituksiasi vilkaisin tarkemminkin, joihinkin näyt sinäkin kommentoineen jos ei joku ny käytä tuot sinun nimmariasi.

        Katsoin myös, ettet ole vissiin juurikaan nukkunut, kun kommentointejasi löytyy aamuyöltäkin ja kuitenkin jo aamupäivästä olet jatkanut ns. "trollailuasi"

        Nimimerkkiäsikin hieman mietin, mitä se mahtaa pitää sisällään


      • munavaikana
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin kiinnostuin ny hieman sinustakin "tervevaanmenoa", kun tuos aamusella tulin tänne ns. pitkän kautta ja vilkaisin noita muitakin henkinenhyvinvointi/mielenterveys aihealueen otsikoita ja joitakin aloituksiasi vilkaisin tarkemminkin, joihinkin näyt sinäkin kommentoineen jos ei joku ny käytä tuot sinun nimmariasi.

        Katsoin myös, ettet ole vissiin juurikaan nukkunut, kun kommentointejasi löytyy aamuyöltäkin ja kuitenkin jo aamupäivästä olet jatkanut ns. "trollailuasi"

        Nimimerkkiäsikin hieman mietin, mitä se mahtaa pitää sisällään

        Olepa tervevaanmenoa varuillasi, kun yltti on alkanut tutkia ja luoda omaa päänsisäistä visiotaan sinusta. Miksi pohtia, että millainen joku näiden kirjoitusten takana on, onko se täti vai setä ja ennenkaikkea, onko sillä munat, oli kumpi hyvänsä?


      • munavaikana kirjoitti:

        Olepa tervevaanmenoa varuillasi, kun yltti on alkanut tutkia ja luoda omaa päänsisäistä visiotaan sinusta. Miksi pohtia, että millainen joku näiden kirjoitusten takana on, onko se täti vai setä ja ennenkaikkea, onko sillä munat, oli kumpi hyvänsä?

        "Miksi pohtia, että millainen joku näiden kirjoitusten takana on, onko se täti vai setä ja ennenkaikkea, onko sillä munat, oli kumpi hyvänsä?"

        No en pohdi semmosia, samantekevää onko munat vai ei, mutta jäinpähän vaan miettimään, onko tuon kyseisen nimmarin takana olevalla henkilöllä itsellään ny kaikki ns. kunnossa ts. jotenkin erityisen vaikeaa tällä hetkellä.


      • Terve.vaanmenoa

        Yhtä hyvin voin kysyä sinulta: onko kaikki muumit laaksossa?


      • Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Yhtä hyvin voin kysyä sinulta: onko kaikki muumit laaksossa?

        No en tiedä, ku tuota ikääkin on jo tullu.

        Tosiaan ny jäin noita sun hyvinkin raflaavia kommettejasi miettimään kun näytit kommentoineen muuallakin, että mistä moinen saattaisi johtua, ku ei mun mielestä ny tunnu ihan normaalin ihmisen toiminnalta.

        Mut koitetaan pärjäillä, niin sinä kuin minäkin


      • hehhehhehhhheee
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Miksi pohtia, että millainen joku näiden kirjoitusten takana on, onko se täti vai setä ja ennenkaikkea, onko sillä munat, oli kumpi hyvänsä?"

        No en pohdi semmosia, samantekevää onko munat vai ei, mutta jäinpähän vaan miettimään, onko tuon kyseisen nimmarin takana olevalla henkilöllä itsellään ny kaikki ns. kunnossa ts. jotenkin erityisen vaikeaa tällä hetkellä.

        Oli nyt vähän varmaan tuossa tarkoitettu hieman jotain abstraktimpaa, ettei nyt ihan konkreettisesti niitä munia, hahhaa.


      • kirjoittaakonormittäällä
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        No en tiedä, ku tuota ikääkin on jo tullu.

        Tosiaan ny jäin noita sun hyvinkin raflaavia kommettejasi miettimään kun näytit kommentoineen muuallakin, että mistä moinen saattaisi johtua, ku ei mun mielestä ny tunnu ihan normaalin ihmisen toiminnalta.

        Mut koitetaan pärjäillä, niin sinä kuin minäkin

        Jaaha ja millaiset ne sinun mielestä on normaalin ihmisen kriteerit?


      • hehhehhehhhheee kirjoitti:

        Oli nyt vähän varmaan tuossa tarkoitettu hieman jotain abstraktimpaa, ettei nyt ihan konkreettisesti niitä munia, hahhaa.

        Jaa, en tiedä, itse oletin, et oli kyse sukupuolesta, johon kommentoin etten ny sellaista mieti vaan enemmänkin ko. henkilön toimintaa/sielun tilaa liittyen hänen tapaansa kommentoida


      • kirjoittaakonormittäällä kirjoitti:

        Jaaha ja millaiset ne sinun mielestä on normaalin ihmisen kriteerit?

        En tiedä normaalin ihmisen kriteereistä, mut mun mielestä ny ko. kirjoittajan toiminta ei oo ihan normaalin ihmisen toimintaa. Jotain suuttumusta/vihaa/omaa pahaa oloa siellä on taustalla kun täytyy tuntemattomia ihmisiä herjata syyttä suotta.


      • Terve.vaanmenoa

        Heh heh. Taisit vetäistä herneen nenuun. Mistäs tiedät mitä siellä nikkien takana on? Voi olla yhtä provoja kuin ko henkilö...jaa, niin ei enää voi olla mies/nainen, vaan intersukupuolinen...pidä varasi ettet saa haastetta kunnianloukkauksesta


      • Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Heh heh. Taisit vetäistä herneen nenuun. Mistäs tiedät mitä siellä nikkien takana on? Voi olla yhtä provoja kuin ko henkilö...jaa, niin ei enää voi olla mies/nainen, vaan intersukupuolinen...pidä varasi ettet saa haastetta kunnianloukkauksesta

        En ny sen kummemmin vetäny hernettä nekkuun, kunhan kummeksuin sun toimintaa, miksi ilkeilet tuntemattomille ihmisille. Aikas karseita on osa sun kommenteista, vaikka mulle ny vastailet tässä suht asiallisesti.

        Mitä tulee tuohon sukupuoli kysymykseen, ja kunnianloukkaukseen siihen liittyen. Niin keksit siitä asiasta omiasi tai et ymmärtänyt mitä sanoin. Yrität ny väksin vääntää siitä jotain, että saisit uhrautua, jee yhteenlaskutoimitus ny loukkasi mun kunniaa...

        Asiaa kommentoin etten mieti kirjoittajien sukupuolta niinkään, olkoon ny kumpaako sukupuolta tahansa. Enemmän on merkitystä sillä miten hän toimii, tässä sinun tapauksessasi ny miten ko. ihminen kommentoi muille ihmisille.


      • yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        En ny sen kummemmin vetäny hernettä nekkuun, kunhan kummeksuin sun toimintaa, miksi ilkeilet tuntemattomille ihmisille. Aikas karseita on osa sun kommenteista, vaikka mulle ny vastailet tässä suht asiallisesti.

        Mitä tulee tuohon sukupuoli kysymykseen, ja kunnianloukkaukseen siihen liittyen. Niin keksit siitä asiasta omiasi tai et ymmärtänyt mitä sanoin. Yrität ny väksin vääntää siitä jotain, että saisit uhrautua, jee yhteenlaskutoimitus ny loukkasi mun kunniaa...

        Asiaa kommentoin etten mieti kirjoittajien sukupuolta niinkään, olkoon ny kumpaako sukupuolta tahansa. Enemmän on merkitystä sillä miten hän toimii, tässä sinun tapauksessasi ny miten ko. ihminen kommentoi muille ihmisille.

        Niin jatkan vielä, että ymmärrän kyllä tuon "väsyneen äidin" suuttumuksen, kun minä ny tavallaan pilasin hänen tarinansa, ny enää tuskin kukaan siihen uskoo.

        Mutta en ymmärrä kun aamusta luin jonku kaksisuuntaisen kyselevän tietoa muilta, niin vastasit käskien hänen painua helvetin kuuseen täältä.

        Samoin kiinnitin huomiota kun joku masentunut kertoi suunittelevansa itsemurhaa joulun jälkeen, niin kommentoit, että eikö kantsis tehdä jo ennen joulua kun et kuitenkaan mitään lahjoja saa.

        Kerros miksi heittelet moisia kommentteja ihmisille joita et tunne. Onko se sinun mielestäsi normaalin ihmisen toimintaa


      • ymmärryshoi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin jatkan vielä, että ymmärrän kyllä tuon "väsyneen äidin" suuttumuksen, kun minä ny tavallaan pilasin hänen tarinansa, ny enää tuskin kukaan siihen uskoo.

        Mutta en ymmärrä kun aamusta luin jonku kaksisuuntaisen kyselevän tietoa muilta, niin vastasit käskien hänen painua helvetin kuuseen täältä.

        Samoin kiinnitin huomiota kun joku masentunut kertoi suunittelevansa itsemurhaa joulun jälkeen, niin kommentoit, että eikö kantsis tehdä jo ennen joulua kun et kuitenkaan mitään lahjoja saa.

        Kerros miksi heittelet moisia kommentteja ihmisille joita et tunne. Onko se sinun mielestäsi normaalin ihmisen toimintaa

        "kun minä ny tavallaan pilasin hänen tarinansa, ny enää tuskin kukaan siihen uskoo."

        On sinulla kovat luulot itsestäsi, että tuolla oikein osoitit olevasi kaikkien meidän tänne tarinoitamme kirjoittelevien tyhmien yläpuolella, siis wau! Ei ehkä turhaan se entinen puolisosi sinua pyhäxxxxx -nimityksellä kutsunut, kyllä siinä jotain perää täytyi olla. Olkoopa nyt joku kuinka kaksisuuntainen hyvänsä, niin mitä sitten - onneksi ei sentään ole kaksineuvoinen.


      • ymmärryshoi kirjoitti:

        "kun minä ny tavallaan pilasin hänen tarinansa, ny enää tuskin kukaan siihen uskoo."

        On sinulla kovat luulot itsestäsi, että tuolla oikein osoitit olevasi kaikkien meidän tänne tarinoitamme kirjoittelevien tyhmien yläpuolella, siis wau! Ei ehkä turhaan se entinen puolisosi sinua pyhäxxxxx -nimityksellä kutsunut, kyllä siinä jotain perää täytyi olla. Olkoopa nyt joku kuinka kaksisuuntainen hyvänsä, niin mitä sitten - onneksi ei sentään ole kaksineuvoinen.

        "On sinulla kovat luulot itsestäsi, että tuolla oikein osoitit olevasi kaikkien meidän tänne tarinoitamme kirjoittelevien tyhmien yläpuolella, siis wau!"

        No näköjään seuravaa yritys vääntää nää asiat joksikin sellaiseksi, et tuntisin olevani jotenkin jonkun yläpuolella, kun vaan totesin, että ymmäräväni miksi toi "väsynyt äiti" ny suuttui mulle.

        Mitä tulee tuohon entisen aviopuolisoni nimitykseen minusta, niin se liittyy juurikin siihen, etten ny häntäkään haukkunut, nimitellyt vaan yritin ymmärtää hänen sairauttaan ja saada hänetkin ymmärtämään ja hakemaan apua. Näin jälkeenpäin ny toki voi jossitella, että olisko ilkeilemisellä/mitätöimisellä saanut paremman tuloksen.

        Mitä tulee tuohon kaksisuuntaisen esimerkkiini. Niin näköjään ihmisillä näiden kirjoitusten takana ei ole sinulle mitään merkitystä ts. tuntemattomia/sairaitakin ihmisiä voi ja saa loukata mielin määrin.

        Mutta kerros ny miksi teet sellaista ja mitä saat tuollaisesta ?


      • Terve.vaanmenoa

        Heh heh. Mistä tiedät että ovat sairaita? Onko sinulla jonkinlainen selvänäkijän kyky?


      • Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Heh heh. Mistä tiedät että ovat sairaita? Onko sinulla jonkinlainen selvänäkijän kyky?

        Ei siihen ny mitään selvännäkijän kykyjä tarvi, kyllä ihan normi järki sanoo ettei ny ihan terve ihminen esim. kirjoittele ja kerro sairastavansa kaksisuuntaista mielialahäiriötä tai tule tämmösille palstoille kertomaan, et suunittelee itsensä tappamista joulun jälkeen.

        Että eiköhän ne jollain tavalla sairaita ole vaikka huvikseenkin noita juttuja laittelis. Mut oli kuinka oli, ei voi varmasti tietää onko kyseessä feikki vaiko todellinen tilanne.

        Et mun mielestä toi ajatus, et "mitä sitte vaik oliskin kakssuuntainen " kuvaa jotain sellaista ettei ny ihan ymmärrä, et ihan oikea ihminen siellä taustalla kuitenkin on jolla on jonkinasteinen mielenterveyshäiriö, eikä todellisuudessa voi hänen tilannettaan/olosuhteitaan tietää.

        Ei se et itse trollailee tarkoita et kaikki muutkin tekee niin. En ymmärrä tuommosta tahallista ilkeilyä tuntemattomia ihmisiä kohtaan. Toki asia on eri, et jos itse tekee ko. aloituksia ja sitte ikäänkuin vastailee itselleen, haukkuu ja pilkkaa itseään, mut ei sekään ny mitään terveen ihmisen toimintaa ole.

        Tää netti on joillekkin semmonen vaaran paikka, et se todellisuus hämärtyy, unohdetaan et siellä kommenttien takana on aina kuitenkin oikeita ihmisiä. Kaiketi se voi olla itsestä hauskaa/huvittavaakin, mut vastapuolesta ei tiedä. Naurattaako sua, tuntuuko mahtavalta ,kun tollekkin sanoin, et painu helvettiin, tapa ittes yms.

        Jotenkin ajattelisin, et jos toi trollailu on pakonomaista niin sitäkin vois harrastaa positiivisessa mielessä, kannustaen ihmisiä hakemaan apua , luoden toivoa, et kyl sä selviät vaik ny on vaikeeta


      • yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Ei siihen ny mitään selvännäkijän kykyjä tarvi, kyllä ihan normi järki sanoo ettei ny ihan terve ihminen esim. kirjoittele ja kerro sairastavansa kaksisuuntaista mielialahäiriötä tai tule tämmösille palstoille kertomaan, et suunittelee itsensä tappamista joulun jälkeen.

        Että eiköhän ne jollain tavalla sairaita ole vaikka huvikseenkin noita juttuja laittelis. Mut oli kuinka oli, ei voi varmasti tietää onko kyseessä feikki vaiko todellinen tilanne.

        Et mun mielestä toi ajatus, et "mitä sitte vaik oliskin kakssuuntainen " kuvaa jotain sellaista ettei ny ihan ymmärrä, et ihan oikea ihminen siellä taustalla kuitenkin on jolla on jonkinasteinen mielenterveyshäiriö, eikä todellisuudessa voi hänen tilannettaan/olosuhteitaan tietää.

        Ei se et itse trollailee tarkoita et kaikki muutkin tekee niin. En ymmärrä tuommosta tahallista ilkeilyä tuntemattomia ihmisiä kohtaan. Toki asia on eri, et jos itse tekee ko. aloituksia ja sitte ikäänkuin vastailee itselleen, haukkuu ja pilkkaa itseään, mut ei sekään ny mitään terveen ihmisen toimintaa ole.

        Tää netti on joillekkin semmonen vaaran paikka, et se todellisuus hämärtyy, unohdetaan et siellä kommenttien takana on aina kuitenkin oikeita ihmisiä. Kaiketi se voi olla itsestä hauskaa/huvittavaakin, mut vastapuolesta ei tiedä. Naurattaako sua, tuntuuko mahtavalta ,kun tollekkin sanoin, et painu helvettiin, tapa ittes yms.

        Jotenkin ajattelisin, et jos toi trollailu on pakonomaista niin sitäkin vois harrastaa positiivisessa mielessä, kannustaen ihmisiä hakemaan apua , luoden toivoa, et kyl sä selviät vaik ny on vaikeeta

        Jatkokysymys, vaikka et oo kyllä oihin kysymyksiini juurikaan vastaillut, mut tekee kuitenkin mieli kysyä.

        Mikä sua vaivaa ?


      • Halley_

        Universumin keskipiste on löytynyt!! Kaikki asiat johtavat siihen. Se on ystävämme yhteenlaskutoimitus...


      • Halley_ kirjoitti:

        Universumin keskipiste on löytynyt!! Kaikki asiat johtavat siihen. Se on ystävämme yhteenlaskutoimitus...

        Jaa oot ny ihan hakoteillä ,eiköhän täs kohtaa ny oo keskipisteenä toi "tervevaanmenoa" tyyppi


      • Niin lisään ny vielä, et tosiaankin ny tää keskustelu täs ny pyörii mun osalta enemmänkin ton "tervevaanmenoa" tyypin ympärillä.

        Miksikö näin , joskus saattaa olla niinkin ettei asiat, eikä ihmisetkään oo ihan sitä miltä ne äkkiseltään näyttää ja tuntuu, että se ensivaikutelmakin saattaa pettää. ja joku saattaa esittää olevansa jotain muuta kuin on. Varmaan ihan tuttua myös näihin narsistijuttuihin liittyen.

        Mutta joo, vaikea sitä tosiaan on täällä netissä tietää varmaksi, kuka, millainen itsekukin on ja millä mielellä liikkeellä. Täs ny ku hieman enemmän tosiaan oon tutustunut ton "tervevaanmenoa" tyypin kommentteihin tuolla toisillakin palstoilla.

        Niin itse ajattelen, ettei hänellä itsellään ny oo kaikki ihan ookoo. Uskoisin, et moni muukin olis kanssani samaa mieltä. Mutta tääkin ny vaan mun ounastelua, kun totuutta en tiedä ja hän tuskin itse sitä kertoo.

        Tämän keskustelun jatkumisestakaan ei ny oo niin täyttä varmuutta kuin siitäkään millaiseksi se muodostuu, kun näköjään joku yrittää vaihtaa keskipistettä pois tuosta henkilöstä ja suunnata valokeilaa minuun.

        Mut toivotaan ny kuitenkin, että saadaaan lukea tuon "tervemenoa"tyypin kommentteja vielä ensi vuoden puolellakin , niin kummalliselta kuin tuokin ajatus saattaa jostakusta tuntua.


      • glooriaapäänpäälle
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Jaa oot ny ihan hakoteillä ,eiköhän täs kohtaa ny oo keskipisteenä toi "tervevaanmenoa" tyyppi

        Ei ole kyllä sinä olet kaiken keskipiste, kyllähän sen jo huomaa vastauksistasi.


      • poissamielestäpoissa
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin lisään ny vielä, et tosiaankin ny tää keskustelu täs ny pyörii mun osalta enemmänkin ton "tervevaanmenoa" tyypin ympärillä.

        Miksikö näin , joskus saattaa olla niinkin ettei asiat, eikä ihmisetkään oo ihan sitä miltä ne äkkiseltään näyttää ja tuntuu, että se ensivaikutelmakin saattaa pettää. ja joku saattaa esittää olevansa jotain muuta kuin on. Varmaan ihan tuttua myös näihin narsistijuttuihin liittyen.

        Mutta joo, vaikea sitä tosiaan on täällä netissä tietää varmaksi, kuka, millainen itsekukin on ja millä mielellä liikkeellä. Täs ny ku hieman enemmän tosiaan oon tutustunut ton "tervevaanmenoa" tyypin kommentteihin tuolla toisillakin palstoilla.

        Niin itse ajattelen, ettei hänellä itsellään ny oo kaikki ihan ookoo. Uskoisin, et moni muukin olis kanssani samaa mieltä. Mutta tääkin ny vaan mun ounastelua, kun totuutta en tiedä ja hän tuskin itse sitä kertoo.

        Tämän keskustelun jatkumisestakaan ei ny oo niin täyttä varmuutta kuin siitäkään millaiseksi se muodostuu, kun näköjään joku yrittää vaihtaa keskipistettä pois tuosta henkilöstä ja suunnata valokeilaa minuun.

        Mut toivotaan ny kuitenkin, että saadaaan lukea tuon "tervemenoa"tyypin kommentteja vielä ensi vuoden puolellakin , niin kummalliselta kuin tuokin ajatus saattaa jostakusta tuntua.

        Nautit kuule siitä valokeilasta, sitähän se teettää, kun ei oikein pääse parrasvaloihin paistattelemaan ja sitten aukeaa mahdollisuus. Sitä sitten humaltuu kuin aikoinaan kaikista kehuista, vaikka tiesi niiden valetta olevankin, niin niistä sitten juopui ja meni sekaisin. Tuttu kuvio kaikille vallassa oleville ja olleille, kuinka siitä vallasta vaan jokainen juopuu.


      • glooriaapäänpäälle kirjoitti:

        Ei ole kyllä sinä olet kaiken keskipiste, kyllähän sen jo huomaa vastauksistasi.

        No voit tulkita vastauksiani ihan miten haluat , ei se muuta sanomaani miksikään.

        Ihan yleisesti on tiedossa että monesti ton tyyppisellä "kiusaajalla" on itsellään paha olo, joten joskus tuommonenkin asia kuin kiusaaminen voi olla jollain tasolla ymmärrettävissä, hyväksyttävää se toki ei ole.

        Kuten sanoin, totuutta en tästäkään asiasta tiedä, mut hieman huolestuin hänestä kun hän ottanut esille/puheeksi mm. viiltelyn.

        Mutta joo, mieluusti toivon olevani väärässä tässä asiassa,
        mutta ihan ookoo toi tyyppi ei kyllä ole


      • Terve.vaanmenoa

        Hmm. Viiltelyn kylläkin on ottaneet esille ne murrosikäiset pojut jotka ovat "vitsikkäitä" Haloo! Missä ihme Mikä-Mikä maassa oikein elät?!


      • Terve.vaanmenoa
        poissamielestäpoissa kirjoitti:

        Nautit kuule siitä valokeilasta, sitähän se teettää, kun ei oikein pääse parrasvaloihin paistattelemaan ja sitten aukeaa mahdollisuus. Sitä sitten humaltuu kuin aikoinaan kaikista kehuista, vaikka tiesi niiden valetta olevankin, niin niistä sitten juopui ja meni sekaisin. Tuttu kuvio kaikille vallassa oleville ja olleille, kuinka siitä vallasta vaan jokainen juopuu.

        Ai niin muuten! Varman tiedon mukaan olen pienenä pudonnut kätkyestä pää edellä lattialle...Rauhallista Joulua!


      • Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Hmm. Viiltelyn kylläkin on ottaneet esille ne murrosikäiset pojut jotka ovat "vitsikkäitä" Haloo! Missä ihme Mikä-Mikä maassa oikein elät?!

        Kuule kun ne mitkä näin/luin oli ihan nimmarillasi kirjoitettuja, kukaan muu ei puhunut viiltelystä mitään niissä ketjuissa.

        Ilmeisesti sitten säkin yrität olla vitsikäs, et noi ilkeilyt sitte on niinku huvia sulle, saat nauraa kun keksit ilkeitä sutkautuksia tuntemattomille sairaille ihmisille.
        Noinko se asia on ?

        Oli ny kuinka oli, niin ei tuommonen ny ihan normaalin aikuisen ihmisen toimintaa ole. Mutta hyvä jos sulla kaikki okei, tosis pikkusen huolestuin/mielikuvitus lähti laukkaan.

        Mutta joo, hyvät Joulut vaan sullekkin !


    • terve.vaantuloa

      Terve.vaanmenoa on selvästi huomionkipeä!!

    • jokainenonyksilökuiten

      "Melkein kannattaisi tajuta, että tutustuu hyvin valitun puolisonsa vanhempiin, erityisesti sitä samaa sukupuolta olevaan, niin voi saada vinkkiä siitä, millainen se oma kulta on sitten oikeasti, kun seurusteluvaiheen alkukliimaksi on ohitettu. Jokainenhan panee parastaan kliimaksivaiheessa ja voi näin itse johdattaa toisen ns. väärille raiteille."

      No mutta hohhoijaa, miten mustavalkoista. Silloin kun ihmiset eivät oikein pohjimmiltaan arvosta samaa sukupuolta olevaa vanhempaansa – oli kyse luonteesta tai toiminnasta – he voivat olla monissa asioissa aivan vastakohtia.

      On alkoholistien raittiita, liikunnallisia "lapsia"; valehtelevien egopönkittäjien vilhokoskelatyyppisiä, nöyriä understatement"lapsia", on räväköiden julkisuuden henkilöiden yksityisyyttään varjelevia "lapsia" jne.

      Aina se ei todellakaan mene niin, että halveksittavat ominaisuudet tai toiminta vain jatkuvat. Koska ne "lapset" ovat voineet kärsiä siitä koko lapsuutensa, traumatisoitua ja toimia hyvin monessa toisin.

    • DFDFSDSD

      Yhteenlaskutoimitukselle kunnia kaikesta ja huomiota!

      "Niin jatkan vielä, että ymmärrän kyllä tuon "väsyneen äidin" suuttumuksen, kun minä ny tavallaan pilasin hänen tarinansa, ny enää tuskin kukaan siihen uskoo."

      Narsisti.

      Moniko täällä uskoo että yhteenlaskutoimituksen omat tarinat ovat tosia?? Vastatkaa...

      • sdfjklert

        En usko. Sopivasti väritettyjä ja hyvä sumuttaja on. Valitettavaa tosiaan. Kameleonttista. Aina vain tulee mieleen se vanha sanonta susi lampaan vaatteissa virallisesti tutkittuine empatioineen kaikkineen.


      • Terve.vaanmenoa

        No niin. Väsynyt äiti on niin väsynyt, ettei enää jaksa kommentoida, joten tarina tuli päätökseen. Hyvää tulevaa vuotta kaikille kommentoijille!


      • "Yhteenlaskutoimitukselle kunnia kaikesta ja huomiota!"

        Justiin joo, sä et ny taida taas päästä musta yli, ku sun pitää mua ajatella silloinkin ku en ees paikalla/keskustelemassa täällä. Muitakin yrität saada kommentoimaan, keskustelemaan minusta, komennolla vastatkaa

        Viittaat myös tuossa johonkin empatia tutkimukseen.

        En edes tiedä onko tuommosia varsinaisia virallisia tutkimuksia/testejä edes olemassa kuin täällä netin ihmeellisessä maailmassa. Ehkä joihinkin psykologisiin testeihin ja arvioihin toki voi semmosia kuuluakin.

        Muistaakseni oon lukenu jostain iltapäivälehdistä et tutkittaville oli kiinnittetty jotain antureita ja sit näytetty jotain kuvia ja sitä kautta kehon muutosten kautta sit satu selville jotain. En tiedä tehdäänkö Suomessa sellaisia.

        Itekin oon toki ollu psykologisessa testeissä ammatin valintaan liittyen, mut ei muistikuvani mukaan ny mitään empatiasta sinällään puhuttu. Päälimmäisenä tuloksista mulle jäi mieleen, et oon ns. asiatyyppi ja paineensietokykyni on hyvä. Mikä näkyy varmaan täälläkin.

        Mitä väsyneeseen äitiin tulee. Niin mun mielestä häntäkään on turha enää muistutella tästä jutusta. Levätköön rauhassa väsymyksensä pois.


    • fghjkjhgf

      Meillä oli äiti, joka koko lapsuuteni käytti siihen, että haukkui isäni vanhempia ja isääni. Haukkui meitä lapsia, kuinka antaa helmiä sioille.
      Oli kova hoitamaan kakkea. Pesi pyykkiä, teki ruokaa, siivosi. Jossain vaiheessa aloin imuroida aina koko talon ettei alkanut huutamaan kun pääsi kotiin. Ei se kelvannut. Luulin pitkään pyykinpesun olevan jotakin kovin vaikeata, kun äitini siitä vouhkasi.
      Äitini tykkäsi omia kaikki tehtävät itselleen ja sitten valittaa.
      Hän pilasi lapsuuteni ja ison osan elämääni.

      Aikuisena katselen esim. pikaruokaloissa lapsiperheitä, joissa lapset ovat osa perhettä ja heidän kanssaan keskustellaan ja kuunnellaan mielipiteitä. Meillä ei näin ollut. Meillä haukuttiin ja käskytettiin. Jos oli vieraita, silloin oltiin nätisti.

      Ei äitini ihan pohjimmiltaan paha ihminen ole. Jollakin tapaa tunnevammainen. Kai isänsä aiheuttanut joitakin traumoja, eikä tälle kuulemma kanna kaunaa.

    • näinsemeneee

      Minä tunnen aloittajan kaltaisen neljän tai oikeastaan kuudenkin lapsen äidin. Ihan samaan tyyliin hän ilmoittaa, esim, että saamaton tytär ei tule saamaan lapsia. Joka nyt vain johtuu siitä, että tytär on vähän itsekeskeinen,eikä ehkä edes suhteet kestä, toinen tytär sitten taas sai lapsia ja hänen kanssaan on helpompi tullakkin toimeen. Minusta tälläisellä ulosannilla vaan kerrotaan tosiasioita mitään kaunistelematta. Tälläinen äiti ei mielestäni manipuloi lapsia vaan opettaa heitä itsenäiseksi toimimaan jokaista sen mukaan minkälaisia heidän lahjansa tähän elämään on. Se, että jokin totuus on negatiivisen kuuloinen ei tee äidistä huonoa. Se voi juurikin olla päinvastoinkin.

      Jokainen äiti myös tekee omanlaisensa parhaansa mukaan, emme ole kaikki täydellisiä ja itseasiassa ne "muka esimerkilliset äidit" saattavat ollakkin enemmän narsisteja, kuin tavisäidit. Tavisäiti saa tehdä virheitä ja niistä voi kasvaa myös siten, että pyytää vaikka anteeksi lapseltaan jotain juttua jonka tiesi tehneensä väärin ja sitten vaan tulee uudet yritykset ja harjoitukset. Josta lapsi oppii hienosti sen, että virheitäkin sattuu ja hyvä olis jos pyydetään anteeksi joka myös on oppia joka kantaa lapsen elämässä eteenpäin.

      Usea vanhempi myös yrittää suunnitella lapsiensa urahaaveita, siinä yleensä onnistumatta kuitenkaan, minusta tuo ei ole mitään uutta. Monet seuraavat vanhempiensa uria joka on jonkinlaisen syvemmän manipulaation tulosta joka ei aina ole tietoisestikaan aiheutettua. Jotkut lapset kouluttautuvat jollekin alalle tullakseen jommankumman vanhempiensa seuraajiksi perheyrityksissä tai muuten.

      Itseni on ollut helppo opettaa yhtä lasta muokkaamalla häneen hyviä puolia, yhden lapsen kasvatuksessa on puutteita joita taas opitaan useamman lapsen perheessä. Mutta yhtä lasta kykenee opastamaan kaikessa elämisentaitoihin liittyvissä asioissa, opettamalla kodinhoitoa, ruuanlaittoa ja kaikenlaista taitoa jota hän tarvitsee jatkossa selviytyäkseen itsenäisesti. Nykyään on jo uusioavuttomia aikuisiakin jotka eivät olleet osanneet oppia ottaa, suuressa perheessä saattaa olla vaikka vain yksi lapsista joka innostuu ruuanlaitosta esim ja tekee sitä muillekin, ei ehkä oo niin helppoa saada kaikki johonkin samaan taitoon innostumaankaan. Mutta siellä oppii yhteisöllisyyttä kuitenkin paremmin kuin yksi lapsi, eli muiden huomioon ottamista, tulee tilanteita joissa joudutaan joustamaan. Yksi lapsi voi oppia vähän mörökölliksikin.

      No teistä ei todellakaan tiedä ketkä kaikki olette feikkejä suurin osa arvelen minä, mitään narsismia ei todellisuudessa ole olemassa mitenkä te aiheesta keskustelette, aivan vääristynyt termi jolla tarkoituksella sidotaan teidän narsismileikkiinne uhreja, kuhan vaan heitätte heille hienoja linkkejänne, niin taas on uusi uhri keksitty joka löytää mielummin muista vikoja ja kokee itsensä narsistin uhriksi. Todellista välittämistä olisi kertoa totuus, että kaikki me teemme virheitä ja niistä opimme jos jätämme toisen kutsumisen narsistiksi ja kykenemme kohtaamaan sen omankin käytöksemme. Sitten te neuvotte jättämään "sen kuvitteellisen narsistin" joka tarkoittaa käytännössä sitä, että kaksi narsistia eivät oppineet mitään vaan menevät jatkossa hakemaan lisää uhreja yleensä moninkertaisesti. Eli se, että parisuhdeterapian tarpeessa oleva pari ei saa oikeanlaista apua(koska nyt haluatte tätä narsistileikkiä pelata koko yhteiskunnan kannettavaksi) heistä tulee jatkossa pelkkiä runkkareita jotka viihdyttävät itseään aina vain uusissa uhreissa. Koska heitä ei kukaan opettanut kuuntelemaan muita kuin itseään.

      Sitten vaan nämä rikkinäiset runkkarit ottavat uusia uhreja ja näyttävät näin jälkikasvuilleen esimerkkiä, mitenkä saa kohdella muita ihmisiä: niitä ei tarvi kuunnella, kun ei oo yhteistä kemiaa, eikä oo aikaa odottaa,että toinen haluaisi oikeesti palvella samoin, kuin toinen ajattelee.

      Tv,n ohjelmat ja julkkikset ovat just tätä sarjaa, mennään kivoihin seikkailuohjelmiin hakee uusia kohteita. Kivat narsistiset ikääntyneet runkkarisedät avautuvat useista avioliitoistaan, kuinka se ei ollut heidän syy, kun lapset eivät halunneet pieninä tavata heitä. Aina kun tulee se mutka matkaan, niin helpolla vaan haetaan se uusi vaimo tai mies. Mitä väliä juu jos lapset kärsii ja ne tuupataan täyteen masennuslääkkeitä, niiden lapsista vasta tuleekin oiva rahanlähde meidän narsistisivustojen esittäjille, parisuhteet lyhenee aina vain, mitään ei enää kestetä toiselta ihmiseltä. Taas uusi narsisti vaihtoon vaan. Kohta ei enään pysty katsomaan narsistitelevisiota, on niin sairasta ohjelmaa. Pakko maksaa verojakin, että narsistit saa seilailla teeveessä esittelemässä mielenterveysongelmiaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe