Kuka maksaa vetytalouteen tarvittavat ydinvoimalat?

Anonyymi

Sähköautot pärjäävät nykyisillä voimaloilla. Mutta vety vaatisi 3-5 uutta ydinvoimalaa, kokonaiskulut ainakin 30-50 miljardia. Kuka maksaa tämän?

40

319

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kukaan. Vetytaloutta kannattavat luulevat vedyn tulevan tyhjästä. Tai että hetkittäiset sähkön ylituotantopiikit jotenkin riittäisivät ei-triviaalin määrän tuottamiseen. Ei riitä lähellekään, lisäksi sähköenergiaa voidaan käyttää muuallakin paljon taloudellisemmin, esimerkiksi teollisuustuotannossa.

      Olet oikeassa, vetytalous vaatisi tolkuttomasti sähköenergiaa. Se ei ole mitenkään realistinen energialähde, ei ainakaan Suomelle. Lähempänä päiväntasaajaa... ehkä, varauksella. Suomessa vetytalous tarkoittaisi elintason romahtamista.

      Poikkeuksena Islannissa geotermisellä energialla... ehkäpä. Mutta esimerkiksi power-to-x, jonka hyötysuhde on melkoisesti vetyäkin huonompi, ei kannattaisi edes Islannissa tuotettuna.

    • Anonyymi

      Kaikki voimalat suljettava Suomesta, otetaan sähkö pistorasiasta ja pelastetaan maailma.

      T. Vihreät

    • Anonyymi

      Vedyn tuottaminen vaatii todella paljon sähköä. Siksi tätä teknologiaa ajavat vain ne, joille on taloudellista hyötyä jarruttaa sähköautojen vyöryä.

      Toisin sanoen, vetyintoilijat haluavat vain päästä lompakollesi. Joko myyden jotain vanhaa tai myyden järkyttävän kallista vetytaloutta.

      Vetyä liputtavat vain sähköautokehityksestä jälkeenjääneet ja ne joilla on nykyistä polttonesteinfraa, kuten huoltoasemia. Vety on kaikkien muiden osapuolien intressejen vastaista.

      Tällä jengillä on nyt löysät housuissa, kun litium-akkujen hinta on viimeinkin sillä tasolla, että on mahdollista valmistaa vastaavaa polttomoottoriautoa halvempi sähköauto. Tämä kun on tuolle vilpillisesti vetyä ajavalle porukalle game over.

      • Anonyymi

        Vetyä liputtavat ne, jotka eivät ole ymmärtäneet vähentää liikenteen päästöjä biopolttoaineilla. Sähköautojen määrät vielä niin pieniä, ettei niillä ole vaikutusta päästöihin. Pl joku Norja.

        Täyssähköautojen osuus jää Suomessakin 2030 vielä alle 10 % eli tämä kikka alkaa tosissaan auttaa vasta 2030 -luvulla. Mutta päästöt pitäisi puolittaa jo 2030 mennessä.

        Ei mahdoton, koska päästöt on saatu jo 2008 lähtien loivaan laskuun. Nyt pitää vain antaa lisävauhtia lataushybrideillä ja lisäämällä biopolttoaineiden käyttöä. 2045 mennessä tavoite on olla hiilineutraali. Se voi kyllä olla jo vähän liikaa pyydetty.... mutta yritetään. Polttomoottoreita on paljon vielä 2030 ja jonkin verran 2040 -luvullakin käytössä, joten vaihdetaan polttoaine fossiilisesta synteettiseen.

        Vetyautoihin ovat toivonsa pistäneet vain asiansa sössineet maat, kuten Saksa, jossa liikenteen päästöt ovat vain kasvaneet, eivät laskeneet. Vetyautot ovat paperilla päästöttämiä, joten niillä voisi saada näennäistä helpotusta. Näennäistä, koska vedyn tuotanto saastuttaa ja todelliset päästöt ovat vetyautolla jopa suuremmat kuin maakaasukäyttäisellä autolla. Biokaasu, lataushybridit ja täyssähköautot pesevät vetyauton mennen tullen.


    • Anonyymi

      Eli pelkistä voimaloista tulisi kuluja suomalaista kohti kuin vain 5000 - 10000€. Tuohon vielä kalliimmat enemmän huoltoa vaativat vetyautot päälle, monta miljardia maksava jakeluverkosta ja muuta kivaa.

      Taitaa olla vetyä ajavien tarkoituksena ajaa koko Suomi alas. Täyssähköautoilla saadaan samat hyödyt 20-30% kuluilla.

    • Anonyymi

      Hyvä kysymys sanoi perseaukiinen!

    • Anonyymi

      Vety tehdään maakaasusta, ks. höyryreformointi. Ei siihen ydinvoimaa tarvita.

      No, periaatteessa vetyä voisi tehdä myös ydinvoimalla, hajottamalla vettä termisesti. Prosessi on vahingossa demottu Fukushimassa. Tosin tämän Fukushiman vuoksi ei ydinvoima nyt ole kovin hyvässä huudossa. Mene ja hahmota.

      • Anonyymi

        Miksi tehdä maakaasusta vetyä ja käyttää sitä edelleen sähköksi muutettuna autoa liikuttavana voimana, kun maakaasua voi käyttää suoraan jo olemassa olevissa polttomoottoriautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tehdä maakaasusta vetyä ja käyttää sitä edelleen sähköksi muutettuna autoa liikuttavana voimana, kun maakaasua voi käyttää suoraan jo olemassa olevissa polttomoottoriautoissa.

        Koska USA:n, Japanin ja Saksan sähköntuotanto on niin saastuttavaa, että maakaasusta tuotetun vedyn CO2 päästö on pienempi kuin elektrolyysillä tehdyn vedyn.

        Vety halutaan käyttöön näissä maissa, koska liikenteen päästöjä ei ole osatty pienentään. Eivät ole ymmärtäneet panostaa biopolttoaineisiin mm. Suomen ja Ruotsin tapaan.

        Saksassakin tehdään kyllä biokaasua, mutta se poltetaan voimaloissa...

        Joten paniikkiratkaisuna vety, jota käyttävän auton nimellinen CO2 päästö on 0. Todellinen ei, kun sähköntuontanto on saastuttavaa.

        Jenkeissä tehdyn laskelman mukaan jopa lataushybridit tai maakaasukäyttöinen auto (siis polttomoottoriauto) ovat vähäpäästöisempiä kuin elektrolyysillä tuotetulla vedyllä toimiva auto.


    • Anonyymi

      Vetyauto on puhdas vasta sitten kun vedyn tekemiseen käytetään puhdasta sähköä(ydinvoima), muuten toimita on täysin järjenvastaista. Vedyn tekeminen tarvitsee älyttömästi sähköä ja sitten se vety tankataan autoon jotta saadaa auton tarvitsemaa sähköä. Jos tämä tuotetaan hiilivoimaloiden sähköllä tai muuten saastuttavilla sähkön valmistustavoilla, niin mennään todella syvälle paskaan.

      • Anonyymi

        Ei haitaa vedyntuotannon päästöt. Ne ovat Jonkun Muun ongelma.

        Vetyautot ovat nimellisesti päästöttömiä. Joten niillä saadaan "kaiken muun epäonnistuessa" liikenteen päästöt laskuun. Paperilla.

        Huijausta, kyllä, mutta mitä muuta voi japseilta odottaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei haitaa vedyntuotannon päästöt. Ne ovat Jonkun Muun ongelma.

        Vetyautot ovat nimellisesti päästöttömiä. Joten niillä saadaan "kaiken muun epäonnistuessa" liikenteen päästöt laskuun. Paperilla.

        Huijausta, kyllä, mutta mitä muuta voi japseilta odottaa?

        Aivan sama tilanne on muillakin sähköautoilla. Päästöt vaan siirretää sähköjohtoja pitkin muiden haitaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan sama tilanne on muillakin sähköautoilla. Päästöt vaan siirretää sähköjohtoja pitkin muiden haitaksi.

        Siksi täyssähköautot ovatkin se päästöongelman ratkaisu. Päästöt pois oman valtion alueelta jonnekkin kauas, esim. kiinaan, niin säilyy puhdas ilma ainakin täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan sama tilanne on muillakin sähköautoilla. Päästöt vaan siirretää sähköjohtoja pitkin muiden haitaksi.

        Täyssähköautot tarvitsevat vain kolmanneksen siitä sähköstä mitä vetyautoilu vaatisi. Melkoinen ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan sama tilanne on muillakin sähköautoilla. Päästöt vaan siirretää sähköjohtoja pitkin muiden haitaksi.

        Täyssähköauton sähkönkulutus on 1/3...1/4 osa vetypommiauton sähkönkulutuksesta.

        Myös lataushybridin ja jopa maakaasukäyttöisen (polttomoottori)auton CO2 päästöt ovat pienemmät kuin vetypommiauton päästöt niissä maissa (USA, Saksa, Japani...) missä sähköntuotanto on kovin saastuttavaa.

        Suomen sähköntuotanto on varsin puhdasta, mutta nykytilanteessa biokaasullakin päästöt puolet siitä, mitä vetypommiautolla. Ja täyssähköautot edelleen 25....33 % siitä, mitä vetypommiauto tupruttaa.

        Vetypommiauton päästöt ovat itseasiassa pienemmät, jos vety tuotetaan fossiilisesta maakaasusta höryreformoinnilla kuin tuotettaessa vety elektrolyysillä. Siis puhuttaessa näistä saastuttajista, kuten Japani, USA jne. Mutta vetyuskikset silti valehtelee, että aina käytetään "merivedestä tehtyä vetyä".


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kaivostoimintaa voi harjoittaa myös ekologisesti. Tuossa dokkarissa välteltiin asianmukaisesti toimivia tahoja shokkiefektin hakemisen vuoksi.

        Täyssähköauton elinkaaresta ei saa mitenkään edes 50% yhtä paljon ympäristöä vahingoittavaa kuin vastaavan polttomoottoriauton aiheuttamat tuhot. Ja tämä, jos ei oleteta täyssähköautoja kierrätettävän lainkaan.

        Kun mineraalit on kerran louhittu autot voidaan ajallaan kierrättää lähes täydellisesti. Varsinkin akuissa tullaan pääsemään hyvin lähelle 100% kierrätysastetta.

        Polttomoottoriautojen tapauksessa kaikki menee savuna ilmaan, eli kierrätys ei ole edes teoriassa mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaivostoimintaa voi harjoittaa myös ekologisesti. Tuossa dokkarissa välteltiin asianmukaisesti toimivia tahoja shokkiefektin hakemisen vuoksi.

        Täyssähköauton elinkaaresta ei saa mitenkään edes 50% yhtä paljon ympäristöä vahingoittavaa kuin vastaavan polttomoottoriauton aiheuttamat tuhot. Ja tämä, jos ei oleteta täyssähköautoja kierrätettävän lainkaan.

        Kun mineraalit on kerran louhittu autot voidaan ajallaan kierrättää lähes täydellisesti. Varsinkin akuissa tullaan pääsemään hyvin lähelle 100% kierrätysastetta.

        Polttomoottoriautojen tapauksessa kaikki menee savuna ilmaan, eli kierrätys ei ole edes teoriassa mahdollista.

        Minä uskon kuitenkin tuohon dokumenttiin ennemmin, kuin sinun paikkansapitämättömiin jorinoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä uskon kuitenkin tuohon dokumenttiin ennemmin, kuin sinun paikkansapitämättömiin jorinoihin.

        "Minä uskon kuitenkin tuohon dokumenttiin ennemmin, kuin sinun paikkansapitämättömiin jorinoihin."

        Putin ja arabit juhlivat. Taas saatiin yksi höynäytettyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä uskon kuitenkin tuohon dokumenttiin ennemmin, kuin sinun paikkansapitämättömiin jorinoihin."

        Putin ja arabit juhlivat. Taas saatiin yksi höynäytettyä.

        Joku juhlii aina. Oli käyttöenergia sitten mikä tahansa. Bill Gateskin juhlii, kun käytät sen keksintöä, eli tietokonetta päivittäin. 😛


    • Anonyymi

      eikös vetä voi tehdä vaikka lumesta?

      Arabi jää nuolemaan omaa öljyä...

      • Anonyymi

        Sanotaanko, etten ole kovinkaan pahollani, jos rättipäiltä katoaa tulonlähde. Aikamoisia paskiaisia, jotka ovat rikastuneet pistämättä tikkua ristiin. Työthän siellä tekee käytännössä orjan asemassa olevat vierastyöläiset.


      • Anonyymi

        Kyllä, vettä on perinteisesti tehty lumesta. Tosin lumi on viimevuosina ollut jo aika harvinaista herkkua...


    • Anonyymi

      On tosiaan huikea juttu!

    • Anonyymi

      Minun täyssähköautooni tulee virta pistorasiasta. En siis tarvitse mitään saastuttavia ydinvoimaloita.

      "Beavis, and Butthead"

      • Anonyymi

        Minun tulevan vetyauton energia tulee sähköverkosta. Ei haittaa, vaikka sähköä kuluu yli kolminkertainen määrä.

        Kun sähköenergia käytetään vedyn tuottamiseen, se on puhdasta vihreää energiaa. Kun samalla sähköllä ladataan kolme kertaa pidemmälle kulkevia sähköautoja, se on saatanasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun tulevan vetyauton energia tulee sähköverkosta. Ei haittaa, vaikka sähköä kuluu yli kolminkertainen määrä.

        Kun sähköenergia käytetään vedyn tuottamiseen, se on puhdasta vihreää energiaa. Kun samalla sähköllä ladataan kolme kertaa pidemmälle kulkevia sähköautoja, se on saatanasta.

        Minun tulevan vetyautoni vety taas tehdään puhtaalla tuulivoimalla, eli sillä uusiutuvalla energialla, joka on kaikkein helpointa sähkön varastointia. Mikään patteri kun ei pysty varastoimaan sähköä yhtä helposti, ja tehokkaasti, kuin vety.


    • Anonyymi

      Todella upeaa! Yhteiskunta maksaa tietenkin!

      • Anonyymi

        Kuten sinunlaisesi sosialistin elämisenkin!


      • Anonyymi

        Mä ku en maksa mistään mitään. MAMU...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä ku en maksa mistään mitään. MAMU...

        Ei sun tarvikkaan. Kyllä suomi maksaa. Onhan se koko maailman sosiaalitoimisto!


    • Anonyymi

      Mä maksan aina kaikki! Aurinkoenergialla me kuitenkin lataamme ostamamme täyssähkö VW:ID 3 automme. Tai ainakin multa kysytään aina aika ajoin puhelimessa, että oletko tyytyväinen tarjoaamme eko sähköön! Tietenkin vastaan niin, että olen HELVETIN tyytyväinen ekosähköönne!...🤣😅😂 Sähköhän tulee pistorasiasta EKONA!!!

      • Anonyymi

        Halvinta mahdollista kuitenkin, vaikka Ydinvoimalasta tuleekin! 😂🤣😆


      • Anonyymi

        Vety on vielä 3 kertaa EKOMPAA, kun siihen menee kolminkertainen määrä tuota mahtavaa EKOsähköä!


    • Anonyymi

      Todella upeaa

    • Anonyymi

      Nyt on huikeaa

    • Anonyymi

      Taikaseinä maksaa! Eihän 50 miljardia lisävelkaa, jotta saadaan vetyä kunnolla ole summa eikä mikään.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe