Ampiaiset harmillisia

Joskus parvekkeella istuessani joudun kokemaan harmillisen ilmiön. Yhtäkkiä tulee pörisevä ampiainen, joka lentelee villisti sinne sun tänne. Yrittäisin hätistää sitä pois, mutta en meinaa nähdä sitä. Kuulen vain sen hirveän äänen. No johonkin se yleensä häviää. Vaikka tykkään kesästä, niin ampiaisista en tykkää.

23

<50

Äänestä

Vastaukset 23

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tänä kesänä on ampiaisia vähemmän kuin joinakin kesinä. Olen tosin muutamia havainnut.

• Anonyymi

Moni muistaa, että 2016 heinäkuun loppu ja elokuun alku oli mahdollisimman hankala. Ampiaisia pörräsi monessa paikassa.

• Anonyymi

Epäiletkö pesää lähellä.Kannattaa katsella. Olen kerran vesakkoa karsiessa, astunut maassa olleeseen muurahaispesään. Lakkikin lensi, tukassa oli muutama kymmenen, meno oli villiä.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Aivan. Kyllä luonto niitä tarvitsee.

• Anonyymi

Ampiaiset ei tee mitään hyödyllistä. Mutta ilman mehiläisiä olisimme pulassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ampiaiset ei tee mitään hyödyllistä. Mutta ilman mehiläisiä olisimme pulassa.

Ampiaiset pölyttää kyllä, esim vadelmaa luultavasti paljonki. Joillekin luonnon kukille tärkeimpiäkin. Vähemmän tutkittu kuin mehiläisen ja kimalaisen pölyttäjämerkitystä. Mutta kirvoja, toukkia ja muita kasvien tuholaisia syötetään ampiaistoukille. Ja myös isompien eläinten lihaa, siis siivoavat raatoja pois.

• Anonyymi

Ja pisto voi tappaa, jos allerginen.

• Anonyymi

Se on totta. Siksi ampiaisiin kannattaa suhtautua varovaisuudella.

• Totta! Mun serkku on todella allerginen. Yhden ampiaisen pisto on jo vaarallinen. Kerran vietiin se ambulansilla, pillit huutaen, sairaalaan. Ampiainen oli päässyt pistämään sitä niskaan.
        Ei jääty mietimään, soitettiin heti apua. Turvotus alkoi heti, levisi kaulaan ja kasvoihin, hengitys kulki huonosti. Onneksi se selvisi siitä.

• Anonyymi
        tosi..typy kirjoitti:

Totta! Mun serkku on todella allerginen. Yhden ampiaisen pisto on jo vaarallinen. Kerran vietiin se ambulansilla, pillit huutaen, sairaalaan. Ampiainen oli päässyt pistämään sitä niskaan.
        Ei jääty mietimään, soitettiin heti apua. Turvotus alkoi heti, levisi kaulaan ja kasvoihin, hengitys kulki huonosti. Onneksi se selvisi siitä.

Sen pitää luultavasti nyt kantaa aina adrenaliinipiikkiä mukanaan ja tuikata se sitte reiteensä, jos saa pistosta sen anafylaktisen shokin. Sen voi kyllä saada myös ruoka-aineista, esim pähkinästäkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Sen pitää luultavasti nyt kantaa aina adrenaliinipiikkiä mukanaan ja tuikata se sitte reiteensä, jos saa pistosta sen anafylaktisen shokin. Sen voi kyllä saada myös ruoka-aineista, esim pähkinästäkin.

Joo, serkulla on aikamoiset varastot kaikenlaista reseptilävkettä, sillä on nykyään paljon muutakin terveysongelmaa.
        Nuo yliherkkyydet on kyllä kamalia. Jotkut saavat pähkinäallergia oireita jopa kookosöljyssä paistetusta ruuasta, tai jostain aivan pienestä välipalasta, jossa on käytetty jotain pähkinäistä. Eli ihan pienestä. Heidän täytyy jatkuvasti olla valppaana.
        Onneksi itsellä ei ole näitä allergioita.

• Anonyymi

no mitä pahaa siinä on jos poika ampiainen tekee tuttavuutta sinkkutytön kanssa niin sinkkuampiainen haluaisi tyttö sinkulta suukon

• Anonyymi

Ampiaisen moiskut ovat kaikkein tulisimpia, muutamasta osumasta pää tulikuuma, punainen, silmät ummessa. Kannattaa varoa, nopeasti antihistamiinia, lääkäriin tarvittaessa. Lapset kannattaa suojella ampparin pistolta. Kuuluu luontoomme, mutta kavala kaveri.

• Ampiaiset ovat myös sitkeitä. Olen joutunut useampana kesänä (vanhempien okt. ja puutarhassa) sisukkaasti torjumaan niiden ampparipesien rakentamista. Niitä ei voi jättää. Muuten niitä on kokonainen armeija.

• Anonyymi

Kerrostalolähiössä ei ampiaispesäilmiöitä liene paljonkaan, mutta maaseudulla ampiaispesiä on.

• Tieläks tosi..typy. Mää oon ihan velttona sun uuteen logoon. Mut kyl mää oon silti sitä mieltä, et ampparit on hirveen söpöi.

• kyöpelityyppi kirjoitti:

Tieläks tosi..typy. Mää oon ihan velttona sun uuteen logoon. Mut kyl mää oon silti sitä mieltä, et ampparit on hirveen söpöi.

Heh! Kiitti.
        Amppareilla on pistin, ne piikittelee. Ei niitä kannata mennä halaamaan ja taputtelemaan. :)

• Anonyymi

Jotkut virkkaa langasta sellaisia valepesiä, joita ripustelee. En ole varma tehosta.

• tosi..typy kirjoitti:

Heh! Kiitti.
        Amppareilla on pistin, ne piikittelee. Ei niitä kannata mennä halaamaan ja taputtelemaan. :)

Emmää oo huomannu apparin pistimest minkäänlaista haittaa. Ne tykkää hirmeesti, kun niitä kroobuttaa leuan alta ja kaulalta.

Oli muuten hyvä, ku vihjasit. Seuraavan kerran kokeillaan halaamist, ja jos se onnistuu, nii sit taputtelemistki.

Tää kukka on sulle, sil ampparit ei kukist välitä. 🌼 Ampparit tykkää kaiken enämpi silakanraadoist, mun mun varastos ei oo silankanraatoo.

• Anonyymi kirjoitti:

Jotkut virkkaa langasta sellaisia valepesiä, joita ripustelee. En ole varma tehosta.

<<Jotkut virkkaa langasta sellaisia valepesiä, joita ripustelee. En ole varma tehosta.<<

Mää kyl saan kamaloitettuu ja karkotettuu kenet tahansa, kun uhkaan, et kelmeenä yönä huulan puskista hyytävällä äänellä, et buuuuu-uuu, mut emmää ampparii haluu kamaloittaa. Noon ystävällismielisii.

• Ampiaista vedetään lehdellä!

• Tarkottaaks toi, et amppari kamaloitetaan lyömällä se lehdellä vainaaks, vai tarkoittaaks se sitä, et nää luppakorvat seuraa lehtee, niiku punasta polkupyärää? Jos se tarkottaa ensmästä, nii mää en enää kirjota sulle koskaan. Mut jos se tarkottaa jälkimmäistä, nii tässon sulle siltä vararalta niiku kukka. 🌺

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko vassarin lääkkeet(mt) jääneet taas ottamatta

Sen verran järjetöntä persuhuutoa taa näkyville. Tuo yksi häiriintynyt ei osaa kuin "huutaa" isoilla kirjaimilla, se on
      Maailman menoa
      3
      1083
    2. Kuinkahan monen

Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran
      Ikävä
      104
      1030
    3. Mies, kumman ottaisit mieluummin

176 cm vai 154 cm naisen, jos molemmat muuten yhtä viehättäviä? Mikä on oma pituutesi?
      Sinkut
      166
      1004
    4. Kauan mökötetään toisillemme?

Loppuelämäkö? Vai oisko jo pussailutreffit?
      Ikävä
      65
      765
    5. Pettymys TTK-parketilla! Anna Hanski tippui - Sami-opelta erikoinen heitto: "Nyt sä pääset..."

Toisena parina Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta tippuivat Anna Hanski ja Sami Helenius. Pettymys oli käsinkosketeltava y
      Tanssii tähtien kanssa
      27
      709
    6. Tekisi mieli vetäistä kunnon jurrit sinun kanssasi

Ja keskustella asiat, ei tästä tule hevonvttua.
      Ikävä
      50
      707
    7. Anteeksi mies

En jaksa tätä…, en halua, että sinulla on paha mieli tämän takia. Viestiä Sinulle.
      Ikävä
      47
      704
    8. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      46
      663
    9. Eikö olisi mukavaa

Jakaa arki yhdessä mies. Tämmöisin aatoksin.
      Ikävä
      50
      638
    10. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      30
      597
    11. Poliisi etsii kadonnutta henkilöä Lapualla

Henkilö on kadonnut 18-19.9.2026 välisenä yönä. Henkilö on hoikka,n 185 cm pitkä. Kadonneella on ollut katoamishetkellä
      Lapua
      32
      592
    12. Venäjä häviämässä 30 vuoden sodan

Ukraina vapautti kolme aluetta, operaatio Vivaldi laajenee
      Maailman menoa
      516
      589
    13. Oot komea

etkä näytä vanhenevan. Mieskarkki. Mä en yritä mitään, mä oon sulle liian vanha. Olis kuitenkin kiva tutustua suhun. n
      Ikävä
      20
      553
    14. Laittaisit viestin suoraan!!

Haluaisin...
      Ikävä
      31
      541
    15. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      74
      525
    16. Jonkun mussukka ajanu rallia

S- Marketilla. Vautsi vau.
      Hyrynsalmi
      6
      516
    17. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      43
      513
    18. Se oli molemminpuolinen limerenssi

Limerenssi myös sinulla kun näin pitkän ajan jälkeen päivystää palstaa. 🤭
      Ikävä
      81
      499
    19. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      14
      495
    20. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      44
      491
    Aihe