Mikä helvetin kiire on niihin punaisiin valoihin seisomaan? Säästätte huomattavasti polttoaineissa kun välttelette pysähtymisiä. Tänään eräs Audi kuski sai raivarin ja alkoi torvea hakkamaan kun hölläsin hyvin 100m ennen valoja kaasua ja annoin valua. No, pysähtymiseltä taas vältyttiin ja rahaa säästyy. Tyhmiä liikenne täynnä
Suomalaiset eivät osaa ajaa taloudellisesti
38
473
Vastaukset
- ffsdsfsdfsddsf
Lisään tähän vielä että tunnen olevani välillä ainoa jota ko. asia kiinnostaa mutta eipä se mua haittaa. Älkää silti muita pakottako torvellanne :). Anteeksi olen raivoissani
- hiiri.ilman.autoaan
Audipuppelin on oltava sporttinen ja näyttävä.
- taloudellisuusajotesti
Kävin eilen ajamassa tuollaisen reilun 300km lenkin ja pistin ajotietokoneesta hetkellisen kulutuksen näytön esille, tarkoituksena ajaa mahdollisimman taloudellisesti. Suurin kulutuksen nostaja on nuo ylämäet, ainakin jos haluaa pitää nopeuden samana kuin tasaisemmalla tiellä ja muutenkin ei ole kyllä kaasupolkimessa paljoa liikkumavaraa jos haluaa että kulutus ei nouse hetkellisestikään yli, sanotaan nyt vaikka kuuden litran. Ilmastointi oli päällä koko matkan mikä tietysti osaltaan nostaa hivenen kulutusta mutta 30 asteen helteessä se on välttämätön. Autokamera oli myös virtapistokkeessa latauksessa joka lie hieman aiheuttanut myös lisäkulutusta.
Moottorijarrutusta hyödynsin mahdollisuuksien mukaan, koetin ennen ylämäkiä kevyesti kerätä vauhtia ettei hiipuisi ihan mahdottomasti ylämäessä mutta välillä oli pakko painaa raskaammin kaasupoljinta ettei olisi tien tukkona, tällöin hetkellinen kulutus helposti nousi lähelle kahdeksaakin litraa ainakin kun oli vastatuulta mutta tasamaalla helpoimmillaan näytti alle kolmea litraakin. Pääasiassa hetkellisen kulutuksen mittari vaihteli n. 4 - 6 litran lukemissa.
Sen verran vähällä kuitenkin meni tämä reissu että pitkäaikaisen keskikulutuksen lukema tippui 5,9:stä 5,8:n, viimeksi keskikulutusmittari nollattu kesällä 2016. Mittari on näyttänyt 5,9:ää ainakin vuoden verran tätä ennen ja yleensä tulee ajettua niin että pikemminkin vauhti pidetään samana kuin kaasupolkimen asento. Arkena tosin ei tule ajettuakaan yleensä paljoa työmatkoja enempää, 14km suuntaansa mulla työmatka ja sisältää kaupunkiajoa moottoritieajoa, jyrkkiä mäkiä myös.
Autona Kia Rio 1,2 vm. -16, yksin liikkeellä ja takakontissa ei juurikaan kuormaa.- onSullaHarrastukset
Hölmö, ei se keskikuutusmittri kerää tietoa ikuisuutta vaikka et sitä nollaisikaan. Se nollaa itsensä muutan sadan kilsan jälkeen.
- taloudellisuusajotesti
onSullaHarrastukset kirjoitti:
Hölmö, ei se keskikuutusmittri kerää tietoa ikuisuutta vaikka et sitä nollaisikaan. Se nollaa itsensä muutan sadan kilsan jälkeen.
Saattaa olla että se laskee keskikulutusta muutaman viimeisen sadan tai tuhannen kilometrin matkalta mutta ei se nollaa itseään. Kun mittarin nollaa manuaalisesti, lukemat vaihtelevat tiuhaan jonkinaikaa ennenkuin ajomatkaa on kertynyt sen verran että lukemat alkavat jäädä pidemmäksi aikaa samaksi. Mittari ei vaihtele sillä tavalla tiuhaan lukemia jos sitä ei manuaalisesti nollaa.
Ihan uutena auton matkamittarissa oli muistaakseni n. 10 km ja keskikulutusmittari näytti lähes 20 litran keskikulutusta, pikkaisen korean pojat polkaisseet koeajolenkillä rujot kulutuslukemat tauluun tai satamissa autoa siirrellessä :P onSullaHarrastukset kirjoitti:
Hölmö, ei se keskikuutusmittri kerää tietoa ikuisuutta vaikka et sitä nollaisikaan. Se nollaa itsensä muutan sadan kilsan jälkeen.
Riippuu autosta.
Klonkkarissa muistaakseni tuo tallensi vain 10 000 kilsaa. Nykyisessä mesessä menee heittämällä tuon yli. Ei ole vielä itsekseen nollannut, mutta jos olisi vaikka 100 000 kilsaa, kestäisi tuon kerääminen kolme vuotta.
- SiksiKiire
Minunlaisillani Audikingeillä ei ole aikaa pysähdellä, kun velkavekseli painaa päälle yötä päivää, ja Upea Audi olisi saatava maksettua säädetyn ajan kuluessa. Muuten menee extrakorko osamaksusta....
- Muovikorttimiljonääri
Ihan totta. Lisäksi menee aikaa hukkaan, kun pitää audia juoksuttaa usein korjaamolla.
- ohitanAudiQ5llä
Ei ole mitään järkeä madella kuin kuollut ruumis niitä liikennevaloja kohti. Parempi ajaa reippaasti odottamaan valojen vaihtumista, omakin audi kiihtyy seiskan pintaan 0...100. Ostin tehokkaan ison hiljaisen mukavan auton enkä säästöpossua....enkä ole liikenteessä säästelemässä polttoainetta
- pakumies671
Jos pääkriteeri on polttoaineen säästö niin autoa ei ainakaan kannata hankkia, tai enintään sähköauto.
- kouluuTakasJaPian
Juu, kannattaa ostaa ylihintainen sähkis että voi säästää bensassa, jihuu taloustaidot.
- pakumies671
kouluuTakasJaPian kirjoitti:
Juu, kannattaa ostaa ylihintainen sähkis että voi säästää bensassa, jihuu taloustaidot.
Jos polttoaineen säästö on pääkriteeri, niin juuri näin.
Jos pääkriteeri on päästä mahdollisimman halvalla elämässä, vaihtoehtoja on paljon enemmänkin, ja paljon parempia kuin mitä ylihysteerinen pysähtymisen pelko säästää. - Viisaskomies
pakumies671 kirjoitti:
Jos polttoaineen säästö on pääkriteeri, niin juuri näin.
Jos pääkriteeri on päästä mahdollisimman halvalla elämässä, vaihtoehtoja on paljon enemmänkin, ja paljon parempia kuin mitä ylihysteerinen pysähtymisen pelko säästää.Joo. Voi ostaa sen verran vähemmän kuluttavan auton että on varaa myös pysähtyä liikennevaloihinkin välillä.
Kenellä oikeasti, jolla on varaa pitää autoa, on niin tiukkaa että liikennevaloihin pysähtymiset on liian kalliita? Viisaskomies kirjoitti:
Joo. Voi ostaa sen verran vähemmän kuluttavan auton että on varaa myös pysähtyä liikennevaloihinkin välillä.
Kenellä oikeasti, jolla on varaa pitää autoa, on niin tiukkaa että liikennevaloihin pysähtymiset on liian kalliita?Kysytäänpä sama kysymys toisin pöin: mitä hyötyä saatte polkiessanne moottorinne läpi enemmän polttoainetta kuin matkanne toteutuneella keskiniopeudella olisi tarpeen?
- suurempi.ongelma
Mikä helvetin tarve Teroilla on jäädä valoihin asumaan? Nukkua voisitte kotonakin.
- todellinensyy
Ei heitä kiinnosta polttoaineen säästäminen, vaan heitä kiinnostaa päästää mahdollisimman nopeasti paikasta toiseen. Jotkut saattavat käydä saman vuorokauden aikana useammassa eri paikassa. Eikä lähes kaikkea omaa aikaa haluta tuhlata autossa istumiseen. Tämä pätee muihinkin ajoneuvoihin.
- Kkkfffffgggg
Vitun vajaaälyiset.
Nopeamminhan valoista pääsee, jos ei tarvitse pysähtyä niihin, vaan voi jatkaa samalla vanhalla vauhdilla läpi. Samalla kyyti on tasaisempaa, kuluttaa vähemmän polttoainetta sekä jarruja ja aiheuttaa vähemmän jojotusta taakse. Peräänajoriskit vähentyvät.
- 3546
Tässä selitys aloittajan kysymykseen: Liikenteessä on niin valtava määrä alinopeuskuskeja ja hitaasti kiihdyttäviä, joten pelätään että se hitaasti punaisia kohti rullaava on yksi näistä. Siksi menee hermot kun pelätään juuttuneensa hitaasti kiihdyttävän tai alinopeuskuskin taakse.
Sinä voit korjata tilanteen kiihdyttämällä ripeästi sitten kun tie vapautuu edessä (ei enää punaisia lähietäisyydellä) ja ajamalla suurinta sallittua eikä alinopeutta. Silloin takana olevan huoli häviää, ei olekaan juuttunut hitaasti kiihdyttävän tai alinopeuskuskin taakse. - jatkuvaa.marinaa
Miksi köyhät ostavat autoja, jos niillä ei ole varaa ajaa.
- PitääOllaVaraaOstaa
Miten köyhä voi ostaa auton, jos ei ole varaa?
- oppia-ikä-kaikki
Teidän pitäisi ajaa välillä kuorma-autoja, niin jäisi tuollainen lähestymistapa veriin. Olen entinen yhdistelmäkuljettaja, enkä koskaan kiiruhda valoihin seisoskelemaan, vaan toimin aina tilanteen mukaan, niin ettei tarvitsisi pysähtyä kokonaan.
- beekortilla
Ei ole kuorma-autokorttia enkä sellaista turhanpäiten halua suorittaakaan.
- beekortilla
beekortilla kirjoitti:
Ei ole kuorma-autokorttia enkä sellaista turhanpäiten halua suorittaakaan.
Lisätään nyt sekin vielä että yksi varma työpaikkakin meni ohi kun ei ollut kuorma-autokorttia mutta kun palkkakaan ei olisi ollut kovin suuri niin en niin vähän rahan takia halunnut ryhtyä kuorma-autokorttia ajamaan. Vittumaisen kallis ja kortin uusimiset sun muut paskat siihen päälle, kannattavuus on nolla.
- ZJJJ
Jarruja käytetään liikenteessä myös aivan turhaan. Liikennevirrassa nopeuden
pudottamiseksi riittää usein jalan hetkellinen nosto kaasulta, koska moottori
jarruttaa.
Seuratkaapa huviksenne jarruvalojen syttymisiä liikenteessä!
Oman ryhmänsä muodostavat kuitenkin ne autoilijat, jotka luulevat, että vaihde
menee vapaalle, (näin ainakin eräs nuori nainen sanoi) kun kaasun nostaa.
Vain Wartburgeissa ja ensimmäisissä 2T-Saabeissa oli vapaakytkin.
Mutta lähes kaikilla näillä kirjoittajilla asennevamma.
Ajo yleisillä teillä ei saa aiheuttaa vaaraa. Suurimmat vahingot yhteentörmäyksissä
syntyvät silloin, kun jompikumpi osapuoli ei ole huomannut jotain. Erityisen vaarallisia
kuljettajia ovat sellaiset, jotka kuvittelevat, että monikaistainen tie on kuin pujottelumäki,
jossa edellä olevat ohitetaan ylinopeudella kummalta puolelta tahansa ja kaikki tämä
performanssi loppuu sitten seuraaviin liikennevaloihin. Eteneminen ei ole nopeutunut
ollenkaan, kanssa-autoilijoille on vain aiheutettu vaaraa. Ei välttämättä niihin, mutta kun viereiseltä kaistalta pääsisi kääntymään ja sitten joku "säästää polttoainetta" edessä, varmistaen ettei vahingossakaan ehdi niihin vihreisiin, niin kyllä se ärsyttää.
Toiset ovat näitä, jotka nostavat kulutusta lähtemällä valoista kuin purkka tukasta. Ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen ja useampi ihminen pääsee valoista. Työmatkalle osuu kiva risteys, jossa kääntyville palaa vihreä hetken aikaa. Pari bensansäästäjää takaa sen, että vihreillä ehtii kaksi autoa tuosta. Ripeästi ajaen tuosta on mennyt kymmenkunta biiliä vihreillä. Oma kulutus ei paljoa ripeillä kiihdytyksillä laske (voi jopa nousta, jos joutuu pysähtymään), mutta keskimäärin kulutus laskee. Kannattaa miettiä liikennettä kokoknaisuutena.Olen pitänyt kirjoituksistasi etenkin MB-palstalla - "The Rat" - mutta nyt paistaa lievä kärsimättömyys.
On risteyksiä, joiden valot toimivat siten, että on parempi, jos tuntee niiden toiminnan
entuudestaan liikenteen sujuvuuden nimissä. Joskus osuu joku asiaan vihkiytymätön
eteen, mutta se on vain liikenteessä kestettävä.
Olen samaa mieltä siitä, että liikennettä kannattaa tosiaan ajatella kokonaisuutena ja
että valoristeyksistä voisi kyllä lähteä sujuvamminkin, koska usein vain muutama auto
ehtii.- maltilla-etenevä
Minä-minä-ihmiset eivät ymmärrä vihreää aaltoa, mikä etenee n. 30 km/h joten on aivan turhaa ja vieläpä tyhmää ryntäillä ylinopeutta ja sitten pysähtyä joka valoissa punaisiin, kun voisi paljon jouhevammin liikkua rauhallisesti vihreän aallon mukana. Näin älykkäät ihmiset tekee.
- perkeleen.myrkyttäjät
Kyllä jaksetaan mediassa myrkyttää ihmisten mielialaa toistelemalla vähän väliä näitä "suomalaiset eivät osaa sitä eikä tätä".
Kenen etu on tällainen kansan henkinen sortaminen? Tämähän on jo ihmisoikeusrikos!!- papoilla.ei.kiire
Aloittaja tarkoittikin sanoa, että muut kuin Toyotan kuskit eivät osaa.
- VaihtiaJaAjatustaPeliin
Iltapäivälehdet on nykyään täynnä näitä ja vastaavia "elämän ohjeita" otsikolla "oletko tehnyt tämänkin väärin" ja kuorinut perunat väärin jne...
Valoihin tullaan ja valoista poistumaan ripeästi, näin liikenne joutuu eikä puuroudu valoihin. Nämä valoihin luisujat ja vapaalla seisottajat jotka eivät lähde reippaasti liikkeelle ovat liikenteelle taudin aiheuttajat.- vkfan
Ei suomessa ole sellaisia ruuhkia etteikö voisi valoihin vähän himmata. Ei ole kenelläkään niin kiire. Aina pääsee perille ja rauhallisesti ainakin varmemmin.
Auto kotiin jos ei sitä tajua,
- tiedättepähänsitten
Osaa ja osaa, niin no ei varmaankaan.
Taitaa kyse olla enemmän siitä stressaamisesta ajaessa, vaikka oikeasti mikään kiire edes ole mutta auton rattiin kun mennään niin alkaa se kiire stressi. Tämä voi näkyä sitten myös korjaamonlaskuinakin kun auto ei kestä sitä repimistä ellei sitten kustanna autoaan kalliilla tavalla että uusin autonsa 2-3 vuoden välein aina kun liisari loppuu niin ei ole väliä miten autoaan repii kun kohta on taas uusi auto alla.
Repiminen, rajut ohjausliikkeet, reippaat kiihdyttelet ja jarruttelet, liian kovaa kantteireden, kuluttaa ennen aikojaan kyllä pyöräntuennan loppuun, kytkimen, automaatin vaihtoehtoisesti, kaikenlaista muuta vikaakin saattaa tulla kun autoa revitään. Muovit ja heppoiset rakenteet ei kestä.
Itse ajan ammatikseni ja jos revin auto ja ajan ylinopeutta ja teen tiukkoja jarrutuksia, stressaan niinolen varmaan minuutin aikaisemmin perillä, kyllä kannatti. Kun voi vaihtoehtoisesti ajaa rentoutuen, vaaratilanteet vähenee kun jää aikaa reakoida.- setäTuhnaaTaas
Ja mitään välimuotoahan ei ole olemassakaan, kuten reipas ja joustava liikenne?
- Lffffllfflffc
Ammattiajossa ne minuutit ovat rahaa.
Esimerkiksi taksia ajaessani aikoinaan, jos säästin asiakasta lähiöön viedessä minuutin ja toisen paluumatkalla ja asiakkaita vaikka 20 vuorossa, niin säästettyä aikaa tulee melkein tunnin työaika, minkä rahallinen arvo yhtiölle oli keskimäärin vaikka 40e, ja itsellenikin provisiona kuitenkin ihan Ok, kun en polttoaine- ja huoltokuluihin osallistunut.
Etenkin kiihdytykset kannattaa tehdä ripeästi, jos ajalle mitään arvoa antaa, työssä tai vapaalla. Se ei moottoria riko, ainakaan takuunalaisessa ammattiajossa haittaavasti, että saa kierroksia.
Rymistely töyssyjen yli taas tuo kyytiin epämukavuutta sekä rikkoo autoa, joten sitä välttelisin.
Jarruttelua kannattaa vältellä tiettyyn rajaan saakka, jälleen pehmeyden ja kulujen myötä.
Mutta kova kiihdyttäminen suoralla vapaalla tiellä ei aiheuta epämukavuutta, eikä lisää polttoaineenkulutusta, vaan säästää aikaa ja on tietenkin myös mielenkiintoisempaa kuin mummoilu.
- ItsekäsSokeusSulla
Valuttelija, viruttelija pässit, te näette vain itsenne, kuin "kilipafillaristit" kumihousuissaan.....
ESTÄTTE takaa tulevien ajon kääntyville kaistoille, pässit !!- vkfan
Kellään ei saa olla liikenteessä kiire.
Tuolla asenteella auto kannattaa jättää kotiin. - lyhyt-kaista
Kääntyvien kaistat ovat aivan liian lyhyitä sinne menevälle autojonolle ja se estää suoraan menevien liikennöinnin . vaikka haluaisikin mennä eteenpäin. Kääntyvien kaistalle menevät jarruttavat jo suoralla kaistalla ja vasta sitten kääntyvät, vaikka ryhmittyä voi turvallisesti suuremmillakin nopeuksilla ja vasta sitten siellä kääntyvien kaistalla jarruttaa.
Siitä ne isoimmat tulpat liikenteeseen syntyy.
- Ajetaanhalavalla
Kannattaa tod ajaa vapalla leppoisasti risteyksiin, eikä välittää muiden tööttäilyistä. Mielikin rentoutuu samalla. Rentouttavaa kyytiä on mukavissa vanhoissa dieseleissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1649720Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513159Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja432917- 612689
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012095- 1132023
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251923Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä571495Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121296- 281261