Tunneli Tallinnaan!

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005892054.html

Musk on rakentanut tunnelin, jossa kuljetaan 250 km/h. Tallinnaan on vain 70 km, joten siitä päästään nopeasti Eurooppaan. kiertotietä Ruotsin kautta ei sitten enää tarvita. Junat tunnelissa kulkevat saasteetta ja Itämeri elpyy. Laivat Ruotsiin ovat pahimmat saastuttajat.

Matka Eurooppaan lyhenee, joten on aloitettava eurooppalaisten kielten opiskelu ruotsin sijaan.
Junayhteyttä Turkuun ei kannata nopeuttaa. Tärkeämpää on rakentaa pisararata.

49

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomi_on_saari

      Paljonkohan AKT:n kiristysote Suomen vientikuljetuksista hellittäisi?
      (Parempi kuitenkin kreikkalaistn tapaan antaa satamat kiinalaisten operoitaviksi.)

      • kapasiteettieroako

        Mitkähän ovat merikonttimäärät yhdessä junassa ja yhdessä laivassa?


      • katinkontit
        kapasiteettieroako kirjoitti:

        Mitkähän ovat merikonttimäärät yhdessä junassa ja yhdessä laivassa?

        Ainakin Kouvolan ja Kiinan väliä liikennöivässä 800 metriä pitkässä junassa kulkee 41 konttia, eli ilmeisesti 82 TEU-yksikköä. Konttilaiva Emma Mærskin kapasiteetti on 14 770 TEU, eli 180-kertainen verrattuna tuohon junaan.


    • jihuu

      Ei tarvita kuin raikasta ydinvoimaa

    • Valtioälköönpuuttuko

      Kuka tunnelin vaan maksaa,ei ainakaan veronmaksajat? Kannattaako tuon rakentaminen taloudellisesti vai tuleeko yhden persoonan ja kg tavaraa liikkuminenbtunnelia pitkin liian kalliiksi?

      • Rahat tulee Kiinasta. Tunnelin kautta pääsevät helposti Euroopan markkinoille. Talouskasvu tulee idästä ja Ruotsi jää syrjään. opiskelkaa venäjää ja unohtakaa ruotsi.


      • 7797098
        DonaldTruth kirjoitti:

        Rahat tulee Kiinasta. Tunnelin kautta pääsevät helposti Euroopan markkinoille. Talouskasvu tulee idästä ja Ruotsi jää syrjään. opiskelkaa venäjää ja unohtakaa ruotsi.

        ihhiuhiughpiugighlkjghilug ihgpöughup


    • tunnelin

      oliko takaisin maksun aika 20 vuotta laina rahalla,

    • tunnelin

      Luulitko, että iPhone on kallis? Rukoile, ettei Trumpia valita presidentiksi!

    • EihyväHetki

      Sitä pitää viivyttää ainakin 5 vuotta

      kohta näette miksi

    • ovelta_ovelle

      Laivarahdille Eurooppaan rautatie voisi usein olla vaihtehto
      Kunhan alle saadaan Keski-Eurooppaan sopivat telit, päästään lähelle asiakasfirmoja. Lähemmäksi kuin lähin satama.

    • Tärkeintä on päästä eroon Ruotsin vaikutuspiiristä. Pakkoruotsi menee samalla viemäriin.
      Älkää äänestäkö ehdokasta, joka puhuu ruotsinkielen puolesta. Antti Rinne ja SDP tekevät niin.

    • Lukiolaislikka

      Ryhtykkää eurooppalaisiksi. Unohtakaa Ruotsi ja sen kieli. Matkustakaa Eurooppaan Viron läpi.

    • sdfgdfgfgdfh
      • kapearaide

      • Mopomies_maalta
        kapearaide kirjoitti:

        Rail Baltica tehdään standardille raideleveydelle (4 jalkaa ​8 ½ tuumaa). Muistaakseni Vesterbackan Vantaan lentoasemalta Espoon kautta Tallinnaan kulkevaan tunneliinkin tulee sama raideleveys.

        http://www.railbaltica.org/about-rail-baltica/tehnical-parametrs/

        Miten Baltian muu junaliikenne on tarkoitus integroida tähän rataan kun siellä on nyt käytössä neuvostoliittolainen raideleveys?


      • kahdet-kiskot
        Mopomies_maalta kirjoitti:

        Miten Baltian muu junaliikenne on tarkoitus integroida tähän rataan kun siellä on nyt käytössä neuvostoliittolainen raideleveys?

        Ei mitenkään. Rail Baltica tulee olemaan oma väylänsä. Itse tosin tekisin tunneliin tuplakiskotukset, jolloin sitä voisi käyttää molempien raideleveyksien junat. Suomalaisella kiskokalustolla voisi rallatella silloin Baltiassa, ja päin vastoin. Voisi mennä Kemijärveltä yöjunalla vaikka Kaunasiin Liettuaan. Kiskojen osuus on kokonaiskustannuksista kuitenkin vain murto-osa. Tarvitaan siis ainoastaan vähän pidemmät ratapölkyt ja neljät kiskot kaksien sijaan.


      • 3triittää
        kahdet-kiskot kirjoitti:

        Ei mitenkään. Rail Baltica tulee olemaan oma väylänsä. Itse tosin tekisin tunneliin tuplakiskotukset, jolloin sitä voisi käyttää molempien raideleveyksien junat. Suomalaisella kiskokalustolla voisi rallatella silloin Baltiassa, ja päin vastoin. Voisi mennä Kemijärveltä yöjunalla vaikka Kaunasiin Liettuaan. Kiskojen osuus on kokonaiskustannuksista kuitenkin vain murto-osa. Tarvitaan siis ainoastaan vähän pidemmät ratapölkyt ja neljät kiskot kaksien sijaan.

        Raidevälin muuttamiseen tarvitsee vain kolmet kiskot,toisen puolen pyörät voi käyttää samaa kiskoa.


    • Bernkele

      Tunnelilla on hyvät ja huonot puolensa. Yksi huonoista on se että balttian halpatyövoima pääsee helpommin tänne palkkoja polkemaan. Vai luuletteko että sen tarkoitus on helpottaa halvan viinan saantia?

    • kysyvä

      Täysin turha hanke. Suomesta pääsee jo nyt alle 50€/ suunta halpalentoyhiöiden lennoilla eurooppaan, matka kestää alle 2-tuntia.. miksi sinne eurooppaan pitäisi kitkutella raiteita pitkin baltian kautta?

    • näin.tulee.käymään

      Jos tuo typerä hanke joskus toteutuu niin takaan ja alleviivaan että tunneli täyttyy vedellä hyvinkin pian. Se on erittäin toivottavaakin. En ymmärrä kuinka joku voi olla noin sairas että tuollaisia hankkeita miettii, siis todella sairasta.

      • HienoUpeaTunneli

        Ainoa sairas olet sinä. Sinä olet henkisesti sairas. Piereksit vain omassa kuplassasi ja kuvittelet ettei pierukuplasi ulkopuolella ole elämää. Mutta olet pieruillasi pehmittänyt oman pääkoppasi, ja haistattelet nyt pehmeitä. Olet menetetty tapaus.

        Uusia liikenneväyliä tarvitaan, koska vanhat ovat liian saastuttavia. Raideliikenne on puhtain liikkumistapa. Siksi tarvitaan rautatietunneli Vantaan ja Tallinnan välille. Mikä parasta, niin kiinalaiset ovat lupautuneet maksamaan sen suurimmaksi osaksi. Itse tulen olemaan tunnelin vakioasiakas.


      • näin.tulee.käymään
        HienoUpeaTunneli kirjoitti:

        Ainoa sairas olet sinä. Sinä olet henkisesti sairas. Piereksit vain omassa kuplassasi ja kuvittelet ettei pierukuplasi ulkopuolella ole elämää. Mutta olet pieruillasi pehmittänyt oman pääkoppasi, ja haistattelet nyt pehmeitä. Olet menetetty tapaus.

        Uusia liikenneväyliä tarvitaan, koska vanhat ovat liian saastuttavia. Raideliikenne on puhtain liikkumistapa. Siksi tarvitaan rautatietunneli Vantaan ja Tallinnan välille. Mikä parasta, niin kiinalaiset ovat lupautuneet maksamaan sen suurimmaksi osaksi. Itse tulen olemaan tunnelin vakioasiakas.

        Rosvojen liikehdintään lisäkapasiteettia. Sitäkö tarvitaan. Olisikin hyvä kun rosvolasti olisi tunnelissa niin isot venttiilit auki vaan.


      • joukkoliikennerosvot
        näin.tulee.käymään kirjoitti:

        Rosvojen liikehdintään lisäkapasiteettia. Sitäkö tarvitaan. Olisikin hyvä kun rosvolasti olisi tunnelissa niin isot venttiilit auki vaan.

        Heh heh, vai että rosvot alkaisivat kulkemaan junalla. Sitä pitää valita tavaravaunullinen juna sitten. Tai on keskityttävä timanttivarkauksiin. Timangeja kuljettaa helposti farkkujen taskuissakin.


      • Lukiolaispoika

        Mä uskon, että Maarianhaminaan seilaavat laivat voidaan laittaa laituriin ja tehdä niistä opiskelija asuntoja. Tallinnaan, kun saadaan tunneli, niin esimerkiksi halpoja omenoita, tomaatteja, kurkkuja ja muita vihanneksia saadaan mustan mullan pelloilta.


      • Alangin.rannoille
        Lukiolaispoika kirjoitti:

        Mä uskon, että Maarianhaminaan seilaavat laivat voidaan laittaa laituriin ja tehdä niistä opiskelija asuntoja. Tallinnaan, kun saadaan tunneli, niin esimerkiksi halpoja omenoita, tomaatteja, kurkkuja ja muita vihanneksia saadaan mustan mullan pelloilta.

        Ruotsinlaivalla palauttaisi helposti 2000 turvapaikanhakijaa kerralla alkuperäisten mummojen halal-lihapatojen ääreen.


      • Alangin.rannoille kirjoitti:

        Ruotsinlaivalla palauttaisi helposti 2000 turvapaikanhakijaa kerralla alkuperäisten mummojen halal-lihapatojen ääreen.

        Aivan liikenne Ahvenanmaalle voitaisiin keskeyttää siksi aikaa, kun turistit Irakista palautettaisiin laivoilla.


    • Tunneli tarvitaan, jottei tarvitse mennä Ruotsiin. Venäjän ja Suomen välissä ei ole Pohjanlahtea, joten kääntäkää katseenne itään. Ruotsinkirjat voi polttaa kokossa.

      • Historiasta_opittu

        Jos venäjä hyökkää Suomeen niin ensimmäiseksi se räjäyttää ton tunnelin. Venäläisten kanssa ei kannata ruveta liian sinisilmäisiksi, se voi kostautua. Vaikka venäjä on jo oikeistolaisempi kuin Suomi se on silti venäjä. Veteraanivaarini sanoi aina ryssä on ryssä vaikka voissa paistas, johon muorini tokaisi ryssään ei kannata voita tuhlata.


      • Uusiutuvaatarvitaan

        Miksi ei Ruotsiinkin? Tukholman ja Turun ,Maarianhaminan välillehän oli tarkoitus tehdä silta sekä vesivoimaloita koska perämeri nousee koko ajan ja vedenvirtaus Itämereltä pois päin .Saatavan sähkön vois jakaa Suomen ja Ruotsin kanssa puoliksi. Lisäksi tulee ylitysmaksut. Laivoille sulkuportit niin kuin muissakin eritasojoeissa.
        Turha on suomalaisten Ruotsiakaan eristää.


      • Vihannekumpuaatyhjästä
        Historiasta_opittu kirjoitti:

        Jos venäjä hyökkää Suomeen niin ensimmäiseksi se räjäyttää ton tunnelin. Venäläisten kanssa ei kannata ruveta liian sinisilmäisiksi, se voi kostautua. Vaikka venäjä on jo oikeistolaisempi kuin Suomi se on silti venäjä. Veteraanivaarini sanoi aina ryssä on ryssä vaikka voissa paistas, johon muorini tokaisi ryssään ei kannata voita tuhlata.

        Miksi se sen räjäyttäisi? Teillä Venäjä vihaajilla tuo mielikuvitus laukkaa yli äyräiden koko ajan. Eihän suurimmalta osalta suomalaisia Venäjä ole vienyt mitään vain karjalaisilta sodan jälkeen jotka oli Karjalankannaksen ja Laatokan karjalan alkuperäisiä omistajia.
        Teille on jostain syystä kehittynyt äärimmäinen Venäjä viha mutta syyttä,kommunismi bolsevismi oli ja meni,teidän pitäisi päivittää tietonne tähän päivään ja lopettaa mielivaltainen narsistinen vihanne heitä kohtaan.


      • Uusiutuvaatarvitaan kirjoitti:

        Miksi ei Ruotsiinkin? Tukholman ja Turun ,Maarianhaminan välillehän oli tarkoitus tehdä silta sekä vesivoimaloita koska perämeri nousee koko ajan ja vedenvirtaus Itämereltä pois päin .Saatavan sähkön vois jakaa Suomen ja Ruotsin kanssa puoliksi. Lisäksi tulee ylitysmaksut. Laivoille sulkuportit niin kuin muissakin eritasojoeissa.
        Turha on suomalaisten Ruotsiakaan eristää.

        Ruotsi on pilattu haitamaahanmuutolla. Yhteydet sinne pitää katkaista. Muutoin röyhkeät ulkomaalaiset tulevat sieltä meitä nöyryyttämään.

        https://www.suomenuutiset.fi/halla-aho-haittamaahanmuutosta-monet-tulijat-hyppivat-silmille-kayttaytyvat-omistaisivat-paikan/


      • Historiasta_opittu
        Vihannekumpuaatyhjästä kirjoitti:

        Miksi se sen räjäyttäisi? Teillä Venäjä vihaajilla tuo mielikuvitus laukkaa yli äyräiden koko ajan. Eihän suurimmalta osalta suomalaisia Venäjä ole vienyt mitään vain karjalaisilta sodan jälkeen jotka oli Karjalankannaksen ja Laatokan karjalan alkuperäisiä omistajia.
        Teille on jostain syystä kehittynyt äärimmäinen Venäjä viha mutta syyttä,kommunismi bolsevismi oli ja meni,teidän pitäisi päivittää tietonne tähän päivään ja lopettaa mielivaltainen narsistinen vihanne heitä kohtaan.

        Unohditko sallan ja petsamon sekä isät pojat ja veljet ketkä jäi rintamalle. Kotirintamalla meni pommituksissa kodit vaimoineen ja lapsineen. Jos venäjä palauttaisi ryöstämänsä alueet ja korjaisi virheet mitä pystyy, voisi luottamus osittain palautua. Viha pitää ansaita sitä ei saa ilmaiseksi.


      • Historiasta_opittu kirjoitti:

        Unohditko sallan ja petsamon sekä isät pojat ja veljet ketkä jäi rintamalle. Kotirintamalla meni pommituksissa kodit vaimoineen ja lapsineen. Jos venäjä palauttaisi ryöstämänsä alueet ja korjaisi virheet mitä pystyy, voisi luottamus osittain palautua. Viha pitää ansaita sitä ei saa ilmaiseksi.

        Evakot puolustivat suomenruotsalaisten omaisuutta. Henkiin jääneet eivät kelvanne Svenskfinlandiin. Venäläisille sen sijaan on myyty saaria ja tontteja! Pian Turun saaristossa on venäjä puhutumpi kieli, kuin ruotsi.


    • tunnelia.ei.tarvita

      Aloittaja voi suksia hevonvittun niin ei tarvita mitään tunnelia.

      • TunnelissaTulevaisuus

        Totta kai tunneli tarvitaan. Tunnelin valmistumisen jälkeen ei tarvita enää yhtä paljon saastuttavaa laiva- ja lentoliikennettä. Ja viikonloppujuomat voi käydä näppärästi junalla perjantaina töiden jälkeen.


      • hukkainvestointi
        TunnelissaTulevaisuus kirjoitti:

        Totta kai tunneli tarvitaan. Tunnelin valmistumisen jälkeen ei tarvita enää yhtä paljon saastuttavaa laiva- ja lentoliikennettä. Ja viikonloppujuomat voi käydä näppärästi junalla perjantaina töiden jälkeen.

        Kyllä ne rosvot pääsee suomeen muutenkin, ei siinä tunnelia tarvii. Ja muita kulkijoita ei ole.


      • pehmeähuone
        hukkainvestointi kirjoitti:

        Kyllä ne rosvot pääsee suomeen muutenkin, ei siinä tunnelia tarvii. Ja muita kulkijoita ei ole.

        Käyhän tutkituttamassa korvien välinen tuulitunnelisi päätohtorilla. Olet ainoa joka näkee rosvoja kaikkialla. Saatat hyvinkin olla yhteiskuntakelvoton ja laitoshoidon tarpeessa. Hoito on sinulle maksutonta.


    • Sannfinländskt utspel om klumpsumman
      I sin skuggbudget föreslår Sannfinländarna att klumpsumman till Åland minskas med 100 miljoner euro. I stället vill man satsa pengar på bland annat polis och försvar.
      – Man får vara glad att de inte sitter i regeringen, och knappast kommer med i nästa, säger lantrådet Katrin Sjögren (Lib).

      Persut ovat ehdottaneet siis, että Ahvenanmaalle annettavaa klumppisummaa pienennetään 100mil€. Tämä raha voitaisiin hyvin sijoittaa Tallinnan tunneliin. Summalla voi saada monta kilometriä yhteensä 70 km:n tunnelista. Mikäli raha käytettäisiin vuosittain tunnelin lainan lyhennyksiin saataisiin 10 vuodessa jo miljardi. Tunnelista on suomalaisille hyötyä. Ahvenanmaalle annettavasta rahasta ei mitään.

      • Persujen ehdotus on erinomainen ilmastonmuutoksen ja Itämeren suojelun kannalta.
        Laivat, jotka kulkevat Ahvenanmaalle saastuttavat. Ahvenanmaalle ei pidä investoida, muuta kuin kalastusmökkejä.


    • ud77gg

      Eivät virolaiset halua mitään tunnelia Mamulandiaan!

      • Virolaiset rakastavat suomalaisia. Ahvenanmaalaiset vihaavat suomalaisia, joten sinne ei mitään investointeja.


      • kaivakoot.tunkioitaan
        DonaldTruth kirjoitti:

        Virolaiset rakastavat suomalaisia. Ahvenanmaalaiset vihaavat suomalaisia, joten sinne ei mitään investointeja.

        Virulaiset (tekoryssät) ovat paskoja, joten pysykööt kolhooseissaan.


    • ympyräsulkeutuu
    • kannatetaan

      Tärkeä hanke Suomen talouden kannalta. Tähän kannattaa ohjata myös valtion rahaa.

    • ei.sitten.ikinä

      Aloittaja on täysin mielipuolinen paska, vai vielä rosvoille tunneli, ei ikinä.

    • helppo.rahoitus

      Asumistuista puolet eli miljardi per vuosi pois ja ne miljardit tähän 15 miljardin tunneliin. Näin tunneli saadaan maksetuksi 15 vuodessa, eikä veronmaksajilta kulu yhtään enempää rahaa.

      • Ahvenanmaan klumppisummasta 100 mil€ tunneliin ja laivaliikenne minimiin.
        Itämeri suojeltuu ja 30 vuodessa on tunneli maksettu.


    • parit-faktat-välillä

      Kun täällä taas ties kuinka monet puppugeneraattorit pörisevät jos jonkinlaista pas.k.aa, niin muutama faktakin sentään joukkoon:
      Esim. vuonna 1994 valmistunut Englanti-Ranska 50,4 km:n kanaalitunneli (josta meren alla on 38 km) tuli maksamaan noin 19,1 miljardia euroa vuoden 2018 rahassa. (yli 10 mrd. puntaa 1994)
      Se tekee 376 miljoonaa euroa kilometriä kohti, joten varovainenkin hinta-arvio n. 80 kilometrin uudelle Helsinki-Tallinna-radalle tunneleineen olisi sen mukaan yli 30 miljardia euroa!!
      Sehän olisi "ainoastaan" noin 60 % Suomen valtion ensi vuoden 54 miljardin euron budjetista. HIIULI HEI !!!
      Kyllä kelpaisi virolaisvosujen ja tallinnan taskuvarkaiden reissata Stadiin. Tietysti upporikkaat heimoveljemme varmaan riemusta kiljuen maksaisivat puolet tuosta 30 miljardista eurosta.
      Tosin Viron valtion koko budjetti 2019 on vain noin 11 mrd. euroa, eli runsas kolmannes tunnelin hinnasta, mutta so what.

      Tuosta Kouvolan-Kiinan 82 teun konttijunasta sen verran, että esim. Suomen ylivoimaisesti suurin konttisatama Hamina-Kotka käsitteli kontteja viime vuonna kaikkiaan 686 538 teu-yksikköä eli noin 1881 teu-yksikköä jokaista vuorokautta kohti - siis 23 Kiinan-konttijunallista vuorokautta kohti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

      Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      5
      8895
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

      HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      414
      2272
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      1799
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

      Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1776
    5. Kimmo Kiljunen

      "Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      302
      1464
    6. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      78
      1207
    7. Herätät kyllä

      Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1093
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      68
      888
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

      Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      846
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

      Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      26
      834
    Aihe