Windows 10 korvaaminen Linuxilla ja paluu takaisin

Mökkiläppäri

Asennan vanhaan mökkiläppäriini Linuxin niin, että korvaan W10:n kokonaan säilyttämättä mitään. W10 käyttöoikeus on ns. Digitaalinen käyttöoikeus, eli koodia ei tarvitse syöttää W10:n uudelleen asennuksessa.

Jos syystä tai toisesta, eli siis vaimon vaatimuksesta, joudun palaamaan Linuxista takaisin Windowsiin, niin vieläkö asennus löytää pelkkien rautaidentifiointitietojen ja Windows tilini perusteella käyttöoikeus tiedot?

Oma käsitykseni on, että se löytyy ja voin asentaa Windowsin koneelle, jossa se on alunperin ostotilanteessa ollut.

Tiedän, että voin asentaa koneelle molemmat käyttikset ja että voin käynnistää koneen Linuxiin joltain ulkoiselta muistivälineeltä. Mutta en halua sitä tehdä vaan asentaa Linuxin Windowsin päälle.

16

2171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khjghgfgdfd

      Jos et hävitä backup osiota, niin luulisi onnistuvan, mutta jos silotat koko levyn niin luulen, ettei enää kelpaa ilman yhteydenottoa MS:n.

    • aslakkialatölviöstä

      "Asennan vanhaan mökkiläppäriini Linuxin" = tulevaisuutta?
      Alunperin W 10 kone ei nyt mahdottoman vanha ole.
      Todennäköisesti W 10:n saa palautettua.

      Kannattaisi hankkia toinen kiintolevy mihin voi asentaa mitä haluaa jos tuohon "mökkihöperöön" se saa vaihdettua, vaihto ei kestä montaa sekuntia/minuuttia.

      • Mökkiläppäri

        Sori. Alunperin tässä oli XP. Siitä päivitetty W7:n kautta W10:ksi. Päivitykset ilmaisia. W10:n asensin päivityksen jälkeen ns puhtaana Windowina, että pääsin eroon laitevalmistajan asentamista haittaohjelmista. Pitäis tehdä sama tälle uudelle W10 koneellekin (kotikone) kun valmistaja on kuorruttanut W10:n kaikenlaisella paskalla, mille minulla ei ole mitään käyttöä, ainoastaan jatkuvaa riesaa.

        En halua mökkikoneeseen investoida centtiäkään. Joten näillä mennään. Teen tuon asennuksen joka tapauksessa. Saa vaimo totutella mökillä Linux surfailuun.

        Tiedonjanossani siis kyselen ja siltä varalta, että jonkun tuttavan koneella tulee sama kysymys eteen. Edelleenkin arvelen, MS tunnistaa koneeni ja tietää, että lisenssi on, jos ja kun asennan W10:n takaisin. Toi Digitaalinen käyttöoikeus pikaisen nettisurfailun mukaan katoaa esim. siinä tapauksessa, että uusin rautaa liiaksi.

        Voisin oikeastaan kokeilla tuon joutessani.


      • teevaroiksi
        Mökkiläppäri kirjoitti:

        Sori. Alunperin tässä oli XP. Siitä päivitetty W7:n kautta W10:ksi. Päivitykset ilmaisia. W10:n asensin päivityksen jälkeen ns puhtaana Windowina, että pääsin eroon laitevalmistajan asentamista haittaohjelmista. Pitäis tehdä sama tälle uudelle W10 koneellekin (kotikone) kun valmistaja on kuorruttanut W10:n kaikenlaisella paskalla, mille minulla ei ole mitään käyttöä, ainoastaan jatkuvaa riesaa.

        En halua mökkikoneeseen investoida centtiäkään. Joten näillä mennään. Teen tuon asennuksen joka tapauksessa. Saa vaimo totutella mökillä Linux surfailuun.

        Tiedonjanossani siis kyselen ja siltä varalta, että jonkun tuttavan koneella tulee sama kysymys eteen. Edelleenkin arvelen, MS tunnistaa koneeni ja tietää, että lisenssi on, jos ja kun asennan W10:n takaisin. Toi Digitaalinen käyttöoikeus pikaisen nettisurfailun mukaan katoaa esim. siinä tapauksessa, että uusin rautaa liiaksi.

        Voisin oikeastaan kokeilla tuon joutessani.

        Tee ensin sillä koneella Windows 10 puhdas usb asennus tikku, ennen kuin vedät Linuxin siihen.
        Tämän jälkeen Windows 10 takaisin asennus on saletti.


      • aslakkialatölviöstä
        Mökkiläppäri kirjoitti:

        Sori. Alunperin tässä oli XP. Siitä päivitetty W7:n kautta W10:ksi. Päivitykset ilmaisia. W10:n asensin päivityksen jälkeen ns puhtaana Windowina, että pääsin eroon laitevalmistajan asentamista haittaohjelmista. Pitäis tehdä sama tälle uudelle W10 koneellekin (kotikone) kun valmistaja on kuorruttanut W10:n kaikenlaisella paskalla, mille minulla ei ole mitään käyttöä, ainoastaan jatkuvaa riesaa.

        En halua mökkikoneeseen investoida centtiäkään. Joten näillä mennään. Teen tuon asennuksen joka tapauksessa. Saa vaimo totutella mökillä Linux surfailuun.

        Tiedonjanossani siis kyselen ja siltä varalta, että jonkun tuttavan koneella tulee sama kysymys eteen. Edelleenkin arvelen, MS tunnistaa koneeni ja tietää, että lisenssi on, jos ja kun asennan W10:n takaisin. Toi Digitaalinen käyttöoikeus pikaisen nettisurfailun mukaan katoaa esim. siinä tapauksessa, että uusin rautaa liiaksi.

        Voisin oikeastaan kokeilla tuon joutessani.

        XP-koneeseen sopivia 80/160G levyjä saa edullisesti kun kävelee kädet taskuissa muttei omissa.


      • Bersel
        Mökkiläppäri kirjoitti:

        Sori. Alunperin tässä oli XP. Siitä päivitetty W7:n kautta W10:ksi. Päivitykset ilmaisia. W10:n asensin päivityksen jälkeen ns puhtaana Windowina, että pääsin eroon laitevalmistajan asentamista haittaohjelmista. Pitäis tehdä sama tälle uudelle W10 koneellekin (kotikone) kun valmistaja on kuorruttanut W10:n kaikenlaisella paskalla, mille minulla ei ole mitään käyttöä, ainoastaan jatkuvaa riesaa.

        En halua mökkikoneeseen investoida centtiäkään. Joten näillä mennään. Teen tuon asennuksen joka tapauksessa. Saa vaimo totutella mökillä Linux surfailuun.

        Tiedonjanossani siis kyselen ja siltä varalta, että jonkun tuttavan koneella tulee sama kysymys eteen. Edelleenkin arvelen, MS tunnistaa koneeni ja tietää, että lisenssi on, jos ja kun asennan W10:n takaisin. Toi Digitaalinen käyttöoikeus pikaisen nettisurfailun mukaan katoaa esim. siinä tapauksessa, että uusin rautaa liiaksi.

        Voisin oikeastaan kokeilla tuon joutessani.

        Kympissä on toiminto, jolla se asentaa itse itsensä uudelleen ja hävittää kaikki laitevalmistajan jätteet pois. Samalla häipyy kyllä useimmat MS:n omatkin ohjelmat ja jäljelle jää vain Kymppi päivityksineen, käyttäjän itse tallentamat tiedostot ja Storesta asennetut appsit.

        Kirjoita hakupalkkiin "Palauttaminen" ja siitä löytyy "Lue, miten voit aloittaa puhtaalta pöydältä Windowsin puhtaalla asennuksella". Vasta Kyllä ja se kertoo miten siitä eteenpäin.

        Jatkossa osta erilliskomponenteista kasattuja koneita, niin saat parempaa laatua ja ilman valmistajien moskaa.


      • Anonyymi

        Linix, linux linux.. Vittu ei ole mitään Linux! vaan niillä jakeluilla on nimensä ja ne on hyvin erilaisia! eikä mikään yleistys (LINUX), ethän Windowsistakaan puhu NT:nä, koska xp-w10 on kaikissa nt ydin
        Jos Laitoit jon ARS Linuxin en ihmette yhtään jos perheriita tuli.
        Olisit asentanut Ubuntun, niin alkaisi makkarissakin oleen toimintaa!


      • Anonyymi
        Mökkiläppäri kirjoitti:

        Sori. Alunperin tässä oli XP. Siitä päivitetty W7:n kautta W10:ksi. Päivitykset ilmaisia. W10:n asensin päivityksen jälkeen ns puhtaana Windowina, että pääsin eroon laitevalmistajan asentamista haittaohjelmista. Pitäis tehdä sama tälle uudelle W10 koneellekin (kotikone) kun valmistaja on kuorruttanut W10:n kaikenlaisella paskalla, mille minulla ei ole mitään käyttöä, ainoastaan jatkuvaa riesaa.

        En halua mökkikoneeseen investoida centtiäkään. Joten näillä mennään. Teen tuon asennuksen joka tapauksessa. Saa vaimo totutella mökillä Linux surfailuun.

        Tiedonjanossani siis kyselen ja siltä varalta, että jonkun tuttavan koneella tulee sama kysymys eteen. Edelleenkin arvelen, MS tunnistaa koneeni ja tietää, että lisenssi on, jos ja kun asennan W10:n takaisin. Toi Digitaalinen käyttöoikeus pikaisen nettisurfailun mukaan katoaa esim. siinä tapauksessa, että uusin rautaa liiaksi.

        Voisin oikeastaan kokeilla tuon joutessani.

        Puhdas win10 asennus tuo usein isoja ajuri ongelmia.


    • eihuoliiiiii
    • 2-käyttistä.yhen.hinnal

      Voihan sen Linuxin asentaa windowsin rinnalle, jos kovalevyllä on vaan tarpeeksi tilaa.
      Ainaki Mintti kysyy asennuksen alussa, vedetäänkö kovolevy sileeksi, vai asennetaanko Minttu nykyisen käyttiksen rinnalle.

    • Paluu takaisin onnistuu helposti jos teet kovalevyn sisällöstä levykuvan. Esim. clonezilla tai dd ohjelmalla linux asennusmedialla. Tarvitset tietysti levyn minne varmuuskopio laitetaan.

    • helppo-ei-kelpaa

      Outoa todellakin ettei ihmiset suosi sitä helpointa ratkaisua, eli kiintolevy koneesta talteen, ja toinen levy tilalle, ja Linux sille.

    • Anonyymi

      Jos vaihtaa Win10:n Linuxiin, niin ei ole mitään syytä vaihtaa ikinä takaisin. MS on syöpä!

    • Anonyymi

      Pistä myös vaimos vaihtoon, jos se on winhihhuli! Älä konetta!

    • Anonyymi

      Jos koneessa on uutena ostettaessa ollut Windows 10, aktivoinnin kannalta tärkeät tiedot on kaiketi BIOSissa, josta ne asennuksen aikana haetaan.

    • Anonyymi

      Helpointa kyllä olisi vaihtaa koneeseen kiintolevy ja asentaa Linux sille.
      Windowsin palautus kävisi sitten yksinkertaisesti vaihtamalla kiintolevy takaisin.

      Voi joutua kyllä hieman ropeloimaan BIOSin boot-asetuksia kumminkin. Mutta muuten erinomaisen helppoa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      156
      472
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe