ehtoollisesta

Luin Martti Lutherin opetuksia ehtoollisesta. Luther kirjoittaa mm. seuraavasti: nauttikoon tahi jakakoon sakramenttia vaikka heittiö, hän nauttii oikean sakramentin, toisin sanoen Kristuksen ruumiin ja veren, aivan yhtä varmasti kuin se, joka hoitaa sitä mahdollisimman kelvollisesti. Eihän se perustu ihmisten pyhyyteen, vaan Jumalan Sanaan.

Tästä heräsi kysymys, että miksi maallikot eivät voi yhtä hyvin jakaa ehtoollista kuin papitkin? Toisaalta tällainen heittiö kuin minä voi osallistua ehtoolliselle vaikka en mikään esimerkillinen matkamies olekaan. Olen pitänyt itseäni useita vuosia kelvottomana ehtoollisvieraana. Olen tyytynyt lähinnä sivusta seuraamaan kun "paremmat" kristityt ovat ahkerasti ehtoolliselle osallistuneet. Luther ei pidä kaltaistani edes kristittynä.

13

1255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasse-setä

      Kun ehtoollisasiat ovat ajankohtaistuneet, pitäisi rauhassa tuumailla, miten se alkukirkossa vietettiin.
      Jos me taistelemme nykyisen menettelyn puolesta tai kiivailemme omiin käsiin ottamisen puolesta siksi, että asetus-sanat ovat muuttuneet/ei muuttuneet, on lähtökohta väärä.

      Meidän pitäisi palata alkuun ja löytää se tapa, miten , kuka, missä, milloin ehtoollista vietettiin ihmisten keskuudessa, jotka olivat nähneet Herran ja murtaneet leipää hänen kanssaan.

      Voisi olla, että ilman kiivautta löytyisi oikea menettely. Minä en tiedä täsä asiaa ja jään mielenkiinnolla seuraamaan, mitä asiaa tuntevat saavat tästä irti.

    • pappi

      Hätäkasteen ja ehtoollisen kuolevalle
      voi toimittaa kuka tahansa,
      joten yleinen pappeus toteutuu noissa asioissa

      mutta seurakunnan järjestyksen kannalta
      on asetettu sakramenttien jakamisen virka,
      mikä on ihan hyvä asia käytännön syistä

      eihän olisi yhteyttä rakentavaa jos joka
      talossa vietettäisiin omaa ehtoollista su-aamuna,
      parempi on että tultaisiin kaikki yhteen rakentumaan, tästäkin tietysti voidaan olla
      montaa mieltä,
      mutta opetus alkaa yleensä olla vähän joka
      puolella mitä vain jos kaikki 'kukat
      saisivat kukkia' miten tahtovat

      ymmärtääkseni juuri tämän takia että järjestys
      säilyisi on papin virka asetettu,
      pappihan voi ottaa eht. avustajaksi ja jakajaksi
      lähes kenet tahansa, joten siinä yleinen
      pappeus on noussut taas esiin

      tallaisia ajatuksia

      • tarvitaan

        hätäkastetta? Eihän viaton lapsi kuolemallaan joudu kadotukseen. Hänellä on vain ja ainoastaan perisynti, mutta Jeesus opettaa että lasten on taivaanvaltakunta. Eli lapsi perii vanhurskaan osan lapsenuskolla.


      • Suntio..
        tarvitaan kirjoitti:

        hätäkastetta? Eihän viaton lapsi kuolemallaan joudu kadotukseen. Hänellä on vain ja ainoastaan perisynti, mutta Jeesus opettaa että lasten on taivaanvaltakunta. Eli lapsi perii vanhurskaan osan lapsenuskolla.

        Kirkolla on ollut tai on sellainen harhakäsitys ettei kastamaton lapsi tule autuaaksi. Mutta tämähän ei pidä paikkansa. Tämä hätäkaste on rauhoittanut lapsen vanhimpia, jos nyt tuo lapsi kuolee ennen kuin lasta keretään kastamaan normaalissa ajassa noin 1-3 kk sisällä. Kastamaton lapsi tulee kyllä autuaaksi sen lunastustyö seurauksella minkä Jeesus on suorittanut kaikkien edestä.


      • Marttiveli
        tarvitaan kirjoitti:

        hätäkastetta? Eihän viaton lapsi kuolemallaan joudu kadotukseen. Hänellä on vain ja ainoastaan perisynti, mutta Jeesus opettaa että lasten on taivaanvaltakunta. Eli lapsi perii vanhurskaan osan lapsenuskolla.

        Raamattu ei missään puhu lapsenuskosta. Se on myytti.
        Jeesus puhuu vain "jotka uskovat minuun".
        Kaste on Jumalan sana näkyvässä muodossa.
        Sitä ei ole syytä väheksyä


      • Martin veli
        Marttiveli kirjoitti:

        Raamattu ei missään puhu lapsenuskosta. Se on myytti.
        Jeesus puhuu vain "jotka uskovat minuun".
        Kaste on Jumalan sana näkyvässä muodossa.
        Sitä ei ole syytä väheksyä

        Jotka uskovat minun päälleni tarkoittaneen juuri uskoa kritukseen.


      • Marttiveli
        Martin veli kirjoitti:

        Jotka uskovat minun päälleni tarkoittaneen juuri uskoa kritukseen.

        Entä sitten?
        Osaahan sen jokainen lukea, "jotka uskovat minun päälleni".

        Sinäkin kenties uskot, mutta ei sekään tarkoita, että kaikki maailman ihmiset uskovat.
        Jeesus puhui sellaisista lapsista, jotka olivat tulleet Vapahtajan luo, kuulemaan häntä, joita hän kosketti.

        Kosketuksellaan Jeesus paransi sokean Bartimeuksen, mutta ei se tarkoita, että koko maailman sokeat olisivat saaneet näkönsä.

        Jeesus siis puhuu niistä, jotka uskovat....

        Raamattu ei kuitenkaan missään opeta, että
        kukaan, lapsi tai aikuinen, uskoo ilman Sanaa ja Kristusta. Jos tällainen paikka Raamatussa on, kertokaa minullekin.
        Missä uskotaan tosta vaan, geeniperäisesti ilman sanaa. Se on järkeisoppia.


      • p_EL_erin
        Marttiveli kirjoitti:

        Entä sitten?
        Osaahan sen jokainen lukea, "jotka uskovat minun päälleni".

        Sinäkin kenties uskot, mutta ei sekään tarkoita, että kaikki maailman ihmiset uskovat.
        Jeesus puhui sellaisista lapsista, jotka olivat tulleet Vapahtajan luo, kuulemaan häntä, joita hän kosketti.

        Kosketuksellaan Jeesus paransi sokean Bartimeuksen, mutta ei se tarkoita, että koko maailman sokeat olisivat saaneet näkönsä.

        Jeesus siis puhuu niistä, jotka uskovat....

        Raamattu ei kuitenkaan missään opeta, että
        kukaan, lapsi tai aikuinen, uskoo ilman Sanaa ja Kristusta. Jos tällainen paikka Raamatussa on, kertokaa minullekin.
        Missä uskotaan tosta vaan, geeniperäisesti ilman sanaa. Se on järkeisoppia.

        Sinun kaimasi, Martti L. toteaa kirkkopostillassaan, että kastamaton lapsi on autuas, koska sillä on usko.
        Mistä lie saanut sellaisen ymmärryksen?


    • asiallisesta vastauksesta. Muuten keskustelu näyttkikin harhautuvan taas toisen sakramentin puolelle. Oikeastaan olisin halunnut vielä kuulla mielipiteitä siitä kuka on kelvollinen ehtoollisvieras?

      • Lasse-setä

        Odotin todella saavani tietoa ehtoollisen vietosta, ennen, kuin se on sidottu virkaan ja virka teologisiin opintoihin. Onhan täytynyt olla erilaista käytäntöä, kun Jeesus ei asiasta sanonut mitään tarkempaa.


      • el-kirahwi
        Lasse-setä kirjoitti:

        Odotin todella saavani tietoa ehtoollisen vietosta, ennen, kuin se on sidottu virkaan ja virka teologisiin opintoihin. Onhan täytynyt olla erilaista käytäntöä, kun Jeesus ei asiasta sanonut mitään tarkempaa.

        Yritin vastata El-Doradon aloitukseen jo lähes viikko sitten, mutta nettiyhteyteni kotona lopetti toimintansa juuri sillä hetkellä (ilmeisesti ADSL-modeemi meni rikki), eikä ole toiminut sen jälkeen. Lyhyesti kuitenkin viestini sisältö oli seuraava.

        Ensinnäkin minun mielestäni olennaista ei ole se kuka ehtoollisen jakaa, vaan se kuka ehtoollisen toimittaa. Varhaiskristillisellä ajalla ehtoollisen jakajina saattoivat toimia jopa naispuoliset diakonissat viedessään ehtoollista kotiin sairaille naispuolisille seurakunnan jäsenille (diakonissat eivät kuitenkaan toimittaneet ehtoollisen siunaamista/pyhittämistä).

        Ehtoollisen toimittaminen sen sijaan tapahtui aluksi kunkin seurakunnan "pääpapin" eli piispan toimesta (kr. episkopos). Vähitellen kuitenkin käytännöksi vakiintui, että jokaisessa kirkossa ei ollut omaa piispaa vaan piispa delegoi ehtoollisen toimittamisen tavallisille papeille (kr. presbyteros) valtuuttaen heidät toimittamaan ehtoollisen hänen sijastaan.

        Alkukirkossa ei siis ollut mitään ehtoollisanarkiaa, jossa jokainen sai toimittaa ehtoollisen milloin ja missä halusi, vaan kyseessä oli seurakunnan yhteinen juhla, jonka voi toimitta ainoastaan siihen valtuutettu henkilö.

        Ydinkysymys tässä onkin minun mielestäni, miten valtuuttaminen tähän ehtoollisen toimittamiseen tapahtuu.

        Tapahtuuko se apostoleilta periytyen katkeamattomana kättenpäällepanemisen ketjuna?

        Vai tapahtuuko se paikallisseurakunnan valtuuttamana? Ja jos se tapahtuu paikallisseurakunnan valtuuttamana, mitkä ovat ne olosuhteet, joissa voidaan siirtyä entisen ehtoollisyhteyden ulkopuolelle, ja perustaa uusi valtuuttamalla omasta keskuudestaan henkilöt toimittamaan ehtoollisen?

        Itse olen taipuvainen pitämään apostoleilta periytyvää valtuutusta oikeana.


      • Lasse-setä
        el-kirahwi kirjoitti:

        Yritin vastata El-Doradon aloitukseen jo lähes viikko sitten, mutta nettiyhteyteni kotona lopetti toimintansa juuri sillä hetkellä (ilmeisesti ADSL-modeemi meni rikki), eikä ole toiminut sen jälkeen. Lyhyesti kuitenkin viestini sisältö oli seuraava.

        Ensinnäkin minun mielestäni olennaista ei ole se kuka ehtoollisen jakaa, vaan se kuka ehtoollisen toimittaa. Varhaiskristillisellä ajalla ehtoollisen jakajina saattoivat toimia jopa naispuoliset diakonissat viedessään ehtoollista kotiin sairaille naispuolisille seurakunnan jäsenille (diakonissat eivät kuitenkaan toimittaneet ehtoollisen siunaamista/pyhittämistä).

        Ehtoollisen toimittaminen sen sijaan tapahtui aluksi kunkin seurakunnan "pääpapin" eli piispan toimesta (kr. episkopos). Vähitellen kuitenkin käytännöksi vakiintui, että jokaisessa kirkossa ei ollut omaa piispaa vaan piispa delegoi ehtoollisen toimittamisen tavallisille papeille (kr. presbyteros) valtuuttaen heidät toimittamaan ehtoollisen hänen sijastaan.

        Alkukirkossa ei siis ollut mitään ehtoollisanarkiaa, jossa jokainen sai toimittaa ehtoollisen milloin ja missä halusi, vaan kyseessä oli seurakunnan yhteinen juhla, jonka voi toimitta ainoastaan siihen valtuutettu henkilö.

        Ydinkysymys tässä onkin minun mielestäni, miten valtuuttaminen tähän ehtoollisen toimittamiseen tapahtuu.

        Tapahtuuko se apostoleilta periytyen katkeamattomana kättenpäällepanemisen ketjuna?

        Vai tapahtuuko se paikallisseurakunnan valtuuttamana? Ja jos se tapahtuu paikallisseurakunnan valtuuttamana, mitkä ovat ne olosuhteet, joissa voidaan siirtyä entisen ehtoollisyhteyden ulkopuolelle, ja perustaa uusi valtuuttamalla omasta keskuudestaan henkilöt toimittamaan ehtoollisen?

        Itse olen taipuvainen pitämään apostoleilta periytyvää valtuutusta oikeana.

        Kertomasi järjestys on edellyttänyt jo seurakunnassa jonkinasteista järjestäytymistä, siis ei ihan alkuperäinen menettely. Seurakunnat ovat järjestäytyneet ja piispat ja presbyteerit on valittu tehtäviinsä.

        Tietenkin on niin, ettei johonkin käytäntöön ole syytä puuttua ennen,kun asiasta on varma tieto, että nykyinen käytäntö olisi jotenkin väärä.

        Voipi olla niin, että meidän tavallisten ihmisten on hyvä pitäytyä siinä evankeliumin virassa, että saarnaamme toisillemme rauhan evankeliumia. Usko syntisi anteeksiannetuiksi Kristuksen tähden.


      • el-kirahwi kirjoitti:

        Yritin vastata El-Doradon aloitukseen jo lähes viikko sitten, mutta nettiyhteyteni kotona lopetti toimintansa juuri sillä hetkellä (ilmeisesti ADSL-modeemi meni rikki), eikä ole toiminut sen jälkeen. Lyhyesti kuitenkin viestini sisältö oli seuraava.

        Ensinnäkin minun mielestäni olennaista ei ole se kuka ehtoollisen jakaa, vaan se kuka ehtoollisen toimittaa. Varhaiskristillisellä ajalla ehtoollisen jakajina saattoivat toimia jopa naispuoliset diakonissat viedessään ehtoollista kotiin sairaille naispuolisille seurakunnan jäsenille (diakonissat eivät kuitenkaan toimittaneet ehtoollisen siunaamista/pyhittämistä).

        Ehtoollisen toimittaminen sen sijaan tapahtui aluksi kunkin seurakunnan "pääpapin" eli piispan toimesta (kr. episkopos). Vähitellen kuitenkin käytännöksi vakiintui, että jokaisessa kirkossa ei ollut omaa piispaa vaan piispa delegoi ehtoollisen toimittamisen tavallisille papeille (kr. presbyteros) valtuuttaen heidät toimittamaan ehtoollisen hänen sijastaan.

        Alkukirkossa ei siis ollut mitään ehtoollisanarkiaa, jossa jokainen sai toimittaa ehtoollisen milloin ja missä halusi, vaan kyseessä oli seurakunnan yhteinen juhla, jonka voi toimitta ainoastaan siihen valtuutettu henkilö.

        Ydinkysymys tässä onkin minun mielestäni, miten valtuuttaminen tähän ehtoollisen toimittamiseen tapahtuu.

        Tapahtuuko se apostoleilta periytyen katkeamattomana kättenpäällepanemisen ketjuna?

        Vai tapahtuuko se paikallisseurakunnan valtuuttamana? Ja jos se tapahtuu paikallisseurakunnan valtuuttamana, mitkä ovat ne olosuhteet, joissa voidaan siirtyä entisen ehtoollisyhteyden ulkopuolelle, ja perustaa uusi valtuuttamalla omasta keskuudestaan henkilöt toimittamaan ehtoollisen?

        Itse olen taipuvainen pitämään apostoleilta periytyvää valtuutusta oikeana.

        kun vastasit. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
        Taitaa sitten ev. lut. kirkossa olla asiat hoidossa alkukirkon mallin mukaan, joten minulle riittää se kunhan eivät sitä liikaa mene muuttamaan.

        Apostoleilta periytyvän valtuutuksen mukaan ehtoollinen voidaan sitten omiinkin käsiin ottaa, jos sukset menee liikaa ristiin Suomen ev. lut. kirkon kanssa. Joten ei syytä huoleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      467
      4034
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1692
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1526
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1474
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1408
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      60
      1375
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1316
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1229
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1079
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      34
      1078
    Aihe