Mormonit ja muinainen kreikkalainen demoni nimeltä Mormo tai Mormon

Anonyymi

Tällä asialla saattaa olla jotain tekemistä MAP-kirkon taustan yhteydellä vapaamurareihin ja Joseph Smithin taikauskoon (josta yksi esimerkki on että Joseph Smithillä oli kuollessaan kaulassaan Jupiter-talismanni).

"Mormo" oli kreikkalaisessa kansantarustossa eräänlainen hirviömäinen henkiolento. Nimi kirjoitettiin myös muodossa "Mormon", siis ihan sama termi kuin tämän kirkon jäsenillä.

Anton LaVey joka on tunnettu siitä että perusti kirkon Saatanalle ("Church of Satan") ja kirjoitti "The Satanic Bible" Raamatun sanoi että kreikkalaisessa mytologiassa "Mormo" oli demonien kuninkaan nimi ("king of ghouls").

18

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai vaikka täältä...

        https://mythologian.net/mormo-mythology/

        "Caretakers used to scare children with stories about Mormo trying to convince them not to misbehave or Mormo would come and bite them."

        Tuohan pätee alkuajan mormonipukkeihin oikein hyvin. Tosin bite-sana pitäisi korvata fuck-sanalla.


    • Ei ole mitään yhteyttä.

    • Anonyymi

      Jostainhan se Joseph Smith oli sen ”mormon” termin ottanut käyttöönsä. Kun kuitenkin sen ”Moroni” enkelin nimen varmaankin kopiotti vanhasta karttakirjasta (tai Kapteeni Kiddin seikkailuista) niin voi olla että samallailla oli vain kopioinut ”mormon” sanan käyttöönsä, ehkä siis jostain mitä oli itse aiemmin lukenut.

      Ei niillä sen kummempaa yhteyttä tartte olla.

      Mutta jostain syystä kuitenkin MAP-kirkon päämajasta USAssa on heidän nykyisen presidenttinsä/profeettansa aikana tullut ohjeistus lopettaa ”mormon” sanan käyttö kokonaan. Vaikka siis se heidän perustaja-profeetallensa oli ollut ihan OK.

      Ehkä nykyinen kirkko haluaa katkaista yhteyden kreikkalaisen mytologian epäjumalaan..?

      • Anonyymi

        Joseph Smith veti siis materiaalia MONISTA eri lähteistä. Yksi näistä oli kirjailija E. T. A. Hoffmannin vuonna 1814 julkaistu tarina "Der goldne Topf. Ein Märchen aus der neuen Zeit"

        Tämä tarina julkaistiin englanniksikin, nimellä "The Golden Pot: A Modern Fairytale" ja sillä on paljon yhtäläisyyksiä Joseph Smithin antamaan neljään versioon siitä kuinka hän sai käsiinsä ne kultaiset levyt.

        Eli siis tuon kreikan mytologian demonin ainoa yhteys MAP-kirkkoon voi hyvinkin olla että sen nimi tuli Joseph Smithin mieleen kun hän loi tarinoitaan, ja hän päätti käyttää sitä.

        Kirjassaan "An Insider's View of Mormon Origins" historijoitsija Grant H. Palmer vertaa tuota "The Golden Pot" tarinaa Joseph Smithin selityksiin siitä kuinka hän sai käsiinsä ne kultaiset levyt.

        Hän kirjoitti vertauksestaan selventävän artikkelin minkä voi lukea täältä:
        http://www.mormonthink.com/grantpalmer/grant1.htm


    • Anonyymi

      142> vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden (268 vrk:tta) loppua (vähän 142 vuorokauden jälkeen ennen kuudennen luomiskauden loppua) olemassaoloon tuli persoona (mies), Chamuel (hän ei ollut enkeli vaikka joissakin lähteissä niin annetaan ymmärtää), ihmiskunnan esi-isä taivaassa (Veeda-kirjallisuudessa nimellä Vayu eli Pavana, tuulen jumala). Kunti kutsui ilman puolijumalaa Vayua ja synnytti hänelle Bhiman (Veeda-kirjallisuus). Chamuel tunnetaan myöhemmin Raamatussa Saulus Tarsolaisena eli apostoli Paavalina. Apostoli Paavali eli myös uudella mantereella nimellä Mormon <325-387 jaa., josta Mormonin kirja on saanut nimensä.

      • Ei muuten ollut. Tuo Chamuel tunnetaan nykyisin Mikki Hiirenä.


      • Anonyymi
        Höpsislöpsis kirjoitti:

        Ei muuten ollut. Tuo Chamuel tunnetaan nykyisin Mikki Hiirenä.

        Kiristele sinä vaan hampaitasi.


      • Anonyymi

        Yritätkö jutuillasi kilpailla Mormonin kirjan mielikuvitustarinoiden kanssa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiristele sinä vaan hampaitasi.

        Miksi pitäisi? Hampaissani ei ole vikaa. Yritä sinä ottaa rennommin. Täällä on vitsiniekkoja tyhmine viesteineen (kuten tuo Gabriel), mutta älä ota herneitä nenääsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritätkö jutuillasi kilpailla Mormonin kirjan mielikuvitustarinoiden kanssa?

        Te haluatte näköjään eksyä.


    • Anonyymi

      Jos Mormonin kirjan sanoma tuli Raamatun jumalalta, miksi heidät nimettiin jonkinlaisen demonin mukaan?

      • Anonyymi

        Missä niin sanotaan että Mormonin, Moronin isän nimi on tullut Mormo nimiseltä demonilta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä niin sanotaan että Mormonin, Moronin isän nimi on tullut Mormo nimiseltä demonilta?

        "Missä niin sanotaan että Mormonin, Moronin isän nimi on tullut Mormo nimiseltä demonilta?"

        Siis noiden yllä mainittujen lähteiden mukaan sen demonin nimi kirjoitettiin myös muodossa "Mormon" eikä siis vain "Mormo". Ja sehän oli siis jonkinlainen demonien kuningas.

        Eli kai sitten sen "Moronin" isä...tai itse Saatana:-P

        Joka tapauksessa Joseph Smith näyttää kopioneen nimiä ja muuta tekstiä monista eri lähteistä kirjoittaessaan sitä "Book of Mormon" kirjaansa. Ja hän uskoi kaikenlaisiin taikauskoisiin asioihin kuten että voisi nähdä salattuja asioita hattuun kätketyn kiven avulla.

        Eli ei olisi kovin kummallista jos hän ajatteli että olisi hyvä nimetä pyhä kirjansakin tuon henkiolennon mukaan "Book of Mormon" kirjaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä niin sanotaan että Mormonin, Moronin isän nimi on tullut Mormo nimiseltä demonilta?

        Ei se kirkko tai Joseph Smith olisi sitä varmaan missään sanonutkaan että olisi käyttänyt tuon demonien kuninkaan nimeä.

        MAP on aina käyttänyt paljon aikaa ja varoja faktojen pimittämiseen ja kieltämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Missä niin sanotaan että Mormonin, Moronin isän nimi on tullut Mormo nimiseltä demonilta?"

        Siis noiden yllä mainittujen lähteiden mukaan sen demonin nimi kirjoitettiin myös muodossa "Mormon" eikä siis vain "Mormo". Ja sehän oli siis jonkinlainen demonien kuningas.

        Eli kai sitten sen "Moronin" isä...tai itse Saatana:-P

        Joka tapauksessa Joseph Smith näyttää kopioneen nimiä ja muuta tekstiä monista eri lähteistä kirjoittaessaan sitä "Book of Mormon" kirjaansa. Ja hän uskoi kaikenlaisiin taikauskoisiin asioihin kuten että voisi nähdä salattuja asioita hattuun kätketyn kiven avulla.

        Eli ei olisi kovin kummallista jos hän ajatteli että olisi hyvä nimetä pyhä kirjansakin tuon henkiolennon mukaan "Book of Mormon" kirjaksi.

        Joseph omisti kirjansa demonien kunkulle? Eli se oli siis tavallaan ”Book of Satan” sitten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Missä niin sanotaan että Mormonin, Moronin isän nimi on tullut Mormo nimiseltä demonilta?"

        Siis noiden yllä mainittujen lähteiden mukaan sen demonin nimi kirjoitettiin myös muodossa "Mormon" eikä siis vain "Mormo". Ja sehän oli siis jonkinlainen demonien kuningas.

        Eli kai sitten sen "Moronin" isä...tai itse Saatana:-P

        Joka tapauksessa Joseph Smith näyttää kopioneen nimiä ja muuta tekstiä monista eri lähteistä kirjoittaessaan sitä "Book of Mormon" kirjaansa. Ja hän uskoi kaikenlaisiin taikauskoisiin asioihin kuten että voisi nähdä salattuja asioita hattuun kätketyn kiven avulla.

        Eli ei olisi kovin kummallista jos hän ajatteli että olisi hyvä nimetä pyhä kirjansakin tuon henkiolennon mukaan "Book of Mormon" kirjaksi.

        Joseph Smith oli aarteenetsijä ja paikallinen näkijä (poppamies) ennen kuin hänestä tuli profeetta. Ja tuo Moroni/Maroni/Maron oli taikauskoinen aarteensuojeluhengen kutsumasana/nimi 1800-luvun Amerikassa.

        Hänen taustaansa kuului kaikenlaisen taikauskoisen magian käyttö ja mistä lie nämä oppinut sieltä varmaan oli kuullut "Mormo" tai "Mormon" nimisestä hengestäkin.

        Moroni-niminen henki muka sitten näyttäytyikin hänelle aiemman version mukaan kun hän oli etsimässä aarretta. Huijari Joseph Smith ja epärehellinen MAP-kirkko muokkasi tuota alkuperäistä tarinaa niin että Moronista tehtiin aarteensuojeluhengen sijaan jumalan enkeli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 53
      720
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      663
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe