Sähköinfran rakentaminen on mahdottomuus

Anonyymi

Ensimmäinen vaatimus että jokaisen 2,8 miljoonan henkilöauton kotiparkkiruudussa olisi riittävän tehokas lataus että kaikki sähköautot saa yössä täyteen, tähän ei enää 16A yksivaihe riitä koska akkuje kapasitetit nouseet. Tämä on ehdoton vaatimus jotta sähköauto olisi varteenotetava ainoaksi käyttövoimaksi tulevaisuudessa. Kustannukset olisi satoja miljoonia.

Toinen suuri haaste on rakentaa huoltoasemille tarpeeksi paljon ja tarpeeksi tehokkaita latauspisteitä että niitä olisi vapaana eikä taukojen pituutta tarvisi 100-kertaistaa polttiksiin verratuna. Esim isolle huoltoasemalle vilkkaan päätien varrella, vaatimus olisi noin vähintään 200kpl 350kW latauspistettä. Vaatisi siis yhdelle isolle huoltsikalle 70MW tehon joka vastaa jo pientä voimalaitosta.

52

916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja ellei alituksen mukaisia vaatimuksia rakenneta, se tarkoittaa käytännössä että sähköauton käytettävyys olisi valtavasti polttiksen käytettävyyttä perässä. Alituksen vaatimukset mahdollistaisi sähköautolle lähes yhtä hyvän käytettävyyden kuin polttiksilla, ei toki joka ongelmaa poistaisi.

      • Anonyymi

        Miksi pitää ajatella, että jokaisella pitää olla oma ja jatkuva latauspaikka ja auto vielä vähintään 1000km rangella kun kerran polttiksellakin pääsee. Eiköhä suurimmalle osaa riitä 200 km range päivittäisiin ajoihin.


    • Anonyymi

      Tuo ensimmäinen kohta käytännössä vaatisi että kaikki taloyhtiöt määrätään rakentamaan jokaiselle parkkipaikalle vähintään se 3x16A tai 1x32A pistoke vuoteen 2030 mennessä. Tämä ei toki poistaisi ongelmaa niiltä jotka pitää autoa tienvarrella, tällaisten asuntojen arvo romahtaisi ellei siihen kuulu parkkiruutua.

      Ellei tällaista vaatimusta thedä, lähemmäs puolelta miljoonalta loppuu autoilu koska tuo on välttämättömyys. Silloin on panostettava vetyyn.

      • Anonyymi

        Voi kun on rajoittunutta ajattelua. Autoilu siirtyy kaupungeissa yhteiskäyttöautoihin niille joilla ei ole tarvetta päivittäisiin pitkiin ajoihin tai omaan parkkiin pihassa tai jossain hallissa.
        Konsteja kyllä löytyy ja uusia asioita keksitään. Moniko osasi ajatella, että kaupungeissamme ajellaan joskus sähköpotkulaudoilla joita lojuu ympäriinsä kaupunkia jne...?


    • Anonyymi

      No olisiko sitten vetyautojen infran hintalappu paljon järkevämpi? Tässäkin arviossa VASTA miljoonalle vetyautolle, joten kerroppa tuo sen 2,8 miljoonan auton mukaan:

      Ajatellaanpa tilannetta jossa meillä on miljoona vetyautoa. Yhdellä 2M€ asemalla voidaan täyttää 4 autoa tunnissa -> 96 autoa vuorokaudessa siten että asema on käytössä 100% ajasta, ympäri vuorokauden. Tämä ei ole realismia mutta sanotaan että jätetään 24-08-aika pois ->64 autoa per vrk. Keskimääräinen ajomatka 16tkm/vuosi, range 500km mutta lasketaan 400km mukaan koska joka kerta ei mennä tankkaamaan höyryt tankin pohjalla. Tästä saadaan 40 tankkauskertaa per auto per vuosi -> 1 M autoa -> 40M tankkauskertaa. Tästä saadaan 109600 tankkauskertaa per vrk. 63 tankkausta per asemapaikka vrk -> tarvittaisiin 1712 tankkausasemaa ja näissä pitäisi olla koko ajan jono jotta riittävä energia liikennesuoritetta varten saataisiin siirrettyä. Tämä siis miljoonaa autoa kohti. Hintalappu 3,4 Mrd. Tähän lisäksi vedyn siirtokustannukset, paikalliset suuremmat vetytehtaat ja siirtolinjat. Tämä laskelma on siis täysin teoreettinen, missään skenaariossa ei saada 16h ajalle 100% käyttöastetta. Ajattelitko että nämä asemat rakennetaan verovaroilla? Ja kun ne ovat valmiit niin pitäisi löytyä se miljoona autonostajaa jotka hyväksyvät vähintään nelinkertaiset energiakulut, epäkäytännölliset autot (esim. Mirai on valtava auto jossa on helvetin pienet tilat eikä esim. penkit käänny) ja 8–10tkm huoltovälit. Puhumattakaan polttokennon 150-180tkm kestoiästä. Tämä siksi että aikaa myöten membraani likaantuu ja hyötysuhde laskee.
      Haluaisin niitä sieniä jolla tämä saadaan näyttämään loistavalta ratkaisulta?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      Aloittaja voisi vastaavat matemaattiset laskelmat tehdä sähköautoja vastaan, niin verrataan.

      • Anonyymi

        Vety ei välttämättä tule halvemmaksi, mutta sillä on valtavia etuja käytännön autoilun kannalta. Paremmat toimintamatkat, paljon nopeampi tankkaus, pakkanen ei heikennä toimintamatkaa yhtä paljon jne.

        Latausinfra tulee käytännössä yhtä kalliiksi jos sähköautoilusta halutaan sujuvaa. Siihen ei jonkun yksittäisen ihmisen mielipide vaikuta, on huomioitava kaikkien ajotarpeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety ei välttämättä tule halvemmaksi, mutta sillä on valtavia etuja käytännön autoilun kannalta. Paremmat toimintamatkat, paljon nopeampi tankkaus, pakkanen ei heikennä toimintamatkaa yhtä paljon jne.

        Latausinfra tulee käytännössä yhtä kalliiksi jos sähköautoilusta halutaan sujuvaa. Siihen ei jonkun yksittäisen ihmisen mielipide vaikuta, on huomioitava kaikkien ajotarpeet.

        Ei tarvitse huomioida kaikkia , vaan enemmistön ehdoilla mennään.


    • Anonyymi

      Aloittajan ajatuksessa on että KAIKKI sähköautoilijat ajavat JOKA PÄIVÄ useita satoja kilometrejä eikä sen takia yhden autopaikan 16A lataus riitä?

      • Anonyymi

        Meidän taloudessa on kolme autoa. 2 niistä 6-koneella ...diesel ja bensa. Eitodellakaan ole sähköpaskoja ikävä....


      • Anonyymi

        Tuo logiikkasi on outo. Tietenkin jos autosta maksaa 40-50k€, sillä on tarvittaessa päästävä satoja kilometrejä päivässä. Ostiasitko itse auton jonka toimintamatka 50km koska se riittää useimille päiville? Oman logiikkasi mukaan ostaisit, vaikka asia tuskin on niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo logiikkasi on outo. Tietenkin jos autosta maksaa 40-50k€, sillä on tarvittaessa päästävä satoja kilometrejä päivässä. Ostiasitko itse auton jonka toimintamatka 50km koska se riittää useimille päiville? Oman logiikkasi mukaan ostaisit, vaikka asia tuskin on niin.

        Kyllähän sillä tarvittaessa pääseekin, mutta erittäin harva ajaa autolla joka ikinen päivä satoja kilometrejä. Tuo on käytännössä se ainut tilanne jolloin 16A yksivaihelataus ei riitä.

        Jos aloittajan käyttämä oletus pitäisi paikkaansa tarkoittaisi se sitä että jokaisella sähköautolla ajettaisiin lähemmäs 100 tkm vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän taloudessa on kolme autoa. 2 niistä 6-koneella ...diesel ja bensa. Eitodellakaan ole sähköpaskoja ikävä....

        Entä sitten, olet jotenkin vanhaan jämähtynyt änkyrä, taidat tykätä Paavo Väyrysestä.


    • Anonyymi

      " Esim isolle huoltoasemalle vilkkaan päätien varrella, vaatimus olisi noin vähintään 200kpl 350kW latauspistettä"

      Kuinka pitkä tämä päätie on? Tarkoitit varmaan että vähintään 10 huoltoasemaa kertaa 20 pikalatauspaikkaa päätien varrelle? Käytännössä Helsingistä Utsjoelle? Tuskin tarkoitit että joku hypermarketin kokoinen parkkipaikka joka imaisee 200 autoa lataukseen?

      • Anonyymi

        Jos pikalatuas käytännössä kestää sen 45min ainakin (testeissä todettu että esim talvella Hyundai ottaa vastaan vain 40kW luvatusta 220kW, 350kW asemalla), latausaseman nopeus olisi 1,3 autoa tunnissa. Jos tankkaus kestää 2min, aseman nopeus on 30 autoa tunnissa.

        Esimerkkinä suuri asema 8 automaatilla missä käytännössä aina 6 autoa tankkaamassa, näitä on useita. Tankkausnopeus 180 autoa tunnissa. Sähköllä tämä vaatisi esim 140 latauspistettä saman automäärän palvelemiseen, pahimmillaan varmaan se 200.


      • Yhdellä isolla huoltoasemalla tankkaa helposti 72 autoa tunnissa. Jos oletetaan, että auton lataus vie keskimäärin 20-30 min. niin tarvitsisi olla 30 pikalaturia; 30x150kW teho päästäkseen samaan. Ei taitaisi sähköliittymä riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pikalatuas käytännössä kestää sen 45min ainakin (testeissä todettu että esim talvella Hyundai ottaa vastaan vain 40kW luvatusta 220kW, 350kW asemalla), latausaseman nopeus olisi 1,3 autoa tunnissa. Jos tankkaus kestää 2min, aseman nopeus on 30 autoa tunnissa.

        Esimerkkinä suuri asema 8 automaatilla missä käytännössä aina 6 autoa tankkaamassa, näitä on useita. Tankkausnopeus 180 autoa tunnissa. Sähköllä tämä vaatisi esim 140 latauspistettä saman automäärän palvelemiseen, pahimmillaan varmaan se 200.

        Et sitten osannut ajatella, että kaikki laturit ei tarvitse olla huoltamon pihassa, vaan ihan ympäriinsä mihin vaan tulee sähkö. Kaikki ei tarvitse isoja pikalatureita kokoaikaa ja hitaampikin riittää suurimalle osaa lähes aina.


    • Anonyymi

      Missä tälläisiä 200 auton parkkipaikkojen huoltoasemia polttomoottoriautoille nyt myös löytyy?

      • "Missä tälläisiä 200 auton parkkipaikkojen huoltoasemia polttomoottoriautoille nyt myös löytyy?"
        Ei tankkaukseen tarvitse pysäköintiruutua, lataukseen tarvitsee. Yksi polttoainepumppu, josta pystyy tankkaamaan 30-40 autoa tunnissa, vaatisi vähintään 20 laturia, jotta pystyisi samaan, olettaen, että lataukset kestäisivät keskimäärin 30min.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Väärä palsta.


    • Anonyymi

      On se hurjaa siis vetyinfra ei pärjää vertailussa edes samalle määrälle sähköinfran latauspaikkoja.

    • Anonyymi

      Harvalle tulee päivittäin ajoa niinpaljon , että joka yö pitäisi ladata. Yli miljoonalla kotitaloudella on käytännössä latausvalmius jo nyt.

    • Anonyymi

      "Latausinfra tulee käytännössä yhtä kalliiksi jos sähköautoilusta halutaan sujuvaa. Siihen ei jonkun yksittäisen ihmisen mielipide vaikuta, on huomioitava kaikkien ajotarpeet."

      Ja sitten niitä laskelmia kiitos eikä vain sanallista "ehkä" argumenttia.

    • Anonyymi

      Koska sähköautoja ladataan suurimmaksi osaksi kotona ja jotkut töissä, niin julkisille latausasemille on PALJON VÄHEMMÄN käyttöä kuin vetyautolla, joka pitää AINA ladata vetytankkausasemalla. Vielä on pitkä matka kotivetytankkausasemiin ja kun ne viimein tulevat, niin hintalappu plus vedyn täyttäminen siihen maksaa aivan liikaa kuluttajalle.

      Toisinsanoen sähköautot eivät tarvitse niin paljoa JULKISTA latausinfraa kuin vetyautot ja polttomoottoriautot. Ei tarvita "hyperhuoltoasemia" vaikka varmasti paljon vielä rakennetaan suomeenkin latausasemia.

    • Anonyymi

      Aloitus on totta. Aivan kuten katu- ja pihavalojen asennus on ollut mahdotonta, ei myöskään sähköautojen lataus onnistu.

      Jos onnistuisi, luulisi piha- ja katuvaloja myös olevan olemassa.

      • Anonyymi

        Noiden olemattomien katulamppujen lisäksi aikoinaan luultiin, että jokaisen kodin voisi sähköistää.

        Näkisivätpä Suomen nyt. Harvassa ovat sähköistetyt rakennukset, ainakin jos polttishuurupäitä on uskominen.


      • Anonyymi

        Sähähköfanaatikon olisi hyvä nyt laittaa korkki kiinni jos alkaa jotain lamppua vertaamaan suurta tehoa vaativaan lataukseen. Monessa taloyhtiössä sähköyhtiö ei pysty edes tarjoamaan 16A joka parkkiruutuun, niitä on esimerkkejä missä suurin mahdollinen on 5A/ruutu. Saisi viikon ladata tyhjästä täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähähköfanaatikon olisi hyvä nyt laittaa korkki kiinni jos alkaa jotain lamppua vertaamaan suurta tehoa vaativaan lataukseen. Monessa taloyhtiössä sähköyhtiö ei pysty edes tarjoamaan 16A joka parkkiruutuun, niitä on esimerkkejä missä suurin mahdollinen on 5A/ruutu. Saisi viikon ladata tyhjästä täyteen.

        Et sitten ole kuorman tasauksesta kuullut?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      On se kumma kun on varaa ostaa se yli 70 000e vetyauto, mutta ei 50 000e sähköautoa (tai vain halvin vähän yli 20 000e) plus latauspiste kalleimmillakin 5000e jos joudutaan tosissaan remontoimaan per autopaikka. Sitten on varaa myös ajaa paljon kalliimmalla vedyllä ja maksaa kalliimmin vetyauton huolloista sekä korjauksista koko omistamisen ajan.

      Tässä linkissä on laskuri suuntaa antavasti mitä eri tehoiset latauspisteiden rakentamminen saattaa maksaa kiinteistöille. Halvin alle tonnin per paikka ja kallein muutaman tonnin tapauksesta riippuen. Seinään ruuvattavia latureita töpseli pistorasiaan (ei sähkökytkentöjä, ei tarvita sähkömiestä) versioita vaikka rivitaloon tai omakotitaloon saa alle 1000e.

      https://www.virtane.fi/sahkoautoilu/taloyhtio/ratkaisut/

      Laittakaa nyt tähän laskuriin sähköauton plus laturin kulut. Verratkaa sitä vetyauton kuluihin. Sähköauto tulee SELVÄSTI halvemmaksi vuosien varrella, koska vety on energiana kalliimpi ja vetyauto on kalliimpi hankkia, joten jopa useamman tonnin latauspiste tulee kuitattua eli maksaa itsensä takaisin. Laita laskuriin tiedot ja totea itse.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17057250/laske-tasta-vetyautoilusi-hinta-kerro-tulos-

    • Anonyymi

      Sähköautoja ei voi tulla samanlaisia määriä kuin on polttomoottoriautoja, jää pieneen murto-osaan. Nousenee johonkin määrään ja jää siihen. Puhun noista 100% akkuautoista.

      Sähköautojen hinnat on niin korkeat ja ne ei tule olemaan yhtä kauan käyttökunnossa kuin esim joku bensa-auto. Moni nostanut omia kuluja paljon kun ostanut "uuden" tai kalliin käytetyn sähköauton.


      Esim 20teur uusi bensa-auto voi olla helposti 15-20 vuotta käytössä, pidempääkin.
      Käytetty vanha on aina kannattava pitää ja korjata kuntoon ja ajaa kun tarvetta.

      Nopeasti poistuva auto on paha kuorma maailmaan jätteisiin, yhdessä autossa on erilaisia muoveja jopa useita satoja kiloja ja valmistuksen päästöt on hirveät, kaivokset, mineraalien käsittelyt myrkyillä jne.

      • Anonyymi

        "Sähköautojen hinnat on niin korkeat"

        Niin sitä voisi luulla, JOS kaikki pysyisi ennallaan, ja jotenkin maagisesti sähköautojen kehitys pysähtyisi. Ne kun perhana ovat jatkuvasti parantuneet ja halventuneet.

        "ja ne ei tule olemaan yhtä kauan käyttökunnossa kuin esim joku bensa-auto"

        No ei eivät tule olemaan yhtä kauan kunnossa, kun sähköautot kestävät paljon kauemmin huomattavasti YKSINKERTAISEMMAN tekniikan vuoksi.

        "Esim 20teur uusi bensa-auto voi olla helposti 15-20 vuotta käytössä, pidempääkin."

        Ei mene kauan, kun 20 t€ saa paremman sähköauton kuin mitä vanhanaikaisella teknologialla. Auton, jonka käyttökulut ovat murto-osa bensavehkeen vastaavista. Tässä vaiheessa pitää olla täysi idiootti olla ostamatta sitä sähkistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautojen hinnat on niin korkeat"

        Niin sitä voisi luulla, JOS kaikki pysyisi ennallaan, ja jotenkin maagisesti sähköautojen kehitys pysähtyisi. Ne kun perhana ovat jatkuvasti parantuneet ja halventuneet.

        "ja ne ei tule olemaan yhtä kauan käyttökunnossa kuin esim joku bensa-auto"

        No ei eivät tule olemaan yhtä kauan kunnossa, kun sähköautot kestävät paljon kauemmin huomattavasti YKSINKERTAISEMMAN tekniikan vuoksi.

        "Esim 20teur uusi bensa-auto voi olla helposti 15-20 vuotta käytössä, pidempääkin."

        Ei mene kauan, kun 20 t€ saa paremman sähköauton kuin mitä vanhanaikaisella teknologialla. Auton, jonka käyttökulut ovat murto-osa bensavehkeen vastaavista. Tässä vaiheessa pitää olla täysi idiootti olla ostamatta sitä sähkistä.

        Myös käytettyjen polttisten kysyntä tulee romahtamaan kun käytettyjä sähkiksiä tulee tarjolle. Tulette näkemään että 2-5 vuotiaita sähköautoja alkaa tulemaan Suomeen isoja määriä lähivuosina

        Nyt uusina ostettujen polttisten arvo putoaa kuin tiiliskivi kun jengi hiffaa käytetyt sähköautot ja niiden minimaaliset käyttökustannukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautojen hinnat on niin korkeat"

        Niin sitä voisi luulla, JOS kaikki pysyisi ennallaan, ja jotenkin maagisesti sähköautojen kehitys pysähtyisi. Ne kun perhana ovat jatkuvasti parantuneet ja halventuneet.

        "ja ne ei tule olemaan yhtä kauan käyttökunnossa kuin esim joku bensa-auto"

        No ei eivät tule olemaan yhtä kauan kunnossa, kun sähköautot kestävät paljon kauemmin huomattavasti YKSINKERTAISEMMAN tekniikan vuoksi.

        "Esim 20teur uusi bensa-auto voi olla helposti 15-20 vuotta käytössä, pidempääkin."

        Ei mene kauan, kun 20 t€ saa paremman sähköauton kuin mitä vanhanaikaisella teknologialla. Auton, jonka käyttökulut ovat murto-osa bensavehkeen vastaavista. Tässä vaiheessa pitää olla täysi idiootti olla ostamatta sitä sähkistä.

        Veikkaampa vaan , että menee pitkä aika ennenkuin 20 t € ;lla saa paremman sähköauton kuin " vanhanaikaisella teknologialla " . Sähköautojen hinnat on nousussa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös käytettyjen polttisten kysyntä tulee romahtamaan kun käytettyjä sähkiksiä tulee tarjolle. Tulette näkemään että 2-5 vuotiaita sähköautoja alkaa tulemaan Suomeen isoja määriä lähivuosina

        Nyt uusina ostettujen polttisten arvo putoaa kuin tiiliskivi kun jengi hiffaa käytetyt sähköautot ja niiden minimaaliset käyttökustannukset.

        Mistä nämä "isot määrät " tulevat ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä nämä "isot määrät " tulevat ?

        Niin, pitäähän ne ensin ostaa uutena ennen kuin ne siirtyy käytettyjen markkinoille.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Yhteiskunnalle, kaikille osapuolille, on halvempaa käyttää biodieseliä ja biobensaa.
        Nyt valtion rahanjako…tuki… on mieletöntä rikkaille autoilijoille.


    • Anonyymi

      Nostaako akkujen kapasiteetin kasvu vuotuista ajomäärää? 18 tkm/a ja 20 kWh/100km on vajaa 3600 kWh/a. Eikös 1000 tunnin lataus 16A latauksella riitä?

    • Anonyymi

      Jos bensa/diesel auton tankkeja päätettäisiin suurentaa autotehtailla, niin ajaisivatko ihmiset sitten enemmän autoillaan? :D

    • Anonyymi

      Järjetön aloitus joka lienee ainakin osittain muunneltu vetyinfran rakentamisen mahdottomuutta koskevasta aloituksesta.
      Sähköautojen latausinfra on jo lähes valmis, koska melkein jokaisella sähköauton omistajalla on kotilataus jo valmiina. Lisää latauspisteitä pääteitten varrelle toki soisi tulevan ja tuleekin. Nykyiselläkin pärjää varsin mainiosti.
      Sen sijaan järjettömän kallista vetytankkausinfraa on mahdotonta rakentaa kattavasti ainakaan markkinaehtoisesti. En soisi verorahojakaan moiseen järjettömyyteen tuhlattavan, koska vihreän vedyn tuotantoakaan ei juuri ole. Harmaan ja sinisen vedyn tuotanto taas ei vähennä kasvihuonekaasupäästöjä yhtään. Nykyiset dieselitkin ovat ilmastoystävällisempiä kuin harmaalla vedyllä toimivat.

    • Anonyymi

      "18 tkm/a ja 20 kWh/100km on vajaa 3600 kWh/a. Eikös 1000 tunnin lataus 16A latauksella riitä?"

      16A * 230v = 3680 wattia (noin 3,7Kw).

      18 000km vuodessa / 365 päivää = 49,32km päivässä keskimäärin ajetaan autolla.

      3600Kwh vuotoinen sähköauton energian tarve / 365 päivää = 9,86Kwh tarvitaan keskimäärin päivässä latausta kotona.

      9,86Kwh per päivä / 3,7Kw latausta tunnissa = 2,66 tuntia

      Tuohon pitää laskea vielä noin 10% lataushäviöitä (laturi ja auton akku) mukaan eli 22Kwh (20kwh) mukaan ladataan autoa todellisuudessa per 100km.

      Monilla auto seisoo yli 10 tuntia vuorokaudessa omassa parkkiruudussa ja välillä päiviä on kun ei ajeta ollenkaan, joten vaikka joskus olisi enemmänkin ajoa niin useimmille taloyhtiön 16A lataus riittää ja sitä sitten täydennetään julkisissa pikalatureissa tarvittaessa.

      Eli vastauksena NOIN KOLME TUNTIA lataushäviöineen 16A latauksella (3,7Kw) päivässä KESKIMÄRIN riittää. Kuormanjako kerrostaloon uudella sähköliittymällä johtoineen, niin ei ole iso ongelma muutamalle kymmenelle autolle parkkipaikalla. Aina jotkut autot ovat jo latautuneet täyteen joten harvoin on tilanne että lähes kaikki autot tupsahtavat parkkikselle samaan aikaan lataukseen, jolloin joillakin autoilla sitten lataus kestää huomattavasti kauemmin kuormanjaon toimiessa. Moni unohtaa myös että taloyhtiöissä on paljon huoneistojen saunoja (6Kw) jotka myös kuluttaa valtavasti sähköä, joten miksi sähköauton infran tekeminen parkkipaikalle olisi myös niin ongelmallista?

      Menikö laskelma varmasti oikein? Jos ei niin korjaa luvut selkeästi esitettynä.

      Totuus on vain se että pitkässä juoksussa sähköautoilu tulee vetyautoa halvemmaksi vaikka kuinka koitetaan kauhistella taloyhtiön sähköinfran rakentamista. Miksi niitä vetyauton kokonaiskuluja ei haluta kauhistella seuraavan 10 vuoden ajalta, mutta taloyhtiön latausinfraa ja sähkön hintaa kylläkin? Ihankuin se suuri kuva unohtuisi jonnekkin kun unohdetaan vetyauton hankintahinta ja vedyn pumppuhinta mitä se puolestaan maksaa 10v aikana?

    • Anonyymi

      Aloitus on ihan totta, sähkö ei mitenkään realistisesti voi olla ainoa vaihtoehto

      • Anonyymi

        Ei kukaan ole koskaan väittänytkään että sähkö olisi ainoa vaihtoehto. Sen rinnalla säilyy ainakin biodiesel, biokaasu ja synteettiset polttoaineet.
        Vedylle on mahdollisesti tulevaisuus raskaassa liikenteessä.
        Se mikä on varmaa on se että fossiiliset kuolevat pois.


    • Anonyymi

      Ei sun kannata miettiä noin vaikeita asioita, kyllä asiat hoituu ihan itsellään ja tässä menee jokusia kymmeniä vuosia että sähköautoja on lähes kaikki.
      Tekniikka kehittyy ja uusia asioita keksitään.

    • Anonyymi

      Sähköautoja myydään vain vähän päälle 10% kaikista autoista joten infralle ei ole edes paljon kysyntää. Siksi tulee kestämään vuosikymmeniä ennen kuin sujuvasti voi ajella sähköautolla.

      • Anonyymi

        Tuo prosentti vain koko ajan nousee. Tuo "vähän päälle" 10% on lisäksi ollut alkuvuodesta 13,3% uusista autoista ja käytettynä maahantuoduista autoista jopa 17,3%. Eli alkuvuoden aikana prosenttiosuus on ollut noin 15%, jos huomioidaan uudet ja maahantuodut käytetyt autot. Minusta 15% ei ole vähän päälle 10%.

        Ja todennäköisesti ensi vuonna täyssähköautojen osuus on jo yli 30% ja parin vuoden päästä 50%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo prosentti vain koko ajan nousee. Tuo "vähän päälle" 10% on lisäksi ollut alkuvuodesta 13,3% uusista autoista ja käytettynä maahantuoduista autoista jopa 17,3%. Eli alkuvuoden aikana prosenttiosuus on ollut noin 15%, jos huomioidaan uudet ja maahantuodut käytetyt autot. Minusta 15% ei ole vähän päälle 10%.

        Ja todennäköisesti ensi vuonna täyssähköautojen osuus on jo yli 30% ja parin vuoden päästä 50%.

        Lisään... Ja noillakin luvuilla täyssähköautot murskaavat uusissa autoissa dieselien myynnit.


    • Anonyymi

      Ööö, eihän se ajosuorite siitä yhtään nouse. Akkua ei tarvitse ladata edelleenkään tyhjästä täyteen yhdessä yössä. 8A ja yksivaihe riittää edelleenkin hyvin.

    • Anonyymi

      Ei jokaisella ihmisellä ole autoa ja paljon on autoja joilla ei juurikaan ajeta.

    • Anonyymi

      Jokiainen omassa tuttavapiirissäkin kertoo ettei voi ostaa sähköautoa koska missä sen lataa? Ei kerros tai rivareissa ole latausmahdollisuuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3121
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2891
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2699
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      1792
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      951
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    10. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      809
    Aihe