Vireon vetytankkausasemat Suomeen

Anonyymi-ap

19

459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Aika hyödytöntä infoa kun Suomessa ei taida kellään olla vetyautoa.


    • Anonyymi

      Näitä aikojiahan on riittänyt. Asemat rakennetaan heti, kun Joku Muu maksaa laskut. Tai edes kohtuu ison siivun kustannuksista. Kun asema maksaa 4-5 miljoonaa kappaleelta, niin ei mikään operaattori niitä omalla rahallaan rakenna eikä pidä yllä. Pitää saada roima siivu yhteiskunnan tukea ja se päälle myös subventiota polttoaineeseen ja/tai aseman ylläpitoon.

      Näin tämä on USA:ssakin mennyt. Ensin 0,5 miljoonaa dollaria per asema rakentamisetukea ja sitten vuosien mittaan moninkertainen määrä rahaa (yht 130 miljoonaa per 48 asemaa). Tosin vähän aikaa sitten päättivät uudesta yli 100 miljoonan tukipaketista, millä piti taas saada asemia lisää.

      No, EU:ssa onkin käynnissä 450 miljoonan euron hanke, jonka tiimoilta on rakennettu tyyliin 150 asemaa palvelemaan paria tuhatta autoa. Aivan huikea kustannustehokkuus.

      Vrt. metaanin tankkausasemia rakennettu Suomessa 0,5 miljoonalla kappale. Siis rakentamiskustannus, ei pelkän tuen osuus. Jos tuki on tämänkaltaisten hankkeiden tapaan ollut 30 % verovaroja poltettu 0,15 miljoonaa per asema. Vedyn kanssa pelleiltäessä pilkku siirtyy pykälän oikealle, kun tankkausaseman hinta on liki kymmenkertainen.

      • Anonyymi

        Koko vetykuvio vaikuttaa lähinnä huijaukselta, jossa verovaroja työnnetään erilaisiin hyvävelihimmeleihin. Vetyautoja ei todellisuudessa ole oikein saatavilla, ja kaikki autovalmistajien ilmoittamat uudet mallit ovat lähes poikkeuksetta täyssähköjä.


      • Anonyymi

        BTW näissä vetypommiasemissa on hintahaarukkaa 2-5 miljoonaa kappale.

        Halvimmilla asemilla 1-2 tankkauspistettä ja kalleimmilla 3-4. Kalliilla asemalla voi teoriassa tankata 4 autoa samaan aikaan ja vetyhihhulit laskevat, että 3 min tankkaus = 4x20 =80 tankkaajaa tunnissa.

        Todellisuudessa rajat asettaa paineekorotuspumppujen kapasiteetti. Paine pitää korottaa yli 700 bar, jotta vedyn saa sujahtamaan auton tankkiin. USA:ssa järeimmillä 4 tankkauspisteen asemilla pumppujen kapasiteetti on 325 kg/d eli 65 hlöautoa/d, jos jokaiseen autoon tankataan 5 kg. Keskimäärin 2,7 autoa tunnissa, neljällä tankkauspisteellä yhteensä.

        Käytönnössä järeimmilläkin asemilla täytyy pitää puolen tunnin tauko tankkaajien väilllä joka tankkauspisteellä. Jos kiirehtii tankkaamaan liian aikaisin, joutuu tyytymään vajaaseen tankillliseen. Sittenpä tulee pian uudelleen asiaa tankkausasemalle ja ruuhkakierre on valmis.

        Pienimmillä ja halvimmilla asemilla on hitaammat pumput, jolloin täytyy pitää jopa tunnin tauko tankkaajien välillä. Että se siitä vetyhihhulien 3 min tankkauksesta.

        Pienemmillä asemilla on myös kovin pieni polttoainevarasto. EU aluella tyyppillisen tankkausasema varastokapasiteetti on 200 kg, mikä riittää vain 40 hlöauton tankkaamiseen liki tyhjästä täyteen (koska hlöautoissa tankin koko on 5-6 kg). USAssa yleinen ongelma onkin ollut, että asemalla on tankki tyhjä.

        Em. syistä USA:n 8000 vetypommiautoa on riittänyt ruuhkauttamaan pahasti 48 tankkausasemaa. Vajaat 170 autoa yhtä asemaa kohti on liikaa.

        “It started as kind of a bad bet by the state,” said Ethan Elkind, director of the climate program at UC Berkeley’s Center for Law, Energy and the Environment. “Now it has become a legacy zombie technology.”

        https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere

        Vrt. Suomessa on 2,75 miljoonaa autoa/1800 bensa-asemaa. Reilu 1500 hlöautoa ja muu kalusto päälle yhtä asemaa kohti.


    • Anonyymi

      Hydrogen Fool Cell.

    • Anonyymi

      Tuo deali ei taida edesauttaa yksityisautoilua, sillä ko. yritys linjautuu raskaaseen liikneteeseen.

      Artikkelien mukaan kuulostaa siltä, että kevyempi liikenne ei heillä olisi plaaneissa lainkaan.

      Mutta saattaahan tuollaisten hankkeiden läpivienti olla osaltaan yksi etappi toisten tahojen laajemmalle toiminnalle, eli HA:t mukaanlukien, sillä mitä enempi tankkaajia, niin sen enempi tulovirtaa.

      "Norwegian Hydrogen Acquires Finnish Hydrogen Refueling Company HydRe Oy"

      ByMI News Network February 3,

      "HydRe is a perfect match for Norwegian Hydrogen. – We both target the heavy truck segment, and while HydRe’s stronghold is Finland and with some promising leads in the Baltics, Norwegian Hydrogen currently have numerous projects in Sweden, Denmark and Norway."

      - https://www.marineinsight.com/shipping-news/norwegian-hydrogen-acquires-finnish-hydrogen-refueling-company-hydre-oy/

      "Norwegian Hydrogen – Vireon AS to Become The Largest Supplier of Hydrogen for Heavy Transport in The Nordics"

      - https://hydrogen-central.com/norwegian-hydrogen-vireon-become-largest-supplier-hydrogen-heavy-transport-nordics/

    • Anonyymi

      🤬🤬🤬🤬

    • Anonyymi

      "Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta, mutta Uuksulainen paljastaa, että kaikki kolme HydRen perustajaa sijoittavat suurimman osan kauppahinnasta Norjalaisen Vedyn osakkeisiin. – Uskomme vahvasti, että vety on ratkaiseva tekijä päästöttömän rekkaliikenteen mahdollistamisessa ja että Norwegian Hydrogen tulee olemaan johtava toimija tämän toteuttamisessa. Siksi meille on järkevää sijoittaa suurin osa kauppahinnasta uudelleen ja ryhtyä osakkeenomistajiksi Norwegian Hydrogenissa."

      Kun on lyöty vetoa vedyn puolesta, niin puheet on sitten myös sen mukaiset. Sen näkee täällä suomi24 propagandassa hyvin.

      • Anonyymi

        "Kun on lyöty vetoa vedyn puolesta, niin puheet on sitten myös sen mukaiset. Sen näkee täällä suomi24 propagandassa hyvin."

        Tuo mielikuvitelma kuulostaa enempikin yhden ainoan EV-aatteen puolesta julistavan maailmankuvilta.

        Suuret pörssiyhtiöt kuten Michelin, Faurecia & Co hekin vain "lyövät vetoa" kun investoivat miljardeja tulevaan vety-mobiliteettiin.


    • Anonyymi

      "Kannustaa potentiaalisia asiakkaita ottamaan yhteyttä

      Voie kutsuu kaikkia vetyä harkitsevia raskaan liikenteen toimijoita ja lupaa sekä nopeutta että investointihalukkuutta.

      ”Olemme jo osoittaneet, että tarkoitamme liiketoimintaa sijoittamalla Norjaan, Ruotsiin, Tanskaan ja Suomeen. Haluamme nopeuttaa toimintaa ja tehdä vedystä täysimittaisen vaihtoehdon raskaalle liikenteelle, nopeasti. Siksi haluamme käydä vuoropuhelua kaikkien vetyä harkitsevien liikenteenharjoittajien kanssa, jotta voimme yhdessä etsiä mahdollisuuksia”, hän sanoo."

      Toistaiseksi taitaa suomalaiset kuljetusyrittäjät viitata kintaalla vetykuorma-autoille. Suuri haaste tulevaisuudessa on vakuuttaa erittäin kilpailtu (huonot katteet) kuljetusala ostamaan kallis vetykuorma-auto, joka käyttää myös aika varmasti kallista energiaa (vetyä) per 100km. Niin kauan kuin dieselillä on selvää kilpailuetua, niin vetykuorma-autot ei käy kaupaksi. Ja jos vetykuorma-autoja ei osteta, niin ei raskaankaluston vetytankkausasemillakaan hyvin mene.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17790520/vetykuorma-autoja-valmistaja-hyzon-kiinni-huijauksesta-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

    • Anonyymi

      joko lappiin myös asemat

    • Anonyymi

      Kyse on osasta EU:n raskaan liikenteen vetyhankkeita ja tavoitteita, jota rakennetaan pala palalta valmiiksi ja jossa investoidaan pitkälle tulevaisuuteen.

      Vety soveltuu teknisesti ja rangeltaan hyvin rekkaliikenteeseen ja joka tapauksessa dieselit tulevat aikanaan kokonaan banniin tilanteessa, jossa kuljetuksen hyötysuhdettakin romuttava valtavan raskas durecell on varsin kelvoton optio rekoille.

      "Flagship EU hydrogen truck project kicks off in Brussels" - 17 Mar 2023

      "IRU and members have joined the H2Accelerate TRUCKS project to advance the decarbonisation of long-haul trucks across the European Union."

      - https://www.iru.org/news-resources/newsroom/flagship-eu-hydrogen-truck-project-kicks-brussels

      "2030: over 45,000 hydrogen heavy trucks in Europe"

      - https://www.powertraininternationalweb.com/automotive/interact-analysis-2030-over-45000-hydrogen-heavy-trucks-in-europe/

    • Anonyymi

      älä viitti huijata

      moktar vw kertoo että kaikki valmistajat hylkää vetyautot

    • Anonyymi

      "Suuret pörssiyhtiöt kuten Michelin, Faurecia & Co hekin vain "lyövät vetoa" kun investoivat miljardeja tulevaan vety-mobiliteettiin."

      Samoin myös autonvalmistajat "löyvät vetoa" sähköautojen puolesta, mutta kovin heikosti vetyautojen puolesta. Ja täysin uusia USEITA autonvalmistajia on tullut markkinoille, jotka eivät ole koskaan valmistaneet polttomoottoriautoja vaan suoraan sähköautoja kun taas vetyautojen puolella tämä sama ilmiö on selvästi vähäisempää. Sähköautoja valmistetaan, koska niille on kysyntää ja niitä saadaan kaupaksi.... toisin kuin vetyautojen myynnit laahaa pahasti perässä.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

    • Anonyymi

      Onhan Toyotakin lyönyt vetoa vetyautojen puolesta useilla miljardeilla, mutta siltikään todellista menestystä ei ole tullut vetyautojen myynnissä. Se että rahaa kaadetaan valtavat määrät johonkin projektiin ei ole tae sen onnistumisesta.

    • Anonyymi

      Jess

    • Anonyymi

      Hyvä juttu.

    • Anonyymi

      Mahtavaa!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      898
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe