Vaihteista ja välityksistä

Anonyymi-ap

Kattelin tossa että laitan vanhan hybridipyörän kuntoon. Pyörässä Alivio 3x8 vaihteet. Rattaat ja ketjut menee uusiksi ja vaihtajakin takelteli joten saatan laittaa 3x9.

Alivion 9-lehtistä pakkaa ja vaihtajaa löytyy hyvin mutta vaihteisto m3100 SGS sanoo että isoin lehti tulee olla minimissään 32-hampainen.
Toisaalta noita keveimpiä välityksiä ei oikeasti tarvitse juuri tässä pyörässä. Voinko laittaa rattaan jossa on 11-30 hammasta jos vaihtaja vaatii 11-32? Tajuan että vaihtaja ei veny isommille rattaille mutta mikä ongelma voi johtua siitö että isoin ratas on pienempi?

21

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Tällainen rissa siis https://www.bike-discount.de/de/shimano-alivio-rd-m3100-9-fach-schaltwerk
      Josta sanotaan että Max. Zähne großes Ritzel: 36 Zähne
      Min. Zähne großes Ritzel: 32 Zähne
      Max. Zähne kleines Ritzel: 12 Zähne
      Min. Zähne kleines Ritzel: 11 Zähne.
      (Zähne = hampaat ja Ritzel = hammaspyörä.
      Lyhyempää mallia tuosta Aliviosta ei ole, se on sitten Sora ja sitten menee vaihdevipuja myöten kaikki uusiksi.

    • Anonyymi00002

      En ottaisi tuota suurimman takarattaan minimikokoa ihan kirjaimellisesti. Takavaihtaja toimii vain nanosekunnin hitaammin, kun se vaeltaa kauempana rattaasta.
      En näe järkeä tuossa päivityksessä kasista ysiin, jollei syynä ole esim. käytössä olevien pyörien yhtenäistäminen. Takavaihtajan huono toiminta voi johtua myös kuluneista ketjusta ja pakasta.

      • Anonyymi00005

        Takavaihtaja ei koskaan oikein toiminut hyvin - ostin pyörän kåytettynå. Ketju ja rattaat on kulahtaneet ihan ajamalla, pyörä on 2000 luvin alusta. Alkuperäisen vaihtajan lasit ovat harmaantumeet niin että sen pienen ikkunan läpi ei enää näy mitään. Siksi koko paketti uusiksi. Eturattaissa ei kuluminen näy.
        Välitys on ollut nyt 11-30 ja koska pyörä on enempi tie/retkiköytössä olen ajat sitten vaihtanut siihen ohuemmat renkaat, ei noilla keveimmilöä välityksillä ole käyttöä. Ottaisin ennemmin 11-28 välitykset.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Takavaihtaja ei koskaan oikein toiminut hyvin - ostin pyörän kåytettynå. Ketju ja rattaat on kulahtaneet ihan ajamalla, pyörä on 2000 luvin alusta. Alkuperäisen vaihtajan lasit ovat harmaantumeet niin että sen pienen ikkunan läpi ei enää näy mitään. Siksi koko paketti uusiksi. Eturattaissa ei kuluminen näy.
        Välitys on ollut nyt 11-30 ja koska pyörä on enempi tie/retkiköytössä olen ajat sitten vaihtanut siihen ohuemmat renkaat, ei noilla keveimmilöä välityksillä ole käyttöä. Ottaisin ennemmin 11-28 välitykset.

        Vaihtaja on se ketjuun hinkkaava osa, vaihdevipuja sormeillaan.
        Ei sitä näyttöä vivussa tarvitse.


    • Anonyymi00003

      Ei ole ongelma. Ketju kannattaa vaihtaa samalla 9-ketjuksi, niin vaihtaa sujuvammin.

      • Anonyymi00004

        Ja vivut toki myös 9-versioksi.


    • Anonyymi00006

      Toinen vaihtoehto on tietysti vaihtaa Sora-sarjan vaihtaja taakse, en tiedä onko se parempi vai huonompi kuin Alivio.

      • Anonyymi00008

        Ei isoa eroa. Kumpikaan ei ole tosi urheilijan ykkösvalinta mutta enemmän kuin riittäviä harrastajalle. Sora on enemmänkin maantielle ja Alivio puolestaan soralle :) kummatkin on korvattu uudella ja tuollaisessa työmatka tms köytössä olevaan hybridiin kävis molemmat, mutta ehlä menet sillä aliviolla jos pyörässä sellaiset on nytkin.


    • Anonyymi00009

      No jos haluat sen 28 rattaaan isoimmaksi nii. Sora olisi just sille sovitettu. Aliviokin toimii. Uskoakseni nuo käy samaan stemmiin ja sama vipu toimii molemmissa

      • Anonyymi00010

        Stemmi on ohjainkannatin, ohjaustanko on slangilla stondis.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Stemmi on ohjainkannatin, ohjaustanko on slangilla stondis.

        Joo, se mitä tässä haetaan on "hanger" eli korvake. Se on pieni alumiinipalikka rungon ja vaihteen välissä ja jos vaihdetta (kuten ap:llä ilmeisesti) on vaikea saada säädettyä kohdilleen, joko itse takavaihtaja TAI sen kiinnike on saattanut ottaa hittiä. Tuo alumiinikorvake on oikeastaan tarkoitettukin uhrautumaan rungon puolesta.

        Koska korvake on halpa, muutaman euron osa, kannattaa se vaihtaa samalla. Vanhan pyörän kiinnike saattaa olla vaikea tunnistaa, ja olenpa törmännyt kahteen identtisen näköiseen osaan jossa toisessa ruuvinjengat ja toisessa ei.

        https://www.marwi-eu.com/fi/gh.php


    • Anonyymi00011

      Älä vaan haksahda Shimanon Cues ja Essa-sarjoihin enkä suosittele että muutkaan vaikka nuo toimivatkin 8 ja 9 vaihteisina mutta ovat vain yhteensopivat uudenpien vaihdevipujen kanssa.
      Toimivia Alivio ja Acera maastovaihtajista tai Deore 9-vaihteisena mutta sitä tuskin kaupoista löytyy enää ja Claris ja Sora maantievaihtajista.
      Microsiftiltä ja Sunracelta löytyy myös tarjontaa vanhemmille osasarjoille.

      • Anonyymi00013

        Niin siis onko niissä joku muukin pielessä vai ihan vaan ettö eivät ole yhteensopivia?


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Niin siis onko niissä joku muukin pielessä vai ihan vaan ettö eivät ole yhteensopivia?

        Shimano omien sanojensa mukaan halusi yhtenäistää ja selkeyttää edullisia sarjoja. Eivät tosiaan ole yhteensopivia vanhojen kanssa joten tämän aiheutti vaan lisää sekaannusta ja sotkua. Ainoa mainittava etu on parempi luvattu kulutuskestävyys.
        Cues-sarjassa on paljon rajoitteita joilla rajataan harrastuneemmat pois ja se enempi kasuaalille ja ehkä sähköpyöräilijälle tarkoitettu toisin kuin vanhat Deore/Sora-tason sarjat.
        Cues-sarjojen kaseteissa on kaikissa ärsyttävä 17-20 hyppy jolloin nuo jää peruspyöräilijöiden kamppeiksi.


    • Anonyymi00015

      Koska alkuperäinen ketju näytti olevan 114-linkkinen ja uusi isoin ratas on pienempi kuin vanha, ja pienin ratas yhtä suuri kuin vanha, niin otin saman 114-linkkisen uuden ketjun.

      Näin jälkiviisaana tulee mieleen mahdollisuus että ketju on liian pitkä koska uusi vaihtaja saattaa olla lyhyempi. Ketjun palojen poistaminen ei liene ongelma koska minulla on tuo piskuinen park toolin ketjun katkaisija.

      Mutta mitä jos vastoin odotuksia joutuisinkin pidentämään ketjua? Löytyykö linkkejä jostain yksitellen, kaksitellen? vieläpä tuollaista 9-vaihteiseen sopivaa kettinkiä? Entä voikp mallin HG93 ja HG53 linkkejä sekoitella, tuleeko muuta eroa kuin sävyero?

      • Anonyymi00016

        Olisit ostanut kerralla oikean. Ei noihin mitään jatkolinkkejä ole.


      • Anonyymi00017

        Useammalla linkillä jatkamista ei suositella, vaikka se onnistuukin.


      • Anonyymi00017 kirjoitti:

        Useammalla linkillä jatkamista ei suositella, vaikka se onnistuukin.

        Siis jos tarkoitat Quick-link:ä, MissingLink:ä taikka Powerlink:ä millä nimellä sitten mikäkin valmistaja noita ketjulukkojaan kutsuu. Niin pelkästään niiden avaulla et ketjua pysty pidentämään, koska nuo kaikki ylläluetellut ovat aina ketjun ulommat levyt ja niitä ei pysty yhdistämään kahta paria yhteen vaan niiden väliin tarvetiin aina sisempi levypari.

        Noilla pystytään kyllä teknisesti täysin korvaamaan puolet ketjun lenkkipareista, eli nuo ulommat lenkit.
        Tuossa on näin tehtykkin suositun polkupyörätubettajan toimesta:
        https://www.youtube.com/watch?v=m1y95ztSY5U


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Useammalla linkillä jatkamista ei suositella, vaikka se onnistuukin.

        Hyvin luultavasti 114 riittää nytkin. Jos vastoin odotuksia ketju on lyhyt, niin KMC myy parin jatkopalan satseja myös 9-vaihteisiin ketjuihin. Ne ovat heikko kohta mutta kestävät kyllä ajoa.

        En ole nähnyt Shimanon myyvän vastaavia sarjoja. En myöskään tiedä mistä niitä kmcitön saisi tiskistä, nettikaupasta saa mutta voi kestöö aikansa.
        Jos mitoitus on oikein pahasti pielessö miin sitten ostat uuden ketjuun.


      • Anonyymi00019
        santtu_1975X kirjoitti:

        Siis jos tarkoitat Quick-link:ä, MissingLink:ä taikka Powerlink:ä millä nimellä sitten mikäkin valmistaja noita ketjulukkojaan kutsuu. Niin pelkästään niiden avaulla et ketjua pysty pidentämään, koska nuo kaikki ylläluetellut ovat aina ketjun ulommat levyt ja niitä ei pysty yhdistämään kahta paria yhteen vaan niiden väliin tarvetiin aina sisempi levypari.

        Noilla pystytään kyllä teknisesti täysin korvaamaan puolet ketjun lenkkipareista, eli nuo ulommat lenkit.
        Tuossa on näin tehtykkin suositun polkupyörätubettajan toimesta:
        https://www.youtube.com/watch?v=m1y95ztSY5U

        En tarkoittanut. Jos olisin tarkoittanut, olisin maininnut. Ja kyllä, ketjun pidentäminen on mahdollista, monellakin tavalla, mutta monen liittiskohdan käyttämistä ei useinkaan suositella.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Olisit ostanut kerralla oikean. Ei noihin mitään jatkolinkkejä ole.

        On kyllä. Kmc tekee jatkolinkkejä myös 9-vaihteisiin ketjuihin. Älä osta väärän kokoista.
        Olen nähnyt ulkomaan nettikaupoissa, varmaan jossain kotimaan pyöräkaupassakin on?
        Ei ole ensisijainen ratkaisu mutta kestää käytännössä sen mitä ketjukin. Shimano ei suosittele koska ei halua noista vastata.
        Paras ostaa alun perin sopiva ketju ja varmaan niin teitkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      877
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe