Taskilan Mattia käy sääliksi

Täysin syytön kunnon mies joutuu tuollaisen ryöpytyksen kohteeksi. Matti joutui jo kymmenen vuotta sitten varapuheenjohtajana vastaamaan samoihin syytöksiin kun varsinainen pj jänisti.

Monia vl-rötösherroja on vielä hengissä, jotka toiminnallaan mahdollistivat esille nousseet rikokset. Ottakaa heidät tikun nokkaan He ovat niitä todellisia roistoja.

89

1900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varapuhis on helpompi uhrata. Varmaan ovat 'oppineet' sen veli Tuomaksen tapauksesta.

      • En muista nyt tuollaista tapausta, mutta lienee tuttu sekin kun enemmän saan vinkkejä.

        SRK muistuttaa taannoista hiihtoliittoa. Molempien johtajan paikka oli meriittiä niin kauan kunnes rötökset tulivat ilmi. Oliko se Johanna Aatsalo joka joutui tuomitsi ja jopa vahingonkorvausvastuuseen, entiselle huippu KEPU poliitikolle, asiasta joka myöhemmin todistettiin paikkansa pitäväksi uutiseksi.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        En muista nyt tuollaista tapausta, mutta lienee tuttu sekin kun enemmän saan vinkkejä.

        SRK muistuttaa taannoista hiihtoliittoa. Molempien johtajan paikka oli meriittiä niin kauan kunnes rötökset tulivat ilmi. Oliko se Johanna Aatsalo joka joutui tuomitsi ja jopa vahingonkorvausvastuuseen, entiselle huippu KEPU poliitikolle, asiasta joka myöhemmin todistettiin paikkansa pitäväksi uutiseksi.

        No tässäpä linkki asiaan:

        https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/hs-srkn-paasihteeri-joutui-eroamaan-luottamuspulan-takia/

        Linkin laittaminen on ok..



    • Koko vl-opissa on valuvika joka mahdollistaa pahojen ihmisten pahuuden. Valitettavasti se on jokaisessa uskonnollisessa liikkeessä. Valolla on aina varjonsa.

      • Anonyymi

        Huomaa kuitenkin, ettei valolla ole varjoa, jos sen edessä ei ketään tai mitään ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa kuitenkin, ettei valolla ole varjoa, jos sen edessä ei ketään tai mitään ole.

        Tämä menee jo enemmän syvämietteiseksi filosofiaksi, mutta jatkan teemassa.

        Ehkä parempi vertaus olisi ollut "kolikolla on kääntöpuolensa"

        Eikö joku pf-juttu ole jo sellainen mörkö joka varjostaa pahasti?

        Itsensä ylentäminen, jota vl-laumausko mielestäni tyylipuhtaasti edustaa, asettaa jäsenensä luupin alle, voimakkaaseen valokeilaan.

        On aivan selvää se että itsensä ylentäneen viat rekisteröidään herkemmin, jopa vahingonilolla. Nöyrä saa armon, kuten Raamattukin sanoo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa kuitenkin, ettei valolla ole varjoa, jos sen edessä ei ketään tai mitään ole.

        Luuk
        11:35 Katso siis, ettei valo, joka sinussa on, ole pimeyttä.


      • Anonyymi

        Oletpa sinä oiken perus farisealainen.
        Mikä riivaaja sinua vaivaa, esiinnyt muka uskovaisenä mutta hedelmäsi ovat pahoja, voidaanko sanoa mädäntyneitä.

        Kun kukin hoidamme vain kohdaltamme omat asiat kuntoon, emmekä retostele toisten erheillä.

        Sillehän ei voi mitään jos humeeti heittää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletpa sinä oiken perus farisealainen.
        Mikä riivaaja sinua vaivaa, esiinnyt muka uskovaisenä mutta hedelmäsi ovat pahoja, voidaanko sanoa mädäntyneitä.

        Kun kukin hoidamme vain kohdaltamme omat asiat kuntoon, emmekä retostele toisten erheillä.

        Sillehän ei voi mitään jos humeeti heittää.

        Voitko kertoa Raamatulla todistaen mitä hedelmäni ovat?

        Sinulla on toki oikeus mielipiteeseen minusta ja toiminnastani, mutta olisiko liikaa vaadittu että olisit rehellinen? Jeesustakin verrattiin belsebuubiin. Tässä yhteydessä sanon heti että älkää luulko että haluan itseäni verrattavan Herraani ja Mestariini, en luule itsestäni liikoja.

        Haluan ollakin "muka uskovainen" kaltaistesi silmissä, sillä totuus on teiltä piilossa kun olette hylänneet kutsun totuuden rakkauteen. Siitä seuraa kirous, jota totisesti en halua edes sinulle. Herra varjelkoot minua siitä että ottaisin uskovaisuuden joksikin statussymboliksi, silloin olisin vellujen lailla paholaisen ansassa, ylpeyden ansassa.

        Olen täysin Armon varassa: "Sillä armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta, ettei kukaan kerskaisi" Sanoo Raamattu. Minussa ei ole mitään hyvää. Se hyvä jota minä haluan, sitä minä en tee ja se paha mitä minä en halua tehdä, sitä minä teen. Näin apostolia siteeraten. Esimerkiksi muille kelpaan vain varoittavana sellaisena.

        Jospa lopettaisit tuon mielenterveyteen liittyvän nälvimisesi. Itsemurhien estämisprojekti juuri tähtää siihen että mielenterveyden ongelmiin liittyvä häpeästigma saataisiin poistettua yleisestä suhtautumisesta. Häpeä on juuri se syy joka ajaa mielenterveyskriiseissä itsemurhaan.


    • Anonyymi

      Nyt muka säälimään.
      Hän on johtaja sellaisessa uskonnollisessa porukassa, joille Suomen laki on pelkkää paperia.
      Hiljaisuudella Hän on hyväksynyt satojen tyttöjen sukupuolielämän tuhoamiseen, samoin kun islamistit omalla ympärileikkauksellaan, ettei nainen koskaan nauti sukupuoliyhteydestä.
      Sama se on lapsena pedofilian kohteilla olevilla tytöilläkin Suomessa.
      Nyt ollaan oikealla linjalla, koko johto on pantava häpeissään pois ja kielto julkiseen esiintymisiin seuroissa. He ovat todella saastaa ja saastuttaa kaiken koskemansa.
      Lestadiolaisuudessa on aina ollut leikki; - seuraa johtajaa, se on saatava nyt loppumaan.
      Meillä rivijäsenillä on nyt mitta täysi.

      • Olet feikki-vl!

        Tuollaiset syytökset ovat kuin suoraan jonkun natsin suusta ja yllyttävät vähäjärkisiä vaikka minkälaisiin hullun töihin,.

        Kiihkomielisyys ja järki eivät mahdu milloinkaan yhtä-aikaa samaan pääkoppaan.

        Joten laita jäitä hattuusi arvon fanaatikko.!


        Minullakin on tunnetusti vankat vl-opin vastaiset mielipiteet, mutta lynkkausmielialan lietsomista en hyväksy.


      • SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Olet feikki-vl!

        Tuollaiset syytökset ovat kuin suoraan jonkun natsin suusta ja yllyttävät vähäjärkisiä vaikka minkälaisiin hullun töihin,.

        Kiihkomielisyys ja järki eivät mahdu milloinkaan yhtä-aikaa samaan pääkoppaan.

        Joten laita jäitä hattuusi arvon fanaatikko.!


        Minullakin on tunnetusti vankat vl-opin vastaiset mielipiteet, mutta lynkkausmielialan lietsomista en hyväksy.

        Nyt pastori kannattaa tarkistaa kantaa.
        Joukon johto on aina sellainen, kun johdettavat tarvitsevat.
        Tuhansissa oleva pedofilia ei ole yksi, kuten Taskila juuri TVssä väitti, eli jengi on valehtelijoiden klubi.
        Suomen arvostetuin tutkinta Professori oli samaa mieltä, että tuhansia ja jopa Kaarnarantakin kerto nykyäänkin jopa 10 tapausta vuodessa.
        Jos rattijuopoista jää kiinni tuhat, todellisuudessa niitä on moniverroin, sama se on pedofiliassa. Olen nähnyt sen hyvin läheltä.
        Kaissa tapauksissa johtajat valehtelevat ja on nostettava sivuun ja asettaa paikalle ihminen joka on rehellinen ja tuomitsee asian heti ajaen pedoilta ulos.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Olet feikki-vl!

        Tuollaiset syytökset ovat kuin suoraan jonkun natsin suusta ja yllyttävät vähäjärkisiä vaikka minkälaisiin hullun töihin,.

        Kiihkomielisyys ja järki eivät mahdu milloinkaan yhtä-aikaa samaan pääkoppaan.

        Joten laita jäitä hattuusi arvon fanaatikko.!


        Minullakin on tunnetusti vankat vl-opin vastaiset mielipiteet, mutta lynkkausmielialan lietsomista en hyväksy.

        teidät kaksi riidan kylväjää on nyt asetettu vastakkain :D.


      • pinnasänky kirjoitti:

        Nyt pastori kannattaa tarkistaa kantaa.
        Joukon johto on aina sellainen, kun johdettavat tarvitsevat.
        Tuhansissa oleva pedofilia ei ole yksi, kuten Taskila juuri TVssä väitti, eli jengi on valehtelijoiden klubi.
        Suomen arvostetuin tutkinta Professori oli samaa mieltä, että tuhansia ja jopa Kaarnarantakin kerto nykyäänkin jopa 10 tapausta vuodessa.
        Jos rattijuopoista jää kiinni tuhat, todellisuudessa niitä on moniverroin, sama se on pedofiliassa. Olen nähnyt sen hyvin läheltä.
        Kaissa tapauksissa johtajat valehtelevat ja on nostettava sivuun ja asettaa paikalle ihminen joka on rehellinen ja tuomitsee asian heti ajaen pedoilta ulos.

        Rakas rikostoverini Pinnasänky!

        Sinä ja minä emme ole pedofiilejä, vaan paljon pahempia:Murhasimme Jeesuksen!
        Do you remember?

        Emmehän käyttäydy armottoman palvelijan tavoin?

        Matt
        .18:23 Sentähden taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka vaati palvelijoiltansa tiliä.
        18:24 Ja kun hän rupesi tilintekoon, tuotiin hänen eteensä eräs, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta leivisk
        18:25 Mutta kun tällä ei ollut, millä maksaa, niin hänen herransa määräsi myytäväksi hänet ja hänen vaimonsa ja lapsensa ja kaikki, mitä hänellä oli, ja velan maksettavaksi.
        18:26 Silloin palvelija lankesi maahan ja rukoili häntä sanoen: 'Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle kaikki.'
        18:27 Niin herran kävi sääliksi sitä palvelijaa, ja hän päästi hänet ja antoi hänelle velan anteeksi.
        18:28 Mutta mentyään ulos se palvelija tapasi erään kanssapalvelijoistaan, joka oli hänelle velkaa sata denaria; ja hän tarttui häneen, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: 'Maksa, minkä olet velkaa.'
        18:29 Niin hänen kanssapalvelijansa lankesi maahan ja pyysi häntä sanoen: 'Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle.'
        18:30 Mutta hän ei tahtonut, vaan meni ja heitti hänet vankeuteen, kunnes hän maksaisi velkansa.
        18:31 Kun nyt hänen kanssapalvelijansa näkivät, mitä tapahtui, tulivat he kovin murheellisiksi ja menivät ja ilmoittivat herrallensa kaiken, mitä oli tapahtunut.
        18:32 Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit;
        18:33 eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin.
        18:34 Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa
        18:35 Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi.

        En puolustele vl-pahuutta, mutta minulla ei ole varaa heittää edes sitä toista kiveä.
        Näin armadettuna rikollisena en voi tuntea kuin nöyrää kiitollisuutta Vapahtajaamme kohtaan.


      • SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Rakas rikostoverini Pinnasänky!

        Sinä ja minä emme ole pedofiilejä, vaan paljon pahempia:Murhasimme Jeesuksen!
        Do you remember?

        Emmehän käyttäydy armottoman palvelijan tavoin?

        Matt
        .18:23 Sentähden taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka vaati palvelijoiltansa tiliä.
        18:24 Ja kun hän rupesi tilintekoon, tuotiin hänen eteensä eräs, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta leivisk
        18:25 Mutta kun tällä ei ollut, millä maksaa, niin hänen herransa määräsi myytäväksi hänet ja hänen vaimonsa ja lapsensa ja kaikki, mitä hänellä oli, ja velan maksettavaksi.
        18:26 Silloin palvelija lankesi maahan ja rukoili häntä sanoen: 'Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle kaikki.'
        18:27 Niin herran kävi sääliksi sitä palvelijaa, ja hän päästi hänet ja antoi hänelle velan anteeksi.
        18:28 Mutta mentyään ulos se palvelija tapasi erään kanssapalvelijoistaan, joka oli hänelle velkaa sata denaria; ja hän tarttui häneen, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: 'Maksa, minkä olet velkaa.'
        18:29 Niin hänen kanssapalvelijansa lankesi maahan ja pyysi häntä sanoen: 'Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle.'
        18:30 Mutta hän ei tahtonut, vaan meni ja heitti hänet vankeuteen, kunnes hän maksaisi velkansa.
        18:31 Kun nyt hänen kanssapalvelijansa näkivät, mitä tapahtui, tulivat he kovin murheellisiksi ja menivät ja ilmoittivat herrallensa kaiken, mitä oli tapahtunut.
        18:32 Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit;
        18:33 eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin.
        18:34 Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa
        18:35 Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi.

        En puolustele vl-pahuutta, mutta minulla ei ole varaa heittää edes sitä toista kiveä.
        Näin armadettuna rikollisena en voi tuntea kuin nöyrää kiitollisuutta Vapahtajaamme kohtaan.

        Romanttista Pastori.
        Et vain ottanut sitä huomioon, mitä Jeesus viimeisillään sanoi "Hänen tappajilleen", jotka olivat Ristiretkellä Roomasta.
        Heille Jeesus sanoi; Luuk. 23:34 Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät."
        Jos minä olisin ollut mukana, olisin tunnustanut tehneeni väärin, mutta kun en ollut.
        Ei edes Jumala pysty muuttamaan menneitä aikoja.


      • pinnasänky kirjoitti:

        Romanttista Pastori.
        Et vain ottanut sitä huomioon, mitä Jeesus viimeisillään sanoi "Hänen tappajilleen", jotka olivat Ristiretkellä Roomasta.
        Heille Jeesus sanoi; Luuk. 23:34 Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät."
        Jos minä olisin ollut mukana, olisin tunnustanut tehneeni väärin, mutta kun en ollut.
        Ei edes Jumala pysty muuttamaan menneitä aikoja.

        Rakas pinna, ymmärrä nyt ystävä hyvä Kristillisyyden perusasia, että sinun ja minun syntien tähden Jeesus joutui kuolemaan. Hän tuli kuolemaksi edestämme ,että me jotka uskomme Häneen, saisimme elää hänen kanssaan ikuisesti.

        Etsikon aikaan kuuluu vääjäämättömästi se, että sydämen murehduttaa se tosiasian ymmärtäminen ettei juutalaiset, ja roomalaiset Jeesusta tappaneet vaan Hän kuoli puolestani ,että saisin elää ikuisesti. Sitä kutsutaan altruismiksi. Voiko suurempaa rakkautta ollakaan kuin antaa henkensä toisen puolesta? Sinunkin puolesta pinna. Älä ole paha palvelija!


        1Joh. 2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien

        2Kor. 5:18 Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.

        Sovituksen virka ei tarkoita mitään vl-puhdistusautomaattia.

        Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
        Room. 5:10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
        2Kor. 3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
        1Joh. 2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        1Joh. 4:10 Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.


      • SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Rakas pinna, ymmärrä nyt ystävä hyvä Kristillisyyden perusasia, että sinun ja minun syntien tähden Jeesus joutui kuolemaan. Hän tuli kuolemaksi edestämme ,että me jotka uskomme Häneen, saisimme elää hänen kanssaan ikuisesti.

        Etsikon aikaan kuuluu vääjäämättömästi se, että sydämen murehduttaa se tosiasian ymmärtäminen ettei juutalaiset, ja roomalaiset Jeesusta tappaneet vaan Hän kuoli puolestani ,että saisin elää ikuisesti. Sitä kutsutaan altruismiksi. Voiko suurempaa rakkautta ollakaan kuin antaa henkensä toisen puolesta? Sinunkin puolesta pinna. Älä ole paha palvelija!


        1Joh. 2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien

        2Kor. 5:18 Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.

        Sovituksen virka ei tarkoita mitään vl-puhdistusautomaattia.

        Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
        Room. 5:10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
        2Kor. 3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
        1Joh. 2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        1Joh. 4:10 Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

        Kristillisyyden perusasia on uskoa Jeesus nasaretilainen luvatuksi Messiaaksi.
        Profetia Hänestä; 6 (9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
        7 (9:6) Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.
        UT Luuk 24; 44 Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
        Kysymys on siis uskoa se, että juuri Jeesus on tuo luvattu messias, joka "poistaa maailman synnit" ja kuten kirjoitit;Hän tuli kuolemaksi edestämme ,että me jotka uskomme Häneen, saisimme elää hänen kanssaan ikuisesti.
        Mutta tarkkaan ottaen, et Sinä, enkä minä, eikä edes Israelilaiset Häntä tappaneet, vaan Roomalaiset juutalaisten sisällä olevan puolueen, fariseusten mobilisoimana.
        Se on tapahtuma, jota ei voi muuttaa edes Jumala, ja ainoa Hänen seuraajilleen merkitys on se, että Hän täytti Lain, 618 nimeltä mainittua käskyä/ mizvaa, joka sinänsä ei vielä pelasta nykysyntejä, mutta Hän katsoo meidän sydämiin ja kun tunnustamme ihmislle, Toreilla ja Turuilla seuraava,, niin saamme vain palkkatuomion, kääröjämme ei edes avata, Jeesus ei jätä omiaan.
        Tämä tulee muistaa; Matt. 10:32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
        Se on myös Jeesukselle potku vasten kasvoja, että kiistää ne puolenkymmentä kohtaa Raamatusta, jossa selviää jopa Hänen itsensä Pyhässä sanassa se, että Isä on antanut Hänelle kaiken vallan. Nämä jotka Suomessakin kieltää Hänet, lupaavat ihmisenä synnit jopa pedofiileille anteeksi, joita Jeesus ei omien sanojensa mukaan lunasta, Kamalaa.
        Matt. 10:33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
        Jo se riittää siihen, että joutuu siihen "toiseen jonoon" Matt 7;21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
        Juuri näiden vuoksi Jeesus ei huomioi välinpitämätöntä, leikki Hän kuinka hurskasta päivästä päivään.
        Etsikkoaikaa ei Pyhillä ole, Raamattu ei tue sellaista.
        Tottakai Jeesus kuoli kaikkien puolesta, Joh 3;16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        Niin se on.
        On aivan sama, kun minun aikuisikään tultua aloin tehdä taloa, ja Hain Arava lainaa, jonka luonnollisesti sankin, mutta moni jäi rannalle, eivät uskoneet siihen, tai elivät ehtoja vastaan.
        Molempien tarjous oli samankaltainen, mutta Arvasta uupui myöntäjän rakkaus, jota Jeesus edusti ja sitäkin vain omilleen, fariseukset olivat Hänen mielestään kyykäärmeen sikiöitä, jotka lopulta tappoivatkin Hänet, tai paremmin sanottuna tapattivat kuninkaan.
        Olen liikuttavan samaa mieltä saamastani rakkaudesta, jota myös osoitan Hänelle, se helpottaa elämää ja tuo Iankaikkisuuden Jerusalemissa, samassa yhteydessä Hänen kanssaan.
        Hieman loukkaa tuo "älä ole paha palvelija"????
        Jakeita ei kannata kommentoida, tunnistin ne ensimmäistä kertaa jo - 50 luvun alussa, nehän Raamatussa.


      • Anonyymi

        Juuri tuo että kuvittelee pedofilian loppuvan johtajat vaihtamalla on mitä suurinta harhaa. Sairauteen on lääke ja rikokseen rangaistus. YLEn uutisointi kaikkine haastatteluineen juuri nyt näytti kyllä suurelta typeryydeltä. Ei millään pahalla mutta kannattaisi perehtyä asioihin kunnolla ennenkuin alkaa kehittämään vihapuheita nostattava uutista.


      • pinnasänky kirjoitti:

        Kristillisyyden perusasia on uskoa Jeesus nasaretilainen luvatuksi Messiaaksi.
        Profetia Hänestä; 6 (9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
        7 (9:6) Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.
        UT Luuk 24; 44 Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
        Kysymys on siis uskoa se, että juuri Jeesus on tuo luvattu messias, joka "poistaa maailman synnit" ja kuten kirjoitit;Hän tuli kuolemaksi edestämme ,että me jotka uskomme Häneen, saisimme elää hänen kanssaan ikuisesti.
        Mutta tarkkaan ottaen, et Sinä, enkä minä, eikä edes Israelilaiset Häntä tappaneet, vaan Roomalaiset juutalaisten sisällä olevan puolueen, fariseusten mobilisoimana.
        Se on tapahtuma, jota ei voi muuttaa edes Jumala, ja ainoa Hänen seuraajilleen merkitys on se, että Hän täytti Lain, 618 nimeltä mainittua käskyä/ mizvaa, joka sinänsä ei vielä pelasta nykysyntejä, mutta Hän katsoo meidän sydämiin ja kun tunnustamme ihmislle, Toreilla ja Turuilla seuraava,, niin saamme vain palkkatuomion, kääröjämme ei edes avata, Jeesus ei jätä omiaan.
        Tämä tulee muistaa; Matt. 10:32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
        Se on myös Jeesukselle potku vasten kasvoja, että kiistää ne puolenkymmentä kohtaa Raamatusta, jossa selviää jopa Hänen itsensä Pyhässä sanassa se, että Isä on antanut Hänelle kaiken vallan. Nämä jotka Suomessakin kieltää Hänet, lupaavat ihmisenä synnit jopa pedofiileille anteeksi, joita Jeesus ei omien sanojensa mukaan lunasta, Kamalaa.
        Matt. 10:33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
        Jo se riittää siihen, että joutuu siihen "toiseen jonoon" Matt 7;21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
        Juuri näiden vuoksi Jeesus ei huomioi välinpitämätöntä, leikki Hän kuinka hurskasta päivästä päivään.
        Etsikkoaikaa ei Pyhillä ole, Raamattu ei tue sellaista.
        Tottakai Jeesus kuoli kaikkien puolesta, Joh 3;16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        Niin se on.
        On aivan sama, kun minun aikuisikään tultua aloin tehdä taloa, ja Hain Arava lainaa, jonka luonnollisesti sankin, mutta moni jäi rannalle, eivät uskoneet siihen, tai elivät ehtoja vastaan.
        Molempien tarjous oli samankaltainen, mutta Arvasta uupui myöntäjän rakkaus, jota Jeesus edusti ja sitäkin vain omilleen, fariseukset olivat Hänen mielestään kyykäärmeen sikiöitä, jotka lopulta tappoivatkin Hänet, tai paremmin sanottuna tapattivat kuninkaan.
        Olen liikuttavan samaa mieltä saamastani rakkaudesta, jota myös osoitan Hänelle, se helpottaa elämää ja tuo Iankaikkisuuden Jerusalemissa, samassa yhteydessä Hänen kanssaan.
        Hieman loukkaa tuo "älä ole paha palvelija"????
        Jakeita ei kannata kommentoida, tunnistin ne ensimmäistä kertaa jo - 50 luvun alussa, nehän Raamatussa.

        Jäi panematta, että hyvään tähtäsit, mutta olet tutkinut aikoinani asiaa myös kontekstissa toisinpäin.
        Pääasia, että meillä molemmilla on sama Herra, Jeesus Messias.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuo että kuvittelee pedofilian loppuvan johtajat vaihtamalla on mitä suurinta harhaa. Sairauteen on lääke ja rikokseen rangaistus. YLEn uutisointi kaikkine haastatteluineen juuri nyt näytti kyllä suurelta typeryydeltä. Ei millään pahalla mutta kannattaisi perehtyä asioihin kunnolla ennenkuin alkaa kehittämään vihapuheita nostattava uutista.

        Johtajathan tässä lakossa ovat suurimmat valehtelijat ja salaajat, tilalle koulutettuja nuoria kristittyjä, niin tie on auki ja jokainen maallistakin lakia rikkova tulee ottaa kiinni.
        Miksi näitä ei esiinny Pelastusarmeijassa, tai Jehovissa. Heidän jäsenmäärä on yli Suomen jäsenmäärä, joten tartuntapintaa löytyy.
        Heillä on hyvät johtajat.


      • pinnasänky kirjoitti:

        Jäi panematta, että hyvään tähtäsit, mutta olet tutkinut aikoinani asiaa myös kontekstissa toisinpäin.
        Pääasia, että meillä molemmilla on sama Herra, Jeesus Messias.

        Amen!

        Glory to Jesus!

        Jesus is the Lord!


      • SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Amen!

        Glory to Jesus!

        Jesus is the Lord!

        Seuraan mielenkiinnolla, poistuuko kommenttini, jostakin syystä ne ovat myrkkyä joillekin lontooksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuo että kuvittelee pedofilian loppuvan johtajat vaihtamalla on mitä suurinta harhaa. Sairauteen on lääke ja rikokseen rangaistus. YLEn uutisointi kaikkine haastatteluineen juuri nyt näytti kyllä suurelta typeryydeltä. Ei millään pahalla mutta kannattaisi perehtyä asioihin kunnolla ennenkuin alkaa kehittämään vihapuheita nostattava uutista.

        Asiaa! Mutta täytyy muistaa että julkisuus pakotti vl-liikkeen johdon ottamaan pf-ongelman vakavasti. Minäkin olen miettinyt että missä vaiheessa hyväksikäytetyistä tulee uudelleen hyväksikäytettyjä vl-vihan keppihevosia.


    • On ehkä parempi etten ota enää osaa tämän aihealueen keskusteluun. Olen sanottavani sanonut.

    • Anonyymi

      Hyvä , "Salem", tuo on inhimillistä !! EI nuo väärät teot ole minkään "johdon" syytä, vaan sen kulloisenkin tekijän, heitä on kumminkin nuhdeltu ja tavallisesti lähtevät ihan omin jaloin poiskin, jos eivät korjaa vikojaan, ihmisten ja Jumalan edessä, lisäksi istuvat maallisen tuomion langettaman rangaistuksen !!
      Ei kannettu vesi kaivossa pysy !! Sairaita ovat tekijät ja pahentavat "yhden pienimmistä" , lapsen ja jättävät ikuiset arvet !! Kaikista pahinta jos on oma isä tekijänä !! Voimia kaikille kärsineille !
      Voi olla, että seuraavassa SRK:n vuosikokouksessa vaihtuu puheenjohtaja ja tuskin on tungosta siihen virkaan, kun sitä vielä taitavat tehdä palkatta !!??
      Johtajat, syyttömänä tuomittuja !

      • Tavallaan on ja ei, mutta annan arvoa sille että Matti kantaa johtajan vastuunsa,,itse syyttömänä, eikä ala mihinkään käsienpesuun.

        Mukavaa että joku näkee minut inhimillisenä otuksena kun on tullut olo, että se inhimillisyys on nähty minussa etuliitteen kanssa, joka on -epä-.

        Totuudesta en tingi


      • Miten niin, hehän salailevat satoja ja tuhansia pedofiileja ja valehtelevat.
        Taas pedofilit rehvastelevat saannoksillaan pien piireissä.
        Missään Kristillisissä seurakunnassa tämä ei ole mahdollista, pedofili painaa oven kiinni ulkopuolelta jos aihetta löytyisi.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Miten niin, hehän salailevat satoja ja tuhansia pedofiileja ja valehtelevat.
        Taas pedofilit rehvastelevat saannoksillaan pien piireissä.
        Missään Kristillisissä seurakunnassa tämä ei ole mahdollista, pedofili painaa oven kiinni ulkopuolelta jos aihetta löytyisi.

        Eräissä kommenteissa on vahvasti liioittelun makua. Yksikin tapaus on liikaa ja näitä karmeita asioita ei ole mitään syytä vähätellä, mutta ei myöskään liioitella. En usko pätkääkään noihin mainitsemiisi suuruusluokkiin ("tuhansia pedofiileja") ja väitän, että suurimmalla osalla vl:stä ei ole mitään tekemistä tuollaisten karmeiden asioiden kanssa. Joitakin yksittäisiä tekijöitä on siellä täällä, ja toivottavasti loputkin jäävät kiinni, mutta ei ole mitään näyttöä siitä, että moinen sairas touhu esim. olisi yleisempää kuin valtaväestön keskuudessa. Se on tosin järkyttävää, jos rippisalaisuutta on käytetty rikosten piilotteluun ja tämä pitäisi tehdä kaikille selväksi, että näin ei saa toimia, vaan nämä ovat aina poliisiasioita (mahdolliset sielunhoidolliset käsittelyt eivät voi korvata niitä). Eli näitä hirveitä tapauksia on ollut ja niiden estämiseksi pitää tehdä kaikki mahdollinen, mutta on syytä olla rehellinen ja liioittelematta, vaikkei yhteisöstä ekslusiivisen seurakuntaopin tai muun asian takia muutenkaan pitäisi. Uskottavuuden kannalta olisi joka tapauksessa hyvä tuulettaa johtopaikkoja silloin kun on menetelty väärin, vaikka siinä voi tietysti mennä täysin syyttömiä vaihtoon myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräissä kommenteissa on vahvasti liioittelun makua. Yksikin tapaus on liikaa ja näitä karmeita asioita ei ole mitään syytä vähätellä, mutta ei myöskään liioitella. En usko pätkääkään noihin mainitsemiisi suuruusluokkiin ("tuhansia pedofiileja") ja väitän, että suurimmalla osalla vl:stä ei ole mitään tekemistä tuollaisten karmeiden asioiden kanssa. Joitakin yksittäisiä tekijöitä on siellä täällä, ja toivottavasti loputkin jäävät kiinni, mutta ei ole mitään näyttöä siitä, että moinen sairas touhu esim. olisi yleisempää kuin valtaväestön keskuudessa. Se on tosin järkyttävää, jos rippisalaisuutta on käytetty rikosten piilotteluun ja tämä pitäisi tehdä kaikille selväksi, että näin ei saa toimia, vaan nämä ovat aina poliisiasioita (mahdolliset sielunhoidolliset käsittelyt eivät voi korvata niitä). Eli näitä hirveitä tapauksia on ollut ja niiden estämiseksi pitää tehdä kaikki mahdollinen, mutta on syytä olla rehellinen ja liioittelematta, vaikkei yhteisöstä ekslusiivisen seurakuntaopin tai muun asian takia muutenkaan pitäisi. Uskottavuuden kannalta olisi joka tapauksessa hyvä tuulettaa johtopaikkoja silloin kun on menetelty väärin, vaikka siinä voi tietysti mennä täysin syyttömiä vaihtoon myös.

        Liihottelun makuako?
        Tutkija professoriko valehteli ja olen itse elänyt riittävän lähellä ko seurakuntaa, joten en epäile yhtään.
        Tässä myös selviää teillekin se, että aidossa Jumalan Valtakunnassa ei edes naida, joten voitte heittää valtakuntanne sivuun. Valitan, se tulee kylläkin aikanaan ja Israeliin, asia joka on myös Ilmestyskirjassa.
        Miksi esim Pelastusarmeijassa tai Baptisteissa heitä ei ole yhtään, vaikka olette vain 5%heistä?
        Missään muussa seurakunnassa ei ole johdossa yhtään valehtelijaa? SRK;n johtaja valehtelee asiasta joka paikassa, eli nytkin TV;ssä, että vuoden 2014 on vain yksi sellainen päässyt heillä tapahtumaan.
        Johtajistaan jäsenet tunnetaan.


    • Anonyymi

      Taskila oli ainoa rehellinen koko porukassa. "Kaikki mistä meitä syytetään on totta " noin Matti suunnilleen sanoi. Kaikki syytökset eivät varmaankaan olleet totta, utta Matti halusi viestittää, että hänellä on aito halu korjata asioita, jotka aiemmat johtajat olivat oman itse itsensä korottaneen porukan ylpeyden säilyttämiseksi.

      Olavi puhui palturia koko Suomen kansalle Aimo ja Tuomas peesinään.

      Varmaan on vähentynytkin ikävät tapaukset, mutta jos vuosikymmeniä on salaripin suojissa todellisuudessa sallittu jatkua ennen kuin Matti astui ruoriin, niin näköjään kestää ennen kuin saadaan nuo pahuudet nollaan.

      Hatunnosto Matille vaikeassa tilanteessa varmaan vilpittömällä mielellä toimimisesta.

      • Anonyymi

        Tunnustan kieromielisyyteni, mutta jotenkin vain uudestaan ja uudestaan jaksan katsoa videopätkiä, kun Olavi pullistelee voimiensa tunnossa puolustaessaan liikettä. Selkeästi näkee, että isosti häntä ei huoleta uhrien osa, vaan liikkeen maine.

        Niin, se miksi katson noita videoita, syy on se, että heti ensimmäisellä katselukerralla arvelin mielessäni, että "kuuleppa Olavi, voit olla herra ja kingi yhteisössäsi, mutta nyt on hieman vakavammasta asiasta kyse ja sinä et ymmärrä nöyrtyä. Voipi tulla seinä vastaan."


      • Miten suhtaudut siihen, kun Hän sanoi, että VAIN 1 TAPAUS ON OLLUT?
        Tutkijat sekä Poliisi olivat 10- 1000 kertaa erimieltä.
        Valehtelija. Miksi puolustat Häntä.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Miten suhtaudut siihen, kun Hän sanoi, että VAIN 1 TAPAUS ON OLLUT?
        Tutkijat sekä Poliisi olivat 10- 1000 kertaa erimieltä.
        Valehtelija. Miksi puolustat Häntä.

        Sulla on kyllä vaikeuksia tuon luetun ymmärtämisen kanssa. Missä kohtaa puolustin häntä? Sano?


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Miten suhtaudut siihen, kun Hän sanoi, että VAIN 1 TAPAUS ON OLLUT?
        Tutkijat sekä Poliisi olivat 10- 1000 kertaa erimieltä.
        Valehtelija. Miksi puolustat Häntä.

        Toisten törky on Jussin ruoka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisten törky on Jussin ruoka.

        Tuottaa myös itse törkyä. Ainakin kova nimittelemään muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisten törky on Jussin ruoka.

        Ei uskottava sanoman julistaja. Rakkaudellinen ote kadoksissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on kyllä vaikeuksia tuon luetun ymmärtämisen kanssa. Missä kohtaa puolustin häntä? Sano?

        Anteeksi. tein virheen.
        Olet oikeassa-
        Pinna.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Anteeksi. tein virheen.
        Olet oikeassa-
        Pinna.

        Saat anteeksi!


    • Anonyymi

      SRK:n konttorin pihalla näytti olevan tosi hienoja autoja, joten turha heitä säälit. He voivat hyvin ja ovat rahoissaan. Sääli mieluummin itseäsi!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lestadiolaiset ovat yli 150 vuotta itse luoneet maineensa vastenmielisenä uskonlahkona. Heiltä tulee kestämään saman aikaa päästä maineesta eroon, jos aloittavat heti. Luultavasti eivät aloita, vaan jatkavat lestatalostelua kuten ennenkin. He ovat itse maineensa vankeja.

      • Anonyymi

        Isoisäni kertoi, että maineen huononeminen alkoi vasta 1960- luvulla. Varmasti sitä ennenkin huuteljoita oli, mutta hoitokokoukset ja opillinen sisäänpäin kääntyminen vaikuttivat asiaan merkittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isoisäni kertoi, että maineen huononeminen alkoi vasta 1960- luvulla. Varmasti sitä ennenkin huuteljoita oli, mutta hoitokokoukset ja opillinen sisäänpäin kääntyminen vaikuttivat asiaan merkittävästi.

        Helppo sanoa, mutta missään arkistossa ei varmaan ole näin vanhoja asioita? SRK-on varmasti yhtenäistänyt ja yhtenäistää äänitekokoelmaansa, nämä vanhat äänityksetkin olisi tärkeätä saada johonkin arkistoon talteen. Jos kellä on, onkohan Lapin maakunta-arkisto oikea osoite? Vanhat puhujainkokous pöytäkirjat, rauhanyhdistysten pöytäkirjat, vanhat avokelaäänitteet yms.

        Se Joona Korteniemi tekee siitä seurakunta-opista tutkimusta, olisikohan hänellä kiinnostusta aikalaistodistuksiin? Vielä lienee ihmisiä elossa joilla kokemuksia sieltä ajalte ennen -60 lukua on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Isoisäni kertoi, että maineen huononeminen alkoi vasta 1960- luvulla. Varmasti sitä ennenkin huuteljoita oli, mutta hoitokokoukset ja opillinen sisäänpäin kääntyminen vaikuttivat asiaan merkittävästi.

        Totta, ns pappiseriseuran ulospotkimisen jälkeen n vuonna 1961 oppi alkoi mennä nopeasti poskelleen maallikkojen toimesta. Suurin huseeraaja oli H.Saari, jonka henkioppien seurausta hoitokokouksetkin ovat. Homma lähti täysin laukalle Lepistön tuomien ameriikan dollarien myötä 70-luvulla. Epäjumala amerikan dollari vaati vastapalveluksia.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Totta, ns pappiseriseuran ulospotkimisen jälkeen n vuonna 1961 oppi alkoi mennä nopeasti poskelleen maallikkojen toimesta. Suurin huseeraaja oli H.Saari, jonka henkioppien seurausta hoitokokouksetkin ovat. Homma lähti täysin laukalle Lepistön tuomien ameriikan dollarien myötä 70-luvulla. Epäjumala amerikan dollari vaati vastapalveluksia.

        Aiheesta hieman ohi: olin jossakin hoitokokouksessa, jossa ko. veli oli aktiivinen. Täytyy sanoa, että synkät olivat mietteet. Mutta kovasti avittivat ymmärrystä, että nyt kannattaa poistua takavasemmalle. Niin paljon olivat henkiopit pois raiteilta ja kiskoilta, jotta kolina vain kävi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aiheesta hieman ohi: olin jossakin hoitokokouksessa, jossa ko. veli oli aktiivinen. Täytyy sanoa, että synkät olivat mietteet. Mutta kovasti avittivat ymmärrystä, että nyt kannattaa poistua takavasemmalle. Niin paljon olivat henkiopit pois raiteilta ja kiskoilta, jotta kolina vain kävi.

        Pinnasänky juuri peräänkuuluttaa sitä, että vl-usko pitäisi palauttaa tehdasasetuksiin.

        Minun mielestä se lähti jo alusta asti, Raattamaan mantrasta, sivuraiteille.


    • Anonyymi

      Jospa jätettäisiin tuo Saaren Heikki jo "rauhaan menemään", kun ei olla 100 %:n varmoja tekikö parannuksen tekosistaan, mutta joutui kyllä "penkkiin istumaan" pois puhujan "pöntöstä" !
      Itse uskon että Matille ei kukaan ole tullut kertomaan, viime aikoina mitä on "puuhastellut" , kukaan ja missä mittakaavassa, jos ovat jo osanneet mennä suoraan poliisin puheille, ns. uudet uhrit ! Oikeastaan polisikaan ei olisi saanut kertoa noista tutkinnoista ja olivatko ne kymmenet / tuhannet kaikki VL.-ihmisiä ?
      Eivät ainakaan enää olleet vl-uskossa jos tekivät noita tekosiaan !! Sairaita yksilöitä sairaassa mielentilassa ! Ei normi ihminen tee noita tekoja !
      Mitenkäs on nämä viime vuosina "puuhastelleet" katolliset papit, joita Paavikin on joutunut nuhtelemaan ! Miehiä jotka ovat käyttäneet nuoria poikia hyväkseen ! Ovatko yhtään "pyhempiä" kuin kuka tahansa pedofiili ?!!??
      Tämä Joona Korteniemi sitten tekee "tutkimusta" tästä aiheesta, samassa katollisessa kirkkokunnassa hän nyt on "uskomassa" ! Siinäpä tulee sitten "tohtorin" huippu työ noilla "eväillä" ja kenestä saanee vastaväittäjän !? Jättäisi vain tutkimuksensa tekemättä, mitä "iloa" tuostakin kenellekkään tulee ? Voi "poika" parkaa ! Ukkinsa haudassa varmaan kääntäisi kylkeä monta kertaa, jos vielä olisi kuulolla ! Onneksi hän on jo siellä perillä ! Oli muuten viisas mies ja raamatun selittäjä, parhaasta päästä !!

      • Anonyymi

        Nii ei siitä iloa ole. Mutta hyötyä kuitenkin kun oikeudenmukaisuutta haetaan, vaikka ymmärrettävästi se vanhoillislestadiolaisia haittaa. Vajavaisia kun olette, kuten me kaikki.


      • Anonyymi

        Jos tämmöistä voi kysellä niin oliko Yhdysvalloissa vaikuttanut Salomon Korteniemi samaa sukua Joonalle?

        https://en.wikipedia.org/wiki/Apostolic_Lutheran_Church_of_America

        Varmaan on jo niin kaukainen esi-isä, ettei voi olla tämä tarkoittamasi ukki?

        Mikäs siinä tutkiessa. Tutkijan kuuluu olla objektiivinen ja perustaa tutkimuksensa kirjallisiin materiaaleihin tai haastattelutukimustakin voi tehdä. Joka ikinen viittaus pitää dokumentoida. Jos tutkimuksen aihe on vaikka opin muuttuminen, niin sitten se tutkimus perustuu vaikka vanhoihin Päivämiehiin, äänitteisiin ja postilloihin. Periaatteessa ei pitäisi olla mahdollista vääntää tosiasioita mieleisekseen. Vastaväittäjän tehtävä on etsiä tutkimuksesta virheet ja ohjaava professori yrittää pitää huolen ettei niitä tulisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos tämmöistä voi kysellä niin oliko Yhdysvalloissa vaikuttanut Salomon Korteniemi samaa sukua Joonalle?

        https://en.wikipedia.org/wiki/Apostolic_Lutheran_Church_of_America

        Varmaan on jo niin kaukainen esi-isä, ettei voi olla tämä tarkoittamasi ukki?

        Mikäs siinä tutkiessa. Tutkijan kuuluu olla objektiivinen ja perustaa tutkimuksensa kirjallisiin materiaaleihin tai haastattelutukimustakin voi tehdä. Joka ikinen viittaus pitää dokumentoida. Jos tutkimuksen aihe on vaikka opin muuttuminen, niin sitten se tutkimus perustuu vaikka vanhoihin Päivämiehiin, äänitteisiin ja postilloihin. Periaatteessa ei pitäisi olla mahdollista vääntää tosiasioita mieleisekseen. Vastaväittäjän tehtävä on etsiä tutkimuksesta virheet ja ohjaava professori yrittää pitää huolen ettei niitä tulisi.

        Haluan korostaa että tutkijan pitää pyrkiä objektiivisuuteen. Kun ihmisestä on kysymys niin me olemme aina puolueellisia.

        Yleensä tutkimuksen lopputuloksen tietää jo etukäteen siitä kuka on rahoittanut tutkimuksen.


      • Anonyymi

        Kommenttina se, vaikka itse en saarnoja netistä kuuntelekaan, Heikki Saaren pitämiä saarnoja löytyy Ollin arkistosta, mutta ei SRK:n arkistosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttina se, vaikka itse en saarnoja netistä kuuntelekaan, Heikki Saaren pitämiä saarnoja löytyy Ollin arkistosta, mutta ei SRK:n arkistosta.

        Mielenkiintoinen tieto! Kiitoksia vinkistä!


    • Anonyymi

      Silloin kun vielä ei tiedetty, elettiin ehkä intuitiivsemmin ja hyvät tarkoituksetkin muuttuivat pahoiksi. Nykyihmisille tietoa on jaettu. Ja se on hyvä asia.
      Laki on laki ja sitä tulee noudattaa ja esivaltaa kunnioitta ja totella.

      Luin uusimpia tutkimuksia aiheesta. Tässä kappale niistä.

      Miten kasvatat:

      Vanhempien sekä muiden läheisten varhaiset kosketukset ja rakkaus luovat pohjan seksuaalisuudelle ja lapsen itsetunnolle. (Ryttyläinen & Valkama 2010.)   Seksuaalisuus on laaja käsite, johon kuuluu seksuaalisen kehityksen lisäksi niin seksuaalinen suuntautuminen kuin oma identiteetti.  Jokainen kokee seksuaalisuuden omalla tavalla, ja sitä voikin tuoda esiin monella tavalla, kuten omilla arvoilla.   Seksuaalisuus ei ole vain aikuisten ihmisten asia, vaan se ilmenee koko elämän ajan. Seksuaalisuus ei kuitenkaan ole samanlaista aikuisilla ja lapsilla. Lapsella käsitys muuttuu, mitä vanhemmaksi lapsi tulee. Alussa se voi olla kosketus, sen jälkeen se muuttuu mielihyvän tunteesta tunne-elämän tiloihin. (Väestöliitto 2019a.)  Lapsen normaaliin kehitykseen kuuluu seksuaalisuus, joka ilmenee kosketteluna ja leikkeinä. Lapsen seksuaalinen käytös on normaalia, kun lapsi tykkää siitä, eikä se ole pakonomaista tai väkivaltaista. Vanhemman tehtävänä on kertoa lapselle, missä ja milloin omaa seksuaalisuutta on soveliasta näyttää ja milloin ei. Vaikka lapsilla seksuaalisuus on joskus selvästi läsnä, näkevät aikuiset siitä vain osan. Useimmille lapsille tulee vaihe, jossa he tajuavat seksuaalisuuden olevan henkilökohtainen asia, ja toteuttavat seksuaalisuuttaan omissa oloissaan. (HUS 2019.)  Ihmisen seksuaalisuuden perusta kehittyy lapsuudessa, ja ensimmäiset elinvuodet ovat tärkeitä seksuaalisuuden, itsetunnon, oman arvostuksen ja persoonallisuuden kannalta. 0-6 vuotiaan lapsen turvallinen kasvuympäristö ja huolenpito ovat edellytyksiä onnistuneeseen seksuaaliseen kehitykseen. (Ryttyläinen & Valkama 2010.) 2.3 Lapsen seksuaaliterveys Seksuaaliterveys on osa ihmisen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kokonaisuutta. Seksuaaliterveys on iso osa ihmisen elämänlaatua. Seksuaaliterveyteen sisältyy kyky huolehtia ja nauttia itsestään ja kehostaan, halutessaan hakeutua seksuaaliseen kontaktiin, tuntea mielihyvää ja nautintoa läheisyydestä sekä aikuisiällä saada lapsia ja ottaa vastuuta parisuhteesta sekä vanhemmuudesta. (Cacciatore 2007.)

      seksuaalisen minäkuvan ja itsetunnon kehittyminen on liitettävissä kehon arvostukseen: miten siitä puhutaan ja miten sitä kohdellaan. Lapsi vaatii paljon ihailua, huomiota ja hellittelyä, jotta hänen arvostus omaa kehoaan kohtaan nousee. Arvostuksen myötä kasvaa myös halu hoitaa ja suojella omaa kehoa. Lapsi opettelee myös nautinnon ja mielihyvän kokemusten tavoittelua. Lohtua, turvaa ja nautintoa lapsi tavoittelee oman kehon lisäksi tutuista ja turvallisista ihmisistä, lemmikeistä ja leluista. Hyvän olon tavoitteluun ei saa kuulua häpeän tunnetta tai kokemuksia, sillä ne vaurioittavat kykyä nauttia seksuaalisuudesta. Vauriot parantuvat vaikeasti ja hitaasti tai eivät välttämättä ollenkaan. Lapsen normaaliin seksuaaliterveyteen kuuluu myös rakastamista ja ihastumista. Lapset vasta harjoittelevat rakkauden kokemuksia, ja rakkauden kohteena on tyypillisesti lähipiirin aikuiset ja idolit, esimerkiksi julkisuuden henkilöt, joiden kanssa ei voi syntyä romanttisia tunteita. Lapselle rakkauden tunteet merkitsevät erityistä ystävyyssuhdetta. (Cacciatore 2007.)

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kohdassa 51:22 Taskila yllätetään puskasta. Ei kukaan, jolla sellainen LSH-tuomio on, mene huutelemaan siitä. Ei rikoksen tekijöiden taustoja tilastoida sen mukaan, mikä on elämänkatsomus tai taustayhteisö.


    • Anonyymi

      Pedofilia on aina rikos, vaan kun lukee näitä vl-yhteisön ulkopuolisten "tekosia" samoista asioista niin se onki "vain" seksiä !! Nyt tutkimaan toisia suuntauksia !
      Taitaisi olla suurempi urakka tutkimukseen koska tapauksia on niin valtavasti, ehkä aikaa myös menisi niin paljon, ettei olisi sitä tahoa joka rahoittaisi moisen tutkimuksen!?
      Auttaisiko mikään "tohtorin väitös" siihen, että tapaukset vähenisi !?

      • Pahuutta eri muodoissaan, on maailma täynnä. Tuskinpa tutkimus sitä pahuutta poistaa.


    • Anonyymi

      Sanonpa sen, että yhteiskunnassa ei tiedetä itse aiheesta juuri mitään. Itse olen sekä perheväkivallan uhri ja minua on pantu pyllyyn kun olin pieni poika. Fyysinen väkivalta, kaltoinkohtelu ja mitätöinti aiheutti kohdallani suuremmat arvet kuin se pano. Kävin lyhytterapiassa ja selitin terapeutille kokemukseni ja päätelmäni. Hän sanoi, että joku muukin on sanonut samaa. Siihen millaiset arvet seksuaalinen väkivalta tekee vaikuttaa niin moni muukin asia kuin se teko, itse olen bi.. Toisille se on suuri juttu ja toisille helpompaa sulatella kokemaansa.

      • Vankkaa asiaa. Tuo kaltoinkohtelu, väkivalta ja mitätöinti on jätetty huomiotta. Nehän valmistavat juuri tietä hyväksikäytölle. Nujerrettu on helppo uhri.


    • Anonyymi

      Kylläpä tänne on nyt tullut puolustuspuheita pedofilialle.

      • Annapa nyt esimerkki siitä miten pedofiliasta tulisi mielestäsi puhua!

        Areena on vapaa!

        You`re wellcome!


    • Anonyymi

      Ite se Matti on halunnut päälliköksi. Aina on pyrkinyt olemaan esillä jo kymmeniä vuosia. Kyllä se kestää varmaan tai sitten eroaa.

      • Kai sinulla on esittää vedenpitävä todisteet väitteellesi?

        Epäilenpä että kukaan haluaisi "kusitolpaksi", joksi tuokin paikka on nykyisin muodostunut.

        Kuka uskaltaisi laittaa CW,tietoihinsa että on SRK,n entinen puheenjohtaja?
        Mielestäni sama vaikutus olisi, jos kertoisit olevasi PLO,n entinen puheenjohtaja jasser arafat.

        Veikkaanpa että uraputken loppu häämöttäisi aika lähellä.


    • Anonyymi

      Sitä tuota ihmettelen että miten tämmösissä syvässä uskossa olevien joukossa tapahtuu varmasti eniten hyväksikäyttöä. Lestadiolaiset, katolilaiset jne siis juuri ne syvimmässä uskossa ovat niitä pahimpia pedofiileja, kauheeta

      • Anonyymi

        Et voi sanoa noin, koska ilmiön laajuudesta yleensäkään ei ole tietoa. Asioista vaietaan, jopa niissä nimettömissä kyselytutkimuksissakin. Rikostentekijöiden taustayhteisöä ei tilastoida. Tähän asti oikeusasteissa käsitellyt rikokset ovat olleet sieltä raaemmasta päästä. Lasten ja aikuisten välisessä kanssakäymisessä tapahtuu paljon asioita, joita ei mielletä seksuaalisiksi. Sallitun ja kielletyn rajat vaihtelevat myös maan ja kulttuurin mukaan. Pääosaltaan teot eivät sisällä yhdyntöjä, etenkään pienempien lasten kanssa.


      • Käsite "syvä usko," olisi jo syvemmän pohdiskelu paikka.

        Farisealaiset olivat syvässä uskossa ja eipä heitä Nasaretilaisen puusepän aikamiespoika oikein silitellyt heitä.

        Syvä usko on tekopyhyyttä pahimmillaan, joka johtaa silmänpalvontaan, tekojen salailuun ja mikä pahinta, ylpeyden syntiin.

        Salarippi, jota katolilaiset ja lestadiolaiset harrastavat

        TUOVAT SYNNIN MAAILMAAN! eivät suinkaan poista sitä.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Käsite "syvä usko," olisi jo syvemmän pohdiskelu paikka.

        Farisealaiset olivat syvässä uskossa ja eipä heitä Nasaretilaisen puusepän aikamiespoika oikein silitellyt heitä.

        Syvä usko on tekopyhyyttä pahimmillaan, joka johtaa silmänpalvontaan, tekojen salailuun ja mikä pahinta, ylpeyden syntiin.

        Salarippi, jota katolilaiset ja lestadiolaiset harrastavat

        TUOVAT SYNNIN MAAILMAAN! eivät suinkaan poista sitä.

        Sinulla ja pinnalla tuota ylpeyden syntiä piisaa.


    • Anonyymi

      Karman laki rules.

    • Anonyymi

      Ihmiset yksilöittäin vaikuttavat sen yhteisön maineeseen, johon he kuuluvat. Ja kääntäen, ihmisiä mitataan ihan ymmärrettävästi sen mukaan, mihin yhteisöön he kuuluvat. Kuulumalla johonkin yhteisöön, olet sitä ja se sinua. Jokainen yhteisön jäsen on vastuussa yhteisön maineesta yksin ja yhdessä. Yksikin ihminen voi pilata kaiken.

      • Noinhan se menee ja jos se yksi ihminenn on johtajana, hänen tekonsa merkitsee vielä enemmän.

        Luulenpa että Matin kymmenen vuoden takainen tunnustus pelasti vl-liikkeen. Sitä voisi sanoa vuodeksi nolla, josta vl-liikkeen tervehtyminen alkoi.

        Mutta... Voiko Matti tunnustaa julkisesti ikinä Jeesusta Herraksi?
        Siinä suhteessa tunnustan itseni epäuskoiseksi.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Noinhan se menee ja jos se yksi ihminenn on johtajana, hänen tekonsa merkitsee vielä enemmän.

        Luulenpa että Matin kymmenen vuoden takainen tunnustus pelasti vl-liikkeen. Sitä voisi sanoa vuodeksi nolla, josta vl-liikkeen tervehtyminen alkoi.

        Mutta... Voiko Matti tunnustaa julkisesti ikinä Jeesusta Herraksi?
        Siinä suhteessa tunnustan itseni epäuskoiseksi.

        "Siinä suhteessa tunnustan itseni epäuskoiseksi."
        Siltä vaikutat.

        1. Joh. 4:15
        Jokainen, joka tunnustaa Jesuksen Jumalan Pojaksi, hänessä pysyy Jumala ja hän Jumalassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siinä suhteessa tunnustan itseni epäuskoiseksi."
        Siltä vaikutat.

        1. Joh. 4:15
        Jokainen, joka tunnustaa Jesuksen Jumalan Pojaksi, hänessä pysyy Jumala ja hän Jumalassa.

        Oletko pöljä? Etkö ymmärrä lukemaasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko pöljä? Etkö ymmärrä lukemaasi?

        Saalemi epäilee Matin uskoa Jeesukseen. Sitä hän tarkoittaa.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Noinhan se menee ja jos se yksi ihminenn on johtajana, hänen tekonsa merkitsee vielä enemmän.

        Luulenpa että Matin kymmenen vuoden takainen tunnustus pelasti vl-liikkeen. Sitä voisi sanoa vuodeksi nolla, josta vl-liikkeen tervehtyminen alkoi.

        Mutta... Voiko Matti tunnustaa julkisesti ikinä Jeesusta Herraksi?
        Siinä suhteessa tunnustan itseni epäuskoiseksi.

        Mitä tuo loppukappale tarkoittaa? En ymmärrä sitä ollenkaan. Jeesus on Herra, eikös näin ole jokaisen vl:n mielestä, joka oikeasti uskoo (ei sis. henkilöitä, jotka kulkevat liikkeen mukana muista syistä). Jeesus ja hänen lunastustyönsä ovat keskeiset asiat, joiden ansionsta meillä on mahdollisuus päästä taivaaseen. Terveisin yksi vl


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuo loppukappale tarkoittaa? En ymmärrä sitä ollenkaan. Jeesus on Herra, eikös näin ole jokaisen vl:n mielestä, joka oikeasti uskoo (ei sis. henkilöitä, jotka kulkevat liikkeen mukana muista syistä). Jeesus ja hänen lunastustyönsä ovat keskeiset asiat, joiden ansionsta meillä on mahdollisuus päästä taivaaseen. Terveisin yksi vl

        Tarkoittaa juuri sitä miltä kysymys näyttää. Kysyin tahallani provokatiivisesti, kun tarkoitukseni on herätellä.

        Eikö olekin suorastaan tragikoomista että herättelemme nukkuvaa herätysliikettä?

        Näkisinko vielä sen päivän että joku SRK;n päähemmo julistaisi että Jeesus on Herra!
        Eikä aina niin ,että tottakai jne kun laitetaan seinää vasten.

        Raamattu sanoo: vain Pyhässä Hengessä oleva voi sen sanoa: Jeesus on Herra!!

        Velluille vapahtajamme on kuin juoppo eno, jota hävetään ja nimi lausutaan vain pakon edessä ja silloinkin jollakin kiertoilmaisulla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Siinä suhteessa tunnustan itseni epäuskoiseksi."
        Siltä vaikutat.

        1. Joh. 4:15
        Jokainen, joka tunnustaa Jesuksen Jumalan Pojaksi, hänessä pysyy Jumala ja hän Jumalassa.

        1.Korinttolaiskirje:
        12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Tarkoittaa juuri sitä miltä kysymys näyttää. Kysyin tahallani provokatiivisesti, kun tarkoitukseni on herätellä.

        Eikö olekin suorastaan tragikoomista että herättelemme nukkuvaa herätysliikettä?

        Näkisinko vielä sen päivän että joku SRK;n päähemmo julistaisi että Jeesus on Herra!
        Eikä aina niin ,että tottakai jne kun laitetaan seinää vasten.

        Raamattu sanoo: vain Pyhässä Hengessä oleva voi sen sanoa: Jeesus on Herra!!

        Velluille vapahtajamme on kuin juoppo eno, jota hävetään ja nimi lausutaan vain pakon edessä ja silloinkin jollakin kiertoilmaisulla!

        Käkikello kukkuu kuin saalemi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käkikello kukkuu kuin saalemi.

        Asiallista keskustelua?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saalemi epäilee Matin uskoa Jeesukseen. Sitä hän tarkoittaa.

        Tarkennan etten epäile vl,n uskoa Jeesukseen kakkosvaihtoehtona, vellullehan ihminen -toinen vellu ja lauma on ykkönen.

        Jos ei olisi ,vl voisi sanoa reilusti Raamatun edellyttämällä tavalla: Jeesus on Herra!

        Tuosta uraputkijutusta tuli hauska muisto mieleen. Vanhemmat ikäluokat muistavat E-liikkeen Santos kahvin. Heillä oli hauska mainoslausekin kahvillensa :" Päätä päiväsi Santos kahvilla"

        Soveltaen voisi sanoa että päätä uraputkesi SRK;n puheenjohtajuudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuo loppukappale tarkoittaa? En ymmärrä sitä ollenkaan. Jeesus on Herra, eikös näin ole jokaisen vl:n mielestä, joka oikeasti uskoo (ei sis. henkilöitä, jotka kulkevat liikkeen mukana muista syistä). Jeesus ja hänen lunastustyönsä ovat keskeiset asiat, joiden ansionsta meillä on mahdollisuus päästä taivaaseen. Terveisin yksi vl

        Näin minäkin ajattelen, en ollenkaan ymmärrä mitä Saalemin Pastori tarkoittaa. Jeesuksen sovitustyöhön minä turvaudun, se on elämäni tärkein asia.
        terveisin toinen vl


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin minäkin ajattelen, en ollenkaan ymmärrä mitä Saalemin Pastori tarkoittaa. Jeesuksen sovitustyöhön minä turvaudun, se on elämäni tärkein asia.
        terveisin toinen vl

        Roomalaiskirje:
        10:1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
        10:2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
        10:3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
        10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
        10:5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.
        10:6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
        10:7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
        10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
        10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
        10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu

        Huomaatte suuren eron vl-valhe-evankeliumin ja oikean evankeliumin välillä.
        Jos ette näe, minä en voi silmänne avata. Rukoilkaa Herraa että Hän silmänne näkeviksi saisi.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Tarkennan etten epäile vl,n uskoa Jeesukseen kakkosvaihtoehtona, vellullehan ihminen -toinen vellu ja lauma on ykkönen.

        Jos ei olisi ,vl voisi sanoa reilusti Raamatun edellyttämällä tavalla: Jeesus on Herra!

        Tuosta uraputkijutusta tuli hauska muisto mieleen. Vanhemmat ikäluokat muistavat E-liikkeen Santos kahvin. Heillä oli hauska mainoslausekin kahvillensa :" Päätä päiväsi Santos kahvilla"

        Soveltaen voisi sanoa että päätä uraputkesi SRK;n puheenjohtajuudella.

        Miksi et ota osaa televisiokeskusteluun? Onko sinulla tutkijapiireihin yhteyksiä? Heille pitäisi saada viesti tästä palstasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et ota osaa televisiokeskusteluun? Onko sinulla tutkijapiireihin yhteyksiä? Heille pitäisi saada viesti tästä palstasta.

        Niin, onhan niitä todella etevä kirjanoppineita tv-keskusteluihin aivan riittämiin. Mielestäni Sanoma vesittyisi jos se jotenkin henkilöityisi minuun, tulisi taas joku '"laisuus".
        Nimimerkki Pinnasänky olisi paljon parempi, hän on perusteellisesti perehtynyt alkuteksteihin.

        Minulla ei ole yhteyksiä tutkijoihin, mutta he varmasti tietävät palstan. He ovatkin sitten todella eteviä tutkijoita. Nimeltä mainiten Linjakumpu, Hurtig, Juha Pentikäinen ja monia muita.

        Kenenkään uskoa en halua viedä, vaan muistuttaa että uskon kohde on kristityillä Jeesus, eikä joku "piskuinen lauma"ihmisoppeineen.


    • Anonyymi

      Miksi tämä on painettu näin alas?

    • Anonyymi

      SRK:n harhaan menoa salataan yhä 40 vuoden jälkeen.
      SRK:n v.2019 julkaistun historiakirjan Myrskyjen keskellä, SRK:n historia 3 (1962-1980) mukaan Heikki Saari oli yksin vastuussa hoitokokousten vääryyksistä. Kuitenkin SRK:n koko johtokunta ja työvaliokunta hyväksyivät hänen toimintansa ja olivat siinä mukana.
      SRK:n puheenjohtaja Matti Taskila kiitteli historiakirjan julkaisutilaisuudessa: ”On arvokasta, että myös nuorempi sukupolvi saa nyt objektiivista ja argumentoitua tietoa SRK:n historiasta 1960- ja 1970-luvuilta.” Voidaan kysyä, kuinka objektiivista tietoa hoitokokouksista saadaan sellaisesta kirjasta, jonka on kirjoittanut SRK:n kustannuspäällikkö ?
      SRK:n puheenjohtaja Matti Taskila mainitsi haastattelussa Keskipohjanmaan suviseuraliitteessä 30.6.2021 70-luvun hoitokokoukset: ”Vanhoillislestadiolaisten puhujien kokous totesi jo 1989, että 70-luvun hoitokokouksissa esiintyi monia opillisia harhoja ja niiden seurauksena monissa tilanteissa toimittiin virheellisesti.” SRK:n vuosikirjassa 1989 myönnettiin, että ”....Hoitotilanteissa saattoi hoitajille tulla virheitäkin, sillä emme ole täydellisiä, erehtymättömiä.” Siis ei todettu, että esiintyi monia virheitä vaan joitakin.

      SRK:n eläkkeelle siirtyneen pääsihteerin Aimo Hautamäen mukaan 1970-luvun kokoukset olivat pääosin rakentavia ja myönteisiksi koettuja, vaikka myös ”yksittäisiä ylilyöntejä ja taitamatonta menettelyä” tapahtui. Hoitokokoukset olivat siunauksellisia. Mistään tällaisista vanhusten kiduttamis- ja nöyryyttämistilaisuuksista en ole tietoinen, ovat pelkkää uskovaisten pilkkaamista. SRK:lta on joskus pyydetty siioneihin keskusteluapua, jota sitten olemme tietenkin antaneet ”. (Kotimaa 2006)
      Ilmaisu ”joskus” on vähättelevä, sillä SRK on osallistunut 523 kertaa rauhanyhdistyksissä pidettyihin hoitokokouksiin. Hoitokokouksia ei pidetty pelkästään rauhanyhdistysten pyynnöstä, vaan myös SRK oli aloitteellinen niiden järjestämisessä.
      Lopulta julkisuuden paine pakotti SRK:n johtokunnan julkaisemaan kannanilmaisun, jossa tunnustettiin 1970-luvun opilliset harhat ja väärinkäytökset ja esitettiin pahoittelu niistä:
      Päivämies Nro 21 23.5.2012:
      ”SRK:n nykyinen johtokunta on ollut valmis omalta osaltaan ottamaan vastuun hoitokokouksista, kun se lokakuussa 2011 julkaisi kannanilmaisun, jossa tunnustettiin 1970-luvun opilliset harhat ja väärinkäytökset. Johtokunta esitti niistä myös pahoittelunsa. Kannanilmaisu julkaistaan uudelleen tässä lehdessä sivulla 3.”
      Ote SRK:n johtokunnan kannanilmaisusta:
      ”Tällainen tuolle ajalle (70-luvun loppupuoli) leimallinen oppiharha oli esimerkiksi niin sanottu henkioppi: parannuksen vaatiminen erinimisistä hengistä, kuten kuivasta, hempeästä tai kososlaisesta hengestä. ….Näiden ilmiöiden ohella alkoi esiintyä myös yksilön omantunnon vähättelyä, loukkaavaa kielenkäyttöä ja anteeksiannon kieltämistä. Toisen ihmisen nöyryyttäminen ei ole milloinkaan oikein, ei myöskään ruumiillinen, henkinen eikä hengellinen väkivalta.
      Pahoittelemme esiintyneitä oppiharhoja ja väärinkäytöksiä. On valitettavaa ja jälkikäteen arvioituna myös käsittämätöntä, että tällaiset erehdykset pääsivät leviämään lähes kaikkialle kristillisyytemme toimintaan. Tämän tyyppiset kokoukset päättyivät 1970-luvun lopussa, kun keskeisesti opinharhoja mukanaan kantaneet saivat erehdyksistään parannuksen armon.
      ….Kun yksittäiset kristityt erehtyvät, vika ei ole seurakunnan. Niinpä asioiden korjaus lähtee yksittäisen kilvoittelijan omasta halusta vaeltaa hyvällä omallatunnolla Jumalan ja ihmisten edessä.”

      Aikaisemmin sanottiin, että hoitokokouksissa tapahtui yksittäisiä ylilyöntejä. Nyt kannanilmaisussa sanotaan, että on käsittämätöntä, että tällaiset erehdykset pääsivät leviämään lähes kaikkialle kristillisyytemme toimintaan.
      Miksi johtokunta pahoittelee yksittäisten kristittyjen erehtymistä? Mitä vastuun ottamista se on omalta osaltaan? Johtokunta ja työvaliokunta olivat aktiivisia toimijoita opillisten harhojen ja väärinkäytöksien levittämisessä. SE olisi oikeaa vastuun ottamista, että tämä rehellisesti myönnettäisiin. Se on kylläkin oikein sanottu, että vika ei ole seurakunnan. Kuinka voisi ollakkaan?
      Pelkkä pahoittelu ei riitä vääryyksien korjaamiseen siinä laajuudessa kuin ne ovat tapahtuneet. Liikkeestä väärillä perusteilla erotettujen aseman oikaisusta ei sanota kannanilmaisussa mitään.
      SRK:n johtokunnan edellinen puheenjohtaja Viljo Juntunen toivoi, että voitaisiin aloittaa puhtaalta pöydältä. Pöydän puhdistamisessa riittää vielä työtä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe