Miten köyhällä on varaa autoon?

Anonyymi

Pienituloinenkin aina välillä miettii, että josko luopuisi autosta kun se maksaa vähintään 1000 € vuodessa, vaikka vain seisoisi pihalla. On käyttömaksua ja vakuutusmaksua ja huoltamista. Hyvät säästöt tulisi ilman sitä. Kymmenessä vuodessa olisi jo ihan kivasti käyttörahaa.

240

2842

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helposti !
      Kylän halvin toimiva auto 70e ja muuta kun kovaa ajoa .
      Löpöä tankkiin tietenkin kun halvinta 🤗
      Ei katsastettu eikä vakuutuksia ! Halpaa !

      • Anonyymi

        Halpaa niin kauan kunnes poliisi pysäyttää ja jäät kiinni. Mittavat sakot tulee vielä kalliimmaksi kuin laillisella ja katsastetulla autolla ajaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpaa niin kauan kunnes poliisi pysäyttää ja jäät kiinni. Mittavat sakot tulee vielä kalliimmaksi kuin laillisella ja katsastetulla autolla ajaminen.

        Ei taida olla kaikilla niin väliä sanktioista mikäli asiat on siinä jamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpaa niin kauan kunnes poliisi pysäyttää ja jäät kiinni. Mittavat sakot tulee vielä kalliimmaksi kuin laillisella ja katsastetulla autolla ajaminen.

        Ei persaukista kiinnosta mikään, kaikkein vähiten sakot.
        Jos tiukkaa tekee niin ruokakin haetaan vain kaupasta oli rahaa tai ei.


    • Anonyymi

      Niinpä, onhan sitä muitakin kulkutapoja kuin oma auto. Toisille se o oikein neuroosi, kun kaikkea kiinteää omaisuutta pitää olla, vaikka elämä olis miten surkeaa. Kyllä kai pienituloinenkin tuollaisista kuluista selviää vielä, kunhan katsoo rahankäyttöä. Mulla on semmonen halpa pikkuauto enkä käy sillä kuin kaupassa ja jonkun verran vähän muutakin ajoa. En eri syistä edes tykkää tuolla ajaa pitkää matkaa eli useita tunteja päivässä. Melkein vois olla ilmankin.

      lajijasuris

      • Anonyymi

        Kerropa se niille joilla ei bussit kulje, oma auto on välttämätön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa se niille joilla ei bussit kulje, oma auto on välttämätön.

        Silloin vähän eri juttu, jos auto on todella välttämätön.
        Muuten voi miettiä, onko mahdollista muuttaa lähemmäs palveluita, kimppakyytiä, tuleeko taksi halvemmaksi kuin oma auto jne.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Miettiikö? Mitäpä se sinulle kuuluu mitä kukakin kiettii.
      Sinä mietit millä pääsisit alkoholista eroon, kun olet liikakäyttäjä, emme mekään mieti sinun puolesta sitä vaan sinä saat ihan itse miettiä viinan kulutustasi.

      Anna jokaisen elää niinkuin haluaa, se ei kuulu sulle, vaikka kaikilla olisi viisi autoa ja neljä kotia ja kaksi hevosta ja kuusi lihapullaa.

      Kuka säästää 1000 e vuodessa ja odottaa kivaa käyttörahaa? Raha on tarkoitettu käytettäväksi ei kerättäväksi siksi että voi kehua että mulla on kymmenen vuoden säästöt,.

      Jätä sinä se viina niin sulla on jo vuoden päästä 20 000 e käyttörahaa.

      • Anonyymi

        Hehe, juu ei säästetä ollaan köyhiä jostakin mystisestä syystä. Oh yes. 10 000-20 000 on hyvin pieni raha meille köyhille.


    • Anonyymi

      Toimeentulotuen varassa kun tässä kitkuttaa, niin ei ole varaa pitää minkäänlaista autoa. Ei riittäisi rahat mitenkään auton kuluihin, vaikka saisi auton ilmaiseksi.

    • Anonyymi

      Miten ihmeessä saat menemään autoon 1000€ vuodessa ajamatta sillä?? Meillä kohtuu käytetty ranskalainen iso farkku, näitä saa ihan taskurahalla tai lahjoitetaan osastoilta. Jos ajaisimme vähän autollamme, olisi pakollinen liikennevakuutus autoomme 130€/v. Ajamme kuitenkin enempi, joten vakuutusmaksi on hieman kalliimpi, muutaman kympin vain kuitenkin. Vero on vuodessa 224€, joten ei mahdoton, jos vertaa moneen muuhun maahan EU:n alueella, suorastaan naurettavan halpa. Katsastus maksaa muutaman kympin, halvin katsastus alle 20€.
      Jos autolla ei aja, on mahdollista poistaa auto liikennekäytöstä varsin helposti, jolloin maksuja ei mene.
      Meillä kuitenkin autoa käytetään työajoihin ja tulonhankintaan, joten vaimoni työnantaja maksaa 0,43€/km työmatkoista, minä puolestani saan vähentää verotuksessa 0,43€/km oman auton käytöstä edunvalvonnassa ja työmatkoista, sekä osan matkoista tulonhankintaa liittyen 0,25€/km. Näistä kertyy vuodessa melkoinen summa, jolloin tuon automme kulut eivät ole lainkaan rasite meidän köyhäksi luokitellulle perheelle.
      Autosta luopumista emme voi edes harkita!

      • Anonyymi

        Vanha auto ei toimi huoltamatta ja katsastamaan olisi sitten myöskään aivan turha lähteä. On uusittu ohjaustehostin, laturi, pakoputki, jarrut muutaman kerran ja kohta on taas jarrulevyt vaihdettava ja varmaan seuraavana vuonna rummut. Jne. jne. Ei ole mikään ihme, että menee 500 vuodessa huoltamiseen. Joka muuta väittää valehtelee itselleen tai on muistihäiriöinen. Eikä se taida olla sen halvempaa uusissakaan autoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha auto ei toimi huoltamatta ja katsastamaan olisi sitten myöskään aivan turha lähteä. On uusittu ohjaustehostin, laturi, pakoputki, jarrut muutaman kerran ja kohta on taas jarrulevyt vaihdettava ja varmaan seuraavana vuonna rummut. Jne. jne. Ei ole mikään ihme, että menee 500 vuodessa huoltamiseen. Joka muuta väittää valehtelee itselleen tai on muistihäiriöinen. Eikä se taida olla sen halvempaa uusissakaan autoissa.

        Niin just, pitää koeajoista ym riippumatta olla jo hyvää tuuria mukana, jos onnistuu löytään halvan liikennekelpoisen auton, joka kestää ilman korjausta. Kyl se auto semmonen rahasyöppö on teki niin tai näin, mutta se on varmaa, että ostamalla uuden auton häviää taatusti.

        Omalla kohdalla kohta vuoden ollut parin tonnin pikkuauto on pelannut hyvin, mutta jotenkin kuulostaa siltä, että pakoputki vuotaa. Saas nähdä mitä kaasutesteri (katsastus edessä) näyttää, kun melkein kaikki putkiviat vaikuttaa herkästi. Että aina on jotain muutakin kuin renkaita, öljyä, suodattimia...

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin just, pitää koeajoista ym riippumatta olla jo hyvää tuuria mukana, jos onnistuu löytään halvan liikennekelpoisen auton, joka kestää ilman korjausta. Kyl se auto semmonen rahasyöppö on teki niin tai näin, mutta se on varmaa, että ostamalla uuden auton häviää taatusti.

        Omalla kohdalla kohta vuoden ollut parin tonnin pikkuauto on pelannut hyvin, mutta jotenkin kuulostaa siltä, että pakoputki vuotaa. Saas nähdä mitä kaasutesteri (katsastus edessä) näyttää, kun melkein kaikki putkiviat vaikuttaa herkästi. Että aina on jotain muutakin kuin renkaita, öljyä, suodattimia...

        lajijasuris

        Ajat liian uudella. 1977 ja vanhemmissa ei tarvita päästömittausta ollenkaan. Minulla on 1970 vuoden iso bensa auto.


      • Anonyymi

        Ja nuokin kulut voi kattaa myymällä "nurkkiin kertynyttä omaisuutta" netissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha auto ei toimi huoltamatta ja katsastamaan olisi sitten myöskään aivan turha lähteä. On uusittu ohjaustehostin, laturi, pakoputki, jarrut muutaman kerran ja kohta on taas jarrulevyt vaihdettava ja varmaan seuraavana vuonna rummut. Jne. jne. Ei ole mikään ihme, että menee 500 vuodessa huoltamiseen. Joka muuta väittää valehtelee itselleen tai on muistihäiriöinen. Eikä se taida olla sen halvempaa uusissakaan autoissa.

        Jos ei ole bonuksia , niin pakollinen liikennevakuutus maksaa 600 euroa ja koska olen epävarma ajaja niin vapaa ehtoinen autovakuutus 500 euroa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha auto ei toimi huoltamatta ja katsastamaan olisi sitten myöskään aivan turha lähteä. On uusittu ohjaustehostin, laturi, pakoputki, jarrut muutaman kerran ja kohta on taas jarrulevyt vaihdettava ja varmaan seuraavana vuonna rummut. Jne. jne. Ei ole mikään ihme, että menee 500 vuodessa huoltamiseen. Joka muuta väittää valehtelee itselleen tai on muistihäiriöinen. Eikä se taida olla sen halvempaa uusissakaan autoissa.

        Paitsi Kanadassa ei tarvitse autoa katsataa, Riittää että olet itse tyytyväinen auton kulkuun. Tosin sehän on selvää , että jarrujen on toimittava. Onnettomuustilanteissa kyllä auto myös tutkitaan.


    • Anonyymi

      Miten köyhällä on varaa tehdä työtä?

      • Anonyymi

        👍👌✊👁️👂


      • Anonyymi

        Köyhyys loppuu, kun menette töihin. Sen ei pitäisi olla mikään suuri mysteeri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhyys loppuu, kun menette töihin. Sen ei pitäisi olla mikään suuri mysteeri.

        kun ei ole niitä palkka-töitä minne mennä,,,, niin yksinkertainen se on suomessa tämä työttömyysmalli.

        Ja ikävä totuus on se vakava työpaikkapula, vaikka paljon kaiken laista dis-informaatiota kansalle kerrotaankin - ja tyhmimmät uskoo valheisiin....


      • Anonyymi

        Ei olekkaan , ellei ole perinnyt autoa, jolloin voi käydä töissä. Laki pitäisi muuttaa siten , että työnantaja hankkisi työntekijälleen auton ja lisämaksusta työntekijä voisi sillä ajella muuhunkin kuin työpaikan ja kodin väliä. Vaikkapa juuri kilometrikorvausten mukaan.


    • Anonyymi

      aiemmin oli varaa kun menoina oli liikennevakuutus, katsastus ja bensa.

      nykyään ylisuuret trafi-tasaverot ehkäisee minun autoiulut. On varaa vain polkupyörään. niinpä huonoilla säillä, talvella liikun vähän.

      • Anonyymi

        Sama juttu, trafi maksujen takia oli pakko hävittää auto. Auton omistus ja käyttökulut kasvoi, mutta köyhän tulot ei ole kasvaneet.
        Auto olisi tarpeen työmatkoihin. Mutta nykyään en voi tehdä enää pätkätöitä kun ei ole varaa autoon ja liikkumiseen. Vain sattuman pätkätöitä on tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu, trafi maksujen takia oli pakko hävittää auto. Auton omistus ja käyttökulut kasvoi, mutta köyhän tulot ei ole kasvaneet.
        Auto olisi tarpeen työmatkoihin. Mutta nykyään en voi tehdä enää pätkätöitä kun ei ole varaa autoon ja liikkumiseen. Vain sattuman pätkätöitä on tarjolla.

        Ihan sama juttu.Auton korjaus tulee kalliimmaksi kuin jostain nollasopimuksesta saatu kenties kuukaudessa yksi päiväpalkka. Auton raato on kyllä , mutta sen korjaukset, kun ei tiedä mikä sitä vaivaa, ei se ainakaan käyntiin lähde.


    • Anonyymi

      Kun ei voi pitää autoa ei tarvi tehdä töitä. Mariin saa työmatkatkin ilmaiseksi ja huvimatkat. On se jotenkin omituista että kun on iso palkka ja kaikki ilmaista niin senkun porskuttaa vaan keksii uusia aisota mitä sais ilmaiseksi.

      Tavis joka ei tule kunnolla toimeen ei pääse töihin kun ei voi pitää autoa!! itse jäin työttömäksi juuri en vuoksi ettei voi pitää autoa, eikä pääse sinne minne haluu. Onneksi on naapuri joka kuskaa ilmaiseksi kun tarvii.

      Kyllä huomaa että työttömänä pärjää paremmin kuin töissä.

      • Anonyymi

        Miten niin vain Marin muka saa työmatkat ilmaiseksi? Kyllä me tavikset saadaan myös työmatkat ilmaiseksi, joko työnantaja maksaa kilometrikorvauksen, joka meidän perheessä vaimollani on valtion töissä 0,43€/km, se riittää hyvin kattamaan kaikki auton kustannukset työmatkoihin liittyen. Minä puolestani saan vähentää verotuksessa omat työajot 0,43€/km ja osan tulonhankintaan liittyvistä ajoista 0,25€/km. Nämä tekee meidän vanhalla autolla vuodessa melkoisen määrän, yhtään ei tarvitse työmatkoista itse maksaa ja jää vielä jopa voittoakin. Lisäksi saadaan vielä päivärahaakin, sekin verotonta!
        Jos olisimme työttöminä, me ei saataisi vähentää verotuksessa, kuin edunvalvontaan liittyvät kilometrit ja kulut.
        https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/kilometrikorvaus_ja_paivaraha/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin vain Marin muka saa työmatkat ilmaiseksi? Kyllä me tavikset saadaan myös työmatkat ilmaiseksi, joko työnantaja maksaa kilometrikorvauksen, joka meidän perheessä vaimollani on valtion töissä 0,43€/km, se riittää hyvin kattamaan kaikki auton kustannukset työmatkoihin liittyen. Minä puolestani saan vähentää verotuksessa omat työajot 0,43€/km ja osan tulonhankintaan liittyvistä ajoista 0,25€/km. Nämä tekee meidän vanhalla autolla vuodessa melkoisen määrän, yhtään ei tarvitse työmatkoista itse maksaa ja jää vielä jopa voittoakin. Lisäksi saadaan vielä päivärahaakin, sekin verotonta!
        Jos olisimme työttöminä, me ei saataisi vähentää verotuksessa, kuin edunvalvontaan liittyvät kilometrit ja kulut.
        https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/kilometrikorvaus_ja_paivaraha/

        ...jatkoa vielä, tänä vuonna 2021 tuo kilometrikorvaus on 0,44€/km, viime vuonna 2020 oli tuo 0,43€/km.
        Juuri nytkin vaimo on autollamme työmatkalla, ja työnantaja maksaa tuon 0,44€/km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...jatkoa vielä, tänä vuonna 2021 tuo kilometrikorvaus on 0,44€/km, viime vuonna 2020 oli tuo 0,43€/km.
        Juuri nytkin vaimo on autollamme työmatkalla, ja työnantaja maksaa tuon 0,44€/km.

        On se hyvä että vaimo sai töitä, ittestä ei niin väliä juu...


    • Anonyymi

      Pitäisi ehkä tiedustella poliisien laitokselta.

    • Anonyymi

      Oikeasti köyhällä ei ole varaa edes uusiin kenkiin.

      • Anonyymi

        tämä ihan totta..nimimerkillä rikkinäisillä kengillä kulkeva....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tämä ihan totta..nimimerkillä rikkinäisillä kengillä kulkeva....

        Noin itsekin työmarkkinatuki köyhänä voin kertoa, ettei uusiin kunnon kenkiin ole varaa, ja sitten ei myös autoilun lukuisiin kuluihin !!

        Minulla ei ole edes varaa kuvalliseen henkilökorttiin. Ei siis ole varaa hankkia kaikkialla vaadittua kuvallista henkilökorttia!
        Tässäkin se juttu, että henkilökortti/ passi / ajokortti on rikkaalle halpa. Ja köyhälle liian kallis.
        Sama trafi maksuissa! polttoainessa, huolloissa, jne jne..


    • Anonyymi

      Itse olen tehny pätkätöitä ja tuurauksia. Kun niitä oikeita jatkuvia kunnon töitä ja työsuhteita ei näytä olevan.
      Pätkätöissä se saatu pieni tulo menee kuluihin, liikkuminen, auton pito, on kallista ja asuminen esim. toisella paikkakunnalla. Kuluja tulee liikaa.

      Lopputulemana olen huomannut ja laskenut, että esim.liian suurten autokulujen takia ei kannata tehdä pätkätöitä huonolla palkalla.
      Autoilu köyhälle on siis liian kallista tuloihin nähden.
      Kaikkein kalleimmaksi tuli vanha auto, kun tulee km. niin tulee remonttia, ongelmia, rahaa menee. Trafi tasa-verot on köyhälle liian suuria.
      Ja köyhän erehtyessä kuluttamaan, niin kalliimmassa autossa on rahat kiinni, liian paljon suhteessa pieniin tuloihin, , myös kulkuneuvon arvo laskee, häviät siinäkin!!
      Pätkätyöläisellä ei ole mahd. työsuhdeautoihin ja etuihin. Alimmalla kastilla ei ole mitään rikkaiden etuja. On vain kohonneet kulut!!
      Tämä liikkumisen kalleus ongelma on kertomaa kaupunkialueiden ulkopuolelta, jossa ei ole julkista liikennettä enää.
      Mutta esim hki lepäävä joutoväki ajaa verovaroin metrolla.

      Nyt olen itse jo tilanteessa, jossa minun tulisi saada n. 1/2v. palkka etukäteen, jotta pääsisin köyhyydestä, saisin vaatteita, kunnon kengät, kulkuneuvon, voisin käydä parturissa, ja hammaslääkärissä laitattamassa hampaat, hankkimassa silmälasit,, yms yms. kuluja olisi paljon, jos työelämään aikoisi palata. Olen nääs tippunu työmarkkinatuki köyhäksi jo.
      Ansiosid. loppui kun ei ollut varaa mennä kauas töihin.

      • Anonyymi

        "Nyt olen itse jo tilanteessa, jossa minun tulisi saada n. 1/2v. palkka etukäteen, jotta pääsisin köyhyydestä, saisin vaatteita, kunnon kengät, kulkuneuvon, voisin käydä parturissa, ja hammaslääkärissä laitattamassa hampaat, hankkimassa silmälasit,, yms yms. kuluja olisi paljon, jos työelämään aikoisi palata."

        Silmälasit maksaa KELA, kuten hammaslääkärinkin. 500 €/kk toimeentulotuella ostaa kyllä ruuan lisäksi kengät ja vaatteita. Eili ihan turhaa provoilua!


      • Anonyymi

        Ihan puppua taasen kirjoitat! Ensinnäkin pitkistä työmatkoista saat joko työnantajalta kilometrikorvauksen, se on tältä vuodelta 0,44€/km tai saat vähentää verotuksessa tulonhankintaan liittyvät kulut, lisäksi vielä päivärahat.
        Kannattaa perehtyä verotukseen!
        Meillä köyhillä on ihan samat edut, kuin rikkaillakin ja verotus suosii vielä meitä melkoisesti, koska alle 2420€/kk tuloista ei mene valtiolle lainkaan tuloveroa!
        Ja vanhalla autolla ajamisesta saa aivan saman kilometrikorvauksen, kuin uudellakin autolla, sekin melkoinen tulonsiirto meille köyhille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan puppua taasen kirjoitat! Ensinnäkin pitkistä työmatkoista saat joko työnantajalta kilometrikorvauksen, se on tältä vuodelta 0,44€/km tai saat vähentää verotuksessa tulonhankintaan liittyvät kulut, lisäksi vielä päivärahat.
        Kannattaa perehtyä verotukseen!
        Meillä köyhillä on ihan samat edut, kuin rikkaillakin ja verotus suosii vielä meitä melkoisesti, koska alle 2420€/kk tuloista ei mene valtiolle lainkaan tuloveroa!
        Ja vanhalla autolla ajamisesta saa aivan saman kilometrikorvauksen, kuin uudellakin autolla, sekin melkoinen tulonsiirto meille köyhille!

        köyhällä ei useinkaan ole sitä työpaikkaa ja työnantajaa ja etuja.
        ja esim. pätkätöitä ei kannata köyhän tehdä, kun etuja ei ole, on vain kusetusta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt olen itse jo tilanteessa, jossa minun tulisi saada n. 1/2v. palkka etukäteen, jotta pääsisin köyhyydestä, saisin vaatteita, kunnon kengät, kulkuneuvon, voisin käydä parturissa, ja hammaslääkärissä laitattamassa hampaat, hankkimassa silmälasit,, yms yms. kuluja olisi paljon, jos työelämään aikoisi palata."

        Silmälasit maksaa KELA, kuten hammaslääkärinkin. 500 €/kk toimeentulotuella ostaa kyllä ruuan lisäksi kengät ja vaatteita. Eili ihan turhaa provoilua!

        Silmälasit yms maksaa KELA kunhan olet ensin itse maksanut ne. Ainoastaan sossun luukulta voi saada maksusitoumuksen, jota vastaan saa esimerkiksi ruokakaupasta ruokaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silmälasit yms maksaa KELA kunhan olet ensin itse maksanut ne. Ainoastaan sossun luukulta voi saada maksusitoumuksen, jota vastaan saa esimerkiksi ruokakaupasta ruokaa.

        kaikki ei saa sos. tujia, huom.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kaikki ei saa sos. tujia, huom.

        Ei saa edes asumistukea , jos asuu omistus asunnossa, kun siinä otetaan huomioon vain hoitovastike, joka voi olla satanen kuussa , mutta lämmitys maksetaan omasta pussista, joka voi olla 150 euroa , kun se ei sisälly hoitovastikkeeseen, niin vaihtoehtoisista lämmitysmuodosta Kela korvaa 25 euroa kuussa. Samaten asunnossa voi olla korjausvelkaa jota lyhennetään kanssa 150 euroa kuussa , eikä siihenkään saa tukea. Näin olle sinulle ei jää pahimmassa tapauksessa työmarkkina tuesta kuin 100 e/ kk ruokaan ja niihin silmälaseihin ja autoiluun kuukaudessa. Tämähän näkyy sitten muuttotappio kuntien asuntokaupoissa. Asunto joka Helsingissä maksaa 200 tuhatta saa muuttotappio alueella 10 tuhannella. Mutta köyhällä ei ole edes varaa asua edes muutaman tuhannen euron asunnossa. Alueella kun ei ole työpaikkoja ja te- keskus karennssin uhalla käskee työikäistä hakemaan avoimia työpaikkoja sieltä seuduilta , missä niitä on saatavilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa edes asumistukea , jos asuu omistus asunnossa, kun siinä otetaan huomioon vain hoitovastike, joka voi olla satanen kuussa , mutta lämmitys maksetaan omasta pussista, joka voi olla 150 euroa , kun se ei sisälly hoitovastikkeeseen, niin vaihtoehtoisista lämmitysmuodosta Kela korvaa 25 euroa kuussa. Samaten asunnossa voi olla korjausvelkaa jota lyhennetään kanssa 150 euroa kuussa , eikä siihenkään saa tukea. Näin olle sinulle ei jää pahimmassa tapauksessa työmarkkina tuesta kuin 100 e/ kk ruokaan ja niihin silmälaseihin ja autoiluun kuukaudessa. Tämähän näkyy sitten muuttotappio kuntien asuntokaupoissa. Asunto joka Helsingissä maksaa 200 tuhatta saa muuttotappio alueella 10 tuhannella. Mutta köyhällä ei ole edes varaa asua edes muutaman tuhannen euron asunnossa. Alueella kun ei ole työpaikkoja ja te- keskus karennssin uhalla käskee työikäistä hakemaan avoimia työpaikkoja sieltä seuduilta , missä niitä on saatavilla.

        "Ei saa edes asumistukea , jos asuu omistus asunnossa, kun siinä otetaan huomioon vain hoitovastike, joka voi olla satanen kuussa , mutta lämmitys maksetaan omasta pussista, joka voi olla 150 euroa , kun se ei sisälly hoitovastikkeeseen, niin vaihtoehtoisista lämmitysmuodosta Kela korvaa 25 euroa kuussa."
        Mutta sen 25 euron lisäksi saa hoitovastikkeesta enimmillään 80 % eli tässä 80 euroa, joten yhteensä voi saada 105 euroa. Se on paljon enemmän kuin ei mitään; yli 1.200 euroa vuodessa.

        "Samaten asunnossa voi olla korjausvelkaa jota lyhennetään kanssa 150 euroa kuussa , eikä siihenkään saa tukea."
        Ei saakaan, jos se on henkilökohtaista velkaa. Sen sijaan taloyhtiön pääomavastike on asukkaasta toimista riippumatonta, joten siihen saa tukea.
        Jk. Termi 'korjausvelka' on yleistynyt viittaamaan korjaustarpeisiin, joita on kertynyt, mutta jotka odottavat vielä korjaamistaan. Esim. 'remonttilaina' olisi parempi ilmaus tässä yhteydessä.

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      Kun puhutaan sähköautoista joihin vain rikkailla varaa, kohta ei suomessa enää ole "autoja" vain sähkövispilöitä.

      • Anonyymi

        Korjaukset lisääntyy kun sähkölaitteisiin tulee vikaa paljon enempi kuin moottoriin. hyivn on taas hallitus miettinyt että työölistetään korjaamoita ja laitetaan lasku käyhille jos ei pysty maksaan olkoot ilman autoa ja kävelkööt 50 km edes takasin töihin, tai menkööt hevosella. Kalliiksi tulee hevonenkin. Siellä se duunissa oottelee ulkona 8 tunita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaukset lisääntyy kun sähkölaitteisiin tulee vikaa paljon enempi kuin moottoriin. hyivn on taas hallitus miettinyt että työölistetään korjaamoita ja laitetaan lasku käyhille jos ei pysty maksaan olkoot ilman autoa ja kävelkööt 50 km edes takasin töihin, tai menkööt hevosella. Kalliiksi tulee hevonenkin. Siellä se duunissa oottelee ulkona 8 tunita.

        Sähkömoottoriin tulee harvoin korjaustarpeita, toisin kuin polttomoottoriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottoriin tulee harvoin korjaustarpeita, toisin kuin polttomoottoriin.

        se akku onkin se sähköauton suuri ongelma! kallis ja kuluva...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se akku onkin se sähköauton suuri ongelma! kallis ja kuluva...

        Tässä keskusteltiin autojen korjaustarpeista. Sähköautoa ei tarvitse korjata yhtä usein kuin polttomoottoriautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä keskusteltiin autojen korjaustarpeista. Sähköautoa ei tarvitse korjata yhtä usein kuin polttomoottoriautoja.

        akku ja jarrut, nivelet, ohjaus... kori, kuluu myös sähköautossa - korjaustarve sama kuin bensa-diiseliautoissa... kaikki kuluu!!
        akku on erittäin kallis uusia.
        vanha sähköauto voi olla ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        akku ja jarrut, nivelet, ohjaus... kori, kuluu myös sähköautossa - korjaustarve sama kuin bensa-diiseliautoissa... kaikki kuluu!!
        akku on erittäin kallis uusia.
        vanha sähköauto voi olla ongelma.

        niin, se auto kuluu, ja jos tiet on huonoja, niin vielä nopeampaan, oli bensa, diiseli, sähkö, tai hybridi, niin aina kuluu!! -huoltoa, renkaita, niveliä, korroosiota, ja monia tekniikka murheita. Ehkä suurin vikamäärä on hybrideissä, kun niissä on kahden auton särkyvä tekniikka ja elektroniikka jota ei voi korjata kyläkorjaamossa enää- siis kallista on.

        Sähköauton heikkous on se akku. Akut on vielä kehitysvaiheessa, kalliita, painavia, joten kun akku pettää, niin se käytetty sähköauto on suuri rahareikä - ja romutetaan!!
        Siksi on poliittista valehtelua tarjoilla puheissa käytettyjä sähköautoja köyhille! VASTUUTONTA PUHETTA! selvää naivismia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        akku ja jarrut, nivelet, ohjaus... kori, kuluu myös sähköautossa - korjaustarve sama kuin bensa-diiseliautoissa... kaikki kuluu!!
        akku on erittäin kallis uusia.
        vanha sähköauto voi olla ongelma.

        Korjaustarve ei ole sähkömoottoreissa sama kuin polttomoottoreissa, joihin täytyy tuon tuostakin vaihtaa voiteluöljyt. Ei ole kuluvia mäntiä, pakokaasuahtimia jne. Jos esimerkiksi turboon tulee vika, se ei enää noin 200.000 km:n jälkeen ole myyjän ongelma, vaan menee kokonaan ostajan maksettavaksi. Tästä on kuluttajariitalautakunnan päätös: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/ahdin/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaustarve ei ole sähkömoottoreissa sama kuin polttomoottoreissa, joihin täytyy tuon tuostakin vaihtaa voiteluöljyt. Ei ole kuluvia mäntiä, pakokaasuahtimia jne. Jos esimerkiksi turboon tulee vika, se ei enää noin 200.000 km:n jälkeen ole myyjän ongelma, vaan menee kokonaan ostajan maksettavaksi. Tästä on kuluttajariitalautakunnan päätös: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/ahdin/

        akku on se sähköauton suuri ongelma edelleen, kallis jatkuvasti kuluva ja heikkenevä. Vanha sähköauto on ongelma, kun akku on kalliimpi kuin se auto.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        akku on se sähköauton suuri ongelma edelleen, kallis jatkuvasti kuluva ja heikkenevä. Vanha sähköauto on ongelma, kun akku on kalliimpi kuin se auto.....

        Nykyautoissa akut ovat aiempaa paremmin kestäviä. Lisäksi sitten, kun niitä ei voi enää sähköautoissa käyttää, niitä kaivataan valtakunnan sähköverkkoon sähkövarastoiksi. Tuuli- ja aurinkoenergian tarvitsema säätövoima ei riitä, vaan halvalla tuotettua sähköä pitää saada varastoitua jonnekin, josta sitä voidaan ottaa kulutushuippujen aikaan. Niinpä sähköauton vanhasta akustosta ei kannata niin vain luopua, vaan vaatia siitä kunnollinen korvaus.

        Sähköautossa ei ole myöskään pakoputkea, joka on tavanomainen korjauskohde vanhoissa autoissa. Eikä tarvitse pelätä, että varas vie arvokkaita jalometalleja sisältävän katalysaattorin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyautoissa akut ovat aiempaa paremmin kestäviä. Lisäksi sitten, kun niitä ei voi enää sähköautoissa käyttää, niitä kaivataan valtakunnan sähköverkkoon sähkövarastoiksi. Tuuli- ja aurinkoenergian tarvitsema säätövoima ei riitä, vaan halvalla tuotettua sähköä pitää saada varastoitua jonnekin, josta sitä voidaan ottaa kulutushuippujen aikaan. Niinpä sähköauton vanhasta akustosta ei kannata niin vain luopua, vaan vaatia siitä kunnollinen korvaus.

        Sähköautossa ei ole myöskään pakoputkea, joka on tavanomainen korjauskohde vanhoissa autoissa. Eikä tarvitse pelätä, että varas vie arvokkaita jalometalleja sisältävän katalysaattorin.

        Akku on edelleen kehitysvaiheessa. Akku on kallis, painava, ja kuluu kokoajan!
        Varmaan kymmenien vuosien kuluttua tulee akkukeksintöjä jotka ratkaisevat nykyiset akku ongelmaT?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku on edelleen kehitysvaiheessa. Akku on kallis, painava, ja kuluu kokoajan!
        Varmaan kymmenien vuosien kuluttua tulee akkukeksintöjä jotka ratkaisevat nykyiset akku ongelmaT?

        Käytännössä kaikki muutkin auton osat ovat edelleen kehitysvaiheessa. Kehitystä ei lopeteta, jotta valmistajat pärjäävät kilpailussa.


    • Anonyymi

      ei tosiaan ole varaa edes halpaan autoon, koska auton omistaminen on tehty tekemällä kalliiksi!! trafi verot, alv, vakuutukset, vanhan auton huollot, jne.
      Juduin hävittämään paljon rahaa vievän auton, kun putosin työmarkkinatuelle.
      Nyt kävellen.

      • Anonyymi

        Kyllä ei vanhan auton omistaminen ole nykyään kallista, vaikka noita vähäisiä maksuja nyt onkin. Vero meillä suorastaan naurettavan halpa, jos vertaa vaikka moneen muuhun Euroopan maahan. Meidänkin autosta vero vuodessa 224€, eli n. 0,61€/päivä, tänäänkin kävin marjastusreissulla, löysin muutaman pantillisen pullon ja yhden tölkin, niistä pantit jo 0,75€ ja marjojakin tuli melkoisesti samalla reissulla poimittua!
        Pakollinen liikennevakuutus vuodessa n. 150€. Kulut kuitenkin vuodessa alle 500€ ja millä muulla me täällä syrjäseudulla kulkisimme, lisäksi saadaan km-korvauksia monella lailla oman auton käytöstä.
        Ja vaikka olisimme työttömiäkin, niin saisimme vähentää verotuksessa edunvalvonnan kulut juuri oman auton käytöstä, meidän taloudessa tämäkin summa 1700€!
        Täällä syrjäseudulla eläkeläiset ja työttömät ajelee omilla autoillaan marja- ja sienireissut, verotonta tuloa marjoja poimimalla, sillä tienaa rahat jopa auton vaihtoonkin. Naapurin mummo ajelee pienellä Pösöllä marjareissut, facebookin ryhmässä myy marjat 10 litran sangollinen 40€, ei mummon tarvitse montaa sangollista myydä, kun on Pösön koko vuoden kulut hankittu!

        Minäkin lähden tästä vielä poimimaan mustikoita!

        syrjäseudunasukki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ei vanhan auton omistaminen ole nykyään kallista, vaikka noita vähäisiä maksuja nyt onkin. Vero meillä suorastaan naurettavan halpa, jos vertaa vaikka moneen muuhun Euroopan maahan. Meidänkin autosta vero vuodessa 224€, eli n. 0,61€/päivä, tänäänkin kävin marjastusreissulla, löysin muutaman pantillisen pullon ja yhden tölkin, niistä pantit jo 0,75€ ja marjojakin tuli melkoisesti samalla reissulla poimittua!
        Pakollinen liikennevakuutus vuodessa n. 150€. Kulut kuitenkin vuodessa alle 500€ ja millä muulla me täällä syrjäseudulla kulkisimme, lisäksi saadaan km-korvauksia monella lailla oman auton käytöstä.
        Ja vaikka olisimme työttömiäkin, niin saisimme vähentää verotuksessa edunvalvonnan kulut juuri oman auton käytöstä, meidän taloudessa tämäkin summa 1700€!
        Täällä syrjäseudulla eläkeläiset ja työttömät ajelee omilla autoillaan marja- ja sienireissut, verotonta tuloa marjoja poimimalla, sillä tienaa rahat jopa auton vaihtoonkin. Naapurin mummo ajelee pienellä Pösöllä marjareissut, facebookin ryhmässä myy marjat 10 litran sangollinen 40€, ei mummon tarvitse montaa sangollista myydä, kun on Pösön koko vuoden kulut hankittu!

        Minäkin lähden tästä vielä poimimaan mustikoita!

        syrjäseudunasukki

        Mulla oli tuo edellinen auto just se edullinen pikkuauto, josta oli aina harmia,
        ja useimmat vanhat halvat autot just myydään, kun niistä on korjauskuluja ja vaivaa.

        Monta autoa on ollut ja sellaista pyhää, täydellistä kestävää hyvää ei yhtään. Kun ne autot särkyvät käytössä ja kuluvat.
        Nykyistä melko hyvää tonnin hintaista käytän vain kesällä. Kun se talvella oikkuilee. Talvikelit kannattaa unohtaa vanhalla romulla!

        Autosta on monenlaisia kuluja varmasti, ja jatkuvasti, niin onkin järkevää olla ilman autoa!
        itse ajan n. 3kk ja loput ajat 9kk, se on liikennepoistossa. Ja huomatkaa, että liikennevakuutuskin pitää aina lopettaa, lopettaa vakuutus kokonaan, , muuten menee perusmaksu, vaikka autoa et käyttäisi!! vaiva sekin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli tuo edellinen auto just se edullinen pikkuauto, josta oli aina harmia,
        ja useimmat vanhat halvat autot just myydään, kun niistä on korjauskuluja ja vaivaa.

        Monta autoa on ollut ja sellaista pyhää, täydellistä kestävää hyvää ei yhtään. Kun ne autot särkyvät käytössä ja kuluvat.
        Nykyistä melko hyvää tonnin hintaista käytän vain kesällä. Kun se talvella oikkuilee. Talvikelit kannattaa unohtaa vanhalla romulla!

        Autosta on monenlaisia kuluja varmasti, ja jatkuvasti, niin onkin järkevää olla ilman autoa!
        itse ajan n. 3kk ja loput ajat 9kk, se on liikennepoistossa. Ja huomatkaa, että liikennevakuutuskin pitää aina lopettaa, lopettaa vakuutus kokonaan, , muuten menee perusmaksu, vaikka autoa et käyttäisi!! vaiva sekin....

        Tuo vanhan auton hankinta on hieman taitolaji, ei pidä ostaa sellaista, missä remontteja tiedossa. Ja jos remontteja tulee, niihin pitää suhtautua kylmän viileästi, ei aleta elvyttämään, jos isompaa vikaa.
        Me on ostettu viimeisen 20 vuoden aikana useampi halpiainen ja ajettu niillä melkoisia määriä, normaalisti n. 50000-70000km vuodessa (nyt korona vähensi kilometrejä rajusti etätöiden vuoksi). Yleensä pari kertaa me on katsastettu niitä ja sitten vikalistaa on ollut sen verran, että ajetaan vaan leima loppuun. Joten kilometrejä meidän käytössä on tullut mittariin 100000-200000km. Me ajetaan koko vuoden, pakkasista ja talvesta saa ranskalaiset luvan selviytyä ja jos ei selviydy, niin paaliin lähtee silloin rutukka, toista vaan etsitään tilalle. Ei näiden kanssa tunteilemaan kannata alkaa! Jarrupaloja, polttimoita ja pyyhkijänsulkia vaihdetaan, joskus joku alapallonivel. Öljyjä en vaihda koskaan, lisään aina halvinta täyssynteettistä, kun nämä autot on meillä saattohoidossa, ei näitä paapota.
        Älyhalpaa tämä autoilu näillä halpiaisilla on kuitenkin, kun näillä saa samat kilometrikorvaukset, kuin uusilla autoilla. Me on ostettu vaan näitä ranskalaisia, näissä saa eniten autoa taskurahalla. Nämä ei ruostu ja hyviä ajaa.

        syrjäseudunasukki


    • Anonyymi

      Minulla on 27000 euron auto uutena ostetttu 2016. Voitin rahaa ja ostin auton sitten.

      • Anonyymi

        Oma 25k€ kuluväline oli vuotta vanhempi ja päätyi vaihtoon huoltokulujen vuoksi tulojen tipahdettua. Kummasti uudemmat särkyy pihassa seistessään. Parin tonnin rasioita, ilmeisesti sisällä jokin prosessori, joka laskee päiviä, että nyt sanotaan NAKS!


    • Anonyymi

      Monet ovat outuneet irtinsanotuiksi tai muuten raha ongelmiin auton hankkissen
      jälkeen, vaikka työpaikka lopetettu. Monet ilman omaa syytä ovat raha ongelmissaan.

      Monilla on jo vuosia ollut oma asunto ja auto, ja sen jälkeen tullut jotain ongelmia. Sairaus tai muuta...

      Ei käyhyys tule samana päivänä, vaikka moni täällä niin luulee. Naivisti haukkuvat että miten sulla sitten on varaaaa autoon, asuntoon tai kesämökkiin? Nehän on voineet olla jo vuosia.

      Itsellä on velaton asunto ja velaton auto, hankittu ennen työttömyyttä. Ei kukaan taloa rakenna työttömyyskorvauksella. Se on selvä.

      Kun niistä ei enää tarvi maksaa kuin käyttökulut niin kyllä pärjäää hyivn. Ne pitäisikin olla aiemmin kaikilla, niin elämä olisi ihan hormaalia.

      Autoon meillä menee bensat ym huolto, uudella autolla ei korjauskustannuksia juurikaan ole.
      Elämme hyivn korvauksilla ja tuilla, emme havittele töitä, kun näin menee paremmin.

      • Anonyymi

        "Itsellä on velaton asunto ja velaton auto, hankittu ennen työttömyyttä. Ei kukaan taloa rakenna työttömyyskorvauksella. Se on selvä."
        Onko täällä joku väittänyt, että talon rakentaa työttömyyskorvauksella. Oman taloni rakensin työttömänä ollessani pankista saadulla kiinnelainalla. Työttömyyskorvaus oli tietty hyvänä apuna elämiseen ja muihin normikuluihin.
        Hyvin riitti se pankkilaina siihen talon rakentamiseen ja sain lyhennysvapaata vielä sovittua, että maksoin vain korkoja. Talon myydessäni maksoin sitten lainan pois ja minulle jäi vielä rahaakin melkoisesti verovapaasti. Toista taloa olikin sitten rahoituksen puoleen helpompi rakentaa.
        Työttömyys ei välttämättä korreloi aina köyhyyttä, koska voi tehdä jotain muuta, mistä saa rahaa verottomasti. Juuri nyt työtön lähisukulaiseni poimii lakkoja Kainuussa ja tienaa sillä hyvin verotonta tuloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itsellä on velaton asunto ja velaton auto, hankittu ennen työttömyyttä. Ei kukaan taloa rakenna työttömyyskorvauksella. Se on selvä."
        Onko täällä joku väittänyt, että talon rakentaa työttömyyskorvauksella. Oman taloni rakensin työttömänä ollessani pankista saadulla kiinnelainalla. Työttömyyskorvaus oli tietty hyvänä apuna elämiseen ja muihin normikuluihin.
        Hyvin riitti se pankkilaina siihen talon rakentamiseen ja sain lyhennysvapaata vielä sovittua, että maksoin vain korkoja. Talon myydessäni maksoin sitten lainan pois ja minulle jäi vielä rahaakin melkoisesti verovapaasti. Toista taloa olikin sitten rahoituksen puoleen helpompi rakentaa.
        Työttömyys ei välttämättä korreloi aina köyhyyttä, koska voi tehdä jotain muuta, mistä saa rahaa verottomasti. Juuri nyt työtön lähisukulaiseni poimii lakkoja Kainuussa ja tienaa sillä hyvin verotonta tuloa.

        On täällä väitetty kovastikin että työttömyyskorvuksella on rakennettu taloja ja myyty ja taas rakennettu uusia. Tuo ei ole työttömyyttä vaan ammatinharjittamista jo. Se on työtä.

        Tuo että velkaa saa työtön, ei pidä paikkaansa. Ei varsinkaan talolainaa. Siinä aina katsotaan että pystyt maksamaan sen takasinkin, ja jos ei ole töistä tietoa, niin en usko että luottavat siihen että maksat sen takasin.

        Ja kun ei maksa lainasta korkja velka vaan kasvaa ja kasvaa, se ei vähene vaan paisuu entisestään. Maksat kolminkertaisesti ottamasi lainan takasin ellet lyhennä sitä yhtään. Koron maksu on pelkkää pankille lisätuloja ja sinun elämäsi kurjistamsita.

        En usko väitteeseesi että olet työttömänä saanut lainaa ja rakennat taloja.. en usko.

        Kuka työttömälle takaa lainan??? Ei ole niin hullua joka niin tekisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On täällä väitetty kovastikin että työttömyyskorvuksella on rakennettu taloja ja myyty ja taas rakennettu uusia. Tuo ei ole työttömyyttä vaan ammatinharjittamista jo. Se on työtä.

        Tuo että velkaa saa työtön, ei pidä paikkaansa. Ei varsinkaan talolainaa. Siinä aina katsotaan että pystyt maksamaan sen takasinkin, ja jos ei ole töistä tietoa, niin en usko että luottavat siihen että maksat sen takasin.

        Ja kun ei maksa lainasta korkja velka vaan kasvaa ja kasvaa, se ei vähene vaan paisuu entisestään. Maksat kolminkertaisesti ottamasi lainan takasin ellet lyhennä sitä yhtään. Koron maksu on pelkkää pankille lisätuloja ja sinun elämäsi kurjistamsita.

        En usko väitteeseesi että olet työttömänä saanut lainaa ja rakennat taloja.. en usko.

        Kuka työttömälle takaa lainan??? Ei ole niin hullua joka niin tekisi.

        Kyllä ei ollut mitään ammatin harjoittamista minullakaan työttömänä talon rakentaminen, vaan jäin työttömäksi suhdanteiden vuoksi ja jotain mielekästä oli keksittävä tekemiseksi.
        Tonttia ostaessani tarvitsin henkilötakauksen, että sain hankittua tontin omiin nimiin. Tontti ja myönnetty rakennuslupa kelpasivat pankille vakuudeksi kiinnelainalle. Lainaa en tietenkään saannut nostaa kerralla, kuin vain sen verran, minkä rakennustarkasta oli arvioinnut rakennuksen valmiusasteeksi.
        Pääsin aika pitkälle rakentamaan sillä henkilötakauksella, kun sain tontin ja sen rakennusluvan, sain perustukset tehtyä, jolloin kuittasin sen ensimmäisen erän kiinnelainasta ja maksoin sillä pois sen henkilötakauslainan ja siitä jäi vielä rungon rakentamiseen. Rungon ollessa pystyssä sain taas kuitata lisää lainaa. Näin se menee muillakin rakentajilla, jos et ole tiennyt!
        Ja moni rakentaja maksaa vain korkoja lainasta, lyhennysvapaata on yleensä koko rakennusaika ja joskus pidempäänkin. Lainan pääoma ei siitä kasva, vaikka onkin lyhennysvapaata.
        Pankki minulle lainasi rahaa ja pankit lainaavat joka päivä rahaa myös työttömille, jos lainalle on hyvä kohde.


    • Anonyymi

      Köyhä tinkii syömisestään, terveydestään, yleisestä elämisen tasosta jotta voi pitää autoa P-ruudussa 23t/vrk. Auton ylläpidosta ei tingitä vaan sen kulut helposti usean sata euroa kuukaudessa.
      Onhan asia jotenkin järjetöntä', että pitää mennä töihin jotta saa ostaa auton P-ruutuun?

      • Anonyymi

        Mä tingin vaan työnteosta. En mene töihin vaan elän tuilla. TT tuki maksaa hyvää liksaa, laskut makselee ja antaa käyttörahaakin. Olen hyvin iloinen siitä että on tuollainen diili. En ole ollut töissä kymmeniin vuosiin enkä mene. otan rahaa yhteiskunnan piikkiin aivan kuin mariinikin ym kumppaninsa. Aamiasrahaa ei mulle tule. Voisin kysästä jos laitas vielä senkin tulemaan.


      • Anonyymi

        Auton kulut käytännössä muutamia kymmeniä euroja kuukaudessa. Jos halpisauto, niin ihan pakollinen perusliikennevakuutus riittää, siitä kuluja n. 130€ vuodessa, vero 230€ vuodessa, tämä yhteensä vasta 360€/v = 30€/kk. Katsastus on tarjouksissa alle 20€ ja kalliimmatkin paikat 45€. Ei ole mahdoton pitää köyhän autoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton kulut käytännössä muutamia kymmeniä euroja kuukaudessa. Jos halpisauto, niin ihan pakollinen perusliikennevakuutus riittää, siitä kuluja n. 130€ vuodessa, vero 230€ vuodessa, tämä yhteensä vasta 360€/v = 30€/kk. Katsastus on tarjouksissa alle 20€ ja kalliimmatkin paikat 45€. Ei ole mahdoton pitää köyhän autoa!

        Mulla , ylös kirjatut viime vuoden toteutuneet käyttö-kulut oli halvasta autostani korkeat,
        ( auton arvo n. alle 500e, kun yritin sitä myydä.. ja ei mennyt kaupaksi 500e hintaan..).

        Mutta, auton käyttö- kulut oli vuodessa seuraavat;
        trafi 350 e
        liik.vak. 170e
        kats. mittauksineen 70e
        bensa n. 1500e'
        Huollot n. 600e
        vara-osat 500e
        Renkaat 200e
        Akku 70e
        Tuulilasi 250e

        Yhteensä 3710e / vuosi.
        - on 308,16e / kk.

        Ja kun saan työmarkkinatukea sen 500e/kk.
        Niin auton käyttö vie leivän suusta !
        Niinmpä, tämän vuoden autoni on liikennepoistossa, koska ei minulla ole varaa autoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla , ylös kirjatut viime vuoden toteutuneet käyttö-kulut oli halvasta autostani korkeat,
        ( auton arvo n. alle 500e, kun yritin sitä myydä.. ja ei mennyt kaupaksi 500e hintaan..).

        Mutta, auton käyttö- kulut oli vuodessa seuraavat;
        trafi 350 e
        liik.vak. 170e
        kats. mittauksineen 70e
        bensa n. 1500e'
        Huollot n. 600e
        vara-osat 500e
        Renkaat 200e
        Akku 70e
        Tuulilasi 250e

        Yhteensä 3710e / vuosi.
        - on 308,16e / kk.

        Ja kun saan työmarkkinatukea sen 500e/kk.
        Niin auton käyttö vie leivän suusta !
        Niinmpä, tämän vuoden autoni on liikennepoistossa, koska ei minulla ole varaa autoilla.

        Mitä järkeä on tuollaiseen rutukkaan uhrata tuollaisia summia rahaa!!!
        Ja trafimaksu 350€????? Joku tosi suuri saastuttava auto sinulla, koska vero noin suuri!
        Ja olet ajanut tosi paljon, jos bensat on maksaneet 1500€, kait sillä on tullut jotain järkevää aikaisiksi.
        Katsastus mittauksineen... olet kuitenkin käyttänyt kalliissa huollossa autosi, niin miksi olet maksanut katsastukseen vielä mittauksista, kun saat sen mittauksen huollossa samaan hintaan. Halvin katsastus 20€ ja mittaus jossain muualla.
        Olet ilmeisesti rakastunut rutukkaasi, kun olet tuulilasinkin uusinut. Tuulilasiin korkeintaan 50€ korjaus, jos tarpeen, ei halpiaisiin tuulilaseja aleta vaihtamaan. Järki hoi!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla , ylös kirjatut viime vuoden toteutuneet käyttö-kulut oli halvasta autostani korkeat,
        ( auton arvo n. alle 500e, kun yritin sitä myydä.. ja ei mennyt kaupaksi 500e hintaan..).

        Mutta, auton käyttö- kulut oli vuodessa seuraavat;
        trafi 350 e
        liik.vak. 170e
        kats. mittauksineen 70e
        bensa n. 1500e'
        Huollot n. 600e
        vara-osat 500e
        Renkaat 200e
        Akku 70e
        Tuulilasi 250e

        Yhteensä 3710e / vuosi.
        - on 308,16e / kk.

        Ja kun saan työmarkkinatukea sen 500e/kk.
        Niin auton käyttö vie leivän suusta !
        Niinmpä, tämän vuoden autoni on liikennepoistossa, koska ei minulla ole varaa autoilla.

        Hei nyt menee hiukan yli!!!!!

        Ostatko sinä joka vuosi uudet kesärenkaat ja talvirenkaat kun vaihdat ne??

        Ostatko joka vuosi uuden akun?

        Katsastus Q semalla on 59 e, ollut aina kun minä olen katsastanut.

        Huolto vuodessa mulla maksaa 180 e.

        Vaihdatko tuulilasin joka vuosi?

        Jos olet työtön, niin ajeletko huvimatkojakin surutta?

        Suurennellahan aina voi mutta totuus on kuitenkin toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla , ylös kirjatut viime vuoden toteutuneet käyttö-kulut oli halvasta autostani korkeat,
        ( auton arvo n. alle 500e, kun yritin sitä myydä.. ja ei mennyt kaupaksi 500e hintaan..).

        Mutta, auton käyttö- kulut oli vuodessa seuraavat;
        trafi 350 e
        liik.vak. 170e
        kats. mittauksineen 70e
        bensa n. 1500e'
        Huollot n. 600e
        vara-osat 500e
        Renkaat 200e
        Akku 70e
        Tuulilasi 250e

        Yhteensä 3710e / vuosi.
        - on 308,16e / kk.

        Ja kun saan työmarkkinatukea sen 500e/kk.
        Niin auton käyttö vie leivän suusta !
        Niinmpä, tämän vuoden autoni on liikennepoistossa, koska ei minulla ole varaa autoilla.

        Milalnen auto sulla on jos vakuutukset on noin suuret kk???????

        Bensaa ei ikinä työttömällä mene 1500 e kk, ei työlliselläkään.
        Huolto ei maksa joka kuu 600 e eikä varaosiakaan osteta joka kuukausi, ei renkaita ei akkuja ei tuulilaseja.

        Sun pitää pahoinpidellä sun autoa rankasti että maksut on joka kuu tollaset.

        Ei tuollaselle hurjapäälle kannata autoa myydä, kun romuna seuraavana päivänä kun kaupasta ulos pääsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla , ylös kirjatut viime vuoden toteutuneet käyttö-kulut oli halvasta autostani korkeat,
        ( auton arvo n. alle 500e, kun yritin sitä myydä.. ja ei mennyt kaupaksi 500e hintaan..).

        Mutta, auton käyttö- kulut oli vuodessa seuraavat;
        trafi 350 e
        liik.vak. 170e
        kats. mittauksineen 70e
        bensa n. 1500e'
        Huollot n. 600e
        vara-osat 500e
        Renkaat 200e
        Akku 70e
        Tuulilasi 250e

        Yhteensä 3710e / vuosi.
        - on 308,16e / kk.

        Ja kun saan työmarkkinatukea sen 500e/kk.
        Niin auton käyttö vie leivän suusta !
        Niinmpä, tämän vuoden autoni on liikennepoistossa, koska ei minulla ole varaa autoilla.

        Nyt on aika lailla taasen tarkoitushakuista puppua sinulla auton kulujen kanssa!

        Yhtään akkua en ole ostanut autoihini viimeisen 20 vuoden aikana.

        Yhden kerran olen tuulilasin vaihdattanut, kun katsastusmies (pikkunilkki) ei hyväksynyt valtuutetun tuulilasikorjaamon tuulilasin korjausta. En mene sinne katsastukseen enää, eikä mene moni muukaan (siis oikeasti paikkakunnan korjaamot boikotoivat ko. katsastusta).

        Kesä- ja talvirenkaat kestää aika pitkään, jos työttömällä ei ole muutamia kauppareissuja kummempaa.

        Tuo 1500€ bensaan on aika paljon, sinulla on paljon kuluttava auto ja saastuttava, koska verokin 350€. Mihin olet ajellut työttömänä 15000km???

        Meillä on kaksi halpisautoa liikenteessä, niissä vero yhteensä 425€, eli se sinun koslasi on melkoinen syöppö ja saastuttaja!

        Meillä oli toinen auto katsastukseen liittyvässä jarruremontissa, siitä lasku 190€.


    • Anonyymi

      Tuossa yllä kertomani auton kulut on kulut yhden vuoden aikana.
      2020 vuonna oli nuo kulut. Kalliiksi tuli työttömälle.
      2021 auto on ollut liikennekäytöstä poistossa, koska ei ole varaa suuriin kuluihin.
      Ehkä 2022 sitten taas liikenteeseen.

      Autoni on kunnon auto, ei mikään kinneri. Turvallinen ja hyvä auto.
      Mutta Kunnon autolla ajosta rankaistaan maksuilla, tasa-veroilla.
      Ja korjauksia on vanhaan autoon pakko tehdä, rettä menee katsastuksesta läpi.
      Kustannuksia tulee, eri vuosina erilaisia. Mutta aina tulee jotakin !
      1500e / vuosi bensakuluina on kohtuullinen. Kun on kilometrejäkin.
      Auto on minulla ajamista varten, niin km tulee.

      Mutta työmarkkinatuki köyhällä ei ole varaa autoilla enää.
      Aiemmin, esim 1980-90 L oli halvempaa köyhienkin autoilla. ilman käyttömaksuja autoiltiin,, ja silloin oli menoina vain liikennevakuutus ja bensat sekä huollot ja osat.
      Silloin oli köyhälläkin varaa autoilla!
      Ja ei ollut sähkönsiirtomaksujakaan asumisen hintojen nostajana !!

      Nyt verotetaan enemmän ja on tasa verot, alv tapissa! ja silti raha ei valtiolla riitä tuhlaavaan politiikaan, vaan valtio velkaantuu, verot maksut nousee!
      Kuka kavaltaa rahat? Eu? Vai vääristynyt tuhlaava oma politiikka?

      • Anonyymi

        Sulla aika normaalit, realistiset kulut. itsellä on vuodessa aika samoja kuluja ollu. Auto on kallis pitää.
        Kyllä auto vie rahaa ja vanha halpa auto etenkin. Jotain korjattavaa aina tulee.
        Ja sitten se että vaikka ei ajaisi, niin auto maksaa!
        Vooi tietysti leikkiä ja siirrellä autoa liikennekäyttöpoistoon yms. Mutta sekin on selvää elintason alentamista ku pitää pelata trafi maksujen vakuutusten, korjaustem katsastusten kanssa.
        Itse olen lopettanut ympärivuotisen autoilun, nyt n. noin 1/2 vuodeksi ollu auto käytössä.
        Hankalaa se on, kun ei ole muuta kulkuneuvoa kuin polkupyörä. ja hätätilanteessa tosi kallis taxi. Ns. julkista liikennettä ei maaseudulla ole.


      • Anonyymi

        On meilläkin ihan kunnon auto, iso ranskalainen farkku ja turvallinen, on ilmastoinnit ym. Vero kuitenkin vuodessa 224€, eli se sinun autosi täytyy olla syöppö ja saastuttava, jos vero vuodessa 350€.
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001843045.html

        Aika kultaa muistot, kyllä se autoilu maksoi silloin 1980- ja 1990-luvullakin. EU:n myötä vanhat autot halpenivat roimasti, joten meille köyhille on riittänyt todella hyväkuntoisia autoja aivan taskurahalla.
        Varaosien hinnat halpenivat todella paljon EU:n myötä, se jos mikä on tuonut helpotusta meidän köyhien autoiluun ja entäs renkaat, ne vasta halpenivatkin. Olin aikoinaan töissä huoltoasemalla myyntipuolella, renkaat olivat silloin tosi kalliita. Nyt köyhällä on varaa ajella hyvillä renkaillakin.


    • Anonyymi

      Ei kukaan muista kaikkia autoon menneitä rahoja. Pitäisi olla vihko autossa mihin merkkaisi joka sentin. Tuskin olisi mikään miellyttävä yllätys tiedossa.

      • Anonyymi

        Ei tarvikkaan muistaa. Kun on järjestelmällinen ja säilyttää kaikki kuitit erityisessä kansiossa niin ne pysyy tallessa.

        itsellä on monta pientä kansiota, jotka on

        - auton korjaus ja kaikki käyttökustannukset.
        - mökin hoito ja ostokuitit'
        - Kodin koneiden osto ja korjaus laskut
        - verot
        -palkat ja vakuutukset

        Meillä on kaikki mapitettu, jost läytyy aina tarvittaessa.
        Mitään ei tarvi muistaa itse.


    • Anonyymi

      Järjellä ajatellen ei olisikaan.
      Olen savuton ja alkoton.
      Valmistan itse oman ja eläkeläisvaimoni sapuskat harkituista, halvoista raaka-aineista.
      Vuosikilometrejä tulee alle 4000km.
      Ei ole korjauskustannuksia.
      Vakuutus maksimibonus.
      Ainoa todellinen tarve on vaimoni satunnaiset, välillä säännöllisetkin kuljetukset keskussairaalaan 35km:n päähän.
      Kotioloissa värkkiä ei tarvitse edes käynnistää. Ainoa kuviteltu tarve ovat kirjastokäynnit noin 4km:n päähän mutta siihenkin on kolme vaihtoehtoa.
      Jalan, sulan maan aikana fillarilla tai bussilla. Pysäkki on 100m:n päässä.

    • Anonyymi

      Ryhtyy köyhäksi kuskiksi rikkaammille

      • Anonyymi

        Miten tämä persumantra taas liittyy käytyyn keskusteluun autosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tämä persumantra taas liittyy käytyyn keskusteluun autosta?

        Kaikki asiat liittyy toisiinsa, varsinkin verotus, käyttökulut, bensa ym, aina on asioilla yhteys.

        Varsinkin kun on rahasta kyse ja duunarin tuloista. Niitäyritetään heikentää koko ajan jotta käyhänä pysyy. Bensaakinnostetaan jatkuvasti ja kohta ei todellakaan pysty töissä käymään.

        Onneksi olen tajunnut itse olevani työtömänä, niin ei mene bensakuluja tuhuuksiin, ja kaikki kkela rahat jää itselle käyttöön. Auto on minullakin tosi hyvä, että bensaa ostan joka toinen viikko riippuen tietysti tuleeko ajettua. Mutta olen erittäin nuuka.

        Hallitus tekee kaikeknda että nettoaa itse kansan rahat, viis he meistä välittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki asiat liittyy toisiinsa, varsinkin verotus, käyttökulut, bensa ym, aina on asioilla yhteys.

        Varsinkin kun on rahasta kyse ja duunarin tuloista. Niitäyritetään heikentää koko ajan jotta käyhänä pysyy. Bensaakinnostetaan jatkuvasti ja kohta ei todellakaan pysty töissä käymään.

        Onneksi olen tajunnut itse olevani työtömänä, niin ei mene bensakuluja tuhuuksiin, ja kaikki kkela rahat jää itselle käyttöön. Auto on minullakin tosi hyvä, että bensaa ostan joka toinen viikko riippuen tietysti tuleeko ajettua. Mutta olen erittäin nuuka.

        Hallitus tekee kaikeknda että nettoaa itse kansan rahat, viis he meistä välittää.

        Jos käy töissä, saa joko kilometrikorvauksen työmatkoista tai saa vähentää verotuksessa työmatkat.
        Juuri juttelin erään lajitoverin kanssa, oli ostanut käytetyn sähköauton (15000€) työmatkoilleen, ja kulut autosta rahoituksineen ym. n. 300€/kk ja työnantaja maksaa hänelle n. 1000€ kilometrikorvausta työmatkoista. Oli todella tyytyväinen, kun omaa rahaa ei ollut tarvinnut käyttää auton ostamiseen rahoituksen vuoksi ja nyt kuukaudessa tulee n. 700€ verottomana kilometrikorvausta.
        Meillä hieman sama juttu, saadaan vanhalla autolla työmatkoja ajaessamme kilometrikorvaukset ja vielä vähentää verotuksessa tulonhankintaan liittyvät ajot, sekä edunvalvonnan ajot. Jäädään voitolle! En todellakaan syytä hallitusta, vaikka en ole äänestänyt hallituspuolueita, enkä persuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käy töissä, saa joko kilometrikorvauksen työmatkoista tai saa vähentää verotuksessa työmatkat.
        Juuri juttelin erään lajitoverin kanssa, oli ostanut käytetyn sähköauton (15000€) työmatkoilleen, ja kulut autosta rahoituksineen ym. n. 300€/kk ja työnantaja maksaa hänelle n. 1000€ kilometrikorvausta työmatkoista. Oli todella tyytyväinen, kun omaa rahaa ei ollut tarvinnut käyttää auton ostamiseen rahoituksen vuoksi ja nyt kuukaudessa tulee n. 700€ verottomana kilometrikorvausta.
        Meillä hieman sama juttu, saadaan vanhalla autolla työmatkoja ajaessamme kilometrikorvaukset ja vielä vähentää verotuksessa tulonhankintaan liittyvät ajot, sekä edunvalvonnan ajot. Jäädään voitolle! En todellakaan syytä hallitusta, vaikka en ole äänestänyt hallituspuolueita, enkä persuja.

        Paljonko se sähköauton kotilatauslaite maksoi asennuksineen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko se sähköauton kotilatauslaite maksoi asennuksineen?

        Ei ollut maksanut mitään erikseen se latauspiste, kun akku latautui 9 tunnin aikana täyteen jo olemassa olevasta pistorasiasta.
        Meilläkin on harkinnassa sähköauto, mutta pitää tehdä jonkinlainen latauspiste kotiin (asennan sen kyllä itse, ostan tarvikkeet tukusta), ei paljoa kustanna, muutaman kympin maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käy töissä, saa joko kilometrikorvauksen työmatkoista tai saa vähentää verotuksessa työmatkat.
        Juuri juttelin erään lajitoverin kanssa, oli ostanut käytetyn sähköauton (15000€) työmatkoilleen, ja kulut autosta rahoituksineen ym. n. 300€/kk ja työnantaja maksaa hänelle n. 1000€ kilometrikorvausta työmatkoista. Oli todella tyytyväinen, kun omaa rahaa ei ollut tarvinnut käyttää auton ostamiseen rahoituksen vuoksi ja nyt kuukaudessa tulee n. 700€ verottomana kilometrikorvausta.
        Meillä hieman sama juttu, saadaan vanhalla autolla työmatkoja ajaessamme kilometrikorvaukset ja vielä vähentää verotuksessa tulonhankintaan liittyvät ajot, sekä edunvalvonnan ajot. Jäädään voitolle! En todellakaan syytä hallitusta, vaikka en ole äänestänyt hallituspuolueita, enkä persuja.

        ikiliikkuja siis on viimein keksitty! verohallinto tai työnantaja maksaa täysin ilmaisen autoilun!
        Mistähän tämä raha sitten tulee ikiliikkujaan?
        Vai eu-talouden kautta eu-talouskupla-rahaa?

        Kaatuuko ikiliikkuja hyperinflaatioon vai mihin, vai jatkaa ko pyörimistä vain?
        kuka makssaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tämä persumantra taas liittyy käytyyn keskusteluun autosta?

        -eikös tuon pitäisi olla työväenpuolueiden mantra? vai eikö työväenpuolueet enää aja suomalaisen työväen etuja ollenkaan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ikiliikkuja siis on viimein keksitty! verohallinto tai työnantaja maksaa täysin ilmaisen autoilun!
        Mistähän tämä raha sitten tulee ikiliikkujaan?
        Vai eu-talouden kautta eu-talouskupla-rahaa?

        Kaatuuko ikiliikkuja hyperinflaatioon vai mihin, vai jatkaa ko pyörimistä vain?
        kuka makssaa?

        Ei siinä mitään ikiliikkujaa ole keksitty! Tämä systeemi on ollut vuosikymmeniä toiminnassa, että tulonhankintaan liittyvät kulut on saanut vähentää verotuksessa. Moni tavistiitiäinen vaan on niin tyhmä, ettei viitsi perehtyä verotukseen ja jättää verovähennykset tekemättä.

        Ja kun työnantaja maksaa oman auton käytöstä kilometrikorvauksen, se on verovapaata. Tietty todellisesta tulosta maksetaan veroa!

        Ei tässä ole mikään EU-kupla kyseessä, nämä systeemit on olleet käytössä paljon ennen EU:n systeemejä vuosikymmeniä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä mitään ikiliikkujaa ole keksitty! Tämä systeemi on ollut vuosikymmeniä toiminnassa, että tulonhankintaan liittyvät kulut on saanut vähentää verotuksessa. Moni tavistiitiäinen vaan on niin tyhmä, ettei viitsi perehtyä verotukseen ja jättää verovähennykset tekemättä.

        Ja kun työnantaja maksaa oman auton käytöstä kilometrikorvauksen, se on verovapaata. Tietty todellisesta tulosta maksetaan veroa!

        Ei tässä ole mikään EU-kupla kyseessä, nämä systeemit on olleet käytössä paljon ennen EU:n systeemejä vuosikymmeniä!

        se ns. ikiliikuja toimii nykyään täysin velkarahalla!! valtio velkaantuu niin, että lapsemme on viel kusessa maksellessaan niitä velkoja, sekä eu-talouskuplan murheita jatkossa.

        ilmaista rahaa kun ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se ns. ikiliikuja toimii nykyään täysin velkarahalla!! valtio velkaantuu niin, että lapsemme on viel kusessa maksellessaan niitä velkoja, sekä eu-talouskuplan murheita jatkossa.

        ilmaista rahaa kun ei ole.

        Sinä et käsitä näköjään lainkaan talouden ja verotuksen systeemejä. Tämä kilometrikorvaus ja kilometrivähennys on ollut käytössä vuosikymmeniä. Ei ole mitään tekoa EU:n kanssa, eikä ole mitään vaikutusta, vaikka eroaisimme EU:sta, samaa olisi pakko jatkaa.

        Ilmaista rahaa ei todellakaan ole, mutta verotus on sentään niin oikeudenmukainen Suomessa ja monessa muussakin maassa, että kulut huomioidaan verotuksessa!

        Minulla on kassakaapissani isoisäni tilikirjat 1920-luvulta asti, sielläkin on huomioitu kulut verotuksessa ja veroa on maksettu todellisesta tulosta. Silloin ei ole ollut tietoakaan mistään EU:sta!

        Moni tavistiitiäinen, (kuten et sinäkään) ei ymmärrä edes omasta verotuksestaan yhtään mitään ja silti tietää miten pitäisi hoitaa taloutta. Olen tehnyt omat veroilmoitukseni ja kirjanpitoni, sekä tehnyt toisillekin tilejä yli 40 vuotta, olen VKL:n jäsen (Veronmaksajain liiton jäsen). Suosittelen sitä sinullekin, ettet tuo tyhmyyttäsi aina esille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut maksanut mitään erikseen se latauspiste, kun akku latautui 9 tunnin aikana täyteen jo olemassa olevasta pistorasiasta.
        Meilläkin on harkinnassa sähköauto, mutta pitää tehdä jonkinlainen latauspiste kotiin (asennan sen kyllä itse, ostan tarvikkeet tukusta), ei paljoa kustanna, muutaman kympin maksaa.

        Semmoisella sähköautolla ei kovin pitkälle pötkitä. Kaupungissa voi toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Semmoisella sähköautolla ei kovin pitkälle pötkitä. Kaupungissa voi toimia.

        Nissan Leaf oli tämä sähköauto merkiltään ja ihan pitkää matkaa oli kaveri ajamassa sillä Espoosta Mikkelin kautta Savonlinnaan. Tosin kertoi, ettei talvella range ole kovin kummoinen, mutta riittää hänen päivittäisiin ajoihin. Työ ajoa kuukaudessa n. 2300km sillä sähköautolla ja siitä ne kilometrikorvaukset n. 1000€ kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ikiliikkuja siis on viimein keksitty! verohallinto tai työnantaja maksaa täysin ilmaisen autoilun!
        Mistähän tämä raha sitten tulee ikiliikkujaan?
        Vai eu-talouden kautta eu-talouskupla-rahaa?

        Kaatuuko ikiliikkuja hyperinflaatioon vai mihin, vai jatkaa ko pyörimistä vain?
        kuka makssaa?

        Jos vanhalla tai kohtuu käytetyllä halvalla autolla ajaa, niin kyllä jää voitolle noiden kilometrikorvausten vuoksi, koska ne on laskettu uuden auton mukaan. Homma on pelittänyt jo vuosikymmeniä. Saihan sitä jo 80-luvulla kilometrikorvaukset työajoista ja paljon aiemminkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et käsitä näköjään lainkaan talouden ja verotuksen systeemejä. Tämä kilometrikorvaus ja kilometrivähennys on ollut käytössä vuosikymmeniä. Ei ole mitään tekoa EU:n kanssa, eikä ole mitään vaikutusta, vaikka eroaisimme EU:sta, samaa olisi pakko jatkaa.

        Ilmaista rahaa ei todellakaan ole, mutta verotus on sentään niin oikeudenmukainen Suomessa ja monessa muussakin maassa, että kulut huomioidaan verotuksessa!

        Minulla on kassakaapissani isoisäni tilikirjat 1920-luvulta asti, sielläkin on huomioitu kulut verotuksessa ja veroa on maksettu todellisesta tulosta. Silloin ei ole ollut tietoakaan mistään EU:sta!

        Moni tavistiitiäinen, (kuten et sinäkään) ei ymmärrä edes omasta verotuksestaan yhtään mitään ja silti tietää miten pitäisi hoitaa taloutta. Olen tehnyt omat veroilmoitukseni ja kirjanpitoni, sekä tehnyt toisillekin tilejä yli 40 vuotta, olen VKL:n jäsen (Veronmaksajain liiton jäsen). Suosittelen sitä sinullekin, ettet tuo tyhmyyttäsi aina esille!

        suomi on velkatalous. ne kaikki ek, mtk, sak, pakolaisturismi, jne, asuntokeinottelu, yms tulonsiirrit, edut ja tuet ja idealismi politiikka on rahoitettu velalla!
        silti toimimme nettomaksajina.

        niinpä kiinteistöveron lisäperintää varten kiinteistöt nyt ( maanmittauslaitos), kuvataan, ja tulee maakuntavero lisäksi, ja välilliset verot nousee koko ajan. Päästökaupalla, certifikaateilla, yms. lypsetään rahaa taloudesta.
        Rahaa tarvitaan maastavientiin ja idealismi politiikkaan yhä enemmän.
        Miten kauan maasta rahaa ulos imuroiva "verotus-ikiliikkuja" voi toimia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suomi on velkatalous. ne kaikki ek, mtk, sak, pakolaisturismi, jne, asuntokeinottelu, yms tulonsiirrit, edut ja tuet ja idealismi politiikka on rahoitettu velalla!
        silti toimimme nettomaksajina.

        niinpä kiinteistöveron lisäperintää varten kiinteistöt nyt ( maanmittauslaitos), kuvataan, ja tulee maakuntavero lisäksi, ja välilliset verot nousee koko ajan. Päästökaupalla, certifikaateilla, yms. lypsetään rahaa taloudesta.
        Rahaa tarvitaan maastavientiin ja idealismi politiikkaan yhä enemmän.
        Miten kauan maasta rahaa ulos imuroiva "verotus-ikiliikkuja" voi toimia?

        On sinulla vaikeaa, kun et ymmärrä kansantaloudesta mitään ja täyttä puppua pitää jauhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sinulla vaikeaa, kun et ymmärrä kansantaloudesta mitään ja täyttä puppua pitää jauhaa.

        katso peiliin, ja lisää omaa tietoisuuttasi. älä usko poliittiseen harhaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nissan Leaf oli tämä sähköauto merkiltään ja ihan pitkää matkaa oli kaveri ajamassa sillä Espoosta Mikkelin kautta Savonlinnaan. Tosin kertoi, ettei talvella range ole kovin kummoinen, mutta riittää hänen päivittäisiin ajoihin. Työ ajoa kuukaudessa n. 2300km sillä sähköautolla ja siitä ne kilometrikorvaukset n. 1000€ kuukaudessa.

        "Ei ollut maksanut mitään erikseen se latauspiste, kun akku latautui 9 tunnin aikana täyteen jo olemassa olevasta pistorasiasta."

        Jos tuollaisella akulla ajaa Espoosta Savonlinnaan, täytyy välillä ladata aika monta kertaa.


    • Anonyymi

      Mun iskä käy töissä ja sillä on hybridi auto, jatkuvasti on jotain vialla, ja maksoi autostaan käytettynä sellaiset 20 000 euroa. Vanha auto oli ok, sitä myi, mutta rahat meni uuden ostoon. Eli nyt makselee kahta autoa vaikka yhtä ajaa... no perus työtä tekevä orja on iskäni, valittaa ettei rahaa ole, käy töitä jota vihaa, menetti terveyden työssä ja vielä ostelee kuin raha polttaisi käsissä. Harmikseni huomaan että kun veljeni, 19, alkoi nyt töitä käymään niin taitaa hänestäkin tulla samanlainen kulutushullu.

      No onneksi saa itse olla rauhassa työttömänä ja nauttia elämästä ilman autohuolia.

    • Anonyymi

      Kymmenen vuoden kärsimys.

    • Anonyymi

      Mie just kävin äsken autokaupassa. Tarjosi 17 000 e uutta autoo, jäi harkintaan, oli aivan ihana. Vaikka olen työtön niin uskon että kelasta saaa autolainaa ja pankista, ei ne kysele mitään, senkun nostat vaan lainaa. Kun itse peset auton niin ne katsoo sitä että hoidat sitä autoa hyvin.
      Kuukausi maksu on 9 e joka on just mun palkka päivässä, joten se kuulemma riittää. On hyvä että on auto että pääsee duuniin, kun matkaa on 1 km suuntaansa

      Just tuli lainapäätös et on myönnetty autolainaa. Hyvä homma. Nyt kelaan anomukset et maksaa mjun autoani.

      • Anonyymi

        kulutusluottoa ilman vakuuksia, jopa 100 000e asti!
        näon Markkinatalous auttaa sinua, ja tulevaisuus on taattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kulutusluottoa ilman vakuuksia, jopa 100 000e asti!
        näon Markkinatalous auttaa sinua, ja tulevaisuus on taattu.

        Moni vaan unohtaa sen että kun sen 100 000 lainan ottaa, että se pitää myös maksaa.


      • Anonyymi

        No ei kun sinun tyhmyyttä ne kuvasi ;D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni vaan unohtaa sen että kun sen 100 000 lainan ottaa, että se pitää myös maksaa.

        eihän suuria eu-tuki lainojakaan, n. 77 miljarsia, vastuineen yli 100 miljardia....... tarvitse maksaa hallituksen mukaan. ja ne piristävät taloutta kivasti välimerellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eihän suuria eu-tuki lainojakaan, n. 77 miljarsia, vastuineen yli 100 miljardia....... tarvitse maksaa hallituksen mukaan. ja ne piristävät taloutta kivasti välimerellä.

        Yhdysvaltain valtionvelka on yli 16.000 miljardia dollaria. Siihen nähden joku 77 mrd. euroa ei ole prosenttiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kulutusluottoa ilman vakuuksia, jopa 100 000e asti!
        näon Markkinatalous auttaa sinua, ja tulevaisuus on taattu.

        Korko on vaan ihan hirveä, jos ei tarvita vakuuksia siihen lainaan. Kyllä normaalista pankista vakuudellinen laina on edullisin, korko alle 2%!


      • Anonyymi

        Mitä minä löylykauhalla autossa teen?? En oikein ymmärä sun ajatuksesi juoksua???
        Autolla minä ajan, saunassa tarviis löylykauhaaa, tosinmulla ei ole omaa saunaa. Asunkerrostalossa joten sauna on yleisesessäkäytössä ja siellä on taloyhtiön löylukauha. Auto on mun oma ja sillä on myös talli.

        Nyt en tajuu sua, mutta aaeja ei tarvikkaa ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kulutusluottoa ilman vakuuksia, jopa 100 000e asti!
        näon Markkinatalous auttaa sinua, ja tulevaisuus on taattu.

        Mikä on kulutusluotto? En ole koskaan tarvinna lainaa, aina oon omalla rahalla maksanna. Taikelan rahoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on kulutusluotto? En ole koskaan tarvinna lainaa, aina oon omalla rahalla maksanna. Taikelan rahoilla.

        kela hyvä työ.
        kotimaassa joutui hikinen työ.
        suomi kela raha ilmainen, ei hikinen työ.


      • Anonyymi

        Kyllä järki ihmiset ymmärtää että löylykauha kuuluuu saunaan, sillä ei autossa tee mitään. En ole kuullutkaan etä suomessa yhdessäkään autossa on saunaa. No peräkärry saunoja on, mutta se on erillinen kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä järki ihmiset ymmärtää että löylykauha kuuluuu saunaan, sillä ei autossa tee mitään. En ole kuullutkaan etä suomessa yhdessäkään autossa on saunaa. No peräkärry saunoja on, mutta se on erillinen kuitenkin.

        sinun pitäisi nopeasti laajentaa tietämystä ja ymmärrystäsi. niin et kyselisi turhia.
        Tietämättömyys on niin yleistä, ikävä kyllä. - käytä vaikka hakua....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdysvaltain valtionvelka on yli 16.000 miljardia dollaria. Siihen nähden joku 77 mrd. euroa ei ole prosenttiakaan.

        us on suuret asevoimat, joten on valtaa, ja suomella ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        us on suuret asevoimat, joten on valtaa, ja suomella ei.

        Mitä ne asevoimat tähän liittyvät?


    • Anonyymi

      Köyhällä ei ole varaa ostaa käytettyä.
      Kun ostaa keskitasoisen tehdasuuden niin tietää tarkalleen mitä on saanut ja pitää sitä haluamallaan tavalla.
      Ostin ensimmäisen 60-luvun puolivälissä.
      Tätä nykyistä edellisellä ajelin yli 19 vuotta.
      Nykyinen on ollut käytössäni 4 vuotta ja, jos mitään yllättävää ei tapahdu, niin perikunta saa arpoa tämän jollekin jäsenelleen tai realisoida.

    • Anonyymi

      Uudehko,hyväkuntoinen auto ei ole taloudellinen rasite mutta autotallin 345€/kk on turhan paljon.

      • Anonyymi

        Siinäpä se just on... ei nyt tarvii niin suurituloinen olla hankkiakseen leasingilla tai rahoituksella kalliimmankin auton, mutta jos ajoa on muutaman kilsan työmatka niin miksi maksaa autoilusta kovin paljoa.

        Mäkin voisin, jos olisi varaa, ostaa semmosen itselleni hyvän auton, jossa oikeasti hyvä istua ja muutama muu juttu sekä pörrätä sinne sun tänne, vaikka en erityisemmin näekään hohtoa ajaa enimmäkseen keskellä metsää. Egon kohotusta varten auto ei ole!
        Mutta kyllä mä paljon mieluummin tekisin jotain oikeasti hyödyllistä, lähinnä aivotyötä. Ja tekisinhän minä, jos puhtaasti itsestä olis kiinni, mutta se on toinen juttu.

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Meillä mitään autotallia ole autolle annettu. Ulkona saa halpiaiset olla, jossain katoksessa korkeintaan, vanhasta trampoliinista saa hyvän katoksen autolle, niin on jotain suojaa.
        Me on yli 20 vuotta noilla halpiaisilla ajettu ja hyvin on lähteneet käyntiin tuolta pihalta kovillakin pakkasilla. Miksi alkaa tallista maksamaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se just on... ei nyt tarvii niin suurituloinen olla hankkiakseen leasingilla tai rahoituksella kalliimmankin auton, mutta jos ajoa on muutaman kilsan työmatka niin miksi maksaa autoilusta kovin paljoa.

        Mäkin voisin, jos olisi varaa, ostaa semmosen itselleni hyvän auton, jossa oikeasti hyvä istua ja muutama muu juttu sekä pörrätä sinne sun tänne, vaikka en erityisemmin näekään hohtoa ajaa enimmäkseen keskellä metsää. Egon kohotusta varten auto ei ole!
        Mutta kyllä mä paljon mieluummin tekisin jotain oikeasti hyödyllistä, lähinnä aivotyötä. Ja tekisinhän minä, jos puhtaasti itsestä olis kiinni, mutta se on toinen juttu.

        lajijasuris

        Aika lailla syöpäläinen on liisinki auto, kun pitää joka kuukausi maksaa maksuja. Jos oma halpiainen, niin kulut aika minimaaliset, ei tarvitse maksella jatkuvasti liisinkiä. Autot on niin turhia egon kohottajia, ettei siihen kannata lähteä. Jos haluaa huomiota herättää autolla, niin vanha museoauto, siinä halvat vakuutukset ja ei tartte katsastaa joka vuosi. Vaikka vanha Mosse, niin jo katseet kääntyy ja on juttukaveria parkkipaikoilla.


    • Anonyymi

      Pitkiin aikoihin ei ole ollu varaa autoilun maksuihin.
      Toimiva auto on kyllä pihassa, kun ei menny kaupaksi.
      Joskus pihalla ajelen, mutta tielle en uskalla kun saa suuret sakot jos autoilee ilman trafi veroja.

      • Anonyymi

        Mihin ihmeeseen olet rahasi hävittänyt, jos ei ole muka varaa autoilun maksuihin? Älä syytä toisia omista tyhmyyksistäsi! Katse peiliin ja sieltä löytyy syyllinen.

        Saat kuitenkin melkoisen summan vuodessa rahaa, vaikka olisit kuinka työttömänä ja peruspäivärahoilla. Olet ilmeisesti peli- ja päihderiippuvainen, poltat lisäksi vielä tupakkaa, muuten tuota tilannetta ei voi oikein selittää.


      • Anonyymi

        Et voi yleistää, että romanit ajaisivat ilman vakuutuksia ym. Todella loukkaava kirjoitus sinulta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et voi yleistää, että romanit ajaisivat ilman vakuutuksia ym. Todella loukkaava kirjoitus sinulta!

        loukkauksista en tiedä, mutta monesti tullut esiin, ettei ole vakuutuksia... Eli älä aja kolaria vakuutuksettoman kanssa! kukaan ei korvaa!
        Ja onhan meillä muitakin vapaamatkustaja ryhmiä jotka ei välitä mistään. Ja Lisää tuodaan verovaroin... Se on yhteiskunnallinen ongelma joka pitää tunnustaa. Ei pidä peitellä ikävää totuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin ihmeeseen olet rahasi hävittänyt, jos ei ole muka varaa autoilun maksuihin? Älä syytä toisia omista tyhmyyksistäsi! Katse peiliin ja sieltä löytyy syyllinen.

        Saat kuitenkin melkoisen summan vuodessa rahaa, vaikka olisit kuinka työttömänä ja peruspäivärahoilla. Olet ilmeisesti peli- ja päihderiippuvainen, poltat lisäksi vielä tupakkaa, muuten tuota tilannetta ei voi oikein selittää.

        usko nyt, että köyhän tulot on matalat, niin ei ole varaa autoilun maksuihin ja tasa-veroihin!! Autoilu on tehty köyhälle kalliiksi ja rikkaille halvaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        loukkauksista en tiedä, mutta monesti tullut esiin, ettei ole vakuutuksia... Eli älä aja kolaria vakuutuksettoman kanssa! kukaan ei korvaa!
        Ja onhan meillä muitakin vapaamatkustaja ryhmiä jotka ei välitä mistään. Ja Lisää tuodaan verovaroin... Se on yhteiskunnallinen ongelma joka pitää tunnustaa. Ei pidä peitellä ikävää totuutta.

        "Eli älä aja kolaria vakuutuksettoman kanssa! kukaan ei korvaa!"

        Ja höpö höpö taasen! Jos joudut kolariin sellaisen kanssa, jolla ei ole vakuutusta ja olet syytön osapuoli, niin sinun vahinkosi korvaa Liikennevakuutuskeskus, joten voit olla ihan huoleti!
        https://www.lvk.fi/korvaukset/lvkn-korvaamat-vahingot/

        Minulla on tuosta omakohtainen kokemus, kun oman autoni perään ajoi vanhalla Volvolla ihan tavallinen perussuomalainen nuorehto mies, jonka Volvo ei ollut rekisteröity omalle nimelle, eikä siinä ollut vakuutusta, lisäksi poliisille ja minulle hän antoi vielä sellaisen prepaid puhelinnumeron, jonka kortin hän heitti heti kolarin jälkeen metsään. Niin vain monien selvitysten jälkeen mies löytyi ja Liikennevakuutuskeskus maksoi autoni korjaukset ja alkoi sitten perimään niitä maksuja vahingon aiheuttajalta.

        Ja mitä olen nyt seurannut, niin nämä tälläiset hippaheikit ja hippahennat löytyy aika usein ihan perussuomalaisia henkilöistä, jotka ajavat vakuuttamattomilla ja katsastamattomilla ajoneuvoilla. On todellakin ongelma, mutta kohdistat nyt syytöksesi väärään ryhmään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        usko nyt, että köyhän tulot on matalat, niin ei ole varaa autoilun maksuihin ja tasa-veroihin!! Autoilu on tehty köyhälle kalliiksi ja rikkaille halvaksi.

        Kyl meillä on varaa vaikka ollaan molemmat työttöminä. Auto ja asunto on velaton, ne on ostettu aikoja sitten, joten äläppä yleistä asiaa, jos et teidä.

        Eikaikki ole alkoholisteja ja käytä rahoja viinaan kuin sinä teet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        usko nyt, että köyhän tulot on matalat, niin ei ole varaa autoilun maksuihin ja tasa-veroihin!! Autoilu on tehty köyhälle kalliiksi ja rikkaille halvaksi.

        Kyllä niitä kummasti vaan köyhillä on autoja käytössään. Täällä syrjäseudulla sen näkee, kun monet ajavat juuri vanhoilla käytetyillä muutaman satasen autoilla. Eläkeläiset ja työttömät liikkuu vanhoilla autoilla, jos kohta työssä käyvätkin. Naapurin eläkeläismummo ajaa vanhalla pienellä Pösöllä kauppa- ja marjareissujaan, ajellut monta vuotta samalla autolla. Sama juttu läheinen työtön vanhapoika eläkeläinen, joku vanha Opel tai Toyota näkyy olevan, muutaman satasen autolla ajelee. Ei katsasta juuri autoaan, vaan ostaa aina juuri katsastetun halpiksen. Hyvin riittää hänellä pienen eläkkeen rahat autoiluun ja asuu vanhassa rintamamiestalossa, polttopuilla lämmittää sitä taloaan.

        syrjäseudunasukki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niitä kummasti vaan köyhillä on autoja käytössään. Täällä syrjäseudulla sen näkee, kun monet ajavat juuri vanhoilla käytetyillä muutaman satasen autoilla. Eläkeläiset ja työttömät liikkuu vanhoilla autoilla, jos kohta työssä käyvätkin. Naapurin eläkeläismummo ajaa vanhalla pienellä Pösöllä kauppa- ja marjareissujaan, ajellut monta vuotta samalla autolla. Sama juttu läheinen työtön vanhapoika eläkeläinen, joku vanha Opel tai Toyota näkyy olevan, muutaman satasen autolla ajelee. Ei katsasta juuri autoaan, vaan ostaa aina juuri katsastetun halpiksen. Hyvin riittää hänellä pienen eläkkeen rahat autoiluun ja asuu vanhassa rintamamiestalossa, polttopuilla lämmittää sitä taloaan.

        syrjäseudunasukki

        minä asun kerrostönössä. ei kunnon parkkipaikkoja, tallit kalliita.
        - vanhan auton pito ongelmaista. ei huoltopaikkaa jne.
        vain vttuilevia naapureita, jos pihassa jotain korjaat.
        Pitäisi olla hyvä auto, varsinkin talvella.
        Autoilun kulut kaikkinensa minulle liian suuret.
        Olen työmarkkinatuella. Ei varaa autoilla.
        Se rajoittaa liikkumista.
        Ajelen sulan maan aikaan polkupyörällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli älä aja kolaria vakuutuksettoman kanssa! kukaan ei korvaa!"

        Ja höpö höpö taasen! Jos joudut kolariin sellaisen kanssa, jolla ei ole vakuutusta ja olet syytön osapuoli, niin sinun vahinkosi korvaa Liikennevakuutuskeskus, joten voit olla ihan huoleti!
        https://www.lvk.fi/korvaukset/lvkn-korvaamat-vahingot/

        Minulla on tuosta omakohtainen kokemus, kun oman autoni perään ajoi vanhalla Volvolla ihan tavallinen perussuomalainen nuorehto mies, jonka Volvo ei ollut rekisteröity omalle nimelle, eikä siinä ollut vakuutusta, lisäksi poliisille ja minulle hän antoi vielä sellaisen prepaid puhelinnumeron, jonka kortin hän heitti heti kolarin jälkeen metsään. Niin vain monien selvitysten jälkeen mies löytyi ja Liikennevakuutuskeskus maksoi autoni korjaukset ja alkoi sitten perimään niitä maksuja vahingon aiheuttajalta.

        Ja mitä olen nyt seurannut, niin nämä tälläiset hippaheikit ja hippahennat löytyy aika usein ihan perussuomalaisia henkilöistä, jotka ajavat vakuuttamattomilla ja katsastamattomilla ajoneuvoilla. On todellakin ongelma, mutta kohdistat nyt syytöksesi väärään ryhmään

        Onko tämä systeemi perustettu juuri piittaamattomien vähemmistöjen vuoksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minä asun kerrostönössä. ei kunnon parkkipaikkoja, tallit kalliita.
        - vanhan auton pito ongelmaista. ei huoltopaikkaa jne.
        vain vttuilevia naapureita, jos pihassa jotain korjaat.
        Pitäisi olla hyvä auto, varsinkin talvella.
        Autoilun kulut kaikkinensa minulle liian suuret.
        Olen työmarkkinatuella. Ei varaa autoilla.
        Se rajoittaa liikkumista.
        Ajelen sulan maan aikaan polkupyörällä.

        ja lisäyksenä, että olen täysin raitis ja normaalit elintavat. Silti raha ei riitä näihin liian kalliisiin autoilun kuluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tämä systeemi perustettu juuri piittaamattomien vähemmistöjen vuoksi?

        Tämä systeemi on perustettu sen vuoksi, että aina on sellaisia henkilöitä, jotka ei piittaa säännöistä ja noudata lakia, erottelematta mitenkään vähemmistöjä. Ollessani vakuutusyhtiöiden ja AVK:n kanssa yhteistyössä, vähemmistöt eivät näkyneet mitenkään poikkeuksellisena näissä Liikennevakuutuskeskuksen tapauksissa, suurin osa tapauksista oli kyllä ihan perussuomalaisten aiheuttamia. Toki joitakin ulkomaalaisia tapauksia tuli myös vuosittain, joissa maassamme automatkailijana ollut turisti aiheutti ilman vakuutusta onnettomuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minä asun kerrostönössä. ei kunnon parkkipaikkoja, tallit kalliita.
        - vanhan auton pito ongelmaista. ei huoltopaikkaa jne.
        vain vttuilevia naapureita, jos pihassa jotain korjaat.
        Pitäisi olla hyvä auto, varsinkin talvella.
        Autoilun kulut kaikkinensa minulle liian suuret.
        Olen työmarkkinatuella. Ei varaa autoilla.
        Se rajoittaa liikkumista.
        Ajelen sulan maan aikaan polkupyörällä.

        Näköjään et hallitse lainkaan talouttasi ja elämääsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin ihmeeseen olet rahasi hävittänyt, jos ei ole muka varaa autoilun maksuihin? Älä syytä toisia omista tyhmyyksistäsi! Katse peiliin ja sieltä löytyy syyllinen.

        Saat kuitenkin melkoisen summan vuodessa rahaa, vaikka olisit kuinka työttömänä ja peruspäivärahoilla. Olet ilmeisesti peli- ja päihderiippuvainen, poltat lisäksi vielä tupakkaa, muuten tuota tilannetta ei voi oikein selittää.

        heheeee... ei suomalaisilla palkoilla pysty autoa pitämään. 9 e et ostele mitään, et edes bussilippua kahteen suuntaan.

        Suomlaisten verorahat menee eduskunnan työläisten pussiin ja mariinin aamiasrahoihin ja ylelliseen elämään. Sinne ne menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minä asun kerrostönössä. ei kunnon parkkipaikkoja, tallit kalliita.
        - vanhan auton pito ongelmaista. ei huoltopaikkaa jne.
        vain vttuilevia naapureita, jos pihassa jotain korjaat.
        Pitäisi olla hyvä auto, varsinkin talvella.
        Autoilun kulut kaikkinensa minulle liian suuret.
        Olen työmarkkinatuella. Ei varaa autoilla.
        Se rajoittaa liikkumista.
        Ajelen sulan maan aikaan polkupyörällä.

        sama juttu, kerrostalon pihaan pitäisi olla hyvä auto ( kallis), jos meinaisi ympäri vuoden autoilla.
        Halpis auto sopii kesäkäyttöön, jos osaa itse huoltaa ja on työkalut ja huoltopaikka.
        Noin muuten halpis-auto on työmaa, jatkuva kuluja aiheuttava ongelmapesä. Siksi se onkin niin halpa.

        Rahalla saa toimivan ja hyvän. Ja köyhällä ei , ikävä kyllä, ole rahaa laatuun.
        Lisäksi auton omistamisen eri kulut ja käyttökulut, tasa-verot/ maksut, niin ei esim. työmarkkinatuki köyhän rahat siihen riitä.
        Köyhä on ulkona autoilusta ja liikkumisesta.
        Tämän olen käytännössä itse kokenut. Halpis-ongelmia on niin useita ollut jo....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        heheeee... ei suomalaisilla palkoilla pysty autoa pitämään. 9 e et ostele mitään, et edes bussilippua kahteen suuntaan.

        Suomlaisten verorahat menee eduskunnan työläisten pussiin ja mariinin aamiasrahoihin ja ylelliseen elämään. Sinne ne menee.

        Suomessa palkat kyllä suuremmat, kuin tuo 9€/tunti. Ja jos viittaat tuolla 9€ työkokeiluun, se 9€/päivä ei ole palkkaa, vaan kulukorvausta, sekin vielä verottomana, joka kattaa myös autoilun kustannukset. Ja käy pidemmästä matkasta työkokeilussa, on kulukorvaus 18€/päivä, sekin verottomana, kattaa myös oman auton kustannukset. Työkokeilussahan saa tuet vielä, kuten työtönkin saa, joten kyllä työtön pystyy hyvin käymään omalla autolla työkokeilussa näillä verottomilla kulukorvauksilla.

        Eduskunta on palkkansa ansainnut, kuten pääministerikin ja etuisuutensa. Turhaa niistä vätkytät ja tyhmyytesi tuote esille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näköjään et hallitse lainkaan talouttasi ja elämääsi!

        hallitsen erittäin hyvin talouteni ja elämäni.
        - siksi en maksa esim trafi- tasa vero maksuja, auton ylläpito ja hankinta kuluja.
        Jos sotkeutuisin yli kalliisiin autoilun kuluihin, niin rahaa elämiseen ei olisi.
        Köyhällä ei ole varaa enää nyky suomessa autoilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hallitsen erittäin hyvin talouteni ja elämäni.
        - siksi en maksa esim trafi- tasa vero maksuja, auton ylläpito ja hankinta kuluja.
        Jos sotkeutuisin yli kalliisiin autoilun kuluihin, niin rahaa elämiseen ei olisi.
        Köyhällä ei ole varaa enää nyky suomessa autoilla!

        Olen edelleenkin sitä mieltä, että et hallitse talouttasi lainkaan. Joko autosi on joku hirmuinen polttoainesyöppö ja siitä verot sen mukaisesti tapissaan päästöjen vuoksi.

        Kyllä köyhät Suomessa autoilevat, koska autoilu on nykyään tehty köyhälle niin edulliseksi. Olin 70-80-luvulla autokauppiaana ja näin hyvin, miten se köyhien autoilu silloin meni. Autot maksoivat mahdottomasti, vakuutukset maksoivat ja seisontavakuutuksen kanssa oli melkoinen paperisota. Autojen varaosat maksoivat melkoisesti, vaikka niitä "harakiri" osia alkoi tulemaan markkinoille. Työttömälle autoilu oli tosi kallista silloin!

        Nyt autoja jaetaan jopa ilmaiseksi, jos vain viitsii käydä hakemassa, autojen katsastuskin on tosi helppoa, kun tarjouksia tämän tästä ja voit katsastaa autosi käytännössä koska sattuu sopiva tarjous kohdalle, ei olla sidottu tiukasti siihen rekisterinumeroon, mikä oli ennen ehdoton.
        Ja se mieletön simputus katsastuksissa on jäänyt pois kilpailun myötä. Ei ollut ennen mitenkään harvinaista, että autoa joutui katsastamaan monta kertaa, kun katsastuksessa vaadittiin vaihtamaan täysin ehjiäkin osia, katkottiin tahallaan käsijarrunvaijereita, vaadittiin ohjauskulmien mittauksia ja niistä erilaisia pöytäkirjoja, sekä maahantuojilta erilaisia todistuksia ym. ym. Ja kaikki tämä maksoi melkoisesti, lopulta katsastushenkilö laittoi vain puolen vuoden leiman vanhempaan autoon, se oli tavan duunarille kova paikka!
        Renkaat olivat järkyttävän kalliita silloin autoihin, köyhät ajelivat todella huonoilla kuluneilla renkailla niillä vanhoilla autoillaan. Toinen mikä maksoi mahdottomasti autoihin ja muihinkin laitteisiin, niin AKKU, ne maksoivat ihan järkyttävästi ja olivat vielä aika huonojakin. Ei ollut mitenkään harvinaista, että moni köyhä autoili autollaan mäkistarttien voimalla, eli parkkipaikka katsottiin niin, että pääsi lähtemään tarvittaessa mäkistartilla.
        Ollessani nuorena 70-luvulla huoltoasemalla kesätöissä, usein työnnettiin asiakkaan autoa käyntiin sieltä huoltoaseman pihalta. Harvoin tänä päivänä näkee autoja työnnettävän käyntiin huoltoasemilta tai muuallakaan, mutta silloin se oli joka päiväistä, että jokunen auto piti henkilökunnan työntää avuksi käyntiin.
        Liikennevakuutuskin on tänä päivänä niin kilpailtu ja on mahdollista vähän ajavalla vielä saada extraa alennusta liikennevakuutuksista. Nykyään bonusjärjestelmä on suorastaan loistava ja suosii köyhää useamman ajoneuvon omistajaa. Lisäksi on mahdollista pitää vanhoja ajoneuvoja museorekisterissä, joka tuo merkittävän säästön entiseen, siitä voitiin vain unelmoida silloin 80-luvulla!

        Nykyään köyhät ajelevat tosi hyvillä autoilla ja työttömätkin pystyvät ajamaan hyvin autoilla. Jos työtön on työkokeilussa, saa hän siihenkin sen 9€/päivä tai 18€/päivä kulukorvauksen verottomana, joka kattaa hyvin auton kustannukset. Moni työtön ajaa uudehkolla autolla, jonka hän on hankkinut verottomilla marjojen-, käpyjen- tai sienien poimimistuloilla. Ja jos työttömällä on edunvalvontaa, luottamustehtäviä tms. , mihin joutuu käyttämään omaa autoa, saa hän niistä 0,44€/km kilometrikorvauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen edelleenkin sitä mieltä, että et hallitse talouttasi lainkaan. Joko autosi on joku hirmuinen polttoainesyöppö ja siitä verot sen mukaisesti tapissaan päästöjen vuoksi.

        Kyllä köyhät Suomessa autoilevat, koska autoilu on nykyään tehty köyhälle niin edulliseksi. Olin 70-80-luvulla autokauppiaana ja näin hyvin, miten se köyhien autoilu silloin meni. Autot maksoivat mahdottomasti, vakuutukset maksoivat ja seisontavakuutuksen kanssa oli melkoinen paperisota. Autojen varaosat maksoivat melkoisesti, vaikka niitä "harakiri" osia alkoi tulemaan markkinoille. Työttömälle autoilu oli tosi kallista silloin!

        Nyt autoja jaetaan jopa ilmaiseksi, jos vain viitsii käydä hakemassa, autojen katsastuskin on tosi helppoa, kun tarjouksia tämän tästä ja voit katsastaa autosi käytännössä koska sattuu sopiva tarjous kohdalle, ei olla sidottu tiukasti siihen rekisterinumeroon, mikä oli ennen ehdoton.
        Ja se mieletön simputus katsastuksissa on jäänyt pois kilpailun myötä. Ei ollut ennen mitenkään harvinaista, että autoa joutui katsastamaan monta kertaa, kun katsastuksessa vaadittiin vaihtamaan täysin ehjiäkin osia, katkottiin tahallaan käsijarrunvaijereita, vaadittiin ohjauskulmien mittauksia ja niistä erilaisia pöytäkirjoja, sekä maahantuojilta erilaisia todistuksia ym. ym. Ja kaikki tämä maksoi melkoisesti, lopulta katsastushenkilö laittoi vain puolen vuoden leiman vanhempaan autoon, se oli tavan duunarille kova paikka!
        Renkaat olivat järkyttävän kalliita silloin autoihin, köyhät ajelivat todella huonoilla kuluneilla renkailla niillä vanhoilla autoillaan. Toinen mikä maksoi mahdottomasti autoihin ja muihinkin laitteisiin, niin AKKU, ne maksoivat ihan järkyttävästi ja olivat vielä aika huonojakin. Ei ollut mitenkään harvinaista, että moni köyhä autoili autollaan mäkistarttien voimalla, eli parkkipaikka katsottiin niin, että pääsi lähtemään tarvittaessa mäkistartilla.
        Ollessani nuorena 70-luvulla huoltoasemalla kesätöissä, usein työnnettiin asiakkaan autoa käyntiin sieltä huoltoaseman pihalta. Harvoin tänä päivänä näkee autoja työnnettävän käyntiin huoltoasemilta tai muuallakaan, mutta silloin se oli joka päiväistä, että jokunen auto piti henkilökunnan työntää avuksi käyntiin.
        Liikennevakuutuskin on tänä päivänä niin kilpailtu ja on mahdollista vähän ajavalla vielä saada extraa alennusta liikennevakuutuksista. Nykyään bonusjärjestelmä on suorastaan loistava ja suosii köyhää useamman ajoneuvon omistajaa. Lisäksi on mahdollista pitää vanhoja ajoneuvoja museorekisterissä, joka tuo merkittävän säästön entiseen, siitä voitiin vain unelmoida silloin 80-luvulla!

        Nykyään köyhät ajelevat tosi hyvillä autoilla ja työttömätkin pystyvät ajamaan hyvin autoilla. Jos työtön on työkokeilussa, saa hän siihenkin sen 9€/päivä tai 18€/päivä kulukorvauksen verottomana, joka kattaa hyvin auton kustannukset. Moni työtön ajaa uudehkolla autolla, jonka hän on hankkinut verottomilla marjojen-, käpyjen- tai sienien poimimistuloilla. Ja jos työttömällä on edunvalvontaa, luottamustehtäviä tms. , mihin joutuu käyttämään omaa autoa, saa hän niistä 0,44€/km kilometrikorvauksen.

        nykyään fiksu työtön ei maksa ylisuuria autoilun kuluja. Ei hanki autoa ja ei liiku.
        Liikkuminen onnistuu vasta kun saa hyväpalkkaisen työpaikan ja auto-edun.

        Niin se köyhyys on sellaista, ettei ole varaa kuluttaa esim. autoilun ylisuuriin kuluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nykyään fiksu työtön ei maksa ylisuuria autoilun kuluja. Ei hanki autoa ja ei liiku.
        Liikkuminen onnistuu vasta kun saa hyväpalkkaisen työpaikan ja auto-edun.

        Niin se köyhyys on sellaista, ettei ole varaa kuluttaa esim. autoilun ylisuuriin kuluihin.

        Työttömyys ei välttämättä korreloi mitenkään rahattomuutta! Työtön voi hankkia verovapaasti vaikka kuinka tuloja ja ja verotettavaakin, kuten mm. pääomatuloa voi olla myös.
        Moni työtön tienaa ihan hyvin työttömyysaikana!


    • Anonyymi

      Polttoaine kulut vuodessa yli 1000 euroa riippuen siitä mitä auto kuluttaa. Pienempi ruokainen auto halvemmat polttoainekulut vuodessa.

      • Anonyymi

        20.000 km vuodessa ajava pääsee alle 900 euron polttoainekuluissa, jos hankkii kaasuauton. Vaikka ajaisi kalliimmalla biokaasulla, 1,44 e/kg. Maakaasu on sitten sitäkin halvempaa.

        Pieni kaasuhybridi kulkee 100 km 3 kg:lla, tietysti ajotavasta riippuen. Motarilla menee 4 kg satasella. Pikkuinen bensatankki pitää täyttää kerran 15.000 km:n aikana. Halpaa ajoa bensakoneeseen verrattuna.


    • Anonyymi

      Meil autoiluun menee 300 e kk ruokaan 300 e kk vaatteisiin 150 e puolessa vuodessa, käydään kirpparilla, ja huvituksiin ym sitten loput. TT tuesta maksetaan autoilu.

    • Anonyymi

      Kokemuksesta voin kertoa, ettei ole köyhällä, työmarkkinatuki-köyhällä varaa hankkia autoa, eikä ole varaa ylläpitää autoa kaikkine suurine maksuineen ja kuluineen.
      Auton pito onnistuu vain, jos on suurempia tuloja, palkkoja.
      Työttömän tulot on niin alhaiset, joten varaa ei ole nykyisiin, liian korkeisiin maksuihin ja veroihin, käyttökuluihin, jne.

      Nyt kun olen ollut jo 3v. ilman autoa, niin elämä helpottui, kun jatkuvat suuret autokulut jäi pois.
      Köyhän siis pitää olla paikallaan, liikkumatta ja kuluttamatta!

      • Anonyymi

        Kyllä se vähän noin menee varsinkin jos asuu vuokralla. Itse en ole aivan minimituloilla, mutta yksin kun kaikesta vastaa, auto vie silti kaiken ylimääräisen pelivaran. Säännöllistä käyttöä lähinnä kauppa, kirjasto yms. sekä jonkun verran ajoa kaupungin ulkopuolella. Ruokaostot voi vaikka jonkun pyytää tuomaan koodin antamalla ja täydentää sitten kävellen, kun matka minunkin kunnolla menettelee kunha ei hellettä tai liukasta. Muihin ajoihin muita ratkaisuja. Aina se auto kulua teettää: perushuollot, liikennevakuutus vähintään, katsastus, renkaat, on vaihdettu, akku, jarrusatulaa, jousta ja muuta. Koskaan ei voi tietää mitä tulee ja ostohetkellä mikä auto varmasti on hyvä. Olen harkinnut auton myymistä, kun ei ihan välttis tarvi enkä tykkää tolla kumminkaan ajaa pitkää matkaa. Pakaran seudusta varpaan kärkeen kipua, puutumista, väsymistä ym. siinä määrin että hyvin hankalaa ajaminen välillä.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vähän noin menee varsinkin jos asuu vuokralla. Itse en ole aivan minimituloilla, mutta yksin kun kaikesta vastaa, auto vie silti kaiken ylimääräisen pelivaran. Säännöllistä käyttöä lähinnä kauppa, kirjasto yms. sekä jonkun verran ajoa kaupungin ulkopuolella. Ruokaostot voi vaikka jonkun pyytää tuomaan koodin antamalla ja täydentää sitten kävellen, kun matka minunkin kunnolla menettelee kunha ei hellettä tai liukasta. Muihin ajoihin muita ratkaisuja. Aina se auto kulua teettää: perushuollot, liikennevakuutus vähintään, katsastus, renkaat, on vaihdettu, akku, jarrusatulaa, jousta ja muuta. Koskaan ei voi tietää mitä tulee ja ostohetkellä mikä auto varmasti on hyvä. Olen harkinnut auton myymistä, kun ei ihan välttis tarvi enkä tykkää tolla kumminkaan ajaa pitkää matkaa. Pakaran seudusta varpaan kärkeen kipua, puutumista, väsymistä ym. siinä määrin että hyvin hankalaa ajaminen välillä.

        lajijasuris

        Yllättävän vähillä kuluilla meidän halpiasautot on menneet vuosien varrella. Meillä on ollut näitä ranskalaisia halpiaisia, vuodessa on tullut kilometrejä 50000-70000 ja me on ajettu aina yhdellä halpiaisella pari kolme vuotta, jolloin meidän ajoa on tullut mittariin siinä ajassa n. 200000km. Suuria remontteja ei ole ollut, eikä tehty. Yhteenkään autoon ei ole ostettu uutta akkua. Öljyjä en myöskään ole vaihtanut yhteenkään, on vain aina lisätty öljyä. Renkaita on ostettu, mutta ei mitään kalliita, tarjoukset on katsottu tarkkaan. Katsastuksesta on haettu yleensä vikalista, mitään suuria ei ole alettu korjaamaan, pienet viat on korjattu ja käyty sen kuukauden aikana näyttämässä. Ja jos isot viat, niin kuukauden aikana on etsitty toinen halpiainen.
        Vakuutus meillä on halvin mahdollinen pakollinen liikennevakuutus, yhdessä erässä ja maksutapa-alennus siihenkin. Mitään kaskoja ei ole ollut!
        Halpiainen me on koetettu ostaa aina sellainen, mihin edellinen omistaja on vaihtanut mahdollisimman paljon kulutusosia ja se on ollut katsastettu. Kokemus on osoittanut, että uudempaa katsastamatonta autoa ei kannata ostaa, niissä joutuu uusimaan lähes kaikki kulutusosat tai paljon kulutusosia ja tulee kallista autoilua. On meille joskus saattunut huonokin halpiainen, se vain ajettiin yhden katsastuksen väli ja hankittiin toinen tilalle, ei sitä jääty itkemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllättävän vähillä kuluilla meidän halpiasautot on menneet vuosien varrella. Meillä on ollut näitä ranskalaisia halpiaisia, vuodessa on tullut kilometrejä 50000-70000 ja me on ajettu aina yhdellä halpiaisella pari kolme vuotta, jolloin meidän ajoa on tullut mittariin siinä ajassa n. 200000km. Suuria remontteja ei ole ollut, eikä tehty. Yhteenkään autoon ei ole ostettu uutta akkua. Öljyjä en myöskään ole vaihtanut yhteenkään, on vain aina lisätty öljyä. Renkaita on ostettu, mutta ei mitään kalliita, tarjoukset on katsottu tarkkaan. Katsastuksesta on haettu yleensä vikalista, mitään suuria ei ole alettu korjaamaan, pienet viat on korjattu ja käyty sen kuukauden aikana näyttämässä. Ja jos isot viat, niin kuukauden aikana on etsitty toinen halpiainen.
        Vakuutus meillä on halvin mahdollinen pakollinen liikennevakuutus, yhdessä erässä ja maksutapa-alennus siihenkin. Mitään kaskoja ei ole ollut!
        Halpiainen me on koetettu ostaa aina sellainen, mihin edellinen omistaja on vaihtanut mahdollisimman paljon kulutusosia ja se on ollut katsastettu. Kokemus on osoittanut, että uudempaa katsastamatonta autoa ei kannata ostaa, niissä joutuu uusimaan lähes kaikki kulutusosat tai paljon kulutusosia ja tulee kallista autoilua. On meille joskus saattunut huonokin halpiainen, se vain ajettiin yhden katsastuksen väli ja hankittiin toinen tilalle, ei sitä jääty itkemään.

        Mukava kuulla kun tuuriakin.
        Mä oon korjannut kahta viimeistä autoo, Citroen C2 -07 ja Golf 1.4 TSI -09, paljon enemmän kuin aiempia ja paljon vanhempia yhteensä!

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukava kuulla kun tuuriakin.
        Mä oon korjannut kahta viimeistä autoo, Citroen C2 -07 ja Golf 1.4 TSI -09, paljon enemmän kuin aiempia ja paljon vanhempia yhteensä!

        lajijasuris

        Sinulla on ollut juuri liian uusia nuo autot! Halpiainen hankitaan vanhempana ja siinä pitää olla vaihdettu kulutusosia paljon. Nuo sinun autot ovat sellaisia, joilla sitten joku toinen on ajanut ne halvat kilometrit pois sinun jälkeesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on ollut juuri liian uusia nuo autot! Halpiainen hankitaan vanhempana ja siinä pitää olla vaihdettu kulutusosia paljon. Nuo sinun autot ovat sellaisia, joilla sitten joku toinen on ajanut ne halvat kilometrit pois sinun jälkeesi.

        No joo, sama tullut mieleen, että ovat liian uusia ja niin ei nää ole ihan halpiaisia, mutta C2 jo melkein, kun taisin maksaa 2500€. Vissiin 2000 alkuvuosiin saakka autot kesti hyvin ja vikoja tuli sitä enemmän mitä enemmän niillä ajoi.

        En oikein tiedä ymmärsinkö oikein jälkimmäisen lauseesi. Golfin myin vajaa vuosi sitten 25 tkm:in ja (valtava määrä muuten kun ei työajoja, mut kai nyt jos käy kahvilla Pulkkilanharjulla, Hangossa!...) muutaman vuoden jälkeen , kun siihen vaihdettiin käytetty DSG-vaihteisto edellisen rikkoonnuttua. Semmonen mihin olis saanut jonkinlaista takuuta, olis maksanut 7000 eli aivan liikaa. En jäänyt odottaan josko hajoo taas tai jotain muuta.
        Nykyisen C2:n ostin tämän jälkeen ja oon ajanut about 2000 km. Molemmilla autoilla ajettu noin 160 000 km. Se voi tietty olla, että Golf ja jos myyn tän C2:n niin toimii seuraavilla vuosia ilman mitään isompaa vikaa.

        Mutta kun sitä ei tiedä mitä tuleman pitää eikä mulla oikein ole riittäviä puskureita. Vielä toistaiseksi olisi kyllä, mutta ennen pitkää tätä menoa kaikki säästöt menee autoon mitä en juuri edes tarvi ihan välttämättä. Mä oon sitä mieltä, jos nyt ylipäänsä johonkin menee ja voi mennä niin miksei se onnistuisi taksilla, junalla, bussilla ja miksei lentsikalla jos nyt oikein kauas. Ei se munkaan kulkeminen niin herkkua ja helppoa ole, mutta omasta autosta se ei ole kiinni, vaikka jotkut sitä niin jankuttaa. Ei ei, egoa varten se auto joillain on oltava, kun ei muulla pärjätä. Mä yritän pistää mieluummin jotain vaikkapa rahastoihin yms ja jos joskus on reilusti enemmän bufferia (toiveunta!) ja voisi hommata jonkun auton millä myös tykkäisi ergonomian puolesta ajaa pidempää matkaa niin sen näkee sitten. Tulipahan taas vähän pitkästi...

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, sama tullut mieleen, että ovat liian uusia ja niin ei nää ole ihan halpiaisia, mutta C2 jo melkein, kun taisin maksaa 2500€. Vissiin 2000 alkuvuosiin saakka autot kesti hyvin ja vikoja tuli sitä enemmän mitä enemmän niillä ajoi.

        En oikein tiedä ymmärsinkö oikein jälkimmäisen lauseesi. Golfin myin vajaa vuosi sitten 25 tkm:in ja (valtava määrä muuten kun ei työajoja, mut kai nyt jos käy kahvilla Pulkkilanharjulla, Hangossa!...) muutaman vuoden jälkeen , kun siihen vaihdettiin käytetty DSG-vaihteisto edellisen rikkoonnuttua. Semmonen mihin olis saanut jonkinlaista takuuta, olis maksanut 7000 eli aivan liikaa. En jäänyt odottaan josko hajoo taas tai jotain muuta.
        Nykyisen C2:n ostin tämän jälkeen ja oon ajanut about 2000 km. Molemmilla autoilla ajettu noin 160 000 km. Se voi tietty olla, että Golf ja jos myyn tän C2:n niin toimii seuraavilla vuosia ilman mitään isompaa vikaa.

        Mutta kun sitä ei tiedä mitä tuleman pitää eikä mulla oikein ole riittäviä puskureita. Vielä toistaiseksi olisi kyllä, mutta ennen pitkää tätä menoa kaikki säästöt menee autoon mitä en juuri edes tarvi ihan välttämättä. Mä oon sitä mieltä, jos nyt ylipäänsä johonkin menee ja voi mennä niin miksei se onnistuisi taksilla, junalla, bussilla ja miksei lentsikalla jos nyt oikein kauas. Ei se munkaan kulkeminen niin herkkua ja helppoa ole, mutta omasta autosta se ei ole kiinni, vaikka jotkut sitä niin jankuttaa. Ei ei, egoa varten se auto joillain on oltava, kun ei muulla pärjätä. Mä yritän pistää mieluummin jotain vaikkapa rahastoihin yms ja jos joskus on reilusti enemmän bufferia (toiveunta!) ja voisi hommata jonkun auton millä myös tykkäisi ergonomian puolesta ajaa pidempää matkaa niin sen näkee sitten. Tulipahan taas vähän pitkästi...

        lajijasuris

        Kyllä tuollainen C2 voisi olla pitkäikäinenkin ilman kalliita korjauksia, jos siinä ei ole turboa, jonka voi odottaa hajoavan jossain 200 tkm:n tienoilla. Pakoputkea ja iskareita varmaan täytyy korjata/vaihtaa, pyöränripustusta ehkä korjailla.

        Tuolla paljon myönteisiä yleiskommentteja juuri taloudellisuuden kannalta: https://www.nettiauto.com/citroen/c2/autoarvostelut?s_year=2007&e_year=2007

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuollainen C2 voisi olla pitkäikäinenkin ilman kalliita korjauksia, jos siinä ei ole turboa, jonka voi odottaa hajoavan jossain 200 tkm:n tienoilla. Pakoputkea ja iskareita varmaan täytyy korjata/vaihtaa, pyöränripustusta ehkä korjailla.

        Tuolla paljon myönteisiä yleiskommentteja juuri taloudellisuuden kannalta: https://www.nettiauto.com/citroen/c2/autoarvostelut?s_year=2007&e_year=2007

        Pitkäaikatyötön

        Juu ja luettu on noita kokemuksia. Niin, se turbokin on aina oma yllätysmomenttinsa

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Ei olekkaan, sossu maksaa meidän autoilun. ja laskut kaikki. rahaa on.

    • Anonyymi

      Kait se on helpoin konsti jättää nuo maksut hoitamatta , bensaa vaan ja huoltoa , halpaa ku saippua , paitti tuo bensa. Eihän tuo valvonta enään toimi tai koska ootte viimeksi johonki ratsiaan joutunu , vuoskymmeniä sitten....

      • Anonyymi

        poliisilla on luku-laitteet, joten melko nopeasti jää kiinni jos ajaa ilman trafi veroja.
        Ja tulee suuri sakko ja rangaistus. Siitä köyhä ei enää selviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        poliisilla on luku-laitteet, joten melko nopeasti jää kiinni jos ajaa ilman trafi veroja.
        Ja tulee suuri sakko ja rangaistus. Siitä köyhä ei enää selviä.

        Mulla on ulosotossa yli 3500 e, just maksuitta ajelusta tuli.
        Ja se summa vaan kasvaa kun siihen laitetaan vuosittain kuluja päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ulosotossa yli 3500 e, just maksuitta ajelusta tuli.
        Ja se summa vaan kasvaa kun siihen laitetaan vuosittain kuluja päälle.

        Riippuu ihan mitä nuo laitteet lukevat ja halutaan lukevan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ulosotossa yli 3500 e, just maksuitta ajelusta tuli.
        Ja se summa vaan kasvaa kun siihen laitetaan vuosittain kuluja päälle.

        Sakotkin vanhenee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakotkin vanhenee...

        ulosotto ei vanhene.. se jatkuu jatkuu jatkuu..


    • Anonyymi

      Ei ole ajokorttia enkä ole sellaista hankkimassa tuosta syystä, myös sekin syynä ettei työkkäri voi yrittää tunkea minua ihan mihin tahansa töihin, että kyllä siitä autosta on haittaa monella eri tapaa jos katsotaan kuuluisasta isosta kuvasta.

    • Mulla auton ylläpito maksaa kuukaudessa:

      Bensa 50e/kk.
      Täyskasko ja liikennevakuutus 37,50e/kk - Bonukset on 80%.
      Ajoneuvovero 9.91e/kk.

      Yht: 97,41e.

      Muut:
      Katsastus jotain 35e
      Huolto n.240e
      Renkaanvaihto x2 kevät/syksy yht 60e

      Yht: 27,92e/kk

      Kaikki yhteensä: 125,33e kuukaudessa.

    • Anonyymi

      Hupaisia juttuja täällä!
      On keksitty kummallinen, muka halpa-autoilu suomessa.
      Ja todellisuudessa sellaista ei ole!
      Itse olen ja moni tuttava, sen asian käytännössä kokeillut.
      Aina maksaa ja kulut yhteensä on köyhälle liikaa.
      Koska autoilu maksaa aina, kuluja riittää.
      Ja köyhällä on vähän rahaa, niin varaa ei ole ylim. kuluihin.
      Hyvä kun syödäkseen saa!

      Ainoita töitä oli pätkätyöt, mitä minulle oli tarjolla.
      Olisi vaatinut auton se puuha. Tein pari vuotta ja huomasin että liiat kulut, liikkuminen vie työnteoltakin sen kannattavuuden.
      Ja Ei vero väh. korvannut menoja.
      Ikävää arkea se.

      • Anonyymi

        Kyllä ei ole halpisautoilu mikään uusi keksintö ja sitä harrastaa rikkaatkin ihan tutkitusti, koska se on halvin tapa autoilla. Suomessa on todellisia rikkaita, jotka eivät ole ostaneet uutta autoa.
        Autoiluhan on kallista, jos autoilee uusilla autoilla ja siihen ei ole rikkaillakaan varaa tai on varaa, mutta he eivät tarkkoina tuhlaa rahojaan joutavaan.

        Kyllä köyhälle optimaalisella halpisautolla ei tule maksamaan, vaan kilometrikorvaukset ja verovähennykset tekee siitä jopa kannattavaa. Tämä sen vuoksi, että kilometrikorvaukset ja verovähennykset on laskettu kaavamaisesti uuden auton mukaan. Käytetyllä halpisautolla kulut jäävät niin pieniksi, että kilometrikorvauksissa ja verovähennyksissä jää voitolle. Ei ole uusi keksintö, tämä on ollut käytössä vuosikymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ei ole halpisautoilu mikään uusi keksintö ja sitä harrastaa rikkaatkin ihan tutkitusti, koska se on halvin tapa autoilla. Suomessa on todellisia rikkaita, jotka eivät ole ostaneet uutta autoa.
        Autoiluhan on kallista, jos autoilee uusilla autoilla ja siihen ei ole rikkaillakaan varaa tai on varaa, mutta he eivät tarkkoina tuhlaa rahojaan joutavaan.

        Kyllä köyhälle optimaalisella halpisautolla ei tule maksamaan, vaan kilometrikorvaukset ja verovähennykset tekee siitä jopa kannattavaa. Tämä sen vuoksi, että kilometrikorvaukset ja verovähennykset on laskettu kaavamaisesti uuden auton mukaan. Käytetyllä halpisautolla kulut jäävät niin pieniksi, että kilometrikorvauksissa ja verovähennyksissä jää voitolle. Ei ole uusi keksintö, tämä on ollut käytössä vuosikymmeniä.

        taas sama uskonnollinen mantra!

        Johon voi vastata, että köyhällä nääs ei ole rahaa autoilun moniin suuriin jatkuviin kustannuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        taas sama uskonnollinen mantra!

        Johon voi vastata, että köyhällä nääs ei ole rahaa autoilun moniin suuriin jatkuviin kustannuksiin.

        Kyllä ei ole mitään uskonnollista mantraa, vaan ihan matematiikkaa. Tuolla edellä nimim. kirsikankukkaN esitti oman autonsa kulut kuukaudessa, jotka olivat kaikki yhteensä: 125,33€ kuukaudessa. Hyvin realistinen laskelma, tuolla summalla kyllä köyhä työtönkin autoilee ja jos käy töissä, niin kilometrikorvaukset tai verovähennykset kuittaa hyvin nuo kustannukset.
        Tuossa nimim. kirsikankukkaN laskelmassa oli vielä jopa kaskovakuutuskin, jota harvempi halpisautoilija edes ottaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ei ole mitään uskonnollista mantraa, vaan ihan matematiikkaa. Tuolla edellä nimim. kirsikankukkaN esitti oman autonsa kulut kuukaudessa, jotka olivat kaikki yhteensä: 125,33€ kuukaudessa. Hyvin realistinen laskelma, tuolla summalla kyllä köyhä työtönkin autoilee ja jos käy töissä, niin kilometrikorvaukset tai verovähennykset kuittaa hyvin nuo kustannukset.
        Tuossa nimim. kirsikankukkaN laskelmassa oli vielä jopa kaskovakuutuskin, jota harvempi halpisautoilija edes ottaa!

        Mäkin pitäisin auton, jos kulut olis oikeasti keskimäärin tuota luokkaa. Katsastuksen suhteen ei ole ollut paljon ongelmia, mutta sekin riippuu kai paljon siitä miten kiinnostunut on seuraamaan ja puuttumaan vikoihin ajoissa. Pahin simputus lienee vähentynyt kilpailun myötä - jokainen tuntee sen miten katsastuksessa on oikein tehty vikoja.

        Nytkin ongelmaa jarruissa, mutta kiikunkaakun meni läpi. Just rempattiin toista puolta ja vissiin sama vika toisella puolella. Viimeisen vuoden aikana lisäksi mennyt akku, jousi, jarrusatula, lukko, rengas ja sitten perushuollot, renkaat, trafimaksut ym.. Akku nyt aina kuluu eikä noi muut hirmusuuria ole, mutta kyllä vähilläkin ajoilla 1500 vuodessa ainakin saa autoon varata pitkän päälle. Ei aivan mahdoton pienituloisellekaan, mutta itse olen funtsinut senkin olevan turhaa, kun mietin käyttömäärää. Lisäksi aina voi jotain isompaakin vikaa tulla. Maksaa ne vaihtoehtoisetkin kulkutavat jotain toki.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin pitäisin auton, jos kulut olis oikeasti keskimäärin tuota luokkaa. Katsastuksen suhteen ei ole ollut paljon ongelmia, mutta sekin riippuu kai paljon siitä miten kiinnostunut on seuraamaan ja puuttumaan vikoihin ajoissa. Pahin simputus lienee vähentynyt kilpailun myötä - jokainen tuntee sen miten katsastuksessa on oikein tehty vikoja.

        Nytkin ongelmaa jarruissa, mutta kiikunkaakun meni läpi. Just rempattiin toista puolta ja vissiin sama vika toisella puolella. Viimeisen vuoden aikana lisäksi mennyt akku, jousi, jarrusatula, lukko, rengas ja sitten perushuollot, renkaat, trafimaksut ym.. Akku nyt aina kuluu eikä noi muut hirmusuuria ole, mutta kyllä vähilläkin ajoilla 1500 vuodessa ainakin saa autoon varata pitkän päälle. Ei aivan mahdoton pienituloisellekaan, mutta itse olen funtsinut senkin olevan turhaa, kun mietin käyttömäärää. Lisäksi aina voi jotain isompaakin vikaa tulla. Maksaa ne vaihtoehtoisetkin kulkutavat jotain toki.

        lajijasuris

        ...siis bensan ja normihuoltojen sekä pakollisten maksujen lisäksi useimmiten saa laskea ainakin 1500/v enemmän tai vähemmän yllätyskorjauksiin sekä auton eli hankintakuluihin .

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin pitäisin auton, jos kulut olis oikeasti keskimäärin tuota luokkaa. Katsastuksen suhteen ei ole ollut paljon ongelmia, mutta sekin riippuu kai paljon siitä miten kiinnostunut on seuraamaan ja puuttumaan vikoihin ajoissa. Pahin simputus lienee vähentynyt kilpailun myötä - jokainen tuntee sen miten katsastuksessa on oikein tehty vikoja.

        Nytkin ongelmaa jarruissa, mutta kiikunkaakun meni läpi. Just rempattiin toista puolta ja vissiin sama vika toisella puolella. Viimeisen vuoden aikana lisäksi mennyt akku, jousi, jarrusatula, lukko, rengas ja sitten perushuollot, renkaat, trafimaksut ym.. Akku nyt aina kuluu eikä noi muut hirmusuuria ole, mutta kyllä vähilläkin ajoilla 1500 vuodessa ainakin saa autoon varata pitkän päälle. Ei aivan mahdoton pienituloisellekaan, mutta itse olen funtsinut senkin olevan turhaa, kun mietin käyttömäärää. Lisäksi aina voi jotain isompaakin vikaa tulla. Maksaa ne vaihtoehtoisetkin kulkutavat jotain toki.

        lajijasuris

        Katsastus on muuttunut todellakin kilpailun myötä paljon inhimillisemmäksi, mitä se oli ennen. Nyt katsastuksessa säädetään valotkin, ei tarvitse tulla väärin säädettyjen valojenkaan kanssa uusinta katsastukseen! Hinnat on myös tulleet paljon alas kilpailun myötä. Meidänkin paikkakunnalla oli pitkään katsastus 19€ ja näyttö 5€!

        Suuria summia me ei olla noihin halpiaisiin uhrattu vuosittain. Renkaita kuluu kyllä, kun paljon ajetaan, mutta ei niitäkään niin mahdottomasti tarvitse ostella ja tori.fi löytyy usein sopivat renkaat muutamalla kympillä koko kierros ja uudetkaan renkaat ei maksa, alle 200€ saa uudet 195X15 talvirenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastus on muuttunut todellakin kilpailun myötä paljon inhimillisemmäksi, mitä se oli ennen. Nyt katsastuksessa säädetään valotkin, ei tarvitse tulla väärin säädettyjen valojenkaan kanssa uusinta katsastukseen! Hinnat on myös tulleet paljon alas kilpailun myötä. Meidänkin paikkakunnalla oli pitkään katsastus 19€ ja näyttö 5€!

        Suuria summia me ei olla noihin halpiaisiin uhrattu vuosittain. Renkaita kuluu kyllä, kun paljon ajetaan, mutta ei niitäkään niin mahdottomasti tarvitse ostella ja tori.fi löytyy usein sopivat renkaat muutamalla kympillä koko kierros ja uudetkaan renkaat ei maksa, alle 200€ saa uudet 195X15 talvirenkaat.

        - ja halleluja! taas sama uskonnollinen mantra!

        Johon voi vastata, että köyhällä nääs ei ole rahaa autoilun moniin suuriin jatkuviin kustannuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        - ja halleluja! taas sama uskonnollinen mantra!

        Johon voi vastata, että köyhällä nääs ei ole rahaa autoilun moniin suuriin jatkuviin kustannuksiin.

        Mitä mantraa tuossa muka on! Jos sinä et osaa ajaa autolla edullisesti, niin ei se tarkoita, etteikö toiset vois ajaa.
        Meillä halpisauton vakuutus n. 170€/v.
        Vuotuinen vero 224€
        Katsastus 20€ - 45€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        - ja halleluja! taas sama uskonnollinen mantra!

        Johon voi vastata, että köyhällä nääs ei ole rahaa autoilun moniin suuriin jatkuviin kustannuksiin.

        Jos kaipaat jotain muuta systeemiä autoiluun, niin mene vaikka Hollantiin katsomaan sikäläistä systeemiä. Polttoaine 0,20€/litra kalliimpaa, kuin Suomessa, vuotuinen vero n. 2000€ ja lisäksi tiemaksuja. Siinähän ajelet vanhalla autolla halvalla! Tosin hollantilainen työtön ajaa polkupyörällä, joka sekin pitää rekisteröidä...

        En valita tätä Suomen systeemiä, on halpaa autoilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaipaat jotain muuta systeemiä autoiluun, niin mene vaikka Hollantiin katsomaan sikäläistä systeemiä. Polttoaine 0,20€/litra kalliimpaa, kuin Suomessa, vuotuinen vero n. 2000€ ja lisäksi tiemaksuja. Siinähän ajelet vanhalla autolla halvalla! Tosin hollantilainen työtön ajaa polkupyörällä, joka sekin pitää rekisteröidä...

        En valita tätä Suomen systeemiä, on halpaa autoilla!

        Tuossa niitä linkkejä:

        http://www.rahtiporssi.fi/polttoaineen-hinnat.php

        http://www.rahtiporssi.fi/tietullit.php

        http://www.rahtiporssi.fi/alkoholipitoisuuksien-rajat-liikenteessa.php


    • Anonyymi

      Saa sitä miettiä ja spekuloida.(arvuutella)

    • Anonyymi

      Aikamoisia pommeja tuolla syrjäseuduilla liikuskelee , olisikohan asiat kunnossa jos tarkastettaisiin ,tuskimpa kaikilla .

      • Anonyymi

        Kyllä ei täällä syrjäseuduilla ole mielekästä pommeilla ajella


    • Anonyymi

      Kyllä ei ole koskaan aiemmin ollut näin halpaa autoilu köyhälle, mitä nykyään on! Hyväkuntoisia autoja saa jopa ilmaiseksi. Alle tonnin saat tosi hyvän auton, millä ajelet jo huolettomasti pidempäänkin. Aloittajalla selvästi pallo hukassa!

      • Anonyymi

        Vanhan auton katsastus ja rekisteröintikin on nykyään niin helppoa. Katsastus ei ole enää sitä simputtamista ja turhien remonttien teettämistä. Rekisteröinti hoituu kotona tietokoneella ja vakuutukset pystyy kilpailuttamaan. Liikennekäytöstä poisto onnistuu kätevästi kotona tietokoneella. Autosta kuluja päivää päälle vähempi, kuin tupakka-aski maksaa! Missä lienee aloittajalla viiraa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan auton katsastus ja rekisteröintikin on nykyään niin helppoa. Katsastus ei ole enää sitä simputtamista ja turhien remonttien teettämistä. Rekisteröinti hoituu kotona tietokoneella ja vakuutukset pystyy kilpailuttamaan. Liikennekäytöstä poisto onnistuu kätevästi kotona tietokoneella. Autosta kuluja päivää päälle vähempi, kuin tupakka-aski maksaa! Missä lienee aloittajalla viiraa!

        Jo on aikamoista huttua tekstiä , kaikilla ei ole edes varaa tuommoisiin toisten kuvittelemiin "perusasioihin" tässä maassa ja sitten mainostetaan kulujen pienuutta voihan kiesus.....kohta varmaan väitetään että muualla on paljon kalliimpaa autoilu kun meillä , kumpaankohan päätä tilastoja luulet meidän edustavan.


      • Anonyymi

        sulla on pallo ja ymmärrys hukassa.
        satujen halpa-hyvä auto ja ilmaiset kulut ja käyttömaksut ja muu.
        halpaa on kuin helvetissä.
        sähkönsiirtomaksunkin kilpailutat kuin jyrki katainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo on aikamoista huttua tekstiä , kaikilla ei ole edes varaa tuommoisiin toisten kuvittelemiin "perusasioihin" tässä maassa ja sitten mainostetaan kulujen pienuutta voihan kiesus.....kohta varmaan väitetään että muualla on paljon kalliimpaa autoilu kun meillä , kumpaankohan päätä tilastoja luulet meidän edustavan.

        Mene vaikka Hollantiin autoilemaan, niin tiedät mitä autoilu maksaa. Polttoaine 0,20€/litra kalliimpaa, kuin Suomessa, lisäksi vuotuinen vero kymmen kertainen Suomeen verrattuna ja lisäksi vielä tiemaksuja. Et selvästikään tiedä autoilusta muualla mitään!
        Jos auto on halpa jossain maassa hankkia, niin kyllä se käyttäminen sitten maksaa, on vuotuinen vero, sitten lisäksi silta, tunneli ja tiemaksut. http://www.rahtiporssi.fi/tietullit.php
        Polttoaine ei Suomessa ole edes kalleinta. http://www.rahtiporssi.fi/polttoaineen-hinnat.php

        Kyllä Suomessa köyhän kelpaa vielä autoilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo on aikamoista huttua tekstiä , kaikilla ei ole edes varaa tuommoisiin toisten kuvittelemiin "perusasioihin" tässä maassa ja sitten mainostetaan kulujen pienuutta voihan kiesus.....kohta varmaan väitetään että muualla on paljon kalliimpaa autoilu kun meillä , kumpaankohan päätä tilastoja luulet meidän edustavan.

        Katsele vaan tuota työttömien touhua, niin vanhalla autolla ajetaan ja tupakka palaa vielä ketjussa. Kyllä hyvin näyttää raha riittävän autoiluun ja tupakkaan. Vai vielä köyhälle kallista muka autoilu!
        Sitä on vanhaa japsirupukkaa tarjolla työttömille millä ajelevat. Kela ja sossu maksaa. On asumis ja toimeentulotuet, ruokaa voi hakea seurakunnan EU-ruoka-apuna. Marjoja voi käydä poimimassa ja tulot on verovapaata. Juuri katselin yhtä työtön porukkaa, kun myivät vanhan japsiauton takakontista poimimiaan marjoja marketin pihalla 3litran karkkilaatikollinen marjoja maksoi 14€. 10 litran sangollinen maksoi 45€.


    • Anonyymi

      Mihin sitä autoa edes tarvitsee jos aamusta aamuun makaa sohvalla?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ei kaikki työttömät makaa sohvalla. Monet työttömät poimivat metsissä marjoja ja sieniä, tienaavat niillä tuhansien tulot verottomana. Autolla on mukava liikkua marja ja sienireissuilla.

        https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006199865.html

        Jos saa tuhansien tulot verottomana niin silloin ei ole köyhä ja on rahaa ostaa auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos saa tuhansien tulot verottomana niin silloin ei ole köyhä ja on rahaa ostaa auto.

        Verotettavien tulojen mukaan on köyhä! Eikä työttömyys korreloi välttämättä lainkaan köyhyyttä, työtön voi hankkia verottomia tuloja ja verotettaviakin tuloja, kuten mm. pääomatuloja.
        Monet työttömät poimivat marjoja ja sieniä, sekä jotkut vielä käpyjäkin, joista saadut tulot on verovapaita, jos niitä poimittuja ei jalosteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verotettavien tulojen mukaan on köyhä! Eikä työttömyys korreloi välttämättä lainkaan köyhyyttä, työtön voi hankkia verottomia tuloja ja verotettaviakin tuloja, kuten mm. pääomatuloja.
        Monet työttömät poimivat marjoja ja sieniä, sekä jotkut vielä käpyjäkin, joista saadut tulot on verovapaita, jos niitä poimittuja ei jalosteta.

        Jos on työtön ja elää pääomatuloilla niin ei tosiaan ole köyhä. Ketjun aiheena on ”köyhän auton ostaminen”. Jos pankissa on miljoona rahaa ja ostaa auton niin tuskin hirveän tiukkaa tekee oli verotettavaa tai verovapaata tuloa nolla euroa tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on työtön ja elää pääomatuloilla niin ei tosiaan ole köyhä. Ketjun aiheena on ”köyhän auton ostaminen”. Jos pankissa on miljoona rahaa ja ostaa auton niin tuskin hirveän tiukkaa tekee oli verotettavaa tai verovapaata tuloa nolla euroa tai ei.

        Köyhä voi olla tulojen puolesta ja tuskin täällä kenelläkään on miljoonia. Vaan monella köyhällä on hieman osakkeita, joista tulee osinkoja.
        Kyllä ihan työmarkkinatuellakin olevat köyhät autoilee, halvat autot ei paljoa maksa ja kuluja autosta kuitenkin aika minimaalisesti. Jos pitää olla joku iso saastuttaja pihassa, niin katsele vaan sitä, kun ei ole varaa ajaa. Hanki pienempi auto, niin jaksat maksella maksut ja ajella autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhä voi olla tulojen puolesta ja tuskin täällä kenelläkään on miljoonia. Vaan monella köyhällä on hieman osakkeita, joista tulee osinkoja.
        Kyllä ihan työmarkkinatuellakin olevat köyhät autoilee, halvat autot ei paljoa maksa ja kuluja autosta kuitenkin aika minimaalisesti. Jos pitää olla joku iso saastuttaja pihassa, niin katsele vaan sitä, kun ei ole varaa ajaa. Hanki pienempi auto, niin jaksat maksella maksut ja ajella autolla.

        Ensinnäkin riippuu vähän mitä etuutta työtön saa, sillä työmarkkinatuella ei voi olla pääomatuloja ilman että tuki laskee.

        Mä ainakin ajattelen (aineellista) köyhyyttä enemmän varallisuuden kautta. Saadakseen vähänkään merkittävämpää osinkotuloa tms pitää varallisuutta olla jonkun verran. Jos taas pienituloinen esimerkiksi perii Helsingin keskustasta asunto-osakkeen, ei häntä minusta voi kyllä köyhäksi kutsua!

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhä voi olla tulojen puolesta ja tuskin täällä kenelläkään on miljoonia. Vaan monella köyhällä on hieman osakkeita, joista tulee osinkoja.
        Kyllä ihan työmarkkinatuellakin olevat köyhät autoilee, halvat autot ei paljoa maksa ja kuluja autosta kuitenkin aika minimaalisesti. Jos pitää olla joku iso saastuttaja pihassa, niin katsele vaan sitä, kun ei ole varaa ajaa. Hanki pienempi auto, niin jaksat maksella maksut ja ajella autolla.

        Jos on varallisuutta. Osakkeita, huoneistoja tms. yli 50 000 euron edestä niin ei puhuta köyhästä ihmisestä oli tulot mitkä hyvänsä. Joku voi olla toki nuuka ja esittää köyhää mutta ei sitä oikeasti ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on varallisuutta. Osakkeita, huoneistoja tms. yli 50 000 euron edestä niin ei puhuta köyhästä ihmisestä oli tulot mitkä hyvänsä. Joku voi olla toki nuuka ja esittää köyhää mutta ei sitä oikeasti ole.

        Kotinsa omistava on ihan helpostikin tulojen puolesta köyhä. Sitten on eri tilanne, jos omistaa sijoitusasuntoja.

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kyllä vielä on köyhän halpaa autoilla, kun ei ole mitään lukulaitteita autoissa. Hieman saatiin jo esimakua taannoin Bernerin esityksissä uusista liikenteen maksuista.
        Nythän meillä köyhillä ei ole vielä mitään hätää, mutta tulevaisuudessa on aika mielenkiintoiset kuviot tulossa. Sähköautot lisääntyy ja niiden myötä loppuu "ilmaisella" sähköllä ajaminen, siis sähköhän on nyt vielä meillä tosi halpaa, korotuspaineita siihen on, koska muualla Euroopassa sähkö maksaa melkoisesti.
        Jos kansa vinkuu autoveroa alas, niin saadaan lisää vuotuista veroa, jonka tuotto tulee olemaan taas suurempi mitä uusien autojen myynnistä saatu vero. Polttoaineeseen tulee tietty lisää veroa, eihän Suomessa ole edes kalleinta polttoainetta. Silta- ja tietulleja voidaan ottaa käyttöön, kun lukulaitteet kehittyy. Mielenkiinnolla jäädään vaan odottamaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vielä on köyhän halpaa autoilla, kun ei ole mitään lukulaitteita autoissa. Hieman saatiin jo esimakua taannoin Bernerin esityksissä uusista liikenteen maksuista.
        Nythän meillä köyhillä ei ole vielä mitään hätää, mutta tulevaisuudessa on aika mielenkiintoiset kuviot tulossa. Sähköautot lisääntyy ja niiden myötä loppuu "ilmaisella" sähköllä ajaminen, siis sähköhän on nyt vielä meillä tosi halpaa, korotuspaineita siihen on, koska muualla Euroopassa sähkö maksaa melkoisesti.
        Jos kansa vinkuu autoveroa alas, niin saadaan lisää vuotuista veroa, jonka tuotto tulee olemaan taas suurempi mitä uusien autojen myynnistä saatu vero. Polttoaineeseen tulee tietty lisää veroa, eihän Suomessa ole edes kalleinta polttoainetta. Silta- ja tietulleja voidaan ottaa käyttöön, kun lukulaitteet kehittyy. Mielenkiinnolla jäädään vaan odottamaan!

        Sveitsissä jo täyttä totta...
        https://www.sitra.fi/artikkelit/liikennemaksu-ja-hiilidioksidivero-ovat-sveitsissa-jo-totta/

        ..ja tuossa tuota Bernerin mallia

        https://demokraatti.fi/liikennemaksut-nousisivat-jopa-satoja-euroja-bernerin-malli-ei-vakuuta-kansanedustajaa-kannustaa-saastuttamaan/

        ..onhan tuota Vanhanen myös pohtinut

        https://www.is.fi/autot/art-2000006669138.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vielä on köyhän halpaa autoilla, kun ei ole mitään lukulaitteita autoissa. Hieman saatiin jo esimakua taannoin Bernerin esityksissä uusista liikenteen maksuista.
        Nythän meillä köyhillä ei ole vielä mitään hätää, mutta tulevaisuudessa on aika mielenkiintoiset kuviot tulossa. Sähköautot lisääntyy ja niiden myötä loppuu "ilmaisella" sähköllä ajaminen, siis sähköhän on nyt vielä meillä tosi halpaa, korotuspaineita siihen on, koska muualla Euroopassa sähkö maksaa melkoisesti.
        Jos kansa vinkuu autoveroa alas, niin saadaan lisää vuotuista veroa, jonka tuotto tulee olemaan taas suurempi mitä uusien autojen myynnistä saatu vero. Polttoaineeseen tulee tietty lisää veroa, eihän Suomessa ole edes kalleinta polttoainetta. Silta- ja tietulleja voidaan ottaa käyttöön, kun lukulaitteet kehittyy. Mielenkiinnolla jäädään vaan odottamaan!

        poliisilla on ne lukulaitteet, ja seulovat liikenteestä tehokkaasti pois ne maksuttomat autoilijat. Lisäksi tulee huikeat sakot ja maksut - sitten se köyhä vasta velkavankeudessa onkin!!!


    • Anonyymi

      No, kun ei ole varaa esim. työmarkkinatuki köyhällä autoilla!
      Auto, vanha toimiva on kyllä pihassa minulla. Mutta varaa ei ole ajaa!!
      Viisastelijoille tiedoksi, että köyhä työmarkkinatuella, työttömänä, niin rahaa on niin vähän, että se raha menee muuhun elämiseen kokonaan.
      Ja työmarkkinatuki elämä on kehiytysmaa elämää, minimi kulutus.

      • Anonyymi

        samma här, pengar finns icke.


      • Anonyymi

        Mihin tuhlaat rahasi, jos se ei riitä mihinkään? Saat kuitenkin melkoisesti rahaa vuodessa tekemättä yhtään mitään. Saat lisäksi asumistukea. Oletko peli- ja päihderiippuvainen tai et muuten saa hoidettua talouttasi kuntoon?
        Kait sinulla on työttömänäkin autolla jotain järkevää käyttöä, millä saat kulut pois, edunvalvontaa, kimppakyytejä, marjastusta ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tuhlaat rahasi, jos se ei riitä mihinkään? Saat kuitenkin melkoisesti rahaa vuodessa tekemättä yhtään mitään. Saat lisäksi asumistukea. Oletko peli- ja päihderiippuvainen tai et muuten saa hoidettua talouttasi kuntoon?
        Kait sinulla on työttömänäkin autolla jotain järkevää käyttöä, millä saat kulut pois, edunvalvontaa, kimppakyytejä, marjastusta ym.

        Jå, när det är brist av pengar, då man kan inte köra...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jå, när det är brist av pengar, då man kan inte köra...

        Är du dum eller förstör dina pengar genom att spela eller vin?


    • Anonyymi

      Ite haen ruuat s-ryhmän ilta-alesta -60%

      Noi on toki vanhaksi meneviä, mutta ihan syötäviä enkä ole saanut mitään oireita vaikka päiväys on pari päivää ylittynytkin.

      Ei se auto nyt niin kallista ole jos tässä lähialueella pyörii 60€ tankilla ajan helposti kuukauden. Toki välillä on myös pidenpiäkin matoja ja näissä sitä polttoainetta sitten voi mennä välillä 100€/kk kin, mutta yleensä se 60€/kk. No jos tarkkoja ollan niin n. 70€/kk. Huollot on toki kalliita, mutta kyllä nekin oon saanut maskuttettua. Bussit ovat musta tylisiä. Niitä saa varrotta ja varrota eikä ne mee minne haluaa eikä suorinta mahdollista reittiä.

    • Anonyymi

      Oho matkoja ei matoja ,

    • Anonyymi

      Mistä ap saa noin paljon kuluja autolle, vaikka se seisoisi vain pihassa ajamattomana? Liikennekäytöstä poistettuna ei autosta mene mitään maksuja! Minulla on 10 vanhaa autoa omistuksessa, niin tuolla ap:n kaavalla minulta menisi mukamas 10000€ noiden autojen kanssa. Vaan ei mene!
      Meillä on kaksi autoa ajossa, yksi meillä vanhemmilla ja yksi tyttärellä, niistä ei yhteensäkään mene vuodessa 1000€ vakuutuksia ja veroja. Maksan nämä maksut vähistä tuloistani, niin tiedän kyllä. Vakuutukset ja verot näistä kahdesta autosta yhteensä n. 800€ vuodessa. Juuri katsastin tyttären käytössä olevan pienen Pösön, maksoi 45€.

      • Anonyymi

        hetken aikaa voi pärjätä pikku-huolloilla,, mutta kun km. tulee niin eri maksut alkaa.
        Ja oletteko huomanneet uusissa liikennevakuutuksissa on pakolla perusmaksu joka menee vaiikka olisi liikennepoistossa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hetken aikaa voi pärjätä pikku-huolloilla,, mutta kun km. tulee niin eri maksut alkaa.
        Ja oletteko huomanneet uusissa liikennevakuutuksissa on pakolla perusmaksu joka menee vaiikka olisi liikennepoistossa!

        Jos tulee isompia huoltoja, niin toinen auto vaan tilalle! Ei köyhän kannata alkaa tunteilemaan näiden autojen kanssa ja rakastumaan niihin. Toinen juttu, jos museoauto, niihin voi rakastua, mutta niiden remontit on yleensä aika halpoja.
        Liikennepoistossa voi katkaista sen vakuutuksen, ei mene maksuja!
        Nyt on köyhälle todellakin tarjolla hyvä autoja, kaveri osti 300€ tosi hyvän Chrysler Voyagerin, no kallis auto vakuutuksiltaan ja veroltaan, mutta 80% bonuksilla vakuutus ei ole paljoa. On kaikki herkut ja toimii! Ajelee minkä ajelee, ei kannata alkaa suuria korjailemaan. Joku maksaa kuitenkin vielä siitä raadosta jotain, kun lopettelee ajamisen. Toinen kaveri osti vaimolleen työmatka-autoksi Ford Fiestan 300€, kesti monta vuotta ilman remontteja ja ei ollut kallis auto kuluiltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tulee isompia huoltoja, niin toinen auto vaan tilalle! Ei köyhän kannata alkaa tunteilemaan näiden autojen kanssa ja rakastumaan niihin. Toinen juttu, jos museoauto, niihin voi rakastua, mutta niiden remontit on yleensä aika halpoja.
        Liikennepoistossa voi katkaista sen vakuutuksen, ei mene maksuja!
        Nyt on köyhälle todellakin tarjolla hyvä autoja, kaveri osti 300€ tosi hyvän Chrysler Voyagerin, no kallis auto vakuutuksiltaan ja veroltaan, mutta 80% bonuksilla vakuutus ei ole paljoa. On kaikki herkut ja toimii! Ajelee minkä ajelee, ei kannata alkaa suuria korjailemaan. Joku maksaa kuitenkin vielä siitä raadosta jotain, kun lopettelee ajamisen. Toinen kaveri osti vaimolleen työmatka-autoksi Ford Fiestan 300€, kesti monta vuotta ilman remontteja ja ei ollut kallis auto kuluiltaan.

        Juuri katselin myytäviä autoja, monta löytyi 300-500€ joilla ajelee melkoisesti vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri katselin myytäviä autoja, monta löytyi 300-500€ joilla ajelee melkoisesti vielä.

        juu ei kannata romuja ostaa, kun niistä on vain ongelmia ja suuria kuluja!!
        - Ja jos olisivat kunnollisia, niin hintakin olisi suurempi.
        Juuri ongelmista pyritään eroon ja niitä saa halvalla.
        Mutta ei köyhän kannata ostaa ongelmia yhtään lisää....
        Vaikka nytkin talvea vasten ei ongelmia ja rahanmenoa pihalle ja kadulle kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tulee isompia huoltoja, niin toinen auto vaan tilalle! Ei köyhän kannata alkaa tunteilemaan näiden autojen kanssa ja rakastumaan niihin. Toinen juttu, jos museoauto, niihin voi rakastua, mutta niiden remontit on yleensä aika halpoja.
        Liikennepoistossa voi katkaista sen vakuutuksen, ei mene maksuja!
        Nyt on köyhälle todellakin tarjolla hyvä autoja, kaveri osti 300€ tosi hyvän Chrysler Voyagerin, no kallis auto vakuutuksiltaan ja veroltaan, mutta 80% bonuksilla vakuutus ei ole paljoa. On kaikki herkut ja toimii! Ajelee minkä ajelee, ei kannata alkaa suuria korjailemaan. Joku maksaa kuitenkin vielä siitä raadosta jotain, kun lopettelee ajamisen. Toinen kaveri osti vaimolleen työmatka-autoksi Ford Fiestan 300€, kesti monta vuotta ilman remontteja ja ei ollut kallis auto kuluiltaan.

        HUom! Huom! - uusista liikenne vakuutuksista menee ns. perusmaksu, vaikka auto liikennepoistossa.
        - Siis pitää lopettaa koko liikennevakuutus. Ja aloittaa uudelleen uusi vakuutus, jos auto seisonnassa !!
        - Vai löydätteko jostain nykyään liikenne vakuutuksen jossa ei perusmaksua? - minä en ole löytänyt! monelta yhtiöltä olen asiaa kysyny...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu ei kannata romuja ostaa, kun niistä on vain ongelmia ja suuria kuluja!!
        - Ja jos olisivat kunnollisia, niin hintakin olisi suurempi.
        Juuri ongelmista pyritään eroon ja niitä saa halvalla.
        Mutta ei köyhän kannata ostaa ongelmia yhtään lisää....
        Vaikka nytkin talvea vasten ei ongelmia ja rahanmenoa pihalle ja kadulle kiitos.

        Kyllä juuri nimen omaan kannattaa ostaa näitä 300-500€ autoja, kun niistä löytyy tosi hyviä yksilöitä. Mitään risaa ei tietenkään kannata ostaa vaivoikseen.
        Meidän perheessä on ollut jo vuosia systeemi, että ostetaan halpisauto saattohoitoon. Jollakin muutaman satasen autolla me on ajettu kolme vuotta ilman mitään suuria remontteja ja suuria remontteja ei aleta edes tekemään. Öljyjä edes en vaihda, vain lisätään, hyvin kulkee sen 200000km samoilla! Jarrupalat, polttimot ja tuulilasinpyyhkijän sulat vaihdetaan yleensä vain vaihdetaan. Renkaita ostetaan tarjouksista tai käytettynä koko sarja tori.fi.
        Taitolajihan tämä tietty on, mutta ei köyhän kannata alkaa tunteilemaan. Halpisautolla saa aivan samat kilometrikorvaukset ja verovähennykset, kuin uudellakin, niin tulonhankintaan ja edunvalvontaan liittyvistä ajoista jää jopa voitolle, joten siitä riittää vielä muihinkin ajoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä juuri nimen omaan kannattaa ostaa näitä 300-500€ autoja, kun niistä löytyy tosi hyviä yksilöitä. Mitään risaa ei tietenkään kannata ostaa vaivoikseen.
        Meidän perheessä on ollut jo vuosia systeemi, että ostetaan halpisauto saattohoitoon. Jollakin muutaman satasen autolla me on ajettu kolme vuotta ilman mitään suuria remontteja ja suuria remontteja ei aleta edes tekemään. Öljyjä edes en vaihda, vain lisätään, hyvin kulkee sen 200000km samoilla! Jarrupalat, polttimot ja tuulilasinpyyhkijän sulat vaihdetaan yleensä vain vaihdetaan. Renkaita ostetaan tarjouksista tai käytettynä koko sarja tori.fi.
        Taitolajihan tämä tietty on, mutta ei köyhän kannata alkaa tunteilemaan. Halpisautolla saa aivan samat kilometrikorvaukset ja verovähennykset, kuin uudellakin, niin tulonhankintaan ja edunvalvontaan liittyvistä ajoista jää jopa voitolle, joten siitä riittää vielä muihinkin ajoihin.

        vaikka minkälaisissa unelmissa voi elää.

        juu , mutta ei kannata romuja ostaa, kun niistä on vain ongelmia ja suuria kuluja!!
        - Ja jos olisivat kunnollisia, niin hintakin olisi suurempi.
        Juuri ongelmista pyritään eroon ja niitä saa halvalla.
        Mutta ei köyhän kannata ostaa ongelmia yhtään lisää....
        Vaikka nytkin talvea vasten ei ongelmia ja rahanmenoa pihalle ja kadulle kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HUom! Huom! - uusista liikenne vakuutuksista menee ns. perusmaksu, vaikka auto liikennepoistossa.
        - Siis pitää lopettaa koko liikennevakuutus. Ja aloittaa uudelleen uusi vakuutus, jos auto seisonnassa !!
        - Vai löydätteko jostain nykyään liikenne vakuutuksen jossa ei perusmaksua? - minä en ole löytänyt! monelta yhtiöltä olen asiaa kysyny...

        Tämän rahastuksen kun huomasin, niin selvitin asiaa.
        Kyselin, niin 3. eri yhtiöstä, ja siellä oli kaikissa se keksitty perusmaksu, joka juoksee seisonta-ajallakin!
        modernia rahastusta!
        Vanhoissa vakuutuksissa ei ole tuota.
        Niinpä se on vakuutus aina lopetettava, ja uusi aloitettava, kun laittaa auton seisontaan.
        mutkikasta hupia tämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vaikka minkälaisissa unelmissa voi elää.

        juu , mutta ei kannata romuja ostaa, kun niistä on vain ongelmia ja suuria kuluja!!
        - Ja jos olisivat kunnollisia, niin hintakin olisi suurempi.
        Juuri ongelmista pyritään eroon ja niitä saa halvalla.
        Mutta ei köyhän kannata ostaa ongelmia yhtään lisää....
        Vaikka nytkin talvea vasten ei ongelmia ja rahanmenoa pihalle ja kadulle kiitos.

        Kyllä ei missään unelmissa ole tässä eletty, sillä tällä formaatilla on tullut ajeltua halpiaisilla yli 20 vuotta.
        On niitä joskus tullut ongelmiakin, mutta aika vähän ja kun ei ala tunteilemaan yhtään, niin toista rutukkaa vaan tilalle. Jos vähänkään osaa katsoa ostamansa auton päälle, niin hyvin pärjää.
        Nykyään on niin paljon ihan hyviä autoja saatavilla 300-500€, joilla ajelee melkoiset matkat!

        Monella vanhemmalla jää auto vähille käytöille ja sitten lääkäri ottaa kortin pois, niin auto joutaa myyntiin. Näitäkin on paljon myynnissä, joille on tehty kaikki huollot ajallaan. Me on ostettu monta tälläistä autoa, missä on vähän kilometrejä ja huollot tehty, meidän saattohoidossa tälläisellä ajaa sen 200000km huoletta.

        Vaan kukin ostaa tai on ostamatta autonsa tavallaan. Tämä halpisformaatti kuitenkin toimii useammalla ja on kannattava.


    • Anonyymi

      suomessa kova ilmasto. köyhä ja vanha auto ja talvi , niin siinä on karmee ja kalliiksi tuleva ongelmakenttä!! Jos ei ole autokatosta, tallia, huoltotiloja jne.. systeemejä.
      Itse autoilen vain kesällä 2kk. vanhalla autolla jonka itse huollan, niin tiedän käytön murheet ja hinnat sekä sen etten talvi-autoilua harrasta vanhalla romulla.

      Köyhän ei kannata tuhlata rahojaan vanhoihin ongelma-autoihin. Se maksaa liikaa. Ja vaikka ei ajaisi, niin auton omistaminen maksaa ja teettää ongelmia.
      Saa leikkiä tasa verojen ja papereitten kanssa. Ei fiksu aikuinen kehtaa leikkiä kats, trafi, vara-osa, huolto, vakuutus leikkejä.... ei netissä, ei papereilla.
      Siis köyhälle ei tarvita yhtään lisää rahanmenoa, niin elämä on selvästi mukavempaa!
      Kulutus ja liikkuminen vaan seis. Tasa verot on liian kovat köyhille.

      • Anonyymi

        No on sinulla vaikeeta... Köyhät tätä systeemiä, että autovero alas, on vaatineet ja nyt ei sitten olla tyytyväisiä. Oikeesti perussuomalaiset on aika tyhmiä.
        Kyllä nykyinen systeemi on hyvä meille köyhille, sillä tämä on melkoinen tulonsiirto meille. Jos ajat näillä halpiaisilla, niin jopa tienaat verottomilla kilometrikorvauksilla tai saat vähentää verotuksessa melkoisen summan. Meidän perheessä saadaan molempia samasta autosta!

        Hyvin me on noilla halpiaisilla talvella pärjätty, vaikka ihan pihalla ovatkin. Kovilla pakkasilla laitetaan moottorilämmitykseen. Sisätilalämmitintä ei laiteta päälle, kun se sulattaa lumet auton päältä ja ne sitten jäätyy ja ei saa ovia auki pakkasella. Ei ole muuten ollut ongelmaa talvella, vaikka pakkastakin joskus aika paljon.

        Nämä nykyiset autot vanhanakin on tosi varmoja talvella, ainakin nämä meidän ranskalaiset on olleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on sinulla vaikeeta... Köyhät tätä systeemiä, että autovero alas, on vaatineet ja nyt ei sitten olla tyytyväisiä. Oikeesti perussuomalaiset on aika tyhmiä.
        Kyllä nykyinen systeemi on hyvä meille köyhille, sillä tämä on melkoinen tulonsiirto meille. Jos ajat näillä halpiaisilla, niin jopa tienaat verottomilla kilometrikorvauksilla tai saat vähentää verotuksessa melkoisen summan. Meidän perheessä saadaan molempia samasta autosta!

        Hyvin me on noilla halpiaisilla talvella pärjätty, vaikka ihan pihalla ovatkin. Kovilla pakkasilla laitetaan moottorilämmitykseen. Sisätilalämmitintä ei laiteta päälle, kun se sulattaa lumet auton päältä ja ne sitten jäätyy ja ei saa ovia auki pakkasella. Ei ole muuten ollut ongelmaa talvella, vaikka pakkastakin joskus aika paljon.

        Nämä nykyiset autot vanhanakin on tosi varmoja talvella, ainakin nämä meidän ranskalaiset on olleet.

        kokomus erityisesti vaati autoveron alennusta, jolloin muilla tasa veroilla koko kansa maksaa rikkaiden halvan autoilun... nyt lisänä vihreät jakaa sähköautoihin tukea, jotta rikas saa autoilla entistä halvemmalla!!

        Tasa verot on kätevä keino siirtää rikkaiden osuutta kaikille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kokomus erityisesti vaati autoveron alennusta, jolloin muilla tasa veroilla koko kansa maksaa rikkaiden halvan autoilun... nyt lisänä vihreät jakaa sähköautoihin tukea, jotta rikas saa autoilla entistä halvemmalla!!

        Tasa verot on kätevä keino siirtää rikkaiden osuutta kaikille!

        Köyhät sitä autoveroa on parkuneet alas koko sen ajan mitä minä muistan. Nytkin oli jotain mielenosoitusta taas torvilla.
        Olen tätä ihan ammatin vuoksi seurannut aikoinaan.
        Kyllä tämä nykyinen systeemi olisi paras, missä on autovero uusille autoille ostettaessa ja sitten kohtuullinen vero käytettäessä. En kaipaa mitään järjetöntä vuotuista veroa, kuten mm. Hollannissa, että joka vuosi tulee iso verolappu.

        Vaan en ole kovin huolestunut, kyllä meille köyhille löytyy aina keinot sopeutua: Jos et voi systeemiä muuttaa, siihen on sopeuduttava!


    • Anonyymi

      Kaikkeen on nykyisin laitettu ns. perusmaksu tässä maassa , käytit tai et niin maksat , enkä meinaa autoja tällä , toki niissäkin kuluja vaikkei ajaisi , ennen köyhä pystyi kulutusta pienentämällä "säästämään" johonkin tiettyyn esim. ostokseen jonka halusi joskus toteuttavan , nykyisin olet tosi "kerjäläinen " jos meinaat että tuista tai pienestä eläkkeestä voisit jotain sivuun laittaa , saati että autoa pystyisit pitämään. Näinhän kansaa kurjistetaan , ensin vaaditaan kulutusta pienentämään sitten viedään perusmaksuilla rahat ilman kulutusta , meillä kun ei edes kilpailu markkinoilla toimi kuten muualla .

      • Anonyymi

        Kilpailu ei tosiaan vaikuta kovin hyvin toimivan. Esimerkiksi pankkitileihin tuli äskettäin perusmaksu 2 e/kk eli maksetaan siitä ilosta, että tili on olemassa. Sen päälle maksetaan sitten erikseen palveluista, kuten pankki- tai luottokortista, verkkopankkitunnuksesta/maksupalvelusta jne.

        Kilpailutin juuri pankkeja siksi, että maksut ovat nousseet, mutta sain huomata, että muissa pankeissa oli vielä korkeammat maksut ja silti huonommat palvelut. Asiakkuus siis säilyi.

        Täytyy toisaalta sanoa, että moni on liian tyytyväinen saadessaan vain valittaa. Monia palveluita voi kilpailuttaa ja siten säästää, mutta jos vain harva niin tekee, jäävät maksut korkealle. Kannustan aktiivisuuteen!

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailu ei tosiaan vaikuta kovin hyvin toimivan. Esimerkiksi pankkitileihin tuli äskettäin perusmaksu 2 e/kk eli maksetaan siitä ilosta, että tili on olemassa. Sen päälle maksetaan sitten erikseen palveluista, kuten pankki- tai luottokortista, verkkopankkitunnuksesta/maksupalvelusta jne.

        Kilpailutin juuri pankkeja siksi, että maksut ovat nousseet, mutta sain huomata, että muissa pankeissa oli vielä korkeammat maksut ja silti huonommat palvelut. Asiakkuus siis säilyi.

        Täytyy toisaalta sanoa, että moni on liian tyytyväinen saadessaan vain valittaa. Monia palveluita voi kilpailuttaa ja siten säästää, mutta jos vain harva niin tekee, jäävät maksut korkealle. Kannustan aktiivisuuteen!

        Pitkäaikatyötön

        juu, kilpailuta sähkönsiirtomaksu, kuten jyrki katainen kehoitti, enne kun karkasi itse pääministerin pestistä eu lihapatojen ääreen ja sieltä suojatyövirkaan sitraan..... kilpailuttakaa, kilpailuttakaa!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailu ei tosiaan vaikuta kovin hyvin toimivan. Esimerkiksi pankkitileihin tuli äskettäin perusmaksu 2 e/kk eli maksetaan siitä ilosta, että tili on olemassa. Sen päälle maksetaan sitten erikseen palveluista, kuten pankki- tai luottokortista, verkkopankkitunnuksesta/maksupalvelusta jne.

        Kilpailutin juuri pankkeja siksi, että maksut ovat nousseet, mutta sain huomata, että muissa pankeissa oli vielä korkeammat maksut ja silti huonommat palvelut. Asiakkuus siis säilyi.

        Täytyy toisaalta sanoa, että moni on liian tyytyväinen saadessaan vain valittaa. Monia palveluita voi kilpailuttaa ja siten säästää, mutta jos vain harva niin tekee, jäävät maksut korkealle. Kannustan aktiivisuuteen!

        Pitkäaikatyötön

        Minulla on S-pankissa tili, ei mene perusmaksuja tai muutakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu, kilpailuta sähkönsiirtomaksu, kuten jyrki katainen kehoitti, enne kun karkasi itse pääministerin pestistä eu lihapatojen ääreen ja sieltä suojatyövirkaan sitraan..... kilpailuttakaa, kilpailuttakaa!!

        Olisiko heittää linkkiä, missä Katainen kehoittaa kilpailuttamaan nimen omaan sähkönsiirtohintoja?
        Sähkönhinnan kyllä pystyy varsin helposti kilpailuttamaan, mutta sähkönsiirtohinnan kilpailutus on vaikeampaa, siihen tarvitaan jo edellisen pääministerin Sipilän keksintöä, Volteria, jolloin on mahdollista oikeasti päästä eroon kokonaan sähkönsiirtohinnoista.
        Ainut vain, että tuolla Volterilla ei ole ihan helppo rasti tehdä moista, mutta sopivalla porukalla homma onnistuu. Meillä on harkinnassa, että hankkisimme porukalla Volterin ja tekisimme itse omat sähköt osuuskuntaperiaatteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailu ei tosiaan vaikuta kovin hyvin toimivan. Esimerkiksi pankkitileihin tuli äskettäin perusmaksu 2 e/kk eli maksetaan siitä ilosta, että tili on olemassa. Sen päälle maksetaan sitten erikseen palveluista, kuten pankki- tai luottokortista, verkkopankkitunnuksesta/maksupalvelusta jne.

        Kilpailutin juuri pankkeja siksi, että maksut ovat nousseet, mutta sain huomata, että muissa pankeissa oli vielä korkeammat maksut ja silti huonommat palvelut. Asiakkuus siis säilyi.

        Täytyy toisaalta sanoa, että moni on liian tyytyväinen saadessaan vain valittaa. Monia palveluita voi kilpailuttaa ja siten säästää, mutta jos vain harva niin tekee, jäävät maksut korkealle. Kannustan aktiivisuuteen!

        Pitkäaikatyötön

        Kilpailutus tosiaan kannattaa! Laajakaista, puhelin, sähkö, vakuutukset ym. Voi säästää todella paljon, kun hieman näkee vaivaa kilpailuttamisella. Jos säästää vaikka 5€ päivässä, on se vuodessa 1825€, varsin huomattava summa!
        Huomasin omassa taloudessa, että muutamalla kilpailutuksella säästin vuodessa 1700€, tekee 10 vuodessa 17000€!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailutus tosiaan kannattaa! Laajakaista, puhelin, sähkö, vakuutukset ym. Voi säästää todella paljon, kun hieman näkee vaivaa kilpailuttamisella. Jos säästää vaikka 5€ päivässä, on se vuodessa 1825€, varsin huomattava summa!
        Huomasin omassa taloudessa, että muutamalla kilpailutuksella säästin vuodessa 1700€, tekee 10 vuodessa 17000€!

        kilpailutitko kokoomus-vihreä sähkönsiirtomaksun ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on S-pankissa tili, ei mene perusmaksuja tai muutakaan.

        S-Pankissa tilin perusmaksu on 10 e/kk. Siltä voi välttyä liittymällä asiakasomistajaksi, mikä maksaa 100 euroa.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        S-Pankissa tilin perusmaksu on 10 e/kk. Siltä voi välttyä liittymällä asiakasomistajaksi, mikä maksaa 100 euroa.

        Pitkäaikatyötön

        Tuo jos mikä on on todella hyvä sijoitus. Vuosittain tulee esim. TOK:lla korkoa 10€ (10%). Moni tuote varsinkin Prismassa ja myös S-marketissa halvempi kuin muualla. On hyvä valikoima ja paljon muuta, on bonusta ja asiakasalennuksia.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo jos mikä on on todella hyvä sijoitus. Vuosittain tulee esim. TOK:lla korkoa 10€ (10%). Moni tuote varsinkin Prismassa ja myös S-marketissa halvempi kuin muualla. On hyvä valikoima ja paljon muuta, on bonusta ja asiakasalennuksia.

        lajijasuris

        Voiko ostamansa asiakasomistajuuden myydä? Kyse ei ole sijoituksesta, jos pääoma häviää.

        Jos pääoma häviää:
        Kun 10 prosentin korkotuotosta maksaa 30 % pääomatuloveroa, jää tuotoksi 7 %. Eli 100 eurosta saa vuodessa 7 euroa takaisin. Jos kuitenkin saa samaan aikaan säästöä tilimaksuissa 2 e/kk eli 24 e/v, saa tuottoa 31 euroa vuodessa. Kestää reilut 3 vuotta saada satanen kerättyä takaisin.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko ostamansa asiakasomistajuuden myydä? Kyse ei ole sijoituksesta, jos pääoma häviää.

        Jos pääoma häviää:
        Kun 10 prosentin korkotuotosta maksaa 30 % pääomatuloveroa, jää tuotoksi 7 %. Eli 100 eurosta saa vuodessa 7 euroa takaisin. Jos kuitenkin saa samaan aikaan säästöä tilimaksuissa 2 e/kk eli 24 e/v, saa tuottoa 31 euroa vuodessa. Kestää reilut 3 vuotta saada satanen kerättyä takaisin.

        Pitkäaikatyötön

        No, ehkä vähän semantiikka mikä on sijoitus.
        Ihan hyvä sijoitus nettonakin! Kyllä kai sen myydä voi. Mitä tarkoitat tuolla häviämisellä? Tuskin Ässä ainakaan ihan helpolla konkurssia tekee. Ei osuutta varmaan kannata hankkia pelkkien pankkikulujen alentumisen takia.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko ostamansa asiakasomistajuuden myydä? Kyse ei ole sijoituksesta, jos pääoma häviää.

        Jos pääoma häviää:
        Kun 10 prosentin korkotuotosta maksaa 30 % pääomatuloveroa, jää tuotoksi 7 %. Eli 100 eurosta saa vuodessa 7 euroa takaisin. Jos kuitenkin saa samaan aikaan säästöä tilimaksuissa 2 e/kk eli 24 e/v, saa tuottoa 31 euroa vuodessa. Kestää reilut 3 vuotta saada satanen kerättyä takaisin.

        Pitkäaikatyötön

        Kyllä sen osuuden voi myydä takaisin ja saat rahasi. Tutustu osuuskuntalakiin!

        Minusta on tosi hyvä sijoitus liittyä jäseneksi, koska saa ostoksista bonusta ja osuuspääomalle korkoa, lisäksi osuuden saa takaisin halutessaan. Eli pelkkää voittoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ehkä vähän semantiikka mikä on sijoitus.
        Ihan hyvä sijoitus nettonakin! Kyllä kai sen myydä voi. Mitä tarkoitat tuolla häviämisellä? Tuskin Ässä ainakaan ihan helpolla konkurssia tekee. Ei osuutta varmaan kannata hankkia pelkkien pankkikulujen alentumisen takia.

        lajijasuris

        "Mitä tarkoitat tuolla häviämisellä?"

        'Pääoma' häviäisi, jos sitä ei voi saada takaisin. Esim. osakkeeseen sijoitetun pääoman saa takaisin, kun osakkeen myy jollekin toiselle tai alkuperäiselle myyjälle (olettaen, että hinta olisi pysynyt samana). Omistaja saa osakkeesta osinkoa niin kauan kuin omistaa sen.
        Jos siis asiakasomistajuuden kohdalla ei näin olisi, kyse olisi alennusten ostamisesta etukäteen siten, että pitkällä aikavälillä nettosäästöä alkaisi kertyä vasta usean vuoden päästä.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen osuuden voi myydä takaisin ja saat rahasi. Tutustu osuuskuntalakiin!

        Minusta on tosi hyvä sijoitus liittyä jäseneksi, koska saa ostoksista bonusta ja osuuspääomalle korkoa, lisäksi osuuden saa takaisin halutessaan. Eli pelkkää voittoa!

        No, en ole innostunut tästä aiheesta niin paljon, että lähtisin lakia lukemaan. Tämähän on autoaiheinen keskusteluketju, joten ollaan sivuasiassa. Pankkeihin palatakseni on toki osuuspankeillakin asiakasomistajaohjelma, jolla voi ostaa alennuksia palvelumaksuihin, kunhan vain sijoittaa ensin siihen jotain, muistaakseni satasen. Tällainen tosin vähentää yritysten välistä kilpailua, kun kuluttaja sitoutuu tietyn firman asiakkaaksi.

        Ostoksista saa kyllä bonusta, mutta samalla tulee myyneeksi firmalle ostostietonsa, jotka tallennetaan tietokantaan. Olen jo aiemmin päättänyt, että minun tietoni eivät ole kaupan.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, en ole innostunut tästä aiheesta niin paljon, että lähtisin lakia lukemaan. Tämähän on autoaiheinen keskusteluketju, joten ollaan sivuasiassa. Pankkeihin palatakseni on toki osuuspankeillakin asiakasomistajaohjelma, jolla voi ostaa alennuksia palvelumaksuihin, kunhan vain sijoittaa ensin siihen jotain, muistaakseni satasen. Tällainen tosin vähentää yritysten välistä kilpailua, kun kuluttaja sitoutuu tietyn firman asiakkaaksi.

        Ostoksista saa kyllä bonusta, mutta samalla tulee myyneeksi firmalle ostostietonsa, jotka tallennetaan tietokantaan. Olen jo aiemmin päättänyt, että minun tietoni eivät ole kaupan.

        Pitkäaikatyötön

        Turhaa taasen valittaa, että kaikki maksaa tuolla asenteella.
        Olen ollut useamman osuuskunnan jäsen ja maksanut osuusmaksun, saanut osuusmaksulle korkoa ja osuuskunnan jäsenenä olen saanut paljon rahanarvoisia etuja, olen myös saanut sijoittamani osuuspääoman takaisin, kun olen eronnut osuuskunnasta. En ole todellakaan hävinnyt!
        Jos nyt olet noin skeptinen tiedoistasi, niin voin vakuuttaa, että sinunkin KAIKKI tietosi löytyy varsin helposti netin kautta, joka niitä nyt mahdollisesti haluaa tutkia. Osa tiedoista on toki hieman mutkien kautta selvitettävissä, mutta suurin osa on ihan julkista tietoa.

        Ruotsissa tämä on vielä helpompaa, sieltä löytyy kenen vaan Svenssonin tiedot ja jopa naapureiden tiedot siinä samalla, kun vain viitsii etsiä.

        Joten ihan turhaan olet vainoharhainen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, en ole innostunut tästä aiheesta niin paljon, että lähtisin lakia lukemaan. Tämähän on autoaiheinen keskusteluketju, joten ollaan sivuasiassa. Pankkeihin palatakseni on toki osuuspankeillakin asiakasomistajaohjelma, jolla voi ostaa alennuksia palvelumaksuihin, kunhan vain sijoittaa ensin siihen jotain, muistaakseni satasen. Tällainen tosin vähentää yritysten välistä kilpailua, kun kuluttaja sitoutuu tietyn firman asiakkaaksi.

        Ostoksista saa kyllä bonusta, mutta samalla tulee myyneeksi firmalle ostostietonsa, jotka tallennetaan tietokantaan. Olen jo aiemmin päättänyt, että minun tietoni eivät ole kaupan.

        Pitkäaikatyötön

        "Tällainen tosin vähentää yritysten välistä kilpailua, kun kuluttaja sitoutuu tietyn firman asiakkaaksi."
        Ei ole mikään pakko sitoutua asiakkaaksi, vaikka olisikin osuuskunnan jäsen. Voi silti ostaa muualtakin. Minäkin olen useamman osuuskunnan jäsen, käytän niiden palveluja, kun tarvitsen tai on edullista, muuten asioin muualla.

        Ja tietoni on niin monessa paikassa, että jos ostoskäyttäytyminen minua pelottaisi, ei tästä elämästä tulisi yhtään mitään. Lisäksi olen kieltänyt minua koskevien tietojen jakamisen muiden, kuin viranomaisten käyttöön. Esim. kaikkien ajoneuvojeni tiedot olen laittanut niin, ettei niitä saa muut kuin viranomaiset käyttöönsä, tämä turvallisuus kysymys, kun yksi perheessämme työskentelee valtion palveluksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa taasen valittaa, että kaikki maksaa tuolla asenteella.
        Olen ollut useamman osuuskunnan jäsen ja maksanut osuusmaksun, saanut osuusmaksulle korkoa ja osuuskunnan jäsenenä olen saanut paljon rahanarvoisia etuja, olen myös saanut sijoittamani osuuspääoman takaisin, kun olen eronnut osuuskunnasta. En ole todellakaan hävinnyt!
        Jos nyt olet noin skeptinen tiedoistasi, niin voin vakuuttaa, että sinunkin KAIKKI tietosi löytyy varsin helposti netin kautta, joka niitä nyt mahdollisesti haluaa tutkia. Osa tiedoista on toki hieman mutkien kautta selvitettävissä, mutta suurin osa on ihan julkista tietoa.

        Ruotsissa tämä on vielä helpompaa, sieltä löytyy kenen vaan Svenssonin tiedot ja jopa naapureiden tiedot siinä samalla, kun vain viitsii etsiä.

        Joten ihan turhaan olet vainoharhainen!

        "Jos nyt olet noin skeptinen tiedoistasi, niin voin vakuuttaa, että sinunkin KAIKKI tietosi löytyy varsin helposti netin kautta, joka niitä nyt mahdollisesti haluaa tutkia. Osa tiedoista on toki hieman mutkien kautta selvitettävissä, mutta suurin osa on ihan julkista tietoa."

        Kyllä sinun täytyisi todistaa tuollaisia väitteitä, että joku voisi tietoverkon kautta selvittää, mitä ostin eilen kaupasta, kun en käyttänyt mitään kanta-asiakaskorttia ja maksoin käteisellä. Ei tässä nyt vakuuttamiset auta. Julkista tietoa se ei ainakaan ole.

        En minä luule, että minua vainottaisiin tai vakoiltaisiin, joten noita nimittelyjä voit jättää vähemmälle. Tavallani toimimalla saadaan kuitenkin kiinni niitä henkilöitä, jotka lainvastaisesti levittelevät ihmisten tietoja.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tällainen tosin vähentää yritysten välistä kilpailua, kun kuluttaja sitoutuu tietyn firman asiakkaaksi."
        Ei ole mikään pakko sitoutua asiakkaaksi, vaikka olisikin osuuskunnan jäsen. Voi silti ostaa muualtakin. Minäkin olen useamman osuuskunnan jäsen, käytän niiden palveluja, kun tarvitsen tai on edullista, muuten asioin muualla.

        Ja tietoni on niin monessa paikassa, että jos ostoskäyttäytyminen minua pelottaisi, ei tästä elämästä tulisi yhtään mitään. Lisäksi olen kieltänyt minua koskevien tietojen jakamisen muiden, kuin viranomaisten käyttöön. Esim. kaikkien ajoneuvojeni tiedot olen laittanut niin, ettei niitä saa muut kuin viranomaiset käyttöönsä, tämä turvallisuus kysymys, kun yksi perheessämme työskentelee valtion palveluksessa.

        "Ei ole mikään pakko sitoutua asiakkaaksi, vaikka olisikin osuuskunnan jäsen. Voi silti ostaa muualtakin. Minäkin olen useamman osuuskunnan jäsen, käytän niiden palveluja, kun tarvitsen tai on edullista, muuten asioin muualla."
        Kyllähän kuitenkin useimmilla se pankin vaihdon kynnys nousee, jos on ostanut itselleen asiakasomistajuuden. Samalla houkutellaan siirtämään vakuutusasioinnit ym. samaan konserniin, jolloin tästä asiakkuusviidakosta tulee niin monimutkainen, että harva jaksaa enää laskea, mikä vaihtoehto on oikeasti itselle edullisin.

        "Ja tietoni on niin monessa paikassa, että jos ostoskäyttäytyminen minua pelottaisi, ei tästä elämästä tulisi yhtään mitään."
        No, älä sitten pelkää, kun en minäkään.

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      Vainoaminen on psykologisen suojelun muoto, jossa psykotravm ívm í fa-tekijä katoaa tietoisuudesta, siirtymisestä tiedostamattomiin.

    • Anonyymi

      Kaikenlaista juttua täällä.
      Mutta noin omana kokemuksena se, että kun nyt olen työttömänä, työmarkkinatuella.
      Ja rahaa ei ole autoiluun, vaikka vanha auto onkin, liikennekäytöstä poistossa. Mutta varaa ei ole sitä käyttää..
      Rahaa on vain ruokaan ja asumiseen. juuri ja juuri.

      • Anonyymi

        Melkoisia kannustin loukkoja meillä minkä nimissä EK:n miehet vaativat leikkauksia kaikkeen , tuntuu että leikkivät tyhmempää kuin ovatkaan ,kaikki on nykyisin niin kallista , nykyihminen tarttee pikkasen muutakin kun ruokaa pärjätäkseen yhteiskunnassa. Ihmetelly kuin ihmiset viitsivät moisia satuja kuunnella , nykyisin suomalainen köyhä on ajettu samalle viivalle kuin eu:n muutkin kurjat , ennen oli toisin .Työttömät tuntuu olevan aivan pahnojen pohjimmaisia arvostuksen suhteen tässä maassa ja vainojen kohteina mediassa.


    • Anonyymi

      Jaa, pakko se auto on kun ei juuri bussit kulje.

      • Anonyymi

        Ja rahapulan vuoksi työtön ei kulje autolla eikä bussilla.
        Vaan kulutus seis.
        Ja pienet liikkeet kävellen ja polkupyörällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja rahapulan vuoksi työtön ei kulje autolla eikä bussilla.
        Vaan kulutus seis.
        Ja pienet liikkeet kävellen ja polkupyörällä.

        Kummasti vaan työttömät autoilla ajelee, kun katselee kylillä. Syömässä käyvät autolla jossain lounaspaikassa ainakin kerran päivässä. Harva työtön tulee polkupyörällä tuohon liikenneasemalle syömään lounasaikaan, kyllä autolla taikka Harrikalla tulevat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummasti vaan työttömät autoilla ajelee, kun katselee kylillä. Syömässä käyvät autolla jossain lounaspaikassa ainakin kerran päivässä. Harva työtön tulee polkupyörällä tuohon liikenneasemalle syömään lounasaikaan, kyllä autolla taikka Harrikalla tulevat!

        varmaankin sivutuloja tai omaisuutta ?
        Kun itse nyt olen työttömänä, niin ei ole enää varaa autoilun suuriin kuluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummasti vaan työttömät autoilla ajelee, kun katselee kylillä. Syömässä käyvät autolla jossain lounaspaikassa ainakin kerran päivässä. Harva työtön tulee polkupyörällä tuohon liikenneasemalle syömään lounasaikaan, kyllä autolla taikka Harrikalla tulevat!

        Ansiosidonnaista saavat ovat ihan erilaisessa taloustilanteessa kuin minimiturvalla elävät. Wikipedian mukaan anssi oli 12 vuotta sitten keskimäärin noin kaksi kertaa suurempi, mutta voi olla paljon isompikin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Ansiosidonnainen_työttömyyspäiväraha

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      Köyhien autoilua on pyritty estämään jo usean hallituksen aikana. Köyhälle autoilu nykyään onkin jo liian kallista.
      Itsekin lopetin autoilun liiallisten kustannusten vuoksi.
      Työttömänä, työmarkkinatuella ei riitä rahaa autoilun eri kuluihin.

    • Anonyymi

      Niin moni sitä ihmettelee miksi minulla on auto?

      Vastaus: En vedä röökiä lainkaan niinkuin jotkut kuntouttavan työtoiminnan kateelliset vetää ihan ketjuna. Alkoholiakin aika vähän. Muutama lidil euron olut saattaa joskus mennä.

      Tosin ajan aika vähän. Harvoin käyn jossain kauempana. Tässsä nurkka ajossa ajelee helposti 60€/kk tankilla.

      • Anonyymi

        Et käy töissä.


      • Anonyymi

        Varmaan peliriippuvuuden puuttuminenkin mahdollistaa?


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe