Oliko taaskin kyse sähköpyörän akun palosta ?
Espoon Jupperin akkupalo
13
547
Vastaukset
- Anonyymi00001
Jupperin jupit eivät pyöräile. Siellä vallitsee 1970-luvun ajatusmaailma, jonka mukaan pyöräilijät ovat köyhintä halveksittavinta alakastia. Eivät tunne edes sähkäreitä.
- Anonyymi00002
Pyöräilemisellä ei olekaan tekemistä sähköpyörän hankkimisen kanssa.
Eipä ollut pyörän akku. Palo lähti aurinkosähköjärjestelmän akusta,
Kai osan kirjoittajien logiikan perusteella nyt nuo aurinkosähköt (ja etenkin niiden akut) pitää kieltää kaikilta (kuten ovat puhuneet noiden pyörien akkupalojen kohdalla).
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/9283211- Anonyymi00004
Harvemmin noiden syttymisestä saa lukea vs.. sähköpyörän akkujen rapaukset. Siitäkin voi tehdä joitain johtopäätöksiä.
- Anonyymi00005
Riittää kun sähköpyörien säilytys kielletään pyöräkellareissa ja asunnoissa.
Anonyymi00005 kirjoitti:
Riittää kun sähköpyörien säilytys kielletään pyöräkellareissa ja asunnoissa.
Kerrotko miksi näet nämä sähköpyörien akut juurikin erikoisen isona tulipalovaarana, kun ensinnäkin samaa akkutekniikkaa käyttäviä laitteita kodeista löytyy iso määrä.
Ja kun kuitenkin huoneistoissa syttyneiden tulipalojen alkulähde on lähes valtaosiltaan ihan muissa lähteissä kuin näissä akuissa.
Lähes kaikki huoneistopalot lähtevät joko ruuanlaitosta, saunomisesta, kodinkoneista (kuivausrumpu, pyykkikone, astianpesukone), kynttilöistä taikka tupakoinnista.
Minka tahansa yllä olevasta listasta vaikutus huoneistopaloihin on moninkertainen sähköpyörien akkuihin nähden.- Anonyymi00006
santtu_1975X kirjoitti:
Kerrotko miksi näet nämä sähköpyörien akut juurikin erikoisen isona tulipalovaarana, kun ensinnäkin samaa akkutekniikkaa käyttäviä laitteita kodeista löytyy iso määrä.
Ja kun kuitenkin huoneistoissa syttyneiden tulipalojen alkulähde on lähes valtaosiltaan ihan muissa lähteissä kuin näissä akuissa.
Lähes kaikki huoneistopalot lähtevät joko ruuanlaitosta, saunomisesta, kodinkoneista (kuivausrumpu, pyykkikone, astianpesukone), kynttilöistä taikka tupakoinnista.
Minka tahansa yllä olevasta listasta vaikutus huoneistopaloihin on moninkertainen sähköpyörien akkuihin nähden.Suhteessa mihin? Kaikki nuo löytyvät suuresta osasta kotitalouksia. Sähköpyörien suhteen asia on toinen, vaikka miten haluaisit toisin uskoa.
Anonyymi00006 kirjoitti:
Suhteessa mihin? Kaikki nuo löytyvät suuresta osasta kotitalouksia. Sähköpyörien suhteen asia on toinen, vaikka miten haluaisit toisin uskoa.
Tarkkoja myyntimääriä ei ole saatavilla (vielä kun osa pyöristä on ostettu ulkomailta) mutta konservatiivinen ennuste kertoo että viimeisen 10vuoden aikana suomessa on ostettu ihan minimissäänkin sellainen 200-250 000 sähköavusteista pyörää, osa arvioista puhuu vieläkin isommista määristä, niin kyllä noita pyöriä löytyy suhteellisen monesta kotitaloudesta , siihen nähden ainakin uutisoitujen akkupalojen määrä on ollut hyvin pieni.
Anonyymi00006 kirjoitti:
Suhteessa mihin? Kaikki nuo löytyvät suuresta osasta kotitalouksia. Sähköpyörien suhteen asia on toinen, vaikka miten haluaisit toisin uskoa.
Miten muut samanlaisella akkutekniikalla olevat laitteet?
Esim. pölynimurit, miten niiden käyttö ja lataaminen huoneistossa?- Anonyymi00007
santtu_1975X kirjoitti:
Miten muut samanlaisella akkutekniikalla olevat laitteet?
Esim. pölynimurit, miten niiden käyttö ja lataaminen huoneistossa?Joku rikkaimuri ja hammasharja... Noh, ei kovin suuria riskejä akkuteholtaankaan verrattuna tyypilliseen sähköpyörään.
Anonyymi00007 kirjoitti:
Joku rikkaimuri ja hammasharja... Noh, ei kovin suuria riskejä akkuteholtaankaan verrattuna tyypilliseen sähköpyörään.
Eli sinulle on isoin ongelma nämä sähköavusteisten pyörien akkujen kapasiteetin koko?
Mihin kokoon asti näet että akku on vaaraton ja mistä eteenpäin näet sen vaaralisena ja miksi tuo kokoluokka on mielestäsi se erotteleva tekijä?
Ja mitä mieltä olet näistä nyt paljon mainostetuista "kotiakuista" jotka on suunniteltu selkeästi isompaan kokoluokkaan kuin pyörien akut (ja jollainen akku tämänkin keskustelun aloittanut tulipaloakku oli), pitäisikö nuo kieltää ja jos ei niin miksi ei?- Anonyymi00008
santtu_1975X kirjoitti:
Eli sinulle on isoin ongelma nämä sähköavusteisten pyörien akkujen kapasiteetin koko?
Mihin kokoon asti näet että akku on vaaraton ja mistä eteenpäin näet sen vaaralisena ja miksi tuo kokoluokka on mielestäsi se erotteleva tekijä?
Ja mitä mieltä olet näistä nyt paljon mainostetuista "kotiakuista" jotka on suunniteltu selkeästi isompaan kokoluokkaan kuin pyörien akut (ja jollainen akku tämänkin keskustelun aloittanut tulipaloakku oli), pitäisikö nuo kieltää ja jos ei niin miksi ei?Akkujen kapasiteetin koko on merkittävä turvallisuustekijä, koska suurempi kapasiteetti tarkoittaa suurempaa energiamäärää, joka voi aiheuttaa vakavampia onnettomuuksia.
Alle noin 100 Wh akut ovat yleensä turvallisempia, mutta sähköpyörien akut ovat usein suurempia, jolloin riskit kasvavat.
Kotiakut ovat vielä suurempia ja vaativat erityistä huomiota turvallisuudessa, mutta niiden kieltäminen ei ole perusteltua, kunhan turvallisuusvaatimukset ja valvonta ovat kunnossa.
Turvallisuuden erotteleva tekijä on energiasisältö, mutta myös akkujen rakenne, hallinta ja käyttöolosuhteet ovat ratkaisevia. Usein sähköpyörissä nämä kaikki ovat retuperällä.
- Anonyymi00009
Harjasuolatut väylät ovat e-pyörälle tuho. Niin voimanlähteelle kuin koneellekkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231215
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87777
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20749- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511