https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/4c215a0a-041d-4341-93ed-36641e17b922
"Voiko USA laittaa Nato-maat osallistumaan Iranin sotaan? Asiantuntija vastaa
Nato-maiden tuki USA:lle herätti spekulaatiot siitä, voisiko Nato osallistua Iranin sotaan.
Voisivatko Nato-maat, kuten Suomi, joutua osallistumaan Yhdysvaltain sotaan Irania vastaan?
Yhdysvaltain puolustusministeri Pete Hegseth perusteli maanantaisessa puheessaan hyökkäystä Iraniin sillä, että maan johto ”käy yksipuolista sotaa” Yhdysvaltoja vastaan ja uhkaa sen turvallisuutta.
Sotilasliitto Naton sääntöjen mukaan hyökkäys yhteen jäsenmaahan on hyökkäys kaikkia kohtaan. Jos tämä ns. viides artikla aktivoidaan, kaikki Nato-maat ovat velvoitettuja tulemaan hyökkäyksen kohteena olevan maan tueksi."
Iran ei ole yhdysvaltoihin hyökännyt, vaan trumppi on hyökännyt Iraniin.
Se on trumpin aloittama sota, eikä sinne nato joukkoja tule lähettämään, eikä kenekään tule suostua lähtemään sine sotimaan muka usaa puolustamaan.
Se on Trumpin aloittama sota
7
146
Vastaukset
- Anonyymi00001
Suomalaismediassa puhutaan iskusta, vaikka se on hyökkäyssota.
- Anonyymi00002
Heti alkoi Suomen nykyisen moraalisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kannattajien luistaminen Naton moraalisten vastuiden kantamisesta. Tuo Iranin sota on hyvin perinteistä länsimaiden Lähi-Itä-politiikkaa, eikä mikään "Trumpin sota".
- Anonyymi00003
Trump hyökkää Lähi-Itään, koska siellä on öljyä ja valtavat kultavarannot, jotka usa haluaa ryöstää.
Jos Lähi-Itä olisi pelkkää hiekka-aavikkoa, niin ei usa sinne hyökkäisi.
Se on vaan peite tarina, että usa hyökkää Iraniin syrjäyttääkseen hallinnon.
Iranilla on suuret kultavarannot ja öljyä, niitä trummpi havittelee. - Anonyymi00004
Provosoimaton hyökkäyssota.
- Anonyymi00005
Ei kain nyt sentään?
- Anonyymi00006
Natoa ei voi käyttää hyökkäyssotaan eikä sitä voi käyttää alueensa ulkopuolella.
USA voi painostaa ihan mitä maata tahansa, mutta USA ei ole NATO.- Anonyymi00007
Voi. Naton nimissä on myös sodittu. USA:n omissa nimissä tekemät asiat eivät ole Naton asioita. Naton nimissä ei nyt ole tehty mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2412608Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka122162Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3231880- 1031639
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois861546Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001250- 671200
- 251131
- 501083
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731016